Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:46
Vandaag moest het hier weer allemaal net bij elkaar moet komen,

Ik heb een nieuw P1 meter en die moest updaten, maar dat was dus eerst wat binnen kwam 6.0110.
Toen batterij wilde maar niet koppelen met P1 ( batterij wordt toch morgen omgeruild)

Maar ja je bent beetje tweaker of niet, batterij verwijderd uit de app op nieuw geïnstalleerd en nu geeft P1 meter 6.0111

En zelfs heeft nu ook de batterij firmware update gehad 1.0101

Nu nog alleen display werkend zien te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-09 21:03
evroekel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:58:
[Afbeelding]

Voor wie de voortgang een beetje wil volgen van de leveringen... 16/7 besteld (y)
Zegt helemaal niets, die mail heb ik op 12-02 al gehad, 27-07 besteld, ben nog steeds in afwachting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:16

wdr

evroekel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:58:
[Afbeelding]

Voor wie de voortgang een beetje wil volgen van de leveringen... 16/7 besteld (y)
Hier ook 14 dagen bericht ontvangen. 14 juli '24 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evroekel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 11:20
Bubba76 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Zegt helemaal niets, die mail heb ik op 12-02 al gehad, 27-07 besteld, ben nog steeds in afwachting.
Weet zeker dat je dezelfde mail hebt gehad op 12/2? De kop is idd hetzelfde, maar in deze staat de indicatie van levering binnen 2 weken in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bubba76
hanev001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Helaas werken ze met een transportbedrijf dat niet betrouwbaar is.
Moet het toch even voor ze opnemen, wij werken zakelijk met ze en we hebben vrijwel nooit klachten, geen schade's, alles in 24 uurs levering, zelfs naar het buitenland gaat het altijd goed.

Ik kan wel stellen dat ze een performance hebben van 99,9%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:48
evroekel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Weet zeker dat je dezelfde mail hebt gehad op 12/2? De kop is idd hetzelfde, maar in deze staat de indicatie van levering binnen 2 weken in.
Hier de mail gehad op 7 maart en verder nog geen bericht gehad dus dat gaat ook nog krap worden.
Zou vandaag of morgen moeten komen anders gaan ze het ook niet halen lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bubba76
evroekel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Nee je hebt helemaal gelijk, die indicatie van 2 weken staat er niet in, wel of ik er kaar voor ben O-)

Nou sinds die mail ben ik klaar voor, maar helaas. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Update werkt goed. Alleen kwam de verandering van de zonnepanelen SolarEdge vertraagd binnen.
Dit loopt nu weer synchroon.

[ Voor 193% gewijzigd door GL007 op 17-03-2025 11:35 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bubba76 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Moet het toch even voor ze opnemen, wij werken zakelijk met ze en we hebben vrijwel nooit klachten, geen schade's, alles in 24 uurs levering, zelfs naar het buitenland gaat het altijd goed.

Ik kan wel stellen dat ze een performance hebben van 99,9%
Er is blijkbaar een verschil tussen wat ze zakelijk doen en met levering aan gewone huisadressen.

Heb inmiddels weer een bericht van ze ontvangen. Nu zeggen ze dat er een kaartje in mijn brievenbus ligt en dat ik het nummer daarop moet bellen voor een nieuwe leverdatum.

Wat denk je, geen kaartje. Ze weten gewoon niet wat hun chauffeurs doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:46
Een ding wil ik Homewizard nog wel meegeven :

Werk alstublieft aan de communicatie, ook intern.
Ik heb nu 2x een antwoord van verschillende personen gehad m.b.t. de P1 meter.
En nu al aan 2 Personen seintje gegeven dat historie van de oude P1 meter overgezet kan worden naar de nieuwe P1 meter.

Maar goed waar gewerkt wordt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 12:53
Enkel voor BE

Geen enkele plugin speler staat op de vernieuwde lijst om in België verkocht te kunnen worden.
HW was en is wel diegene die het meeste kans maakt(e).
Ik ga er wel vanuit dat de lijst (nog)niet correct is maar ze werd zonet wel online geplaatst.

https://www.synergrid.be/...d2.3_plug-and-play_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:44:
Hierbij mijn totalen.

40,9 in 33,30 uit. 14 cycli stroomprijs van 0,19 en een TLB van 0,13

RTE= 81,4%.
• Zonder accu (salderen + boete): €5,32 besparing
• Met accu: €5,87 besparing
• Verschil: €5,87 - €5,32 = €0,55 winst door de accu
en in hoeveel tijd heb je die giga winst behaald ?
plus je moet in je berekening van met batterij ook nog het verlies aan saldering meenemen, want je saldering zal dus lager uitvallen met een batterij.
saldering is op basis van hoeveelheid load vermogen en je netto besparing is op basis afgeven (dus met RTE),
die stroomprijs zal dynamisch zijn vermoed ik gezien de 0,19€, is dat de gemiddelde prijs ?

[ Voor 30% gewijzigd door MacD007 op 17-03-2025 11:39 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erick12345678
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 13:12
Zojuist update binnen voor de PiB’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NQfLkxDRMbnlvyjmPoTK5hTG-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6Jd9Z6Wrj20PUSOXhpfmRMu.jpg?f=fotoalbum_large

P1 meter ook !

Ben benieuwd of we performance verschil merken

Ik ben geen beta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:20
Piddybull schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:30:
Enkel voor BE

Geen enkele plugin speler staat op de vernieuwde lijst om in België verkocht te kunnen worden.
Ik ga er wel vanuit dat de lijst (nog)niet correct is maar ze werd zonet wel online geplaatst.

Bedankt voor de update , ik hou deze site ook al een tijdje in het oog. Het is pijnlijk lang wachten, dat wel. :(

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:13:
[...]
en dat is wel conform wat hier de meesten op uit komen, geef het gewoon even de tijd, mogelijk dat je nog een paar % erbij kunt krijgen, maar verwacht daar ook dat het bij circa 80% wel aan zijn max gaat zitten. De toekomst zal het uitwijzen.

[...]
Voor die toekomst maakt de RTE echt niet meer uit. Iedere kWh die je het net op zet is nog maar 0.25ct waard (uitgaande van de indicatie van GreenChoice en het complete onvermogen van onze overheid om er iets aan te doen).

Dat wil zeggen dat je alle stroom die de batterij in gaat moet waarderen op 0.0025 cent en alles wat eruit gaat tegen het geldende tarief van het moment van afgifte. Zolang je meer stroom hebt dan je batterijen nodig hebben om vol te raken zit je goed.

