Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fikkie123 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:04:
[...]

En je PiB is elke dag om 00.00u op dezelfde SoC? Een juiste RTE per dag is nog lastiger dan een RTE over de levensduur (als je batterijen niet op 0% staan).
Uiteraard is een RTE over een dag niet extreem betrouwbaar. Maar als je dag in dag uit op 75-77% zit kun je er redelijk van uitgaan dat het wel ongeveer zal kloppen, en niet structureel 80% zal zijn.

2% SOC verschil is plusminus 55 wattuur. En je kunt niet elke dag dezelfde afwijking hebben, want het moet in de buurt van die 8% blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 29-03-2025 11:09 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:45
Hier zie ik vooral een groot verschil in de efficiëntie van de batterij in verschillend gebruik.

Onze geïnstalleerde batterij (3,5kWh/1200W) had vorig jaar in zomer en vroeg najaar een efficiëntie van rond de 81 à 82%. Later in het najaar met erg weinig zon zakte de efficiëntie over de totale periode naar net onder de 75%. Een fors verschil dus. Inmiddels die batterij in gebruik samen met de HW pib. De batterijen dwarrelen soms even om elkaar heen maar werken (met wat hulp) redelijk gelijk op, waarbij de pib de dominante factor is in bijsturen richting nom (en dus ook in ontladen), en de andere batterij dominant in laden.

Dit zorgt voor een samenwerking die niet optimaal is, maar het resultaat is nog steeds een stuk beter dan het met 1 batterij zou zijn. De efficiëntie is ook geen grote zorg hier omdat we nog maar 5ct/kWh krijgen ervoor.

Maar de efficiëntie van onze pib ligt momenteel rond de 74%. Deze was hoger, rond de 78-82% toen deze alleen draaide.
De efficiëntie van de andere batterij die het grootste deel van de tijd 60-100% gevuld is, zit momenteel op een krappe 72%. Op papier zou die batterij een efficiëntie hebben van ik dacht rond de 86%.

Ik heb deze getallen nu uitgerekend voor dit topic maar ik kijk er zelden naar. Juist omdat ik weet dat het sterk fluctueert met hoeveelheid zon en gebruik. Zolang de batterijen hier voordeel geven in gebruik is de efficiëntie minder van belang voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-06 07:15
Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Zit altijd vertraging in. Pas kijken als de batterij leeg is en dan nog een kwatiertje ofzo. Die getallen zijn niet realtime.
Je had gelijk.
Uiteindelijk 3,1 in, 2,4 uit. 77,4%.
Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:37
pizzapieter schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Je had gelijk.
Uiteindelijk 3,1 in, 2,4 uit. 77,4%.
Tnx
en als je bij meters en dan naar batterij gaat en kijkt bij stroomimport en stroomexport en je deelt die getallen door elkaar dan krijg je een beter beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-06 22:34
Vandaag kon ik mijn 1e batterij updaten, echter de 2e batterij heeft geen update zegt de app.

Lijkt mij zeer vreemd dat er nu dus 2 batterijen draaien met verschillende firmwares.
Heeft iemand dit ook, of kan iemand @HomeWizard_NL dit uitleggen?

Foto batterij 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n6TxlpKI00C7pO2mkxml8LeNkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3zglUgSx08XLhc9rK9B09CQ.jpg?f=fotoalbum_large

Foto batterij 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VI7HKprldxr3JFJ0XyOSvm1vCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qytgnCit6qWn2ePZxozBxEfx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:17
Ronald1245 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:29:
Vandaag kon ik mijn 1e batterij updaten, echter de 2e batterij heeft geen update zegt de app.

Lijkt mij zeer vreemd dat er nu dus 2 batterijen draaien met verschillende firmwares.

Foto batterij 1
[Afbeelding]

Foto batterij 2
[Afbeelding]
Hier heeft 1 batterij de update vanzelf al en de andere nog niet volgens de app. Het kan natuurlijk zijn dat de update er al op klaar staat maar de batterij pas herstart zodra het qua laden/ontladen handig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Foto batterij 1
[Afbeelding]

Foto batterij 2
[Afbeelding]
Dit staat in het Beta onderwep op Github hierover:

"As of 27-3-2025 we have started a rollout of 1.0103 to a small group of Plug-In Batteries. We monitor the device online state and our support channels so see how this version performs."

Lijkt er dus op dat 1 van je batterijen in de kleine groep valt en de andere nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969

Foto batterij 1
[Afbeelding]

Foto batterij 2
[Afbeelding]
Als ik zelf via de app controleer op updates krijg melding geen update beschikbaar software is hier 1.0101.
Ik ben geen beta tester, weet niet of versie 1.103 al vrij gegeven is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Laatst online: 18-06 22:34
hanev001 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:53:
[...]

"As of 27-3-2025 we have started a rollout of 1.0103 to a small group of Plug-In Batteries. We monitor the device online state and our support channels so see how this version performs."

Lijkt er dus op dat 1 van je batterijen in de kleine groep valt en de andere nog niet.
Aha wellicht omdat de 1e batterij uit de februari batch komt en de 2e niet.

Maar ik ben geen beta tester.

Bedankt 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordion
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-06 04:31
ivo1969 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Als ik zelf via de app controleer op updates krijg melding geen update beschikbaar software is hier 1.0101.
Ik ben geen beta tester, weet niet of versie 1.103 al vrij gegeven is
Hier ook twee PIB’s met verschillende firmware versie. Zijn gelijktijdig geleverd. Bij de firmware eindigend op 101 is volgens de app geen update beschikbaar. Draaien beiden al vanaf eind januari zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
hanev001 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Dat is slim. Niet overal uitrollen en ervaring opdoen.

Zouden ze bewust batterijen kiezen die samen werken zodat ze een representatieve vergelijking kunnen doen in dezelfde omstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:47
ivo1969 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:36:
[...]

En als je batterij uitzet , stekker eruit , batterij aanzetten met draai knop, minuut of 1 a 2 wachten en daarna batterij uitzetten , stekker erin en batterij aan?

En je P1 meter die al eens keer verwijderd en weer aangesloten? Al ben ik daar zelf nooit zo blij mee omdat dat bij mij het pinnetje heeft gekost welke er voor zorgt dat ding goed in slimme meter blijft zitten, maar met beleid moet het wel goed gaan
Accu harde reset 10 sec op knop voorop zonder succes, daarna hoofdschakelaar aan de zijkant 2 minuten uitgezet zonder resultaat.
P1 meter, PiB en zelfs de watermeter verwijderd uit de app, opnieuw geïnstalleerd met als klein succesje dat wifi ontvangst van de watermeter 88% naar 100% wat bij de PiB en P1 al zo was ondertussen dus daar ligt het ook niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
ivo1969 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:08:
[...]

en als je bij meters en dan naar batterij gaat en kijkt bij stroomimport en stroomexport en je deelt die getallen door elkaar dan krijg je een beter beeld
Tnx, weet ik, maar ik kijk ook wel eens vaker gewoon per dag en bij deze stand gingen mijn wenkbrauwen fronsen.

