• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
Matched: GroWatt
Ptrvb schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:57:
Hoe kan ik meedoen met de bêta-app voor android?

Uit de software van mijn zonnepanelen-inverter (van Solar Edge, wifi verbonden in het thuisnetwerk) zouden -via een API- gegevens aan de Energy app kunnen worden aangeleverd.
Het zou mooi zijn als dat mogelijk zou worden: Door de API-sleutel van Solar Edge in de Energy app in te voeren ook in de Energy app de produktie van de panelen in grafieken te zien, zoals met de Eastron-meter.....
Hopjesvla79 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:27:
Zeker wat voor te zeggen om de eigen kwh meter te gebruiken, maar denk dat je nog meer mensen kan bereiken met een app waarbij je meteen de api van je omvormer kan gebruiken Ipv te moeten sleutelen in de meterkast. Niet iedereen wil en kan dat. @HomeWizard_NL
We hebben hier in een vroeg stadium van ontwikkeling van Energy ook naar gekeken. We kwamen hier wat problemen tegen. :|

API's van zonnepanelen converters voldoen niet aan de hoge eisen van Energy app, zo kan de officieele SolarEdge api maar eens per 5 minuten data doorgeven. Dit betekend dat live inzicht onmogelijk is.

Ook zijn converters niet MID gekeurd, wat betekend dat verrekeningen met de data (bijvoorbeeld hoofdaansluiting voor 'eigen verbruik') grote afwijkingen kunnen bevatten waardoor de data in de app niet overeen komt met de werkelijkheid.

Als we de SolarEdge API gaan ondersteunen bedienen we grotendeels een subcatagorie van onze huidige gebruikers die al een SolarEdge apparaat heeft. De doelgroep is dus nog redelijk exclusief (lees klein). We ontwikkelen nu (zeker gezien Energy nog in de kinderschoenen staat) liever aan oplossingen waar alle gebruikers iets mee kunnen.

Op het moment dat we SolarEdge zouden ondersteunen, zullen er ook vragen ontstaan over omvormers van SMA, Fronius, Growatt, Enphase, Goodwe, Delta, ABB etc. Op dit moment willen wij niet de verwachting schetsen dat we implementaties gaan maken met alle verschillende soorten merken converters. Met alle verschillende soorten mogelijkheden per converter.

Daarnaast zijn veel converter API's alleen op het lokale netwerk bereikbaar (solaredge als uitzondering) wat er voor zorgt dat een ander apparaat (zoals de P1 meter of kWh meter) deze data zal moeten worden afvangen en doorgeven. Dit is technisch vrij complex, maar ook vooral om uit te leggen aan een klant/support.

Ik sluit niet uit dat we in de toekomst een implementatie gaan maken met zonnepanelen converters, maar op dit moment staat dit niet hoog op de wensenlijst om bovenstaande redenen maar ook vooral om de kanttekeningen die erbij komen in de uitleg naar wat er wel of niet mogelijk is per implementatie. Nu is dit heel simpel. Ookal raden wij niet voor iedereen aan om een kWh meter zelf te installeren, werkt het wel voor elke bron, en geeft het overal dezelfde kwaliteit/standaard van metingen. Het schoonhouden/begrijpbaar houden van het Energy app aanbod is ook veel waard. Zeker als mensen kunnen kiezen tussen een beperkte solarEdge implementatie of een kWh meter.

Wij lezen veel reacties over te weinig ruimte in meterkast voor de kWh meter.In sommige gevallen is er bij de zonnepanelen al een PV verdeler geplaatst waar deze los in geplaatst kan worden, anders is het ook mogelijk om een kWh meter bij de zonnepanelen converter te plaatsen in plaats van de meterkast als hier geen ruimte beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 04-09-2020 00:29 ]

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 14:22
Vandaag de kWh meter binnengekregen en gelijk in de groepenkast gezet (de P1 was al een weekje eerder aangesloten). Activeren was simpel en de grafiek staat netjes in het overzicht en wordt online bijgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WfbMBgHOX_yWFynRTUdc4SNUBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWpaIOtTz05vFz7M3wPcyvnR.png?f=fotoalbum_large

Wat mij wel opvalt is het verschil tussen bruto geleverde stroom en wat er op de Growatt display als actuele powerlevering wordt opgegeven. Er zit steeds zo'n 10-15w verschil in. Dit is gemeten op verschillende momenten.

Wat ik niet kan bekijken/wijzigen met behulp van de drukknoppen zijn de opties:
4. Vermogensfactor (PF) of frequentie (Hz)
5. Meeteenheden
7. Tijd aanduiding
Is dit alleen zichtinformatie of kun je die ook daadwerkelijk zelf instellen?

De kWh is vanaf de groepenkast na de aardlek en installatieautomaat aangesloten. De kabellengte vanuit daar tot de omvormer is plm 8 meter 2,5m2.
Het betreft een Growatt min 2500 TL/XE.

Update van P1 naar v2.07 is overigens prima verlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMcNICiDaAOL6OWAmKxX5T5cE8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp3VmjOAatBLB2aNiDGZOKf4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Gene op 12-11-2020 14:37 ]

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:12
Ik zag deze tweet voorbij komen, ik ben benieuwd _/-\o_

"
@HomeWizard_NL
gaat deze zomer gekoppeld worden aan de SolarEdge, Goodwe en Growatt omvormers voor directe toegang tot meer informatie over je omvormer en panelen. #superprodukt"

[ Voor 5% gewijzigd door vuurvreter63 op 10-05-2022 17:23 ]

Hikvision gebruiker

• Maxi.Maal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-04 16:22
Ik zag in een artikel van iCulture dat er een functie voor Zonnepanelen wordt toegevoegd van de zomer. Vraag me even af hoe dat precies gaat werken? Ik gebruik nu een kWh meter om het verbruik te meten.
Aanstaande zomer krijgt HomeWizard ondersteuning voor zonnepanelen-omvormers van SolarEdge, Goodwe en Growatt zodat je meer inzicht krijgt in je energie.
https://www.iculture.nl/n...ts-opladen-zonne-energie/

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:03
vuurvreter63 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:22:

"
@HomeWizard_NL
gaat deze zomer gekoppeld worden aan de SolarEdge, Goodwe en Growatt omvormers voor directe toegang tot meer informatie over je omvormer en panelen. #superprodukt"
Kwam dit net nog tegen.
@HomeWizard_NL
Zijn er plannen voor Huawei omvormers toe te vroegen ?

Info api:
https://kennisbank.wattkr...sionSolar-API-handleiding
https://www.google.com/ur...Vaw1T-RqajV2q2x_L9iPUfZ4Q

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:07
Tweak_ers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Het hoeft natuurlijk niet, zonder extra kWh meter zie je je netto verbruik op de meter.

Als je een extra kWh meter plaatst bij de panelen, zie je extra grafieken met je werkelijke opwekking en een extra grafiek met je werkelijk verbruik.

Je meter ziet niet het gedeelte dat je direct verbruikt van je opwek. KWh meter biedt dit extra inzicht.
Als ik het goed begrijp kan het binnenkort ook zonder extra kWh meter:
vuurvreter63 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:22:

"
@HomeWizard_NL
Ik heb zelf nog geen HomeWizard P1 meter, maar toen ik dit voorbij zag komen maakt het wel gelijk een stuk interessanter en goedkoper. Dan hoef ik ook geen extra kWh meters te plaatsen in de meterkast.
Wij hebben hier thuis namelijk een Goodwe en een Solaredge omvormer draaien.

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ad Hox schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:34:
Ik zie in de laatste iOS update ondersteuning voor (o.a.) Solar Edge.

Werkt mooi!

[Afbeelding]
Nice, hier ook in de Android app.
Goodwe, Growatt en SolarEdge kunnen toegevoegd worden.
Vanavond energy+ afsluiten :)

🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:59
Growatt toegevoegd. Werkt goed.

Nu nog Fronius, mijn tweede omvormer.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 10:55
henkNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Nice, hier ook in de Android app.
Goodwe, Growatt en SolarEdge kunnen toegevoegd worden.
Vanavond energy+ afsluiten :)
Enphase dus niet helaas?

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
IvoB2 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:43:
SMA ook niet.
Meer niet dan wel. :)
Niet dat het dat een probleem is. Veel omvormers kan je ook zonder HW/P1 uitlezen.
We hebben inderdaad vandaag een ''publieke beta'' voor omvormers uitgerold. De merken die hier nu beschikbaar zijn: SolarEdge, Goodwe en Growatt. We kijken nog naar andere merken. Uiteraard zijn er ook merken die een vergoeding per maand vragen om een omvormer uit te lezen (zoals SMA of Enphase) waar het iets lastiger is om dit binnen het huidige model te introduceren.

Om de populariteit per merk te meten hebben we de volgende form waar je kan aangeven welke omvormer je hebt om te zien wat de volgende merken worden om te onderzoeken.
https://docs.google.com/f...6WTw/viewform?usp=sf_link

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 13-02-2023 16:00 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

HomeWizard_NL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:53:
[...]

We hebben inderdaad vandaag een ''publieke beta'' voor omvormers uitgerold. De merken die hier nu beschikbaar zijn: SolarEdge, Goodwe en Growatt. We kijken nog naar andere merken. Uiteraard zijn er ook merken die een vergoeding per maand vragen om een omvormer uit te lezen (zoals SMA of Enphase) waar het iets lastiger is om dit binnen het huidige model te introduceren.

Om de populariteit per merk te meten hebben we de volgende form waar je kan aangeven welke omvormer je hebt om te zien wat de volgende merken worden om te onderzoeken.
Betekent dat dat er een online koppeling met de platforms wordt gemaakt?
Lokaal kan ik de api van Enphase kostenloos uitlezen (met Home Assistant bijvoorbeeld).

