Dit kun je wel zien als 4 losse WCD’s, de twee wcd’s in 1 behuizing zitten onderling gekoppeld op dezelfde manier als wcd’s in de wand, dus met 2,5mm bedrading en lasdoppen. Als het goed is aangelegd…Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:17:
[...]
Was het niet 1 batterij per WCD? Die voelt aan als 2. Ben geen electriciën.
Wat kan er dan mis gaan in een huisinstallatie als je dat ding op de juiste manier gebruikt?Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:56:
[...]
Er is een rede voor dat professionals een Duspol gebruiken...
Deze dingen helemaal never nooit niet gebruiken. Daar staat soms letterlijk de doodstraf op. (dat het nog legaal is die ondingen te verkopen) Als je er één hebt. Gooi weg!
[Afbeelding]
Cunning linguist.
Als ze op de manier gekoppeld zijn als in de wand van een woning dan mogen er daar ook 2 in? Mits eigengroep. Ik las het als echt 1 per wcd.WouterG schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:04:
[...]
Dit kun je wel zien als 4 losse WCD’s, de twee wcd’s in 1 behuizing zitten onderling gekoppeld op dezelfde manier als wcd’s in de wand, dus met 2,5mm bedrading en lasdoppen. Als het goed is aangelegd…
Ik zal een jaar of 14 zijn en ik woonde nog thuis. Ik vond zo'n ding tussen het gereedschap van mijn vader, en stak hem hier en daar in een stopkontakt. Gefascineerd door het gloeien van het neonlampje. Hoe ik er op kwam weet ik tot op de dag van vandaag niet, maar mijn puberbrein kwam op het idee dat het misschien wel "beter" zou werken als ik tegelijk de gasbuis zou aanraken die toevallig naast een stopkontakt over de muur liep.Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:56:
Deze dingen helemaal never nooit niet gebruiken. Daar staat soms letterlijk de doodstraf op.
Nou.... of het beter werkte kan ik me niet meer herinneren, wel weet ik dat ik dagen spierpijn heb gehad van de spierstuip die ik in mijn arm kreeg toen ik onder netspanning stond.
En dit was allemaal ver voor de tijd van aardlekschakelaars enz. Sindsdien zo'n ding nooit meer aangeraakt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Wcd dozen zijn meestal doorgelust met lasdoppen, is niks mis mee.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:24:
[...]
Als ze op de manier gekoppeld zijn als in de wand van een woning dan mogen er daar ook 2 in? Mits eigengroep. Ik las het als echt 1 per wcd.
Je wilt zo min mogenlijk overgangsweerstand met andere woorden zo min mogenlijk overgang op andere draden. Voordeel van dit zo aansluiten is dat je weet hoeveel het er zijn. In je huis kan het wel een aantal centraal dozen doorverbinden.
Plus op eigen groep dan weet je zeker dat je niet over de 3680 watt gaat omdat je er simpel weg niks bij kan pluggen.
Sluit de Plug-In Battery altijd direct aan op een wandcontactdoos zonder stekker randapparatuur ertussen.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:17:
[...]
Was het niet 1 batterij per WCD? Die voelt aan als 2. Ben geen electriciën.
Aansluiten van meerdere batterijen
Wanneer je meerdere batterijen aansluit, neemt het laadvermogen toe in stappen van 800W:
• 1 batterij → 800W
• 2 batterijen → 1600W
• 3 batterijen → 2400W
• 4 batterijen → 3200W
Bij het aansluiten van elektrische apparaten is het belangrijk om rekening te houden met overbelasting van de elektrische groep. Anders kan de groep om veiligheidsredenen uitschakelen.
We adviseren bij meerdere batterijen om deze niet op een groep te zetten met andere grootverbruikers. Vuistregel bij meer dan 3 batterijen is om te verdelen over groepen of een eigen groep zonder andere apparaten te gebruiken.
Ontladen
Bij het aansluiten van meerdere batterijen blijft het standaard ontlaadvermogen 800W. Om veiligheidsredenen mag en wil je niet meer terugleveren op een groep waar ook andere apparaten op aangesloten zijn.
Wil je een hoger ontlaadvermogen (tot 3200W)? Dan dienen de batterijen aangesloten worden op een eigen groep zonder andere apparaten. Dit kan op de volgende manieren:
• Aansluiten op één aparte groep: 800W/1600W/2400W/3200W
• of Verdeling over meerdere groepen en/of fasen, bijvoorbeeld drie batterijen verdeeld over drie fasen, elk met een eigen wandcontactdoos.
Het ontgrendelen van een hoger ontlaadvermogen kan via de HomeWizard Energy app.
Slimme aansturing van meerdere batterijen
Elke batterij reageert dynamisch op het energieoverschot of -tekort in de woning. Dit gebeurt op basis van metingen via de P1 Meter op de slimme meter. De batterij detecteert het verschil en stuurt het verbruik richting nul.
Bij een laadvraag onder 800W wordt één batterij traploos aangestuurt. Boven 800W schakelen een of meerdere batterijen bij en wordt het vermogen evenredig verdeeld. Zo haal je de hoogste efficientie door meerdere kleine omvormers optimaal op-af te schalen in vergelijking met één grote omvormer.
Je kan met 4 batterijen maximaal 3200W laden en 3200W ontladen (indien ontgrendeld op eigen groep zonder andere apparaten).
Volgens mij ziet het er goed uit voor zover ik het met een foto kan beoordelen.Gizz187 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:39:
[...]
Bedankt voor je reactie en je bezorgdheid.
Ik heb inderdaad met een professionele elektricien gewerkt die gecertificeerd is en ervaring heeft met dit soort installaties. Toen Enexis de ombouw van 1-fase naar 3-fase uitvoerde, vond hun elektricien de nieuwe aansluitingen in de meterkast netjes en correct aangesloten.
Wat betreft je vraag: De bekabeling en connectoren zijn allemaal volgens de normen en specificaties uitgevoerd volgens hem.
Ik waardeer je advies om niet zelf aan de groepenkast te sleutelen en zal dat ook zeker niet gaan doen, hoor. Voor nu ga ik ervan uit dat de installatie in orde is, maar ik zal je advies in gedachten houden voor eventuele toekomstige aanpassingen of controles.
Voor nu is het wachten op de HW-batterijen, waar ik hopelijk snel meer van hoor. Ik had om 13.00 uur besteld op de dag dat de pre-orders geplaatst konden worden.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie hulp!
Als je een 1 fase omvormer hebt voor je zonnepanelen, dan is het wel handig om de HW accu's op dezelfde fase te houden. Dan gaat een overschot direct de accu's in.
Ik heb zelf 3 zonnepanelen installaties die verdeeld zijn over fase 1, 2 en 3.
Daarbij twijfel ik er nog over hoe ik de 2 bestelde HW accu's ga verdelen aangezien ze in veel gevallen niet tegelijk zullen leveren/laden maar elkaar af zullen wisselen als het vermogen onder de 800W blijft.
Mijn gevoel zegt dat ik ze in ieder geval aan dezelfde fase moet zetten als waar het meeste nachtelijk verbruik zit, maar qua kosten maakt dat niks uit omdat de slimme meter het intern toch verrekent.
Je kan het ook gebruiken voor peak shaving. Dus als je een 2 groeps kookplaat op 1 fase hebt, dan is daar een mooie optie. Maar als je een 3 fase kookplaat hebt, dan kan je overige gelijktijdige verbruikers op dezelfde fase als de HW accu's zetten zoals een elektrische oven, magnetron of de stopcontacten waar je airfryer en blender in gaan.
Met het Energy+ abonnement kan je ook keurig zien hoe de last verdeeld is en of je HW accu's daar wat van af kunnen schaven.
Moet de meter dat alleen wel ondersteunen dat laatste. Kan niet wachten tot enexsis die dingen moet vervangen ivm gprs. 207 euro betalen ervoor vind ik toch stom als ze toch voor 2029 vervangen moeten zijn.netappie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:57:
[...]
Volgens mij ziet het er goed uit voor zover ik het met een foto kan beoordelen.
Als je een 1 fase omvormer hebt voor je zonnepanelen, dan is het wel handig om de HW accu's op dezelfde fase te houden. Dan gaat een overschot direct de accu's in.
Ik heb zelf 3 zonnepanelen installaties die verdeeld zijn over fase 1, 2 en 3.
Daarbij twijfel ik er nog over hoe ik de 2 bestelde HW accu's ga verdelen aangezien ze in veel gevallen niet tegelijk zullen leveren/laden maar elkaar af zullen wisselen als het vermogen onder de 800W blijft.
Mijn gevoel zegt dat ik ze in ieder geval aan dezelfde fase moet zetten als waar het meeste nachtelijk verbruik zit, maar qua kosten maakt dat niks uit omdat de slimme meter het intern toch verrekent.
Je kan het ook gebruiken voor peak shaving. Dus als je een 2 groeps kookplaat op 1 fase hebt, dan is daar een mooie optie. Maar als je een 3 fase kookplaat hebt, dan kan je overige gelijktijdige verbruikers op dezelfde fase als de HW accu's zetten zoals een elektrische oven, magnetron of de stopcontacten waar je airfryer en blender in gaan.
Met het Energy+ abonnement kan je ook keurig zien hoe de last verdeeld is en of je HW accu's daar wat van af kunnen schaven.
Dus als ik 3 batterijen heb, verdeeld over 3 fases (elke fase 1 batterij), en op elke fase heb ik een verbruik van 200W, dan levert 1 batterij 600W en de andere 2 leveren 0W? Dat zou wel jammer zijn.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:46:
Bij een laadvraag onder 800W wordt één batterij traploos aangestuurt. Boven 800W schakelen een of meerdere batterijen bij en wordt het vermogen evenredig verdeeld. Zo haal je de hoogste efficientie door meerdere kleine omvormers optimaal op-af te schalen in vergelijking met één grote omvormer.
Cunning linguist.
Ja, dat is zonde van het geld als je niet tegen de grenzen aan zit.crryp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Moet de meter dat alleen wel ondersteunen dat laatste. Kan niet wachten tot enexsis die dingen moet vervangen ivm gprs. 207 euro betalen ervoor vind ik toch stom als ze toch voor 2029 vervangen moeten zijn.
Beste HW, kan ik op een punt een verduidelijking krijgen.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Ontladen
Bij het aansluiten van meerdere batterijen blijft het standaard ontlaadvermogen 800W. Om veiligheidsredenen mag en wil je niet meer dan dit terugleveren op een groep waar ook andere apparaten op aangesloten zijn.
