Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:06
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:39:
[...]
jup, en dan speelt je eigen situatie daar een belangrijke rol in, helaas zou ik met een PiB bij circa 230 dagen per jaar blijven steken en daar max 500 kWh aan TLK mee besparen (dit met een 8 kWp PV), los dat ik nog helemaal geen TLK heb ben ik bang dat ik hiermee geen vetpot ga krijgen, als aanvulling is dit natuurlijk mooi meegenomen, maar nu met saldering waar deze dus alleen overblijft zal dit voor de meeste gewoon niet echt interessant ( financieel gezien dan) zijn, je goede argumenten moet je dus ergens anders gaan zoeken ( milieu, hobby enz)
Met 230 dagen kom je echt wel een stuk hoger met 1 PIB. Ik denk eerder richting de 1000 kWh, want bij wisselend weer en wisselend gebruik (o.a. koken) is het niet maar 1x laden.

Maar zoals je zegt heb je nog geen terugleverkosten. Dan is een thuisbatterij niet zinvol. Mijn oude contract loopt ook nog even.

Maar ik ben het liever voor, zeker omdat ik weet dat elke kWh die ik in de avond gebruik momenteel grotendeels uit kolencentrales en voor de rest vooral uit gascentrales komt. Dat vind ik geen fijn gevoel als ik het met de zonnepanelen en een thuisaccu kan voorkomen.

Dit is wel een mooi overzicht. Helaas ontbreekt in Nederland de zonnepanelen data:
https://energy-charts.inf...m?l=en&c=NL&interval=year

Dus heel rationeel gezien gewoon wachten tot je contract (bijna) afloopt en dan zien wat voor jou het beste is als je het niet voor wilt zijn en het geld nu beter kan gebruiken.

Ik gok dat er over een jaar nog wel prijsverlagingen aan komen en er ook meer keuze op de markt zal zijn, ondanks dat de vraag naar thuisaccu's enorm toe gaat nemen. Dat belooft wat met ruim 3 miljoen zonnepaneel installaties: https://solarmagazine.nl/...n-wil-thuisbatterij-kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TFX77 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:57:
[...]

Ik betaal nu al 11 cent boete per terug geleverde kWh. Ik ben echt nu al aan het terugverdienen. Beetje vreemde insteek, of je kijkt alleen naar je eigen situatie. Koop je alleen maar dingen waarvan je weet dat je het terug gaat verdienen?
nee en ja, dat hangt van het gebruiksdoel af, voor dingen die ik niet direct (echt) nodig heb en dus voor mijn levensstijl onontbeerlijk zijn wil ik daar wel enige vorm van terugverdienen in zien, dat hoeft bv niet altijd direct financieel te zijn, dingen die het leven prettiger maken mogen bij mij ook gewoon geld kosten (zolang dat in een bepaalde verhouding staat, en dat zal iedereen zelf moeten bepalen)
Echter een PiB hoort daar in mijn ogen echter niet bij, ik zie dit echt als een functie gericht gebruiksvoorwerp met een duidelijk doel, namelijk gericht om naar een hoger eigengebruik qua energie te komen, en ja daar zit dus ook een zeer groot financieel deel bij.
Daarbij speelt voor mij ook nog het aspect dat ik de komende jaren ook nog geen TLK heb, dus die besparing valt voor mij al weg, en daardoor ook de enige tot 2027 TVT aspect, dat gaat pas in 2027 veranderen.
Ik denk alleen dat we dan een andere PIB markt hebben dan nu. Er staan op dit moment een aantal interessante ontwrikkelingen in de startblokken die mogelijk binnen 2 jaar gaan komen.
Dus spannende tijden.
Wat overigens niet wil zeggen dat de HW PiB een slecht product is, juist het tegendeel, het is een prachtige PiB.
Uiteraard heeft het zin om naar je teruglevering te kijken. Voor je het weet is het 2027 en zelf nu worden we om de haverklap genaaid door nieuwe regelingen. Leuk als al die mensen naar je luisteren en de levertijden van batterijen straks maanden of jaren duurt bij een nieuwe hype bij de run naar batterijen net voor 2027.
Ja, alleen niet op jaarbasis, je moet dat echt op dagbasis doen en dan meer naar je donkere verbruik kijken.
Deze HomeWizard Plug-in Batteries gaan waarschijnlijk veel langer mee dan de 15 jaar. Dus terugverdienen doe je vrijwel zeker. Zeker met de garanties die HomeWizard nu al geeft. Heb je hem iets sneller terugverdient als je hem kan krijgen in 2027? Wellicht, maar wat verwacht je tegen die tijd aan explosie voor eigen opslag en beschikbaarheid?
ja dat is zo, ik speel in 15 jaar waarschijnlijk net rond met de kosten, maar ik verwacht de komende tijd wel zoals hierboven aangeven spannende tijden in batterijland.
Ik verwacht mijn twee HomeWizard Plug-in Batteries in ongeveer binnen 10 jaar terug te verdienen en dat is bij een stroomprijs van 0,25 cent inclusief de iets mindere opbrengst tot 2027.
Helaas wijzen, in deel 1 is dat al uitvoerig door mij en anderen aangeven dat je eerder richting 15 jaar dan richting 10 jaar gaat.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:54:
[...]

