Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 18:15
Enig idee hoe ver we zijn met de uitleveringen? Ik meen dat de laatste update in dit forum 29-6 ~15:30 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:21
Ik denk dat ik er ook maar 1 (of misschien wel 2 later) aanschaf om het even te bekijken wat voor de opbrengst hoef je het echt niet te doen, dat kan echt niet uit, of is mijn onderstaande berekening niet kloppend?

Het zo als ik hem van maart tot oktober zo kunnen gebruiken om van de maart en oktober maand alle zon op te slaan en zelf te gebruiken en in de andere tussenliggende maanden dus zo veel mogelijk wat ik nog van het net trek zou kunnen weg halen.
dan zou ik maximaal dus 1200kwh kunnen doen, maar dat kan hij niet want hij kan in die tijd (1x per dag vol laden en ontladen) 2.5kw per dag doen .(even geen verlies meegerekend die komt er ook nog bij)
dat is over die 245 dagen dus 2.5kw das dus 612kwh totaal * 0.25 cent = 153 euro besparing door direct verbruik (even saldering/terugleverkosten niet naar kijken)
dan zou dus betekenen dat je na 10 jaar die batterij net weer terug hebt en nog niks verdiend...

En eigenlijk zou ik er dus 2 of zo moeten hebben denk ik om echt meer op 0 de meter te kunnen komen..
Want het problem is wel dat die HW thuis accu eigenlijk een te lage W kan geven: 800W
dat betekend dat stofzuigen, waterkoker, koken of een oven, hij lang niet genoeg kan leveren om echt hem op 0 te houden (als er ook niet nog de zon is)
Daarvoor moet je er eigenlijk wel 2 of 3 hebben (en dan op andere groepen)

Weet iemand trouwens waarom je per groep maar 800W mag doen? Als ik een volledig aparte groep zou aanleggen dan moet ik daar toch makkelijk 3 accus op aan kunnen sluiten?
Dat doen mijn zonnepanelen toch ook gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:09
HBO88 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Het gaat niet zozeer of dit geluid irritant is, maar dit lijkt me niet goed. Je hoort hier een relais schakelen. Continu schakelen zorgt ervoor dat die eerder slijt. Nu zal het niet direct defect gaan.

Maar dit is wel gek, ik dacht gelezen te hebben dat er een hysterese in de software zit zodat dit niet voor zou moeten komen (pas bij 30W schakelt hij in dacht ik gelezen te hebben)
Had je zo'n fluctuerende stroomvraag?
Aangezien ik hetzelfde hoor (maar niet aan stoor) lijkt het inderdaad op momenten dat de stroomvraag wat fluctueert en/ of dat de zon verdwijnt achter een dikke laag wolken waardoor de opwek minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:12
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door DennisDCT op 12-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:37
joco schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:35:

Als ik een volledig aparte groep zou aanleggen dan moet ik daar toch makkelijk 3 accus op aan kunnen sluiten?
Dat doen mijn zonnepanelen toch ook gewoon?
Lees de startpost, dat is precies hoe HM de aansluiting voor meerdere batterijen aanbeveelt (eigen groep)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:54
HBO88 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Het gaat niet zozeer of dit geluid irritant is, maar dit lijkt me niet goed. Je hoort hier een relais schakelen. Continu schakelen zorgt ervoor dat die eerder slijt. Nu zal het niet direct defect gaan.

Maar dit is wel gek, ik dacht gelezen te hebben dat er een hysterese in de software zit zodat dit niet voor zou moeten komen (pas bij 30W schakelt hij in dacht ik gelezen te hebben)
Had je zo'n fluctuerende stroomvraag?
Er staat mij ook iets bij en normal is het een tik en soms na seconde of 3.
Maar nog sneller binnen seconde tik tak tik tak etc te horen is niet goed en klopt was het relais.
De leds bleven trouwens wel groen of kon zijn dat de ledjes de snelheid van het getik niet bij konden houden🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Missen jullie ook data vanmorgen in de grafiek? Heb een beta versie op de P1 meter draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiSaaW2EBlXcNKlN8_2bNM3mPKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGzaK1yzbuZEh4B9qRJkBp2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DennisDCT schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:42:
Ik heb naar mijn garage een dikke 5 aderige kabel liggen welke nu 2 gescheiden groepen geeft volgens eletra man. Ik heb daar op de ene een hybride pomp (quatt) en de andere een airco.

Nu wil ik een 2e warmtepomp op een 3e groep en wil ik de batterij op groep 4. Zodat ik bij aanschaffen van 2e batterij de volledige beschikbaarheid hebt (boven de 800w ontladen)
(Opladen doet die wel boven de 800 zonder aparte groep??)

Nu de vraag gesteld aan electra man en die zegt:

nieuwe kabel hoeft niet maar dan moet er een kastje in de garage en een zwaardere groep in de meterkast.

Iemand hier chocola van gegeten?

P.s: de garage zit aan get huis, is goed geïsoleerd en bevat radiator, zodat het daar niet gaat vriezen. 🥶
Je vraag m.b.t. aansluitingen i.c.m. andere apparaten kun je denk ik beter hier stellen Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Daarnaast lees de TS als tip eens door.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-07 19:14
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:57:
Missen jullie ook data vanmorgen in de grafiek? Heb een beta versie op de P1 meter draaien.

[Afbeelding]
Yep, hier ook beta versie, deel van de data van de nacht kwijt. Ik heb vanochtend melding gemaakt bij HW, nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Denk dat het los staat van bèta firmware. Mijn P1 is ook beta maar die heeft gewoon data afgelopen nacht. Maar mijn kWh meter (SDM230) heeft wel een gat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcFkAPguZKwbTwiKAvEZ_7Ijx1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB5T31DQhWqJmkcEYXoIB5Za.jpg?f=fotoalbum_large

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:11
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:57:

[Afbeelding]
Hier ook beta, geen missende data

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tebbie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:32:
Denk dat het los staat van bèta firmware. Mijn P1 is ook beta maar die heeft gewoon data afgelopen nacht. Maar mijn kWh meter (SDM230) heeft wel een gat. [Afbeelding]
8:25 uur krijg ik weer data. Dat lijkt in de buurt te zijn van jouw start vd grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johnvanderster schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Yep, hier ook beta versie, deel van de data van de nacht kwijt. Ik heb vanochtend melding gemaakt bij HW, nog geen reactie.
Heb het hier ook gemeld. Misschien i.c.m. de meter???? We gaan het vast horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:37:
[...]

