Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 15:39
HomeWizard_NL schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:45:
[...]

De batterij kan huidig soms onterecht melden dat deze scheef staat, terwijl dit normaal alleen in uitzonderlijke gevallen moet gebeuren, bijvoorbeeld onder grote hoek staat en dreigt te vallen of als hij op zijn kant of ondersteboven ligt. Gelukkig is dit probleem al opgelost in de firmware-versie (1.0104) die afgelopen week in beta getest is. Vanaf vandaag wordt deze oplossing geleidelijk uitgerold naar iedereen. De uitrol duurt enkele dagen, maar je kunt ook eerder updaten via het instellingenmenu zodra de update voor jou beschikbaar is.
Dat is heel fijn want het resetten van de batterij was bijna een fulltime taak geworden hier met 3-4 keer per dag die melding. Ik zie wel staan;

As of 7-4-2025, we have started the rollout of 1.0104 to a small group of Plug-In Batteries.

Waarom een small group?

[ Voor 9% gewijzigd door icepick op 07-04-2025 15:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:46
App update… spannend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzVX23Ie2oM9RPs4D4Cr-0QU870=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KT4awqBSf781cVvUP7H5hUOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AIx6kqpp7z58MiI4Pr148sekUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHZakHfBXZZCTDOCBnFPhHXW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Cardwizard op 07-04-2025 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 16:08
icepick schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:07:
[...]

Dat is heel fijn want het resetten van de batterij was bijna een fulltime taak geworden hier met 3-4 keer per dag die melding. Ik zie wel staan;

As of 7-4-2025, we have started the rollout of 1.0104 to a small group of Plug-In Batteries.

Waarom een small group?
Damage control. Er is wel een beta group maar je wilt zeker weten dat er geen grote problemen zijn en kun je eventueel na een dag de boel stopzetten. Verder is het verstandig om een uitrol de spreiden zodat de infrastructuur minder zwaar belast wordt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Review: “De Dynamiek van Dynamisch”
Tijd om weer eens enkele nieuwe ervaringen met jullie te delen. Inmiddels weten we allemaal hoe de Homewizard PIB werkt. Beginnen met laden als er overschot is van zon opwek en ontladen als de woning een behoefte heeft aan stroom als de panelen te weinig opwekken om hierin te voorzien. Daarnaast zoveel mogelijk NOM draaien. Bij met name een contract met een terugleverboete een mooie manier om je boete te beperken.

Binnen de HW app kennen we de “Zonverbruik” grafiek. Hieronder een voorbeeld zoals we die graag zouden zien. Zo min mogelijk netafname en zoveel mogelijk direct verbruiken. Aanzetten van de vaatwasser maar ook de batterij opladen etc. om dat doel te bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeEda2VKp303psZ5zhgWVc7duOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V71vyaWFv2792RdFTdq2w2mv.jpg?f=fotoalbum_large

Wat nu bij een dynamisch contract?

Bij een dynamisch contract ga je toch anders te werk. Als de tarieven hoog zijn lever je liever terug aan het net. Hogere tarieven impliceren denk ik ook wel een “bepaald” tekort aan stroom in het net. Bij lage tarieven (een overschot op het net) wil je zoveel mogelijk verbruiken. Kosten zijn laag en het net heeft al een overschot. Ben geen expert op het gebied van netbelasting maar zo beleef ik dit hele dynamische gebeuren.

De “Zonverbruik” grafiek van iemand met een dynamisch contract ziet er toch even wat anders uit. Ik heb een voorbeeld hieronder weergegeven. Dit is onze grafiek van gisteren. Flinke piek rond het middag uur tot een uur of 2. Hier stijgen we ruim boven de opwek uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLUzwrlHxuFnoJpuVtyvEsQnBD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywlyuwLlwWECuXW6Kr4DNuIX.jpg?f=fotoalbum_large

Dan moet er iets aan de hand zijn met de tarieven. Die waren op dat tijdstip erg laag. 1 uur lang werd er een tarief gevraagd van een ruime 1 eurocent voor 1 kWh. Het uur daarop volgend was de stroomprijs bij 0 cent per kWh. Goedkoop om o.a. de Homewizard PIB te laden dus. De spread met vanavond is zo groot dat zelfs de afschrijving en omzettingsverliezen wel gedekt worden. Onderstaand te tarieven van gistermiddag in de goedkoopste uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpnrnkTjmKpw5g1fdQRHdnkiw4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPICuUfIiqlpb2W751mDF6V8.jpg?f=fotoalbum_large

Wat deed dit nu met de kosten voor mij nadat de uren verstreken waren. De strategie in de ochtend terugleveren en goedkoop opladen gaf het resultaat dat ik netto 1.2 kWh verbruikt had en daar zelfs nog 16 cent bij kreeg. Daar komen de besparingen voor vanavond nog bij. Als de tarieven hoger zijn hoeft er niets van het net afgenomen te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQk09jlAnIOGoCg3ySs9frb1W_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfGYJ4deG5rGca7W5GukOze0.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaand een plaatje wat er minimaal actief was aan grootverbruikers. Wat geknutsel in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYJwhcf2u-Gv_1uUI3ARU8ZNrhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsoLWzE1QBEpCYXtCdpCG3fb.jpg?f=fotoalbum_large

Een hele andere manier om naar de Homewizard PIB te kijken en in te zetten. Gaat het met de volgende mogelijkheden makkelijk? Nee er is handmatige activiteit en monitoring nodig. Dit heeft o.a. ermee te maken dat de batterij zich (nog) niet laat sturen.

Wat moet ik nu iedere dag doen?

- Batterij iedere ochtend van de Wifi halen. De opwek op dure uren terugleveren dus de batterij mag niet laden bij overschot.
- Bekijken hoe de dynamische tarieven zijn die dag. De laagste 3 uren zijn interessant. Op de start van de laagste uren de batterij weer koppelen aan het Wifi netwerk.
- Hierbij niet vergeten om de batterij op “handmatig” laden te zetten. Mocht er een wolkje komen en de batterij gaat staan ontladen dan is dat niet handig op de goedkoopste uren.
- Is de batterij vol dan zit er ook monitoring. Stel er wordt gekookt. Dan springt de batterij bij. Prima natuurlijk. Echter wat doet de batterij als je klaar bent met koken en er is weer zon overschot? Juist laden. Dit wil je niet bij een dynamisch tarief. In de avond zijn de tarieven duurder en laad je met dure stroom. Dus batterij van het net halen (Wifi verbreken).
- Is de teruglevering 0 dan de batterij weer in het Wifi net hangen om te Nommen. Laden tegen duurdere stroomprijs is dan niet meer gewenst.

Nu is dit alles nog bij mooi weer. Dit is minder leuk werk als het wisselend weer is. Leuk om te testen, leuk om de ervaringen met jullie te delen. Is de batterij hier nu geschikt voor? Nee! Althans nog niet. Gelukkig heeft HW aangegeven dit wel te gaan doen. Er is nog zoveel te testen. Zou dit graag doen maar ben beperkt.

Wat was nu het eindresultaat:

Onderstaand plaatje laat zien wat de gemiddelde inkoop en verkoopprijzen waren van gisteren per kWh. Als ik de lat leg naast het variabel contract met terugleverboete (niet weergegeven hier) dan is er bijna 1 euro bespaard. Gerommel in de marge? Of een leuke manier om de batterij in te zetten en verdere daling van je energie rekening ermee te bewerkstelligen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX5MgZk0Imw-wSF78PRxPxzCgDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpHQdOgjlQv3HvFcrL7v51HT.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een ervaring rijker! Kansen voor de PIB bij de dynamiek van de dynamische tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:04
gielz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:25:

RTE 2.0

Eindelijk de RTE (met SOC) nu echt netjes in Home Assistant met behoud van de snelheid in je dashboards. Ze worden niet constant bijgewerkt maar eenmalig per dag, week en maand. Hierdoor loopt alles via de long term statistics (LTS) en niet via group by waardoor je een snelle laadtijd hebt. Ook wanneer je bijvoorbeeld in 1x 120 dagen toont.
Erg fraai, maar ik snap de stap 4 en 5 in de berekening van de RTE niet. Kun je die uitleggen? Ik heb nl geen HW batterij maar een van EvaPower. Maar ja daar kan ik die grafieken natuurlijk ook mooi voor maken als ik die stap 4 en 5 snap :-)

Alvast bedankt!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{# Stap 4: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Start #}
  {% set battery_capacity_kwh_start = 
    2.200 if soc_start_percentage >= 51 else 
    (2.100 if soc_start_percentage >= 21 else 2.000) 
  %}

{# Stap 5: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Eind #}
  {% set battery_capacity_kwh_end = 
    2.200 if soc_end_percentage >= 51 else 
    (2.100 if soc_end_percentage >= 21 else 2.000) 
  %}

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:53
Als ICT'er zeg ik: dat is gebruikelijk met uitrollen van een update naar een grote groep apparaten. Afhankelijjk van hoeveel vertrouwen je in een update hebt zou je bijvoorbeeld kunnen doen:

10%
2 dagen wachten
30%
2 dagen wachten
60%

Als zo'n update problemen veroorzaakt, en even aannemende dat die in de eerste "incubatieperiode" wel aan het licht komen, dan heb je voor slechts 10% van je users problemen veroorzaakt, en niet voor 100%.

