Dus conclusie?GL007 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:44:
Hé je kunt een HomeWizard batterij eigenlijk niet goed aanmelden. Zie onderstaand scherm.
Je kunt 0,8kW niet in vullen het laagste is 1kW.
Verder stond HW niet in de lijst. Bij kiezen van anders kun je het merk en type toevoegen.
[Afbeelding]
Dan zit jij in gedeelte van Nederland waar meer zon is geweest dan hier 🙃fikkie123 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:33:
Ideale dagen voor 2 HW PiB's😊
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Batterij werkt sinds omruiling nog steeds perfect, maar kom vandaag niet veel hoger dan 33%
[ Voor 7% gewijzigd door ivo1969 op 26-03-2025 16:52 ]
Ik zie al een tijdje geen berichten meer van geleverde batterijen terwijl ik relatief wel veel over problemen lees. Stemt mij niet enorm gerust. Zijn er nog mensen die berichten van HW hebben ontvangen dat ze hun batterij kunnen betalen?
Ik kan er een heel verhaal van maken maar probeer het kort te houden. Ik ben blij met de stabiele batterij. Geen foutcode's etc. Heb hem denk ik bijna 2 maanden. Enige wat ik graag anders zie is dat ik de batterij zelf kan besturen. Dynamisch contract. De RTE vind ik persoonlijk wat tegenvallen gezien de verwachtingen die hierover door HW zijn geschapen. Het systeem gaat opener worden. Dit is al door HW gepost hier. Aan het 2e hoop ik dan zelf iets te kunnen doen.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Ik zou (en waarschijnlijk veel niet tweakers met mij) graag van de tweakers willen weten of men echt positief is over de batterij of dat men toch twijfels over dit product heeft. Hoe is de algehele beoordeling, kan iemand hier iets over zeggen?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Kan er maar alleen bij het geven antwoord bij aansluitenDevke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:29:
[...]
Ik kan er een heel verhaal van maken maar probeer het kort te houden. Ik ben blij met de stabiele batterij. Geen foutcode's etc. Heb hem denk ik bijna 2 maanden. Enige wat ik graag anders zie is dat ik de batterij zelf kan besturen. Dynamisch contract. De RTE vind ik persoonlijk wat tegenvallen gezien de verwachtingen die hierover door HW zijn geschapen. Het systeem gaat opener worden. Dit is al door HW gepost hier. Aan het 2e hoop ik dan zelf iets te kunnen doen.
Super tevreden. Paar 4XXX foutmeldingen gehad maar een herstart was voldoende. Waarschijnlijk een aantal dingen te scherp afgesteld door HomeWizard. Na de laatste firmware update geen meldingen meer gehad. Twee HomeWizard Plug-In Batteries, eentje gaf die meldingen. Ik maak met geen zorgen. Sowieso 2 jaar garantie en jaar 3 tot en met 7 voor een mooie prijs een refurbished Plug-In Battery, mocht dat nodig zijn.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Ik zou (en waarschijnlijk veel niet tweakers met mij) graag van de tweakers willen weten of men echt positief is over de batterij of dat men toch twijfels over dit product heeft. Hoe is de algehele beoordeling, kan iemand hier iets over zeggen?
Vandaag helaas bewolkt...
:strip_exif()/f/image/Peyg93Qn8F3XKAYKM6xtMCPL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q4V7SVzGnVbkciKyJ6vKB8Q3.jpg?f=fotoalbum_large)
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Ik heb ook nog vragen ivm garantie:
Wie garandeert dat het nu vernoemde bedrag van 329 was het dacht ik, niet verhoogd word de komende jaren?
En ook de batterij gaat stuk het derde jaar, je betaalt 329 voor omruil, maar je hebt brute pech en een jaar later weer defect.
Krijg je terug 2 jaar garantie op de omruil batterij, of kan je dan opnieuw 329 betalen?Misschien is het een optie in de toekomst om een vast bedrag bij aankoop bij te betalen en je geen zorgen moeten maken tijdens de garantie periode. Je krijgt gwn een omruil.
Heb je deze niet nodig heb je teveel betaald natuurlijk, maar ja dat heb je met verzekeringen bv ook.
Zou dit dan als alternatief voorzien want anderen vinden het zoals nu is mss prettiger.
Edit: of een maandelijkse bedrag kan ook. HW kan hier wrsh nog wel een verdienmodel op maken.
Op veel elktra toestellen kan je tegenwoordig zo een soort verzekering nemen.
Wie garandeert dat het nu vernoemde bedrag van 329 was het dacht ik, niet verhoogd word de komende jaren?
En ook de batterij gaat stuk het derde jaar, je betaalt 329 voor omruil, maar je hebt brute pech en een jaar later weer defect.
Krijg je terug 2 jaar garantie op de omruil batterij, of kan je dan opnieuw 329 betalen?Misschien is het een optie in de toekomst om een vast bedrag bij aankoop bij te betalen en je geen zorgen moeten maken tijdens de garantie periode. Je krijgt gwn een omruil.
Heb je deze niet nodig heb je teveel betaald natuurlijk, maar ja dat heb je met verzekeringen bv ook.
Zou dit dan als alternatief voorzien want anderen vinden het zoals nu is mss prettiger.
Edit: of een maandelijkse bedrag kan ook. HW kan hier wrsh nog wel een verdienmodel op maken.
[ Voor 10% gewijzigd door rabero1985 op 26-03-2025 17:43 ]
Op mijn batterij vervanging vandaag na (en een paar gekke opstart probleempjes) kan ik redelijk volmondig zeggen dat ik tevreden ben.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Ik draai sinds 1 mrt bijna elke dag zo goed als NOM, want ik van die ene batterij kan verwachten. En het geeft mij inzicht hoe ik nog meer NOM kan worden.
Deze grafiek heb ik min of meer elke dag en was wat ik vantevoren gehoopt had tussen maart en oktober:
/f/image/yRXFYAPv8pUXYpQV8jokIomb.png?f=fotoalbum_large)
Tja misschien ben ik al over 2 jaar dood?rabero1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:39:
Verder als je je er niet bij prettig voelt dan gaan voor een andere aanbieder, ik zelf heb bewust voor desbetreffende batterij gekozen.
Drie weken staat de batterij nu hier, en hij werkt zoals verwacht. Geen foutmeldingen o.i.d. Met een RTE van 75,6% over die eerste drie weken. Op zonnige dagen denk ik: er kan er nog wel een tweede bij, want 1 is meestal niet genoeg om de avond en nacht door te komen. Maar vandaag kom ik dan weer niet verder dan 18% vullen door bewolking en een paar wasjes draaien overdag (waarbij er ook wel wat ontladen is).BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Het is niet de totale oplossing voor het afschaffen van het salderen, want de zomeropbrengst gaat er niet mee naar de winter. Maar mijn eigen verbruik van de zonnepanelen gaat wel een flink stukje omhoog.
As... As is verbrande turf, zou mijn moeder zeggen. Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd.rabero1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:39:
Je koopt juist bij een Nederlands bedrijf voor goede garantie. Je hebt gewoon rechten. @HomeWizard_NL doet nu al niet moeilijk en is heel netjes in het vervangen van defecte/niet helemaal correct functionerende units.
Er bestaat ook nog zoiets als coulance. Als jouw refurbished Plug-In Battery wederom vervangen moet worden, zullen ze heus wel coulance tonen.
Doen ze dat niet, dan heb je als consument uiteraard nog meer rechten. Eerst een brief sturen dat je het op een bepaalde manier opgelost wil hebben. Doen ze dat niet binnen een aantal weken, dan kun je altijd je rechtsbijstand inzetten of het gratis Juridisch Loket om advies vragen.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Hier 2 batterijen draaien sinds 6 en 7 februari. Ik ben zeker tevreden. Bij elke firmware update verbeteringen beschikbaar die snel worden uitgerold. Service is prima wat mij betreft.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Ja tuurlijk en het is ook geen aanval of negatief bedoeld naar HW toe. Het zijn gwn vragen die opkomen en mss kunnen ze er op nog een alternatieve manier iets op verdienen.