Daarnaast daag ik iedereen uit om een batterijsysteem te vinden wat een RTE van 85% of meer heeft, voor dezelfde prijs als deze HW batterij.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:18
asing schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:45:
Daarnaast daag ik iedereen uit om een batterijsysteem te vinden wat een RTE van 85% of meer heeft, voor dezelfde prijs als deze HW batterij.
Dacht ergens gelezen te hebben dat Zonneplan met hun Nexus op 88% zat, ergens logisch aangezien die constant volle bak aan het laden/ontladen is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Dacht ergens gelezen te hebben dat Zonneplan met hun Nexus op 88% zat, ergens logisch aangezien die constant volle bak aan het laden/ontladen is.
De Nexus doet op dit moment niets voor NOM regeling. Dus Zonneplan kan die op het maximum van zijn efficiency laten draaien. Dat houdt echter op als de salderingsregeling stopt. Ik heb facturen gezien waarbij de Nexus 900kWh per maand door de batterij heen pompte. Als je daar ineens energiebelasting over moet aftikken is het snel over.

Dus die Nexus dingen gaan per 1-1-2027 over op een andere regeling. Eentje die niet zo best is voor de RTe.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
asing schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:57:
De Nexus doet op dit moment niets voor NOM regeling. Dus Zonneplan kan die op het maximum van zijn efficiency laten draaien.
Dacht dat die ook een NOM instelling hadden, maar daar weet ik geen RTE cijfers van.

Dat gezegd hebbende Sessy zit met een grotere omvormer rond 80%, met de kleine 30% efficientere omvormer van HW had ik eerlijk gezegd rond 85% verwacht. Met een kwart cent per overtollig kWh geen dealbreaker maar teleurstellend is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-09 09:03
Piddybull schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:30:
Enkel voor BE

Heb de lijst ook gedownload. Inderdaad geen enkel plug-in toestel te vinden.

"HW was en is wel diegene die het meeste kans maakt(e)."
Wat is de bron van deze informatie want medewerkers van Synergrid mogen die info niet delen?

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

NiteAngyl schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:53:
[...]

De batterij is nu geupdated naar versie 1.0101
En mijn batterij was na de update meteen de P1-dongle kwijt :z
Aan de kant van de P1-meter was niks veranderd, die zat al een tijd op 6.0111. Zowel de dongle als batterij waren netjes online volgens de app en communiceerde dus wel met de cloud.

Uurtje gewacht, geen verbetering. Toen maar de P1-dongle van het netwerk getrapt voor een reconnect (binnen mijn Unifi management software) en daarna zag de batterij de P1-dongle weer.

Blijft vaag die lokale communicatie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erick12345678 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:34:
Zojuist update binnen voor de PiB’s

[Afbeelding]

P1 meter ook !

Ben benieuwd of we performance verschil merken

Ik ben geen beta
Als je doelt op de RTE dan ga je geen verschil merken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Heb de lijst ook gedownload. Inderdaad geen enkel plug-in toestel te vinden.

"HW was en is wel diegene die het meeste kans maakt(e)."
Wat is de bron van deze informatie want medewerkers van Synergrid mogen die info niet delen?
Mijn interpretatie van wat HW hier eerder al zelf schreef.
Ze werken er aan maar gaven wel toe dat het een erg omslachtige procedure is/was...
Bij Zendure , na mail , ook erg onduidelijke info meegekregen ...

Ik begin vermoeden te krijgen dat men de lijst wat manipuleert om tot 17/04 te kunnen wachten zodat particulieren in het ongewisse blijven maar dat is ook een persoonlijke mening.
Theoretisch kon je vanaf vandaag aankopen maar als er niks op de lijst staat ...
Een Belg koopt het wel niet om het nog een maand in een doos te laten staan O-)
En in Be mag het pas in de stekker na homologatie en pas op 17/04

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piddybull schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Mijn interpretatie van wat HW hier eerder al zelf schreef.
Ze werken er aan maar gaven wel toe dat het een erg omslachtige procedure is/was...
Bij Zendure , na mail , ook erg onduidelijke info meegekregen ...

Ik begin vermoeden te krijgen dat men de lijst wat manipuleert om tot 17/04 te kunnen wachten zodat particulieren in het ongewisse blijven maar dat is ook een persoonlijke mening.
Theoretisch kon je vanaf vandaag aankopen maar als er niks op de lijst staat ...
Een Belg koopt het wel niet om het nog een maand in een doos te laten staan O-)
En in Be mag het pas in de stekker na homologatie en pas op 17/04
Troost je. Wij Nederlanders gaan liever de doos zelf nog ophalen als het te lang mocht duren..... >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
Hier kan je die downloaden.
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.

Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"

Dat is wel een grote teleurstelling.

[ Voor 24% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 17-03-2025 14:05 . Reden: Correctie wel Plug&play onder kolom 14 ]

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 20:23
Als je in de voorlaatste kolom plugin kiest krijg je deze merken te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zaGqMjUaqWLcpcwBRHmj9oI-j0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SL0oel1BrEbRiVerf2TUgNOv.png?f=user_large

Dit lijken alleen omvormers en nog geen volledige batterijsystemen te zijn: dan zullen we nog wat maanden moeten wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik zie na een snelle netspanning verandering dan heeft de batterij 10 minuten tijd nodig om te hervatten. Laden of ontladen.
Ik krijg de spanning informatie van de SolarEdge omvormer. Deze heeft een modbus verbinding (tcp) met Homey.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ckz8mxnWE3mj9mu7ObydhQO6bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtUr5gU36gEYjoAh7JZRY4C5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door GL007 op 17-03-2025 12:43 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
bth27 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:38:
Als je in de voorlaatste kolom plugin kiest krijg je deze merken te zien:

[Afbeelding]

Dit lijken alleen omvormers en nog geen volledige batterijsystemen te zijn: dan zullen we nog wat maanden moeten wachten...
APStorage is een batterijsysteem. Deze heeft echter geen stekker en dient net als de Sessy op een eigen groep gemonteerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bth27
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 20:23
asing schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:47:
[...]

APStorage is een batterijsysteem. Deze heeft echter geen stekker en dient net als de Sessy op een eigen groep gemonteerd te worden.
Niet echt plugin dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Nee in het geheel niet.

Het schijnt ook niet goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 22:42
hoevenpe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Dacht dat die ook een NOM instelling hadden, maar daar weet ik geen RTE cijfers van.

Dat gezegd hebbende Sessy zit met een grotere omvormer rond 80%, met de kleine 30% efficientere omvormer van HW had ik eerlijk gezegd rond 85% verwacht. Met een kwart cent per overtollig kWh geen dealbreaker maar teleurstellend is het wel.
Precies dit ja.. het zal na 1 januari 2027 allemaal weinig uitmaken voor een NOM batterijtje, maar als een Sessy in NOM modus doorgaans (veel) efficiënter is, dan vind ik de marketingpraat van "tot 30%" efficiënter wel misleidend. Misschien gaat het dan alleen over verbruik van 20-50W HW vs Sessy oid, maar als die laatste daarboven minder verlies heeft dan heb je er weinig aan. Ah well.. eind 2027 maar weer evalueren hoe het er dan bij staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Voor die toekomst maakt de RTE echt niet meer uit. Iedere kWh die je het net op zet is nog maar 0.25ct waard (uitgaande van de indicatie van GreenChoice en het complete onvermogen van onze overheid om er iets aan te doen).
ik verwacht dat er wel een verschil is wat de een er voor wil betalen (in dit geval GC) en wat het echt in de markt waard is, want dat zou dus ook een effect hebben op de dynamische markt.

