Ohh das gemakkelijk in de stad is het meestal 2 gr warmer dan op het plattelandDevke schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:24:
[...]
Ik zit te wachten op uitlezen van stadswaemte maar dat ging nog wel ff duren 🤣
Super! Die ga ik eens bekijken :-)peterbier schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Ik gebruik voor temperatuur en vochtmeting Shelly.
Hun hebben een veel uitgebreider assortiment.
Ook een wall display waar je HomeAssistant op kan laten tonen met touchscreen.
Werkt best grappig en veel kost het niet dat spul en werkt super.
Kost niet veel ? Een Shelly H&T Gen3 kost snel 33 euro met goede lader en kabel 53 euro, dan is een display van HW voor 60 euro (met lader en kabel inbegrepen) wel vergelijkbaar.peterbier schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:42:
[...]
Ik gebruik voor temperatuur en vochtmeting Shelly.
Hun hebben een veel uitgebreider assortiment.
Ook een wall display waar je HomeAssistant op kan laten tonen met touchscreen.
Werkt best grappig en veel kost het niet dat spul en werkt super.
Helaas was het display, dat ik van HW gekregen had defect (kon geen wifi verbinding maken) en krijg ik geen nieuwe (was gratis door de vertraging van de pib).
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Heuh, je hebt toch geen scherm gekregen maar een shoptegoed? Het display (of ander HW product) wat je daarmee koopt is een gewone bestelling, dus waarom zou daar geen garantie op zitten? Lijkt me een vreemd verhaalPeteSplit schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:30:
Helaas was het display, dat ik van HW gekregen had defect (kon geen wifi verbinding maken) en krijg ik geen nieuwe (was gratis door de vertraging van de pib).
Precies dat dacht ik ook.
Lijkt me gewoon een garantie-geval.
Komt vast goed, gewoon even overleggen met HW.
Lijkt me gewoon een garantie-geval.
Komt vast goed, gewoon even overleggen met HW.
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
lijkt ons ook gewoon garantie hoorPeteSplit schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Kost niet veel ? Een Shelly H&T Gen3 kost snel 33 euro met goede lader en kabel 53 euro, dan is een display van HW voor 60 euro (met lader en kabel inbegrepen) wel vergelijkbaar.
Kijk aan ! :-)
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
Ding werkt ook op batterijen.PeteSplit schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Kost niet veel ? Een Shelly H&T Gen3 kost snel 33 euro met goede lader en kabel 53 euro, dan is een display van HW voor 60 euro (met lader en kabel inbegrepen) wel vergelijkbaar.
En ik had dat spul via Amazon met Black Friday deals gekocht.
En wifi van de koelkast naar buiten werkt prima.
Maar nu gaan we off topic.
:strip_exif()/f/image/mkUN50qzMDlwnYjDsEN9kKFw.jpg?f=fotoalbum_large)
Een zij stapje mag he. Zeker op vrijdag en het weekend dus voor de deur. Moppert je koelkast niet dat er het verkeerde bier instaat?.😜peterbier schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Ding werkt ook op batterijen.
En ik had dat spul via Amazon met Black Friday deals gekocht.
En wifi van de koelkast naar buiten werkt prima.
Maar nu gaan we off topic.
[Afbeelding]
Het meten van stadswarmte is een verhaal op zich. Ik meet dat nu alweer een tijdje in Home Assistant, maar waar ik tegenaan liep:Devke schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:24:
Ik zit te wachten op uitlezen van stadswaemte maar dat ging nog wel ff duren 🤣
- Uitlezen van de Kamstrup GJ-meter gaat met infraroodcommunicatie. Daarvoor een IR/USB adapter gekocht - maar er daarbij achtergekomen dat die niet allemaal gelijk zijn en niet allemaal werken.
- In Home Assistant is het Energy Dashboard niet voorbereid om warmteverbruik weer te geven in GJ. Dus maar een helper gemaakt die GJ omrekent naar kubieke meter aardgas.
- Mijn GJ-meter gaf meetwaarden weer tot twee cijfers achter de komma. Dat gaf op dagen zonder warmteverbruik (zomer) maar één of keer per dag een "verbruikspuls", daar kun je niet veel aan zien. De Kamstrup meter kan GJ meten en weergeven met drie cijfers achter de komma. Bij mijn monopolist (sorry, leverancier) Ennatuurlijk gevraagd of ze dit konden aanpassen. Om een lang en vrij tragisch verhaal kort te maken: vanaf het antwoord "ja" heeft het op de dag af een jaar geduurd voordat ze dit ook daadwerkelijk kwamen doen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Zo, vandaag eens zitten rekenen. Oude logger uit gelezen. Productie zonnepanelen kost geen drol. (wordt verrekend in de huur) 2.422,660kWh afgelopen jaar. Dat komt neer op 0,0000742984983447946/kWh
Toen eens zitten uitpluizen wat ik in afgelopen 8 maanden op een dynamisch contract heb ingekocht en wat "weggegeven" Komt over de afgelopen maanden neer op € 0,267/kWh inkoop. (inc. BTW en energiebelasting) € 0,014/kWh verkoop. Dat eens weggezet tegen wat ik in de zomer nog moet inkopen. En in de winter in huis had kunnen houden. Mijn conclusie over de 15 jaar dat de verwachting is dat de Homewizard accu mee gaat haal ik twee accu's er wel uit. Zojuist dus een tweede er bij besteld.
Toen eens zitten uitpluizen wat ik in afgelopen 8 maanden op een dynamisch contract heb ingekocht en wat "weggegeven" Komt over de afgelopen maanden neer op € 0,267/kWh inkoop. (inc. BTW en energiebelasting) € 0,014/kWh verkoop. Dat eens weggezet tegen wat ik in de zomer nog moet inkopen. En in de winter in huis had kunnen houden. Mijn conclusie over de 15 jaar dat de verwachting is dat de Homewizard accu mee gaat haal ik twee accu's er wel uit. Zojuist dus een tweede er bij besteld.
Stroomuitval:
Heeft iemand al nagedacht of je de HW-accu aan kan sluiten op bijvoorbeeld een EcoFlow, VTOMAN, Bluetti of een ander merk Power Station?
Bij stroomuitval zou het een aardige bonus zijn als je de HW-accu in zou kunnen zetten als extra capaciteit. Dit soort Power Stations zijn in de meeste gevallen op te laden via 230V, dus een verloopstekker maken voor de HW-accu zodat deze kan worden aangesloten op de 230V ingang van een Power Station. Waar het mis zou kunnen gaan is wie genereerd de 50Hz om het laden in gang te zetten?
Andersom opladen van de HW-accu door deze aan te sluiten op een 230V-uitgang van een Power Station en vervolgens de Power Station aan te sluiten op zonnepanelen om het (op)laden te starten.
Heeft iemand al nagedacht of je de HW-accu aan kan sluiten op bijvoorbeeld een EcoFlow, VTOMAN, Bluetti of een ander merk Power Station?
Bij stroomuitval zou het een aardige bonus zijn als je de HW-accu in zou kunnen zetten als extra capaciteit. Dit soort Power Stations zijn in de meeste gevallen op te laden via 230V, dus een verloopstekker maken voor de HW-accu zodat deze kan worden aangesloten op de 230V ingang van een Power Station. Waar het mis zou kunnen gaan is wie genereerd de 50Hz om het laden in gang te zetten?
Andersom opladen van de HW-accu door deze aan te sluiten op een 230V-uitgang van een Power Station en vervolgens de Power Station aan te sluiten op zonnepanelen om het (op)laden te starten.
Ja.. alleen vergeet je dat de P1 meter bepaald of de HW-accu gaat laden of ontladen.JohnnyD schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:46:
Stroomuitval:

HW-accu vind het prima als je er een Bluetti powerstation aansluit. Alleen trek je de powerstation leeg als de zon schijnt en terugleveren heb ik niet getest, maar ik ben bang dat de Bluetti EB3A dat niet leuk gaat vinden.
[ Voor 14% gewijzigd door Pilovali op 07-02-2025 16:53 ]
@Apenkooi
Das een mooie berekening, Toch twijfel ik een beetje of deze correct is.
De prijs per kWh is de jaar huur van de panelen gedeeld door de opgewekte kWh's dacht ik.
Als ik dan ff terug reken met 1 kWh kost 0,00007429 x 2422 = € 0,18 huur voor de panelen per jaar.
Dat is lekker goedkoop.
De prijs per kWh is de jaar huur van de panelen gedeeld door de opgewekte kWh's dacht ik.
Als ik dan ff terug reken met 1 kWh kost 0,00007429 x 2422 = € 0,18 huur voor de panelen per jaar.
Dat is lekker goedkoop.
@ Pilovali:
Dank voor je snelle reactie; idd even over het hoofd gezien dat de HW-accu een laad-/ ontlaadsignaal moet ontvangen.
Dank voor je snelle reactie; idd even over het hoofd gezien dat de HW-accu een laad-/ ontlaadsignaal moet ontvangen.
Peterhardenberg schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:51:
@Apenkooi
Als ik dan ff terug reken met 1 kWh kost 0,00007429 x 2422 = € 0,18 huur voor de panelen per jaar.![]()
Dat is lekker goedkoop.

Gewoon niet doen. Die ecoflow kan prima zelf laden vanaf het net en die stroom kun je gebruiken als de stroom uitvalt. Aan de HW heb je niks als het net niet werkt.JohnnyD schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:46:
Stroomuitval:
Hé das gek ik heb dat ook een keer gehad, ik kreeg gewoon meteen een nieuwe nadat mijn schermpje ineens niet meer oplichtte het vervangende exemplaar kwam met geen mogelijkheid voorbij het verbinden met wifi. Gewoon weer een nieuwe opgestuurd gekregen en deze stuurde ik alsnog gewoon weer terugPeteSplit schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Ik val in de eerste batch maar nog niets gehoord dat hij er aan komt.
25 juni om 12.45 uur besteld
Dan gok ik maandag alles tot 12:15 is uitgeleverd zover ik begrepen heb. Rest batch 1 is tussen nu en midden februari!Brampie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:27:
Ik val in de eerste batch maar nog niets gehoord dat hij er aan komt.