Net als toen ik straks bezig was de display opnieuw in te stellen (alles op stroom nu verwarming niet meer aanstaat) en ik dus eigenlijk één teller miste om alle losse componenten afgebeeld te krijgen.

Zodat ik vrouw en ik kids kan uitleggen: kijk, vandaag 30kWh opgewekt door de zonnepanelen.
We hebben 12kWh gebruikt in huis en daarvan hebben 10kWh direct uit de zonnepanelen kunnen halen.
We hebben dus 20 kWh teruggeleverd en moesten nog 2kWh kopen van het net.

Die 30kWh heb ik (via SolarEdge) zo ook de 12kWh (stroomverbruik) en de 10kWh (zo verbruik).

Die 20kWh teruglevering en 2kWh kopen van het net heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wil jij meer zicht op hoelang je NOM kunt draaien? Zie deze link naar de post van @gielz Meer zicht op hoelang jij NOM kunt draaien?

Ik heb hem ook opgenomen in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:47
Is een verschil van ongeveer 10 minuten normaal in de HW PiB grafiek van de energy
app t.o.v. werkelijke tijd ? Vanwege uitlezen data via HW server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-06 17:04
pizzapieter schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Tnx, weet ik, maar ik kijk ook wel eens vaker gewoon per dag en bij deze stand gingen mijn wenkbrauwen fronsen.

Net als toen ik straks bezig was de display opnieuw in te stellen (alles op stroom nu verwarming niet meer aanstaat) en ik dus eigenlijk één teller miste om alle losse componenten afgebeeld te krijgen.

Zodat ik vrouw en ik kids kan uitleggen: kijk, vandaag 30kWh opgewekt door de zonnepanelen.
We hebben 12kWh gebruikt in huis en daarvan hebben 10kWh direct uit de zonnepanelen kunnen halen.

Die 30kWh heb ik (via SolarEdge) zo ook de 12kWh (stroomverbruik) en de 10kWh (zo verbruik).

Je balans is toch in evenwicht 30 kWh zonnepanelen + 2 kWh uit het net dus 32 kWh
Andere kant teruggeleverd 20 kWh en verbruik 12 kWh dus ook 32 kWh.
Wees je bewust dat de tijd van SolarEdge niet synchroon loopt met die van Homewizard er zit een klein vertraging op. Ook bij de dagoptelling zit er een kwartier verschil in meting. Draai maar eens het dagrapport van Homewizard en die van SolarEdge en kijk naar de 15 minuten stand
De gegevens van Homewizard en de mijn uitlezing van ANWB dynamische contact zijn precies hetzelfde

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
@clodders

Dank. Ik zeg ook niet dat het niet klopt, maar ik zou graag, voor de uitleg en volledigheid, die getallen óók willen zien.

Net als het handig is dat op je bonnetje staat

€ 12 product X ex BTW
- € 2 korting
+ €2,10 BTW
€ 12,10 totaal

En niet dat er alleen staat
€ 12 ex BTW
€ 2,10 BTW
€ 12,10 in BTW
en dat je dan zelf mag uitrekenen hoeveel de korting was

Acties:
  • +1 Henk 'm!
heejijdaar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:08:
Is een verschil van ongeveer 10 minuten normaal in de HW PiB grafiek van de energy
app t.o.v. werkelijke tijd ? Vanwege uitlezen data via HW server ?
Ja daar zit verschil tussen. Is ook met andere gegevens hoor. Heb je een Energy Socket op je vaatwasser of wasmachine zitten dan is in de Nu weergave actuele info. De piek zie je iets later in andere tijdsintervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
pizzapieter schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Heb je het over de Homewizard display?

Zo ja, daar stond afname en teruglevering standaard ingesteld toen we deze ontvingen?

Maar misschien bedoel je iets anders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otghN-0KqW1G524bTZaAhzSVCPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQBffylK8ccLZyBTG8CBaZVI.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
pizzapieter schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:52:
@clodders

Dank. Ik zeg ook niet dat het niet klopt, maar ik zou graag, voor de uitleg en volledigheid, die getallen óók willen zien.

Net als het handig is dat op je bonnetje staat

€ 12 product X ex BTW
- € 2 korting
+ €2,10 BTW
€ 12,10 totaal

En niet dat er alleen staat
€ 12 ex BTW
€ 2,10 BTW
€ 12,10 in BTW
en dat je dan zelf mag uitrekenen hoeveel de korting was
Het is maar net hoe je het systeem naar de prijs laat kijken.
Ga maar eens naar tabblad Stroomtarief in de app en als je daar zowel stroomtarief en teruglevering invult dan krijg je het saldo te zien.
Dus de vraag is natuurlijk wat wil je zien dat kan je daar bepalen

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:56
Pff dat transmission blijft een elende. Vandaag zou accu bij mn ouders ongewisseld worden. Blijf je de hele dag thuis maar komt helemaal niemand.

Hoop dat ze ooit een andere leverancier vinden die dit soort producten mag vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
crryp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:59:
Pff dat transmission blijft een ellende.
Ik zou het gebeurde zeker netjes aangeven bij HW. Hoe meer feedback ze krijgen over fouten, hoe groter de kans is dat daar iets aan gebeurt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Pff dat transmission blijft een elende.
Ach, het gaat natuurlijk ook heel vaak gewoon goed. Hier een vriendelijke dame aan de deur terwijl mijn vrouw de deurbel niet hoorde. De bezorgster belde mij netjes op voor een oplossing. Gelukkig was mijn vrouw gewoon thuis om de batterij in ontvangst te nemen.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
clodders schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:52:
[...]

Het is maar net hoe je het systeem naar de prijs laat kijken.
Ga maar eens naar tabblad Stroomtarief in de app en als je daar zowel stroomtarief en teruglevering invult dan krijg je het saldo te zien.
Dus de vraag is natuurlijk wat wil je zien dat kan je daar bepalen
Ik denk niet ik duidelijk ben geweest in wat wil.
Ondanks dat je in de grafieken in de app verschillende informaties gecombineerd ziet (verbruik van net, SolarEdge opbrengst en eigen verbruik bijvoorbeeld), mis ik een aantal measures die ik zou willen zien op het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Napsju schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Ach, het gaat natuurlijk ook heel vaak gewoon goed. Hier een vriendelijke dame aan de deur terwijl mijn vrouw de deurbel niet hoorde. De bezorgster belde mij netjes op voor een oplossing. Gelukkig was mijn vrouw gewoon thuis om de batterij in ontvangst te nemen.
Zal zeker maar je blijft wel een dag thuis. En nu dus nog een ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
pizzapieter schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:43:
[...]