Ik weet dat ze niet moeilijk doen. Heb alle toestellen al jaren op de watermeter na want die past niet , en heb 1 socket gehad die de geest gaf. Deze werd zonder enig gedoe omgewisseld naar het nieuwe model. Dus dat zit idd wel goed.
Ik weet dat ze niet moeilijk doen. Heb alle toestellen al jaren op de watermeter na want die past niet , en heb 1 socket gehad die de geest gaf. Deze werd zonder enig gedoe omgewisseld naar het nieuwe model. Dus dat zit idd wel goed.
Verwijderd
Ik moet bekennen dat ik ook een beetje zenuwen begon te worden. Ik heb ze nog niet dus wellicht toch een fix? En dat is positief. Maar de reacties hier boven stellen dan toch weer gerust dat het de juiste keuze is voor mijn situatie. Want ik bladerde toevallig net andere PIB topics door daar is ook niet alles rozengeur en maneschijn.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:04:
Ik zie al een tijdje geen berichten meer van geleverde batterijen terwijl ik relatief wel veel over problemen lees. Stemt mij niet enorm gerust. Zijn er nog mensen die berichten van HW hebben ontvangen dat ze hun batterij kunnen betalen?

HW en Zendure zijn denk ik de meest betrouwbare op dit moment denk ik. Marstek volg ik niet meer. Dat bleef ellende.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:52:
[...]
Ik moet bekennen dat ik ook een beetje zenuwen begon te worden. Ik heb ze nog niet dus wellicht toch een fix? En dat is positief. Maar de reacties hier boven stellen dan toch weer gerust dat het de juiste keuze is voor mijn situatie. Want ik bladerde toevallig net andere PIB topics door daar is ook niet alles rozengeur en maneschijn.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik gebruik het RTE script om inzicht te krijten in RTE op dagelijkse basis. Echter was gisteren na 12uur de batterij nog niet leeg en dan gaat het mis. Iemand een idee hoe je dit kan oplossen?
:strip_exif()/f/image/w0TEvoCJarv7ycVoUVdqaZxA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w0TEvoCJarv7ycVoUVdqaZxA.jpg?f=fotoalbum_large)
code:
1
2
3
4
| % set battery_import = states('sensor.plug_in_battery_import_today')|float %} {% set battery_export = states('sensor.plug_in_battery_export_today')|float %} {{ (battery_export / battery_import * 100) | round(1) }} |
Zoek eens op de posts van @gielz. In de TS staat ook e.a. Over de daggrens heen gaan is idd lastiger. Hoeveel zit er echt nog in de batterij? SoC kan afwijken.Chris96 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:24:
Ik gebruik het RTE script om inzicht te krijten in RTE op dagelijkse basis. Echter was gisteren na 12uur de batterij nog niet leeg en dan gaat het mis. Iemand een idee hoe je dit kan oplossen?
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 % set battery_import = states('sensor.plug_in_battery_import_today')|float %} {% set battery_export = states('sensor.plug_in_battery_export_today')|float %} {{ (battery_export / battery_import * 100) | round(1) }}
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 26-03-2025 18:34 ]
Deze berichten toveren me een lach op het gezicht. Was een beetje wantrouwend maar wacht nu de levering van de accu in vertrouwen af. Wil het Forum alvast bedanken voor alle informatie in de berichten. Perfect leesvoer, bedankt.TFX77 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:39:
[...]
Super tevreden. Paar 4XXX foutmeldingen gehad maar een herstart was voldoende. Waarschijnlijk een aantal dingen te scherp afgesteld door HomeWizard. Na de laatste firmware update geen meldingen meer gehad. Twee HomeWizard Plug-In Batteries, eentje gaf die meldingen. Ik maak met geen zorgen. Sowieso 2 jaar garantie en jaar 3 tot en met 7 voor een mooie prijs een refurbished Plug-In Battery, mocht dat nodig zijn.
Vandaag helaas bewolkt...![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ook heel tevreden. Hij doet 98% van de tijd precies wat ik verwachtte en hoopte. Prijs/kwaliteit verhouding is daarmee dik in orde, zeker in vergelijking tot geïnstalleerde thuisaccu's.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Geen foutmeldingen etc.
Inmiddels 41 cycli verder.
Er komen nog wat software/aansturing updates die ik zeker graag zie komen en ik vind het pluspunt van HW dat ze dat zelf bouwen en uitrollen allemaal.
Maar hij doet precies wat er beloofd was toen ik hem bestelde.
Enig minpuntje: RTE had ik graag iets hoger gezien. Maar dat is voor mijn gebruik geen dealbreaker en dat zal bij andere vergelijkbare producten niet enorm veel beter zijn.
Oh, en bij mij werd hij gelukkig geleverd volgens afspraak, feitelijk zelfs anderhalve week eerder.
[ Voor 4% gewijzigd door Knurt op 26-03-2025 18:48 ]
Hier twee in gebruik, enige “probleem” tot nu toe was 1 batterij die geen wifi verbinding zou hebben (maar wel gewoon laad en ontlaad dus zal wel een bugje zijn). Mijn vrouw heeft hem even opnieuw “verbonden” en melding is weer weg.
Wij zijn er prima tevreden mee.
Wij zijn er prima tevreden mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Harri op 26-03-2025 18:43 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
DM mij maar even, ik heb een post in aanbouw klaar staan die alle problemen voor je zal oplossen met betrekking tot de RTE. Kan hem hier dus nog niet posten.
Chris96 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:24:
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 % set battery_import = states('sensor.plug_in_battery_import_today')|float %} {% set battery_export = states('sensor.plug_in_battery_export_today')|float %} {{ (battery_export / battery_import * 100) | round(1) }}
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Bij ons staan er nu iets meer dan drie weken drie PIB's.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Tot dusver zijn er slechts enkele kleine verstoringen geweest (kiezen van een Wifi Acces Point die niet de betere verbindinge heeft) en twee keer een vage storing dat de veiligheidsrestrictie niet kon worden ontgrendeld.
Maar verder werkt het zo ongeveer perfect.
(dat stukje energie"verlies" hoort er gewoon bij).
Daar is (AC naar DC --- Opslag --- DC naar AC) niet zo heel veel te winnen.
Sinds 19 februari en 30 cycli verder in gebruik. Stipt geleverd en duidelijk gecommuniceerd. Updates gingen prima en de batterij werkt als een tierelier. Geen enkele foutmelding.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Nu in afwachting van de 2e batterij, verwachte levering vóór 10 mei (besteld 18 oktober).
Top, fijne reacties. Dank allen!! Dat is wat dit soort fora tegenwoordig hun meerwaarde in aantonen. Keep posting!!
In principe is de nederlandse wettelijke garantie zo dat je mag verwachten dat een apparaat gedurende de te verwachten levensduur conform is: homewizard geeft 15 jaar en/of 6000 cycles aan. Dat wil zeggen dat als de PIB binnen die 15 jaar defect raakt er sprake is van non-conformiteit en de verkoper moet repareren of vervangen, zonder te veel gedoe voor de consument. De verkoper mag daar ook geen kosten voor rekenen.rabero1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:39:
Dus die 329 euro, of allerhande "verzekeringen", of korting uit coulance zijn nergens voor nodig en bedoeld als extra marge voor de verkoper.
Wise enough to play the fool
43 cycli en 135 kwh import 102 kwh export.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:18:
Mijn batterij is sinds 14 maart in gebruik. Na enige installatie issues die ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt heb door een din energiemeter foutief in te stellen heb ik eigenlijk er geen omkijken naar.
Hij doet wat hij moet doen zonder problemen en toen het kon beta gebruiker geworden waarmee ik besef dat ik kwetsbaar ben voor eventuele fouten.
Ik heb de PiB sinds 17 februari en zit nu op 38 cycli.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:59:
Top, fijne reacties. Dank allen!! Dat is wat dit soort fora tegenwoordig hun meerwaarde in aantonen. Keep posting!!
Totaal foutloos dus 0 problemen.
Mooi product!
Gisteren was een bijzonder geval omdat er de hele avond niemand thuis was en er na 12uur nog 40% in de batterij aanwezig was. Andere dagen gingen goed omdat hij dan voor 12uur al leeg was. Ik heb gielz al een DM gestuurd.😉Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:33:
[...]