Zelf ook wachtende batch 1 - 14:10
We wachten gewoon (on)geduldig af
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
vreemd, zelfs als je iets gratis krijgt betekend dat het wel moet werken, ik vrees dat het hier om een misvatting gaat, ik zou hier gewoon nog een mailtje cq telefoontje aan spenderen, HW kennende wordt ook zoiets gewoon prima opgelost.PeteSplit schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:30:
[...]
mogelijk als HW hier even meeleest kunnen zij hier iets aan doen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Hebben ze al gedaan maar de discussie laait opnieuw op.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:49:
[...]
vreemd, zelfs als je iets gratis krijgt betekend dat het wel moet werken, ik vrees dat het hier om een misvatting gaat, ik zou hier gewoon nog een mailtje cq telefoontje aan spenderen, HW kennende wordt ook zoiets gewoon prima opgelost.
mogelijk als HW hier even meeleest kunnen zij hier iets aan doen.
sorry, als je dat soort functies wilt, dus een UPS functie dan heb je gewoon een heel ander product nodig, de HW thuis-batterij is hier totaal niet voor geschikt en heeft deze gebruiksfunctie dan ook niet (ook niet met aanvullende apparatuur cq kabels). Als het net dood is is ook je HW thuis-batterij dood (=werkt niet).JohnnyD schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:46:
Stroomuitval:
Er zijn wel andere merken die deze functie wel hebben cq mogelijk maken, dat is hier ook als eens kort voorbij gekomen. Je moet je alleen afvragen hoe vaak komt dit voor en hoe lang gaat dit duren. Wat je bv wel zou kunnen is een aparte powerstation kopen en die als zich dat voor doet hiervoor te gebruiken (alleen moet je dus daar in ver uit de meeste gevallen wel je apparatuur direct op aan sluiten, moet je meerdere toestellen van stroom voorzien wordt het dus als vrij lastig, zeker als deze niet bijelkaar staan.
Een koel en vrieskast moet echter wel enkele uurtjes het zonder stroom kunnen volhouden, duurt een stroomstoring langer dan 4 uur dan krijg je ook een vergoeding van de netbeheerder.
maak jij hier niet de klasieke fout om dit weer op een heel jaar te baseren ?Apenkooi schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:17:
Zo, vandaag eens zitten rekenen. Oude logger uit gelezen. Productie zonnepanelen kost geen drol. (wordt verrekend in de huur) 2.422,660kWh afgelopen jaar. Dat komt neer op 0,0000742984983447946/kWh![]()
Even een gemiddelde dag tijdens de zomer vorig jaar bij mij thuis:
/f/image/QyIOSB8v5Gb8rem3UeEf7C4m.png?f=fotoalbum_large)
op die dag:
opwek een mooie : 30,6 kWh
een eigenverbruik van mijn eigen zonnestroom : 6,5 kWh (dus direct van PV richting huis)
teruglevering naar het net: 24,1 kWh
tijd dat ik stroom uit het net nodig had was:
van 0:00 - circa 7:00 , daarna geen stroom meer uit het net tot
circa 20:30 waar de eerste netstroom weer nodig was, tot 21:30 echter nog steeds deels zonnestroom, pas daarna volledig op netstroom; totaal was dit 3,5 kWh.
als ik in deze periode terug kijk is dit een behoorlijk mooi voorbeeld waarbij het standby gebruik, zeker in de vroege uurtjes iets onder en rond de 200W lag, in de avond beduidend hoger.
/f/image/6BE4r18p8UlGTiYlUoSDnG4C.png?f=fotoalbum_large)
vertaal ik dat naar een gebruiks-situatie voor de HW thuis-batterij dan zie ik aantal zaken:
- ik krijg tijdens deze periode de batterij prima vol (meer dan zelfs, alleen zal deze door het overaanbod aan PV stroom overdag ook niet meer worden aangesproken, dus geen kans dat deze een tweede keer geladen kon worden.
- de 800W limiet zou in mijn geval geen probleem geven.
- één batterij, is met effectief van circa 2 kWh dus onvoldoende om volledig op NOM te komen, twee batterijen krijg ik echter niet leeg. (ik heb daarvoor ook even gekeken naar de dag vóór en de dag na deze datum.) met twee batterijen zou ik echter hier op deze datum wel op NOM komen.
kijk ik echter op 10 november van dat jaar (2024); ziet het verhaal compleet anders uit.
/f/image/LJxLFbtB039KYDpp40tOeJtV.png?f=fotoalbum_large)
je ziet hier :
- wel nog een kleine PV stroom geduurende de dag van 3 kWh.
- een netverbruik van 13,4 kWh (warmtepomp had hier 4 kWh verbruikt)
- geen teruglevering stroom welke over zou zijn om op te kunnen slaan in de HW thuis-batterij, die blijft dus leeg, overige dagen in deze periode nagenoeg het zelfde beeld,
5-nov was de laatste dag waar ik nog 2,8 kWh aan teruglevering had, dus na die datum was er geen effectief gebruik van de batterij mogelijk.
wil je echt kijken of een thuis batterij van voordeel is zul je dus niet zozeer op jaar maar echt op dagniveau moeten gaan kijken.
even los van je berekening, want ik denk dat je daar een aantal zaken bent vergeten. (bv de energiebelasting die je terugkrijgt) en teruglevering bij een dynamisch tarief is ook nog eens vrij lastig te berekenen.
In deel 1 zijn ook een aantal simulaties (veelal met hulp van HA) uitgevoerd die dit per dag beoordeeld hebben, kijk maar eens wat (in deel 1) daar de uitkomsten van waren.
Zeker zolang je nog met saldering te maken hebt is de kans zeer klein dat je binnen aanzienlijke tijd een batterij zou kunnen terugverdienen. Veelal zijn er andere mooi argumenten waarom mensen zelfs nu al hiervoor kiezen. Na 2026 zal dit anders worden maar ook daar is de kans om hier snel rijk van te worden niet echt aanwezig.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2025 11:30 ]
@MacD007. Paar posts terug. Heeft HW al op gereageerd.
sorry, had ik niet gezien.Devke schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:44:
[...]
@MacD007. Paar posts terug. Heeft HW al op gereageerd.
Mijn bestel tijd is 12:55 uur, ook wachtendecrryp schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:39:
[...]
Dan gok ik maandag alles tot 12:15 is uitgeleverd zover ik begrepen heb. Rest batch 1 is tussen nu en midden februari!
Zelf ook wachtende batch 1 - 14:10
Ik denk het niet. Ik heb niet op jaarbasis gekeken wat gaan er in en wat gaat er uit?MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:33:
[...]
maak jij hier niet de klasieke fout om dit weer op een heel jaar te baseren ?
Wat ik gedaan heb:
Eerst eens gekeken wat ik in de maanden met overproductie van de zonnepanelen nog van het net haal voor de uren dat de zonnepanelen niks leveren. Dat zit tussen de 3 tot 5 kWh per dag. Dat moet dus heel leuk draaien op 2 accu's
Vervolgens ben ik gaan kijken hoeveel stroom ik per maand nog ingekocht heb in de maanden met over productie. En wat ik evengoed nog terug geleverd heb in de maanden met te weinig zon. Als ik uitreken wat ik dan inclusief belastingen (energiebelasting moet je straks ook betalen, voor die twee jaar reken ik salderen al niet meer mee) kwijt ben om dat in te kopen en in huis had kunnen houden. Haal ik over de 15 jaar dat Homewizard zegt dat de auuc mee gaat de aanschaf van het ding er wel uit.
Qua investering vind ik ( en ja, dat is mijn persoonlijke insteek en ook meer bedrijfsmatige inzicht ) dat een ROI max 1/3 qua technische levensduur ( hier dus circa 15 jaar ) zou moeten zitten, liever meer richting 1/4 cq 1/5.Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Ik denk het niet. Ik heb niet op jaarbasis gekeken wat gaan er in en wat gaat er uit?
Wat ik gedaan heb:
Eerst eens gekeken wat ik in de maanden met overproductie van de zonnepanelen nog van het net haal voor de uren dat de zonnepanelen niks leveren. Dat zit tussen de 3 tot 5 kWh per dag. Dat moet dus heel leuk draaien op 2 accu's
Vervolgens ben ik gaan kijken hoeveel stroom ik per maand nog ingekocht heb in de maanden met over productie. En wat ik evengoed nog terug geleverd heb in de maanden met te weinig zon. Als ik uitreken wat ik dan inclusief belastingen (energiebelasting moet je straks ook betalen, voor die twee jaar reken ik salderen al niet meer mee) kwijt ben om dat in te kopen en in huis had kunnen houden. Haal ik over de 15 jaar dat Homewizard zegt dat de auuc mee gaat de aanschaf van het ding er wel uit.
Bij dit soort producten is het hooguit 1/2 of zelfs hoger. Qua investering even los van de denk mogelijk andere belangrijkere argumenten voor een thuis-batterij dus veelal discutabel.
wat ik even niet snap is je opmerking "energiebelasting moet je straks ook betalen", dat moet je nu ook, alleen nu krijg jij die ook gewoon (ook bij een dynamisch contract) gewoon jaarlijks terug (van je teruggeleverde stroom, in 2024 was dit 13,2 ct/kWh, dus dat is op jaarbasis al circa 80 euro wat je minder terug zou kunnen krijgen, dat maakt je batterij dus duurder in 2 jaar is dat toch 160 euro die je bij moet gaan tellen bij de kostprijs van de batterij).
Zelf kwam ik op circa 220-230 nuttige dagen per jaar en met een vast contract (zonder tlb) de komende tijd is het op dit moment gewoon niet aantrekkelijk. In 2027 zal dat wel anders zijn, mogelijk dat dan ook Na-ion batterijen aantrekkelijk geprijsd zijn (of andere batterij-systemen), gezien mijn dagelijks verbruik zal echter een grotere batterij dan 5 kWh op dit moment voor mij niet echt zinvol lijken ( nog geen EV).
[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2025 12:39 ]
Ben al een tijd lang trouwe volger van de diverse thuisbatterij topics. Hoewel de technische details me veelal boven de pet gaan is mijn interesse groot.
De homewizard lijkt me een leuke kennismaking. Een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden is de volgende: Is het met de huidige HW app mogelijk om de batterij in de daluren “s-nachts uit te schakelen ? Onze auto staat dan op te laden en die trekt dat batterijtje dan in no time leeg terwijl ik de zonnestroom graag in de avond en ochtend wil gebruiken.
Verder nog een echte elektra noob vraag: kan ik twee batterijen op één dubbel stopcontact zetten of zitten ze dan eigenlijk op één aansluiting?