Ik denk dat dit gewoon niet te maken heeft wat een terugeleverde kWh nu dadelijk vanaf 2027 echt waard zal zijn en hoe de energieboeren door ipv wat eerst aangegeven is geworden door die zelfde energieboeren dat of de TLK helemaal of voor het grootste deel zouden verdwijnen nu plos verveelvoudigd word meer met de bedoeling dat de teruggeleverde stroom voor hun onder de streep gewoon nagenoeg gratis is.
Als je dynamisch gaat is dat ook weer anders, en dat is echt niet altijd negatief.
Dat wil zeggen dat je alle stroom die de batterij in gaat moet waarderen op 0.0025 cent en alles wat eruit gaat tegen het geldende tarief van het moment van afgifte. Zolang je meer stroom hebt dan je batterijen nodig hebben om vol te raken zit je goed.

gemiddeld zit deze HW batterij nu op circa 75-76%, dus die 85% hebben we gemiddeld hier echt nog niet bereikt, de toekomst zal het zeggen, gezien de behoorlijk korte periode is dat nu best lastig aan te geven wat de gemiddelde RTE zal zijn. G
Gewoon nog een tijd, van circa 1/2 jaar, want dan hebben we ook de volledige zomer hierin meegenomen, afwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:11
hanev001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Nee, geen reden. Eerder wel een bericht gehad dat de chauffeur onderweg was, dus niet ziek.

Edit: Nog een keer gekeken en nu staat er ineens de melding:

"De zending is foutief verwerkt en wordt opnieuw ingepland.".

Beter maar nu weet ik niet wanneer ze wel komen. en moet ik dus de hele tijd thuis blijven totdat ze hun zaakjes voor elkaar hebben.
Vervelend. Het blijft toch mensenwerk.
Oveigens heb ik dezelfde ervaring met vele andere bezorgers.

Ze bellen wel netjes vooraf, dus als je iemand dichtbij hebt met de sleutels dan kan die het aannemen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:49
Vanochtend om 7:46 mail van trans-mission dat vandaag het pakket tussen 15:01 en 17:01 geleverd wordt. Om 12:48 stopt de bezorger, vriendelijk en vrolijk, voor de deur en ondanks dat de batterij niet wilde updaten (heb ik genegeerd) de p1 meter wel en voila wij leveren nu ook minder terug aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30
Ja de tijden kunnen flink afwijken. Als ze zeggen we komen vandaag om ... uur zorg er dan maar voor dat er de hele dag iemand is die de deur open kan doen. Uitzonderingen daargelaten dat ze dus niet komen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_T
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-09 20:28
hanev001 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Nee, geen reden. Eerder wel een bericht gehad dat de chauffeur onderweg was, dus niet ziek.

Edit: Nog een keer gekeken en nu staat er ineens de melding:

"De zending is foutief verwerkt en wordt opnieuw ingepland.".

Beter maar nu weet ik niet wanneer ze wel komen. en moet ik dus de hele tijd thuis blijven totdat ze hun zaakjes voor elkaar hebben.
Heb exact hetzelfde meegemaakt. Zou je willen aanraden te bellen met de Transmission vestiging die bij jou levert. Die kunnen op de dag van levering in hun back-office systeem zien hoe laat de levering precies is. De track and trace die je als klant krijgt is vaak niet bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:14
Ben benieuwd waar dit vandaag op uit komt! Ik heb nog nooit zo lage invoeding gehad, vreemd.

Accutemperatuur is 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekb6p6j-_zaqHV-8o5gQai8OD_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX4Vd4cuAO3O1EKoYeqvmagH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 17-03-2025 13:59 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:07:
[...]
ik verwacht dat er wel een verschil is wat de een er voor wil betalen (in dit geval GC) en wat het echt in de markt waard is, want dat zou dus ook een effect hebben op de dynamische markt.

Ik denk dat dit gewoon niet te maken heeft wat een terugeleverde kWh nu dadelijk vanaf 2027 echt waard zal zijn en hoe de energieboeren door ipv wat eerst aangegeven is geworden door die zelfde energieboeren dat of de TLK helemaal of voor het grootste deel zouden verdwijnen nu plos verveelvoudigd word meer met de bedoeling dat de teruggeleverde stroom voor hun onder de streep gewoon nagenoeg gratis is.
Als je dynamisch gaat is dat ook weer anders, en dat is echt niet altijd negatief.
De energiemaatschappijen zijn ook niet gek : https://solarmagazine.nl/...r-opgeleverd-in-eemshaven

41MWh / 35MW LFP "batterijtje" om het overschot van het windpark in op te vangen. Dit was wel te verwachten. Dit zal ervoor zorgen dat het prijsverschil geëgaliseerd gaat worden. En jouw stroom voor 0.0025 opslaan om later voor het 100-voudige weer te verkopen is ook een verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:58:
[...]

De energiemaatschappijen zijn ook niet gek : https://solarmagazine.nl/...r-opgeleverd-in-eemshaven

41MWh / 35MW LFP "batterijtje" om het overschot van het windpark in op te vangen. Dit was wel te verwachten. Dit zal ervoor zorgen dat het prijsverschil geëgaliseerd gaat worden. En jouw stroom voor 0.0025 opslaan om later voor het 100-voudige weer te verkopen is ook een verdienmodel.
juist, dus mijn eerdere stelling dat deze 0,25ct/kWh niets met de werkelijk waarde te maken heeft en dus alleen fictief is om mn de winstmarge verder omhoog te krikken, en dat lijkt me juist met die TLK juist niet de bedoeling te zijn, die horen op basis van reele kosten gebasserd te zijn en geen winstopslag mee te krijgen. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:21:
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
Hier kan je die downloaden.
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.

Dat is wel een grote teleurstelling.
Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:03:
[...]

juist, dus mijn eerdere stelling dat deze 0,25ct/kWh niets met de werkelijk waarde te maken heeft en dus alleen fictief is om mn de winstmarge verder omhoog te krikken, en dat lijkt me juist met die TLK juist niet de bedoeling te zijn, die horen op basis van reele kosten gebasserd te zijn en geen winstopslag mee te krijgen. :?
De maatschappijen hoeven hun operationele kosten niet te specificeren. Net als ze dat niet hoeven voor stadsverwarming. Ze rukken je met alle liefde een poot uit.

Dus jezelf je eigen verdienmodel maken is een goede oplossing. Laat ze het rambam krijgen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:57:
Ben benieuwd waar dit vandaag op uit komt! Ik heb nog nooit zo lage invoeding gehad, vreemd.

Accutemperatuur is 21 graden.

[Afbeelding]
Wellicht moet hij nog updaten. Ter vergelijk. Ik zit op 2,5 kWh en 93% SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Officiële melding !

Zeer benieuwd wat HW daar op te zeggen heeft !
Dat had je al kunnen lezen: HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
Beste,
De gehomologeerde plug&plays werden om 10h online gezet.

U kan deze downloaden via onze website, open de link en scrol naar beneden, in de tabel opent u het document C10/26 (excel-bestand) waarin een extra kolom staat voor plug&play.

https://www.synergrid.be/...-documenten/elektriciteit

De merken Home wizard en Zendure zijn momenteel niet gehomologeerd. We hebben één homologatie voor Zendure die lopend is, voor het merk Home wizard hebben we geen homologatieaanvraag.

Met vriendelijke groeten - Sincères salutations –Kind regards

P M

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Laatst online: 14:30

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Nevermind....

[ Voor 111% gewijzigd door Miesjh op 17-03-2025 14:21 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:05
Na update moet ik weer de veiligheids restrictie eraf halen, wat een onzinnige malligheid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Piddybull schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:16:
Officiele melding !

Beste,

U kan deze downloaden via onze website, open de link en scrol naar beneden, in de tabel opent u het document C10/26 (excel-bestand) waarin een extra kolom staat voor plug&play.

De merken Home wizard en Zendure zijn momenteel niet gehomologeerd. We hebben één homologatie voor Zendure die lopend is, voor het merk Home wizard hebben we geen homologatieaanvraag.

Patricia Matthys
Dat wil dus zeggen dat HomeWizard gewoon nog bezig is met het hele homologatie proces, de aanvraag is eigenlijk het afsluitende stuk en dan wel of geen homologatie goedkeuring door synergrid.

synergrid komt dus pas in beeld bij de formele aanvraag, alles wat daar voor gebeurt weten hun dus niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:05
Ik twijfel om een 2e batterij te bestellen om de pieken in me opwekking en verbruik op te vangen. Hoe is jullie ervaring om die pieken op te vangen? Of duurt het te lang dat een batterij extra erbij schakelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:14
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Wellicht moet hij nog updaten. Ter vergelijk. Ik zit op 2,5 kWh en 93% SoC.
Ja klopt, het is inmiddels 2.8 kWh geworden

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:23:
Ik twijfel om een 2e batterij te bestellen om de pieken in me opwekking en verbruik op te vangen. Hoe is jullie ervaring om die pieken op te vangen? Of duurt het te lang dat een batterij extra erbij schakelt ?
om hoeveel pieken gaat het ? en zijn deze pieken voldoende om een investering ook zinvol te laten worden.
soms is het ook gewoon zinvoller om de pieken (mits niet te groot en talrijk) gewoon voor lief te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:25:
[...]

om hoeveel pieken gaat het ? en zijn deze pieken voldoende om een investering ook zinvol te laten worden.
soms is het ook gewoon zinvoller om de pieken (mits niet te groot en talrijk) gewoon voor lief te nemen.
Ik lever de afgelopen dagen nog rond de 1000 a 1500 terug terwijl 1 batterij al aan het laden is. Zou dus ook graag de pieken van de wasmachine en koffiezet apparaat enz willen openhangen zodat ik meer nom kan draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GK0GvtRcHa-vm1owMALnZRr-6vc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDRYsBhgiCCKcNCXLJDuNATk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Hieperdepiep op 17-03-2025 14:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:34
Piddybull schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:16:
Officiële melding !

Er werd tijdje geleden bevestigd door HW zelf dat de procedure liep ???

Beste,

Patricia Matthys
Of je leest even terug wat @HomeWizard_NL hier zelf pas nog over heeft gezegd in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:53
Dus als HW vol zelfvertrouwen de voorraad op peil houdt is het ook weer niet goed?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +6 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:31:
Hallo allemaal, Fijn dat onze reacties hier zo gemist worden. :+

Betreft Belgie, daar zullen wij maandag nog niet bij staan, wij wachten nog op de officieele papieren van KIWA om bij synergrid in te leveren, dit proces is gaande (en traag).

Betreft leveringen, deze week werd er wat minder uitgeleverd door douane die wat inspecties kwam doen. Volgende week verwachten we weer dat er veel bij komt. omdat we dan eigenlijk zowel alles van afgelopen week als die week zullen uitleveren.

Betreft defecten, wij zien inderdaad ook ''veel'' defecten. Maar op het totaal aantal leveringen is de defect rate nog steeds zo rond de 1%.

Betreft support. het is nog steeds heel erg druk, we werken er hard aan om iedereen zo snel mogelijk correct te helpen, en er wordt ook hard gewerkt aan opschalen van de capaciteit.
@Piddybull zie 2e zin. E.a. moet nog ingeleverd worden bij Synergrid. Afgelopen vrijdag door Homewizard gecommuniceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Piddybull schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Helaas niet.
Ik post hier een feit.
Mijn post gaat effectief ook over HW.

HW staat voor Belgen nog nergens terwijl ze zelf onlangs staan te verkondigen op deze draad dat ze een aparte stock voor België hebben voorzien...
Tijd dat HW het hier zelf even komt rechtzetten.
Waar hebben ze dat verkondigd? Nooit gezien. Graag een link naar de post waar dat volgens jouw gebeurd.

Zou ook volkomen onlogisch zijn zolang ze nog bezig zijn met uitleveren van bestellingen van 9 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Ik lever de afgelopen dagen nog rond de 1000 a 1500 terug terwijl 1 batterij al aan het laden is. Zou dus ook graag de pieken van de wasmachine en koffiezet apparaat enz willen openhangen zodat ik meer nom kan draaien
[Afbeelding]
dat zal steeds meer gaan worden, je kunt per unit slechts 800W laden, de rest zeker als je een redelijke PV installatie hebt gaat gewoon terug het net op. en ja, met 2 units verhoog je dat geheel met nog eens 800W naar totaal 1.600W.
Je ziet dat je dus nu die tweede 800W nog niet volledig kunt gebruiken, echter ik verwacht in spril zul je daar dan wel aan komen.
leveren, mn de door jou genoemde wasmachine komt echter in een korte tijd ruim boven die 800W uit, gemiddeld zal dat echter wel in die 800W range en daaronder blijven.
plaats maar eens een HW energy socket daartussen, zul je zien dat het merendeel onder die 800W blijft.
Een goedkopere oplossing is om de was bv tijdens veel opbrengst te doen, daarvoor heb je dus helemaal geen batterij voor nodig.
wacht maar eens de zomer af, dan kun je met je data denk ik gerichter kijken wat in jouw situatie zinvol en verstandig is en daar kan dus uitkomen dat in jouw geval een tweede of derde batterij een duidelijke meerwaarde heeft, of ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:37

Aardedraadje

Met kabelschoen

Aardedraadje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:53:
Mogelijk een bugje ontdekt in de regeling die meerdere batterijen balanceert/aanstuurt. De P1 schakelt normaal regelmatig welke batterij bijlaadt zodat ze ongeveer evenredig opgeladen worden.