Wil je een hoger ontlaadvermogen (tot 3200W)? Dan moeten de batterijen aangesloten worden op een eigen groep zonder andere apparaten. Dit kan op de volgende manieren:
• of Verdeling over meerdere fasen, bijvoorbeeld drie batterijen verdeeld over drie fasen, elk met een eigen wandcontactdoos.
Het ontgrendelen van een hoger ontlaadvermogen kan via de HomeWizard Energy app.
Je gebruikt de woorden "mag niet" en "moeten" betreffende het ontladen van meer dan 800W op een groep die ook andere gebruikers heeft.
Is dit een leveringsvoorwaarde / garantie verplichting of is dat als dringend advies bedoeld?
Waarom vraag ik dit? Ik heb zorgvuldig bepaald wat de maximale belasting is van de groepen waarop ik de batterijen ga aansluiten. (4 stuks verdeeld over 2 groepen in sets van 2).
Als dit van jullie echt niet mag dan zal ik de helft van mijn order moeten annuleren.
Begrijp goed, ik ben me volkomen bewust van de risico's van overbelasting en heb daar zorgvuldig rekening mee gehouden bij het bepalen van de aansluit punten.
En ik raad iedereen aan jullie advies te volgen als ze niet 100% zeker zijn van hoe zwaar een groep belast wordt.
Ja, dan levert 1 batterij een hoger rendement dan 3 batterijen op 200W.Bart ® schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:03:
[...]
Dus als ik 3 batterijen heb, verdeeld over 3 fases (elke fase 1 batterij), en op elke fase heb ik een verbruik van 200W, dan levert 1 batterij 600W en de andere 2 leveren 0W? Dat zou wel jammer zijn.
Je slimme meter verrekent het verschil toch intern, dus gewoon niet naar de grafiek per fase kijken als je OCD daar van af gaat.
Graag gedaan, dan kan ik je alleen maar succes wensen met je komende thuis-batterijen. Post maar een foto als ze staan.Gizz187 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 07:39:
[...]
Bedankt voor je reactie en je bezorgdheid.
Ik heb inderdaad met een professionele elektricien gewerkt die gecertificeerd is en ervaring heeft met dit soort installaties. Toen Enexis de ombouw van 1-fase naar 3-fase uitvoerde, vond hun elektricien de nieuwe aansluitingen in de meterkast netjes en correct aangesloten.
Wat betreft je vraag: De bekabeling en connectoren zijn allemaal volgens de normen en specificaties uitgevoerd volgens hem.
Ik waardeer je advies om niet zelf aan de groepenkast te sleutelen en zal dat ook zeker niet gaan doen, hoor. Voor nu ga ik ervan uit dat de installatie in orde is, maar ik zal je advies in gedachten houden voor eventuele toekomstige aanpassingen of controles.
Voor nu is het wachten op de HW-batterijen, waar ik hopelijk snel meer van hoor. Ik had om 13.00 uur besteld op de dag dat de pre-orders geplaatst konden worden.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie hulp!
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat is zelfs beter, want dan haal je een veel hogere efficientie en zet je dus minder opslag om in warmte.Bart ® schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:03:
[...]
Dus als ik 3 batterijen heb, verdeeld over 3 fases (elke fase 1 batterij), en op elke fase heb ik een verbruik van 200W, dan levert 1 batterij 600W en de andere 2 leveren 0W? Dat zou wel jammer zijn.
Dat is inderdaad de beste optie voor de opslag, aan de andere kant zal je dan via de accu's alsnog de stroom naar verbruikers op de andere fases gaan sturen.netappie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:57:
[...]
Evt. situatie die hierbij om de hoek kan komen kijken als je 4x800=3200 Watt inzet en wat niet opgaat zo lang HW er geen optie voor implementeert, is dat als je zonnepanelen maximaal terugleveren (>3500) en je accu's dat per ongeluk ook doen, dat je 3200 Watt + vermogen PV door de 25A (1 van de 3) hoofdaansluiting gaat knallen en die eruit vliegt ipv de onderliggende groepen.
Bij de huidige opzet geen issue, maar als je bijv. in de toekomst via Home Assistant de accu zelf kunt aansturen wel een dingetje, een programmeerfoutje is maar zo gemaakt en ik heb dit zelf al een keer ervaren doordat in de App van een andere partij automatisch maximale teruglevering plaatsvond in een bepaalde situatie terwijl de panelen ook terugleverden, gelukkig is het nog winter
Als de stromen de goede kant op lopen gaat het in ieder geval goed en daar gaan we maar van uit
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Deze dingen zijn wel goed te gebruiken (met het juiste lampje) als spanningzoeker in 6/12V auto/motor installaties. Daarvoor zijn ze (of liever waren ze) bedoeld (ik ben een “veteraan”, heb nog 50-er jaren motoren gerestaureerd). Tegenwoordig zijn multimeters zo goedkoop dat iedere knutselaar die wel heeft.Apenkooi schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:56:
[...]
Er is een rede voor dat professionals een Duspol gebruiken...
Deze dingen helemaal never nooit niet gebruiken. Daar staat soms letterlijk de doodstraf op. (dat het nog legaal is die ondingen te verkopen) Als je er één hebt. Gooi weg!
[Afbeelding]
Maar advies, neem het ter harte, gebruik alleen een Duspol, of liever schakel een gecertificeerde elektriciën voor werk aan de groepenkast (en eventueel andere 230V klussen) in als je dat zelf niet bent.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ik zie om me heen dat mensen er geen moeite mee hebben om gourmetstellen, elektrische kacheltjes e.d. aan te sluiten op de meest gammele stopkontakten, zelfs op verlengsnoeren en daar over het algemeen geen problemen mee hebben.
Al dat soort huishoudelijke apparaten verbruiken rond de 10A ofwel rond de 2400W. Drie HW accu's verbruiken bij het laden dus samen ook maximaal 2400W (en dat niet altijd), en alleen als je parallel ontladen "unlockt" kunnen ze met zijn drieën 2400W het net induwen. Het enige puntje is wel dat je met het ontlaadvermogen moet uitkijken, bij meerdere HW accu's is het inderdaad een goed idee om geen andere verbruikers op dezelfde groep te hebben omdat er anders in het geval van een (obscure) fout meer dan 16A over de kabels zou kunnen lopen. Precies dezelfde discussies liepen er "vroeger", toen plug-in zonnestroomomvormers nog mochten (Soladin 600 en zo). Daar gold exact hetzelfde voor: eentje mocht overal zonder nadenken ingeplugd, meer dan één moest op een groep zonder andere verbruikers.
Mijn idee is dat je, als je huisinstallatie ook maar een beetje recent en in orde is, en er niet door een beunhaas aan geknutseld is, het tot en met drie HW accu's echt niet zo spannend is. Alleen als je het parallel ontladen aanzet is opletten op geen andere verbruikers een goed idee. Met vier HW accu's zou ik zelf een nieuwe vrije groep (laten) aanleggen met extra dikke kabels en extra kwaliteit materiaal.
Al dat soort huishoudelijke apparaten verbruiken rond de 10A ofwel rond de 2400W. Drie HW accu's verbruiken bij het laden dus samen ook maximaal 2400W (en dat niet altijd), en alleen als je parallel ontladen "unlockt" kunnen ze met zijn drieën 2400W het net induwen. Het enige puntje is wel dat je met het ontlaadvermogen moet uitkijken, bij meerdere HW accu's is het inderdaad een goed idee om geen andere verbruikers op dezelfde groep te hebben omdat er anders in het geval van een (obscure) fout meer dan 16A over de kabels zou kunnen lopen. Precies dezelfde discussies liepen er "vroeger", toen plug-in zonnestroomomvormers nog mochten (Soladin 600 en zo). Daar gold exact hetzelfde voor: eentje mocht overal zonder nadenken ingeplugd, meer dan één moest op een groep zonder andere verbruikers.
Mijn idee is dat je, als je huisinstallatie ook maar een beetje recent en in orde is, en er niet door een beunhaas aan geknutseld is, het tot en met drie HW accu's echt niet zo spannend is. Alleen als je het parallel ontladen aanzet is opletten op geen andere verbruikers een goed idee. Met vier HW accu's zou ik zelf een nieuwe vrije groep (laten) aanleggen met extra dikke kabels en extra kwaliteit materiaal.
Een lasdop is eigenlijk een al lang gebruikt verbindingsmiddel, daar kleven wel wat nadelen aan vast, maar mits juist geplaatst is het inderdaad een prima verbinding (maar juist daar gaat het vaak mis).crryp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:33:
[...]
Wcd dozen zijn meestal doorgelust met lasdoppen, is niks mis mee.
Je wilt zo min mogenlijk overgangsweerstand met andere woorden zo min mogenlijk overgang op andere draden. Voordeel van dit zo aansluiten is dat je weet hoeveel het er zijn. In je huis kan het wel een aantal centraal dozen doorverbinden.
Plus op eigen groep dan weet je zeker dat je niet over de 3680 watt gaat omdat je er simpel weg niks bij kan pluggen.
- luistert vrij nauw, deskundige montage dus belangrijk
- installatie tijdrovender dan de nieuwe lasklemmen (daar gaat het dus ook mis)
- heeft meer ruimte nodig (zeker bij een doos vaak een probleem)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FlBkWpkVqzUpFAChTJFwsHlr.jpg?f=user_large)
een goed merk lasklem, bv Wago heeft veel van deze nadelen niet
- voordeel, ruime keuze uit verschillende modelen, dus je kunt altijd exact de juiste kiezen
- relatief klein
- relatief eenvoudige montage, kans op montagefouten is hierbij veel kleiner
- je kunt meerdere kabels met elkaar verbinden, met lasdoppen is dat een stuk lastiger
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jdzr0hpo1SsoAzSow4eH2Y7N.jpg?f=user_large)
dan heb je nog de bekende kroonsteen, die heeft in dergelijke installaties infeite niets te zoeken.
zo en nu weer terug naar het echte onderwerp. (gezien het aansluiten mogelijk toch mn voor de leken onder ons, wel een belangrijk stukje info om een juiste aansluiting en dus werking van je HW thuis-batterij te kunnen garanderen, iets meer in de trand van "de zwakste schakel ... wat daar gaat het vaak fout".
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2025 10:38 ]
Uiteraard verduidelijken we dit graaghanev001 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:08:
[...]
Beste HW, kan ik op een punt een verduidelijking krijgen.
Je gebruikt de woorden "mag niet" en "moeten" betreffende het ontladen van meer dan 800W op een groep die ook andere gebruikers heeft.