De homewizard lijkt me een leuke kennismaking. Een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden is de volgende: Is het met de huidige HW app mogelijk om de batterij in de daluren “s-nachts uit te schakelen ? Onze auto staat dan op te laden en die trekt dat batterijtje dan in no time leeg terwijl ik de zonnestroom graag in de avond en ochtend wil gebruiken.
Verder nog een echte elektra noob vraag: kan ik twee batterijen op één dubbel stopcontact zetten of zitten ze dan eigenlijk op één aansluiting?
Een dubbel stopcontact zit normaal gesproken op dezelfde fase en groep, dus twee thuis-batterijen op een dubbel stopcontact te zetten is dus niet zo'n goed idee omdat je dan 800W + 800W = 1.600W aan het invoeden (in je huis) bent terwijl dit in een normale situatie slechts wettelijk 800W mag zijn.Matrox001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:38:
Ben al een tijd lang trouwe volger van de diverse thuisbatterij topics. Hoewel de technische details me veelal boven de pet gaan is mijn interesse groot.
Wat hier wel kan is als je hiervoor een eigen groep (zekering) hebt waar ook geen andere gebruikers op aangesloten zijn, in die specifieke situatie is dat namelijk wel toegestaan. Maar een bestaande dubbel stopcontact in je huis zal hier dus normaal gezien niet aan voldoen.
kijk mn even hoe je standby verbruik (en dan eigenlijk tussen maart en oktober) verloopt in hoever je even los van je auto, je hoeveel vermogen je in de "donkere uurtjes" wel verbruikt.
zie mijn eerder geposte voorbeeld.
/f/image/6BE4r18p8UlGTiYlUoSDnG4C.png?f=fotoalbum_large)
daar zie je dat in de vroege uurjes ik nauwelijks boven de 200W uitkom, terwijl in de laate avond dat een stuk hoger zit.
Je kunt dat het beste zelf via je P1 meter (zo ver je deze al hebt, en die zit niet standaard bij de thuis-batterij bij en moet er extra bij besteld worden (en uiteraard heb je wel een slimme meter nodig, zeker deze werkt het hele systeem niet).
op je vraag of je een tijd cq op basis van belasting de batterij kunt sturen zag ik volgend antwoord op de HW site. Mogelijk dat je zelf die vraag ook nog bij HW zelf kunt stellen.
Op dit moment is het volgens mij namelijk niet mogelijk maar je weet nooit of ze hier mogelijkheden in de loop van de tijd gaan bieden, HW kenende breiden ze hun app vaak wel in de loop van de tijd verder uit.
Bij het onderstaande antwoord heb je waarschijnlijk wel een uitbreiding in je meterkast nodig (kWh meter).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KGK7w0xE4FvGxf5tAy0jvIpQ.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2025 12:59 ]
Ga je hier niet de fout in dat ze standaard om en om 800W leveren en niet tegelijkertijd.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:49:
[...]
Een dubbel stopcontact zit normaal gesproken op dezelfde fase en groep, dus twee thuis-batterijen op een dubbel stopcontact te zetten is dus niet zo'n goed idee omdat je dan 800W + 800W = 1.600W aan het invoeden (in je huis) bent terwijl dit in een normale situatie slechts wettelijk 800W mag zijn.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Wat natuurlijk ook een probleem is. Voor het laden van de accu werken wij met opbrengst uit de zon. Niks zo veranderlijk als het weer. Zie afgelopen december. Zonnepanelen had je niks aan. Ik ben in juni overgegaan op een dynamisch contract. Waarom? Domweg goedkoper dan wat ik bij de vorige leverancier bij verlening had moeten betalen. Destijds dat ik van de verhuurder panelen op het dak "kreeg" kon ik kiezen uit 6 of 9 panelen op het dak. (meer past niet) Dat werkte met salderen heel leuk omdat de opwek net iets meer is dan mijn verbruik. Hielt er zelf een paar grijpstuivers aan over. Dat is dus helaas niet meer zo. Bij een vast contract heeft men diverse constructies bedacht. Bij een dynamisch contract krijg je de marktprijs. Ook als deze negatief is. Ik zit even niet bij de computer waar ik alles op heb. Maar kwam er op neer dat ik in juni €0,41 moest toe betalen. Terwijl er voor het pisbeetje wat in november het net is op gegaan iets van vijf euro nog wat kreeg. (vraag en aanbod) Dat over de acht maanden dat ik nu dynamisch zit komt dat op iets van €0,015/kWh wat je nog krijgt voor je terug levering. Dat zet sowieso dus geen zoden meer aan de dijk. Sommige noemen het net een accu. leuk bedacht, maar als je dan "je eigen stroom" terug moet kopen voor iets van €0,260/kWh.... Als ik dat dus tegen elkaar weg zet kom ik er bij mij op uit dat een accu de moeite is. Het is met de hakken over de sloot. Maar toch.
Daarnaast heb ik destijds het verschil door de zonnepanelen in een potje gestopt met de gedachte dat wij ooit aan de accu moeten. Uit dat potje kan ik fluitend de accu's betalen.
Ik ben het hier niet mee eens.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:49:
Een dubbel stopcontact zit normaal gesproken op dezelfde fase en groep, dus twee thuis-batterijen op een dubbel stopcontact te zetten is dus niet zo'n goed idee omdat je dan 800W + 800W = 1.600W aan het invoeden (in je huis) bent terwijl dit in een normale situatie slechts wettelijk 800W mag zijn.
Wat hier wel kan is als je hiervoor een eigen groep (zekering) hebt waar ook geen andere gebruikers op aangesloten zijn, in die specifieke situatie is dat namelijk wel toegestaan. Maar een bestaande dubbel stopcontact in je huis zal hier dus normaal gezien niet aan voldoen.
Wat belangrijk is is hoeveel aan gebruikers reeds van de groep gebruik maken. Denk daarbij ook aan apparaten die incidenteel in een WCD van die groep worden gestoken zoals bv een stofzuiger.
Tel het totaal vermogen van alle apparaten die van die groep gebruik maken bij elkaar op en dan weet je wat er nog aan vermogen beschikbaar is voor de batterijen.
Een standaard groep is 16A/3600W. Als je dus minder dan 2000W aan maximaal gebruik heb dan kan je probleemloos 2 batterijen op een (dubbel)WCD van die groep aansluiten.
Heb je die ruimte niet dan zal je ze over meerdere groepen moeten verdelen.
Geld die vergoeding ook wanneer door een cyber aanval het netwerk er een paar dagen uitgaat? En kun je de vriezer weer vullen met die vergoeding? Jezelf kunnen beschermen tegen lijkt me de beste oplossing.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:59:
[...]
sorry, als je dat soort functies wilt, dus een UPS functie dan heb je gewoon een heel ander product nodig, de HW thuis-batterij is hier totaal niet voor geschikt en heeft deze gebruiksfunctie dan ook niet (ook niet met aanvullende apparatuur cq kabels). Als het net dood is is ook je HW thuis-batterij dood (=werkt niet).
Er zijn wel andere merken die deze functie wel hebben cq mogelijk maken, dat is hier ook als eens kort voorbij gekomen. Je moet je alleen afvragen hoe vaak komt dit voor en hoe lang gaat dit duren. Wat je bv wel zou kunnen is een aparte powerstation kopen en die als zich dat voor doet hiervoor te gebruiken (alleen moet je dus daar in ver uit de meeste gevallen wel je apparatuur direct op aan sluiten, moet je meerdere toestellen van stroom voorzien wordt het dus als vrij lastig, zeker als deze niet bijelkaar staan.
Een koel en vrieskast moet echter wel enkele uurtjes het zonder stroom kunnen volhouden, duurt een stroomstoring langer dan 4 uur dan krijg je ook een vergoeding van de netbeheerder.
Volgens mij kun je dat verhalen op je inboedelverzekering. Dit staat dus los van de vergoeding van de netbeheerder.
Uiteraard gaat dit niet meer op bij een cyberaanval en het stroomnet enkele dagen buiten werking is,obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Geld die vergoeding ook wanneer door een cyber aanval het netwerk er een paar dagen uitgaat? En kun je de vriezer weer vullen met die vergoeding? Jezelf kunnen beschermen tegen lijkt me de beste oplossing.
Maar hoe zorg je ervoor dat je op het moment dat deze aanval plaats vind je accu maximaal gevuld is, zodat je de gehele 2,5kWh goed kunt gebruiken.
En hoelang kun je dan met 2,5kWh. ( als de accu vol zat
Gelukkig wordt je voor zo'n cyberaanval ruim van te voren gewaarschuwdPeterhardenberg schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:33:
[...]
Uiteraard gaat dit niet meer op bij een cyberaanval en het stroomnet enkele dagen buiten werking is,
Maar hoe zorg je ervoor dat je op het moment dat deze aanval plaats vind je accu maximaal gevuld is, zodat je de gehele 2,5kWh goed kunt gebruiken.
En hoelang kun je dan met 2,5kWh. ( als de accu vol zat)

geen idee, echter voor een uitval van een paar dagen heb je wel een iets andere thuis-batterij nodig dan de capaciteit van een HW batterij (even los dat die dat dus zo wie zo niet kan).obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Geld die vergoeding ook wanneer door een cyber aanval het netwerk er een paar dagen uitgaat? En kun je de vriezer weer vullen met die vergoeding? Jezelf kunnen beschermen tegen lijkt me de beste oplossing.
als ik dan kijk welke mega batterij je wel als UPS kunt laten draaien en vooral de kosten die daarmee gemoeit zijn denk ik dat je beter een kleine diesel generator in je tuin kunt plaatsen en ik vrees dat de vervangingkosten van je inhoud van je diepvries daar ook niet meer in verhouding staan.
bij een uitval van bv 48 uur (2 dagen) krijg je dus 235 euro vergoed.
In Nederland zijn we gelukkig daar ook vrij nuchter in, want wie heeft er een Atom-bunker onder zijn huis ?
Ik denk dat het meer een risico inschatting is, en ja, de kans wordt wel iets groter, gezien het achterstallig onderhoud aan ons stroomnet maar is zeker in vergelijk met andere landen nog best goed bedrijfszeker, zeker niet vergelijkbaar met bv US, waar ook nog heel veel leidingen gewoon boven de grond lopen en er bij een flinke storm je al snel de kans loopt dat je zonder stroom zit.
Netbeheer Nederland zegt hierbij het volgende:
Compensatieregeling
Soms is een storing zo ingewikkeld, dat de onderbreking langer duurt. U hebt dan mogelijk recht op een vergoeding als compensatie voor het ongemak. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de aansluiting die u heeft. De Energiekamer heeft de compensatieregeling vastgesteld. In deze regeling wordt onderscheid gemaakt tussen consumenten en kleinzakelijke klanten.
Consumenten met een aansluiting t/m 3x25 ampère hebben recht op een bedrag van € 35 na een stroomstoring die meer dan vier uur heeft geduurd. Na elke vier uur dat de stroomuitval langer duurt, wordt dit bedrag met € 20 verhoogd. Bij een uitval van 15 uur wordt dus 35 + (2 x € 20) = € 75 uitbetaald. Voor zakelijke klanten gelden andere vergoedingen die afhankelijk zijn van de tijdsduur van de storing en van het spanningsniveau van het net waarin de storing zich voordoet. Bij een gasstoring geldt dezelfde compensatieregeling als bij een stroomstoring.
Bij langdurige stroom- of gasuitval hebben afnemers automatisch recht op een vergoeding van de netbeheerder. Het indienen van een verzoek is niet nodig. Als u in aanmerking komt voor een compensatievergoeding dan wordt de compensatievergoeding automatisch aan u uitbetaald of verrekend. U ontvangt hierover binnen 4 tot 6 weken na de storing schriftelijk bericht van uw netbeheerder.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2025 14:11 ]
Had het gewoon leuk gevonden als het wel een optie was. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ik heb vorig jaar een storing gehad van 10 uur s’ochtends tot 21:15 s’avonds. Er was iets fout gegaan tijdens de geplande werkzaamheden om het netwerk te verzwaren/ verbeteren. De vriezer en koelkast was trouwens niks mee aan de hand. Die hebben het wel zolang volgehouden. Maar voor andere zaken was het wel vervelend. Dan zou het toch praktisch zijn wanneer je accu ook als enorme powerbank kan werken?winwiz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:53:
[...]
Gelukkig wordt je voor zo'n cyberaanval ruim van te voren gewaarschuwdHelaas doet de accu niets als het stroomnet uitvalt
12:35, ook nog niks. De communicatie vanuit HomeWizard is soms goed, en soms iets minder. Van de afgelopen 2 batches wist iedereen wie in de batch zat, en dat de betaallink op maandag werd vertuurd. Ik weet van onze batch (t/m ongeveer 14:00 uur) alleen dat ze die in de komende 2 weken gaan afhandelen.arcticbreeze schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Mijn bestel tijd is 12:55 uur, ook wachtende
Onze batterijen komen dus ergens deze maand.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Wat je kunt doen:Matrox001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:38:
Een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden is de volgende: Is het met de huidige HW app mogelijk om de batterij in de daluren “s-nachts uit te schakelen ? Onze auto staat dan op te laden en die trekt dat batterijtje dan in no time leeg terwijl ik de zonnestroom graag in de avond en ochtend wil gebruiken.
Wij gebruiken de WIFI van de KPN Eperiabox niet want we hebben een los WIFI punt midden in het huis.
Maar deze KPN wifi kun je op bepaalde uren uitzetten.
Als je de HW accu installeert op zo'n configureerbaar wifi punt, kun je hem dus van 00-06 uur uitzetten.
Dan kan de HW niet communiceren en zal niet ontladen of opladen.
(tijden hieronder zijn niet voor 's nachts maar het principe is het zelfde)
:strip_exif()/f/image/mHV4mIrdHG8aihwZCrxMEffz.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)
Er is keuze vrijheid, en Marstek heeft dat stopcontact erop zitten. Dat helpt je alleen niet om je koelkast koud te houden want je moet met een verlengsnoer aan de gang.obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Had het gewoon leuk gevonden als het wel een optie was.
Wil je je hele huis op spanning houden bij een stroomuitval, dan kan dat ook. Ik denk dat je dan in de Victron hoek moet gaan zoeken, en een grote verbouwing van je meterkast mag laten uitvoeren. Alles kan, maar niet voor de prijs van 1 a 2 HW batterijen. Ik denk dat je met het prijsverschil je koelkast en vriezer wel weer vol krijgt, en tijdens de uitval uit eten kan met het hele gezin. En dat een paar keer.
Je kan een hoop geld besparen als je investeert in een paar bord en kaartspellen en een doos kaarsen
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Bij HW kan ik dat helaas niet vinden, ik weet dat standaard het op 800W begrenst is, alleen of dat ook geld bij 2 batterijen die elk dus ook maar 800W afgeven weet ik even niet. Goede vraag. Mogelijk dat iemand hier die al een batterij heeft iets nuttigs over kan zeggen (schreenshot van de bewunste instelling mogelijk ? )winwiz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Ga je hier niet de fout in dat ze standaard om en om 800W leveren en niet tegelijkertijd.
Dat klopt niet. Onder de zware versie zitten wieltjes. Maargoed dit is het hw forum dus laten we het hierbij houden en over de hw batterijen verder gaan.asing schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Er is keuze vrijheid, en Marstek heeft dat stopcontact erop zitten. Dat helpt je alleen niet om je koelkast koud te houden want je moet met een verlengsnoer aan de gang.
Wil je je hele huis op spanning houden bij een stroomuitval, dan kan dat ook. Ik denk dat je dan in de Victron hoek moet gaan zoeken, en een grote verbouwing van je meterkast mag laten uitvoeren. Alles kan, maar niet voor de prijs van 1 a 2 HW batterijen. Ik denk dat je met het prijsverschil je koelkast en vriezer wel weer vol krijgt, en tijdens de uitval uit eten kan met het hele gezin.
Je kan een hoop geld besparen als je investeert in een paar bord en kaartspellen en een doos kaarsen
ik denk dat je niet wilt dat alle WiFi uitgezet wordt want dan werkt je P1 meter dus ook niet meer.pms1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:11:
[...]
Wat je kunt doen:
Wij gebruiken de WIFI van de KPN Eperiabox niet want we hebben een los WIFI punt midden in het huis.
Maar deze KPN wifi kun je op bepaalde uren uitzetten.
Als je de HW accu installeert op zo'n configureerbaar wifi punt, kun je hem dus van 00-06 uur uitzetten.
Dan kan de HW niet communiceren en zal niet ontladen of opladen.
(tijden hieronder zijn niet voor 's nachts maar het principe is het zelfde)
[Afbeelding]
Wat je wilt is alleen een bepaalde aangesloten apparatuur uitzetten, kan dit hier mee?
Knap offgrid gaan kost 15k. Dan gebruik je een victron systeem. Al het andere geeft je hoogstens een paar uur uitstel.
Juist, de batterij zit op zolder en de vriezer in de kelder, dan zijn die wieltjes zeker handig, en hoe zwaar was die batterij nu ook weer?obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:17:
[...]
Dat klopt niet. Onder de zware versie zitten wieltjes. Maargoed dit is het hw forum dus laten we het hierbij houden en over de hw batterijen verder gaan.
Geen antwoord op je vraag, maar als je Unifi netwerkspul hebt is er een Python module.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:18:
[...]
ik denk dat je niet wilt dat alle WiFi uitgezet wordt want dan werkt je P1 meter dus ook niet meer.
Wat je wilt is alleen een bepaalde aangesloten apparatuur uitzetten, kan dit hier mee?
https://unificontrol.readthedocs.io/en/latest/API.html
Dus dat zou je met PIP install unificontrol op een linux instance kunnen zetten. Daarna heb je een paar commando's:
:strip_exif()/f/image/nlzgUXxDUn7aQQ55XTYwpbfr.png?f=user_large)
Daar kun je ook vooraf betere beslissingen in nemen maargoed, dit is het homewizard forum en we hebben het hier over hun batterijen. Eventuele verdere opmerkingen ga ik inhoudelijk niet op in. Dan moet je het in een ander forum zetten of een privébericht sturen.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:21:
[...]
Juist, de batterij zit op zolder en de vriezer in de kelder, dan zijn die wieltjes zeker handig, en hoe zwaar was die batterij nu ook weer?
Ik had het gewoon leuk gevonden wanneer homewizard de mogelijkheidheid had om. Was de batterij dan misschien net 2 tientjes duurder misschien wel, ik had het er wel voorover gehad.
Weet ik, maar met 72 kilo is het ding niet echt "mobiel" om het zo maat eens uit te drukken.obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:17:
[...]
Dat klopt niet. Onder de zware versie zitten wieltjes. Maargoed dit is het hw forum dus laten we het hierbij houden en over de hw batterijen verder gaan.
Maar goed, er zijn oplossingen voor je wensen. Het kan, alleen niet met deze oplossing.
Dat zou een leuke toevoeging zijn, maar daar kleven nog meer problemen aan,obed112 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Had het gewoon leuk gevonden als het wel een optie was. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ik heb vorig jaar een storing gehad van 10 uur s’ochtends tot 21:15 s’avonds. Er was iets fout gegaan tijdens de geplande werkzaamheden om het netwerk te verzwaren/ verbeteren. De vriezer en koelkast was trouwens niks mee aan de hand. Die hebben het wel zolang volgehouden. Maar voor andere zaken was het wel vervelend. Dan zou het toch praktisch zijn wanneer je accu ook als enorme powerbank kan werken?
Je zult je huis volledig van het stroomnet moeten afschakelen. Dan pas kan je met een daar voor geschikte accu je huis van stroom voorzien. anders ben je bezig de hele wijk van stroom te voorzien.
Meer info over backup stroom in de link hieronder.
Wat is er nodig om een woning in eilandmodus van stroom te voorzien?
MacD007:
Dit is feitelijk onjuist.
- je kunt gerust 2 batterijen op een dubbele WCD aansluiten, ook als die op 1 groep zitten
- dat kan zelfs tot 4 batterijen, mits je opgeteld niet boven de 3600 watt aan gebruikers op die groep zet
. dit betreft het opladen van 4 x 800=3200 watt
. terugleveren zal nooit meer dan 800 watt zijn, tenzij je ontgrendelt: dan levert elke batterij 800 watt terug, dus
4 x 800 = 3200 watt
- voorwaarde bij ontgrendelen is dat je niks anders op die groep laat draaien, dus de batterijen hebben de
groep voor zichzelf
- je kunt gerust 2 batterijen op een dubbele WCD aansluiten, ook als die op 1 groep zitten
- dat kan zelfs tot 4 batterijen, mits je opgeteld niet boven de 3600 watt aan gebruikers op die groep zet
. terugleveren zal nooit meer dan 800 watt zijn, tenzij je ontgrendelt: dan levert elke batterij 800 watt terug, dus
4 x 800 = 3200 watt
- voorwaarde bij ontgrendelen is dat je niks anders op die groep laat draaien, dus de batterijen hebben de
groep voor zichzelf
Bedankt voor de moeite die jullie hebben willen nemen om mijn vragen zo gedetailleerd te beantwoorden.