Heb je meer vertrouwen in een goede werking (en/of is het belangrijk dat de update sneller wordt gepusht) dan zou je het ook in twee stappen kunnen doen.

Kortom, het is een goed gebruik.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:13
Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:42:
Review: “De Dynamiek van Dynamisch”
Tijd om weer eens enkele nieuwe ervaringen met jullie te delen. Inmiddels weten we allemaal hoe de Homewizard PIB werkt. Beginnen met laden als er overschot is van zon opwek en ontladen als de woning een behoefte heeft aan stroom als de panelen te weinig opwekken om hierin te voorzien. Daarnaast zoveel mogelijk NOM draaien. Bij met name een contract met een terugleverboete een mooie manier om je boete te beperken.

Binnen de HW app kennen we de “Zonverbruik” grafiek. Hieronder een voorbeeld zoals we die graag zouden zien. Zo min mogelijk netafname en zoveel mogelijk direct verbruiken. Aanzetten van de vaatwasser maar ook de batterij opladen etc. om dat doel te bereiken.

[Afbeelding]

Wat nu bij een dynamisch contract?

Bij een dynamisch contract ga je toch anders te werk. Als de tarieven hoog zijn lever je liever terug aan het net. Hogere tarieven impliceren denk ik ook wel een “bepaald” tekort aan stroom in het net. Bij lage tarieven (een overschot op het net) wil je zoveel mogelijk verbruiken. Kosten zijn laag en het net heeft al een overschot. Ben geen expert op het gebied van netbelasting maar zo beleef ik dit hele dynamische gebeuren.

De “Zonverbruik” grafiek van iemand met een dynamisch contract ziet er toch even wat anders uit. Ik heb een voorbeeld hieronder weergegeven. Dit is onze grafiek van gisteren. Flinke piek rond het middag uur tot een uur of 2. Hier stijgen we ruim boven de opwek uit.

[Afbeelding]

Dan moet er iets aan de hand zijn met de tarieven. Die waren op dat tijdstip erg laag. 1 uur lang werd er een tarief gevraagd van een ruime 1 eurocent voor 1 kWh. Het uur daarop volgend was de stroomprijs bij 0 cent per kWh. Goedkoop om o.a. de Homewizard PIB te laden dus. De spread met vanavond is zo groot dat zelfs de afschrijving en omzettingsverliezen wel gedekt worden. Onderstaand te tarieven van gistermiddag in de goedkoopste uren.

[Afbeelding]

Wat deed dit nu met de kosten voor mij nadat de uren verstreken waren. De strategie in de ochtend terugleveren en goedkoop opladen gaf het resultaat dat ik netto 1.2 kWh verbruikt had en daar zelfs nog 16 cent bij kreeg. Daar komen de besparingen voor vanavond nog bij. Als de tarieven hoger zijn hoeft er niets van het net afgenomen te worden.

[Afbeelding]

Onderstaand een plaatje wat er minimaal actief was aan grootverbruikers. Wat geknutsel in HA.

[Afbeelding]

Een hele andere manier om naar de Homewizard PIB te kijken en in te zetten. Gaat het met de volgende mogelijkheden makkelijk? Nee er is handmatige activiteit en monitoring nodig. Dit heeft o.a. ermee te maken dat de batterij zich (nog) niet laat sturen.

Wat moet ik nu iedere dag doen?

- Batterij iedere ochtend van de Wifi halen. De opwek op dure uren terugleveren dus de batterij mag niet laden bij overschot.
- Bekijken hoe de dynamische tarieven zijn die dag. De laagste 3 uren zijn interessant. Op de start van de laagste uren de batterij weer koppelen aan het Wifi netwerk.
- Hierbij niet vergeten om de batterij op “handmatig” laden te zetten. Mocht er een wolkje komen en de batterij gaat staan ontladen dan is dat niet handig op de goedkoopste uren.
- Is de batterij vol dan zit er ook monitoring. Stel er wordt gekookt. Dan springt de batterij bij. Prima natuurlijk. Echter wat doet de batterij als je klaar bent met koken en er is weer zon overschot? Juist laden. Dit wil je niet bij een dynamisch tarief. In de avond zijn de tarieven duurder en laad je met dure stroom. Dus batterij van het net halen (Wifi verbreken).
- Is de teruglevering 0 dan de batterij weer in het Wifi net hangen om te Nommen. Laden tegen duurdere stroomprijs is dan niet meer gewenst.

Nu is dit alles nog bij mooi weer. Dit is minder leuk werk als het wisselend weer is. Leuk om te testen, leuk om de ervaringen met jullie te delen. Is de batterij hier nu geschikt voor? Nee! Althans nog niet. Gelukkig heeft HW aangegeven dit wel te gaan doen. Er is nog zoveel te testen. Zou dit graag doen maar ben beperkt.

Wat was nu het eindresultaat:

Onderstaand plaatje laat zien wat de gemiddelde inkoop en verkoopprijzen waren van gisteren per kWh. Als ik de lat leg naast het variabel contract met terugleverboete (niet weergegeven hier) dan is er bijna 1 euro bespaard. Gerommel in de marge? Of een leuke manier om de batterij in te zetten en verdere daling van je energie rekening ermee te bewerkstelligen?

[Afbeelding]

Weer een ervaring rijker! Kansen voor de PIB bij de dynamiek van de dynamische tarieven.
Je bent er druk mee bezig geweest 👍🏼
Ik heb de PIB’s ongemoeid gelaten gisteren en dan kom je tot een heel ander plaatje vwb de kosten/baten, om maar even te vergelijken.

En dan heb ik verder nog wel zoveel mogelijk gestuurd op de goedkoopste uren anders was het verschil nog veel groter geweest. (Voor de goede orde is mijn terugleververgoeding zonder EB en BTW omdat mijn teruglevering groter is dan mijn gebruik.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHcX47XiAKIaHwDodmbKhQNqO14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tY9VoQHkaD5Xv8ZmSvxi8t0B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 15:39
Doe je dit geautomatiseerd? Ik kan in mijn AP de batterij blocken van netwerk toegang (geautomatiseerd) maar als ik het weer open zet dan komt ie niet automatisch terug online tot ik een reset heb gedaan. Of heb je hier iets op bedacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:31

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik laat de batterij gewoon zijn werk doen en had gisteren volgens HW (dynamisch) 0,90 euro verdiend :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGr2GjzulvEGx4KXGaQD-TkPIHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyvv5nSNClY3feIYxHHNYS22.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easywoods schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:14:
[...]

Je bent er druk mee bezig geweest 👍🏼
Ik heb de PIB’s ongemoeid gelaten gisteren en dan kom je tot een heel ander plaatje vwb de kosten/baten, om maar even te vergelijken.

En dan heb ik verder nog wel zoveel mogelijk gestuurd op de goedkoopste uren anders was het verschil nog veel groter geweest. (Voor de goede orde is mijn terugleververgoeding zonder EB en BTW omdat mijn teruglevering groter is dan mijn gebruik.)

[Afbeelding]
17 kwh het net op heeft je geld gekost? Of staat het niet goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:35:
Ik laat de batterij gewoon zijn werk doen en had gisteren volgens HW (dynamisch) 0,90 euro verdiend :+

[Afbeelding]
Geen grootverbruikers aan gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icepick schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:32:
[...]