Life is not about specs, it is about joy!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:50

paQ

Weird. Mijn Solaredge API heb ik 5 keer gecontroleerd, maar volgende de HW app zijn de gegevens onjuist.
In HA werkt het gewoon al een poos, dus was ook niet voornemens de API te vernieuwen.

Meer tweakers last met solaredge?
Growatt werkt verder prima.

als je de key copy-paste, dan staan er nog 5 tekens extra tov de webinterface laat zien :F

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 14-02-2023 09:26 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-03 10:55
[...]

Enphase zou wel toegevoegde waarde hebben, staat voor zover ik weet in de top 3 qua gebruikers.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Kan koppelen alleen via de API? Ik heb zelf geen API toegang tot mijn omvormer, alleen via ModBus, gaat het mogelijk worden om op die manier te verbinden?

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 21:45
Ik heb uit interesse toch maar even een abbotje genomen om te kijken wat het toevoegt en de omvormer te koppelen.
Nou moet ik zeggen dat die idle drain echt compleet nutteloos is omdat ik precies weet hoe veel dat is en de data compleet random is. Van de afgelopen dagen. Die mag van mij dus weer uit want hij rekende langdurig computer gebruik als sluipverbruik.

Wat betreft het koppelen van de growatt omvormer dit ging snel echter ga ik dit niet zo houden omdat het me toch niet lekker zit dat je daar mijn inlog gegevens voor nodig heb waarmee je letterlijk de hele omvormer in kan stellen.
Niet ideaal en eerlijk gezegd ronduit oncomfortabel.

Maar dat even terzijde. De data roept toch vraagtekens op.

Hieronder de weergave van de omvormer in de homewizzard app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yNgSIruuZF-Qse_-pp1S0Svvhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmBrrUgNDh9WxFSwOfqIraoJ.jpg?f=fotoalbum_large

En hieronder data uit de omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ajKM_V8JP-4dOlMh7JgnA-Ubi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jgwk6AXglRyCxcW5ry6QzSQE.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom ziet de app nog data voor 50 minuten nadat de omvormer al uit is? Het mag dan 15 min achter lopen maar er word ergens toch data "verzonnen"voor die extra tijd. Het is peanuts maar toch ergens klopt er iets niet.

En waarom wordt het niet zo weer gegeven als met een kWh meter. De data is ongeveer hetzelfde.

Zo dus:. GoEV6 in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Al is het maar aan het einde van de dag een juiste kWh voor verbruik vermelding/verrekening. Nu moet je alsnog voor iedere dag gaan rekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 16-02-2023 01:53 ]

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
computerjunky schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 01:46:
Ik heb uit interesse toch maar even een abbotje genomen om te kijken wat het toevoegt en de omvormer te koppelen.
Nou moet ik zeggen dat die idle drain echt compleet nutteloos is omdat ik precies weet hoe veel dat is en de data compleet random is. Van de afgelopen dagen. Die mag van mij dus weer uit want hij rekende langdurig computer gebruik als sluipverbruik.

Wat betreft het koppelen van de growatt omvormer dit ging snel echter ga ik dit niet zo houden omdat het me toch niet lekker zit dat je daar mijn inlog gegevens voor nodig heb waarmee je letterlijk de hele omvormer in kan stellen.
Niet ideaal en eerlijk gezegd ronduit oncomfortabel.

Maar dat even terzijde. De data roept toch vraagtekens op.

Hieronder de weergave van de omvormer in de homewizzard app:

[Afbeelding]

En hieronder data uit de omvormer:

[Afbeelding]

Waarom ziet de app nog data voor 50 minuten nadat de omvormer al uit is? Het mag dan 15 min achter lopen maar er word ergens toch data "verzonnen"voor die extra tijd. Het is peanuts maar toch ergens klopt er iets niet.

En waarom wordt het niet zo weer gegeven als met een kWh meter. De data is ongeveer hetzelfde.

Zo dus:. GoEV6 in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Al is het maar aan het einde van de dag een juiste kWh voor verbruik vermelding/verrekening. Nu moet je alsnog voor iedere dag gaan rekenen.
We zitten nog in een beta testfase voor omvormers (geen website info, geen marketing etc) om het op kleine schaal te testen. We proberen gebruikers meer inzicht te geven in hun energie verbruik, hiervoor is in veel gevallen een inlog nodig om bij data te komen (je hoeft het niet te gebruiken) We moeten het hebben van de data die de omvormer on geeft, als deze niet correct is, kunnen wij deze ook niet correct tonen. Wij verzinnen zelf geen data.

Betreft sluipverbruik grafiek. Hij word enkel meegeteld als langdurig computergebruik 6 uur lang is tussen 0:00 en 6:00. Al staat je computer bij wijze van een kwartier uit tussen deze uren, dan wordt dit patroon al niet meer meegenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-02-2023 10:46 ]

• computerjunky
HomeWizard_NL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:35:
[...]

We zitten nog in een beta testfase voor omvormers (geen website info, geen marketing etc) om het op kleine schaal te testen. We proberen gebruikers meer inzicht te geven in hun energie verbruik, hiervoor is in veel gevallen een inlog nodig om bij data te komen (je hoeft het niet te gebruiken) We moeten het hebben van de data die de omvormer on geeft, als deze niet correct is, kunnen wij deze ook niet correct tonen. Wij verzinnen zelf geen data.
Moet hier toch op reageren want het rijmt niet met de realiteit. De omvormer is lang en breed uit, er komt geen data meer op de servers van growatt aan en toch word er nog data "opgehaald" en weergegeven op de grafiek. Die data kan er niet zijn, is er niet en komt ergens vandaan. Niet van de omvormer want die is al uit en niet van de servers want daar staat die data niet. Het totale verschil is dan ook verwaarloosbaar maar dacht ik meld het want de server is duidelijk bezig met iets dat er niet is.

Verder wel een handige feature hoor maar bij growatt misschien niet echt veilig omdat er niet echt een gast account is waar je allen mee kan lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door computerjunky op 16-02-2023 13:08 ]

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
computerjunky schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:05:
[...]

Moet hier toch op reageren want het rijmt niet met de realiteit. De omvormer is lang en breed uit, er komt geen data meer op de servers van growatt aan en toch word er nog data "opgehaald" en weergegeven op de grafiek. Die data kan er niet zijn, is er niet en komt ergens vandaan. Niet van de omvormer want die is al uit en niet van de servers want daar staat die data niet. Het totale verschil is dan ook verwaarloosbaar maar dacht ik meld het want de server is duidelijk bezig met iets dat er niet is.

Verder wel een handige feature hoor maar bij growatt misschien niet echt veilig omdat er niet echt een gast account is waar je allen mee kan lezen.
Het kan dat dit niet 100% klopt met de realiteit, maar growatt geeft aan dat dit het geval is volgens hun data, wij kunnen enkel daar van uit gaan. Wij halen de data op, growatt zegt 4W, dan plotten wij 4W. Wij kunnen niet controleren of de omvormer daadwerkelijk 4W op dat moment opwekt of uit staat etc wij verzinnen niet zelf dat het 4W is. We gaan er dan ook vanuit dat Growatt deze data zelf verzint omdat de omvormer niet meer reageert tijdens deze periode (te weinig vermogen).

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 16-02-2023 14:06 ]

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-04 16:53
@HomeWizard_NL Nieuwe gebruiker hier. Allereerst complimenten voor de super gemakkelijke eerste installatie. Binnen no time was ik up and running.

Dan de vraag: Ik heb mijn Growatt account toegevoegd en ik zie waardes in de Energy+ app. Deze komen echter niet overeen met de uitgangsvermogen- (netto, na aftrek omvormer) noch de pv-vermogen (bruto paneelopbrengst) waardes die ik zie in de Growatt app of website. De fluctuaties zijn veelal +/- 4,5%, maar soms tot wel 20% als er scherpe fluctuaties zijn.
Welke waardes gebruiken jullie en passen jullie daar nog een (lopend) gemiddelde op toe?

• Propheticus
HomeWizard_NL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:39:
[...]

Het kan dat dit niet 100% klopt met de realiteit, maar growatt geeft aan dat dit het geval is volgens hun data, wij kunnen enkel daar van uit gaan. Wij halen de data op, growatt zegt 4W, dan plotten wij 4W. Wij kunnen niet controleren of de omvormer daadwerkelijk 4W op dat moment opwekt of uit staat etc wij verzinnen niet zelf dat het 4W is. We gaan er dan ook vanuit dat Growatt deze data zelf verzint omdat de omvormer niet meer reageert tijdens deze periode (te weinig vermogen).
Ik krijg sterk het vermoeden dat wat jullie via API binnenkrijgen een voortschrijdend gemiddelde is. Met een piek omhoog (wolk weg) is het verschil met de Growatt App enorm, vervolgens plateaud de opbrengst (blijft zonnig) maar blijven de waardes in Energy+ langzaam stijgen.

Als ik kan helpen met input/testen ...of klagen bij Growatt dat hun API niet deugt, let me know.

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
Propheticus schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:48:
@HomeWizard_NL Nieuwe gebruiker hier. Allereerst complimenten voor de super gemakkelijke eerste installatie. Binnen no time was ik up and running.