Eén van de batterijen lag eruit. Data kwam wel binnen in HA maar geen P1-sturing. Andere 3 waren wel al wat bijgeladen.

Hij schakelde nu ook weer maar blijkbaar was het nu de beurt van de batterij zonder verbinding. Een andere batterij schakelde wel af, maar er schakelde geen nieuwe bij. Dus vanaf dat moment zo'n 500-600W het net op. Totaal 2,3 kWh geëxporteerd tot ik de verbinding heb hersteld, terwijl opwek op dat moment 1100W tot max zo'n 1600W was. Had dus makkelijk afgevangen kunnen worden, maar blijkbaar ging daar iets niet lekker met de aansturing.

Na de verbinding van de 4e te herstellen zat ik meteen weer NOM.

Heb een bugreportje gedaan via de mail.

[Afbeelding]
Om hier weer op terug te komen;

HW heeft gereageerd op de mail. Geeft aan dat de batterijen en P1-meter toevallig vandaag een update hebben gehad die de koppeling beter stabiel zou moeten houden. Sommigen van jullie was al opgevallen dat er updates waren. Die hebben dus betrekking op de verbindingsstabiliteit :)

Het feit dat er een gat van 800W viel in de aansturing, daar gaan ze naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik verwacht binnen afzienbare tijd ook de ontvangst van mijn HW-batterij. Nu zie ik zeer regelmatig in de HW-app dat de verbinding met mijn GroWatt omvormer verbroken is. Via de GroWatt app is dan eigenlijk altijd te zien dat hij gewoon online is en stroom levert. Kleine zorg is dan dat de P1-meter dus niet weet dat er geladen kan worden en de batterij dus niet gevoed wordt. Is dit een herkenbaar probleem bij omvormers, of specifiek bij GroWatt omvormers?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:08

fxs81

Julianadorp

the-body schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:05:
Ik verwacht binnen afzienbare tijd ook de ontvangst van mijn HW-batterij. Nu zie ik zeer regelmatig in de HW-app dat de verbinding met mijn GroWatt omvormer verbroken is. Via de GroWatt app is dan eigenlijk altijd te zien dat hij gewoon online is en stroom levert. Kleine zorg is dan dat de P1-meter dus niet weet dat er geladen kan worden en de batterij dus niet gevoed wordt. Is dit een herkenbaar probleem bij omvormers, of specifiek bij GroWatt omvormers?
Hier een Goodwe omvormer en heb het de laatste weken ook al 2x gehad dat die niet werd gezien door HW terwijl in de omvormer app alles werkte. Word trouwens wel steeds vrij snel opgelost , hopelijk blijft het nu weer goed.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De P1 meter meet de import en export. Daar heeft de verbinding met Growat niks mee te maken. Het gaat namelijk niet om wat er opgewekt wordt, maar om wat er meer opgewekt wordt dan verbruikt. (of andersom) en dat meet de P1 meter gewoon zelf.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
laden van de accu gebeurt op basis de P1 meter en staat los van de omvormer.
heb hier mijn panelen niet appart gekoppeld en hij laad gewoon.
de P1 meter gebruikt ook de data uit de slimme meter dus het communicatie verlies met je Growatt zou geen invloed mogen hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Je haalt 2 dingen door elkaar. Wat je van je omvormer ziet is puur informatie voor jouw maar heeft geen invloed op de werking van de batterij.

De batterij wordt aangestuurd door de P1-meter die zijn informatie van de slimme meter krijgt. Die SM meet of je een overschot of een tekort hebt en de batterij gaat opbasis daarvan laden of ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:23:
Een tweede (of derde of vierde) batterij blijft altijd een lastige keuze denk ik.

Wij gebruiken momenteel 1 HW pib. We hebben inmiddels een 2e in bestelling staan. Daarnaast hebben we vorige week een andere kleine thuisbatterij weer in gebruik genomen.

En wat waar is is waar, de grafieken zagen er spectaculair uit in mijn ogen. Ons direct verbruik is met die 2e batterij verbeterd en onze teruglevering is sterk verminderd. Wat dat betreft een groot succes.

De andere kant van de medaille is dat we zelfs onze 1e thuisbatterij misschien/waarschijnlijk niet terug gaan verdienen. De 2e die nu bijdraait zal iets opleveren maar niet bij benadering voldoende om de geinvesteerde kosten terug te verdienen. En dan hoeven we het niet te hebben over de 2e HW pib die nog in bestelling staat.

Dus wel/geen extra batterij hangt denk ik af van je verwachting. Het zal zeker effect hebben op je directe verbruik en teruglevering, alhoewel minder dan de 1e. Maar voor het geld zou ik het, tenzij jouw verbruik er heel anders uitziet dan bij de meeste mensen, niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:57:
Een goedkopere oplossing is om de was bv tijdens veel opbrengst te doen, daarvoor heb je dus helemaal geen batterij voor nodig.
Heb een energy socket op de wasmachine zitten, met 28kWh voor het hele jaar tot nu toe zet dat geen zoden aan de dijk. Die 0,3 kWh per wasbeurt gaat het verschil niet maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
naffffffffff schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:19:
Na update moet ik weer de veiligheids restrictie eraf halen, wat een onzinnige malligheid!
Kom op zeg. een schuifje in de app omzetten. Deze post schrijven kost je al veeeeeeeeeeel meer tijd.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11:05
winwiz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Kom op zeg. een schuifje in de app omzetten. Deze post schrijven kost je al veeeeeeeeeeel meer tijd.
Als het nou eenmalig was, dan was ik het met je eens. Maar elke keer als de wifi wegvalt, en bij elke firmware update? Nee dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Sjamo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Een tweede (of derde of vierde) batterij blijft altijd een lastige keuze denk ik.

Wij gebruiken momenteel 1 HW pib. We hebben inmiddels een 2e in bestelling staan. Daarnaast hebben we vorige week een andere kleine thuisbatterij weer in gebruik genomen.

En wat waar is is waar, de grafieken zagen er spectaculair uit in mijn ogen. Ons direct verbruik is met die 2e batterij verbeterd en onze teruglevering is sterk verminderd. Wat dat betreft een groot succes.

De andere kant van de medaille is dat we zelfs onze 1e thuisbatterij misschien/waarschijnlijk niet terug gaan verdienen. De 2e die nu bijdraait zal iets opleveren maar niet bij benadering voldoende om de geinvesteerde kosten terug te verdienen. En dan hoeven we het niet te hebben over de 2e HW pib die nog in bestelling staat.

Dus wel/geen extra batterij hangt denk ik af van je verwachting. Het zal zeker effect hebben op je directe verbruik en teruglevering, alhoewel minder dan de 1e. Maar voor het geld zou ik het, tenzij jouw verbruik er heel anders uitziet dan bij de meeste mensen, niet doen.
Ik wil best investeren, alleen gaat het mij om of de schakeling goed gaat bij pieken? Dat de samenwerking snel en goed is. Bij het vrijgeven van de beperking. Dus alles op 1600w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Ik wil best investeren, alleen gaat het mij om of de schakeling goed gaat bij pieken? Dat de samenwerking snel en goed is. Bij het vrijgeven van de beperking. Dus alles op 1600w
Krijg je ze ook leeg? Anders zijn het dure opgeslagen kWh's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
hoevenpe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:24:
[...]

Heb een energy socket op de wasmachine zitten, met 28kWh voor het hele jaar tot nu toe zet dat geen zoden aan de dijk. Die 0,3 kWh per wasbeurt gaat het verschil niet maken.
Klopt dat zou niet echt het verschil maken… maar meerdere hoogverbruik apparatuur. (Wasmachine, wtp droger, vaatwasser, koffiemachine enz.) kom je best op wat apparatuur die veel pieken hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 11:26
naffffffffff schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Als het nou eenmalig was, dan was ik het met je eens. Maar elke keer als de wifi wegvalt, en bij elke firmware update? Nee dat hoort niet.
Na update naar 1.0101 blijft hij hier gewoon netjes op 1600W ontladen staan. Eerst P1 meter geupdated daarna de twee batterijen 1 voor 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

dat bedoelde ik dus ook, en vooral als je kijkt wat de piekbelasting je in het echt gaat kosten, ik vrees dat je daarvoor een tweede unit niet echt rendabel kan maken, vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:44:
Klopt dat zou niet echt het verschil maken… maar meerdere hoogverbruik apparatuur. (Wasmachine, wtp droger, vaatwasser, koffiemachine enz.) kom je best op wat apparatuur die veel pieken hebben.
Enige apparaat dat echt zoden aan de dijk zet is de wasdroger, laat daar op een mooie zomerdag nou een nog goedkoper alternatief voor zijn: het droogrek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
naffffffffff schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Ik ben het hier wel mee eens. Als je hem geunlocked hebt dan dient deze gedurende wifi uitval en firmwareupdates gewoon te blijven staan. Alleen na stroomloos maken zou de batterijopstelling weer locked moeten zijn omdat niet bekend is of de batterijen zijn verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Devke schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Krijg je ze ook leeg? Anders zijn het dure opgeslagen kWh's.
Dat zeker, lucht/lucht warmtepomp, doorstroomverwarmer voor douche… dus leeg komen ze wel. Maar wil graag ook de pieken opvangen zodat ik meer nom kan draaien overdag en ook proberen zoveel mogelijk zonne energie op te slaan. Zo weinig mogelijk terug leveren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieperdepiep
hoevenpe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Enige apparaat dat echt zoden aan de dijk zet is de wasdroger, laat daar op een mooie zomerdag nou een nog goedkoper alternatief voor zijn: het droogrek :)
Maar als je een wtp droger hebt dan verbuik je weer bijna niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Dat zeker, lucht/lucht warmtepomp, doorstroomverwarmer voor douche… dus leeg komen ze wel. Maar wil graag ook de pieken opvangen zodat ik meer nom kan draaien overdag en ook proberen zoveel mogelijk zonne energie op te slaan. Zo weinig mogelijk terug leveren
oke, easy vol kunnen krijgen en easy leeg zou mij persoonlijk ook een 2e rechtvaardigen. Persoonlijk kijk ik die kat nog even uit de boom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Zo zie je dat voor iedereen de situatie anders kan zijn. Ik ga voor 2 accu's (misschien 3) voor 800 Watt ontlading. Mijn nachtverbruik alleen al is rond de 350 Watt (Server, nas, uitgebreid netwerk).. Als ik dan reken voor 1 accu.. 2600 (capaciteit) x 0.75 (RTE) / 350 zit ik op 5.5 uur, dus ook in midzomer kom ik de avond/nacht niet door, dus minimaal een tweede erbij die ik hopelijk eind april krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-09 09:22

EDB

Ik ben in afwachting van een PIB maar lees regelmatig over updates van de PIB en de P1 meter. Net even gekeken maar mijn P1 meter zit op software 5.19. Hij geeft aan dat ik de meest recente versie heb maar lees dat jullie al op 6.xx zitten. Heb ik nou gewoon een (te) oude HW P1 meter?

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Mooie week geweest met zelfgebruik door de accu.😁 De tweede dinsdagavond aangesloten.
Wat mindere week mbt salderen tegoed / €€€😏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9E7FTJTb4DeTpJo4hJVaMQdb1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgR5uah0jcPwpQdQqj9AVt0V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
EDB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:52:
Ik ben in afwachting van een PIB maar lees regelmatig over updates van de PIB en de P1 meter. Net even gekeken maar mijn P1 meter zit op software 5.19. Hij geeft aan dat ik de meest recente versie heb maar lees dat jullie al op 6.xx zitten. Heb ik nou gewoon een (te) oude HW P1 meter?
Nee je krijgt 6.xxx pas als je de PIB hebt aangemeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
winwiz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:51:
Als ik dan reken voor 1 accu.. 2600 (capaciteit) x 0.75 (RTE) / 350 zit ik op 5.5 uur, dus ook in midzomer kom ik de avond/nacht niet door, dus minimaal een tweede erbij die ik hopelijk eind april krijg.
Hoe erg is het dat je die laatste paar uur niet red, dat ga je never nooit terugverdienen...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• winwiz
hoevenpe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Hoe erg is het dat je die laatste paar uur niet red, dat ga je never nooit terugverdienen...
Terugverdienen is niet mijn grootste drijfveer. Ik wil gewoon zo veel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom gebruiken en mij niet druk maken over wat ze de komende 1.5 jaar nog meer gaan verzinnen om je te straffen als je je overschot teruglevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Toen we hier de pib van HW ontvingen, hebben we die geïnstalleerd volgens qr-code die er bij zat. Dat leidde ons automatisch langs alle updates die nodig waren voor de p1-meter en de batterij. Volgens mij krijg je die update dus pas wanneer je de batterij installeert.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:47
[b]Piddybull schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:16 voor het merk Home wizard hebben we geen homologatieaanvraag.

-synergrid
Het homologatieproces is niet zo eenduidig als je mogelijk denkt. :|

Eerst doe je bij een testhuis pre-compliance testing, daar ontwikkel je de software en test je het gedrag van de batterij op alle normen van de certificatie. Waaronder bijvoorbeeld ook uitzonderlijke situaties die op het net kunnen voorkomen. Je kan het vergelijken met autorijlessen. Als je alle testen slaagt kun je door naar de certificering.

Certificering: je product wordt door een erkent testhuis (in ons geval KIWA in zuid duitsland) getoetst en er wordt een certificaat (c10/11) opgestelt met welke omstandigheden je wel of niet haalt (tests bestaan uit verschillende niveaus).
Vergelijkbaar met een rijbewijs examen.

