Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anniusgroenink
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-09 12:26
Op dit forum zag ik screenshots van schermen waar je de max laad- en ontlaadvermogen kunt instellen.

Toen ik het vandaag probeerde via de HomeWizard app lukte dat niet. Je kunt de twee instellingen wel zien onder Meters -> Plug-In Battery -> GROEPSINSTELLINGEN, maar er gebeurt niets als ik op die regels druk/klik.

Is er een plek waar dat wel kan?

Ik heb geprobeerd de battery via HTTP of HTTPS te benaderen maar daar zit geloof ik alleen een API en geen web interface?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:35
anniusgroenink schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:07:
Op dit forum zag ik screenshots van schermen waar je de max laad- en ontlaadvermogen kunt instellen.

Toen ik het vandaag probeerde via de HomeWizard app lukte dat niet. Je kunt de twee instellingen wel zien onder Meters -> Plug-In Battery -> GROEPSINSTELLINGEN, maar er gebeurt niets als ik op die regels druk/klik.

Ik heb geprobeerd de battery via HTTP of HTTPS te benaderen maar daar zit geloof ik alleen een API en geen web interface?
Dat kan alleen als je meerdere batterijen hebt.

maar als je naar meters gaat - Plug In Batterij - naar beneden scrollen en dan de onderste optie, daar zou je de veiligheidsbegrenzer van 800 watt ontladen uit moeten kunnen zetten.

Verder staat mijn Batterij nu lekker te draaien in de kelder. Installatie was echt zo gedaan.

Enige minpuntje was met Transmission, ik werk vlak bij huis en was op de fiets gegaan en had gevraagd of ze 10 min voor levering wilde bellen (zowel via de website als telefonisch aangegeven). Geen telefoontje gehad en ineens een melding op de deurbel. De bezorgster heeft wel netjes gewacht.

Kon het niet laten om hem te installeren, was binnen een minuut of 5 ook geregeld. Geleverd met 49% en nu al 70%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r80ZyDhA9ILTMBfuvH-Lqy96lPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16OgCXscypXvQNPCNpV1h04m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Leanderr op 31-03-2025 15:15 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
anniusgroenink schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:07:

Edit: Laat maar is al beantwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door hanev001 op 31-03-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anniusgroenink
Leanderr schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:10:
[...]

Dat kan alleen als je meerdere batterijen hebt.

maar als je naar meters gaat - Plug In Batterij - naar beneden scrollen en dan de onderste optie, daar zou je de veiligheidsbegrenzer van 800 watt ontladen uit moeten kunnen zetten.
Aha, daar was ik al bang voor. Er wordt gevraagd om te verklaren dat de batterij op een groep zit met verder niets en dat is niet waar dus dat durfde ik (nog) niet.

Mijn doel was overigens om het laadvermogen omlaag te zetten, zodat de batterij niet voor de middag al vol is en tijdens de piek vol wordt teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
Speaking of which... misschien is het al beantwoord, maar met te generieke woorden zoeken in het topic levert niks op.

Is er iets om tegen om twee batterijen elk op een eigen groep aan te sluiten en ze dan te unlocken naar 1600 watt? Op beide groepen zit wel wat klein spul (lampen etc) maar geen grootverbruikers.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
EvaluationCopy schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:19:
Speaking of which... misschien is het al beantwoord, maar met te generieke woorden zoeken in het topic levert niks op.

Is er iets om tegen om twee batterijen elk op een eigen groep aan te sluiten en ze dan te unlocken naar 1600 watt? Op beide groepen zit wel wat klein spul (lampen etc) maar geen grootverbruikers.
Nee, dat mag ook. Alleen moet je zeker weten dat ze op een andere groep zitten.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:13
anniusgroenink schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:14:
Mijn doel was overigens om het laadvermogen omlaag te zetten, zodat de batterij niet voor de middag al vol is en tijdens de piek vol wordt teruggeleverd.
Dat is sowieso niet mogelijk 1 batterij laadt met het overschot wat teruggeleverd wordt aan het net, en dan maximaal 800W. Ontladen doet hij met het vermogen wat hij nodig is van het net, ook weer maximaal 800W.
Je kunt dus niet instellen dat hij b.v. maximaal 200W mag laden.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anniusgroenink
Harri schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Dat is sowieso niet mogelijk 1 batterij laadt met het overschot wat teruggeleverd wordt aan het net, en dan maximaal 800W. Ontladen doet hij met het vermogen wat hij nodig is van het net, ook weer maximaal 800W.
Je kunt dus niet instellen dat hij b.v. maximaal 200W mag laden.
Jammer!

Mijn gedachte: netcongestie is het probleem waardoor je uiteindelijk een batterij aanschaft.

Maar dan moet je er wel voor kunnen zorgen dat je je zonnestroom opslaat op het moment dat het net het meest vol is. Niet dat je al klaar bent met laden voordat de zon het hardst gaat stralen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anniusgroenink
Bij het installeren vond ik twee dingen wel onduidelijk.

In het boekje zie ik niet vermeld dat je de ronde knop 5 seconden moet indrukken. Daarvoor moet je het filmpje kijken.

Vervolgens wordt gesuggereerd dat je de app opstart en er dan automatisch wordt gekoppeld. Maar dat moest ik doen via Settings -> Meters -> Nieuw apparaat toevoegen. Dat wordt je pas verteld als je naar de helpdesk gaat om te vertellen dat er niks gebeurt.

Opmerkelijk dat iedereen hier het zo makkelijk vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
anniusgroenink schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:00:
Bij het installeren vond ik twee dingen wel onduidelijk.

In het boekje zie ik niet vermeld dat je de ronde knop 5 seconden moet indrukken. Daarvoor moet je het filmpje kijken.

Vervolgens wordt gesuggereerd dat je de app opstart en er dan automatisch wordt gekoppeld. Maar dat moest ik doen via Settings -> Meters -> Nieuw apparaat toevoegen. Dat wordt je pas verteld als je naar de helpdesk gaat om te vertellen dat er niks gebeurt.

Opmerkelijk dat iedereen hier het zo makkelijk vindt.
Dat wordt zo gevonden omdat het werkelijk dood simpel is.
Als je de actie Nieuw apparaat toevoegen doet voert de installatie je stap voor stap door de procedure en het is niet meer dan 5 minuten werk.

Het is meer werk om hem uit pakken en op zijn plaats te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:40
Veel mensen laten mooie grafieken zien via Home Assistant.
Wat heb ik nodig om dit op te zetten?
Weet er iemand een tutorial of YouTube filmpje om dit op te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:03
Mjans19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:17:
Veel mensen laten mooie grafieken zien via Home Assistant.
Wat heb ik nodig om dit op te zetten?
Weet er iemand een tutorial of YouTube filmpje om dit op te zetten?
Beetje offtopic maar ik zou eens hier kijken. https://www.home-assistant.io/installation/ of YouTube: De beste starterskit voor Home Assistant: Green of Yellow?
Zelf uiteindelijk gekozen voor een installatie op een NAS. Deze stond toch al aan dus waarom ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door gielz op 31-03-2025 16:21 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:49
gielz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Beetje offtopic maar ik zou eens hier kijken. https://www.home-assistant.io/installation/ of YouTube: De beste starterskit voor Home Assistant: Green of Yellow?
Zelf uiteindelijk gekozen voor een installatie op een NAS. Deze stond toch al aan dus waarom ook niet.
Hier ook op een synology nas in Docker goeie ervaringen mee :) precies staat al aan.

Hoewel ik ook een PI heb draaien maar die kwam pas later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjans19
crryp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Hier ook op een synology nas in Docker goeie ervaringen mee :) precies staat al aan.

Hoewel ik ook een PI heb draaien maar die kwam pas later.
Werkt dit ook op een Synology DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
[...]

bedankt
Hoe installeer ik dit op een NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
DM mij maar, dit gaat wel erg offtopic
Mjans19 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:32:
[...]

bedankt
Hoe installeer ik dit op een NAS

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturnariesbee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:21
hgwj1983 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:02:
Ik kwam van het weekend thuis en toen waren de lichtjes op 1 van de batterijen geheel uit. De app melde geen rariteiten en batterij was ook gewoon online. Toch even met de knop uitgezet en weer aan en toen waren de lampjes weer aan. Hopelijk éénmalig en anders maar melden.
Ik heb dat nu ook twee keer gehad. Gisteren contact opgenomen met @HomeWizard_NL en kreeg het volgende antwoord via de mail.:
Dit kan soms voorkomen. Mocht het nu vaker voorkomen, dan horen wij dit graag. Dan kijken wij even met je mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

De helft van de tijd is mijn GroWatt omvormer volgens de app offline. Deze is echter non-stop verbonden met mijn wifi. Nu zegt Homewizard dat het kan liggen aan het feit dat mijn P1-meter te dicht bij mijn router zit; dat kan kloppen want mijn router staat boven mijn meterkast. Ik kan dit ook niet veranderen. De wifisterkte van de P1-meter is 100%, en dat kan storingen geven? Wel gek dan dat mijn batterij wel altijd online is in de app. Ik vind dit wel vervelend want ik kan dus echt de helft van de tijd niet naar mijn mooie grafiekjes kijken :-).

Zou ik de P1-meter misschien een beetje kunnen afschermen, zodat de verbindingskwaliteit <100% wordt? En zo ja, hoe kan ik dat het beste doen, zit zelf te denken aan aluminiumfolie of zoiets.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:53
the-body schreef op maandag 31 maart 2025 @ 17:43:
De helft van de tijd is mijn GroWatt omvormer volgens de app offline. Deze is echter non-stop verbonden met mijn wifi. Nu zegt Homewizard dat het kan liggen aan het feit dat mijn P1-meter te dicht bij mijn router zit; dat kan kloppen want mijn router staat boven mijn meterkast. Ik kan dit ook niet veranderen. De wifisterkte van de P1-meter is 100%, en dat kan storingen geven? Wel gek dan dat mijn batterij wel altijd online is in de app. Ik vind dit wel vervelend want ik kan dus echt de helft van de tijd niet naar mijn mooie grafiekjes kijken :-).

Zou ik de P1-meter misschien een beetje kunnen afschermen, zodat de verbindingskwaliteit <100% wordt? En zo ja, hoe kan ik dat het beste doen, zit zelf te denken aan aluminiumfolie of zoiets.
Denk dat je de koppeling met GroWatt bedoelt? Dat ligt aan de GroWatt API en Homewizard zou daar inmiddels bekend mee moeten zijn want dat is al een poosje… vreemd dat de helpdesk je P1 meter de schuld geeft.

Het P1 draadje staat er vol mee: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

[ Voor 8% gewijzigd door easywoods op 31-03-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:49

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]
Een Home Assistant Green raad ik af.
Ik heb er een aangeschaft in december en gaf nu al (na 15 maanden) de melding "opslag vol".
Ik heb 18 homewizard producten (met PiB) en een warmtepomp en zonnepanelen omvormer in HA.
Ik heb nu een miniPC (N100 met 500GB opslag) gekocht.
Had ik dit eerder geweten :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

easywoods schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Denk dat je de koppeling met GroWatt bedoelt? Dat ligt aan de GroWatt API en Homewizard zou daar inmiddels bekend mee moeten zijn want dat is al een poosje… vreemd dat de helpdesk je P1 meter de schuld geeft.

Het P1 draadje staat er vol mee: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
Die bedoel ik inderdaad. Antwoord wat ik kreeg was van een AI-bot, dus lekker algemeen. Maar het klopte dat mijn P1-meter en mijn router vlakbij elkaar staan. Maar bedankt, ik ga dat draadje even doornemen!

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
PeteSplit schreef op maandag 31 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Een Home Assistant Green raad ik af.
Ik heb er een aangeschaft in december en gaf nu al de melding "opslag vol".
Ik heb 18 homewizard producten (met PiB) en een warmtepomp en zonnepanelen omvormer in HA.
Ik heb nu een miniPC (N100 met 500GB opslag) gekocht.
Had ik dit eerder geweten :+
Is een raspberry pi niet veel energie zuiniger? Hoewel boeiend nu met terugleveren haha!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:22
De bedoeling van de PIB was o.a toch om je TLB te verlagen, deze maand met gebruik van de PIB veel meer teruggeleverd dan maart 2024. :) . Wat een fantastische maand is dit geweest voor onze zonnepaneeltjes. Eigen gebruik naar 53% en energie onafhankelijk naar 63%.
Erg tevreden met mijn HW PIB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zalmjam schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:39:
De bedoeling van de PIB was o.a toch om je TLB te verlagen, deze maand met gebruik van de PIB veel meer teruggeleverd dan maart 2024. :) . Wat een fantastische maand is dit geweest voor onze zonnepaneeltjes. Eigen gebruik naar 53% en energie onafhankelijk naar 63%.
Erg tevreden met mijn HW PIB.
Deze maart een opwek die eigenlijk gelijk ligt aan mei normaal hier. Hopelijk de voorbode voor meer leuks!

Ik probeer de batterij dynamisch te laden. Ook een dynamisch contract. Met koken begint de batterij te leveren. Echter na het koken weer te laden en dat is dynamisch niet handig. Tarieven zijn hoger dus het net op levert meer op. Realistisch gezien is dat het doel van deze batterij ook niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien leuk om te zien wat dynamisch doet met inkoop en verkoop. De opbrengst was vandaag beter dan bij mijn vorige variabel contract. Je kan de PIB daar nu al wel voor inzetten maar het vergt handmatige activiteiten. Laaduitstel regelen. Einde van de dag tegen houden bij te laden. Liever duur terugleveren van de zonnepanelen.

Ter indicatie..... variabel was na boete aftrek 15 ct/kWh terugkrijgen. Nu ff op de 23 ct / kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOIAh_J0L-wRgR4iEhLIFUZ8tpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4d22EoO2o43x9qGScQ9lh3q.jpg?f=fotoalbum_large

Nu met NOM omzeilen we de wat duurdere tarieven.

1.74 / verschil afname en teruglevering. Dus het kan met PIB. Ideaal. Nee.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Na 1.5 maand probleem vrij te hebben gewerkt gaat het vanavond mis. Vermogen schommelt heen en weer tussen 600 en 800 watt. Hij lijkt actief terug te begrenzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH7jJw4WYqedhz2-rXCCAmzlvjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMufXzQNCwMyRFYeOvQ6C33q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:04:
Na 1.5 maand probleem vrij te hebben gewerkt gaat het vanavond mis. Vermogen schommelt heen en weer tussen 600 en 800 watt. Hij lijkt actief terug te begrenzen.

[Afbeelding]
Te warm op de locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Ruimte temperatuur is 18 graden. Zou geen probleem moeten zijn, Als dat nu al een probleem zou zijn hebben we in de zomer echt een probleem. Moet wel zeggen dat hij vandaag intensief gebruikt is met 4.5 import en 2.4 kwh export met nog 31% te gaan.
Rapid Gate? Teveel geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Ruimte temperatuur is 18 graden. Zou geen probleem moeten zijn, Als dat nu al een probleem zou zijn hebben we in de zomer echt een probleem. Moet wel zeggen dat hij vandaag intensief gebruikt is met 4.5 import en 2.4 kwh export met nog 31% te gaan.
Kun je hem met een externe fan koelen? Ventilator in de buurt? Weet je gelijk of dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
Ik zou het melden (incl. ruimtetemperatuur) bij HomeWizard, je bent niet voor niets Beta tester😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bpssoftware
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-09 20:41
Zijn er meer mensen die na de update vandaag last hebben van "standby" verbruik van de Plug-In batterij?
Reboot gedaan en blijft verbruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_MkkCjkMpGqEKO3caa5tH46NUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwkUBlSBL4loADOtDBFHPlTO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit weekend had mijn batterij ook al problemen met het blijven hangen in oneindige loop en hoopte dat een update het probleem zou oplossen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AvA8QuKlJdA74ZNJ9NokO-XORY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKyFv7s0BDVeN69b6NS4fqE1.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben meer Tweakers last van deze issues?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:20
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Voor het vergelijk, ook beta tester. Ruimtetemp ong 18graden. 4,83kWh geladen, 2,96kWh ontladen, 34% over. Geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Ik heb hem uitgehad om te testen of het false error was maar helaas. Vermogen wat eruit komt blijft steken op 200 watt.

Via GitHub gereageerd en nu maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe stoffig is de omgeving. Als de unit erg stoffig uit ziet dan zal man aan de ventilator zijde een grof stoffilter moeten plaatsen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:28:
Ik heb hem uitgehad om te testen of het false error was maar helaas. Vermogen wat eruit komt blijft steken op 200 watt.

Via GitHub gereageerd en nu maar afwachten.
Jammer. Misschien het gevolg van de nieuwe beta versie....

Ik zie dat je al een reactie hebt. Ben benieuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 31-03-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
bpssoftware schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:19:
Zijn er meer mensen die na de update vandaag last hebben van "standby" verbruik van de Plug-In batterij?
Reboot gedaan en blijft verbruiken
[Afbeelding]

Dit weekend had mijn batterij ook al problemen met het blijven hangen in oneindige loop en hoopte dat een update het probleem zou oplossen
[Afbeelding]

Hebben meer Tweakers last van deze issues?
Ja viel mij ook op zie hier ha krijg gekke dingen in beeld na de update

Een is nu inactief volgens hw. Maar ha geeft 7w opladen somehow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29LxKuBBcUrquP_oeECGtGAJ5A4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HumVKBR9CaRdVZt0D9Mc6xy4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]
Herkenbaar. Die zit in de nieuwe beta versie ook. Ik ga hem nogmaals melden. Zat in de vorige versie ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bpssoftware
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-09 20:41
crryp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Met een externe meter heb ik zojuist ook geverifieerd dat dit ook daadwerkelijk het verbruik is. Dit was voorheen niet het geval
Heb HomeWizard wederom een bericht gestuurd, want dat lijkt niet te kloppen volgens de specs die slechts 1 Watt standby verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Devke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:41:
[...]

Herkenbaar. Die zit in de nieuwe beta versie ook. Ik ga hem nogmaals melden. Zat in de vorige versie ook.
Ook is mijn grafiek in negatief paars snap ik ook niks van alsof die somehow dan positief doorgeeft maar over gemiddelde niet ofzo is even uitzoeken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris96
GL007 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Hoe stoffig is de omgeving. Als de unit erg stoffig uit ziet dan zal man aan de ventilator zijde een grof stoffilter moeten plaatsen.
Dat is niet aan de orde. Mijn vriendin heeft tevens een relatie met de stofzuiger 🤪 dus geloof niet dat er iets van stof te vinden zal zijn.

Inmiddels is de melding weg. En vermogen terug naar 800w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:51:
[...]

Dat is niet aan de orde. Mijn vriendin heeft tevens een relatie met de stofzuiger 🤪 dus geloof niet dat er iets van stof te vinden zal zijn.

Inmiddels is de melding weg. En vermogen terug naar 800w
Ok hier heb ik nog geen probleem gehad met de laatste update

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
@Devke jij ook gekke kleuren in ontladen in ha? Heb het idee dat de api niet lekker meer werkt sinds 103 heb dit sinds ik geupdate heb maar gek genoeg maar op 1 accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:01:
@Devke jij ook gekke kleuren in ontladen in ha? Heb het idee dat de api niet lekker meer werkt sinds 103 heb dit sinds ik geupdate heb maar gek genoeg maar op 1 accu
Zie vannacht. Dat lijkt laden ipv ontladen. Binnen de HW app gaat het wel goed. Gat in de grafiek klopt. Laaduitstel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yydZHcM2TgY4veVsT88OhVKnh-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27GzmCgKKwblGQyyLwmFWhXI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Devke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Zie vannacht. Dat lijkt laden ipv ontladen. Binnen de HW app gaat het wel goed. Gat in de grafiek klopt. Laaduitstel.

[Afbeelding]
Als je de avg op 11 minuten zet is dat weg. Maar dat betekend dus dat de api gekke dingen terug geeft. Er zit iets niet lekker!

@HomeWizard_NL kan hier misschien meer over zeggen. Versie 102 heb ik nooit gezien dat de accu 4 watt laden terwijl de andere ontlaad! En sinds 103 zie ik dit dus wel gebeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door crryp op 31-03-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier werkt alles normaal na de laatste updateAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcXHPASue8nJJQ8XlaWKqa3QOGQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqXidXHRMm26WlbRscB7Uw6A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

@bpssoftware @crryp @Devke

Goedemorgen allemaal. Betreffende vreemde waardes in HA, ik zie ze ook.

Het is door HW al eerder gemeld dat de batterij zijn eigen verbruik aan de stekker meetelt als power.

Mijn observatie; sinds 103 blijft de fan langer actief. Dit lijkt gekoppeld aan de release notes waarin staat beschreven dat de inverter langer standby blijft om schakelen van relais te verminderen.

Ik denk dat die enkele watts geen laadvermogen zijn, maar het draaien van de fan en activiteit van overige elektronica. En die blijven dus langer draaien omdat de inverter langer standby blijft.

Wat ik hier wel zie is dat de waarde soms uren lang zo blijft staan. Batterij 1 heeft blijkbaar van 1:19 tot ongeveer 3:00 's nachts op 6W staan idlen. Daarna werd hij bijgeschakeld voor de close-in boiler. Daarna weer een halfuur op 6W en eindelijk weer naar 0.

Ik denk dat @HomeWizard_NL dit algoritme nog even moet nakijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Aardedraadje op 01-04-2025 10:06 . Reden: wat ik eerder schreef klopt niet. Hij gaat steeds netjes na een halfuur naar standby. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:40
Het is maar speculeren van mijn kant, maar ik kan me voorstellen dat dit wat hogere "stand by" verbruik misschien voorkomt dat de batterij af en toe naar de 800W laden schiet zoals eerder af en toe gebeurde.

Overigens hebben we hier voor de maand maart voor onze 2 batterijen (1x volle maand, andere 0,5mnd), ruwweg uitgaande van ongeveer 25% verlies, 32,15kWh verlies gedraaid voor het gebruik van de batterijen.

Daarvoor hebben we 87,8kWh niet hoeven inkopen (buiten salderen om). Dat is wat mij betreft een positieve uitkomst.

[ Voor 121% gewijzigd door Sjamo op 01-04-2025 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Sjamo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 05:55:
Het is maar speculeren van mijn kant, maar ik kan me voorstellen dat dit wat hogere "stand by" verbruik misschien voorkomt dat de batterij af en toe naar de 800W laden schiet zoals eerder af en toe gebeurde.
Ik ben vrijwel zeker dat het met de langere standby van de omvormer sinds 1.0103 te maken heeft. Daarvan heeft Homewizard expliciet aangegeven dat dit toegevoegd is.

Hier zie ik het langere nadraaien van de fan en het knipperen van de interne LED (indicator inverter actief?) pas sinds die versie, zowel na laden als ontladen, ook wanneer de SOC nog vrij hoog (> 50%) is.

Dat sporadisch bijladen deed/doet hij alleen bij een SOC van 0%.

Net weer even gekeken bij de batterijen. Home Assistant geeft aan dat batterij 1 en 2 ca 5W gebruiken. Batterij 3 levert 130W en batterij 4 staat op 0W.

Batterij 1, 2 en 3 hebben draaiende fan en knipperend lampje intern. Batterij 4 niet, die is dus echt idle.

[ Voor 14% gewijzigd door Aardedraadje op 01-04-2025 06:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maart:
totaal
626 kWh verbruik
269kWh import
432 kWh opwek
75 kWh export

Batterij
79,24 kWh opladen
59,41 kWh ontladen

RTE plusminus 75%
Ben er wel tevreden mee. Ik zie nu ik naar het einde van de maand gaat en hij minder vaak hoeft te schakelen dat de RTE wel echt aan het oplopen is.

Een tweede batterij (unlocked) zou mij hypothetisch nog een extra besparing van ongeveer 35 kWh hebben gegeven.

Afgelopen maand 1 SOC drift bijladen gehad. Ook 1 keer dat de batterij wel werkte maar zei dat hij geen verbinding met WIFI had. Buiten dit geen problemen.

[ Voor 38% gewijzigd door ArthurMorgan op 01-04-2025 07:14 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 05:55:

Overigens hebben we hier voor de maand maart voor onze 2 batterijen (1x volle maand, andere 0,5mnd), ruwweg uitgaande van ongeveer 25% verlies, 32,15kWh verlies gedraaid voor het gebruik van de batterijen.

Daarvoor hebben we 87,8kWh niet hoeven inkopen (buiten salderen om). Dat is wat mij betreft een positieve uitkomst.
Ik draai als beta tester altijd de nieuwste versies. Helaas is dat het niet daar hij eergisteren na ontladen direct weer begon te laden uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53
Nu sinds een week de vervangende batterij in gebruik, deze doet het top. Enige wat ik merk is dat de batterij in 1 week al 3x snachts heeft moeten bijladen uit bescherming. Ik heb dit wel vaker in dit topic voorbij zien komen, maar ook mensen die dat zo regelmatig zien gebeuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leanderr
Eerste nachtje met de accu. Hij was 1:45 leeg en tot circa 01:00 hield de accu het vol om het rond de 0 te houden.

Periodes als deze schreeuwen om een tweede en mogelijk derde accu. Echter gaat over een paar weken de airco (verwarming) 's nachts ook weer uit en dan heb je aan 1 genoeg.....

Eerst de elektrische auto erbij en dan kijken hoe we het verder kunnen optimaliseren. Het is in ieder geval al fijn dat we waarschijnlijk al twee schalen zakken in de terug leverkosten bij Vattenfall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:40
Leanderr schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:39:
Eerste nachtje met de accu. Hij was 1:45 leeg en tot circa 01:00 hield de accu het vol om het rond de 0 te houden.

Periodes als deze schreeuwen om een tweede en mogelijk derde accu. Echter gaat over een paar weken de airco (verwarming) 's nachts ook weer uit en dan heb je aan 1 genoeg.....

Eerst de elektrische auto erbij en dan kijken hoe we het verder kunnen optimaliseren. Het is in ieder geval al fijn dat we waarschijnlijk al twee schalen zakken in de terug leverkosten bij Vattenfall.
Hier hoeven we gelukkig al een tijd niet meer de airco in de nacht te gebruiken. Wel een extra batterij besteld. In de zomer gaan we enkele dagen in de nacht de airco gebruiken maar koelen verbruikt gelukkig erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vannacht om 3.00 uur is mijn batterij gestopt met NOM. De leds waren uit. (Geen foutmeldingen driehoekjes)
Om 5.00 uur was dat nog steed zo en heb ik de batterij en de P1 meter van een update voorzien.
Er was vorige week al een automatische update geweest, maar nu kon ik twee updates uitvoeren in een keer.
De batterij is nu 10103 (was 10101) en de P1 meter is nu 60112 (was 60110).

Na de update is de batterij meteen weer gaan werken, maar ik merk wel dat de batterij langzamer reageert op de P1 meter wisselingen.
Met de overgang van NOM naar opladen door de opkomst van de zon, staat de batterij normaal even inactief met 0 W, maar vanmorgen was dat met 5 W inactief.

Met de nieuwe updates gaat de NOM ook erg onrustig met veel schakelen en hoge pieken (ongeveer 200W)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9qOxjMCxAKbpjgDI8U8McqKwWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66Mdx6NW5QlGW9X6fj6BI2zB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door PeteSplit op 02-04-2025 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Hier gisteren precies hetzelfde..
(..) men zou echt op zaterdag bij mij langskomen om de batterij om te wisselen.

Niet dus.
Wat een avontuur, zo'n batterijwisseling :P

Transmission stond gisterochtend 9:30 voor de deur. Gelukkig was mijn vriendin 's ochtends thuis. Maar de (chagrijnige) bezorger kwam alleen langs om een batterij op te halen; een nieuwe had hij niet bij zich. Omdat wij de verpakking van onze batterij niet meer hadden kon de oude batterij niet mee. Daarop vertrok de bezorger.

Een uur later kwam hij terug, nu mét de nieuwe batterij bij zich. Mijn vriendin stond startklaar om snel de doos te openen, de batterij eruit te tillen en de oude batterij in de doos te stoppen (de manier die ook HW had voorgeschreven vanwege het ontbreken van de oorspronkelijke doos). Maar daar had de bezorger geen zin in, om daar een minuut op te wachten. Hij kwam 'm later wel ophalen, gaf hij aan.

Hij is niet meer verschenen. Nu heb ik twee batterijen in huis.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 17:30
Wellicht interessant om wat volledige maand gegevens te delen voor degenen die nog wat praktijk cijfers zoeken.

Cijfers van maart 2022 vergeleken met maart 2025.
Daarin hadden wij nagenoeg dezelfde zon-opwek en redelijk hetzelfde totaal verbruik

Situatie:
2 persoonshuishouden
geen EV, geen WP, geen serverpark :)
koken op gas, verwarmen met houtkachel, SWW via CV ketel
9 zonnepanelen (2xO/5xZ/2xW 2550wp) , 3 verschillende soorten + M250 enphase omvormers
1 PiB

Getallen "Zon geleverd" via enphase app
Getallen "Teruggeleverd", "Verbruik volgens meterstand" via de meter
Getallen (batterij) "in", "uit" via HW app
"Direct verbruikt" = "Zon geleverd"-"Teruggeleverd"
"Totaal verbruik" = "Direct verbruik" + "Verbruik volgens meterstand"

mar 2022mar 2025
Zon geleverd197212
Terug geleverd15474 
Direct verbruikt43138
Verbruik volgens meterstand11931
Totaal verbruik162169
Netto verbruik-35-43
Bat in-86
Bat uit63

Van de 31 dagen had ik er 5 dat de batterij leeg ging, meestal kort voordat de zon op kwam en de batterij weer begon te laden. Afgezien van verbruik >800W, heb ik daardoor voor ruim 90% NOM kunnen draaien.

Netto dus ca 90 KWH minder opgenomen vanuit het net.
Netto dus ca 80 KWH minder teruggeleverd aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Laatste firmware op de batterijen. Zit er nog een foutje in?

Batterij zelf zegt dat hij niet oplaad maar via energy socket 7W laden? Gaat dit goed als de batterij vol is? Grijpt dan de BMS in? @HomeWizard_NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_9qS4nnA0w7pBaFVYIShI-myR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIOIxpKm0Iz0UqvQ6lNFYtjL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYxmT7gMLjMWz_MPoGzP5ZWdmwo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YJ823QUaezSOuxS6AhY7OlLC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:53

fxs81

Julianadorp

Deze week moet de betaallink komen, wat duurt dat wachten lang haha
checked weer de mail en de spamfolder

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

fikkie123 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:16:

Batterij zelf zegt dat hij niet oplaad maar via energy socket 7W laden? Gaat dit goed als de batterij vol is? Grijpt dan de BMS in? @HomeWizard_NL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is gisteravond en eerder vandaag al besproken. Ik vermoed dat het komt door het standby blijven van de inverter, en daarmee ook de fans. Dit is geen laadvermogen.

Sinds 1.0103 blijft de inverter langer standby om overmatig schakelen van de relais te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 01-04-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:33
fikkie123 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het ook zo zijn dat die 7 Watt de stroom is die de BMS nodig heeft om te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ye17Fnr6bsin6ukzc3nAzq0-S8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xTDRTqWgo735X1kfro51gQV1.png?f=fotoalbum_large
Er gaat iets fout in de Homewizard app op de iPads. Zie onderste batterij grafiek .
De data in homey geven correcte waarden aan.
Ik heb zo’n idee dat op de Homewizard server iets fout is gegaan met de batterij gegevens opslag.
Als je de directe data bekijk in de Homewizard app dan kloppen de data van batterij wel.

De batterij laad inmiddels weer. Nu wordt de batterij grafiek wel correct weergegeven.

[ Voor 23% gewijzigd door GL007 op 01-04-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:58
EVfan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Hier ook, besteld 27 juli.
Ben helaas nog even op reis, en gegeven de issues met planning van het transport als hier regelmatig genoemd, even de betaling nog wat uitstellen (wil mijn echtgenote niet met die dingen laten zeulen).
Even een update.
Niet direct betaald, als aangegeven.
Op maandag, dus net een weekeinde ertussen, al een reminder, om toch vooral snel te betalen.
Cashflow drive, en grote voorraad? Of misschien bang dat we de spam box vergeten te checken?
Anyhow . . . .
Toch maar even op thuisbatterij@homewizard.com gemeld, en een vriendelijk berichtje van wizzi terug.
Ik twijfel nog enorm om eerlijk te zijn hoewel ik de laatste dagen, zover ik al reizend heb kunnen bijhouden, minder E meldingen andere fatalities zie gerapporteerd worden.
Het alternatief, Zendure, komt dan nog het meest in de buurt, spreekt me qua concept niet erg aan.
Enfin heb nog een kleine week voor ik weer thuis ben.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Met betrekking tot de meldingen dat de batterij toch een paar Watt verbruikt kreeg ik het volgende antwoord van Homewizard. (P.S. even door de vertaler gehaald naar het Nederlands. Komt uit de beta groep deze info).
In 1.0102 hebben we de volgende wijziging doorgevoerd: "De omvormer blijft langer in de standby-modus, wat de responssnelheid verhoogt wanneer energie nodig is en de slijtage van het hoofdrelais vermindert."

Ik geloof dat deze wijziging gerelateerd is aan het probleem dat je ervaart. Wanneer de omvormer niet hoeft op te laden of te ontladen, zetten we deze gedurende 30 minuten in de 'idle' (inactieve) stand. Na 30 minuten wordt de omvormer automatisch uitgeschakeld. De 7/8 watt aan verbruik tijdens deze inactieve staat is het inactieve vermogen van de omvormer.

We hebben deze wijziging doorgevoerd om de belasting van de omvormer en de componenten die deze aansteken te verminderen. Tijdens zonsopgang, zonsondergang en op bewolkte dagen werd de omvormer te vaak in- en uitgeschakeld. Door de omvormer 30 minuten in de idle-stand te zetten, hebben we dit probleem opgelost. Bovendien kan de omvormer nu veel sneller reageren wanneer dat nodig is, wat de zero-mode / "Nul op de meter" verbetert. Daarom zien we geen verschil in de round-trip efficiëntie.

Ik hoop dat dit verduidelijkt wat je ervaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:00:
Met betrekking tot de meldingen dat de batterij toch een paar Watt verbruikt kreeg ik het volgende antwoord van Homewizard. (P.S. even door de vertaler gehaald naar het Nederlands. Komt uit de beta groep deze info).
In 1.0102 hebben we de volgende wijziging doorgevoerd: "De omvormer blijft langer in de standby-modus, wat de responssnelheid verhoogt wanneer energie nodig is en de slijtage van het hoofdrelais vermindert."

Ik geloof dat deze wijziging gerelateerd is aan het probleem dat je ervaart. Wanneer de omvormer niet hoeft op te laden of te ontladen, zetten we deze gedurende 30 minuten in de 'idle' (inactieve) stand. Na 30 minuten wordt de omvormer automatisch uitgeschakeld. De 7/8 watt aan verbruik tijdens deze inactieve staat is het inactieve vermogen van de omvormer.

We hebben deze wijziging doorgevoerd om de belasting van de omvormer en de componenten die deze aansteken te verminderen. Tijdens zonsopgang, zonsondergang en op bewolkte dagen werd de omvormer te vaak in- en uitgeschakeld. Door de omvormer 30 minuten in de idle-stand te zetten, hebben we dit probleem opgelost. Bovendien kan de omvormer nu veel sneller reageren wanneer dat nodig is, wat de zero-mode / "Nul op de meter" verbetert. Daarom zien we geen verschil in de round-trip efficiëntie.

Thanks voor het navragen. Ik had ondertussen ook al gezien dat mijn eerdere stelling (batterij blijft meer dan een uur nadraaien) niet klopt. Heb die post al gefixed. Het is inderdaad een halfuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

We hebben deze wijziging doorgevoerd om de belasting van de omvormer en de componenten die deze aansteken te verminderen. Tijdens zonsopgang, zonsondergang en op bewolkte dagen werd de omvormer te vaak in- en uitgeschakeld. Door de omvormer 30 minuten in de idle-stand te zetten, hebben we dit probleem
opgelost. Bovendien kan de omvormer nu veel sneller reageren wanneer dat nodig is, wat de zero-mode / "Nul op de meter" verbetert. Daarom zien we geen verschil in de round-trip efficiëntie.

Die 30 minuten kan wel ingekort worden naar 10 minuten. Verder is de oplossing prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Het domme hieraan is dat het niets oplost. Het mag effect hebben op het hoofdrelais maar je hebt nog steeds het schakelen tussen laden en ontladen (het hoorbare klik geluid) en juist in de periode dat ze noemen kan dat in korte tijd veel keer voorkomen.

Ik heb hierover een melding lopen en heb ze voorgesteld om de wachttijd dynamisch te maken.
De werking zou dan kunnen zijn dat de default wacht tijd kort is maar elke keer als er geschakeld wordt met een aantal seconden wordt verhoogt terwijl op de achtergrond een loopje draait dat elke minuut de wachtijd een klein beetje verlaagd.

Het gevolg zou zijn dat bij veel snel opvolgende schakelingen de wachttijd oploopt tot een nivo dat er geen switch meer plaatsvindt en als er weinig of zelfs een langere periode geen schakeling plaatsvind de wachttijd terug gaat naar een minimum nivo zodat wanneer er dan incidenteel een schakeling gebeurd deze direct plaatvindt zonder wachttijd en zonder naloop van relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:38
jdg556 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:07:
Wellicht interessant om wat volledige maand gegevens te delen voor degenen die nog wat praktijk cijfers zoeken.

Cijfers van maart 2022 vergeleken met maart 2025.
Daarin hadden wij nagenoeg dezelfde zon-opwek en redelijk hetzelfde totaal verbruik

Situatie:
2 persoonshuishouden
geen EV, geen WP, geen serverpark :)
koken op gas, verwarmen met houtkachel, SWW via CV ketel
9 zonnepanelen (2xO/5xZ/2xW 2550wp) , 3 verschillende soorten + M250 enphase omvormers
1 PiB

Getallen "Zon geleverd" via enphase app
Getallen "Teruggeleverd", "Verbruik volgens meterstand" via de meter
Getallen (batterij) "in", "uit" via HW app
"Direct verbruikt" = "Zon geleverd"-"Teruggeleverd"
"Totaal verbruik" = "Direct verbruik" + "Verbruik volgens meterstand"

mar 2022mar 2025
Zon geleverd197212
Terug geleverd15474 
Direct verbruikt43138
Verbruik volgens meterstand11931
Totaal verbruik162169
Netto verbruik-35-43
Bat in-86
Bat uit63

Van de 31 dagen had ik er 5 dat de batterij leeg ging, meestal kort voordat de zon op kwam en de batterij weer begon te laden. Afgezien van verbruik >800W, heb ik daardoor voor ruim 90% NOM kunnen draaien.

Netto dus ca 90 KWH minder opgenomen vanuit het net.
Netto dus ca 80 KWH minder teruggeleverd aan het net.
Een eigenverbruik van 138/ 212 = 65%

Indien ik de volgende gegevens hier invoer https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/

Jahresstromverbrauch: 2500 kWh
Photovoltaikleistung: 2,5 kW
Nutzbare Speicherkapazität: 2,7kWh

komt er een eigengebruiksaandeel van 61% uit, best in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:14:
[...]

Het domme hieraan is dat het niets oplost. Het mag effect hebben op het hoofdrelais maar je hebt nog steeds het schakelen tussen laden en ontladen (het hoorbare klik geluid) en juist in de periode dat ze noemen kan dat in korte tijd veel keer voorkomen.

Ik heb hierover een melding lopen en heb ze voorgesteld om de wachttijd dynamisch te maken.
De werking zou dan kunnen zijn dat de default wacht tijd kort is maar elke keer als er geschakeld wordt met een aantal seconden wordt verhoogt terwijl op de achtergrond een loopje draait dat elke minuut de wachtijd een klein beetje verlaagd.

Het gevolg zou zijn dat bij veel snel opvolgende schakelingen de wachttijd oploopt tot een nivo dat er geen switch meer plaatsvindt en als er weinig of zelfs een langere periode geen schakeling plaatsvind de wachttijd terug gaat naar een minimum nivo zodat wanneer er dan incidenteel een schakeling gebeurd deze direct plaatvindt zonder wachttijd en zonder naloop van relais.
Don't shoot the messenger >:) . Mag sws meer open. Wachten duurt lang. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]johnhemmers schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:28:
[...]

Een eigenverbruik van 138/ 212 = 65%

Indien ik de volgende gegevens hier invoer https://solar.htw-berlin.de/rechner/unabhaengigkeitsrechner/

Jahresstromverbrauch: 2500 kWh
Photovoltaikleistung: 2,5 kW
Nutzbare Speicherkapazität: 2,7kWh

komt er een eigengebruiksaandeel van 61% uit, best in de buurt.
[/quote

Leuke tip bedankt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56
Zo, de eerste volle maand met de HomeWizard batterijen.

Zonopbrengst : 440 kWh
Teruggeleverd : 80 kWh
Eigen verbruik : 82%

Totaal opgenomen vermogen batterijen : 151 kWh
Totaal geleverd vermogen batterijen : 112 kWh

Efficiency : 74%

Ik had voor 2023 gegevens bijgehouden hoeveel kWh ik uit een batterij zou kunnen halen als ik die zou hebben. Nergens in die gegevens zou ik meer dan 100 kWh door de batterijen heen halen dus ik ben verrast!

De Mixergy tank was ook goed voor 73 kWh zonnestroom. Dat helpt goed in het eigen verbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door asing op 01-04-2025 12:04 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Maand maart met in het begin 1 batterij en vanaf week 11 twee batterijen.

Normaal standaard stroombehoefte rond de 200-210 kWh per maand.

Maart 2024:

Totale energiebehoefte: 210 kWh
Energiebehoefte uit het net: 131 kWh
Opbrengst zonnepanelen: 364 kWh
Direct zonneverbruik: 79,3 kWh
Zonne energie op het net gestort: 284 kWh
Laden batterijen: - kWh
ontladen batterijen: - kWh
NOM: 38%

In maart 2025:

Totale energiebehoefte: 244 kWh (door omzetverliezen batterij totale verbruik hoger dan normaal?)
Energiebehoefte uit het net: 18 kWh (avond/nacht)
Opbrengst zonnepanelen: 532 kWh
Direct zonneverbruik (incl laden batterijen): 226 kWh
Zonne energie op het net gestort: 306 kWh
Laden batterijen: 129 kWh
ontladen batterijen: 93,9 kWh
NOM: 92,5%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Hier een beetje aan het optimaliseren gegaan. Ik heb 2 systemen die draaien op overtollige zonnestroom. De beide HW batterijen en de Mixergy. Beiden hebben geen weet van elkaar. Dat werkt in principe goed samen als er voldoende zon is. In de ochtend kom ik echter in de knel als ook de Italiaan in de keuken aan staat. Die pakt gerust 1600W om even op te warmen. Daarmee is de zonopbrengst meteen op.

Als de Italiaan weer warm is dan komt de race wie het eerste de zon pakt. Er zit een vertraging in de HW batterijen die zodanig is dat de Mixergy dat gevecht weet te winnen.

Om dat een beetje te stroomlijnen zet ik de batterijen even uit van zonsopkomst tot 2 uur daarna. Dan is er voldoende stroom om de batterijen fatsoenlijk te laden en staan ze niet constant te stuiteren. De Mixergy gaat pas laden vanaf 11:30 uur, waarbij er voldoende over is voor beide systemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneol1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-06 00:58
https://solarmagazine.nl/...nepanelen-en-warmtepompen

Het verhaal geld ook voor thuisbatterijen. 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:52
Ik benader vandaag alle verhalen met de nodige achterdocht.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[i]In 1.0102 hebben we de volgende wijziging doorgevoerd: "De omvormer blijft langer in de standby-modus, wat de responssnelheid verhoogt wanneer energie nodig is en de slijtage van het hoofdrelais vermindert."
Relais op een voetje, dan prik je er gewoon een nieuwe in als het ding op is. Of nog mooier solid-state er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:22

scorpionv

This space for rent

Verwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:45:
Relais op een voetje, dan prik je er gewoon een nieuwe in als het ding op is. Of nog mooier solid-state er in.
Dat laatste ja, dan ben je ook gelijk van de herrie af.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je compleet negeren. Als je het artikel leest komt daaruit al naar voren dat ze er zelf niet veel van verwachten. Is ook geen verrassing. Je hebt een apparaat nodig dat zo'n noodstop mechanisme heeft. Dus die bestaan nu nog niet. De levensduur van de huidige apparaten gaat al snel naar 15 jaar. Dus voordat je ermee te maken kan krijgen zijn we flink wat jaren verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vahalis schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:45:
[...]

Ik benader vandaag alle verhalen met de nodige achterdocht.
Het is een product promotie site. Wel met goede informatie over wetgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scorpionv schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:50:
[...]

Verbaast mij een beetje dat die er al niet in zit. Wij hebben machines waar die dingen een motor schakelen 115/min. 18h/dag. Jaar in jaar uit. De motor geeft de geest, solid-state gaat rustig nog een motor mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scorpionv schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:50:
[...]

Solide State relais is geen scheider. Het is niet altijd toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:59:
[...]

Solide State relais is geen scheider. Het is niet altijd toegestaan.
Ik vermoede al dat je een probleem kreeg in het circuit. Dan toch een relais op een voetje. En die kunnen best ook wat schakelen voordat ze op zijn. Hier staan ze bunker bakken te schakel tig keer per minuut.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:02:
[...]

Ik vermoede al dat je een probleem kreeg in het circuit. Dan toch een relais op een voetje. En die kunnen best ook wat schakelen voordat ze op zijn. Hier staan ze bunker bakken te schakel tig keer per minuut.
Het schakeld te vaak. Een vertraging is noodzakelijk. Voorstel hiervoor is al in deze site gedaan.
Een veiligheidscircuit mag nooit gebruik maken van halfgeleider relais.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 01-04-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Mijn mening is dat ze niet zo moeten zeuren. :)

https://co2monitor.nl/energiebronnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiRfOvpX4TCuCsbDxyFEiqz3rpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9on8j8tyEZsz73b0nNgEe7T.png?f=fotoalbum_large

Van de 27,5 GW productie is 24 GW groen. Zon of wind dus. Dat is een prima prestatie die we met zijn allen leveren.

Om het on topic te houden : de HW batterij levert niet terug en telt daarmee denk ik niet mee voor het artikel van SolarMagazine. Deze pakt juist overschot en helpt daarmee. Wat meer lokale opslag in de regio zou het probleem ook kunnen verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sinds 2021 moeten zonnepanelen omvormers al een uitschakeling hebben. Het zijn dan vaak omvormers die na 2022 geplaatst zijn. Deze zouden dus door de netbeheerder uitgeschakeld kunnen worden.
Omdat niet alle omvormers dit hebben, schakel je maar een kleine hoeveelheid uit en daarbij weet de netbeheerder helemaal niet hoeveel er dan uit gaan.

In het artikel wordt gesproken van een nieuwe manier van uitschakelen. Dat gaat je al helemaal niet lukken, als het nu ingevoerd wordt, heeft geen enkel apparaat deze uitschakeling en het zal nog langer duren voordat deze overal in zal zitten. Dat zal ook wel Europees aangepakt moeten worden, wat nog langer duurt.

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 02-04-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 17:30
asing schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:18:
Om dat een beetje te stroomlijnen zet ik de batterijen even uit van zonsopkomst tot 2 uur daarna. Dan is er voldoende stroom om de batterijen fatsoenlijk te laden en staan ze niet constant te stuiteren. De Mixergy gaat pas laden vanaf 11:30 uur, waarbij er voldoende over is voor beide systemen.
Je regelt dus zowel je batterijen als je mixergy buiten het normale gebruik om waarbij ze stroom pakken als er wordt teruggeleverd? Hoe doe je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
jdg556 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:53:
[...]