Wat ik wil is heel simpel en bepaald niet uniek: het gebruik van de opbrengst van mijn panelen van ‘s-middags (als er bijna niets verbruikt wordt, wasmachine, droger, vaatwasser draaien hooguit 1 à 2x per week) verplaatsen naar de ochtend wanneer ons verbruik redelijk hoog is. Maar dat zal door mijn ev die zich in de daluren vol zuigt en dus de batterij daarbij ook leeg trekt voorlopig niet kunnen.
Hopelijk wordt de mogelijkheid om verbruik tijdelijk uit te schakelen in de toekomst toegevoegd.
Wifi uitzetten vond ik wel een creatieve oplossing, maar dan ligt ook de rest van mijn demotica eruit. Bovendien moet mijn P1 meter als de wifi eruit gelegen heeft vaak handmatig opnieuw gekoppeld worden.
Door ligging van ons huis beginnen onze panelen pas rond 11:30 serieus te leveren, dus dat gaat voor het overgrote deel het net in. Daar wilde ik graag wat aan doen, maar om die opgeslagen stroom nu in de daluren op te souperen lijkt me niet zo zinnig.
Wat ik wil is heel simpel en bepaald niet uniek: het gebruik van de opbrengst van mijn panelen van ‘s-middags (als er bijna niets verbruikt wordt, wasmachine, droger, vaatwasser draaien hooguit 1 à 2x per week) verplaatsen naar de ochtend wanneer ons verbruik redelijk hoog is. Maar dat zal door mijn ev die zich in de daluren vol zuigt en dus de batterij daarbij ook leeg trekt voorlopig niet kunnen.
Hopelijk wordt de mogelijkheid om verbruik tijdelijk uit te schakelen in de toekomst toegevoegd.
Wifi uitzetten vond ik wel een creatieve oplossing, maar dan ligt ook de rest van mijn demotica eruit. Bovendien moet mijn P1 meter als de wifi eruit gelegen heeft vaak handmatig opnieuw gekoppeld worden.
Door ligging van ons huis beginnen onze panelen pas rond 11:30 serieus te leveren, dus dat gaat voor het overgrote deel het net in. Daar wilde ik graag wat aan doen, maar om die opgeslagen stroom nu in de daluren op te souperen lijkt me niet zo zinnig.
Mee eens behalve het laatste punt.HvM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:37:
MacD007:
4 x 800 = 3200 watt
groep voor zichzelf
Je kan veilig ontgrendelen zolang het totaal vermogen niet boven die genoemde 3600W uitkomt.
Overigens HW zelf gaat uit van een totaal toegestane belasting voor terugleveren van 4400W omdat ze de 800W bovenop de 3600W die via de zekering kan komen tellen. Iets wat ik nu juist onveilg vind.
Ik heb het niet duidelijk genoeg beschreven denk ik:Matrox001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:49:
Aleen de HW accu gebruikt dat KPN wifi netwerk en wordt dus 's nachts uitgeschakeld
De rest van HW e.d. zit allemaal op mijn standaard WIFI die 24/7 on line is.
Sinds 15-04-25: Venus-E. (Nu V151, CT003 V114) 3-fasen (8500wp ZO/NW)
Begrijp ik, technisch geen probleem.hanev001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Mee eens behalve het laatste punt.
Je kan veilig ontgrendelen zolang het totaal vermogen niet boven die genoemde 3600W uitkomt.
Overigens HW zelf gaat uit van een totaal toegestane belasting voor terugleveren van 4400W omdat ze de 800W bovenop de 3600W die via de zekering kan komen tellen. Iets wat ik nu juist onveilg vind.
Maar HW hanteert het wel als 'voorwaarde' begreep ik.
Je gaat er nadrukkelijk mee akkoord in de app, waarmee je aangeeft dat je weet wat je doet.
Toch ? (ik heb de batterij nog niet, dus heb het 'van horen zeggen')
Het maakt toch niets uit waar de stroom die in de batterij zit naar toegaat. Wat dat betreft is gebruik door een EV of een wasmachine het zelfde aangezien je op NOM werkt.Matrox001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:49:
Bedankt voor de moeite die jullie hebben willen nemen om mijn vragen zo gedetailleerd te beantwoorden.
Kijk eens in de handleiding van je router wat daar voor mogelijkheden zijn. Die van mij (Zyxel VMG8825-T50) heeft een optie voor Parental Control waarin je per MAC-adres gebruiks blokken kan opgeven.
Ik zit aan een andere mogelijkheid te denken om een ( nood) stroomvoorziening te fabriceren, ik las ooit ergens een opzetje daarover.asing schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:14:
[...]
Er is keuze vrijheid, en Marstek heeft dat stopcontact erop zitten. Dat helpt je alleen niet om je koelkast koud te houden want je moet met een verlengsnoer aan de gang.
Wil je je hele huis op spanning houden bij een stroomuitval, dan kan dat ook. Ik denk dat je dan in de Victron hoek moet gaan zoeken, en een grote verbouwing van je meterkast mag laten uitvoeren. Alles kan, maar niet voor de prijs van 1 a 2 HW batterijen. Ik denk dat je met het prijsverschil je koelkast en vriezer wel weer vol krijgt, en tijdens de uitval uit eten kan met het hele gezin. En dat een paar keer.
Degenen die een EV rijden met V2L ( een 230 volt aansluitpunt op je auto om een apparaat van stroom te voorzien) , en ik ben zo Iemand, dan loont het de moeite om het es te kijken of je niet een separaat stroomnetwerkje aan te leggen met enkele felroodgekleurde contactdozen en deze bij stroomuitval te activeren door buiten je auto hierop aan te sluiten.
Dit zou je naast de aansluiting van je laadpaal kennen doen, eentje om te laden en eentje om te ontladen.
Hier heb ik een V2L adapter voor.
Het zou zelfs zo kunnen zijn, maar dit wordt al wat spannender, om bij stroomuitval je drie hoofdschakelaars om te zetten, afkoppeling van het net, en dan via je laaddsnoer de stroom ( via die adapter ) terug naar je huis te sturen.
Ik ben gespeend van diepe kennis electronica maar ergens zijn hier mogelijkheden.
Zo kun je relatief goedkoop toch een voorziening maken die je eens in de paar jaar misschien nodig zult hebben.
@HomeWizard_NL had toch reeds aangegeven te werken aan een functie dat als er afname gezien wordt over een kilowattuurmeter de accu op pauze gezet wordt zodat je bijvoorbeeld je auto maximaal op de zon of laag tarief kan laden zonder dat je de accu leeg trekt?Matrox001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:49:
Eigenlijk vraag je hiermee niet om hem in de daluren uit te schakelen, maar uit te schakelen bij een erg hoge load, zoals het laden van een EV. Je zoekt dus een trigger om mee aan te merken dat de HW Battery dan niets moet doen en dat zou bijv. een belasting boven waarde X op Fase 1/2/3 kunnen zijn. Of een koppeling/integratie met auto of laadpaal net als dat je bijv. je zonnepanelen omvormer in de HW App kunt koppelen.Matrox001 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:38:
Via Home Assistant zou dat in de toekomst relatief simpel kunnen zijn met een IF statement waarbij je de accu in pauze kunt zetten als de auto of laadpaal actief is, en weer op "Play" als die inactief is geworden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Dank voor de nuttige aanvulling, je moet dus bij HW via de app de batterij ontgrendelen wil je boven de 800W uitkomen, dus 2 batterijen op 1 dubbel stopcontact kan dus wel (mits je op die groep wel voldoende restcapaciteit hebt, daar ga ik maar even van uit, tijdens het laden zal anders je zekering van die groep er uitvliegen (max totaal 3680W op één groep). De software van HW zal dus dit beperken, tenslotte ziet deze ook de twee batterijen. dus goed nieuws voor @Matrox001.HvM schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:37:
MacD007:
4 x 800 = 3200 watt
groep voor zichzelf
Bij twee batterijen heb je dus een capaciteit van circa 4 kWh.
heb je gekeken hoeveel vermogen je via die V2L optie mag trekken en hoelang je daarmee kunt.burgerfreerk schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:08:
[...]
Ik zit aan een andere mogelijkheid te denken om een ( nood) stroomvoorziening te fabriceren, ik las ooit ergens een opzetje daarover.
Degenen die een EV rijden met V2L ( een 230 volt aansluitpunt op je auto om een apparaat van stroom te voorzien) , en ik ben zo Iemand, dan loont het de moeite om het es te kijken of je niet een separaat stroomnetwerkje aan te leggen met enkele felroodgekleurde contactdozen en deze bij stroomuitval te activeren door buiten je auto hierop aan te sluiten.
Dit zou je naast de aansluiting van je laadpaal kennen doen, eentje om te laden en eentje om te ontladen.
Hier heb ik een V2L adapter voor.
Het zou zelfs zo kunnen zijn, maar dit wordt al wat spannender, om bij stroomuitval je drie hoofdschakelaars om te zetten, afkoppeling van het net, en dan via je laaddsnoer de stroom ( via die adapter ) terug naar je huis te sturen.
Ik ben gespeend van diepe kennis electronica maar ergens zijn hier mogelijkheden.
Zo kun je relatief goedkoop toch een voorziening maken die je eens in de paar jaar misschien nodig zult hebben.
Als je een 3-fase hoofdaansluiting hebt is dit dus al onmogelijk omdat de V2L slechts op één fase werkt, los dat dit dus niet eens mag (netcode).
Ben niet zo bekend met de mogelijkheden van Home Assistent. Maar onze ev. kan maar op één fase laden. Zijn load zal dus niet zo gek veel hoger zijn dan wanneer bijv. hét witgoed gaat draaien. En dat wil ik bij voorkeur weer wél van de batterijen gebruik laten maken. Denk dat voor mij een optie op ingestelde tijd het beste uit zou komen. Misschien wat minder verfijnd, maar wel lekker simpel.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Eigenlijk vraag je hiermee niet om hem in de daluren uit te schakelen, maar uit te schakelen bij een erg hoge load, zoals het laden van een EV. Je zoekt dus een trigger om mee aan te merken dat de HW Battery dan niets moet doen en dat zou bijv. een belasting boven waarde X op Fase 1/2/3 kunnen zijn. Of een koppeling/integratie met auto of laadpaal net als dat je bijv. je zonnepanelen omvormer in de HW App kunt koppelen.