Doe je dit geautomatiseerd? Ik kan in mijn AP de batterij blocken van netwerk toegang (geautomatiseerd) maar als ik het weer open zet dan komt ie niet automatisch terug online tot ik een reset heb gedaan. Of heb je hier iets op bedacht?
Nee helaas is dit allemaal handmatig werk. Mijn router ondersteund e.a. niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:13
Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:44:
[...]

17 kwh het net op heeft je geld gekost? Of staat het niet goed ingesteld?
Nee, dat klopt, gedurende 7 uur was de stroomprijs negatief (zonder EB en BTW), 2 PIB’s hadden zich daarvoor al gevuld met de zonnestroom die nog wel wat had opgebracht.

Dit even om aan te geven dat de PIB in de huidige vorm zonder manipulatie geld kan kosten ipv besparen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:45:
[...]

Geen grootverbruikers aan gehad?
Warmtepomp staat aan, alleen op deze zonnige dagen draait deze helemaal op zonne energie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:55:
[...]

Warmtepomp staat aan, alleen op deze zonnige dagen draait deze helemaal op zonne energie 8)
Lekker, bij mij zit nog netafname bij het bedrag in. Is wat lastiger te vergelijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
easywoods schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:52:
[...]

Nee, dat klopt, gedurende 7 uur was de stroomprijs negatief (zonder EB en BTW), 2 PIB’s hadden zich daarvoor al gevuld met de zonnestroom die nog wel wat had opgebracht.

Dit even om aan te geven dat de PIB in de huidige vorm zonder manipulatie geld kan kosten ipv besparen 😉
Klopt, daarom ook mijn test gedaan, waar loop je tegen aan bij de dynamische wereld. Geeft andere inzichten en een andere kijk op een product. Daar is geen goed of fout aan m.b.t. het product. Soms anders te durven kijken naar iets biedt weer kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:57:
[...]

Lekker, bij mij zit nog netafname bij het bedrag in. Is wat lastiger te vergelijken dan.
Ja, is bij iedereen wel anders. Ik ben blij dat de batterij hier mooi positief kan bijdragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:59:
[...]

Ja, is bij iedereen wel anders. Ik ben blij dat de batterij hier mooi positief kan bijdragen :)
Dynamische ondersteuning zou een hele mooie feature zijn. Met het gemak van zelf aansturing. Ik zie mijn RTE wel wat dalen. 74.2% tov ruim 75% vorige maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 10:45
Vraag me af voor hoe lang de opslag gebruikt kan worden, mischien de winter periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trommel geroffel ........... ios is vaak iets eerder dan android. Benieuwd.

Edit. Zie het. Leuk maar aan opslag denk ik voorlopig nog even niet. Zie ook eerlijk gezegd de toegevoegde waarde nu hiervan ook niet aan het begin van het mooie weer seizoen. Tja.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 07-04-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:15:
[...]

Dynamische ondersteuning zou een hele mooie feature zijn. Met het gemak van zelf aansturing. Ik zie mijn RTE wel wat dalen. 74.2% tov ruim 75% vorige maand.
Toen ik de batterij net had was de RTE 76,6 % en nu is dat in twee maanden gedaald tot 73,7 %
Totaal stand, export 110,751 en import 150,304 (05-04-25)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:26:
[...]

Toen ik de batterij net had was de RTE 76,6 % en nu is dat in twee maanden gedaald tot 73,7 %
Totaal stand, export 110,751 en import 150,304 (05-04-25)
Er gaan warmtepompjes uit nu denk ik. Lagere vermogens ontladen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:59
Nadat zaterdag de defecte batterij is opgehaald, kwam vanmiddag de nieuwe batterij.

Nadat deze was aangesloten en verbonden, bleef het een beetje vreemd gaan. 10-15 seconden laten, dan weer 10-15 seconden ontladen. Dit terwijl de zonnepanelen ruim 3 kW opleverden, en er zo'n 2,8 kW het net op ging.

Dat heb ik een kwartier aangezien, toen de batterij met de schakelaar maar weer uitgedraaid en ook nog de stekker uit de wcd gehaald.

Daarna weer aangezet, toen functioneerde alles wel normaal.
Inmiddels is de batterij weer 100%, dus we gaan het zien.

Donald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 13:48
DG64 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:35:
Nadat zaterdag de defecte batterij is opgehaald, kwam vanmiddag de nieuwe batterij.

Nadat deze was aangesloten en verbonden, bleef het een beetje vreemd gaan. 10-15 seconden laten, dan weer 10-15 seconden ontladen. Dit terwijl de zonnepanelen ruim 3 kW opleverden, en er zo'n 2,8 kW het net op ging.

Dat heb ik een kwartier aangezien, toen de batterij met de schakelaar maar weer uitgedraaid en ook nog de stekker uit de wcd gehaald.

Daarna weer aangezet, toen functioneerde alles wel normaal.
Inmiddels is de batterij weer 100%, dus we gaan het zien.

Donald
Je weet dat de batterij na aansluiting of opnieuw opgestart te zijn moet synchroniseren met zowel de P1 meter alsmede het stroomnet, alvorens deze goed gaat werken? Dit zie je ook terug in de app als je de meter instellingen opent ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 22:59
blueman85 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:40:
[...]

Je weet dat de batterij na aansluiting of opnieuw opgestart te zijn moet synchroniseren met zowel de P1 meter alsmede het stroomnet, alvorens deze goed gaat werken? Dit zie je ook terug in de app als je de meter instellingen opent ;)
Ja, maar die sync-melding was al uit de app verdwenen en toch ging dit 'stuiteren' door.

Maar na de herstart werkte het wel normaal, ook in de eerste 10 minuten waarin de de sync-melding er ook weer staat.

Verder bij de eerste accu heb ik dat laden/ontladen bij de start niet gehad.

Donald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-06 13:48
DG64 schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:57:
[...]

Ja, maar die sync-melding was al uit de app verdwenen en toch ging dit 'stuiteren' door.

Maar na de herstart werkte het wel normaal, ook in de eerste 10 minuten waarin de de sync-melding er ook weer staat.

Verder bij de eerste accu heb ik dat laden/ontladen bij de start niet gehad.

Donald
Ben blij dat e.e.a weer werkt bij je!

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 09:38
[...]

Mocht je ook Unifi hebben, ik doe het uitzetten van de PiB nu door het wifi-netwerk uit te zetten tussen 7-12 zodat ik de duurdere uurtjes teruglever en dan na 12 uur heb ik nog 4 uur om op te laden en met 1 Pib is dat voldoende.

Overigens heb ik een apart wifi-netwerk gemaakt voor alleen de Pib, en dit gaat perfect en dan hoef ik niks te doen om de batterij weer te verbinden.

Ik hoop dat we binnenkort een schema in de app kunnen maken, Waarin je per uur 4 standen kan instellen, output&input, Output, Input en standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Unifi hier. Als ik ze block zijn ze met een minuut of 2 offline. Deblokkeer ik ze, dan zijn ze na een paar minuten beiden weer online. Er zit wat tijdsverschil tussen, dus ik denk dat de batterij een inwendige polling heeft.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49
Mijn batterij functioneerde foutloos sinds 1 maart, maar helaas afgelopen zondag heeft mijn batterij na 12:00 niets meer gedaan.
In de app stond foutmelding E405.
Jammer dat je daar geen popup of zoiets van krijgt.
Nu zag ik het pas om 18:00 uur.
Na een reset, knop om en stekker uit het stopcontact is alles weer ok.
Toch maar contact met support opgenomen en de batterij wordt a.s. vrijdag omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:58
Vandaag kwam ik erachter dat de groepenkast behoorlijk warm loopt doordat de batterijen vol ontladen omdat ik de auto aan het laden was.

Toch maar even maatregelen genomen en wat gaten in de groepenkast gemaakt voor meer ventilatie dat zal helpen hopenlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6eZHy5aYHnowseWrwBB4P8No4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoIX8mtcb07H2WQivYzXIsUs.jpg?f=fotoalbum_large

Jullie mogen raden wat ik als gaas gebruikt heb in de gaten🤔

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald1245 op 07-04-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:22
Ronald1245 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:45:
Vandaag kwam ik erachter dat de groepenkast behoorlijk warm loopt doordat de batterijen vol ontladen omdat ik de auto aan het laden was.

Toch maar even maatregelen genomen en wat gaten in de groepenkast gemaakt voor meer ventilatie dat zal helpen hopenlijk.
[Afbeelding]

Ziet er wel netjes uit.
Maar volgens mij is het niet toegestaan om gaten te boren voor koeling als dit niet bij het originele ontwerp van de kast hoort.
Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Laatst online: 22:54
mike123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:04:
[...]

