Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da1lbi3
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:04
SlayaStone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:53:
Wat een pech, eerste batterij E441 en nu de vervangende batterij na 1 dag E447. We wachten weer geduldig af :(
Ik heb hier exact hetzelfde gehad. De eerste batterij kreeg een e444 na zeker een week goed gewerkt te hebben. De omgewisselde batterij stopte er al na een paar uur me, code e447. De batterij die ik nu heb ontvangen draait nu 2 dagen zonder problemen. Hopen op het beste.

Had ik maar zo veel geluk bij de loterij 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:53
da1lbi3 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Ik heb hier exact hetzelfde gehad. De eerste batterij kreeg een e444 na zeker een week goed gewerkt te hebben. De omgewisselde batterij stopte er al na een paar uur me, code e447. De batterij die ik nu heb ontvangen draait nu 2 dagen zonder problemen. Hopen op het beste.

Had ik maar zo veel geluk bij de loterij 😬
Nou ik heb dus een E444 error gehad en sinds gisteren dus nieuwe batterij , mag toch hopen dat hier geen E477 melding gaat komen, zoja dan koop ik een heel staatslot hahaha ( of zou het juist tegenovergestelde werken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
SlayaStone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:03:
Gelukkig snel reactie dat ook deze batterij omgewisseld gaat worden. driemaal is scheepsrecht hopen we maar.

Alle mogelijke CO2 besparing voor de komende 10 jaar is ook gelijk teniet gedaan zo :X
Lol dat zei ik gisteren hier nog tegen mijn partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
en hier stond een troll

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 19-03-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:56

wdr

ivo1969 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Lol dat zei ik gisteren hier nog tegen mijn partner
Wat zou HW doen met al de batterijen die terugkomen met een Exxx fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:01
Waarschijnlijk nakijken en indien mogelijk herstellen en heruitleveren mss voor degene die tussen 3 en 7 jaar een vervanging nodig hebben. Dan krijg je een refurbished model voor 329. Maar dan zouden de batterijen nog 2 jaar bijgehouden moeten worden wat ook niet goed is lijkt me.
Nu heruitleveren zou niet mogen denk ik , het is uiteindelijk geen nieuwe meer dan, maar ja wie kan dit zeggen. Soms bestel ik iets van een webwinkel en vraag me dan ook af of het nog wel echt nieuw is 🫣
Dus voor ons een vraag voor hun een weet.

[ Voor 15% gewijzigd door rabero1985 op 19-03-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Is er nou eigenlijk al een lijst me E codes en wat ze betekenen? Lijkt mij geen leuke job bij support daar om elke keer op de E-lijst te moeten kijken terwijl het ook op de website kan.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
wdr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Wat zou HW doen met al de batterijen die terugkomen met een Exxx fout?
Ook dat is een vraag die ik zelf ook had.

Ik had aangeven bij Homewizard dat na de E444 melding de batterij kleine 2 dagen helemaal top functioneerde, maar omdat de error geheid terug zou komen werd de batterij toch omgeruild.

Later op mijn vraag of ik een nieuwe of gereviseerde batterij zou krijgen werd met uitroepteken gemeld dat ik een nieuwe zou krijgen.

Had eerlijk gezegd totaal geen moeite mee gehad met een gereviseerde batterij, maar ja ik ben nog uit de tijd dat een gereviseerde motor nog beter was af fabriek af ( wel gerenommeerd bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
gielz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:25:
Is er nou eigenlijk al een lijst me E codes en wat ze betekenen? Lijkt mij geen leuke job bij support daar om elke keer op de E-lijst te moeten kijken terwijl het ook op de website kan.
Dat wordt niet echt vermeld ( wat ik persoonlijk jammer vind)
Ik denk dat je niet in detail hoeft te gaan maar bij een reeks zou je kunnen vermelden ( softwarematig )
Of andere reeks, koeling etc

Je hoeft het zelf niet te kunnen maken , maar beetje hou vast zou fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:03
frankj030 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Dit is wel echt heel erg balen! En dat terwijl de defecten op 1% zitten,.....
Wie zegt dat, dat het 1% is?

De mijne was ook meteen defect. De chauffeur die volgende dag de nieuwe bracht zij dat ik bepaald niet de enige was waarbij hij ze moest omruilen. En dat is dan 1 chauffeur.

Natuurlijk kan ik ook binnen die 1% vallen maar als dat percentage genoemd wordt moet dat wel op de feiten gebaseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Knurt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:52:
[...]

@HomeWizard_NL Wellicht kunnen jullie iets meer zeggen over de exacte functie van de grote aan/uit draaiknop op de zijkant van de PiB?
Volgens jullie chatbot Wizzi kan je de PiB het beste (tijdelijk) uitzetten door hem gewoon uit het stopcontact te halen (zie screenshot). Maar is dat echt zo?

Wat is het verschil tussen hem daadwerkelijk uit het stopcontact halen en de fysieke knop op "uit" zetten?
Als je knop op uit zet, blijven er dan wel bepaalde processen of sensoren in de PiB nog standby of actief?
Zoals bijvoorbeeld temperatuur en bescherming tegen te diepe ontlading etc?

[Afbeelding]
Uitstekende vragen. En wat als ik een HW Energy socket tussen de WCD en de PIB zet om hem uit te schakelen als hij gaat leveren op momenten dat ik dat niet wil? Zou natuurlijk veel mooier zijn als dat in de software geregeld kan worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Wie zegt dat, dat het 1% is? Lijkt me sterk.

De mijne was ook meteen defect. De chauffeur die volgende dag de nieuwe bracht zij dat ik bepaald niet de enige was waarbij hij ze moest omruilen. En dat is dan 1 chauffeur.

Natuurlijk kan ik ook binnen die 1% vallen maar als dat percentage genoemd wordt moet dat wel op de feiten gebaseerd zijn.
En hoe weet je dat het niet op feiten gebaseerd is? De aantallen geleverde batterijen is ook niet bekend.
10 van 1000 = 1% maar 100 van 10000 = ook 1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:20
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:35:
[...]

Uitstekende vragen. En wat als ik een HW Energy socket tussen de WCD en de PIB zet om hem uit te schakelen als hij gaat leveren op momenten dat ik dat niet wil? Zou natuurlijk veel mooier zijn als dat in de software geregeld kan worden...
Dat wordt nog steeds ontraden omdat dan bv de omvormer in één klap tijdens leveren afschakelt ipv op idle te gaan, en de zaak netjes af te sluiten.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Als iemand hier een claim post dat 1% van de HW PIBs direct of snel problemen vertoond dan vraag ik me af op welke data dat gebaseerd is. Uitspraken van HW zelf, of wordt er ergens een lijst bijgehouden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harri
(Herhaaldelijke) Uitspraken van HomeWizard zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
Harri schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Dat wordt nog steeds ontraden omdat dan bv de omvormer in één klap tijdens leveren afschakelt ipv op idle te gaan, en de zaak netjes af te sluiten.
Over welke leidingen blijft de PIB dan ontladen als die fysiek onderbroken zijn door de Energy socket? Dat kan helemaal niet.

