Ruk. Je ziet idd de oven pulseren in je grafiek. Ook het verdwijnen van je batterij. Aanmelden maar bij HW. Gok dat je morgen of overmorgen al een nieuwe hebt.dotternetta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:59:
[...]
Nee, niets gemerkt. De vrouw gevraagd hoe laat ze de oven heeft aangedaan, dat was 15 minuten nadat de accu was gestopt, dus dat kan het niet zijn. Is ook mooi te zien in de grafiek.
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Pulseren is monoblock defrost. De oven ging om 13:15 aan. Net daarvoor zie je de accu stoppen.Devke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:01:
[...]
Ruk. Je ziet idd de oven pulseren in je grafiek. Ook het verdwijnen van je batterij. Aanmelden maar bij HW. Gok dat je morgen of overmorgen al een nieuwe hebt.
[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 18-03-2025 14:04 ]
Net geprobeerd door hem via de app van Netgear (Orbi) uit te schakelen. Dat lijkt te werken. Alleen vertikt de PIB opnieuw automatisch te verbinden nu ik hem weer in de Orbi app ingeschakeld heb. Dat is toch raar? Echt elke andere device op mijn WiFi connect opnieuw nadat ik die een keer uit- en weer ingeschakeld heb. Heb weinig zin hem elke keer opnieuw te moeten koppelen....Devke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:54:
@AA42 Het voorkomen van ontladen kun je ook doen door je batterij even van de wifi te halen. Is handmatig, niet de mooiste oplossing, wel een workaround.
Sowieso doet de PIB vreemd qua WiFi. Heb op elke bouwlaag een station staan (BG hoofdstation, 1e verd. een satelliet en zolder een satelliet). Mijn zonnepanelen omvormer en de HW kWh meter daarvoor connecten netjes op de zolder satelliet maar om de een of andere reden wil de PIB perse op het hoofdstation connecten die op de BG staat, terwijl de HW PIB onder mijn omvormer op zolder staat..... raar.
[ Voor 4% gewijzigd door AA42 op 18-03-2025 14:22 ]
Ik heb net de laatste updates geinstalleerdFlodder325 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:35:
[...]
Ik gebruik ook een mesh systeem voor de wifi, als het goed is kun je in je mesh systeem aangeven waar een gebruiker (batterij) verbinding mee mag maken, dan zal hij niet langer naar de andere AP zoeken.
De vraag rijst wel waarom hij op zoek is, uiteindelijk zoekt hij naar het sterkste signaal en blijkbaar is het voorkeurs AP niet altijd even sterk anders was er geen reden om te gaan zoeken namelijk.
Mesh kun je altijd per gebruiker instellen dus kijk daar eerst even naar voordat je je hele wifi netwerk op de schop doet.
P1: 6.0111
PIB: 1.0101
Na deze update connecteren ze allemaal naar de dichtsbijzijnde mesh node in de woonkomer. Eerst vonden ze de node op zolder aantrekkelijker.
Ik denk dat hiermee dan ook gelijk de problemen van af en toe offline gaan opgelost zijn. Ik heb nu 82% bij de wifi staan in plaats van 30%~40% met oranje / rood bolletje erbij
Ik heb nog geen PIB, alleen zie dit gedrag ook terugkomen bij de sockets, P1 meter, watermeter en display. Soms verbinden ze met een AP dat het verste weg ligt. Ik vermoed dat de gebruikte WiFi-chip niet zo goed kan omgaan met netwerken met meerdere APs.AA42 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:
[...]
Net geprobeerd door hem via de app van Netgear (Orbi) uit te schakelen. Dat lijkt te werken. Alleen vertikt de PIB opnieuw automatisch te verbinden nu ik hem weer in de Orbi app ingeschakeld heb. Dat is toch raar? Echt elke andere device op mijn WiFi connect opnieuw nadat ik die een keer uit- en weer ingeschakeld heb. Heb weinig zin hem elke keer opnieuw te moeten koppelen....
Sowieso doet de PIB vreemd qua WiFi. Heb op elke bouwlaag een station staan (BG hoofdstation, 1e verd. een satelliet en zolder een satelliet). Mijn zonnepanelen omvormer en de HW kWh meter daarvoor connecten netjes op de zolder satelliet maar om de een of andere reden wil de PIB perse op het hoofdstation connecten die op de BG staat, terwijl de HW PIB onder mijn omvormer op zolder staat..... raar.
Op de bovenste verdieping een AP genaamd "Werk" die alleen gebruikt word op thuiswerkdagen en bijvoorbeeld de batterijen (beide 100% wifi connectie en nog nooit offline geweest), zonnepanelen en hier en daar een energysocket.
Nooit meer iemand in huis gehoord over het wifi is traag of loopt te bouncen of doet het uberhaupt niet.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Inmiddels op beta 1.0102
Edit: half uur later weer in E305 + E305 🤔
:strip_exif()/f/image/5lGYPjl34is8g7s8HzJr3niN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 18-03-2025 17:15 ]
Ik denk het niet? Ik heb mijn accu nog niet - en denk ook niet dat HW maart gaat halen - maar als ik het goed begrijp werkt het als volgt: ik plaats deze P1-splitter. De slimme meter publiceert zijn data elke seconde, en de splitter dupliceert dat op zijn poorten. De HW P1-meter stuurt zijn data naar de HW-accu, en de P1-kabel die ik al heb gaat naar mijn HA-laptop.Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:20:
ik zie hier veel Home Assistent gebruikers. Is het niet een zelf veroorzaakt probleem doordat men te veel data gaat afvragen uit de P1 meter?
Dat zit elkaar toch niet in de weg? De HW P1-meter krijgt er op deze manier niet een extra verbinding bij.
Klopt mijn denkwijze?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:24:
[...]
Ik denk het niet? Ik heb mijn accu nog niet - en denk ook niet dat HW maart gaat halen - maar als ik het goed begrijp werkt het als volgt: ik plaats deze P1-splitter. De slimme meter publiceert zijn data elke seconde, en de splitter dupliceert dat op zijn poorten. De HW P1-meter stuurt zijn data naar de HW-accu, en de P1-kabel die ik al heb gaat naar mijn HA-laptop.
Dat zit elkaar toch niet in de weg? De HW P1-meter krijgt er op deze manier niet een extra verbinding bij.
Klopt mijn denkwijze?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Wacht, wat? Als ik het aansluit op de manier zoals ik hierboven omschrijf kan mijn HA de HW batterij niet uitlezen?gielz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:30:
Op die manier heb je geen connectie in HA met je batterij(en). Die lopen via een aparte V2 connectie.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Heb je de batterij een vast ip adres gegeven, evt vast gepind op de dichtbij zijnde AP?AA42 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:
[...]
Net geprobeerd door hem via de app van Netgear (Orbi) uit te schakelen. Dat lijkt te werken. Alleen vertikt de PIB opnieuw automatisch te verbinden nu ik hem weer in de Orbi app ingeschakeld heb. Dat is toch raar? Echt elke andere device op mijn WiFi connect opnieuw nadat ik die een keer uit- en weer ingeschakeld heb. Heb weinig zin hem elke keer opnieuw te moeten koppelen....
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 18-03-2025 16:47 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 18-03-2025 16:48 ]
/f/image/t7aKXacZUes8zIvZtLYmhgjX.png?f=fotoalbum_large)
Max Max opladen 1600 W ???
Dat geeft de app aan bij meters
Grafiek geeft 800 W aan
[ Voor 15% gewijzigd door ivo1969 op 18-03-2025 17:00 ]
Dit had ik ook nadat ik mijn batterij vandaag heb laten omwisselen, ik heb het gemeld en het al reactie gekregen dat het een bugje was. Bij mij is het inmiddels ook 'gefixt'.ivo1969 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:58:
[Afbeelding]
Grafiek geeft 800 W aan
Vanzelf gefixt of moet ik het echt bij Homewizard ook melden?SlayaStone schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:00:
[...]
Dit had ik ook nadat ik mijn batterij vandaag heb laten omwisselen, ik heb het gemeld en het al reactie gekregen dat het een bugje was. Bij mij is het inmiddels ook 'gefixt'.
Grappig. Wellicht staat het nu zo geregistreerd bij HW dat je 2 batterijen hebt? Hier in de app gewoon max 800 beide.ivo1969 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:58:
De nieuwe Batterij zo straks aangesloten ik had gisteren de oude batterij welke terug is naar Homewizard al afgekoppeld en uit de app verwijderd
[Afbeelding]
Grafiek geeft 800 W aan
Edit: Bugje zo te lezen.
Het was gefixt nadat ik reactie had gekregen, of ze ook daadwerkelijk iets (voor mij) specifieks hebben aangepast weet ik niet.ivo1969 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:01:
[...]
Vanzelf gefixt of moet ik het echt bij Homewizard ook melden?
Ik heb het zojuist doorgegeven, maar goed ze zijn er uiteraard nu niet fysiek aanwezig, maar via Wizi het gemeldSlayaStone schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:05:
[...]
Het was gefixt nadat ik reactie had gekregen, of ze ook daadwerkelijk iets (voor mij) specifieks hebben aangepast weet ik niet.
Had ik ook.ivo1969 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:58:
De nieuwe Batterij zo straks aangesloten ik had gisteren de oude batterij welke terug is naar Homewizard al afgekoppeld en uit de app verwijderd
[Afbeelding]
Grafiek geeft 800 W aan
P1 meter weggooien in de app en daarna weer toevoegen fixte het.
yesssssss dat werkte inderdaaddiedvdyk schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:22:
[...]
Had ik ook.
P1 meter weggooien in de app en daarna weer toevoegen fixte het.
Als je de grote knop aan de zijkant naar "uit" draait, maar de stekker wel laat zitten in de WCD, dan schakelt de PiB uit en gaan de lampjes uit. Dan ziet hij hem ook niet meer in de app. Maar is hij dan ook echt UIT uit?
Als in: zijn dan ook alle beveiligingssensoren allemaal uit?
Verder met koken het leverd batterij stroom, groene led. Maar in display staat batterij eerst tijd nog op paars
Nooit problemen gehad met de P1 meter.
Vandaag een prachtige dag met veel zon, P1 meter zonder melding in de app dat die om een reden offline was en nu heeft de batterij 0% geladen over de dag
Is er een update geweest?
Na de p1 meter los gehaald te hebben en weer ingeplugd te hebben doet die het weer.
Zou graag zien dat er een melding op de de mobiel komt wanneer die P1 lange tijd niet actief is en een "reboot" kan gebruiken.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Wordt wit, gaat naar 58%, onweer tijdens het ontladen naar 59% te gaan
Nu van 57% naar 59%
Wat is dat nu weer???
Waardes in app kloppen denk ik wel, althans? SMA grafiek loopt ook lange tijd achter.
Kan hier geen helaas geen filmpje plaatsen maar % van plug in batterij gaat alle kanten op
[ Voor 15% gewijzigd door ivo1969 op 18-03-2025 18:28 ]
Gokje, cache van de app verwijderen ?ivo1969 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:26:
Pffff display 58% staat groen , gaat naar 59%
Wordt wit, gaat naar 58%, onweer tijdens het ontladen naar 59% te gaan
Nu van 57% naar 59%
Wat is dat nu weer???
Waardes in app kloppen denk ik wel, althans? SMA grafiek loopt ook lange tijd achter
Verwijderd
Als de bedoeling is dat je twee weken voor levering de betaal link krijgt gaat dat inderdaad niet meer lukken.JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:24:
[...]
Ik heb mijn accu nog niet - en denk ook niet dat HW maart gaat halen -

Dat heb ik al gedaan, was niet de oplossing
Maar ik ben enige met dit probleem?
En het gaat dus mis in de homewizard display
Die gaat naar juiste % dan weer terug naar de oude% en steeds vice versa.
De app heeft trouwens bij mijn pixel 6a een update via play store gehad
Update :
Momenteel schijnt het weer goed te werken
[ Voor 34% gewijzigd door ivo1969 op 18-03-2025 20:14 ]
Ik kreeg de betaallink vier dagen voor levering, maar daar zat ook nog een weekend tussen.Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:29:
[...]
Als de bedoeling is dat je twee weken voor levering de betaal link krijgt gaat dat inderdaad niet meer lukken.Ik wacht hier ook nog steeds op het beruchte mailtje… Maart zal wel april worden. De levering van april mei?
[ Voor 34% gewijzigd door Harri op 18-03-2025 19:37 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:17 ]
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:17 ]
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:20 ]
Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1
[ Voor 76% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:20 ]
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:21 ]
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Tot nu toe hier ook geen rare dingen. Ontlaad netjes. Geen meldingen in de app. 100% wifi.dotternetta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:07:
Accu lijkt weer goed te werken, vanmiddag de beta update gehad, die heeft er misschien iets mee te maken gehad. Moest hem wel 2 x opnieuw opstarten vandaag...
Weet iemand hoe dit zit? Mijn HA trekt nu direct via een USB-P1-kabel de data van mijn slimme meter in. Als ik een HW-accu neem, moet ik het dan dusdanig veranderen dat HA ook de slimme meter-data van de HW P1-meter betrekt? Of kan ik de HA/P1-verbinding zo laten, en krijgt HA de informatie van de accu over het wifi-netwerk?JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:38:
Wacht, wat? Als ik het aansluit op de manier zoals ik hierboven omschrijf kan mijn HA de HW batterij niet uitlezen?
/f/image/w0warBJlXvH5ztpkb4tqjtgx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5ngmBVB3y5PlCrgyVzN3Hbwm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door zonneschijn op 18-03-2025 21:14 ]
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:18 ]
Elk product is een apart onderdeel dus bijna 100% zeker als je USB-P1 + HW P1 gebruikt je de batterij(en) los kunt toevoegen. Maar 2 P1 meters lijkt mij wel een beetje dubbel op.
:strip_exif()/f/image/IR9GZVhQiGzAuQqDCwEMRLb6.jpg?f=fotoalbum_large)
JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:12:
[...]
Weet iemand hoe dit zit? Mijn HA trekt nu direct via een USB-P1-kabel de data van mijn slimme meter in. Als ik een HW-accu neem, moet ik het dan dusdanig veranderen dat HA ook de slimme meter-data van de HW P1-meter betrekt? Of kan ik de HA/P1-verbinding zo laten, en krijgt HA de informatie van de accu over het wifi-netwerk?
[ Voor 18% gewijzigd door gielz op 18-03-2025 21:47 ]
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:18 ]
Ja, twee: ik heb dit al jaren stabiel (direct USB dus leunt niet op wifi) en ik vind dit de belangrijkste HA-integratie die ik heb, dus ik wijzig er niet graag wat aan. Plus, ik ben er nog helemaal niet zo zeker van dat de HW-accu hier een blijvertje is. Als ooit het besluit valt de HW-accu weg te doen wil ik niet hoeven klooien de USB-P1 integratie weer werkend te maken, risico lopen op gaten in mijn metingen enz. Daarnaast wil ik me zo weinig mogelijk onderdompelen in het HW-ecosysteem; mijn ecosysteem is HA en daar moet wat ik koop wel goed mee kunnen werken.gielz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:45:
Is er een specifieke reden om de USB-P1 te gebruiken?
Liever niet dus. Ik snap dat ik de HW P1-meter nodig heb voor de accu, en dat is prima. Maar ik wil dat HA zijn datastroom uit de slimme meter krijgt zoals dat nu gebeurt: via zijn eigen USB P1-kabel.Je zou kunnen overstappen naar HW P1 dit is een standaard integratie in HA waarbij je ook meteen je batterij(en) simpel kunt toevoegen.
Iemand die het zeker weet? Anders moet ik even het bij HW vragen.Elk product is een apart onderdeel dus bijna 100% zeker als je USB-P1 + HW P1 gebruikt je de batterij(en) los kunt toevoegen. Maar 2 P1 meters lijkt mij wel een beetje dubbel op.
Vandaag een aardige run gehad, ik heb thuisgewerkt, dus ik kon eea tweaken.
Situatie 12 zonnepanelen, hybride WP (Quatt) en 1 PiB van HW.
Vanochtend nadat de WP uit ging, eerst even de batterij stuk laten opladen op de ochtendzon, dat ging best snel. Tussendoor deed de vaatwasser ook nog een rondje, dat zijn de korte pieken.
Vervolgens de PHEV aan de lader gehangen (die trekt max 4kw) toen de zonnepanelen gingen pieken op 2800W, en hiermee werd ook de batterij weer leeggetrokken, die werkte dus als soort buffer, om minder van het net af te nemen. Ook nog even tosti-ijzer aangehad, en wasmachine, dat was lunchpiekje.
Nadat de PHEV vol was is de batterij weer gaan bijladen, en die heeft smiddags nog weer wat ontladen toen de droger aanging.
Eind van de middag is de batterij nog opgeladen tot 75%, en op deze manier 3,7kwh opwek opgevangen en 2.7kwh zelf verbruikt. had nog iets hoger gekund als de zon langer had geschenen. Laatste piekje savonds was de oven voor de taco shells ;-)
Op zich nette waardes voor 1 batterij, en zodoende vandaag 16.1 kwh van de 18.2 opwek zelf gebruikt. Je kan dus door beetje volgorde te plannen 1 batterij meerdere keren opladen/ontladen op 1 dag als je andere verbruikers hebt die aan kunnen als de zon schijnt en meer verbruiken dan je ZP. Maarja werkt niet iedere dag thuis als de zon schijnt

/f/image/BusnaXpiwwIlRXAahPXAja1M.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door sky_walker op 18-03-2025 22:03 ]
JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:54:
[...]
Ja, twee: ik heb dit al jaren stabiel (direct USB dus leunt niet op wifi) en ik vind dit de belangrijkste HA-integratie die ik heb, dus ik wijzig er niet graag wat aan. Plus, ik ben er nog helemaal niet zo zeker van dat de HW-accu hier een blijvertje is. Als ooit het besluit valt de HW-accu weg te doen wil ik niet hoeven klooien de USB-P1 integratie weer werkend te maken, risico lopen op gaten in mijn metingen enz. Daarnaast wil ik me zo weinig mogelijk onderdompelen in het HW-ecosysteem; mijn ecosysteem is HA en daar moet wat ik koop wel goed mee kunnen werken.
[...]
Liever niet dus. Ik snap dat ik de HW P1-meter nodig heb voor de accu, en dat is prima. Maar ik wil dat HA zijn datastroom uit de slimme meter krijgt zoals dat nu gebeurt: via zijn eigen USB P1-kabel.
[...]
Iemand die het zeker weet? Anders moet ik even het bij HW vragen.
Nou, leek dus eerst te werken maar toch niet:Devke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:54:
@AA42 Het voorkomen van ontladen kun je ook doen door je batterij even van de wifi te halen.
Hij is vrolijk mee blijven leveren tijdens het laden van mijn EV.
Wel is de wifi verbinding weer spontaan goed gekomen én zit nu op de het AP van de zolder…
:strip_exif()/f/image/9yRXbUxEegM6nEGOoYwKKtTN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door AA42 op 18-03-2025 22:11 ]
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:18 ]
Ik heb hier gewoon een HW P1 meter hangen samen met de Slimmemeter P1 die ik al tijden gebruik, via de HW splitter. Zijn meer opties voor het splitten maar had geen zin in knutselen dus gewoon gekocht. D edwta van beide P1 meters gaat naar Home Assistant voor verschillende automatiseringen (door de Slimmemeter) en de HW meter lees ik uit en toont op bepaalde plaatsen en stuurt uiteraard de HW Batterij aan.JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:54:
[...]
Ja, twee: ik heb dit al jaren stabiel (direct USB dus leunt niet op wifi) en ik vind dit de belangrijkste HA-integratie die ik heb, dus ik wijzig er niet graag wat aan. Plus, ik ben er nog helemaal niet zo zeker van dat de HW-accu hier een blijvertje is. Als ooit het besluit valt de HW-accu weg te doen wil ik niet hoeven klooien de USB-P1 integratie weer werkend te maken, risico lopen op gaten in mijn metingen enz. Daarnaast wil ik me zo weinig mogelijk onderdompelen in het HW-ecosysteem; mijn ecosysteem is HA en daar moet wat ik koop wel goed mee kunnen werken.
[...]
Liever niet dus. Ik snap dat ik de HW P1-meter nodig heb voor de accu, en dat is prima. Maar ik wil dat HA zijn datastroom uit de slimme meter krijgt zoals dat nu gebeurt: via zijn eigen USB P1-kabel.
[...]
Iemand die het zeker weet? Anders moet ik even het bij HW vragen.
Situatie
- Zware overcapaciteit met zonnepanelen (10k Wp - 20 kWh teruglevering op zonnige dagen)
- Oost/west opstelling, dus dekking van 07:00 tot 19:00
- Avond/nacht verbruik van circa 5 kWh over het jaar heen genomen
- Hypothetische batterij: 2x HomeWizard PiB met netto teruglevercapaciteit van 4,7 kWh (15% verlies bij teruglevering)
- Circa 300 dagen per jaar >5,5 kWh overcapaciteit om accu te laden met zonnestroom
- Dynamisch energiecontract
- Onderstaande grafieken gaan uit van 3.000 Wp panelen in 2024, per 1 januari 2025 is er 7.500 Wp bijgeplaatst
- Gemiddeld verbruik per uurbracket over 2024 berekend obv HomeWizard data (5 kW avond/nachtverbruik)
- Gemiddelde energieprijs per uurbracket over 2024 berekend obv datadump (0,12 EUR kaal vs 0,27 EUR incl EB/BTW)
- Potentiele cost-avoidance per uur tussen 19:00 - 07:00 per uurbracket
- Laden op goedkope uren in wintermaanden buiten beschouwing gelaten (marginaal effect na saldering - spread moet > 0,14 EUR)
- Met salderen: 0,55 EUR/dag maal 300 effectieve dagen is 156 EUR/jaar besparing. Terugverdientijd van ruim 17 jaar.
- Zonder salderen: 1,16 EUR/dag maal 300 effectieve dagen is 350 EUR/jaar besparing. Terugverdientijd van 8 jaar
- Uitgaande van een 5% tot 10% stijgende energieprijs per jaar (obv afgelopen 10 jaar) zakt de terugverdientijd naar 6 tot 7 jaar
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Clock op 19-03-2025 05:52 ]
Sorry maar ik vind dat dat helemaal niet nodig hoort te zijn. Waarom hoef ik dat met geen enkele andere device te doen in mijn wifi netwerk en wel met de HW PIB?Devke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:41:
[...]
Heb je de batterij een vast ip adres gegeven, evt vast gepind op de dichtbij zijnde AP?
Het heet niet voor niets Plug-In…
Maar wellicht helpen de updates die ik vandaag gedraaid heb….
Het hoeft ook niet maar zodra je iets met domotica gaat doen is een vast ip we handiger.AA42 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:20:
[...]
Sorry maar ik vind dat dat helemaal niet nodig hoort te zijn. Waarom hoef ik dat met geen enkele andere device te doen in mijn wifi netwerk en wel met de HW PIB?
Het heet niet voor niets Plug-In…
Maar wellicht helpen de updates die ik vandaag gedraaid heb….
Maar niet nodig met alleen P1 en accu’s
Type foutje onderaan? Zonder salderen en zonder salderen?Clock schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:17:
Ik volg dit topic nu enige tijd met interesse. Ik begrijp dat de generieke consensus is dat een batterij zichzelf nog niet terugverdiend, maar wil toch een poging doen een gevoel te krijgen bij de getallen voor mijn eigen situatie.
SituatieRedenatie
- Zware overcapaciteit met zonnepanelen (20 kWh teruglevering op zonnige dagen)
- Hypothetische batterij: 2x HomeWizard PiB met netto teruglevercapaciteit van 5,0 kWh (8% verlies bij teruglevering)
- Circa 300 dagen per jaar >5 kWh overcapaciteit om accu te laden met zonnestroom
Resultaat
- Gemiddeld verbruik per uurbracket over 2024 berekend obv HomeWizard data (5 kW avond/nachtverbruik)
- Gemiddelde energieprijs per uurbracket over 2024 berekend obv datadump (0,12 EUR kaal vs 0,27 EUR incl EB/BTW)
- Laden op goedkope uren in wintermaanden buiten beschouwing gelaten (marginaal effect na saldering)
Mis ik significante zaken in deze benadering? Een TVT van 7 jaar post-saldering valt me mee uitgaande van een technische levensduur van 15 jaar. Dat doet niet onder voor een gemiddelde warmtepomp, HR++ glas en sommige typen isolatie. Los van alle non-financiële benefits (milieu, netontlasting, etc).
- Zonder salderen: 0,55 EUR/dag maal 300 effectieve dagen is 166 EUR/jaar besparing. Terugverdientijd van 17 jaar.
- Zonder salderen: 1,23 EUR/dag maal 300 effectieve dagen is 370 EUR/jaar besparing. Terugverdientijd van 7 jaar.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 23:16 ]
Voor de update stond er nog steeds de melding dat de batterij scheeft stond. Was niet zo, was eigen schuld.
Maar nog geen tijd gehad om te resetten.
Na de update is de melding ook weer weg. Klinkt ook logisch want na een update begint de batterij weer opnieuw.
Dit gemeten met een temperatuur sensor op de batterij. Bij snellen lichtnet spanning variaties krijg je een herevaluatie van het lichtnet frequentie. De netspanning Informatie verkrijg ik van uit de zonnepanelen omvormer.
Op dit moment ben ik zeer tevreden. Het product. Ziet er goed uit en werkt stabiel.
Het rendement van de laad en ontlaad cyclus ligt in de buurt van 75%.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Ik heb ook een usb P1 kabel en de HW P1 meter in de splitter. De data van de usb gebruik ik net als jij voor langdurige logging, daar verander ik niets aan.JeroenH schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:12:
[...]
Weet iemand hoe dit zit? Mijn HA trekt nu direct via een USB-P1-kabel de data van mijn slimme meter in. Als ik een HW-accu neem, moet ik het dan dusdanig veranderen dat HA ook de slimme meter-data van de HW P1-meter betrekt? Of kan ik de HA/P1-verbinding zo laten, en krijgt HA de informatie van de accu over het wifi-netwerk?
Er is een aparte integratie voor Home Wizard in HA, die ga ik straks gebruiken voor inlezen van de accu data. Ik hoop dat je met de integratie enkel de accu als apparaat kunt toevoegen, zo niet heb je 2x P1 data. Maar dat is geen probleem als je dat niet gebruikt uiteraard.
Redenatie is OK, berekening hangt af van de kwaliteit van je rekenwerk natuurlijk. En van de energieprijzen in de toekomst - maar laat ik maar niet off topic gaanClock schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:17:
Ik volg dit topic nu enige tijd met interesse. Ik begrijp dat de generieke consensus is dat een batterij zichzelf nog niet terugverdiend, maar wil toch een poging doen een gevoel te krijgen bij de getallen voor mijn eigen situatie.
SituatieRedenatie
- Zware overcapaciteit met zonnepanelen (10k Wp - 20 kWh teruglevering op zonnige dagen)
- Hypothetische batterij: 2x HomeWizard PiB met netto teruglevercapaciteit van 5,0 kWh (8% verlies bij teruglevering)
- Circa 300 dagen per jaar >5 kWh overcapaciteit om accu te laden met zonnestroom
- Onderstaande grafieken gaan uit van 3.000 Wp panelen in 2024, per 1 januari 2025 is er 7.500 Wp bijgeplaatst
Resultaat
- Laden op goedkope uren in wintermaanden buiten beschouwing gelaten (marginaal effect na saldering)
Mis ik significante zaken in deze benadering? Een TVT van 7 jaar post-saldering valt me mee uitgaande van een technische levensduur van 15 jaar. Dat doet niet onder voor een gemiddelde warmtepomp, HR++ glas en sommige typen isolatie. Los van alle non-financiële benefits (milieu, netontlasting, etc).
- Met salderen: 0,55 EUR/dag maal 300 effectieve dagen is 166 EUR/jaar besparing. Terugverdientijd van 17 jaar.
- Zonder salderen: 1,23 EUR/dag maal 300 effectieve dagen is 370 EUR/jaar besparing. Terugverdientijd van 7 jaar.
Fair point, moeten rekening houden met stijgende energieprijzen. 10 jaars gemiddelde ligt tussen de 5% en 10% en zal gezien geopolitieke situatie en netverzwaringskosten zeker niet minder worden.ritsl schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 02:12:
[...]
Redenatie is OK, berekening hangt af van de kwaliteit van je rekenwerk natuurlijk. En van de energieprijzen in de toekomst - maar laat ik maar niet off topic gaan. Ik neem aan dat je met een RTE van 75% rekent. Ik had de afgelopen zonnige dinsdag, met 1 batterij, 2,9 kWh in en 2,2 kWh uit. Waarbij de batterij praktisch niets hoefde te ontladen totdat de zon onderging, dus gewoon 1 cycle. Dat is 76% RTE. Voor twee batterijen zou je misschien beter de dagen met 6kWh overschot kunnen tellen, ipv 5kWh overschot.
Heb initieel enkel rekening gehouden met ontlaadverlies van 8%, ergo 5 kWh voor twee accu's. Het laadverlies vind ik niet zo interessant uitgaande van een ruime overcapaciteit aan panelen (=mijn situatie) en marginale kostprijs van 0. RTE is vooral relevant bij laden via net, minder bij zonnestroom imo.
Als ik zo door de ervaringscijfers (i.e. HW screenshots) heenblader is die aanname iets te rooskleurig en zie ik gemiddeld 2.3 á 2.4 kWh uit een volle accu komen. Ergo een ontlaadverlies van 15% is realistischer.
Heb beide zaken meegenomen in de berekening en kom dan uit op een TVT van 6 tot 7 jaar. Heb de post hierop aangepast
[ Voor 13% gewijzigd door Clock op 19-03-2025 05:37 ]
Update, net niet op 0 kunnen blijven omdat ik zonodig moest verwarmen met de airco….Cardwizard schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:20:
Gisteren over de dag 1.2kWH van het net verbruikt met de 2 accu's, 14kWh in huis gehouden door zonverbruik en accu's.
Ze hadden zojuist nog 10% lading over en beginnen nu weer met laden, vandaag de vaatwasser in de middag aanzetten ipv in de ochtend (wat automatisch zou moeten kunnen maar niet werkt) dan moet ik op 0 verbruik uit kunnen komen vandaag.
:strip_exif()/f/image/DdHuFLRIq5oQlJQAaNvA2P1x.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog 16% over nu
Dit zijn wel mooie plaatjes
Ik zit te kijken naar meerdere plugin batterijen, maar vind het niet duidelijk hoe ik die moet aansluiten. Elk apparaat zou dan in een eigen stopcontact gaan (dus geen stekkerdoos, dat snap ik nog
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
heb je toevallig ergens de flows achter de variabelen staan?GL007 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:08:
Vandaag zeer goede resultaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dashboard ziet er interesant uit en denk dat ik die als inspiratie ga gebruiken!
en wat doet de flow test rendement?
ze hoeven zeker niet allemaal op een eigen groep, als een groep geen grootverbruikers en liefst zelf geen andere verbruikers heeft dan kun je op zo'n groep max. 4 PiB's aansluiten.. een groep met enkel wat lampen lijkt mij dus prima geschiktWailing_Banshee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:10:
Disclaimer: Ik heb niet alle 239 pagina's gelezen, wel de topic start...
Ik zit te kijken naar meerdere plugin batterijen, maar vind het niet duidelijk hoe ik die moet aansluiten. Elk apparaat zou dan in een eigen stopcontact gaan (dus geen stekkerdoos, dat snap ik nog), maar moet elk stopcontact dan in een andere groep zitten? Of kunnen ze samen in 1 groep? (we hebben een groep waar alleen een paar lampen op zitten, en die groep bevat ook de ideale plek voor de batterijen...)
[ Voor 4% gewijzigd door Cardwizard op 19-03-2025 08:13 ]
[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 19-03-2025 08:38 ]
De HW batterijen leveren niet meer dan 800 W, ook niet wanneer je er bijvoorbeeld twee op de zelfde groep zet. Dan blijft de output samen 800 W.Wailing_Banshee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:10:
Disclaimer: Ik heb niet alle 239 pagina's gelezen, wel de topic start...
Ik zit te kijken naar meerdere plugin batterijen, maar vind het niet duidelijk hoe ik die moet aansluiten. Elk apparaat zou dan in een eigen stopcontact gaan (dus geen stekkerdoos, dat snap ik nog), maar moet elk stopcontact dan in een andere groep zitten? Of kunnen ze samen in 1 groep? (we hebben een groep waar alleen een paar lampen op zitten, en die groep bevat ook de ideale plek voor de batterijen...)
Maar ga je ze ontgrendelen naar een hogere output, bijvoorbeeld 1600 W, dan moet je ze op een aparte groep zetten. De bedrading van je huis vindt 3,5 A extra niet zo’n probleem, maar 7 A extra (bovenop die 16 A uit je meterkast) is wél een probleem.
Zie ook de site van HW:
:strip_exif()/f/image/M5vc39BgSvw1hVcVA6wt6JOr.jpg?f=fotoalbum_large)
Je vaatwasser en wasmachine trekken inderdaad ook grote vermogens maar dat is maar 20-30 minuten. Aan 800 W heb je gedurende 97 % van de tijd genoeg. Hieronder een voorbeeld van het effect van 600 W extra PV / batterij-vermogen:
/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large)
(Bron)
Als je geen grootverbruikers hebt zoals warmtepomp dan zou ik die output gewoon op 800 W (3,5 A) laten staan.
yustmenl schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:12:
[...]
heb je toevallig ergens de flows achter de variabelen staan?
Dashboard ziet er interesant uit en denk dat ik die als inspiratie ga gebruiken!
/f/image/q96kA2udfqJIeHkAxnaGoeTA.png?f=fotoalbum_large)
Op deze wijze worden variabelen gekoppeld aan de units capebilties
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Ja, dat had ik gelezen en is geen probleem. Ik wil ze met name hebben om het eigenverbruik omhoog te gooien.Sonero schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:33:
[...]
De HW batterijen leveren niet meer dan 800 W, ook niet wanneer je er bijvoorbeeld twee op de zelfde groep zet. Dan blijft de output samen 800 W.
Die aparte groep zou wel leuk zijn, maar dan moeten we weer draden gaan trekken en dat gaat voor nu even te ver (vooral omdat we in de nabije toekomst sowieso wat aan de meterkast willen gaan aanpassen, aangezien er een nieuwe 3-fase groep bij moet gaan komen). Dus als we er nu bijv. al 2 kunnen kopen om daarmee vooral onze nacht te kunnen overbruggen, zou dat leuk zijn.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
@HomeWizard_NL Wellicht kunnen jullie iets meer zeggen over de exacte functie van de grote aan/uit draaiknop op de zijkant van de PiB?Knurt schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:37:
Gekke vraag misschien, maar kan het zo 1,2,3 nergens terugvinden hier in het forum (of ik kijk niet goed) maar ook niet in de handleiding en bij de FAQ van HW. Misschien weet iemand hier het:
Als je de grote knop aan de zijkant naar "uit" draait, maar de stekker wel laat zitten in de WCD, dan schakelt de PiB uit en gaan de lampjes uit. Dan ziet hij hem ook niet meer in de app. Maar is hij dan ook echt UIT uit?
Als in: zijn dan ook alle beveiligingssensoren allemaal uit?
Volgens jullie chatbot Wizzi kan je de PiB het beste (tijdelijk) uitzetten door hem gewoon uit het stopcontact te halen (zie screenshot). Maar is dat echt zo?
Wat is het verschil tussen hem daadwerkelijk uit het stopcontact halen en de fysieke knop op "uit" zetten?
Als je knop op uit zet, blijven er dan wel bepaalde processen of sensoren in de PiB nog standby of actief?
Zoals bijvoorbeeld temperatuur en bescherming tegen te diepe ontlading etc?
:strip_exif()/f/image/utJWRB2JbALEdlb2M72rkjv8.jpg?f=fotoalbum_large)
In de handleiding staat het volgende:Knurt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:52:
[...]
@HomeWizard_NL Wellicht kunnen jullie iets meer zeggen over de exacte functie van de grote aan/uit draaiknop op de zijkant van de PiB?
Volgens jullie chatbot Wizzi kan je de PiB het beste (tijdelijk) uitzetten door hem gewoon uit het stopcontact te halen (zie screenshot). Maar is dat echt zo?
Wat is het verschil tussen hem daadwerkelijk uit het stopcontact halen en de fysieke knop op "uit" zetten?
Als je knop op uit zet, blijven er dan wel bepaalde processen of sensoren in de PiB nog standby of actief?
Zoals bijvoorbeeld temperatuur en bescherming tegen te diepe ontlading etc?
[Afbeelding]
/f/image/JDGR6PM9Jn2UkopOswrbd1lp.png?f=fotoalbum_large)
en:
:strip_exif()/f/image/aF9pKap2IutCVkEoL3eTjHtb.png?f=user_large)
Door de schakelaar op uit te zetten, wordt volgens mij de omvormer gecontroleerd afgeschakeld, en er wordt o.a. nog even nagekoeld.
Dit is wel echt heel erg balen! En dat terwijl de defecten op 1% zitten, haal jij gewoon 2 uit 2 defect score. Ik hoop voor je dat het snel en netjes wordt opgelost!SlayaStone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:53:
Wat een pech, eerste batterij E441 en nu de vervangende batterij na 1 dag E447. We wachten weer geduldig af
Het zou toch echt fijn zijn als er wat meer inzicht gegeven wordt in de foutcodes en wat nou precies dit soort defecten triggert; het is nu echt gissen of het een hardware of software probleem is in het apparaat, of iets in de specifieke context van het huis waar de batterij wordt gebruikt.
Ik laat mijn bestelling gewoon leveren eind april, maar hoop wel dat het tzt wat stabieler is.
Wat heb je zelf aan troubleshoot gedaan? Kan je ook uitleggen hoe jouw situatie is betreffende plaats waar die staat e.d.?SlayaStone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:53:
Wat een pech, eerste batterij E441 en nu de vervangende batterij na 1 dag E447. We wachten weer geduldig af
Je kan niet zo heel veel met die E-4xx errors, na een reboot doet ie het dan weer even maar na een tijdje komt dezelfde error gewoon weer terug.SniperEye schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:46:
[...]
Wat heb je zelf aan troubleshoot gedaan? Kan je ook uitleggen hoe jouw situatie is betreffende plaats waar die staat e.d.?
De batterij staat gewoon in de technische ruimte op zolder in een geventileerde ruimte. Aangesloten op een aparte groep (oorspronkelijk van de wasdroger, maar die hebben we niet). Huis is anderhalf jaar oud, dus ik ben bang gewoon pech helaas.
Laatst zag je ook een synchronisatie bij heel veel personen tegelijk. Hier was er niks aan de hand, maar in onze wijk is het stroomnet net afgelopen jaar grondig aangepakt. Geen idee of dat meespeelde dat ik dat probleem toen niet had.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

[ Voor 98% gewijzigd door xobdorp op 19-03-2025 10:13 ]
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 19-03-2025 22:50 ]
Hier in de wijk vanaf vorig jaar en dit jaar grondig aan gepakt , maar toch nog steeds fluctuatiesArthurMorgan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:57:
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel van die foutcodes nou door omgevingsomstandigheden kunnen komen. Dus bijvoorbeeld iets met WiFi, pulserend stroomverbruik, of laag/hoog voltage, of schommelingen daarin. (etc etc)
Laatst zag je ook een synchronisatie bij heel veel personen tegelijk. Hier was er niks aan de hand, maar in onze wijk is het stroomnet net afgelopen jaar grondig aangepakt. Geen idee of dat meespeelde dat ik dat probleem toen niet had.
Is ook gewoon pech, was hier ook zoSlayaStone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:55:
[...]
Je kan niet zo heel veel met die E-4xx errors, na een reboot doet ie het dan weer even maar na een tijdje komt dezelfde error gewoon weer terug.
De batterij staat gewoon in de technische ruimte op zolder in een geventileerde ruimte. Aangesloten op een aparte groep (oorspronkelijk van de wasdroger, maar die hebben we niet). Huis is anderhalf jaar oud, dus ik ben bang gewoon pech helaas.
Daarbij Maandag melding dat ik nieuwe batterij zou krijgen en wanneer het mij uit zou komen en aangezien ik flexibel ben, de volgende dag werd de batterij netje omgeruild
Pfff als je zoveel "mazzel" zou hebben met de staatsloterij dan was je nu Multi miljonairfrankj030 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:01:
[...]
Dit is wel echt heel erg balen! En dat terwijl de defecten op 1% zitten, haal jij gewoon 2 uit 2 defect score. Ik hoop voor je dat het snel en netjes wordt opgelost!
Het zou toch echt fijn zijn als er wat meer inzicht gegeven wordt in de foutcodes en wat nou precies dit soort defecten triggert; het is nu echt gissen of het een hardware of software probleem is in het apparaat, of iets in de specifieke context van het huis waar de batterij wordt gebruikt.
Ik laat mijn bestelling gewoon leveren eind april, maar hoop wel dat het tzt wat stabieler is.
Volgens HW kun je zelf niet echt veel troubleshooten aan e-codes. Een keertje resetten/rebooten, maar meer ook niet:
HomeWizard_NL schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:41:
Wat betreft de E-errors: dit zijn technische storingen die we altijd doorzetten naar ons technische support team. Houd er rekening mee dat de verwerking hiervan wat langer kan duren.
Belangrijk om te weten: E-errors kunnen niet zelf opgelost worden, maar mogelijk wel door het systeem. Soms kan het probleem oplossen na een herstart of reset. Het systeem begint dan opnieuw met monitoring en detectie – het onderliggende probleem blijft mogelijk bestaan, en zal deze opnieuw melden als het probleem niet is opgelost.
(..)
Bijvoorbeeld: alle E4-errors duiden op een probleem met het BMS (Battery Management System) of het voltage van een cel in het systeem. Dit zijn dus zaken die verder onderzocht moeten worden door ons technische team en hier is mogelijk een swap nodig. Het heeft in onze ogen geen meerwaarde om een datasheet te delen met errors die je als klant niet kan oplossen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dat is de vraag. 1x foutcode is toeval, 2x is geen toeval meer. Je zou eens kunnen kijken of je de accu bij iemand anders zou kunnen plaatsen voor een paar dagen. Liefst in een andere buurt. Puur om uit te sluiten dat het veroorzaakt wordt door een lokaal probleem.SlayaStone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:55:
[...]
Je kan niet zo heel veel met die E-4xx errors, na een reboot doet ie het dan weer even maar na een tijdje komt dezelfde error gewoon weer terug.
[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 19-03-2025 22:53 ]
Hij heeft een E-4, wat te maken heeft met het BMS (zie mijn vorige post). Leuk als die batterij toevallig opeens wel werkt bij iemand anders, maar wat dan? Dat geeft @SlayaStone niet opeens een werkende batterij op zijn locatieSniperEye schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:11:
[...]
Liefst in een andere buurt. Puur om uit te sluiten dat het veroorzaakt wordt door een lokaal probleem.
Problemen met het BMS zou ik lekker aan HW overlaten.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Bij jouw wordt er tenminste geleverd. Ik ben nog steeds bezig om hem te krijgen.ivo1969 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Is ook gewoon pech, was hier ook zo
Daarbij Maandag melding dat ik nieuwe batterij zou krijgen en wanneer het mij uit zou komen en aangezien ik flexibel ben, de volgende dag werd de batterij netje omgeruild
Heb al meerdere keren gebeld en krijg elke keer de melding komt morgen.
Zou nu vandaag komen maar kreeg zojuist weer de melding dat de levering mislukt was en na navraag weer het antwoord komt morgen.
Het lijkt erop dat er sowieso wat leveringsproblemen zijn.hanev001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Bij jouw wordt er tenminste geleverd. Ik ben nog steeds bezig om hem te krijgen.
Zou nu vandaag komen maar kreeg zojuist weer de melding dat de levering mislukt was en na navraag weer het antwoord komt morgen.
Ik zie al dagen geen meldingen voorbij komen van enthousiaste betalingsverzoeken.
Mijn 2 weken notice mail is zaterdag... 2 weken geleden. Maar goed het is nog geen zaterdag

Voor mij is dat vrijdag, hopelijk snel een betaalverzoek en dan nog wat zon uurtjes meepikken in maartmikemm schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Het lijkt erop dat er sowieso wat leveringsproblemen zijn.
Ik zie al dagen geen meldingen voorbij komen van enthousiaste betalingsverzoeken.
Mijn 2 weken notice mail is zaterdag... 2 weken geleden. Maar goed het is nog geen zaterdag
Nee daar ligt het niet aan. Het gaat fout bij Transmission en elke keer hebben ze weer een ander excuus. Vandaag was het dat hij op de verkeerde sorteerplek stond en de chauffeur hem niet had kunnen vinden.mikemm schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:31:
[...]
Het lijkt erop dat er sowieso wat leveringsproblemen zijn.
Hmmm dat is heel apart, ben blij dat mij dat bespaard is gebleven, want ben er eerlijk in zou daar zelf "gestoord " van worden.hanev001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Bij jouw wordt er tenminste geleverd. Ik ben nog steeds bezig om hem te krijgen.
Wat geeft Homewizard aan?
Ironisch wel, want ik herken het. Ik heb ALTIJD problemen gehad met Transmission en eigenlijk is dit de eerste keer dat Transmission werkelijk heeft geleverd de dag na betaling. Voorheen nog nooit meegemaakt.
Wat dan wel weer hilarisch was is dat hij voor de verkeerde deur stond maar ik toevallig bij m'n schuur achter aan het werk was, de bus zag bij de achterburen en de doos van de accu zag. Ik dacht nog bij mezelf "hé, hebben die ook een Homewizard thuisaccu? wat tof!" maar nee, hij stond verkeerd en was voor mij. Dus ben naar hem toegelopen en heb me geïdentificeerd, hij gaf dat ding meteen mee, want was de vele leveringen van die accu's zat haha.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Hier ff opgezocht wat BMS betekend :Gizz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:16:
[...]
Hij heeft een E-4, wat te maken heeft met het BMS (zie mijn vorige post). Leuk als die batterij toevallig opeens wel werkt bij iemand anders, maar wat dan? Dat geeft @SlayaStone niet opeens een werkende batterij op zijn locatie
Problemen met het BMS zou ik lekker aan HW overlaten.
Een BMS (Battery Management System) is een essentieel onderdeel van een litium accu, vooral in complexe systemen zoals die in elektrische fietsen, energieopslagsystemen, en consumentenelektronica. Het BMS heeft meerdere taken en functies:
1. Bewaken van batterijcellen: Het BMS monitort de spanning, stroom, en temperatuur van individuele lithium cellen. Dit zorgt ervoor dat de cellen binnen veilige operationele limieten blijven ook tijden het opladen eon ontladen van je accu.
2. Balanceren van cellen: Batterijen bestaan vaak uit meerdere cellen die in serie of parallel zijn geschakeld. Het BMS zorgt ervoor dat deze cellen gelijkmatig ontladen en opladen, wat de levensduur van de batterij verlengt en de prestaties optimaliseert.
3. Beveiliging van je accu: Het BMS beschermt de batterij tegen schadelijke omstandigheden zoals overladen, overontlading, kortsluiting, en oververhitting. Als het BMS detecteert dat een van deze condities zich voordoet, kan het systeem ingrijpen door de batterij af te schakelen of andere beschermingsmaatregelen te activeren.
4. Energieberekening: Het BMS berekent vaak de resterende capaciteit van de batterij (State of Charge, SoC) en soms ook de gezondheidsstatus van de batterij (State of Health, SoH). Dit is cruciaal voor een nauwkeurige inschatting van de resterende gebruiksduur en het plannen van oplaadbeurten.
5. Communicatie: Het BMS kan communiceren met andere systemen, zoals je fietsdisplay, of met externe apparaten via een communicatienetwerk. Dit zorgt ervoor dat het hele systeem optimaal functioneert en dat gebruikers informatie kunnen ontvangen over de status van de batterij.
Kortom, een BMS zorgt ervoor dat de batterij veilig, efficiënt en betrouwbaar werkt door continu te monitoren, te beschermen en te beheren.
Hier zat gisteren de witte bus ( denk nu een zzper) ook aardig vol met batterijen van homewizard, maar ook uitlaten hahaLongTimeAgo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:45:
Het is bizar om de vele problemen met transmission te lezen.
Ironisch wel, want ik herken het. Ik heb ALTIJD problemen gehad met Transmission en eigenlijk is dit de eerste keer dat Transmission werkelijk heeft geleverd de dag na betaling. Voorheen nog nooit meegemaakt.
Wat dan wel weer hilarisch was is dat hij voor de verkeerde deur stond maar ik toevallig bij m'n schuur achter aan het werk was, de bus zag bij de achterburen en de doos van de accu zag. Ik dacht nog bij mezelf "hé, hebben die ook een Homewizard thuisaccu? wat tof!" maar nee, hij stond verkeerd en was voor mij. Dus ben naar hem toegelopen en heb me geïdentificeerd, hij gaf dat ding meteen mee, want was de vele leveringen van die accu's zat haha.
Ik heb het via de chat bij HW gemeld en kreeg daarna een mailtje van ene Sam en wat daar in stond kwam neer op dat voor hun de levering gedaan was en dat het verder mijn probleem was. Heb ik enigzins nijdig op gereageerd maar daar verder van hun zijde niets meer over gehoord.ivo1969 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Hmmm dat is heel apart, ben blij dat mij dat bespaard is gebleven, want ben er eerlijk in zou daar zelf "gestoord " van worden.
Wat geeft Homewizard aan?
Edit: krijg zojuist een mailtje van Sam dat ze gaan uitzoeken wat er bij Transmission aan de hand is.
[ Voor 8% gewijzigd door hanev001 op 19-03-2025 11:12 ]
Uiteindelijk is dat niet hoe het werkt. Juridisch gezien is een (web-)winkel verantwoordelijk voor het pakketje tot het is ontvangen door de koper. HW moet hier achter Transmission aan, dat zou jij niet moeten hoeven doen. HW is in dit geval klant/opdrachtgever van Transmission.hanev001 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Ik heb het via de chat bij HW gemeld en kreeg daarna een mailtje van ene Sam en wat daar in stond kwam neer op dat voor hun de levering gedaan was en dat het verder mijn probleem was. Heb ik enigzins nijdig op gereageerd maar daar verder van hun zijde niets meer over gehoord.
Maar dit lijkt me een apart topic waard.
[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 19-03-2025 11:03 ]
Alle mogelijke CO2 besparing voor de komende 10 jaar is ook gelijk teniet gedaan zo

Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.