Ziet er wel netjes uit.
Maar volgens mij is het niet toegestaan om gaten te boren voor koeling als dit niet bij het originele ontwerp van de kast hoort.
Het moet gesloten blijven ivm brandveiligheid. En je mag een gecertificeerde kast of rek niet aanpassen.
Je krijgt er problemen met de verzekering mee als er brand optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
Ik wil niet te ver off topic gaan, maar meer ventilatie verkleint in mijn ogen het risico op een te hoge temperatuur.

De componenten in de groepenkast zelf zijn tot een bepaalde temperatuur beveiligd die ik nooit zal bereiken.

Probleem was opwarming door het laden vd auto en ontladen van de batterijen met deze ventilatie geef ik een natuurlijke luchtstroom kans om overtollige warmte af te voeren dat ka in mijn ogen alleen maar goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 22:18
<knip>
Even voor mijn idee als leek: wordt een groepenkast warmer van stroom dat vanaf een HW PIB komt en naar een EV gaat, dan van stroom dat vanaf het net komt en naar een EV gaat?
Photoshop?😆

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
Ronald1245 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:16:
Ik wil niet te ver off topic gaan, maar meer ventilatie verkleint in mijn ogen het risico op een te hoge temperatuur.

De componenten in de groepenkast zelf zijn tot een bepaalde temperatuur beveiligd die ik nooit zal bereiken.

Probleem was opwarming door het laden vd auto en ontladen van de batterijen met deze ventilatie geef ik een natuurlijke luchtstroom kans om overtollige warmte af te voeren dat ka in mijn ogen alleen maar goed zijn.
Een kast heeft een standaard IP rating ook al hangt hij binnen. Met gaten extra in de kast klopt de rating niet meer en er is nu een mogelijkheid dat er stof in de kast komt.
Als de kast te warm word moet misschien de kast anders worden ingericht of een grotere kast zodat de warmte meer verdeelt word in de kast en eerder kan afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
mike123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:19:
[...]

Een kast heeft een standaard IP rating ook al hangt hij binnen. Met gaten extra in de kast klopt de rating niet meer en er is nu een mogelijkheid dat er stof in de kast komt.
Als de kast te warm word moet misschien de kast anders worden ingericht of een grotere kast zodat de warmte meer verdeelt word in de kast en eerder kan afkoelen.
Bedankt voor de tips, ik ga het ontwerp nogmaals bekijken en wellicht een nieuwe plastic behuizing plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald1245
Harri schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:18:
[...]

Even voor mijn idee als leek: wordt een groepenkast warmer van stroom dat vanaf een HW PIB komt en naar een EV gaat, dan van stroom dat vanaf het net komt en naar een EV gaat?

[...]

Photoshop?😆
De overtollige warmte ontstaat omdat beide groepen bijna maximaal belast worden 1 met ontladen PIB batterijen en de andere groep door het laden vd auto.
Bij elkaar warmt het dan flink op.

Geen photoshop maar het gaas uit een plastic vliegenmepper vastgezet met een 3d pen😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:35

[Afbeelding]

Ik wil niet offtopic gaan. Maar als je meterkast te warm wordt van het laden van je EV moet je wellicht je vermogen van je laadpaal terug zetten. Ik weet niet of je 1 of 3 fase gebruikt? Maar langdurig 1x of 3x 16A is niet aan te raden. Ik laad zelf met 1x 14A of 3x 10A scheelt aanzienlijk aan warmte namelijk en anders zou ik een subkast voor je laadpaal afzekering overwegen. Maar de vuistregel voor langdurig vermogen is 80%.

Zijn er al mensen die weten wat de nieuwe update gaat inhouden? Ik zag iets voorbij komen en ook beta github zag ik nog niets staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:31:
[...]

Ik wil niet offtopic gaan. Maar als je meterkast te warm wordt van het laden van je EV moet je wellicht je vermogen van je laadpaal terug zetten. Ik weet niet of je 1 of 3 fase gebruikt? Maar langdurig 1x of 3x 16A is niet aan te raden. Ik laad zelf met 1x 14A of 3x 10A scheelt aanzienlijk aan warmte namelijk en anders zou ik een subkast voor je laadpaal afzekering overwegen. Maar de vuistregel voor langdurig vermogen is 80%.

Zijn er al mensen die weten wat de nieuwe update gaat inhouden? Ik zag iets voorbij komen en ook beta github zag ik nog niets staan.
Weten niet. Hopen op wel..... maar ben dr bang voor 🤣🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Laatst online: 22:54
Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:35:
[...]

Weten niet. Hopen op wel..... maar ben dr bang voor 🤣🙈
Een automaat heeft een thermische deel en een magnetisch deel. Het thermische deel wordt redelijk warm bij I nominaal stroomwaarde .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:39:
[...]

Een automaat heeft een thermische deel en een magnetisch deel. Het thermische deel wordt redelijk warm bij I nominaal stroomwaarde .
Sorry ik heb op de verkeerde post gereageerd. Was bedoeld op de post van @Chris96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:59
Chris96 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:31:
[...]

Hier ook nog niets gezien en de api staat ook nog op v2.0.1 al enige tijd. In de app release van vandaag zie ik ook niets voor de batterij. Wel een homewizard product wat ik nog nooit gezien heb. (nee geen batterij van 5kwh) :+

6320wp O/Z/W | Zense 2AMW-42U4RRA | AQMOS endure 2400 AC | Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x HisBMX-48 | Home Assistant OS DS224+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald1245
Ronald1245 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:26:
[...]

Bedankt voor de tips, ik ga het ontwerp nogmaals bekijken en wellicht een nieuwe plastic behuizing plaatsen.
Heb een besluit genomen en nieuwe kap besteld voor groepenkast.

Tevens de lader lager gezet naar 13A maximaal dit alles zou dan de warmte moeten beperken als ik tegelijk laad en ontlaad.

Tot zover off topic, sorry voor het ongemak mocht je dat ervaren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:40

[Afbeelding]

Maar dit zijn b16 automaten. (Gacia M80N) (Geen aardlekautomaten wat ik zie)
Gebruik je geen aardlekschakelaars.
Dit is niet toegestaan en levensgevaarlijk.
En gaten boren mag al helemaal niet.
Als de kast intern warm/heet wordt is het niet goed.
De schroeven niet op het juiste moment aangedraaid bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mike123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:04:
[...]

Ziet er wel netjes uit.
@Ronald1245
Nee, dat mag helaas niet, hiermee vervalt direct de CE en daardoor ook het gebruiksrecht.
Niet bepaald slim om dat zo te doen, de kast is eigenlijk ook te vol, hij had veel beter zijn kast kunnen uitbreiden en de componenten dan verdelen zodat er ruimte ontstaat.
Als je brand krijgt ga je zeer waarschijnlijk problemen met de verzekering krijgen.
Dus het beste is kijken of je de schade kunt he4stellen en de kast laten uitbreiden.
Er is een reden waarom dat een leek niet aan dit soort zaken moet gaan klussen, had je beter een deskundige gevraagd wat wel te doen.
En lees aub wat @Chris96 heeft aangegeven, een subkast alleen voor de laadpaal is een prima idee. Maar laat dat aub wel door een deskundige uitvoeren.

Overigens, verstandige keuze om de kap te vervangen d:)b , heb je ook de mogelijkheid om je kast uit te breiden, nu even lastig te zien, stuur maar een DM, dan gaan we verder ook niet te veel off-topic. Veiligheid gaat toch voorop.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 07-04-2025 23:13 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:35
gielz schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:56:
[...]

Hier ook nog niets gezien en de api staat ook nog op v2.0.1 al enige tijd. In de app release van vandaag zie ik ook niets voor de batterij. Wel een homewizard product wat ik nog nooit gezien heb. (nee geen batterij van 5kwh) :+
Kan je eruit halen om wat voor product het gaat?
Aangezien ze in de release notes van de app al verklappen dat er nieuwe features aan zitten te komen zal het niet heel lang meer duren verwacht ik.
Ronald1245 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:01:
[...]

Heb een besluit genomen en nieuwe kap besteld voor groepenkast.

Tevens de lader lager gezet naar 13A maximaal dit alles zou dan de warmte moeten beperken als ik tegelijk laad en ontlaad.