Dan de vraag: Ik heb mijn Growatt account toegevoegd en ik zie waardes in de Energy+ app. Deze komen echter niet overeen met de uitgangsvermogen- (netto, na aftrek omvormer) noch de pv-vermogen (bruto paneelopbrengst) waardes die ik zie in de Growatt app of website. De fluctuaties zijn veelal +/- 4,5%, maar soms tot wel 20% als er scherpe fluctuaties zijn.
Welke waardes gebruiken jullie en passen jullie daar nog een (lopend) gemiddelde op toe?
De grafiek update elk kwartier, dus het kan zijn dat deze lopende de dag wat achterloopt op de andere grafieken. We halen elke 15 minuten bij growatt het huidig vermogen op. Dit is waarschijnlijk een combinatie van gemiddelden van een korte periode. Stijle pieken en dalen kunnen we daardoor niet overnemen want die geeft Growatt in resolutie niet door.

• Propheticus
Dat zou het wel kunnen verklaren. Wat me dan op het verkeerde been zet is de grafiekresolutie van 5 minuten in de Energy app. Dit komt overeen met de updatefrequentie van de omvormer; verwachtte 1:1 waardes. Maar de echte resolutie is dus 15 minuten met interpolatie...

Verzoek: verander de grafiek naar een 15 minuten resolutie.

+edit:
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 17:00:
[...]
..We halen elke 15 minuten bij growatt het huidig vermogen op. Dit is waarschijnlijk een combinatie van gemiddelden van een korte periode. Stijle pieken en dalen kunnen we daardoor niet overnemen want die geeft Growatt in resolutie niet door.
Toch is hier iets geks aan de hand. In langere periode van meer dan een uur heb ik nu bijvoorbeeld op de Growatt een enkel meetmoment (5min interval) met dip naar 191 Watt en verder waardes (en pieken/dalen) daarboven. Toch zie ik in de Energy app een dal naar 170Watt.
Zo zie ik wel meer momenten met lagere waardes in de Energy app dan dat er bij Growatt in het kwartier (of meer) voor en na dat punt te zien zijn. Dus zelfs een gemiddelde van 3 afgelopen 5-minuut intervalmetingen kan dit niet zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door Propheticus op 18-02-2023 14:21 ]

• computerjunky
Net geüpdatet en het idee is leuk en welkom maar ergens gaat er iets fout met de data. Ik denk dat dat ergens tussen de 15 min interval van data vanuit in mijn geval growatt en de 5 mij data interval van de grafiek stroomverbruik komt.

Dit is van vandaag en gezien in met barstende koppijn op bed lig weet ik dat er niets gebruikt wordt. Dus dat piek verbruik is dan ook fout. Ik vermoed dat dit dus komt door dips in de opwekking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xTlf2SeEoXJ1YmvWCzagIhAx8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTm3HsXCaXKKRjP0HLzXbxLu.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder 2 afbeeldingen van gisteren waar in de ochtend veel wolken waren en ik niets aan het gebruiken was buiten de gewone golfjes van de koelkast en vriezer om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK2aZzJAjItKOysP1QXjFcSoYIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88abHM5EWtjbc4Uwwc1hYm7G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwSdwy4sHjxibuCDXLQE1Ic5FaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbrSdPc5X8s7o7Az2tKEyWSk.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet duidelijk een overeenkomst tussen tijdelijke schaduwvorming en onrealistisch eigen verbruik uit de panelen. Dat wattage is gegarandeerd niet gebruikt namelijk maar door een periode van 3x zo lang te nemen kan je daar wel op terecht komen. Want rond de 300 watt als toevallig de koelkast en de vriezer gelijk aanspringen is niet vreemd. Ik vermoed dat die bijna 1200 vandaag dan ook met ontdooien van 1 van de 2 is want dat is een 100 watt hoger als standaard gebruik. Maar dan had het rond de 400 moeten zitten en niet rond de 1200.

De data sets van 15 minuten lijken dus echt te lang om met deze functie een goede grafiek weer te geven. Maar dat was met de zonnepaneel weergave ook al het geval gezien er data binnen kwam uren nadat de omvormer al uit was. Misschien kan de manier waarop de grafiek afgerond wordt iets aangepast worden? Misschien is een grafiek zonder "smoothing" toch een beter alternatief voor sommige grafieken. Het ziet er misschien wel minder gelikt uit maar als het overzicht er beter van wordt. Of misschien is het zo simpel als voor deze grafieken 3x 5 minuten samen te voegen net als die van de zonnepanelen en zo weer te geven? Misschien geeft dat een correcte afspiegeling?

Al kloppen de nummers (linksboven) wel. Als ik het zelf na reken klopt het prima voor de gehele maand.

Oh en als top wens voor nieuwe functies is dat mij mij toch wel dat ik op de grafiekjes kan klikken voor moment data zonder eerst naar een andere pagina te hoeven en mijn scherm moet draaien.

Edit:. Voor het totaal beeld even de data van growatt zelf toegevoegd voor de wolken weergave (data is per 5 minuten)

Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3BA1PxgydyZkxLuqJ4lOZkzZEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxRz1kx1seVKMCiHktUHd3g7.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0YUsLto1Wx50YrB2nyjANQCfCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cS9MTopTmdBnTiLs2ImqPHt7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 12-04-2023 14:27 ]

• Laagverbruik
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-04-2023
Ik ervaar exact dezelfde problemen die Computerjunky beschrijft. Daarnaast kloppen bij mij de totalen niet. Het zongebruik staat bij mij nog steeds 0,0 kWh.

Ik heb overigens ook een Growatt omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door Laagverbruik op 12-04-2023 14:14 ]

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
computerjunky schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:42:
Net geüpdatet en het idee is leuk en welkom maar ergens gaat er iets fout met de data. Ik denk dat dat ergens tussen de 15 min interval van data vanuit in mijn geval growatt en de 5 mij data interval van de grafiek stroomverbruik komt.

Dit is van vandaag en gezien in met barstende koppijn op bed lig weet ik dat er niets gebruikt wordt. Dus dat piek verbruik is dan ook fout. Ik vermoed dat dit dus komt door dips in de opwekking.

[Afbeelding]

Hieronder 2 afbeeldingen van gisteren waar in de ochtend veel wolken waren en ik niets aan het gebruiken was buiten de gewone golfjes van de koelkast en vriezer om.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet duidelijk een overeenkomst tussen tijdelijke schaduwvorming en onrealistisch eigen verbruik uit de panelen. Dat wattage is gegarandeerd niet gebruikt namelijk maar door een periode van 3x zo lang te nemen kan je daar wel op terecht komen. Want rond de 300 watt als toevallig de koelkast en de vriezer gelijk aanspringen is niet vreemd. Ik vermoed dat die bijna 1200 vandaag dan ook met ontdooien van 1 van de 2 is want dat is een 100 watt hoger als standaard gebruik. Maar dan had het rond de 400 moeten zitten en niet rond de 1200.

De data sets van 15 minuten lijken dus echt te lang om met deze functie een goede grafiek weer te geven. Maar dat was met de zonnepaneel weergave ook al het geval gezien er data binnen kwam uren nadat de omvormer al uit was. Misschien kan de manier waarop de grafiek afgerond wordt iets aangepast worden? Misschien is een grafiek zonder "smoothing" toch een beter alternatief voor sommige grafieken. Het ziet er misschien wel minder gelikt uit maar als het overzicht er beter van wordt. Of misschien is het zo simpel als voor deze grafieken 3x 5 minuten samen te voegen net als die van de zonnepanelen en zo weer te geven? Misschien geeft dat een correcte afspiegeling?

Al kloppen de nummers (linksboven) wel. Als ik het zelf na reken klopt het prima voor de gehele maand.

Oh en als top wens voor nieuwe functies is dat mij mij toch wel dat ik op de grafiekjes kan klikken voor moment data zonder eerst naar een andere pagina te hoeven en mijn scherm moet draaien.

Edit:. Voor het totaal beeld even de data van growatt zelf toegevoegd voor de wolken weergave (data is per 5 minuten)

Gisteren:
[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]
Voor alle grafieken met omvormer koppeling is de data per 15 minuten (omdat dit een limitatie is bij de meeste omvormers) je hebt hier inderdaad dus van alle grafiek lijnen gemiddelden van 15 minuten. Als je enkel kWh meters gebruikt is deze per 5 minuten. Door 15 minuten te gebruiken zijn de grafieken meestal wat accurater omdat we niet kunnen garanderen dat de omvormers kwa tijd exact gelijk lopen aan de slimme meter (bij onze eigen kwh meters kunnen we dat wel). Ook is de backend van het ophalen van omvormers veranderd met deze update, waardoor de dag grafieken ook accurater zijn dan voorheen.

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
Voor alle vragen over toekomstige omvormers:

Komt er ook een koppeling voor mijn zonnepanelenomvormer?

De directe koppeling is beschikbaar voor SolarEdge, Goodwe en Growatt omvormers. Enphase en SMA volgen later dit jaar. Omvormers worden toegevoegd op basis van populariteit en mogelijkheden. Geef hier jouw omvormermerk door om de kans op een koppeling met jouw omvormer te vergroten.

We kijken enkel naar welke omvormers het meeste voorkomen. Heb jij een wat onbekender merk, kun je verwachten dat deze voorlopig niet komt.

We ondersteunen nu SolarEdge, Growatt en Goodwe. De meest populaire die we nu nog niet ondersteunen zijn Enphase en SMA. Hier zullen we dus als eerste gaan onderzoeken voor ondersteuning. Daarna kijken we naar welke andere omvormer de meeste gebruikers heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-04-2023 17:04 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

HomeWizard_NL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:03:
Voor alle vragen over toekomstige omvormers:

Komt er ook een koppeling voor mijn zonnepanelenomvormer?

