pizzapieter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:35:
Eigen verbruik, terugleveren, salderen en opslaan.
Je hebt een moestuin met aardbeien.
Overdag heb je 10 aardbeien geplukt en eet je er 4 meteen op. Hmmm, 4 gratis aardbeien. Die andere 6 heb je nu niet nodig en verkoop je aan de groenteboer voor €0,06 per stuk, dus je krijgt €0,36. (terugleveren)
Nét voor t avondeten denk je 'mmmm lekker bakje aardbeien bij de yoghurt, maar shit, heb er net vanmiddag 6 verkocht aan de groenteboer en heb er nu 12 nodig'
Je springt op de fiets en rijdt naar de groenteboer en zegt 'ik zou graag mijn 6 aardbeien terug willen kopen en nog 6 extra'.
'Prima', zegt de groenteboer, 'dat kan, heerlijk bij de yoghurt. Alsjeblieft, 6+6 aardbeien voor meneer. Het zijn trouwens niet jouw eigen 6 aardbeien, die heb ik net aan je buurman verkocht, zonder moestuin, voor €0,25 per stuk'.
Nu (salderen): 'dat wordt dan 6x €0,06 + 6x €0,25.
De eerste 6 krijg je voor hetzelfde bedrag als waarvoor je ze vanmiddag verkocht aan me (salderen), maar die andere moest ik elders inkopen zonet en die kosten meer'
Vanaf 2027 (einde salderen): Je verkoopt er 6
voor €0,06 per stuk en moet nog €0,059 per stuk betalen aan administratieve kosten. Als je ze terugkoopt zegt de groenteboer 'dat wordt dan 12x €0,25'
Say whot? Maar ik heb ze je vanmiddag ongeveer gratis gegeven!?
'Klopt, meneertje, maar vanmiddag wilde er niemand aardbeien kopen en nu komt iedereen voor t avondeten aardbeien halen voor in de yoghurt. Vraag en aanbod'.
Shit, wás er maar een oplossing hoe ik die zelfgeplukte aardbeien van vanmiddag kon bewaren tot vanavond wanneer ik ze op wil eten....want dan hoef ik ze niet voor gratiesj weg te geven en daarna voor duursj terug te kopen ---> batterij
(Batterij = koelkast: je verbruikt méér van je eigen aardbeien die je gratiesj kon plukken. Het is wel jammer dat je koelkast zelf ook energie nodig heeft en aardbeien lust. Voor elke 4 aardbeien die je erin stopt, krijg je er maar 3 terug. Maar hey, boeien, want liever 3 voor gratiesj, dan 3 voor duursj)
Edit: salderen gebeurt op jaarbasis, niet dagbasis. Gaat om de retoriek