Nee! Inmiddels is die wel weer aan het ontladen. Had even de instellingen geswitched van nul modus naar handmatig en weer terug
Maar even in de gaten houden..
Nee! Inmiddels is die wel weer aan het ontladen. Had even de instellingen geswitched van nul modus naar handmatig en weer terug
Er was wel een issue met de p1 meter icm Batterij. In de beta zou dat weg moeten zijn. Wel zou zonder de versie nog laden en ontlading moeten zijn. Alleen een offline status.crryp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:30:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat dit een issue is in de laatste niet beta firmware. @Devke had dit gepost geloof ik.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik had een week of 2 geleden iets vergelijkbaars: hij bleef laden met ca 150 watt terwijl het aanbod groter was dan dat en er verder ook geen andere restricties logisch leken (batterij bijna vol/leeg). Ik heb hem toen reconnected en daarna liep alles weer goed.robbertg91 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:34:
[...]
Maar even in de gaten houden..
Dat lijkt bij ons dus het geval, beide batterijen laden/ontladen gewoon, maar batterij 1 geeft “offline” weer. Had het al gemeld bij HW.Devke schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:37:
[...]
<knip> Wel zou zonder de versie nog laden en ontlading moeten zijn. Alleen een offline status.
[ Voor 14% gewijzigd door Harri op 25-03-2025 18:03 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
[ Voor 7% gewijzigd door autoreverse op 25-03-2025 18:09 ]
Ik vraag me ook af of de errors altijd terecht gegeven worden. Hier in het topic al regelmatig voorbij zien komen:autoreverse schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:08:
Nou moe: vanavond is de E454 melding ineens verdwenen (sinds een kleine week continu in beeld)
De door HW al ingezette omruil zal ik maar gewoon door laten gaan….
Ik mag hopen voor HW dat ze zeker zijn dat dergelijke (E4xx) errors echte issues zijn die opgelost moeten worden door bijv een omruil. Ze zullen flinke kosten moeten maken om dergelijke omruil acties en evt reparatie acties te faciliteren. Als ze dat soort dingen initieren op basis van glitches en vanzelf oplossende errors zullen ze in grote problemen komen.Aardedraadje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:42:
[...]
Ik vraag me ook af of de errors altijd terecht gegeven worden. Hier in het topic al regelmatig voorbij zien komen:
- Onterechte melding P1/Batterij offline (Batterijen doen het prima)
- Onterechte melding schuin staan van de batterijen
Bij mij zag ik E450 en E455 pas kort na een uitval van het modem. De batterij deed het prima. Kan natuurlijk stom toeval zijn. Ook ik laat de omruil gewoon doorgaan. Maar ik vraag me af in welke mate getoonde fouten glitches kunnen zijn.
Wat ik zelf ook soms vind wat anders of beter zou kunnen bij HW, ze handelen het steeds netjes af.jdg556 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Ik mag hopen voor HW dat ze zeker zijn dat dergelijke (Exxx) errors echte issues zijn die opgelost moeten worden door bijv een omruil. Ze zullen flinke kosten moeten maken om dergelijke omruil acties en evt reparatie acties te faciliteren. Als ze dat soort dingen initieren op basis van glitches en vanzelf oplossende errors zullen ze in grote problemen komen.
Daarmee is het dus eigenlijk voor ons allemaal te hopen dat ze dit alleen doen als het echt noodzakelijk is en dat het maar een deel van de geleverde units betreft.
Hier staat de E454 error nog steeds in de app en wordt de PiB morgen omgeruild.
[ Voor 112% gewijzigd door teacher op 26-03-2025 09:03 ]
Nee, je levert niet maar verbruikt extra. Staat ook ergens op site HWreneol1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:50:
Moet je de batterij van HW ook aanmelden bij energieleveren.nl?
Ik zou niet weten waarom je de HW batterij zou moeten aanmelden.reneol1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:50:
Zo heb ik de info hierover wel gelezen en de batterij dan ook aangemeld. Misschien onterecht als ik de reacties hierboven lees. Ga het nog eens bekijken.reneol1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:50:
[ Voor 13% gewijzigd door KokovD op 25-03-2025 21:07 . Reden: Kleine toevoeging ]
Verbruik extra?? als ik bij Vattenfall maart 2024 met 2025 vergelijk dan is het verschil nu al voor alleen dus maart -104kWhfikkie123 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:59:
[...]
Nee, je levert niet maar verbruikt extra. Staat ook ergens op site HW
[ Voor 20% gewijzigd door ivo1969 op 25-03-2025 21:18 ]
Extra zonnestroom... 😉 Geen extra stroom uit het net.ivo1969 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:15:
[...]
Verbruik extra?? als ik bij Vattenfall maart 2024 met 2025 vergelijk dan is het verschil nu al voor alleen dus maart -104kWh
Maart 2024 115 kWh
Stroom 234 kWh
Teruglevering -119kWh
Maart 2025 11kWh
Stroom 116 kWh
Teruglevering - 105 kWh
Nee 🙃. Maar zie het misschien verkeerd maar batterij doet zijn / haar werk dus prima , verbruik is eigenlijk hier soort van constantefikkie123 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:47:
[...]