8:25 uur krijg ik weer data. Dat lijkt in de buurt te zijn van jouw start vd grafiek?
Correct 8:25

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Hier ook beta, geen missende data
Hier geen beta maar wel dat p1 meter eruit lag.
In app stond dat misschien mijn slimme meter niet geschikt was🙁
P1 stond op online, maar zag dat ding fysieke rood was. Erin en eruit en toen ging alles weer goed . Na paar minuten zag ik weer opbouw in grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Hier geen beta maar wel dat p1 meter eruit lag.
In app stond dat misschien mijn slimme meter niet geschikt was🙁
P1 stond op online, maar zag dat ding fysieke rood was. Erin en eruit en toen ging alles weer goed . Na paar minuten zag ik weer opbouw in grafiek
externe voeding aan de p1 meter al eens geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEc6Z4FojlUoesO2X-OGs6LgSwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHB0UzSUnDPLPH7JiqwWem51.png?f=fotoalbum_large

Hoe moet ik eigenlijk die grafiek interpreteren??

Hebben andere hier ook zo'n rare ?

[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 12-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:23
Hier nu weer die sync shit van afgelopen week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitbullgio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-06 19:45
Mss een domme vraag van mezelf als ik 2 Batterijen van HW zou nemen moeten deze beide op een apart stopcontact gezet worden? je kan ze niet met elkaar lussen dat beide apparaten eigenlijk gezamenlijk op 1 stopcontact zitten? Alvast bedankt voor de verheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:54
En weer lag 1 van mijn 2 batterijen eruit.
Dit ligt echt niet aan mijn wifi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pitbullgio schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:13:
Mss een domme vraag van mezelf als ik 2 Batterijen van HW zou nemen moeten deze beide op een apart stopcontact gezet worden? je kan ze niet met elkaar lussen dat beide apparaten eigenlijk gezamenlijk op 1 stopcontact zitten? Alvast bedankt voor de verheldering.
Tip. Lees de Topic Start eens. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
pitbullgio schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:13:
Ze hebben beide een stekker en geen doorlus mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:08:
[Afbeelding]

Hoe moet ik eigenlijk die grafiek interpreteren??
Daar gaat iets niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
diedvdyk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:14:
En weer lag 1 van mijn 2 batterijen eruit.
Dit ligt echt niet aan mijn wifi !
Hier ook en mijn wifi is 100 en 98 procent dus xd er is daar weer een issue gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
crryp schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Hier ook en mijn wifi is 100 en 98 procent dus xd er is daar weer een issue gok ik.
Hier 100 en 100 en ze waren beide nog in Home Assistant (te zien aan de veranderde Voltage) .
Maar goed, het houdt me fit. Elke keer naar zolder lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Dat klopt, maar tijdje had ik s nachts niks en dan als de SMA prik gaf dan kreeg ik daar wel input???
Nu dus sinds dag of 3 ik weet niet precies dus zo n grafiek , waar ligt dit nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Dat klopt, maar tijdje had ik s nachts niks en dan als de SMA prik gaf dan kreeg ik daar wel input???
Nu dus sinds dag of 3 ik weet niet precies dus zo n grafiek , waar ligt dit nu aan?
Online grafiek hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:08:
[...]

externe voeding aan de p1 meter al eens geprobeerd?
hoe bedoel je? oww chips zie eigenlijk nu pas dat er een externe voeding op kan, maar het heeft op zich altijd in verleden wel gewerkt, maar moet dat nog in de historie nakijken.

Maar ligt het dan aan de P1 meter die niet meer helemaal jofel is?

[ Voor 38% gewijzigd door ivo1969 op 12-03-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Je bedoelt bij in de Nu weergave? daar staat Niet beschikbaar in de NU weergave

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Onderaan de p1 meter zit een aansluiting voor een USB oplader. Ik had zelf effe terug ook wat issues met de P1 meter. Op advies hem eens gekoppeld aan externe voeding (de USB lader) ipv alleen de voeding uit je meter. Dat hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Onderaan de p1 meter zit een aansluiting voor een USB oplader. Ik had zelf effe terug ook wat issues met de P1 meter. Op advies hem eens gekoppeld aan externe voeding (de USB lader) ipv alleen de voeding uit je meter. Dat hielp.
zal daar nog eens naar kijken, alvast bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
diedvdyk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb nog geen berichten gezien van autoherstel bij de rode led maar ik kan ze gemist hebben.
Dus ik zou zeggen handmatig herstel via de app.
Van morgen rode leds, ongeveer 3 uur. PiB laadt gewoon door en na 3 uur zichzelf weer aangemeld bij wifi. Zelf heb ik niets gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:32:
[...]

zal daar nog eens naar kijken, alvast bedankt voor de tip
Ik heb externe voeding aangesloten ( dacht dat P1 meter aan de onderzijde usb c zou hebben, maar gaat dus om een usb micro a?

Maar goed externe voeding aangesloten, maar geen verbetering mbt grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nY2Gynu73jTvrVDgf50MVmj4mE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJ9vuUSSp2rVlIXsxaDGdy3i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvpGOVRhQ4VZm3YD0QOx5u_58l4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j0REMUcaZRB9ShAejInkokcD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Na 10 maart dus dat grafiek niet meer klopt

En rechtsboven in staat 5e-1??

[ Voor 3% gewijzigd door ivo1969 op 12-03-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Ik heb externe voeding aangesloten ( dacht dat P1 meter aan de onderzijde usb c zou hebben, maar gaat dus om een usb micro a?