Ik denk niet ik duidelijk ben geweest in wat wil.
Ondanks dat je in de grafieken in de app verschillende informaties gecombineerd ziet (verbruik van net, SolarEdge opbrengst en eigen verbruik bijvoorbeeld), mis ik een aantal measures die ik zou willen zien op het display.
Op je display heb je acht mogelijkheden om te laten zien. Je zal keuze moeten maken in het menu Display welke parameters je wil zijn.
Mij is nog steeds niet duidelijk wat je feitelijk wil zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 22:28
Ik heb gewoon twee displays naast elkaar staan. Kan ik alles zien. Je moet wel onthouden wat wat is😊 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qp7hsQzf1mRxZxwGGFknL6SGwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nOUUrYGiDIx4SuKwHGpH0vT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door shthpnz op 29-03-2025 19:29 ]

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:46
Pff dat transmission blijft een elende. Vandaag zou accu bij mn ouders ongewisseld worden. Blijf je de hele dag thuis maar komt helemaal niemand.

Hoop dat ze ooit een andere leverancier vinden die dit soort producten mag vervoeren.
Ik heb zelf het idee dat GoParcel die tussen HomeWizard (als verzender) en TransMission (als vervoerder) zit roet in het eten gooit. TransMission geeft nml. zelf op hun site aan dat ze op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 leveren, maar die bezorgmailtjes en T&T komen altijd van GoParcel.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Harri schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Ik heb zelf het idee dat GoParcel die tussen HomeWizard (als verzender) en TransMission (als vervoerder) zit roet in het eten gooit. TransMission geeft nml. zelf op hun site aan dat ze op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 leveren, maar die bezorgmailtjes en T&T komen altijd van GoParcel.
Nee hw zelf had per mail aangegeven zaterdag! Want je kiest een dag voor omwisselen. In dezelfde mail werd ook aangegeven dat zondag en maandag geen optie was.

Dus hw heeft zeker weten de opdracht voor zaterdag gegeven maar helaas zijn ze dan afhankelijk van transmission..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 22:46
Vreemd dat HW de opdracht op zaterdag zet, terwijl de transporteur duidelijk aangeeft dat ze dan niet leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door Harri op 29-03-2025 21:27 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:05
Harri schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:27:
Vreemd dat HW de opdracht op zaterdag zet, terwijl de transporteur duidelijk aangeeft dat ze dan niet leveren.
Zeker. Transmission gaf bij mijn eerste batterij eerst zaterdag en toen zondag als leverdag, dat is ook super slecht van Transmission natuurlijk. De HomeWizard link wijzigde pas zondag, dat er maandag geleverd zou worden en toen stond Transmission wel voor de deur. Ik denk dat HomeWizard ALS ze willen dat Transmission in het weekend levert dat ze dan een flinke toeslag moeten betalen. Vreemd bedrijf die Transmission.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:35
Bij mij zou de PiB ook op vrijdag worden geleverd maar hij was er al op donderdag. Helaas, niemand thuis. Maar gelukkig was de PiB bij de buurman afgeleverd en een briefje in de bus.
Was netjes bij de buurman in de gang neergezet.
Bezorger wist ondertussen precies wat er in de doos zat. Had er al genoeg gezien zei hij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
Harri schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:27:
Ligt aan de regio mijn eerste accu kwam ook aan op een zaterdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
crryp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:56:
[...]

Nee hw zelf had per mail aangegeven zaterdag! Want je kiest een dag voor omwisselen. In dezelfde mail werd ook aangegeven dat zondag en maandag geen optie was.

Dus hw heeft zeker weten de opdracht voor zaterdag gegeven maar helaas zijn ze dan afhankelijk van transmission..
Hier gaf Homewizard aan dat donderdag zou worden omgeruild. Het bleek woensdag te worden vanuit de leverancier. Homewizard zegt zelf dat de voorspelling niets zegt, dat het enige dat echt telt de track en trace van Transmission is. Die gaf hier op enig moment keurig woensdag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
crryp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Ligt aan de regio mijn eerste accu kwam ook aan op een zaterdag!
Mijn eerste batterij werd ook op een zaterdag geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
clodders schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Op je display heb je acht mogelijkheden om te laten zien. Je zal keuze moeten maken in het menu Display welke parameters je wil zijn.
Mij is nog steeds niet duidelijk wat je feitelijk wil zien.
Ik kan 6 dingen tonen op mn scherm, geen 8.

Ik mis losse tellers voor teruggeleverd aan het net en ontvangen van het net.
Dus niet de som, maar de losse getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
pizzapieter schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:15:
[...]

Ik kan 6 dingen tonen op mn scherm, geen 8.

Ik mis losse tellers voor teruggeleverd aan het net en ontvangen van het net.
Dus niet de som, maar de losse getallen.
Die zag je toch staan op de afbeelding in mijn reactie op jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grevelingen
  • Laatst online: 12-06 21:54
Heb sinds maart 3 HomeWizard pib’s samen op 1 aparte groep. Echt een prachtig geruisloos systeem, geen enkel probleem met installeren, was ‘n fluitje van ‘n cent.. Ik overweeg een 4e pib aan te schaffen. De pib’s zijn namelijk net te vroeg leeg ‘s morgens en al weer om 12 uur vol. (Heb 2 warmtepompen, een 12 kWh hybride auto en een elektrische boiler, 9500wp zonnepanelen). Twijfel of ik nog een HomeWizard accu aanschaf of 1 van een ander merk waar het ook mogelijk is om offgrid stroom te leveren, dus een pib met een of meer stopcontacten. Bij wat langere stroomuitval kan ik dan 2 zonnepanelen (600wp) rechtstreeks aansluiten op deze pib. Vraag is echter of zo’n pib in normale situatie (dus gewoon met stekker in stopcontact en geen direct aangesloten zonnepanelen) goed kan functioneren naast 3 goed werkende pib’s van HomeWizard. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzapieter
Sorry, je hebt gelijk. Die 2 hele kleintjes onderin. Correct, die zijn zo klein dat we zo op die afstand niet kunnen zien en ik die dus ook dwars vergeten was.