Zoek eens op de posts van @gielz. In de TS staat ook e.a. Over de daggrens heen gaan is idd lastiger. Hoeveel zit er echt nog in de batterij? SoC kan afwijken.
Ik lees al een tijdje mee en lees ook al even in quatt forum mee. Zelf bestelling gedaan dit jaar en zal waarschijnlijk vertraging hebben. Maar het leuke is wel dat je er een soort sport van maakt. Ik ben al echt aan het vooruit plannen. Ook al is het 2027 pas echt nodig. Maar ik heb mijn siemens gekoppeld aan home wizard en heb mijn “uitruim” moment nu verplaatst naar einde middag ipv voor slapen gaan. Zo wil ik straks ook na 10 jaar trouwe dienst me wasmachine vervangen en deze smart maken zodat ik voor het werk die machine vol gooi. Zoon verandering is wennen, maar ik probeer nu alvast die slag te maken. Straks weet je niet beter. Ik ben nu 32, maar kan me nog heugen dat mijn moeder altijd in de avond de was deed vanwege dal uren tarief.. scheelde dat wat? Vadt wel. Maar als ik zie wat ik voor me vaatwasser per jaar kwijt ben: 159 euro aan stroom. Wasmachine 110 euro. Tel uit je winst.
39 cycli hier. Zonder enig noemenswaardig probleem.BKK schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:59:
Ik heb er een nieuwe hobby bij om te zorgen dat ik zo veel mogelijk eigen energie verbruik. Dat is met de thuisbatterij een leuke sport geworden.
Voorbeelden van plannen vanuit een andere denkwijze, als je een batterij hebt:DennisDCT schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:15:
Ik lees al een tijdje mee en lees ook al even in quatt forum mee. Zelf bestelling gedaan dit jaar en zal waarschijnlijk vertraging hebben. Maar het leuke is wel dat je er een soort sport van maakt. Ik ben al echt aan het vooruit plannen. Ook al is het 2027 pas echt nodig. Maar ik heb mijn siemens gekoppeld aan home wizard en heb mijn “uitruim” moment nu verplaatst naar einde middag ipv voor slapen gaan. Zo wil ik straks ook na 10 jaar trouwe dienst me wasmachine vervangen en deze smart maken zodat ik voor het werk die machine vol gooi. Zoon verandering is wennen, maar ik probeer nu alvast die slag te maken. Straks weet je niet beter. Ik ben nu 32, maar kan me nog heugen dat mijn moeder altijd in de avond de was deed vanwege dal uren tarief.. scheelde dat wat? Vadt wel. Maar als ik zie wat ik voor me vaatwasser per jaar kwijt ben: 159 euro aan stroom. Wasmachine 110 euro. Tel uit je winst.
Wanneer een apparaat vervangen moet worden, vervang het naar 1 met een lager vermogen.
Recentelijk de keuken incl boiler vervangen. Van 2000W plint boiler naar een 400W hotfill gegaan. Daarmee kan ik zo goed als altijd de volledige boiler stroomvraag afvangen met mijn ene PiB van 800W.
Deze boiler voedt vervolgens weer mijn vaatwasser zodat deze een kleinere piek heeft.
Ook hebben we onze waterkoker vervangen van een 2400W naar 850W, wederom met hetzelfde effect. Uiteraard is het effect van een waterkoker niet spannend op jaar niveau, maar in ieder geval weer een klein stapje naar NOM.
Ik weet dat dergelijke stappen met offers gaat (langer wachten) en zeker niet voor iedereen haalbaar is (het is maar een 2persoonshuishouden), maar voor mij zijn dit ook wel kleine stapjes waar ik zelf blij mee ben. Daarnaast ook vanuit mij een keuze om niet overal voor ´smart´ te gaan, waar dat voor velen wel de denkrichting is. Maar in mijn ogen leidt dat tot extra afhankelijkheid van diensten, internet, etc. Al is dat hier misschien een beetje vloeken inde kerk
Later hoop ik misschien nog een Solyx Nymo te installeren waarop dan een hotfill wasmachine kan, zodat ook hier het gebruik veel meer door die ene batterij gevoed kan worden, en minder kuubs gas te verstoken.
Hele goede. Maar het kan toch en, en? Dus als ik naar een nieuwe droger kijk, kijk ik naar de mogelijkheden om deze te plannen op bv energy safer (smart home) zodat deze aanspringt met overvloed aan stroom, en anders dat hij voot 17 uur klaar is. Maar ik kijk natuurlijk ook wat voor droger. In geval van een droger een warmtepomp droger uit mijn hoofd.jdg556 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:28:
[...]
Voorbeelden van plannen vanuit een andere denkwijze, als je een batterij hebt:
Wanneer een apparaat vervangen moet worden, vervang het naar 1 met een lager vermogen.
Recentelijk de keuken incl boiler vervangen. Van 2000W plint boiler naar een 400W hotfill gegaan. Daarmee kan ik zo goed als altijd de volledige boiler stroomvraag afvangen met mijn ene PiB van 800W.
Deze boiler voedt vervolgens weer mijn vaatwasser zodat deze een kleinere piek heeft.
Ook hebben we onze waterkoker vervangen van een 2400W naar 850W, wederom met hetzelfde effect. Uiteraard is het effect van een waterkoker niet spannend op jaar niveau, maar in ieder geval weer een klein stapje naar NOM.
Ik weet dat dergelijke stappen met offers gaat (langer wachten) en zeker niet voor iedereen haalbaar is (het is maar een 2persoonshuishouden), maar voor mij zijn dit ook wel kleine stapjes waar ik zelf blij mee ben. Daarnaast ook vanuit mij een keuze om niet overal voor ´smart´ te gaan, waar dat voor velen wel de denkrichting is. Maar in mijn ogen leidt dat tot extra afhankelijkheid van diensten, internet, etc. Al is dat hier misschien een beetje vloeken inde kerk![]()
Later hoop ik misschien nog een Solyx Nymo te installeren waarop dan een hotfill wasmachine kan, zodat ook hier het gebruik veel meer door die ene batterij gevoed kan worden, en minder kuubs gas te verstoken.
Maar ik bedoel ermee te zeggen, en ik vind het een goede aanvulling. Wij hebben gedrag dat anders moet. En ik merk het op me werk ook (gehandicapten zorg, ondertussen teamleider) gedrag veranderen.. zo doen we het altijd. Pfff, je moet daar echt wel in pushen, dus salderen weghalen. Ik verbruik nu 30% direct. Maar dat moet sowieso naar minimaal 50%. Daar zal ik mijn leven toch voor op de schop gooien.
Ook omdat ik straks met die batterij, straks meer overhoudt om nom te draaien. Als ik ook nog eens die vaatwasser savonds aanzet, ik het zo leeg. 🤣
@MacD007 ik zat al te zoeken of er voor wp al een oplossing is. Jij had het over nachtverlaging. Mijn pomp draait nu vaak in de koude uren. Maar je zou haast denken, zorg voor een overschot in je zon uren die de nacht kan opvangen om weer met zon de boel staps gewijs op te voeren…
Je hebt gelijk. Sterker nog, als je NOM wilt, moet je zelfs EN EN doen. of dat nu via smart technologie gaat of doordat je handmatig je gedrag aanpast en groot verbruikers aanzet op tijden van zon.
Ik bedoel het niet persoonlijk, maar er moet helemaal niks. Het zal alleen zo zijn met de huidige maatschappelijke richting dat als je je gedrag niet aanpast je energierekening hoger zal worden vergeleken met vroeger.
Maar als je er zelf voor kiest om NOM te willen dan horen er inderdaad gedragsveranderingen bij!
En om het dan weer terug te brengen naar de PiB: vanwege de beperkte omvormer, horen daar weer ander gedrag bij dan als je een batterij met sterkere omvormer hebt,
[ Voor 8% gewijzigd door jdg556 op 26-03-2025 19:59 ]
25 cycli, import 80,464 Export 60,442 (60.442 van 80.464 is 75,13%)
Eén keer uitgevallen accu, alles oke in app maar geen lampjes meer op de accu zelf, opnieuw opgestart met de draaiknop en weer alles oke.
Voor de rest gewoon zoals hij moet werken, vandaag voor het eerst geen volle accu.