Maar goed externe voeding aangesloten, maar geen verbetering mbt grafiek
De grafiek zal niet verbeteren van vandaag. Gister ziet er wel goed uit. Ik denk dat er wat meer probleempjes waren, zie ook andere posts van een aantal tweakers die ook foutjes melden.

Je p1 meter zou nu wel stabieler moeten kunnen zijn, je had er meer probleempjes mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
hunter3315nl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Van morgen rode leds, ongeveer 3 uur. PiB laadt gewoon door en na 3 uur zichzelf weer aangemeld bij wifi. Zelf heb ik niets gedaan.
Dat betekent dat je wifi er gewoon was anders kan je P1 meter je batterij geen commando's geven.
Wel goed nieuws dat de connectie naar de Homewizard cloud uiteindelijk zich weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:56:
[...]

De grafiek zal niet verbeteren van vandaag. Gister ziet er wel goed uit. Ik denk dat er wat meer probleempjes waren, zie ook andere posts van een aantal tweakers die ook foutjes melden.

Je p1 meter zou nu wel stabieler moeten kunnen zijn, je had er meer probleempjes mee toch?
Ja en nee dat pinnetje welke je in slimme meter stopt is bovenzijde afgebroken, maar dat was al veel eerder gebeurd.
Nu p1 meter er goed in geduwd en onderzijde p1 meter zit dubbelzijdig tesa tape zodat p1 meter er niet zomaar uit kan.
Maar dat staat los van rare grafiek want eergisteren was het goed , vanaf gisteren niet.

Maar ben ik hier dan de enige met gekke grafiek standby verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
diedvdyk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Dat betekent dat je wifi er gewoon was anders kan je P1 meter je batterij geen commando's geven.
Wel goed nieuws dat de connectie naar de Homewizard cloud uiteindelijk zich weer hersteld.
Ja dat laatste is goed om te horen, want als ik thuis ben is het zo gefixt maar ja op afstand is dat lastig, wel goed te lezen dat het uit zichzelf heeft opgelost

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:59:
[...]

Ja en nee dat pinnetje welke je in slimme meter stopt is bovenzijde afgebroken, maar dat was al veel eerder gebeurd.
Nu p1 meter er goed in geduwd en onderzijde p1 meter zit dubbelzijdig tesa tape zodat p1 meter er niet zomaar uit kan.
Maar dat staat los van rare grafiek want eergisteren was het goed , vanaf gisteren niet.

Maar ben ik hier dan de enige met gekke grafiek standby verbruik?
Met alle respect. Het heeft wel een hoog ducktape gehalte..... als je zo de boel bij elkaar moet houden in dit geval dan zijn verstoringen niet raar. Wel contact, geen contact, weer wel contact. Het is wachten op problemen dan. Eventueel een nieuw stekkertje aanknijpen als je dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Met alle respect. Het heeft wel een hoog ducktape gehalte..... als je zo de boel bij elkaar moet houden in dit geval dan zijn verstoringen niet raar. Wel contact, geen contact, weer wel contact. Het is wachten op problemen dan. Eventueel een nieuw stekkertje aanknijpen als je dat lukt.
Beetje flauwe opmerking maar goed, dat bovenste is alleen een klik pinnetje welke voor werking geen fluit uitmaakt. Zoals het nu bevestigd zit werkt het andere grafieken zijn goed en het zit zo al langer als 2 dagen.
Maar ja nieuw stekkertje kan maar dan wordt snoertje wel heel erg kort .
Dan koop ik wel een nieuwe en vraag aan homewizard de oude gegevens over wil zetten naar de nieuwe p1 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:22:
[...]

Beetje flauwe opmerking maar goed, dat bovenste is alleen een klik pinnetje welke voor werking geen fluit uitmaakt. Zoals het nu bevestigd zit werkt het andere grafieken zijn goed en het zit zo al langer als 2 dagen.
Maar ja nieuw stekkertje kan maar dan wordt snoertje wel heel erg kort .
Dan koop ik wel een nieuwe en vraag aan homewizard de oude gegevens over wil zetten naar de nieuwe p1 meter
Ik schreef ook al.... met alle respect! Goede bedoelingen. Dat pinnetje zit eraan om vast te klikken in de meter. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je dus beter een nieuwe aan kunt zetten dan met Tesa tape vastplakken. Maakt het foutgevoeliger. Als het een beetje verkeerd is binnengekomen.... mijn excuus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
NiteAngyl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:30:
Enig idee hoe ver we zijn met de uitleveringen? Ik meen dat de laatste update in dit forum 29-6 ~15:30 was.
Ik zit heb 2 HW's besteld op 15 september en zit ook in de maartbatch.

Ondanks eerdere geruststellingen vanut HW geloof ik er niets van dat ze hun belofte 'uiterlijk begin april' gaan nakomen. Dan zouden ze namelijk aan alle bestellingen van de maanden juli, augustus en september in de komende 20 dagen de mail van 'binnen twee weken levering' er uit moeten doen als je uiterlijk half april de betalingsmail en uitlevering wil doen.

Dat is globaal een maand aanschrijven per week (5 werkdagen!) en volgens mij stokt het nu op één of twee dagen per week. Kan door mindere bestellingen per dag in genoemde periode wel iets toenemen, maar van een paar dagen per week naar een maand per week lijkt me alleen al vanwege logistiek een utopie.

Hoor/zie van Homewizard ook geen enkele reactie meer op posts e.d. aangaande de uitlevering en data. Voor nu kan ik enkel concluderen dat we allen herhaalde desillusie en herhaling van de novemberbatch gaan meemaken.

Ondanks enthousiasme duwen ze ons/me zo wel steeds meer naar een ander alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Ik schreef ook al.... met alle respect! Goede bedoelingen. Dat pinnetje zit eraan om vast te klikken in de meter. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je dus beter een nieuwe aan kunt zetten dan met Tesa tape vastplakken. Maakt het foutgevoeliger. Als het een beetje verkeerd is binnengekomen.... mijn excuus.
Misschien hier wel verkeerd binnen gekomen en daarom daarop mijn excuus.