Ik zeg niet dat het een goede manier is, het is des te meer reden voor HW om een software oplsossing aan te bieden maar er zijn hier vast wel meer slimmerds die aan deze mogelijkheid gedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Harri schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:43:
(Herhaaldelijke) Uitspraken van HomeWizard zelf
Dank, dan weten we hoe we dat moeten wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
hanev001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:38:
[...]

En hoe weet je dat het niet op feiten gebaseerd is? De aantallen geleverde batterijen is ook niet bekend.
10 van 1000 = 1% maar 100 van 10000 = ook 1%
Dank voor de uitleg hoe percentages werken, ik heb (o.a.) de lagere school doorlopen dus ik begrijp hoe percentages werken.

Het gaat erom wie deze uitspraak doet. De mensen van WC eend adviseren ook WC eend....

Ik zeg niet dat HW liegt maar zonder onafhankelijke data is dit niet te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Over welke leidingen blijft de PIB dan ontladen als die fysiek onderbroken zijn door de Energy socket? Dat kan helemaal niet.
Klopt, als je de verbinding met de PIB door de socket hebt verbroken is er geen verbinding meer met het stroomnet.

Als de accu echter gaat leveren als je het niet wil, en je gaat dan de verbinding verbreken (zoals je aangaf) dan gaat deze dat op den duur niet fijn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Wie zegt dat, dat het 1% is?

Ik geloof daar eerlijk gezegd ook echt niets meer van; maar dat werd vorige week opnieuw door HW in dit topic aangegeven. Maar als mensen inmiddels zelfs al fouten hebben in de omgewisselde batterijen, gaat dat voor mij niet echt geloofwaardig worden. Jouw verhaal draagt ook bij aan dat gevoel…

En ik weet hoe statistiek werkt, zelfs nog 3 vakken in gevolgd op de Uni haha. Maar met dit soort kansberekeningen ga ik vanmiddag nog een straat staatsloten kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door frankj030 op 19-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
frankj030 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Ik geloof daar eerlijk gezegd ook echt niets meer van; maar dat werd vorige week opnieuw door HW in dit topic aangegeven. Maar als mensen inmiddels zelfs al fouten hebben in de omgewisselde batterijen, gaat dat voor mij niet echt geloofwaardig worden. Jouw verhaal draagt ook bij aan dat gevoel…
En denk zelf er al een tijdje zo over , maar goed mijn wrevel begon met steeds uitstel van de levering en eigenlijk goede uitleg daarover, maar dat is /was weer een ander verhaal.

Wat ik zelf afvraag : de batterij is neem ik toch in testfase geweest en zal ongetwijfeld toch in de praktijk getest zijn, kwam daar nou niks naar boven mbt e nummers of met de P1 meter perikelen?

Zat bij internet reviews te lezen van gebruikers die daar gal spuwen, maar daar wordt je ook niet vrolijk van als bedrijf

[ Voor 21% gewijzigd door ivo1969 op 19-03-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:06
[quote]Gizz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Hij heeft een E-4, wat te maken heeft met het BMS (zie mijn vorige post). Leuk als die batterij toevallig opeens wel werkt bij iemand anders, maar wat dan? Dat geeft @SlayaStone niet opeens een werkende batterij op zijn locatie :)

Problemen met het BMS zou ik lekker aan HW overlaten.
[/quote

Tweakers zijn meestal niet vies van zelf op onderzoek uitgaan. En een batterij op een ander adres testen is nou ook niet echt ingewikkeld.

Dat het BMS kennelijk op tilt slaat kan nog steeds een externe oorzaak hebben. Vandaar mijn idee om op een ander adres te testen. Je kan er alleen maar wijzer van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Harri schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Klopt, als je de verbinding met de PIB door de socket hebt verbroken is er geen verbinding meer met het stroomnet.

Als de accu echter gaat leveren als je het niet wil, en je gaat dan de verbinding verbreken (zoals je aangaf) dan gaat deze dat op den duur niet fijn vinden.
Precies en dus stopt hij met leveren/ontladen en dat is wat ik wil kunnen beheersen.

Qua het "hard" onderbreken van de 230V verbinding weet ik niet of dat nou zo erg zal zijn. Het is geen domme machine die we ineens helemaal spanningsloos zetten. Immers er zit nog energie in de accu's en het kan best zijn dat hij op zijn accu energie alsnog "goed" reageert....dikke kans dat het ingebouwde power management systeem voorbereid is op het ineens onderbroken worden van de 230V leiding, dit kan immers in de praktijk ook gebeuren als iemand simpelweg de stekker er zomaar uit trekt, de groep uitschakelt of de zekering van de netbeheerder er uit klapt, of gewoon als er op een andere manier ergens in het net de fase waarop de PIB aangesloten is uitvalt. Zo'n scenario moet rekening mee gehouden worden.

Maar nogmaals: het zou vele, vele malen beter zijn als we via de app de mogelijkheid hadden voorwaarden te stellen wanneer de PIB niet gaat leveren (dus bijv. als mijn HW kWh meter van de laadpaal meet dat de auto geladen wordt....). Zo moeilijk kan dat niet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door AA42 op 19-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Precies en dus stopt hij met leveren/ontladen en dat is wat ik wil kunnen beheersen.

Qua het "hard" onderbreken van de 230V verbinding weet ik niet of dat nou zo erg zal zijn. Het is geen domme machine die we ineens helemaal spanningsloos zetten. Immers er zit nog energie in de accu's en het kan best zijn dat hij op zijn accu energie alsnog "goed" reageert....dikke kans dat het ingebouwde power management systeem voorbereid is op het ineens onderbroken worden van de 230V leiding, dit kan immers in de praktijk ook gebeuren als iemand simpelweg de stekker er zomaar uit trekt, de groep uitschakelt of de zekering van de netbeheerder er uit klapt, of gewoon als er op een andere manier ergens in het net de fase waarop de PIB aangesloten is uitvalt. Zo'n scenario moet rekening mee gehouden worden.

Maar nogmaals: het zou vele, vele malen beter zijn als we via de app de mogelijkheid hadden voorwaarden te stellen wanneer de PIB niet gaat leveren (dus bijv. als mijn HW kWh meter van de laadpaal meet dat de auto geladen wordt....). Zo moeilijk kan dat niet zijn.
je kon op de site lezen wat de HW PiB wel kon, alles andere, oa ook dat wat iemand (bv jij) graag zou willen, en niet overeenkomt met dat wat HW op hun site aangeven, kan dus op dit moment niet.
mogelijk en dat is zeer waarschijnlijk en dat heeft HW ook (oa hier op dit topic) aangegeven zullen de functies worden uitgebreid.
alleen is dat dus ter beoordeling van HW, en tuurlijk kun je aan HW je wensen laten weten, doen we hier ook, alleen dat is dus geen garanties dat het er ook komt.
ikvrees dat ze op dit moment hun handen vol hebben om mn de E-codes omlaag te brengen en de oorzaken hiervan in de greep te krijgen, zodat je foutpercentage niet bij 1% maar eerder bij 0,01% of lager gaat liggen.

Ga je tegen advies van HW om toch een workaround (bv door toepassen van een energysocket) doen, dan ligt de verantwoording in deze ook helemaal bij jou, en wees dan niet verwonderd dat HW bij een defect dan daar ook zijn handen ervanaf trekt, want dat is dan een risico die jezelf heel bewust zelf hebt genomen.

