6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Wordt daar op vroege morgen niet blij mee, maar goed het werkt nu weer allemaal en groen ledje in de app
[ Voor 9% gewijzigd door ivo1969 op 22-03-2025 08:55 ]
Vind de presentatie niet echt optimaal, m’n bij de twee ringen in het midden hadden ze wel een batterij symbool mogen plaatsen, tenminste ik denk dat het de PiB is,
Ik had het ook handiger gevonden om de kleurstelling van de ringen juist andersom te zetten, dat zou namelijk logischer zijn, nu als je snel even kijkt (bv bij laadcapaciteit) denk je dat je nog 3/4 vol bent, terwijl het juist anders om is. Mogelijk dat ze dat nog kunnen wijzigen.
[ Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 22-03-2025 09:34 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Nou, ik had had vanaf donderdagochtend genoeg stroom dat ik tot nu al NOM draai. Het is een beetje bewolkt maar ik zie het vandaag ook wel goed komen.Mikage schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:14:
Had ik al gezegd dat ik heel blij ben? Het energie display geeft nul-op de meter aan (soms wat erboven, soms wat eronder), maar dat was voor mij het hele doel van deze dure aanschaf: Dat ik de avond en de nacht "zelfvoorzienend" door kon komen. Dat schijnt gelukt te zijn. En ja, dat is een gevoel. Ik weet het. Maar ik weet ook dat ik dat gevoel zal koesteren omdat het mij een 'gevoel/een zeker weten' van vrijheid oplevert.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Soms kijk je gewoon te vaak.ivo1969 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:49:
Zit ik hier RTE uit te rekenen en kijk ik in de app komt er een E809 error er voorbij , maar zo snel die error erin kwam zo snel ging die er weer eruit.
Wordt daar op vroege morgen niet blij mee, maar goed het werkt nu weer allemaal en groen ledje in de app
En de RTE. reken nu maar gewoon 4kWh erin en 3 kWh eruit.
En dan weer lekker weekend vieren.
Dus eigenlijk het omgekeerde van de gebruiksgrafiek.
Het went snel hoor. En eigenlijk klopt het ook wel. Paars is opladen groen is terugleveren.gise schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:51:
Even vraagje mbt de kleurtjes van de batterij grafiek, zou het niet logischer zijn als de kleurtjes voor de batterij omgedraaid zijn? Groen (zonnestroom in de batterij) voor opladen en paars voor ontladen?
Ik vind van niet. Het is het zelfde met de kleuren van de p1-meter.gise schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:51:
Even vraagje mbt de kleurtjes van de batterij grafiek, zou het niet logischer zijn als de kleurtjes voor de batterij omgedraaid zijn? Groen (zonnestroom in de batterij) voor opladen en paars voor ontladen?
Paars is gebruik en als een batterij aan het laden is het een gebruiker. Niet anders dan wanneer het een wasmachine zou zijn.
Groen is terugleveren en dat is dus ook het geval voor de batterij
Test rendement is een afzonderlijk rendement berekening. Normaal wordt dit aan einde van de dag gedaanyustmenl schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:12:
[...]
heb je toevallig ergens de flows achter de variabelen staan?
Dashboard ziet er interesant uit en denk dat ik die als inspiratie ga gebruiken!
en wat doet de flow test rendement?
De variabelen worden ingevuld vanuit de device capabilities.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Op dit moment dezelfde melding:Vale Ouwe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:15:
Voor de tweede keer deze week was 1 van de 3 accu's de verbinding met de P1-meter kwijt.
Na weer verbinding te maken en synchroniseren krijg ik weer dezelfde foutmelding wanneer ik de veiligheids restrictie er weer af probeer te halen:
[Afbeelding]
Not ready (904)
Missing controller ID
Softwareversie 1.0103
:strip_exif()/f/image/EZ4hb0uqV1P3M8YFjosfGPlS.jpg?f=fotoalbum_large)
De AI-functie geeft geen verlossend antwoord
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
- Batterij leeg en de zon is onder toont hij Opwek vanaf tijd (instelbare vertraging, hier bijvoorbeeld na 60min opwek)
- Laden of Laden uitgebreid met verwachtte duur
- Inactief
- Einddatum en tijd voor ontladen
- Debug tonen, kun je zien wat het gaat doen op verschillende momenten.
Gebruik is op eigen risico
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 {% set configuratie = { "laadpercentage_sensor": "sensor.batteries_laadpercentage", "vermogen_sensor": "sensor.batteries_vermogen", "Laden_uitgebreide_weergave": False, "Debug_tonen": False, "totale_capaciteit_kwh_laden": 5.800, "totale_capaciteit_kwh_ontladen": 4.700, "vertraging_zonsopkomst_in_minuten": 60, "teksten": { "opwek_tekst": "Opwek vanaf", "laadduur_tekst": "Laadduur", "inactief_tekst": "Inactief", "laden_tekst": "Laden", "debug_tekst": "DEBUG:" } } %} {# Variabelen initiëren #} {% set laadpercentage = states(configuratie['laadpercentage_sensor']) | float %} {% set totale_capaciteit_kwh_laden = configuratie['totale_capaciteit_kwh_laden'] %} {% set totale_capaciteit_kwh_ontladen = configuratie['totale_capaciteit_kwh_ontladen'] %} {% set ontlaadvermogen_kw = states(configuratie['vermogen_sensor']) | float / 1000 %} {# Tijden omzetten naar minuten sinds middernacht #} {% set nu = now().hour * 60 + now().minute %} {% set zon_op = (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).hour * 60 + (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).minute %} {% set zon_onder = (state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime | as_local).hour * 60 + (state_attr('sun.sun', 'next_setting') | as_datetime | as_local).minute %} {# Debug output tonen als geactiveerd #} {% if configuratie['Debug_tonen'] %} {{ configuratie['teksten']['debug_tekst'] }} Opwek: {{ configuratie['teksten']['opwek_tekst'] }} {{ (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).strftime('%H:%M') }} Inactief: {{ configuratie['teksten']['inactief_tekst'] }} Laden: {% if ontlaadvermogen_kw > 0 %} {% set resterende_energie_kwh = ((100 - laadpercentage) / 100) * totale_capaciteit_kwh_laden %} {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / ontlaadvermogen_kw %} {% set totale_minuten = tijd_uren * 60 %} {% set uren = (totale_minuten // 60) | round %} {% set minuten = (totale_minuten % 60) | round %} {{ configuratie['teksten']['laadduur_tekst'] }} {{ uren }}u {{ minuten }}m {% else %} {{ configuratie['teksten']['laden_tekst'] }} {% endif %} Ontladen eindtijd: {% if ontlaadvermogen_kw < 0 %} {% set resterende_energie_kwh = (laadpercentage / 100) * totale_capaciteit_kwh_ontladen %} {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / (-1 * ontlaadvermogen_kw) %} {% set totale_minuten = tijd_uren * 60 %} {% set eindtijd = now() + timedelta(minutes=totale_minuten | round) %} {{ eindtijd.strftime('%d-%m %H:%M') }} {% else %} Geen ontladen actief. {% endif %} {% else %} {# Condities implementeren #} {% if laadpercentage == 0 and ontlaadvermogen_kw == 0 and (nu > zon_onder or nu < zon_op) %} {{ configuratie['teksten']['opwek_tekst'] }} {{ (state_attr('sun.sun', 'next_rising') | as_datetime | as_local + timedelta(minutes=configuratie['vertraging_zonsopkomst_in_minuten'])).strftime('%H:%M') }} {% elif ontlaadvermogen_kw < 0 %} {% set resterende_energie_kwh = (laadpercentage / 100) * totale_capaciteit_kwh_ontladen %} {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / (-1 * ontlaadvermogen_kw) %} {% set totale_minuten = tijd_uren * 60 %} {% set eindtijd = now() + timedelta(minutes=totale_minuten | round) %} {{ eindtijd.strftime('%d-%m %H:%M') }} {% elif ontlaadvermogen_kw > 0 %} {% if configuratie['Laden_uitgebreide_weergave'] %} {% set resterende_energie_kwh = ((100 - laadpercentage) / 100) * totale_capaciteit_kwh_laden %} {% set tijd_uren = resterende_energie_kwh / ontlaadvermogen_kw %} {% set totale_minuten = tijd_uren * 60 %} {% set uren = (totale_minuten // 60) | round %} {% set minuten = (totale_minuten % 60) | round %} {{ configuratie['teksten']['laadduur_tekst'] }} {{ uren }}u {{ minuten }}m {% else %} {{ configuratie['teksten']['laden_tekst'] }} {% endif %} {% else %} {{ configuratie['teksten']['inactief_tekst'] }} {% endif %} {% endif %}
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
En hier versie; 1.0101 voor de PIB's. Geen update beschikbaar. ... heeft de meest recente firmware.shthpnz schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:20:
[...]
Op dit moment dezelfde melding:
Not ready (904)
Missing controller ID
Softwareversie 1.0103
[Afbeelding]
De AI-functie geeft geen verlossend antwoord
Dus niet iedereen heeft de beschikking over dezelfde versie firmware.
Maar we zien door de versienummers dat ons probleempje niet vast te pinnen is op één versie.
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s
1.0101 is de laatste publieke versie.Vale Ouwe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:29:
[...]
En hier versie; 1.0101 voor de PIB's. Geen update beschikbaar. ... heeft de meest recente firmware.
Beta-testers beschikken over nieuwere versie, zijnde 1.0103
Donald
Is er misschien voor het vrijgeven communicatie met de HW servers nodig en hebben deze een probleem?Vale Ouwe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:29:
[...]
En hier versie; 1.0101 voor de PIB's. Geen update beschikbaar. ... heeft de meest recente firmware.
Bedenk het is weekend het moment waarop systeembeheerders nog wel eens onderhoud willen uitvoeren.