De directe koppeling is beschikbaar voor SolarEdge, Goodwe en Growatt omvormers. Enphase en SMA volgen later dit jaar. Omvormers worden toegevoegd op basis van populariteit en mogelijkheden. Geef hier jouw omvormermerk door om de kans op een koppeling met jouw omvormer te vergroten.

We kijken enkel naar welke omvormers het meeste voorkomen. Heb jij een wat onbekender merk, kun je verwachten dat deze voorlopig niet komt.

We ondersteunen nu SolarEdge, Growatt en Goodwe. De meest populaire die we nu nog niet ondersteunen zijn Enphase en SMA. Hier zullen we dus als eerste gaan onderzoeken voor ondersteuning. Daarna kijken we naar welke andere omvormer de meeste gebruikers heeft.
Hi, ik ben een tevreden gebruiker en ik heb Enphase omvormers op het dak liggen, echter geen Envoy/IQ Gateway. Ik neem aan dat je die wel nodig hebt om via HomeWizard de informatie uit te lezen? Ik neem namelijk aan dat je de api's aanspreekt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Propheticus
computerjunky schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:42: Ik denk dat dat ergens tussen de 15 min interval van data vanuit in mijn geval growatt en de 5 mij data interval van de grafiek stroomverbruik komt.
Ik zie hetzelfde en denk ook dat hier iets mis gaat omdat er wordt gerekend met een resolutie die nauwkeuriger is dan de laagste resolutie van de vergeleken inputs.

Je kunt niet rekenen met een lage resolutie - hoge resolutie en dan als uitkomst van die berekening een hoge resolutie weergeven. Je bent hier beperkt door de laagste gemene deler. (weet je nog 15.1 - 12.6788 = 2.4 en niet 2.4212!)
In dit geval moet je dus eerst de P1 meter data omzetten naar een lagere resolutie (15min gemiddelde) en dan pas verrekenen met de Growatt data.

Doe je dit niet dan krijg je zoals nu na iedere zonopbrengst piek (die langer lijkt te duren in een 15-min interval dan de veel nauwkeurigere teruglevering die de P1-sensor ziet) een niet bestaande piek in het verbruik te zien.

Zie de gekke pieken rond het middaguur. (piek bij 17:00 was er wél)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5xvgkXVkUTqhXOSkHmEcqyOQqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clbQmxnaVgAFgeie4a12xQC7.jpg?f=fotoalbum_large

Iedere 'klif' in zonopbrengst gaat nu dus gepaard met een toename in getoond eigen verbruik. In werkelijkheid zijn deze eigen verbruik pieken er niet.

• xbreed
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-04-2024
Xander schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:04:
@xbreed @IvoB2 @mike123 Het ligt aan de exacte zonnepanelen/thuisbatterij installatie.

Er zijn ook oplossingen met alles (panelen en batterij) op één omvormer. Dat kun je met HomeWizard niet apart bemeteren.
De omvormer is een Growatt MIN 3600TL-XH, is dat zo een hybride?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35
xbreed schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:00:
[...]

De omvormer is een Growatt MIN 3600TL-XH, is dat zo een hybride?
Ja dus. Je zonnepanelen en batterij zitten op dezelfde omvormer, dat kun je niet met aparte kWh meters meten.

Voor monitoring zit je dan toch aan de oplossing van Growatt vast.

HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Je kunt Growatt omvormers koppelen met HomeWizard tegenwoordig, geen idee of de thuisbatterij dan ook al ondersteund wordt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• xbreed
Xander schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:29:
[...]

Ja dus. Je zonnepanelen en batterij zitten op dezelfde omvormer, dat kun je niet met aparte kWh meters meten.

Voor monitoring zit je dan toch aan de oplossing van Growatt vast.

HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Je kunt Growatt omvormers koppelen met HomeWizard tegenwoordig, geen idee of de thuisbatterij dan ook al ondersteund wordt...
Nee thuisbatterijen worden (nog) niet ondersteund, en de de opbrengstwaardes kloppen dus ook niet. Daar komt nog eens bij dat ze maar om de 15 minuten updaten, dat is nog erger dan de bagger van Growatt, daar is het 5 minuten.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:40

ManiacsHouse

Scheisse!

Hier een Growatt account aangemaakt. Toegevoegd in HomeWizard. En sinds vandaag is mijn Growatt account ineens locked... Iemand enig idee hoe en wat?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 10:25
Om voor mij onduidelijke reden kreeg de homewizard gisteren geen connectie met mijn growatt account. Vandaag werkte het weer. Echter is de opbrengst van gisteren opgeteld bij vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eD9lY2knn5hVcXeVlZMqSJ8GZhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZpyEmZNmRk1DEPKkHc6clNu.jpg?f=fotoalbum_large
Deze grafiek kan geen 24kwh zijn. De inverter is ca 11 uur actief (van 9 tot 20). Gemiddeld zou hij dan meer dan 2kwh moeten doen wat niet overeenkomt met de grafiek. Volgens de app van growatt was het vandaag ongeveer 10kwh.

Hierdoor zijn ook de power usage en solar consumption grafieken onjuist. Zie hieronder de grafiek van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ni_22qnKfGh4ZcsXoPS5e8CoKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcfj60tl5CsoImSQEE2fnRyw.jpg?f=fotoalbum_large
En vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1h9Ist0D-D8RbVWoonL6ZYB8cfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xr2DvL96kYBrWevTRtHmrU1a.jpg?f=fotoalbum_large

@HomeWizard_NL wellicht beter om in dit geval van gisteren no data weer te geven bij power usage en solar consumption. In het geval van vandaag alleen de data van dezelfde dag mee te nemen.

tvw

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
iets schreef op maandag 24 april 2023 @ 22:15:
Om voor mij onduidelijke reden kreeg de homewizard gisteren geen connectie met mijn growatt account. Vandaag werkte het weer. Echter is de opbrengst van gisteren opgeteld bij vandaag.

[Afbeelding]
Deze grafiek kan geen 24kwh zijn. De inverter is ca 11 uur actief (van 9 tot 20). Gemiddeld zou hij dan meer dan 2kwh moeten doen wat niet overeenkomt met de grafiek. Volgens de app van growatt was het vandaag ongeveer 10kwh.

Hierdoor zijn ook de power usage en solar consumption grafieken onjuist. Zie hieronder de grafiek van gisteren:
[Afbeelding]
En vandaag:
[Afbeelding]

@HomeWizard_NL wellicht beter om in dit geval van gisteren no data weer te geven bij power usage en solar consumption. In het geval van vandaag alleen de data van dezelfde dag mee te nemen.
Dit is enkel een registratie in de vorm van meterstanden, wij kunnen niet zien waar welk verbruik zich bevind achteraf want we kunnen enkel een huidige meterstand ophalen en geen geschiedenis van meterstanden. Als growatt een dag niet online/bereikbaar is dan kan dit helaas voorkomen. In alle gevallen zijn 2 dagen incompleet, alleen is er een keuze om de opbrengst helemaal niet te tonen (kWh's verdwijnen) tussen deze twee punten of om deze bij de eerst volgende dag dat hij bereikbaar is weer mee te tellen (zoals nu het geval).

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 25-04-2023 11:57 ]

• Gramser
  • Laatst online: 21:14
Dan werkt dat bij Growatt blijkbaar anders dan bij SolarEdge. Bij mijn SE-omvormer valt de verbinding ook geregeld weg, maar opbrengsten worden in de omvormer wel opgeslagen. Op het moment dat er dan weer eens verbinding is, zijn die opbrengsten ook weer inzichtelijk.

En in de HW-app worden die opbrengsten dan ook gewoon op de juiste dag getoond.

• computerjunky
Gramser schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:59:
Dan werkt dat bij Growatt blijkbaar anders dan bij SolarEdge. Bij mijn SE-omvormer valt de verbinding ook geregeld weg, maar opbrengsten worden in de omvormer wel opgeslagen. Op het moment dat er dan weer eens verbinding is, zijn die opbrengsten ook weer inzichtelijk.

En in de HW-app worden die opbrengsten dan ook gewoon op de juiste dag getoond.
Bij growatt is het simpel. Er wordt een poging gedaan om data te verzenden. Als deze verzonden is en door de server ontvangen is het uit de omvormer/dongle. Word het niet ontvangen wordt er later nog een poging gedaan.

Helaas gebeurt het af en toe dat de server dus wel de data accepteert maar niet verwerkt in de grafieken. Dan is de data dus weg.

• computerjunky
Vandaag was er een Growatt storing en daardoor is er dus een halve dag geen data naar de server gestuurd. en helaas daardoor is de data in de app van Homewizzard nu ook nutteloos geworden... Erg jammer dat niet niet even gecorrigeerd word achtgeraf door nog een keer data op te halen of iets dergelijks.

Ik denk dat ik mijn abbo dus ook maar weer op zeg want de data is nu al corrupt/afwijkend en dus niet meer waardevol.
Iets wat een mooie functie had moeten zijn is door de manier van implementeren helaas nutteloos gebleken. Growatt heeft de data inmiddels grotendeels gecorrigeerd maar Homewizzard negeert alle data van de middag en haalt de data niet op en geeft 0 watt aan. Of er is iets aan de API veranderd of de Homewizzard implementatie laat te wensen over.

Als de app dit morgen dus niet gecorrigeerd heeft en op zijn minst de totalen weer kloppen Is het einde abbo omdat ik niets meer aan de data op lange termijn heb.

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
De vraag is of het niet aan de API kant van Growatt zit.