Maar goed blijft de vraag of ik de enige hier ben met afwijkende standby grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07 10:15
Gebruikt HW GaN tech om betere effecentiente krijgen? Ik zie een zendure met 96% efficiëntie met GaN :o Niet helemaal vergelijkbaar maar GaN geeft wellicht een mooie verbetering.
Gaat HW dit in een v 2.0 gebruiken?

[ Voor 20% gewijzigd door Henkoes op 12-03-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:53
Hij is weer zijn wifi verbinding kwijt. Staat offline en knippert rood. Maar het vreemde is dat hij wel lijkt te werken, nul stroomverbruik nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Webarcher schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:55:
Hij is weer zijn wifi verbinding kwijt. Staat offline en knippert rood. Maar het vreemde is dat hij wel lijkt te werken, nul stroomverbruik nu
Los van stand by grafiek werkt momenteel hier alles goed, ook geen uitval zoals je beschrijft van de batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15:58
Rood knipperend zou moeten beteken dat hij geen internetverbinding heeft, hij heeft dan nog wel een wifiverbinding met de P1 meter.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
Je moet even een verschil maken met wifi verbinding kwijt of geen verbinding met de HW cloud. Als de batterij wel lijkt te werken heb je WEL een wifi verbinding

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:53
winwiz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Je moet even een verschil maken met wifi verbinding kwijt of geen verbinding met de HW cloud. Als de batterij wel lijkt te werken heb je WEL een wifi verbinding
Daar heb je gelijk in; wel wifi maar geen verbinding met HW server. Zou dit dan betekenen dat de HW server niet altijd even stabiel is? Teveel accu’s en andere HW spullen in het land dat de server het af en tie niet kan verwerken ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 15:58
Ik had al bij HW aangegeven dat het wellicht beter is om de status vd batterij te blijven aangeven als er geen internet-/serververbinding is. Dus gewoon paars/groen/wit en dan knipperend, rood knipperend vindt ik een beetje een paniek kleur terwijl de batterij nog wel gewoon zijn werk doet.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedvdyk
Webarcher schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Daar heb je gelijk in; wel wifi maar geen verbinding met HW server. Zou dit dan betekenen dat de HW server niet altijd even stabiel is? Teveel accu’s en andere HW spullen in het land dat de server het af en tie niet kan verwerken ?
Dat blijft gissen.
Na een verlies van de connectie met de HW cloud wordt de connectie niet snel weer hersteld.
Dat betekent dat er iets mis gaat in de foutafhandeling in de software.
Ik heb nu 1 bericht gezien van een connectieherstel na 3 uur, wat natuurlijk veel te lang is.
En knipperd rood is ook wat overdreven voor een batterij die op het lokale netwerk nog gewoon functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiteAngyl
Viper-NL schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:31:
[...]

Ondanks eerdere geruststellingen vanut HW geloof ik er niets van dat ze hun belofte 'uiterlijk begin april' gaan nakomen. Dan zouden ze namelijk aan alle bestellingen van de maanden juli, augustus en september in de komende 20 dagen de mail van 'binnen twee weken levering' er uit moeten doen als je uiterlijk half april de betalingsmail en uitlevering wil doen.

Dat is globaal een maand aanschrijven per week (5 werkdagen!) en volgens mij stokt het nu op één of twee dagen per week. Kan door mindere bestellingen per dag in genoemde periode wel iets toenemen, maar van een paar dagen per week naar een maand per week lijkt me alleen al vanwege logistiek een utopie.

Hoor/zie van Homewizard ook geen enkele reactie meer op posts e.d. aangaande de uitlevering en data. Voor nu kan ik enkel concluderen dat we allen herhaalde desillusie en herhaling van de novemberbatch gaan meemaken.

Ondanks enthousiasme duwen ze ons/me zo wel steeds meer naar een ander alternatief.
Wij, als zijnde klanten, kunnen enkel gissen naar wat er achter de schermen afspeelt. Voor wat het waard is, mijn gevoel zegt dat HE overrompeld is door vragen aan support en dat de nazorg voorrang heeft op het leveren van de volgende units. Waar transparantie en uitleg hoogtij vierde is het nu opvallend stil.

Hoe dan ook hoop ik van harte dat @HomeWizard_NL niet ten onder zal gaan aan hun succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-07 23:03
Hoe maak je de fan van de PiB eigenlijk stofvrij na een paar jaar?
Is er hier ergens info over?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DG64
  • Laatst online: 06-07 23:15
[...]

Ik heb op 3 juli besteld en kreeg gisteren (11-03) de e-mail dat HW verwacht dat de batterij in de komende twee weken geleverd wordt. Dat impliceert dus dat rond 25 maart deze geleverd zou kunnen worden (mits ik uiteraard snel betaal :) )

Donald

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkoes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:40:
Gebruikt HW GaN tech om betere effecentiente krijgen? Ik zie een zendure met 96% efficiëntie met GaN :o Niet helemaal vergelijkbaar maar GaN geeft wellicht een mooie verbetering.
Gaat HW dit in een v 2.0 gebruiken?
Ik vrees dat HW hier geen antwoord op zal geven, nu zou je eigenlijk ook moeten afvragen of dit niet meer een markering gimiek is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 06-07 20:25
Zat vandaag richting 0,6kWh verbruik totdat aan het koken de batterij niet bijsprong bij gebruik van de oven. Had het met 800W niet gered maar de piek had wel minder geweest. Gebeurt het vaker dat hij niet levert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kaznopmE0-SSOa9c163C2D4nCzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbtfUzIaZYD1WPK39z69uEwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Batterijen al een nacht lang aan t syncen weer een algemeen issue of ben ik het dit maal alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Je bedoelt bij in de Nu weergave? daar staat Niet beschikbaar in de NU weergave
https://hwenergy.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Nee de melding dat die met het stroom net moet syncen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:28
https://www.tijd.be/netto...dingsplicht/10597653.html

Typisch Belgisch, vanaf maandag verkoop toegelaten maar men mag het officieel niet gebruiken tot 17 april. Vlaanderen geen meldingsplicht, Wallonië wel .
Wat ik ook niet kan opmaken, hoeveel batterijen zijn nu toegelaten, men spreekt telkens van max 2 zonnepanelen of 800w per meter, dus max 1 batterij? Dit zou toch belachelijk zijn dan..?