Extra zonnestroom... 😉 Geen extra stroom uit het net.
opgeven van je data is nodig om de netbeheerders te laten weten hoeveel PV er geïnstalleerd is en hoeveel ze aan invoeding kunnen verwachten. Daar kunnen ze dan weer de infra op ontwerpen en/of aanpassen.reneol1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:50:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Geeft HW ook releasenotes vrij?Longtree schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:05:
Nieuwe firmware Plug-In Battery: 1.0101
Je slaat je eigen zonnestroom op en verbruikt deze later, zonder het net te belasten.ivo1969 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:51:
[...]
Nee 🙃. Maar zie het misschien verkeerd maar batterij doet zijn / haar werk dus prima , verbruik is eigenlijk hier soort van constante
[ Voor 58% gewijzigd door pizzapieter op 26-03-2025 06:57 ]
Disclaimer: ik raad ten strengste af je water in je batterij op te slaan of stroom in je regentonpizzapieter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:41:
[...]
Je slaat je eigen zonnestroom op en verbruikt deze later, zonder het net te belasten.
Je verbruikt dus méér van je 'eigen' zonnestroom.
Net als wanneer je je 'eigen' regenwater opvangt in een regenton om je tuin te sproeien i.p.v. het in de put laat lopen.
Je zult je planten niet vaker water geven, maar omdat je een regenton vol hebt met je 'eigen' regenwater, hoef je minder vaak water uit de waterleiding te halen (te kopen)
Ik heb het wel gedaan, al stond HomeWizard nog niet in de lijst (iets met anders...).reneol1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:50:
[ Voor 17% gewijzigd door netappie op 26-03-2025 07:18 ]
Die is er al ruim een weekLongtree schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:05:
Nieuwe firmware Plug-In Battery: 1.0101
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Alweer een nieuwe E4-code. Even contact opnemen via thuisbatterij@homewizard.nl.Josh77 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:02:
Hier nu foutcode E 452 , chatbot zegt stekker 30 seconden uit wcd halen maar dit geeft na 10 minuten synchroniseren geen verbetering en batterij blijft inactief. Iemand ervaring met deze code?
Kon niets vinden met zoeken in dit topic.
Netjes, maar mijn inziens onnodig. De 'demping' is terug te zien in een lager verbruik. Voor verdieping kán het handig zijn voor de netbeheerder om te verklaren waarom jullie straat minder verbruikt dan een andere, maar zolang de overheid allerlei belastingen gaat heffen op thuisbatterijen en zulks, ga ik dit niet doen als het niet hoeftnetappie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:03:
[...]
Ik heb het wel gedaan, al stond HomeWizard nog niet in de lijst (iets met anders...).
Het effect van deze batterijen zal juist positief zijn op afvlakken van de netbelasting en steeds meer mensen in de buurt hebben er ook een of twee, dus als de netbeheerder weet dat zowel terugleveren als verbruiken in de avondpiek gedempt worden, dan hoeft hier misschien niet onnodig de straat open.
Zonder de info welke batterij er staat moeten ze een aanname doen en daar naar handelen. Dat kan verkeerd uitpakken als ze door gemeten teruglevering in het donker van een worst case scenario uit gaan, dus van accu's die op de onbalansmarkt handelen.
@icepick. Jazeker. Even zoeken op "beta" of "versie" leverde mij dit op. Beta zit op 1.10103 nu.Devke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:05:
Er is voor de beta-testers een nieuwe software versie op de batterij geïnstalleerd. Wellicht een idee om jullie op de hoogte te houden hier. Let op, meer info is voor de beta tester ook niet bekend.
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De overheid heeft helemaal niet gezegd dat ze belasting gaan heffen op thuisbatterijen.pizzapieter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:40:
[...]
Netjes, maar mijn inziens onnodig. De 'demping' is terug te zien in een lager verbruik. Voor verdieping kán het handig zijn voor de netbeheerder om te verklaren waarom jullie straat minder verbruikt dan een andere, maar zolang de overheid allerlei belastingen gaat heffen op thuisbatterijen en zulks, ga ik dit niet doen als het niet hoeft
Ik snap ook wel een beetje het tegen geluid. In Nederland wordt altijd gezocht naar een vorm van belastingen betalen. Zie nu de terugleverboetes. Het is een kwestie van tijd voordat de batterij aan de beurt is. Wat moeten ze met alle door hun zelf opgewekte energie als wij daar (bijna) geen behoefte meer aan hebben.netappie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:45:
[...]
De overheid heeft helemaal niet gezegd dat ze belasting gaan heffen op thuisbatterijen.
Overigens kan je de hele installatie zo weer aanpassen of weg halen op die site als ze dat toch doen.
Deze informatie helpt de netbeheerder de juiste investeringen te doen. Ik hoor ook al van mensen die geen zonnepanelen nemen omdat ze die dan moeten registeren. Nee, zonder registratie zien we die niet op google maps.....
Aanmelden is nog niet verplicht maar zou kunnen dat je in de toekomst dit wel moet doen want je verhaal is niet helemaal correct.pizzapieter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:41:
[...]
