Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:38
Gohf046 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:12:
Ik heb de thuisbatterij van Homewizard in februari 2025 bestelt en kreeg toen een verwachte leverdatum van mei 2025.

Iemand enig zicht op in hoeverre dat reëel is? Aangezien ik hier regelmatig voorbij zie komen dat mensen die in augustus '24 besteld hebben nu pas aan de beurt zijn.
Augustus waren nog pre-orders en worden eigenlijk volgens verwachting uitgeleverd. Zo’n 5% van bestellingen in september/oktober/november heeft een mail gekregen dat het een week of drie later wordt.
Ik zou rekenen op levering eind mei/begin juni.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43
Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Welkom bij de PIB club. Ja dit is "helaas" normaal en voor nu weinig aan te doen.
Het is niet alleen PIB. Het is ieder AC gevoed batterijsysteem. En dat ligt niet zozeer aan de batterij maar aan de omvormer.

En 75% is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met de concurrentie die in optimale gevallen de 70% net weet aan te tikken.

Het hoort er gewoon bij, je hebt conversieverliezen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Harri schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Augustus waren nog pre-orders en worden eigenlijk volgens verwachting uitgeleverd. Zo’n 5% van bestellingen in september/oktober/november heeft een mail gekregen dat het een week of drie later wordt.
Ik zou rekenen op levering eind mei/begin juni.
Nee hoor. Ik ben van begin augustus en ook mail met uitstel ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 22:37
Hier 16 augustus en de 10 mei mail ontvangen. Ik wacht geduldig af. Het is jammer maar het verbaast mij niet dat er uitstel is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:49
johnvanderster schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Ja inderdaad. Bij die boodschap laden ze niet. Ik heb hier op het forum nog even verder gezocht, de batterijen langer van de stroom halen heeft wel geholpen, ze zijn nu aan het laden...
@HomeWizard_NL wellicht in de melding in de app iets zeggen over batterij uit zetten met schakelaar, aantal minuten van de stroom en weer opstarten? Het is nu een informatieboodschap maar ze laden dan niet meer.
Bij de vorige firmware versie (voor 1.0101) had ik ook de melding dat de accu scheeft stond, had hem zelf gekanteld en teruggezet, bleef de accu gewoon werken, inclusief laden en ontladen. Had hem nog willen resetten dmv uitzetten en de stekker eruit, maar niet aan toegekomen. Na de firmware update was de melding ook weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het blijft echter vreemd dat er een sensor in de batterij zit zonder enige duidelijke praktische functie die dan ook nog eens vals alarm slaat. En niemand gaat met een waterpas zijn batterij plaatsen om volledig in evenwicht te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Nevil schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Nee hoor. Ik ben van begin augustus en ook mail met uitstel ontvangen.
Ik ben van begin augustus (03) en de mail niet ontvangen. Omslagpunt rond 05/06 augustus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:06
De eerste hier op vrijdag mogen ontvangen. Besteldatum 3 juli '24. Werkt allemaal uitstekend alleen we komen er net de avond mee door. Voor de nacht heb ik zojuist een tweede besteld. :) Kom maar door!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 12:49
SpikeHome schreef op zondag 23 maart 2025 @ 05:53:
[...]

Helaas niet.
En nadat @HomeWizard_NL de melding heeft verwijderd zie ik nu net dat die weer terug is

[...]

Ik ga deze oplossing maar zo proberen.

Edit:
Net gedaan en dat werkt.
Toch ook maar mail gedaan naar @HomeWizard_NL want ben ook beta tester en wel handig als ik ze op de hoogte houd.
Bij mij is ie wel spontaan verdwenen, echter nu vindt de PiB de P1 meter weer niet. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addcremers
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-07 10:42
Ik heb thuis een g5 wifi netwerk.
Kan ik dan de homewizard battery toch gebruiken met de p1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik mij ondertussen afvraag. Hoe is het WiFi ingericht bij de mensen die wazige storingen ondervinden? Is dat een standaard doosje van de internetboer? Of zelf een sexy systeem gebouwd? Staat te boel te spetteren op het zelfde kanaal als de rest van de buren? Staat de batterij / hangt de P1 meter in een verdomhoekje waar de WiFi net niet lekker doorkomt? Meerdere AP's waarmee de controller de gebruiker op een ander AP wil hebben? Mesch systeem waardbij de AP's zelf de backbone zijn i.p.v. UTP kabel naar een switch? AP in de meterkast, achter de TV, onder de bank, enz?

Ik heb mijn AP tegen het plafond hangen midden in de kamer waar ik het meeste draadloos nodig heb. En een AP buiten. Mijn Home Wizard display staat binnen het dekkingsgebied van beide. Ook al pakte deze het AP die binnen hangt had ik toch af en toe geen WiFi op het display. Sinds ik de software de opdracht gegeven heb ga de boel maar eens optimaliseren. (kanalen verschoven en vermogens ingesteld) En ik alles van Home Wizzard vast gezet heb op het AP dat binnen hangt heb ik geen verbindingsprobleem meer gezien.

Een paar pagina's terug gaf iemand al wat tip's aangaande de WiFi. Dit wellicht ook opnemen in de TS?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2025 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

addcremers schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:31:
Als je een 2,4 GHz SSID inricht. Home Wizzard werkt niet op 5 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:36

wdr

addcremers schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:31:
g5 is volgens mij benaming voor mobiele telefonie (5e generatie). Neem aan dat je wifi 5 bedoelt. Wifi 6 is bij mijn weten de nieuwste wifi versie maar neem aan de wifi 5 ook goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:25
Teleluvr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Ik ben van begin augustus (03) en de mail niet ontvangen. Omslagpunt rond 05/06 augustus?
Mijn bestelling is van 1 augustus.
En ook hier geen mail ontvangen ivm vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:35:
Wat ik mij ondertussen afvraag. Hoe is het WiFi ingericht bij de mensen die wazige storingen ondervinden? Is dat een standaard doosje van de internetboer? Of zelf een sexy systeem gebouwd? Staat te boel te spetteren op het zelfde kanaal als de rest van de buren? Staat de batterij / hangt de P1 meter in een verdomhoekje waar de WiFi net niet lekker doorkomt? Meerdere AP's waarmee de controller de gebruiker op een ander AP wil hebben? Mesch systeem waardbij de AP's zelf de backbone zijn i.p.v. UTP kabel naar een switch? AP in de meterkast, achter de TV, onder de bank, enz?

Ik heb mijn AP tegen het plafond hangen midden in de kamer waar ik het meeste draadloos nodig heb. En een AP buiten. Mijn Home Wizard display staat binnen het dekkingsgebied van beide. Ook al pakte deze het AP die binnen hangt had ik toch af en toe geen WiFi op het display. Sinds ik de software de opdracht gegeven heb ga de boel maar eens optimaliseren. (kanalen verschoven en vermogens ingesteld) En ik alles van Home Wizzard vast gezet heb op het AP dat binnen hangt heb ik geen verbindingsprobleem meer gezien.

Een paar pagina's terug gaf iemand al wat tip's aangaande de WiFi. Dit wellicht ook opnemen in de TS?
Er valt ongetwijfeld wat te tunen, maar voor mijn situatie is het een feit dat ik sinds de laatste “stabiele” firmware update alleen maar wazige problemen ervaar. Daarvoor heeft het vlekkeloos gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Laatst online: 11:43
Lang bericht verwijderd. Samenvatting: er valt nog wat te verbeteren aan de samenwerking tussen de P1-dongel en de batterijen.

[ Voor 104% gewijzigd door shthpnz op 25-03-2025 01:10 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Teleluvr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:54:
[...]

9 auguatus. Dus net buiten de boot gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

blackmore87 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:39:
[...]

Er valt ongetwijfeld wat te tunen, maar voor mijn situatie is het een feit dat ik sinds de laatste “stabiele” firmware update alleen maar wazige problemen ervaar. Daarvoor heeft het vlekkeloos gedraaid.
Dan moet de conclusie inderdaad wel zijn dat er iets met de firmware is. Maar dat betekent ook dat het op te lossen is want het heeft immers prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Dan moet de conclusie inderdaad wel zijn dat er iets met de firmware is. Maar dat betekent ook dat het op te lossen is want het heeft immers prima gewerkt.
Dat is ook mijn conclusie inderdaad, hopen dat dit vlot gebeurt :)
@HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 07:49
wdr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:41:
[...]

g5 is volgens mij benaming voor mobiele telefonie (5e generatie). Neem aan dat je wifi 5 bedoelt. Wifi 6 is bij mijn weten de nieuwste wifi versie maar neem aan de wifi 5 ook goed werkt.
Het mobiele netwerk is 5G en de laatste wifi versie is versie 7.
Het gaat hard. Elke 5 jaar of zoiets is er weer een nieuwere snellere wifi versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

dit is geen "discusieer over je wifi opstelling thuis" topic

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 23-03-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
blackmore87 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:39:
[...]