Edit: nee meerdere batterijen mag dan, maar niet ontgrendelen ?

[ Voor 6% gewijzigd door rabero1985 op 13-03-2025 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:37:
[...]

Ik heb het ook, zowel op m'n P1 meter als 1 (van de 4) kWh meters. 8.25 komen ze beide weer online

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 06:52:
[...]

Nee de melding dat die met het stroom net moet syncen
Draait hier gewoon. Melding dat alles oke is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Yihaaa schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:53:
Dat heb ook gevraagd tijdens de online intro event. Er zitten geen filters in die je kunt reinigen/vervangen dus ik denk dat (voorzichting) met perslucht de enige manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-07 13:48
crryp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 06:09:
Batterijen al een nacht lang aan t syncen weer een algemeen issue of ben ik het dit maal alleen?
ik had gisteren avond een over twee batterij aan het syncen, maar zelf opgelost na 10 minuten of zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zat vanochtend ook even in de Energy-app te neuzen en zag daar de melding dat de PIB offline was. Op mijn netwerk zag ik echter gewoon dat ie verbonden was.

De batterij was gewoon idle (geen lading meer). Ik dacht, laat maar even waaien. Zag in Home Assistant ook niks geks. Inmiddels is de batterij weer wat gaan laden en ontladen. En nu ik de Energy-app open, zie ik ook weer dat HomeWizard de status doorkrijgt.

Conclusie: Als de Energy app aangeeft dat er iets ofline is, kan dat ook heel goed een fout in de HomeWizard cloud zijn. Als je hem zelf lokaal online ziet, geen aandacht aan besteden.

"Sommige problemen lossen zichzelf op."

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiteAngyl
dotternetta schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Dat heb ook gevraagd tijdens de online intro event. Er zitten geen filters in die je kunt reinigen/vervangen dus ik denk dat (voorzichting) met perslucht de enige manier is.
Is het mogelijk om een kleine HEPA filter plus geprinte houder voor de intake te knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:02
Hier nogmaals bezig met het combineren van 2 verschillende thuisbatterijen.

Voor nu lijkt het er op dat wanneer beide gevuld zijn, ontladen tbv verbruik huis geen probleem is omdat HW pib veel sneller en preciezer is. Deze neemt de leiding en onze andere batterij blijft passief. Ik kan me voorstellen dat op enig moment de HW pib leeg raakt en de andere batterij het , minder precies maar toch, overneemt.

Bij laden neemt onze andere batterij vrij agressief de leiding. Zolang de HW pib leeg is is dat geen probleem. De HW pib pakt af en toe een slokje (ongeacht of er opwek is of niet) maar dat is grotendeels verwaarloosbaar en heeft geen impact op de andere batterij.
Ik ga er voor nu vanuit dat wanneer de andere batterij vol is, de HW pib gaat laden.

We hebben, lijkt het nu, pas een probleem als de HW pib gaat laden van eigen opwek, terwijl de andere batterij ook wil laden, dus laden wanneer beide niet vol en niet leeg zijn.

Het lijkt er op dat de pauze-knop (pauze, passief voor "x" aantal uren of tot nader bericht) in de app voor de HW pib voor ons van groot belang zou zijn.

De andere batterij is in praktische zin (door omstandigheden) onverkoopbaar, en niet gebruiken of afvoeren voelt als vernietiging van kapitaal en gebruikte grondstoffen.

Ik kijk dus nog meer uit naar de "pauze/tijdelijk passief-knop" :)

In de winter zou dit niet goed werken. Ik ga er vanuit dat we in de maanden nov-febr alleen de huidige + de nog in bestelling staande HW pib zouden gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JanHenk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:49:
Conclusie: Als de Energy app aangeeft dat er iets ofline is, kan dat ook heel goed een fout in de HomeWizard cloud zijn.
Ja, of een probleem met het stukje van je P1-meter/Batterij naar buiten toe (je eigen internet). Het hoeft niet aan de kant van HW te liggen.

Overigens geen nieuwe conclusie, dat het offline in de app alleen iets zegt over data die in de cloud terecht komt en niets over de onderlinge lokale communicatie thuis tussen P1-meter en batterij :) Zie ook onder andere:

giancarlo_f in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
Gizz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Ja, of een probleem met het stukje van je P1-meter/Batterij naar buiten toe (je eigen internet). Het hoeft niet aan de kant van HW te liggen.

Overigens geen nieuwe conclusie, dat het offline in de app alleen iets zegt over data die in de cloud terecht komt en niets over de onderlinge lokale communicatie thuis tussen P1-meter en batterij :) Zie ook onder andere:

giancarlo_f in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
Gizz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
Klopt helemaal.

Maar als je de LED op de batterij aan hebt staan, is die knalrood, terwijl eigenlijk alles in orde is qua werking. Alleen de cloud connectie is om één of andere reden even offline, maar dat ligt over het algemeen buiten jouw macht. En herstelt zich dus, als het eerst wel werkte, ook vanzelf.

Ik heb de LED op de batterij op dag 1 overigens uitgezet, hij staat toch niet in het zicht. Tip :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14:09
Yihaaa schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:53:
In deel 1 staan foto’s van een pib waarvan de bovenkant is gedemonteerd zodat je bij de fan kan om ‘m te reinigen. Onder de rubber dopjes zitten de schroeven.

gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

[ Voor 9% gewijzigd door easywoods op 13-03-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@JanHenk dat van de led wist ik niet. Die zie ik ook niet want hij staat ergens uit het zicht op zolder :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:52

Aardedraadje

Met kabelschoen

JanHenk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:58:
[...]
Ik heb de LED op de batterij op dag 1 overigens uitgezet, hij staat toch niet in het zicht. Tip :)
Ik vond het een nice touch van HW dat de intensiteit instelbaar is. Hier staan ze ook verstopt dus heb de LED's ook hier uitgeschakeld. Scheelt vast ook een promil ofzo in de RTE 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gely
  • Laatst online: 16:39
rabero1985 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:32:
https://www.tijd.be/netto...dingsplicht/10597653.html

Typisch Belgisch, vanaf maandag verkoop toegelaten maar men mag het officieel niet gebruiken tot 17 april. Vlaanderen geen meldingsplicht, Wallonië wel .
Wat ik ook niet kan opmaken, hoeveel batterijen zijn nu toegelaten, men spreekt telkens van max 2 zonnepanelen of 800w per meter, dus max 1 batterij? Dit zou toch belachelijk zijn dan..?