Je slaat je eigen zonnestroom op en verbruikt deze later, zonder het net te belasten.
Je verbruikt dus méér van je 'eigen' zonnestroom.
Net als wanneer je je 'eigen' regenwater opvangt in een regenton om je tuin te sproeien i.p.v. het in de put laat lopen.
Je zult je planten niet vaker water geven (je verbruik zal niet toenemen), maar omdat je een regenton vol hebt met je 'eigen' regenwater, hoef je minder vaak water uit de waterleiding te halen (te kopen).
In het geval van stroom zul je dus minder aan het net terugleveren om het later weer van het net af te halen. Je 'saldeert' nu een beetje ín je huis met je batterij .
Als je stroom van het gaat kópen (als de prijs laag is om in je batterij te duwen) om het later weer te vèrkopen (als de prijs hoog is en je je batterij laat ontladen richting het net), dan moet je hem wel aanmelden.
(Ik vermoed overigens óók als je alleen je eigen zonneenergie in de batterij stopt om het later het net op te drukken).
Als de prijs láág is, is er over het algemeen méér aanbod dan vraag (overdag, veel wind en zon en iedereen ligt in tuin niks te doen). Op het net is het dan druk met teruglevering van stroom. Zonnepanelen moeten om die reden aangemeld worden, want die leveren het overschot terug aan het net (je bent dan leverancier van stroom)
Als de prijs hóóg is, is er over het algemeen méér vraag dan aanbod. Rekentechnisch kan het dus interessant stroom op te slaan (uit je zonnepanelen óf inkopen als het goedkoop is) en het terug te leveren aan het net als het duur is (handel!).
Je bent dan echter naast verbruiker van stroom óók leverancier van stroom, omdat je je opgeslagen stroom uit je batterij naar het net duwt. Dát aanbod, van álle batterijen in NL die kunnen terugleveren, moet in de balans van al het andere aanbod worden meegenomen én telt mee voor de belasting van het net.
Als al mijn 79 buren in de straat een dikke batterij hebben die rond etenstijd ontladen gaat worden, moet het net in onze straat anders worden ingericht dan wanneer dat niet is. Mogelijk moet zelfs de transformator aangepast worden.
En om diezelfde reden zal er minder stroom in onze wijk nodig zijn van een 'normale' energieleverancier op dat moment, omdat er plaatselijk al veel stroom beschikbaar is.
De 'paar' wattjes die wij terugleveren door het wisselend schakelen van de PiB vallen niet onder 'terugleveren met een batterij', mijn inziens
Klopt, hebben ze niet gezegd. Is een verwachting van mijzelf. Wil er wel €25 op inzetten trouwens.netappie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:45:
[...]
De overheid heeft helemaal niet gezegd dat ze belasting gaan heffen op thuisbatterijen.
Overigens kan je de hele installatie zo weer aanpassen of weg halen op die site als ze dat toch doen.
Deze informatie helpt de netbeheerder de juiste investeringen te doen. Ik hoor ook al van mensen die geen zonnepanelen nemen omdat ze die dan moeten registeren. Nee, zonder registratie zien we die niet op google maps.....
Ik probeer t een soort van simpel te houden.CP1977 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:06:
[...]
Aanmelden is nog niet verplicht maar zou kunnen dat je in de toekomst dit wel moet doen want je verhaal is niet helemaal correct.
Als je stroom opneemt op fase 1 en de HW pib zit op fase 2 ben je toch aan terugleveren op het net. Netto is NOM maar werkelijkheid ben je aan terugleveren. Alleen van toepassing op 3 fase aansluiting.
[ Voor 13% gewijzigd door pizzapieter op 26-03-2025 08:40 ]
Ik denk eerder dat we het omgekeerde gaan zien. Feitelijk word je per 2027 al bestraft als je geen thuisbatterij bij je zonnepanelen hebt omdat de energiebelasting niet meer te salderen is en als je naar België kijkt dan zie je daar ook nog extra kosten als je te hoog verbruikt of terug levert.Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:51:
[...]
Ik snap ook wel een beetje het tegen geluid. In Nederland wordt altijd gezocht naar een vorm van belastingen betalen. Zie nu de terugleverboetes. Het is een kwestie van tijd voordat de batterij aan de beurt is. Wat moeten ze met alle door hun zelf opgewekte energie als wij daar (bijna) geen behoefte meer aan hebben.
Gaat niet om geheim houden. Ik snap jouw argumentatie ook wel. Het is bij deze batterij niet nodig. Ook met een NOM batterij zien ze dat wel. Geen verbruik uren lang? Zeker in avond en nacht. Maar goed ieder zijn eigen keus.netappie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:10:
[...]
Ik denk eerder dat we het omgekeerde gaan zien. Feitelijk word je per 2027 al bestraft als je geen thuisbatterij bij je zonnepanelen hebt omdat de energiebelasting niet meer te salderen is en als je naar België kijkt dan zie je daar ook nog extra kosten als je te hoog verbruikt of terug levert.
Als uit registratie blijkt dat een groot deel van de zonnepaneel bezitters toch al een NoM batterij hebben en dus geen kW knallers op de onbalansmarkt, dan zullen dit soort draconische maatregelen misschoen niet over worden genomen.