Via Home Assistant zou dat in de toekomst relatief simpel kunnen zijn met een IF statement waarbij je de accu in pauze kunt zetten als de auto of laadpaal actief is, en weer op "Play" als die inactief is geworden.
Wij hebben een slimme meter.Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:16:
[...]
@HomeWizard_NL had toch reeds aangegeven te werken aan een functie dat als er afname gezien wordt over een kilowattuurmeter de accu op pauze gezet wordt zodat je bijvoorbeeld je auto maximaal op de zon of laag tarief kan laden zonder dat je de accu leeg trekt?
De homewizard chatbot geeft aan dat er deze optie er niet is, maar sluit niet uit dat deze in de toekomst toegevoegd zal worden. Maar goed, dat is maar een chatbot.
De optie is er nu blijkbaar niet. Maar dat kan @HomeWizard_NL uiteraard toevoegen aan de software. Gewoon als kilowattuurmeter laadpaal afname ziet, accu op pauze.
Moet je natuurlijk wel een Homewizard meter tussen de laadpaal zetten.
De vraag die jullie stellen is erg niche, en het product is pas een paar weken in gebruik. Het is misschien beter om het een jaartje de tijd te geven en dan opnieuw te kijken hoe het zich heeft ontwikkeld, vooral als dit voor jou een belangrijk punt is.
Dat valt op zich wel mee. Ik denk dat er aardig wat mensen met een EV zijn die ook interesse hebben in een huis accu. Softwarematig is het niet veel werk. Maar men concentreert zich ongetwijfeld eerst op het fine tunen. En gaat dan dit soort wensen uit de markt toevoegen. Dus zit het er volgende week in? Als Homewizard zich kwaad maakt kan dat. Maar verwacht het niet. (Hoeveel programmeurs hebben in dienst? Of moet er iemand ingehuurd worden?) Ergens in het komende jaar komt het er ongetwijfeld in. Net als overige wensen waar voldoende vraag naar is.
Ik denk ook dat we niet te moeilijk moeten denken. Als de batterij(en) gevuld zijn door de zon maakt het natuurlijk geen bal uit waar die stroom in losgelaten wordt. Of het nu een EV is, die ik ook heb, een TV of weet ik veel wat, het is stroom die je anders teruggeleverd zou hebben en nu zelf gebruikt. Uitgaande van niet een dynamisch contract.
[ Voor 6% gewijzigd door winwiz op 08-02-2025 17:21 ]
Ik heb het al eerder gevraagd, een maand of wat geleden in het vorige topic. Het antwoord was toen dat ze het niet van plan waren.Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:42:
De optie is er nu blijkbaar niet. Maar dat kan @HomeWizard_NL uiteraard toevoegen aan de software. Gewoon als kilowattuurmeter laadpaal afname ziet, accu op pauze.
Mijn Tesla stond afgelopen nacht te laden. Een klein beetje maar, van 30 naar 50%. Het was 13kWh in bijna 1.5 uur tijd. Ik zou, als de HW batterij er stond, 1.2kWh batterij hebben ingeleverd. Laadt je de auto een uur of 5 van leeg naar vol, dan is je accu ook meteen leeg. En natuurlijk krijg ik stroom vergoed van mijn werkgever, maar als ik de batterij zou benutten dan zou ik 20% meer stroom nodig hebben die verloren gaan in de RTE. Feitelijk krijg je dan per geladen kWh minder dan als de batterij niet meedoet. En je batterij levert een cyclus in.
Dus ik ga wat met Unifi klooien om de batterijen van de wifi af te zetten als er geladen wordt.
Jawel, maar, voor heel veel mensen voelt nul op de meter fijn(er) en dat is de reden dat ze er zo naar kijken.winwiz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:20:
Ik denk ook dat we niet te moeilijk moeten denken. Als de batterij(en) gevuld zijn door de zon maakt het natuurlijk geen bal uit waar die stroom in losgelaten wordt. Of het nu een EV is, die ik ook heb, een TV of weet ik veel wat, het is stroom die je anders teruggeleverd zou hebben en nu zelf gebruikt. Uitgaande van niet een dynamisch contract.
Ik draai hier nu een aantal dagen achter elkaar nul op de meter en laad de EV's tegelijkertijd met de accu op ivm dynamische tarieven, waardoor er geen issues zijn met een EV die de accu leeg trekt, ze staan immers beide dan op de laadstand. Dat is ook de reden dat je bij de aanschaf van een accu rekening moet houden met de opties/mogelijkheden die voor jouw situatie van toepassing zijn.
Maar inderdaad, of je zelf opgewekte stroom nou vanuit de HW Battery naar je huishouden of naar je EV gaat, feitelijk gezien maakt dat niet uit. Het voelt alleen "anders" en dat begrijp ik wel
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
De vraag is hier eerder het tijdstip waneer jeApenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:15:
Dat valt op zich wel mee. Ik denk dat er aardig wat mensen met een EV zijn die ook interesse hebben in een huis accu. Softwarematig is het niet veel werk. Maar men concentreert zich ongetwijfeld eerst op het fine tunen. En gaat dan dit soort wensen uit de markt toevoegen. Dus zit het er volgende week in? Als Homewizard zich kwaad maakt kan dat. Maar verwacht het niet. (Hoeveel programmeurs hebben in dienst? Of moet er iemand ingehuurd worden?) Ergens in het komende jaar komt het er ongetwijfeld in. Net als overige wensen waar voldoende vraag naar is.
a) je EV wilt gaan laden, doe je dat overdag en heb je daarnaast ook nog wat over kun je dus gelijktijdig zowel je EV alsook je batterij van stroom voorzien. Dat is eigenlijk de meest goedkoopste manier van laden (zonder belasting ed)
Dus op het moment dat je de batterij wilt gaan gebruiken (ondertussen is het al donker) is de EV ookal volledig opgeladen en kan een HW batterij dus de meeste stroom in huis wel leveren, afhankelijk van de stroomhonger en ook weer het jaargetijde voor- zomer en na-jaar (in de winter zul je merken dat je vrijwel geen PV stroom over hebt om te laden) heb je één of mogelijk ook meerdere units nodig.
Nu is de stroomhonger van de batterij, zeker in vergelijk met die van een EV, niet bepaald veel.
b) kom je echter pas tegen de laate middag / begin van de avond thuis aan met je EV en wil je die dan laden dan ligt het natuurlijk een beetje aan het jaargetijde en ligging of en hoe lang je nog voldoende zonnestroom hebt om je EV te laden, vaak is je laadvermogen dan ook nog beperkt door veelal 11 kWh. Echter als ik bv mijn eigen situatie bekijk midden in de zomer rond 17:00 uur tot circa 19:30 heb ik daar helaas nog maar circa 2.500 W over is dat dus slechts een ruime 6 kWh aan laadvermogen. En dat dus midden tijdens de zomer, eea natuurlijk sterk afhankelijk hoe groot je PV installatie is (die van mij is ruim 8 kWp, dus ook niet bepaald klein).
Dat is dus te weinig om een 60 kWh grote EV batterij mee op te laden, deze rest zal dus als je dit de volgende dag nodig hebt gewoon via het net geladen moeten worden, die 2 kWh uit je HW batterij is daarbij net een druppel op een hete plaat.
en hierbij maakt het zoals hier ookal is aangegeven helemaal niet uit waar die stroom nu naar toegaat, of je huis in of je auto in maakt in dit geval dus eigenlijk niets uit, gevolg is dat de batterij weer volledig leeg getrokken is en dus weer gereed is voor de volgende zonnige dag.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 08-02-2025 17:40 ]
Bij een vast contract maakt het geen reet uit inderdaad. Bij een dynamisch contract wil je juist de auto laden als het tarief laag is. En uit je huis accu gebruiken als het tarief hoog is.
Zie onderstaande grafiek. In de nacht kan je dus goedkoper laden. Terwijl je in de ochtend en avond een piek hebt omdat iedereen zijn koffie en broodrooster aanzet. En je dus je zonnestroom tijdens die pieken uit je huis accu kunt trekken dan wordt het echt interessant. Laat je echter de huis accu in de auto accu leeg lopen dan heb je dus geen lading meer voor de ochtend piek. En dan wordt het toch weer een duur bakkie pleur. ☕️
Zie onderstaande grafiek. In de nacht kan je dus goedkoper laden. Terwijl je in de ochtend en avond een piek hebt omdat iedereen zijn koffie en broodrooster aanzet. En je dus je zonnestroom tijdens die pieken uit je huis accu kunt trekken dan wordt het echt interessant. Laat je echter de huis accu in de auto accu leeg lopen dan heb je dus geen lading meer voor de ochtend piek. En dan wordt het toch weer een duur bakkie pleur. ☕️
/f/image/K37Y4NIlP0ZLXQaErWq9PyOO.png?f=fotoalbum_large)
HW heeft het standaard zo ingesteld dat eerst de ene batterij met 800watt gaat ontladen, en als die leeg is gaat de tweede aan de gang. Ook als ze beiden op een dubbele wcd zitten. Niet gelijktijdig dus. Je kúnt in de app instellen dat hij ze wel tegelijkertijd doe, dan ontlaadt hij dus met 1600watt. Maar dit mag alleen als je die 2 batterijen op een aparte groep zet zónder andere gebruikers er op.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:15:
[...]
Bij HW kan ik dat helaas niet vinden, ik weet dat standaard het op 800W begrenst is, alleen of dat ook geld bij 2 batterijen die elk dus ook maar 800W afgeven weet ik even niet. Goede vraag. Mogelijk dat iemand hier die al een batterij heeft iets nuttigs over kan zeggen (schreenshot van de bewunste instelling mogelijk ? )
In de zomer heb je vaak ook lage tot zeer lage prijzen bij een dynamisch contract.Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:38:
Bij een vast contract maakt het geen reet uit inderdaad. Bij een dynamisch contract wil je juist de auto laden als het tarief laag is. En uit je huis accu gebruiken als het tarief hoog is.
Zie onderstaande grafiek. In de nacht kan je dus goedkoper laden. Terwijl je in de ochtend en avond een piek hebt omdat iedereen zijn koffie en broodrooster aanzet. En je dus je zonnestroom tijden die pieken uit je huis accu kunt trekken wordt het echt interessant. Laat je echter de huis accu in de auto accu leeg lopen dan heb je dus geen lading meer voor de ochtend piek. En dan wordt het toch weer een duur bakkie pleur. ☕️
[Afbeelding]
bv hier een kort overzicht van laagste en hoogste prijzen welke tussen 1-7-2024 en 15-7-2024 waren (incl. belastingen)
bijzonder is dat in dat tijdsbestek slechts 1 negatieve prijs van 1 uur te zien was.