Edit: nee meerdere batterijen mag dan, maar niet ontgrendelen ?
Inderdaad, nog maar eens belachelijk, hoe gaan ze dat controleren, was wellicht weeral om de extra regeltjes te doen, daar zijn we in Vlaanderen goed in. Goed dat de meldingsplicht weg is want dat was echt van de pot gerukt. :(

.BE [#] Solar: 4.6 kWp (20) Sanyo HIP-HDE1 230W panelen op ZW / Praktijk 4.4 kWp - 2 x SMA Omvormer - 2 x Marstek 5.12 kWh (v153) - CT003 (v116) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana [#] TufTuf: VW Tiguan Benzine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is er al ergens een teardown te vinden van de battery? Ben wel benieuwd wat er aan hardware in zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dotternetta
NiteAngyl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Is het mogelijk om een kleine HEPA filter plus geprinte houder voor de intake te knutselen?
Nee, nooit HEPA gebruiken, veel te veel weerstand. Ik zou er niets aan doen. Als HW het nodig achtte hadden zij het wel gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
easywoods schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:59:
[...]

In deel 1 staan foto’s van een pib waarvan de bovenkant is gedemonteerd zodat je bij de fan kan om ‘m te reinigen. Onder de rubber dopjes zitten de schroeven.
Hier ook foto van binnenkant:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81513002

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 13-03-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:29
dotternetta schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:11:
Nee, nooit HEPA gebruiken, veel te veel weerstand. Ik zou er niets aan doen. Als HW het nodig achtte hadden zij het wel gedaan.
Ik gebruik altijd panty's. Knip de voetjes en het broekje eraf, dan zijn de benen prima stoffilters. Laten wel de lucht door maar houden het stof grotendeels tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 11:29
Hier nog steeds een niet gehoorzame P1-meter. Ondanks vastpinnen op de dichtstbijzijnde AP, piept de P1-meter er enige keren per dag stiekem tussenuit.
Dan zoekt ie wifi-contact met een slecht bereikbare AP. Waarom dan toch? Immers andere HW-producten er pal naast blijven vastgepind op dezelfde AP.
In ieder geval, dat zie ik natuurlijk pas veel later. Ondertussen staan de batterijen hun tijd te verdoen.

Geen waarschuwing, geen melding op de homescreen van mijn iPhone Het enige is dat op de Display de cirkel met opbrengst en verbruik bevriest. Waar geknipper, of een rode cirkel ⭕️ natuurlijk logischer zou zijn.

HW helpdesk heb ik bericht, waar, naast ‘best apart’ en ‘pin ‘m vast’, geen melding kwam dat het opgepakt wordt.

Hier dus niet ‘Stekker er in en Klaar’.

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grun93 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Ik gebruik altijd panty's. Knip de voetjes en het broekje eraf, dan zijn de benen prima stoffilters. Laten wel de lucht door maar houden het stof grotendeels tegen.
Ik vind het idee van het plaatsen van een filter voor de instroom opening geen goed idee.
Ik ga er van uit de HW bij het ontwerp nagedacht heeft over de hoeveelheid koeling die nodig is voor de batterij en dat daar ook bij is gedacht aan het zoveel mogelijk beperken van stof ophoping.

Een filter gaat hoe dan ook die luchtstroom verminderen en als dat filter dan ook nog eens niet regelmatig wordt schoongemaakt neemt dat nog verder af.

Te verwachten gevolg: de ventilatoren moeten harder werken en zullen dus meer geluid gaan maken.
Daarnaast neemt het maximum koel vermogen af en loop je sneller de kans op oververhitting en dus de kans op schade aan de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 11:29
hanev001 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Ik vind het idee van het plaatsen van een filter voor de instroom opening geen goed idee.
Ik ga er van uit de HW bij het ontwerp nagedacht heeft over de hoeveelheid koeling die nodig is voor de batterij en dat daar ook bij is gedacht aan het zoveel mogelijk beperken van stof ophoping.

Een filter gaat hoe dan ook die luchtstroom verminderen en als dat filter dan ook nog eens niet regelmatig wordt schoongemaakt neemt dat nog verder af.

Te verwachten gevolg: de ventilatoren moeten harder werken en zullen dus meer geluid gaan maken.
Daarnaast neemt het maximum koel vermogen af en loop je sneller de kans op oververhitting en dus de kans op schade aan de batterij.
En wat ik begreep uit een MacBook-forum, is dat als je de koeling al wilt schoonmaken, je de ventilator niet met perslucht als een dolle moet laten draaien. Hoewel zo aanlokkelijk😊
De ventilator wekt dan blijkbaar stroom op. Daar schijnt het eraan verbonden elektronische circuit niet op berekend.

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Ik zie hier open solaromvormers met ventilatoren in een stoffige omgeving meer dan 10 jaar goed draaien. We hadden laatst 1 die intern wat teveel weerstand had nadat ie een tijdje uit had gestaan en na schoon blazen deed die het weer.

Niet gaan prutsen met filters! Is nergens voor nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:01
[...]

Hier 11 oktober besteld en ik zit ook in de Maart batch >:)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:49:
Ik zat vanochtend ook even in de Energy-app te neuzen en zag daar de melding dat de PIB offline was. Op mijn netwerk zag ik echter gewoon dat ie verbonden was.