Is dit een leveringsvoorwaarde / garantie verplichting of is dat als dringend advies bedoeld?
Waarom vraag ik dit? Ik heb zorgvuldig bepaald wat de maximale belasting is van de groepen waarop ik de batterijen ga aansluiten. (4 stuks verdeeld over 2 groepen in sets van 2).
Als dit van jullie echt niet mag dan zal ik de helft van mijn order moeten annuleren.
Begrijp goed, ik ben me volkomen bewust van de risico's van overbelasting en heb daar zorgvuldig rekening mee gehouden bij het bepalen van de aansluit punten.
En ik raad iedereen aan jullie advies te volgen als ze niet 100% zeker zijn van hoe zwaar een groep belast wordt.
Er zijn andere manieren om ‘veilig’ te ongrendelen, de kans op gebruikersfouten is hierbij significant hoger en wordt daarom niet door ons geadviseerd.
Je kan bijvoorbeeld batterijen over verschillende groepen verdelen en ontgrendelen. Dit is veilig, maar grotere kans op fouten. Weet de gebruiker bijvoorbeeld met zekerheid dat dit aparte groepen zijn?
Je kan rekening houden met het maximale vermogen dat al op de groep aanwezig is, maar dit heeft een nog hoger risico want er is doorgaans geen controle over alles wat in elk stopcontact gaat - en/of dit niet door een obscure fout of storing veel meer vermogen trekt dan verwacht.
Vergelijk het met 120 rijden op een 50 weg, als er niemand anders rijd kun je dat misschien veilig vinden, of als professioneel coureur ‘kan’ het veilig. Maar er staan geen vangrails langs de weg en mogelijk heeft het asfalt een langere remweg of gedrag dan de bestuurder rekening mee houd.
Onze ervaring leert ons dat de meeste mensen de risicos niet volledig kunnen inschatten of overzien (soms zelfs installateurs niet).
Daarom blijft ons advies hetzelfde, ontgrendelen alleen als er geen andere apparaten op de groep zitten. Ontgrendel je toch ondanks bovenstaande adviesen, eigen risico, net als 120 rijden op de 50 weg. Het heeft geen invloed op de garantie, wel op de veiligheid van je woning.
[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-02-2025 12:42 ]
Ik zal het woord lasdop verward hebben ik bedoel zn oranje wago dingMacD007 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:35:
[...]
Een lasdop is eigenlijk een al lang gebruikt verbindingsmiddel, daar kleven wel wat nadelen aan vast, maar mits juist geplaatst is het inderdaad een prima verbinding (maar juist daar gaat het vaak mis).
- luistert vrij nauw, deskundige montage dus belangrijk
- installatie tijdrovender dan de nieuwe lasklemmen (daar gaat het dus ook mis)
- heeft meer ruimte nodig (zeker bij een doos vaak een probleem)
[Afbeelding]
een goed merk lasklem, bv Wago heeft veel van deze nadelen niet
- voordeel, ruime keuze uit verschillende modelen, dus je kunt altijd exact de juiste kiezen
- relatief klein
- relatief eenvoudige montage, kans op montagefouten is hierbij veel kleiner
- je kunt meerdere kabels met elkaar verbinden, met lasdoppen is dat een stuk lastiger
[Afbeelding]
dan heb je nog de bekende kroonsteen, die heeft in dergelijke installaties infeite niets te zoeken.
zo en nu weer terug naar het echte onderwerp. (gezien het aansluiten mogelijk toch mn voor de leken onder ons, wel een belangrijk stukje info om een juiste aansluiting en dus werking van je HW thuis-batterij te kunnen garanderen, iets meer in de trand van "de zwakste schakel ... wat daar gaat het vaak fout".
Ja, als je tegen de grenzen van je aansluiting aan loopt dan moet je wel opletten met de fase verdeling.Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:15:
[...]
Dat is inderdaad de beste optie voor de opslag, aan de andere kant zal je dan via de accu's alsnog de stroom naar verbruikers op de andere fases gaan sturen.
Evt. situatie die hierbij om de hoek kan komen kijken als je 4x800=3200 Watt inzet en wat niet opgaat zo lang HW er geen optie voor implementeert, is dat als je zonnepanelen maximaal terugleveren (>3500) en je accu's dat per ongeluk ook doen, dat je 3200 Watt + vermogen PV door de 25A (1 van de 3) hoofdaansluiting gaat knallen en die eruit vliegt ipv de onderliggende groepen.
Bij de huidige opzet geen issue, maar als je bijv. in de toekomst via Home Assistant de accu zelf kunt aansturen wel een dingetje, een programmeerfoutje is maar zo gemaakt en ik heb dit zelf al een keer ervaren doordat in de App van een andere partij automatisch maximale teruglevering plaatsvond in een bepaalde situatie terwijl de panelen ook terugleverden, gelukkig is het nog winteren zag ik het gebeuren.
Als de stromen de goede kant op lopen gaat het in ieder geval goed en daar gaan we maar van uit
Maar in zo'n geval is je 1 fase omvormer vervangen door een 3 fase model misschien ook geen gek idee.
Op dat moment verdeel je ook de HW thuisaccu's.
En als je zelf gaat sturen aan het laden/ontladen en HW dat niet softwarematig begrenst met de P1 meter (wat ze waarschijnlijk prima kunnen met een paar regels code) dan kan het inderdaad fout gaan in theorie. Kortstondig is dit niet zo'n groot probleem.
[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 09-02-2025 10:47 ]
even een kleine aanvulling op de tekst die jullie gebruiken.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Er zijn andere manieren om ‘veilig’ te ongrendelen, de kans op gebruikersfouten is hierbij significant hoger en wordt daarom niet door ons geadviseerd.![]()
Je kan bijvoorbeeld batterijen over verschillende groepen verdelen en ontgrendelen. Dit is veilig, maar grotere kans op fouten.
Je kan rekening houden met het maximale vermogen dat al op de groep aanwezig is, maar dit heeft een nog hoger risico want heb jij controle over alles wat in elk stopcontact gaat en/of dit niet in een storing kan gaan en veel meer vermogen trekt dan voor ontworpen.![]()
Je kan met de auto 120 rijden op een 50 weg, als er niemand anders rijd kun je dat misschien veilig vinden, of als professioneel coureur ‘kan’ het veilig. Maar er staan geen vangrails langs de weg en mogelijk heeft het asfalt een langere remweg of gedrag dan de bestuurder rekening mee houd.
Daarom blijft ons advies hetzelfde, ontgrendelen alleen als er geen andere apparaten op de groep zitten. Het heeft geen invloed op de garantie, wel op de veiligheid van je woning. Ontgrendel je toch ondanks bovenstaande adviesen, eigen risico, net als 120 rijden op de 50 weg.
Speek hier over een aparte eindgroep welke direct met een eigen zekering met alleen met de WCD (stopkontacten) voor uitsluitend aan de HW thuis-batterijen is verbonden.
Dus zonder dat hier nog andere verbruikers op aangesloten (kunnen) worden.
Ik zou zelf opteren dat je deze WCD even labeld zodat daar ook geen vergissingen in gemaakt kunnen worden. BV even de stofzuiger er op aansluiten.
Alleen helpt het niet echt mee voor de onbalans in het net.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:14:
[...]
Dat is zelfs beter, want dan haal je een veel hogere efficientie en zet je dus minder opslag om in warmte.
Cunning linguist.
200W onbalans per fase. Ik denk niet dat ze schrikken bij je netbeheerderBart ® schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Alleen helpt het niet echt mee voor de onbalans in het net.
Nee dat niet. Maar als over een paar jaar een significant deel van de huishoudens accu's heeft, en ze werken allemaal op deze manier, dan zou dat wel een beetje zonde zijn.netappie schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:48:
[...]
200W onbalans per fase. Ik denk niet dat ze schrikken bij je netbeheerder
Cunning linguist.
Een maximake onbalans per fase van 800W is ruim binnen acceptabele waarden voor een stabiel stroomnet. 1 fasige autoladers, boiler elementen, wasmachines etc maken een groter verschil en zijn al gemeengoed.Bart ® schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Alleen helpt het niet echt mee voor de onbalans in het net.
Overigens hebben wij in vroeg stadium al gesprekken gehad met o.a. stedin en liander over deze kwestie.
[ Voor 11% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-02-2025 10:59 ]
Daarom zijn er richtlijnen/regels dat de fase bij 1-fase aangesloten huizen via een bepaald rekensommetje rouleert, waardoor bijv. de fase van de buren een andere is dan bij je eigen huis, en die van je andere buren. Gemiddeld gezien zal daardoor die invloed wel redelijk gebalanceerd worden. En huishoudens met 3-fase afnemers/terugleveraars gebruiken die vaak evenredig, maar er zijn volgens mij ook laadpalen die meer van de ene fase dan de andere fase kunnen afnemen en dat dus helpen te balanceren.
Het is dus altijd goed hier zoveel mogelijk rekening mee te houden, maar in het systeem zit al iets ingebouwd waardoor dit gemiddeld over alle huishoudens heen gezien wel redelijk gelijkgetrokken zou moeten worden.
Het is dus altijd goed hier zoveel mogelijk rekening mee te houden, maar in het systeem zit al iets ingebouwd waardoor dit gemiddeld over alle huishoudens heen gezien wel redelijk gelijkgetrokken zou moeten worden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
is dat zo ?Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:15:
[...]
Dat is inderdaad de beste optie voor de opslag, aan de andere kant zal je dan via de accu's alsnog de stroom naar verbruikers op de andere fases gaan sturen.
volgens mij dus niet, fysiek kan ook binnen je huisinstallatie geen stroom van de ene fase naar de andere fase springen, mn om dat daar ook geen verbinding tussen zit (even los dat beide ook nog niet eens in fase zitten).
fysiek ga je dus als je PV (en eventueel je batterij) beide gaat leveren dit gewoon op dezelfde fase gebeurt. Hebben je verbruikers op die fase deze stroom niet geheel nodig gaat het restant daarvan retour het net op en in dit geval ook langs je hoofdzekering.
administratief wat je slimme meter aan het tellen is is echter een heel andere zaak, want daar gebeurt dus iets vreemd.
Daar worden namelijk de ingaande en uitgaande vermogens (van de verschillende fases) met elkaar verrekend, afhankelijk van de uitkomst ben je dus aan het afnemen (gezamelijk vermogen tussen de fases richting huis >0) of gezamelijk vermogen tussen de fases richting net > 0) . Je kunt dat ook mooi op je afrekening zien, daar zie je namelijk geen gegevens per fase maar alleen per aansluiting.