Het verschil is niet zo groot. Bij mij is maart beloofd. Half februari een mail dat de termijn wordt verlengd naar begin april. Nu nu voor de tweede keer naar mei uitgesteld. Dus twee keer de afspraak niet nagekomen tov de eerste groep waar dat maar eenmaal was volgens mij.Leanderr schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:45:
[...]
Weet niet of de mensen die nu vertraging hebben hetzelfde krijgen. Denk het eigenlijk niet.
Het is en geen groep early adapters, niet de eerste die toehapte en de vertraging is 1 maand in plaats van 2,5 a 3.
Zelf 29 juli en nog geen 2 weken mail en geen uitstel.
Iets meer dan 1,5 maand uitstel dat scheelt maar weinig met de groep die wel shoptegoed kreeg.
Daarnaast was mijn bestelling zo getimed dat als de panelen weer opbrengst hebben na de winter de accu er is om dan direct terugleverkosten te voorkomen.
Argument early adapter is er alleen als ze voor de zoveel eerste bestellingen dit hadden aangekondigd, nee het was compensatie voor het wachten wat nu bijna net zolang is als de eerste groep.
Ik zie al met al dus niet zoveel verschil, iets korter maar wel twee keer verzet ipv een keer. Ik zou het logisch vinden als ze dat nu weer doen omdat ze (zelfs twee keer) hun afspraak niet nakomen.
Maar w gaan het merken t.z.t. of is er al iets van bekend @HomeWizard_NL ?
Verwijderd
Zie de topic start; er is ca 8% marge (dus boven wat je ziet als 100%). Lekker vol laden dus!Euma3000 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:08:
Tussentijdse update, gisteravond ongeveer 30% van de accu opgebruikt. Hij kwam binnen met 47% lading. Vandaag met zonnetje is ie helemaal volgeladen tot 100%. Zit er een overlaadmarge in? Zo niet, dan zou de optie om tot 80% te laden wel wenselijk zijn. Ik ben tot nu toe tevreden met de functie, maar de opties in de software zijn nogal spartaans, wat begrijpelijk is, maar hoop dat er meer komt naarmate de tijd vordert. Ik heb zelf geen last van de dropouts van de verbinding zoals sommigen beschrijven, alles stabiel. Ik woon wel klein en de meterkast zit vrij dichtbij.
Interessant, ik zou de batterij (besteld 6 januari 2025) eind april krijgen, maar nog geen uitstelmail gehad. Die kan uiteraard nog komen, maar zou ik wel jammer vinden... Ik heb momenteel al vaak ruim 3 batterijen opwek over, die ik dan 's nachts ook leeg krijg. FInancieel levert dat nog wienig nadeel op (alleen terugleverboete die niet lager wordt), maar toch...Arie. schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Het verschil is niet zo groot. Bij mij is maart beloofd. Half februari een mail dat de termijn wordt verlengd naar begin april. Nu nu voor de tweede keer naar mei uitgesteld.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Resultaten van de Feature Request inzake Homewizard Plug-In Battery:
Recent heb ik een post geschreven en jullie allen gevraagd om eens mee te denken welke features je graag zou zien richting de Homewizard Plug-In Battery (PIB). Overal waar “tweakers”staat kan ook “klanten” gelezen worden. Het doel hiervan was 2 ledig. Namelijk:Het verzamelen van features die tweakers graag ontwikkeld zien worden voor de PIB;
Homewizard inzicht te geven in de wensen van tweakers.
Nu de ingebruikname name een feit is ervaren we met zijn allen hoe de PIB zich werkelijk gedraagt in ons huishouden / bedrijf. Is het zoals we hadden verwacht? Lopen we toch tegen issues aan? Hadden we liever een bepaalde functionaliteit toch gehad? De praktijk heeft ons ervaringen rijker gemaakt. Deze ervaringen delen we massaal via het topic / DM of op een andere manier met elkaar maar ook met Homewizard.
We kennen de huidige mogelijkheden en beperkingen van de PIB in onze eigen persoonlijke situatie. “Tja, het was toch handiger geweest als er laaduitstel opgezeten had i.v.m het opladen van de EV”. Zomaar een gedachte die bij sommige tweakers die hebben gereageerd is ontstaan. Daarom goed om eens gewenste features te inventariseren op basis van jullie persoonlijke ervaringen.
Daar gaan we!
Het aantal deelnemers die via tweakers hebben gereageerd is 28 op het moment van schrijven. Sommige tweakers gaven 1 gewenste feature aan, andere tweakers meerdere. Ik zal de uitkomsten met jullie delen in volgorde van meest genoemd naar steeds minder genoemde gewenst features.:strip_exif()/f/image/2xRKvOMLK2DQnYqI1SIHFqdt.png?f=user_large)
Bron: Door AI gegenereerde afbeelding.
1. Full Control
Met stip en grote afstand staat toch wel de controle over de batterij ( 14 x benoemd ). Dit is wel de meest uitgesproken feature. De PIB zou volgens deze tweakers meer mogelijkheden moeten bieden. De manieren waarop variëren een beetje. Denk hierbij aan:- Laad en ontlaad momenten zelf kunnen bepalen bijvoorbeeld met:
- Energy Saver Tasks;
- Een volledig open API zodat naar eigen inzichten geladen en ontladen kan worden. Een toepassing is de
dynamische tarieven. Laden op goedkope uren. Afdekken van de dure uren (dan pas ontladen);
- Een knop in de app (laden is er inmiddels), maar ook voor ontladen.
- Een laad en ontlaad schema (zelf te bepalen) op basis van dag / week. Met name voor dynamische
tarieven.
Een argument die hierbij ook terugkomt is prioriteit aan het laden van de EV kunnen gegeven. Ook wensen tweakers dat er een taak gestart moet kunnen worden als de batterij (deels) vol is m.b.v. bijvoorbeeld een Energy Socket.
2. Verbetering RTE
Dit wordt door 5 tweakers aangegeven. De RTE is sommige onder ons een doorn in het oog. “Dat moet beter, zeker gezien de aangegeven range door Homewizard zelf”. Middels het zelf kunnen aansturen van het laad- en ontlaad vermogen denken tweakers naar de beste performance te kunnen zoeken en daar hun systeem op in te richten. Dit punt zie ik als verlengde van feature 1. Dit is nodig om nummer 2 te kunnen realiseren verwacht ik, al laat de app al wel deze optie zien maar is deze niet naar eigen belevenis in te stellen. Deze staat voor laden en ontladen beide vast op 800 Watt. Het “weggooien” van stroom wordt ook als zonde ervaren maar er is wel een besef dat dit bij iedere omvormer en batterij zal zijn. Doel is minimaliseren.3. Notificaties
Op de 3e plek staat toevoegen van notificaties. Benoemd door 4 tweakers. Waar met name naar gezocht wordt is een notificatie voor:- Batterij vol;
- Batterij leeg;
- Batterij is offline;
- Batterij staat in storing.
Dit alles met als doel zelf in te kunnen grijpen of een actie te starten / stoppen. Het wordt als vervelend ervaren dat hier op een andere manier achter gekomen moet worden.
4. SoC minimum
Batterij laten stoppen met ontladen (aangegeven door 3 tweakers). Hierbij valt te denken aan:Aankunnen geven dat op tijdstip X de SoC minimaal Y procent moet zijn om de duurdere uren af te kunnen dekken. Dit speelt met name ook weer bij de dynamische contracten. Stel de batterij ontlaad snel tegen nog niet de duurste uren dan zou de batterij leeg kunnen zijn op de duurste uren.
5. Tijdstip Handmatig Laden
De batterij handmatig kunnen laden maar dan bijvoorbeeld vanaf tijdstip X met als doel SoC drift te voorkomen. (aangegeven door 2 tweakers). De handmatige optie zit in de app en wordt als prima ervaren. Echter een tijdstip toevoegen zou voor deze tweakers een uitkomst zijn. Daarna weer terug naar NOM.6. Grafieken in de App
De batterij grafiek uitlijnen (1 tweaker) met de andere grafieken in de app. Er zit nu een verschuiving in de tijd t.o.v. andere grafieken. Daarnaast is het de wens om per batterij een grafiek te tonen i.p.v. 1 batterij (2 tweakers).7. PIB i.c.m. het Energy Display
Genoemd door 1 tweaker is op het Energy Display laten zien met hoeveel Watt de batterij aan het laden c.q. Ontladen is d.m.v. een ring en kleur.8. XOM
XOM naast NOM wordt genoemd door 2 tweakers.9. Aansluitingen op de PIB
Als ene laatste feature geeft 1 tweaker aan het prettig te vinden als de PIB bekabeld kan worden i.p.v. alleen wifi. Ook zou het fijn zijn als er een USB-c poort op de PIB zou zitten. De gedachte is een mogelijkheid hebben tot opladen van een device bij uitval van bijvoorbeeld het net.10. Schakelvertragingen
De laatst binnen gekomen feature aangegeven door 1 tweaker is om de schakelvertraging tussen ontladen en laden en visa versa zelf instelbaar te maken. Tweaker ervaart problemen i.c.m. bijvoorbeeld de schakeltijden van zijn droger i.c.m. De PIB.Als ik naar veel punten kijk is er best wat overlap te vinden tussen de verschillende feature requests. Het maakt het wat lastiger om sommige onder 1 noemer te scharen. Voor anderen is het overduidelijk. Hopelijk heeft deze inventarisatie een mooi overzicht opgeleverd met wensen van tweakers en kan het voor Homewizard een mooie ingang zijn naar........
Time will tell. Misschien ook leuk discussie materiaal voor op tweakers.
Enkele opmerkingen:
- Houdt in je achterhoofd dat een feature request voor jou compleet zinloos kan zijn maar voor iemand anders een serieuze verbeteringen is in zijn gebruikersomgeving en belevingservaring;- Staffel je argumenten met feiten en wellicht weet je al een hele leuke work-around om het doel van een tweaker nu al mogelijk te maken.
