moutonje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:28:
Goedemorgen allen,
De discussies over rendement gaan wel heel ver voor de gewone gebruiker. Mijn simpele vaststelling is dat mijn HW batterij na 25 cycli volledig laden en ontladen een rendement geeft van 74,009%. Dit lijkt mij wel erg laag gezien de advertenties van andere fabrikanten waarin wel tot 90% wordt beloofd. Zijn er nuchtere cijfers bekend van Zendure of Eva power? Ik kan mijn batterij nog retour sturen voordat de 30 dagen bedenktijd voorbij zijn.
Ik vrees dat het met een AC gekoppelde batterij en NOM niet veel beter gaat worden.
Daarbij kan je je afvragen hoe erg dat is.
Stel dat je elke zonnige dag 0,6 kWh verlies hebt gedurende 250 dagen per jaar. Dan hebben we het dus over 150 kWh per jaar, ofwel de opbrengst van een half oud zonnepaneel of een derde nieuw zonnepaneel.
Per 2027 is alles wat je niet teruglevert toch waardeloos en zelfs nu al is de waarde van wat je terug levert door terugleverkosten vaak alleen de energiebelasting. We hebben het dus over nog geen 20 euro per jaar per accu tot 1 januari 2027 als je nu niks over houdt boven wat je mag salderen. Als je op jaarbasis over houdt dan mag je blij zijn met een TLV van 5 cent, dus 7,6 euro per jaar die je mis loopt.
Met ander woorden, als je de kosten van het terug sturen niet meerekent en maar weinig panelen hebt, dan kan je misschien 40 euro besparen tot 2027 en dan maar hopen dat het rendement en de werking van het alternatief beter zijn.
Ik heb zelf ook even getwijfeld tussen de HomeWizard batterijen en een DC gekoppelde batterij door mijn omvormer te vervangen, maar ook dat heeft weer nadelen. De plaatsing staat dan behoorlijk vast en zo'n hybride omvormer staat 24x7 aan en is overkill om hier 250W te leveren in de nacht.
Overigens denk ik dat de alternatieven ook interessant zijn. Dus als je iets veel groters wilt of het verlies je te veel stoort, dan moet je hier gewoon je HW batterij aanbieden. Die is waarschijnlijk binnen een dag weg.