Bedenk ook dat HW dit product bedoeld heeft voor de gewone consument die dit geheel plug & play gaat gebruiken.

Dat wij tweakers nu een deel daarvan mogelijk gekaapt hebben is mogelijk ook voor HW mooi maar bedenk wel dat er grenzen zijn wat je ook als tweaker nog verantwoord kunt gaan doen, ga je daar over heen, ligt het dus volledig bij jou, ook als het dus fout gaat.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:38
ivo1969 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:59:
[...]

En denk zelf er al een tijdje zo over , maar goed mijn wrevel begon met steeds uitstel van de levering en eigenlijk goede uitleg daarover, maar dat is /was weer een ander verhaal.

Wat ik zelf afvraag : de batterij is neem ik toch in testfase geweest en zal ongetwijfeld toch in de praktijk getest zijn, kwam daar nou niks naar boven mbt e nummers of met de P1 meter perikelen?

Zat bij internet reviews te lezen van gebruikers die daar gal spuwen, maar daar wordt je ook niet vrolijk van als bedrijf
Een collega had de batterij vorige week ook ontvangen, was helaas ook een dead on arrival. Je leest nutuurlijk vooral de slechte ervaringen, maar het zijn wel heel veel accus die problemen hebben. Ik hoop dat alle issues goed verholpen kunnen worden door mogelijk wat software updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Wacht, wat? Als ik het aansluit op de manier zoals ik hierboven omschrijf kan mijn HA de HW batterij niet uitlezen?
Jawel hoor, je opzet is helemaal in orde. Eerst splitter. Daar de P1-USB kabel én je HW P1 meter in. Komt helemaal goed. Beide krijgen dan gewoon de data van de slimme meter binnen.

De batterij (en de HW P1 meter) kun je gewoon lokaal uitlezen in Home Assistant en de aansturing van de batterij door de P1 meter is ook lokaal.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Dank voor de uitleg hoe percentages werken, ik heb (o.a.) de lagere school doorlopen dus ik begrijp hoe percentages werken.

Het gaat erom wie deze uitspraak doet. De mensen van WC eend adviseren ook WC eend....

Ik zeg niet dat HW liegt maar zonder onafhankelijke data is dit niet te verifiëren.
Je zegt niet dat ze liegen is jouw stelling maar je gelooft niet dat ze de waarheid spreken.
Ik zie het verschil daar tussen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Was geen goede post, denk dat mijn geheugen echt aan het af takelen is

[ Voor 86% gewijzigd door ivo1969 op 19-03-2025 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-09 20:34
misschien een wild idee, maar ik denk dat homewizard best veel info heeft als ik daar een P1 meter met energy+ abonnement heb.Het zou dan toch mogelijk moeten zijn voor homewizard om mij te vertellen hoeveel ik extra van mijn eigen PV stroom kan gebruiken met een HW batterij (of met meer dan 1) en op welke fase deze het beste geplaatst kunnen worden om daarmee het netwerk zoveel mogelijk te ontzien?

is dit iets wat @HomeWizard_NL al heeft overwogen om te gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Ik heb eigenlijk nu nog één irritant ding en dat is: in homewizard display en de app wordt in grafiek 2,2 kWh weer gegeven terwijl de opwekking nu van schrijven 5.546 kWh is.
Later op de avond wordt dat wel weer gelijk getrokken, maar raar ? irritant vind ik het wel dat door zo n grote vertraging op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HiBe schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:13:
misschien een wild idee, maar ik denk dat homewizard best veel info heeft als ik daar een P1 meter met energy+ abonnement heb.Het zou dan toch mogelijk moeten zijn voor homewizard om mij te vertellen hoeveel ik extra van mijn eigen PV stroom kan gebruiken met een HW batterij (of met meer dan 1) en op welke fase deze het beste geplaatst kunnen worden om daarmee het netwerk zoveel mogelijk te ontzien?

is dit iets wat @HomeWizard_NL al heeft overwogen om te gaan doen?
Wild idee is een goede beschrijving. Je begint al met het probleem van gegevens verzameling, niet iedereen heeft energy+ dus het zal dan gaan om een subset van hun klanten. De doelgroep van de batterij is niet de Tweakers gemeenschap en van die doelgroep zal dus maar een beperkt deel een plus abbo hebben.
Dus ze lopen tegen een kosten/baten probleem aan tenzij je bereid bent extra te gaan betalen voor zoiets.

Dan is de analyse van de data opzich een probleem. Er kan eventueel uit afgeleid worden hoe je verleden er uit heeft gezien. Maar hier is de bekende uitspraak "resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst" van toepassing. Dus elke voorspelling zal een groot percentage glazen bol raden bevatten omdat zij nooit kunnen weten wat jij op enig moment anders gaat doen dan wat je in het verleden hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
MacD007 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:29:
[...]

je kon op de site lezen wat de HW PiB wel kon, alles andere, oa ook dat wat iemand (bv jij) graag zou willen, en niet overeenkomt met dat wat HW op hun site aangeven, kan dus op dit moment niet.
mogelijk en dat is zeer waarschijnlijk en dat heeft HW ook (oa hier op dit topic) aangegeven zullen de functies worden uitgebreid.
alleen is dat dus ter beoordeling van HW, en tuurlijk kun je aan HW je wensen laten weten, doen we hier ook, alleen dat is dus geen garanties dat het er ook komt.
ikvrees dat ze op dit moment hun handen vol hebben om mn de E-codes omlaag te brengen en de oorzaken hiervan in de greep te krijgen, zodat je foutpercentage niet bij 1% maar eerder bij 0,01% of lager gaat liggen.

Ga je tegen advies van HW om toch een workaround (bv door toepassen van een energysocket) doen, dan ligt de verantwoording in deze ook helemaal bij jou, en wees dan niet verwonderd dat HW bij een defect dan daar ook zijn handen ervanaf trekt, want dat is dan een risico die jezelf heel bewust zelf hebt genomen.

Bedenk ook dat HW dit product bedoeld heeft voor de gewone consument die dit geheel plug & play gaat gebruiken.

Dat wij tweakers nu een deel daarvan mogelijk gekaapt hebben is mogelijk ook voor HW mooi maar bedenk wel dat er grenzen zijn wat je ook als tweaker nog verantwoord kunt gaan doen, ga je daar over heen, ligt het dus volledig bij jou, ook als het dus fout gaat.
Jaja, eigen schuld dikke bult is altijd zo stoer om te zeggen. Maar soms denk je vooraf niet na over alle mogelijke scenario's, of wellicht ligt iets zó voor de hand, dat je verwacht dat die functie er wel al in zit.

Als we even op de website van HW kijken onder het kopje "Duurzaamheid" dan zien we o.a. hetvolgende:
Met de producten van HomeWizard worden onze gebruikers bewust van hun energieverbruik en de daarbij behorende kosten. Met aanpassingen in gedrag bespaar je niet alleen op energiekosten, maar werken we samen aan een bewuste wereld.

We weten allemaal dat onze energiebronnen niet oneindig zijn en de impact van het gebruik ervan merken we steeds meer. Bij HomeWizard realiseren wij ons dat we niet zomaar alles kunnen blijven doen zonder na te denken over de effecten ervan voor de wereld. En hoewel wij niet perfect zijn, vinden we het belangrijk dat we met zijn allen spaarzaam omgaan met onze energiebronnen. Door onze producten te gebruiken is dat mogelijk. En zo creëren we samen een betere wereld. Eén huishouden tegelijk.
en
Omdat je met onze producten op je energie kan besparen, vinden we het belangrijk dat ze zelf niet onnodig energie verbruiken.
In dat kader mogen we verwachten dat HW meedenkt met z'n klanten over het zo efficiënt mogelijk maken van hun apparaten en diensten. Immers zorgt het gaan meeleveren van de PIB voor het opladen van een EV twee maal onnodig voor omzettingsverlies EN kost het een cycle van de 6000 die HW aangeeft.....vooral dat laatste zit niemand op te wachten.

Ben het met je eens dat ze momenteel wel wat anders aan hun hoofd hebben maar we kunnen toch altijd vragen? Ik stel ook geen eisen of vraag naar garanties, ik suggereer alleen een mogelijke (simpele maar grote) verbetering die de PIB voor veel mensen nog aantrekkelijker zou maken.

Ik zeg ook niet dat ik van plan ben om een Energy socket er tussen te zetten, het is inderdaad tegen de installatievoorschriften van HW om wat voor andere apparatuur dan ook ertussen te zetten, maar ja....zoals je zelf al zegt blijven we tweakers en het idee kwam bij me op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
HBO88 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Een collega had de batterij vorige week ook ontvangen, was helaas ook een dead on arrival. Je leest nutuurlijk vooral de slechte ervaringen, maar het zijn wel heel veel accus die problemen hebben. Ik hoop dat alle issues goed verholpen kunnen worden door mogelijk wat software updates.
We kunnen in ieder geval de conclusie trekken dat ze niet allemaal 100% getest worden voor ze de deur uit gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:52:
[...]

We kunnen in ieder geval de conclusie trekken dat ze niet allemaal 100% getest worden voor ze de deur uit gaan.
:) dat denk ik ook niet maar je vergeet, dat het transport vaak niet netjes gaat. Ik verwacht daardoor ook wat doa’s. (Misschien wel de grootste oorzaak van doa’s)

[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 19-03-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Dat zou zeker kunnen ja. Dan is de vraag: is het product niet ontworpen op "normaal" (een redelijke tolerantie voor schokken moet er toch zijn) transport?, is de verpakking niet goed genoeg, of doet de vervoerder absurde dingen ermee?

[ Voor 81% gewijzigd door AA42 op 19-03-2025 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Mogelijk maar een conclusie die je niet echt kan trekken zonder meer informatie.
De batterijen moeten ook een transport traject in en wie weet wat daar gebeurd. Ik vind het bv opvallen dat sommige mensen meerdere keren het zelfde probleem hebben. Kan puur pech zijn maar kan ook aan de behandeling tijdens het transport liggen. Ik ben er inmiddels achter dat Transmisson niet echt een bedrijf is maar een aantal transporteurs die onder een vlag handelen en het kan zijn dat daar dus per subbedrijf verschillend wordt gewerkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ppJqCrYT8J40IHf88rIWWRsnZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gM5ElqZM49b5fvX8LJRklEd8.png?f=fotoalbum_large

Reminder: Even bij gelezen en zie best weer wat zaken voorbij komen rondom "gewenste feature's". Voor de nieuwe tweakers maar ook voor alle andere tweakers. Ik ben jullie wensen aan het verzamelen. Nogmaals we kunnen deze punten bij HW neerleggen maar ze hebben alle vrijheid daar wel of geen gehoor aan te geven. Als je nog geen DM hebt gestuurd met jouw wensen dan nodig ik je van harte uit dit te doen. Ik heb e.a. verzameld en doe dat deze week nog. Volgende week dan maar eens jullie feedback hier (anoniem) delen. Wel graag in een DM. Heb ik meer overzicht dan ontopic.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mivaweb
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-07 15:46
ivo1969 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:17:
Ik heb eigenlijk nu nog één irritant ding en dat is: in homewizard display en de app wordt in grafiek 2,2 kWh weer gegeven terwijl de opwekking nu van schrijven 5.546 kWh is.
Later op de avond wordt dat wel weer gelijk getrokken, maar raar ? irritant vind ik het wel dat door zo n grote vertraging op zit
klopt, hier ervaar ik dit ook

Ook nog eens gemeld omtrent de vertragingen die soms tot 2u oplopen terwijl de achterliggende API gewoon werkt maar konden ze niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:08

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik kijk vaker op de website dan op de mobiele telefoon https://hwenergy.app/

Ik merk dat de DAG grafieken, die ik om 15.15 u bekijk, de laatste info hebben van 15.05 u,
behalve bij de batterij, daar is de laatste info van 14.55 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjdDQd1thz1ThWkl1HNVA2AzEBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TquWITfeYv5EkqoKexwFosNk.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33
Hier ontdek ik een P1 meter probleempje. Domoticz ziet al een uur geen data.

Error: HomeWizard P1 meter: Failed to communicate with Wi-Fi P1 meter at ip xx.xx.xx.xx with port 80

Het probleem betreft alleen Domoticz. De app krijgt nog steeds data, de batterijen reageren en ook HomeAssistant krijgt data. In Unifi is er niks geks te zien. Ik heb Domoticz herstart maar dat gaf geen oplossing.

Uiteindelijk de P1 meter even uit de meter getrokken en er weer in gedaan, toen deed alles het weer.

FW : 6.0110

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ffw8n
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:52
PeteSplit schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:21:
Ik kijk vaker op de website dan op de mobiele telefoon https://hwenergy.app/

Ik merk dat de DAG grafieken, die ik om 15.15 u bekijk, de laatste info hebben van 15.05 u,
behalve bij de batterij, daar is de laatste info van 14.55 uur.

[Afbeelding]
`
Als ik de pagina herlaad/refresh zijn ze wel gelijk.
Grafieken worden waarschijnlijk asynchroon geüpdatet.

[ Voor 4% gewijzigd door ffw8n op 19-03-2025 15:34 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:37
Voor de ongeduldige wachters. Zojuist de betaallink ontvangen. Mijn pre-order was 30/6 21.38.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 15:38
Vahalis schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:33:
Voor de ongeduldige wachters. Zojuist de betaallink ontvangen. Mijn pre-order was 30/6 21.38.
Ben benieuwd. Zelf 29/07 dus ben bang dat maart niet meer gehaald gaat worden. Heb ook nog geen mail gehad dat ik hem binnen 2 weken kan verwachten. We gaan het zien. Blij om te zien dat ze weer betaallinks versturen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

15/9 dat wordt nog ernstig geduld hebben…

Zie op de site dat de April & Mei batch ook al uitverkocht zijn. Nu bestellen wordt September. (Als je mazel hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:04
Afgelopen maandag mijn PIB mogen ontvangen, ik kon deze pas vanmiddag aansluiten. Installatie ging zoals we verwachten voorspoedig echter de LEDs zijn nu ruim 1 uur inactief. De app geeft ook inactiviteit aan, terwijl ik momenteel teruglever. De app geeft daarnaast ook "All is OK" aan. Naast de app lees ik ook met succes de PIB uit via Home Assistant daar ontvang ik veel meer informatie die ik ook in de app verwacht maar laden doet deze niet, hij idle'd momenteel op 47%.

Ik heb Home Wizzard gemaild op hun thuisbatterij@ e-mail adres; maar ik vroeg mij ook af of er meerder mensen deze ervaring herkennen? Het zoekfilter liet helaas niet een duidelijke match zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:37
Leanderr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Ben benieuwd. Zelf 29/07 dus ben bang dat maart niet meer gehaald gaat worden. Heb ook nog geen mail gehad dat ik hem binnen 2 weken kan verwachten. We gaan het zien. Blij om te zien dat ze weer betaallinks versturen.
Ik kreeg in februari een mail met onderstaande. Ze hebben al wat marge genomen.
Je hebt een Plug-In Battery besteld met een verwachte levering in maart. We verwachten deze nu tussen midden februari en begin april bij je te bezorgen.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:10

Dennisb1

VCDS 058

Is het veilig om de batterij aan te sluiten op dezelfde groep als een zonnepanelen omvormer (die tot max 300-400watt levert) Heb een paar oude panelen op de schuur zitten amper de moeite waard maar ja ook niet de moeite waard om het te verwijderen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
1 juli besteld, net de betaallink ontvangen en betaling afgehandeld, nu de verzendstatus blijven verversen 🔜

[ Voor 15% gewijzigd door heejijdaar op 19-03-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 20:44
njiwedu0b schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:52:
Afgelopen maandag mijn PIB mogen ontvangen, ik kon deze pas vanmiddag aansluiten. Installatie ging zoals we verwachten voorspoedig echter de LEDs zijn nu ruim 1 uur inactief. De app geeft ook inactiviteit aan, terwijl ik momenteel teruglever. De app geeft daarnaast ook "All is OK" aan. Naast de app lees ik ook met succes de PIB uit via Home Assistant daar ontvang ik veel meer informatie die ik ook in de app verwacht maar laden doet deze niet, hij idle'd momenteel op 47%.

Ik heb Home Wizzard gemaild op hun thuisbatterij@ e-mail adres; maar ik vroeg mij ook af of er meerder mensen deze ervaring herkennen? Het zoekfilter liet helaas niet een duidelijke match zien.
Even de open deuren intrappen:
P1 Meter aangesloten en gekoppeld in de app?, heb deze zelf al een jaar hangen dus weet even niet of daar tijdens koppelen aan gerefereerd wordt.

Accu's al een keertje uit en aangezet? P1 meter al een keer los en vast gemaakt?

Verder op een tiental seconden hier en daar voor mij onbekend gedrag. Hooguit in de ochtend als er heeeeeeel weinig over is (lees <10W)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zit de p1-meter op het zelfde Wifi netwerk als de batterij en een gastennetwerk wordt ook afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 15:38
Dennisb1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:55:
Is het veilig om de batterij aan te sluiten op dezelfde groep als een zonnepanelen omvormer (die tot max 300-400watt levert) Heb een paar oude panelen op de schuur zitten amper de moeite waard maar ja ook niet de moeite waard om het te verwijderen...
De vraag is of er nog iets anders op de groep zit. Als er alleen de panelen en de PIB op deze groep zitten is de kans op overbelasting zeer beperkt tot niet. Wanneer ook andere apparaten zitten aangesloten op deze groep is het niet verstandig.

Kun je geen tussen verdeler plaatsen?

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
Mar.tin schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Even de open deuren intrappen:
P1 Meter aangesloten en gekoppeld in de app?, heb deze zelf al een jaar hangen dus weet even niet of daar tijdens koppelen aan gerefereerd wordt.

Accu's al een keertje uit en aangezet? P1 meter al een keer los en vast gemaakt?

Verder op een tiental seconden hier en daar voor mij onbekend gedrag. Hooguit in de ochtend als er heeeeeeel weinig over is (lees <10W)
Had ik kunnen vermelden inderdaad (wel gedaan in mijn mail naar Home Wizzard):
- P1 dongle is geupdated naar 6.0111 tijdens de installatie.
- Batterij al enkele keren uitgeschakeld en ingeschakeld met de schakelaar ook eenmaal metde stekker uit het stopcontact voor enkele minuten (beetje gek bij een accu met eigen voorraad spanning)
- De informatie is incompleet in de app lijkt het maar niet in Home Assistant
- LEDs zijn inactief na koppeling met app, branden wel wit -> blauw -> .. uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
hanev001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Zit de p1-meter op het zelfde Wifi netwerk als de batterij en een gastennetwerk wordt ook afgeraden.
Ja deze zitten beide op hetzelfde netwerk zonder isolatie met een signaalsterkte van 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:55

Alles al geupdate?

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Ja daar ontkom je niet aan in het installatie proces; P1 is 6.0111 en de PIB is 1.101.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:55
njiwedu0b schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Ja daar ontkom je niet aan in het installatie proces; P1 is 6.0111 en de PIB is 1.101.
knop boven de leds al eens 10 seconden ingedrukt? (reset)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
dotternetta schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:06:
[...]

knop boven de leds al eens 10 seconden ingedrukt? (reset)
Zojuist uitgevoerd, de LEDs zijn dan 1 seconde blauw en gaan weer uit. In de app de melding dat de verbinding is verbroken en of ik opnieuw wil verbinden (5 seconde knop en stappen in de app). Resulteert helaas is dezeflde status als daarvoor, Home Assistant zag de onderbreking ook live en de sensoren zijn ook weer zoals daarvoor. Het lijkt erop dat er is communicatie is maar geen sturing plaats vindt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:54
heejijdaar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:55:
1 juli besteld, net de betaallink ontvangen 🔜
3 juli nog niet. Nog heel even geduld :)

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AA42 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Jaja, eigen schuld dikke bult is altijd zo stoer om te zeggen. Maar soms denk je vooraf niet na over alle mogelijke scenario's, of wellicht ligt iets zó voor de hand, dat je verwacht dat die functie er wel al in zit.
sorry, dat was zeker niet de bedoeling van mijn betoog, en het was meer we weten wat we nu hebben, en wat de toekomst gaat brengen is gewoon op dit moment nog vrij onduidelijk.
@Devke is al vlink bezig om alle wensen te bundelen, dus geef aan hem even door wat je graag zou willen en verbind daar dan zo ver mogelijk een of meerdere goede argumenten aan waarom je dat zo graag wilt, zeker als blijkt dat dit meer gebruikers graag zouden zien, is dat mogelijk een sterker argument richting HW en kan dat hun mogelijk ook meer overtuigen.
het is maar een idee.
Als we even op de website van HW kijken onder het kopje "Duurzaamheid" dan zien we o.a. hetvolgende:

[...]

en

[...]