Ik gebruik zelf (indirect) nog de oude Energylink van HomeWizard, dus geen idee. Maar ik heb onlangs vanwege een storing bij SolarEdge (aan hun cloud kant) ook vertekende data via de API van SolarEdge (via Home Assistant) uitgelezen. Alle data had een vertraging tot wel 12 u. Zat ik volgens de API lekker stroom op te wekken middernacht... Bij SolarEdge hebben ze dit wel gecorrigeerd achteraf, dus de data is wel netjes geupload, maar niet netjes (tijdig) verwerkt voor het uitlezen via de API. Ik vind het nog altijd erg jammer dat ik de SolarEdge niet lokaal kan uitlezen en zo helemaal niet afhankelijk ben van hun cloud.

Als je 99,9% accurate data wilt hebben, is de enige manier om zoveel mogelijk tussenschakels te omzeilen en zelf lokaal (!) de boel uitlezen en verwerken in je eigen database.

• Wenzel
computerjunky schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:03:
Vandaag was er een Growatt storing en daardoor is er dus een halve dag geen data naar de server gestuurd. en helaas daardoor is de data in de app van Homewizzard nu ook nutteloos geworden... Erg jammer dat niet niet even gecorrigeerd word achtgeraf door nog een keer data op te halen of iets dergelijks.

Ik denk dat ik mijn abbo dus ook maar weer op zeg want de data is nu al corrupt/afwijkend en dus niet meer waardevol.
Iets wat een mooie functie had moeten zijn is door de manier van implementeren helaas nutteloos gebleken. Growatt heeft de data inmiddels grotendeels gecorrigeerd maar Homewizzard negeert alle data van de middag en haalt de data niet op en geeft 0 watt aan. Of er is iets aan de API veranderd of de Homewizzard implementatie laat te wensen over.

Als de app dit morgen dus niet gecorrigeerd heeft en op zijn minst de totalen weer kloppen Is het einde abbo omdat ik niets meer aan de data op lange termijn heb.
Bij mij is de grafiek en gegevens hersteld, zowel in HW app als in Growatt app. Niks aan de hand.

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
computerjunky schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:03:

De dag grafiek data wordt niet meer opgehaald, maar je week data wordt wel gewoon weer kloppend want dat werkt op meterstanden, ongeacht van hoe lang growatt offline is.

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-02 12:47

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

@HomeWizard_NL Ik heb een vraagje. Sinds gisteren heb ik mijn Growatt middels een ShineWifi-stick gekoppeld aan HomeWizard. Data wordt netjes opgehaald en zoals verwacht in een resolutie van 15 minuten.

Alleen valt het me op dat de grafiek op de website van Growatt de opbrengst wel elke 5 minuten laat zien.
Let niet op de nachtelijke opbrengst, gisteren heeft het even geduurd voordat de stick werkte dus waarschijnlijk moest ie wat inlopen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK24JjhK4I_tawJa70PNjmDpZQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yLmYJCvBmS7e4q4U7pyGZqXu.png?f=fotoalbum_large

De update interval staat ook op 5 minuten als je bij de properties van de logger kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxJE-2VGssGl2Zz7VnvbstMoEmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8etVlI9XyvUm53tsw3hmhmC.png?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, komt het verschil in 5min bij Growatt en 15 min in de HW app door een beperking in de API van Growatt? Of lezen jullie de API bewust elke 15 minuten uit ipv 5 minuten, bijvoorbeeld om de load op de HW backend te beperken? Indien dat laatste, is er een kans dat dit in de toekomst nog wordt aangepast zodat er wel van elke 5 minuten data wordt uitgelezen?

[ Voor 39% gewijzigd door Isegrimm op 09-06-2023 13:43 ]

Aldus sprak ik.

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
Isegrimm schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:33:
@HomeWizard_NL Ik heb een vraagje. Sinds gisteren heb ik mijn Growatt middels een ShineWifi-stick gekoppeld aan HomeWizard. Data wordt netjes opgehaald en zoals verwacht in een resolutie van 15 minuten.

Alleen valt het me op dat de grafiek op de website van Growatt de opbrengst wel elke 5 minuten laat zien.
Let niet op de nachtelijke opbrengst, gisteren heeft het even geduurd voordat de stick werkte dus waarschijnlijk moest ie wat inlopen :)
[Afbeelding]

De update interval staat ook op 5 minuten als je bij de properties van de logger kijkt:
[Afbeelding]

Nu is mijn vraag, komt het verschil in 5min bij Growatt en 15 min in de HW app door een beperking in de API van Growatt? Of lezen jullie de API bewust elke 15 minuten uit ipv 5 minuten, bijvoorbeeld om de load op de HW backend te beperken? Indien dat laatste, is er een kans dat dit in de toekomst nog wordt aangepast zodat er wel van elke 5 minuten data wordt uitgelezen?
Dit is een bewuste keuze, er zijn maar 2 platformen die dit (5m) ondersteunen tot nu toe, en kost de nodige extra exceptions in alle code om correct te ondersteunen. Zeker bij gecalculeerde grafieken (stroom gebruik/zonverbruik) wordt op 5 minuten resolutie de kans dat je verkeerd berekend omdat de omvormer 1 minuut of 2 minuten achterloopt wel heel erg groot (en je die dus eigenlijk wel weer op 15 minuten wil doen). De stabiliteit van growatt laat ook nog wat te wensen over. Huidig prioriteren we het ondersteunen van meer merken boven een hogere resolutie voor deze 2 merken van de 8 waar we nu naar kijken.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:28
En de tekst in de nieuwsbrief:
Heb je geen Enphase, SMA, SolarEdge, Growatt of GoodWe?

Met de beschikbare koppelingen voorzien we meer dan 90% van onze gebruikers met zonnepanelen van extra inzicht. Met de koppeling krijg je inzicht in je directe verbruik van zonne-energie. Ook krijg je extra inzicht middels een grafiek met het bruto stroomverbruik en een grafiek met de opwek van je zonnepanelen. Zo heb je alles overzichtelijk in één app.
We onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor koppelingen met Huawei, Solis en Solax. Let op: we kunnen geen beloftes doen of deze koppelingen er daadwerkelijk komen.

Wil je live data of heb je een ander merk dan SolarEdge, Growatt, GoodWe, SMA of Enphase? Kies voor een kWh Meter! Met de kWh Meter heb je live data die ook nog eens accurater is dan wat je krijgt met een omvormerkoppeling. Dat komt omdat de koppelingen eens per 15 minuten data ophalen bij je omvormer. De kWh Meter meet direct in je meterkast wat er aan stroom doorheen gaat. De grafieken voor opwek en bruto stroomverbruik werken alleen in het in 'nu' overzicht met een kWh Meter.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-04 09:26
Van wat ik gelezen heb, is het niet mogelijk, maar vraag het toch nog even voor de zekerheid. Ik zou graag mijn zonnepanelen productie naar pvoutput sturen. ik heb een growatt omvormer en het daarmee doen is vrij lastig voor een leek (scripts nodig). Nu vroeg ik me af of iets dergelijks met een homewizard (P1 of SD230) wel te doen is op een manier die niet al te moeilijk is en waarbij ik niet nog een losse raspberri pi of iets dergelijks hoef te draaien?

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-04 22:58
Leuk topic! Zal er eens door grasduinen.

Heb zojuist m’n eerste starters pakket aangesloten. Leuk spul en leuk om te zien wat er gebeurt met gas en elektra en een paar apparaten (aangesloten met een socket) Heb ook al de keukenboiler geschakeld met een minimale opbrengst van de zonnepanelen. Leuk dat dat kan.

Na het succesvol koppelen van de Growatt omvormer is echter het overzicht ineens leeg en zijn alle apparaten verdwenen. Krijg iets met time out data melding. Kan het zijn dat de server van HW weleens offline is? Of moet ik het probleem lokaal oplossen misschien?

[ Voor 9% gewijzigd door autoreverse op 20-07-2023 20:36 ]

• geeneen643
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 08:24
Wenzel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:22:
Growatt toegevoegd. Werkt goed.

Nu nog Fronius, mijn tweede omvormer.
Dat zou fijn zijn!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:10
Is er toevallig iemand die de Growatt API gebruik en deze gekoppeld heeft via Homewizard? Bij mij staat de API offline (sinds vandaag gisteren werkte deze nog)
De Growatt app zelf verzamelt nog wel data.

Enig idee hoe dit op te lossen i?s (behalve een dagje wachten om te zien of het zichzelf hersteld)

• HomeWizard_NL

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
Mexflex1980 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:52:
Is er toevallig iemand die de Growatt API gebruik en deze gekoppeld heeft via Homewizard? Bij mij staat de API offline (sinds vandaag gisteren werkte deze nog)

Enig idee hoe dit op te lossen i?s (behalve een dagje wachten om te zien of het zichzelf hersteld)
Huidig kunnen we geen data ophalen bij Growatt, het is nog niet duidelijk waarom, maar we lijken niet de enige te zijn met dit probleem. Hier volgt later een update over.

• Wenzel

Hier ook geen data in HW. App van Growatt werkt wel.

• computerjunky
Als je Growatt data via de website ophaalt werkt het ook niet direct. De site redirect na inlog naar : https://server.growatt.com/indexbC

Haal je de laatste "bC" achter index er vanaf werkt het wel weer. Misschien gaat daar ook iets fout bij het data ophalen van Growatt? Het is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt dit jaar... Die link is al meerdere keren slecht geweest.

@HomeWizard_NL Misschien kunnen jullie hier iets mee. Geen idee hoe jullie systeem werkt maar gezien jullie gewoon inloggen om data op te halen kan het daar ergens fout gaan. Niet dat er direct wat aan te doen is.

Edit: lijkt erop dat de server ook weer overloaded is momenteel gezien de missende datapunten :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPFyiim7cC_TGcDJ3qes_J5I1AM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hou0zeysudwX2wH1BYUcRSnl.png?f=fotoalbum_large

De server en software blijft helaas toch wel een zwaktepunt bij Growatt. Voor zo'n groot bedrijf best onacceptabel maar heb geen illusie dat ze het ooit voor elkaar krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door computerjunky op 28-09-2023 16:10 ]

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-04 20:16

Hier ook, apparaat al verwijderd en opnieuw proberen toe te voegen maar dat lijkt nu echt stuk.

• Wenzel
Nog steeds geen data van Growatt.
De app van Growatt werkt wel.

• Mexflex1980
Wenzel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:50:
Nog steeds geen data van Growatt.
De app van Growatt werkt wel.
Same here. @HomeWizard_NL hebben jullie wellicht een idee wanneer dit weer zou moeten gaan werken?

• computerjunky
Mexflex1980 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:08:
[...]

Same here. @HomeWizard_NL hebben jullie wellicht een idee wanneer dit weer zou moeten gaan werken?
Same same. Al is er bij Growatt meer aan de hand. De hele app is vandaag op momenten traag als *****

Ik ga denk ik toch maar kijken naar een alternatief voor lokaal loggen.

Wat is het eigen verbruik van de KWH meter?
(overigens een best dure oplossing voor wat logging die nog steeds afhankelijk is van een extern bedrijf...)

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:42
HomeWizard_NL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:30:
[...]

Voor alle grafieken met omvormer koppeling is de data per 15 minuten (omdat dit een limitatie is bij de meeste omvormers) je hebt hier inderdaad dus van alle grafiek lijnen gemiddelden van 15 minuten. Als je enkel kWh meters gebruikt is deze per 5 minuten. Door 15 minuten te gebruiken zijn de grafieken meestal wat accurater omdat we niet kunnen garanderen dat de omvormers kwa tijd exact gelijk lopen aan de slimme meter (bij onze eigen kwh meters kunnen we dat wel). Ook is de backend van het ophalen van omvormers veranderd met deze update, waardoor de dag grafieken ook accurater zijn dan voorheen.
Sinds deze week is bij mij, en de buren, Growatt gestopt met uitlezen. Enig idee waarom, en een indicatie wanneer dit opgelost is?
Edit: ik moet leren lezen

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Nu ligt die Growatt server er al twee a drie dagen uit, aangezien ik eerst dacht dat het aan mij lag het wachtwoord gereset. Maar hoe geef ik aan mijn Homewizard een nieuw wachtwoord voor de reeds bestaande omvormer door zonder dat ik de historische data in mijn Homewizard app kwijt raak?

• remcotweakers
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-01 00:22
GK87 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:12:
Nu ligt die Growatt server er al twee a drie dagen uit, aangezien ik eerst dacht dat het aan mij lag het wachtwoord gereset. Maar hoe geef ik aan mijn Homewizard een nieuw wachtwoord voor de reeds bestaande omvormer door zonder dat ik de historische data in mijn Homewizard app kwijt raak?
Als homewizard dat niet kan is dit mogelijk een workaround: Growatt ww terug veranderen naar de oude?

• GK87
  • Niet online
remcotweakers schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Als homewizard dat niet kan is dit mogelijk een workaround: Growatt ww terug veranderen naar de oude?
Zal het inderdaad proberen. Vooralsnog ligt een deel van Growatt er nog steeds uit lijkt het. Browser server.growatt.com werkt wel en daar kan ik het dashboard inzien. Shinephone app en HomeWizard kunnen er nog niet bij. Maargoed, dat pak ik wel in een ander topic op dan dit.

• computerjunky
HomeWizard_NL schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:01:
[...]

Huidig kunnen we geen data ophalen bij Growatt, het is nog niet duidelijk waarom, maar we lijken niet de enige te zijn met dit probleem. Hier volgt later een update over.
Hoeveel later is later? En enige idee wat er gebeurt met alle nu ontbrekende data? Word die opgevuld of alleen de totalen ?

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04 16:26
Ook een homewizard gebruiker met Growatt probleem sinds 28 september om 08:30.

• Wenzel
@HomeWizard_NL
Growatt app en ook server werken normaal. Wanneer komt Homewizzard in de lucht?

• Propheticus
Wenzel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:34:
@HomeWizard_NL
Growatt app en ook server werken normaal. Wanneer komt Homewizzard in de lucht?
Hier ook. Shinephone werkt normaal, maar grafieken in Homewizard Energy+ tonen al dagen een uitroepteken en geen data. Device weggegooid, maar opnieuw toevoegen werkt niet. Melding van verkeerde inloggegevens, maar diezelfde gegevens werken dus wel via Growatt site en app.

Misschien wordt Homewizard actief geblokkeerd door Growatt?

[ Voor 6% gewijzigd door Propheticus op 02-10-2023 17:13 ]

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:12
Voor mij werkte de growatt app en website de afgelopen dagen (eind spetember) ook heel slecht en onbetrouwbaar.
Vaak op de website en in de app maar heel langzaam data op het scherm, en meestal niet alles.
Nu lijkt het sinds gisteren ineens weer veel stabieler te zijn.

Dus het is (was) vast niet alleen Homewizzard...

• GK87
  • Niet online
Propheticus schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:12:
[...]

Hier ook. Shinephone werkt normaal, maar grafieken in Homewizard Energy+ tonen al dagen een uitroepteken en geen data. Device weggegooid, maar opnieuw toevoegen werkt niet. Melding van verkeerde inloggegevens, maar diezelfde gegevens werken dus wel via Growatt site en app.

Misschien wordt Homewizard actief geblokkeerd door Growatt?
Die Shinephone app deed het gisteren ook nog niet, vandaag wel opeens. Inloggen op de Growatt website werkt wel al de hele tijd. Probleem met speelt bij mij 5 dagen, sinds 28 september. Net als bij anderen als ik de comments bij https://updownradar.com/status/server.growatt.com mag geloven. Waarom de Shinephone app vandaag wel werkt en Homewizard nog steeds niet is nog een raadsel.

http://server-api.growatt.com/ geeft sowieso een vreemde melding als dat dezelfde API is waar Homewizard gebruik van maakt.

Morgen maar eens met Growatt bellen

[ Voor 7% gewijzigd door GK87 op 02-10-2023 21:20 ]

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Kennis van mij kreeg vandaag dit antwoord van @HomeWizard_NL
Goedendag,

Vanwege onderhoud bij Growatt kunnen we op dit moment geen Growatt omvormers koppelen of data ophalen. Er wordt aan gewerkt, excuses voor het ongemak. Aldus homewizzard

• SVermeer
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Hier ook het probleem met Growatt sinds een aantal dagen.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan doet GroWatt dat heel wat beter dan SolarEdge. Volgens SolarEdge 3,81MWh dit jaar, 3,68 MWh volgens HW in de meterkast (10 mtr kabel)

[ Voor 15% gewijzigd door IJsbeer op 03-10-2023 19:26 ]

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
IJsbeer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:25:
Dan doet GroWatt dat heel wat beter dan SolarEdge. Volgens SolarEdge 3,81MWh dit jaar, 3,68 MWh volgens HW in de meterkast (10 mtr kabel)
Ik heb twee omvormers, een SMA en een SolarEdge. Het verschil tussen de kwh meter en de omvormer is procentueel veel kleiner bij de SMA. Maar die lijkt niets te verbruiken bijvoorbeeld 's nachts. Op de SolarEdge heb ik eigenlijk een constant verbruik van enkele Watt terwijl de SMA 's nachts geen verbruik toont. Zou wel eens een verschil kunnen verklaren. Als de omvormer zelf een redelijk hoog verbruik heeft, zal die in de statistieken niet worden verrekend. Als een omvormer 2000Watt opbrengt en de omvormer verbruikt zelf 50Watt, dan zal de opbrengst, volgens de omvormer , 2000Watt zijn terwijl de kwh meter slechts 1950Watt zal meten. Hopelijk beetje duidelijk :+

Heb ook nog een Shelly EM die er al hing lang voor de kwh meter. Maar had zoiets van "dat kan toch niet dat een meting gebaseerd op een magnetisch veld echt betrouwbaar is". Die gedachte wrong gewoon in mijn hoofd. En moet zeggen dat ik toch aangenaam verrast was. Het verschil tussen de kwh meter en de EM is na een jaar minder dan 1kWh.

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• xbreed
omvormerkoppeling met Growatt werkt niet meer in onze app
Bedankt voor deze mail, maar ik twijfel er sterk aan dat iemand dit echt gebruikt. De rapportering is veel te traag. Het zou veel interessanter zijn moesten jullie iets verzinnen om bvb Solar Assistant te koppelen aan de app... Veel Growatt users gebruiken SA omdat dit wel elke seconde updates kan geven (tov. de 5 minuten van ShinePhone)

• computerjunky
Leuk mailtje gehad vandaag over Growatt problemen maar word mijn maandelijkse betaling ook gepauzeerd tot dit opgelost is? De enige reden dat ik betaal is namelijk de koppeling. Verder voegt het niets toe in mijn geval.

• computerjunky
xbreed schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Bedankt voor deze mail, maar ik twijfel er sterk aan dat iemand dit echt gebruikt. De rapportering is veel te traag. Het zou veel interessanter zijn moesten jullie iets verzinnen om bvb Solar Assistant te koppelen aan de app... Veel Growatt users gebruiken SA omdat dit wel elke seconde updates kan geven (tov. de 5 minuten van ShinePhone)
ik denk dat zo goed als niemand SA gebruikt omdat je er een pi voor nodig hebt en de meeste mensen hebben dat toch echt niet.

• Gramser
computerjunky schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:31:
Leuk mailtje gehad vandaag over Growatt problemen maar word mijn maandelijkse betaling ook gepauzeerd tot dit opgelost is? De enige reden dat ik betaal is namelijk de koppeling. Verder voegt het niets toe in mijn geval.
En hoe moet @HomeWizard_NL weten dat dat jouw beweegreden is voor het plus-abo? Gewoon die maandelijkse betaling stopzetten als et het niet kunt lijen. Niet zielig doen hier, en stel de vraag aan @HomeWizard_NL .

• computerjunky
Toby-Wan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Ga je na 5 minuten wifi storing, dit ook verhalen op KPN/Ziggo/wat je leverancier ook is?
Geen 4G bereik op GSM op zekere locaties in het land verhalen op mobiele provider?
....
Krant te laat bezorgd
PostNL dag later ontvangen
(Kan nog wel even doorgaan)
Sorry maar dit commentaar vind ik nogal dom. Zeg dan niets. Het werkt al bijna een week niet. en we weten ook niet wat dit met de data zou doen als het nu weer wel zou werken. Misschien breekt dit het overzicht wel. ik heb het juist genomen als extra overzicht om niet alleen van growatt afhankelijk te zijn en dat was slim/gegrond want Growatt heeft alle dag data van voor 1 juli gewoon verwijderd zonder waarschuwing of reden.

Als het gewoon zou werken na een paar dagen en alle data netjes aangevuld word heb ik daar geen probleem mee. maar dit lijkt een serieuzer probleem met nog niet voorziene mogelijke gevolgen.

En als mijn internet het een dag niet zou doen dan zou ik daar zeker werk van maken. Internet is deze dagen dan ook gewoon noodzaak.

En als ik postNL kan inruilen door bij een andere shop te kopen die DHL gebruikt doe ik dat meteen inderdaad. Ze zijn nog steeds onderweg met een pakket van mei. En gemiddeld word er 2x vertraagd waardoor je voor niets thuis blijft. Time is money.

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 04-10-2023 17:56 ]

• xbreed
computerjunky schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

ik denk dat zo goed als niemand SA gebruikt omdat je er een pi voor nodig hebt en de meeste mensen hebben dat toch echt niet.
Je koopt die rp er gewoon bij als je wil, preloaded met de software erop.
Op de growatt fora zijn veel mensen al overgeschakeld.

• Eddo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-04 16:06
Gekke vraag misschien, maar staat ergens op die HomeWizard website dat er een storing is met die Growatt koppeling? Begin eens met een fatsoenlijke melding op een status pagina ofzo |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Eddo op 10-10-2023 08:06 ]

• Toby-Wan
  • Laatst online: 22:11
computerjunky schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:53:
[...]
ik heb het juist genomen als extra overzicht om niet alleen van growatt afhankelijk te zijn en dat was slim/gegrond want Growatt heeft alle dag data van voor 1 juli gewoon verwijderd zonder waarschuwing of reden.
Of het 'slim/gegrond' is, is te bediscussiëren, want je bent nog steeds afhankelijk van growatt.. had je je wellicht iets beter moeten inlezen in de mogelijkheden van HW, want als ik je posts zo lees had je beter de kWh meter kunnen kopen. Volledig onafhankelijk van growatt + geen abonnement nodig.. verkeerde zuinigheid wellicht?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Er hangen hier 4 growatt omvormers en 1 solis omvormer en die zijn alle 5 niet verbonden met internet.
Ik gebruik de HW kwh meters.
Eentje in driefasen met daarachter drie omvormers en 2 enkel fase met elk een omvormer.

In de app wordt het keurig apart weer gegeven plus een grafiekje opwek totaal.

Werkt tot nu toe vlekkeloos.

Enige wat mij op valt met dat leuke energie schermpje... ik heb het idee dat hij de temperatuur wat positief inschat.
Hij zit altijd een ruime graad hoger dan de andere 3 thermometers in huis...
@HomeWizard_NL is daar iets in te kalibreren of een offset mogelijk?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:21

-tom-562

Oliesjeik

Hmm, topic nu pas gevonden (zat in het verkeerde subforum te kijken). Vorige week een P1 meter gekocht, specifiek om mijn Growatt omvormer te kunnen uitlezen. Hiervoor gebruikte ik P1Mon op een Raspberry Pi, maar daar kon ik de Growatt niet direct zelf mee uitlezen.
Inloggen werkte al niet, en ik lees dus nu hier dat het een bekend probleem is :( fraai. Wellicht dat ik de P1 meter dan maar ga terugsturen. Biedt weinig meerwaarde zo...

Vaak bu'j te bang!

• GM15
  • Laatst online: 23:16
-tom-562 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:34:
Hmm, topic nu pas gevonden (zat in het verkeerde subforum te kijken). Vorige week een P1 meter gekocht, specifiek om mijn Growatt omvormer te kunnen uitlezen. Hiervoor gebruikte ik P1Mon op een Raspberry Pi, maar daar kon ik de Growatt niet direct zelf mee uitlezen.
Inloggen werkte al niet, en ik lees dus nu hier dat het een bekend probleem is :( fraai. Wellicht dat ik de P1 meter dan maar ga terugsturen. Biedt weinig meerwaarde zo...
De P1 biedt veel minder functionaliteit dan p1mon daarnaast moet je ook nog een abbo afsluiten als je data langer dan een jaar wilt bewaren. Ik zou hem terugsturen als ik jou was.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:42
@HomeWizard_NL is er al een stip aan de horizon voor wat betreft Growatt? Ik baal wel een beetje van mijn historische data op deze manier.

[ Voor 47% gewijzigd door WouterL op 09-10-2023 22:09 ]

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:13
WouterL schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:08:
@HomeWizard_NL is er al een stip aan de horizon voor wat betreft Growatt? Ik baal wel een beetje van mijn historische data op deze manier.
Ik heb weer data van mijn omvormer sinds vandaag.

• GK87
  • Niet online
GK87 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:12:
Mocht iemand hier tegenaan lopen: In Homewizard de omvormer niet verwijderen maar als nieuwe apparaat toevoegen. Homewizard ziet dan dat deze al bestaat en gaat met die reeds verzamelde data verder. Helaas is alle data die Homewizard in die tussentijd niet heeft kunnen verzamelen "verdwenen", want zo werkt hun koppeling niet. Ze kunnen niet met terugwerkende kracht data uitlezen bij Growatt, spijtig genoeg. Komt daar nog iets voor @HomeWizard_NL ?

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 11:58
Probleem is hier verholpen, kan mijn growatt nu toevoegen

• Mexflex1980
Aurelium schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:55:
Probleem is hier verholpen, kan mijn growatt nu toevoegen
Hier ook gelukkig

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07-2025
Als je betaald voor Energy+, krijg je dan ook extra entiteit voor bijvoorbeeld Growatt voor Home Assistant? Kan ik mijn dagelijkse zonne energie opbrengst toevoegen. Volgens mij kun je dat niet met de huidige entiteit die je krijgt bij HA?

Ik deed dat normaal gesproken met de Growatt intergratie, maar die werkt laatste tijd niet meer naar behoren wat een bekend probleem blijkt te zijn.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 17:24
Skyrider schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:43:
Als je betaald voor Energy+, krijg je dan ook extra entiteit voor bijvoorbeeld Growatt voor Home Assistant? Kan ik mijn dagelijkse zonne energie opbrengst toevoegen. Volgens mij kun je dat niet met de huidige entiteit die je krijgt bij HA?

Ik deed dat normaal gesproken met de Growatt intergratie, maar die werkt laatste tijd niet meer naar behoren wat een bekend probleem blijkt te zijn.
Ook de HomeWizzard kon de data niet ophalen, het heeft dan ook geem meerwaarde om dit via HomeWizzard te laten lopen.
Wat mogelijk een optie is, is een 1 of 3 fase kwh meter in je meterkast plaatsen dat dit verbruik meet. dan kan HW wel de date doorsturen naar HA.

• Vitruvian
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:27
Het uitlezen van de Growatt omvormer in de homewizard app werkt weer. Blij mee :)

Wow, I don't believe!

• Toby-Wan
GK87 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:13:
Dus iedereen die €29,95 heeft betaald aan zo'n Homewizard Wi-Fi P1 Meter heeft een garbage-in garbage-out apparaat in huis welk volledig6afhankelijk is van hoe een third party zijn API koppeling doorontwikkeld. [/lichtsarcasme uit]
de 'garbage in garbage out' ging over de externe omvormer koppeling. Zoek in dit topic op Growatt en bingo
Externe omvormer leuk als de 60€ voor de kWh meter je teveel is (welke zeker geen garbage is)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• computerjunky
BGFG schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

En dan moet je een nieuwe omvormer en dan ben je toch je historie ook volledig kwijt? Het gaat je toch om het vasthouden van historische data. Of begrijp ik je verkeerd?
Nee in de growatt app worden alle omvormers gewoon samen gevoegd en een nieuwe omvormer geeft me dus de juiste totalen, ik heb in dat geval dus alleen een gat in de data dan wat ook realistisch is gezien de panelen niet werken.
De data blijft accuraat en dat is nu niet het geval met homewizzard. Ik heb gewoon opgewekt en die opwek staat niet in de homewizzard app.
Zelfde als de kWh meter kapot zou gaan wat dus ook geen oplossing is en nog veel te duur ook en me opwekking zou kunne kosten doordat het tussen mijn omvormer en meterkast zit.

Het gaat om de bruikbaarheid van de data. de getallen in de homwizzard ap zijn nu nuttelosos en ik zal weer ouderwets zelf moeten gaan reken en verrekenen. Wat dit hele systeem dus nutteloos maakt.

Ze moeten gewoon snel met een correctie functie komen. Zo ingewikkeld kan het niet zijn om een database edit te maken waarmee we mocht het nodig zijn de dagtotalen toe kunnen voegen en de maand weer correct is. I heb ook gebruikers gezien die ineens hele rare verbruiken hadden in de tienduizenden kWh dat is nu ook niet te corrigeren.
Ik vind dit gewoon een functionaliteit brekend gebrek.

• Toby-Wan
computerjunky schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Nee in de growatt app worden alle omvormers gewoon samen gevoegd en een nieuwe omvormer geeft me dus de juiste totalen, ik heb in dat geval dus alleen een gat in de data dan wat ook realistisch is gezien de panelen niet werken.
De data blijft accuraat en dat is nu niet het geval met homewizzard. Ik heb gewoon opgewekt en die opwek staat niet in de homewizzard app.
Zelfde als de kWh meter kapot zou gaan wat dus ook geen oplossing is en nog veel te duur ook en me opwekking zou kunne kosten doordat het tussen mijn omvormer en meterkast zit.

Het gaat om de bruikbaarheid van de data. de getallen in de homwizzard ap zijn nu nuttelosos en ik zal weer ouderwets zelf moeten gaan reken en verrekenen. Wat dit hele systeem dus nutteloos maakt.

Ze moeten gewoon snel met een correctie functie komen. Zo ingewikkeld kan het niet zijn om een database edit te maken waarmee we mocht het nodig zijn de dagtotalen toe kunnen voegen en de maand weer correct is. I heb ook gebruikers gezien die ineens hele rare verbruiken hadden in de tienduizenden kWh dat is nu ook niet te corrigeren.
Ik vind dit gewoon een functionaliteit brekend gebrek.
Naja ze moeten niks. Als je dusdanige problemen met de huidige functionaliteit hebt, kan je gewoon je ene euro per maand opzeggen en iets anders zoeken. Keuze aan jou..
Als ze iets gaan ontwikkelen lijkt het me dat ze eerst de focus leggen op vervanging van hun eigen producten en daarbij behoud van de totalen, gezien dat het meest in hun voordeel is. Lijkt mij ook logisch wanneer het einde van de economische levensduur van de apparatuur eraan zit te komen. Homewizard is een snelgroeiend bedrijf, die met veel nieuwe dingen komt en wil komen, maar ook niets alles in no time op kan lossen.
Externe omvormer koppeling is daarvoor nog het minst interessant, omdat ze altijd afhankelijk zullen zijn van de grillen (wederom growatt) van een externe partij

Edit: met alles dat ik hier over growatt lees is er geen haar op mijn hoofd die ooit nog voor growatt (of afhankelijkheid van hun servers..) zou kiezen

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 16-10-2023 19:11 ]

• computerjunky
Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Naja ze moeten niks. Als je dusdanige problemen met de huidige functionaliteit hebt, kan je gewoon je ene euro per maand opzeggen en iets anders zoeken. Keuze aan jou..
Als ze iets gaan ontwikkelen lijkt het me dat ze eerst de focus leggen op vervanging van hun eigen producten en daarbij behoud van de totalen, gezien dat het meest in hun voordeel is. Lijkt mij ook logisch wanneer het einde van de economische levensduur van de apparatuur eraan zit te komen. Homewizard is een snelgroeiend bedrijf, die met veel nieuwe dingen komt en wil komen, maar ook niets alles in no time op kan lossen.
Externe omvormer koppeling is daarvoor nog het minst interessant, omdat ze altijd afhankelijk zullen zijn van de grillen (wederom growatt) van een externe partij

Edit: met alles dat ik hier over growatt lees is er geen haar op mijn hoofd die ooit nog voor growatt (of afhankelijkheid van hun servers..) zou kiezen
Tja dan verschillen we van mening. Ik ben van de mening dat als je iets implementeert en daar geld voor vraagt je achter je product moet staan en daar dus ook verantwoordelijk ben voor de mogelijke problemen die het veroorzaakt heeft. Het is een kleine moeite om een database edit te maken voor een beetje dev. Die mag wat mij betreft zo basis zijn als dag selecteren en xx.x invullen als waarde.

Simpelweg die 14 gemiste of incorrecte sagen wijzigingen lost het hele probleem op.

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07-2025
Clumsy Smurf schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Ook de HomeWizzard kon de data niet ophalen, het heeft dan ook geem meerwaarde om dit via HomeWizzard te laten lopen.
Wat mogelijk een optie is, is een 1 of 3 fase kwh meter in je meterkast plaatsen dat dit verbruik meet. dan kan HW wel de date doorsturen naar HA.
Hoe dat precies? Energy+ (met Growatt intergratie) laat netjes dagelijks teruglevering zien wat overeen komt met mijn provider.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-03 17:24
Skyrider schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

Hoe dat precies? Energy+ (met Growatt intergratie) laat netjes dagelijks teruglevering zien wat overeen komt met mijn provider.
Dit deel ging volgens mij over de storing, dat de gegevens van Growatt niet opgehaald konden worden.
Dat kon toen ook niet via HW, vandaar deze opmerking of ik moet je eerder verkeerd begrepen hebben.

• computerjunky
Het probleem zit niet in de app het zit in de servers. Ik heb het in de app en op de website. P1 all gereset wifi gewoon 100% er komt gewoon geen data binnen en ik weet dus ook niet of de growatt sync wel voltooit is omdat er geen data geladen wordt.

Edit: en even na 12en werkt het weer. De data van het einde van de middag en avond ziet er wel heel raar uit. Heel veel spikes en dat komt niet overeen met mijn verbruik.
De data is dus niet mooi consistent binnen gekomen de hele avond.

Hoe de data er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNEu12E3ecwe5xiP6YNaDYVAD4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDER5SH31W2dNsPt9NGqTfeP.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe mijn data er normaal uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zvg49TLmtubghYEU3kjoxeSbX_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGvjrFWfuCrpXuS45yT3iKfv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmaP5RyYshnR8U9wz-vRMqOBmeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lA2iWq0WDACr0j2sZBdZejs8.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens gaat het in de avond dus niet goed met de data. Gisteren was ook zo vreemd met veel spikes die niet te verklaren zijn.

[ Voor 76% gewijzigd door computerjunky op 26-10-2023 00:31 ]

• Toby-Wan
copykat schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:49:
[...]

@GM15 thanks, inderdaad die X vs V lijst zocht ik.

@BGFG
Die 1 euro is niet te veel maar
1 - 99cnt is echt zo'n marketing prijs, we doen niet 1 euro net ff minder kunnen we er cent achter zetten.
2 - ik betaal liever 1 keer voor de plus versie 15 euro van mij part 25euro dan elke maand een klein bedrag.
Die bedragen zijn als sluipstroom op je rekening.
En je krijgt er steeds meer van die producten die je een uitgeklede app meeleveren en de mogelijkheid de plus, elite, member, gold, wat ze er ook aan koppelen. 1 keer klant zijn is niet meer genoeg blijkbaar.
(vermoedelijk omdat zo'n app updatekosten (beveiligheidseisen.) heeft die ze niet meer verdienen bij de gebruikers over de jaren.

Dat is meer mijn grief over die mini abonnementen.

Waarom niet de solarintegratie gebruiken?
Omvormer koppeling heeft verversing van een kwartier, kWh meter gaat per seconde

Omvormer koppeling is afhankelijk van de omvormer bedrijf, dat die zn zaakjes op orde heeft en hun api in de lucht houdt (zoek in dit topic op Growatt.., dan ben je wellicht snel genezen)

Ik heb 4 kWh meters in mm meterkast gezet (2* zonnepanelen, 1* aircos, 1* warmtepomp) Als je beetje handig bent prima zelf te doen

Nog ter aanvulling, mocht je handig zijn met Home Assistant oid, dan is abbo ook niet nodig. Elke meter is voorzien van een api die je direct uit kan lezen en dan extern data kan opslaan.
Zit echt wel snor in elkaar, maar uiteindelijk zit je waarschijnlijk ergens wel aan kosten verbonden, voor niets gaat de zon op zegmaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Toby-Wan op 31-10-2023 08:12 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:18
Toby-Wan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Omvormer koppeling heeft verversing van een kwartier, kWh meter gaat per seconde

Omvormer koppeling is afhankelijk van de omvormer bedrijf, dat die zn zaakjes op orde heeft en hun api in de lucht houdt (zoek in dit topic op Growatt.., dan ben je wellicht snel genezen)

Ik heb 4 kWh meters in mm meterkast gezet (2* zonnepanelen, 1* aircos, 1* warmtepomp) Als je beetje handig bent prima zelf te doen

Nog ter aanvulling, mocht je handig zijn met Home Assistant oid, dan is abbo ook niet nodig. Elke meter is voorzien van een api die je direct uit kan lezen en dan extern data kan opslaan.
Zit echt wel snor in elkaar, maar uiteindelijk zit je waarschijnlijk ergens wel aan kosten verbonden, voor niets gaat de zon op zegmaar.
Dankjewel, je bent me voor….

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 11:58
Ik heb al een aantal dagen dat de growatt data vreemd door komt, meestal pas vanaf 12:00 's middags. Vandaag staat er alleen 'no data'. Bij het meter overzicht staat wel dat de growatt koppeling live is.

• Wenzel
Growatt: No data

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 10:19
Vanmorgen update gedaan van app en ook hier geen Growatt data

*burp*

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enphase momenteel zelfde probleem, status is offline.
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic