NepGangster schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:20:
Toch vind ik 75% RTE best hakken in het jaar verbruik. Onze panelen zijn gekocht met de saldering in gedachten dus onze opwek is jaarlijks ongeveer gelijk aan ons verbruik. Door deze RTE kan ik 'm, nu de saldering er nog is, eigenlijk beter uit de stekker halen dan erin laten zitten.
Tsja, ik zie het als volgt. Het
uiteindelijk wegvallen van salderen is al minimaal tien jaar glashelder. Hoe onhandig dat door onze landelijke overheid is aangepakt (uitstellen, uitstellen, uitstellen en dan in één keer afschaffen) en de ruimte die de leveranciers als gevolg hiervan genomen hebben (terugleverboetes) had ik ook niet in deze mate voorzien, maar het is nu eenmaal zo.
Even uitgaande van de situatie waarin uiteindelijk iedereen terechtkomt (óf een vast of variabel contract met terugleverboete, óf een dynamisch contract zonder terugleverboete heb je de keus:
* Niets doen en de terugleverboete betalen
* Je omvormer dynamisch terugregelen tot eigenverbruik ("dimmen"), waarmee je feitelijk je hele overschot wegooit
* Een gedeelte van je teruglevering proberen te vangen in een accu en die zelf te gebruiken
(en natuurlijk: je verbruik slim plannen om je eigenverbruik te vergroten, maar deze geldt voor alle drie de scenario's en het effect is beperkt)
En ja dan is het jammer dat de RTE van de HW-wizard misschien wat aan de lage kant is, maar als je de twee andere opties beschouwt is het veruit de beste optie.
Je post lezende denk ik eruit te halen dat je nu nog een (vast?) contract hebt zonder terugleverboete. Met het nu nog aanwezig zijn van salderen is op dit moment een accu natuurlijk op geen enkele wijze een financieel verantwoorde aanschaf. Ik mag hopen dat je dat in je overwegingen wel had meegenomen?
En als laatste: geen enkele huisaccu kan salderen 100% vervangen. Salderen is feitelijk het net gebruiken als gratis accu met een onbeperkt* vermogen, een onbeperkte* capaciteit, een onbeperkte* bewaartijd, een onbeperkte* levensduur en een RTE van 100%, het is duidelijk dat geen enkele accu, en al helemaal geen klein accuutje zoals de HW plugin, dit kan vervangen.
* Niet echt onbeperkt, ik weet het, jullie snappen wat ik bedoel.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant