Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:20
Vandaag een mail gestuurd. Nog geen reactie.
Heb dus ook al gehad dat de batterij niet meer oplaadde of ontlaadde, volgens de app alles oké was maar de lampjes uit waren op de batterij. Nadat ik de schakelaar uit een aan heb gezet startte hij op en ging het wel weer goed. Maar al diverse keren gehad en dat begint een beetje vervelend te worden. Ik wil er geen omkijken naar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nikon. schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:09:
[...]

Vandaag een mail gestuurd. Nog geen reactie.
Heb dus ook al gehad dat de batterij niet meer oplaadde of ontlaadde, volgens de app alles oké was maar de lampjes uit waren op de batterij. Nadat ik de schakelaar uit een aan heb gezet startte hij op en ging het wel weer goed. Maar al diverse keren gehad en dat begint een beetje vervelend te worden. Ik wil er geen omkijken naar hebben.
Heb je wel gekeken of de onderlinge communicatie goed was. Dit probleem lijkt hier op. Het is zelfstandig simuleren door met je wifi netwerkje klooien

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikon.
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:20
GL007 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:19:
[...]

Heb je wel gekeken of de onderlinge communicatie goed was. Dit probleem lijkt hier op. Het is zelfstandig simuleren door met je wifi netwerkje klooien
Voor zover ik dat kan zien lijkt dat prima te gaan. Ook geen issues in de app over wifi of connectieproblemen. Het rare is dat ik de eerste 6 weken geen enkel issue met de accu heb gehad. En er is eigenlijk niets veranderd (behalve dan een paar firmware updates van de p1 dongle en de batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:27
nikon. schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:01:
Ik heb na een tijd zonder problemen gewerkt te hebben met de accu nu toch al een aantal weken wat issues.

Accu laadt op tot een willekeurig percentage. Laadt daarna niet meer verder en ontlaad ook niet meer.

Vandaag laadt hij wel netjes op tot 98%, maar nu ontlaad hij niet terwijl ik 200-300w verbruik vanaf het net.

Firmware van p1 meter en battery al geüpdatet van de week.

Nog meer mensen last van soortgelijke issues?
Ik merkte hier het volgende:

eerst tot 100% geladen, later met koken, was weet ik wat daalde batterij naar 99% , was nog genoeg stroom via zonnepanelen, dus batterij bleef op 99%.
Later 350 W display groene kleur dus teruggave maar batterij laadde niet meer bij tot 100%, oke het gaat maar om 1%, maar toch.
Ik heb voor de gein eens toen de P1 meter uit de slimme meter gehaald en toen er weer erin gedaan.
Maar toen net als naar de laatste update , ging de P1 meter groen knipperen en bleef dat doen, met vorige firmware nooit last van gehad, ik heb vervolgens op de usb c poort de stroom adapter aangesloten en P1 meter bleef groen en batterij laadde weer naar 100%.

Ben net thuis en Batterij staat momenteel op 71% en werkt alles zo te zien zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:23
nikon. schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:25:
[...]

Voor zover ik dat kan zien lijkt dat prima te gaan. Ook geen issues in de app over wifi of connectieproblemen. Het rare is dat ik de eerste 6 weken geen enkel issue met de accu heb gehad. En er is eigenlijk niets veranderd (behalve dan een paar firmware updates van de p1 dongle en de batterij)
Ik had hetzelfde, ondertussen hebben de problemen zichzelf opgelost…
Sinds vandaag trouwens bèta tester, maar dat staat er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 22:50
Leoniq schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:17:
[...]
Vanwege het feit dat bv een Duravolt 5kw stekker bat. heeft.....

Als 1 merk goed werkt, waarom dan moeilijkheden zoeken door een ander merk erbij te zetten?

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Sinds 1.0103 valt het me op dat er 's nachts veel minder geïmporteerd wordt van het net. Home Assistant geeft zelfs geen honderdste kWh meer aan op het energy dashboard. Voorheen was dat wel zo.

Wel een klein beetje export, zo'n 0.01 of 0.02 kWh per uur.

Maar het lijkt erop dat het langer actief blijven van de omvormer echt helpt bij het reageren op vraag in het huis, zelfs bij DMSR4.

[ Voor 11% gewijzigd door Aardedraadje op 02-04-2025 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:40
Aardedraadje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:20:
Sinds 1.0103 valt het me op dat er 's nachts veel minder geïmporteerd wordt van het net. Home Assistant geeft zelfs geen honderdste kWh meer aan op het energy dashboard. Voorheen was dat wel zo.

Maar het lijkt erop dat het langer actief blijven van de omvormer echt helpt bij het reageren op vraag in het huis, zelfs bij DMSR4.
Veel minder weet ik niet, maar het lijkt inderdaad minder. Helaas was doordat ik gisterenavond de airco te laat uitgezet heb de HW pib al halfweg de nacht leeg. Gelukkig nam de andere (ander merk) het over. Op de printscreen kan je goed het verschil zien in gedrag tussen de 2 batterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZX1uOTFiR-2PtDbKCKZ3nKvHEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzMWNl125mGBdbKAvIVILRWd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:26

Aardedraadje

Met kabelschoen

Sjamo schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:12:
[...]

Veel minder weet ik niet, maar het lijkt inderdaad minder. Helaas was doordat ik gisterenavond de airco te laat uitgezet heb de HW pib al halfweg de nacht leeg. Gelukkig nam de andere (ander merk) het over. Op de printscreen kan je goed het verschil zien in gedrag tussen de 2 batterijen.

[Afbeelding]
Het woordje 'veel' had ik wel achterwege mogen laten ja. ;)

Voorheen importeerde ik volgens het Energy Dashboard 's nachts zo'n 0.02 tot 0.04 kWh per uur. Gisternacht en afgelopen nacht niks te zien. Het kan toeval zijn, maar ik vermoed dat de NOM wat strakker reageert nu. Dat strookt ook met Homewizards berichtgeving omtrent de update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:40
Aardedraadje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:40:
[...]

Het woordje 'veel' had ik wel achterwege mogen laten ja. ;)

Voorheen importeerde ik volgens het Energy Dashboard 's nachts zo'n 0.02 tot 0.04 kWh per uur. Gisternacht en afgelopen nacht niks te zien. Het kan toeval zijn, maar ik vermoed dat de NOM wat strakker reageert nu. Dat strookt ook met Homewizards berichtgeving omtrent de update.
Door wisselende omstandigheden is het soms lastig een goed beeld te krijgen van de prestatie op korte termijn vind ik. Maar over het geheel genomen ben ik bijzonder tevreden over de nom functie van deze batterij, zeker tov onze andere batterij.

[ Voor 32% gewijzigd door Sjamo op 02-04-2025 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Aardedraadje schreef op woensdag 2 april 2025 @ 07:20:

Bij mij (met DSMR 4) lijkt het sinds de update niet zozeer in totaal iets minder wat er over de nacht teruggeleverd wordt, maar vooral lagere "pieken" in terugleveren.
Over de hele nacht is terugleveren in totaal nog steeds geen 0,1 kWH, dus sowieso bijna verwaarloosbaar.

Ik zie alleen op de 5-min interval in de grafiek dus wel lagere maxima van terugleveren. Voor de update soms wel 30W over 5 minuten.
Na de update maximaal 14W en meestal ruim onder de 10W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Hier is de batterij rond 8.00 gestopt met terug leveren, 0% in de batterij.
Ondanks de panelen weer aan het opwekken zijn blijft de batterij op inactief staan.
In de app staat nergens een foutmelding.

Ik kijk het nog maar even aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Maarren schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Bij een normale DSMR5 meter kan homewizard regelen op seconden waarden.
Bij een normale DSMR4 meter kan homewizard regelen op 10 seconden waarden.
En dit regelt in beide gevallen stabiel, alleen bij seconden waarden is de regeling nauwkeuriger.

Maar die Landis+Gyr E350 SMR5 is een rare DSMR5 meter. Die stuurt iedere seconde data (zoals een DSMR5 meter) maar veranderd de meetwaarden in die data maar iedere 10 seconden (zoals een DSMR4 meter). Met als gevolg dat de batterij regeling dacht te kunnen regelen op seconden waarden, terwijl in werkelijkheid maar 1 keer per 10 seconden echt een nieuwe meetwaarde binnen kwam. En als de regeling snel probeert te regelen op seconde basis, terwijl de metingen maar per 10 seconden veranderen dan wordt het instabiel. Met die nieuwe firmware van de homewizard P1, kan hun batterijregeling nu omgaan met deze specifiek slimme meter. Hoe ze het opgelost hebben weet ik niet, maar met de nieuwe firmware en deze slimme meter regelt het nu stabiel gebaseerd op 10 seconden metingen.
Landis+Gyr E350 werkt met gprs (2g). KPN stopt als laatste met gprs op 1 december 2027

Dat betekent (gelukkig) dat deze afwijkende slimme meter ruim voor die tijd vervangen moet worden. En zijn we dan weer bij de tijd!

Wel fijn om alle HW-apparatuur realtime te kunnen volgen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 15:15
TiesD schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:04:
[...]

Vrijdag j.l. heb ik een betaallink ontvangen en maandag de batterij.
En wanneer heb je hem besteld. Dan is de info compleet om te snappen waar we staan met de bestellingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
ivo1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:25:
Hier is de batterij rond 8.00 gestopt met terug leveren, 0% in de batterij.
Ondanks de panelen weer aan het opwekken zijn blijft de batterij op inactief staan.
In de app staat nergens een foutmelding.

Ik kijk het nog maar even aan.
Het is al meer gezegt, je moet er niet zo op letten en lekker zijn gang laten gaan. Houd er rekening mee dat hij pas begint te laden als de teruglevering ergens tussen de 50 - 100 watt is en zelfs dichter tegen de 100. Ik heb ook wel gehad dat ik tegen de avond de accu net 1 a 2 % omlaag trok en ondanks dat ik (gering) terugleverde niet meer vol kreeg. Jammer dan ik heb die 1 a 2 % toch nuttig gebruikt denk ik dan maar. Ik heb ook wel eens gehad dat alle ledjes 's morgens uit waren. Lekker laten gaan, ik zag dat in de App en in Homeassistent de status gewoon werd doorgegeven dus batterij werkte. Lekker laten gaan en bij het laden gingen de ledjes weer gewoon hun werk doen. Kortom ik heb hem geinstalleerd en verder nooit meer aangeraakt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Deze morgen trof ik mijn batterijen zo aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyNoMHtkpydcOrSXKAmm5QN6aDU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xKXE1JFS7o0SYvcFumvYX7dz.jpg?f=user_large

De ene staat te laden en de andere te ontladen. Lijkt me niet zo efficiënt. De ene meldt dat hij laadt vanwege inactiviteit, maar de andere was nog niet leeg, ze lijken dus nogal uit balans ontladen te zijn.

Heb al een mailtje gestuurd naar Homewizard om het hen ook direct te melden. Zal wel een softwaredingetje zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
phYzar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:11:
Deze morgen trof ik mijn batterijen zo aan:

[Afbeelding]

De ene staat te laden en de andere te ontladen. Lijkt me niet zo efficiënt. De ene meldt dat hij laadt vanwege inactiviteit, maar de andere was nog niet leeg, ze lijken dus nogal uit balans ontladen te zijn.

Heb al een mailtje gestuurd naar Homewizard om het hen ook direct te melden. Zal wel een softwaredingetje zijn.
Toch kan dit vrij logisch zijn. De SOC van de lader is gewoon te laag. Aangezien de andere batterij nog wat over heeft kan die daarvoor helpen ipv van het net te halen.
Dat niet beide evenveel SOC hebben is ook logisch, de efficientie van 1 batterij ipv 2 batterijen gebruiken kan hoger zijn.

Dit is een uitzonderingssituatie, maar niet echt gek imho.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

phYzar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:11:
Dat laden 'vanwege inactiviteit' als reden kun je volgens mij compleet negeren. Je batterij is te diep ontladen en moet weer even opgepept worden. Het zou een verbetering zijn als die reden door HW wordt geschrapt of alleen gebruikt als het laden echt door inactiviteit komt. Maar we hebben in dit topic allemaal batterijen die elke dag druk bezig zijn en soms net even te ver ontladen zijn. Van inactiviteit is daarbij natuurlijk geen sprake.

Dat je batterijen niet beide even snel ontladen is 'by design', dat batterijen in toerbeurten worden aangesproken. Daarover is vaker in dit topic geschreven. Eén batterij die met 600W ontlaad is efficiënter dan twee batterijen die elk met 300W ontladen.

Dat een van je batterijen al helemaal leeg is (zelfs ietsje te leeg) terwijl de andere nog wel kan terugleveren is niet per definitie fout.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
De mijne ging vannacht direkt na het ontladen (60 watt bij 0%) direct over naar 75 laden en later even 800 watt. Je ziet ook dat hij na het laden nog een half uurtje in standby bleef staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDFbO8Ps6bx6T4m-H08cKXB4At8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hcx0lec65JaERWwdxW43ESzR.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door winwiz op 02-04-2025 11:27 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 23:22
Gizz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:19:
[...]

Dat laden 'vanwege inactiviteit' als reden kun je volgens mij compleet negeren. Je batterij is te diep ontladen en moet weer even opgepept worden. Het zou een verbetering zijn als die reden door HW wordt geschrapt of alleen gebruikt als het laden echt door inactiviteit komt. Maar we hebben in dit topic allemaal batterijen die elke dag druk bezig zijn en soms net even te ver ontladen zijn. Van inactiviteit is daarbij natuurlijk geen sprake.
Goed punt, misschien zet die melding me op het verkeerde been.

Voor de volledigheid de auto-reply van bot Wizzi:
Het gedrag dat je beschrijft is eigenlijk normaal en onderdeel van onze slimme aansturing van meerdere batterijen. Elke batterij reageert dynamisch op het energieoverschot of -tekort in je woning, gebaseerd op metingen via de P1 Meter.

Bij een laadvraag minder dan 800 watt wordt één batterij traploos aangestuurd. Als er meer dan 800 watt nodig is, schakelen meerdere batterijen bij en wordt het vermogen evenredig verdeeld. Dit zorgt voor de hoogste efficiëntie.

Het systeem balanceert bewust niet per fase in een huis met een 3-fase aansluiting, maar kijkt naar het totaal van alle fasen. Dit levert een hogere efficiëntie op dan per fase balanceren.

Kortom, het gedrag dat je ziet is geen probleem, maar juist een slimme manier om je energieverbruik te optimaliseren. Er is dus geen software-update nodig om dit te verbeteren.
Die gaat dus vooral in op het ongelijk ontladen zoals jij en @ArthurMorgan ook uitleggen. Het 3-fase verhaal kwam niet in mijn vraag voor, maar ik begrijp dat ze dat voor de volledigheid erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
winwiz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:11:
[...]

Het is al meer gezegt, je moet er niet zo op letten en lekker zijn gang laten gaan. Houd er rekening mee dat hij pas begint te laden als de teruglevering ergens tussen de 50 - 100 watt is en zelfs dichter tegen de 100. Ik heb ook wel gehad dat ik tegen de avond de accu net 1 a 2 % omlaag trok en ondanks dat ik (gering) terugleverde niet meer vol kreeg. Jammer dan ik heb die 1 a 2 % toch nuttig gebruikt denk ik dan maar. Ik heb ook wel eens gehad dat alle ledjes 's morgens uit waren. Lekker laten gaan, ik zag dat in de App en in Homeassistent de status gewoon werd doorgegeven dus batterij werkte. Lekker laten gaan en bij het laden gingen de ledjes weer gewoon hun werk doen. Kortom ik heb hem geinstalleerd en verder nooit meer aangeraakt.
Waarom krijg ik steeds als enige te horen er niet zo op te letten??
Leg dat eens uit .

Is het niet raar dat als de panelen netto 150 minimaal terugleveren rond 10.30 en er gebeurd niks vind ik dat zelf wel raar.
Ik heb alleen de app .
Verder de batterij laadt momenteel nogsteeds niet op en hier toch echt vol op zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:35
BKK schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:40:
Pffff. Ik heb op 2 dec. Besteld. Ik zou eind april de batterij krijgen. Daar geloof ik echt niet meer in. Erg jammer…
Ik heb 2 februari een batterij besteld met een verwachtte levertijd van eind april.
Ben benieuwd of dat gehaald wordt, als ik lees dat meerdere mensen hun batterij heeft om laten wisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• winwiz
ivo1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:31:
[...]

Leg dat eens uit .

Is het niet raar dat als de panelen netto 150 minimaal terugleveren rond 10.30 en er gebeurd niks vind ik dat zelf wel raar.
Ik heb alleen de app .
Verder de batterij laadt momenteel nogsteeds niet op en hier toch echt vol op zon
Omdat je zelf aangeeft dat je er steeds mee bezig bent. Gisteren schreef je nog: Ik heb voor de gein eens toen de P1 meter uit de slimme meter gehaald en toen er weer erin gedaan..... Ik kan mij nu voorstellen dat met dat "gespeel" er onbedoelde problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Daan00 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb 2 februari een batterij besteld met een verwachtte levertijd van eind april.
Ben benieuwd of dat gehaald wordt, als ik lees dat meerdere mensen hun batterij heeft om laten wisselen.
Als het goed is houd je daar rekening mee met de productie -> uitlevering en houd je er een paar in voorraad voor noodzaken. Ik heb mijn tweede op 14 februari besteld en (nog) geen mailtje gehad dat er uitstel is (levering eind april als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
winwiz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:43:
[...]

Als het goed is houd je daar rekening mee met de productie -> uitlevering en houd je er een paar in voorraad voor noodzaken. Ik heb mijn tweede op 14 februari besteld en (nog) geen mailtje gehad dat er uitstel is (levering eind april als het goed is)
Volg advies van homewizard op dus dat gepiel valt wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
ivo1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:31:

Tja :')

Het feit dat je deze vraag stelt doet me vermoeden dat élk antwoord paarlen voor de zwijnen is. Maar goed, we proberen het maar weer eens een keer:

Doe er eens een plaatje bij, van het ruim terugleveren aan het net maar níet laden van de batterij? Ben benieuwd hoe dat er dan uitziet in de app bij jou. Je kijkt wel bij 'nu'? De daggrafieken lopen altijd enige tijd achter.

[ Voor 7% gewijzigd door EvaluationCopy op 02-04-2025 11:54 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:19
31-7 besteld, had al eerder betaald, en zojuist de betaalbevestiging van HW ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:20
winwiz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:26:
De mijne ging vannacht direkt na het ontladen (60 watt bij 0%) direct over naar 75 laden en later even 800 watt. Je ziet ook dat hij na het laden nog een half uurtje in standby bleef staan. [Afbeelding]
Hoeveel wordt er weer bijgeladen bij jou? Ik zie dit gedrag ook terug sinds 1.0103 (en nog aanwezig in 1.0104). Vannacht heeft de PIB na 0% weer 0,25kWh bijgeladen. Eerst 75W voor ong 50min en dan 800W voor 15 a 20min. Wat er bijgeladen wordt is ong de 8% buffer capaciteit.

Vanochtend weer gemeld bij HW. RTE kakt zo ook in tot <70%.

Op het plaatje van @Sjamo lijkt hetzelfde te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
EvaluationCopy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:53:
[...]

Tja :')

Het feit dat je deze vraag stelt doet me vermoeden dat élk antwoord paarlen voor de zwijnen is. Maar goed, we proberen het maar weer eens een keer:

Doe er eens een plaatje bij, van het ruim terugleveren aan het net maar níet laden van de batterij? Ben benieuwd hoe dat er dan uitziet in de app bij jou. Je kijkt wel bij 'nu'? De daggrafieken lopen altijd enige tijd achter.
Ja ik kijk uiteraard bij nu
En als op batterij de leds wit blijven dan laad batterij niet .