Díé zou ik graag als los getal willen kunnen kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Oke, we zijn gisteren avond weg geweest en ja klok is een uur vooruit , maar vanmorgen was hier voor eerste keer dat nacht door zijn gekomen met een batterij waar nog wat power in zat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T6-fNbf2AB99mwTR77k7TuREbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTPgzWXVFdd2utNIhZETC2FM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
ivo1969 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:27:
Oke, we zijn gisteren avond weg geweest en ja klok is een uur vooruit , maar vanmorgen was hier voor eerste keer dat nacht door zijn gekomen met een batterij waar nog wat power in zat [Afbeelding]
Misschien kan je vannacht de klok weer een uurtje vooruit zetten?

Grapje natuurlijk. Ik zie de grootste (en misschien wel enige) winst van zomertijd dat we een uur eerder koken. Dat betekent dat de zonnepanelen meer direct op kunnen vangen.

Helaas betekent het vandaag dat de wamtepomp en koffiemachine ook weer een uur eerder aan gaan, maar dat komt vanzelf goed naarmate de zon steeds eerder op komt en de temperaturen stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:05
ivo1969 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:27:
Oke, we zijn gisteren avond weg geweest en ja klok is een uur vooruit , maar vanmorgen was hier voor eerste keer dat nacht door zijn gekomen met een batterij waar nog wat power in zat [Afbeelding]
Als je niet electrisch verwarmt dat moet het ooknet kunnen met 1 accu.
Gezien de nachten korter worden zeer zeker.

Eind februari kwam ik de nacht niet door met 3 accu’s
Maar goed opladen in de korte dagen is lastiger vooral als ze nog eens bewolkt zijn.
En met een warmtepomp gaat het ook harder.

Nu verwarm ik minder met de warmtepomp en houd ik in de ochtend vak nog 50% over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
SpikeHome schreef op zondag 30 maart 2025 @ 07:37:
[...]

Als je niet electrisch verwarmt dat moet het ooknet kunnen met 1 accu.
Gezien de nachten korter worden zeer zeker.

Eind februari kwam ik de nacht niet door met 3 accu’s
Maar goed opladen in de korte dagen is lastiger vooral als ze nog eens bewolkt zijn.
En met een warmtepomp gaat het ook harder.

Nu verwarm ik minder met de warmtepomp en houd ik in de ochtend vak nog 50% over.
Het is dat we gisteren naar musical zijn geweest en moesten vroeg op, klok uur vooruit is dan trouwens helemaal een crime, maar goed dat is weer ander verhaal.
Maar anders hadden we het hier niet gered door te komen tot volgende morgen.
Maar vond het zelf wel gewoon een leuk momentje

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzPRVr6Lv4eNkh0eqG2rAz1J_6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrwBVqCjRVkhgHPJvMAzvx0W.jpg?f=fotoalbum_large

Voor diegenen die dat interessant vinden: de PiB verbruikt in inactieve stand (dus wanneer niet aan het laden en niet aan het ontladen) ongeveer 0,3W.
Dat is minder dan de circa 1W die HW zelf in de specs had staan.

Als je de grote draai schakelaar uit zet, gaat dit (logischerwijs) naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier het zelfde. Komt gewoon niemand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier gisteren precies hetzelfde..

HW had van tevoren nog aangegeven dat ik de mailtjes van Transmission moest negeren, want daar kon ook in staan dat ze pas volgende week of zelfs op zondag zouden komen. Dat zou allemaal onzin zijn en een probleem bij het systeem van Transmission: men zou echt op zaterdag bij mij langskomen om de batterij om te wisselen.

Niet dus.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grevelingen schreef op zondag 30 maart 2025 @ 01:11:
Twijfel of ik nog een HomeWizard accu aanschaf of 1 van een ander merk waar het ook mogelijk is om offgrid stroom te leveren, dus een pib met een of meer stopcontacten. Bij wat langere stroomuitval kan ik dan 2 zonnepanelen (600wp) rechtstreeks aansluiten op deze pib. Vraag is echter of zo’n pib in normale situatie (dus gewoon met stekker in stopcontact en geen direct aangesloten zonnepanelen) goed kan functioneren naast 3 goed werkende pib’s van HomeWizard. Heeft iemand een idee?
Zie Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en @peterbier heeft in Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic zijn bevindingen gedeeld voor de combinatie HW Battery & Zendure Hyper. Zoek daar ook even naar de Solarflow 800 & AC2400, beide hebben ook een off-grid optie en komen komende week op de markt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Gizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Hier gisteren precies hetzelfde..

HW had van tevoren nog aangegeven dat ik de mailtjes van Transmission moest negeren, want daar kon ook in staan dat ze pas volgende week of zelfs op zondag zouden komen. Dat zou allemaal onzin zijn en een probleem bij het systeem van Transmission: men zou echt op zaterdag bij mij langskomen om de batterij om te wisselen.

Niet dus.
Was hier idd precies zo! Erg irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Was hier idd precies zo! Erg irritant
Het kan blijkbaar nog vreemder. Ik heb 2 verschillende mailtjes.

1 voor het ophalen van de defecte en dat zou dus zaterdag gebeuren.
1 voor het leveren van de vervanger en die komt dan volgens hun maandag

Dit terwijl het een totaal opdracht is en HW juist heeft gezegd dat ze zaterdag zouden komen en dat maandag niet mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Knurt schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:31:
Voor diegenen die dat interessant vinden: de PiB verbruikt in inactieve stand (dus wanneer niet aan het laden en niet aan het ontladen) ongeveer 0,3W.
Dat is minder dan de circa 1W die HW zelf in de specs had staan.
Ik weet niet precies welke meter je gebruikt, maar de meeste thuismeters staan er om bekend dat lage vermogens héél onnauwkeurig gemeten worden. Pas vanaf 10+ watt doen de meeste het echt goed. Die 0,3W die je meet zou daarom ook prima 1W kunnen zijn (of meer, of minder) :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

hanev001 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Het kan blijkbaar nog vreemder. Ik heb 2 verschillende mailtjes.

1 voor het ophalen van de defecte en dat zou dus zaterdag gebeuren.
1 voor het leveren van de vervanger en die komt dan volgens hun maandag
Dat heb ik hier ook:
  1. QLS- HomeWizard heeft uw retouropdracht met ******overgedragen aan TransMission. Wij zullen de goederen normaal gesproken 29-03-2025 bij u afhalen.
  2. 28/03/2025, 17:26
  3. QLS- HomeWizard heeft uw opdracht met ****** overgedragen aan TransMission Wij zullen uw bestelling normaal gesproken 31-03-2025 bij u bezorgen.
Ik heb maar een mail gestuurd naar thuisbatterij@homewizard.nl met terugkoppeling over een dag voor niets thuisblijven en de vraag wanneer ik de bezorger nu wel kan verwachten. Via dat mailadres, want ik heb niets anders om op te reageren: van mijn contact met de helpdesk over deze batterijwissel heb ik geen bevestiging per mail gekregen (alleen een mail om met smilies feedback te geven op het chatgesprek) en als ik naar homewizard.nl ga, inlog en de chat open is alles weg en mag ik weer eerst de wizard doorlopen.