- Dooddoeners als “Dit wist je van te voren” zijn geen constructieve bijdrage aan een discussie. Realiseer je dat uit praktijkervaringen maar zo andere wensen kunnen zijn ontstaan.
- Alle feature requests zijn via DM binnen gekomen of ik moet ze per toeval hebben gezien on topic.
In eerder posts heeft Homewizard al aangegeven dat er meer mogelijkheden gaan komen waaronder dynamische mogelijkheden en API aansturing. Deze informatie is terug te vinden in de TS van dit topic.
Hopelijk is alle informatie die ik verkregen heb van tweakers goed verwerkt in deze post. Laat me anders gerust per DM weten wat er niet goed beschreven is. Pas ik het aan. Alle tweakers die hieraan hebben meegewerkt, dank voor jullie input!
@HomeWizard_NL , voor jullie hopelijk een overzicht hoe er gekeken wordt naar de gewenste mogelijkheden bij een mooi product dat alleen maar mooier kan worden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1KAO0jgS2RFyLYNdgmS4B2md.jpg?f=user_large)
Bron: Homewizard website
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
ik heb op 19dec besteld met levering eind april. Ook nog niets gehoord, maar levering is pas over een maand (als er geen extra vertraging is). Dus je zult nog even geduld moeten hebben...elsinga schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:40:
[...]
Interessant, ik zou de batterij (besteld 6 januari 2025) eind april krijgen, maar nog geen uitstelmail gehad. Die kan uiteraard nog komen, maar zou ik wel jammer vinden... Ik heb momenteel al vaak ruim 3 batterijen opwek over, die ik dan 's nachts ook leeg krijg. FInancieel levert dat nog wienig nadeel op (alleen terugleverboete die niet lager wordt), maar toch...
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Top-post, zeer bedankt voor de moeite. Hopelijk kan HW er wat mee qua input. Ik ben ook erg benieuwd naar een reactie.Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:Resultaten van de Feature Request inzake Homewizard Plug-In Battery:
De meeste verzoeken zijn trouwens af te dekken met punt 1 Full Control 😉, dus met het inrichten daarvan worden volgens mij veel Tweakers blij gemaakt!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hoop dat het 80 meter interferentie probleem voor die tijd is verholpen. Heb de batterij sinds begin februari en werkt uitstekend maar als zendamateur kun je niet zenden op 80 meter. De batterij gaat dan in koppelmodus en is zijn WIFI instellingen kwijt. HW weet hiervan en het is technisch op te lossen maar helaas nog niet geimplementeerd. Dus ik zet de batterij steeds uit als ik uitkom op 80 meter. Weten de mede amateurs dit ook even.elsinga schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:40:
[...]
Interessant, ik zou de batterij (besteld 6 januari 2025) eind april krijgen, maar nog geen uitstelmail gehad. Die kan uiteraard nog komen, maar zou ik wel jammer vinden... Ik heb momenteel al vaak ruim 3 batterijen opwek over, die ik dan 's nachts ook leeg krijg. FInancieel levert dat nog wienig nadeel op (alleen terugleverboete die niet lager wordt), maar toch...
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Zo juist de restrictie weer kunnen uitschakelen."Vale Ouwe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:15:
Voor de tweede keer deze week was 1 van de 3 accu's de verbinding met de P1-meter kwijt.
Na weer verbinding te maken en synchroniseren krijg ik weer dezelfde foutmelding wanneer ik de veiligheids restrictie er weer af probeer te halen:
[Afbeelding]
Gedurende de middag diverse keren zonder succes geprobeerd.
Geen idee waarom het nu wel weer werkt.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 125% gewijzigd door nikon. op 22-03-2025 19:49 ]
Zit je wel op de laatste firmware van de batterij?nikon. schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:46:
Mijn accu is netjes opgeladen vandaag maar vertikt het al een paar uur om te ontladen helaas. Alles lijkt oké in de app. Iemand een idee hoe dit komt? Op dit moment neem ik af van het net en de batterij springt niet bij terwijl de accu nog voor 90% gevuld is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je gewoon niets doet, en morgen nog eens kijkt. Ik snap dat bezitters van een nieuwe accu er met hun neus bovenop zitten, en elke hik opmerken (ga ik ook doen, weet ik zekernikon. schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:46:
Mijn accu is netjes opgeladen vandaag maar vertikt het al een paar uur om te ontladen helaas. Alles lijkt oké in de app. Iemand een idee hoe dit komt? Op dit moment neem ik af van het net en de batterij springt niet bij terwijl de accu nog voor 90% gevuld is.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als ik dit zo lees gaat de wifi controller aan de haal. De lader en de omvormer is volledig afgeschermd.Hammetje3FR schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:36:
[...]
Hoop dat het 80 meter interferentie probleem voor die tijd is verholpen. Heb de batterij sinds begin februari en werkt uitstekend maar als zendamateur kun je niet zenden op 80 meter. De batterij gaat dan in koppelmodus en is zijn WIFI instellingen kwijt. HW weet hiervan en het is technisch op te lossen maar helaas nog niet geimplementeerd. Dus ik zet de batterij steeds uit als ik uitkom op 80 meter. Weten de mede amateurs dit ook even.
Dit is dus niet emc compatible. Jammer. Ik hoop dat ik het fout heb.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Dat zou best eens kunnen.JeroenH schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:54:
[...]
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je gewoon niets doet, en morgen nog eens kijkt. Ik snap dat bezitters van een nieuwe accu er met hun neus bovenop zitten, en elke hik opmerken (ga ik ook doen, weet ik zeker) maar misschien is geduld een goed medicijn.
Wifisterkte kan hier flink wisselen tussen de 3 PIB's (tussen <60 en 100%) alsof er spontaan gewisseld wordt tussen accespoints.
Eerder vanmiddag (tijdens een poging het "probleem" op te lossen) kon 1 PIB een update krijgen en de andere twee hadden die kennelijk spontaan gekregen.
Verder erg tevreden mee.
Ik kan de geimporteerde kWh per week op één hand tellen.
[ Voor 32% gewijzigd door Vale Ouwe op 22-03-2025 20:19 ]
Een ferrite clamp om de netsnoer kan al veel doen.GL007 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:13:
[...]
Als ik dit zo lees gaat de wifi controller aan de haal. De lader en de omvormer is volledig afgeschermd.
Nee, HW heeft dit al uitgezocht en het blijkt dat de touchbutton een hoogfrequent veld in de 80 meterband 'ziet' als een aanraking van de button. Hierdoor gaat de koppelmodus in werking. De rest van de batterij is niet gevoelig voor hoogfrequent velden.GL007 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:13:
[...]
Als ik dit zo lees gaat de wifi controller aan de haal. De lader en de omvormer is volledig afgeschermd.
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Bij installatie van de 1e PIB tikfout gemaakt in WW Setuppass ipv SetupPass. Hierdoor leek het dat niet Homewizard, maar het tablet in een oneindige loop kwam. Ten einde raad PIB maar weer uitgeschakeld. Na inschakelen accu weer terug in dezelfde loop.
Toen hetzelfde proberen uit te voeren op mijn telefoon. Resultaat: Vlekkeloze installatie.
Vanmorgen de 2e PIB dmv de telefoon geïnstalleerd. Geen enkel probleem ervaren.
Hoewel ik het niet 100% zeker weet verdenk ik OnePlus OS van deze hickup.
Gelukkig dus geen emc problemen. Ja die touch button dat is helaas.Hammetje3FR schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:31:
[...]
Nee, HW heeft dit al uitgezocht en het blijkt dat de touchbutton een hoogfrequent veld in de 80 meterband 'ziet' als een aanraking van de button. Hierdoor gaat de koppelmodus in werking. De rest van de batterij is niet gevoelig voor hoogfrequent velden.
1.0017.Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:54:
[...]
Zit je wel op de laatste firmware van de batterij?
Ik ga even niks doen en kijken of vannacht de accu zelf weer begint met ontladen.
Ik heb geen bèta en het versie 1.0101nikon. schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:43:
[...]
1.0017.
Ik ga even niks doen en kijken of vannacht de accu zelf weer begint met ontladen.
Even uit en aan zetten met de draaiknop.nikon. schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:43:
[...]
1.0017.
Volgens mij heb je nog een oude versie.
Deze heb ik.
:strip_exif()/f/image/QnI42W3hdzAnuDdX43DEuqG8.jpg?f=fotoalbum_large)
Even met de hand ge-update en hij is nu op zelfde versie als jullie en netjes aan het ontladen. Geen idee waarom er geen automatische update is gedraaid.peterbier schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:48:
[...]
Even uit en aan zetten met de draaiknop.
Volgens mij heb je nog een oude versie.
Deze heb ik.
[Afbeelding]
Ik mis nu eigenlijk 2 rondjes op t display die ik voor de batterij kan gebruiken.
Mijn request is dus méér rondjes en de notificaties vind ik ook top (batterij vol/leeg/storing).
Iemand gaf aan dat 'full control' een boel tweakers zou helpen, maar ik ben er dan niet een van. Geen HA etc, maar wel graag bezig met deze snuisterijen (spullen die het gewoon en in te stellen zónder HA)
[ Voor 6% gewijzigd door pizzapieter op 22-03-2025 21:32 . Reden: onvolledig ]
Hier blijft de foutcode oppoppen als ik de restrictie wil verwijderen.Vale Ouwe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Zo juist de restrictie weer kunnen uitschakelen."
Gedurende de middag diverse keren zonder succes geprobeerd.
Geen idee waarom het nu wel weer werkt.