Maar iedereen moet het zelf bepalen. Dit is puur voor de netbeheerders om de uitbreidkngen daar te doen waar het zinvol is. Als je graag hoedjes maakt met alumiumfolie met het idee dat je iets geheim kan houden, dan snap ik de gedachtengang.
netappie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:10:
en als je naar België kijkt dan zie je daar ook nog extra kosten als je te hoog verbruikt of terug levert.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Ik zie ook het omgekeerde probleem met deze accu's voor een netbeheerder. Stel dat hier de hele wijk ieder aan de inductieplaat, warmtepomp en 4 HW accu's gaat.Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:15:
[...]
Gaat niet om geheim houden. Ik snap jouw argumentatie ook wel. Het is bij deze batterij niet nodig. Ook met een NOM batterij zien ze dat wel. Geen verbruik uren lang? Zeker in avond en nacht. Maar goed ieder zijn eigen keus.
Deze draconische maatregel bedoel ik. Dit willen NL netbeheerders graag over nemen van BE 😱:Independent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:22:
[...]
![]()
Wat heb ik gemist?
(Voor het overige wel eens met je betoog)
[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 26-03-2025 08:27 ]
Wat dacht je van alle 3-fase aansluitingen in NL, die leveren op de fase waar de batterij op zit gewoon terug en verbruiken op een andere fase, we geven altijd af op de netbeheerder/overheid maar helpen doen we ook niet.asing schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 00:12:
[...]
opgeven van je data is nodig om de netbeheerders te laten weten hoeveel PV er geïnstalleerd is en hoeveel ze aan invoeding kunnen verwachten. Daar kunnen ze dan weer de infra op ontwerpen en/of aanpassen.
De HW batterij levert niks terug en geeft om die reden geen verschil in netbelasting. Het wordt hooguit beter voor de netbeheerder omdat je minder stroom invoed dan je zonder batterij zou doen. Als dit een probleem zou zijn zou je ALLE apparatuur moeten registreren die in staat is overtollige zonnestroom op te maken. Denk aan boilers, slimme laadpalen, je warmtepomp als die dat kan etc. Daarnaast is er alleen een verplichting tot het registrereren van opslag met een vermogen vanaf 0,8kW. Dat is iets anders dan de opslagcapaciteit, die gaat in kWh. Een HW batterij levert maximaal 0.8kW dus valt buiten de verplichting.
Dus ik registreer de mijne niet. Ik heb hem netjes gelocked op 800W en ik zie geen enkele reden om ze te registreren, behalve dat de overheid, netbeheerder en energiemaatschappij mij dan weten te vinden voor een "verrassing".
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Uhm, waar bedoel je zoeken? Via google kom ik niet op releasenotes en op de website van homewizard zie ik daar ook niets over terug.... of kijk ik verkeerd?Devke schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:44:
[...]
@icepick. Jazeker. Even zoeken op "beta" of "versie" leverde mij dit op. Beta zit op 1.10103 nu.
Zo extreem bedoelen we het nietnetappie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:10:
[...]
Als je graag hoedjes maakt met alumiumfolie met het idee dat je zo iets geheim kan houden, dan snap ik de gedachtengang.
Je meldt dit aan de netbeheerders, niet aan de belastingdienst.jellybrah schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:32:
[...]
Zo extreem bedoelen we het niet
Maar als je denk dat ik vrijwillig iets aan ga melden om belasting te betalen, ja nee
[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 26-03-2025 08:41 ]
Gisteren via de helpdesk van HomeWizard meteen een battery-swap aangeboden gekregen. Vrijdag komt de transporteur 'm omwisselen. Aangezien HW helemaal geen vragen stelde denk ik dat er een foute batch is, waarbij de touch knop niet werkt.getty schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:03:
Vandaag de batterij ontvangen. In stopcontact gestoken, aangezet met de draaiknop aan de zijkant. Maar de touch-knop aan voorkant doet helemaal niets. Zou 'm 5 seconden moeten 'indrukken', maar de batterij blijft wit knipperen en krijg 'm in de app ook niet gekoppeld. Iemand hier ervaring mee? Verschillende stopcontacten geprobeerd, maar maakt geen verschil. Lijkt erop alsof de touch knop niet werkt.
A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.
Ik vraag me af wat HW doet met die "defecte" exemplaren.getty schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:40:
[...]
Mogelijk ook deel van de verklaring waarom leveringen uitlopen zoals ik hier lees. De swaps lijken, logisch, voorrang te krijgen.
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Antwoord daarop is hier al een keer voorbij gekomen, maar ik weet niet meer of het van Homewizard zelf was. Volgens mij worden ze inderdaad gereviseerd en nemen ze plaats in een pool om later te dienen als omruilexemplaren onder de 'verlengde garantie' (tussen 2 en 7 jaar)pms1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:41:
[...]
Ik vraag me af wat HW doet met die "defecte" exemplaren.