In dat kader mogen we verwachten dat HW meedenkt met z'n klanten over het zo efficiënt mogelijk maken van hun apparaten en diensten. Immers zorgt het gaan meeleveren van de PIB voor het opladen van een EV twee maal onnodig voor omzettingsverlies EN kost het een cycle van de 6000 die HW aangeeft.....vooral dat laatste zit niemand op te wachten.
klopt, en als ik eerlijk ben zie je dat ook doordat ze ook hier actief aan het topic deelnemen.
Maar vergeet niet ze zijn pas bezig.
Ben het met je eens dat ze momenteel wel wat anders aan hun hoofd hebben maar we kunnen toch altijd vragen? Ik stel ook geen eisen of vraag naar garanties, ik suggereer alleen een mogelijke (simpele maar grote) verbetering die de PIB voor veel mensen nog aantrekkelijker zou maken.
d:)b
Ik zeg ook niet dat ik van plan ben om een Energy socket er tussen te zetten, het is inderdaad tegen de installatievoorschriften van HW om wat voor andere apparatuur dan ook ertussen te zetten, maar ja....zoals je zelf al zegt blijven we tweakers en het idee kwam bij me op...
ik snap het, en die afweging zal een ieder voor zich zelf moeten maken. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
  • Laatst online: 08:55
njiwedu0b schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:13:
[...]
probeer de p1 eens op eigen stroom, heeft bij mij gewerkt

Zojuist uitgevoerd, de LEDs zijn dan 1 seconde blauw en gaan weer uit. In de app de melding dat de verbinding is verbroken en of ik opnieuw wil verbinden (5 seconde knop en stappen in de app). Resulteert helaas is dezeflde status als daarvoor, Home Assistant zag de onderbreking ook live en de sensoren zijn ook weer zoals daarvoor. Het lijkt erop dat er is communicatie is maar geen sturing plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:10

Dennisb1

VCDS 058

Leanderr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:00:
[...]

De vraag is of er nog iets anders op de groep zit. Als er alleen de panelen en de PIB op deze groep zitten is de kans op overbelasting zeer beperkt tot niet. Wanneer ook andere apparaten zitten aangesloten op deze groep is het niet verstandig.

Kun je geen tussen verdeler plaatsen?
Nou ja er zitten wel andere apparaten op zoals internet modem e.d.

Wat voor verdeler bedoel je dan? In de meterkast een extra groep met stroomdraad naar de schuur?
Optie zou zijn om de wasmachine groep te pakken en te gebruiken in de meterkast. Dan deelt die uitsluitend met de wasmachine, geen idee of dat handig is dan staat de batterij in de meterkast.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisb1 op 19-03-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisb1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Nou ja er zitten wel andere apparaten op zoals internet modem e.d.

Wat voor verdeler bedoel je dan? In de meterkast een extra groep met stroomdraad naar de schuur?
Optie zou zijn om de wasmachine groep te pakken en te gebruiken in de meterkast. Dan deelt die uitsluitend met de wasmachine, geen idee of dat handig is dan staat de batterij in de meterkast.
Nee, de wasmachine is een apparaat met een hoog vermogen daar kan je niets bijzetten.Zit niet voor niks op een eigen groep.
In de meterkast zetten is ook geen goed idee als je niet voor goede koeling zorgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
  • Laatst online: 19:45
Ik zie regelmatig het misverstand langskomen dat EV laden uit PIB niet slim, efficiënt is.
Dat lijkt me niet juist, immers:

scenario 1: PIB voor sluipverbruik
10kwh uit het net in EV
2.5 kwh uit PIB in de nacht voor huis

scenarion 2: PIB altijd ingezet
7.5kwh net + 2.5 kwh PIB in EV
2.5kwh net nachtverbruik huis

in beide gevallen 10kwh uit het net dus kostentechnisch identiek.

Hoe zit het dan met efficiency?
PIB naar EV is optimaal (hoog) vermogen en suboptimaal bij sluipverbruik waar de PIB minder efficient is.

Inzet PIB voor EV is dus het betere scenario ook al lijkt dat gevoelsmatig niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:38
Dennisb1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:55:
Ja dit is veilig. Bij elkaar kom je op max 1200W. Geen enkel probleem dus als je geen andere grote verbruikers erop aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:10
njiwedu0b schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Klinkt als mijn DOA accu. Zelfde gedrag, bleef blijkbaar in een loop hangen met opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
njiwedu0b schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:05:
[...]
ik heb mijn p1 via splitter en op eigen stroom gezet en toen werkte het na weer opnieuw instellen

Wat bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:22

EDB

rvee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:00:
Ik zie regelmatig het misverstand langskomen dat EV laden uit PIB niet slim, efficiënt is.
Dat lijkt me niet juist, immers:

scenario 1: PIB voor sluipverbruik
10kwh uit het net in EV
2.5 kwh uit PIB in de nacht voor huis

scenarion 2: PIB altijd ingezet
7.5kwh net + 2.5 kwh PIB in EV
2.5kwh net nachtverbruik huis

in beide gevallen 10kwh uit het net dus kostentechnisch identiek.

Hoe zit het dan met efficiency?
PIB naar EV is optimaal (hoog) vermogen en suboptimaal bij sluipverbruik waar de PIB minder efficient is.

Inzet PIB voor EV is dus het betere scenario ook al lijkt dat gevoelsmatig niet zo te zijn.
Mijn laadpaal voor de EV is aangesloten op de P1 meter en zorgt tijdens het laden voor NOM en zorgt er voor dat de zonnestroom volledig naar de auto gaat. Dat fluctueert natuurlijk constant (een wolk voor de zon bijvoorbeeld) en ik zie dat het huisverbruik schommelt tussen -100 / +100 watt. Het laatste wat ik dan wil is dat de PIB zich met dat proces gaat bemoeien: kans is dat de PIB constant gaat schakelen tussen laden / ontladen en de laadpaal kan dan onmogelijk NOM houden.
Ik wil tijdens het laden dus de PIB op een makkelijke manier kunnen pauzeren.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
EDB schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:27:
[...]
Ik wil tijdens het laden dus de PIB op een makkelijke manier kunnen pauzeren.
Er staan een aantal manieren beschreven in het topic. Effe zoeken en je kan aan de knutsel. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Ik heb de P1 meter direct op de slimme meter aangesloten; daarbij de batterij geeft geen LEDs. Wat zou dat met de P1 te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
njiwedu0b schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:52:
[...]
had ik ook direct op de meter, maar werkte niet toen op een splitter gezet met eigen stroom voorziening en toen werkte het na op nieuw verbinden

Ik heb de P1 meter direct op de slimme meter aangesloten; daarbij de batterij geeft geen LEDs. Wat zou dat met de P1 te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njiwedu0b
Voordat ik de splitter aanschaf, wacht ik eerst de reactie van HW zelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
njiwedu0b schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:06:
[...]
is prima

Voordat ik de splitter aanschaf, wacht ik eerst de reactie van HW zelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:53
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:50:
15/9 dat wordt nog ernstig geduld hebben…

Zie op de site dat de April & Mei batch ook al uitverkocht zijn. Nu bestellen wordt September. (Als je mazel hebt)
Waar lees je dat?
Ik zie dit op de website in de shop staan

Plug-In Battery
€1,395.00
Reserveer nu voor €50. Momenteel alleen beschikbaar in Nederland.
Levering mei (Uitverkocht)
Volgende levering juli
Latere levering september

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:46

aip

Leanderr schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Bij mij besteld op 22/08 en ook al weken terug de midden februari - begin april mail gehad. Ik heb daar een hard hoofd in...... het tempo lijkt er een beetje uit. Maar gelet op alle meldingen over errors is dat niet zo erg, ik wacht rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:31
@kareltje
Als je een bericht qoute moet je onder de tekst "quote* typen. Dan komt de tekst er onder te staan en dan zien we ook 2 berichten in plaats van een quote waar ook het antwoord in staat.
Als je een bericht hebt getypt kan je even klikken op "Toon voorbeeld", dan weet je hoe het er uitziet in het topic.