De batterij was gewoon idle (geen lading meer). Ik dacht, laat maar even waaien. Zag in Home Assistant ook niks geks. Inmiddels is de batterij weer wat gaan laden en ontladen. En nu ik de Energy-app open, zie ik ook weer dat HomeWizard de status doorkrijgt.

Conclusie: Als de Energy app aangeeft dat er iets ofline is, kan dat ook heel goed een fout in de HomeWizard cloud zijn. Als je hem zelf lokaal online ziet, geen aandacht aan besteden.

"Sommige problemen lossen zichzelf op."
laatste tijd zie je dat de servers bij HW wel vaker last hebben en dan even een tijdje niet benaderbaar zijn.
echter de conectie tussen de P1 meter en de PiB loopt zo ver ik het weet locaal, dus zolang dat daar niet aan de hand is moet het gewoon werken, alleen inzichten via de app wordt dan wat lastiger.
Het geval met syncen is vrees ik wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bing69 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Hier 11 oktober besteld en ik zit ook in de Maart batch >:)
op zich toch geen probleem, voorlopig gezien het weerbericht hebben we toch geen zon (zonder wolken) dus die zonnepaneltjes van je weken denk ik zo weinig zonnestroom op dat je die zowiezo al direct verbruikt, en er dus niets overblijft voor je PiB. dat is gewoon het seizoen, komt goed, wordt steeds beter (tot oktober dan, danbegint de dorstperiode opnieuw) :)
dus voor de mensen die nog moeten warchten tot in april en mei, komt goed, financieel heb jer tot 2027 er toch vrijwel niets aan, ik verwacht ook niet dat je her daarvoor doet. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
MacD007 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:43:
op zich toch geen probleem, voorlopig gezien het weerbericht hebben we toch geen zon (zonder wolken) dus die zonnepaneltjes van je weken denk ik zo weinig zonnestroom op dat je die zowiezo al direct verbruikt, en er dus niets overblijft voor je PiB.
Hangt gewoon van het aantal geïnstalleerde Wp af.
Hier (grijze hemel) wekt de AC zijde momenteel 1150 W op waarvan er een 850 W overschot richting batterij vloeit.
(Om van de DC zijde maar te zwijgen maar dat laat ik in deze context volledig buiten beschouwing en reken ik dus niet mee. :) )

Deze morgen bij 0.8°C buitentemperatuur ook een SWW run van 25 naar 41°C gedaan.
Dat vroeg tijdens de ochtend op de max. 2300 W voor SWW + 2000W voor verwarming badkamer + 150 W standby verbruik woning. Dan kwam de opslag uit de batterij, naast PV productie, toch even van pas om ook in dit seizoen NOM te houden.

Inmiddels badkamergedoe achter de rug en is, naast het verbruik in de woning, de batterij netto al weer aan het bijladen uit PV.
We nemen hier continu echt geen 1100-1200 W vermogen af. Maar zelfs bij dit weer leveren de panelen dat wel en zelfs al in de voormiddag.

[ Voor 18% gewijzigd door Independent op 13-03-2025 10:53 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 13:24
Disclaimer: Even lekker mopperen, ik snap namelijk best dat opschalen moeilijk is :)

Derde dag accu's Derde dag gezeik. Vanmorgen weer 2 accu's offline, grafieken die niet kloppen een P1 meter die offline is en de hele nacht geen gegevens heeft doorgegeven. Irritant.

Nu nog altijd 1 accu offline, terwijl ze alle 4 op een stapel staan op 2 mtr van een wifi punt.

Op moment van schrijven in de "Now" grafieken:

0W total power
940W Power Usage
1650W Accu laadstroom
920W opwek, wat klopt er niet :+.

Edit: 11:21 - Inmiddels lijkt alles weer online en te kloppen. Minus dan dat ik geen verbruik heb sinds middernacht tot 08:50, maar dat zal wel niet meer komen.

Dat gemopperd hebbende, het is erg leuk om 0-op-de-meter te draaien, veel leuker dan ik dacht. Binnenkort is de nieuw er wel een beetje af en dan ga ik vast ook weer stoppen met zuinig aan doen zodat ik de accu's niet leeg maak :+. Want ik werd vanmorgen wakker met nog een halfvolle accu en ze zijn nu alweer bijna vol :+.

Ik heb er 4 staan, unlocked.

Binnenkort eens eentje openschroeven en binnenin kijken naar wat voor componenten er gebruikt worden. Ze staan nu binnen gehoorafstand in de woonkamer, en ik hoor heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel relaitjes klikken. Er lijkt iets van een optimalisatie te zijn dat ze elkaar afwisselen elke +- 1-2% ontladen ofzo, voelt een beetje enthousiast. Bij een verbruik van 1600W (dus 2 accu's actief) hoor ik ze voor mijn gevoel elke paar minuten wisselen van wie er nu levert. Mag van mij best naar elke 30 minuten, of elke dag een andere accu die als éérste aangesproken wordt oid.

[ Voor 31% gewijzigd door Mar.tin op 13-03-2025 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Top! Bedankt voor de waarschuwing! Ik meende me herinneren dat deze stekkerdoos 2 x fase en 1 x nul had. Zou dat niet eenvoudig opnieuw te bekabelen zijn naar 4 + 4? Maar inderdaad warmte ontwikkeling blijft, 4 samen wordt te warm na een paar uur.
ik heb (sorry voor als bepaalde mensen dit als off-topic beschouwen) even een ABB 4 voudige WCD die hier vaak werd besproken (ook ivm het 4 voudig kunnen aansluiten van de PiB (wat overigens, zie mijn eerdere post hierover door ABB sterk wordt afgeraden), maar het gaat hier dus puur voor inzet van deze WCD voor deHW PIB.

