Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Dat zeker, lucht/lucht warmtepomp, doorstroomverwarmer voor douche… dus leeg komen ze wel. Maar wil graag ook de pieken opvangen zodat ik meer nom kan draaien overdag en ook proberen zoveel mogelijk zonne energie op te slaan. Zo weinig mogelijk terug leveren
even hoe veel units denk je nodig te hebben om zomers overdag op NOM (dus ook geen teruglevering) te komen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fbssxunR9sRLBRXz5l3vqPNUJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large
klein voorbeeldje.
dat is op een mooie zomerdag dus hier ruim 24 kWh. Daarvoor zou ik dus ook al 8 PiB moeten hebben, los dat HW dit op dit moment helemaal niet ondersteund (max 4) krijg ik deze stoot ook niet meer leeg, je kon zien dat ik slechts 3,5 kWh verbruik in de donkere tijden, dat zijn nog niet eens twee units.

Ik vrees dat je beeld hoe je daarmee moet omgaan en berekenen toch even moet bijstellen.
nu is dit een voorbeeld met mijn pv installatie ( ruim 8kWp) in een oost-west ligging. kijk maar met je eigen gegevens hoe dat bij jou is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 19:45

Remco2001

Ehm, ok...

Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:23:
Ik twijfel om een 2e batterij te bestellen om de pieken in me opwekking en verbruik op te vangen. Hoe is jullie ervaring om die pieken op te vangen? Of duurt het te lang dat een batterij extra erbij schakelt ?
2e/3e/4e schakelt snel genoeg bij hogere (+800W/1600W/2400W) pieken kan ik je vertellen. Geen noemenswaardige vertraging dus. Ik doel hier ook op de pieken in het eigen verbruik. Als ik me zorgen moet gaan maken om de pieken in de opwek (en dus mogelijke teruglevering aan het net), dan is het eind zoek (+9000W opwek midzomer hier).

[ Voor 18% gewijzigd door Remco2001 op 17-03-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Pieken laden en ontladen gaat snel.

[ Voor 88% gewijzigd door hortens9273 op 18-03-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cenobytes1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:33
Hoe realistisch is de leverdatum van de PIB eigenlijk ?
Volgende bestelbare levering staat nu voor Juli zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
hanev001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:37:
[...]
Je moet waarschijnlijk Belg zijn om dit te begrijpen want ik begrijp dit niet.
De wegen (en vooral het protectionisme) van netbeheerders is ondoorgrondelijk.
En dat lijkt zich niet tot België te beperken. :+

Wat betreft PV en batterijen zijn er in België wel meer beperkingen die elders niet gelden.
Netproblemen zijn er dan ook weer anders dan elders. :)

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:38
Beste HW PIB tweakers,

Net een paar pagina's bij gelezen, ( In België kunnen ze er ook iets van vwb regeltjes,)

Maar ik wilde iets kwijt over het belang van de RTE.
Ik weet dat de situatie voor iedereen anders is, maar ik wil toch een paar aannames doen die voor veel van ons gelden.

We gaan hier uit van de situatie na 2027 wanneer salderen voor bij is.
De Hw PIB geeft het meeste rendement wanneer je het eigen verbruik van PV opwek echt kunt verhogen
Stel je bent in staat 1400 kWh PV opwek te laden in je HW PIB
Bij 70 % RTE bespaar je 1400 x 0,7 = 980 kWh inkoop van het net
Bij 80 % RTE bespaar je 1400 x 0,8 = 1.120 kWh inkoop van het net
Verschil is dus 1120 - 980 = 140 kWh die je niet terug levert
Wat is nu het verschil in € van dit RTE verschil van 10% dat is 140 x €0,0025 = €0,35
Conclusie: Zorg voor voldoende opwek, dan maakt die RTE niet meer zoveel uit.

Natuurlijk zijn er situatie's die heel anders zijn, maar voor vele van ons is dit waar we over praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Laatst online: 10:07
Remco2001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:18:
[...]

2e/3e/4e schakelt snel genoeg bij hogere (+800W/1600W/2400W) pieken kan ik je vertellen. Geen noemenswaardige vertraging dus. Ik doel hier ook op de pieken in het eigen verbruik. Als ik me zorgen moet gaan maken om de pieken in de opwek (en dus mogelijke teruglevering aan het net), dan is het eind zoek (+9000W opwek midzomer hier).
Het gaat vooral over de pieken van verbuik. Zodat ik zoveel mogelijk nom kan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:11:
blijf lekker dromen, maar onafhankelijk van de infrastructuur en dus van een netbeherder, of dat nu in het mooie Belgie of net zo mooie Nederland zit er nagenoeg niet in, of je moet geheel off-grid kunnen en ook mogen.
Ga je dezelfde discussie nu in dit topic herhalen? :)
Wat een ander kan of wil daar heb ik geen invloed op en daar ga ik me niet over uitlaten.
Maar dat geldt ook voor jou neem ik aan?
Hier dus geen dromen want ik neem nauwelijks iets van het grid af. Uit de losse pols dit jaar iets minder dan 2 kWh. Dat is niet off grid maar mits wat bijsturing er ook niet ver vanaf.

Off grid mogen is geen enkel probleem. Dat is gewoon de netbeheerder verwittigen dat ze de meter naar de straat moeten afsluiten.
Dat doe ik voorlopig niet.
Niet omdat ik het net nodig heb voor afname maar omdat het me nog altijd meer geld oplevert dan kost.
De dag dat dit niet meer het geval is ga ik idd off grid.
Alle technische voorwaarden zijn al vervuld. Alleen het economische deel nog niet. :)
en op zich snap ik wel dat hun veiligheid en voldoen aan hun eisen voorop stellen, hier is de EU toch niet zo EU als men vaak denkt, en heeft ieder Landje toch zijn eigen eisen.
Mee eens.
En ook off grid moet je apparatuur nog voldoen aan de vereiste veiligheidsstandaarden.
Maar je bent dan wel niet meer zo afhankelijk van de prijszetting door energieleverancier en netbeheerder en de belastingen en toeslagen die daarop geheven worden.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordion
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:35
Heeft er iemand een Homewizard PIB in gebruik in combinatie met een Solyx Nymo ‘wateraccu’? Heb nu twee HW PIB’s (zeer tevreden) en ben mij wat aan het verdiepen in het nog verder verhogen van ‘eigen gebruik’ van de energie van de zonnepanelen. Ben benieuwd of de combinatie goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:17
HomeWizard_NL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:47:
[...]

Dit is nogal een bureaucratisch process. We zijn nu bezig met pre-compliance testing in Nederland. Daarna naar duitsland voor het officieel C10/11 certificaat onder KIWA. En dan met deze certificaten naar Synergrid voor de officiële toelating voor de belgische markt. Helaas bijna allemaal externe factoren. Vandaar ook dat je nog niet kan reserveren op de website (iedereen die nu in BE levert is eigenlijk illegaal bezig). Als alles goed loopt zijn alle certificaten binnen voor 17 april voor de officiële toelating.
Syngerid heeft een update gedaan van z'n lijst met toestellen die vanaf 17 april mogen verkocht worden. Helaas staan jullie er niet tussen.

Deze post laat uitschijnen dat er nog geen aanvraag loopt bij Synergrid? Piddybull in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Gaat het nog lukken om 17 april de verkoop te starten voor België?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Independent
Broodro0ster schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:02:
Gaat het nog lukken om 17 april de verkoop te starten voor België?
Lees voor het antwoord van @HomeWizard_NL in dit topic even terug tot 15:58 uur. :)

Ze zijn afhankelijk van de certificerende instanties.
Ze hebben mooie apparatuur maar waarschijnlijk nog geen werkende glazen bol. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 19:45

Remco2001

Ehm, ok...

Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:38:
[...]

Het gaat vooral over de pieken van verbuik. Zodat ik zoveel mogelijk nom kan draaien
Als je het ervoor over hebt, zou ik het lekker doen. Kun je pieken opvangen tot 3200W bovenop de eventuele zonneopwek. Vergeet wel het eventuele terugverdienen, wat dat ga je (zeker nu) niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
shthpnz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:21:
[...]

@SatScan Proef is niet geslaagd. De P1-meter is weer ontsnapt aan de dichtstbijzijnde wifi-node en verblijft nu elders. Met slechtere verbinding. Ondanks het uitschakelen van de mesh en het uitschakelen van snelle roaming.

Ik geef het voor nu even op. Dank voor alle suggesties! Komend weekend leg ik een heel nieuw wifi-netwerk aan. Je moet er, zeker qua kosten, wel wat voor over hebben om dit plug en play systeem in huis te halen.
Ik gebruik ook een mesh systeem voor de wifi, als het goed is kun je in je mesh systeem aangeven waar een gebruiker (batterij) verbinding mee mag maken, dan zal hij niet langer naar de andere AP zoeken.

De vraag rijst wel waarom hij op zoek is, uiteindelijk zoekt hij naar het sterkste signaal en blijkbaar is het voorkeurs AP niet altijd even sterk anders was er geen reden om te gaan zoeken namelijk.

Mesh kun je altijd per gebruiker instellen dus kijk daar eerst even naar voordat je je hele wifi netwerk op de schop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:38:
Beste HW PIB tweakers,

Net een paar pagina's bij gelezen, ( In België kunnen ze er ook iets van vwb regeltjes,)

Ik weet dat de situatie voor iedereen anders is, maar ik wil toch een paar aannames doen die voor veel van ons gelden.

De Hw PIB geeft het meeste rendement wanneer je het eigen verbruik van PV opwek echt kunt verhogen
Wat is nu het verschil in € van dit RTE verschil van 10% dat is 140 x €0,0025 = €0,35

Natuurlijk zijn er situatie's die heel anders zijn, maar voor vele van ons is dit waar we over praten.
Niet helemaal met je eens. Als je verliezen hebt en je wilt hetzelfde comfort als zonder batterij, ik noem airco in de zomer als voorbeeld dan zal je moeten inkopen. Omzettingsverlies komt er gewoon bij kijken. Als ik dat moet compenseren door een paar panelen erbij te plaatsen dan ben ik het ook kwijt. Liever gooi ik persoonlijk zo min mogelijk weg. Wat ik weggooi zal elders weer opgewekt moeten worden. Denk hierbij even aan het op peil houden van comfort met en zonder de batterij.

