Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idle/pauze hoe je het noemt maakt niet uit. Wit betekend dat de batterij op het moment niks doet. En dat is precies wat men wil.

Functie kan natuurlijk ook heel goed in de app gezet worden. Maar dan heb je wel het risico dat je het vergeet er af te halen. Of men moet daar ook een functie aanhangen zoals energysaver taken. Komt vast wel goed maar ik denk dat men voorlopig druk is met de bugs. Eerst betrouwbaar stabiel draaien, dan dit soort grappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:06
Dat uitstellen van laden zou wel heel fijn zijn. Vooral aan het begin van de dag is hij een een uurtje aan het harken van de kleine watts wat de RTE niet ten goede komt. @HomeWizard_NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GF2ixOEBeFjVa6jhXMRO1pt0aoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sxQyorhpyhMMxNijbdUUKbhU.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:18:
Functie kan natuurlijk ook heel goed in de app gezet worden.
Maar... ga je dat elke dag handmatig doen? Stroomprijzen in de gaten houden, batterij aan/uitzetten? Dat wil je toch automatisch hebben? En dat zie ik HW niet programmeren in de app, iedereen wil daar wat anders mee, er zijn zoveel leveranciers (en dus prijzen).

Toch?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik dacht dat mijn batterij een topper was en dat ik niet met een wissel te maken zou krijgen. Te vroeg gejuicht; sinds vanmiddag een E447 :/ Batterij is op vrijdag 31-1 in gebruik genomen, dus na 8 weken opeens deze error.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:02
Gizz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:56:
Ik dacht dat mijn batterij een topper was en dat ik niet met een wissel te maken zou krijgen. Te vroeg gejuicht; sinds vanmiddag een E447 :/ Batterij is op vrijdag 31-1 in gebruik genomen, dus na 8 weken opeens deze error.
Hmmm dat is balen , en zeker omdat ik had begrepen dat als er een E melding zou komen dat binnen paar dagen zou plaatsvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExPLoring
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16-09 21:03
Ik kan mij niet voorstellen dat al die E*** meldingen door een echt fysiek (cel) probleem komen?
In een elektrische auto zitten wel iets meer cellen dan in de HW accu, en daar hoor ik dit eigenlijk nooit!?

Misschien is de software iets te streng, en krijg je te snel een E melding (onderbuikgevoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ExPLoring schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:13:
Ik kan mij niet voorstellen dat al die E*** meldingen door een echt fysiek (cel) probleem komen?
In een elektrische auto zitten wel iets meer cellen dan in de HW accu, en daar hoor ik dit eigenlijk nooit!?

Misschien is de software iets te streng, en krijg je te snel een E melding (onderbuikgevoel).
Ik kreeg vanmorgen tijdens de Wifi wisseling de melding dat de batterij te koud was. Het was 17 graden op locatie. Ik denk dat er sws een aantal checks plaatsvinden. Wellicht laat HW ze zien in de app even zonder er wat aan de hand is. Die temperatuur melding was na een minuutje ook weer weg.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
Maar 3,7 kWh was er na vannacht nodig in de twee batterijen samen, er was nog een ruime 35% over. De rest van het zongebruik is rechtstreeks gebruik in huis.

Hij staat al op het wensenlijstje maar een vorm van uitgesteld opladen adhv bepaalde parameters zou erg handig zijn op dit soort zonnige dagen mocht je dynamische teruglevertarieven hebben.

Mogelijk kan HW het ideale oplaadvermogen voor minimale omzetverliezen een keer prijsgeven zodat je dat ook kunt instellen tzt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soBDWkcNmSi5bo6ZJmOp5ARYR2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJ9JHPKzKJl8KoExEEcnc2or.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Ik had vanmorgen wel iets raars:

De zonnepanelen leverde om 9.30 al meer dan op dan er verbruikt werd, en paarse led brandde ( dat is goed)
Ik zet de beruchte koffie zet apparaat aan en de accu gaat in actief, ( prima )
Maar daarna bleef de batterij op inactief en geen foutmeldingen.

En het terug leveren liep op.
Vervolgens denk ik vraag veel stroom en ik hoor het relais klikken, maar uiteraard inactief , stroom vraag weer verminderd en batterij gaat vrij snel daarna laden.

Waar het op neer komt dat het net als of het leek dat relais bleef "hangen"?

Meerdere die dit hebben meegemaakt / ondervonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:38
JeroenH schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:51:
[...]

En dat zie ik HW niet programmeren in de app, iedereen wil daar wat anders mee, er zijn zoveel leveranciers (en dus prijzen).

Toch?
Ik neem aan dat je dynamisch bedoelt want anders heeft het helemaal geen zin.

Dynamische prijzen zijn bij iedere leverancier gelijk en zitten bovendien al in de app 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 16:07
@ivo1969 Is het geen idee dat je de PiB gewoon een paar dagen lekker met rust laat? Goed voor je gemoedsrust. Het is moeilijk hoor, ik weet het. Zit ook heel de tijd op die grafiekjes te kijken.

Spul lekker z'n ding laten doen en over een paar dagen eens checken hoe het is gegaan.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
EvaluationCopy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:41:
@ivo1969 Is het geen idee dat je de PiB gewoon een paar dagen lekker met rust laat? Goed voor je gemoedsrust. Het is moeilijk hoor, ik weet het. Zit ook heel de tijd op die grafiekjes te kijken.

Spul lekker z'n ding laten doen en over een paar dagen eens checken hoe het is gegaan.
Ik snap deze reactie niet? verklaar u nader.
constateer alleen iets dus stel ik hier een vraag.

De vraag gaat over de batterij en is ook dus on topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 16:07
Als je er teveel mee bezig bent ga je uiteindelijk spoken zien, dat bedoelde ik. Je schrijft ook vrij warrig/onduidelijk, als ik jouw verhaal lees denk ik: niks aan de hand.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:06
[...]

Maar... ga je dat elke dag handmatig doen? Stroomprijzen in de gaten houden, batterij aan/uitzetten? Dat wil je toch automatisch hebben? En dat zie ik HW niet programmeren in de app, iedereen wil daar wat anders mee, er zijn zoveel leveranciers (en dus prijzen).

Toch?
Er zijn genoeg mensen die geen home assistant oid gebruiken (waaronder ik), maar die wel heel graag de functie van passief maken willen gebruiken (om verschillende redenen). Dan zou het toch vreemd zijn die functie alleen via iets als home assistant beschikbaar te maken?

En ja, ik zou dat met plezier handmatig doen wanneer ik het nodig heb. Net als ik onze eboiler handmatig aanzet op momenten dat ik denk dat het geschikt is en onze airco handmatig start wanneer dat het meest gunstig is wat betreft eigen opwek (binnen grenzen).

We gebruiken hier geen AI maar HI, en hier werkt dat prima. Met alles wat ik gelezen heb lijkt dat voor meer mensen te gelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 24-09 19:53
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:33:
Ik had vanmorgen wel iets raars:

De zonnepanelen leverde om 9.30 al meer dan op dan er verbruikt werd, en paarse led brandde ( dat is goed)
Ik zet de beruchte koffie zet apparaat aan en de accu gaat in actief, ( prima )
Maar daarna bleef de batterij op inactief en geen foutmeldingen.

En het terug leveren liep op.
Vervolgens denk ik vraag veel stroom en ik hoor het relais klikken, maar uiteraard inactief , stroom vraag weer verminderd en batterij gaat vrij snel daarna laden.

Waar het op neer komt dat het net als of het leek dat relais bleef "hangen"?

Meerdere die dit hebben meegemaakt / ondervonden?
Lijkt mij normale werking, als bij ons een grootverbruiker afschakelt duurt het ook even voordat de batterij stopt met terugleveren (vermogen neemt wel af) en weer gaat laden. Heeft ermee te maken om het pendelen tussen laden/ontladen te vermijden.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 19:55
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:47:
[...]
Er zijn genoeg mensen die geen home assistant oid gebruiken (waaronder ik), maar die wel heel graag die functie willen gebruiken. Dan zou het toch vreemd zijn die functie alleen via iets als home assistant beschikbaar te maken?
Het gemak van een domotica systeem is dat je alles naar eigen wensen in kan richten. Daar kan je echt heel ver in gaan als je dat zou willen.