Tot zover off topic, sorry voor het ongemak mocht je dat ervaren hebben.
Veiligheid voor alles 😉 haastige spoed is zelden goed. 13A is prima voor een B16 automaat. Het is dat 3x 35A 1000 euro meer kost anders had ik dat allang icm 3x 25A automaat 🤪😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Chris96 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:14:
[...]

Kan je eruit halen om wat voor product het gaat?
Aangezien ze in de release notes van de app al verklappen dat er nieuwe features aan zitten te komen zal het niet heel lang meer duren verwacht ik.

[...]

Veiligheid voor alles 😉 haastige spoed is zelden goed. 13A is prima voor een B16 automaat. Het is dat 3x 35A 1000 euro meer kost anders had ik dat allang icm 3x 25A automaat 🤪😅
Veiligheid voor alles.?
Die hele groepenkast mag niet eens gebruikt worden en is levensgevaarlijk.
Hier missen de aardlekschakelaars dus bij een aardfout heb je een groot probleem.
Wat ik zie op de foto is dat de PV installatie alleen achter een aardlekautomaat zit b16 100mA.
De rest heeft geen aardlek beveiliging.

De installatie achter deze kast is niet beveiligd op aardfouten en is levensgevaarlijk!!.

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 07-04-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
peterbier schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:28:
[...]

Veiligheid voor alles.?
Die hele groepenkast mag niet eens gebruikt worden en is levensgevaarlijk.
Hier missen de aardlekschakelaars dus bij een aardfout heb je een groot probleem.
Wat ik zie op de foto is dat de PV installatie alleen achter een aardlekautomaat zit b16 100mA.
De rest heeft geen aardlek beveiliging.

De installatie achter deze kast is niet beveiligd op aardfouten en levensgevaarlijk!!.
Misschien staan de aardlekschakelaars niet op de foto. De groepen zijn wel verdeelt over 2 kleuren.
Maar dat zegt ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
mike123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:15:
[...]

Misschien staan de aardlekschakelaars niet op de foto. De groepen zijn wel verdeelt over 2 kleuren.
Maar dat zegt ook niks.
Of zijn de aardlekschakelaars er uit gehaald en HomeWizard kWh meters geplaatst.
Maar de 2 stuks 4p (kracht automaten) hebben ook geen aardlekschakelaar.
Als de kast zo is als op de foto. (Alleen deze kast)
Uitschakelen en niet in deze toestand gebruiken.
En een goede installateur het goed laten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald1245
De laatste keer off topic over deze discussie.
De kast is prima, echter de kap moet ik even vervangen zodat ik weer aan de normen voldoe.

Hieronder de complete kast voor diegene die zich zorgen maakten over de aardlekschakelaars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FGy4BaiLAYIj_I7KJbI0yutPRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcGSv962uEAGVUHS6jy1D34C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
Nu weer even on topic.
De afgelopen dagen zie ik in de app staan dat alleen de 2e batterij het wat warm heeft, de batterijen zijn gestapeld maar de 1e en de 3e hebben geen warmte melding.

Bij opstijgen vd warmte zouden batterij 2 & 3 toch beide een issue moeten geven?

Ik ga kijken voor een iets betere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ronald1245 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:00:
De laatste keer off topic over deze discussie.
De kast is prima, echter de kap moet ik even vervangen zodat ik weer aan de normen voldoe.

Hieronder de complete kast voor diegene die zich zorgen maakten over de aardlekschakelaars.

[Afbeelding]
En dan is het nog niet correct.
Je gebruikt een aardlekschakelaar die 40 Ampère toegestaan is.
Daar achter zitten 4x B16 automaten.
Je hebt invoeding van de netbeheerder 25 Ampère is dat meestal.
En daarbij opgeteld 16 Ampère van de zonnepanelen groep.
Daarbij komt ook nog de thuisbatterij bij.
Als je die alle 4 b16 automaten gaat belasten gaat er meer dan het toegestaan 40 Ampère door de aardlekschakelaar.

Dit is een veel gemaakte fout aardlekschakelaar vervangen door een hoogere Ampère.
Uiteraard wel de 30mA foutstroom hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:14
peterbier schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:36:
[...]

Als je die alle 4 b16 automaten gaat belasten gaat er meer dan het toegestaan 40 Ampère door de aardlekschakelaar.

Dit is een veel gemaakte fout aardlekschakelaar vervangen door een hoogere Ampère.
Al deze berichten over veilige meterkasten maken mij wel nieuwsgierig/zenuwachtig of mijn eigen meterkast wel echt veilig is, deze is trouwens een maand geleden vervangen (zie foto), hiervoor had ik nog een porselein stoppenkast, maar door uitbreiding van zonnepanelen naar 17 stuks (totaal 6500wp) dus laten vervangen... (nr 7 is leeg/reserve vandaar dat die uitstaat, is voor in de toekomst om een thuisbatterij op aan te sluiten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSfeh3MOILpQ6oM_gF_eoUUpNn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUALeNZlZjd1pzRflacYPhxh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Goed dat we scherp zijn voor de veiligheid van iedereen! Graag de discussie verder voeren in het topic dat hiervoor bedoeld is. Zie TS of de link in de Topic Warning onder aan de pagina. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:56

Aardedraadje

Met kabelschoen

Wel typisch, de handleiding geeft 70% aan voor opslag van de batterijen. Blijkbaar zijn ze daarop teruggekomen en is het nu 60%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nApB_kIgk7GcuZ3tfoEp7SqsLY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aF9pKap2IutCVkEoL3eTjHtb.png?f=user_large

Heb na een paar weken testen de batterijen uitgeschakeld aangezien ik nog geen terugleverboete heb. Heb dat dus netjes bij 70% gedaan. Zal wel goed komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 08-04-2025 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddyKopy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 20:05
Hai Eddy hier,
Ik heb sinds kort vier plug-in accu's en natuurlijk daarbij ook de p1 meter. Nu valt mij op in de log van mijn router dat de p1 meter iedere seconde via dhcp een ip-adres krijgt. Af en toe zie ik ook in de grafieke rechtsboven een geel driehoekje met 'n uitroepteken komen het lijkt erop dat de p1 meter erg druk is. Kunnen jullie eens in jullie log van jullie router kijken hoe het staat met de p1 meter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVrJVzg3jRbWv2XJceKol_gQAOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVYXMrLEqr9Mjn5Nqircb8hn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door EddyKopy op 08-04-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald1245
Is het de verwachting van HW dat er in de wintermaanden heel veel accu’s uitgezet en weggezet zullen worden?

Ik vraag het even omdat er in het batterij menu nu een speciale optie ervoor is toegevoegd.
Deze optie lijkt mij niet echt nodig toch, er zijn betere en meer gevraagde opties die wel wat toevoegen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGxedNzPYi5z2IGZ7SUa2Ip2qVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSVneWrDiQMEZvmOxhgNEWNq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-06 23:09
Ronald1245 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:48:
Is het de verwachting van HW dat er in de wintermaanden heel veel accu’s uitgezet en weggezet zullen worden?

Ik vraag het even omdat er in het batterij menu nu een speciale optie ervoor is toegevoegd.
Deze optie lijkt mij niet echt nodig toch, er zijn betere en meer gevraagde opties die wel wat toevoegen toch?

[Afbeelding]
Nee dit is echt voor als je hem een periode niet gaat gebruiken (denk aan verhuizing bijv), idealiter staat de batterij altijd aangesloten. Ook in de winter doet een batterij genoeg om aan te blijven staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:47
Quote van de email die ik zojuist ontving:
Toekomstige updates van de thuisbatterij
We onderzoeken hoe jouw Plug-In Battery nóg slimmer en efficiënter. Bijvoorbeeld door deze uitgesteld te laten starten op basis van jouw verwachte energieopwekking en -verbruik. Door strategisch te laden en ontladen op de juiste momenten, wordt de Plug-In Battery niet alleen duurzamer en efficiënter, maar helpt hij ook beter mee om het stroomnet in jouw wijk te balanceren. Bovendien kun je met een dynamisch energiecontract meer besparen.

Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om de batterij slim te laden op momenten dat de zon niet schijnt en de dynamische stroomprijzen sterk variëren. Bijvoorbeeld in de winter: de batterij kan efficiënt volladen tijdens voordelige uren en die energie later duurzaam gebruiken in huis.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-06 20:55

FL_

Ronald1245 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:48:

[Afbeelding]
Ik heb zelf geen accu, maar ik kan mij voorstellen dat wellicht in de vakantieperiode als je meerder accu's hebt het wellicht ook een betekenis heeft.
Stel je hebt 2 accu's, dan gaat er 1 in 'opslag' zodat de andere het laatste kleine beetje kan afhandelen zonder dat er allerlei vreemde gedragingen zich gaan voordoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:56:
[...]

Nee dit is echt voor als je hem een periode niet gaat gebruiken (denk aan verhuizing bijv), idealiter staat de batterij altijd aangesloten. Ook in de winter doet een batterij genoeg om aan te blijven staan.
Dat is een terugkerend mantra van jullie. Het is echt afhankelijk van een heleboel factoren. In een all electric huis met panelen op een plat dak in een kleine hoek is dat echt niet altijd het geval. Ik heb van 6 november tot 22 februari 6.6 kWh geëxporteerd. Waarbij ik zo goed als nooit boven de grenswaarde ben gekomen om te laden. Waarom zou ik hem dan aanlaten?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 12:55
ArthurMorgan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:06:
[...]

Dat is een terugkerend mantra van jullie. Het is echt afhankelijk van een heleboel factoren. In een all electric huis met panelen op een plat dak in een kleine hoek is dat echt niet altijd het geval. Ik heb van 6 november tot 22 februari 6.6 kWh geëxporteerd. Waarbij ik zo goed als nooit boven de grenswaarde ben gekomen om te laden. Waarom zou ik hem dan aanlaten?
Maar ben jij dan de doelgroep voor de HW accu?
Als ik zo je verhaal lees, dan was een ander systeem, die zich volledig op jouw behoefte kon aanpassen, een stuk beter geweest.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:25
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:56:
[...]

Is dit niet dubbel op met de optie die we al hadden om de batterij handmatig te laden?
Ik zou zelf veel liever een optie in de app hebben om de batterij passief te maken. Dat zou een optie zijn die hier op veel momenten van pas zou komen.

En blijkbaar ook voor anderen. Ik zie nu al dat mensen blijkbaar via ha dagelijks hun batterijen van wifi afgooien om ze passief te maken. Dat zou toch veel makkelijker kunnen vanuit de app? Naast de optie van manueel laden?

Het zou hier oa makkelijk zijn om op zon-overgoten dagen het laden uit te stellen, waarmee we meer kunnen bijdragen aan het voorkomen van netcongestie. Ik zou het kunnen gebruiken om in de ochtend het startmoment van mijn zonnepanelen over te slaan waarbij het relais op de batterij staat te klapperen omdat het verbruik/de opbrengst ook staat te klapperen. Ook beter voor de rte en nom. Ik zou het kunnen gebruiken wanneer mijn ene batterij de andere staat te laden per ongeluk. Het gebeurt niet vaak, maar prettig als je dat kan voorkomen zonder je hele batterij van de wifi te moeten gooien. En dan nog de mensen die iets met dynamisch willen, of hun EV niet uit de batterij willen laden.

Dus niet geforceerd laden (dat hebben we al), niet geforceerd ontladen, maar de optie om de batterij (even) passief te maken zonder fratsen met wifi. Misschien voor een "x" aantal uren oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:10:
[...]

Maar ben jij dan de doelgroep voor de HW accu?
Als ik zo je verhaal lees, dan was een ander systeem, die zich volledig op jouw behoefte kon aanpassen, een stuk beter geweest.
Hoezo? Van begin maart tot half/eind oktober doet het precies wat het moet doen. Met platte daken heb je gewoon minder opwek in de winter dan als je een dak hebt wat een mooie steile hoek heeft op het zuiden. En als je met airco/warmtepomp verwarmt heb je een veel hoger elektriciteitsverbruik in de winter. (en dus ook veel meer direct verbruik van je zonne-energie)
Een ander systeem maakt dat niet anders.

Het enige wat ik zeg is dat ik in de winter mijn Batterij uitzet omdat die dan totaal niks doet.

/edit: ik vraag niet om aanpassingen door HW, ik zeg alleen dat ze niet moeten beweren dat een batterij in de winter altijd nuttig is.

[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 08-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:25
ArthurMorgan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:14:
[...]

Hoezo? Van begin maart tot half/eind oktober doet het precies wat het moet doen. Met platte daken heb je gewoon minder opwek in de winter dan als je een dak hebt wat een mooie steile hoek heeft op het zuiden. En als je met airco/warmtepomp verwarmt heb je een veel hoger elektriciteitsverbruik in de winter. (en dus ook veel meer direct verbruik van je zonne-energie)
Een ander systeem maakt dat niet anders.

Het enige wat ik zeg is dat ik in de winter mijn Batterij uitzet omdat die dan totaal niks doet.

/edit: ik vraag niet om aanpassingen door HW, ik zeg alleen dat ze niet moeten beweren dat een batterij in de winter altijd nuttig is.
Ik denk dat het ook ligt aan wat het kost?

Onze andere (niet HW pib) heeft een fors verbruik wanneer niet actief. Die hebben we uitgezet afgelopen winter. We hebben hier nu de intentie de HW pib aan te laten staan maar de andere weer uit te zetten. Onze airco (standby 9W) zetten we ook uit in de tussenmaanden.

Mocht de HW batterij ook een fors verbruik blijken te hebben ga ik er vanuit dat we die ook een paar maanden op stal gaan zetten (maandelijkse checkup + evt bijladen), maar er was aangegeven dat dat niet zo zou zijn dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Uit de nieuwsbrief van @HomeWizard_NL :

We onderzoeken hoe jouw Plug-In Battery nóg slimmer en efficiënter. Bijvoorbeeld door deze uitgesteld te laten starten op basis van jouw verwachte energieopwekking en -verbruik. Door strategisch te laden en ontladen op de juiste momenten, wordt de Plug-In Battery niet alleen duurzamer en efficiënter, maar helpt hij ook beter mee om het stroomnet in jouw wijk te balanceren. Bovendien kun je met een dynamisch energiecontract meer besparen.

Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om de batterij slim te laden op momenten dat de zon niet schijnt en de dynamische stroomprijzen sterk variëren. Bijvoorbeeld in de winter: de batterij kan efficiënt volladen tijdens voordelige uren en die energie later duurzaam gebruiken in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02:52
In februari de HW batterij besteld, levering zou mei zijn. Nu verwacht ik niet dat ik in mei hem krijg.
Maar, ik krijg zojuist een mail van Quatt (heb hun warmtepomp), zij komen ook met een batterij!

Toch even afwachten wat dit gaat worden, dus ben ergens nog blij dat ik even moet wachten op de HW batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HBO88 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:43:
In februari de HW batterij besteld, levering zou mei zijn. Nu verwacht ik niet dat ik in mei hem krijg.
Maar, ik krijg zojuist een mail van Quatt (heb hun warmtepomp), zij komen ook met een batterij!

Toch even afwachten wat dit gaat worden, dus ben ergens nog blij dat ik even moet wachten op de HW batterij.
Plug and Play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 13:11
Devke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:30:

Dat zou nog eens mooi zijn.
Ben nu maar met de grote schakelaar aan het switchen om wat effectiever de dynamische prijzen te volgen. Mijn wifi kan ik niet (makkelijk) beïnvloeden zonder het het hele netwerk plat te leggen. Op een of andere manier wordt alleen internet verbroken. Maar blijft de lokale connectie met p1 bestaan. En blijft dus laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Laatst online: 12-06 22:28
EddyKopy schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:41:
Hai Eddy hier,
Ik heb sinds kort vier plug-in accu's en natuurlijk daarbij ook de p1 meter. Nu valt mij op in de log van mijn router dat de p1 meter iedere seconde via dhcp een ip-adres krijgt. Af en toe zie ik ook in de grafieke rechtsboven een geel driehoekje met 'n uitroepteken komen het lijkt erop dat de p1 meter erg druk is. Kunnen jullie eens in jullie log van jullie router kijken hoe het staat met de p1 meter?
[Afbeelding]
@EddyKopy Hier ook 4 PIB’s. ik kan zelf zo’n uitdraai niet zien, maar ik vermoed ook dat de P1-meter het zwaar heeft met het bedienen van vier batterijen.