heb een hier nog liggende 4-voudige WCD even nader bekeken, de achterkant kunt je zonder gereedschap zeer eenvoudig openen. Deze heeft ook nog voldoende openingen om een tweede neutraal draad hier te kunnen aansluiten (foto 1).
de nul (N) is nu namelijk tussen de twee dubbele interne WCD doorgelust. (foto 2) idem voor de aarde.
De aansluitmogelijkheden zijn nog legio, dus je kunt dus gemakelijk hier een tweede nul kabel als je dat zou willen aansluiten. (foto 3)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gUA6Z09hXxCJxRqPKQjCTH2UII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiVCuWJ8RZqVBwV0XGtSgKb3.jpg?f=fotoalbum_large
backplate 4-voudige ABB WCD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mv25ApvWBPYcGPz9Zk4llPQs3W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72JXXnap94e0VkgcvWkFbqkg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj9iPLyOYGhZGUXtVslLYrF-RmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNjTq1vWOnmUje6N9BCaKeHi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 13-03-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Hangt gewoon van het aantal geïnstalleerde Wp af.
Hier (grijze hemel) wekt de AC zijde momenteel 1150 W op waarvan er een 850 W overschot richting batterij vloeit.
(Om van de DC zijde maar te zwijgen maar dat laat ik in deze context volledig buiten beschouwing en reken ik dus niet mee. :) )

Deze morgen bij 0.8°C buitentemperatuur ook een SWW run van 25 naar 41°C gedaan.
Dat vroeg tijdens de ochtend op de max. 2300 W voor SWW + 2000W voor verwarming badkamer + 150 W standby verbruik woning. Dan kwam de opslag uit de batterij, naast PV productie, toch even van pas om ook in dit seizoen NOM te houden.

Inmiddels badkamergedoe achter de rug en is, naast het verbruik in de woning, de batterij netto al weer aan het bijladen uit PV.
We nemen hier continu echt geen 1100-1200 W vermogen af. Maar zelfs bij dit weer leveren de panelen dat wel en zelfs al in de voormiddag.
lucky you :)
helaas laat mijn HW iets totaal anders zien, ik vrees locatie afhankelijk, wel lekker 2,4 kWh vandaag al intern zelf kunnen verbruiken alleen richting net (=battery) ging vandag slechts tot nu toe 200W. dus beetje bij beetje zou ik nu de batterij op een dag mogelijk toch wel vol krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shthpnz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:27:
Hier nog steeds een niet gehoorzame P1-meter. Ondanks vastpinnen op de dichtstbijzijnde AP, piept de P1-meter er enige keren per dag stiekem tussenuit.
Dan zoekt ie wifi-contact met een slecht bereikbare AP. Waarom dan toch? Immers andere HW-producten er pal naast blijven vastgepind op dezelfde AP.
In ieder geval, dat zie ik natuurlijk pas veel later. Ondertussen staan de batterijen hun tijd te verdoen.

Geen waarschuwing, geen melding op de homescreen van mijn iPhone Het enige is dat op de Display de cirkel met opbrengst en verbruik bevriest. Waar geknipper, of een rode cirkel ⭕️ natuurlijk logischer zou zijn.

HW helpdesk heb ik bericht, waar, naast ‘best apart’ en ‘pin ‘m vast’, geen melding kwam dat het opgepakt wordt.

Hier dus niet ‘Stekker er in en Klaar’.
staat je wifi bron (bv router) niet toevallig heel dicht bij deze P1 meter, het blijkt dat de P1meter (HW geeft dat ook aan in zijn FAQ) dat een te hoog signaal kans op verstoring van de P1 meter kan veroorzaken.
zie je vaker als bv de router ook gewoon in je meterkast geplaatst is.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 13-03-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
shthpnz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:47:
[...]

En wat ik begreep uit een MacBook-forum, is dat als je de koeling al wilt schoonmaken, je de ventilator niet met perslucht als een dolle moet laten draaien. Hoewel zo aanlokkelijk😊
De ventilator wekt dan blijkbaar stroom op. Daar schijnt het eraan verbonden elektronische circuit niet op berekend.
Dat is maar net afhankelijk van de gebruikte motortechniek. Niet alle elektromotoren werken als dynamo’s. Ook kan de electronica daar tegen beveiligd worden.

Maar ook al heb je de juiste motor of een beveiligd circuit, dan zit je alsnog dat de lagers van een ventilator zijn berekend op een egale druk. Ga je de ventilator met perslucht of een stofzuiger te lijf dan zet je een bepaalde over- of onderdruk op een beperkt deel van de fan. Dat vinden de lagers niet zo heel erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
Bij het plaatsen van zonnepanelen komt weinig geluk maar wel wat voorafgaand rekenwerk kijken.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Eerste mijlpaal. 100 kWh al opgevangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_ACJTzYTj_cpqIXAdE2K5Ou3gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iL9th3goMtww9knTp08wiMQX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
Devke schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:16:

[Afbeelding]
zelfs zonder rekenen kun je de RTE zien ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:02

[Afbeelding]
Nog best snel gegaan dan :)
Gefeliciteerd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-07 17:00
Kunnen mensen hier melden als ze de batterij ontvangen hebben met daarbij hun bestel datum. Dan kunnen alle ongeduldige wachtende een idee krijgen hoe snel ze aan de beurd zijn. Alvast zeer bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 13:24

[Afbeelding]
Sinds wanneer heb je 'm in gebruik? Vraag ik als gebruiker te lui om dit even in je posthistorie terug te zoeken O+

Edit: Heb het toch teruggezocht, sinds 22 januari :+

Ik zit sinds maandag met 4 accu's al op 40kWh inmiddels (alle 4 bij elkaar opgeteld) :+

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 13-03-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Bij het plaatsen van zonnepanelen komt weinig geluk maar wel wat voorafgaand rekenwerk kijken.
helemaal juist, echter aan je locatie heb je weinig rekenwerk, dat is gewoon zo zoals het is. en dus ook het weer, ook daar helpt rekenwerk bitter weinig. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:19:
[...]

zelfs zonder rekenen kun je de RTE zien ;)
Haha, niet helemaal fair want er zit nog stroom in de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sjamo schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Nog best snel gegaan dan :)
Gefeliciteerd :)
En dan moeten de beste maanden nog komen. Ben benieuwd waar we gaan uitkomen :-)

Pagina: 1 ... 52 ... 160 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.