:strip_exif()/f/image/V7ZJiyluOygV7GU49JRtR0Lr.jpg?f=fotoalbum_large)
(bron: jeroen.nl/)
Je geeft nu informatie over het gebruik van 2 batterijen. Is dit wat je vertelt ook mogelijk bij 4 HW Plugin-batterijen? Ik heb namelijk 4 van deze HW-batterijen besteld en wil graag weten of het mogelijk is om ze tegelijkertijd op te laden en te ontladen. Ik heb speciaal een elektricien gevraagd om vier aansluitpunten op een aparte groep in de meterkast aan te sluiten, zonder dat deze groep gebruikt kan worden voor andere gebruikers dan deze 4 batterijen.thunder68 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:30:
[...]
HW heeft het standaard zo ingesteld dat eerst de ene batterij met 800watt gaat ontladen, en als die leeg is gaat de tweede aan de gang. Ook als ze beiden op een dubbele wcd zitten. Niet gelijktijdig dus. Je kúnt in de app instellen dat hij ze wel tegelijkertijd doe, dan ontlaadt hij dus met 1600watt. Maar dit mag alleen als je die 2 batterijen op een aparte groep zet zónder andere gebruikers er op.
[ Voor 14% gewijzigd door Gizz187 op 08-02-2025 18:44 ]
Geen zorgen je kunt gewoon de 4 batterijen vrijschakelen zodat je met 3200 watt kunt laden en ontladen.Gizz187 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:42:
[...]
Je geeft nu informatie over het gebruik van 2 batterijen. Is dit wat je vertelt ook mogelijk bij 4 HW Plugin-batterijen? Ik heb namelijk 4 van deze HW-batterijen besteld en wil graag weten of het mogelijk is om ze tegelijkertijd op te laden en te ontladen. Ik heb speciaal een elektricien gevraagd om vier aansluitpunten op een aparte groep in de meterkast aan te sluiten, zonder dat deze groep gebruikt kan worden voor andere gebruikers dan deze 4 batterijen.
Zolang de elektricien er maar voor zorgt dat de 4 batterijen op een eigen groep zitten waar niets anders op zit, ik bedoel je kunt dus ook per batterij een groep gebruiken maar je mag de 4 batterijen ook gewoon op 1 groep zetten zolang de batterijen maar op een eigen groep zitten.
Houd wel rekening met je wcd’s een goede kwaliteit gebruiken waarbij het inwendige doorverbonden is met 4mm2 draad of liever nog 2 dubbel wcd’s waar je de kabel dus op dubbelt.
Zolang je op die groep maar niet meer dan 3200watt invoed of oplaad zit het ok, laat je over de details voorlichten door de elektricien.
Succes met NOMMEN 👍
De accu op 800w ontladen is heerlijk voor je rte. Dus alleen mensen die een ev hebben + dynamische contract en dan op het goedkoopste moment willen laden zouden baat hebben bij een uitstel functie. Ik denk echt dat dat naar een klein deel van de HW klanten is.Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:15:
een eigen eindgroep (1-fase) die achter een voor NL standaard 16A afgezekert is kan maximaal 3.680W aan,Flodder325 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:52:
[...]
Geen zorgen je kunt gewoon de 4 batterijen vrijschakelen zodat je met 3200 watt kunt laden en ontladen.
Zolang de elektricien er maar voor zorgt dat de 4 batterijen op een eigen groep zitten waar niets anders op zit, ik bedoel je kunt dus ook per batterij een groep gebruiken maar je mag de 4 batterijen ook gewoon op 1 groep zetten zolang de batterijen maar op een eigen groep zitten.
Houd wel rekening met je wcd’s een goede kwaliteit gebruiken waarbij het inwendige doorverbonden is met 4mm2 draad of liever nog 2 dubbel wcd’s waar je de kabel dus op dubbelt.
Zolang je op die groep maar niet meer dan 3200watt invoed of oplaad zit het ok, laat je over de details voorlichten door de elektricien.
Succes met NOMMEN 👍
de 4 HW batterijen komen aan deze maximale stroom van 16A met hun totaal vermogen van 4*800W = 3.200W niet aan.
De NEN1010 gebruikt tabel 52.B.5 voor de maximaal toelaatbare stroom, afhankelijk van de installatievorm heeft dat uitwerking op de maximale stroomsterkte, in dit geval blijf je met de standaard gebruikelijk 2,5mm kerndoorsnede ruim onder deze waarden.
Wil je echter 4mm gebruiken zal dat tot de groepenkast uitgevoerd moeten worden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CDxY1TPwabWJmMnsmTjiznWl.jpg?f=user_large)
dit is bv een handige opbouw 4 delige stopcontact van een prima merk (ABB).
:no_upscale():strip_exif()/f/image/1RLv7ydFCKOSeWrOYcBExESc.webp?f=user_large)
specs van ABB
link van bv bij eletramat:
@alwindalwind schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:19:
[...]
De accu op 800w ontladen is heerlijk voor je rte. Dus alleen mensen die een ev hebben + dynamische contract en dan op het goedkoopste moment willen laden zouden baat hebben bij een uitstel functie. Ik denk echt dat dat naar een klein deel van de HW klanten is.
Misschien (nu) een klein deel, ik denk wel dat het de komende tijd, zeker nadat salderen is vervallen, gaat toenemen. En ik hoor zelf bij die “gelukkigen”, en met een RTE verlies van 25-30% is de auto laden uit de accu niet erg lollig, als ik bijvoorbeeld met het dynamisch laden programma van Tibber (*) direct uit het net veel goedkoper (dan het day ahead) tarief kan laden en de accu dan de perioden van hoger tarief kan “shaven”.
Dus een functie waarbij de accu stopt met leveren als een EV (1 of 3 maal) 16A trekt is wel zeer welkom (en voor mij liever niet met HA of andere expert oplossingen).
Edit: * ik refereer aan het slim laden/rewards programma van Tibber.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 08-02-2025 20:14 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Daar sluit ik mij helemaal bij aanEVfan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:41:
[...]
@alwind
Misschien (nu) een klein deel, ik denk wel dat het de komende tijd, zeker nadat salderen is vervallen, gaat toenemen. En ik hoor zelf bij die “gelukkigen”, en met een RTE verlies van 25-30% is de auto laden uit de accu niet erg lollig, als ik bijvoorbeeld met het dynamisch laden programma van Tibber direct uit het net veel goedkoper (dan het day ahead) tarief kan laden en de accu dan de perioden van hoger tarief kan “shaven”.
Dus een functie waarbij de accu stopt met leveren als een EV (1 of 3 maal) 16A trekt is wel zeer welkom (en voor mij liever niet met HA of andere expert oplossingen).
Je haalt een nog betere efficiency als je de energie direct in de auto accu stopt.alwind schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:19:
[...]
De accu op 800w ontladen is heerlijk voor je rte. Dus alleen mensen die een ev hebben + dynamische contract en dan op het goedkoopste moment willen laden zouden baat hebben bij een uitstel functie. Ik denk echt dat dat naar een klein deel van de HW klanten is.
Maar waar hebben wij het eigenlijk over? Het is één voorwaarde toevoegen aan de software.
Als stroom over laadpaal kilowattuurmeter groter is dan (laten wij zeggen) 100W.
Dan zet huis accu op pauze.
De programmeur is langer bezig om deze reacties te lezen dan de functie er in te schieten.
[ Voor 6% gewijzigd door Apenkooi op 08-02-2025 19:52 ]
Zou mooi zijn als zo’n pauze actie ook met een Energy Socket gestart kan worden. Of voor mijn part op gezette tijden.
Ik heb “maar” een hybride auto die met een 230V stekker opgeladen wordt. Een laadpaal had maar marginale snelheidswinst in verhouding tot een 230V lader.
Ik heb “maar” een hybride auto die met een 230V stekker opgeladen wordt. Een laadpaal had maar marginale snelheidswinst in verhouding tot een 230V lader.
Ik kan er dus vanuit gaan dat het in orde is?MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:33:
[...]
een eigen eindgroep (1-fase) die achter een voor NL standaard 16A afgezekert is kan maximaal 3.680W aan,
de 4 HW batterijen komen aan deze maximale stroom van 16A met hun totaal vermogen van 4*800W = 3.200W niet aan.
De NEN1010 gebruikt tabel 52.B.5 voor de maximaal toelaatbare stroom, afhankelijk van de installatievorm heeft dat uitwerking op de maximale stroomsterkte, in dit geval blijf je met de standaard gebruikelijk 2,5mm kerndoorsnede ruim onder deze waarden.
Wil je echter 4mm gebruiken zal dat tot de groepenkast uitgevoerd moeten worden.
[Afbeelding]
dit is bv een handige opbouw 4 delige stopcontact van een prima merk (ABB).
[Afbeelding]
specs van ABB
link van bv bij eletramat:
Hierbij een beeld van hoe het aangesloten is:
:strip_exif()/f/image/QYk6b0cMcE96MRitG9ieQYPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat er natuurlijk ook om hoe het intern is aangesloten, bijv. in de lasdoos/verzameldoos.Gizz187 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Ik kan er dus vanuit gaan dat het in orde is?
[Afbeelding]
Heb je een 3x25A aansluiting? Want dan zou het mooi zijn geweest de stopcontacten over meerdere fases te verdelen. Heb je een 1-fase aansluiting, dan is dit het maximaal haalbare. En dit alles zit op een eigen groep in de meterkast? Het kan werken, maar het voelt voor mij persoonlijk wel veel om 4x800 zo aan te sluiten, omdat je 3200 Watt constant door een kabel en stopcontacten gaat sturen die in theorie 3680 Watt aan moeten kunnen, maar je belast het wel "langdurig" boven de 80%. Ook wel benieuwd naar hoe het in de lasdoos is aangesloten (niet openen zonder de groep af te schakelen!)
In theorie denk ik: Ja, maar er zijn betere oplossingen en je zoekt wel een beetje de grens op, al zit je wel aan de goede kant ervan.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 08-02-2025 21:02 ]
3x25A rings a bell voor in mijn meterkast. Enkele weken geleden heeft Enexis namelijk een 3-faseaansluiting geïnstalleerd. Momenteel gebruik ik slechts één aparte groep voor deze aansluiting in de meterkast.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:59:
[...]