Dit is geen kritiek hoor.

Bij mij gaat het ook wel eens fout, dat bleek wel weer. 8)7

[ Voor 179% gewijzigd door mike123 op 19-03-2025 19:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 18:44
Hoeveel mensen in dit topic hebben een defecte batterij gehad?
Ik begin een beetje benieuwd te raken naar de aantallen en de defecten van een batterij.

Zeker ook omdat de garantietermijn beperkt is en je daarna moet betalen voor een omruil batterij. Wat gelijk zorgt dat je de investering die je gedaan hebt van discutabel naar nooit meer terug verdienen gaat.

Het zou HW sieren als ze de garantietermijn oprekken voor bepaalde problemen cq gelijk trekken met de concurrentie.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• kareltje
mike123 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:38:
@kareltje
Als je een bericht qoute moet je onder de tekst "quote* typen. Dan komt de tekst er onder te staan en dan zien we ook 2 berichten in plaats van een quote waar ook het antwoord in staat.
Als je een bericht hebt getypt kan je even klikken op "Toon voorbeeld", dan weet je hoe het er uitziet in het topic.

Dit is geen kritiek hoor.

Bij mij gaat het ook wel eens fout, dat bleek wel weer. 8)7
sorry ik ben 72 jaar en niet zo bekent met dit, ik doe mijn best misschien gaat het nu goed.
bedankt
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Chris96 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:44:
Ik begin een beetje benieuwd te raken naar de aantallen en de defecten van een batterij.

Zeker ook omdat de garantietermijn beperkt is en je daarna moet betalen voor een omruil batterij. Wat gelijk zorgt dat je de investering die je gedaan hebt van discutabel naar nooit meer terug verdienen gaat.

Het zou HW sieren als ze de garantietermijn oprekken voor bepaalde problemen cq gelijk trekken met de concurrentie.
Ik vond in het begin de garantie regeling wel oké op zijn best gezegd, tot de (naar mijn mening) vele meldingen over defecten. Ik heb er nu 2 staan en de derde in bestelling, maar twijfel om deze te annuleren puur door de meldingen hier en de korte garantietermijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 19:31
kareltje schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:58:
[...]

sorry ik ben 72 jaar en niet zo bekent met dit, ik doe mijn best misschien gaat het nu goed.
bedankt
Gaat prima zo. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
Ik heb er drie (twee weken).
Werken perfect.

Even (dinsdag) wat miscommunicatie met de update van deze week.
Eén van de drie PIB's had geen communicatie meer met de P1-meter (iets met een identieficatie error oid).
De PIB's waren opnieuw vergrendeld tot maximaal 800W terug leveren.
Maar alles werkt gewoon weer zoals bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Cardwizard schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Ik vond in het begin de garantie regeling wel oké op zijn best gezegd, tot de (naar mijn mening) vele meldingen over defecten. Ik heb er nu 2 staan en de derde in bestelling, maar twijfel om deze te annuleren puur door de meldingen hier en de korte garantietermijn
15 februari de batterij ontvangen gisteren 18 maart nieuwe geleverd gekregen ivm E444 error

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:46
Het duurt allemaal wel lang maar ze hebben het proces wel goed in smiezen lijkt het.
Vorige week mail dat er binnen 2 weken geleverd gaat worden.
vanmiddag mail om restant te betalen en als het goed is nu morgen al binnen...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• shthpnz
  • Laatst online: 18:19
De beloofde update:

Context.
Ik had vanaf de levering op 5 maart veel last van een slechte connectie van mijn P1-meter met de vier batterijen. Vooral de P1-meter deed zijn best om niet aan ‘zijn’ AP-node te blijven hangen. Hij zocht onderdak bij de meest ver weg gelegen nodes, met een slechte connectie als gevolg.
Ook mijn PIB’s hadden daar een handje van.

Analyse.
Op dit forum werd meerdere malen gewezen op de voor de hand liggende oorzaak, een slechte Wifi-setup.

Ik had tot de aankomst van de batterijen geen wifiprobleem. Maar dan ga je toch twijfelen. Dus had ik afgelopen weekend al een nieuwe wifiset voor €500 in huis gehaald, maar…

De technische jongens en meisjes van HW vermoedden maandag jl dat mijn wifi niet het probleem is. En raadden me voor nu af om die weg te bewandelen. Ze vermoedden dat er iets niet optimaal werd geprocest in de P1-meter. En dat ze aan het analyseren waren en wanneer dit abnormale probleem optreedt.

Oplossing.
Ik heb gisteravond een nieuwe P1-dongle geïnstalleerd en er is nieuwe bèta software ingeladen.

En zie daar: vandaag heb ik voor het eerst dezelfde ervaring die jullie al meteen hadden: nul op de meter, super!

Ik ben geheel tevreden😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bD3P_PtA8HwrjnANPG4xg0YuG30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2KgPYxs17NK1INMyE1FAdOF.jpg?f=fotoalbum_large

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Onnooooo
  • Laatst online: 27-09 14:39
Napsju schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:16:
[...]

3 juli nog niet. Nog heel even geduld :)
Nee hoor

Ik heb 03 juli besteld
07 maart vooraankondiging
Vandaag 19 maart betaallink en betaald
Transmission komt morgen

*O* ( maar liever dansende banaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
Hier sinds maandag ook voor de 2e keer batterij in storing. E315, E325, E400, E404, E405, E406.
Op verzoek van hw een harde reset gedaan (knop zijkant uit zetten en 90s wachten) helaas zonder resultaat.

Nu wacht ik op nadere instructies. Hoop echt dat het hier bij blijft. Driemaal is scheepsrecht!

[ Voor 6% gewijzigd door Mrdelange op 19-03-2025 21:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Mrdelange schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:20:
Hier sinds maandag ook voor de 2e keer batterij in storing. E315, E325, E400, E404, E405, E406.
Op verzoek van hw een harde reset gedaan (knop zijkant uit zetten en 90s wachten) helaas zonder resultaat.

Nu wacht ik op nadere instructies. Hoop echt dat het hier bij blijft. Driemaal is scheepsrecht!
Dat lijkt verdacht veel op mijn batterij die een scheef ingedraaide schroef had waardoor een kabelschoen los zat. Kreeg het niet gefixt en er ging 40A doorheen.

De mijne is toen vervangen.

Voor degenen die ongerust worden van het aantal defecten, homewizard geeft aan nog steeds op 1% failure rate te zitten. Er moet echt een belachelijk aantal units verkocht zijn. ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:57
shthpnz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:06:

Oplossing.
Ik heb gisteravond een nieuwe P1-dongle geïnstalleerd en er is nieuwe bèta software ingeladen.
Mooi dat er een oplossing is. Welke software versie heb je nu?

Overigens, bij mij wisselt de P1 meter nog steeds van pod/node, gelukkig net steeds verbinding...

[ Voor 14% gewijzigd door johnvanderster op 19-03-2025 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Mrdelange schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:20:

Beetje zelfde verhaal als hier 1 e keer E315 plus de rest. Hard reset had ik zelf al gedaan en ff wachten , maar dat advies ook van homewizard.
Ook later E444 melding en omruiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
De nieuwe batterij gedraagd zich bij laatste 10% wel anders.
Batterij staat nu op 8% maar probeert nog steeds op 61 w verbruik. En bij vorige batterij liep dat toen al weer op richting 250 - 300 W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:53
Bestelling van 01-07 en kreeg vandaag de link.
Volgens T&T komen ze maandag, had expres even gewacht omdat ik morgen en overmorgen niet thuis ben.

Geloof dat je het zelf ook kon aanpassen maar dat had ik even gemist :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 18:44
crryp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:52:
Misschien nog leuk voor de HA gebruikers een inschatting hoelang je batterij nog vooruit kan of nog moet opladen.

[Afbeelding]

Je hebt nodig een template sensor die bepaald hoeveel KWH er in de accu zit:
[Afbeelding]

code:
1
{{ (states('sensor.hw_battery_laadpercentage') | float / 100 * 2.484 ) | round(3) }}

En dan dus een berekening voor de tijd:

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set kwhinbattery = states('sensor.battery_1_laadlevel') | float(0) %}
{% set currentpower = states('sensor.hw_battery_vermogen') | float(0) %}
{% if currentpower > 0 %}
  {{ (2484 - (kwhinbattery * 1000)) / currentpower}}
{% elif currentpower < 0 %}
 {{(kwhinbattery * 1000) / (currentpower * -1)}}
{% else %}
 0
{% endif %}
Ik gebruik deze template al sinds je hem geplaatst hebt. Echter is 2484 een toevallig getal? Of precies de helft tussen energie die je er in stopt en er weer uit haalt?

Want ik zie er 2.8 kWh in gaan en 2.2 kWh weer uit komen😁

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:20
boaty schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:55:
Ik heb vorige week ook de Homewizard batterij besteld, maar vroeg me af of er hier al tweakers bezig geweest zijn met een plugin om de lokale API uit te lezen in domoticz?
Ik heb net vers van de pers een domoticz python plugin voor de HW Batterij gebakken: https://github.com/etmmvd...-Battery-plugin/tree/main

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:16

Aardedraadje

Met kabelschoen

Chris96 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:44:
Vier batterijen hier. Die draaien sinds 6 maart, vandaag dus precies 2 weken, zonder grote problemen.

Eén batterij had slecht bereik in het WiFi-netwerk en was een paar dagen geleden de communicatie met de P1 kwijtgeraakt. Sinds de nieuwe firmware is het bereik steevast 90-100% net als de andere batterijen en geen afwijkingen meer gezien.

Verder werkt het stabiel. Elke dag zitten ze (bijna) vol en 's ochtends (bijna) leeg. Vooralsnog geen problemen of E-codes oid voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
Gister voor het eerst iets vreemds. Paar dagen geleden update 1.0101 geïnstalleerd dus ik hoop niet dat het nu vaker gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMt2vsHJXRN1jElCLJGftrNFb-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHAOY0G4ZIXjJtFzc1gZj6X8.png?f=fotoalbum_large
Ik zag dat er nog 41% lading in de batterij zat na 22:00u en de batterij niet werd ontladen, terwijl er genoeg verbruik was. In de app leek er niks aan de hand, maar toen ik bij de batterij kwam waren alle ledjes op de voorkant uit. Via de knop op de zijkant de batterij een herstart gegeven. Daarna werkte alles weer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
blackmore87 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:27:
Gister voor het eerst iets vreemds. Paar dagen geleden update 1.0101 geïnstalleerd dus ik hoop niet dat het nu vaker gebeurt.
[Afbeelding]
Ik zag dat er nog 41% lading in de batterij zat na 22:00u en de batterij niet werd ontladen, terwijl er genoeg verbruik was. In de app leek er niks aan de hand, maar toen ik bij de batterij kwam waren alle ledjes op de voorkant uit. Via de knop op de zijkant de batterij een herstart gegeven. Daarna werkte alles weer…
Ik zelf heb dat 1x gehad bij mijn vorige batterij, maar vreemde was dat bij mij het verhogen van helderheids status lampje batterij vrolijk verder ging, 8)7

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 22:44

scorpionv

This space for rent

asing schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:43:

...knip...

Voor degenen die ongerust worden van het aantal defecten, homewizard geeft aan nog steeds op 1% failure rate te zitten. Er moet echt een belachelijk aantal units verkocht zijn. ;) ;)
Hier lees je natuurlijk ook hoofdzakelijk de problemen terug. Ik ga niet elke dag melden dat de PIB fantastisch draait, want dat doet hij sinds de laatste firmware update 1.0101 met P1 meter 6.0111.

Wel een idee voor @Devke, een poll toevoegen aan de TS (en misschien dezelfde poll link als nieuwe post in het topic), waarin Tweakers kunnen aanvinken of hun PIB problemen heeft of inmiddels probleemloos draait. Krijgen we een beetje idee hoe het gaat bij de gemiddelde Tweaker.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Laatst online: 10:06
Cardwizard schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Waar haal je die wijsheid vandaan? In Nederland is het Nederlandse consumentenrecht van toepassing. Garantie wordt vaak verward met “ik krijg een nieuwe als die kapot is”. Dat is niet altijd van toepassing.

Wat ik eenieder nogmaals wil aanraden: vertoont je batterij gedrag wat niet verwacht wordt; wacht geduldig! Mijn ervaring is dat de batterij hoogstens binnen enkele uren, vaker zelfs binnen een uur, weer gewoon doet waar die moet doen.

Knippert het lampje rood: dan doe ik tegenwoordig niets meer, dit gaat vanzelf over. De batterij blijft gedurende die tijd gewoon werken.

Vanmorgen waren alle lampjes even uit. Ook nu weer: wachten! Na 10 minuten weer volledig operationeel! In de app stond de batterij gewoon online zonder foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 13:49
Vanmorgen keek ik in de app en zag dat mijn accu in storing stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3Gfrwo-ZpO3FaiFnK7tvb7phPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mKRAoALlzuA5IHytTILYBcDg.png?f=fotoalbum_large

omdat ik de accu niet verplaatst heb en omdat zover ik weet mijn huis niet aan het verzakken is heb ik de accu gereset en het probleem is nu opgelost.

Heeft iemand al ervaring met deze melding?

Ik heb hem natuurlijk ook al aan HW gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:16

Aardedraadje

Met kabelschoen

yustmenl schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:49:
Vanmorgen keek ik in de app en zag dat mijn accu in storing stond.
[Afbeelding]

omdat ik de accu niet verplaatst heb en omdat zover ik weet mijn huis niet aan het verzakken is heb ik de accu gereset en het probleem is nu opgelost.

Heeft iemand al ervaring met deze melding?

Ik heb hem natuurlijk ook al aan HW gemeld.
Als ik het me goed herinner was er heel in het begin van de uitleveringen ook een Tweaker die onterecht deze melding kreeg. Maar is nog niet vaak voorbij gekomen.
Pagina: 1 ... 61 ... 216 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.