Review: “De Dynamiek van Dynamisch”
Tijd om weer eens enkele nieuwe ervaringen met jullie te delen. Inmiddels weten we allemaal hoe de Homewizard PIB werkt. Beginnen met laden als er overschot is van zon opwek en ontladen als de woning een behoefte heeft aan stroom als de panelen te weinig opwekken om hierin te voorzien. Daarnaast zoveel mogelijk NOM draaien. Bij met name een contract met een terugleverboete een mooie manier om je boete te beperken.
Binnen de HW app kennen we de “Zonverbruik” grafiek. Hieronder een voorbeeld zoals we die graag zouden zien. Zo min mogelijk netafname en zoveel mogelijk direct verbruiken. Aanzetten van de vaatwasser maar ook de batterij opladen etc. om dat doel te bereiken.
Wat nu bij een dynamisch contract?
Bij een dynamisch contract ga je toch anders te werk. Als de tarieven hoog zijn lever je liever terug aan het net. Hogere tarieven impliceren denk ik ook wel een “bepaald” tekort aan stroom in het net. Bij lage tarieven (een overschot op het net) wil je zoveel mogelijk verbruiken. Kosten zijn laag en het net heeft al een overschot. Ben geen expert op het gebied van netbelasting maar zo beleef ik dit hele dynamische gebeuren.
De “Zonverbruik” grafiek van iemand met een dynamisch contract ziet er toch even wat anders uit. Ik heb een voorbeeld hieronder weergegeven. Dit is onze grafiek van gisteren. Flinke piek rond het middag uur tot een uur of 2. Hier stijgen we ruim boven de opwek uit.
Dan moet er iets aan de hand zijn met de tarieven. Die waren op dat tijdstip erg laag. 1 uur lang werd er een tarief gevraagd van een ruime 1 eurocent voor 1 kWh. Het uur daarop volgend was de stroomprijs bij 0 cent per kWh. Goedkoop om o.a. de Homewizard PIB te laden dus. De spread met vanavond is zo groot dat zelfs de afschrijving en omzettingsverliezen wel gedekt worden. Onderstaand te tarieven van gistermiddag in de goedkoopste uren.
Wat deed dit nu met de kosten voor mij nadat de uren verstreken waren. De strategie in de ochtend terugleveren en goedkoop opladen gaf het resultaat dat ik netto 1.2 kWh verbruikt had en daar zelfs nog 16 cent bij kreeg. Daar komen de besparingen voor vanavond nog bij. Als de tarieven hoger zijn hoeft er niets van het net afgenomen te worden.
Onderstaand een plaatje wat er minimaal actief was aan grootverbruikers. Wat geknutsel in HA.
Een hele andere manier om naar de Homewizard PIB te kijken en in te zetten. Gaat het met de volgende mogelijkheden makkelijk? Nee er is handmatige activiteit en monitoring nodig. Dit heeft o.a. ermee te maken dat de batterij zich (nog) niet laat sturen.
Wat moet ik nu iedere dag doen?
- Batterij iedere ochtend van de Wifi halen. De opwek op dure uren terugleveren dus de batterij mag niet laden bij overschot.
- Bekijken hoe de dynamische tarieven zijn die dag. De laagste 3 uren zijn interessant. Op de start van de laagste uren de batterij weer koppelen aan het Wifi netwerk.
- Hierbij niet vergeten om de batterij op “handmatig” laden te zetten. Mocht er een wolkje komen en de batterij gaat staan ontladen dan is dat niet handig op de goedkoopste uren.
- Is de batterij vol dan zit er ook monitoring. Stel er wordt gekookt. Dan springt de batterij bij. Prima natuurlijk. Echter wat doet de batterij als je klaar bent met koken en er is weer zon overschot? Juist laden. Dit wil je niet bij een dynamisch tarief. In de avond zijn de tarieven duurder en laad je met dure stroom. Dus batterij van het net halen (Wifi verbreken).
- Is de teruglevering 0 dan de batterij weer in het Wifi net hangen om te Nommen. Laden tegen duurdere stroomprijs is dan niet meer gewenst.
Nu is dit alles nog bij mooi weer. Dit is minder leuk werk als het wisselend weer is. Leuk om te testen, leuk om de ervaringen met jullie te delen. Is de batterij hier nu geschikt voor? Nee! Althans nog niet. Gelukkig heeft HW aangegeven dit wel te gaan doen. Er is nog zoveel te testen. Zou dit graag doen maar ben beperkt.
Wat was nu het eindresultaat:
Onderstaand plaatje laat zien wat de gemiddelde inkoop en verkoopprijzen waren van gisteren per kWh. Als ik de lat leg naast het variabel contract met terugleverboete (niet weergegeven hier) dan is er bijna 1 euro bespaard. Gerommel in de marge? Of een leuke manier om de batterij in te zetten en verdere daling van je energie rekening ermee te bewerkstelligen?
Weer een ervaring rijker! Kansen voor de PIB bij de dynamiek van de dynamische tarieven.