En hier is het eigenlijk dus andersom, hier werkt het nu stabiel, de batterij, de p1 meter houden contact met elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
johnvanderster schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:59:
Ik heb problemen met mijn batterijen: laden niet. Geven aan dat ze op schuine ondergrond staan ondanks dat er niets is veranderd. Gisterenavond de 1e, vanochtend de 2e.

P1 meter herstarten, batterijen herstarten heeft niet geholpen, p1 meter krijgt data, alles heeft wifi verbinding. Echter nog geen verandering. Iemand nog een idee?

Of laden de batterijen gewoon niet bij die boodschap over schuine ondergrond?

Ik ben er al meer dan een uur mee bezig en geen opslag ondanks 3000 Watt zonnestroom. Dit nog niet gehad...melding op Github gemaakt.
Probeem afgelopen dagen ook 2x gehad.
1Ste keer mail naar homewizzrad gestuurd en opgelost voor een dag.
Vanochtend zag ik het weer en de tip van een mede tweaker uitgevoerd.
Accu verwijderen ui hw 19m wachten en weer toevoegen.
Bij mij kwam de accu terug in home Assistant en Homey.
En werkt alles weer zonder melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
Spontaan werkt de PiB weer.
Hieronder het overzicht van vorige week en deze week. Vorige week een RTE van 77% en deze week 76%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEDBMwQnmcV6JzNy8WRDJam2Y3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQpYI1BD6tzCkMU06qlHcT1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9rrC2Z8tnivcjJuoh9486YLyrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jah8voQSvHTeU1rp0d6IFMR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
sweetdude schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:57:
[...]

@fikkie123 heeft wel een goed punt.
1 seconde is natuurlijk voor de meeste mensen snel genoeg. Maar als je nog een SMR4 meter hebt dan is het al 10 seconden. Om de meter te vervangen van een versie 4 naar versie 5 kost bij Enexis al snel €200.
Dan kan een oplossing d.m.v. een KwH meter uitkomst kunnen bieden
Hoe kleiner de delta T hoe kleiner de noodzakelijke delta W voor NOM? Allemaal afhankelijk van de snelheid van kunnen op/af schakelen van de HW batterij omvormer en de tijdseenheid vd datastroom vanuit de HW kWh meters.

Je kan een 'cirkel' tekenen als een driehoek met gelijke zijden, als een vier-, vijf-, zes-, zeven-, enz kant. Een 'duizendkant' is net wat soepeler als een 'driekant'.

Hetzelfde geldt m.i. ook voor een zeer kleine delta T.

Voorbeeld van salderingslijn +/- op dit moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3IEuMyKRQIC-AzvL9248GQStIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brN0a5m0fzaurHXTqDwC4U0Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door fikkie123 op 23-03-2025 22:14 . Reden: Salderingslijn toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Het is een erg mooie week geweest voor NOM. Vanmorgen uitgekomen op 0% batterijcapaciteit (2 HW batterijen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_3RZK2lm4efxByu8dvg7s31fXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuIjbNvf5uG5bbXo0r0sw8V3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gise schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:32:
Ja, de batterij doet precies wat geadverteerd is en wat we ervan mogen verwachten, maar daarnaast is het toch goed om voor bedrijven om te kijken wat de feedback is en of er verbeteringen mogelijk zijn en om te kijken of er aan deze vraag voldaan kan worden.

Een “Idle” profiel aanmaken en knopje in de app maken naast de huidige twee profielen is niet een hele grote verandering in werking of product scope, maar het kan wel zorgen voor meer gemak en controle voor de eindgebruiker.
Helemaal openzetten via API aansturing zie ik niet gebeuren, HW moet ook de veiligheid (en garantie) willen waarborgen, maar het aanbieden van extra profielen waar tussen gekozen kan worden, daarna het aanbieden van wisselen via API (met degelijke time-outs, je wilt niet dat ze elke 1 sec gaan schakelen tussen profielen) en het voorkomt dat gebruikers de noodzaak zien om workarounds te moeten toepassen zoals de batterijen van de wifi gooien.
Je hebt altijd nog het BMS om de accu te beschermen. Alles wat een negatieve uitwerking op de accu heeft moet je niet mogelijk maken, zoals:
  • Té diep ontladen
  • Té vaak wisselen tussen laden en ontladen
  • NOM uitschakelen terwijl de accu al té lang op 100% staat
  • Laden bij een té lage of hoge temperatuur
  • Etc.
Een commando geven betekent niet per se dat het uitgevoerd moet worden, als HW het BMS op orde heeft kan je als gebruiker de accu niet kapot maken via de software.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Ik zit er aan te denken om naast de 2 nog de ontvangen HW's (basis voor NOM nacht) ook nog bijvoorbeeld een Solaredge 9,2 kwh aan te schaffen voor groot overschot en flexibiliteit (enerzijds zondag bijv 17 kwh teruggegeven en anderzijds voor eventueel dynamisch contract vanaf 1 jan 26).

Nu zou het mooi zijn als deze elkaar niet bijten. Weet iemand vanaf hoeveel watt de HW gaat opslaan, en beginnen de grotere batterijen en omvormers zoals Solaredgebatterij pas bij een hogere wattage op te slaan?
Zou mooi zijn, want dan worden eerst de HW's gevuld en daarna de grotere broer. Of maakt de grote niets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 18:05
Viper-NL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 01:39:
Ik zit er aan te denken om naast de 2 nog de ontvangen HW's (basis voor NOM nacht) ook nog bijvoorbeeld een Solaredge 9,2 kwh aan te schaffen voor groot overschot en flexibiliteit (enerzijds zondag bijv 17 kwh teruggegeven en anderzijds voor eventueel dynamisch contract vanaf 1 jan 26).

Nu zou het mooi zijn als deze elkaar niet bijten. Weet iemand vanaf hoeveel watt de HW gaat opslaan, en beginnen de grotere batterijen en omvormers zoals Solaredgebatterij pas bij een hogere wattage op te slaan?
Zou mooi zijn, want dan worden eerst de HW's gevuld en daarna de grotere broer. Of maakt de grote niets uit?
Het zou inderdaad mooi zijn als je verschillende merken kon combineren.
Helaas is er geen standaard die voorkomt dat ze elkaar tegen gaan werken.

Los daarvan verkoopt SolarEdge (voor zover mij bekend) uitsluitend NMC batterijen die inherent minder brandveilig zijn dan LFP batterijen.

Als je werkelijk op de dynamische markt wilt handelen, dan zou ik eerder alles vervangen door een veel groter systeem. Ga uit van minimaal 5 kW vermogen en zo'n 50% van je dagelijkse opbrengst in de zomer om het overschot uitgesteld voor een gunstige prijs te verkopen.

Daarbij is niet te zeggen of je die investering ooit terug gaat verdienen. Dynamische prijzen zijn erg onvoorspelbaar en ondanks terugleverkosten geven vaste contracten toch wel een stukje zekerheid over verbruik in de dure avonduren. Ik denk dat de HW accu's behoorlijk kunnen dempen als het weer mee zit, maar in de winter doet dat natuurlijk helemaal niks als de stroomprijs opeens dubbel zo hoog is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik weet wat dit is. @HomeWizard_NL misschien is dit wat beter te fixen (af te stellen). Als je net ontladen bent om vervolgens weer een kwartiertje ongeveer te gaan laden. De batterij heeft de afgelopen dagen continu van 0 naar 100 en terug gewerkt. Suggestie om dit te verbeteren wellicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-xhuch7waNHrG72maL747QwKcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGwZGAY3xRUgRQUsK4NZue3z.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:35:

Welke post was dat?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:15
Pib eigenaren, hebben jullie de doos bewaard? Ik wilde hem gewoon weg doen maar hoorde ook wat verhalen van kapotte units... Dus twijfel een beetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ramkoe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:57:
Pib eigenaren, hebben jullie de doos bewaard? Ik wilde hem gewoon weg doen maar hoorde ook wat verhalen van kapotte units... Dus twijfel een beetje
Voor dit soort aankopen bewaar ik altijd de doos een poosje, al verwacht ik niet per se problemen als je de doos weg doet.. Je weet maar nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Aardedraadje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:00:
[...]