Testen, reviseren en weer in de verkoop? Of terug naar leverancier.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Is niet van toepassing op netinjectie.netappie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:26:
Deze draconische maatregel bedoel ik. Dit willen NL netbeheerders graag over nemen van BE 😱:
[ Voor 223% gewijzigd door Independent op 26-03-2025 08:56 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 26-03-2025 08:49 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 26-03-2025 09:01 ]
Sorry, ik was niet duidelijk. Er staat een zoekglaasje boven in het topic.icepick schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:30:
[...]
Uhm, waar bedoel je zoeken? Via google kom ik niet op releasenotes en op de website van homewizard zie ik daar ook niets over terug.... of kijk ik verkeerd?
For the record: nog een PIB die wordt omgewisseld door HW.sander_73 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:38:
Ik heb gezocht op "Oeps! Er gaat iets niet goed (E449)", maar kan deze niet vinden in het forum.
Iemand enig idee wat dit betekent?
PIB werkt overigens nog steeds gewoon goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2025 10:37 ]
Ik denk dat je een paar eenheden door elkaar haalt.easywoods schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:06:
Maar als je je HW PIB’s nou wel gewoon wil aanmelden…
Het vermogen van de omvormer is me duidelijk (0,8 kW per stuk) maar wat is het vermogen elektriciteitsopslag in kW?
0,8 kW en 0,8 kW per stuk zodra je de veiligheidsrestrictie er af haalt?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Om 10 kWh in je accu te krijgen met AC heb je ca 11 kWh nodig (ca 10% verlies), als je daarna die 10 kWh naar je huis gaat ontladen verlies je weer 10%. Dus dan krijg je maar 9 kWh er uit. En de percentages zijn voorbeelden, want de RTE is ook vaak 75% in totaal bij AC-DC (laden) en daarna van DC-AC (ontladen).Aristos schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
Even een technische vraag: als je een PiB koopt, dan lees ik dat je conversieverliezen hebt van ongeveer 20-25% (RTE van 75%). Waar in het proces verlies je dat? Stel je hebt een batterij van bijvoorbeeld 10 kWh, laad je er dan 10kWh in, en kun je er maar 7,5kWh uitkrijgen? Of moet je er 11kWh inladen, en krijg je 9kWh terug?
Ik ben een business case aan het maken voor de Homewizard plug-in batterij en merk dat dat conversieverlies de business case onwijs beinvloedt.
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Ik haal niets door elkaar 😉Peterhardenberg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Ik denk dat je een paar eenheden door elkaar haalt.
een accu heeft opslagcapaciteit, uitgedrukt in kWh. de accu
En laad / ontlaad capaciteit uitgedrukt in kW. de omvormer
Voor het wel of niet aanmelden is de capaciteit van de omvormer van belang.
Tot 0,8kW is aanmelden niet nodig, daar boven wel.
Als de veiligheids restrictie er af is met 2 accu's moet je dus aanmelden.
Het is meer in de 11-9* sfeer.Aristos schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
Even een technische vraag: als je een PiB koopt, dan lees ik dat je conversieverliezen hebt van ongeveer 20-25% (RTE van 75%). Waar in het proces verlies je dat? Stel je hebt een batterij van bijvoorbeeld 10 kWh, laad je er dan 10kWh in, en kun je er maar 7,5kWh uitkrijgen? Of moet je er 11kWh inladen, en krijg je 9kWh terug?
Ik ben een business case aan het maken voor de Homewizard plug-in batterij en merk dat dat conversieverlies de business case onwijs beinvloedt.
[ Voor 7% gewijzigd door ArthurMorgan op 26-03-2025 10:43 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Korte uitleg is:Aristos schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:36:
"Vermogen van de opslag" dat snap ik niet, misschien capaciteit van de opslag.easywoods schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Ik haal niets door elkaar 😉
Bij aanmelden word het vermogen electriciteitsopslag in kW gevraagd 🤷♂️
Ik snap het ook niet vandaar mijn vraag hier 😜Peterhardenberg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:46:
[...]
"Vermogen van de opslag" dat snap ik niet, misschien capaciteit van de opslag.
Opslag druk je niet uit in vermogen.
[ Voor 37% gewijzigd door easywoods op 26-03-2025 10:53 ]
Daarom nog een keer de uitleg,easywoods schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:48:
[...]
Ik snap het ook niet vandaar mijn vraag hier 😜
Dus ze vragen naar iets wat niet bestaat denk je?Peterhardenberg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:52:
[...]
Daarom nog een keer de uitleg,
Vermogen van de opslag is er niet.
Wel capaciteit van de opslag, deze word uitgedrukt in kWh
De omvormer van de accu levert vermogen en dat drukken we uit in kW
Ze bedoelen met elektriciteitsopslag waarschijnlijk gewoon de batterij, dus je moet lezen vermogen van de batterij en die is 0,8kWeasywoods schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Dus ze vragen naar iets wat niet bestaat denk je?
[Afbeelding]
Ja je hebt gelijk, maar het blijft heel erg vreemd.easywoods schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Dus ze vragen naar iets wat niet bestaat denk je?
[Afbeelding]
Dat vermoeden heb ik ook maar helemaal zeker weten doe ik het niet, op z’n minst is de vraag niet erg duidelijk naar mijn idee.mrme12345 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:04:
[...]