Meer afnemers van vier batterijen ervaren vanaf de installatiemoment connectieproblemen bij de P1-meter. De oorzaak lijkt me te liggen in de overbelasting van de processor in de P1-meter. Met verbindingsproblemen als gevolg. (Melding in app bij één of meer PIB’s: ‘P1-meter losgekoppeld’)

Daar zal HomeWizard echt iets aan moeten herontwerpen. Maar gek genoeg hoor ik daar niets over van hun zijde. Niet qua herkenning van de kwestie, niet qua gerichte hulp.

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:14
Devke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:30:

Tja HW moet wel. De concurrenten bieden dit (en nog meer) al als een volwassen oplossing aan via een app aansturing. Ben nog wel benieuwd wat “daarnaast kijken we naar” precies betekent. Wel of niet ontwikkeling en de functie toevoegen, of alleen een haalbaarheidsonderzoek?
Voor mijn gevoel was de houding van HW aanvankelijk een beetje terughoudend, zo niet afwijzend tav een dynamische (in geval van sterk variërende stroomprijzen) aansturing. Nu concurrentie hard gaat geeft dit bericht weer even lucht voor HW denk ik.
Laten we zien hoe lang het duurt voor het betrouwbaar werkt.
Liever morgen dan overmorgen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-06 21:41
Hebben jullie sinds de update van de app ook van die zuurstokkleurtjes op het scherm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWWSvLUa5CtppzRKkELaLf3_vfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pHn7JuX1aVQ9Ud4DdoDogYCH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:56:
Voor mijn gevoel was de houding van HW aanvankelijk een beetje terughoudend, zo niet afwijzend tav een dynamische (in geval van sterk variërende stroomprijzen) aansturing.
Dit punt wordt ook vaak aangehaald in het Sessy topic. Niet iedereen zit dynamisch, en HomeWizard weet aan de hand van wat we ingevoerd hebben in de app hoe groot het aandeel gebruikers is.

Vooropgesteld, er is vaak een prijsverschil over de dag. Laden op goedkope uren en NOM draaien op de dure zou heel aantrekkelijk zijn. Maar je moet jezelf niet rijk rekenen. Met een RTE van 75% en een afschrijving van 8.5 cent per geladen kWh* moet er wel een redelijk verschil over de dag zijn anders heeft het gewoon geen zin.

Het duurste tarief vandaag is 21 cent incl. Dat wil zeggen dat je voor 15.75ct moet inkopen om de RTE van 75% te vereffenen. Als je de afschrijving ook nog mee wilt rekenen dan mag stroom 7.25ct kosten. Nu halen we dat vandaag makkelijk maar met periodes met weinig zon of wind (dunkelflaute, mooi woord) gaat dat niet werken.

*6000 cycli a 2,7 kWh = 16.200kWh
€1395 / 16.200 = € 0.086

Daarna is de batterij waarschijnlijk nog goed, maar levert wel in in capaciteit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!
asing schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:25:
[...]

Dit punt wordt ook vaak aangehaald in het Sessy topic. Niet iedereen zit dynamisch, en HomeWizard weet aan de hand van wat we ingevoerd hebben in de app hoe groot het aandeel gebruikers is.

Vooropgesteld, er is vaak een prijsverschil over de dag. Laden op goedkope uren en NOM draaien op de dure zou heel aantrekkelijk zijn. Maar je moet jezelf niet rijk rekenen. Met een RTE van 75% en een afschrijving van 8.5 cent per geladen kWh* moet er wel een redelijk verschil over de dag zijn anders heeft het gewoon geen zin.

Het duurste tarief vandaag is 21 cent incl. Dat wil zeggen dat je voor 15.75ct moet inkopen om de RTE van 75% te vereffenen. Als je de afschrijving ook nog mee wilt rekenen dan mag stroom 7.25ct kosten. Nu halen we dat vandaag makkelijk maar met periodes met weinig zon of wind (dunkelflaute, mooi woord) gaat dat niet werken.

€1395 / 16.200 = € 0.086

Daarna is de batterij waarschijnlijk nog goed, maar levert wel in in capaciteit.
Helemaal mee eens. Mensen rekenen zich met dynamische tarieven te snel rijk.

Vanuit een persoonlijk standpunt is het een verspilling van tijd geweest van HW. Ik heb hier geen enkele behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Sjamo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:54:
[...]

Hier gaf Homewizard aan dat donderdag zou worden omgeruild. Het bleek woensdag te worden vanuit de leverancier. Homewizard zegt zelf dat de voorspelling niets zegt, dat het enige dat echt telt de track en trace van Transmission is. Die gaf hier op enig moment keurig woensdag aan.
Bij mij wordt het (morgen) ook omgewisseld. Kreeg jij ook een apart bericht dat de defecte thuisbatterij wordt opgehaald? Want ik zie formeel alleen dat de nieuwe wordt bezorgd.

Ik kreeg een transportafspraak voor morgen (zoals verwacht) voor de bezorging, maar geen enkel verwijzing dat het omgewisseld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:08
peterbier schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:36:
[...]

Weet je zelf wel waar je over praat, geen mensen bang maken met onzin. De hoofd zekering is maar 25A, de hoofd schakelaar (niet bekeken op de foto) is normaal ook 40A, echt geen enkele reden om een zwaardere aardlek te hebben. Stop eens met die bangmakerij voor hele simplele dingen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Catdogsf schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 01:35:
[...]

Al deze berichten over veilige meterkasten maken mij wel nieuwsgierig/zenuwachtig of mijn eigen meterkast wel echt veilig is, deze is trouwens een maand geleden vervangen (zie foto), hiervoor had ik nog een porselein stoppenkast, maar door uitbreiding van zonnepanelen naar 17 stuks (totaal 6500wp) dus laten vervangen... (nr 7 is leeg/reserve vandaar dat die uitstaat, is voor in de toekomst om een thuisbatterij op aan te sluiten)
[Afbeelding]
De hoofdschakelaar is prima als je tot 40 Ampère van de netbeheerder hebt.
Die 2 stuks aardlekschakelaars van 40A zal ik (mijn advies) vervangen door Gacia R80M 63A.
Waar vaak geen rekening mee gehouden wordt is dat er in een verdeelkast de stroom van meer kanten kan komen.
Zonnepanelen en de nu vaker voorbij komende thuisbatterij.

Even voor de duidelijkheid.
Aardlekschakelaar maximaal toegestane Ampère. (In dit geval 40 Ampère)
Daar achter 4x b16 kan dit over die 40 Ampère heen gaan.

Ik hoop dat dit zo duidelijkheid geeft.
En nu weer terug over de HomeWizard batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gompy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 10:32
Ik heb er zeker wel behoefte aan, ik stuur ze nu via Unifi, zet gewoon de Wifi uit en aan.
Dit alles aangestuurd via Home Assistant en Node-Red.

Zo wil ik niet dat de accu's gaan ontladen als ik de auto ga laden op zonnestroom (niets te maken met Dynamisch of niet) of dat hij 's morgens al gaat laden als 's middags de stroom extreem goedkoop is (zoals afgelopen zondag, dit geld voor dynamische contracten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Driekussie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:23:
Hebben jullie sinds de update van de app ook van die zuurstokkleurtjes op het scherm?
[Afbeelding]
Nog niet, maar hoop dat ik dat snel krijg. Dat paars vond ik enorm lastig leesbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[Afbeelding]
Ja, hier ook zie ik. Nu gebruik ik de app niet heel veel: maar de leesbaarheid wordt er tegen de zwarte achtergrond niet slechter van imo. Effe wennen, maar geen achteruitgang.

Edit: ook het blauw (water) en groen is anders. Zijn pasteltinten geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 08-04-2025 11:58 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:57:
[...]

Ja, hier ook zie ik. Nu gebruik ik de app niet heel veel: maar de leesbaarheid wordt er tegen de zwarte achtergrond niet slechter van imo. Effe wennen, maar geen achteruitgang.

Edit: ook het blauw (water) en groen is anders. Zijn pasteltinten geworden.
Is dit misschien OS afhankelijk want op Android zie ik nog de oude kleuren met de nieuwe app versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:30
hanev001 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:06:
[...]

Is dit misschien OS afhankelijk want op Android zie ik nog de oude kleuren met de nieuwe app versie.
Denk OS afhankelijk want hier ook gewoon de oude kleuren ( android15) en hier bij de afbeelding zonverbruik net teruglevering staat , staat bij mij alleen zonverbruik.