Eén keer uitgevallen accu, alles oke in app maar geen lampjes meer op de accu zelf, opnieuw opgestart met de draaiknop en weer alles oke.
Voor de rest gewoon zoals hij moet werken, vandaag voor het eerst geen volle accu.
Precies hetzelfde gedaan. Zendure mist voor mij enkel de P1 meter nog.Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:22:
[...]
HW en Zendure zijn denk ik de meest betrouwbare op dit moment denk ik. Marstek volg ik niet meer. Dat bleef ellende.
Dat dus. Ik kijk het even aan anders ga ik daar ook een setje van bekijken/testen. P1 lijkt mij ook handiger en ik blijf HW volgen rondom de software ontwikkelingen. Leuke hobby's. Tot nu toe de enige interessante opties voor hier op deze markt.Viper-NL schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:00:
[...]
Precies hetzelfde gedaan. Zendure mist voor mij enkel de P1 meter nog.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 26-03-2025 20:05 ]
wat mij zelfs de laaste week is opgevallen dat mn bij redelijk veel zonnestraling en dus ook "veel" zonne-energie is dat dezon in mijn huis via de grote ramen (oost-west ligging) de ruimtes in de ochtend en middag behoorlijk al aan het opwarmen is, zo veel dat de termostaat niet eens meer de warmtepomp ging inschakelen. Dus juist in de die tijd dat de warmtepomp veel van de zonne-energie kan gebruiken heeft hij deze al niet meer nodig. En natuurlijk dit is mijn huis, en dat zal bij andere woninge weer anders zijn.DennisDCT schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:42:
[...]
Hele goede. Maar het kan toch en, en? Dus als ik naar een nieuwe droger kijk, kijk ik naar de mogelijkheden om deze te plannen op bv energy safer (smart home) zodat deze aanspringt met overvloed aan stroom, en anders dat hij voot 17 uur klaar is. Maar ik kijk natuurlijk ook wat voor droger. In geval van een droger een warmtepomp droger uit mijn hoofd.
Maar ik bedoel ermee te zeggen, en ik vind het een goede aanvulling. Wij hebben gedrag dat anders moet. En ik merk het op me werk ook (gehandicapten zorg, ondertussen teamleider) gedrag veranderen.. zo doen we het altijd. Pfff, je moet daar echt wel in pushen, dus salderen weghalen. Ik verbruik nu 30% direct. Maar dat moet sowieso naar minimaal 50%. Daar zal ik mijn leven toch voor op de schop gooien.
Ook omdat ik straks met die batterij, straks meer overhoudt om nom te draaien. Als ik ook nog eens die vaatwasser savonds aanzet, ik het zo leeg. 🤣
@MacD007 ik zat al te zoeken of er voor wp al een oplossing is. Jij had het over nachtverlaging. Mijn pomp draait nu vaak in de koude uren. Maar je zou haast denken, zorg voor een overschot in je zon uren die de nacht kan opvangen om weer met zon de boel staps gewijs op te voeren…
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb 4 batterijen. Ik denk dat HW van een enkele uitgaat. Ik heb per batterij nu pas 8 of 9 cycli doorgemaakt. Als ik één batterij had gehad, had ik ongeveer 4x zoveel cycli gedaan en de fout ongeveer 4x zo snel gezien. Dus ipv 2,5 week, had ik hem waarschijnlijk met 4 of 5 dagen al gezien. Dan klopt dat statement toch aardig.HBO88 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:29:
[...]
je bent al nummer 3 met een E4 error code na een maand of 3 weken.
Homewizard gaf aan dat deze errors alleen na enkele dagen zouden optreden.
Dat zie ik hier nu ook een beetje ontwikkelen.. en die thuisbatterij die loopt mooi de gaatjes dicht als er net even niks aan staat.Yfka schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:23:
[...]
39 cycli hier. Zonder enig noemenswaardig probleem.
Ik heb er een nieuwe hobby bij om te zorgen dat ik zo veel mogelijk eigen energie verbruik. Dat is met de thuisbatterij een leuke sport geworden.
Verwijderd
Ik zit natuurlijk zelf te stoken tegen alle mopper potten “annuleren dat ding” Daar bracht ik toch even mij zelf mee in twijfel. Een blik over de schutting leerde dat dat geen nut heeft. Al is het maar om de levertijd. Collega heeft een EVA staan dat pruttelt nu toch ook best aardig als ik het geloven mag. Maar ik hoop dat de levering snel hervat wordt, want zoals ik al eerder in dit topic schreef zit ik er best om te springen. (Negatief uurtarief 💸)Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:22:
[...]
HW en Zendure zijn denk ik de meest betrouwbare op dit moment denk ik. Marstek volg ik niet meer. Dat bleef ellende.
Ook voor WP's zijn er mooie oplossingen (MHI + Esp32Home + HA bijv.), maar het allermooiste is als je verschillende apparaten niet meer hoeft te timen omdat je voldoende accucapaciteit hebt en die of vult met voldoende zonneoverschot, of door dynamisch goedkoop in te kopen.DennisDCT schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:42:
[...] ik zat al te zoeken of er voor wp al een oplossing is. Jij had het over nachtverlaging. Mijn pomp draait nu vaak in de koude uren. Maar je zou haast denken, zorg voor een overschot in je zon uren die de nacht kan opvangen om weer met zon de boel staps gewijs op te voeren…
Denk echter dat je met een WP een grotere uitdaging hebt dat de PiB niet voldoende vermogen kan leveren om het hele verbruik te dekken, hier zou je er al minimaal 2 voor nodig hebben.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Haha. Waarom heb je het idee dat ze niet aan het uitleveren zijn?Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:05:
[...]
Ik zit natuurlijk zelf te stoken tegen alle mopper potten “annuleren dat ding” Daar bracht ik toch even mij zelf mee in twijfel. Een blik over de schutting leerde dat dat geen nut heeft. Al is het maar om de levertijd. Collega heeft een EVA staan dat pruttelt nu toch ook best aardig als ik het geloven mag. Maar ik hoop dat de levering snel hervat wordt, want zoals ik al eerder in dit topic schreef zit ik er best om te springen. (Negatief uurtarief 💸)
@HomeWizard_NL schreef vrijdag 21 maart 2025 15:16 letterlijk:HBO88 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:29:
[...]
je bent al nummer 3 met een E4 error code na een maand of 3 weken.
Homewizard gaf aan dat deze errors alleen na enkele dagen zouden optreden.
"Bij ongeveer 1,6% van de Plug-In Battery’s treedt binnen enkele dagen van gebruik een E4-melding op". Dat is iets heel anders dan dat jij ervan maakt.
Verwijderd
Omdat ik bij de 5% zit die de beruchte voor 10 mei mail gekregen heeft. En wij hier op het forum vernamen dat benodigde onderdelen lever problemen hebben. Nu is voor 10 mei een rekbaar begrip. Dat kan ook morgen zijn. Maar het is hier op het forum verdacht stil op dat vlak.Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Haha. Waarom heb je het idee dat ze niet aan het uitleveren zijn?
Ik denk dat ze met name druk zijn (aanname) met uitleveren, bugfixen, omruilen, de belgische markt......Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:11:
[...]
Omdat ik bij de 5% zit die de beruchte voor 10 mei mail gekregen heeft. En wij hier op het forum vernamen dat benodigde onderdelen lever problemen hebben. Nu is voor 10 mei een rekbaar begrip. Dat kan ook morgen zijn. Maar het is hier op het forum verdacht stil op dat vlak.
Geen idee hoe groot HW is qua personeel. Eens dat ze zich minder roeren.
Volgens mij niet, als je het bericht van HW helemaal doorleest staat er dat die errors veroorzaakt worden door cel spanningen die afwijken. En dat zal na een paar dagen dan duidelijk worden.wdr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:58:
[...]
@HomeWizard_NL schreef vrijdag 21 maart 2025 15:16 letterlijk:
"Bij ongeveer 1,6% van de Plug-In Battery’s treedt binnen enkele dagen van gebruik een E4-melding op". Dat is iets heel anders dan dat jij ervan maakt.
"Deze wordt veroorzaakt doordat één van de batterijcellen na enkele dagen een afwijkende spanning laat zien."
"Pas na enkele laad- en ontlaadcycli is meetbaar dat één cel structureel afwijkt, en toont de melding. "
Dus daar trek ik mijn stelling dat zo'n E error dan binnen een aantal dagen moet optreden. (Vanuit gaande dat je elke dag een cyclus maakt)
20 cycli, 76,2 RTE, sinds 5 maart.
Hickupje bij installatie en 1x P1 meter vh padje, verder werkt t als een zonnetje.
Over 63kWh geen teruglever boete hoeven betalen en 48kWh gratis stroom.
Hickupje bij installatie en 1x P1 meter vh padje, verder werkt t als een zonnetje.
Over 63kWh geen teruglever boete hoeven betalen en 48kWh gratis stroom.
Verwijderd
Als bij ons in de toko de afkeur boven de 1% komt trappen wij toch echt op de rem. Eerst de oorzaak daarvan oplossen. Anders blijf je achter de feiten aanrennen.Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:20:
[...]
Ik denk dat ze met name druk zijn (aanname) met uitleveren, bugfixen, omruilen, de belgische markt......
Geen idee hoe groot HW is qua personeel. Eens dat ze zich minder roeren.
En misschien dat dat nu precies gebeurd??🙃Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:24:
[...]
Als bij ons in de toko de afkeur boven de 1% komt trappen wij toch echt op de rem. Eerst de oorzaak daarvan oplossen. Anders blijf je achter de feiten aanrennen.
Verwijderd
Dat denk ik dus. En ik snap ook wel dat Home Wizard ook niet alles op het forum deelt.
Met artikeltjes als deze wordt iets al snel uit zijn verband getrokken.
https://www.p1meter.nl/e4...mewizard-plug-in-battery/
En de concurrent wil je natuurlijk ook niet wijzer maken dan ze al zijn. (die hebben heus wel een setje ergens op de kop getikt en allang al open getrokken)
De meeste Tweakers zijn natuurlijk oprecht geïnteresseerd in de techniek. En dan is het leuk om dingetjes te delen, daar kan je ook waardevolle feedback uit krijgen. Maar ik snap dus wel als ze nu denken nah, we gaan even minder scheutig met informatie strooien. Als dat niet zo is merken wij dat vanzelf.
Nou dat kan je wel stellen. In dat artikel staat:Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 00:02:
[...]Met artikeltjes als deze wordt iets al snel uit zijn verband getrokken.
'Het goede nieuws: dit is goed te herstellen, maar het valideren van de reparatie kost tijd en kan daarom niet direct in de productielijn worden opgelost.'
Dat zou inhouden dat elke nieuwe batterij nog steeds met een fout van de band komt. Dan snap je inderdaad wel dat HW uitkijkt wat ze melden want dat is inderdaad totaal uit z'n verband gerukt.
Het artikel is een bijna letterlijk geciteerd bericht van de reactie van HW zelf in dit topic op 21-03, zinnen komen letterlijk terug of zijn licht hergeschreven. De letterlijke zin van HW is:Barca schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 06:22:
[...]
Nou dat kan je wel stellen. In dat artikel staat:
'Het goede nieuws: dit is goed te herstellen, maar het valideren van de reparatie kost tijd en kan daarom niet direct in de productielijn worden opgelost.'
Dat zou inhouden dat elke nieuwe batterij nog steeds met een fout van de band komt. Dan snap je inderdaad wel dat HW uitkijkt wat ze melden want dat is inderdaad totaal uit z'n verband gerukt.
Dus heel erg uit zijn verband gerukt is dat dan niet toch?In plaats van reguliere gelaste verbindingen tussen de cellen gebruikt de Plug-In Battery een mechanische verbinding met een extra geleidend component. Deze maakt de batterij beter te repareren en te recyclen, maar vraagt in massaproductie meer toepassingsprecisie dan verwacht. Deze verbinding is goed te repareren, maar de validatie kost tijd en is daarom niet geschikt voor directe toepassing in de productielijn. We werken daarom hard aan verdere optimalisatie van het proces.
Overigens snap ik ook niet zo goed wat HW nu precies bedoelde met die zin; je kunt het lezen zoals P1meter.nl (ook actief in dit topic) in het artikel schrijft, of je kunt het neutraler lezen. Het roept wel vraagtekens op.
[ Voor 7% gewijzigd door frankj030 op 27-03-2025 09:24 ]
Wij hebben 2 batterijen staan en iedere dag als mijn stroomprijs het laagst is, meestal 13 uur, zet ik deze handmatig op opladen. Als er dan genoeg zonnestroom is is er niks aan de hand. Is er te weinig dan heb ik ze lekker goedkoop vol zitten voor de avond piek. En alles qua verhouding er tussen in.
Mij lijkt de meest gunstige manier om kosten te besparen. Of zie ik iets over het hoofd?
Zou trouwens ook handig zijn als dit een functie zou kunnen zijn @HomeWizard_NL
Mij lijkt de meest gunstige manier om kosten te besparen. Of zie ik iets over het hoofd?
Het nieuws uit dit artikel lijkt bijna een copy paste van hier. Is me al vaker opgevallen. Ze schrijven wel netjes zonder een product op te hemelen of te downsizen. Ik denk dat wij met zn alle hier de informatiebron zijn. Misschien moeten ze die bron eens benoemen in hun artikel 😉Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 00:02:
[...]
Dat denk ik dus. En ik snap ook wel dat Home Wizard ook niet alles op het forum deelt.
Met artikeltjes als deze wordt iets al snel uit zijn verband getrokken.
En de concurrent wil je natuurlijk ook niet wijzer maken dan ze al zijn. (die hebben heus wel een setje ergens op de kop getikt en allang al open getrokken)
De meeste Tweakers zijn natuurlijk oprecht geïnteresseerd in de techniek. En dan is het leuk om dingetjes te delen, daar kan je ook waardevolle feedback uit krijgen. Maar ik snap dus wel als ze nu denken nah, we gaan even minder scheutig met informatie strooien. Als dat niet zo is merken wij dat vanzelf.
Wel mooi is om te zien is dat veel mensen zich positief roeren. Wat al eerder gezegd werd ontopic. Mensen met een positieve ervaring hoor je niet. Goed dat deze groep zich ook een x laat horen. Ik ben ook graag met de batterij aan het spelen om een leuke review te kunnen schrijven. Echter loop ik nu tegen de grenzen aan. De boel zit op slot en valt er niets te reviewen anders dan een RTE te herhalen.
Hopelijk kan er snel iets nieuws onder de review gegooid worden 😃.
Ik begrijp van een vriend bij ASML dat zelfs hun topmachines het 1% van de tijd niet doen, en dat de uitval niet lager scoort omdat de monteurs er dagelijks aan werken.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:24:
[...]
Als bij ons in de toko de afkeur boven de 1% komt trappen wij toch echt op de rem. Eerst de oorzaak daarvan oplossen. Anders blijf je achter de feiten aanrennen.
Complexere materie, sure, maar ook een oneindig veel groter bedrijf. Het hangt een beetje van de branche af, als ik 99% van mijn klanten tevreden krijg wil mijn ceo met me naar bed denk ik. De NS is blij met maar 10% vertraging of uitval etc etc
Hier werkt de PiB vooralsnog foutloos. Algoritme mag wel wat strenger idd, er is nogal veel overshoot, maar ook ik zit nog op de v4 slimme meter
[ Voor 9% gewijzigd door EvaluationCopy op 27-03-2025 07:40 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Hier werkt de accu ook top. Heb nu 25 cycli gedaan en het eigenverbruin kan de eerste 3 maanden van dit jaar zit nu op 71%. En de RTE = 80.2%
De batterij is afgelopen dinsdagochtend omgeruild, na een uurtje acclimatisering is deze succesvol meegaan doen rond 12.00 uur; sinds dien draaien wij NOM. 🎉njiwedu0b schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:40:
[...]
De batterij gaat retour, HW stelde ook een 10 seconde reset voor en dit mocht gisteren ook al niet baten.
Eerst mogelijke omruil moment is pas dinsdag.
Vanmorgen met 9% “over” de dag begonnen; met het weer nu staat de batterij al weer op te laden.
Enorm lekker gevoel dit!
Jaloers makend die 80% 🤣. 75.8% sinds in gebruikname.alwind schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:48:
Hier werkt de accu ook top. Heb nu 25 cycli gedaan en het eigenverbruin kan de eerste 3 maanden van dit jaar zit nu op 71%. En de RTE = 80.2%
Hier ook positief tot dusver 
2 HW PiB's sinds 6 maart.
Eentje met een e4xx foutmelding gehad, maar dit werd de volgende dag al netjes omgeruild.
76.3 kWh opgeslagen om 59.6 kWh zelf weer te gebruiken, 78.1% RTE
Al met al erg tevreden 👌🏼
2 HW PiB's sinds 6 maart.
Eentje met een e4xx foutmelding gehad, maar dit werd de volgende dag al netjes omgeruild.
76.3 kWh opgeslagen om 59.6 kWh zelf weer te gebruiken, 78.1% RTE
Al met al erg tevreden 👌🏼
Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019
Deze optie wordt vaker genoemd. Zie feature request post van me afgelopen weekend.Mastron schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:04:
Wij hebben 2 batterijen staan en iedere dag als mijn stroomprijs het laagst is, meestal 13 uur, zet ik deze handmatig op opladen. Als er dan genoeg zonnestroom is is er niks aan de hand. Is er te weinig dan heb ik ze lekker goedkoop vol zitten voor de avond piek. En alles qua verhouding er tussen in.
Een laaduitstel. Die zoek je. Die zou hier ook al enorm helpen. Hoewel traplopen goed is voor de conditie😜
Nog steeds rond 75% of inmiddels naar 80% gekropen?Devke schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:21:
De boel zit op slot en valt er niets te reviewen anders dan een RTE te herhalen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nee 75.8% sinds bezit. Dat was 76.2%hoevenpe schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:12:
[...]
Nog steeds rond 75% of inmiddels naar 80% gekropen?
Mijn Homewizard thuisaccu ligt eruit sinds vannacht/vanochtend, en de app geeft 2 meldingen:
- Thuisbatterij offline (geen verbinding met het internet meer)
- P1 meter losgekoppeld (P1 meter doet het wel, want ik zie wel mijn gewone verbruik).
Ik zag een geel driehoekje met uitroepteken in de app naast het percentage. Ik zit nu op werk dus ik kan niet resetten. Nu blijkt dat mijn collega die er ook 1 heeft nu ook dit probleem te hebben! Hebben meer mensen hier nu last van?
- P1 meter losgekoppeld (P1 meter doet het wel, want ik zie wel mijn gewone verbruik).
Ik zag een geel driehoekje met uitroepteken in de app naast het percentage. Ik zit nu op werk dus ik kan niet resetten. Nu blijkt dat mijn collega die er ook 1 heeft nu ook dit probleem te hebben! Hebben meer mensen hier nu last van?
PIB nog niet ontvangen maar ik heb wel vaker in de app dat er even wat offline is. Met alle updates van de laatste tijd lijkt het mij aannemelijk dat het gewoon een bug is.Dutchmaik schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:40:
Mijn Homewizard thuisaccu ligt eruit sinds vannacht/vanochtend, en de app geeft 2 meldingen:
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ik ben erg tevreden over de plug-in battery. Doet gewoon wat hij moet doen. Heb er nu eentje, maar denk erover om nog een tweede aan te schaffen. Nog steeds lange levertijd zie ik. Pffff.
Na een aantal dagen ellende is alles hier spontaan weer stabiel. Op dit moment werkt het prima.Dutchmaik schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:40:
Ik ervaar hier geen off-line meters meer (PIB moet nog komen), sinds ik een paar maatregelen heb genomen op mijn (Ubiquiti) netwerk:
- apart IOT wifi netwerk ingericht
- elke meter een gereserveerd IP adres gegeven, dus altijd zelfde IP adres
- elke meter vastgepint aan het dichtstbijzijnde AP, om roaming naar een ander (slechter) AP te voorkomen
Ik vermoed dat de off-line moment komen doordat het even erg druk is op het AP waar een meter op zit en de meter dan op zoek gaat naar een ander AP. Als dat niet snel genoeg gaat of de nieuwe AP net even te ver weg zit, dan is de verbinding met de HW cloud even instabiel en meldt de meter zich off-line. Of de app is de verbinding met die meter even kwijt als door een reconnect het IP adres wijzigt. Dat voorkom ik eigenlijk allemaal met bovengenoemde setup.
Nu heeft Ubiquiti veel meer instellingen dan alleen dit. Als iemand het nuttig vindt dan wil ik alle instellingen wel eens posten.
- apart IOT wifi netwerk ingericht
- elke meter een gereserveerd IP adres gegeven, dus altijd zelfde IP adres
- elke meter vastgepint aan het dichtstbijzijnde AP, om roaming naar een ander (slechter) AP te voorkomen
Ik vermoed dat de off-line moment komen doordat het even erg druk is op het AP waar een meter op zit en de meter dan op zoek gaat naar een ander AP. Als dat niet snel genoeg gaat of de nieuwe AP net even te ver weg zit, dan is de verbinding met de HW cloud even instabiel en meldt de meter zich off-line. Of de app is de verbinding met die meter even kwijt als door een reconnect het IP adres wijzigt. Dat voorkom ik eigenlijk allemaal met bovengenoemde setup.
Nu heeft Ubiquiti veel meer instellingen dan alleen dit. Als iemand het nuttig vindt dan wil ik alle instellingen wel eens posten.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Goedemorgen,
Ik volg dit topic al een tijdje, en toch maar even een accountje aangemaakt.
Heb op 18 februari een bestelling gedaan van 2 accus, en vroeg me af of er inmiddels iets van een verwachtings-aankomsttijd indicatie is.
Net zoals iedereen nog volop aan het twijfelen, en ik weet dat het niet rendabel is, maar voor de heb en kennis, is het leuk.
Inmiddels ook mn terugleverboete vanaf MEI gekregen van Vattenfall. 417 euro per jaar...stelletje schoften.
Ik werk/leef 's nachts, dus overdag altijd thuis....kan ideaal plannen met een accu.
Ben reuze benieuwd.
Jaarrekening van 2023-2024 was 4000 kwh uit het net, en 2000 kwh terugleveren.
Ik volg dit topic al een tijdje, en toch maar even een accountje aangemaakt.
Heb op 18 februari een bestelling gedaan van 2 accus, en vroeg me af of er inmiddels iets van een verwachtings-aankomsttijd indicatie is.
Net zoals iedereen nog volop aan het twijfelen, en ik weet dat het niet rendabel is, maar voor de heb en kennis, is het leuk.
Inmiddels ook mn terugleverboete vanaf MEI gekregen van Vattenfall. 417 euro per jaar...stelletje schoften.
Ik werk/leef 's nachts, dus overdag altijd thuis....kan ideaal plannen met een accu.
Ben reuze benieuwd.
Jaarrekening van 2023-2024 was 4000 kwh uit het net, en 2000 kwh terugleveren.
Vraag aan degenen die een batterij hebben moeten verwisselen; hebben jullie weer een mail gehad van de vervoerder voor de verwisseling?
Hier wordt vandaag de batterij gewisseld, althans de afspraak is zo gemaakt. Maar na de bevestiging van HW zelf niks meer gehoord. Vraag me af of ze vandaag nu wel komen dan..
Hier wordt vandaag de batterij gewisseld, althans de afspraak is zo gemaakt. Maar na de bevestiging van HW zelf niks meer gehoord. Vraag me af of ze vandaag nu wel komen dan..
Je krijgt bericht van TransMission. Bij mij kwamen ze ook niet en kreeg ik geen bevestiging van TransMission. Er bleek intern iets mis gegaan. Even contact opnemen met HW.Aardedraadje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:08:
Vraag aan degenen die een batterij hebben moeten verwisselen; hebben jullie weer een mail gehad van de vervoerder voor de verwisseling?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je hebt gelijk, ik heb even contact opgenomen en helaas is er iets misgegaan en is er geen opdracht gegeven voor vervanging.asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Je krijgt bericht van TransMission. Bij mij kwamen ze ook niet en kreeg ik geen bevestiging van TransMission. Er bleek intern iets mis gegaan. Even contact opnemen met HW.
Als het goed is kon je tijdens je bestelling zien in welke maand de accu geleverd zou worden, dat is voor nu je indicatie. Mocht daar verandering in komen dan communiceert HW dit via de mail.GroteSmurf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:07:
Hier is alles in ordeDutchmaik schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:40:
Dinsdag 25-3-2025 heb ik mijn twee thuisbatterijen ontvangen 
De installatie ging niet heel makkelijk. Eerst de eerste batterij verbonden, maar gaf een melding dat het verbinden niet gelukt was. Vervolgens gaf de app wel de batterij weer en dat alles goed was, maar deed de batterij helemaal niets (stand by), ook dingen als helderheids leds aanpassen reageerde niet. Heb toen de batterij uitgezet en stekker een tijdje uit het stopcontact, daarna batterij verwijderd uit app. Aanzetten en weer toevoegen en de batterij werkt. De tweede batterij ging precies hetzelfde.
Sinds ze aangesloten zijn werken ze perfect, geen enkel probleem nog gehad (hopelijk blijft dat zo 😉)
Al met al ben ik er erg blij mee en heb ook zeker vertrouwen in HW
De installatie ging niet heel makkelijk. Eerst de eerste batterij verbonden, maar gaf een melding dat het verbinden niet gelukt was. Vervolgens gaf de app wel de batterij weer en dat alles goed was, maar deed de batterij helemaal niets (stand by), ook dingen als helderheids leds aanpassen reageerde niet. Heb toen de batterij uitgezet en stekker een tijdje uit het stopcontact, daarna batterij verwijderd uit app. Aanzetten en weer toevoegen en de batterij werkt. De tweede batterij ging precies hetzelfde.
Sinds ze aangesloten zijn werken ze perfect, geen enkel probleem nog gehad (hopelijk blijft dat zo 😉)
Al met al ben ik er erg blij mee en heb ook zeker vertrouwen in HW
:strip_exif()/f/image/gTm2mv2wUEhlP7a11MejOSRo.jpg?f=fotoalbum_large)
Een laad uitstel is een goede optie.Devke schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:06:
[...]
Deze optie wordt vaker genoemd. Zie feature request post van me afgelopen weekend.
Een laaduitstel. Die zoek je. Die zou hier ook al enorm helpen. Hoewel traplopen goed is voor de conditie😜
Je kunt de batterij een andere stand toe kennen zodat de batterij 3 toestanden kent.
Stand 1 NOM , Stand 2 ontladen , Stand 3 laden, En Stand 4 stand-by.
De stand by stand wordt door led kleur wit aan gegeven. Laden door paars en ontladen groen.
Bij een storing hebben we een rode led.
Het zou mooi zijn dat we de batterij vanuit een api interface naar de gewenste stand zou kunnen forceren.
Ik kan dan vanuit Homey de zaak controleren.
Voor de goede order, de batterij werkt hier vanaf het begin (na de update) perfect.
[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 27-03-2025 10:32 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Bedankt,joeri1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:44:
[...]
Als het goed is kon je tijdens je bestelling zien in welke maand de accu geleverd zou worden, dat is voor nu je indicatie. Mocht daar verandering in komen dan communiceert HW dit via de mail.
Volgens mij stond er eind april batch en tussen haakjes mei.
Gaan het mee maken
Het is al vaker langs gekomen. Je kan de batterij zelf niet beïnvloeden, maar je kan wel iets doen aan de wifi waar de batterij aan hangt. Dat wil zeggen : zorg ervoor dat je met je domotica (home assistant, homey, domoticz) op de één of andere manier de wifi aan en uit kan zetten waar je batterijen aan hangen.GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Een laad uitstel is een goede optie.
Je kunt de batterij een andere stand toe kennen zodat de batterij 3 toestanden kent.
Stand 1 NOM , Stand 2 ontladen , Stand 3 laden, En Stand 4 stand-by.
De stand by stand wordt door led kleur wit aan gegeven. Laden door paars en ontladen groen.
Bij een storing hebben we een rode led.
Het zou mooi zijn dat we de batterij naar de gewenste stand zou kunnen forceren.
Het resultaat is dat je in de domotica zelf bepaalt wanneer de batterijen op de wifi zitten en gaan laden/ontladen op basis van de P1 meter.
Zelf heb ik het zo ingesteld dat mijn Home Assistant de batterijen van mijn Unifi disconnect zodra de Tesla gaat laden. Ook geeft Home Assistant een signaal als er 95% lading in de batterijen zit. Ik slinger de Tesla nog even zelf aan maar dat zou HA ook voor mij kunnen doen.
in jullie geval kan je de batterij van de wifi halen tot je het een geschikt moment vind om te laden.
De vraag is even "hoe" je dat dan moet doen maar je bent een Tweaker of je bent het niet
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Een vraag wat is de kleur van de led balk als je de batterij disconnect van de wifi.????asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:35:
[...]
Het is al vaker langs gekomen. Je kan de batterij zelf niet beïnvloeden, maar je kan wel iets doen aan de wifi waar de batterij aan hangt. Dat wil zeggen : zorg ervoor dat je met je domotica (home assistant, homey, domoticz) op de één of andere manier de wifi aan en uit kan zetten waar je batterijen aan hangen.
Het resultaat is dat je in de domotica zelf bepaalt wanneer de batterijen op de wifi zitten en gaan laden/ontladen op basis van de P1 meter.
Zelf heb ik het zo ingesteld dat mijn Home Assistant de batterijen van mijn Unifi disconnect zodra de Tesla gaat laden. Ook geeft Home Assistant een signaal als er 95% lading in de batterijen zit. Ik slinger de Tesla nog even zelf aan maar dat zou HA ook voor mij kunnen doen.
in jullie geval kan je de batterij van de wifi halen tot je het een geschikt moment vind om te laden.![]()
De vraag is even "hoe" je dat dan moet doen maar je bent een Tweaker of je bent het niet.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Rood knipperend.GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:52:
[...]
Een vraag wat is de kleur van de led balk als je de batterij disconnect van de wifi.????
Dat is een beetje lastig beoordelen want als de batterij de verbinding met internet kwijt is knippert hij ook rood.
Exact dit. Ik hoop dat HW hier snel de tijd voor neemt om dit te ontwikkelen. Het financieel rendement van een huisaccu is op dit moment discutabel, dat is nu eenmaal zo. Maar door meer invloed te hebben op de momenten van laden/ontladen kun je het financieel rendement in de goede richting duwen (i.c.m. een dynamisch contract).GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:27:
Het zou mooi zijn dat we de batterij vanuit een api interface naar de gewenste stand zou kunnen forceren.
En met een (lokale!) API kun je dat automatiseren. We zijn ten slotte Tweakers
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 27-03-2025 11:03 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Eerste batterij had transportschade, geen probleem en ze hadden hem omgeruild.
Tweede batterij deed raar en was binnen 5 minuten van 48% volgeladen en na 40 minuten rust binnen 15 min ontladen. Hierna gaf de batterij aan dat hij aan het langzaam laden was ivm inactiviteit terwijl ik nu op dit moment 2700W teruglever. Harde reset, geen verbetering.
Opnieuw op de wifi aangesloten waardoor de volgende errors zichtbaar werden; E411 gevolgd door E400.
Nu in afwachting leverancier.
Tweede batterij deed raar en was binnen 5 minuten van 48% volgeladen en na 40 minuten rust binnen 15 min ontladen. Hierna gaf de batterij aan dat hij aan het langzaam laden was ivm inactiviteit terwijl ik nu op dit moment 2700W teruglever. Harde reset, geen verbetering.
Opnieuw op de wifi aangesloten waardoor de volgende errors zichtbaar werden; E411 gevolgd door E400.
Nu in afwachting leverancier.
Even update over goeie service. Een van de accus van mn vader had vandaag spontaan: e455 melding.
Binnen uur reactie van support dat hij komende zaterdag omgewisseld wordt.
Binnen uur reactie van support dat hij komende zaterdag omgewisseld wordt.
Toch het gevoel dat een substantieel deel omgeruild moet worden, hier veel meer dan 1% in ieder geval
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
De eerste batterij die ik heb ontvangen werkt prima.
De tweede die ik afgelopen maandag ontving heb ik zojuist weer ingepakt en wordt Zaterdag vervangen.
Probleem is: Gaat tijdens laden in enkele minuten van leeg naar 100% vol en bij ontladen weer even snel leeg.
De tweede die ik afgelopen maandag ontving heb ik zojuist weer ingepakt en wordt Zaterdag vervangen.
Probleem is: Gaat tijdens laden in enkele minuten van leeg naar 100% vol en bij ontladen weer even snel leeg.
Dat gevoel kun je hebben, maar:hoevenpe schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:11:
Toch het gevoel dat een substantieel deel omgeruild moet worden, hier veel meer dan 1% in ieder geval
1. Dat kun je niet halen uit de berichten hier op GoT. Sowieso een hoger aandeel niet-standaard netwerkconfiguraties hier wat zijn eigen categorie problemen zal veroorzaken, veelal technisch onderlegde mensen die de eerste dagen met een vergrootglas naar de accu gaan zitten kijken, en het bekende effect dat je online meer negatieve dan positieve ervaringen leest.
2. Als dit hoger zou zijn, laat het 2% zijn, gaat HW dat ons niet vertellen tenzij het zo erg wordt (bv 10+%) dat het zo duidelijk wordt dat organisaties als Radar en de Consumentenbond e.d. in beeld komen.
Plus, ik heb het idee dat ze in deze fase erg makkelijk zijn met omruilen. Ik denk dat ze de terugkerende accu's bestuderen om er van te kunnen leren, nieuwe firmware-versies ontwikkelen, enz. Daarbij lees ik dat het omruilen doorgaans goed verloopt, dus tsja. Straks heb je de accu een jaar staan en ben je compleet vergeten dat hij ooit omgeruild is geweest.
Ik zie het onderwerp "omruilen" niet als groot probleem.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
ASML heb ik ook nog dingetjes voor gemaakt. In de tijd dat het even niet zo goed ging. En moet je nu eens kijken wat een mooi spul. Maar dat terzijde.EvaluationCopy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:39:
[...]
Ik begrijp van een vriend bij ASML dat zelfs hun topmachines het 1% van de tijd niet doen, en dat de uitval niet lager scoort omdat de monteurs er dagelijks aan werken.
Complexere materie, sure, maar ook een oneindig veel groter bedrijf. Het hangt een beetje van de branche af, als ik 99% van mijn klanten tevreden krijg wil mijn ceo met me naar bed denk ik. De NS is blij met maar 10% vertraging of uitval etc etc
Hier werkt de PiB vooralsnog foutloos. Algoritme mag wel wat strenger idd, er is nogal veel overshoot, maar ook ik zit nog op de v4 slimme meter
Afkeur hou je altijd. Zero defect is een utopie. Je heb altijd wel een onderdeel waar wat mee is. Of er ging even wat mis in de assemblage. Je kan alleen door goede ingangscontrole, het afstellen van de machines, testen en controles in het productieproces, steekproeven, enz. Zorgen dat er geen fout product bij de klant terecht komt. Maar zelfs dan slipt er wel eens iets door. Dat is bij batterijtjes niet veel anders. 🪫
Dus je brengt de installatie in een storing. Je kunt dus geen HW display gebruiken en je brengt de server in de war. Besturingssysteem is hier niet voor ontworpen. Plus je krijgt problemen met de certificaten die de batterij heeft. Ik zou dit niet toestaan. De oplossing vind ik bizar.asing schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:54:
[...]
Rood knipperend.
Dat is een beetje lastig beoordelen want als de batterij de verbinding met internet kwijt is knippert hij ook rood.
Op basis van de meldingen hier heb ik stevig het vermoeden dat de batch accu's die sinds begin maart wordt uitgeleverd een dingetje heeft met 1 of 2 balansdraad stekkertjes die achteraf gezien beter wél een (groter) dotje lijm hadden kunnen hebben, waardoor ze los kunnen trillen tijdens transport.
Of iets in die geest.
Of iets in die geest.
Verwijderd
Home wizard heeft inderdaad aangegeven dat ze bij elke scheet die dwars zit de batterij terug halen juist om die rede. Het wordt anders ook lastig het probleem achterhalen. Het verhaal van de gebruiker is niet altijd de juiste. Als ik een storing op moet lossen vraag ik ook aan de operateur wat het probleem is, wil ik het product zien, en ga kijken wat de machine doet. Daar trek je een conclusie uit en doet wat nodig is.JeroenH schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:23:
[...]
Plus, ik heb het idee dat ze in deze fase erg makkelijk zijn met omruilen. Ik denk dat ze de terugkerende accu's bestuderen om er van te kunnen leren, nieuwe firmware-versies ontwikkelen, enz. Daarbij lees ik dat het omruilen doorgaans goed verloopt, dus tsja. Straks heb je de accu een jaar staan en ben je compleet vergeten dat hij ooit omgeruild is geweest.
Ik zie het onderwerp "omruilen" niet als groot probleem.
Je hebt geen idee hoeveel van die units er inmiddels zijn geleverd. Dat kan zomaar in de duizenden zijn. Ver in de duizenden.hoevenpe schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:11:
Zelfs communiceren ze niet hoeveel ze er verkocht hebben, alleen 1.5% uitval. En ze gaven aan dat ze in 1 klap marktleider zijn. Sessy heeft al meer dan 2000 units verkocht, dus het is in ieder geval meer dan dat. Reken je ook de Nexus mee, dan zit je alleen in Arnhem al aan de 1600 units.
Dus het zou mij niet verbazen als ze ergens tussen de 5 en 10.000 stuks verkocht hebben. 1,5% daarvan is ook een fors aantal.
Helemaal mee eens. Heb zelf vele jaren in de IT-wereld gewerkt. Ik kan mij tijden herinneren dat een harddrive voor een server serieus geld kostte, 10.000 gulden was niet ongewoon. En als je deze dan volgens de regels had geinstalleerd en de boel aanzetten bleek je een DOA exemplaar te hebben.Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:26:
[...]
ASML heb ik ook nog dingetjes voor gemaakt. In de tijd dat het even niet zo goed ging. En moet je nu eens kijken wat een mooi spul. Maar dat terzijde.
Afkeur hou je altijd. Zero defect is een utopie. Je heb altijd wel een onderdeel waar wat mee is. Of er ging even wat mis in de assemblage. Je kan alleen door goede ingangscontrole, het afstellen van de machines, testen en controles in het productieproces, steekproeven, enz. Zorgen dat er geen fout product bij de klant terecht komt. Maar zelfs dan slipt er wel eens iets door. Dat is bij batterijtjes niet veel anders. 🪫
Kortom met dit soort spul is de regel van toepassing "Shit Happens" Als je eenmaal de eerste maand door bent dan werkt het meestal lange tijd probleemloos.
Ik vind je reactie wat overtrokken. Zodra je de wifi onderbreekt gaat de batterij in pauze. Die heeft namelijk geen idee van in en output. Als de wifi er weer is gaat de batterij weer verder met NOM leveren.GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Dus je brengt de installatie in een storing. Je kunt dus geen HW display gebruiken en je brengt de server in de war. Besturingssysteem is hier niet voor ontworpen. Plus je krijgt problemen met de certificaten die de batterij heeft. Ik zou dit niet toestaan. De oplossing vind ik bizar.
Dit heeft HomeWizard_nl ook besproken. Er is geen probleem met deze oplossing. Een andere, gebruik van een energy socket, was wel schadelijk voor de batterij. Dus ik kies voor wifi en dat werkt prima.
Verwijderd
it aint't broke until it smokes.
Maar een pauze functie via de API maakt een hoop mensen blij.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2025 11:44 ]
Als die nou via een api kan forceren dat zou mooi zijn. Led kleur wit erbij. Helemaal goed.Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:42:
it aint't broke until it smokes.
Verwijderd
We kijken @HomeWizard_NL lief aan. 😁GL007 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:58:
[...]
Als die nou via een api kan forceren dat zou mooi zijn. Led kleur wit erbij. Helemaal goed.
Is de kleur wit niet al in gebruik voor idle?
En wanneer je de optie (ook) in de app zet is het voor iedereen beschikbaar, niet alleen voor de selectieve groep die iets als homey(?) of home assistant gebruikt.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.