Het gaat er natuurlijk ook om hoe het intern is aangesloten, bijv. in de lasdoos/verzameldoos.
Heb je een 3x25A aansluiting? Want dan zou het mooi zijn geweest de stopcontacten over meerdere fases te verdelen. Heb je een 1-fase aansluiting, dan is dit het maximaal haalbare. En dit alles zit op een eigen groep in de meterkast? Het kan werken, maar het voelt voor mij persoonlijk wel veel om 4x800 zo aan te sluiten, omdat je 3200 Watt constant door een kabel en stopcontacten gaat sturen die in theorie 3680 Watt aan moeten kunnen, maar je belast het wel "langdurig" boven de 80%. Ook wel benieuwd naar hoe het in de lasdoos is aangesloten (niet openen zonder de groep af te schakelen!)
In theorie denk ik: Ja, maar er zijn betere oplossingen en je zoekt wel een beetje de grens op, al zit je wel aan de goede kant ervan.
Waarom lijkt dit toch op de grens van wat veilig is? Het is namelijk exact het antwoord geweest dat ik per mail heb ontvangen van HW.
Daarnaast, hoe controleer ik of het correct is aangesloten en geen risico vormt?
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz187 op 08-02-2025 21:14 ]
Tja... Wat ik dan persoonlijk zou willen weten is hoe de draden "gelast" zijn in de verdeeldoos. Is dat met ouderwetse "twist" lasdoppen of met "instekers"?Gizz187 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:30:
[...]
[Afbeelding]
En ik zou willen weten of de kabel zelf (die naar de meterkast gaat) inderdaad uit 1 stuk bestaat of onderweg ook nog een keer gelast is.
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.
Je zit qua specs binnen de grenzen hoor, dus vanuit dat oogpunt prima en goed dat je het zo hebt ingericht en aangevlogen.Gizz187 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:11:
[...]
Waarom lijkt dit toch op de grens van wat veilig is?
Eén: Vertrouw je de persoon die het heeft aangelegd? Ik heb hier vorig jaar 2 beunhazen in de garage aan de slag gehad met een verbouwing die ik achteraf niet kon vertrouwen. Inmiddels heb ik al een stopcontact moeten vervangen waar een bruin "brandvlekje" op zat... Mijn elektricien komt binnenkort stopcontacten voor de accu's aanleggen, verdeelt die op mijn verzoek netjes over de 3-fases, etc. Dat was in jouw geval ook beter geweest ivm gelijke belasting van de fases, je apparaten in huis zitten namelijk ook verdeeld over die 3-fases, nu kan je het mogelijk scheeftrekken.Daarnaast, hoe controleer ik of het correct is aangesloten en geen risico vormt?
Dus de opzet gaat wel werken. De vraag is even hoe netjes het op de achtergrond is uitgevoerd. Minimaal 2,5mm2 kabel (kan je checken), hoe het in de lasdoos is geregeld (kan je checken, wel even de groep eerst uitschakelen ivm veiligheid!). Evt. een foto hier delen?
Het komt er in feite op neer dat als je niet (zeker) weet wat je doet, neem geen risico, en haal er een professional bij.
Geldt dit ook voor opladen? Dus eerst de ene opaden met 800 watt en en vervolgens de tweede met 800 watt opladen.thunder68 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:30:
[...]
HW heeft het standaard zo ingesteld dat eerst de ene batterij met 800watt gaat ontladen, en als die leeg is gaat de tweede aan de gang. Ook als ze beiden op een dubbele wcd zitten. Niet gelijktijdig dus. Je kúnt in de app instellen dat hij ze wel tegelijkertijd doe, dan ontlaadt hij dus met 1600watt. Maar dit mag alleen als je die 2 batterijen op een aparte groep zet zónder andere gebruikers er op.
sorry, maar uit deze foto kun je helaas geen oordeel over de installatie geven, zoals hier al is aangegeven in de verschillende posts hiervoor zou je ook het binnenwerk moeten zien.Gizz187 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:30:
[...]
[Afbeelding]
Dus:
- juiste bekabeling
- juiste conectoren
is dit echt uitgevoert door een deskundige ? Dan kun je in ieder geval vragen welke diameter en type draad hij gebruikt heeft en welke conectoren (lasklem, merk en type hij verbouwd heeft)
tevens zou ik ook de aanpassing in je groepenkast willen zien, hoe is deze zowel van buiten als ook binnenin geplaatst. mn welke zekering hij hier verbouwd heeft. Foto van je groepenkast is zeker hulpvol.
En daar kun je als leek, wat de vorige ook al juist aangaven beter niet zelf aan sleutelen en als je dat doet zorg in ieder geval dat op deze eindgroep de spanning er ook echt af is, en nee ga dat dus niet met zo'n ekelvoudige spanningsmeter aka schroevendraaier testen, daarvoor heb je gewoon een duspol voor nodig (en die zul je niet in huis hebben verwacht ik).
Lukt met een multimeter ook prima toch? Goeie stand en dan even meten op de line en null?MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:34:
[...]
sorry, maar uit deze foto kun je helaas geen oordeel over de installatie geven, zoals hier al is aangegeven in de verschillende posts hiervoor zou je ook het binnenwerk moeten zien.
Dus:
- juiste bekabeling
- juiste conectoren
is dit echt uitgevoert door een deskundige ? Dan kun je in ieder geval vragen welke diameter en type draad hij gebruikt heeft en welke conectoren (lasklem, merk en type hij verbouwd heeft)
tevens zou ik ook de aanpassing in je groepenkast willen zien, hoe is deze zowel van buiten als ook binnenin geplaatst. mn welke zekering hij hier verbouwd heeft. Foto van je groepenkast is zeker hulpvol.
En daar kun je als leek, wat de vorige ook al juist aangaven beter niet zelf aan sleutelen en als je dat doet zorg in ieder geval dat op deze eindgroep de spanning er ook echt af is, en nee ga dat dus niet met zo'n ekelvoudige spanningsmeter aka schroevendraaier testen, daarvoor heb je gewoon een duspol voor nodig (en die zul je niet in huis hebben verwacht ik).
Er is een rede voor dat professionals een Duspol gebruiken...crryp schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:39:
[...]
Lukt met een multimeter ook prima toch? Goeie stand en dan even meten op de line en null?
Deze dingen helemaal never nooit niet gebruiken. Daar staat soms letterlijk de doodstraf op. (dat het nog legaal is die ondingen te verkopen) Als je er één hebt. Gooi weg!
:no_upscale():strip_exif()/f/image/obabP1gbyUMnoV3CZJ8nl5LN.webp?f=user_large)
Dat gebeurd thuis inderdaad erg vaak. Maar dat word bij de mensen die hier dagelijks me te maken hebben niet gebruikt. (in ieder geval, dit hebben ze zo niet geleerd) Die gebruiken echt een duspol.crryp schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:39:
[...]
Lukt met een multimeter ook prima toch? Goeie stand en dan even meten op de line en null?
En zoals je zelf al aangaf, even meten op line en null, daar gaat het al "fout".
Met de duspol is het eerst meten op een voeding waar zeker spanning op staat zodat je weet dat de duspol het doet, daarna het gedeelte wat je spanningsloos hebt gemaakt, je meet dus nu niks en daarna weer een gedeelte waar wel spanning op staat zodat je weet dat de duspol nog steeds werkt.
Ik heb ergens foto’s geplaatst.Soudie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:23:
[...]
Geldt dit ook voor opladen? Dus eerst de ene opaden met 800 watt en en vervolgens de tweede met 800 watt opladen.
Laden leegste accu als eerste tm 10% dan stopt die en gaat de volgende laden.
Als je met 810w gaat laden dan gaan er 2 accu’s opladen a 405w
Bij ontladen geld hetzelfde maar dan andersom natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 09-02-2025 06:47 ]
Bedankt voor je reactie en je bezorgdheid.MacD007 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:34:
[...]
sorry, maar uit deze foto kun je helaas geen oordeel over de installatie geven, zoals hier al is aangegeven in de verschillende posts hiervoor zou je ook het binnenwerk moeten zien.
Dus:
- juiste bekabeling
- juiste conectoren
En daar kun je als leek, wat de vorige ook al juist aangaven, beter niet zelf aan sleutelen en als je dat doet zorg in ieder geval dat op deze eindgroep de spanning er ook echt af is, en nee ga dat dus niet met zo'n ekelvoudige spanningsmeter aka schroevendraaier testen, daarvoor heb je gewoon een duspol voor nodig (en die zul je niet in huis hebben verwacht ik).
Ik heb inderdaad met een professionele elektricien gewerkt die gecertificeerd is en ervaring heeft met dit soort installaties. Toen Enexis de ombouw van 1-fase naar 3-fase uitvoerde, vond hun elektricien de nieuwe aansluitingen in de meterkast netjes en correct aangesloten.
Wat betreft je vraag: De bekabeling en connectoren zijn allemaal volgens de normen en specificaties uitgevoerd volgens hem.
Ik waardeer je advies om niet zelf aan de groepenkast te sleutelen en zal dat ook zeker niet gaan doen, hoor. Voor nu ga ik ervan uit dat de installatie in orde is, maar ik zal je advies in gedachten houden voor eventuele toekomstige aanpassingen of controles.
Voor nu is het wachten op de HW-batterijen, waar ik hopelijk snel meer van hoor. Ik had om 13.00 uur besteld op de dag dat de pre-orders geplaatst konden worden.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie hulp!
Inderdaad Met een zgn granny 230,1fase lader 2,3kw laad jij je hybride bijna even snel als via je 3 f 11 kw laadpaal (thuis)Alpha89 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:00:
Zou mooi zijn als zo’n pauze actie ook met een Energy Socket gestart kan worden. Of voor mijn part op gezette tijden.
Ik heb overigens mijn Alfen paal afgetopt op 3x10a, zodat ik langzamer laad en meer eigen opwek verbruik. Het is nog altijd het beste om je auto te laden bij directe opwek. De functie om de HW accu te pauzeren is voor mij prio 1, maar ik blijf het zien als een leuk hobby project ism home assistant. (1 hw in bestelling staan) Situatie bij mij, prive rij ik een hybride en zakelijk en EV, prive laden op zon overschot, zakelijk in namiddag/avond krijg volledig tarief vergoed.
Was het niet 1 batterij per WCD? Die voelt aan als 2. Ben geen electriciën.Gizz187 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:30:
[...]
[Afbeelding]
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.