En versie van de app is hier: 1.25.0 (114)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astra
  • Laatst online: 12-06 15:00
ivo1969 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:10:
[...]

Denk OS afhankelijk want hier ook gewoon de oude kleuren ( android15) en hier bij de afbeelding zonverbruik net teruglevering staat , staat bij mij alleen zonverbruik.

En versie van de app is hier: 1.25.0 (114)
Ik vraag het mij af. Ik gebruik IOS (18.4) met laatste update van de app en hier ook gewoon de 'oude' kleuren. Maar ik heb (nog) geen PiB. Misschien dat dat uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:14
[...]

€1395 / 16.200 = € 0.086

Ik ken alle beperkingen en randvoorwaarden voor dynamisch laden.
Heb al jaren een dynamisch contract, en met twee EV’s, optimaliseren is een sport. Maar wel handmatig.
Ik zie het niet zitten om dat met HW batterij te doen door de wifi on/off trucjes etc.
En bijvoorbeeld gisteren was de spreiding meer dan voldoende.
Of ik er echt geld aan verdien is voor mij minder essentieel.
Als het salderen is gestopt is het maximaal benutten van PV opbrengst, zelfs als het min of meer financieel neutraal is voor mij een belangrijke functie.
Maar ook nu al wil ik niet alleen NOM, maar zo hoog mogelijk zelfvoorzienend met zowel PV, als dynamisch laden op goedkope momenten en dat gebruiken als de tarieven hoger zijn. Met een WP kan dat wel het verschil maken, ook al is dat financieel marginaal.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:13
Astra schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:15:
[...]

Ik vraag het mij af. Ik gebruik IOS (18.4) met laatste update van de app en hier ook gewoon de 'oude' kleuren. Maar ik heb (nog) geen PiB. Misschien dat dat uitmaakt.
Hier ook iOS 18.4 met de laatste app versie en heb ook nog de oude kleuren. Ik heb 1 PiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
[Afbeelding]
Nee, niet te zien. En nog geen thuisbatterij op dit moment. En android 14.

[ Voor 5% gewijzigd door Nevil op 08-04-2025 12:26 . Reden: Extra info toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:44
[Afbeelding]
Zou het kunnen dat bij je 'iPhone instellingen → Toegankelijkheid → Weergave en tekstgrootte' het vinkje 'Vergoot contrast' aan staat?

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:37
Hier ook nog de oude kleuren. Samsung A55 android 14.
HW App 1.25.0(114)

Mss oerdomme vraag maar:
Kan je 2 HW P1 meters combineren via de splitter?

Dus p1 meter voor de uitlezing en de andere voor de aansturing van pib's of verdeling over deze meters.

Dat je ze zo kan ontlasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

rabero1985 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:52:
Mss oerdomme vraag maar:
Kan je 2 HW P1 meters combineren via de splitter?

Dus p1 meter voor de uitlezing en de andere voor de aansturing van pib's of verdeling over deze meters.

Dat je ze zo kan ontlasten?
Ja. Althans, via andere systemen zoals Home Assistant kan dat prima. Geen idee of dat binnen het ecosysteem van HW ook kan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-Bradbury
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09-04 14:39
hanev001 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:41:
[...]

Je zou binnen een dag antwoord moeten hebben gehad tenzij het op een vrijdag was dat wordt het maandag voor een reactie. Als het een maand is dan is er ergens iets mis gegaan in de communicatie en is het verstandig om opnieuw contact te maken. (PS heb je in de SPAM map gekeken voor een antwoord?)

Voor de duidelijkheid: werkt de batterij niet of heb je de melding gehad over water maar werkt de batterij verder wel. In het laatste geval is er mogelijk van afstand gekeken en vastgesteld dat er afgezien van die melding niets aan de hand is.
Bedankt voor de reactie. Ik had niet nog een keer contact gezocht met HomeWizard omdat ik vernomen had dat ze het (heel) druk hadden en dat een eventuele tweede melding er voor zou zorgen dat mijn eerste melding samen met de 2e onder op de wachtrij terecht zou komen.
Gisteren toch opnieuw contact gezocht. Nu wel gelukt. Als het goed is wordt de batterij binnenkort omgeruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Helaas is 4 nu het limiet, de P1 Meter hardware kan stabiel 4 v2 https lokale verbindingen afhandelen. Een 5de toevoegen wordt niet tegengehouden, maar werkt niet stabiel door de hoeveelheid geheugen die https verbindingen opeisen op de processor. Er zijn manieren om ''omheen'' te werken, maar die komen de ontwikkel snelheid en flexibiliteit zeker niet ten goede vandaar nu dit limiet. Meerdere P1 meters is geen oplossing, want dan gaan batterijen tegen elkaar inregelen omdat ze niet centraal worden aangestuurd. Voor nu is het limiet met 4 batterijen 10.7kWh 3200W laden/ontladen.

[...]

Hier is uiteraard naar gekeken, de meeste oplossingen zorgen echter voor meer warmte, wat weer slecht is voor het algehele geluid en ook de efficiency (fans moeten harder).
@shthpnz dit heeft HW in het topic erover geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:56:
[...]

Tja HW moet wel. De concurrenten bieden dit (en nog meer) al als een volwassen oplossing aan via een app aansturing. Ben nog wel benieuwd wat “daarnaast kijken we naar” precies betekent. Wel of niet ontwikkeling en de functie toevoegen, of alleen een haalbaarheidsonderzoek?
Voor mijn gevoel was de houding van HW aanvankelijk een beetje terughoudend, zo niet afwijzend tav een dynamische (in geval van sterk variërende stroomprijzen) aansturing. Nu concurrentie hard gaat geeft dit bericht weer even lucht voor HW denk ik.
Laten we zien hoe lang het duurt voor het betrouwbaar werkt.
Liever morgen dan overmorgen.
Eens. Het lijkt erop dat de concurrentie en dan met name Zendure een stapje extra zet steeds. Ook daar zijn ontwikkelingen gaande. Eigen P1 is er nog niet maar middels HA werkt het wel met bijvoorbeeld de HW P1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

€1395 / 16.200 = € 0.086

Kan je helemaal volgen. In deze periode heeft het sws al zin. Kijk naar de weekenden. Altijd een leuke spread. Als hij er dan toch staat dan ook maar gebruiken toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricHens
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-04 11:37
Afgelopen nacht viel mijn accu in 1 minuut tijd terug van 10% lading (wat normaal in de nacht goed moet zijn om 2 uur stroomverbruik te voorzien) naar 0% lading. Vervolgens ging de accu een half uur lang vanaf het net laden (totaal: 0,4 Kwh) om vervolgens op 0% lading te blijven staan.

Toen vervolgens de zon opging werd de accu bijgeladen vanaf deze 0% naar inmiddels 100%.

Voor iemand herkenbaar? Ben zelf wel benieuwd waar de 10% en de opgeladen 0,4 Kwh gebleven is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DCSBL schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:51:
[...]

Zou het kunnen dat bij je 'iPhone instellingen → Toegankelijkheid → Weergave en tekstgrootte' het vinkje 'Vergoot contrast' aan staat?
Yep. Als ik het uit zet, heb ik de oude kleuren weer terug. Ik was me eerlijk gezegd niet bewust van dat het aanstond, die instelling heb ik al heel lang zo staan dan.

Hebben jullie recent ook iets aan de app gewijzigd?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EricHens schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:14:
Afgelopen nacht viel mijn accu in 1 minuut tijd terug van 10% lading (wat normaal in de nacht goed moet zijn om 2 uur stroomverbruik te voorzien) naar 0% lading. Vervolgens ging de accu een half uur lang vanaf het net laden (totaal: 0,4 Kwh) om vervolgens op 0% lading te blijven staan.

Toen vervolgens de zon opging werd de accu bijgeladen vanaf deze 0% naar inmiddels 100%.

Voor iemand herkenbaar? Ben zelf wel benieuwd waar de 10% en de opgeladen 0,4 Kwh gebleven is..
Lees de TS eens. Daar staan antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat deze bij. Spoiler : Bescherming van je batterij. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EricHens schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:14:

Dit is hier al vele malen gevraagd en beantwoord. Dit is SOC-drift. Dat opladen is het herstellen van de minimum cel spanning. Is een normale beveliging voor de levensduur van de batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
In de recent gestuurde Nieuwsbrief. Niet echt nieuws voor hier, maar mooi dat dit breed gecommuniceerd wordt.