Met 230 dagen kom je echt wel een stuk hoger met 1 PIB. Ik denk eerder richting de 1000 kWh, want bij wisselend weer en wisselend gebruik (o.a. koken) is het niet maar 1x laden.

Maar zoals je zegt heb je nog geen terugleverkosten. Dan is een thuisbatterij niet zinvol. Mijn oude contract loopt ook nog even.

Maar ik ben het liever voor, zeker omdat ik weet dat elke kWh die ik in de avond gebruik momenteel grotendeels uit kolencentrales en voor de rest vooral uit gascentrales komt. Dat vind ik geen fijn gevoel als ik het met de zonnepanelen en een thuisaccu kan voorkomen.

Dit is wel een mooi overzicht. Helaas ontbreekt in Nederland de zonnepanelen data:
https://energy-charts.inf...m?l=en&c=NL&interval=year

Dus heel rationeel gezien gewoon wachten tot je contract (bijna) afloopt en dan zien wat voor jou het beste is als je het niet voor wilt zijn en het geld nu beter kan gebruiken.

Ik gok dat er over een jaar nog wel prijsverlagingen aan komen en er ook meer keuze op de markt zal zijn, ondanks dat de vraag naar thuisaccu's enorm toe gaat nemen. Dat belooft wat met ruim 3 miljoen zonnepaneel installaties: https://solarmagazine.nl/...n-wil-thuisbatterij-kopen
Dat denk ik dus ook, nu instappen is voor mij echt niet handig.
Die 500 kWh is zelfs nog iets aan de hoge kant, ik heb dat uitgebreid via simulaties met gegevens uit 2023 en 2024 op dag/uur niveau voor mijn situatie berekend. Overigens was mijn verwachting ook hoger maar werd helaas niet bevestigd.
Nu de markt in de gaten houden en ik heb nog tot begin 2027 om te kijken waar de markt naar toe gaat, ik hoop eigenlijk meer richting Li vrije technologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:23
ivo1969 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:32:
[...]

Daar ben ik inderdaad mee aan de slag geweest maar mijn signalen liggen veruit die van andere.
Ik heb als eens de kanalen veranderd.

En batterij staat in de keuken, huis heeft normale grote niks raars, maar alleen de batterij presteert het om offline te gaan
@ivo1969
Heb je een relatie kunnen ontdekken tussen het moment dat de batterij “off-line” gaat en het gebruik van bepaalde (keuken)apparatuur?
Kan er niet een (kortstondige) EMC storing optreden en de communicatie van de batterij ontregelen, en dat het mogelijk niet (alleen) aan het Wifi signaal ligt?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 20:06
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:11:
[...]

Dat denk ik dus ook, nu instappen is voor mij echt niet handig.
Die 500 kWh is zelfs nog iets aan de hoge kant, ik heb dat uitgebreid via simulaties met gegevens uit 2023 en 2024 op dag/uur niveau voor mijn situatie berekend. Overigens was mijn verwachting ook hoger maar werd helaas niet bevestigd.
Nu de markt in de gaten houden en ik heb nog tot begin 2027 om te kijken waar de markt naar toe gaat, ik hoop eigenlijk meer richting Li vrije technologie.
Met maar 500 kWh besparing op jaarbasis is de business case inderdaad nog erg beroerd tot 2027.
Ik gok dat dit komt door een oversized PV installatie die je zomerse verbruik te veel inkort.