Edit : Eigenlijk is vanaf 2027 een beetje koffiedik kijken. Je kunt rekenen met de kennis die er nu is. Echter deze markt is in volle ontwikkeling. Daarnaast de politiek is grilliger dan het weer kan zijn. Een case bouwen omtrent 2027 probeer ik zelf ook gebieds eerlijkheid te zeggen, maar het is alles behalve een zekerheid. Verder zal ik er niet op ingaan met alle respect, ga dan teveel offtopic. DM staat altijd open voor je.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 17-03-2025 19:16 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hier stond wen offtopic bericht.

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 17-03-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 19:46
Cordion schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:57:
Heeft er iemand een Homewizard PIB in gebruik in combinatie met een Solyx Nymo ‘wateraccu’? Heb nu twee HW PIB’s (zeer tevreden) en ben mij wat aan het verdiepen in het nog verder verhogen van ‘eigen gebruik’ van de energie van de zonnepanelen. Ben benieuwd of de combinatie goed werkt.
Nee, maar ben hetzelfde van plan. Volgens de website van Solyx zou het geen probleem moeten zijn om te combineren met een thuisaccu. Maar ben dus ook benieuwd naar ervaringen mochten deze er zijn.

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:38:
Beste HW PIB tweakers,

sorry, ik kan jou berekening niet volledig volgen.
volgens mij ga je volledig voorbij aan het feit dat ver uit de meeste mensen met een redelijke PV installatie dagelijks een veelvoud aan opwek hebben dan wat je zelfs in 4 units PiB kwijt zou kunnen.

om je een idee te geven, hier een dag in de zomer van 2024.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fbssxunR9sRLBRXz5l3vqPNUJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large

geeft een:
opwek van circa 30 kWh
een teruglevering van circa 24 kWh waarvan je dus max 10,8 kWh in je PiB's kunt opslaan, de overige 13,2 kWh gaan nog steeds het net op.
een verbruik van 3,5 kWh tijdens de donkere tijden, dus 4,9 kWh worden niet verbruikt, sterker nog, dit is zelfs nog iets meer, omdat daar de RTE van het ontladen nog niet is meegerekend, stel dat de RTE verliezen gelijk aan laad en ontlaad kant zijn komt daar dus nog een 0,3 kWh bij; rest capaciteit van je 4 PiB is dus voor de volgende dag nog steeds 5,2 kWh van de oorsprokenlijke 10,8 kWh, dus bijna 50%.
(in mijn voorbeeld dan).
ik ben het wel met je eens dat het verlies van circa 0,6 kWh (RTE verlies) per unit in het niet valt van de verliezen die je waarschijnlijk vanaf 2027 nog voor je zonnestroom zou kunnen krijgen, waar ik wel grote vraagtekens zet bij de door jou genoemde 0,25ct/kWh (en ja, ik snap ook wel waar deze vandaan komen), alleen dat wordt veel te off-topic hier.
dus je eindclussie kan ik dan ook volledig onderschrijven, bij voldoende opwek maakt het beetje RTE verlies totaal niets uit, vooral omdat je winst van de wel bruikbare energie (75%) een veel groter voordeel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bigfoot87 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Nee, maar ben hetzelfde van plan. Volgens de website van Solyx zou het geen probleem moeten zijn om te combineren met een thuisaccu. Maar ben dus ook benieuwd naar ervaringen mochten deze er zijn.
houden jullie er rekening mee dat beide via de P1 poort aangesloten zijn, en dus niets vanelkaar weten.
je loopt dus de kans dat zowel de HD pIB de stroom die beschikbaar is wil gebruiken terwijl de Solyx het zelfde met zijn eigen P1 meter gaat doen in zijn systeem.
Allen dan wil je dus dezelfde stroom dubbel gaan gebruiken, en dat lukt dus niet, als er dan geen of onvoldoende stroom aanwezig is loop je dus de kans dat een van beide dan de benodigde stroom uit het net gaat halen terwijl hij nog steeds denkt dat het wel beschikbaar is, een puls later komt het systeem dus tot een heel andere info.
dit zou kunnen werken als beide van het zelfde stuurinfo (de P1 meter) gebruik zouden kunnen maken, alleen nu gebruikt een ieder zijn eigen systeem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrnkyBy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:43
Ik kreeg een mailtje dat de accu klaar stond voor verzending. Order had ik geplaatst in juni '24. Maar ik heb de order geannuleerd. Tot mijn verbazing kreeg ik de 50 euro die ik al had betaald gewoon terug. Dus netjes gedaan van homewizard.

Reden dat ik heb geannuleerd is: in mijn situatie geen financieel voordeel heb. Ik heb nog een energie contract lopen tot sept '26 zonder een terugleverboete. Dus gewoon maximaal salderen en over ruim een jaar wel even verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:39:
Niet helemaal met je eens. Als je verliezen hebt en je wilt hetzelfde comfort als zonder batterij, ik noem airco in de zomer als voorbeeld dan zal je moeten inkopen. Omzettingsverlies komt er gewoon bij kijken. Als ik dat moet compenseren door een paar panelen erbij te plaatsen dan ben ik het ook kwijt. Liever gooi ik persoonlijk zo min mogelijk weg. Wat ik weggooi zal elders weer opgewekt moeten worden. Denk hierbij even aan het op peil houden van comfort met en zonder de batterij.
Verliezen zijn inherent aan een batterij. En zeker aan een retrofit batterij als de HW accu.
Daar zal je dus mee moeten leren leven.
Verliezen in de winter beperk je idd liefst zoveel mogelijk.
Maar in je voorbeeld van zomer/airco ga ik dan weer niet mee.
Productie uit PV is in de zomer doorgaans veel hoger dan je verbruik, inclusief airco.
Je moet dus helemaal niets bij inkopen om hetzelfde comfortniveau te behouden.
Je gaat gewoon minder terugleveren aan het net.
En wanneer terugleveren aan het net sowieso al weinig tot geen waarde heeft doen die paar extra procent verliezen in de zomer er ook niet echt toe.
Edit : Eigenlijk is vanaf 2027 een beetje koffiedik kijken. Je kunt rekenen met de kennis die er nu is. Echter deze markt is in volle ontwikkeling. Daarnaast de politiek is grilliger dan het weer kan zijn. Een case bouwen omtrent 2027 probeer ik zelf ook gebieds eerlijkheid te zeggen, maar het is alles behalve een zekerheid. Verder zal ik er niet op ingaan met alle respect, ga dan teveel offtopic. DM staat altijd open voor je.
Plug in batterijen zijn waarschijnlijk een nieuwe markt maar batterijen zijn al lang niet meer nieuw.
Hoe onafhankelijker men zich nu kan opstellen van de politiek en de markt hoe langer de kennis van nu in de toekomst hetzelfde resultaat zal behalen dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 22:38
Misschien een voorbarige gedachte.

Maar zou het impact voor 2027 als er veel PiB's geleverd worden ongeacht het merk (Toevallig is HW daar nu koploper mee) de prijsstijging die je nu ziet op energie rond de avond dan afvlakt omdat er dan veel peakshaving door batterijen gedaan zal worden en je rond het middaguur het tegenovergestelde plaats zal vinden, dat er minder op het net gedumpt gaat worden.

Of zal het dan nog steeds druppels op de plaat zijn🙄🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:55
Morgen wordt mijn batterij omgeruild voor een nieuwe
Maar wat is het beste?

Nu laat ik de batterij naar 0% terug ontladen .
Dan haal ik batterij uit de app
Zet daarna schakelaar om en haal stekker uit stop contact.
Dit lijkt mij beste manier, of heeft iemand hier die ook een nieuwe batterij heeft gekregen het anders gedaan,?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:27:
[...]

Verliezen zijn inherent aan een batterij. En zeker aan een retrofit batterij als de HW accu.
Daar zal je dus mee moeten leren leven.
Verliezen in de winter beperk je idd liefst zoveel mogelijk.
Maar in je voorbeeld van zomer/airco ga ik dan weer niet mee.
Productie uit PV is in de zomer doorgaans veel hoger dan je verbruik, inclusief airco.
Je moet dus helemaal niets bij inkopen om hetzelfde comfortniveau te behouden.
Je gaat gewoon minder terugleveren aan het net.
En wanneer terugleveren aan het net sowieso al weinig tot geen waarde heeft doen die paar extra procent verliezen in de zomer er ook niet echt toe.

[...]

Plug in batterijen zijn waarschijnlijk een nieuwe markt maar batterijen zijn al lang niet meer nieuw.
Hoe onafhankelijker men zich nu kan opstellen van de politiek en de markt hoe langer de kennis van nu in de toekomst hetzelfde resultaat zal behalen dan nu.
Ik zal het verduidelijken. Ik wek 3000 kWh per jaar op. Daarvan gaan er 2100 terug het net in. De rest wordt direct verbruikt. Zonder batterij is dit. In de wintermaandsen haal ik die 2100 kWh langzaam weer op. Verwarmen van de woning en daarnaast het normale woningverbruik. Die zijn rond deze periode weer op.