Voor dit soort aankopen bewaar ik altijd de doos een poosje, al verwacht ik niet per se problemen als je de doos weg doet.. Je weet maar nooit.
Vanwege ruimte gebrek gaat zo een doos bij mij binnen 1 week de kliko in.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:37
Ik ben z'n persoon die altijd al z'n dozen bewaard, van de week 80 dozen van zolder gehaald van zooi die allang geen garantie meer had. Mijn voornemen is voortaan gewoon dozen weg te gooien maar die van de HW plugin batterijen bewaar ik toch nog even heb een dead on arrival gehad en hem zelf goed verpakken is toch lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Wat wát is?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:33:
Ik weet wat dit is. @HomeWizard_NL misschien is dit wat beter te fixen (af te stellen). Als je net ontladen bent om vervolgens weer een kwartiertje ongeveer te gaan laden. De batterij heeft de afgelopen dagen continu van 0 naar 100 en terug gewerkt. Suggestie om dit te verbeteren wellicht.

[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik dit nog nauwelijks gezien heb, misschien 1 keer in de afgelopen 2,5 week, op 1 van de 4 batterijen. Daarbij moet ik wel zeggen dat HW's algoritme om laden en ontladen over de batterijen te verspreiden erg goed werkt, en ik de laatste procentjes veelal in de nacht eruit haal met zo'n 150-200W. Dat kan misschien het verschil verklaren, ik zie dat andere mensen het fenomeen veel vaker voorbij zien komen.

Volgens mij is HW bezig met dit te tunen, onlangs hebben ze volgens mij het ontlaadvermogen in de laatste procentjes omlaaggeschroefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb ook de mail gehad dat de levering van maart is uitgesteld naar 10 mei.

In tegenstelling tot sommigen hier vind ik het eigenlijk wel verbazingwekkend dat er uitstel gekomen is. Naar aanleiding van de verkopen had dit beter ingepland kunnen worden: het is niet zo dat de levering van maart voor de early adopters was.
Ook de tekst "We verwachten jouw batterij voor 10 mei bij je te bezorgen"en "We snappen dat je ernaar uitkijkt en hopen snel bij je aan te bellen!" vind ik nou niet bepaald overtuigend dat de levering dan ook werkelijk doorgaat, zeker als ik in dit forum lees dat de levering voor sommigen al voor een tweede keer is uitgesteld.

Dat is knap teleurstellend en ik zit me dan ook half en half af te vragen of ik de betaalde 50 euro terug kan krijgen als ik afzie van de batterij. Het feit dat ik ook nog eens 29 euro betaald heb voor de P1 meter plus 27,95 voor de P1-splitter neem ik dan wel als verlies.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Ik zelf had de doos bewaard, en blij toe want de mijne is omgeruild.
Nu bewaar ik de doos lange tijd, omdat zo n batterij verpakken in gewone doos met bescherming niet te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ik had 2 units aangeschaft. Eén doos ging al vlot de kliko in. De andere heb ik gebruikt om de batterij die storing had weer terug te sturen.

Nadat de nieuwe unit een week of 3 probleemloos stond te pruttelen ging ook die doos de kliko in. De kans dat iets uit de doos, of binnen 2 weken, kapot is of gaat is groot. Als het eenmaal 3 weken draait geloof ik het wel. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 18:05
Ja, en ik heb er zelf eentje uitgeleend voor een accu die ze bij een vriend om wilden ruilen.

Ik ga de dozen wel bewaren, maar waarschijnlijk opgevouwen zodat deze minder ruimte kosten.
Altijd handig als ik ze weer moet verkopen als ik iets groters wil.

Je kan er natuurlijk ook spullen in bewaren. Dit is best wel een hanteerbaar formaat voor oude administratie, handleidingen of de vakantiespullen die je 1x per jaar van zolder haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:09
Vorige week met een RTE van 77% afgesloten. Wat ik voornamelijk die week zag is wanneer je het laad gedrag kunt aanpassen naar bijvoorbeeld 700 watt ipv 800 watt de RTE omhoog gaat. Op 1 dag was dit toevallig het geval bij 1 van de batterijen waarbij het ontlaad gedrag redelijk identiek was.

Waar is de zon nu in zuid-holland? Het laden gaat wel even duren zo :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrhZwA5kRpX-6yJJ6CcgjGZuGjs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VoSJrqWqb54hwAS8cdXFrOQ7.jpg?f=user_large

Maar uiteindelijk doen wij het thuis voor de NOM en die loopt al lekker op;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtXTX757DhvX4NHPPecB7CUb6l0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OldaedJu6yrnwwx0VL0u6Evw.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door gielz op 24-03-2025 09:49 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
gielz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:46:
Vorige week met een RTE van 77% afgesloten. Wat ik voornamelijk die week zag is wanneer je het laad gedrag kunt aanpassen naar bijvoorbeeld 700 watt ipv 800 watt de RTE omhoog gaat.
Klopt, er wordt hier gauw gezegd dat een hoge belasting een betere RTE oplevert. Dat is waar, maar ook weer niet het hele verhaal. Het is een curve die weer (iets) afneemt naarmate een omvormer meer op z'n maximale levert.

Leuk dat je dat ook hebt kunnen constateren.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkska
  • Laatst online: 13:36
Heb op 4-juli-24 besteld en op 20 maart jl betaallink ontvangen en betaald. Kreeg snel bericht van HW dat op 24 maart geleverd zou worden. Binnen een uur update van transmission dat levering op vrijdag 21 maart zou zijn tussen 11 en 13. Op 21 ´s ochtends de tracelink gecontroleerd en ging de bezorgtijd naar tussen 12 en 14. Werd uiteindelijk 13:15, er zaten behoorlijk wat PIB dozen in de bestelbus. Ik moest weg dus in doos laten staan. Laat op de middag uitgepakt en op de uiteindelijke plaats gezet. Ik heb KPN experiabox V10, simpel met één SSID, 12 panelen op het zuiden, max piek 3000 WT. P1 meter in oudere meter (elke 10 sec update) en noodzakelijkerwijs extern gevoed. P1 meter op 2 meter en PIB op 4 meter van de experiabox. Uit berichten las ik dat je geduldig moest zijn, dus zaterdag ochtend op spanning gezet en na 5 minuten schakelaar op aan. Alles verliep verder soepel en na start ging die laden (was al halfvol geleverd). Als test na half uur de magnetron even aan en hij ging inderdaad ontladen. Magnetron weer uit en hij laadde verder. Inductieplaat aan, weer ontladen, plaat uit. PIB viel stil, alle lampjes uit. Dit een kwartier aangekeken en toen ging die weer spontaan laden.

[ Voor 3% gewijzigd door henkska op 24-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:30
Vorige week een RTE van 71%.
Een 'all-time' RTE van 74,5%. (afgerond dus eigenlijk 75%)
Niet indrukwekkend, maar niet schokkend. Had liever gezien dat deze richting 80% zat, maar it is what it is voor nu.
Nu de warmtepomp steeds minder actief is kan ik het gedrag veel beter in zien van de woning over een week. Erg leuk.

Wat ook leuk is om te zien, is dat we nu een hele avond NOM kunnen draaien inclusief koken en dan nog een paar % hebben om de avond mee door te komen (voornamelijk zal het verbruik van de 3x WIFI pods, Home Assistant kastje en de constante pomp van de warmtepomp de verbruikers zijn).

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gielz
Ik heb hier trouwens nu in HA draaien dat hij automatisch aan geeft hoe lang je die dag NOM hebt gedraaid (met instelbaar wat jij zelf vind als NOM exact 0 of bijvoorbeeld onder de 50 watt) Dit kan je vervolgens ook in grafiekjes zetten en is gewoon vaak leuker voor de mensen thuis dan alleen maar te horen "ohhhh geen import vandaag". Ik zal in de loop van de dag hiervoor even een beschrijving maken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU72CuXI0Om4Y9thiDPMAZ07Eso=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3RKNf1BHkC055UdcaeKtxYjC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU1hkb9e0AfmK_HZMUU0zPG_dXY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QnjEAWzVv90zsgZYZQAsAYUT.jpg?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harri
Pietervs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:40:

Dat is knap teleurstellend en ik zit me dan ook half en half af te vragen of ik de betaalde 50 euro terug kan krijgen als ik afzie van de batterij. Het feit dat ik ook nog eens 29 euro betaald heb voor de P1 meter plus 27,95 voor de P1-splitter neem ik dan wel als verlies.
Terugbetaling zal denk ik geen probleem zijn, men levert nml. niet binnen de afgesproken termijn. Tel daarbij op dat hier een paar annuleringen voorbij zijn gekomen die een andere reden hadden (toch geen 3e batterij nodig/gaan voor een ander systeem), en die kregen ook netjes de €50 terug betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:54

In tegenstelling tot sommigen hier vind ik het eigenlijk wel verbazingwekkend dat er uitstel gekomen is. Naar aanleiding van de verkopen had dit beter ingepland kunnen worden: het is niet zo dat de levering van maart voor de early adopters was.
Ook de tekst "We verwachten jouw batterij voor 10 mei bij je te bezorgen"en "We snappen dat je ernaar uitkijkt en hopen snel bij je aan te bellen!" vind ik nou niet bepaald overtuigend dat de levering dan ook werkelijk doorgaat, zeker als ik in dit forum lees dat de levering voor sommigen al voor een tweede keer is uitgesteld.