[ Voor 92% gewijzigd door shthpnz op 22-03-2025 21:21 ]
Als een bestelling uit augustus naar mei wordt gezet kan je zelf de conclusie trekken wat er gaat gebeuren met een bestelling uit december of januari met beloofde levering in april….. 😉SpeedingWilly schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:
[...]
ik heb op 19dec besteld met levering eind april. Ook nog niets gehoord, maar levering is pas over een maand (als er geen extra vertraging is). Dus je zult nog even geduld moeten hebben...
En nu post ik niet meer over levertijd, verlies nemen en maar positief bekijken dat de firmware dan meer updates heeft gehad en minder kinderziektes 😃🫣
Het bestaan van de website heb ik hier bij Tweakers ontdekt en er inmiddels een aantal HomeWizard gebruikers in mijn nabijheid op gewezen. Niemand wist van het bestaan, staat dit ergens op de HW website of handleidingen vermeld?Ik kijk vaker op de website dan op de mobiele telefoon https://hwenergy.app/
Foutje..eovermeer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:57:
[...]
Het bestaan van de website heb ik hier bij Tweakers ontdekt en er inmiddels een aantal HomeWizard gebruikers in mijn nabijheid op gewezen. Niemand wist van het bestaan, staat dit ergens op de HW website of handleidingen vermeld?
[ Voor 5% gewijzigd door Cardwizard op 22-03-2025 23:00 ]
Verwijderd
Dat hoef niet zo te zijn. Als de onderdelen voor de april batch reeds besteld zijn en geleverd worden volgens afgesproken levertijd is er niet heel veel aan de hand. Of men moet in de knel komen met productiecapaciteit omdat eerst het restant maart batch gemaakt moet worden.Arie. schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:06:
[...]
Als een bestelling uit augustus naar mei wordt gezet kan je zelf de conclusie trekken wat er gaat gebeuren met een bestelling uit december of januari met beloofde levering in april….. 😉
En nu post ik niet meer over levertijd, verlies nemen en maar positief bekijken dat de firmware dan meer updates heeft gehad en minder kinderziektes 😃🫣
Aanstaande maandag leveren is ook voor 10 mei.
Helaas niet.
En nadat @HomeWizard_NL de melding heeft verwijderd zie ik nu net dat die weer terug is
Ik ga deze oplossing maar zo proberen.GL007 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:37:
[...]
Het is mogelijk dat je jouw probleem op lost met een nieuwe herstart
Dit wil zeggen batterij uit de app verwijderen en dan uit schakelen en stekker 10 min uit het net hierna stekker weer in het net, inschakelen en batterij toevoegen in het app. Je zult zien dat na 10 minuten de batterij weer gaat werken.
Dit was voor mij de oplossing en hierna heb ik geen problemen gehad.
Edit:
Net gedaan en dat werkt.
Toch ook maar mail gedaan naar @HomeWizard_NL want ben ook beta tester en wel handig als ik ze op de hoogte houd.
[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 23-03-2025 06:26 ]
Mooi overzicht zo. Ik realiseer me dat mijn behoefte in zomer ook weer anders is dan maart met veel zon en koude nachten.Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:Resultaten van de Feature Request inzake Homewizard Plug-In Battery:
Recent heb ik een post geschreven en jullie allen gevraagd om eens mee te denken welke features je graag zou zien richting de Homewizard Plug-In Battery (PIB). Overal waar “tweakers”staat kan ook “klanten” gelezen worden. Het doel hiervan was 2 ledig. Namelijk:
Het verzamelen van features die tweakers graag ontwikkeld zien worden voor de PIB;
Nu de ingebruikname name een feit is ervaren we met zijn allen hoe de PIB zich werkelijk gedraagt in ons huishouden / bedrijf. Is het zoals we hadden verwacht? Lopen we toch tegen issues aan? Hadden we liever een bepaalde functionaliteit toch gehad? De praktijk heeft ons ervaringen rijker gemaakt. Deze ervaringen delen we massaal via het topic / DM of op een andere manier met elkaar maar ook met Homewizard.
We kennen de huidige mogelijkheden en beperkingen van de PIB in onze eigen persoonlijke situatie. “Tja, het was toch handiger geweest als er laaduitstel opgezeten had i.v.m het opladen van de EV”. Zomaar een gedachte die bij sommige tweakers die hebben gereageerd is ontstaan. Daarom goed om eens gewenste features te inventariseren op basis van jullie persoonlijke ervaringen.
Daar gaan we!
Het aantal deelnemers die via tweakers hebben gereageerd is 28 op het moment van schrijven. Sommige tweakers gaven 1 gewenste feature aan, andere tweakers meerdere. Ik zal de uitkomsten met jullie delen in volgorde van meest genoemd naar steeds minder genoemde gewenst features.
[Afbeelding]
1. Full Control
Met stip en grote afstand staat toch wel de controle over de batterij ( 14 x benoemd ). Dit is wel de meest uitgesproken feature. De PIB zou volgens deze tweakers meer mogelijkheden moeten bieden. De manieren waarop variëren een beetje. Denk hierbij aan:
- Laad en ontlaad momenten zelf kunnen bepalen bijvoorbeeld met:
- Energy Saver Tasks;
- Een volledig open API zodat naar eigen inzichten geladen en ontladen kan worden. Een toepassing is de
dynamische tarieven. Laden op goedkope uren. Afdekken van de dure uren (dan pas ontladen);
- Een laad en ontlaad schema (zelf te bepalen) op basis van dag / week. Met name voor dynamische
tarieven.
Een argument die hierbij ook terugkomt is prioriteit aan het laden van de EV kunnen gegeven. Ook wensen tweakers dat er een taak gestart moet kunnen worden als de batterij (deels) vol is m.b.v. bijvoorbeeld een Energy Socket.
2. Verbetering RTE
Dit wordt door 5 tweakers aangegeven. De RTE is sommige onder ons een doorn in het oog. “Dat moet beter, zeker gezien de aangegeven range door Homewizard zelf”. Middels het zelf kunnen aansturen van het laad- en ontlaad vermogen denken tweakers naar de beste performance te kunnen zoeken en daar hun systeem op in te richten. Dit punt zie ik als verlengde van feature 1. Dit is nodig om nummer 2 te kunnen realiseren verwacht ik, al laat de app al wel deze optie zien maar is deze niet naar eigen belevenis in te stellen. Deze staat voor laden en ontladen beide vast op 800 Watt. Het “weggooien” van stroom wordt ook als zonde ervaren maar er is wel een besef dat dit bij iedere omvormer en batterij zal zijn. Doel is minimaliseren.
3. Notificaties
Op de 3e plek staat toevoegen van notificaties. Benoemd door 4 tweakers. Waar met name naar gezocht wordt is een notificatie voor:
- Batterij vol;
- Batterij leeg;
- Batterij is offline;
Dit alles met als doel zelf in te kunnen grijpen of een actie te starten / stoppen. Het wordt als vervelend ervaren dat hier op een andere manier achter gekomen moet worden.
4. SoC minimum
Batterij laten stoppen met ontladen (aangegeven door 3 tweakers). Hierbij valt te denken aan:
Aankunnen geven dat op tijdstip X de SoC minimaal Y procent moet zijn om de duurdere uren af te kunnen dekken. Dit speelt met name ook weer bij de dynamische contracten. Stel de batterij ontlaad snel tegen nog niet de duurste uren dan zou de batterij leeg kunnen zijn op de duurste uren.
De batterij handmatig kunnen laden maar dan bijvoorbeeld vanaf tijdstip X met als doel SoC drift te voorkomen. (aangegeven door 2 tweakers). De handmatige optie zit in de app en wordt als prima ervaren. Echter een tijdstip toevoegen zou voor deze tweakers een uitkomst zijn. Daarna weer terug naar NOM.
6. Grafieken in de App
De batterij grafiek uitlijnen (1 tweaker) met de andere grafieken in de app. Er zit nu een verschuiving in de tijd t.o.v. andere grafieken. Daarnaast is het de wens om per batterij een grafiek te tonen i.p.v. 1 batterij (2 tweakers).
7. PIB i.c.m. het Energy Display
Genoemd door 1 tweaker is op het Energy Display laten zien met hoeveel Watt de batterij aan het laden c.q. Ontladen is d.m.v. een ring en kleur.
8. XOM
XOM naast NOM wordt genoemd door 2 tweakers.
9. Aansluitingen op de PIB
Als ene laatste feature geeft 1 tweaker aan het prettig te vinden als de PIB bekabeld kan worden i.p.v. alleen wifi. Ook zou het fijn zijn als er een USB-c poort op de PIB zou zitten. De gedachte is een mogelijkheid hebben tot opladen van een device bij uitval van bijvoorbeeld het net.
10. Schakelvertragingen
De laatst binnen gekomen feature aangegeven door 1 tweaker is om de schakelvertraging tussen ontladen en laden en visa versa zelf instelbaar te maken. Tweaker ervaart problemen i.c.m. bijvoorbeeld de schakeltijden van zijn droger i.c.m. De PIB.
Als ik naar veel punten kijk is er best wat overlap te vinden tussen de verschillende feature requests. Het maakt het wat lastiger om sommige onder 1 noemer te scharen. Voor anderen is het overduidelijk. Hopelijk heeft deze inventarisatie een mooi overzicht opgeleverd met wensen van tweakers en kan het voor Homewizard een mooie ingang zijn naar........
Enkele opmerkingen:
- Houdt in je achterhoofd dat een feature request voor jou compleet zinloos kan zijn maar voor iemand anders een serieuze verbeteringen is in zijn gebruikersomgeving en belevingservaring;
- Staffel je argumenten met feiten en wellicht weet je al een hele leuke work-around om het doel van een tweaker nu al mogelijk te maken.
- Dooddoeners als “Dit wist je van te voren” zijn geen constructieve bijdrage aan een discussie. Realiseer je dat uit praktijkervaringen maar zo andere wensen kunnen zijn ontstaan.