Ben nu niet thuis, heb dit al keer eerder gehad en hier met grafiek en foto weer gegeven.
Maar vraag ligt weer bij hw.

[ Voor 9% gewijzigd door ivo1969 op 02-04-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
vraasen schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:05:
[...]

Hoeveel wordt er weer bijgeladen bij jou? Ik zie dit gedrag ook terug sinds 1.0103 (en nog aanwezig in 1.0104). Vannacht heeft de PIB na 0% weer 0,25kWh bijgeladen. Eerst 75W voor ong 50min en dan 800W voor 15 a 20min. Wat er bijgeladen wordt is ong de 8% buffer capaciteit.

Vanochtend weer gemeld bij HW. RTE kakt zo ook in tot <70%.

Op het plaatje van @Sjamo lijkt hetzelfde te gebeuren.
Ik heb het even uit moeten rekenen aan de hand van de tijden
01:12 - 02:05 = 53 minuten a 75 watt =75/60*53 = 66 Wh
02:05 - 02:18 = 13 minuten a 800 watt = 800/60*13 = 173 Wh

Dus samen 173+66= 239 Wh. Dat is iets minder dan 1% dan 10% van de batterij capaciteit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:41
Net een betaalverzoek gehad…
En uiteraard betaald.
Besteld op 1-8-2024

Dit voor degene die wil weten hoe ver ze nu zijn met uitleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:53

fxs81

Julianadorp

Hier ook net het betaalverzoek gekregen en meteen betaald.
Besteld op 31-07-2024 om 16:06 uur.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:58
winwiz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:16:
[...]

Ik heb het even uit moeten rekenen aan de hand van de tijden
01:12 - 02:05 = 53 minuten a 75 watt =75/60*53 = 66 Wh
02:05 - 02:18 = 13 minuten a 800 watt = 800/60*13 = 173 Wh

Dus samen 173*66= 239 Wh. Dat is iets minder dan 1% van de batterij capaciteit.
Wat mis ik?
173 + 66Wh is 239 Wh (niet *)
En dat is ca. 9% van de capaciteit van één PiB.
Toch?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Idem, besteld op 03AUG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Als je verder inzoomt in het laadgedrag zul je zien dat er zaken zijn die o.a. de RTE negatief kunnen beinvloeden. Zeker in de opstart fase zie je bij mij dat er behoorlijk wordt geklapperd. Er staan bomen net in het lichtpad naar de panelen. Daarna loopt het snel op naar het maximum van 800 watt. Daar waar de cursor staat zet ik een warmwater boiler aan (1kW). Hierbij kan de batterij assisteren zodat er geen extra vermogen hoeft te worden geïmporteerd. De panelen gaan steeds meer leveren en ook dan zie je dat het maximum van 800 watt wordt bereikt. Vanaf 13:10 zie je een aantal keren dat er een grootverbruiker aanspringt en dat de batterij snel moet schakelen. Idem net voor 15:00 met een nalooptijd van 8 watt voor de omvormer als je goed kijkt. Ik heb dus geen ideale laadcurve die waarschijnlijk nog wel verbetert als de zon nog hoger komt te staan. Die bomen staan er echter waar ik weinig aan kan doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCJ2jBc4-b3vPhkJq30FkoUcnXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJjzSUE6C4hUjUGgC3pp1T0E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
EVfan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:39:
[...]

Wat mis ik?
173 + 66Wh is 239 Wh (niet *)
En dat is ca. 9% van de capaciteit van één PiB.
Toch?
Aangepast. Je hebt gelijk. Dan is het bijladen ook verklaard min of meer. Hij werd dieper ontladen dan goed voor hem is om zo te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:37
Ik kom op RTE van 76,16% voor de maand maart.

115/151x100=76,16%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHX2v6dypuFcqYFZ7pxFm257H4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mT5CJ6ofqskmuLB2zkkltezH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5QNUCzQ_RLBcqyCrzUwfBoMz90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdWBBu7lftC6O7FNqA2LirUn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gI0fzw6WtILZIDTjooU4MjcJizY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CbN2MaZzDNHspaMl56Tq5Hj.jpg?f=fotoalbum_large

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NepGangster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Toch vind ik 75% RTE best hakken in het jaar verbruik. Onze panelen zijn gekocht met de saldering in gedachten dus onze opwek is jaarlijks ongeveer gelijk aan ons verbruik. Door deze RTE kan ik 'm, nu de saldering er nog is, eigenlijk beter uit de stekker halen dan erin laten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:22

scorpionv

This space for rent

NepGangster schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:20:
Toch vind ik 75% RTE best hakken in het jaar verbruik. Onze panelen zijn gekocht met de saldering in gedachten dus onze opwek is jaarlijks ongeveer gelijk aan ons verbruik. Door deze RTE kan ik 'm, nu de saldering er nog is, eigenlijk beter uit de stekker halen dan erin laten zitten.
Zeker waar. Als je puur naar het rendement kijkt moet je de batterij pas in 2027 inschakelen. Salderen is een gratis, oneindig grote batterij zonder omzetverliezen.

Het gros van de mensen hier vindt het mooi speelgoed, of wil alvast leren hoe het werkt, of wil gewoon de boel hebben staan voor de energiemaatschappijen / overheid gaan graaien. Dus early adopters.

O, en praktisch: Een paar panelen bij plaatsen, of wachten tot HomeWizard automatisch laden op lage tarieven er in heeft geprogrammeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door scorpionv op 02-04-2025 13:28 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Door deze RTE kan ik 'm, nu de saldering er nog is, eigenlijk beter uit de stekker halen dan erin laten zitten.
Voor je portemonnee misschien wel. Voor de wereld niet, qua CO2-uitstoot.

Zoals ik eerder schreef:
Gizz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:33:
Of een thuisaccu financieel interessant is (en zo ja welke), daar hebben we Thuisaccu: al interessant (voor mij)? voor.

Zelf word ik vooral blij van dit soort statistieken, die je niet kunt zien in de HW-app en ook niet op je bankrekening:
[Afbeelding]

's Avonds op 100% je eigen zonnestroom draaien met de kennis dat de elektriciteit die je anders uit het net zou importeren voor 80% fossiel opgewekt wordt. Dat is vet.
Ik hoop dat de stekker er bij jou in mag blijven :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
0,22*0,25=0,055 cent "verlies". Nog steeds beter dan 12 cent boete betalen aan GreenChoice. Heb je een meerjarig contract zonder teruglever boete/afstraffing dan... Tja. Dan had je geen Plug-In Battery hoeven kopen. Dus ligt aan je situatie. Maar die schets je niet. Dus schets ik maar even mijn situatie.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:27
nikon. schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:01:
Ik heb na een tijd zonder problemen gewerkt te hebben met de accu nu toch al een aantal weken wat issues.

Accu laadt op tot een willekeurig percentage. Laadt daarna niet meer verder en ontlaad ook niet meer.

Vandaag laadt hij wel netjes op tot 98%, maar nu ontlaad hij niet terwijl ik 200-300w verbruik vanaf het net.

Firmware van p1 meter en battery al geüpdatet van de week.

Nog meer mensen last van soortgelijke issues?
Bij mij laadde hij gewoon op maar ontladen ho maar, vrijdagmiddag na 17:00 uur met HW contact gehad en na het weekend gelijk een mail dat hij omgeruild gaat worden, dat gebeurt als het goed is vanmiddag :/ hopelijk geen ellende meer na de omruil actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heejijdaar
Dan zal je geen dynamisch contract hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
heejijdaar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:38:
[...]

Bij mij laadde hij gewoon op maar ontladen ho maar, vrijdagmiddag na 17:00 uur met HW contact gehad en na het weekend gelijk een mail dat hij omgeruild gaat worden, dat gebeurt als het goed is vanmiddag :/ hopelijk geen ellende meer na de omruil actie.
Durf het hier bijna niet maar aan te geven, maar scroll terug en zie bij mij soort gelijk.
Maar ik kijk teveel naar de batterij, kreeg ik hier te horen.
Maar meerdere hebben dus het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:44
ivo1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:53:
[...]

Durf het hier bijna niet maar aan te geven, maar scroll terug en zie bij mij soort gelijk.
Maar ik kijk teveel naar de batterij, kreeg ik hier te horen.
Maar meerdere hebben dus het zelfde.
@heejijdaar ruilt zijn batterij om. Dat zou jij toch ook doen?

MT Venus 5.12KWh V153 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Tsja, ik zie het als volgt. Het uiteindelijk wegvallen van salderen is al minimaal tien jaar glashelder. Hoe onhandig dat door onze landelijke overheid is aangepakt (uitstellen, uitstellen, uitstellen en dan in één keer afschaffen) en de ruimte die de leveranciers als gevolg hiervan genomen hebben (terugleverboetes) had ik ook niet in deze mate voorzien, maar het is nu eenmaal zo.

Even uitgaande van de situatie waarin uiteindelijk iedereen terechtkomt (óf een vast of variabel contract met terugleverboete, óf een dynamisch contract zonder terugleverboete heb je de keus:

* Niets doen en de terugleverboete betalen
* Je omvormer dynamisch terugregelen tot eigenverbruik ("dimmen"), waarmee je feitelijk je hele overschot wegooit
* Een gedeelte van je teruglevering proberen te vangen in een accu en die zelf te gebruiken
(en natuurlijk: je verbruik slim plannen om je eigenverbruik te vergroten, maar deze geldt voor alle drie de scenario's en het effect is beperkt)

En ja dan is het jammer dat de RTE van de HW-wizard misschien wat aan de lage kant is, maar als je de twee andere opties beschouwt is het veruit de beste optie.