Daarna kun je bij synergrid je certificaat inleveren voor homologatie, zij gaan per product beoordelen of de gehaalde niveaus voldoende zijn om toegelaten te worden op de belgische markt. (Vergelijkbaar met je rijbewijs aanvragen maar dan kun je nogsteeds zakken).

Wij zitten nu in het certificerings proces waarschijnlijk nog voor de komende 1 a 2 weken. Synergrid komt daarna.

Daarnaast is de communicatie vanuit synergrid niet fantastisch, zo is het nogsteeds onduidelijk of de P1 poort op de slimme meter gebruikt mag worden om een plug-in batterij aan te sturen. Het lijkt er namelijk op dat ze een eigen meting vereisen voor een product van 800W, maar de communicatie hierover is niet eenduidig en verwarrend.

Dat zou dus betekenen dat er een aparte meter in de meterkast moet worden geplaatst voor aansturing (zogenoemde EnFluri sensor). Tot zover plug en play :+ . Deze meter lijkt ook apart gecertificeerd te moeten worden, maar er lijken nu geen testhuizen ingericht op testen hiervoor. :| voor plug-in zonnepanelen is dit dan weer niet nodig.

De concurent die je noemt was al actief in duitsland, zij hadden voor duitsland al een soortgelijke certificering, en hebben mogelijk hierdoor een versnelde certificering doorgelopen. En eerder het homologatie proces in. Deze werkt huidig niet met een p1 meter maar ook met een aparte meter in de meterkast.

Het is dus nog even afwachten wie er als eerst wordt toegelaten en onder welke omstandigheden. Dit is dan ook waarschijnlijk de reden dat er nog geen plug-in batterijen op de lijst staan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
asing schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Ik ben het hier wel mee eens. Als je hem geunlocked hebt dan dient deze gedurende wifi uitval en firmwareupdates gewoon te blijven staan. Alleen na stroomloos maken zou de batterijopstelling weer locked moeten zijn omdat niet bekend is of de batterijen zijn verplaatst.
Dit klopt ook, in de vorige firmware was er een bug ontdekt waarbij de restrictie aan ging na een update (overigens niet na wifi uitval), in deze firmware is dat opgelost, maarja daar moet eerst wel een update voor plaatsvinden die hem helaas weer uitzet. Zou nu niet meer moeten voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 17-03-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_73
  • Laatst online: 10-07 15:57
Zijn de release notes van de laatste update van de PIB (6.0101) ergens terug te vinden?

Ben benieuwd wat ik nu kan verwachten. Alle logging staat in ieder geval aan! :)

[ Voor 32% gewijzigd door sander_73 op 17-03-2025 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:29
[...]

Hier al 110kWh tot nu toe dit jaar, dus het is ook maar net hoeveel je wast :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
HomeWizard_NL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:58:
[...]
Daarnaast is de communicatie vanuit synergrid niet fantastisch, zo is het nogsteeds onduidelijk of de P1 poort op de slimme meter gebruikt mag worden om een plug-in batterij aan te sturen. Het lijkt er namelijk op dat ze een eigen meting vereisen voor een product van 800W, maar de communicatie hierover is niet eenduidig en verwarrend.
Ik vrees dat je dan op een "neen" stuit van de netbeheerder.
Niet zeker of dat voor plug-in anders is maar voor netgekoppelde batterijen (o.a. Victron) houdt de netbeheerder op dat vlak het been stijf. Daar blijft de EnFluri sensor verplicht en werd het verzoek van o.a. de Belgische hoofddealer om via de P1 poort op de DM te werken stellig afgewezen .

[ Voor 7% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 16:12 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Ik ga vanavond eens aan de knutsel.

Even na de middag waren de batterijen vol en de boiler warm. Tijd om het laden van de Tesla geautomatiseerd te laten starten als ik zon over heb. Dat kan prima op de 5A stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gely
[...]

Eerst doe je bij een testhuis pre-compliance testing, daar ontwikkel je de software en test je het gedrag van de batterij op alle normen van de certificatie. Waaronder bijvoorbeeld ook uitzonderlijke situaties die op het net kunnen voorkomen. Je kan het vergelijken met autorijlessen. Als je alle testen slaagt kun je door naar de certificering.

Certificering: je product wordt door een erkent testhuis (in ons geval KIWA in zuid duitsland) getoetst en er wordt een certificaat (c10/11) opgestelt met welke omstandigheden je wel of niet haalt (tests bestaan uit verschillende niveaus).
Vergelijkbaar met afrijden.

Daarna kun je bij synergrid je certificaat inleveren voor homologatie, zij gaan per product beoordelen of de gehaalde niveaus voldoende zijn om toegelaten te worden op de belgische markt. (Vergelijkbaar met je rijbewijs aanvragen maar dan kun je nogsteeds zakken).

Wij zitten nu in het certificerings proces waarschijnlijk nog voor de komende 1 a 2 weken. Synergrid komt daarna.

Dat zou dus betekenen dat er een aparte meter in de meterkast moet worden geplaatst voor aansturing (zogenoemde ENFLURI sensor). Tot zover plug en play :+ . Deze meter lijkt ook apart gecertificeerd te moeten worden, maar er lijken nu geen testhuizen ingericht op testen hiervoor. :| voor plug-in zonnepanelen is dit dan weer niet nodig.

De concurent die je noemt was al actief in duitsland, zij hadden voor duitsland al een soortgelijke certificering, en hebben mogelijk hierdoor een versnelde certificering doorgelopen. En eerder het homologatie proces in. Deze werkt huidig niet met een p1 meter maar ook met een aparte meter in de meterkast.

Het is dus nog even afwachten wie er al eerst wordt toegelaten en onder welke omstandigheden. Dit is dan ook waarschijnlijk de reden dat er nog geen plug-in batterijen op de lijst staan.
[...]

Dat zou dus betekenen dat er een aparte meter in de meterkast moet worden geplaatst voor aansturing (zogenoemde ENFLURI sensor). Tot zover plug en play :+ . Deze meter lijkt ook apart gecertificeerd te moeten worden, maar er lijken nu geen testhuizen ingericht op testen hiervoor. :| voor plug-in zonnepanelen is dit dan weer niet nodig.

Het is dus nog even afwachten wie er al eerst wordt toegelaten en onder welke omstandigheden. Dit is dan ook waarschijnlijk de reden dat er nog geen plug-in batterijen op de lijst staan.
Bedankt voor de update! Administrieve rompslomp en regeltjes daar kennen we één en ander van hier in Belgïe. Wat betreft die EnFluri-sensor, ik dacht dat die enkel nodig was wanneer men bijv. een thuisbatterij installeert en nog geen digitale meter heeft. Maar aangezien een digitale meter verplicht is voor zonnepaneelbezitters zie ik niet goed in waarom er dan 2 bi-directionele meters zouden moeten worden geïnstalleerd want die digitale meter doet exact hetzelfde (bi-directioneel meten). Te gek voor woorden. Graag correctie indien ik dit verkeerd zie.

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Gely schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:12:
[...]
Wat betreft die EnFluri-sensor, ik dacht dat die enkel nodig was wanneer men bijv. een thuisbatterij installeert en nog geen digitale meter heeft.
Nope. Ook bij een DM.
In België/Vlaanderen heeft een thuisbatterij icm analoge meter nauwelijks zin.
Maar aangezien een digitale meter verplicht is voor zonnepaneelbezitters zie ik niet goed in waarom er dan 2 bi-directionele meters zouden moeten worden geïnstalleerd want die digitale meter doet exact hetzelfde (bi-directioneel meten). Te gek voor woorden.
Een van de redenen is dat de netbeheerder (eigenaar van de meter) veiligheidsissues aanhaalt voor gebruik van de P1 poort van buiten af.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Ik vrees dat je dan op een "neen" stuit van de netbeheerder.
Niet zeker of dat voor plug-in anders is maar voor netgekoppelde batterijen (o.a. Victron) houdt de netbeheerder op dat vlak het been stijf. Daar blijft de EnFluri sensor verplicht en werd het verzoek van o.a. de Belgische hoofddealer om via de P1 poort op de DM te werken stellig afgewezen .
In eerder contact met synergrid dit jaar bleek het niet nodig voor plug in systemen van 800W, nu lijkt het erop dat ze deze “eigen meting” toch ook voor kleinere plug-in systemen vereisen. Wij kunnen dit theoretisch met de kWh meter, maar dan is het plug en play gedeelte wel een heel stuk minder plug en play.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piddybull
[...]

Dank voor uw complete update !
Ik begrijp uw redevoering geheel.
Wat concurrent Z betreft moeten die, om het toestel echt eenvoudig te maken hun P1 nog bijvoegen en daar zullen zij wellicht ook wat struikelen in de door u opgenoemde processen die geheel conform doorlopen moeten worden.

Hierdoor zal ik niet snel jullie of hun batterij kunnen aanschaffen.

Ik vind het fijn dat u de moeite nam om het geheel uit te klaren.
Het was er wel de dag voor want wij Belgen leefden wel wat toe naar deze dag.
Ik voel dat aan dat u mijn wrevel beter begrijpt dan menige reacties die hier niet ter zake waren.

Ik blijf uw systeem erg goed vinden.
U zal al wel gelezen hebben wat ik van de aankoop van een drietal vind ;-)
1 batterij plugin van jullie is een duidelijk schot in de roos.
Kritische noot van mij daarnet gaf u nu een grondige reden om het zakelijk toe te lichten.
Dit verdient een pluim.
Merci !

Als het erg goed uitgelegd wordt mag het ook gezegd worden.

En aan alle leden hier : kritisch zijn mag best, leer dat aanvaarden.
Aan opbouwende kritiek hebben we allemaal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Nope. Ook bij een DM.

[...]

Een van de redenen is dat de netbeheerder (eigenaar van de meter) veiligheidsissues aanhaalt voor gebruik van de P1 poort van buiten af.
OK, bedankt voor het antwoord, idd wat betreft die analoge meter is / was dat best zinloos.
Ik was op dit oude artikel gestoten vandaar. https://alphaess.be/blogs...nisch-voorschrift-c10-11/

Afwachten dus, maar het ziet er dus naar uit dat het wegvallen van die zogenaamde meldingsplicht eigenlijk wordt gecounterd door het feit dat je dan een EnFluri-sensor moet (laten) plaatsen.

Pfff, het wordt hier met de dag erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
HomeWizard_NL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:23:
In eerder contact met synergrid dit jaar bleek het niet nodig voor plug in systemen van 800W, nu lijkt het erop dat ze deze “eigen meting” toch ook voor kleinere plug-in systemen vereisen. Wij kunnen dit theoretisch met de kWh meter, maar dan is het plug en play gedeelte wel een heel stuk minder plug en play.
De netbeheerders hebben in België een zeer grote invloed op het beleid van Synergrid.
Ik moet er waarschijnlijk geen tekeningetje bijmaken? :)

Nu ja, ik hoop dat jullie het toch nog voor elkaar krijgen via de P1 meter.

[ Voor 48% gewijzigd door Independent op 17-03-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Gely schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:27:
Pfff, het wordt hier met de dag erger.
Gewoon wat vooruit denken en zorgen niet langer afhankelijk te zijn van netbeheerders, energieleveranciers en wisselend beleid. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Nope. Ook bij een DM.

[...]

Je moet waarschijnlijk Belg zijn om dit te begrijpen want ik begrijp dit niet.

De P1-poort is toch eenrichting verkeer namelijk uitgaand. Dus wat voor risico zou daar aan moeten zitten.
Of zegt die netwerkbeheerder dat hun eigen meters onbetrouwbaar zijn.

En zelfs dan nog, de batterij staat toch niet in contact met de slimme meter.
Overigens dan zou de P1-meter toch ook verboden moeten zijn want dat is het apparaat dat in de slimme meter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:05
MacD007 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:33:
[...]

en in hoeveel tijd heb je die giga winst behaald ?
plus je moet in je berekening van met batterij ook nog het verlies aan saldering meenemen, want je saldering zal dus lager uitvallen met een batterij.
saldering is op basis van hoeveelheid load vermogen en je netto besparing is op basis afgeven (dus met RTE),
die stroomprijs zal dynamisch zijn vermoed ik gezien de 0,19€, is dat de gemiddelde prijs ?
Nee ik heb een vast contract voor 3 jaar ingegaan op 1 jan 2025. Ik heb dan toch salderen volledig meegenomen in de berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
Is er niemand, die 2 batterijen heeft of meer en die evt mijn vraag kan beantwoorden ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
sander_73 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:05:
Zijn de release notes van de laatste update van de PIB (6.0101) ergens terug te vinden?

Ben benieuwd wat ik nu kan verwachten. Alle logging staat in ieder geval aan! :)
Hierbij de changelog van de PiB. Er wordt geschreven over efficiency. Dit gaat over efficiency in de software, niet over het verbruik van de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKMdHTB4i9hAuAkbHsimf8hb35M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUrh92ofq2jJW4ixmWT1zEsn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nee, die update krijg je pas als je verbinding met de HW PiB hebt, dus nog even geduld. Dit is hier overigens ook al vaak voorbijgekomen. Lees ook eens de TS door, daar zitten best handige wetenswaardigheden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:30:
[...]

Gewoon wat vooruit denken en zorgen niet langer afhankelijk te zijn van netbeheerders, energieleveranciers en wisselend beleid. :)
blijf lekker dromen, maar onafhankelijk van de infrastructuur en dus van een netbeherder, of dat nu in het mooie Belgie of net zo mooie Nederland zit er nagenoeg niet in, of je moet geheel off-grid kunnen en ook mogen.

en op zich snap ik wel dat hun veiligheid en voldoen aan hun eisen voorop stellen, hier is de EU toch niet zo EU als men vaak denkt, en heeft ieder Landje toch zijn eigen eisen.

Pagina: 1 ... 58 ... 217 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.