- Alle feature requests zijn via DM binnen gekomen of ik moet ze per toeval hebben gezien on topic.
In eerder posts heeft Homewizard al aangegeven dat er meer mogelijkheden gaan komen waaronder dynamische mogelijkheden en API aansturing. Deze informatie is terug te vinden in de TS van dit topic.
Hopelijk is alle informatie die ik verkregen heb van tweakers goed verwerkt in deze post. Laat me anders gerust per DM weten wat er niet goed beschreven is. Pas ik het aan. Alle tweakers die hieraan hebben meegewerkt, dank voor jullie input!
@HomeWizard_NL , voor jullie hopelijk een overzicht hoe er gekeken wordt naar de gewenste mogelijkheden bij een mooi product dat alleen maar mooier kan worden.
[Afbeelding]
Vraagje als in opleiding zijnde tweaker. Wat is XOM?
Met al deze techneuten vermoed ik een regelstrategie die niet kiest voor nul op de meter maar een waarde X zodat het momentane vermogen niet rond de nul wiebelt.
En welk voordeel heeft dat dan?
Het resultaat is wat ons betreft erg goed. Ik realiseer me dat dit misschien wel de beste maand is voor een batterij maar toch. Onze afname is al laag, maar met alleen 2x HW pib zou dat waarschijnlijk nog lager zijn geweest.
We zien duidelijk verschil in het vermogen ons verbruik nom te houden bij beide batterijen.
Verlies door elkaar tegenwerken zal je niet zien op de afbeelding, maar is hier beperkt tot misschien 1kWh deze week hooguit. Ik verwacht in werkelijkheid minder dan de helft daarvan. Het elkaar laden treed zelden op en duurt meestal maar kort.
We kijken uit naar de 2e HW pib die in bestelling staat, maar voor nu zijn we al erg blij met het voorlopige resultaat.
Deze week tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/IdJ6gsx5u8les698pjftafSs.jpg?f=fotoalbum_large)
Zover mijn kennis daar rijkt..... NOM afkorting staat voor Nul Op de Meter. Wat je eigenlijk tegen de p1 poort zegt is dat je geen stroom wenst af te leveren aan het net en geen stroom wilt afnemen. Zolang dit kan met de batterijcapaciteit die beschikbaar is.Onnooooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:02:
[...]
Mooi overzicht zo. Ik realiseer me dat mijn behoefte in zomer ook weer anders is dan maart met veel zon en koude nachten.
Met al deze techneuten vermoed ik een regelstrategie die niet kiest voor nul op de meter maar een waarde X zodat het momentane vermogen niet rond de nul wiebelt.
XOM is eigenlijk hetzelfde principe maar nu vul je voor X niet nul in maar bijvoorbeeld 200. Je wilt dan bijvoorbeeld altijd 200 Watt terugleveren. Ik heb begrepen dat dit o.a. je RTE kan verbeteren omdat je de omvormer op wat hogere niveau's laat draaien dan bij NOM. Ik heb dit een x in het Sessy topic gelezen maar heb het principe niet in de praktijk gezien.
De reageerders op de enquête hebben dus een verkeerde batterij gekocht. De HW accu doet precies wat er is beloofd. Plug en play en nom draaien. Als u een wasmachine koopt stuurt u dan ook een mailtje naar de fabrikant/leverancier als u iets mist wat er niet op zit maar volgens u wel zou moeten???? Ik wil helemaal geen wijzigingen aan de accu want anders wordt het een apparaat met andere functies dan ik heb besteld. En over de RTE, mijn vorige EV's hadden een RTE van 85 maar mijn huidige Tesla een RTE van 78. Doen jullie mee om Tesla aan te schrijven ivm met de RTE???JeroenH schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:34:
[...]
Top-post, zeer bedankt voor de moeite. Hopelijk kan HW er wat mee qua input. Ik ben ook erg benieuwd naar een reactie.
De meeste verzoeken zijn trouwens af te dekken met punt 1 Full Control 😉, dus met het inrichten daarvan worden volgens mij veel Tweakers blij gemaakt!
Storingen!! Die worden netjes, langzaam of snel, opgelost en hebben weinig invloed op uw leven. Maar EV storingen met de accu heb ik wel anders mee gemaakt. Nieuwe EV, 60k, 2 weken oud, 3 dagen voor vertrek vakantie Polen en Tsjechië, niet meer kunnen laden. Reparatie duur 10 dagen. Dus niet de volgende dag vervangen maar vakantie wijzigen.
De accu werkt prima, 1x storing gehad maar zichzelf opgelost na 3 uur. Huis vol met wifi apparaten, 1 KPN router, in meterkast begane grond, accu boven en huis is 3 hoog, met plat dak. Had hiervoor een gemiddelde eigen consumptie zon van 60%, draai nu in maart op 91% zon. Lang leve de HW accu.
Sorry ik vind dit te gemakkelijk. De post gelezen? Ik quote " - Dooddoeners als “Dit wist je van te voren” zijn geen constructieve bijdrage aan een discussie. Realiseer je dat uit praktijkervaringen maar zo andere wensen kunnen zijn ontstaan."hunter3315nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:00:
[...]
De reageerders op de enquête hebben dus een verkeerde batterij gekocht. De HW accu doet precies wat er is beloofd. Plug en play en nom draaien. Als u een wasmachine koopt stuurt u dan ook een mailtje naar de fabrikant/leverancier als u iets mist wat er niet op zit maar volgens u wel zou moeten???? Ik wil helemaal geen wijzigingen aan de accu want anders wordt het een apparaat met andere functies dan ik heb besteld. En over de RTE, mijn vorige EV's hadden een RTE van 85 maar mijn huidige Tesla een RTE van 78. Doen jullie mee om Tesla aan te schrijven ivm met de RTE???
Storingen!! Die worden netjes, langzaam of snel, opgelost en hebben weinig invloed op uw leven. Maar EV storingen met de accu heb ik wel anders mee gemaakt. Nieuwe EV, 60k, 2 weken oud, 3 dagen voor vertrek vakantie Polen en Tsjechië, niet meer kunnen laden. Reparatie duur 10 dagen. Dus niet de volgende dag vervangen maar vakantie wijzigen.
De accu werkt prima, 1x storing gehad maar zichzelf opgelost na 3 uur. Huis vol met wifi apparaten, 1 KPN router, in meterkast begane grond, accu boven en huis is 3 hoog, met plat dak. Had hiervoor een gemiddelde eigen consumptie zon van 60%, draai nu in maart op 91% zon. Lang leve de HW accu.
Hoe werkt XOM.Onnooooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:02:
[...]
Mooi overzicht zo. Ik realiseer me dat mijn behoefte in zomer ook weer anders is dan maart met veel zon en koude nachten.
De batterij werkt met de sturing van de P1-meter die zijn data weer van de slimme meter krijgt.
Die sturing probeert de slimme meter op nul te houden en hoewel dat redelijk lukt is het niet perfect. Er zullen altijd schakel momenten zijn waardoor je onnodig een beetje afneemt of leruglevert.
Met XOM probeer je dat af te vangen. De meeste mensen zullen in de zomer maanden een structureel overschot hebben en de winter juist een tekort.
Als je dan de sturing van data van de P1-meter een beetje kan wijzingen dan kan je in de zomer er voor zorgen dat je niets onnodig importeert en in de winter niets onnodig afneemt.
Voorbeeld: De simme meter zegt -100W dan zal de sturing voor de batterij zijn: ga 100W laden
Als je dan bij de slimme meter een X waarde van 100 W optelt dan wordt de sturing: Doe niets.
Echter als de slimme meter = 0W + 100W voor XOM dan wordt de sturing: Ga 100W ontladen Dit gebeurd dan echter terwijl je in werkelijkheid nog geen ontlading nodig hebt. Je bouwt op die manier een buffer voor een schakelmoment waarin anders kort stroom van het net gehaald had moeten worden.
In de winter kan je het juist andersom doen en dan trek je juist 100W van de slimme meter af en ga je eerder dan nodig laden. Hiermee vang je dan elk beetje dat onnodig naar het net zou zijn geleverd op.
PS De 100W waarden zijn een voorbeeld. De X waarde zou instelbaar dienen te zijn zodat je als gebruiker kan kiezen wat het beste bij jouw gebruik/opwek profiel past.
Volledig eens met deze "tweaker" wens.
Maar ga je dan niet voorbij aan het feit dat een plug-in stekkeraccu, en zeker zoals opgezet door HW, in de eerste plaats niet bedoeld is voor tweakers maar voor "Henk en Ingrid" die in de eerste plaats willen dat je alleen maar de stekker moet inpluggen en er verder geen omkijken meer naar hebt?
Thuisbatterijen - en ook niet zo plug in batterijen - waar je meer of minder zelf kan op instellen zijn er al bij de vleet.
[ Voor 62% gewijzigd door Independent op 23-03-2025 09:29 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
En andersom: als je een continue sluipverbruik van bijvoorbeeld 100 W toestaat, wordt het voor de energiemaatschappij en/of netbeheerder lastiger om aan te tonen dat jij een thuisbatterij hebt.hanev001 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:07:
[...]
Hoe werkt XOM.
De batterij werkt met de sturing van de P1-meter die zijn data weer van de slimme meter krijgt.
Die sturing probeert de slimme meter op nul te houden en hoewel dat redelijk lukt is het niet perfect. Er zullen altijd schakel momenten zijn waardoor je onnodig een beetje afneemt of leruglevert.
Met XOM probeer je dat af te vangen. De meeste mensen zullen in de zomer maanden een structureel overschot hebben en de winter juist een tekort.
Als je dan de sturing van data van de P1-meter een beetje kan wijzingen dan kan je in de zomer er voor zorgen dat je niets onnodig importeert en in de winter niets onnodig afneemt.