Nu met batterij. Opbrengst nog steeds 3000 kWh. Stel batterij weet er 700 van het net te houden. Hier gaat zeg 20% verloren. Dat dit inharent aan een batterij is is bekend. Dus 140 kWh gaan er verloren. Blijft netto 560 kWh over voor de nacht/avond verbruik. Er gaan er nog 2100 - 700 is 1400 het net op. Ben er wel 140 kwijt geraakt die ik ergens weer vandaan zal moeten toveren voor bijvoorbeeld het verwarmen van. Heel simpel gezegd je kunt niet 140 kWh weggooien en dan verwachten dat je dan steeds hetzelfde kunt als het jaar ervoor. Even uitgaan van gelijk blijvende metingen. Gek verhaal misschien maar het lukt mij jaarlijks bijna om op 0 uit te komen ook bij de energieleverancier.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:48:
[...]
sorry, het ging hier om het feit dat je volledig grid-loos gaat (want ookal neem je maar 1 kWh/jaar basis af heb je nog steeds met de eisen en wensen van de netbeheerder te maken, of je dat nu leuk vind of niet.
Ik weet echt niet waar je naar toe wil hoor.
Off grid = losgekoppeld van het net en los van de eisen van de netbeheerder.
Eenmaal off grid heeft de netbeheerder geen vat meer op je want je bent er niet meer mee verbonden.
2 kWh is eerder symbolisch. Ik heb in dezelfde periode dertigvoudig teruggeleverd aan de netbeheerder.
On grid heb je om NOM te houden door meetvertragingen de keuze tussen altijd een beetje terugleveren of af en toe wat afnemen. Off grid valt dat weg want dan past de productie zich altijd vraag aan.
Het weinige afgenomen van het net valt dan totaal weg. En de teruglevering wordt dan behouden of indien nodig teruggeschroefd. Netto ga je off grid ook meer van hetzelfde productievermogen overhouden want de verliezen zijn bij eenzelfde productie dan 7 tot 10% kleiner.

Wat voor een enkeling mogelijk is dat is ook mogelijk voor meerderen.
Is gewoon een kwestie van wat je wil en de daaraan verbonden prioriteiten stellen.
Dat het voor iedereen mogelijk is zal je mij nooit horen zeggen want dat gaat voor zowat alles op.
blijkbaar, dit na een kort controle, is er in Belgie net als in Nederland geen verbod om volledig off-grid te gaan. Dus het mag.
Ja dat mag.
Het zou vanuit mijn handelswijze een beetje raar zijn om te streven naar iets dat niet kan/mag. :+
Technisch kan ik morgen al off grid.
Maar dan snij ik in eigen vinger en dat ga ik niet doen.
Zoals ik eerder al zei zijn de vaste kosten voor een netverbinding nog altijd veel lager dan de netbeheerder me jaarlijks aan vergoeding betaalt. De dag dat dit niet meer het geval is ben ik er weg.
Het is dus eerder een economisch verhaal dan een energetisch/technisch probleem.

Al mijn toestellen zijn CE en AREI gekeurd.
Dat is dus on en off grid reeds in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:31:
Misschien een voorbarige gedachte.

Maar zou het impact voor 2027 als er veel PiB's geleverd worden ongeacht het merk (Toevallig is HW daar nu koploper mee) de prijsstijging die je nu ziet op energie rond de avond dan afvlakt omdat er dan veel peakshaving door batterijen gedaan zal worden en je rond het middaguur het tegenovergestelde plaats zal vinden, dat er minder op het net gedumpt gaat worden.

Of zal het dan nog steeds druppels op de plaat zijn🙄🤔
Ik had al een heel epistel geschreven >:) . Echter ik denk dat je deze vraag beter hier kunt stellen Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Gek verhaal misschien maar het lukt mij jaarlijks bijna om op 0 uit te komen ook bij de energieleverancier.
Daar is niets gek aan want dat bereik je waarschijnlijk alleen door te salderen.
Een eigen opslag onder de vorm van een batterij is iets totaal anders.
Je kan dan niet meer rekenen alsof je aan het salderen was.

Om on topic te blijven, de omzettingsverliezen van de HW accu zijn volstrekt normaal voor een LFP accu en door het lage vermogen van de omvormer zelfs aan de hoge kant.
Ga je het jaar rond voldoende energie opslaan om zelf terug te verbruiken zal de RTE doorgaans nog veel lager zijn. Je hebt om aan alle vraag te voldoen dan immers een omvormer met een hoger vermogen nodig, een groter opslagvolume en de meeste uren door de dag zal je slechts een lage vermogensvraag hebben wat de RTE negatief zal beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:33:
Morgen wordt mijn batterij omgeruild voor een nieuwe
Maar wat is het beste?

Nu laat ik de batterij naar 0% terug ontladen .
Dan haal ik batterij uit de app
Zet daarna schakelaar om en haal stekker uit stop contact.
Dit lijkt mij beste manier, of heeft iemand hier die ook een nieuwe batterij heeft gekregen het anders gedaan,?
Ik zou er wel een bepaalde hoeveelheid SoC in laten zitten. Als de cellen nu net te kort komen totdat deze weer bij HW in bezit is dan is dat voor de batterij niet best. Hij kwam met transport met een 50%. Dan lekker daar ook laten staan zou ik doen. Zo is hij veilig aangeleverd, kan hij zo ook weer veilig terug. Zo had ik het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Ik zou er wel een bepaalde hoeveelheid SoC in laten zitten. Als de cellen nu net te kort komen totdat deze weer bij HW in bezit is dan is dat voor de batterij niet best. Hij kwam met transport met een 50%. Dan lekker daar ook laten staan zou ik doen. Zo is hij veilig aangeleverd, kan hij zo ook weer veilig terug. Zo had ik het gedaan.
Oke dat klinkt zeer logisch.

En had je de batterij uit de app verwijderd?
Zodat morgen mbt batterij schone lei begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:57:
[...]

Oke dat klinkt zeer logisch.

En had je de batterij uit de app verwijderd?
Zodat morgen mbt batterij schone lei begin?
Nee ik heb de batterij gewoon nog. Ik zou hem denk ik verwijderen, maar ik weet niet of anderen dat gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Nee ik heb de batterij gewoon nog. Ik zou hem denk ik verwijderen, maar ik weet niet of anderen dat gedaan hebben.
Bij omruiling heb je de batterij niet terug hoeven sturen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Bij omruiling heb je de batterij niet terug hoeven sturen??
Ik denk dat we elkaar ff missen in de communicatie. Ik heb geen batterij die stuk is. Heb je wel antwoord gegeven op wat ik zou doen m.b.t. ontladen bijvoorbeeld. Ik las dat je naar 0 wilde. Daar reageerde ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Ik denk dat we elkaar ff missen in de communicatie. Ik heb geen batterij die stuk is. Heb je wel antwoord gegeven op wat ik zou doen m.b.t. ontladen bijvoorbeeld. Ik las dat je naar 0 wilde. Daar reageerde ik op.
Aha oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Laatst online: 18-03 23:06
Bigfoot87 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Ik heb een RSsolar set van de groene hoed waarbij op de P1 geregeld de boiler op zolder wordt warmgestookt.
Bijkomend voordeel is bij een koude boiler gaat daar ook weer 5kw in en kan ik weer paar dagen zonder gasverbruik douchen.

Omdat zowel de accu als de boiler hetzelfde nastreven ontstaat er ruzie over wie er voor mag gaan op het overschot aan stroom.

RSsolar krijgt ook een HW accu zodat ze hun regeling kunnen aanpassen want ik wil de boiler altijd voorrang geven tov de accu’s, tenslotte levert een warme boiler mij meer op dan een volle accu

[ Voor 23% gewijzigd door Flodder325 op 17-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:41:
[...]

Ik weet echt niet waar je naar toe wil hoor.
Off grid = losgekoppeld van het net en los van de eisen van de netbeheerder.
Eenmaal off grid heeft de netbeheerder geen vat meer op je want je bent er niet meer mee verbonden.
2 kWh is eerder symbolisch. Ik heb in dezelfde periode dertigvoudig teruggeleverd aan de netbeheerder.
On grid heb je om NOM te houden door meetvertragingen de keuze tussen altijd een beetje terugleveren of af en toe wat afnemen. Off grid valt dat weg want dan past de productie zich altijd vraag aan.
Het weinige afgenomen van het net valt dan totaal weg. En de teruglevering wordt dan behouden of indien nodig teruggeschroefd. Netto ga je off grid ook meer van hetzelfde productievermogen overhouden want de verliezen zijn bij eenzelfde productie dan 7 tot 10% kleiner.

Wat voor een enkeling mogelijk is dat is ook mogelijk voor meerderen.
Is gewoon een kwestie van wat je wil en de daaraan verbonden prioriteiten stellen.
Dat het voor iedereen mogelijk is zal je mij nooit horen zeggen want dat gaat voor zowat alles op.

[...]
Ja dat mag.
Het zou vanuit mijn handelswijze een beetje raar zijn om te streven naar iets dat niet kan/mag. :+
Technisch kan ik morgen al off grid.
Maar dan snij ik in eigen vinger en dat ga ik niet doen.
Zoals ik eerder al zei zijn de vaste kosten voor een netverbinding nog altijd veel lager dan de netbeheerder me jaarlijks aan vergoeding betaalt. De dag dat dit niet meer het geval is ben ik er weg.
Het is dus eerder een economisch verhaal dan een energetisch/technisch probleem.

Al mijn toestellen zijn CE en AREI gekeurd.
Dat is dus on en off grid reeds in orde.
Ik laat het hier even bij, we worden hier te veel off-topic en helaas kunnen jullie voorlopig toch geen HW PiB kopen omdat HW nog volop bezig is met de homologatie.
Veel succes met je doel om zo veel mogelijk off grint te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Laatst online: 11:09
Typisch Belgisch. Maar vraag me af, als aansturing via P1 meter uiteindelijk niet mag, dan zou de locatie toestemming moeten gevraagd worden in de app om werkend te krijgen. Hoe ga je dit anders controleren waar de batterij zich bevind. Op dit moment kan je gewoon de batterij werkend krijgen met je P1 meter in België als je de kans hebt gehad er één op de kop te tikken, zo heb ik het in dit of vorig topic ergens voorbij zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

rabero1985 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:40:
Typisch Belgisch. Maar vraag me af, als aansturing via P1 meter uiteindelijk niet mag, dan zou de locatie toestemming moeten gevraagd worden in de app om werkend te krijgen. Hoe ga je dit anders controleren waar de batterij zich bevind. Op dit moment kan je gewoon de batterij werkend krijgen met je P1 meter in België als je de kans hebt gehad er één op de kop te tikken, zo heb ik het in dit of vorig topic ergens voorbij zien komen.
Het is niet aan HW om de wet te handhaven. Zij moeten zich aan de wet houden omtrent functionaliteit en verkoop. Als een klant iets doet dat niet mag, is dat niet aan HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:31:
[...]
Ik laat het hier even bij, we worden hier te veel off-topic en helaas kunnen jullie voorlopig toch geen HW PiB kopen omdat HW nog volop bezig is met de homologatie.
Veel succes met je doel om zo veel mogelijk off grint te gaan.
Het doel is al bereikt maar voor wie off grid wil gaan lijkt een plug in accu me niet de aangewezen weg. :)
Zelf zou ik het eerder overwegen als een optie in (huur)appartementen.
Maar dan moeten ze aanstuurbaar zijn via een kWh meter en niet via een P1 signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:14
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door dotternetta op 17-03-2025 22:05 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Laatst online: 10:07
Remco2001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:15:
[...]