Je hebt gelijk , zelf vind ik dit erg slecht. Beginners fouten? Dit mag niet voor een tweede keer gebeuren.
Veel liefhebbers hier op het forum die moeite hebben met kritiek op Honewizard. Ik ben er wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Niet specifiek één post. Maar toch een aantal keer berichten gelezen van mensen waarbij de p1 meter en of batterij niet gezien wordt door de batterij of p1 meter. Dat kan uiteraard iets in de firmware zijn. Maar het kan natuurlijk ook iets in het netwerk zijn. De data pakketjes zullen niet al te groot zijn. Echter een stabiele verbinding zal prettig zijn.

Voorbeeld, op mijn werk sturen alle machines 8 bit informatie pakketjes over hun status. Dat is op zich niet heel spannend. 48 poort Cisco switch krijgt het daar ook niet warm van. Echter gaan ook alle storingen naar een database. En gaan beelden van vision camera's ook over het zelfde netwerk. Dan wordt het best druk en zie je toch soms meldingen voorbijkomen dat iets geen verbinding heeft omdat het data pakketje even moest wachten.

Nu denk je misschien ik heb thuis geen bedrijfsnetwerk waar zoveel meuk in hangt. Maar als ik hier even kijk hagen er momenteel 16 dingen in het netwerk. (En dan staat niet alles aan) vroeger had je misschien een pc en via WiFi een telefoon en laptop in je netwerk. Tegenwoordig hangt er van alles in te pruttelen liefst via WiFi. Dat consumenten spul begint tegen zijn grenzen aan te lopen. Zeker als je het dat ook nog in een hoek gegooid heb die niet ideaal is voor een radioverbinding.

Dus lang verhaal kort. Een YouTube filmpje op je telefoon wordt gebufferd. De Home Wizard communicatie waarschijnlijk niet. Het zal vast zo gemaakt zijn dat het een paar pakketjes mag missen en vrolijk doorgaat. Maar als het te veel pakketjes mist in de stress schiet.

Dus zelf kan je onderzoeken of je netwerk stabiel genoeg is. (Sterkte van de WiFi alleen zegt niet zo veel) Home Wizard zou kunnen kijken of zij aan de software kant nog iet kunnen optimaliseren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Mapuck schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Je hebt gelijk , zelf vind ik dit erg slecht. Beginners fouten? Dit mag niet voor een tweede keer gebeuren.
Veel liefhebbers hier op het forum die moeite hebben met kritiek op Honewizard. Ik ben er wel klaar mee.
Annuleren dat ding! (Dan heb ik hem eerder }) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Hoe kom je erop dat de levering voor sommigen al voor een 2e keer uitgesteld is?

De november levering was uitgesteld en zo ver mij bekend is die inmiddels geleverd.
Men is nu bezig om de bestellingen met een maart indicatie te leveren en daarvan zal een deel uitgesteld worden tot maximaal 10 mei. Dus hoogstens 6 weken maar je mag aannemen dat in de tussenliggende periode het leveren doorgaat. De laaste indicatie die ik ben tegengekomen is dat men bezig is met leveren van bestellingen die rond half juli 2024 gedaan zijn en een maart indicatie hebben. Ook zijn er al berichten voorbij gekomen van mensen die een besteldatum hebben in begin augustus die geen uitstel mail hebben gehad.

Ja het is jammer dat maart niet helemaal gehaald wordt maar het is nu ook weer geen drama waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sowieso loop je dit risico echt met alle dingen die je pre-ordered. Nieuwbouwhuizen, auto's, games etc etc.

Als je iets besteld dat nog niet af is heb je gewoon te maken met dingen die je niet altijd kunt voorspellen. Vervelend zeker, maar lang niet altijd te voorkomen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
gielz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:12:
Ik heb hier trouwens nu in HA draaien dat hij automatisch aan geeft hoe lang je die dag NOM hebt gedraaid (met instelbaar wat jij zelf vind als NOM exact 0 of bijvoorbeeld onder de 50 watt) Dit kan je vervolgens ook in grafiekjes zetten en is gewoon vaak leuker voor de mensen thuis dan alleen maar te horen "ohhhh geen import vandaag". Ik zal in de loop van de dag hiervoor even een beschrijving maken;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ahh nice dat is een leuke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Mapuck schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Ik heb zelf die ervaring gehad dat je eigenlijk geen kritiek mag hebben en snel een zeik... gevonden wordt.

Juni vorig jaar zijn de pre orders geplaatst, en ja je weet bij een pre orde kan het langer duren.
Maar het werd steeds langer en helaas niet korter.
En als early adapter heb ik wel een shop te goed gekregen ( watermeter voor gekocht die ik zelf investering niet waard vond, maar op zich wel handig is om te hebben).

Ik weet ook niet of de batterij in zijn geheel door 3e in elkaar wordt gezet of dat losse onderdelen verzameld worden en ergens in Nederland in elkaar gezet wordt en dat ergens in de pijplijn een verstopping zit bij een van de leveranciers.

De communicatie vind ik op dit moment niet erg lekker verlopen, je stelt een vraag , de vraag wordt door wizi doorgezet en na een 5 tal werkdagen een reactie en 2 werkdagen weer reactie met zelfde antwoord, maar dan door iemand anders

Wat wel fijn is dat als je de pech hebt bij de 1.6% uitval te horen dat je zeer snel een nieuwe batterij thuis hebt staan.
Het mindere daarin is weer dan je de historie van je oude batterij kwijt bent, positieve is weer dat HW aan het kijken is of dit in de toekomst wel meegenomen kan worden.

Al met al ben ik wel tevreden, en heb een 2e besteld , maar toen ik 2e bestelde stond levering mei, ( mag aan nemen dit jaar), maar gezien de vertragingen zal dat wel niet gehaald gaan worden.

Al met al ben ik dus niet pessimistisch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

ivo1969 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Al met al ben ik wel tevreden, en heb een 2e besteld , maar toen ik 2e bestelde stond levering mei, ( mag aan nemen dit jaar), maar gezien de vertragingen zal dat wel niet gehaald gaan worden.
Joh, niet zo pessimistisch. Ik werk in een productiebedrijf. Ja. Er gaat wel eens iets te laat de deur uit omdat er iets was met de onderdelen. Dat betekent niet dat de volgende order niet op tijd de deur uit gaat. Zo iets heet planning.

Ik heb mijn batterij ook liever gisteren dan vandaag. Maar wat kan je er aan doen? Juist niks! Wellicht dat Home Wizard wat kan schuiven (zie mijn eerdere reactie) Maar ook dat houd een keertje op. Vooralsnog heb ik nog geen bericht gekregen voor mijn reeds bestelde tweede batterij die in de eind april batch zit. Met of zonder vertraging het ding bestaat echt. Je hebt geen geld overgemaakt naar een Nigeriaanse prins. :)F :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

hanev001 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Hoe kom je erop dat de levering voor sommigen al voor een 2e keer uitgesteld is?
Bericht van @Arie. :
Arie. schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Het verschil is niet zo groot. Bij mij is maart beloofd. Half februari een mail dat de termijn wordt verlengd naar begin april. Nu nu voor de tweede keer naar mei uitgesteld. Dus twee keer de afspraak niet nagekomen tov de eerste groep waar dat maar eenmaal was volgens mij.
<knip>
----------
De november levering was uitgesteld en zo ver mij bekend is die inmiddels geleverd.
Men is nu bezig om de bestellingen met een maart indicatie te leveren en daarvan zal een deel uitgesteld worden tot maximaal 10 mei. Dus hoogstens 6 weken maar je mag aannemen dat in de tussenliggende periode het leveren doorgaat. De laaste indicatie die ik ben tegengekomen is dat men bezig is met leveren van bestellingen die rond half juli 2024 gedaan zijn en een maart indicatie hebben. Ook zijn er al berichten voorbij gekomen van mensen die een besteldatum hebben in begin augustus die geen uitstel mail hebben gehad.

Ja het is jammer dat maart niet helemaal gehaald wordt maar het is nu ook weer geen drama waard.
En dat vind ik dus het verbazingwekkende: er wordt slechts een deel geleverd van de bestellingen die geplaatst waren met leverdatum maart. De rest wordt 6 weken opgeschoven, waarbij het eigenlijk de vraag is of dat dat wel gehaald wordt gezien de vage teksten ("we hopen", "we verwachten"). Je kan er als klant dus niet helemaal vanuit gaan: het zou zo maar 15 april kunnen worden, maar dus ook eind juni voor er geleverd wordt.

Is dat drama? Nee. Het is realisme: ik spreek wat af met iemand, ik hou me aan mijn kant van de afspraak (tijdige betaling), dan mag ik ook verwachten dat de andere kant zich aan de afspraken houdt.
Dat er een keer wat tussenkomt kan natuurlijk. Maar opnieuw realisme: als men ziet dat de leveringen van november al vertragingen oplopen, waarom dan toch verkopen met een leverdatum maart?
Dan is het beter om te verkopen met de afspraak te leveren in april. Als het dan meezit met de productie kan men alsnog klanten benaderen of ze het erg vinden hun batterij eerder geleverd te krijgen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Joh, niet zo pessimistisch. Ik werk in een productiebedrijf. Ja. Er gaat wel eens iets te laat de deur uit omdat er iets was met de onderdelen. Dat betekent niet dat de volgende order niet op tijd de deur uit gaat. Zo iets heet planning.

Ik heb mijn batterij ook liever gisteren dan vandaag. Maar wat kan je er aan doen? Juist niks! Wellicht dat Home Wizard wat kan schuiven (zie mijn eerdere reactie) Maar ook dat houd een keertje op. Vooralsnog heb ik nog geen bericht gekregen voor mijn reeds bestelde tweede batterij die in de eind april batch zit. Met of zonder vertraging het ding bestaat echt. Je hebt geen geld over gemaakt naar een Nigeriaanse prins. :)F :)B
Mijn reactie, hier weggehaald ivm offtopic

[ Voor 8% gewijzigd door ivo1969 op 24-03-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ivo1969 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Hoezo ben ik nu pessimistisch??
Je gaat er bij voorbaat al vanuit dat de afgegeven levertijd niet gehaald gaat worden. Maar pas op. Nu gaat wij teveel off topic. :9

Het verhaal van de november en maart batch. Was november niet vertraag vanwege testen/goedkeuringen van de batterij? En maart domweg omdat de benodigde onderdelen niet op tijd geleverd zijn? Wat je niet hebt kan je niet samenbouwen. Daar zit je dan met je schroevendraaier. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie plaatje dat erbij zat. De diep ontladen waardoor een laadactie volgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert1962men
  • Laatst online: 28-03 10:04
Heb mijn batterijen besteld en aanbetaald op 15 Oct 2024. Na vele loze beloften wordt nu aangegeven dat ik deze op 10 mei 2025 ontvang. Als dat tenminste niet weer een leugen is. Schandelijk bedrijf. Kies een alternatief product! :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Devke schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Zie plaatje dat erbij zat. De diep ontladen waardoor een laadactie volgt.
Aaah ok, het paarse piekje. Ik associeer dat zo snel met een waterkoker voor een kop thee in de ochtend ;)

Ontopic dan maar:

Mijn batterij is zojuist bezorgd, een kwartier na afloop van het gecommuniceerde bezorgwindow. Prima.

12 juli besteld, 24 maart bezorgd. Ding eerst maar eens op laten warmen (toch maar een graad of 10 buiten en wie weet waar ze vannacht hebben gestaan) en dan eens zien of het ding aan wil. Op een meter afstand van een standaard KPN router, dat moet toch geen wifi problemen geven.

@HomeWizard_NL Kleine tip in het kader van klanttevredenheid: doet er voor ons een 2e stickertje 'let op thuisbatterij aangesloten' bij. Kost niks, iedereen die binnenkort gaat verhuizen blij. Enexis komt in het huidige huis nog de slimme meter vervangen, nu wil ik die ene sticker natuurlijk in m'n nieuwe huis gaan plakken, ik hoop voor de installateur dat ik er aan denk :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 21:04
bert1962men schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:10:
Heb mijn batterijen besteld en aanbetaald op 15 Oct 2024. Na vele loze beloften wordt nu aangegeven dat ik deze op 10 mei 2025 ontvang. Als dat tenminste niet weer een leugen is. Schandelijk bedrijf. Kies een alternatief product! :(
Wat een overdreven reactie zeg, je besteld een product wat eigenlijk nog helemaal niet bestaat, dus je kan er rekening mee houden dat er vertraging ontstaat.

Homewizard heeft tot nu ook alles keurig gecommuniceerd, dus om ze nu zo neer te zetten vind ik zwaar overtrokken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Voor alle mede wachtende;

Zojuist ( 24 maart 2025 om 12.19 ) de mail gehad dat ik de PIB binnen 2 weken kan verwachten. Besteld op 29 juli 2024.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

bert1962men schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:10:
Gewoon annuleren. Dan maak je mensen die geduld hebben blij. En jij gaat gewoon weer achter in de rij bij een andere leverancier. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-09 21:04
Leanderr schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:21:

Zojuist ( 24 maart 2025 om 12.19 ) de mail gehad dat ik de PIB binnen 2 weken kan verwachten. Besteld op 29 juli 2024.
Ik ook Ik ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeekTheCat
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-09 20:19
LongTimeAgo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:06:
Vorige week een RTE van 71%.
Een 'all-time' RTE van 74,5%. (afgerond dus eigenlijk 75%)
Niet indrukwekkend, maar niet schokkend. Had liever gezien dat deze richting 80% zat, maar it is what it is voor nu.
Nu de warmtepomp steeds minder actief is kan ik het gedrag veel beter in zien van de woning over een week. Erg leuk.

Wat ook leuk is om te zien, is dat we nu een hele avond NOM kunnen draaien inclusief koken en dan nog een paar % hebben om de avond mee door te komen (voornamelijk zal het verbruik van de 3x WIFI pods, Home Assistant kastje en de constante pomp van de warmtepomp de verbruikers zijn).
Wat was jouw beweegreden om in een huishouden met warmtepomp te kiezen voor de HW batterij? De warmtepomp vraagt hier meer verbruik dan de HW kan afdekken met z'n 800 watt. Gewoon even benieuwd omdat ik nog zit te wikken en wegen over de aanschaf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Idem, 03AUG besteldatum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:14

Om de tijdlijn te blijven bewaken: kreeg zojuist, vandaag 12.17 uur ook de mail met de aankondiging dat de PiB verwacht wordt binnen twee weken geleverd te worden.
Ik heb 2 exemplaren gereserveerd op 28-07-2024.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:15
Ik snap het geklaag over de leverdatum niet zo. Bij mij was er nooit sprake van een harde leverdatum, altijd van een verwachting.

Ik snap de teleurstelling maar zeker bij een nieuw product is het toch niet vreemd dat niet alles loopt zoals gehoopt/gepland.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laatste bericht voor de 5% uit de maart batch is voor 10 mei. Dat kan dus ook morgen zijn. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
NeekTheCat schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:24:
[...]

Wat was jouw beweegreden om in een huishouden met warmtepomp te kiezen voor de HW batterij? De warmtepomp vraagt hier meer verbruik dan de HW kan afdekken met z'n 800 watt. Gewoon even benieuwd omdat ik nog zit te wikken en wegen over de aanschaf.
Onze beweegreden (Daikin lucht/water WP) was dat deze in de koude periode ‘snachts zo’n 4-7kW verbruikt. Met twee ontgrendelde HW accu’s dekken we ook nu een opstartpiek in de nacht al af, en onder normaal verwarmingsbedrijf vraagt deze over het algemeen zo’n 400-800W. Een 3e accu is in bestelling voor extra opslag, en een grotere (opstart)piek in een hele koude nacht zal dan ook grotendeels worden afgedekt. Helemaal NOM zal met vorst en mist niet lukken, maar dat is ook niet het doel.

[ Voor 5% gewijzigd door Harri op 24-03-2025 12:48 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gielz
Na heel wat tijd besteed te hebben om de RTE netjes en makkelijk (altijd rond 76-78%) in Home Assistant te krijgen volledig met SOC is het tijd om weer naar de basis te gaan. Zo veel mogelijk NOM draaien en dat ook kunnen zien op een leuke manier in plaats van "ohh geen stroom import te roepen in huis :+ "

Onderstaande heeft garantie tot de deur. Verwachtte levertijd is hoe snel jij zelf bent. ;)

Aan en uit sensor
  1. Voeg een Drempelwaardesensor toe via Helpers.
  2. Geef deze een naam (bijv. NOM Actief).
  3. Vul de ondergrens in alles daar onder is volgens jou nul op de meter. (hier 50, standby is 150)
  4. Kies de invoer sensor van je P1 vermogen in watt waar je de actuele wattage ziet van het hele huis.
  5. Nu zal hij de status aan krijgen wanneer het verbruik onder de ondergrens zit en anders is het geen NOM.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU1hkb9e0AfmK_HZMUU0zPG_dXY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QnjEAWzVv90zsgZYZQAsAYUT.jpg?f=user_large

Aan duur tellen per dag
  1. Voeg een Geschiedenisstatistieken toe via Helpers.
  2. Geef deze een naam (bijv. Dagelijks NOM Duur).
  3. Kies de invoer sensor/entity dit is de Drempelwaardesensor die je net hebt toegevoegd.
  4. Vul bij State on in.
  5. Type staat al op tijd/time en en dat is wat je wilt meten.
  6. Klik op volgende je krijgt nu de start en end configuratie van hoe lang de meting moet gaan duren.
  7. Voor start is het {{ today_at() if now() < today_at("23:59") else now() }}
  8. Voor end is het {{ now() }}
  9. De meting loopt nu elke dag van 00:00:00 t/m 23:59:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfXqQcml1w5OabRgbA5de7Ymjh0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n673prsjHvJjqwAQ5HT4A6rE.jpg?f=user_large

Simpele presentatie en nutsmeters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o12UOegj6qWmzmPyXAWbt52w6t0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/31Ku6lwYVy9SAu8N6pcCQn5W.jpg?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
type: tile
entity: sensor.dagelijks_nom_duur
name: NOM vandaag
icon: mdi:home-floor-0
color: green

Vervolgens kun je de gegevens weer gebruiken voor leuke grafieken of je voegt nog 2 tal nutsmeters toe voor Wekelijkse en Maandelijkse NOM Duur die kijkt naar geschiedenisstatistieken (Dagelijkse NOM Duur) sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0R89Y35dTveiian7GhRgOnA1JE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/700efIVT1qTcefsgqJqW7O77.jpg?f=user_large

Vragen? DM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:14
[...]

@NeekTheCat
Mijn warmtepomp draait met het huidige weer met een dagelijks verbruik van 5-7 kWh. Dat wordt met het juiste dag/nacht verwarmingsschema voor een flink deel direct door de zonnepanelen afgedekt.
Naarmate het seizoen vordert zal dat bij afnemend verbruik (en uiteindelijk in de zomermaanden alleen warm water bereiding) alleen maar meer worden.
Ik heb twee units gereserveerd, met mijn nachtelijk sluipverbruik van 250-300 W kan ik de nacht (na een zonnige dag, heb 7800 Wp aan panelen) wel afdekken.
Als HW voorts een functie in de app beschikbaar maakt om bij voldoende verschil in dynamische tarieven over de dag de batterij ook in de minder zonnige maanden met de laagste tarieven te kunnen laden dan zal ik nog wat terrein winnen in run kosten van de WP, die in die periode 24 uur per dag draait.
Hoofdmotief is echter niet besparen en terugverdienen, maar zo weinig mogelijk naar belasting en energie leveranciers. Na 1 januari 2027 nog relevanter, tot die tijd “warmdraaien” :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LongTimeAgo
[...]

Ik wil niet teveel afwijken van het topic, maar omdat het nog een beetje betrekking heeft tot de batterij, zal ik antwoorden en hou je vast, de reden:
- Ik had de HW batterij besteld in Juni vóórdat we de keuze hadden gemaakt voor een warmtepomp :P

Dat is eigenlijk de hoofdreden.

Maar alsnog helpt de batterij deels. In Oktober 2024 (dus ook ruim nadat de batterij besteld was) moest ik op zoek naar een nieuwe energieleverancier. Omdat ik nog niet heel zeker was over het nemen van een flexibel contract, heb ik gekozen voor een vast contract via Collectieve Inkoop energie van VEH (vereniging eigen huis).
Hierbij zit ik nu dus bij VanDeBron met een "terugleverboete". welke in mijn geval 12,50 of 21,- per maand (om en nabij) zal bedragen (worden achteraf per jaar berekend). Deze boete kan ik met deze batterij letterlijk terugdringen naar de 4 euro per maand staffel.

Bedenk ook, de warmtepomp gebruikt eigenlijk alleen maar (veel) energie in de maanden van November t/m Maart. De maanden daarbuiten zal die minimaal energie gebruiken en schijnt maximaal de zon. (Tenzij je de wp gaat gebruiken om te koelen, kan ook, maar daar dat is vers 2).

De terugverdientijd is (in theorie) weliswaar nu 12+ jaar, maar door het afschaffen van de saldering zal dit nog iets verder afnemen. Ik zal dan immers m'n eigen energie 'gratis' kunnen gebruiken.

En ik vind de tech van HomeWizard gewoon leuk, betrouwbaar en goed en had een beetje geld om te gaan spelen met 'thuisbatterij' technologie die simpel en behapbaar is/was.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
gielz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:47:
Na heel wat tijd besteed te hebben om de RTE netjes en makkelijk (altijd rond 76-78%) in Home Assistant te krijgen volledig met SOC is het tijd om weer naar de basis te gaan. Zo veel mogelijk NOM draaien en dat ook kunnen zien op een leuke manier in plaats van "ohh geen stroom import te roepen in huis :+ "

Onderstaande heeft garantie tot de deur. Verwachtte levertijd is hoe snel jij zelf bent. ;)

Aan en uit sensor
  1. Voeg een Drempelwaardesensor toe via Helpers.
  2. Geef deze een naam (bijv. NOM Actief).
  3. Vul de ondergrens in alles daar onder is volgens jou nul op de meter. (hier 50, standby is 150)
  4. Kies de invoer sensor van je P1 vermogen in watt waar je de actuele wattage ziet van het hele huis.
  5. Nu zal hij de status aan krijgen wanneer het verbruik onder de ondergrens zit en anders is het geen NOM.
[Afbeelding]

Aan duur tellen per dag
  1. Voeg een Geschiedenisstatistieken toe via Helpers.
  2. Geef deze een naam (bijv. Dagelijks NOM Duur).
  3. Kies de invoer sensor/entity dit is de Drempelwaardesensor die je net hebt toegevoegd.
  4. Vul bij State on in.
  5. Type staat al op tijd/time en en dat is wat je wilt meten.
  6. Klik op volgende je krijgt nu de start en end configuratie van hoe lang de meting moet gaan duren.
  7. Voor start is het {{ today_at() if now() < today_at("23:59") else now() }}
  8. Voor end is het {{ now() }}
  9. De meting loopt nu elke dag van 00:00:00 t/m 23:59:59
[Afbeelding]

Simpele presentatie en nutsmeters
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
type: tile
entity: sensor.dagelijks_nom_duur
name: NOM vandaag
icon: mdi:home-floor-0
color: green

Vervolgens kun je de gegevens weer gebruiken voor leuke grafieken of je voegt nog 2 tal nutsmeters toe voor Wekelijkse en Maandelijkse NOM Duur die kijkt naar geschiedenisstatistieken (Dagelijkse NOM Duur) sensor.

[Afbeelding]

Vragen? DM
aan de hand van je eerdere bericht had ik al ff gekeken, maar je vind terugleveren dus ook NOM nu? Anders zou je ook nog een bovengrens kunnen hanteren. En een extra graph maken voor terugleveren oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
crryp schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:14:
[...]
aan de hand van je eerdere bericht had ik al ff gekeken, maar je vind terugleveren dus ook NOM nu?
Nu het salderen nog actief is zou je kunnen zeggen dat dit nog onder NOM valt :P

maar inderdaad, een bovengrens van 50W ofzo zou nog het nog nét iets echter NOM maken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:37
op de man is nergens voor nodig.

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 25-03-2025 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeekTheCat
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-09 20:19
Harri schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Onze beweegreden (Daikin lucht/water WP) was dat deze in de koude periode ‘snachts zo’n 4-7kW verbruikt. Met twee ontgrendelde HW accu’s dekken we ook nu een opstartpiek in de nacht al af, en onder normaal verwarmingsbedrijf vraagt deze over het algemeen zo’n 400-800W. Een 3e accu is in bestelling voor extra opslag, en een grotere (opstart)piek in een hele koude nacht zal dan ook grotendeels worden afgedekt. Helemaal NOM zal met vorst en mist niet lukken, maar dat is ook niet het doel.
Twee ontgrendelde HW's is 1600w ontladen, zeg ik dat goed?

Nee inderdaad, helemaal NOM is een utopie. Zie dat de warmtepomp nu 's nachts al minder verbruikt. Twee weken geleden bij een koudere nacht wel actief met aardig wat verbruik, maar ik vergeet dat maart een soort 'tussenmaand' is waarin de warmtepomp van actief naar minder actief gaat de komende zomermaanden, en het verbruik dus veel minder zal worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:37
NeekTheCat schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Nee inderdaad, helemaal NOM is een utopie. Zie dat de warmtepomp nu 's nachts al minder verbruikt. Twee weken geleden bij een koudere nacht wel actief met aardig wat verbruik, maar ik vergeet dat maart een soort 'tussenmaand' is waarin de warmtepomp van actief naar minder actief gaat de komende zomermaanden, en het verbruik dus veel minder zal worden.
Precies de reden waarom ik rustig wacht. Ik heb er nu een draaien en kan er nu wel 4 gebruiken maar ben benieuwd hoe het verbruik in de zomer gaat zijn zonder warmtepomp en nog veel opwek tijdens het koken. Ik beslis in september of ik er nog een bestel dit jaar of wacht tot eind 2026.

[ Voor 3% gewijzigd door alwind op 24-03-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
crryp schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:14:
[...]

aan de hand van je eerdere bericht had ik al ff gekeken, maar je vind terugleveren dus ook NOM nu? Anders zou je ook nog een bovengrens kunnen hanteren. En een extra graph maken voor terugleveren oid
Ja terugleveren vinden wij hier ook gewoon NOM. Wij draaien NOM en onze buren krijgen de restjes. ;)

Met deze NOM sensoren kun je uiteraard nog veel meer. Bijvoorbeeld koppel ze eens aan de batterij(en) dan kun je de ontlaadduur en oplaadduur zien. Gebruik hem hier bijvoorbeeld ook om een defrost melding te krijgen van de warmptepomp. Zelf dus gekozen voor de 50 grens maar je kunt hem ook heel strak op 0 instellen bijvoorbeeld een parallele er naast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-09 23:53
Stollie schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:58:
Ik heb er 1 besteld op 16 juli. Zal wel einde van de maand worden. Nog geen betaling gedaan.
Jeej, afgelopen vrijdag mail gekregen om te betalen, direct gedaan. Vandaag geleverd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
NeekTheCat schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:23:
Klopt, maar die moeten dus wel op een eigen groep zitten, dus zonder andere gebruikers.

[ Voor 20% gewijzigd door Harri op 24-03-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
gielz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Ja terugleveren vinden wij hier ook gewoon NOM. Wij draaien NOM en onze buren krijgen de restjes. ;)

Met deze NOM sensoren kun je uiteraard nog veel meer. Bijvoorbeeld koppel ze eens aan de batterij(en) dan kun je de ontlaadduur en oplaadduur zien. Gebruik hem hier bijvoorbeeld ook om een defrost melding te krijgen van de warmptepomp. Zelf dus gekozen voor de 50 grens maar je kunt hem ook heel strak op 0 instellen bijvoorbeeld een parallele er naast.
Ja je kan van alles ik heb er laatst een gemaakt die een inschatting maakt op hoelang hij nog moet opladen of ontladen in tijd :) ook wel leuk om te zien klopt ook best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
Ik heb afgelopen dagen uitgebreid zitten kijken naar de grafieken die de HW app levert om inzicht te krijgen in de accu en wat deze doet.

Maar het advies om de accu op de zelfde fase te zetten als de zonnepanelen zorgt er blijkbaar voor dat er op de verbruikt grafiek (bruto verbruik, ik heb ook een opbrengst kwh meter) weggestreept wordt.

Anders gezegd als je de accu niet op dezelfde fase hebt dan zie je 800 watt verbruik op je grafiek die eigenlijk naar de accu gaat. Dus als je standby gebruik 200 watt is en je hebt niks verder aan en je hebt voldoende zonopbrengst zie je 1000 watt in je verbruikt staan (want er gaat dus 800 watt naar je accu).

Andersom werkt dit overigens ook, dus als de accu teruglevert als je verbruikers op dezelfde fase als je accu hebt zie je die niet in je verbuiksgrafiek, op andere fases dan weer wel.

Maar misschien zeg ik nu dingen die compleet duidelijk zijn voor mensen maar ik moest wel even 2 keer kijken om te snappen wat er nu gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een collega heeft een ander systeem. Die laat in zijn grafiek zien wat de zonnepanelen opwekte, wat daarvan de accu in ging, wat er in huis gebruikt wordt, wat het net doet, en wat er weer de accu uit gaat. Een beetje als dat van Home Wizard “zonverbruik” maar dan aan twee kanten van de 0 lijn (zoals “hoofdaansluiting”) en meerdere kleurtjes. Eens je begrijpt wat wat is, is deze eigenlijk heel compleet. Wellicht kan @HomeWizard_NL daar wat inspiratie uit halen. :)

En zoal ik eerder al poste zie ik ook graag een animatie waar de energie heen gaat op het startscherm. Zoals deze van Giv Energy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdyl7ujJ2TwJwijln-RbYVdesBA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nMUSLW377ee50NhavGqQwpxE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
PiB loopt inmiddels lekker op te laden door m'n eigen opgevangen zonnestraaltjes.

Was wel even hannessen om de P1 van een update te voorzien. Die had daar echt weinig goesting in, alles gereset, uitgetrokken, netwerk van nul opgebouwd etc... niets.

Een paar pagina's terug las ik: verwijder de batterij uit de app.

En inderdaad, na het verwijderen van de batterij (uitzetten hielp niet) uit de app updatete de P1 vrijwel direct. Weird.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:08:
Een collega heeft een ander systeem. Die laat in zijn grafiek zien wat de zonnepanelen opwekte, wat daarvan de accu in ging, wat er in huis gebruikt wordt, wat het net doet, en wat er weer de accu uit gaat.
Dit klinkt als wat velen van ons in HA doen, maar dan als bolletjes i.p.v. grafieken. Al kunnen grafieken ook natuurlijk.

Huidig vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFjdjCJzDsP6BqFr7SEbgPCzvsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/figX230t42QpNjOvLcagZoFD.png?f=fotoalbum_large

Dagverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LkJTYM_DWMm29acaHy1LGFK7WY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3WXFhavtZips3e5mLCwbJjOT.png?f=fotoalbum_large

Eerlijk gezegd vind ik de grafiekjes in de energy-app ook onduidelijk, maar ik heb dat altijd gewijt aan het feit dat ik de HA-varianten gewend ben en de energy-app eigenlijk niet gebruik. Maar als nu meerdere tweakers die wel gewend zijn aan de energy-app zeggen dat het een beetje vaag is, dan kan er nog wel het een en ander verbeterd worden lijkt het :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets inderdaad. Ik draai echter een Homey en die geeft dat dan weer niet. (En wat er wel in zit vind ik ook niet het mooiste)

Grafiek verteld je wel wat er gebeurt is. Op het werk gemaakt voor het klimaat systeem. Als je daar de eerste keer naar kijkt snap je er waarschijnlijk niks van. Maar als je weet wat welk kleurtje is kan je precies herleiden wat het systeem gedaan heeft. Heel handig om in dit geval het systeem te tunen. Voor je batterij om te herleiden dat het de moeite is je wasmachine wat eerder aan te zetten. (Nog draaien op de zon in plaats van staartje op de batterij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Aardedraadje schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:40:
[...]

Vier batterijen hier. Die draaien sinds 6 maart, vandaag dus precies 2 weken, zonder grote problemen.

Eén batterij had slecht bereik in het WiFi-netwerk en was een paar dagen geleden de communicatie met de P1 kwijtgeraakt. Sinds de nieuwe firmware is het bereik steevast 90-100% net als de andere batterijen en geen afwijkingen meer gezien.

Verder werkt het stabiel. Elke dag zitten ze (bijna) vol en 's ochtends (bijna) leeg. Vooralsnog geen problemen of E-codes oid voorbij zien komen.
De dag die je wist dat zou komen, één van de batterijen geeft nu E450, E455. Helaesch, contact opnemen met HW dus!

E455 hier nog niet voorbij zien komen. Een dubieuze eer om deze als eerste te mogen zien :+

[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 24-03-2025 14:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xylone
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 20:13
WOW! Dat is een sprong vanaf vrijdag! Toen kregen mensen nog een bericht die 3 (of 4) juli besteld hadden!
Ik heb 27 aug besteld, dus dit gaat de goede kant op! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 17:30
Aardedraadje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:47:
[...]

De dag die je wist dat zou komen, één van de batterijen geeft nu E450, E455. Helaesch, contact opnemen met HW dus!

E455 hier nog niet voorbij zien komen. Een dubieuze eer om deze als eerste te mogen zien :+
Ik heb sinds vanmorgen E454 en dus ook maar contact opgenomen met HW. Ook deze code nog niet voorbij zien komen. Maar het gekke is dat voor mij de batterij prima lijkt te functioneren. Connectie is prima, laden en ontladen gaat goed.

Geldt voor jou hetzelfde of heb je daadwerkelijk issues?

1 HW PiB in gebruik, firmware 1.0101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
Gizz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Dit klinkt als wat velen van ons in HA doen, maar dan als bolletjes i.p.v. grafieken. Al kunnen grafieken ook natuurlijk.

Huidig vermogen:
[Afbeelding]

Dagverbruik:
[Afbeelding]

Eerlijk gezegd vind ik de grafiekjes in de energy-app ook onduidelijk, maar ik heb dat altijd gewijt aan het feit dat ik de HA-varianten gewend ben en de energy-app eigenlijk niet gebruik. Maar als nu meerdere tweakers die wel gewend zijn aan de energy-app zeggen dat het een beetje vaag is, dan kan er nog wel het een en ander verbeterd worden lijkt het :)
hoe krijg je die huidig vermogen overzicht :o is die zelf gemaakt? want in de standaard energy tab in HA heb ik alleen dagverbruik :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
EVfan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:49:
[...]

@NeekTheCat
Mijn warmtepomp draait met het huidige weer met een dagelijks verbruik van 5-7 kWh. Dat wordt met het juiste dag/nacht verwarmingsschema voor een flink deel direct door de zonnepanelen afgedekt.
Naarmate het seizoen vordert zal dat bij afnemend verbruik (en uiteindelijk in de zomermaanden alleen warm water bereiding) alleen maar meer worden.
Ik heb twee units gereserveerd, met mijn nachtelijk sluipverbruik van 250-300 W kan ik de nacht (na een zonnige dag, heb 7800 Wp aan panelen) wel afdekken.
Als HW voorts een functie in de app beschikbaar maakt om bij voldoende verschil in dynamische tarieven over de dag de batterij ook in de minder zonnige maanden met de laagste tarieven te kunnen laden dan zal ik nog wat terrein winnen in run kosten van de WP, die in die periode 24 uur per dag draait.
Hoofdmotief is echter niet besparen en terugverdienen, maar zo weinig mogelijk naar belasting en energie leveranciers. Na 1 januari 2027 nog relevanter, tot die tijd “warmdraaien” :)
Bij mij ongeveer hetzelfde; winter verwarmen met airco, zomer zwembad en airco, sommige dagen écht veel over, mogelijk vanaf 060126 dynamisch kiezen, afvlakken huidige uitschieters, eigen gebruik maximaliseren, anders gebruik (zoveel mogelijk zelf), 2025 en 2026 warmdraaien. Doel 010127 gereed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

jdg556 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Ik heb sinds vanmorgen E454 en dus ook maar contact opgenomen met HW. Ook deze code nog niet voorbij zien komen. Maar het gekke is dat voor mij de batterij prima lijkt te functioneren. Connectie is prima, laden en ontladen gaat goed.

Geldt voor jou hetzelfde of heb je daadwerkelijk issues?

1 HW PiB in gebruik, firmware 1.0101
Ik ervaar geen problemen, batterijen hebben vandaag allemaal tot nu prima geladen. Vanochtend lag de modem er even uit, misschien dat het gewoon een glitch is. We zullen het zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ramkoe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:54:
[...]

hoe krijg je die huidig vermogen overzicht

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:30
LongTimeAgo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:54:
[...]

Ik wil niet teveel afwijken van het topic, maar omdat het nog een beetje betrekking heeft tot de batterij, zal ik antwoorden en hou je vast, de reden:
- Ik had de HW batterij besteld in Juni vóórdat we de keuze hadden gemaakt voor een warmtepomp :P

Dat is eigenlijk de hoofdreden.

Maar alsnog helpt de batterij deels. In Oktober 2024 (dus ook ruim nadat de batterij besteld was) moest ik op zoek naar een nieuwe energieleverancier. Omdat ik nog niet heel zeker was over het nemen van een flexibel contract, heb ik gekozen voor een vast contract via Collectieve Inkoop energie van VEH (vereniging eigen huis).
Hierbij zit ik nu dus bij VanDeBron met een "terugleverboete". welke in mijn geval 12,50 of 21,- per maand (om en nabij) zal bedragen (worden achteraf per jaar berekend). Deze boete kan ik met deze batterij letterlijk terugdringen naar de 4 euro per maand staffel.

Bedenk ook, de warmtepomp gebruikt eigenlijk alleen maar (veel) energie in de maanden van November t/m Maart. De maanden daarbuiten zal die minimaal energie gebruiken en schijnt maximaal de zon. (Tenzij je de wp gaat gebruiken om te koelen, kan ook, maar daar dat is vers 2).

De terugverdientijd is (in theorie) weliswaar nu 12+ jaar, maar door het afschaffen van de saldering zal dit nog iets verder afnemen. Ik zal dan immers m'n eigen energie 'gratis' kunnen gebruiken.

En ik vind de tech van HomeWizard gewoon leuk, betrouwbaar en goed en had een beetje geld om te gaan spelen met 'thuisbatterij' technologie die simpel en behapbaar is/was.
Afgelopen vrijdag heb ik de eerste batterij binnengekregen en hiermee verklap ik het al een beetje maar zojuist nr. 2 besteld. Op de meeste momenten lever ik tussen de 1 kWh en 2 kWh terug dus de helft gaat nu alsnog het net op.

Precies om de reden die jij noemt is ook echt wel redelijk aantrekkelijk. Ik bespaar in teruglever kosten, weliswaar minimaal maar dan nog.

Batterij nr. 1 bevalt bijzonder goed trouwens!

Acties:
  • +9 Henk 'm!
P1 meter nieuwe update, let op alleen nog voor beta-testers!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL23oGqzwfMjAqsi8vAgF8JMXHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1AXlYmRUTm7kyKBX0zPQ2oqJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 17:30
Aardedraadje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Ik ervaar geen problemen, batterijen hebben vandaag allemaal tot nu prima geladen. Vanochtend lag de modem er even uit, misschien dat het gewoon een glitch is. We zullen het zien!
Ik heb al reactie: ¨het is helaas nodig om de batterij om te wisselen voor een nieuwe¨
Dus woensdag komen ze hem omruilen en we zullen het zien.

Maar heb ook wel een extra vraag gesteld: ¨Hoe kan het dat de batterij zo'n grove storing heeft dat een omruil nodig is, maar ik verder een operationele batterij ervaar?
Is er gevaar waardoor ik de batterij onmiddelijk buiten gebruik moet stellen?
¨

Ben benieuwd naar de reactie en zal het antwoord wel posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
jdg556 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb al reactie: ¨het is helaas nodig om de batterij om te wisselen voor een nieuwe¨
Dus woensdag komen ze hem omruilen en we zullen het zien.

Maar heb ook wel een extra vraag gesteld: ¨Hoe kan het dat de batterij zo'n grove storing heeft dat een omruil nodig is, maar ik verder een operationele batterij ervaar?
Is er gevaar waardoor ik de batterij onmiddelijk buiten gebruik moet stellen?
¨

Ben benieuwd naar de reactie en zal het antwoord wel posten.
Ik heb dus ook aan Homewizard gevraagd of ze die E-nummers kunnen publiceren dat je eerst zelf even kan kijken zoals bij een Wasmachine, Droger, Vaatwasser....eigenlijk dus elk apparaat. :+ Ze gingen er eens over denken. Je zou daar maar bij support zitten. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gielz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:42:
[...]

Ik heb dus ook aan Homewizard gevraagd of ze die E-nummers kunnen publiceren dat je eerst zelf even kan kijken zoals bij een Wasmachine, Droger, Vaatwasser....eigenlijk dus elk apparaat. :+ Ze gingen er eens over denken. Je zou daar maar bij support zitten. 8)7
HW heeft hier al eens aangegeven dat E nummers foutcodes zijn waar de eindgebruiker niets mee kan. Dat is altijd contact opnemen met HW. Staat een link hierover in de TS. Persoonlijk vind ik het dan niet zo interessant meer als ik er zelf niks meer mee kan. Ik snap dat sommigen willen weten wat er nu mis gaat.

Pagina: 1 ... 66 ... 215 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.