Het is voor HomeWizard schier onmogelijk om alles wat iedereen hier zou wilen te implementeren in de app. De één wil zijn batterijen op pauze zetten als de EV staat te tanken, de ander zit dynamisch en wil schuiven met laden en ontladen. De derde is gefixeerd op de RTE en wil graag dat zijn accu pas bij 800W overschot gaat laden etc.

Behalve dat dat geïmplementeerd moet worden, moet het ook getest gaan worden. En dat testen, dat mogen de beta gebruikers doen. Ook diegenen die geen noodzaak hebben aan de opties en om die reden niet zullen testen. En als er dan iets niet helemaal werkt zoals gedacht (zie het niet vasthouden van de unlock settings), dan wordt er hier weer moord en brand getypt. Want dan werkt het weer eens niet. Ook niet voor iemand die die hele app besturing niet gebruikt.

Dus het is een lastig verhaal, als ik het zou moeten doen zou ik er een toggle in bouwen (ook in de API) met actief/inactief. Eventueel dat het te integreren is met zonnetaken. Maar dat zou voor mij de grens zijn. Wil je meer dan is daar HomeAssistant of een ander domotica tool.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gizz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:56:
sinds vanmiddag een E447 :/ Batterij is op vrijdag 31-1 in gebruik genomen, dus na 8 weken opeens deze error.
Zaterdag wordt de batterij gewisseld. Daarbij krijg ik het verzoek om de kapotte batterij in de originele verpakking klaar te zetten. Die gigantische doos en blokken schuim heb ik al lang weggegooid; als een apparaat het een paar weken prima doet gaat de doos bij mij weg hoor, anders hou ik geen zolder over om plug-in batterijen neer te zetten :P

Ben benieuwd hoe ze de verpakking willen oplossen. Waarschijnlijk het handigst als de bezorger even wacht tot ik de grote 'wissel de batterij in de doos'-truc heb uitgevoerd.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 10:33
asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Behalve dat dat geïmplementeerd moet worden, moet het ook getest gaan worden. En dat testen, dat mogen de beta gebruikers doen. Ook diegenen die geen noodzaak hebben aan de opties en om die reden niet zullen testen. En als er dan iets niet helemaal werkt zoals gedacht (zie het niet vasthouden van de unlock settings), dan wordt er hier weer moord en brand getypt. Want dan werkt het weer eens niet. Ook niet voor iemand die die hele app besturing niet gebruikt.

Dus het is een lastig verhaal, als ik het zou moeten doen zou ik er een toggle in bouwen (ook in de API) met actief/inactief. Eventueel dat het te integreren is met zonnetaken. Maar dat zou voor mij de grens zijn. Wil je meer dan is daar HomeAssistant of een ander domotica tool.
Dat denk ik ook, zoveel wensen, zoveel opties. Denk niet dat een fabrikant dat kan en wil ondersteunen en dat een softwarematige switch in de app en via de api te togglen al meer dan voldoende is om aan een groot deel van de wensen tegemoet te komen.

Maar de focus zal eerst liggen op bugs oplossen en aantallen van E4xx fouten reduceren voordat er überhaupt over featurerequests nagedacht gaat worden, gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:37
Gizz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:26:
[...]

Zaterdag wordt de batterij gewisseld. Daarbij krijg ik het verzoek om de kapotte batterij in de originele verpakking klaar te zetten. Die gigantische doos en blokken schuim heb ik al lang weggegooid; als een apparaat het een paar weken prima doet gaat de doos bij mij weg hoor, anders hou ik geen zolder over om plug-in batterijen neer te zetten :P

Ben benieuwd hoe ze de verpakking willen oplossen. Waarschijnlijk het handigst als de bezorger even wacht tot ik de grote 'wissel de batterij in de doos'-truc heb uitgevoerd.
Haha ik dacht hier dus aan toen het hele zaakje binnen 2 uur de bak in verdween.
Kan je ook niet verwachten van je klanten natuurlijk, even maandenlang een giga doos en alle zooi eromheen bewaren. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Ik snap deze reactie niet? verklaar u nader.
constateer alleen iets dus stel ik hier een vraag.

De vraag gaat over de batterij en is ook dus on topic
Je vraag is volkomen terecht, maar dit antwoord heb je al eerder gehad, " soms kijk je te vaak "
HW heeft hier al eens duidelijk gemaakt dat er vertraging zit in het schakelen tussen laden en ontladen.
Het lijkt erop dat dit hier ook het geval is.

Misschien is het verstandig om bij een dergelijke vraag tijdstippen te vermelden.
"Zo van Koffie aan binnen 10 sec. stopt PV laden 10 sec later ontladen.
Ontladen stopt na 2 min word er nog niet geladen terwijl er 250 Watt werd terug geleverd.
"

Dan kan er beter inhoudelijk naar je vraag worden gekeken, en beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Peterhardenberg schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Je vraag is volkomen terecht, maar dit antwoord heb je al eerder gehad, " soms kijk je te vaak "
HW heeft hier al eens duidelijk gemaakt dat er vertraging zit in het schakelen tussen laden en ontladen.
Het lijkt erop dat dit hier ook het geval is.

Misschien is het verstandig om bij een dergelijke vraag tijdstippen te vermelden.
"Zo van Koffie aan binnen 10 sec. stopt PV laden 10 sec later ontladen.
Ontladen stopt na 2 min word er nog niet geladen terwijl er 250 Watt werd terug geleverd.
"

Dan kan er beter inhoudelijk naar je vraag worden gekeken, en beantwoord.
Laat maar, het ging niet om een paar seconden, maar meer richting kwartier .
Vind het wel prima , batterij is ondertussen netjes opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Het gemak van een domotica systeem is dat je alles naar eigen wensen in kan richten. Daar kan je echt heel ver in gaan als je dat zou willen.

Het is voor HomeWizard schier onmogelijk om alles wat iedereen hier zou wilen te implementeren in de app. De één wil zijn batterijen op pauze zetten als de EV staat te tanken, de ander zit dynamisch en wil schuiven met laden en ontladen. De derde is gefixeerd op de RTE en wil graag dat zijn accu pas bij 800W overschot gaat laden etc.

We gaan het zien wat @HomeWizard_NL er mee gaat doen. En in principe is de feature al aangevraagd via de lijst van @Devke , maar wanneer mensen vragen deze functie specifiek via home assistant of Homey oid te laten lopen, zal ik proberen aan te geven dat er ook mensen zijn die voorkeur hebben voor de functie juist in de app.

Er is al in veel vormen en op veel momenten om deze functie gevraagd (het tijdelijk passief kunnen maken van de batterij), om uiteenlopende redenen. Het zou een duidelijk toegevoegde waarde kunnen hebben, of dat nou is voor bijvoorbeeld gebruik tijdens het laden van een ev, om laden vroeg op de dag uit te stellen of om 2 batterijen van een verschillend merk soms beter te laten samenwerken, en niet alleen voor mensen met home assistant. Telkens de batterij van de wifi af moeten gooien of de stekker eruit trekken kan nauwelijks de bedoeling zijn.

Wat ik zei, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Zal denk ik ook eenvoudig te bouwen zijn. Ze hebben immers al de energysaver taken.
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:34:
[...]

We gaan het zien wat @HomeWizard_NL er mee gaat doen. En in principe is de feature al aangevraagd via de lijst van @Devke , maar wanneer mensen vragen deze functie specifiek via home assistant of Homey oid te laten lopen, zal ik proberen aan te geven dat er ook mensen zijn die voorkeur hebben voor de functie juist in de app.

Er is al in veel vormen en op veel momenten om deze functie gevraagd (het tijdelijk passief kunnen maken van de batterij), om uiteenlopende redenen. Het zou een duidelijk toegevoegde waarde kunnen hebben, of dat nou is voor bijvoorbeeld gebruik tijdens het laden van een ev, om laden vroeg op de dag uit te stellen of om 2 batterijen van een verschillend merk soms beter te laten samenwerken, en niet alleen voor mensen met home assistant. Telkens de batterij van de wifi af moeten gooien of de stekker eruit trekken kan nauwelijks de bedoeling zijn.