Zou toch handig zijn als je gewoon verder kan reageren op/binnen je laatste contact met de helpdesk, maar bij mij is alles dus blanco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Laatst online: 21:49
Gizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Dat heb ik hier ook:
  1. QLS- HomeWizard heeft uw retouropdracht met ******overgedragen aan TransMission. Wij zullen de goederen normaal gesproken 29-03-2025 bij u afhalen.
  2. 28/03/2025, 17:26
  3. QLS- HomeWizard heeft uw opdracht met ****** overgedragen aan TransMission Wij zullen uw bestelling normaal gesproken 31-03-2025 bij u bezorgen.
Ik heb maar een mail gestuurd naar thuisbatterij@homewizard.nl met terugkoppeling over een dag voor niets thuisblijven en de vraag wanneer ik de bezorger nu wel kan verwachten. Via dat mailadres, want ik heb niets anders om op te reageren: van mijn contact met de helpdesk over deze batterijwissel heb ik geen bevestiging per mail gekregen (alleen een mail om met smilies feedback te geven op het chatgesprek) en als ik naar homewizard.nl ga, inlog en de chat open is alles weg en mag ik weer eerst de wizard doorlopen.

Zou toch handig zijn als je gewoon verder kan reageren op/binnen je laatste contact met de helpdesk, maar bij mij is alles dus blanco.
Dat kun je vergeten.
In de mail zie je een link naar GoParcel website maar aan de rechterzijde zie je de update door de vervoerder.
Helaas wordt deze niet bijgewerkt. Bij mij was de levering ook op zaterdag maar op de vervoerder site was het nog niet aangemeld. Dit is helaas een erg maffe constructie van vervoerders. Dit is niet handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@GL007 wat kan ik precies vergeten? Ik begrijp je opmerking niet helemaal :)

Ik was niet van plan om mijn mailtjes in de gaten te houden in de hoop dat er een update komt van de vervoerder; HW heeft zelf aangegeven dat ik die mails moet negeren.

Maar dat ik aan HW vraag om uit te zoeken wanneer ik nu de vervoerder kan verwachten, of dat ik een nieuwe afspraak moet inplannen, dat is toch niet zo gek?

Het betreft hier niet een standaard levering die aan een vervoerder wordt geleverd binnen X dagen nadat de batterij in het bezit is van de vervoerder. In dit geval gaat het om het omwisselen van een batterij, waarbij ik meerdere dagen van tevoren een dag moest uitkiezen van de helpdesk van HW waarop ik thuis moest zijn om de batterij om te wisselen. Ik heb zaterdag 29-3 gekozen, zij geven bij de vervoerder aan dat de wisseltruuk op 29-3 uitgevoerd moet worden en er gebeurt niets.

Als het een normale levering betreft en HW draagt die batterij op donderdagmiddag 16:45 over aan de vervoerder, dan snap ik dat het niet altijd lukt om die meteen de volgende dag te bezorgen en dat het soms na het weekend wordt. Maar als ik meerdere dagen van tevoren wordt ingepland voor een batterijwissel op 29-3 en er komt niemand opdagen, dan is het toch niet zo gek dat ik van HW verwacht dat ze uitzoeken wanneer de wissel dan wel plaats kan vinden of dat het opnieuw ingepland moet worden? :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-06 19:55
Ik haal consequent de nacht niet met 1 accu, hij is eigenlijk altijd voor 0:00 leeg, dus heb er net nog 1 besteld vind het idee dat ik dan in ieder geval de nacht kan overbruggen toch fijn, en de 1600 watt is ook mooi meegenomen op bewolkte dagen zodat de accus bij kunnen springen bij groter verbruik. Hopelijk wordt hij begin juli geleverd voor maximaal profijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Ik weet niet precies welke meter je gebruikt, maar de meeste thuismeters staan er om bekend dat lage vermogens héél onnauwkeurig gemeten worden. Pas vanaf 10+ watt doen de meeste het echt goed. Die 0,3W die je meet zou daarom ook prima 1W kunnen zijn (of meer, of minder) :)
Ja, ik hoor wat je zegt.
En dit is ook zeker geen hoogwaardig gekalibreerd apparaat inderdaad. Zal nog geen drie tientjes gekost hebben destijds ;)
Maar toch, ik heb er wel enkele andere laag verbruik/ standby metingen mee gedaan in het verleden en die leken redelijk nauwkeurig uit te komen over langere tijd gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:08
Ramkoe schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:16:
Ik haal consequent de nacht niet met 1 accu, hij is eigenlijk altijd voor 0:00 leeg, dus heb er net nog 1 besteld vind het idee dat ik dan in ieder geval de nacht kan overbruggen toch fijn, en de 1600 watt is ook mooi meegenomen op bewolkte dagen zodat de accus bij kunnen springen bij groter verbruik. Hopelijk wordt hij begin juli geleverd voor maximaal profijt
Dat had ik dus precies hetzelfde een paar weken terug. Kan nu al niet wachten tot de tweede komt :) ! Ik red het nu tot een uur of 4:30 's morgens als ik zuinig ben met hoeveelheid apparatuur die ik aan heb staan. Maar dat laatste wil ik dus niet meer bewust zijn. Ik heb nog meer dan genoeg zonnestroom over om een tweede accu te amuseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:03
Even een andere vraag.
Ik zoek een manier om te berekenen hoeveel dagen ik scoor zonder import van de grid.
Endie dan tonen in een grafiek of naar een csv file.

Ik heb twee strings (na 7 april):
String van 16 panelen -> SE5000h -> 16 x 320 = 5,120 WP
String van 8 panelen -> SE4000h -> 5 x 320=1,600 + 3 x 340=1,020 Toaal: 2620 WP

In de zomer zal ik wellicht genoeg hebben aan de 16.
Nu in maart draait ik al een week op NOM, maar ja, de zon schijnt ook redelijk. 2 accu's hier.

Ik ben dus een beetje aan testen.

Ik heb ook een Energie+ contract, dus eigenlijk denk ik dat er reeds veel data van HW en mijn apparatuur in de cloud staat.

PS: iemand zei laatst dat hij zijn Solar Edge omvormers kan uitzetten via de SolarEdge app, maar dat kan ik volgens mij niet met de mijne. Dus ik schakel de strings dan handmatig Aan/Uit.