Hier gaat de keuken met inductie nog flink los in de avonduren en dat trekt de zonnepanelen installatie meestal niet alleen. En natuurlijk de warmtepomp, maar heb ik meestal toch geen zonnepanelen overschot voor als het echt koud is.

Ik wilde zelf ook wachten op sodium-ion, maar het lijkt er op dat de opschaling van LFP productie de prijs zodanig drukt dat dit nog achter blijft. In China is men wel bezig met grid opslag systemen waarbij het gewicht niet zo uitmaakt. Dat telt met thuisaccu's toch iets "zwaarder" aangezien je dan in moet leveren op capaciteit of boven de hanteerbare grens van 25 kg uit komt. Hoe dan ook is gewicht een factor in de transportkosten en zijn de BMS'en en omvormers nog niet echt gebouwd op de laadcurve van Sodium-Ion.

Als het toch ooit komt, dan kunnen de HW accu's gewoon door naar familie, vrienden of marktplaats. Wat dat betreft zie ik het als een no-regret oplossing. Eerlijk gezegd ben ik ook wel een beetje blij dat mijn contact binnenkort eindigt zodat ik de aanschaf van de HW accu's kan rechtvaardigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:33
Gizz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:24:
Goedemorgen energieprijs-mensen, kunnen jullie met deze discussie verhuizen naar één van de mooie topics in Themaforum: De Energierekening? ;)

Ben je even de kluts kwijt of een bepaald thema specifiek met de HW-batterij te maken heeft? Geen nood! Een aantal weken terug heb ik een overzicht gemaakt :P Valt je onderwerp in de bovenste helft, dan zit je hier in het juiste topic:

[...]
Kunnen we het hier weer over de batterij hebben en de rest van de discussie verplaatsen zoals eerder aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:18:
[...]

…omdat dit een antwoord was van een tweaker die juist zocht om een min of meer financiële prikkel ( goedkeuring door zijn betere wederhelft, die waarschijnlijk de bui al weer zag hangen met de dure hobby’s van manlief)
Haha, die heeft duurdere hobby’s dan ik. :)

Uiterlijk morgen hakken we de knoop door of we in elk geval een PiB gaan reserveren. Mocht één batterij een succes blijken, kan die tweede altijd over een paar maanden nog worden besteld.

Liever had ik gewoon één batterij met meer opslag, maar die lijken een stuk duurder, minder praktisch en moeten worden geïnstalleerd door een installateur.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:31:
[...]

Met maar 500 kWh besparing op jaarbasis is de business case inderdaad nog erg beroerd tot 2027.
Ik gok dat dit komt door een oversized PV installatie die je zomerse verbruik te veel inkort.
Die oversized PV valt wel mee, op jaarbasis draai ik op NOM (met een warmtepomp) en geen EV. Dat gaat in 2027 dus niet meer op.
Het probleem ligt eerder in het lage verbruik tijdens de donkere tijdstippen en door dat ik overdag veelal al volledig op zonnestroom draai, dus geen tussentijdse ontlading vandaag PIB.
Hier gaat de keuken met inductie nog flink los in de avonduren en dat trekt de zonnepanelen installatie meestal niet alleen. En natuurlijk de warmtepomp, maar heb ik meestal toch geen zonnepanelen overschot voor als het echt koud is.

Ik wilde zelf ook wachten op sodium-ion, maar het lijkt er op dat de opschaling van LFP productie de prijs zodanig drukt dat dit nog achter blijft. In China is men wel bezig met grid opslag systemen waarbij het gewicht niet zo uitmaakt. Dat telt met thuisaccu's toch iets "zwaarder" aangezien je dan in moet leveren op capaciteit of boven de hanteerbare grens van 25 kg uit komt. Hoe dan ook is gewicht een factor in de transportkosten en zijn de BMS'en en omvormers nog niet echt gebouwd op de laadcurve van Sodium-Ion.

Als het toch ooit komt, dan kunnen de HW accu's gewoon door naar familie, vrienden of marktplaats. Wat dat betreft zie ik het als een no-regret oplossing. Eerlijk gezegd ben ik ook wel een beetje blij dat mijn contact binnenkort eindigt zodat ik de aanschaf van de HW accu's kan rechtvaardigen.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THE_BASE schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:44:
[...]