Wat ik zei, we gaan het zien.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Toch?
Ik niet, er draait hier een Homey die gaat dat maar lekker regelen. Is ook de makkelijkste oplossing voor Home Wizard in plaats van tig scenarios er in proppen pauze functie en de slimmigheid bedenk je zelf maar zoals gewenst. Want laten wij eerlijk zijn wat moet dat ding nu doen? Overschot laden, vraag leveren, of even niks omdat dat om diverse redenen beter uitkomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:49:
[...]

Ik niet, er draait hier een Homey die gaat dat maar lekker regelen. Is ook de makkelijkste oplossing voor Home Wizard in plaats van tig scenarios er in proppen pauze functie en de slimmigheid bedenk je zelf maar zoals gewenst. Want laten wij eerlijk zijn wat moet dat ding nu doen? Overschot laden, vraag leveren, of even niks omdat dat om diverse redenen beter uitkomt.
Ik denk ook niet dat "de Tweaker" de doelgroep is. Dat had ik al eerder aangegeven. De doelgroep is Henk en Ingrid. Aanschaffen, installeren, leave it to it. En daar is het ding heel goed in.

En daar kwamen wij. Enthousiast, loyaal, mondig, goede feedback.... en wensen. Misschien kan men dan beter terecht bij een Sessy. Maar dat is mijn mening. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!
asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Ik denk ook niet dat "de Tweaker" de doelgroep is. Dat had ik al eerder aangegeven. De doelgroep is Henk en Ingrid. Aanschaffen, installeren, leave it to it. En daar is het ding heel goed in.

En daar kwamen wij. Enthousiast, loyaal, mondig, goede feedback.... en wensen. Misschien kan men dan beter terecht bij een Sessy. Maar dat is mijn mening. :)
Ik snap de hele discussie niet. @HomeWizard_NL heeft al aangegeven dat het er komen gaat. Ik ben ervan overtuigd dat ze voor iemand die alleen Plug en Play wenst en verder geen opties dit in de app met een toggle te regelen valt. Ik noem het even geen Henk en Ingrid. Vind dat te denigrerend. :)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07:38
[...]

De doelgroep is Henk en Ingrid.
Daar zijn ze weer 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 24-09 19:53
Harri schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Batterij 1 geeft bij ons dezelfde melding, echter zie ik in het live overzicht dat de beide accu’s gewoon met 1600W opladen (leveren nog 926W terug op het net).
Toevoeging: batterij 1 geeft aan dat hij aan het laden is en SOC loopt ook geleidelijk aan op.
Vandaag (wederom) bericht van de helpdesk nadat ze nog wat extra vragen hadden. Ze hebben beide batterijen voorzien van een update. Hier nu software versie 1.0103

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Het meest lastige is nog dat in de omschrijving op Wiki niets staat over wat Henk en Ingrid met hun energie doen, en of ze waarschijnlijk home assistant gebruiken :)

Maar er zijn ook mensen die actief bezig zijn met hun energie-verbruik zonder home assistant.

1 van onze redenen dat niet te gebruiken is dat het momenteel niets toevoegt, behalve wat extra energieverbruik, wat we nou juist zo laag mogelijk proberen te houden.

Inmiddels met de batterij zou het wellicht wat minder een probleem zijn, maar blijft overeind dat het niet tot nauwelijks iets toevoegt. Mocht dat anders worden kunnen we altijd nog heroverwegen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Het meest lastige is nog dat in de omschrijving op Wiki niets staat over wat Henk en Ingrid met hun energie doen, en of ze waarschijnlijk home assistant gebruiken :)

Maar er zijn ook mensen die actief bezig zijn met hun energie-verbruik zonder home assistant.

1 van onze redenen dat niet te gebruiken is dat het momenteel niets toevoegt, behalve wat extra energieverbruik, wat we nou juist zo laag mogelijk proberen te houden.

Inmiddels met de batterij zou het wellicht wat minder een probleem zijn, maar blijft overeind dat het niet tot nauwelijks iets toevoegt. Mocht dat anders worden kunnen we altijd nog heroverwegen.
Mijn naam is Henk (zonder Ingrid) Voor mij is de batterij in Plug en play vorm wat ik wil en zie mij dan ook als een vertegenwoordiger van de doelgroep Ik heb geen zin in home assistent of het bouwen van allerlei externe overzichten. Is alles exact zo als ik wil. Nee maar als HW besluit om geen enkele extra optie te bouwen zal ik dat met schouder ophalen ontvangen en gewoon verder blij zijn met wat ik heb. Het leven is al moeilijk genoeg om je daar druk over te maken.

Wil dat zeggen dat ik geen begrip heb voor mensen die wel wensen hebben. Hier denk ik gemengd over ik kan het gevoel niet kwijt raken dat er om zaken gevraagd wordt die bij een totaal ander systeem horen en dat men eigenlijk het verkeerde apparaat heeft gekocht. Een ander systeem waar dan echter wel een ander (duurder) prijskaartje aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:54
@Devke weet niet of je al melding info verzamelde maar deze heeft mn pa ontvangen na aanleiding van contact.

Volgens men pa is de Accu capaciteit van de probleemaccu is 87% tov van de andere

Code e455

Homewizard:

Bedankt voor je bericht, we gaan er voor zorgen dat de batterijen zaterdag worden omgewisseld. Er zit een cell los, dit komt doordat de cell in de fabriek neit goed is gemonteerd. De accu kan gewoon aan blijven staan tot zaterdag.

[ Voor 10% gewijzigd door crryp op 27-03-2025 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
hanev001 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Mijn naam is Henk (zonder Ingrid) Voor mij is de batterij in Plug en play vorm wat ik wil en zie mij dan ook als een vertegenwoordiger van de doelgroep Ik heb geen zin in home assistent of het bouwen van allerlei externe overzichten. Is alles exact zo als ik wil. Nee maar als HW besluit om geen enkele extra optie te bouwen zal ik dat met schouder ophalen ontvangen en gewoon verder blij zijn met wat ik heb. Het leven is al moeilijk genoeg om je daar druk over te maken.

Wil dat zeggen dat ik geen begrip heb voor mensen die wel wensen hebben. Hier denk ik gemengd over ik kan het gevoel niet kwijt raken dat er om zaken gevraagd wordt die bij een totaal ander systeem horen en dat men eigenlijk het verkeerde apparaat heeft gekocht. Een ander systeem waar dan echter wel een ander (duurder) prijskaartje aan hangt.
Op zich eens :)

Evengoed zit ik in de categorie zonder home assistant maar met een vraag om een feature. Had ik voor een andere batterij moeten kiezen om die reden? Misschien. We hebben in eerste instantie ook voor een andere batterij gekozen, en die heeft de extra feature niet :)

Nu hebben we dus 2 verschillende batterijen en alhoewel niet ideaal gaat dat vooralsnog best goed. Maar het gebruik van de 2 batterijen heeft me wel erg veel getoond over hoe anders verschillende batterijen kunnen zijn, en wat mij betreft steekt qua gedrag de Homewizard batterij duidelijk boven de andere batterij uit. Ik zou dus, ondanks mijn feature request toch weer kiezen voor Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:58:
[...]

Op zich eens :)

Evengoed zit ik in de categorie zonder home assistant maar met een vraag om een feature. Had ik voor een andere batterij moeten kiezen om die reden? Misschien. We hebben in eerste instantie ook voor een andere batterij gekozen, en die heeft de extra feature niet :)

Nu hebben we dus 2 verschillende batterijen en alhoewel niet ideaal gaat dat vooralsnog best goed. Maar het gebruik van de 2 batterijen heeft me wel erg veel getoond over hoe anders verschillende batterijen kunnen zijn, en wat mij betreft steekt qua gedrag de Homewizard batterij duidelijk boven de andere batterij uit. Ik zou dus, ondanks mijn feature request toch weer kiezen voor Homewizard.
Welke andere batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:56:
@Devke weet niet of je al melding info verzamelde maar deze heeft mn pa ontvangen na aanleiding van contact.

Volgens men pa is de Accu capaciteit van de probleemaccu is 87% tov van de andere

Code e455

Homewizard:

Bedankt voor je bericht, we gaan er voor zorgen dat de batterijen zaterdag worden omgewisseld. Er zit een cell los, dit komt doordat de cell in de fabriek neit goed is gemonteerd. De accu kan gewoon aan blijven staan tot zaterdag.
Ik zal hem in de TS opnemen. Doe dat vanavond even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Onze andere batterij is een Enphase 3T, oftewel 3,5kWh/1200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een Sessy is wat mijn avontuur mee begon. Toen keek ik wat verder en vond in Giv Energy heel interessant. Maar dat ging dus niet door. De Home wizard is perfect. Stekker er in en verder geen vragen stellen. d:)b

Het ding is software gestuurd, dus zolang je werkgeheugen hebt en de processor het aan kan kan je het maken zoals je wil. In de hardware hoeft niks veranderd te worden. Ik verwacht eigenlijk wel dat met de tijd de diverse systemen naar elkaar toe zullen trekken. Een beetje zoals iPhone, Android en Windows Phone. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Toch meld / vraag ik nog één ding en zal proberen niet waririg te zijn en tijdsbeeld te geven.

Om 18.30 zet ik de inductie kookplaat aan , eerst op lage stand, later hoger en neem 1600W af.
De batterij is 100% opgeladen en maar levert geen stroom terug.
Nog 2 pitten aangezet en de batterij blijft inactief , afname stroom van het net 2500W

Dit heb ik tot 19.00 aangekeken , misschien mocht het niet maar ik heb toen de batterij uitgeschakeld heb meer dan halve minuut gewacht en batterij weer ingeschakeld.

de batterij ging vlot na het weer inschakelen dus wel ontladen, maar is nu aan het synchroniseren met het stroomnet.

Nu zal ik ongetwijfeld wel weer te horen krijgen je kijkt te veel naar de batterij.

Maar mijn vraag is: had ik meer geduld op moeten brengen en het geheel zijn werk moeten laten doen?

Verder ter opmerking
Nu om 19.05 geeft de app aan dat alles ok is en de batterij blijft ontladen en dat laatste is logisch
En batterij zorgt op moment dat stroom afname op de 0 / 11 W blijft staan dus dat is ook goed

[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 27-03-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:04
Lijkt me toch ergens niet goed te gaan. Er zit een vertraging op lees ik hier maar een halfuur is wel erg veel vertraging om het relais te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
rabero1985 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:09:
Lijkt me toch ergens niet goed te gaan. Er zit een vertraging op lees ik hier maar een halfuur is wel erg veel vertraging om het relais te sparen.
Lijkt mij ook, maar het omgekeerde had ik dus vanmorgen met het opladen.
Maar toen was mijn vraag te warrig en zou ik mij te veel bezig houden met de batterij.

Vanmorgen was de vertraging ruim een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
@ivo1969 Ergens gaat iets niet fijn. Nu had ik geen inductieplaat aan staan maar wel de airfryer.

De batterij hier begint rond 6 uur stroom te leveren en met de airfryer aan zie ik pulsen in de watts die het ding gebruikt. De p1 meter was vanmiddag ook even onbereikbaar voor Domoticz, maar verder doet het wat het belooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij grote netspanning verandering gaat de batterij opnieuw synchroniseren met het net en dit duurt ongeveer 10 minuten

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:17:
Bij grote netspanning verandering gaat de batterij opnieuw synchroniseren met het net en dit duurt ongeveer 10 minuten
yep dat klopt

maar daar ging mijn vraag helaas niet over.

Ik ben zeg maar de "Henk van Ingrid" en denk als ik een half uur lang rond de 2000 -2500W sta te verbruiken dan denk ik zelf er gaat wat verkeerd, maar wat?
De app gaf geen foutmeldingen aan.
Verder het synchroniseren gebeurde pas nadat ik de batterij weer ingeschakeld had, die grote netspanning verandering was er eigenlijk dus er al voordat ik de batterij uit had gezet.

[ Voor 39% gewijzigd door ivo1969 op 27-03-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:17:
[...]

yep dat klopt

maar daar ging mijn vraag helaas niet over.
Maar dit heeft wel grote invloed. Ik heb een en ander gemonitord met de scope en krijgt de netspanning waarden door van SolarEdge omvormer.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Maar dit heeft wel grote invloed. Ik heb een en ander gemonitord met de scope en krijgt de netspanning waarden door van SolarEdge omvormer.
Ja sorry maar dat is iets wat ik zelf niet begrijp / cq geen know how van heb
En nogmaals bedoel het niet vervelend of wat dan ook, ik probeer voor mezelf het te verklaren waarom een of ander gebeurd

[ Voor 15% gewijzigd door ivo1969 op 27-03-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:06:
Toch meld / vraag ik nog één ding en zal proberen niet waririg te zijn en tijdsbeeld te geven.

Om 18.30 zet ik de inductie kookplaat aan , eerst op lage stand, later hoger en neem 1600W af.
Nog 2 pitten aangezet en de batterij blijft inactief , afname stroom van het net 2500W

Dit heb ik tot 19.00 aangekeken , misschien mocht het niet maar ik heb toen de batterij uitgeschakeld heb meer dan halve minuut gewacht en batterij weer ingeschakeld.

de batterij ging vlot na het weer inschakelen dus wel ontladen, maar is nu aan het synchroniseren met het stroomnet.

Nu zal ik ongetwijfeld wel weer te horen krijgen je kijkt te veel naar de batterij.

Maar mijn vraag is: had ik meer geduld op moeten brengen en het geheel zijn werk moeten laten doen?

Verder ter opmerking
Nu om 19.05 geeft de app aan dat alles ok is en de batterij blijft ontladen en dat laatste is logisch
En batterij zorgt op moment dat stroom afname op de 0 / 11 W blijft staan dus dat is ook goed
Ik heb vorige week een soortgelijke situatie gehad. De batterij was 100% vol en ging niet ontladen. Ik ontdekte dat pas na enkele uren. Ik weet niet meer precies wat ik heb gedaan om hem weer aan de praat te krijgen. Volgens mij zei de App dat alles ok was.
Maar het is dus duidelijk dat de batterij in een toestand terecht kan komen dat hij of geen instructies meer krijgt van de P1 meter, of weigert die uit te voeren. Gelukkig lijkt dit op een software probleempje wat mogelijk makkelijk op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Heb je een pulserende kookplaat of een continue? Wij hebben continue en dat werkt goed. Maar pulserend is veel voorkomend en dat is lastiger voor de batterij omdat die graag probeert niet te veel te fluctueren qua hoeveel die ontlaad.

Ik zou sowieso een mail naar HW sturen met je probleem. Kan zijn dat pulserend sowieso lastig blijft natuurlijk. Helemaal als het van laden naar ontladen en zo doorgaat.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

maar laat dat nou juist geen PiB zijn.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
ArthurMorgan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:28:
Heb je een pulserende kookplaat of een continue? Wij hebben continue en dat werkt goed. Maar pulserend is veel voorkomend en dat is lastiger voor de batterij omdat die graag probeert niet te veel te fluctueren qua hoeveel die ontlaad.

Ik zou sowieso een mail naar HW sturen met je probleem. Kan zijn dat pulserend sowieso lastig blijft natuurlijk. Helemaal als het van laden naar ontladen en zo doorgaat.
Pfff daar vraag je mij wat dat weet ik dus echt niet we hebben AEG kookplaat met een perlix stekker.

Verder om verhaal compleet te maken: Bij 150 W afname ontlaadde de batterij ook niet, dus ik denk ok dat kan.
Maar na een half uur bezig zijn met de inductie nog niet ging ontladen? Dit gebeurt nu voor de eerste keer sinds 15 februari de batterij niet gaat ontladen, bij flinke afname van stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:33:
[...]

Pfff daar vraag je mij wat dat weet ik dus echt niet we hebben AEG kookplaat met een perlix stekker.