Deze is met 25A (of meer) per fase met een trage zekering (type D) afgezekerd, de installatie namelijk voor je huis kan veel meer hebben, daar kun je ook vaak deze zekeringen laten verhogen met bv 35A of zelfs hoger (formeel kan dit tot zelfs tot 80A per fase, maar is afhankelijk van de infrastructuur wat er ligt.
dus je hoofdzekering kan (per fase) max 25A * 230V =5.750W aan vermogen hebben. En dit is bij 230V, bedenk dat het vermogen bij bv 250V (wat in Nederland gedurende de zomer best kan voorkomen, is het vermogen dus hoger.
Een zekering heeft echter een uitschakelstroom (karakteristieken in het engels trip curves genoemd. Dit heeft aan dat je zekering dus niet direct bij net boven de aangegeven (16A of bij een hoofdzekering bv 25A) afschakeld maar dit afhankelijk van de hoogte van de stroom (A) tijdsafhankelijk zal doen, dus een relatief kleine overschrijding zal pas veel later afschakelen dan een zeer hoge stroom. Daar bij is de verhouding tussen de nominale stroom (Inom (in A)) en de afschakelstroom ook nog afhankelijk van het type karakteristiek (B of bv D), bij B is dit tussen 3 en 5, bij D is dit tussen 10 en 14.
zie hier de karakteristieken van B (normaal in je groepenkast), C en D (je hoofdzekering).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVWKs9cZ4e1p2D82kZS76iYv.jpg?f=user_large)
in deze grafiek zie je dus ook (links boven) dat het 3600 s duurt als de stroom tussen 1,13 en 1,45 keer de maximale stroom gaat uitschakelen, dat is dus één uur met een belasting van max 36,25A (minimaal is dit 28,25A (bij je hoofdzekering)
hoe hoger de factor is hoe sneller dus je zekering afschakeld, dus om je hoofdzekering te laten schakelen moet je dus toch al je best doen om dat te bewerkstelligen.
daarom hebben PV en dus ook grotere vermogens batterijen een eigen groep met hun eigen zekeringen nodig zodat deze dus eerder kunnen schakelen dan je hoofdzekering.
in principe heb je 3 mogelijkheden:
1) geen verbruik en alleen levering (PV en/of batterijen) (zal eigenlijk niet voorkomen)
2) gemengd verbruik en levering (PV en/of batterijen)
3) alleen verbruik
sorry voor het even off-topic gaan, maar om dit mn voor de thuis-batterij toch goed te kunnen begrijpen en waarom je wel of niet een aparte zekering nodig hebt lijkt me dit wel belangrijk. ik hoop dat ik hier duidelijk in ben geweest zonder al te technisch te worden.Evt. situatie die hierbij om de hoek kan komen kijken als je 4x800=3200 Watt inzet en wat niet opgaat zo lang HW er geen optie voor implementeert, is dat als je zonnepanelen maximaal terugleveren (>3500) en je accu's dat per ongeluk ook doen, dat je 3200 Watt + vermogen PV door de 25A (1 van de 3) hoofdaansluiting gaat knallen en die eruit vliegt ipv de onderliggende groepen.
Bij de huidige opzet geen issue, maar als je bijv. in de toekomst via Home Assistant de accu zelf kunt aansturen wel een dingetje, een programmeerfoutje is maar zo gemaakt en ik heb dit zelf al een keer ervaren doordat in de App van een andere partij automatisch maximale teruglevering plaatsvond in een bepaalde situatie terwijl de panelen ook terugleverden, gelukkig is het nog winteren zag ik het gebeuren.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2025 12:00 ]
klopt, alleen zijn in mn in oude wijken dit soort regels helaas vaak niet juist uitgevoerd, en een hoop mensen hebben ook nog in een 1-fase wijk hun installatie ook al omgebouwd naar 3-fase.Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:03:
Daarom zijn er richtlijnen/regels dat de fase bij 1-fase aangesloten huizen via een bepaald rekensommetje rouleert, waardoor bijv. de fase van de buren een andere is dan bij je eigen huis, en die van je andere buren. Gemiddeld gezien zal daardoor die invloed wel redelijk gebalanceerd worden. En huishoudens met 3-fase afnemers/terugleveraars gebruiken die vaak evenredig, maar er zijn volgens mij ook laadpalen die meer van de ene fase dan de andere fase kunnen afnemen en dat dus helpen te balanceren.
Ik zie tenminste bij mij (jaren 60 wijk) een behoorlijk verschil in spanning tussen de verschillende fases.
en ik weet dat hier een megelmoes aan 1-fase en 3-fase aansluitingen bestaat.
kijk maar naar deze grafiek zomer vorg jaar. verschil van ruim 10V op de verschillende fases was hier dus niet ongewoon.
:strip_exif()/f/image/b2waEDuzlasiGz1eKMiSohNQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je neemt het te letterlijk. Wat ik ermee bedoel: Als je de accu op dezelfde fase zet als de zonnepanelen, dan is dat voor het laden heel logisch. Maar voor het ontladen niet per se, omdat een afnemer op een andere fase kan zitten en dan lever je dus stroom uit je accu terug aan het net, terwijl er op een andere fase alsnog stroom wordt afgenomen vanuit een andere bron om het apparaat te voeden. Er zal inderdaad intern geen stroom tussen de fases gaan lopen. Maar veel mensen hebben het idee dat ze dan hun eigen zonnestroom in hun eigen apparaten zien verdwijnen en feitelijk gezien zal die kans heel klein zijn als de afnemende apparaten op een andere fase zittenMacD007 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:33:
[...]
is dat zo ?
volgens mij dus niet, fysiek kan ook binnen je huisinstallatie geen stroom van de ene fase naar de andere fase springen, mn om dat daar ook geen verbinding tussen zit (even los dat beide ook nog niet eens in fase zitten).
fysiek ga je dus als je PV (en eventueel je batterij) beide gaat leveren dit gewoon op dezelfde fase gebeurt. Hebben je verbruikers op die fase deze stroom niet geheel nodig gaat het restant daarvan retour het net op en in dit geval ook langs je hoofdzekering.
En idd, het is bekend dat je slimme meter die 3 financieel gezien saldeert, maar fysiek zijn ze van elkaar gescheiden.
oke, echter denk ik en zie ik ook dat mn hier de tijdstip wanneer eea gebeurt hier uit elkaar liggen, mede ook omdat HW via de P1 meter je verbruik en dus ook je teruglevering in de gaten gaat houden en daarmee ook je batterij gaat aansturen.Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:08:
[...]
Je neemt het te letterlijk. Wat ik ermee bedoel: Als je de accu op dezelfde fase zet als de zonnepanelen, dan is dat voor het laden heel logisch. Maar voor het ontladen niet per se, omdat een afnemer op een andere fase kan zitten en dan lever je dus stroom uit je accu terug aan het net, terwijl er op een andere fase alsnog stroom wordt afgenomen vanuit een andere bron om het apparaat te voeden. Er zal inderdaad intern geen stroom tussen de fases gaan lopen. Maar veel mensen hebben het idee dat ze dan hun eigen zonnestroom in hun eigen apparaten zien verdwijnen en feitelijk gezien zal die kans heel klein zijn als de afnemende apparaten op een andere fase zitten
En idd, het is bekend dat je slimme meter die 3 financieel gezien saldeert, maar fysiek zijn ze van elkaar gescheiden.
tenminste is dat het wat ik vanuit de diverse info's (site en hier op tweaker van HW heb begrepen), dus zolang de PV in staat is het eigenverbruik te voorzien zal de batterij niets doen (of als deze nog niet vol is gaan laden).
Pas als er stroom vanuit het net benodigd wordt omdat de PV niet niet meer in kan voorzien komt de batterij in beeld en gaat leveren, en ik begreep net zoveel dat je weer op NOM komt (+/-). Heeft je huis meer dan de 800W nodig dan zal de rest vanuit het net komen (gezien de batterij slechts max 800W kan gaan leveren (in de normale instelling).
Ik las in een ander topic, dat er wel stroom tussen de fases kan lopen, in de wijk trafohuisje, daar zou iets inzitten dat de fases gelijk zou maken, de stroom gelijkmatig zou verdelen.Taro schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:08:
[...]
Je neemt het te letterlijk. Wat ik ermee bedoel: Als je de accu op dezelfde fase zet als de zonnepanelen, dan is dat voor het laden heel logisch. Maar voor het ontladen niet per se, omdat een afnemer op een andere fase kan zitten en dan lever je dus stroom uit je accu terug aan het net, terwijl er op een andere fase alsnog stroom wordt afgenomen vanuit een andere bron om het apparaat te voeden. Er zal inderdaad intern geen stroom tussen de fases gaan lopen. Maar veel mensen hebben het idee dat ze dan hun eigen zonnestroom in hun eigen apparaten zien verdwijnen en feitelijk gezien zal die kans heel klein zijn als de afnemende apparaten op een andere fase zitten
Klopt het dat ergens in het net de fases gelijk gemaakt worden ?
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Mijn accu deed dus net niks.. Stond: Something went wrong, try rebooting the battery. Gedaan en hij werkt weer. Waarom komt hier niet een push melding voor? Nu moet je er zelf maar achter komen. In weet ook niet wat dit probleem heeft veroorzaakt, hoe kom je hier achter?
Goed idee! Maar uiteraard lossen we het nog liever op zodat dit helemaal niet voorkomt.arjen888 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:45:
Mijn accu deed dus net niks.. Stond: Something went wrong, try rebooting the battery. Gedaan en hij werkt weer. Waarom komt hier niet een push melding voor? Nu moet je er zelf maar achter komen. In weet ook niet wat dit probleem heeft veroorzaakt, hoe kom je hier achter?
Top! Kan ik ergens een log vinden? Hij is gekoppeld aan HA sinds gisteren. Dan kan ik dat door sturen.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Goed idee! Maar uiteraard lossen we het nog liever op zodat dit helemaal niet voorkomt.
Als je een melding maakt van de tijd en batterij bij support kan onze embedded afdeling mogelijk zien hoe en wat.arjen888 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Top! Kan ik ergens een log vinden? Hij is gekoppeld aan HA sinds gisteren. Dan kan ik dat door sturen.
De fases van onze wisselstroom ontstaan dus al in de elektriciteitscentrale en komen ook zo uit de generator alleen is dat natuurlijk nog geen 230V zoals deze bij ons uit het WCD/net komen.PeteSplit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:32:
[...]
Ik las in een ander topic, dat er wel stroom tussen de fases kan lopen, in de wijk trafohuisje, daar zou iets inzitten dat de fases gelijk zou maken, de stroom gelijkmatig zou verdelen.
Dus nee, fases worden dus niet gelijkgemaakt in een trafohuisje, wat daar wel gebeurt is dat van een hoger spanning (vroeger middenspanning genoemd, 20-10 kV) in een wijkcentrale (dus eigenlijk een trafo) de spanning omlaag gebracht word naar de bekende 230V, aan de fase gebeurt daar dus niets mee, idem aan de frequentie van hier in Nederland van 50Hz. In de US gebruiken ze bv 60Hz en daar is de spanning ook lager namelijk 110V. de Fases zelf hebben een verschil van 120 graden (3*120 = 360 graden)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MNC2khpWP3Gplc9dnxbR2Jyx.jpg?f=user_large)
in de grafiek zijn de fases met E1, E2 en E3 aangeduid, in Nederland zie je daarvoor L1 t/m L3 in gebruik. (bron wiki)
sterker, die mogen nog steeds echter wel met een max van 800W levering, alles wat daar boven gaat moet via een eigen groep (zonder overige verbruikers) aangesloten worden.JeroenH schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
Ik zie om me heen dat mensen er geen moeite mee hebben om gourmetstellen, elektrische kacheltjes e.d. aan te sluiten op de meest gammele stopkontakten, zelfs op verlengsnoeren en daar over het algemeen geen problemen mee hebben.
In de netcode wordt er geen verschil gemaakt tussen bv PV en thuis-batterijen, wel qua vermogen, limiet is dus de bekende 800W.
dus ook met twee ontkoppelte HW thuis-batterijen voldoe je niet meer aan de netcode. doe je ze niet ontkoppelen dan is het natuurlijk geen probleem.Mijn idee is dat je, als je huisinstallatie ook maar een beetje recent en in orde is, en er niet door een beunhaas aan geknutseld is, het tot en met drie HW accu's echt niet zo spannend is. Alleen als je het parallel ontladen aanzet is opletten op geen andere verbruikers een goed idee. Met vier HW accu's zou ik zelf een nieuwe vrije groep (laten) aanleggen met extra dikke kabels en extra kwaliteit materiaal.
Zolang je bestaande huis installatie aan de NEN1010 voldoet en niet door een beunhaas is aangelegd kun je zelfs met 4 thuis-batterijen hier prima werken, de conform NEN1010 gebruikte 2,5mm2 doorsnede is hiervoor meer dan voldoende toerijkend, het enige punt is bij rekening houden met de afstand tot je groepenkast.
Dus heb je de betterijen in een schuurje 25 meter vanaf het woonhuis dan zijn dikkere kabels mogelijk wel handig cq ook gewoon voorschrift.
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2025 13:26 ]
Wil dit zeggen dat jullie direct toegang hebben tot de software op de batterij?HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:09:
[...]
Als je een melding maakt van de tijd en batterij bij support kan onze embedded afdeling mogelijk zien hoe en wat.
Daar is weer de verwijzing naar de regelgeving. Probleem is daar wordt alleen vermeld dat een stekker appparaat niet meer dan 800W mag invoeden. Ik heb tot nu toe nog geen enkele vermelding in de regels kunnen vinden dat dit een max per groep is of dat meerdere apparaten op een eigen groep zonder andere gebruikers moet worden aangesloten.MacD007 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:20:
[...]
sterker, die mogen nog steeds echter wel met een max van 800W levering, alles wat daar boven gaat moet via een eigen groep (zonder overige verbruikers) aangesloten worden.
In de netcode wordt er geen verschil gemaakt tussen bv PV en thuis-batterijen, wel qua vermogen, limiet is dus de bekende 800W.
[...]
Zo ver ik heb kunnen vaststellen ligt de verantwoordelijkheid geheel bij de persoon die van dit soort apparaten gebruik maakt en zijn er geen bindende regels. Alleen adviezen zoals door HW wordt gegeven.
Volgens mij kunnen ze alles zien, wat in de app staat (sockets meters) en ook de werking van de batterij,CopyCatz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Wil dit zeggen dat jullie direct toegang hebben tot de software op de batterij?
behalve als je de verbinding van het LAN met internet verbreekt.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Er is inderdaad toegang tot systemen bij support. Denk aan: read only toegang tot kritieke status informatie of inzicht op bepaalde instellingen.CopyCatz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Wil dit zeggen dat jullie direct toegang hebben tot de software op de batterij?
Apparaten sturen in bepaalde situaties (zoals errors) ook logs door voor productverbetering.
Je kan in ons privacy beleid hier meer over lezen: https://helpdesk.homewiza...jn-energy-data-opgeslagen
[ Voor 11% gewijzigd door HomeWizard_NL op 09-02-2025 13:41 ]
Dan toch maar eens de netcode juist gaan lezen, want daar staat het gewoon heel duidelijk in. Zie Hoofdstuk 3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden en dan specifiek voor § 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W.hanev001 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Daar is weer de verwijzing naar de regelgeving. Probleem is daar wordt alleen vermeld dat een stekker appparaat niet meer dan 800W mag invoeden. Ik heb tot nu toe nog geen enkele vermelding in de regels kunnen vinden dat dit een max per groep is of dat meerdere apparaten op een eigen groep zonder andere gebruikers moet worden aangesloten.
Zo ver ik heb kunnen vaststellen ligt de verantwoordelijkheid geheel bij de persoon die van dit soort apparaten gebruik maakt en zijn er geen bindende regels. Alleen adviezen zoals door HW wordt gegeven.
en dan Artikel 3.8
1. De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.
2. De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a. een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
b. een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
c. een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
nog sterker, ga je twee of meer HW thuis-batterijen ontgrendelen zou je deze wettelijk verplicht (conform de netcode) ook moeten aanmelden bij je netbeheerder net als je dat voor een PV installatie ook moet doen.
dat gebeurt via de zelfde site Energieleveren.nl.
[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2025 15:30 ]
Meerdere fasen hebben hier toch niets mee te maken? Je moet die individuele batterijen verdelen over aparte groepen, maar die mogen op dezelfde fase zitten (anders zou je volgens die uitleg niet meerdere batterijen kunnen gebruiken als je een monofase woning hebt)HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Wil je een hoger ontlaadvermogen (tot 3200W)? Dan dienen de batterijen aangesloten worden op een eigen groep zonder andere apparaten. Dit kan op de volgende manieren:
• of Verdeling over meerdere fasen, bijvoorbeeld drie batterijen verdeeld over drie fasen, elk met een eigen wandcontactdoos.
klopt, je hebt hier dus gewoon twee opties: of alles op één fase (of twee).Kakola schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:43:
[...]
Meerdere fasen hebben hier toch niets mee te maken? Je moet die individuele batterijen verdelen over aparte groepen, maar die mogen op dezelfde fase zitten (anders zou je volgens die uitleg niet meerdere batterijen kunnen gebruiken als je een monofase woning hebt)
of je verdeelt bv 3 batterijen waarbij elk op een andere fase komt.
Wel eens je vingers in het stopcontact gestopt? Je doet het zelfde met deze “spanningzoeker” alleen zit er dan tussen je vinger en spanning voerend deel een weerstandje en neon lampje.Bart ® schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:19:
[...]
Wat kan er dan mis gaan in een huisinstallatie als je dat ding op de juiste manier gebruikt?
In het geval dat er iets is met deze onderdelen of er zit vocht in het ding kan de spanning overslaan en krijg je dus een flinke opneuker. Dat kan fataal zijn. Zeker als de stroom door je lichaam langs je hart loopt is meer dan 30mA genoeg. (Waar kennen wij die waarde van?) Zoals voorgedaan op JouBuis waar men ook nog even de aarding aan gaat raken is dus zeker Russische roulette.
Je kan toch ook een multimeter gebruiken? Als je het verkeerd doet krijg je een plof en een vetvlek en vertel je het met een beetje mazel na.
Er zijn dus veiligere methodes. Zoals een Duspol.
Je zou kunnen stellen als je geen NEN3140 papiertje hebt, blijf er lekker vanaf met je vette vingers.
Voorbeeldje.PeteSplit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:32:
[...]
Ik las in een ander topic, dat er wel stroom tussen de fases kan lopen, in de wijk trafohuisje, daar zou iets inzitten dat de fases gelijk zou maken, de stroom gelijkmatig zou verdelen.
Je trekt op L1 10 Ampère
Op L2 10 Ampère en op L3 10 Ampère dan zal er geen stroom lopen over de N nul draad.
Voorbeeld 2 je trekt op L1 10 Ampère en op L2 10 Ampère en op L3 0 Ampère dan zal er over de N nul draad 10 Ampère lopen.
En geen 20 Ampère (Dit komt door fase verschuiving)
Daarom is het bij een 3 fase installatie belangrijk de fases zoveel (juist) mogelijk te verdelen.
Bij bijvoorbeeld een 3 fasen motor wordt de N helemaal niet gebruikt.
Tussen fase en nul is het 230 volt.
Tussen fase en fase is het 400 volt.
Ik hoop dat ik het zo goed uitleg.
Orginele bericht even aangepast met jouw toevoeging.Kakola schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:43:
[...]
Meerdere fasen hebben hier toch niets mee te maken? Je moet die individuele batterijen verdelen over aparte groepen, maar die mogen op dezelfde fase zitten (anders zou je volgens die uitleg niet meerdere batterijen kunnen gebruiken als je een monofase woning hebt)
Wat wil je hier mee zeggen. Het raakt op geen enkel punt wat ik schreef.MacD007 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:40:
[...]
Dan toch maar eens de node code juist gaan lezen, want daar staat het gewoon heel duidelijk in. Zie Hoofdstuk 3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden en dan specifiek voor § 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W.
en dan Artikel 3.8
1. De beveiligingen van de elektriciteitsproductie-eenheid zijn selectief ten opzichte van de beveiligingen in het net van de netbeheerder. De netbeheerder kan verlangen dat hiervan een berekening wordt gemaakt.
2. De beveiliging van de elektriciteitsproductie-eenheid is in ieder geval voorzien van:
a. een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
b. een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
c. een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 47,5 en 51,5 Hz.
nog sterker, ga je twee of meer HW thuis-batterijen ontgrendelen zou je deze wettelijk verplicht (conform de netcode) ook moeten aanmelden bij je netbeheerder net als je dat voor een PV installatie ook moet doen.
dat gebeurt via de zelfde site Energieleveren.nl.
De clou zit in de woorden "in het net van de netbeheerder" Dit gaat dus niet over hoeveel ik aansluit in mijn huis dat is niet van de netbeheerder. Je kan zelfs stellen dat de hele 800W grens niet van toepassing is zolang daarvan niets voorbij de meter komt en op het net van de netbeheerder komt.
Helder thanks. Alleen spreken jullie alleen over "energy data" in de cloud opslaan wat ik snap, misschien moet je dat nog uitbreiden met wat uitleg over logging data vwbt het functioneren van de software. Gaat dat ook naar de cloud of is dat alleen lokaal, en kan dev bij de lokale gegevens? Als men remote bij de software kan kan een hacker eventueel ook bepaalde safeguards verwijderen.HomeWizard_NL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:32:
[...]
Je kan in ons privacy beleid hier meer over lezen: https://helpdesk.homewiza...jn-energy-data-opgeslagen
Dat laatste is natuurlijk een cruciaal verschil, waardoor de vergelijking met je vinger in een stopcontact steken compleet mank gaat. Als ik een lichtschakelaar indruk, is dat ook hetzelfde als mijn vinger in een stopcontact steken, behalve dat er een plastic stukje tussen mijn vinger en het spanningvoerend deel zit. Dat vinden we ook niet gevaarlijk.Apenkooi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:48:
[...]
Wel eens je vingers in het stopcontact gestopt? Je doet het zelfde met deze “spanningzoeker” alleen zit er dan tussen je vinger en spanning voerend deel een weerstandje en neon lampje.
Daarom zijn er dus aardlekschakelaars aanwezig in een huisinstallatie. Dus nogmaals, wat is het enorme risico?In het geval dat er iets is met deze onderdelen of er zit vocht in het ding kan de spanning overslaan en krijg je dus een flinke opneuker. Dat kan fataal zijn. Zeker als de stroom door je lichaam langs je hart loopt is meer dan 30mA genoeg. (Waar kennen wij die waarde van?) Zoals voorgedaan op JouBuis waar men ook nog even de aarding aan gaat raken is dus zeker Russische roulette.
Helemaal geen stroom is nog veiliger. Het gaat echter om het risico dat je loopt. En dat is verwaarloosbaar met een spanningzoeker die op een juiste manier in een huisinstallatie gebruikt wordt. Daar heb je echt geen duspol voor nodig.Je kan toch ook een multimeter gebruiken? Als je het verkeerd doet krijg je een plof en een vetvlek en vertel je het met een beetje mazel na.
Wie gaat mij (of wie dan ook) dan een NEN3140-aanwijzing geven voor werken aan mijn huisinstallatie?Je zou kunnen stellen als je geen NEN3140 papiertje hebt, blijf er lekker vanaf met je vette vingers.
Cunning linguist.
Ik neem aan dat je dan onderstaande bedoeld?CopyCatz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:57:
[...]
Helder thanks. Alleen spreken jullie alleen over "energy data" in de cloud opslaan wat ik snap, misschien moet je dat nog uitbreiden met wat uitleg over logging data vwbt het functioneren van de software. Gaat dat ook naar de cloud of is dat alleen lokaal, en kan dev bij de lokale gegevens? Als men remote bij de software kan kan een hacker eventueel ook bepaalde safeguards verwijderen.
(twee stukken uit het privacy beleid)
Welke persoonlijke data verwerken wij en waarom?
- HomeWizard-product informatie: Informatie van de door u aangesloten Energy producten zoals energiemeting, versienummer, statistieken en diagnostische gegevens.
- Hoe u HomeWizard-producten gebruikt: wij verzamelen informatie over de prestaties van uw HomeWizard-producten en hoe u deze gebruikt. Dit omvat bijvoorbeeld wi-fi signaalsterkte, stabiliteit en apparaat instellingen.
- Uw vragen en klachten beantwoorden
- Onze producten en diensten onderhouden en verbeteren
Ook een:
. Kunnen we in ieder geval zien wanneer er een sensor stoort.
lijkt mij net als in Home Assistant een logboek te kunnen inzien in de app? Hoeft niet complex te zijn lijkt mij
als je kijk naar de voorwaarden van de netbeerder zi je oa artikel 2.2 "Op de aansluit- en transportovereenkomst zijn mede van toepassing de tariefstructuren en voorwaarden als bedoeldhanev001 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:55:
[...]
Wat wil je hier mee zeggen. Het raakt op geen enkel punt wat ik schreef.
De clou zit in de woorden "in het net van de netbeheerder" Dit gaat dus niet over hoeveel ik aansluit in mijn huis dat is niet van de netbeheerder. Je kan zelfs stellen dat de hele 800W grens niet van toepassing is zolang daarvan niets voorbij de meter komt en op het net van de netbeheerder komt.
in artikel 27, 31 en 54 van de Elektriciteitswet 1998 ... . In de van deze voorwaarden deel uitmakende Netcode Elektriciteit .... " en in artikel 7 "7.1 De contractant draagt er zorg voor dat zijn installatie voldoet aan de daartoe in of krachtens de wet gestelde eisen, daaronder begrepen de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden.
Dus de Netcode maakt gewoon integraal deel uit van de voorwaarden met je netbeheerder. Dat laatste (art 7.1) is dus weer een verwijzing naar oa de netcode.
Ik wil hier geen lange discussie van maken en dit is dus het laatste wat ik er over zeg.MacD007 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:41:
[...]
als je kijk naar de voorwaarden van de netbeerder zi je oa artikel 2.2 "Op de aansluit- en transportovereenkomst zijn mede van toepassing de tariefstructuren en voorwaarden als bedoeld
in artikel 27, 31 en 54 van de Elektriciteitswet 1998 ... . In de van deze voorwaarden deel uitmakende Netcode Elektriciteit .... " en in artikel 7 "7.1 De contractant draagt er zorg voor dat zijn installatie voldoet aan de daartoe in of krachtens de wet gestelde eisen, daaronder begrepen de in artikel 2, lid 2 bedoelde voorwaarden.
Dus de Netcode maakt gewoon integraal deel uit van de voorwaarden met je netbeheerder. Dat laatste (art 7.1) is dus weer een verwijzing naar oa de netcode.
Ook dit zegt niets over hoeveel 800W apparaten op je installatie mogen worden aangesloten en hoe dat zou moeten
2.2 heeft het over op de huisaansluiting op het net. Maar kijk eens naar 2.16 daar wordt pas over invoeding gesproken en wordt er prompt doorverwezen naar hoofdstuk 3 en dan kom je weer bij 3.3 terecht waar het over een eenheid van max 800W maar over meerdere 800W eenheden helemaal niets.
Het plastic stukje op een schakelaar doet helemaal niks. Het spanning voerende deel van de schakelaar is daarvoor al geïsoleerd. Daarnaast gaat het geheel niet beter geleiden bij een defect.Bart ® schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Dat laatste is natuurlijk een cruciaal verschil, waardoor de vergelijking met je vinger in een stopcontact steken compleet mank gaat. Als ik een lichtschakelaar indruk, is dat ook hetzelfde als mijn vinger in een stopcontact steken, behalve dat er een plastic stukje tussen mijn vinger en het spanningvoerend deel zit. Dat vinden we ook niet gevaarlijk.
[...]
Daarom zijn er dus aardlekschakelaars aanwezig in een huisinstallatie. Dus nogmaals, wat is het enorme risico?
Waarom denk je dat die aardlekschakelaars er gekomen zijn?
Maar wees mijn gast. Gebruik 'm als jij dat wil. Je kent het verhaal van de kabouter die bij een brug een bordje leest "maximaal 1 kabouter"?
Zet voor de gein even een pol op.
Wie krijgt bij de NEN3140 herinstructie als eerste de vraag: "Wie heeft er zo'n ding in zijn koffer?"
Wees niet verwonderd als de score 100% is. Dat heeft een rede...
sorry dat ik hier even een beetje off-topic op reageer, maar helaas is dit dus echt een volledig verkeerde en vooral zeer onveilige aanname wat je hier doet.Bart ® schreef op zondag 9 februari 2025 @ 14:04:
[...]
Dat laatste is natuurlijk een cruciaal verschil, waardoor de vergelijking met je vinger in een stopcontact steken compleet mank gaat. Als ik een lichtschakelaar indruk, is dat ook hetzelfde als mijn vinger in een stopcontact steken, behalve dat er een plastic stukje tussen mijn vinger en het spanningvoerend deel zit. Dat vinden we ook niet gevaarlijk.
Wat @Apenkooi helemaal juist aangeeft is dat met name dit speelgoed niets in een gereedschapkoffer heeft te zoeken. Het kan gewoon levensgevaarlijk zijn dus gewoon niet doen.
Het gebruik van een twee-polige spaningsmeter (vaak met de merknaam duspol aangeduid) is daartegen volledig veilig. dus je hebt gewoon de keuze tussen zeer onveilig en veilig, prijsverschil van circa 20 euro. (is dus een zeer goedkope levensverzekering)
je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste risicoafweging, tenslotte zul je in dit geval zelf de concequenties ervaren als het blijkbaar toch buiten verwachting mis gaat, denk dan ook eens naar je eigen familie wat die ervan zouden vinden als je er zelf niet meer bent. En dit risico heb je helemaal zelf in de hand, bij een hoop andere risico's is dat veela niet zo.[...]
Daarom zijn er dus aardlekschakelaars aanwezig in een huisinstallatie. Dus nogmaals, wat is het enorme risico?
[...]
Helemaal geen stroom is nog veiliger. Het gaat echter om het risico dat je loopt. En dat is verwaarloosbaar met een spanningzoeker die op een juiste manier in een huisinstallatie gebruikt wordt. Daar heb je echt geen duspol voor nodig.
Uit profesioneel oogpunt maak je hierbij dus wel een (onnodige) verkeerde inschatting, mogelijk dat je dat aan het denken gaat zetten.
mogelijk zegt ook gewoon je gezond verstand dat werken aan stroom indien je niet over de juiste kwalificaties beschikt toch niet zo'n goed en vooral onveilig idee is.[...]
Wie gaat mij (of wie dan ook) dan een NEN3140-aanwijzing geven voor werken aan mijn huisinstallatie?
Zelfs 230V is in principe gewoon dodelijk, heb je het overleefd is dat gewoon puur geluk, dat hoeft het dus niet altijd te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 10-02-2025 11:08 ]
Ik gebruik die dingen al 30 jaar in mijn huis. Nooit enig probleem gehad. Ook bij geen enkele nen3140 instructie die vraag gehad. Men gaat er daar vanuit dat een professional weet wanneer hij op welke plek en op welk moment het juiste stuk gereedschap moet gebruiken. En als iemand in een huisinstallatie een armatuurtje wil vervangen, kan diegene prima een spanningszoeker gebruiken om te checken of er geen spanning meer is. Echt nul risico. Het idee dat je dan een duspol nodig hebt om veilig te kunnen werken is echt beroepsdeformatie.Apenkooi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:10:
[...]
Het plastic stukje op een schakelaar doet helemaal niks. Het spanning voerende deel van de schakelaar is daarvoor al geïsoleerd. Daarnaast gaat het geheel niet beter geleiden bij een defect.
Waarom denk je dat die aardlekschakelaars er gekomen zijn?
Maar wees mijn gast. Gebruik 'm als jij dat wil. Je kent het verhaal van de kabouter die bij een brug een bordje leest "maximaal 1 kabouter"?
Zet voor de gein even een pol op.
Wie krijgt bij de NEN3140 herinstructie als eerste de vraag: "Wie heeft er zo'n ding in zijn koffer?"
Wees niet verwonderd als de score 100% is. Dat heeft een rede...
Cunning linguist.
Juist daarom heeft HW de limiet ook op de bewuste 800W gehouden , ook als je dus meerdere units hebt, is het output nog steeds (mits niet ontkoppeld) die 800W, wat je daarmee wel doet is je capaciteit van je batterij infeite aan het uitbreiden bent, dus ipv circa 2 kWh output kijg dan een veelvoud hiervan 4 .. 6 .. 8 kWh output, met nog steeds dus max 800W output.hanev001 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:09:
[...]
Ik wil hier geen lange discussie van maken en dit is dus het laatste wat ik er over zeg.
Ook dit zegt niets over hoeveel 800W apparaten op je installatie mogen worden aangesloten en hoe dat zou moeten
2.2 heeft het over op de huisaansluiting op het net. Maar kijk eens naar 2.16 daar wordt pas over invoeding gesproken en wordt er prompt doorverwezen naar hoofdstuk 3 en dan kom je weer bij 3.3 terecht waar het over een eenheid van max 800W maar over meerdere 800W eenheden helemaal niets.
Als je gaat ontgrendelen kom je dus boven die 800W uit en dan heb je niets meer met de netcode § 3.3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden kleiner dan 800 W te maken maar zijn andere voorwaarden van de netcode van toepassing (oa het verplicht melden).
en sorry, ik heb deze dus niet zelf gesteld, voor klacht aub bij het ACM kijken.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 09-02-2025 15:42 ]
Is het mogelijk weer iets meer te bewegen richting de HW batterij. Ik zie best veel info die er wel aan raakt maar ook zo in een ander topic wellicht zou kunnen vallen 😊.
Accu verbind vandaag niet met P1 meter, ben ik de enige?
Update: probleem ging weg nadat ik de P1-meter in de app uit mijn huis had verwijderd en opnieuw had geïnstalleerd. Wifi opnieuw instellen hielp niet.
Update: probleem ging weg nadat ik de P1-meter in de app uit mijn huis had verwijderd en opnieuw had geïnstalleerd. Wifi opnieuw instellen hielp niet.
[ Voor 58% gewijzigd door dotternetta op 09-02-2025 22:30 ]
WiFi probleem?dotternetta schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:06:
Accu verbind vandaag niet met P1 meter, ben ik de enige?
Rte is hier nogal mager deze week.
Woensdag was de eerste 0 -> 0 dag 240 Wh in, 140 Wh uit, donderdag 40 Wh in, 10 Wh uit, gisteren 0 in en 0 uit
, en vandaag is het 220 Wh in en 100 Wh uit
(Nee ik hecht er zelf ook geen waarde aan hoor, vond het gewoon grappig
)
Heb gewoon heel erg ingesteld om maximaal eigen zonne-energie te gebruiken met de boiler, en andere hoog gebruik apparaten in huis die elkaar echt mooi afwisselen.
Woensdag was de eerste 0 -> 0 dag 240 Wh in, 140 Wh uit, donderdag 40 Wh in, 10 Wh uit, gisteren 0 in en 0 uit
Heb gewoon heel erg ingesteld om maximaal eigen zonne-energie te gebruiken met de boiler, en andere hoog gebruik apparaten in huis die elkaar echt mooi afwisselen.
[ Voor 27% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-02-2025 16:17 ]
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Niet dat ik weet. Na 10x proberen heeft hij weer verbinding 🤔
Ik moet mijn hele HA omgeving opnieuw inrichten. NAS docker en HA update is/was niet prettig. (Kennisgebrek gebruiker hoor 😜) dus kan alleen ff uitgaan van de app van HW zelf. Probeer het deze week weer up and running te krijgen. Andere dingen kregen ff wat meer prio op de to-do lijst.ArthurMorgan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:12:
Rte is hier nogal mager deze week.
Woensdag was de eerste 0 -> 0 dag 240 Wh in, 140 Wh uit, donderdag 40 Wh in, 10 Wh uit, gisteren 0 in en 0 uit, en vandaag is het 220 Wh in en 100 Wh uit
![]()
(Nee ik hecht er zelf ook geen waarde aan hoor, vond het gewoon grappig
)
Over de socket dan nog 1 laatste keer. Heb er even 2 dagen nog een tussen gehangen. Ik lijk vooral gebruik te zien in standby als ik de app gebruik en naar de nu-waarden kijk. Alsof het opvragen van info wat extra kost. Het is minder dan 0,5 Wh per uur. Oftewel totaal niet significant. Als ik kijk naar de live waarden tijdens laden en ontladen dan lijkt het verschil vooral te zitten in net andere meet momenten. Als ik kijk naar de dagwaarden dan zijn die zo goed als gelijk. (Paar Wh verschil.)
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Als je HA steeds meer in gaat zetten kan ik je HA OS op een dedicated device (RPI, Intel NUC, etc.) aanraden, daarmee voorkom je gedoe.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Ik moet mijn hele HA omgeving opnieuw inrichten. NAS docker en HA update is/was niet prettig. (Kennisgebrek gebruiker hoor 😜) dus kan alleen ff uitgaan van de app van HW zelf. Probeer het deze week weer up and running te krijgen. Andere dingen kregen ff wat meer prio op de to-do lijst.
Draai hier nu bijna een weekje NOM, heb totale import en export bijgehouden, zal binnenkort de RTE delen om te kunnen vergelijken.
Rood betekent cloud verbinding is weg, maar accu en p1 communiceren lokaal.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:28:
Even voor mijn beeld. De P1 meter weet niet wat er nu door de meter fietst. Toch laat de batterij een oplaad en ontlaadmoment zien. Gaat dit via de cloud? Of ......
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HomeAssistant in een docker draaien raad ik ten zeerste af.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:32:
[...]
Ik moet mijn hele HA omgeving opnieuw inrichten. NAS docker en HA update is/was niet prettig. (Kennisgebrek gebruiker hoor 😜) dus kan alleen ff uitgaan van de app van HW zelf. Probeer het deze week weer up and running te krijgen. Andere dingen kregen ff wat meer prio op de to-do lijst.
Ik heb dat met mijn controller even gehad op mijn Synology allemaal gedoe en uiteindelijk een OC200 controller gekocht.
Wat betreft HomeAssistant draai ik op een Raspberry Pi al ruim 3 jaar.
En JA met een sd kaart maar dan een speciale van Samsung.
HomeAssistant gebruik ik dan voor de basis niet echt uitgebreid.
Daarnaast heb ik ook nog een oude Domovea server draaien voor knx.
:strip_exif()/f/image/dHlDr0YrA29E9dhXJBY83WaV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door peterbier op 09-02-2025 17:22 ]
Pete/Devke, kunnen jullie mij vertellen wat de lengte van het snoer is wat aan de accu zit.
BVD
BVD
Volgens de site van HW 1,5 meter.
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/
Die van mij is 1,7 mMartindM schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:26:
Pete/Devke, kunnen jullie mij vertellen wat de lengte van het snoer is wat aan de accu zit.
BVD
Effe snel gemeten. Komt dichtbij de 1.70 meter.MartindM schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:26:
BVD
En @Taro . Ik kijk even of het vrij snel weer te fixen is anders gaat het zoiets worden. Ik wil gewoon op een update knop kunnen drukken zonder gezeur. 😊peterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:18:
[...]
HomeAssistant in een docker draaien raad ik ten zeerste af.
Ik heb dat met mijn controller even gehad op mijn Synology allemaal gedoe en uiteindelijk een OC200 controller gekocht.
Wat betreft HomeAssistant draai ik op een Raspberry Pi al ruim 3 jaar.
En JA met een sd kaart maar dan een speciale van Samsung.
HomeAssistant gebruik ik dan voor de basis niet echt uitgebreid.
Daarnaast heb ik ook nog een oude Domovea server draaien voor knx.
[Afbeelding]
Updaten van docker container zou echt fluitje van een cent moeten wezen. Nog nooit problemen gehad hier op synology nas. Alleen als je en usb zigbee controller wilt is het wat lastiger verder prima ervaring mee.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:55:
[...]
En @Taro . Ik kijk even of het vrij snel weer te fixen is anders gaat het zoiets worden. Ik wil gewoon op een update knop kunnen drukken zonder gezeur. 😊
Ik run dit sh bestand (wel versie aanpassen natuurlijk)
sudo docker stop homeassistant
sleep 5
sudo docker rm homeassistant
sleep 5
sudo docker pull homeassistant/home-assistant:2025.1.1
sleep 5
sudo docker create --name homeassistant --restart=always --net=host -p 8123:8123 -e PUID=[yourid]-e PGID=[yourid] -e TZ=Europe/Amsterdam -v [localfolder]:/config -v [localfolder]:/media homeassistant/home-assistant:2025.1.1
sleep 5
sudo docker start homeassistant
En de [] ook vervangen uiteraard. Poort evt aanpassen etc.
Zojuist gedaan na 1 minuut was hij weer up en running met versie 2025.2.1 klaar voor de batterijen laat die nu maar is komen!!
:strip_exif()/f/image/LfhGCEC6aqBMMJE6tE2BooP2.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door crryp op 09-02-2025 18:30 ]
Een Raspberry Pi is een geweldig product voor HomeAssistant.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:55:
[...]
En @Taro . Ik kijk even of het vrij snel weer te fixen is anders gaat het zoiets worden. Ik wil gewoon op een update knop kunnen drukken zonder gezeur. 😊
Printplaat heb ik in zo,n kastje gebouwd.
Verbruik is ongeveer 3 Watt.
:strip_exif()/f/image/tHZAmXVGCtJkEZuSqswFMBOO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2lha4DYEetUxVhitm7BsCf24.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is nu juist even het issueDevke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:55:
[...]
Ik wil gewoon op een update knop kunnen drukken zonder gezeur. 😊
Wat hierboven aangegeven wordt : je data ergens buiten de image opslaan en dan de image vervangen. Als je al die code als lastig ervaart dan kan je altijd een Portainer instance erbij zetten en dan met Portainer updaten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ziet er idd als weinig werk uit. Om niet te ver offtopic te gaan sla ik dit even op en mag ik je evt een DM sturen? Zal van de week dan zijn.crryp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:10:
[...]
Updaten van docker container zou echt fluitje van een cent moeten wezen. Nog nooit problemen gehad hier op synology nas. Alleen als je en usb zigbee controller wilt is het wat lastiger verder prima ervaring mee.
sleep 5
sleep 5
sleep 5
sudo docker create --name homeassistant --restart=always --net=host -p 8123:8123 -e PUID=[yourid]-e PGID=[yourid] -e TZ=Europe/Amsterdam -v [localfolder]:/config -v [localfolder]:/media homeassistant/home-assistant:2025.1.1
sleep 5
Zojuist gedaan na 1 minuut was hij weer up en running met versie 2025.2.1 klaar voor de batterijen laat die nu maar is komen!!
[Afbeelding]
Zeker!Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:53:
[...]
Ziet er idd als weinig werk uit. Om niet te ver offtopic te gaan sla ik dit even op en mag ik je evt een DM sturen? Zal van de week dan zijn.
Pff wat een gedoe.crryp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:10:
[...]
Updaten van docker container zou echt fluitje van een cent moeten wezen. Nog nooit problemen gehad hier op synology nas. Alleen als je en usb zigbee controller wilt is het wat lastiger verder prima ervaring mee.
sleep 5
sleep 5
sleep 5
sleep 5
[Afbeelding]
En HomeAssistant komt al zo vaak met updates.
Ik krijg een melding update.
En dat doe ik dan klaar geen gedoe.
.... zolang je het maar niet vanaf een micro-sd-kaartje draait. Draai het vanaf een SSD, aangesloten op USB3.peterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:28:
Een Raspberry Pi is een geweldig product voor HomeAssistant.
Maar goed. Eerst maar eens een deftige HA-integratie voor de HW-accu, die ook aansturen ondersteunt 😉.
Draai al 3 jaar met een sd kaart.JeroenH schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:04:
[...]
.... zolang je het maar niet vanaf een micro-sd-kaartje draait. Draai het vanaf een SSD, aangesloten op USB3.
Maar goed. Eerst maar eens een deftige HA-integratie voor de HW-accu, die ook aansturen ondersteunt 😉.
Maar je moet wel de goede pakken anders kun je een corrupt file krijgen.
Je bent niet de enige die een flinke opneuker heeft gekregen bij het gebruik van dit fantastische meet apparaat kan ik je vertellen.Apenkooi schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:48:
[...]
In het geval dat er iets is met deze onderdelen of er zit vocht in het ding kan de spanning overslaan en krijg je dus een flinke opneuker. Dat kan fataal zijn. Zeker als de stroom door je lichaam langs je hart loopt is meer dan 30mA genoeg. (Waar kennen wij die waarde van?) Zoals voorgedaan op JouBuis waar men ook nog even de aarding aan gaat raken is dus zeker Russische roulette.
Je zou kunnen stellen als je geen NEN3140 papiertje hebt, blijf er lekker vanaf met je vette vingers.
Op de meeste cursussen en technische opfrisdagen word ook 9 van de 10 keer verteld dat die schroevendraaier meteen de prullenbak in moet.
En als je er een paar keer mee over je wollen trui wrijft brand het lampje ook al, best betrouwbaar dus.
Ik heb precies dezelfde componenten, ook het kastjepeterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 18:28:
[...]
Een Raspberry Pi is een geweldig product voor HomeAssistant.
Printplaat heb ik in zo,n kastje gebouwd.
Verbruik is ongeveer 3 Watt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Update mbt HA. Ik heb met @crryp even zitten DM'en. Dank voor de tips. Het werkt idd een stuk makkelijker zo. Scriptje runnen en de update volgt zonder je configuration.yaml en automatiseringen maar aan te raken. Moet alleen de batterij weer even in HA zien te krijgen. Die stond erbij na de laatste update. Nu zie ik hem niet. Kwestie van ff checken of ik de goeie versie heb gepakt.peterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:03:
[...]
Pff wat een gedoe.
En HomeAssistant komt al zo vaak met updates.
Ik krijg een melding update.
En dat doe ik dan klaar geen gedoe.
Edit : versie 2025.1.2
Daar zou de batterij zichtbaar in moeten zijn toch @DCSBL?
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 09-02-2025 20:35 ]
En nu nog wachten tot de startopdracht laden kan in HomeAssistant.Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:25:
[...]
Update mbt HA. Ik heb met @crryp even zitten DM'en. Dank voor de tips. Het werkt idd een stuk makkelijker zo. Scriptje runnen en de update volgt zonder je configuration.yaml en automatiseringen maar aan te raken. Moet alleen de batterij weer even in HA zien te krijgen. Die stond erbij na de laatste update. Nu zie ik hem niet. Kwestie van ff checken of ik de goeie versie heb gepakt.
Dan zou je dit ook op tijden kunnen doen.
Ik zelf zou het niet gebruiken omdat ik vast contract heb.
Bij mij is het al 3 jaar updaten of overslaan.
En dat gebeurt zo vaak dat HomeAssistant er om vraagt.
Daarom kun je dit het beste niet in een docker draaien.
Maar dat is mijn gevoel.
En zo ging het met de controller ook.
Ik begin er niet aan dat geklooi met docker.
Het werkt maar met updates en gaat fout.
En ik hoef echt niet alles op mijn Synology te draaien. Daar draait al genoeg op.
Docker is ideaal dit te doen als je weet hoe het werkt. Maar iedereen zn specialiteit right. Anyways lets get on topic!!peterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:37:
[...]
En nu nog wachten tot de startopdracht laden kan in HomeAssistant.
Maar dat is mijn gevoel.
En ik hoef echt niet alles op mijn Synology te draaien. Daar draait al genoeg op.
@Devke Als je voorstel ook de zich als PUR-schuim ontwikkelende HA-gerelateerde bijdragen behelst, vind ik het eigenlijk wel een goed plan😊Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:55:
Is het mogelijk weer iets meer te bewegen richting de HW batterij. Ik zie best veel info die er wel aan raakt maar ook zo in een ander topic wellicht zou kunnen vallen 😊.
[ Voor 18% gewijzigd door shthpnz op 09-02-2025 21:38 ]
Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s
Is er niet ergens een topic over HA?
Geen idee wat ik er mee zou moeten/kunnen/willen, maar het is vast en zeker een eigen topic waardig.
Geen idee wat ik er mee zou moeten/kunnen/willen, maar het is vast en zeker een eigen topic waardig.
Ik ben van de tijd dat ik niet alles op een apparaat wil.crryp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Docker is ideaal dit te doen als je weet hoe het werkt. Maar iedereen zn specialiteit right. Anyways lets get on topic!!
Heeft niet zozeer met specialiteit te maken lijkt mij.
Als je Knx kan programmeren kun je ook wel docker containers maken.
Alleen niet mijn ding.
Nu weer on topic.
Nee 2025.2.1Devke schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:25:
[...]
Update mbt HA. Ik heb met @crryp even zitten DM'en. Dank voor de tips. Het werkt idd een stuk makkelijker zo. Scriptje runnen en de update volgt zonder je configuration.yaml en automatiseringen maar aan te raken. Moet alleen de batterij weer even in HA zien te krijgen. Die stond erbij na de laatste update. Nu zie ik hem niet. Kwestie van ff checken of ik de goeie versie heb gepakt.
Edit : versie 2025.1.2
Daar zou de batterij zichtbaar in moeten zijn toch @DCSBL?
Beetje raar comment dit je begon zelf over dat updaten een ramp ispeterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:44:
[...]
Ik ben van de tijd dat ik niet alles op een apparaat wil.
Heeft niet zozeer met specialiteit te maken lijkt mij.
Als je Knx kan programmeren kun je ook wel docker containers maken.
Alleen niet mijn ding.
Nu weer on topic.
Ho Hocrryp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:47:
[...]
Beetje raar comment dit je begon zelf over dat updaten een ramp isterwijl dat niet zo is als je weet wat je doet. Ik kan bijna elke c taal bedoel who cares😂
Ik had het over de controller die ik in docker had. (Nu een losse hardware OC200)
HomeAssistant heb ik nooit in docker gebruikt.
Maar dat zou ik ook niet willen.
Op een Raspberry Pi werkt 100% zonder gedoe.
Ok dan begrepen we elkaar niet anyways ontopic!peterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:53:
[...]
Ho Ho
Ik had het over de controller die ik in docker had. (Nu een losse hardware OC200)
HomeAssistant heb ik nooit in docker gebruikt.
Maar dat zou ik ook niet willen.
Op een Raspberry Pi werkt 100% zonder gedoe.
Met een beetje geduld komen er vast opties bij. Product blijft in ontwikkeling. Focus zal nu wat meer op uitleveren liggen. Morgen vast weer een paar tweakers blij.peterbier schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:37:
[...]
En nu nog wachten tot de startopdracht laden kan in HomeAssistant.
Maar dat is mijn gevoel.
Persoonlijk denk ik dat ik al blijer wordt als de vermogens die in de app nu nog als vast waarden staan flexibeler worden. Dan kun je ook mooi zoeken naar het punt waar de omvormer op zn best is. Maar goed..... geduld is een schone zaak.
Ik verwacht morgen geen batch. Homewizard had aangegeven dat het later die week gaat zijn. En daarna gefaseerd de komende 2 weken.crryp schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:44:
Morgen weer een batch! Toch bang dat ik er helaas nog net buiten val..
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mmm oke in de mail van laatst stond batch 1 tussen nu en midden februari. (Die blog mail) Dat zou toch aangeven wel aankomende week we gaan t zien!asing schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:57:
[...]
Ik verwacht morgen geen batch. Homewizard had aangegeven dat het later die week gaat zijn. En daarna gefaseerd de komende 2 weken.
/f/image/Xria38J4aMosF5Y5iV7md2kK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door crryp op 09-02-2025 21:00 ]
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.