Voorbeeld: De simme meter zegt -100W dan zal de sturing voor de batterij zijn: ga 100W laden
Als je dan bij de slimme meter een X waarde van 100 W optelt dan wordt de sturing: Doe niets.
Echter als de slimme meter = 0W + 100W voor XOM dan wordt de sturing: Ga 100W ontladen Dit gebeurd dan echter terwijl je in werkelijkheid nog geen ontlading nodig hebt. Je bouwt op die manier een buffer voor een schakelmoment waarin anders kort stroom van het net gehaald had moeten worden.
In de winter kan je het juist andersom doen en dan trek je juist 100W van de slimme meter af en ga je eerder dan nodig laden. Hiermee vang je dan elk beetje dat onnodig naar het net zou zijn geleverd op.
PS De 100W waarden zijn een voorbeeld. De X waarde zou instelbaar dienen te zijn zodat je als gebruiker kan kiezen wat het beste bij jouw gebruik/opwek profiel past.
[ Voor 81% gewijzigd door JeroenH op 23-03-2025 09:24 ]
Verwijderd
Daarnaast leuk als je je nul punt verlegt. Maar het opgenomen vermogen in huis hobbelt de hele tijd op en neer. Vooral meuk met geschakelde voedingen. (NAS bijvoorbeeld) Dus heel strak hou je het toch niet. Maar hoe erg is dat? De energieboer leest je slimme meter per kwartier uit. Dus de afname/teruglevering vlakt wel aardig uit.
Heb je gelijk in. Daarom staat het ook op de wensen lijst. Doet HW het dan is dat hele mooie extra. Doen ze het niet ben ik nog steeds blij met de batterij.Independent schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:18:
Kortom een heel lange uitleg om te zeggen dat je bij de HW accu ook de mogelijkheid wil om manueel het gridsetpoint naar eigen wens in te stellen?
Maar ga je dan niet voorbij aan het feit dat een plug-in stekkeraccu, en zeker zoals opgezet door HW, in de eerste plaats niet bedoeld is voor tweakers maar voor "Henk en Ingrid" die in de eerste plaats willen dat je alleen maar de stekker moet inpluggen en er verder geen omkijken meer naar hebt?
Thuisbatterijen - en ook niet zo plug in batterijen - waar je meer of minder zelf kan op instellen zijn er al bij de vleet.
Als ik het goed heb begrepen leest netwerkbeheerder per kwartier uit zowel levering als teruglevering. Er wordt dus binnen het kwartier niet gesaldeerd.Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:29:
Als of het niet opvalt dat je vorig jaar veel terug leverde en nu opeens veel minder en stabieler verbruikt hebt….
Daarnaast leuk als je je nul punt verlegt. Maar het opgenomen vermogen in huis hobbelt de hele tijd op en neer. Vooral meuk met geschakelde voedingen. (NAS bijvoorbeeld) Dus heel strak hou je het toch niet. Maar hoe erg is dat? De energieboer leest je slimme meter per kwartier uit. Dus de afname/teruglevering vlakt wel aardig uit.
Dat ligt aan je contract. Variabel/vast of juist dynamisch. Als je daar meer info over wenst dan staan er linkjes in de TS die je naar de juiste plek op tweakers verwijzen.Onnooooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Als ik het goed heb begrepen leest netwerkbeheerder per kwartier uit zowel levering als teruglevering. Er wordt dus binnen het kwartier niet gesaldeerd.
Dat de afname/teruglevering weg vlakt klopt niet. De tellers worden realtime bijgewerkt en dat zijn ook de waarden waarmee de rekening wordt gemaakt.Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:29:
Als of het niet opvalt dat je vorig jaar veel terug leverde en nu opeens veel minder en stabieler verbruikt hebt….
Hoe strak je het kan houden is afhankelijk van de hoogte van de schakelpieken en hoe hoog je de XOM waarde kan en wil instellen.
Is dit bij NOM ook niet zo? Ik noem maar een draaiende wasmachine rond het 0 punt.fikkie123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:37:
Het wordt juist vervelend/een garantie dingetje als de X van XOM gaat zorgen dat het relais van de batterij langere tijd aan het schakelen is bij bijvoorbeeld een bewolkte dag (= relatief constante opwekking)? Zou dat een probleem kunnen zijn?
De uitleg van @hanev001 begrijp ik ten minste😉En deze Henk leert natuurlijk van de meetdata en dit forum en constateert dan:Independent schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:18:
Kortom een heel lange uitleg om te zeggen dat je bij de HW accu ook de mogelijkheid wil om manueel het gridsetpoint naar eigen wens in te stellen?
- rendement accu neemt toe bij hogere vermogens
- in deze maart produceer ik veel meer dan ik verbruik
- dan maar starten laden als er veel vermogen beschikbaar is
- een wateraccu gaat eenvoudiger door een dergelijke setpoint te kunnen wijzigen
En deze afwegingen veranderen allemaal in de zomer, als ik die warmtepomp dan eindelijk koop, overstap op dynamische tarieven en einde salderingsregeling.
Meer flexibiliteit is ook voor deze Henk op termijn een vereiste
En ik had al HW metertjes😀
Geen idee hoe dat elders werkt.Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:29:
Maar hier middelt de netbeheerder het kW-vermogen per kwartier uit maar de kWh injectie en afname in real time.
En met een instelbaar gridsetpoint hou je het voor jezelf juist wel strak. De kleine schommelingen worden dan juist opgevangen door de batterij en niet door het net.
HW heeft duidelijk een andere weg en doelpubliek gekozen.
Het is dan aan de koper om - liefst voor men tot de aankoop overgaat - voor zichzelf uit te maken of hij of zij behoort tot dat doelpubliek.
[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 23-03-2025 09:47 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Gezien dit het zero tolerance HW topic is ga ik daar verder niet meer op in.Onnooooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:40:
...
- een wateraccu gaat eenvoudiger door een dergelijke setpoint te kunnen wijzigen
....
Ik stel het niet op prijs dat er allerlei gedachten en ideeen in mijn naam worden geuit.Onnooooo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:40:
[...]
De uitleg van @hanev001 begrijp ik ten minste😉En deze Henk leert natuurlijk van de meetdata en dit forum en constateert dan:
- rendement accu neemt toe bij hogere vermogens
- in deze maart produceer ik veel meer dan ik verbruik
- dan maar starten laden als er veel vermogen beschikbaar is
En deze afwegingen veranderen allemaal in de zomer, als ik die warmtepomp dan eindelijk koop, overstap op dynamische tarieven en einde salderingsregeling.
Meer flexibiliteit is ook voor deze Henk op termijn een vereiste
En ik had al HW metertjes😀
Ik heb een specifieke wens beschreven. de rest komt volledig voor jouw rekening.
(Denk aan boilers met NOM-sturing, batterij van een ander merk, laadpaal, etc.)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Daardoor verwacht ik zelf ook dat er nog wat extra functionaliteit wordt geïntroduceerd voor het huidige product.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Hoe krijg ik deze grafiek in de HW app? Of moet ik daar nog een extra HW apparaat voor hebben naast de P1 dongle?Sjamo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:10:
Hier hebben we onze eerste week met dubbele batterij. In ons geval nu een combinatie van HW pib en een andere batterij (geïnstalleerd, 3,5kWh).
Het resultaat is wat ons betreft erg goed. Ik realiseer me dat dit misschien wel de beste maand is voor een batterij maar toch. Onze afname is al laag, maar met alleen 2x HW pib zou dat waarschijnlijk nog lager zijn geweest.
We zien duidelijk verschil in het vermogen ons verbruik nom te houden bij beide batterijen.
Verlies door elkaar tegenwerken zal je niet zien op de afbeelding, maar is hier beperkt tot misschien 1kWh deze week hooguit. Ik verwacht in werkelijkheid minder dan de helft daarvan. Het elkaar laden treed zelden op en duurt meestal maar kort.
We kijken uit naar de 2e HW pib die in bestelling staat, maar voor nu zijn we al erg blij met het voorlopige resultaat.
Deze week tot nu toe:
[Afbeelding]
Nee, er zitten 4 telwerken in de slimme meter. 2 voor levering en 2 voor teruglevering.Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Dat ligt aan je contract. Variabel/vast of juist dynamisch. Als je daar meer info over wenst dan staan er linkjes in de TS die je naar de juiste plek op tweakers verwijzen.
Dus zelfs als je binnen een minuut levert en teruglevert lopen allebei op. Dit heeft niks met je contractvorm te maken.
@Onnooooo De frequentie van uitlezen is per kwartier voor de netbeheerder. De energieleverancier gebruikt deze data ook maar zal meestal per uur rekenen.
Voor de duidelijkheid: met deze Henk bedoel ik mijzelf!!hanev001 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:46:
[...]
Ik stel het niet op prijs dat er allerlei gedachten en ideeen in mijn naam worden geuit.
Ik heb een specifieke wens beschreven. de rest komt volledig voor jouw rekening.
Ik vond je uitleg juist zo helder!
Een dynamische XOM? 😁Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:39:
[...]
Is dit bij NOM ook niet zo? Ik noem maar een draaiende wasmachine rond het 0 punt.
De waarde voor start opladen batterij instellen op de hoogste piek afgelopen 15 minuten + X?
Als dus een wasmachine 2000W vraagt, pas de batterij opladen als er +2800W (2000+800) zonnestroom is. Na 20 minuten is het waswater op temperatuur en vraagt nog naar 500W voor het draaien van de trommel. Na 35 minuten (20+15) gaat de batterij laden alls er +1300W (500+800) zonnestroom beschikbaar is.
Huh?fikkie123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Een dynamische XOM? 😁
De waarde voor start opladen batterij instellen op de hoogste piek afgelopen 15 minuten + X?
Als dus een wasmachine 2000W vraagt, pas de batterij opladen als er +2800W (2000+800) zonnestroom is. Na 20 minuten is het waswater op temperatuur en vraagt nog naar 500W voor het draaien van de trommel. Na 35 minuten (20+15) gaat de batterij laden alls er +1300W (500+800) zonnestroom beschikbaar is.
Het doel is juist om op nul te blijven of afhankelijk van de X instelling daar een klein beetje boven of onder
Jouw idee zou juist de totale sturing omver gooien.
Dit zou je kunnen realiseren met je domatica controller als de X waarder aan stuurbaar wordt.fikkie123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Een dynamische XOM? 😁
Dit zou ik wel graag willen.
Mee eens. Nooit een apparaat kopen dat op dat moment niet doet wat je wil. Echter. Veel van deze feedback/wensen kwamen al naar voren direct bij introductie. Iedereen wil wat anders. Het is gewoon geldig om een batterij met de kwaliteit en support van HW te willen, maar met functies die andere apparaten hebben. HW hoeft daar echter geen gehoor aan te geven. Dat ze aangegeven hebben extra features (aanstuur-API, support dynamische tarieven) wel in te gaan bouwen is dus alleen maar een mooie bonus voor wie het product wel heeft (besteld) of wil.hunter3315nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:00:
[...]
De reageerders op de enquête hebben dus een verkeerde batterij gekocht. De HW accu doet precies wat er is beloofd.
Nee, dan koop je één van de vele concurrenten. Maar nogmaals, wensen/willen mag. Niet iedereen kan kopen wat ze precies willen. Dan is constructieve, onderbouwde feedback prima. Een wasmachine is vrij star en werkt nou eenmaal zoals je hem kocht. Het mooie aan de batterij is dat features toegevoegd kunnen worden. De hardware is af en degelijk. De meeste wensen gaan om software.hunter3315nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:00:
[...]
Als u een wasmachine koopt stuurt u dan ook een mailtje naar de fabrikant/leverancier als u iets mist wat er niet op zit maar volgens u wel zou moeten????
Met alle respect, maar ik verwacht dat NOM de standaard blijft, dat is immers waar hij voor bedoeld is. Extra features zullen aangezet of aangestuurd moeten worden. Wil je ze niet, dan gebruik je ze niet en heb je er ook geen last van.hunter3315nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:00:
[...]
Ik wil helemaal geen wijzigingen aan de accu want anders wordt het een apparaat met andere functies dan ik heb besteld.
Op zich mooi en handig overzicht, maar wat mij betreft jammer dat het op 1 grote hoop gooien leidt tot het wegvallen van delen van een door mij gevraagde feature.Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:Resultaten van de Feature Request inzake Homewizard Plug-In Battery:
Recent heb ik een post geschreven en jullie allen gevraagd om eens mee te denken welke features je graag zou zien richting de Homewizard Plug-In Battery (PIB). Overal waar “tweakers”staat kan ook “klanten” gelezen worden. Het doel hiervan was 2 ledig. Namelijk:
Het verzamelen van features die tweakers graag ontwikkeld zien worden voor de PIB;
Daar gaan we!
Het aantal deelnemers die via tweakers hebben gereageerd is 28 op het moment van schrijven. Sommige tweakers gaven 1 gewenste feature aan, andere tweakers meerdere. Ik zal de uitkomsten met jullie delen in volgorde van meest genoemd naar steeds minder genoemde gewenst features.
[Afbeelding]
1. Full Control
Met stip en grote afstand staat toch wel de controle over de batterij ( 14 x benoemd ). Dit is wel de meest uitgesproken feature. De PIB zou volgens deze tweakers meer mogelijkheden moeten bieden. De manieren waarop variëren een beetje. Denk hierbij aan:
- Laad en ontlaad momenten zelf kunnen bepalen bijvoorbeeld met:
- Energy Saver Tasks;
tarieven.
2. Verbetering RTE
Dit wordt door 5 tweakers aangegeven. De RTE is sommige onder ons een doorn in het oog. “Dat moet beter, zeker gezien de aangegeven range door Homewizard zelf”. Middels het zelf kunnen aansturen van het laad- en ontlaad vermogen denken tweakers naar de beste performance te kunnen zoeken en daar hun systeem op in te richten. Dit punt zie ik als verlengde van feature 1. Dit is nodig om nummer 2 te kunnen realiseren verwacht ik, al laat de app al wel deze optie zien maar is deze niet naar eigen belevenis in te stellen. Deze staat voor laden en ontladen beide vast op 800 Watt. Het “weggooien” van stroom wordt ook als zonde ervaren maar er is wel een besef dat dit bij iedere omvormer en batterij zal zijn. Doel is minimaliseren.
3. Notificaties
Op de 3e plek staat toevoegen van notificaties. Benoemd door 4 tweakers. Waar met name naar gezocht wordt is een notificatie voor:
- Batterij vol;
- Batterij leeg;
- Batterij is offline;
4. SoC minimum
Batterij laten stoppen met ontladen (aangegeven door 3 tweakers). Hierbij valt te denken aan:
Aankunnen geven dat op tijdstip X de SoC minimaal Y procent moet zijn om de duurdere uren af te kunnen dekken. Dit speelt met name ook weer bij de dynamische contracten. Stel de batterij ontlaad snel tegen nog niet de duurste uren dan zou de batterij leeg kunnen zijn op de duurste uren.
De batterij handmatig kunnen laden maar dan bijvoorbeeld vanaf tijdstip X met als doel SoC drift te voorkomen. (aangegeven door 2 tweakers). De handmatige optie zit in de app en wordt als prima ervaren. Echter een tijdstip toevoegen zou voor deze tweakers een uitkomst zijn. Daarna weer terug naar NOM.
6. Grafieken in de App
De batterij grafiek uitlijnen (1 tweaker) met de andere grafieken in de app. Er zit nu een verschuiving in de tijd t.o.v. andere grafieken. Daarnaast is het de wens om per batterij een grafiek te tonen i.p.v. 1 batterij (2 tweakers).
7. PIB i.c.m. het Energy Display
Genoemd door 1 tweaker is op het Energy Display laten zien met hoeveel Watt de batterij aan het laden c.q. Ontladen is d.m.v. een ring en kleur.
8. XOM
XOM naast NOM wordt genoemd door 2 tweakers.
9. Aansluitingen op de PIB
Als ene laatste feature geeft 1 tweaker aan het prettig te vinden als de PIB bekabeld kan worden i.p.v. alleen wifi. Ook zou het fijn zijn als er een USB-c poort op de PIB zou zitten. De gedachte is een mogelijkheid hebben tot opladen van een device bij uitval van bijvoorbeeld het net.
10. Schakelvertragingen
De laatst binnen gekomen feature aangegeven door 1 tweaker is om de schakelvertraging tussen ontladen en laden en visa versa zelf instelbaar te maken. Tweaker ervaart problemen i.c.m. bijvoorbeeld de schakeltijden van zijn droger i.c.m. De PIB.
Als ik naar veel punten kijk is er best wat overlap te vinden tussen de verschillende feature requests. Het maakt het wat lastiger om sommige onder 1 noemer te scharen. Voor anderen is het overduidelijk. Hopelijk heeft deze inventarisatie een mooi overzicht opgeleverd met wensen van tweakers en kan het voor Homewizard een mooie ingang zijn naar........
Enkele opmerkingen:
- Houdt in je achterhoofd dat een feature request voor jou compleet zinloos kan zijn maar voor iemand anders een serieuze verbeteringen is in zijn gebruikersomgeving en belevingservaring;
- Staffel je argumenten met feiten en wellicht weet je al een hele leuke work-around om het doel van een tweaker nu al mogelijk te maken.
[Afbeelding]
Ik heb verschillende keren gevraagd om de mogelijkheid de batterij (tijdelijk) passief te kunnen maken vanuit de app. Vanuit de (energy) app is daar wat mij betreft een belangrijk deel van. Dat op 1 hoop gooien met meer controle via bijvoorbeeld ha kan wat mij betreft de boodschap makkelijk vertroebelen.
Wij hebben een kWh meter op onze zon opwek zitten. Eerder hadden we onze solar opwek via enphase in de energy app. In beide gevallen kregen we deze grafiek die laat zien wat je direct verbruikt. Dit is de dag variant.gise schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:53:
[...]
Hoe krijg ik deze grafiek in de HW app? Of moet ik daar nog een extra HW apparaat voor hebben naast de P1 dongle?
:strip_exif()/f/image/lOVB0QC56kCDmMwEyrPEz7MB.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag, mag ik een vraag überhaupt nog zo beantwoorden of krijg ik nu een ban omdat ik off topic ben?
[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 23-03-2025 10:48 ]
Thanks!Sjamo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:44:
[...]
Wij hebben een kWh meter op onze zon opwek zitten. Eerder hadden we onze solar opwek via enphase in de energy app. In beide gevallen kregen we deze grafiek die laat zien wat je direct verbruikt. Dit is de dag variant.
[Afbeelding]
Ik heb de kWh meter niet, dus dan verklaart dat waarom ik deze grafiek niet heb.
HW staat open voor ideeën om door (software) aanpassingen extra functies mogelijk te maken. Ik meen me te kunnen herinneren dat men zelfs heeft gevraagd om wensen kenbaar te maken, dat maakt voor hun de markt groter en wil je een functie niet gebruiken dan laat je het “schuifje” uit staan.hunter3315nl schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:00:
[...]
De reageerders op de enquête hebben dus een verkeerde batterij gekocht. De HW accu doet precies wat er is beloofd. Plug en play en nom draaien. Als u een wasmachine koopt stuurt u dan ook een mailtje naar de fabrikant/leverancier als u iets mist wat er niet op zit maar volgens u wel zou moeten???? Ik wil helemaal geen wijzigingen aan de accu want anders wordt het een apparaat met andere functies dan ik heb besteld. En over de RTE, mijn vorige EV's hadden een RTE van 85 maar mijn huidige Tesla een RTE van 78. Doen jullie mee om Tesla aan te schrijven ivm met de RTE???