Verder om verhaal compleet te maken: Bij 150 W afname ontlaadde de batterij ook niet, dus ik denk ok dat kan.
Maar na een half uur bezig zijn met de inductie nog niet ging ontladen? Dit gebeurt nu voor de eerste keer sinds 15 februari de batterij niet gaat ontladen, bij flinke afname van stroom
Als je in de app kijkt naar het verbruik, is dat dan continue 1600, of is het dan 1600, dan laag, dan weer 1600, dan weer laag. En dat echt in een vrij snel tempo?

Als hij bij 150W verbruik al niet terug levert zou ik sowieso mailen. Ik heb wel eens dat het een minuut duurde, maar nooit echt langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
[...]

De batterij moet gewoon bijna direct inschakelen bij verbruik wanneer je slimme meter per seconden meet. Dit kun je bijvoorbeeld goed testen met een waterkoker. Als je bij de p1 de lokale api aanzet kun je via de pc deze opzoeken om direct lokaal te kijken of de p1 het ook snel ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Geen inductie maar een airfryer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAAkwY5dTJv36560KOszNh8Vuwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHMvY2cWTsFAZ9NQ2X0fKmSs.png?f=fotoalbum_large

De batterij gaat netjes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:37:
Geen inductie maar een airfryer:

[Afbeelding]

De batterij gaat netjes mee.
Bij inductie is het echt secondenwerk als ik het goed heb. Bij een airfryer gaat het om minuten, dat is te lang om echt pulserend te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Bij inductie is het echt secondenwerk als ik het goed heb. Bij een airfryer gaat het om minuten, dat is te lang om echt pulserend te noemen.
Bij een pulserend apparaat levert de batterij hier een continue vermogen. Gaat niet mee klapperen. Dat is met name goed te zien als je rond het nul punt zit op de p1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
ArthurMorgan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Als je in de app kijkt naar het verbruik, is dat dan continue 1600, of is het dan 1600, dan laag, dan weer 1600, dan weer laag. En dat echt in een vrij snel tempo?

Als hij bij 150W verbruik al niet terug levert zou ik sowieso mailen. Ik heb wel eens dat het een miAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVuapfj2c0HcoXvSQ2r40QEmfBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XtMEXj13pGG8YhtkcjzGG3jj.png?f=fotoalbum_largenuut duurde, maar nooit echt langer.
Ík heb net pan met water op inductie gezet en dan voluit op power, in de App komt 2402 w te staan en lijn is mooi vlak

[ Voor 22% gewijzigd door ivo1969 op 27-03-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:42:
[...]

Ík heb net pan met water op inductie gezet en dan voluit op power, in de App komt 2402 w te staan en lijn is mooi vlak
Gewoon melden aan HW, mogen ze weer een nieuwe sturen denk ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:42:
[...]

En daar is de 800W van de batterij niet al af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
ArthurMorgan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Ik had de airco ook geregeld aan staan, ik zie hem dus wel pulseren maar dat kan meerdere oorzaken hebben.

Anyway, het lijkt erop dat die van @ivo1969 een beetje unhappy is. Die moet gewoon mee bewegen met ontladen. Dat gedrag had ik alleen in het begin.

@ivo1969 : heb je de P1 meter al eens een paar seconden uit de meter gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Ik had de airco ook geregeld aan staan, ik zie hem dus wel pulseren maar dat kan meerdere oorzaken hebben.

Anyway, het lijkt erop dat die van @ivo1969 een beetje unhappy is. Die moet gewoon mee bewegen met ontladen. Dat gedrag had ik alleen in het begin.

@ivo1969 : heb je de P1 meter al eens een paar seconden uit de meter gehaald?
Nee P1 meter ben ik nu vanaf gebleven, omdat ik bij vorige keren wifi problemen ding erin ding er uit moest halen om werkend te krijgen, toen was het klem pinnetje afgebroken.

En ik heb maar een gloednieuwe bij HW gekocht en tja om die er weer uit te halen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:46:
[...]

En daar is de 800W van de batterij niet al af?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyfNDpkgSdh5R-XCH5IPAyidl60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fOYV1Vh90PbMwEtaGeD4xDP.png?f=fotoalbum_large

Weet ik niet maar zo grafiek dus inductie vol aan en uit da gelijk naar groene lijn, en ik denk dan ik als leek dat groene lijn op nul uit komt, dat doet netjes de batterij dan

[ Voor 7% gewijzigd door ivo1969 op 27-03-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:53:
[...]

[Afbeelding]

Weet ik niet maar zo grafiek dus inductie vol aan en uit da gelijk naar groene lijn
Kan je in de grafiek van de plug in batterij kijken ergens midden in de afname? Die zou dan, als hij voldoende gevuld was, rond de 800W moeten ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Kan je in de grafiek van de plug in batterij kijken ergens midden in de afname? Die zou dan, als hij voldoende gevuld was, rond de 800W moeten ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWa1caTt-9InShb021nlwsi1haI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UXqeOX3maeJKQb5ZnKm63qvx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Moment van koken waarop dus batterij niet reageerde en in app op inactief stond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlZL9yCdqa3cOSX1DJnPFCum5EY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SHNye1dgrHCVVjwaNmPdVKax.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Dan heb je mooie screenshots voor Homewizard.

Maar wel vervelend zo.

Onze andere, niet Homewizard batterij had de gewoonte niet altijd te reageren op een hoge vraag van een airfryer oid, maar dat was slechts een onderdeel van de ergenis destijds, en daar dus nooit wat mee kunnen doen. Met de Homewizard zou ik daar inderdaad zeker een mailtje aan wagen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Dan heb je mooie screenshots voor Homewizard.

Maar wel vervelend zo.

Onze andere, niet Homewizard batterij had de gewoonte niet altijd te reageren op een hoge vraag van een airfryer oid, maar dat was slechts een onderdeel van de ergenis destijds, en daar dus nooit wat mee kunnen doen. Met de Homewizard zou ik daar inderdaad zeker een mailtje aan wagen .
Dit is sinds vandaag dus dat dit gebeurd, mijn vorige batterij had dit gedrag ook nooit.

Verder misschien "stomme" vraag , maar welke grafieken kan ik dan morgen het beste naar HW sturen, want ja ik ben er zelf nu een beetje klaar mee en ga hoofd leeg maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Dit is sinds vandaag dus dat dit gebeurd, mijn vorige batterij had dit gedrag ook nooit.

Verder misschien "stomme" vraag , maar welke grafieken kan ik dan morgen het beste naar HW sturen, want ja ik ben er zelf nu een beetje klaar mee en ga hoofd leeg maken :)
Ik zou denken een screenshot van de geopende grafiek van total power, met de lijn op een tijd waarop je het volle verbruik hebt. En dan een geopende grafiek van je plug in batterij met een lijn op dezelfde tijd, waar je dan duidelijk kan zien dat er geen reactie was van de batterij, ondank de 94% lading die blijkbaar in de batterij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Sjamo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:13:
[...]

Ik zou denken een screenshot van de geopende grafiek van total power, met de lijn op een tijd waarop je het volle verbruik hebt. En dan een geopende grafiek van je plug in batterij met een lijn op dezelfde tijd, waar je dan duidelijk kan zien dat er geen reactie was van de batterij, ondank de 94% lading die blijkbaar in de batterij zat.
Ik heb het net maar gemeld bij homewizard, was wel even lastige bevalling daar met WIZZI, maar goed wacht reactie van support af.

Zat trouwens net bij het grote solaredge topic te lezen op 27 maart om 19.27 heeft dinandus eigenlijk dus zelfde probleem alleen met ander systeem
Dat is toevallig of heeft het met iets anders te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fouypmuxlp_SpB5ZeQsYZOv0quM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QXFswES9FkbPF10jeNlXpGO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door ivo1969 op 27-03-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De AEG handleiding geeft aan dat deze: (dat kan er op duiden dat deze pulseert
- zoemend geluid: als u hoge kookstanden gebruikt.
- klikken: er treedt elektrische schakeling op.
er is hiervoor een seperate topic : Inductieplaat pulseert/slaat aan en uit?; kijk daar eens naar, verdere uitleg gaat hier namelijk off-topic worden.
Die perilex stekker heeft overigens helemaal niet hier mee te maken, die kan zowel 2-1Fase zijn als ook een 3-fase aansluiting.
in hoevere dit tot een storing met je PiB van HW kan leiden zou je eigenlijk aan HW zelf moeten voorleggen omdat zij de exacte instellingen timing aspecten van hun product kennen en je daar mogelijk ook mee kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaUzkhqHnzN4SgHvt-_hbJwkvwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHmrNsuojAWt3ToSoVRTjPdd.png?f=fotoalbum_large

Bij snelle netspanning verandering gaat de batterij voor ongeveer 2 minuten in de pauze stand staan.
Het zou mooi zijn dat de status van de batterij ook via de api naar Homey kanworden gestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBFbF0kQE3YSXgSkp0o9NE6iwSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myAGnZOhN8shk1zSdxZHFTwM.png?f=fotoalbum_large

Voor de rest ben ik zeer tevreden over de batterij.
Vanavond is het hele huis gevoed door de batterij. De airco stond in de verwarming stand aan
Het is voor mij een prima product. Het werkt als 3 weken perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:18:
[Afbeelding]

Bij snelle netspanning verandering gaat de batterij voor ongeveer 2 minuten in de pauze stand staan.
Het zou mooi zijn dat de status van de batterij ook via de api naar Homey kanworden gestuurd.

[Afbeelding]

Voor de rest ben ik zeer tevreden over de batterij.
Vanavond is het hele huis gevoed door de batterij. De airco stond in de verwarming stand aan
Het is voor mij een prima product. Het werkt als 3 weken perfect.
dit is toch geen HW PiB :? , Kaifa maakt oa slimme meters die ook in Nederland worden gebruikt door oa Liander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:58:
[...]

De AEG handleiding geeft aan dat deze: (dat kan er op duiden dat deze pulseert
- zoemend geluid: als u hoge kookstanden gebruikt.
- klikken: er treedt elektrische schakeling op.
er is hiervoor een seperate topic : Inductieplaat pulseert/slaat aan en uit?; kijk daar eens naar, verdere uitleg gaat hier namelijk off-topic worden.
Die perilex stekker heeft overigens helemaal niet hier mee te maken, die kan zowel 2-1Fase zijn als ook een 3-fase aansluiting.
in hoevere dit tot een storing met je PiB van HW kan leiden zou je eigenlijk aan HW zelf moeten voorleggen omdat zij de exacte instellingen timing aspecten van hun product kennen en je daar mogelijk ook mee kunnen helpen.
Mag ik nog wel opmerken dat batterij ook niet aanging voordat ik de inductie aanzetten
Hier gaat rond 18.00 de batterij werken , lampen gaan aan, Marantz versterker van 100 w stond aan.
Maar goed, het is bij HW gemeld , aan geleverd met de grafieken en uitgelegd wanneer de batterij gelijk in werking ging nadat deze een keer aan en uit was gezet.

Zie trouwens nog deze foto welke ik was vergeten te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_ccM31GiiNO9R5_QGkPGZXxVPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWL6xuA5vMDlDdYy4DR34I6m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 28-03-2025 04:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MacD007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:44:
[...]

dit is toch geen HW PiB :? , Kaifa maakt oa slimme meters die ook in Nederland worden gebruikt door oa Liander.
Homey dashboard :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 08:22
pizzapieter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:35:
Eigen verbruik, terugleveren, salderen en opslaan.

Je hebt een moestuin met aardbeien.

Overdag heb je 10 aardbeien geplukt en eet je er 4 meteen op. Hmmm, 4 gratis aardbeien. Die andere 6 heb je nu niet nodig en verkoop je aan de groenteboer voor €0,06 per stuk, dus je krijgt €0,36. (terugleveren)

Nét voor t avondeten denk je 'mmmm lekker bakje aardbeien bij de yoghurt, maar shit, heb er net vanmiddag 6 verkocht aan de groenteboer en heb er nu 12 nodig'

Je springt op de fiets en rijdt naar de groenteboer en zegt 'ik zou graag mijn 6 aardbeien terug willen kopen en nog 6 extra'.

'Prima', zegt de groenteboer, 'dat kan, heerlijk bij de yoghurt. Alsjeblieft, 6+6 aardbeien voor meneer. Het zijn trouwens niet jouw eigen 6 aardbeien, die heb ik net aan je buurman verkocht, zonder moestuin, voor €0,25 per stuk'.

Nu (salderen): 'dat wordt dan 6x €0,06 + 6x €0,25.
De eerste 6 krijg je voor hetzelfde bedrag als waarvoor je ze vanmiddag verkocht aan me (salderen), maar die andere moest ik elders inkopen zonet en die kosten meer'

Vanaf 2027 (einde salderen): Je verkoopt er 6
voor €0,06 per stuk en moet nog €0,059 per stuk betalen aan administratieve kosten. Als je ze terugkoopt zegt de groenteboer 'dat wordt dan 12x €0,25'

Say whot? Maar ik heb ze je vanmiddag ongeveer gratis gegeven!?

'Klopt, meneertje, maar vanmiddag wilde er niemand aardbeien kopen en nu komt iedereen voor t avondeten aardbeien halen voor in de yoghurt. Vraag en aanbod'.

Shit, wás er maar een oplossing hoe ik die zelfgeplukte aardbeien van vanmiddag kon bewaren tot vanavond wanneer ik ze op wil eten....want dan hoef ik ze niet voor gratiesj weg te geven en daarna voor duursj terug te kopen ---> batterij

(Batterij = koelkast: je verbruikt méér van je eigen aardbeien die je gratiesj kon plukken. Het is wel jammer dat je koelkast zelf ook energie nodig heeft en aardbeien lust. Voor elke 4 aardbeien die je erin stopt, krijg je er maar 3 terug. Maar hey, boeien, want liever 3 voor gratiesj, dan 3 voor duursj)

Edit: salderen gebeurt op jaarbasis, niet dagbasis. Gaat om de retoriek
Ik ben wel heel benieuwd wie er op 26 maart deze aardbeien-vergelijking als eerste bedacht. Werd er op aangesproken dat ik het goed gejat had, maar ik kan je vertellen dat ik de Volkskrant niet lees en die stuk niet kende.

https://www.volkskrant.nl...t-aan-te-tasten~b9af8d10/

Ik schreef het 26 maart 07:35u. Stuk van Samson kwam later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF_QfojTXXbKpVZVgQIlP5aSzqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7P9xwqRApr0qzQutjPtSF1zE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 14:27
Ramkoe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:52:
Ik heb afgelopen dagen uitgebreid zitten kijken naar de grafieken die de HW app levert om inzicht te krijgen in de accu en wat deze doet.

Maar het advies om de accu op de zelfde fase te zetten als de zonnepanelen zorgt er blijkbaar voor dat er op de verbruikt grafiek (bruto verbruik, ik heb ook een opbrengst kwh meter) weggestreept wordt.

Anders gezegd als je de accu niet op dezelfde fase hebt dan zie je 800 watt verbruik op je grafiek die eigenlijk naar de accu gaat. Dus als je standby gebruik 200 watt is en je hebt niks verder aan en je hebt voldoende zonopbrengst zie je 1000 watt in je verbruikt staan (want er gaat dus 800 watt naar je accu).

Andersom werkt dit overigens ook, dus als de accu teruglevert als je verbruikers op dezelfde fase als je accu hebt zie je die niet in je verbuiksgrafiek, op andere fases dan weer wel.

Maar misschien zeg ik nu dingen die compleet duidelijk zijn voor mensen maar ik moest wel even 2 keer kijken om te snappen wat er nu gebeurde.
Ik heb 3 fasen en ik heb de PIB nu op een aparte groep gezet en op dezelfde fase als de zonnepanelen maar ik zie nog steeds die 800 watt verbruik van mijn PIB in mijn verbruiksgrafiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mjans19 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:23:
[...]

Ik heb 3 fasen en ik heb de PIB nu op een aparte groep gezet en op dezelfde fase als de zonnepanelen maar ik zie nog steeds die 800 watt verbruik van mijn PIB in mijn verbruiksgrafiek!
Opladen wordt als verbruik gezien in de grafieken. Bij ontladen zal je zien dat dit niet gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik hoop gewoon dat ze uiteindelijk in de solar consumption grafiek de batterij gaan weergeven. Zodat je beter kunt zien waar een deel van de consumptie naar de batterij gaat, en waar er gebruik is waar de batterij voor gebruikt wordt. Ik mis nu echt een stuk informatie die makkelijk in een keer af te lezen is.
Voorheen kon ik eigenlijk in een oogopslag zien waar een bepaald apparaat in huis ging verbruiken en stopte. Nu is dat toch lastiger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 21:23
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:41:
Ik hoop gewoon dat ze uiteindelijk in de solar consumption grafiek de batterij gaan weergeven. Zodat je beter kunt zien waar een deel van de consumptie naar de batterij gaat, en waar er gebruik is waar de batterij voor gebruikt wordt. Ik mis nu echt een stuk informatie die makkelijk in een keer af te lezen is.
Voorheen kon ik eigenlijk in een oogopslag zien waar een bepaald apparaat in huis ging verbruiken en stopte. Nu is dat toch lastiger geworden.
Dit was ook 1 van mijn aanbevelingen in de enquete. Geef in het totaal beeld aan in en apart kleurtje wat er naar de PiB gaat

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
winwiz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:03:
[...]

Dit was ook 1 van mijn aanbevelingen in de enquete. Geef in het totaal beeld aan in en apart kleurtje wat er naar de PiB gaat
Bedoel je in total power, dat je, net als dat je de 3 fasen optie hebt, dat je ook een lijn inclusief batterij hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:09:
[...]

Bedoel je in total power, dat je, net als dat je de 3 fasen optie hebt, dat je ook een lijn inclusief batterij hebt?
Bij mij heet de grafiek solar consumption. Daar waar je verbruik en opwek en direct eigen verbruik weergegeven ziet. Daar zou ik de batterij ook in verwerkt willen zien.

stel je hebt een apparaat dat 800W verbruikt en je zit precies tegen de opwek aan. Dan kun je nu niet zien of dat apparaat aan staat of de batterij aan het laden is.

total power is bij mij gewoon de optelsom van alles samen. (ik heb 1 fase)

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-03-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:15:
[...]

Bij mij heet de grafiek solar consumption. Daar waar je verbruik en opwek en direct eigen verbruik weergegeven ziet. Daar zou ik de batterij ook in verwerkt willen zien.

stel je hebt een apparaat dat 800W verbruikt en je zit precies tegen de opwek aan. Dan kun je nu niet zien of dat apparaat aan staat of de batterij aan het laden is.

total power is bij mij gewoon de optelsom van alles samen. (ik heb 1 fase)
Ah ok. Ik gebruik die grafiek voor zelfvoorziening en zelfverbruik, en daarvoor heeft het op dit moment voor mij juist alles wat ik nodig heb.
Ik zie daar verbruik/afname van apparaten (de batterij is voor mij ook een apparaat), tov de beschikbare opwek.

Maar ik ben benieuwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• winwiz
ik dacht aan zoiets: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnxS6ExIfrqTIu9jCinOgZMwYyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LATASNEEuQVLyxYM9Hz5XrbY.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Ik heb echt geen idee wat ik daar zie, en hoe dat past binnen de berekening van zelfvoorziening en zelfverbruik waar deze grafiek min of meer voor is dacht ik? Is rood afname od direct verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dat is het laadgedeelte, en dan voor het ontlaadgedeelte ook zoiets in een andere kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:35:
[...]

Ik heb echt geen idee wat ik daar zie, en hoe dat past binnen de berekening van zelfvoorziening en zelfverbruik waar deze grafiek min of meer voor is dacht ik? Is rood afname od direct verbruik?
Dit is uit de grafiek Solarcomsumption. (als je een kWh meter tussen je panelen hebt of de gegevens van je solar omvormer importeert) Het blauwe is dan wat je zelf gebruikt vanuit je zonnepanelen, dit is dus inclusief wat naar je PiB gaat. Groen is wat je terug levert en paars is wat je importeert. Standaard ziet er zo uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GFn81BZjlBv-K7_9s7dyIFEONY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfQt4TAH8KLPGsLT2RTUg1VQ.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt me dus wel handig om daarin aan te geven welk gedeelte naar je PiB gaat. Je ziet nu dat je meer dan genoeg "ruimte" hebt voor een tweede PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:35:
[...]

paars verbruik (import)
groen terugleveren
blauw direct eigen verbruik
rood opladen batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04:26
Ik heb mijn batterij nu 4 dagen en vandaag zou ie aan zijn 4e cyclus beginnen.. ik krijg de melding dat ie op een schuine oppervlakte staat. Opnieuw aan en uitgezet, beetje verschoven.. maar hij staat keurig waterpas. Ik ben er afgelopen nacht ook niet mee aan het sjouwen geweest.
Iemand nog ideeen? Zal het wel melden bij HW maar ik dacht.. wellicht heeft iemand dit ook gehad en weet ie een fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:42:
[...]

paars verbruik
groen terugleveren
blauw direct eigen verbruik
rood opladen batterij
Maar is opladen batterij hier paars of blauw?
Als je dat niet onderscheidt is het hele concept van deze grafiek foetsie.

Stel, paars is 2kWh
Blauw is 8kWh
Groen is 3kWh
Rood is 2,5kWh

Wat is nu je zelfvoorziening? Normaal is dat blauw gedeeld door blauw+paars. Met de nieuwe kleur is het niet meer te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Stel, paars is 2kWh
Blauw is 8kWh
Groen is 3kWh
Rood is 2,5kWh

Wat is nu je zelfvoorziening? Normaal is dat blauw gedeeld door blauw+paars. Met de nieuwe kleur is het niet meer te berekenen.
Daar zijn keuze mogelijkheden. Mijn keuze is zelfvoorziening is blauw (- rood)* + kleur voor ontladen. Het voordeel van die keuze is dat je het RTE verlies niet als zelfvoorziening neemt.

Het laden van de batterij is geen zelfvoorziening, het ontladen van de batterij wel.

*In principe dus alleen het nieuwe blauw. Omdat rood er al afgaat in de grafiek.

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-03-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Daar zijn keuze mogelijkheden. Mijn keuze is zelfvoorziening is blauw (- rood)* + kleur voor ontladen. Het voordeel van die keuze is dat je het RTE verlies niet als zelfvoorziening neemt.

Het laden van de batterij is geen zelfvoorziening, het ontladen van de batterij wel.

*In principe dus alleen het nieuwe blauw. Omdat rood er al afgaat in de grafiek.
Waarom denk je dat het laden van de batterij niet onder zelfvoorziening valt? Het is gewoon een apparaat dat stroom afneemt, hopelijk alleen of voornamelijk van eigen opwek. Dat gedeelte van eigen opwek is gewoon blauw en dus deel van direct verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Stel, paars is 2kWh
Blauw is 8kWh
Groen is 3kWh
Rood is 2,5kWh

Daar heb je de Plug-in Batterij grafiek voor ... Je ziet wat erin gaat en wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:59:
[...]

Waarom denk je dat het laden van de batterij niet onder zelfvoorziening valt? Het is gewoon een apparaat dat stroom afneemt, hopelijk alleen of voornamelijk van eigen opwek. Dat gedeelte van eigen opwek is gewoon blauw en dus deel van direct verbruik.
Dat is ook een keuzemogelijkheid ja. Je doet of het laden of het ontladen bij blauw.

De reden dat ik het ontladen doe ipv het laden is dat hoewel het verbruik is, het geen 'nuttig' verbruik is. Het is een kostenpost die je hebt puur om je eigen verbruik te verhogen. Namelijk het ontladen van de batterij. Ik zie het ontladen als het verhogen van het eigen verbruik. Omdat dat het gedeelte is wat je wint door de batterij. Maar nogmaals dat is een keuze, en imho is voor beide wel iets te zeggen.