Ze bedoelen met elektriciteitsopslag waarschijnlijk gewoon de batterij, dus je moet lezen vermogen van de batterij en die is 0,8kW
Er staat duidelijk kW achteraan, dus dat is vermogen. Dus dan is het 0,8 kW voor de HW. Niet heel spannend als je het mij vraagt.easywoods schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:10:
[...]
Dat vermoeden heb ik ook maar helemaal zeker weten doe ik het niet, op z’n minst is de vraag niet erg duidelijk naar mijn idee.
Dit is inderdaad mijn probleem. Toen ik mijn batterijen bestelde werd november 2024 aangegeven. Dat veranderde al snel naar begin 2025, en daar kon ik nog wel begrip voor opbrengen. Maar de tijdlijn bljft maar schuiven. Onder deze voorwaarden had ik de batterijen niet besteld en een Sessy genomen, uit vooraad leverbaar. Maar door de tijdlijn steeds verder op te schuiven wordt je ontmoedigd om te annuleren, want het is steeds "nog even wachten".TheZeroorez schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:33:
[...]
Even los van de reactie die je citeert (die is niet netjes inderdaad): Gecommuniceerd heeft HomeWizard wel. Keurig vind ik dan weer niet een passende omschrijving:
augustus 2024: "verwachte levering maart 2025"
12 februari 2025: "we verwachten tussen februari en april 2025"
21 maart 2025: "voor 10 mei"
Die laatste vertraging komt wel kort op de een na laatste vertraging, waarin een uiterste leverdatum geïmpliceerd werd. Je had daar direct mei 2025 kunnen roepen. Maar nee er is een range gegeven die na een paar weken al niet meer haalbaar blijkt.
Ook de logistieke details (rond de bestelling af, we zetten hem klaar, wees thuis voor een krabbel, de dagen worden langer dus je bent nog op tijd) in februari roepen nu niet echt op dat de datum nog kon veranderen. Ik merk inmiddels dat ik die nieuwe leverdatum ook al met een korrel zout lees.
Bij mij komt de gedachte boven: hebben ze nu expres in kleine stapjes de grote vertraging gecommuniceerd? Als dit in februari duidelijk was, was ik misschien wel afgehaakt. Maar nu spelen ze in op de 'sunk cost' van het wachten dat al achter de rug is. Dit is wel communicatie, maar niet keurig.
Thx, het begint te dagen, ik raak in de war door de term electriciteitsOPSLAG blijkbaarmrme12345 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Er staat duidelijk kW achteraan, dus dat is vermogen. Dus dan is het 0,8 kW voor de HW. Niet heel spannend als je het mij vraagt.
21 maart besproken: zoek bovenin naar 'cyclus' in dit topic.IJzerboot schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:07:
Weet iemand wanneer de PiB een cyclus registreert?
Ik heb nu al 2 dagen gehad dat de accu niet eens volkomt, meerdere periodes van opladen en ontladen heeft gehad en nu 2 cycli per dag opgeeft
Als je een bestelling hebt gedaan met als leverindicatie november dan is die inmiddels geleverdbert1962men schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Dit is inderdaad mijn probleem. Toen ik mijn batterijen bestelde werd november 2024 aangegeven. Dat veranderde al snel naar begin 2025, en daar kon ik nog wel begrip voor opbrengen. Maar de tijdlijn bljft maar schuiven. Onder deze voorwaarden had ik de batterijen niet besteld en een Sessy genomen, uit vooraad leverbaar. Maar door de tijdlijn steeds verder op te schuiven wordt je ontmoedigd om te annuleren, want het is steeds "nog even wachten".
Verwijderd
Een x helemaal vol en helemaal leeg is een cyclus. 2x half vol en 2x ook weer ontladen is dus ook een cyclus.IJzerboot schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:07:
Weet iemand wanneer de PiB een cyclus registreert?
Ik heb nu al 2 dagen gehad dat de accu niet eens volkomt, meerdere periodes van opladen en ontladen heeft gehad en nu 2 cycli per dag opgeeft
Ik denk dat het aandeel tweakers steeds lager wordt tov 'de gewone' besteller.Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:31:
Het is wel een beetje stil met status updates. Zou de poep dan toch de ventilator geraakt hebben? Laatste datum was 4 augustus?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Net zoals het kennisniveau van eenhedenArthurMorgan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:39:
Ik denk dat het aandeel tweakers steeds lager wordt tov 'de gewone' besteller.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb een DSMR 4.2 elektriciteitsmeter en dus slechts 1 keer per 10 seconden een update richting de PiB van wat er gevraagd/teruggeleverd wordt.Mar.tin schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:27:
Ok, dik 2 weken verder met 4 PiB's. Tijd voor wat gedachten.
éérst: Grafiekjes, houdt iedereen van dus laten we daarmee beginnen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Notitie bij de éérste 2 weken van Maart, toen heeft de warmtepomp gedraaid, sindsdien niet/nauwelijks meer.