[ Voor 3% gewijzigd door Harri op 23-03-2025 10:49 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Ah vervelend dat je het zo ervaart. Ik lees dat deel ook zo, daarom heb ik onderscheid gemaakt in de manieren waarop tweakers dit willen bewerkstelligen. Voor jou is het de "knop" in de app zeg maar (is ook benoemd) maar voor een ander is het d.m.v. zelfsturing op API niveau. Dat is ook de reden dat ik heb hem uitgesplitst heb zodat er zoveel mogelijk recht wordt gedaan aan de wens van ieder. Hopelijk geeft deze uitleg er iets meer gevoel bij.Sjamo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Op zich mooi en handig overzicht, maar wat mij betreft jammer dat het op 1 grote hoop gooien leidt tot het wegvallen van delen van een door mij gevraagde feature.
Ik heb verschillende keren gevraagd om de mogelijkheid de batterij (tijdelijk) passief te kunnen maken vanuit de app. Vanuit de (energy) app is daar wat mij betreft een belangrijk deel van. Dat op 1 hoop gooien met meer controle via bijvoorbeeld ha kan wat mij betreft de boodschap makkelijk vertroebelen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qyt8PZTaGGvPPc6MnOobLQDl.jpg?f=user_large)
Onderlegger geplaatst onder de PiB’s in mijn garage. Betaalbaar en biedt comfort bij eventuele lekkage.
Een “Idle” profiel aanmaken en knopje in de app maken naast de huidige twee profielen is niet een hele grote verandering in werking of product scope, maar het kan wel zorgen voor meer gemak en controle voor de eindgebruiker.
Helemaal openzetten via API aansturing zie ik niet gebeuren, HW moet ook de veiligheid (en garantie) willen waarborgen, maar het aanbieden van extra profielen waar tussen gekozen kan worden, daarna het aanbieden van wisselen via API (met degelijke time-outs, je wilt niet dat ze elke 1 sec gaan schakelen tussen profielen) en het voorkomt dat gebruikers de noodzaak zien om workarounds te moeten toepassen zoals de batterijen van de wifi gooien.
Serieus? 1 seconde is niet snel genoeg? Hoeveel voordeel denk je te behalen als je in fracties van een seconde gaat werken.fikkie123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:30:
Zou met een HW kWh meter op de zonnepanelen en een HW kWh tussen de hoofdaansluiting en de groepen er sneller geschakeld kunnen worden voor NOM? De P1 meter geeft 1x per seconde de waarde door. Zou dit sneller kunnen in het samenspel tussen de HW kWh meters en de omvormer van de HW batterij?
@fikkie123 heeft wel een goed punt.hanev001 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Serieus? 1 seconde is niet snel genoeg? Hoeveel voordeel denk je te behalen als je in fracties van een seconde gaat werken.
1 seconde is natuurlijk voor de meeste mensen snel genoeg. Maar als je nog een SMR4 meter hebt dan is het al 10 seconden. Om de meter te vervangen van een versie 4 naar versie 5 kost bij Enexis al snel €200.
Dan kan een oplossing d.m.v. een KwH meter uitkomst kunnen bieden
Inderdaad, een seconde zou meer dan genoeg zijn. Mijn meter doet 10 seconden en dan krijg je al behoorlijk pieken in de "nu" weergave. Maar hoeveel het zou schelen met 1 seconde, geen idee.hanev001 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Serieus? 1 seconde is niet snel genoeg? Hoeveel voordeel denk je te behalen als je in fracties van een seconde gaat werken.
Wel zie ik dan dat mijn batterij niet naar de 800W teruglevering gaat als dat gevraagd word maar max 550W.
Terwijl de batterij voor 60% vol zit op dat moment nu. En die piek van 800W vraag is ook wel langer dan een minuut.
Lekkage van wat?ffw8n schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:13:
[Afbeelding]
Onderlegger geplaatst onder de PiB’s in mijn garage. Betaalbaar en biedt comfort bij eventuele lekkage.
Een dagelijkse cyclus bestaat bij mij uit opname/vulling van de batterij met 2,9 kWh en een ontlading/levering van 2,2 kWh.
Gisteren laadde hij weer na een korte ontlading en waren de cijfers respectievelijk 3,1 en 2,4.
Het lijkt er dus op dat er bij iedere cyclus 0,7 kWh 'verdwijnt. Dat is ongeveer 25%. Is dat normaal, of is hier iets aan te doen?
Gr. Rene
Welkom bij de PIB club. Ja dit is "helaas" normaal en voor nu weinig aan te doen.renebos64 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:04:
Ik heb sinds een week zo'n Homewizard plug-in-battery. Ik heb daar een vraag over die ik zo 123 niet kan terugvinden in dit topic.
Een dagelijkse cyclus bestaat bij mij uit opname/vulling van de batterij met 2,9 kWh en een ontlading/levering van 2,2 kWh.
Gisteren laadde hij weer na een korte ontlading en waren de cijfers respectievelijk 3,1 en 2,4.
Het lijkt er dus op dat er bij iedere cyclus 0,7 kWh 'verdwijnt. Dat is ongeveer 25%. Is dat normaal, of is hier iets aan te doen?
Gr. Rene
Verwijderd
Een volledig open API hoeft van mijn ook niet. Laat maar lekker stand alone draaien. Blijft het tenminste ook hobbelen als je Homey / Home Assistant om één of andere rede uitvalt. Zo lift mijn Homey ook mee op HUE. Diverse flows voor een “slim” huis. Maar alles blijft op zich zelf werken via de knopjes. Thermostaat draait ook op die manier. Homey vraagt alleen een andere instelling. Sturing van de CV regelt Honeywell maar lekker.
Wat Home Wizard heeft aangegeven reeds aan te werken vind ik helemaal prima. Ik zou dus alleen graag de optie zien dat je via een platform als Homey of Home Assistant de batterij in pauze kan zetten. Dan kan je zelf de sturing via dat platform zo maken dat je pauzeert tijdens het laden van een auto zodat je de batterij niet leegt in de auto batterij. Je eerst het water verwarmt op de overtollige zonne-energie. Of het laden even tegenhoud omdat er later vandaag een negatief tarief is.
Ik denk dat er mogelijk een kans bestaat dat er een laagje water in de garage komt te staan bij hevige regenval.
Denk niet dat het is tegen lekstroom.
Een andere betere locatie te vinden als je dit al vermoed?mike123 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:18:
[...]
Ik denk dat er mogelijk een kans bestaat dat er een laagje water in de garage komt te staan bij hevige regenval.
Denk niet dat het is tegen lekstroom.
De kans is heel klein. Ik heb eens meegemaakt dat de tuinslang een beetje lekte. Het water zal nooit hoog komen maar een plasje water dat bij de PiBs kan komen wil ik liever voorkomenDevke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Een andere betere locatie te vinden als je dit al vermoed?
Zelfs als het plasje water door de verhoging niet in direct contact komt met de batterij zal het wel het gevolg hebben dat de luchtvochtigheid omhoog gaat als dit weer verdampt.ffw8n schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:37:
[...]
De kans is heel klein. Ik heb eens meegemaakt dat de tuinslang een beetje lekte. Het water zal nooit hoog komen maar een plasje water dat bij de PiBs kan komen wil ik liever voorkomen
De enige veilige oplossing voor deze situatie is de batterij ergens anders te zetten.
P1 meter herstarten, batterijen herstarten heeft niet geholpen, p1 meter krijgt data, alles heeft wifi verbinding. Echter nog geen verandering. Iemand nog een idee?
Of laden de batterijen gewoon niet bij die boodschap over schuine ondergrond?
Ik ben er al meer dan een uur mee bezig en geen opslag ondanks 3000 Watt zonnestroom. Dit nog niet gehad...melding op Github gemaakt.
Iemand enig zicht op in hoeverre dat reëel is? Aangezien ik hier regelmatig voorbij zie komen dat mensen die in augustus '24 besteld hebben nu pas aan de beurt zijn.
MT 1x 5.12 kWh V151
Toch wel gek die beveiliging over dat ze schuin staan. Een lfp accu kan in iedere positie gebruikt worden. Ik snap niet waarom HW hier een beveiliging voor maakt.johnvanderster schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:59:
Ik heb problemen met mijn batterijen: laden niet. Geven aan dat ze op schuine ondergrond staan ondanks dat er niets is veranderd. Gisterenavond de 1e, vanochtend de 2e.
P1 meter herstarten, batterijen herstarten heeft niet geholpen, p1 meter krijgt data, alles heeft wifi verbinding. Echter nog geen verandering. Iemand nog een idee?
Of laden de batterijen gewoon niet bij die boodschap over schuine ondergrond?
Ik ben er al meer dan een uur mee bezig en geen opslag ondanks 3000 Watt zonnestroom. Dit nog niet gehad...melding op Github gemaakt.
Ja inderdaad. Bij die boodschap laden ze niet. Ik heb hier op het forum nog even verder gezocht, de batterijen langer van de stroom halen heeft wel geholpen, ze zijn nu aan het laden...HBO88 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:18:
[...]
Toch wel gek die beveiliging over dat ze schuin staan. Een lfp accu kan in iedere positie gebruikt worden. Ik snap niet waarom HW hier een beveiliging voor maakt.
@HomeWizard_NL wellicht in de melding in de app iets zeggen over batterij uit zetten met schakelaar, aantal minuten van de stroom en weer opstarten? Het is nu een informatieboodschap maar ze laden dan niet meer.
[ Voor 4% gewijzigd door johnvanderster op 23-03-2025 13:31 ]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.