/edit:
Stel je hebt 2 batterijen. 1 met een RTE van 50% en een met 80%. Beiden geven 2.5kWh terug. Alleen batterij 1 heeft daar 5kWh voor nodig terwij batterij 2 maar 3 kWh nodig heeft. Als je het laden van de batterij bij het zelfverbruik neemt heb je een hoger zelfverbruik percentage dan bij batterij 2. Terwijl als je alleen het leveren gebruikt heb je dezelfde percentages hebt. Wat mij betreft is dat laatste gewoon logischer. (puur IMHO)

[ Voor 20% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 06:12
ivo1969 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:06:

Verder ter opmerking
Heb je de vraag al via het mailadres gesteld aan HW zelf?
Lijkt mij de juiste weg ipv allemaal te gaan raden hier.

Edit: ik lees ondertussen dat dit gedaan is 👍 Ben benieuwd naar het antwoord straks!

[ Voor 3% gewijzigd door Arie. op 28-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
winwiz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Daar heb je de Plug-in Batterij grafiek voor ... Je ziet wat erin gaat en wat er uit komt.
Nee, aan de grafiek van de batterij kan ik veel zien, maar niet of deze is opgeladen, laat staan uit welk deel, uit eigen opwek of uit afname van het grid.

In deze grafiek zie je welk gedeelte van je verbruik uit directe opwek komt en welk gedeelte je afneemt van het grid. Je directe verbruik (uit eigen opwek) + wat je afneemt van het net, is je totale verbruik.

Zou dat alles zijn dan gaat het misschien nog, dan kan je rood bij blauw en paars optellen voor totaal verbruik. Maar feit is dat je daarmee niet meer helder hebt welk gedeelte van je totale verbruik direct uit je eigen opwek komt. En dat is precies waar de grafiek voor is.

Kijk maar naar de kleurtjes bovenaan de grafiek.
Blauw is solar consumption
Paars is grid
Groen is surplus
Blauw+paars is (total) consumption
Blauw+groen is (total) production.

Wanneer je daar rood voor laden batterij aan toevoegt, weet je niet of rood volledig bij blauw hoort, volledig bij paars, gedeeltelijk bij beide en zo ja, welk gedeelte.

Het nut van de grafiek is dan weg.

Dan moet je al gaan werken met 2 kleuren voor laden en 2 kleuren voor ontladen, maar ik heb er sterke twijfels bij of het daar duidelijker van gaat worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• winwiz
Je kunt het natuurlijk combineren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR1q3yGj-W_qLJeZsBu3Ok9tP-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nu8fbNBv0NURAG0MYwST3KQF.png?f=fotoalbum_large

Paars is import
Blauw is eigen gebruik van panelen
Groen is terugleveren naar het net.
Rood is opladen batterij
Geel is ontladen batterij

[ Voor 15% gewijzigd door winwiz op 28-03-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Dat is ook een keuzemogelijkheid ja. Je doet of het laden of het ontladen bij blauw.

De reden dat ik het ontladen doe ipv het laden is dat hoewel het verbruik is, het geen 'nuttig' verbruik is. Het is een kostenpost die je hebt puur om je eigen verbruik te verhogen. Namelijk het ontladen van de batterij. Ik zie het ontladen als het verhogen van het eigen verbruik. Omdat dat het gedeelte is wat je wint door de batterij. Maar nogmaals dat is een keuze, en imho is voor beide wel iets te zeggen.

/edit:
Stel je hebt 2 batterijen. 1 met een RTE van 50% en een met 80%. Beiden geven 2.5kWh terug. Alleen batterij 1 heeft daar 5kWh voor nodig terwij batterij 2 maar 3 kWh nodig heeft. Als je het laden van de batterij bij het zelfverbruik neemt heb je een hoger zelfverbruik percentage dan bij batterij 2. Terwijl als je alleen het leveren gebruikt heb je dezelfde percentages hebt. Wat mij betreft is dat laatste gewoon logischer. (puur IMHO)
Het ontladen van je batterij verhoogt niet je eigen directe verbruik uit eigen opwek.

Het ontladen van de batterij voorkomt afname van het net, of het voorkomt direct eigen verbruik of het verhoogt teruglevering aan het net. Of een bijna willekeurige combinatie van die 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Hier met smart aan het wachten tot april als de warmtepomp weer uit gaat tot oktober. Zelf met de verwarming aan al een NOM weten te bereiken van 15u (alles onder 50 watt) en een NOM van 14u (alles onder 1 watt). Nu was het gister wel extreem zonnig voor maart.

En een RTE van 78,5% (met uitgesteld laden in de ochtend zal dit waarschijnlijk 80% zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnaBGdY7ZC95KlglfuaUvb5B9sU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lE33G5PyH791jRaEBOXihVCe.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
winwiz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:13:
Je kunt het natuurlijk combineren [Afbeelding]

Paars is import
Blauw is eigen gebruik
Rood is opladen batterij
Geel is ontladen batterij
@HomeWizard_NL Dit idee is erg goed. Misschien even aan iemand laten zien die hier iets mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Nee, aan de grafiek van de batterij kan ik veel zien, maar niet of deze is opgeladen, laat staan uit welk deel, uit eigen opwek of uit afname van het grid.
Huh? Tenzij je bewust in de app gekozen hebt voor het geforceerd opladen komt het altijd uit eigen opwek en het oplaad percentage staat in de grafiek

Als je niet meer kan herinneren dat je die opdracht heb gegeven is het denk ik belangrijker om je druk te maken over de gezondheid van je geheugen dan de kleurtjes op een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
hanev001 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Huh? Tenzij je bewust in de app gekozen hebt voor het geforceerd opladen komt het altijd uit eigen opwek en het oplaad percentage staat in de grafiek

Als je niet meer kan herinneren dat je die opdracht heb gegeven is het denk ik belangrijker om je druk te maken over de gezondheid van je geheugen dan de kleurtjes op een grafiek.
Theorie en praktijk gaan niet gelijk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBCRPlH4oL4ZWq4lU1VGambxAgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw6PnYSOlpWtfkaLEiaCOPge.jpg?f=fotoalbum_large

Zie, paars, ook tijdens het opladen van de batterijen. Terwijl er voldoende geladen batterij voorhanden was dus het had niet gehoeven, maar het gebeurt.

Door de dag heen neem je een klein gedeelte van je verbruik af van het net, ondanks dat je voldoende geladen batterij hebt of zon etc.

Fluctuaties, wolk voor de zon, het kan van alles zijn waardoor je soms afneemt van het net, ook voor het laden van de batterij. Het hoeft niet perse, maar gebeurt vaak wel.

Nogmaals, de door jullie genoemde grafiek is voor het vastleggen hoeveel van je verbruik van het net komt en hoeveel van eigen opwek, en voor het vastleggen hoeveel van je opwek naar eigen verbruik gaat en hoeveel wordt teruggeleverd naar het net.

Met jullie aanpassingen kan je dat niet meer achterhalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjamo op 28-03-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Sjamo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Theorie en praktijk gaan niet gelijk op.

[Afbeelding]

Zie, paars, ook tijdens het opladen van de batterijen. Terwijl er voldoende geladen batterij voorhanden was dus het had niet gehoeven, maar het gebeurt.

Door de dag heen neem je een klein gedeelte van je verbruik af van het net, ondanks dat je voldoende geladen batterij hebt of zon etc.

Fluctuaties, wolk voor de zon, het kan van alles zijn waardoor je soms afneemt van het net, ook voor het laden van de batterij. Het hoeft niet perse, maar gebeurt vaak wel.

Nogmaals, de door jullie genoemde grafiek is voor het vastleggen hoeveel van je verbruik van het net komt en hoeveel van eigen opwek, en voor het vastleggen hoeveel van je opwek naar eigen verbruik gaat en hoeveel wordt teruggeleverd naar het net.

Met jullie aanpassingen kan je dat niet meer achterhalen.
Dat kan wel, de cijfers links bovenin kunnen blijven bestaan of aangevuld worden met wat er in de PiB gaat en wat er uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh, nu begrijp ik het . Het is weer zo'n ingewikkelde vraag om extra features omdat je zelf niet de moeite wil doen om de tellerstanden van PV-omvormer, de slimme meter en de batterij bij elkaar te tellen.
Pagina: 1 ... 70 ... 214 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.