Inductieplaat pulseert/slaat aan en uit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frax1988
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-04 06:10
Beste mede-tweakers,

Ik heb sindskort een AEG IKR64301XB aangeschaft en ben daar in principe blij mee.
Alleen is mij sinds kort opgevallen dat wanneer ik op lagere levels kook het water niet aan de kook blijft, het bubbelt even dan stopt het met bubbelen/koken en na 1-2 seconde begint het weer te bubbelen/koken.
Daarna ben ik gaan kijken in domoticz en daar zag ik dat het stroomverbruik ook schommelt, alsof de plaat in en uitschakelt.
Het maakt niet uit of ik 1 of meerdere pannen gebruik, dit gebeurd eigenlijk altijd op lagere levels en ik heb dit niet als ik de power/boost functie gebruik, behalve als ik 1 helft beide kookzones de boost/power functie wil gebruiken maar dit hoort om niet over de max te gaan (wat logisch is).
Heeft iemand een idee of dit een defect o.i.d. is?
Ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet aangezien de plaat naast dit 'probleem' wel gewoon correct lijkt te werken.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:25
dit is normaal bij een inductieplaat op de lagere niveaus. Het verschil tussen laag en hoog is gewoon feitelijk de frequentie waarmee die inductie aan en uit gaat, dus een hogere frequentie als die hoog staat, en lager wanneer die laag staat. Zo laag dat je het gaat zien/horen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
De plaat verwarmd even en gaat even uit. Dan zit jij met je pan water net te pingelen tussen koken en niet koken. Dan lijkt me de stand net iets te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, is normaal.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:52
Pulseren is normaal met inductie, vaak werken ze met 100% vermogen, dus moet hij pulseren om de lagere stand te realiseren.

Een ander merk, maar een uitleg met wat tips!
https://support.etna.nl/s...plaat-aan-en-uitgaan-etna

Een pan met een dikkere bodem kan helpen, omdat de warmte langer vast blijft en daardoor de temp schommelingen in de pan zelf niet merkbaar zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Christoxz op 23-08-2022 15:04 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Eigenlijk wel vaag dat die dingen niet met hogere frequentie pulseren dan, dat zou toch ook best enkele keren per seconde kunnen? Of verkort dat de levensduur of weet ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vermoed dat een inductiekookplaat een vermogenrange heeft waarin hij zonder pulseren kan werken. Daaronder begint hij in- en uit te schakelen om een bepaald gemiddeld vermogen te halen. Dit pulseren is bij mijn AEG kookplaat ook te merken bij stand 1-5 bijvoorbeeld. Daarboven merk ik enkel een verschil in de frequentie van het zoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frax1988
Bedankt voor de antwoorden, ben pas net overgestapt naar inductie en ik dacht juist dat inductie vrij precies kan verwarmen.
Dus ik was in de veronderstelling dat het (mij persoonlijk) logischer lijkt dat er dan gewoon lager vermogen constant wordt gegeven, maar dit is dus geen defect en gewoon standaard bij inductie (of in ieder geval de meeste merken)?
@Admiral Freebee Het is inderdaad ongeveer stand 1-5 dat dit euvel zich voordoet. Hogere standen schommelt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:09

Tys

Ik heb een AEG plaat, maar zoals je het beschrijft merk ik dit alleen als ik tegelijkertijd meerdere pannen gebruik op een hoger vermogen. Dan zit de plaat simpelweg tegen het maximum totaalvermogen is mijn ervaring. Op lagere standen (bijv. 1-5) is er geen pulsering aanwezig, maar je hoort het in de frequentie/zoemen van de plaat.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frax1988
Tys schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:31:
Ik heb een AEG plaat, maar zoals je het beschrijft merk ik dit alleen als ik tegelijkertijd meerdere pannen gebruik op een hoger vermogen. Dan zit de plaat simpelweg tegen het maximum totaalvermogen is mijn ervaring. Op lagere standen (bijv. 1-5) is er geen pulsering aanwezig, maar je hoort het in de frequentie/zoemen van de plaat.
Ja dat euvel wat jij omschrijft is normaal. Maar heb jij ook gekeken op lagere standen of je vermogen constant blijft? Ik heb namelijk ook een AEG plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:09

Tys

frax1988 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Ja dat euvel wat jij omschrijft is normaal. Maar heb jij ook gekeken op lagere standen of je vermogen constant blijft? Ik heb namelijk ook een AEG plaat.
Ja, bij mij blijft dat constant. Het zoemen wordt fors minder, maar blijft constant. Als die plaat zou pulseren op lagere standen dan had ik hem allang weggedaan, want dat is bloedje irritant.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Pagina: 1