Of moet ik dan richting Home Assist kijken?

gr Marten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-06 17:54

fxs81

Julianadorp

Na een aantal weken niet meer mee gelezen te hebben vandaag tijdens een rustige dienst maar weer even bijgelezen. Ik heb op 24 maart de 2 weken mail gehad dus verwacht komende week de betaallink. Ik heb de bestelling gedaan op 31 juli. Wat mij betreft valt het allemaal keurig binnen de verwachting dat er in maart geleverd zou worden, die paar extra dagen maakt mij niets uit.
Ik ben nog steeds heel positief over dit product en zal blij zijn als hij in de woonkamer staat, kan ik er lekker vaak naar kijken :*) inmiddels heb ik hier denk ik alle denkbare foutcodes en oplossingen wel gezien dus ik ben er klaar voor.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrenkema schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:53:
Even een andere vraag.
Ik zoek een manier om te berekenen hoeveel dagen ik scoor zonder import van de grid.

Nu in maart draait ik al een week op NOM, maar ja, de zon schijnt ook redelijk. 2 accu's hier.

Ik heb ook een Energie+ contract, dus eigenlijk denk ik dat er reeds veel data van HW en mijn apparatuur in de cloud staat.

PS: iemand zei laatst dat hij zijn Solar Edge omvormers kan uitzetten via de SolarEdge app, maar dat kan ik volgens mij niet met de mijne. Dus ik schakel de strings dan handmatig Aan/Uit.

gr Marten
Het enige dat je kunt doen is berekeningen maken op basis van de werkelijkheid.

En wat betreft het uitzetten: Als je dat niet kan, dan moet je de installateur vragen dit voor je open te zetten. En anders kan het ook via Home Assistant inderdaad. Mocht je daar meer vragen over hebben, check dan even de zonnepanelen topics aangezien dat hier offtopic is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Dank je. Dat uitzetten ga ik vragen. Op 7 april komt de installateur langs om de omvormers te switchen, meterkast checken, aparte grioep voor de accu's. Ik heb daar liever een prof. aan het werk.

Berekeningen: Ik hoopte dat HW het % van de accu's ook zou opslaan. Dan zou je dus met die data kunnen spelen. Door bv een maandelijkse export van die data.

Maar ja, live checken is natuurlijk nog leuker en dan een programmaatje om de omvormers aan en uit te zetten. ;)

gr M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Even een andere vraag.

gr Marten
Je hebt een SolarEdge app dus ga naar instellingen tabblad elektriciteitstarief vul zowel tarieftype import alsmede tarieftype export in.
Zet de negatieve optimalisatie op aan.
Het systeem wordt uitgeschakeld bij de prijs die heb ingevuld en dit hoeft niet handmatig gedaan te worden.
Normaal kan je de gegevens per dag, week of jaar uitlezen van af de SolarEdge site.
Bij installatie vermogen op de drie puntjes rechtsboven klikken en de dag, week of jaarproduct gegevens krijg je aangeleverd.
Deze cijfers zijn niet betrouwbaar als je ook met een batterij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:18
Even een andere vraag.

gr Marten
Ik zet via Home Assistant automatisch bij accu vol de Solaredge omvormers naar zoveel %.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
Waar? In de HW app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
Home Assistant. Aangepast in vorige post. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:18
Na heel lang lezen ;) kwam bij mij de vraag op of het ook mogelijk is, om naast mijn HW batterij, ook een ander merk stekker batterij via de P1 HW aan te sturen is? Dus komt deze dan ook in de App te staan, zodat ze beide dan in Home assistent zichtbaar zijn?

Hopelijk weet iemand dit. Ik kan het niet vinden..... :$

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V114 & V151

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leoniq
Tom Jansen schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:43:
Na heel lang lezen ;) kwam bij mij de vraag op of het ook mogelijk is, om naast mijn HW batterij, ook een ander merk stekker batterij via de P1 HW aan te sturen is? Dus komt deze dan ook in de App te staan, zodat ze beide dan in Home assistent zichtbaar zijn?

Als 1 merk goed werkt, waarom dan moeilijkheden zoeken door een ander merk erbij te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als iets via de HW P1 de slimme meter uit kan lezen, betekent dat niet automatisch dat het apparaat dus in de HomeWizard App erbij komt te staan, dat zijn 2 heel verschillende zaken. Er zit een Open API op de HW P1-meter die anderen ook uit kunnen lezen, maar dat betekent niet dat als een andere thuisaccu dat doet dat die in de HomeWizard App zichtbaar of te bedienen is.

Over het algemeen is het het beste om bij 1 merk te blijven, zodat de verschillende merken en types elkaar niet gaan tegenwerken met laden, ontladen en idle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onnooooo
  • Laatst online: 19-06 08:49
Hier een zeer tevreden batterij gebruiker. Installatie was zonder problemen en geen enkele foutmelding. Ik vind ‘m zeer snel reageren op wijzigingen in zonproductie en piekafname. Volgens mij komt de vertraging vooral door de slimme meter zelf. Maar dat is meer een gevoel…..
Gisteren 2,5 kWh uit net met draaien vaatwasser, wasmachine droger en 1 uur oven overdag. En dat op totaal 11 kWh verbruik.

Ik heb 1 batterij en een zuinig huishouden en haal de volgende ochtend net niet. (vloerverwarming in badkamer pakt net niet mee) maar een groot deel koken en de baseload in de nacht wel.
Rendement 76%

Een tweede batterij is niet zinvol hier maar wel irritant dat die piekjes niet meegenomen worden. Ik heb nog een batterij nodig die heel snel reageert van 1 kWh en 2 kW :-))

Maar lastig te beoordelen in deze zeer zonrijke maand maart met nog lange en koude nachten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SqyD
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 14:41
Ook hier de "Orange Bar of Death" en E447 in de app. Blij dat ik de orginele verpakking nog heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KokovD
  • Laatst online: 30-05 10:43
Ik zie verschillende reactie met negatieve ervaringen rondom de transporteur. Hier hetzelfde verhaal. Tevergeefs een dag thuis gebleven, Mailtjes met verschillende afspraken, mail van HW over de verwarrende communicatie en dat die niet klopt enz enz.
Ik heb uiteindelijk gebeld met het dichtstbijzijnde Transmission vestiging en kreeg het telefoonnummer van “mijn” vestiging. In eerste instantie een hork, maar wel concrete afspraak kunnen maken. Toen er weer een verwarrend mailtje kwam opnieuw rechtstreeks contact opgenomen met “ mijn” vervoerder van TransMission. Dat werkte goed, vriendelijk en de wederom gemaakte afspraken werden nu perfect nageleefd.
Ik blijf het erg slecht vinden en gun HW en TransMission een wel werkende samenwerking, maar misschien hebben Tweakers met dezelfde problemen hier iets aan.
Ondertussen draait mijn omgeruilde PiB probleemloos. Dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 10-06 08:47

Een Marstek batterij werkt ook met een HW p1 meter, om hem in de app te monitoren moet je wel een energie socket gebruiken als je exact wilt zien wat er in en uit de batterij gaat. uiteraard is het ook te volgen via de app van Marstek zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:06

Aardedraadje

Met kabelschoen

@Devke je had een lijst gemaakt met wensen, ik weet niet of het nog toegevoegd kan worden maar een kleine uitbreiding van de API zou ik wel tof vinden, ik doel dan niet op write-API maar op meer diagnostics.