Als je het ervoor over hebt, zou ik het lekker doen. Kun je pieken opvangen tot 3200W bovenop de eventuele zonneopwek. Vergeet wel het eventuele terugverdienen, wat dat ga je (zeker nu) niet doen.
Maar werkt het goed de samenwerking tussen de
Accus. Dat was eigenlijk meer mijn vraag. Hoe werkt het met de overschot aan energie, hoe wordt dit verdeeld, hoe snel regeren de accu’s met een zon die steeds achter de wolken verdwijnt.

Hoe snel regen de batterijen als je een piek in verbruik hebt. Bijv. 1 accu levert 500w, we zetten koffie machine vraagt ong 1 min 1650 watt. Schakel dan de andere accu snel genoeg bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Na laatste software aanpassing werkt de batterij erg goedAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbkC3qPATAvl8Zw4FEIBDySxgiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5HbGCErYMDcIlvG62tSz14J.png?f=fotoalbum_large

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
alwind schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Nee ik heb een vast contract voor 3 jaar ingegaan op 1 jan 2025. Ik heb dan toch salderen volledig meegenomen in de berekening?
Ook al loopt je contract tot 1 januari 2028, het laatste jaar mag je niet meer salderen. Ik ga er van uit dat je in november 2026 een voorstel krijgt met nieuwe tarieven.

Waarbij je met een beetje geluk de optie krijgt om boetevrij over te stappen indien de nieuwe tarieven niet bevallen. Het is in dit geval geen contractbreuk maar de wet die wijzigt. Er staat ongetwijfeld een clausule in je contract die zich beroept op wetswijzigingen.

Mocht je nu een contract hebben met vaste tarieven dan zal je met zachte hand richting dynamische tarieven gestuurd worden.

Zoals ik al eerder schreef, tegen september 2026 mag je ook allerlei aanvullende maatregelen en eisen verwachten:
* vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
* vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner.
* vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
* vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Even serieus, als je een batterij wil aanschaffen lijkt het me verstandig dat binnen een jaar te doen. Nu kan je nog vanalles kopen zonder limiet op vermogen en capaciteit.

Zonnepaneelbezitters en EV-rijders weten dat de spelregels tijdens het spel veranderen. Probeer dat voor te zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:43
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Maar werkt het goed de samenwerking tussen de
Accus. Dat was eigenlijk meer mijn vraag. Hoe werkt het met de overschot aan energie, hoe wordt dit verdeeld, hoe snel regeren de accu’s met een zon die steeds achter de wolken verdwijnt.

Hoe snel regen de batterijen als je een piek in verbruik hebt. Bijv. 1 accu levert 500w, we zetten koffie machine vraagt ong 1 min 1650 watt. Schakel dan de andere accu snel genoeg bij?
@Hieperdepiep: Ik heb er vier. Vrijgeschakeld, dus Max 3200W in en Max 3200W uit. En die schakelen in een mum van tijd bij. Net zo als nummer 1 dat doet. Alles smooth. Pieken worden meteen opgevangen. Geen zorgen, dat werkt super.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordion
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:35
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:16:
[...]

houden jullie er rekening mee dat beide via de P1 poort aangesloten zijn, en dus niets vanelkaar weten.
je loopt dus de kans dat zowel de HD pIB de stroom die beschikbaar is wil gebruiken terwijl de Solyx het zelfde met zijn eigen P1 meter gaat doen in zijn systeem.
Allen dan wil je dus dezelfde stroom dubbel gaan gebruiken, en dat lukt dus niet, als er dan geen of onvoldoende stroom aanwezig is loop je dus de kans dat een van beide dan de benodigde stroom uit het net gaat halen terwijl hij nog steeds denkt dat het wel beschikbaar is, een puls later komt het systeem dus tot een heel andere info.
dit zou kunnen werken als beide van het zelfde stuurinfo (de P1 meter) gebruik zouden kunnen maken, alleen nu gebruikt een ieder zijn eigen systeem.
Precies vanwege dit was ik benieuwd of iemand de combinatie Solys Nymo met de HW PIB op dit moment al heeft draaien. Zou zelf graag eerst de PIBs vol willen en daarna het water in de boiler verwarmen. Water kan altijd nog worden naverwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 07:22
Zo ziet bij ons vandaag het accu gebruik eruit.
's morgens 2 wassen gedraaid, rond 12:15 eten koken.
Rond een uur of 19:00 de tv aan. En verlichting natuurlijk.
Zon was vandaag rond 16:00 verdwenen van de panelen en deed bijna niks meer. Panelen op ZO.
In de nacht en ochtend wel 1,9 kWh geïmporteerd. En vandaag ook 10,5 geëxporteerd en 20kWh opgewekt.
Verbruik ca 12kWh..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWuzTi6pk3ttEz8fY8cMHbGb1vI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYbuAv9y1TQqNxbyE2gubQSD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Vraag: als Homewizard de software voor een koppeling heeft gemaakt van de HomeWizard kWh Meter op je hoofdaansluiting en de batterij, heeft de nieuwe koppeling dan voordelen tov de koppeling van de P1 en je HW batterij? Wat kan een kWh meer/beter dan de P1 meter?

[ Voor 5% gewijzigd door fikkie123 op 17-03-2025 23:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
fikkie123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:29:
Vraag: als Homewizard de software voor een koppeling heeft gemaakt van de HomeWizard kWh Meter op je hoofdaansluiting en de batterij, heeft de nieuwe koppeling dan voordelen tov de koppeling van de P1 en je HW batterij? Wat kan een kWh meer/beter dan de P1 meter?
https://www.p1meter.nl/homewizard/kwh-meter/
Daar staat een en ander beschreven

En samenvatting

HomeWizard Wi-Fi kWh meter
Waar een P1 meter de slimme meter uitleest, meet de kWh meter het stroomverbruik helemaal zelf. Je kan de kWh meter bijvoorbeeld plaatsen op de groep van je laadpaal of die van je omvormer, zodat je niet alleen ziet wat er terug geleverd wordt aan het net, maar ook de totale opbrengst van je zonnepanelen

[ Voor 43% gewijzigd door ivo1969 op 18-03-2025 05:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

fikkie123 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:29:
De kWh-meter is ideaal als je groepenkast in beheer hebt maar de slimme meter niet. Denk aan sommige appartementen, woonboten, etc.

Of in geval van slimme meters zonder P1-poort.

Ik denk niet dat er een wezenlijk verschil in werking zal zitten. Alleen de toepasbaarheid is laagdrempeliger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:28
Gisteren over de dag 1.2kWH van het net verbruikt met de 2 accu's, 14kWh in huis gehouden door zonverbruik en accu's.
Ze hadden zojuist nog 10% lading over en beginnen nu weer met laden, vandaag de vaatwasser in de middag aanzetten ipv in de ochtend (wat automatisch zou moeten kunnen maar niet werkt) dan moet ik op 0 verbruik uit kunnen komen vandaag. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Cardwizard op 18-03-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 06:53
shthpnz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Dank je @SatScan
Ik drukte me onprofessioneel uit hierboven. Ik bedoelde dat wat jij als tip geeft. Dus ja ik heb zowel bij de batterijen als bij de P1-meter de Mesh-functie uitgeschakeld. En toch wippen ze weg😅

De snelle roaming stond nog aan. Had niet gedacht dat dat uit zou maken. Ik ga die als proef uitzetten👍
Grappig, ik heb beide gewoon aanstaan op mijn Deco set en alles werkt prima, nog geen enkel verbindingsprobleem gehad ;)

On topic: Ik denk dat een ieder zijn/haar wifi problemen niet in dit topic moet gooien, tenzij het een issue is waarbij het meerendeel van de mensen tegelijk problemen met de batterij ervaart.

[ Voor 14% gewijzigd door blueman85 op 18-03-2025 08:04 ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shthpnz
  • Laatst online: 10:43
@blueman85 Je zou gelijk hebben als het een individueel wifi probleem zou zijn. Van iemand met een brak wifi-setje.
Het probleem is echter door HW onderhand gediagnosticeerd als een soort informatie-overflow van de P1-meter. Dat aangrijpt op de wifi-verbinding en bij sommige gebruikers optreedt en bij veel anderen gelukkig niet. Wat en wanneer er dan wat fout gaat, blijkt moeilijk te reproduceren, maar is bij HW in onderzoek.

Nu ik bij het HW beta-team herkenning heb gevonden voor mijn issues, zal ik, voor deze hick-up, hierover verder hier geen gewag maken.

[ Voor 3% gewijzigd door shthpnz op 18-03-2025 08:52 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 06:53
shthpnz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:50:
@blueman85 Je zou gelijk hebben als het een individueel wifi probleem zou zijn.
Het probleem is echter door HW onderhand gediagnosticeerd als een soort informatie-overflow van de P1-meter. Dat aangrijpt op de wifi-verbinding en bij sommige gebruikers optreedt en bij veel anderen gelukkig niet. Wat en wanneer er dan wat fout gaat, blijkt moeilijk te reproduceren, maar is bij HW in onderzoek.

Nu ik bij het HW beta-team herkenning heb gevonden voor mijn issues, zal ik, voor deze hick-up, hierover verder hier geen gewag maken.
Duidelijk punt! Bedankt voor de aanvulling, zo had ik het niet gezien ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurosawsa
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 13:13
kurosawsa schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Update:
Ik woon in een appartement. In mijn appartement heb ik enkel een zekeringskast. In de kelder van het appartementsgebouw staat de digitale meter(s). Er is geen wifi en ook geen internet in de kelder.

Ik wil een slimme batterij installeren in mijn appartement. Ik heb gelezen dat het kan met CT klemmen als je geen internet hebt.

Ik zou internet kunnen voorzien via een 4G router. Moeten de app (bijv. Homewizard) en de P1 meter op hetzelfde netwerk/wifi zitten? Ik heb voorlopig geen mogelijkheid om 2 netwerken/wifi te voorzien in mijn appartement en in de kelder van dezelfde provider.
UPDATE: jammer genoeg moet ik nog een jaar wachten om zonnepanelen te plaatsen! Ik woon op een appartement en er is een syndicus aangesteld. Op de algemene vergadering hebben ze besloten om eerst de zonnepanelen voor de gemeenschappelijke delen te plaatsen! Ik ga het hierbij niet zomaar laten liggen. Misschien kan ik raad vragen bij de stad Vilvoorde (België) of dit wettelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
@blueman85 Je zou gelijk hebben als het een individueel wifi probleem zou zijn. Van iemand met een brak wifi-setje.

Fijn dat het bij Homewizard gediagnosticeerd is , heb hier wel vaker melding over "probleem " gemeld en kreeg dan altijd te horen dat het aan het bagger spul van KPN zou moeten liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:53
vannacht niet veel energie uit de accu's gehaald en ze waren vanmorgen nog 50%
om 9.00 was ik ze al met 2400w aan het laden en nu om10.22 zijn ze 99% en laden er 2 accu's met elk 120w (dus 240w totaal).
Warmtepomp draait ook met 600w

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 05:14:
[...]

https://www.p1meter.nl/homewizard/kwh-meter/
Daar staat een en ander beschreven

En samenvatting

HomeWizard Wi-Fi kWh meter
Waar een P1 meter de slimme meter uitleest, meet de kWh meter het stroomverbruik helemaal zelf. Je kan de kWh meter bijvoorbeeld plaatsen op de groep van je laadpaal of die van je omvormer, zodat je niet alleen ziet wat er terug geleverd wordt aan het net, maar ook de totale opbrengst van je zonnepanelen
Klopt, alleen vergeet je eigenlijk de hoofdreden waarom je dit ook zou willen, namelijk als je geen slimme meter hebt, dus bv nog een oude draaischijfmeter of een digitale meter, want beide hebben dus geen P1 poort.

De vraag is echter, als je beide hebt kun je dan ook beide gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kurosawsa schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Update:
Ik woon in een appartement. In mijn appartement heb ik enkel een zekeringskast. In de kelder van het appartementsgebouw staat de digitale meter(s). Er is geen wifi en ook geen internet in de kelder.

Ik wil een slimme batterij installeren in mijn appartement. Ik heb gelezen dat het kan met CT klemmen als je geen internet hebt.

Ik zou internet kunnen voorzien via een 4G router. Moeten de app (bijv. Homewizard) en de P1 meter op hetzelfde netwerk/wifi zitten? Ik heb voorlopig geen mogelijkheid om 2 netwerken/wifi te voorzien in mijn appartement en in de kelder van dezelfde provider.
Heb je ooit van powerline wifi adapters gehoord, daarmee krijg je via de stroomkabels, dus je hebt alleen twee stopcontacten nodig om juist op die plekken wifi of bedraad netwerk te krijgen.
De uitdaging in een appartementencomplex zal zijn of er ook een algemene hotspot of iets vergelijkbaars beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Daarnaast is de communicatie vanuit synergrid niet fantastisch, zo is het nogsteeds onduidelijk of de P1 poort op de slimme meter gebruikt mag worden om een plug-in batterij aan te sturen. Het lijkt er namelijk op dat ze een eigen meting vereisen voor een product van 800W, maar de communicatie hierover is niet eenduidig en verwarrend.

Dat zou dus betekenen dat er een aparte meter in de meterkast moet worden geplaatst voor aansturing (zogenoemde EnFluri sensor). Tot zover plug en play :+ . Deze meter lijkt ook apart gecertificeerd te moeten worden, maar er lijken nu geen testhuizen ingericht op testen hiervoor. :| voor plug-in zonnepanelen is dit dan weer niet nodig.

De concurent die je noemt was al actief in duitsland, zij hadden voor duitsland al een soortgelijke certificering, en hebben mogelijk hierdoor een versnelde certificering doorgelopen. En eerder het homologatie proces in. Deze werkt huidig niet met een p1 meter maar ook met een aparte meter in de meterkast.

Het is dus nog even afwachten wie er als eerst wordt toegelaten en onder welke omstandigheden. Dit is dan ook waarschijnlijk de reden dat er nog geen plug-in batterijen op de lijst staan.
Als ik de info lees op de website van Synergrid (https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden), dan lijkt de P1 poort inderdaad niet voldoende:
Mag de informatie van de digitale meter (P1-poort) gebruikt worden in de EnFluRi-sensor of het vermogenbeheerssysteem?
Neen, dit is niet toegestaan. Het volledige vermogenbeheerssysteem moet in beheer en verantwoordelijkheid van de DNG zijn.

De digitale meter is eigendom van de DNB.
Bovendien zijn de snelheid, resolutie, soort informatie, … van de P1 poort niet geschikt als gebruik voor beveiliging.
Een compatibel vermogenbeheerssysteem maakt deel uit van een C10/26-homologatie van een omvormer, en wordt mee vermeld in de lijst C10/26. Een fabrikant geeft dus zelf aan welke systemen compatibel zijn met zijn omvormers. Dit kan een eigen systeem zijn (intern/extern) of een systeem van derden. Er is geen aparte homologatie van vermogenbeheerssystemen, er is enkel een homologatie van “duo’s” (omvormer + compatibel vermogenbeheerssysteem) om een eenvoudige conformiteitscontrole toe te laten bij installatie.

Dat lijkt mij dus een moeilijke om gehomologeerd te geraken zonder extra meter in de kast :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 10:40
Ik zit me nu af te vragen of en hoe onze zuiderburen hun stroomverbruik in hun domotica (HomeAssistant, Domoticz, Homey) meten. Mag je dan wel een P1 meter toepassen of is die poort per definitie verboden terrein?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:47
Vooraf:
Wij hebben 12 zonnepanelen van 230wp per stuk, 1 daarvan is al meer dan 2 jaar kapot en aangezien ik deze in 2011 zelf heb geplaatst heb ik eerst gekeken voor een vervanger maar daar vragen ze goud voor. Ik heb geduld dus 2de hands sites afgestruind om er 1 te bemachtigen. Toen kwam het begin van het einde van de saldering en is mijn zoektocht op een lager pitje gekomen.

Nu mijn eerste indruk van de pib, gisteren dus ontvangen en aangesloten rond15:00 uur. Met 48% begonnen en voor 17:00 uur vol. Dat was voor mij zo snel dat ik mij nu bedenk of een 2de zinvol is. De reden: Ons gebruik in de avond en ons kookgebruik. De pib was al voor 21:00 uur leeg. Nu rond 10:30 gaat het al met 800W en 26% gevuld zal de pib vandaag ook snel vol zijn en een 2de jeukt dan echt om te kopen, maar we wachten tot na de zomer en wat onze onbetrouwbare politiek doet in 2027.

Ons 'netwerk' bestaat uit een ziggo modem en 3 deco's van tp-link. Ik heb ze op de deco's aangesloten maar moest wel het 5Ghz uitzetten, net zoals alles wat met 2.4Ghz werkt. De p1 meter en de pib zitten samen op 1 deco en ik heb deze in de setting op hoge prioriteit staan, mesh staat ook aan en verder heb ik er geen verstand van maar misschien dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen. Als bij mij iets verandert/verkeerd gaat meld ik me weer.

Dank allen voor de vele info die ik hier heb gevonden en doe zo voort 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:34:
[...]

Het doel is al bereikt maar voor wie off grid wil gaan lijkt een plug in accu me niet de aangewezen weg. :)
Zelf zou ik het eerder overwegen als een optie in (huur)appartementen.
Maar dan moeten ze aanstuurbaar zijn via een kWh meter en niet via een P1 signaal.
om weer on-topic te komen, deze batterijen (tenminste in Nederland is dat zo, de vereisten in belgie weet ik zo snel even niet) hebben een netaansluiting nodig. (eis netcode), dus deze batterijen zijn voor off-grid dus helemaal niet bedoeld cq geschikt.
daarnaast is een 2,7 kWh thuis batterij voor een off-grid toepassing ook wel aan de zeer lage kant, want als het donker wordt wil je denk ook nog wel iets.
aan de andere kant moeten we blij zijn met de infrastructuur die we in onze landen hebben (even los van de fouten die de afgelopen 35 jaar zijn gemaakt), kijk maar naar trumpland, daar is leveneringszekerheid zeker niet op het peil wat we hier hebben en zijn off-grid toepassingen vaak gewoon nodig.
Hier is het een keuze vanuit een eigen overtuiging maar zeker geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:58:
Ik zit me nu af te vragen of en hoe onze zuiderburen hun stroomverbruik in hun domotica (HomeAssistant, Domoticz, Homey) meten. Mag je dan wel een P1 meter toepassen of is die poort per definitie verboden terrein?
Dat mag gewoon. Alleen dus blijkbaar niet als je een plug-in batterij wil laten homologeren voor verkoop in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mivaweb
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15-07 15:46
asing schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:58:
P1 meter mag je inderdaad toepassen maar standaard is de poort niet geactiveerd en moet je dus eerst aanvragen bij Fluvius. Na installatie van de digitale meter moet je tot maximum 72u geduld hebben alvorens je deze kan aanvragen.