Je post lezende denk ik eruit te halen dat je nu nog een (vast?) contract hebt zonder terugleverboete. Met het nu nog aanwezig zijn van salderen is op dit moment een accu natuurlijk op geen enkele wijze een financieel verantwoorde aanschaf. Ik mag hopen dat je dat in je overwegingen wel had meegenomen?

En als laatste: geen enkele huisaccu kan salderen 100% vervangen. Salderen is feitelijk het net gebruiken als gratis accu met een onbeperkt* vermogen, een onbeperkte* capaciteit, een onbeperkte* bewaartijd, een onbeperkte* levensduur en een RTE van 100%, het is duidelijk dat geen enkele accu, en al helemaal geen klein accuutje zoals de HW plugin, dit kan vervangen.

* Niet echt onbeperkt, ik weet het, jullie snappen wat ik bedoel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie als ik in het forum kijk dat vooral mensen met twee of meer batterijen hebben de meeste problemen hebben.
Klopt dit.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
r03n_d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:00:
[...]

Heb herstart moeten geven en nu eerst aankijken.
Advies van hw, schijnt soms te kunnen optreden

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:13:
Ik zie als ik in het forum kijk dat vooral mensen met twee of meer batterijen hebben de meeste problemen hebben.
Klopt dit.
Ik zie geen relatie tussen het aantal batterijen en problemen. Het zal meer een gevolg zijn van toeval en als je meerdere batterijen heb neemt de kans dat je een defect hebt simpel numeriek toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heejijdaar
ivo1969 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:13:
[...]

Heb herstart moeten geven en nu eerst aankijken.
Advies van hw, schijnt soms te kunnen optreden
Hoop dat het de accu weer aan de gang krijgt, bij mij was een harde en zachte reset, met telkens 2 minuten spanningsloos, batterij en P1 meter verwijderen en opnieuw toevoegen in de app helaas niet de oplossing.
Succes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heejijdaar
r03n_d schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:00:
[...]

Met onontbeerlijke medewerking van Homewizard, hun service is niets mis mee :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Zojuist betaallink ontvangen. _/-\o_
Besteld op 9 augustus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56
scorpionv schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:26:
[...]
Zeker waar. Als je puur naar het rendement kijkt moet je de batterij pas in 2027 inschakelen. Salderen is een gratis, oneindig grote batterij zonder omzetverliezen.
Dat was helemaal waar. Echter, om de pret te drukken heb je nu de terugleverboete. Bij 2000kWh terugleveren zit je zo over de 20 euro per maand. Omgerekend is dat 12 ct/kWh.

Als je nu een gustig contract hebt met 24ct/kWh, dan is het rendement van de teruggeleverde stroom 50%. Dan is 75% rendement van de batterij nog steeds beter.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:22
Ik bekijk dit op een ‘nuchtere’ manier , zelfs zonder overschot in mijn opbrengst van mijn panelen.
De opbrengst blijft afhankelijk van ons zonnetje, kijk ik nu naar de opbrengst in maart dan is al een groot gedeeltje van het jaarlijkse te verwachte RTE verlies al gedekt. Had ik geen accu gehad was mijn terugleverboete waarschijnlijk ophoog ipv omlaag gegaan. Daarnaast vind ik het persoonlijk leuk om te zien dat mijn import in de avond en gedeeltelijk de nacht bijna 0 is. Dit plezier is mij wel wat waard. Maar dit is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nevil schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:29:
Zojuist betaallink ontvangen. _/-\o_
Besteld op 9 augustus.
Oeh oeh oeh dat begint mijn besteldatum van 19-09 te naderen oOo

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 10:53
PureCode schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:34:
[...]

En wanneer heb je hem besteld. Dan is de info compleet om te snappen waar we staan met de bestellingen.
Excuses. 25 juli 2024 besteld, 29 maart 2025 betaallink en 31 maart ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door TiesD op 02-04-2025 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zucht.. 10 augustus pre-order en vandaag betaallink gehad. In de mail getiteld "Jouw Plug-In Battery staat klaar!" stond:
Dit is het adres waar we jouw Plug-In Battery naartoe sturen:

Naam ontvanger: Prive voor en achternaam
Adres: Prive adresgegevens
Ordernummer: ORD241XXXXXX
Levering: 1 Plug-In Battery

Verkeerd adres? We helpen je graag

Kloppen alle gegevens? Klik dan op de knop hieronder om je bestelling eenvoudig af te ronden. We kijken ernaar uit om jouw bestelling op weg te sturen!
Prima, klik op bestelling afronden en kreeg een scherm waar ik nogmaals mijn prive voor- en achternaam zag en enkel 06-nummer kon aanpassen. Betaald en met blij hoofd aan wachten op de bevestigingsmail.

Ontvang enkele minuten later een mail met titel "Je HomeWizard bestelbevestiging":
<knip>...</knip>
Factuuradres

Bedrijfsnaam
PriveVoornaam PriveAchternaam
Adresgegevens
Postcode en Stad
Prive telefoonnummer
Per abuis staat hier nu ook de naam van mijn eenmanszaak op. Die zag ik in het vorige scherm niet, snel naar "Mijn account" gegaan om te kijken wat daar staat. Staat zowel onder factuuradres als verzendadres mijn prive gegevens.

Het systeem lijkt dus ergens mijn bedrijfsinfo uit een eerdere bestelling gepakt te hebben. Kijk ik dan naar mijn bestellingen zie ik dat:
  • 2 april 2025: Betaling batterij, Bedrijfsnaam maar geen BTW-nummer
  • 7 maart 2025: Geen bedrijfsnaam maar wel BTW-nummer
  • 17 dec 2024: Factuuradres prive, verzendadres prive maar wel btw nummer?
  • ...
als ik nu in de webshop een nieuwe bestelling probeer te doen kan ik bij verzendadres wijzigen enkel "Land, Plaats, Postcode" invullen. Vervolgens kan ik "Next" drukken en kan ik Factuurgegevens invullen. Hier staan automatisch mijn prive gegevens met het veld "Bedrijfsnaam (optioneel)" blank/leeg.

Waar haalt het dan het BTW-nummer vandaan? Blijkt, de optionele checkbox voor verzending wel BTW-nummer te bevatten maar die was niet geselecteerd. Nu zijn alle bestellingen een rommeltje en is onduidelijk welk garantierecht van toepassing is.

Vragen:
  • Iemand hetzelfde meegemaakt?
  • @HomeWizard_NL kan hier retroactief nog wat aan gedaan worden EN kunnen jullie de betalingsschermen fixen zodat het alle info toont?
Ja, ik heb dit ook naar ze gecommuniceerd via de chat wat automatisch een mailtje wordt als het goed is. Wacht nog op reactie.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 22:06
maakt het ook of uit je 5GHz of 2.4GHz wifi hebt in verband met verbinding maken batterijen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hortens9273 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:52:
maakt het ook uit je 5G of 2.4GHz wifi hebt in verband met verbinding maken batterijen?
Hw werkt alleen op 2,4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hortens9273 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:52:
maakt het ook uit je 5G of 2.4GHz wifi hebt in verband met verbinding maken batterijen?
Je moet 2.4/Ghz wifi hebben voor alle Homewizard producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerd74
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-09 12:26
winwiz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:43:
[...]

Ik heb mijn tweede op 14 februari besteld en (nog) geen mailtje gehad dat er uitstel is (levering eind april als het goed is)
Hmmm... Ik heb 29 september besteld en vorige maand een e-mail gehad dat ik hem voor 10 mei ga ontvangen. Ben jij een hele goede klant of zo? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yustmenl
  • Laatst online: 14:21
sjoerd74 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:03:
[...]

Hmmm... Ik heb 29 september besteld en vorige maand een e-mail gehad dat ik hem voor 10 mei ga ontvangen. Ben jij een hele goede klant of zo? ;)
heb mijn tweede besteld voor de mei levering en ook geen uitstel mail ontvangen, ben dan ook benieuwd wat de verwachtingen zijn voor de uitleveringen na de huidige batch. weet iemand daar iets van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T4Dick
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:23
yustmenl schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:11:
[...]

heb mijn tweede besteld voor de mei levering en ook geen uitstel mail ontvangen, ben dan ook benieuwd wat de verwachtingen zijn voor de uitleveringen na de huidige batch. weet iemand daar iets van?
Mijn 2e besteld op 26 februari 2025 voor levering in april 2025.
Nog geen enkele info ontvangen wat betreft de verwachtte leverdatum. Wel of geen uitstel?

De eerste in gebruik vanaf ma 31 mrt, tot nu toe ok.
Afkloppen maar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Even een simpele vraag? Waarom denken mensen die een bestelling hebben gedaan met een leverindicatie in april of later dat ze geen vertraging zullen oplopen als mensen die een lever indicatie voor maart hebben bericht hebben gehad dat dit kan uitlopen tor 10 mei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
T4Dick schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:27:

Mijn 2e besteld op 26 februari 2025 voor levering in april 2025.
Nog geen enkele info ontvangen wat betreft de verwachtte leverdatum. Wel of geen uitstel?
Ze zijn nu nog bezig met het uitleveren van in augustus 2024 bestelde PiB's, april lijkt me voor jou verre van realistisch.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T4Dick
  • Laatst online: 22:23
EvaluationCopy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:50:
[...]

Ze zijn nu nog bezig met het uitleveren van in augustus 2024 bestelde PiB's, april lijkt me voor jou verre van realistisch.
Ik denk het zelf ook dat het (maand) later zal worden maar voor hetzelfde geld zijn ze aan het inlopen.
Je weet het maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:22
Hier 12 februari besteld met leveringsindicatie eind april. Niets ontvangen over latere levering.

Als je ziet dat mensen die vorig jaar besteld hebben uitgesteld worden tot mei verwacht ik ook latere levering.

[ Voor 3% gewijzigd door UniMatrix op 02-04-2025 17:14 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18:14

BKK

2 dec besteld, geen bericht van HW over latere levering. Ik ga ervan uit dat mijn beloofde levering van eind april doorgaat anders zou het HW sieren hier iets meer over te communiceren. Maar goed geen bericht is dan goed bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 20:13
De levering zal wel door gaan, maar ik zou er niet vanuit gaan dat het nog in april gebeurt.

[ Voor 59% gewijzigd door Harri op 02-04-2025 18:27 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:05
Klopt dit.
Mij bekroop hetzelfde gevoel, het lijkt erop dat meeste meldingen van een defecte batterij of storing optreden bij mensen met minimaal 2 batterijen en weinig tot niet bij mensen met 1 batterij.

Kleine poll organiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsamart1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 21:16
BKK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:26:
2 dec besteld, geen bericht van HW over latere levering. Ik ga ervan uit dat mijn beloofde levering van eind april doorgaat anders zou het HW sieren hier iets meer over te communiceren. Maar goed geen bericht is dan goed bericht
Ik heb hem 08 augustus besteld maar ik heb alleen eind februari een bericht gehad van home wizard dat ik hem vanaf eind februari tot begin april kon verwachten. Daarna is het stil gebleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Laatst online: 22:47
sky_walker schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:03:
[...]

Mij bekroop hetzelfde gevoel, het lijkt erop dat meeste meldingen van een defecte batterij of storing optreden bij mensen met minimaal 2 batterijen en weinig tot niet bij mensen met 1 batterij.

Kleine poll organiseren?
Heb sinds eind Januari 2 batterijen, geen enkel probleem ermee gehad gelukkig.
Dus jullie theorie moet voorlopig nog even getoetst worden lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:21
Ronald1245 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:28:
[...]

Heb sinds eind Januari 2 batterijen, geen enkel probleem ermee gehad gelukkig.
Dus jullie theorie moet voorlopig nog even getoetst worden lijkt mij.
*klopt af* 2 batterijen zonder problemen tot nu toe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 20:13
Hier ook twee zonder problemen.

Daaruit resulterend: 100% van de mensen met twee batterijen geeft aan dat ze geen problemen ondervinden 😆

[ Voor 65% gewijzigd door Harri op 02-04-2025 19:40 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56
Harri schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:39:
Hier ook twee zonder problemen.

Daaruit resulterend: 100% van de mensen met twee batterijen geeft aan dat ze geen problemen ondervinden 😆
Hold it :*) . Ik kreeg er ook 2 waarvan 1 niet oke.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
asing schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:03:
[...]

Hold it :*) . Ik kreeg er ook 2 waarvan 1 niet oke.
Niet een directe opmerking naar jou...

Maar het probleem van die ene was niet de oorzaak dat je er twee hebt. Dat er iets mis is met de andere, of daardoor veroorzaakt wordt. Een dubieuze gedachte.

Net als de discussie, "Ik zie allemaal meldingen van problemen hier. Er zal wel minimaal 50% uitval zijn." Je zit op Tweakers wellicht de grootste early adopters groep voor HomeWizard.

Henk en Ingrid melden hun problemen hier niet, en de uitval ligt tussen de 1 en 1,9% volgens HomeWizard. Dus bij 10.000 verkochte units (zeer aannemelijk meer) 100 tot 190 "defecte" units. Hoeveel defecte units zijn hier langs gekomen? 10? 20?

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:03

RTE 2.0

Eindelijk de RTE (met SOC) nu echt netjes in Home Assistant met behoud van de snelheid in je dashboards. Ze worden niet constant bijgewerkt maar eenmalig per dag, week en maand. Hierdoor loopt alles via de long term statistics (LTS) en niet via group by waardoor je een snelle laadtijd hebt. Ook wanneer je bijvoorbeeld in 1x 120 dagen toont.

*Dagelijks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRpkRssqLWyoit6M92HlBVrZNzM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/ijphkkZTrv9prtngN5VnuJI9.gif?f=user_large

*Hier te zien wat mogelijk is zodra wij een paar maanden verder zijn ter illustratieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJgk1f9SMZaSK_V1ill4G7k6Pv8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Zww9vQnhyzkfIwh6ynYOziWU.gif?f=fotoalbum_large

RTE de basis aanmaken

1. Eerst gaan wij een aantal Nutsmeter helpers aanmaken. Maak er één aan voor de import en export met een meter reset cyclus van Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks. Hierdoor springen ze netjes op 0 op een vast moment door Periodiek resettende wat aan staat. Je hebt hierna dus 6 helpers aangemaakt per batterij, 3 export en 3 import.
  2. Vervolgens voor de RTE maken wij 3 tal Numeriek helpers aan. Zet de weergavemodus voor de netheid op invoerveld. Noem deze bijvoorbeeld 'Battery 1 Dagelijkse SOC, Battery 1 Wekelijkse SOC en Battery 1 Maandelijkse SOC. Deze gebruik je om de SOC goed mee te berekenen.
  3. Nu maken wij de RTE berekeningen aan voor Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks als Template helpers. De Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks hebben dezelfde berekening alleen de nutsmeter sensor waar ze naar kijken is anders en uiteraard de correcte SOC input helpers. Vergeet daarna niet de statusklasse op meting te zetten voor de long term statistics en meeteenheid %.

RTE template berekening dagelijkse
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50

{# Stap 1: Controleer of het huidige tijdstip 23:58 is #}
    {% if now().strftime('%H:%M') == '23:58' %}

{# Stap 2: Haal de geïmporteerde en geëxporteerde energie op #}
      {% set energy_import = states('sensor.battery_1_import_dagelijks') | float(0) %}
      {% set energy_export = states('sensor.battery_1_export_dagelijks') | float(0) %}

{# Stap 3: Haal de SOC (State of Charge) start- en eindpercentages op #}
      {% set soc_start_percentage = states('input_number.dagelijkse_soc') | float(0) %}
      {% set soc_end_percentage = states('sensor.battery_1_laadpercentage') | float(0) %}

{# Stap 4: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Start #}
      {% set battery_capacity_kwh_start = 
        2.200 if soc_start_percentage >= 51 else 
        (2.100 if soc_start_percentage >= 21 else 2.000) 
      %}

{# Stap 5: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Eind #}
      {% set battery_capacity_kwh_end = 
        2.200 if soc_end_percentage >= 51 else 
        (2.100 if soc_end_percentage >= 21 else 2.000) 
      %}

{# Stap 6: Bereken de hoeveelheid energie in de batterij bij SOC Start en SOC Eind #}
      {% set soc_start_kwh = (soc_start_percentage / 100) * battery_capacity_kwh_start %}
      {% set soc_end_kwh = (soc_end_percentage / 100) * battery_capacity_kwh_end %}

{# Stap 7: Bereken het verbruik van de batterij #}
      {% set battery_discharge_kwh = soc_end_kwh - soc_start_kwh %}

{# Stap 8: Controleer of de geïmporteerde energie groter is dan 0 #}
      {% if energy_import > 0 %}
        {# Stap 9: Bereken het totale energieverbruik en de efficiëntie #}
        {% set energy_used = energy_export + battery_discharge_kwh %}
        {% set percentage = (energy_used / energy_import * 100) | round(2) %}

{# Stap 10: Controleer of het percentage binnen geldige grenzen ligt #}
        {% if 0 <= percentage <= 100 %}
          {{ percentage }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
      {% else %}
        0
      {% endif %}

{% else %}
      {# Als het niet 23:58 is, voer geen verdere logica uit #}
      0
    {% endif %}
    RTE template berekening wekelijkse
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50

{# Stap 1: Controleer of het huidige tijdstip 23:58 is op Zondag #}
    {% if now().strftime('%A') == 'Sunday' and now().strftime('%H:%M') == '23:58' %}

{# Stap 2: Haal de geïmporteerde en geëxporteerde energie op #}
      {% set energy_import = states('sensor.battery_1_import_wekelijks') | float(0) %}
      {% set energy_export = states('sensor.battery_1_export_wekelijks') | float(0) %}

{# Stap 3: Haal de SOC (State of Charge) start- en eindpercentages op #}
      {% set soc_start_percentage = states('input_number.wekelijkse_soc') | float(0) %}
      {% set soc_end_percentage = states('sensor.battery_1_laadpercentage') | float(0) %}

{# Stap 4: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Start #}
      %}

{# Stap 5: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Eind #}
      %}

{# Stap 6: Bereken de hoeveelheid energie in de batterij bij SOC Start en SOC Eind #}
      {% set soc_start_kwh = (soc_start_percentage / 100) * battery_capacity_kwh_start %}

{# Stap 7: Bereken het verbruik van de batterij #}

{# Stap 8: Controleer of de geïmporteerde energie groter is dan 0 #}
        {# Stap 9: Bereken het totale energieverbruik en de efficiëntie #}

{# Stap 10: Controleer of het percentage binnen geldige grenzen ligt #}
          {{ percentage }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
      {% else %}
        0
      {% endif %}

{% else %}
      {# Als het niet 23:58 is, voer geen verdere logica uit #}
      0
    {% endif %}
    RTE template berekening maandelijkse
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50
    51
    52
    53
    54

{# Stap 1: Bereken de laatste dag van de maand #}
    {% set volgende_maand = now().replace(day=28) + timedelta(days=4) %}
    {% set laatste_dag = (volgende_maand.replace(day=1) - timedelta(days=1)).day %}

{# Stap 2: Controleer of het de laatste dag van de maand is en of het 23:58 uur is #}
    {% if now().day == laatste_dag and now().strftime('%H:%M') == '23:58' %}

{# Stap 3: Haal de geïmporteerde en geëxporteerde energie op #}
      {% set energy_import = states('sensor.battery_1_import_maandelijks') | float(0) %}
      {% set energy_export = states('sensor.battery_1_export_maandelijks') | float(0) %}

{# Stap 4: Haal de SOC (State of Charge) start- en eindpercentages op #}
      {% set soc_start_percentage = states('input_number.maandelijkse_soc') | float(0) %}

{# Stap 5: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Start #}
      %}

{# Stap 6: Bepaal de batterijcapaciteit op basis van SOC Eind #}
      %}

{# Stap 7: Bereken de hoeveelheid energie in de batterij bij SOC Start en SOC Eind #}

{# Stap 8: Bereken het verbruik van de batterij #}

{# Stap 9: Controleer of de geïmporteerde energie groter is dan 0 #}
        {# Stap 10: Bereken het totale energieverbruik en de efficiëntie #}

{# Stap 11: Controleer of het percentage binnen geldige grenzen ligt #}
          {{ percentage }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
      {% else %}
        0
      {% endif %}

{% else %}
      {# Als het niet de laatste dag van de maand om 23:58 is, voer geen verdere logica uit #}
      0
    {% endif %}
  4. Er moeten nu nog 3 automatiseringen aangemaakt worden die de SOCs zal opslaan aan het begin van de dag, week en maand om 00:01. Gebruik hiervoor de onderstaande automatiseringen.

Automatisering dagelijkse SOC
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12

alias: Nieuwe automatisering
    description: ""
    triggers:
      - at: "00:01:00"
        trigger: time
    conditions: []
    actions:
      - data:
          entity_id: input_number.dagelijkse_soc
          value: "{{ states('sensor.battery_1_laadpercentage') | float }}"
        action: input_number.set_value
    mode: single
    Automatisering wekelijkse SOC
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13

alias: Nieuwe automatisering
    triggers:
      - value_template: |
          {{ now().weekday() == 0 and now().hour == 0 and now().minute == 1 }}
        trigger: template
    conditions: []
    actions:
      - data:
          entity_id: input_number.wekelijkse_soc
    Automatisering maandelijkse SOC
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14

alias: Batterij 1 Maandelijks SOC
    triggers:
      - at: "00:01:00"
        trigger: time
    conditions:
      - condition: template
        value_template: "{{ now().day == 1 }}"
    actions:
      - data:
          entity_id: input_number.maandelijkse_soc
  5. De basis is nu klaar en alles word nu automatisch bijgehouden. Pen, papier en je excel kun je links laten liggen.

RTE en de grafiek

1. Zorg dat je apexcharts in Home assistant hebt; https://github.com/RomRider/apexcharts-card
  2. Voeg de onderstaande grafiek toe en pas de sensoren aan. Je hebt in de voorgaande stappen extra sensoren aangemaakt. Je kunt dus er bijvoorbeeld ook voor kiezen om maandelijks of wekelijks te laten zien.

Grafiek
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    46
    47
    48
    49
    50
    51
    52
    53
    54
    55
    56
    57
    58
    59
    60
    61
    62
    63
    64
    65
    66
    67
    68
    69
    70
    71
    72
    73
    74
    75
    76
    77
    78
    79
    80
    81
    82
    83
    84
    85
    86
    87
    88
    89
    90
    91
    92
    93
    94
    95
    96
    97
    98
    99
    100
    101
    102
    103
    104
    105
    106
    107
    108

type: custom:apexcharts-card
    graph_span: 1month
    span:
      start: day
      offset: "-1month"
    cache: true
    stacked: true
    experimental:
      color_threshold: true
    header:
      show: false
      show_states: false
    apex_config:
      yaxis:
        - title:
            text: ""
          decimalsInFloat: 0
          min: 0
          max: 100
          tickAmount: 5
          labels:
            offsetX: -5
            style:
              colors: "#7b7c83"
      markers:
        size: 0
        hover:
          size: 0
      tooltip:
        x:
          format: d/MM
      grid:
        show: true
        borderColor: "#332f2c"
        strokeDashArray: 0
      chart:
        height: 170px
        offsetX: -4
      legend:
      xaxis:
        labels:
        axisTicks:
        axisBorder:
          color: "#616269"
    series:
      - entity: sensor.batteries_import
        name: Geladen
        extend_to: false
        opacity: 0
        yaxis_id: KWHNOM
        statistics:
          period: day
          type: change
          align: start
        type: line
        color: "#6700a7"
        show:
          in_header: false
      - entity: sensor.batteries_export
        name: Ontladen
        yaxis_id: KWHNOM
        statistics:
          type: change
        type: column
        color: "#46a635"
        show:
      - entity: sensor.batteries_laadpercentage
        name: Maximaal opgeladen
        yaxis_id: SOC
        statistics:
          type: max
        color: grey
        stroke_width: 0.5
        show:
      - entity: sensor.batteries_rte_dagelijks_moment
        name: RTE indicatie
        yaxis_id: RTE
        statistics:
        color: "#ffc107"
        show:
        color_threshold:
          - value: 75
            opacity: 1
            color: "#d29f08"
          - value: 0
            color: "#98854f"

Andere handigheidjes

Dagelijkse grafiek (2 batterijen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diPDcAEyicmfStxLzdHtyHjGwsw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/oVJXd4LANUdOLhRFLUeOt9oU.gif?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
experimental:
cache: false
stacked: true
header:
  show_states: true
graph_span: 1d
series:
    name: SOC
    type: line
    color: "#fff"
    stroke_width: 2
    curve: straight
    group_by:
      func: min
      duration: 15min
    show:
  - entity: sensor.battery_1_vermogen
    name: Batterij 1
    group_by:
      func: avg
    yaxis_id: energy
    show:
    float_precision: 0
    color_threshold:
      - value: -1
        color: "#aff5a4"
  - entity: sensor.battery_2_vermogen
    name: Batterij 2
    group_by:
      func: avg
    yaxis_id: energy
    show:
    float_precision: 0
    color: "#8f05e4"
    color_threshold:
        color: "#8f05e4"
      - value: -1
        color: "#46a635"
  - entity: sensor.batteries_import_dagelijks
    yaxis_id: header_only
    name: Vandaag (geladen)
    show:
      in_header: true
      in_chart: false
  - entity: sensor.batteries_export_dagelijks
    name: Vandaag (ontladen)
    show:
    name: SOC
    show:
span:
apex_config:
  stroke:
    dashArray: 0
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
  yaxis:
    - title:
      max: 100
      tickAmount: 6
      opposite: true
      labels:
        style:
    - title:
      min: -1800
      max: 1800
      tickAmount: 6
      labels:
        style:
          colors: "#616269"
  grid:
    borderColor: "#343434"
  chart:
    height: 210px
  legend:
NOM duur berekenen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0si1xaQzhj5H6gC0aFvJpl44SU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GM3bst7MzJgtkPJMGI1KexDg.png?f=user_large
gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

NOM duur grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymu0AbBXaWNDHGQEF9lUPPBfHgQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/PIUMW7ExgPL1Aimhtoi6oEdH.gif?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
graph_span: 1month
span:
  offset: "-1month"
cache: true
experimental:
apex_config:
  yaxis:
    - decimalsInFloat: 0
      max: 24
      tickAmount: 4
      labels:
        style:
  tooltip:
    x:
      format: d/MM
  grid:
    borderColor: "#332f2c"
  chart:
    height: 170px
  legend:
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
series:
  - entity: sensor.dagelijks_nom_duur
    name: NOM
    statistics:
    color: "#327ba8"
    show:
      extremas: max
Status van de batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vj6qoBi4ZDzRkFGB_LcJP7clsA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/kpbDXPPn4397cr8klzA6sZum.gif?f=user_large
Voeg deze toe via een Template helper. Boven aan mooi te configuren naar eigen smaak. En toont vervolgens een verwachtte laadduur/ontlaadduur, leeg wanneer is er weer zon en of hij inactief is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
{% set configuratie = {
"laadpercentage_sensor": "sensor.batteries_laadpercentage",
"vermogen_sensor": "sensor.batteries_vermogen",
"Laden_uitgebreide_weergave": True,
"Debug_tonen": False,
"totale_capaciteit_kwh_laden": 5.800,
"totale_capaciteit_kwh_ontladen": 4.700,  
"vertraging_zonsopkomst_in_minuten": 60,
"teksten": {
  "opwek_tekst": "Opwek vanaf",
  "laadduur_tekst": "Laden",
  "inactief_tekst": "Inactief",
  "laden_tekst": "Laden",
  "debug_tekst": "DEBUG:"
    }
} %}

{# Variabelen initiëren #}
{% set laadpercentage = states(configuratie['laadpercentage_sensor']) | float %}
{% set totale_capaciteit_kwh_laden = configuratie['totale_capaciteit_kwh_laden'] %}
{% set totale_capaciteit_kwh_ontladen = configuratie['totale_capaciteit_kwh_ontladen'] %}
{% set ontlaadvermogen_kw = states(configuratie['vermogen_sensor']) | float / 1000 %}

{# Tijden omzetten naar minuten sinds middernacht #}
{% set nu = now().hour * 60 + now().minute %}
{% set zon_op = (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).hour * 60 + (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).minute %}
{% set zon_onder = (state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime | as_local).hour * 60 + (state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime | as_local).minute %}

{# Debug output tonen als geactiveerd #}
{% if configuratie['Debug_tonen'] %}
    {{ configuratie['teksten']['debug_tekst'] }}
    Opwek: {{ configuratie['teksten']['opwek_tekst'] }} {{ (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).strftime('%H:%M') }}
    Inactief: {{ configuratie['teksten']['inactief_tekst'] }}
    Laden: 
    {% if ontlaadvermogen_kw > 0 %}
        {% set resterende_energie_kwh = ((100 - laadpercentage) / 100) * totale_capaciteit_kwh_laden %}
        {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / ontlaadvermogen_kw %}
        {% set totale_minuten = tijd_uren * 60 %}
        {% set uren = (totale_minuten // 60) | round %}
        {% set minuten = (totale_minuten % 60) | round %}
        {{ configuratie['teksten']['laadduur_tekst'] }} {{ uren }}u {{ minuten }}m
    {% else %}
        {{ configuratie['teksten']['laden_tekst'] }}
    {% endif %}
    Ontladen eindtijd: 
    {% if ontlaadvermogen_kw < 0 %}
        {% set resterende_energie_kwh = (laadpercentage / 100) * totale_capaciteit_kwh_ontladen %}
        {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / (-1 * ontlaadvermogen_kw) %}
        {% set eindtijd = now() + timedelta(minutes=totale_minuten | round) %}
        {{ eindtijd.strftime('%d-%m %H:%M') }}
    {% else %}
        Geen ontladen actief.
    {% endif %}
{% else %}
    {# Condities implementeren #}
    {% if laadpercentage == 0 and ontlaadvermogen_kw == 0 and (nu > zon_onder or nu < zon_op) %}
        {{ configuratie['teksten']['opwek_tekst'] }} {{ (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).strftime('%H:%M') }}
    {% elif ontlaadvermogen_kw < 0 %}
        {% set resterende_energie_kwh = (laadpercentage / 100) * totale_capaciteit_kwh_ontladen %}
        {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / (-1 * ontlaadvermogen_kw) %}
        {% set eindtijd = now() + timedelta(minutes=totale_minuten | round) %}
        {{ eindtijd.strftime('%d-%m %H:%M') }}
    {% elif ontlaadvermogen_kw > 0 %}
        {% if configuratie['Laden_uitgebreide_weergave'] %}
            {% set resterende_energie_kwh = ((100 - laadpercentage) / 100) * totale_capaciteit_kwh_laden %}
            {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / ontlaadvermogen_kw %}
            {% set uren = (totale_minuten // 60) | round %}
            {% set minuten = (totale_minuten % 60) | round %}
            {{ configuratie['teksten']['laadduur_tekst'] }} {{ uren }}u {{ minuten }}m
        {% else %}
            {{ configuratie['teksten']['laden_tekst'] }}
        {% endif %}
    {% else %}
        {{ configuratie['teksten']['inactief_tekst'] }}
    {% endif %}
{% endif %}
Tooltip ontbreek, wat nu?
In Apexcharts wanneer je niet elke dag alle data hebt zal de mouseover tooltip niet zichtbaar worden. Niet echt handig dus en voorlopig gaan ze dit ook niet oplossen in de software. Je kunt dit oplossen door het volgende toe te voegen in het apex_config - tooltip gedeelte. De meet eenheid %, kwh zal wel komen te vervallen je ziet dus alleen de juiste waarde
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
apex_config:
  tooltip:
    custom: |
      EVAL:function a({ series, seriesIndex, dataPointIndex, w }) {
          const hoverXaxis = w.globals.seriesX[seriesIndex][dataPointIndex];
          const seriesX = w.globals.seriesX.map((seriesX) => {
              return seriesX.findIndex(x => x >= hoverXaxis);
          });

// Function to format numbers with comma as decimal separator and dot as thousands separator
          function formatNumber(value) {
              const [integerPart, decimalPart] = value.toFixed(1).split('.');
              return integerPart.replace(/\B(?=(\d{3})+(?!\d))/g, '.') + ',' + decimalPart;
          }

let hoverList = "";

w.globals.seriesNames.forEach((seriesName, seriesEachIndex) => {
              const data = series[seriesEachIndex];
              const index = seriesX[seriesEachIndex];

let value;
              if (index >= 0 && index < data.length && w.globals.seriesX[seriesEachIndex][index] >= hoverXaxis) {
                  value = data[index];
              } else {
                  value = 'n/a';
              }

hoverList += `
                  <div class="apexcharts-tooltip-series-group apexcharts-active" style="order: 1; display: flex;">
                      <span class="apexcharts-tooltip-marker" style="background-color: ${
                          w.globals.markers.colors[seriesEachIndex]
                      };"></span>
                      <div class="apexcharts-tooltip-text" style="font-family: Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 12px;">
                          <div class="apexcharts-tooltip-y-group">
                              <span class="apexcharts-tooltip-text-y-label">${
                                  seriesName
                              }: </span>
                              <span class="apexcharts-tooltip-text-y-value">${value === 'n/a' ? value : formatNumber(value)}</span>
                          </div>
                      </div>
                  </div>`;
          });

const date = new Date(hoverXaxis);
          const formattedDate = date.toLocaleDateString('en-GB', {
              day: '2-digit',
              month: 'short',
              year: 'numeric'
          });
          const formattedTime = date.toLocaleTimeString('en-GB', {
              hour: '2-digit',
              minute: '2-digit',
              second: '2-digit'
          });

return `<div class="apexcharts-tooltip-title" style="font-family: Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 12px;">${
              formattedDate + ", " + formattedTime
          }</div>${hoverList}`;
      }
Ook moet de color_threshold helaas op false gezet worden.

code:
1
2
experimental:
  color_threshold: false

*Ter illustratie de bewuste bug in een andere grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jS4LFVx7HzTBqYBOru9ZecI66qU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/r6kIZ6bYHabJdyPBzL2FPyki.gif?f=user_large

[ Voor 136% gewijzigd door gielz op 03-04-2025 10:30 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander_73
  • Laatst online: 10-07 15:57
sky_walker schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:03:
[...]

Kleine poll organiseren?
Ik heb maar 1 batterij, maar wel defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edblom
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:29
[quote]TFX77 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:15:
[...]

Niet een directe opmerking naar jou...

Maar het probleem van die ene was niet de oorzaak dat je er twee hebt. Dat er iets mis is met de andere, of daardoor veroorzaakt wordt. Een dubieuze gedachte.

Net als de discussie, "Ik zie allemaal meldingen van problemen hier. Er zal wel minimaal 50% uitval zijn." Je zit op Tweakers wellicht de grootste early adopters groep voor HomeWizard.

Henk en Ingrid melden hun problemen hier niet, en de uitval ligt tussen de 1 en 1,9% volgens HomeWizard. Dus bij 10.000 verkochte units (zeer aannemelijk meer) 100 tot 190 "defecte" units. Hoeveel defecte units zijn hier langs gekomen? 10?

Niet onlogisch als er bij meer batterijen meer mis is. Met 2,3 of 4 batterijen is de kans op een defect ook groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:12

wdr

Herkent iemand dit?
Het valt mij op dat ik hier soms bijna 5 minuten echt heel dicht NOM draai, maar op een gegeven moment begint netverbruik op te lopen, soms tot 50 watt. Ik zie dat de batterij dan ook meer terug begint te leveren (zoals het hoort denk ik), zie bovenste screenshot. Op een gegeven moment vindt er een omslag plaats: van tientallen watts netgebruik naar tientallen watts terugleveren aan het net. Dit loopt dan weer geleidelijk terug naar NOM waar hij dan weer een aantal minuten dicht op blijft zitten, zie onderste screenshot.
Slimme meter is DSMR4 (heb DSMR5 meter aangevraagd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BU1YjvK_9g9jZv2PCkLjwNeFB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b69O5Q8OP25AC6Di2VioIwaB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1ZJX2GqMh7QDa-_2wInUKsEfec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbvsHkLZJOLmxIKXIJAT1bLf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Laatst online: 21-09 14:16
Hier sinds een maand 2 batterijen en 0 problemen, draaien beide als een zonnetje! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heejijdaar
heejijdaar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:27:
[...]

Met onontbeerlijke medewerking van Homewizard, hun service is niets mis mee :)
Helaas laat de bezorgende partij het afweten, vanwege adres gesloten ?? :? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:25
Klopt dit.
Tja, dat denk ik ook te lezen. Ik heb er vier. En zei zojuist tegen mijn vrouw dat vandaag de eerste dag zal zijn, sinds de plaatsing op 4 maart, dat zich geen laad- of ontlaadprobleem heeft voorgedaan, waar een herstelactie voor nodig was. De dag is nog niet voorbij overigens.

Maar:
Die vier brengen mij wel mooi een keurige NOM gedurende de avond en nacht tot ongeveer 7.30 uur in de ochtend.
Met dit mooie weer 32kWh PV-verbruik, 2 kWh van het net en 7 kWh naar het net.

Als het zo blijft werken, ben ik erg tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O-j98RR1uDCmAwKFMefGFlgZGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESnrrxH38BwKYXxoowuFqlXh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben geen it-deskundige, verre van dat. Maar als leek vermoed ik dat de robuustheid van de P1-meter vraagwaardig is. Meten en die data doorgeven kan die als de beste, en dat ook nog in zo’n klein en elegant formaat!

Maar de P1-meter stuurt nu ook de batterij actief aan. Hoe meer batterijen die P1-meter moet aansturen, hoe precairder het in de praktijk wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door shthpnz op 02-04-2025 22:21 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
wdr schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:52:
Herkent iemand dit?
Het valt mij op dat ik hier soms bijna 5 minuten echt heel dicht NOM draai, maar op een gegeven moment begint netverbruik op te lopen, soms tot 50 watt. Ik zie dat de batterij dan ook meer terug begint te leveren (zoals het hoort denk ik), zie bovenste screenshot. Op een gegeven moment vindt er een omslag plaats: van tientallen watts netgebruik naar tientallen watts terugleveren aan het net. Dit loopt dan weer geleidelijk terug naar NOM waar hij dan weer een aantal minuten dicht op blijft zitten, zie onderste screenshot.
Slimme meter is DSMR4 (heb DSMR5 meter aangevraagd).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, herkenbaar. Ik zie dat soms ook en heb ook DSRM 4 meter.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk maar over korte periodes en dan kleine beetjes vermogen, dus per saldo zal het niet zoveel uitmaken. Wellicht wel voor de RTE iets minder gunstig. Die zit bij mij nu op 74,5,% sinds begin met nachtverbruik van 100-150W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:57
Hulde hulde hulde!
Werkelijk top deze instructie! Kan niet wachten tot de kleurtjes verschijnen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRIhjqUmMtEQFGixZxm7fcO_xyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAlNEyj5dO6tbyXuyxINHuvT.png?f=fotoalbum_large

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:25:

RTE 2.0

Eindelijk de RTE (met SOC) nu echt netjes in Home Assistant met behoud van de snelheid in je dashboards. Ze worden niet constant bijgewerkt maar eenmalig per dag, week en maand. Hierdoor loopt alles via de long term statistics (LTS) en niet via group by waardoor je een snelle laadtijd hebt. Ook wanneer je bijvoorbeeld in 1x 120 dagen toont.

*Dagelijks
[Afbeelding]

*Hier te zien wat mogelijk is zodra wij een paar maanden verder zijn ter illustratie[Afbeelding]

RTE de basis aanmaken

1. Eerst gaan wij een aantal Nutsmeter helpers aanmaken. Maak er één aan voor de import en export met een meter reset cyclus van Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks. Hierdoor springen ze netjes op 0 op een vast moment door Periodiek resettende wat aan staat. Je hebt hierna dus 6 helpers aangemaakt per batterij, 3 export en 3 import.
  2. Vervolgens voor de RTE maken wij 3 tal Numeriek helpers aan. Zet de weergavemodus voor de netheid op invoerveld. Noem deze bijvoorbeeld 'Battery 1 Dagelijkse SOC, Battery 1 Wekelijkse SOC en Battery 1 Maandelijkse SOC. Deze gebruik je om de SOC goed mee te berekenen.
  3. Nu maken wij de RTE berekeningen aan voor Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks als Template helpers. De Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks hebben dezelfde berekening alleen de nutsmeter sensor waar ze naar kijken is anders en uiteraard de correcte SOC input helpers. Vergeet daarna niet de statusklasse op meting te zetten voor de long term statistics en meeteenheid %.

RTE template berekening dagelijkse
    [...]
    RTE template berekening wekelijkse
    [...]
    RTE template berekening maandelijkse
    [...]
  4. Er moeten nu nog 3 automatiseringen aangemaakt worden die de SOCs zal opslaan aan het begin van de dag, week en maand om 00:01. Gebruik hiervoor de onderstaande automatiseringen.

Automatisering dagelijkse SOC
    [...]
    Automatisering wekelijkse SOC
    [...]
    Automatisering maandelijkse SOC
    [...]
  5. De basis is nu klaar en alles word nu automatisch bijgehouden. Pen, papier en je excel kun je links laten liggen.

RTE en de grafiek

1. Zorg dat je apexcharts in Home assistant hebt; https://github.com/RomRider/apexcharts-card
  2. Voeg de onderstaande grafiek toe en pas de sensoren aan. Je hebt in de voorgaande stappen extra sensoren aangemaakt. Je kunt dus er bijvoorbeeld ook voor kiezen om maandelijks of wekelijks te laten zien.

Grafiek
    [...]

Andere handigheidjes

Dagelijkse grafiek (2 batterijen)
[Afbeelding]

[...]
NOM duur berekenen
[Afbeelding]

NOM duur grafiek
[Afbeelding]

[...]
Nice Job 😊💪. Ik zal deze versie straks vervangen even met de huidige versie in de TS. Kunnen we hem altijd snel terug vinden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En dan kom je de nacht door....... iets te ver ontladen. Wilde hem van de wifi halen ivm dynamische tarieven. Leds waren nog groen. Kijk in de app en met switched hij naar laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mqfGUmp-Ix5F0XkMMoINUJAICo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzGzuYxXK25phGAkqw7zjsrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Enige nadeel........ laden tegen een wat hoger dynamisch tarief. Ik laat hem gaan. Safety first.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 03-04-2025 08:31 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Goedemorgen,

Hier hebben we de accu staan sinds 28 januari. Vorige week voor het eerst de schuine ondergrond storing gehad, deze week update 1.0103 geïnstalleerd en vanmorgen weer dezelfde melding.
Overigens hier tot nu toe alles vrij probleemloos. Heb alleen ook dat heel af en toe de accu een tijdje niet ontlaadt (geeft dan de status inactief) maar na een tijdje begint ie dan weer te ontladen.

[ Voor 33% gewijzigd door zonpaneel op 03-04-2025 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Complimenten hiervoor, dit soort dingen is waarvoor ik al zo lang bij Tweakers zit. Gebookmarked, als mijn accu arriveert ga ik dit zo opzetten.

Dit _/-\o_ en dan een keer of honderd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:29:
En dan kom je de nacht door....... iets te ver ontladen. Wilde hem van de wifi halen ivm dynamische tarieven. Leds waren nog groen. Kijk in de app en met switched hij naar laden.

[Afbeelding]

Enige nadeel........ laden tegen een wat hoger dynamisch tarief. Ik laat hem gaan. Safety first.
Hier was de batterij rond 8.15 op 0% uitgekomen, en is nu momenteel aan het bijladen met zo n 6W zie ik nu ook in de app.
Hoeveel te ver ontladen is dan ongeveer de batterij , dat zie je dus eigenlijk nergens terug. (althans niet in de app).
In de app staat batterij op inactief , led batterij wit.

En net hoorde ik relais en is de batterij niet meer aan het bijladen: 0W in app

[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 03-04-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:47:
[...]

Hier was de batterij rond 8.15 op 0% uitgekomen, en is nu momenteel aan het bijladen met zo n 6W zie ik nu ook in de app.
Hoeveel te ver ontladen is dan ongeveer de batterij , dat zie je dus eigenlijk nergens terug. (althans niet in de app).
In de app staat batterij op inactief , led batterij wit.

En net hoorde ik relais en is de batterij niet meer aan het bijladen: 0W in app
Dat is in lijn met de laatste release notes van de batterij. Te diep ontladen begint met 75 Watt een tijdje en daarna 800 Watt. Hele proces duurt 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 08:52:
[...]

Dat is in lijn met de laatste release notes van de batterij. Te diep ontladen begint met 75 Watt een tijdje en daarna 800 Watt. Hele proces duurt 1 uur.
Aha oke, geheel duidelijk dan.
Hier was het bijladen een half uurtje met opladen met 6W dus zal diepte ontlading niet heel veel geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Die 6 Watt is dat de inverter nog een half uur aan blijft staan. Dit is sinds de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
winwiz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:12:
Die 6 Watt is dat de inverter nog een half uur aan blijft staan. Dit is sinds de laatste firmware.
sinds versie 1.0103 dus

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:53

fxs81

Julianadorp

Zo, ik kan eindelijk ook meedoen, gisteren de pib betaald, net al geleverd, keurig binnen het aangegeven tijdvak door Transmission Hoorn. Vriendelijke jongeman, hij had er vandaag "maar" 4 in de bus, vaak zijn het er 10 zei hij. Volgens hem zijn er door heel Nederland al duizenden bezorgd en hij had van de baas begrepen dat het voorlopig nog niet klaar was met de accu's. Klinkt als goed nieuws voor zowel ons als HW lijkt me, dan gaat het goed met de zaken en kunnen ze lekker blijven door ontwikkelen.
Nu even op kamertemperatuur laten komen en dan kan de stekker erin, yay *O* *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAVB2SmuRBrm5F6dpE1KZHYcoWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXiToYUN5JSxAnKNjOjEWc6W.jpg?f=fotoalbum_large

Net aangesloten, alles in 1x kunnen updaten en de accu begon direct te laden. Lekker hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJG7RvPVkna2sr1QIE1vZumK2eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmjzYdZV79Kw56N0P7bT2Xyt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door fxs81 op 03-04-2025 10:49 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:03
Voor de gene die de HA (totaal) post inmiddels gebruiken. Ik heb de status template ook nog even toegevoegd die ik een tijd geleden gepost had. (onderaan te vinden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vj6qoBi4ZDzRkFGB_LcJP7clsA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/kpbDXPPn4397cr8klzA6sZum.gif?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +5 Henk 'm!
In maart al 55kWh van de zonnepanelen in de avond gebruikt.
De batterij werkt als en zonnetje.
Door de plaatsing in de woonkamer wordt ook de warmte opwekking gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erick12345678
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 13:12
fxs81 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:23:
Zo, ik kan eindelijk ook meedoen, gisteren de pib betaald, net al geleverd, keurig binnen het aangegeven tijdvak door Transmission Hoorn. Vriendelijke jongeman, hij had er vandaag "maar" 4 in de bus, vaak zijn het er 10 zei hij. Volgens hem zijn er door heel Nederland al duizenden bezorgd en hij had van de baas begrepen dat het voorlopig nog niet klaar was met de accu's. Klinkt als goed nieuws voor zowel ons als HW lijkt me, dan gaat het goed met de zaken en kunnen ze lekker blijven door ontwikkelen.
Nu even op kamertemperatuur laten komen en dan kan de stekker erin, yay *O* *O*

[Afbeelding]

Net aangesloten, alles in 1x kunnen updaten en de accu begon direct te laden. Lekker hoor.

[Afbeelding]
Over een jaar in de Telegraaf:

- Homewizard batterij heeft de netcongestie opgelost - _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:28
Weet iemand waarom ik regelmatig zie dat als mijn accu 's avonds leeg is dat ie dan met 800 watt gaat laden? Laat ie zichzelf dan niet teveel ontladen aan het eind van de dag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW-Tm6OytsWVZetPWkOhGvIObHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvgTSarqaTqam64k8kVdjX5c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryAcxZdRhuvfCo-r2Sq-4K1hKg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcAqnS1HNyfCKARwUaK77buz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53
icepick schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:49:
Weet iemand waarom ik regelmatig zie dat als mijn accu 's avonds leeg is dat ie dan met 800 watt gaat laden? Laat ie zichzelf dan niet teveel ontladen aan het eind van de dag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit heb ik nu ook al 4x gehad in 1 week tijd, ik heb het gevraagd aan de klantenservice.
Pagina: 1 ... 74 ... 214 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.