Met name error/foutstatus uitlezen zou ik heel fijn vinden, ik merk na het uitvallen van één van de batterijen dat ik continu naar de Homewizard-app ga om de status te checken. Voor de rest gebruik ik de HW-app niet, lees alles al in op Home Assistant. Zou mooi zijn als de status in HA kan komen (al is het maar een binary sensor OK/fout) zodat we daarop eventueel een melding kunnen genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:33:
@Devke je had een lijst gemaakt met wensen, ik weet niet of het nog toegevoegd kan worden maar een kleine uitbreiding van de API zou ik wel tof vinden, ik doel dan niet op write-API maar op meer diagnostics.

Met name error/foutstatus uitlezen zou ik heel fijn vinden, ik merk na het uitvallen van één van de batterijen dat ik continu naar de Homewizard-app ga om de status te checken. Voor de rest gebruik ik de HW-app niet, lees alles al in op Home Assistant. Zou mooi zijn als de status in HA kan komen (al is het maar een binary sensor OK/fout) zodat we daarop eventueel een melding kunnen genereren.
Deze staat er al bij. Onder het kopje Notificatie in de post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:06

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Min of meer wel, maar ik denk dat een notificatie vanuit HW niet hetzelfde is als wat ik vraag, ik zou eigenlijk graag de status uit willen kunnen lezen in HA. Er is nu geen informatie in de huidige API opgenomen over de status van de batterij. Ik denk dat een status (Charging, Discharging, Idle, Error) nuttig zou zijn.

De notificatie was meer een voorbeeld van wat je daar dan mee zou kunnen bereiken.

Maar ik besef me nu dat die poll natuurlijk allang gesloten is, dus beetje stom om dan nog te vragen om dingen toe te voegen.

Zie het maar als hardop wensdenken :P

[ Voor 5% gewijzigd door Aardedraadje op 31-03-2025 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Aardedraadje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:33:
Met name error/foutstatus uitlezen zou ik heel fijn vinden, ik merk na het uitvallen van één van de batterijen dat ik continu naar de Homewizard-app ga om de status te checken.
ESPHOME-bordje met een TCS34725 kleurensensor eraan, op de LED-balk van de accu plakken ;)

Maar zonder gekheid, in ieder geval error-indicatie in de API zou wel heel nuttig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Laatst online: 21:49
Devke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:49:
[...]

De bedrijfstoestand van de batterij is ook handig.
Zoals Laden / Ontladen / Idle / Storing
Nog mooier is dat je de batterij naar een bepaalde stand kunt forceren.
Dit allemaal via de api.
Voor de rest werkt de batterij erg goed. De NOM methode werkt hier prima.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 31-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:39
hoevenpe schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Tot 2027 moet je het vooral zien als hobby, interessante techniek en je ondersteund verdere (door)ontwikkeling. Pas na het afschaffen van saldering en lagere initiele aanschafkosten per kWh komt een interessante businesscase in beeld.
Het afschaffen van het salderen als uitgangspunt nemende (wat bij een dynamisch contract deels al kan), met een geschatte 6000 cycli en een ontlaad rendement van 89 procent verplaats je, uitgaande van de NOM strategie, 0.89 * 2,7 * 6000 gratis kWh naar een duurder tijdstip. Dat is 14400 kWh.

Ga uit van een energie belasting van 11 cent, een stroomprijs op het duurdere tijdstip van 7 cent en bereken daarover de btw van 21%, resulteert in een (lage) schatting van 20 cent per kWh. De opbrengsten van de batterij bedragen dan: 14400 kWh * 0,20 euro/kWh = 2880 euro.

Er lijkt mij dan toch een business case. Op zijn minst verdien je de batterij terug.

Tel daarbij op dat Home Wizard de huidige NOM strategie op een hoop manieren kan optimaliseren (laad en ontlaad uitstel) voor dynamische contracten, waardoor het resultaat daar beter wordt.

Verder zal de capaciteit van nieuwe batterijen meegroeien met de ontwikkelingen in de LFP technologie en gezien de tientallen miljoenen stuks die Home Wizard hiervan in de komende jaren naar mijn mening gaat verkopen zal de eindprijs eerder dalen dan stijgen. En als gebruiker van deze decentrale-micro-omvormer-batterijen kun je daarin meegroeien.

[ Voor 19% gewijzigd door johnhemmers op 31-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 13:56
JeroenH schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:17:
[...]

ESPHOME-bordje met een TCS34725 kleurensensor eraan, op de LED-balk van de accu plakken ;)

Maar zonder gekheid, in ieder geval error-indicatie in de API zou wel heel nuttig zijn.
heb deze inderdaad ook bij @Devke aangegeven voor de verzameling van software wijzigingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:24

Toch maar weer even een positief geluid laten horen, vanmorgen een mail dat de chauffeur onderweg was, en tussen 7.36 en 9.36 uur geleverd werd.

8.57 stond de Batterij binnen.

Dus wat ik al eerder aangaf dat we zakelijk geen problemen hebben met Transmission geld dus ook voor Privé.

Batterij staat nu te acclimatiseren, ben nu aan het werk, vanmiddag instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
Eindelijk dan echt de nacht door kunnen komen nu de verwarming naar de zomerstand aan het gaan is. En meteen een resultaat van 18,3 uur NOM. Dit zal snel verder omhoog gaan als wij hier ook weer gaan koken op de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tcgjxoTIj3gB0QUXMIwaa2LJMc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zYrq9TmcrJWLM2NQkbbR0p85.png?f=user_large

Voor de gene die deze sensor gebruiken in Home assistant uit de post gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2" hierbij ook de chart die wij hier gebruiken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 1month
span:
  start: day
  offset: "-1month"
cache: true
experimental:
  color_threshold: true
apex_config:
  yaxis:
    - decimalsInFloat: 0
      min: 0
      max: 24
      tickAmount: 4
      labels:
        show: true
        style:
          colors: "#7b7c83"
  tooltip:
    x:
      format: d/MM
      show: false
  grid:
    show: true
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 170px
  legend:
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
series:
  - entity: sensor.dagelijks_nom_duur
    name: NOM
    statistics:
      period: day
      type: max
      align: start
    type: column
    color: "#327ba8"
    show:
      in_header: false
      extremas: max