Daarna:
Overwegend heel tevreden, met het huidige weer is 4 accu's absoluut overkill, ik heb voldoende ochtenden dat ik de dag begin met +- 75-80% alvorens de opwek het weer overneemt.
Vanmorgen de dag begonnen met 19%, gisteravond een tijdje de warmtepomp aangehad.
Je eigen opwek in een accu stoppen is leuk, ook al is het niet suuuper efficiënt. Overwegend werkt alles prima, doet wat het moet doen, maar er vallen me wel wat dingen op die écht verbetering behoeven.
- Het aggressief en langdurig schakelen tussen accu's vind ik hinderlijk. Als de magnetron aanstaat (schijnbaar trekt die zo'n 1700W bij "900W"), zijn er gedurende de 7 minuten dat daar een opwarmmaaltje in staat méérdere, (langdurige) wisselmomenten tussen de accu's. Zelfde als de oven aan staat.
De schakelmomenten duren LANG, soms wel 30 seconden tot een minuut, om een minuut later wéér te schakelen. Dan is het net aanvullen bijna zinloos. Gister heeft me dat op 20 minuten oven / magnetrongebruik bijna 1kWh aan import "gekost". Terwijl op dat moment de accu's bijna vol waren, ontgrendeld zijn, en dus makkelijk 3200W terug kunnen pompen. Maar dat soms zonder aantoonbare reden gewoon niet doen.
Waarom wordt het "wisselmoment" niet voorbereid? Accu 2 "primen" en terwijl Accu 1 afschaalt, accu 2 opschalen?
- Onderin de curve gaat het ook niet helemaal altijd lekker, verbruiken / overschot =< 50W worden lang niet altijd opgevangen. Waarom niet? Een accu die een range heeft tot "maar" 800W zou je van verwachten dat die ook dat soort vermogens wel meeplukt toch? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om (heel) klein bier, maar in het onwaarschijnlijke geval dat je baseload zo laag is doet de PiB dus (naar wat ik zie) nauwelijks iets. Mijn baseload is +- 80W na veel pijn en moeite (was "ooit" 200W, tot je eens overal een meter tussenpropt, en concludeert dat je 3 zuigrobots permanent 10W per stuk uit de muur staan te pulken, je warmtepomp permanent 10W verbruikt, etc)
Verder, de dag van levering niet meegeteld, is mijn import sinds dinsdag 11-3 maar 6,5kWh geweest, waarvan +- 2-3kWh dat er veel storingen waren bij HW met accu's die niet op wilden starten, problemen met P1 dongles die niet weer met wifi/cloud wilden verbinden etc.
TL:DR: Aan het multi-accu schakelen-algoritme-ding moet écht gewerkt, het is nu "waardeloos" en veroorzaakt mijn inziens meer slijtage aan de relais dan nodig is. Misschien is het minder agressief als de accu's gelimiteerd zijn op 800W. Maar bij loads van +- 1500-2000W, dus nét wél / geen 3 accu's, wordt er imho te agressief gewisseld tussen welke accu er actief is.
Ik denk eerder dat RTE slechter wordt dan beter bij sneller schakelen bij korte pieken. Dat er minder het net opgaat staat daar los van.Knurt schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Mijn RTE is momenteel 74,8% (volgens de PiB zelf) en ik vraag me ergens toch af hoeveel beter dit zou kunnen zijn met een 1-seconden interval i.p.v. 10.
Ik heb een DSRM5 meterKnurt schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Ik heb een DSMR 4.2 elektriciteitsmeter en dus slechts 1 keer per 10 seconden een update richting de PiB van wat er gevraagd/teruggeleverd wordt.
Daarbij merk ik ook dat het schakelen bij m.n. grootverbruikers tussen "volle" vermogensvraag en weinig-tot-geen-vraag vrij lang duurt. 30-40 seconden. Zeker als de PiB dan ook nog moet schakelen tussen ontladen en laden (logischerwijs).
Dus even wat melk in de magnetron opwarmen zorgt ervoor dat hij pas na circa 30 seconden stroom uit de PiB pakt. Magnetron eenmaal klaar, blijft hij nog circa 30 seconden stroom uit de accu geven, die hij dus feitelijk teruglevert als overschot aan het net op dat moment.
Heb jij wellicht ook een 10 seconden interval?
En hebben mensen met een DSRM 5 meter (dus 1-seconde interval) dit "probleem" niet of aanzienlijk minder? Ben ik wel benieuwd naar.
Mijn RTE is momenteel 74,8% (volgens de PiB zelf) en ik vraag me ergens toch af hoeveel beter dit zou kunnen zijn met een 1-seconden interval i.p.v. 10.
Overigens: ik zie het niet als een probleem, want de PiB werkt in alle overige situaties echt helemaal prima hier. Maar het is ergens ook gevoelsmatig zonde want het doet bij die schakelmomenten van grootverbruikers a.h.w. dubbel pijn als je accu niet levert wanneer wel nodig en wel levert wanneer niet nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2025 12:13 ]
Als je oude ook een Unify is zou ik die in gebruik nemen voor specifiek een IoT netwerk met eigen SSID en alleen 2.4 Ghz. Gooi al je HW, en andere IoT zaken, naar dat netwerk. Er gaat dan niets meer roamen en al je spullen hangen alleen maar aan die AP. Mooiste zou zijn als je nog een stapje verder gaat en daar een eigen VLAN van maakt.JanHenk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:33:
Kleine constatering die ik hier de afgelopen dagen heb gedaan met betrekking tot de PiB (en de P1 meter).