Je regelt dus zowel je batterijen als je mixergy buiten het normale gebruik om waarbij ze stroom pakken als er wordt teruggeleverd? Hoe doe je dat?
De Mixergy in de interface. Daar heb ik een hoop instelmogelijkheden.

De batterijen doet HomeAssistant samen met Unifi integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieks88
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-05 18:08
EVfan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:56:
[...]

Even een update.
Niet direct betaald, als aangegeven.
Op maandag, dus net een weekeinde ertussen, al een reminder, om toch vooral snel te betalen.
Cashflow drive, en grote voorraad? Of misschien bang dat we de spam box vergeten te checken?
Anyhow . . . .
Hier net zo'n soort situatie. Op 29 juli besteld en afgelopen vrijdag de betaallink ontvangen. Omdat ik deze week pas vanaf donderdag thuis kan zijn ook de betaling nog niet voltooid. Deze wil ik uitstellen tot woensdag. Maandag de herinnering gehad en toch maar even contact opgenomen. Ik heb onderstaande reactie ontvangen.

Goedemiddag,

Je bestelling wordt verzonden zodra de betaling is voldaan. Meestal verzenden we hem dan dezelfde dag nog, en ontvang je de Plug-In Battery de volgende dag.

Mocht je niet in staat zijn om de Plug-In Battery nu in ontvangst te nemen, dan kan je de betaling op een later moment uitvoeren.

Let op - Je krijgt automatische herinneringsmails voor de openstaande betaling. Mocht je na de tweede mail nog willen uitstellen, neem dan contact met ons op zodat we jouw bestelling kunnen vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfX20D9BKq71PBzlJgO2ps-KGgo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kx7cK3tFlSnBt3SMWf6aMnYK.jpg?f=user_small

HomeWizard geeft het volgdende aan:
Opstellingen van 1 tot 3 batterijen moeten worden aangesloten op losse wandcontactdozen (wcd’s) en kunnen niet aan elkaar worden gekoppeld. Dit betekent dat je elke thuisbatterij apart in een eigen wandcontactdoos stopt.

Is deze wandcontactdoos dan toegestaan voor 2 HomeWizard thuisbatterijen, ieder ontladen met 800W?

[ Voor 31% gewijzigd door eovermeer op 01-04-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
eovermeer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:54:
[Afbeelding]

HomeWizard geeft het volgdende aan:
Opstellingen van 1 tot 3 batterijen moeten worden aangesloten op losse wandcontactdozen (wcd’s) en kunnen niet aan elkaar worden gekoppeld. Dit betekent dat je elke thuisbatterij apart in een eigen wandcontactdoos stopt.

Is deze wandcontactdoos dan toegestaan voor 2 HomeWizard thuisbatterijen, ieder ontladen met 800W?
Als deze op 1 groep zit zonder iets erbij wel. Anders is het 800 ontladen en 1600 laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09
Misschien dat ik mij wat onhandig heb uitgedrukt maar 1600W ontladen is dus niet nodig, de veiligheidsrestrictie laat ik dan ook ongemoeid omdat de thuisbatterijen niet op een aparte groep staan. Op de groep van deze werkkamer staat overigens niet veel meer dan wat LED verlichting van de slaapkamers en een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchwonderer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:32
Sinds 24 maart in het bezit van de batterij.
De laatste 3 dagen krijg ik deze foutmelding meerdere keren per dag:

Batterij staat waarschijnlijk op een schuine ondergrond.

De batterij stop er dan helemaal mee. Hij kan weer opgestart worden na een harde reset maar een uur of wat later gebeurt het opnieuw.
Er is door HW al een update gemaakt die ik heb geinstalleerd maar dit mocht niet baten helaas.
Ik heb de batterij zelfs al met de waterpas gecontroleerd en hij staat echt waterpas en stevig.
Ik begin de moed een beetje op te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door dutchwonderer op 01-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 18:14

BKK

Zijn er nog mensen die de afgelopen dagen betaallinks hebben ontvangen? Ik lees hier weinig over en vraag mij af of HW nog op schema ligt. Ik zelf zou eind april de batterij moeten krijgen maar ik vrees dat dit niet gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchwonderer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:20:
Ik begin de moed een beetje op te geven.
Als ik het zo lees de laatste tijd zou ik het gewoon bij HW melden, goede kans dat hij wordt omgeruild. Da's vervelend, maar daarna gewoon weer door.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 10:53
BKK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:33:
Zijn er nog mensen die de afgelopen dagen betaallinks hebben ontvangen? Ik lees hier weinig over en vraag mij af of HW nog op schema ligt. Ik zelf zou eind april de batterij moeten krijgen maar ik vrees dat dit niet gaat lukken.
Vrijdag j.l. heb ik een betaallink ontvangen en maandag de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
BKK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:33:
Nieks88 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:58:

Hier net zo'n soort situatie. Op 29 juli besteld en afgelopen vrijdag de betaallink ontvangen. <knip>

[ Voor 23% gewijzigd door Harri op 01-04-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 18:14

BKK

Pffff. Ik heb op 2 dec. Besteld. Ik zou eind april de batterij krijgen. Daar geloof ik echt niet meer in. Erg jammer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 17:30
BKK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:40:
Pffff. Ik heb op 2 dec. Besteld. Ik zou eind april de batterij krijgen. Daar geloof ik echt niet meer in. Erg jammer…
Mijn bestelling was op 4 september en heb een mail gekregen met als periode tussen eind april tot 10 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:04
BKK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:40:
HW verwacht blijkbaar toch een grote hoeveelheid batterijen te kunnen leveren in de komende weken, anders zouden ze die mail met 'uiterlijk 10 mei' niet verzonden hebben zou je zeggen. Maar tot nu toe lijkt het inderdaad nog niet erg op stoom te komen.

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:20
Ik heb na een tijd zonder problemen gewerkt te hebben met de accu nu toch al een aantal weken wat issues.

Accu laadt op tot een willekeurig percentage. Laadt daarna niet meer verder en ontlaad ook niet meer.

Vandaag laadt hij wel netjes op tot 98%, maar nu ontlaad hij niet terwijl ik 200-300w verbruik vanaf het net.

Firmware van p1 meter en battery al geüpdatet van de week.

Nog meer mensen last van soortgelijke issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:33
nikon. schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:01:
Ik heb na een tijd zonder problemen gewerkt te hebben met de accu nu toch al een aantal weken wat issues.

Accu laadt op tot een willekeurig percentage. Laadt daarna niet meer verder en ontlaad ook niet meer.

Vandaag laadt hij wel netjes op tot 98%, maar nu ontlaad hij niet terwijl ik 200-300w verbruik vanaf het net.

Firmware van p1 meter en battery al geüpdatet van de week.

Nog meer mensen last van soortgelijke issues?
Wat was de reactie van HW?
Pagina: 1 ... 73 ... 214 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.