Hier was het vorige week maandag installatie van de digitale meter, en woensdag op de avond kon ik de poort activeren en starten met uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SpikeHome schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:24:
vannacht niet veel energie uit de accu's gehaald en ze waren vanmorgen nog 50%
om 9.00 was ik ze al met 2400w aan het laden en nu om10.22 zijn ze 99% en laden er 2 accu's met elk 120w (dus 240w totaal).
Warmtepomp draait ook met 600w
Is de conclusie dan dat je te veel accucapaciteit hebt? Als je zelfs in een nacht met vorst en verwarming met warmtepomp nog op 50% zit op het moment dat de accu's weer opladen, waarom heb je dan niet de helft van het aantal accu's? :)

Hier is het 'probleem' andersom, maar ik ben bewust begonnen met één batterij om te kijken hoe het bevalt. Bijkopen kan altijd nog. Hier is de batterij vol rond 12:00 uur (waarna er nog uren flink wordt teruggeleverd) en als we thuis zijn (en dus apparatuur gebruiken) is hij tegen 21:00 al leeg. Dus daar zou een tweede batterij best interessant zijn.

Maar als je nu je batterijen maar half gebruikt, waarom heb je er dan zoveel? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:10:
[...]
om weer on-topic te komen, deze batterijen (tenminste in Nederland is dat zo, de vereisten in belgie weet ik zo snel even niet) hebben een netaansluiting nodig. (eis netcode), dus deze batterijen zijn voor off-grid dus helemaal niet bedoeld cq geschikt.
Dat weet ik en dat is in België niet anders.
Je kan wel degelijk netonafhankelijke plug in batterijen op eigen paneeltjes plaatsen maar dat is niet het uitgangspunt van HW.
Maar doorgaans lijkt een appartement me niet de geschikte plaats om off grid te gaan maar eerder om op basis van een dynamisch contract op de goedkoopste uren in te kopen en tijdens de duurste uren af te nemen.
Maar als ik het goed begrepen heb is dat voorlopig ook nog geen optie voor HW (maar weer wel bij andere stekkersystemen).

Er is blijkbaar wat verwarring ontstaan maar het is helemaal niet mijn bedoeling om in een appartement, laat staan appartementen voor verhuur, off grid te gaan. Alleen om economischer met netenergie te kunnen omgaan.

Op de buiten in een open bebouwing met veel ruimte voor PV en opslag wonen is een totaal andere case dan in de stad vijf hoog op een tweepersoons appartement wonen.
Dat vraagt telkens een totaal andere aanpak.

Vandaar dat ik voor een appartement naar HW zou kijken (maar blijkbaar voldoen ze nog niet) en op de buiten naar een off grid situatie.
Bij dat laatste gaat het me ook niet zozeer om de energiezekerheid aangeleverd door het net maar eerder om de steeds stijgende kosten op een netvoorziening voor te blijven.
Zolang je on grid blijft, ook al neem je weinig tot niets af, blijven de vaste kosten en de daarop geheven belastingen van toepassing. In België zijn deze bv. van 2024 op 2025 met 40% toegenomen. En de netbeheerders laten nu al ballonnetjes op dat dit voor hen nog niet voldoende is.
Hoe meer bedrijven en gezinnen in hun eigen energiebehoeften gaan voorzien hoe kleiner de groep waarover je de blijvende vaste kosten (en stijgende kosten voor nieuwe investeringen) nog kan verdelen.
Hoe minder kWh men van het net afneemt zal men bij gelijk blijvende netkosten de vaste kosten blijven omhoog drijven om dat te kunnen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-09 18:03
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:53:
[...]

Hierbij de changelog van de PiB. Er wordt geschreven over efficiency. Dit gaat over efficiency in de software, niet over het verbruik van de batterij.

[Afbeelding]
Bedankt voor dit bericht. Meteen update uitgevoerd want genoemde issues had ik al een keer meegemaakt. Wel jammer dat je dit handmatig en per HW device moet controleren. Meteen voor alles even gedaan en er bleek ook een update voor de P1 meter van 6.0110 naar 6.0111.
Waar kan ik op de hoogte blijven van updates en wat deze inhouden?

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 18-03-2025 11:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Wat nu als je een dynamisch contract hebt en een Homewizard Plug-In Battery?
In het vorige topic schreven we regelmatig over het kunnen op laden van de batterij ten tijden van goedkopere tarieven om zo de uren met dure tarieven weer te kunnen afdekken. Homewizard gaf toen al aan dat dit minder vaak voorkomt in de koudere maanden (correct me if i am wrong). Echter is dit met de batterij niet mogelijk nog. Of toch wel?

Laten we eens kijken naar de dynamische tarieven vandaag. Er moet natuurlijk een duidelijke spread zitten tussen de hoogste en de laagste tarieven om omzettingsverlies goed te kunnen maken naast de discussie of je de afschrijving van de batterij daarin mee moet nemen. Die laat ik nu even voor wat het is, ik kijk alleen naar de mogelijkheden of dat wel zou kunnen nu al of dat we daar echt op moeten wachten.

De tarieven eerst maar eens voor vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Msn1RvlucKyIyhY2smtkYEH7Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWn3jm3ZgLfK8LmhKeunAasO.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijk te zien dat we vanaf 11 uur tot 14 uur minimaal in de best lage tarieven zitten. Verder op de dag zie je al een piek van 34 ct / kWh staan. Een verschil van een pak em beet 20 ct / kWh. In dit tijdsbestek wil je eigenlijk zoveel mogelijk verbruiken. Beter voor de knip. Vaatwasser aan, wasjes draaien, auto laden maar ook de batterij vullen voor de dure uurtjes op NOM draaien. Daar zit nu net de crux of niet?

Even de normale situatie. De panelen leveren terug en de batterij vangt een groot deel van de opwek op. Zie onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH0vrs03LyynjRDtmJ2NsymBy44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7f9rfwtqO1nesveWI1rbB7ao.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat nog een klein beetje terug naar het net. Dit zal de komende uren oplopen. Nu heeft de app een mooie knop. Opladen handmatige modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MFRbjZluCO76VBrsiy6Tn6Zfgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4XgANlSgKdZymKRE0OmRG5X.jpg?f=fotoalbum_large

Zou deze werken met voldoende opwek? Blijft de batterij laden als de opwek wegvalt? Kan ik zo de batterij goedkoop bijladen als er al grotere verbruikers in huis aan staan die de opwek opslurpen, met als doel vanavond zelf goedkoper NOM te draaien? Gaat de batterij bij voldoende opwek mijn opwek weer oppakken? Kan ik mijn opwek straks tegen duurder uren aan het net leveren?

Het antwoord is : JA!

Onderstaand een screen nadat onze vaatwasser uit de verwarmingsstand schiet. De batterij laat verder op zonnestroom. Een blik in de app leert dat de handmatige oplaadmodus nog steeds actief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G72xQe7l99Wd7AEAYQ7qUpxyeA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoJU55PUxh176jGnu5RO3TEf.jpg?f=fotoalbum_large

Waar we het eigenlijk over hadden in deel in van dit topic, is dus gewoon al mogelijk. Met een dynamisch tarief is de batterij hier dus opslag en verbruiker (in de zin van goedkoop bijladen) om straks in de avond goedkoop NOM te draaien en de opwek nog eens tegen duurdere tarieven het net op de kunnen zetten.

Het nadeel is dat je in de ochtend je batterij even van de wifi moet houden en handmatig de oplaadmodus zal moeten activeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 18-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:29
AA42 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Bedankt voor dit bericht. Meteen update uitgevoerd want genoemde issues had ik al een keer meegemaakt. Wel jammer dat je dit handmatig en per HW device moet controleren. Meteen voor alles even gedaan en er bleek ook een update voor de P1 meter van 6.0110 naar 6.0111.
Dit gebeurd automatisch, maar zoals je mogelijk kan begrijpen, niet bij alle gebruikers tegelijk in een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AA42
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Dit gebeurd automatisch, maar zoals je mogelijk kan begrijpen, niet bij alle gebruikers tegelijk in een keer.
Bedankt voor het snelle antwoord (stuk sneller dan jullie chat....).
En waar vinden we de info wat de updates inhouden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AA42 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Ik zit in een beta test omgeving. Daar worden tot nu toe de veranderingen aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 11:53
Gizz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Is de conclusie dan dat je te veel accucapaciteit hebt? Als je zelfs in een nacht met vorst en verwarming met warmtepomp nog op 50% zit op het moment dat de accu's weer opladen, waarom heb je dan niet de helft van het aantal accu's? :)

Hier is het 'probleem' andersom, maar ik ben bewust begonnen met één batterij om te kijken hoe het bevalt. Bijkopen kan altijd nog. Hier is de batterij vol rond 12:00 uur (waarna er nog uren flink wordt teruggeleverd) en als we thuis zijn (en dus apparatuur gebruiken) is hij tegen 21:00 al leeg. Dus daar zou een tweede batterij best interessant zijn.

Maar als je nu je batterijen maar half gebruikt, waarom heb je er dan zoveel? :)
In de nacht gaat vanaf 22.00 de warmtepomp uit.
En vandaag is die ook later aangegaan omdat het ook warmer word vandaag dus hoeft die niet zo lang te draaien.
Ik heb ook 30 zonnepanelen, waarvan er 10 (van 240wp) vervangen worden voor 12 stuks (400wp).
Ook 2 laadpalen komen er dan, 1 in de garage achter het huis en 1 voor het huis omdat het kan 8) en wie weet in de toekomst.
oja er komt nog 10kwh accu van enphase (waar ik nu wel over twijfel).
Dan kan ik met de warmtepomp aan ook makkelijk door de nacht heen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Devke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:34:

In het vorige topic schreven we regelmatig over het kunnen op laden van de batterij ten tijden van goedkopere tarieven om zo de uren met dure tarieven weer te kunnen afdekken. Homewizard gaf toen al aan dat dit minder vaak voorkomt in de koudere maanden (correct me if i am wrong). Echter is dit met de batterij niet mogelijk nog. Of toch wel?

Laten we eens kijken naar de dynamische tarieven vandaag. Er moet natuurlijk een duidelijke spread zitten tussen de hoogste en de laagste tarieven om omzettingsverlies goed te kunnen maken naast de discussie of je de afschrijving van de batterij daarin mee moet nemen. Die laat ik nu even voor wat het is, ik kijk alleen naar de mogelijkheden of dat wel zou kunnen nu al of dat we daar echt op moeten wachten.

[Afbeelding]

Duidelijk te zien dat we vanaf 11 uur tot 14 uur minimaal in de best lage tarieven zitten. Verder op de dag zie je al een piek van 34 ct / kWh staan. Een verschil van een pak em beet 20 ct / kWh. In dit tijdsbestek wil je eigenlijk zoveel mogelijk verbruiken. Beter voor de knip. Vaatwasser aan, wasjes draaien, auto laden maar ook de batterij vullen voor de dure uurtjes op NOM draaien. Daar zit nu net de crux of niet?

Even de normale situatie. De panelen leveren terug en de batterij vangt een groot deel van de opwek op. Zie onderstaand.

[Afbeelding]

Er gaat nog een klein beetje terug naar het net. Dit zal de komende uren oplopen. Nu heeft de app een mooie knop. Opladen handmatige modus.
[Afbeelding]

Zou deze werken met voldoende opwek? Blijft de batterij laden als de opwek wegvalt? Kan ik zo de batterij goedkoop bijladen als er al grotere verbruikers in huis aan staan die de opwek opslurpen, met als doel vanavond zelf goedkoper NOM te draaien? Gaat de batterij bij voldoende opwek mijn opwek weer oppakken? Kan ik mijn opwek straks tegen duurder uren aan het net leveren?

Onderstaand een screen nadat onze vaatwasser uit de verwarmingsstand schiet. De batterij laat verder op zonnestroom. Een blik in de app leert dat de handmatige oplaadmodus nog steeds actief is.

[Afbeelding]

Waar we het eigenlijk over hadden in deel in van dit topic, is dus gewoon al mogelijk. Met een dynamisch tarief is de batterij hier dus opslag en verbruiker (in de zin van goedkoop bijladen) om straks in de avond goedkoop NOM te draaien en de opwek nog eens tegen duurdere tarieven het net op de kunnen zetten.

Het nadeel is dat je in de ochtend je batterij even van de wifi moet houden en handmatig de oplaadmodus zal moeten activeren.
Bedankt, goeie tip !

Nu nog de mogelijkheid om te voorkomen dat de PIB mee gaat helpen met het laden van mijn EV op een zonnige dag met lage kWh prijzen.... de energie in de accu bewaar ik liever tot de avond piek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 15:00

ik heb deze modus al een aantal keer gebruikt om goedkoop de accu op te laden omdat bijv. de zon niet zo goed had geschenen en de prijs wel laag was zoals afgelopen zondag . ik heb zelf een spreadsheet aangemaakt waar ik de huidige prijs kan invullen en deze geeft de minimum prijs wat het dan moet zijn als ik de stroom weer verbruik in de avond.

Wegens dat je met de RTE zit van rond de 75^% moet je ook rekening houden dat je ook meer stroom inkoopt en dus meer belasting en meer goedkope stroom, incl de inkoopkosten van een leverancier.

dus als ik nu de prijs van mijn leverancier bekijk tussen 12 en 13, die is 0.004 per kwh en als ik die invul moet de prijs savonds zijn 0.0435 en dan kan ik dus goedkoper de accu volladen.

dit is alleen als ik zelf teveel overdag gebruik en me accu niet vol komt, of bijvoorbeeld in het najaar en er veel wind is en dan kan je zelf bekijken of je accu dan handmatig oplaad.

overigens heb ik zelf 1 Pib en de 2e komt in mei, want ik kan hem als wil om 21.00 leeg hebben en mis ik ook no wat piek verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Natuurlijk is dit wel mogelijk, maar het zou toch oneindig veel prettiger werken als je dit niet iedere dag handmatig hoeft te doen. Je moet namenlijk ook voorkomen dat de batterijen al om 7 uur beginnen te laden, en als de batterij op 100 zit, begint hij automatisch alweer te ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
SpikeHome schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:42:
[...]

In de nacht gaat vanaf 22.00 de warmtepomp uit.
En vandaag is die ook later aangegaan omdat het ook warmer word vandaag dus hoeft die niet zo lang te draaien.
Ik heb ook 30 zonnepanelen, waarvan er 10 (van 240wp) vervangen worden voor 12 stuks (400wp).
Ook 2 laadpalen komen er dan, 1 in de garage achter het huis en 1 voor het huis omdat het kan 8) en wie weet in de toekomst.
oja er komt nog 10kwh accu van enphase (waar ik nu wel over twijfel).
Dan kan ik met de warmtepomp aan ook makkelijk door de nacht heen halen.
Je gaat HW pib combineren met Enphase batterij? Ik ben benieuwd naar je resultaten. Ga je het hier delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:52
Conclusie is dat ze de api moeten upgraden met meer write functies dan alleen het lampje van helderheid veranderen. :+

Dan kun je ook meteen testen met het optimale vermogen laden. Dit zal iig niet 800 watt zijn maar een stukje lager.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Nee hoor dat is geen probleem, zie de FAQ op de site van Solyx:

Kan ik de WaterAccu combineren met een thuisbatterij?

Zeker! Als het gaat om een thuisbatterij die zonne-energie opslaat voor het huishoudelijk gebruik, zonder terug te leveren aan het elektriciteitsnet, werkt de Nymo zonder problemen. Je kunt de voorrang kiezen en instellen op basis van de drempelwaarde. Indien je wilt dat de thuisbatterij voorrang krijgt, dien je de drempelwaarde van de Nymo te verhogen boven de drempelwaarde van de thuisbatterij.

Als het gaat om een thuisbatterij die handelt op de energiemarkt (en dus energie terug levert aan het net), is er een extra schakelaar nodig, zodat de Nymo niet aan gaat zodra de thuisbatterij elektriciteit gaat ‘verkopen’/terugleveren aan het net.
Heb nu een week of 2 de HW PIB draaien en (zeker met dit weer) heb ik nog zat overcapaciteit om een wateraccu op te stoken en ik denk dat ik deze ook op niet al te lange termijn ga aanschaffen. Ik wil van het gas af omdat ik die nu alleen nog voor de badkamer gebruik. Warmtepompboiler heeft me te veel nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@AA42 Het voorkomen van ontladen kun je ook doen door je batterij even van de wifi te halen. Is handmatig, niet de mooiste oplossing, wel een workaround.

@Catmandos alle terechte opmerkingen. Je zal idd de verliezen moeten meerekenen. Ik ben zelfs van mening ook de afschrijving op de batterij. Het ging mij even over de mogelijkheid dat het wel zeker kan inmiddels.

@naffffffffff en @gielz helemaal eens met jullie. Dit zou handmatig niet moeten maar zelf te sturen zijn. Zeker voor tweakers hier. Het gaat er even om dat het kan. Dat het niet de mooiste manier is, 200% eens. Ook het vermogen regelen zou prettig zijn want ook ik denk dat bij de max waardes niet het mooiste rendement ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul de Haas
  • Laatst online: 28-09 13:53
Wat mij opvalt is dat als ik een "hik" in mijn wifi netwerk heb gehad dat de battery in de app meld dat hij off-line is.
Echter hij was wel gewoon aan het laden (moet dus wel communicatie met de P1 meter hebben).
Kan hem ook gewoon pingen (in de fritz router all HW producten een vast IP toebedeeld).
Dit lijkt alleen oplosbaar te zijn door de battery opnieuw in de app aan te melden.

Zijn er meer met dit probleem?

Paul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:52
Zodra het mogelijk is zou je deze sheet als referentie kunnen gebruiken van Sessy. Ben benieuwd of dit bij HW dezelfde uitkomst heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSIk25X6clZTozu_a-Beo0UCU30=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1GfLmJGE6qbMTwwdkyP9gokq.png?f=user_large
Devke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:54:
@AA42 Het voorkomen van ontladen kun je ook doen door je batterij even van de wifi te halen. Is handmatig, niet de mooiste oplossing, wel een workaround.

@Catmandos alle terechte opmerkingen. Je zal idd de verliezen moeten meerekenen. Ik ben zelfs van mening ook de afschrijving op de batterij. Het ging mij even over de mogelijkheid dat het wel zeker kan inmiddels.

@naffffffffff en @gielz helemaal eens met jullie. Dit zou handmatig niet moeten maar zelf te sturen zijn. Zeker voor tweakers hier. Het gaat er even om dat het kan. Dat het niet de mooiste manier is, 200% eens. Ook het vermogen regelen zou prettig zijn want ook ik denk dat bij de max waardes niet het mooiste rendement ligt.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Paul de Haas schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:55:
Wat mij opvalt is dat als ik een "hik" in mijn wifi netwerk heb gehad dat de battery in de app meld dat hij off-line is.
Echter hij was wel gewoon aan het laden (moet dus wel communicatie met de P1 meter hebben).
Kan hem ook gewoon pingen (in de fritz router all HW producten een vast IP toebedeeld).
Dit lijkt alleen oplosbaar te zijn door de battery opnieuw in de app aan te melden.

Zijn er meer met dit probleem?

Paul
Ja dit heb ik ook als ik bijvoorbeeld het kanaal wijzig van mijn accesspoint. Heb namelijk net nieuwe Omada accesspoints gekocht en zag dat dit met de accu en p1-meter niet meteen goed hersteld. De energysockets gaan er wel goed mee om.

Sinds de laatse update van de accu krijg ik hem ook niet meer verbonden met Wifi kanaal 13 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:01:
Zodra het mogelijk is zou je deze sheet als referentie kunnen gebruiken van Sessy. Ben benieuwd of dit bij HW dezelfde uitkomst heeft.

[Afbeelding]

[...]
Sooo iemand fanatiek geweest met uitzoeken. Mooie waardes ook. 89 teken ik voor _/-\o_ :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Sooo iemand fanatiek geweest met uitzoeken. Mooie waardes ook. 89 teken ik voor _/-\o_ :9
het is 2 keer 89%, dus zo'n 79% samen. Als ik het goed interpreteer.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:08:
[...]

het is 2 keer 89%, dus zo'n 79% samen. Als ik het goed interpreteer.
Ik denk dat je gelijk hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03
@HomeWizard_NL Als ik nog een tip mag geven:

Dit zou een mooie aanvulling zijn op jullie product gamma
Een automatische dimmer die alle overtollige stroom in een boiler(s) gooit:

https://www.groenehoedduu...MJmWTr6IEdbYaAqMnEALw_wcB

Ik ga het nu doen met een Itho Daalderop Duo met 2 Energy sockets, maar dat is een aan/uit systeem.
Dit systeem van Groene Hoed is dimmend en dat regelt dus nog veel mooier. Zou perfect aanvullen op de PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie hier veel Home Assistent gebruikers. Is het niet een zelf veroorzaakt probleem doordat men te veel data gaat afvragen uit de P1 meter? Leuk dat je slimmenmeter elke seconde een update geeft. (wat uiteraard nog vrij traag is bij vergeleken met PLC systemen met een cyclustijd van 1 milliseconde) Maar voor zaken als hoeveel kilowattuur is er vandaag doorheen gejaagd? En SoC van de batterij is dat natuurlijk overdreven. Het is consumenten spul hè, dat arme processortje moet wel de tijd krijgen om het te verwerken en de data pakketjes te versturen. Dus wellicht eens in de 10 seconden informatie opvragen? Of nog beter een P1 splitter met een tweede reader die je gebruikt voor de "real time" data? Zodat de Homewizzard lekker soepel de batterij kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
IJzerboot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:12:
@HomeWizard_NL Als ik nog een tip mag geven:

Dit zou een mooie aanvulling zijn op jullie product gamma
Een automatische dimmer die alle overtollige stroom in een boiler(s) gooit:

https://www.groenehoedduu...MJmWTr6IEdbYaAqMnEALw_wcB

Ik ga het nu doen met een Itho Daalderop Duo met 2 Energy sockets, maar dat is een aan/uit systeem.
Dit systeem van Groene Hoed is dimmend en dat regelt dus nog veel mooier. Zou perfect aanvullen op de PiB
Dit bestaat dus al en heet Solyx Nymo. Is ook nog eens een heel stuk voordeliger en een Nederlands product.
https://www.solyxenergy.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door AA42 op 18-03-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerboot
De Solyx is een gelijkwaardig systeem en de helft goedkoper. Beide hebben als voordeel dat er geen minimale stroom afname is, elke Watt kan naar de boiler. Beide systemen zijn NL ontwikkeling overigens.

Nadeel is dat het een duur systeem is (Solyx ook nog 650 euro) en je kunt niet prioriteren. Ik wil eerst mijn PiB vol en daarna de boiler en dat kan ik niet sturen met deze systemen.

HW zou die optie er software matig in kunnen maken en dan kan ik het via de app inregelen en dat is nog niet op de markt.
Een energy socket met dim functie zou al genoeg kunnen zijn of prioriterinstellen via de app en de normale sockets

[ Voor 14% gewijzigd door IJzerboot op 18-03-2025 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
IJzerboot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:34:
De Solyx is een gelijkwaardig systeem en de helft goedkoper. Beide hebben als voordeel dat er geen minimale stroom afname is, elke Watt kan naar de boiler. Beide systemen zijn NL ontwikkeling overigens.

Nadeel is dat het een duur systeem is (Solyx ook nog 650 euro) en je kunt niet prioriteren. Ik wil eerst mijn PiB vol en daarna de boiler en dat kan ik niet sturen met deze systemen.

HW zou die optie er software matig in kunnen maken en dan kan ik het via de app inregelen en dat is nog niet op de markt.
Een energy socket met dim functie zou al genoeg kunnen zijn of prioriterinstellen via de app en de normale sockets
Dat kan wel, heb ik een paar posts terug nog gequote van de Solyx website…

Overigens lijkt het me slimmer de boiler prioriteit geven, dat is efficiënter dan de thuisbatterij. Bovendien vind ik het belangrijker dat er altijd genoeg warm water is dan dat ik voordeel pak met mijn PIB.

[ Voor 11% gewijzigd door AA42 op 18-03-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:20:
[...]

ik zie hier veel Home Assistent gebruikers. Is het niet een zelf veroorzaakt probleem doordat men te veel data gaat afvragen uit de P1 meter?
Nee, dat zou niet het probleem moeten zijn. HW heeft in meerdere posts aangegeven dat de P1-meter genoeg capaciteit heeft voor 4 api-verbindingen. De meeste mensen (waaronder ikzelf) hebben niet 4 batterijen én een HA, maar zitten daar ruim onder.

Zie ook:
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:53:
Helaas is 4 nu het limiet, de P1 Meter hardware kan stabiel 4 v2 https lokale verbindingen afhandelen. Een 5de toevoegen wordt niet tegengehouden, maar werkt niet stabiel door de hoeveelheid geheugen die https verbindingen opeisen op de processor.
HA is zelfs qua geheugenverbruik minder zwaar dan de verbinding met een batterij:
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:16:
[...]
We zien wel soms instabiliteit bij 4 batterijen + HA koppeling in V2 api (5 simultane https connecties). Een HA koppeling in v2 is alsnog minder zwaar dan een batterij op het geheugen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
AA42 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Overigens lijkt het me slimmer de boiler prioriteit geven, dat is efficiënter dan de thuisbatterij.
Hoeveel kWh kan jij dan opslaan in je boiler?
Ik krijg daar - afhankelijk van de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur van het leidingwater - maar één tot twee kWh in geduwd.
Wanneer ik de boiler dan niet volledig leegtrek zijn er ook aanzienlijke stilstandsverliezen. De opgeslagen energie in de boiler is dus ook niet 100% efficiënt.
De energie die ik in een batterij steek kan ik ook voor veel meer zaken gebruiken dan er alleen warm water mee aanmaken. Ik kan er zelfs juist voldoende SWW mee aanmaken vlak voor ik het ga gebruiken zodat er in de wateropslag minder verliezen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AA42
Ik heb nog geen boiler hangen dus dat weet ik niet. Maar het lijkt me nog steeds efficiënter, maar ik laat graag de experts dit doorrekenen en ben ook benieuwd naar het antwoord. In ieder geval lijkt het bij de Solyx Nymo mogelijk om voor beide strategieën te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hier stond een bericht wat niet over de HomeWizard Plug-In Battery ging.

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
hier stond een bericht wat niet over de HomeWizard Plug-In Battery ging.

[ Voor 116% gewijzigd door teacher op 18-03-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AA42
Gaat lekker zo, die FAQ quote staat hier nu drie keer in een handjevol posts 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 22:42
Nog een leuke N=1 ervaring; mijn eigen gebruik vorig jaar vs dezelfde periode dit jaar (als was het toen meen ik minder zonnig). Als iedereen in NL dit doet hebben we die honderden miljarden euros aan stroomnetverzwaring niet meer nodig joh :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsBvWskLNJwJpJTaxpXGLii9nBE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0yDOVE73RHrDbruAEOvz4qh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbmxTTB7wA4zNGRiqyGIpWhQj4g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n24KKBiAhXhguiGVm1WJp5b3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:14
Ik durf het bijna niet te zeggen maar helaas is mijn 2de accu ook net opgehouden... Zelfde fout: E305 en E306. (24 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63wHJc-U5NaIQw3e9OpgolVnPYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkM6FILWKxmRdK635vpSrXRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H65M-ahlWPz40m9xFMopop9zd5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFVQ17JhCTRzXO1AwFAhyHun.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 108% gewijzigd door dotternetta op 18-03-2025 13:54 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Terranca schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:40:
Nog een leuke N=1 ervaring; mijn eigen gebruik vorig jaar vs dezelfde periode dit jaar (als was het toen meen ik minder zonnig). Als iedereen in NL dit doet hebben we die honderden miljarden euros aan stroomnetverzwaring niet meer nodig joh :+

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit gaat off-topic Maar die netverzwaring is nog steeds nodig zelfs als je er in zou slagen een 100% eigen gebruik te halen. Het probleem is namelijk dat je opbrengst in de winter veel lager ligt en dat zal dus aangevuld moeten worden uit het net. Het is een veel gebruikt misverstand dat de netproblemen komen van overproductie van de zonnepanelen die op de woningen liggen. Dat is volkomen onjuist, als deze teveel opbrengen stijgt het voltage en schakelen de installaties zich zelf uit. De vraag in de winter, vooral van warmtepompen en natuurlijk van het stijgende aantal EV's is het grootste gevaar voor het net omdat er dan juist een tekort aan stroom kan ontstaan terwijl er wel voldoende windstroom en gewone grijze stroom beschikbaar is maar niet getransporteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
dotternetta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:45:
Ik durf het bijna niet te zeggen maar helaas is mijn 2de accu ook net opgehouden... Zelfde fout: E305 en E306. 24 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet hoe jij je nu moet voelen :'( , hier zit nog steeds te wachten op de nieuwe batterij ( wordt vandaag geleverd als alles goed gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
hanev001 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:49:
Dit gaat off-topic Maar die netverzwaring is nog steeds nodig zelfs als je er in zou slagen een 100% eigen gebruik te halen. Het probleem is namelijk dat je opbrengst in de winter veel lager ligt en dat zal dus aangevuld moeten worden uit het net
Maar niet voor wie voldoende PV en opslag kan plaatsen.
Maar gezien een groot deel van de particuliere consumenten dat niet kan/wil blijft je stelling wel overeind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:45:
Ik durf het bijna niet te zeggen maar helaas is mijn 2de accu ook net opgehouden... Zelfde fout: E305 en E306. (24 graden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Balen. Niet iets gemerkt? Zo ineens?

Pagina: 1 ... 59 ... 217 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.