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
Hier komt net een firmware update voor de batterij binnen en firmware is hier nu ook 1.0103.
Hopelijk stabiele versie want de 101 versie werkte hier met goed met de nieuwe batterij

En nu zie ik trouwens ook een firmware update voor de P1 meter binnen komen 6.0112

Nu firmware update kan groene led van de P1 meter even blijven knipperen , maar dat kwam hier weer vanzelf goed

[ Voor 89% gewijzigd door ivo1969 op 31-03-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-06 11:08
ivo1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:38:
Hier komt net een firmware update voor de batterij binnen en firmware is hier nu ook 1.0103.
Hopelijk stabiele versie want de 101 versie werkte hier met goed met de nieuwe batterij

En nu zie ik trouwens ook een firmware update voor de P1 meter binnen komen 6.0112
Die update had ik al even😉😊 probleemloos.
Inmiddels 1.0104 door gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:47:
[...]

aha, maar dan ben jij beta tester? want ik kwam van 101 en dus vandaag naar 103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:51
ivo1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:38:

Nu firmware update kan groene led van de P1 meter even blijven knipperen , maar dat kwam hier weer vanzelf goed
Naar aanleiding van jouw bericht de mijne ook meteen maar een update gegeven. :)

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51
Mails from the beta team:
P1 Meter 6.0112 is now available for all users with a Plug-In Battery.
Plug-In Battery 1.0103 is now available for all batteries.
New in Plug-In Battery 1.0104 (beta)
  • We made some changes to the error reporting during boot. Some errors were incorrectly displayed during boot while components were still initialising.
  • There was an issue that caused the “slanted surface” error to be triggered incorrectly. We’ve fixed that!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:53
Adviseren jullie om eerst de P1 meter te updaten of eerst de PiB?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
blueman85 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:57:
Adviseren jullie om eerst de P1 meter te updaten of eerst de PiB?
Kan je hier in geen advies geven, maar hier kreeg de batterij eerst de update, toen dacht ik later en misschien dat de P1 meter ook wel een update heeft en die heb ik dus daarna geüpdatet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-06 07:51
Ik kwam van het weekend thuis en toen waren de lichtjes op 1 van de batterijen geheel uit. De app melde geen rariteiten en batterij was ook gewoon online. Toch even met de knop uitgezet en weer aan en toen waren de lampjes weer aan. Hopelijk éénmalig en anders maar melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
gielz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:20:
Eindelijk dan echt de nacht door kunnen komen nu de verwarming naar de zomerstand aan het gaan is. En meteen een resultaat van 18,3 uur NOM. Dit zal snel verder omhoog gaan als wij hier ook weer gaan koken op de zonnepanelen.

[Afbeelding]

Voor de gene die deze sensor gebruiken in Home assistant uit de post gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2" hierbij ook de chart die wij hier gebruiken.

[...]
Wat hanteer je als marge voor nom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-06 07:51
Devke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:09:
Release Notes PIB versie 1.0104 draait nu bij de beta testers.

[Afbeelding]
Precies zoals @Gandalf al zei dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
k heb er 1 van alles onder de 1 watt en 1 van alles onder de 50 watt.
Sjamo schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Wat hanteer je als marge voor nom?

[ Voor 33% gewijzigd door gielz op 31-03-2025 12:17 ]

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Gandalf schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:57:
Mails from the beta team:

[...]

[...]

[...]
Eigenlijk raar dat ze weten wat evt mis kan gaan bij de 103 versie die nu vrij te geven voor de niet beta testers.
Dan zou ik zeggen wacht een week langer en dan over naar 104 voor de rest van het "volk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Zojuist update gedraaid. 1 van mn 2 batterijen claimed offline te zijn. Maar laat wel op in de app gewoon 1600. Dus zal vanzelf wel oplossen gok ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymMq2ksKlMr4d1PHb0Zy3Pe3M_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygllYQDk3tAuMdE6JKVVLvxU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door crryp op 31-03-2025 12:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Eigenlijk raar dat ze weten wat evt mis kan gaan bij de 103 versie die nu vrij te geven voor de niet beta testers.
Dan zou ik zeggen wacht een week langer en dan over naar 104 voor de rest van het "volk"
Als je die werkwijze zou volgen dan werd er nooit een software update uitgerold omdat er altijd wel weer iets anders gevonden wordt.

Wat ze doen en wat ook de normale werkwijze is, je brengt een Beta uit waarin je een of meer problemen oplost en als dat opzich goed werkt, zelfs als daarnaast nog andere problemen bestaan, dan geef je die Beta vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
hanev001 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Als je die werkwijze zou volgen dan werd er nooit een software update uitgerold omdat er altijd wel weer iets anders gevonden wordt.

Wat ze doen en wat ook de normale werkwijze is, je brengt een Beta uit waarin je een of meer problemen oplost en als dat opzich goed werkt, zelfs als daarnaast nog andere problemen bestaan, dan geef je die Beta vrij.
Dat begrijp ik, maar als ik zie welke verbeteringen er in 104 zitten zijn dat wel belangrijke , maar goed ben bewust geen beta tester en volgende versie komt vanzelf wel weer tzt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:58:
[...]

Min of meer wel, maar ik denk dat een notificatie vanuit HW niet hetzelfde is als wat ik vraag, ik zou eigenlijk graag de status uit willen kunnen lezen in HA. Er is nu geen informatie in de huidige API opgenomen over de status van de batterij. Ik denk dat een status (Charging, Discharging, Idle, Error) nuttig zou zijn.

De notificatie was meer een voorbeeld van wat je daar dan mee zou kunnen bereiken.

Maar ik besef me nu dat die poll natuurlijk allang gesloten is, dus beetje stom om dan nog te vragen om dingen toe te voegen.

Zie het maar als hardop wensdenken :P
Ik vind het sws geen slecht idee. Nu begrijp ik je. Ik denk wel dat als je bijvoorbeeld laaduitstel wilt realiseren voor HA, dat je bijvoorbeeld die IDLE status al moet hebben en dus vast leggen. Een onderdeel van de API zal moeten worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Ik kreeg van de week de melding scheef staan. Als goed is zien we die dus niet meer. Was al gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Nou ja, zo te zien heeft de vertraging tot (uiterlijk, hopelijk) 10 mei wel het voordeel dat er nog wat FW-updates passeren waarin wat problemen opgelost zijn. Kleinere kans dat na levering een omruiling nodig is, hoop ik. Ik probeer er maar het meest positieve in te zien :)

Pagina: 1 ... 72 ... 140 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.