Ik heb recent een nieuw access point geïnstalleerd (een Unifi U7 In-Wall) ter vervanging van een andere en blijkbaar gaan de HW producten niet goed om met roaming; ze bleven kleven aan een (ander) access point. En nu zie ik dat ze roamen naar mijn nieuwe access point en op exact dat moment verliezen ze de connectie.
Ik heb ze op afstand even vastgepind op degene waar ze op stonden en prompt werkt alles weer.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Zou kunnen idd. Hij zal dan misschien binnen die vermogenspiek en binnen die 10-seconden interval dan ook iets kleinere vermogensaanpassingen doen per seconde. En dus door meer schakelen weer minder efficiënt kunnen zijn. Makes sense.Aardedraadje schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:55:
[...]
Ik denk eerder dat RTE slechter wordt dan beter bij sneller schakelen bij korte pieken. Dat er minder het net opgaat staat daar los van.
Verwijderd
Afaik is dat ook zo en redelijk gelijk aan opladen, tenminste, de laatste keer dat ik de bende leeg had was dat zoVerwijderd schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:36:
BSM die ingrijpt omdat de batterij net even te diep ontladen is. @HomeWizard_NL zou de ontlaad curve vlakker kunnen maken als de batterij leeg begint te raken. (Het omgekeerde van opladen)
[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2025 12:40 ]
Verwijderd
Ja, het heeft natuurlijk ook veel te maken met het gedrag van de betreffende apparatuur. Bij mij is het m.n. bij de magnetron en het elektrisch fornuis wel merkbaar. Die fluctueren in vermogensafname dusdanig dat de PiB gevoelsmatig achter de feiten aanloopt.SpikeHome schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:23:
@Knurt ik heb ook de dsrm4 maar ik vind het wel meevallen.
Alleen als er ineens 2kwh gevraagd word schakelt de accu stukjes bij beetjes naar de levering daarvan en als die 2kwh wegvalt doet die andersom hetzelfde in stappen van de 10sec zover ik kan zien.
Heb je het al nagekeken?KokovD schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Zo heb ik de info hierover wel gelezen en de batterij dan ook aangemeld. Misschien onterecht als ik de reacties hierboven lees. Ga het nog eens bekijken.
Mijn vaatwasser piekt (in het begin) eventjes zo rond de 1500 watt... de rest van de cyclus aanzienlijk minder. Ik zou dat wel aandurven, met één PiB.reneol1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:50:
De volgende vraag:
Mag een batterij van HW in een aanrechtkastje met de afmeting 80 X 44 X 65 cm. staan met stopcontact voor vaatwasser? Dat is de enigste stopcontact op de groep. Er zit wel ventilatie in.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Hoeveel ruimte is er nodig voor de HW PiB nodig staat uitgebreid op de site van HW en in TS.reneol1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:50:
De volgende vraag:
Mag een batterij van HW in een aanrechtkastje met de afmeting 80 X 44 X 65 cm. staan met stopcontact voor vaatwasser? Dat is de enigste stopcontact op de groep. Er zit wel ventilatie in.
[ Voor 14% gewijzigd door GL007 op 26-03-2025 14:49 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Je antwoord stond in de TS 😜.AA42 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:31:
De berichtjes gaan hier zo hard dat ik het risico loop dat dit hier al besproken is maar onlangs had ik even een schrikmomentje want toen ik rond 0.30 even op de NU verbruik keek zag ik een geel waarschuwings symbooltje dus dacht oh nee hè…
[Afbeelding]
Tegelijk gaf hij aan dat de batterij volle bak aan het laden was. Naar buiten gekeken maar nee, de zon scheen toch niet om 0.30u.
Even verder gekeken en zag ik deze melding:
[Afbeelding]
Huh, “inactiviteit”??? Hoe bedoel je, de accu was net voor 0.00 leeg en toen meteen gaan laden aols hieruit blijkt:
[Afbeelding]
Kan me voorstellen dat als er langere tijd (dagenlang) geen zonlicht is en de accu continu (leeg) in stand-by blijft dat niet gezond is voor de accu maar hier komt hij net uit een volle laad en ontlaad cyclus van die dag….
Dan vind ik dit een rare actie?
Toch benieuwd hoe vaak dit gaat gebeuren. Ook weer iets wat je rendement omlaag brengt trouwens, de rekenaars kunnen opnieuw beginnen… 😁
Je hoeft een enkele HW batterij niet aan te melden, in het vorige topic kwam dit al een keer aan bod.GL007 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:44:
Hé je kunt een HomeWizard batterij eigenlijk niet goed aanmelden. Zie onderstaand scherm.
Je kunt 0,8kW niet in vullen het laagste is 1kW.
Verder stond HW niet in de lijst. Bij kiezen van anders kun je het merk en type toevoegen.
[Afbeelding]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq