MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:48:
[...]
sorry, het ging hier om het feit dat je volledig grid-loos gaat (want ookal neem je maar 1 kWh/jaar basis af heb je nog steeds met de eisen en wensen van de netbeheerder te maken, of je dat nu leuk vind of niet.
Ik weet echt niet waar je naar toe wil hoor.
Off grid = losgekoppeld van het net en los van de eisen van de netbeheerder.
Eenmaal off grid heeft de netbeheerder geen vat meer op je want je bent er niet meer mee verbonden.
2 kWh is eerder symbolisch. Ik heb in dezelfde periode dertigvoudig teruggeleverd aan de netbeheerder.
On grid heb je om NOM te houden door meetvertragingen de keuze tussen altijd een beetje terugleveren of af en toe wat afnemen. Off grid valt dat weg want dan past de productie zich altijd vraag aan.
Het weinige afgenomen van het net valt dan totaal weg. En de teruglevering wordt dan behouden of indien nodig teruggeschroefd. Netto ga je off grid ook meer van hetzelfde productievermogen overhouden want de verliezen zijn bij eenzelfde productie dan 7 tot 10% kleiner.
Wat voor een enkeling mogelijk is dat is ook mogelijk voor meerderen.
Is gewoon een kwestie van wat je wil en de daaraan verbonden prioriteiten stellen.
Dat het voor iedereen mogelijk is zal je mij nooit horen zeggen want dat gaat voor zowat alles op.
blijkbaar, dit na een kort controle, is er in Belgie net als in Nederland geen verbod om volledig off-grid te gaan. Dus het mag.
Ja dat mag.
Het zou vanuit mijn handelswijze een beetje raar zijn om te streven naar iets dat niet kan/mag.
Technisch kan ik morgen al off grid.
Maar dan snij ik in eigen vinger en dat ga ik niet doen.
Zoals ik eerder al zei zijn de vaste kosten voor een netverbinding nog altijd veel lager dan de netbeheerder me jaarlijks aan vergoeding betaalt. De dag dat dit niet meer het geval is ben ik er weg.
Het is dus eerder een economisch verhaal dan een energetisch/technisch probleem.
Al mijn toestellen zijn CE en AREI gekeurd.
Dat is dus on en off grid reeds in orde.
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.