Haha, die heeft duurdere hobby’s dan ik. :)

Uiterlijk morgen hakken we de knoop door of we in elk geval een PiB gaan reserveren. Mocht één batterij een succes blijken, kan die tweede altijd over een paar maanden nog worden besteld.

Liever had ik gewoon één batterij met meer opslag, maar die lijken een stuk duurder, minder praktisch en moeten worden geïnstalleerd door een installateur.
Veel succes en plezier met je PiB van HW, kijk anders nog naar secure, ik weet dat hier op tweakers daar al een aantal ook mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-07 18:01
Een vraag, werken de batterijen ook met de gratis versie van de P1 app, of heb je de betaalde energy+ nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
HBO88 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:59:
Een vraag, werken de batterijen ook met de gratis versie van de P1 app, of heb je de betaalde energy+ nodig?
Gratis werkt prima.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HBO88 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:59:
Nee, je hebt alleen de gratis versie nodig, natuurlijk wel de P1 meter van HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Nee, je hebt alleen de gratis versie nodig, natuurlijk wel de P1 meter van HW.
Bedankt. HW P1 meter was dag na mn bestelling al binnen, jammer dat ik ik tot mei moet wachten op de batterij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-07 15:03
Zijn er vanuit @HomeWizard_NL nog updates betreft de extra features die we kunnen verwachten? Dynamisch laden, pauzeren tijdens laden EV etc.

Is er überhaupt ergens een community overzicht te vinden van alle gevraagde extra functionaliteiten, welke in overweging worden genomen, in ontwikkeling zijn en afgewezen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:26
gise schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:19:
Ik krijg deze week m’n thuisbatterij binnen ook, ga deze waarschijnlijk op zolder zetten.

Ik neem aan dat het raadzaam is om hem direct in het stopcontact te prikken ipv via een stekkerblok? Of zou een stekkerblok (met surge protection) juist beter/veiliger zijn?
HomeWizard zegt dat de batterij direct in een wandcontactdoos geplaatst moet worden, op pagina 6 van de handleiding staat dan ook een stekkerdoos met een rode streep erdoor.

Daarbij zit er een voltage- / temperatuur- / korstsluiting- / en overstroombeveiliging in de accu ingebouwd.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:37
JimBony schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:12:
Zijn er vanuit @HomeWizard_NL nog updates betreft de extra features die we kunnen verwachten? Dynamisch laden, pauzeren tijdens laden EV etc.

Is er überhaupt ergens een community overzicht te vinden van alle gevraagde extra functionaliteiten, welke in overweging worden genomen, in ontwikkeling zijn en afgewezen zijn?
@HomeWizard_NL

Ik hoop dat er niet een pauze tijdens laden ev komt, maar pauze algemeen. Desnoods een nette manier in de app om de batterij makkelijk van wifi te halen waardoor hij passief raakt tot nader order.

Op die manier kan je veel hier gevraagde zaken regelen. Het uitstellen tijdens laden ev, het uitstellen ladem/ontladen tijdens ongeschikte (dure/goedkope) uren en je zou er bijvoorbeeld het combineren met een andere batterij mee mogelijk maken.

Verder ben ik benieuwd waar ik simpele informatie kan vinden over de batterij over zaken die door @HomeWizard_NL worden genoemd (bijvoorbeeld passief maken door wifi tijdelijk uit te schakelen) maar dan niet te vertellen hoe je dat moet doen.

Ik vind de batterij erg goed qua installatie, maar de handleiding vind ik slecht. Ik denk dat er in de handleiding zou moeten staan hoe je de batterij veilig uit/aan zet. Hoe je de batterij van de wifi krijgt (welke knop? functie in app?) Dat soort zaken. En dan zonder home assistant of andere zaken.

Dat soort zaken zijn handig wanneer je de batterij verplaatst, maar ook wanneer je deze wil combineren met een andere batterij die je al hebt. Misschien geen situatie die op zich wenselijk is maar ik denk dat er altijd mensen zullen zijn die dit soort functies nodig hebben en dan kan je maar beter zorgen dat erg duidelijk is hoe je dat zo veilig en goed mogelijk kan doen.
Maar dat is mijn mening.

[ Voor 35% gewijzigd door Sjamo op 12-03-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:40
gise schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:19:
Ik krijg deze week m’n thuisbatterij binnen ook, ga deze waarschijnlijk op zolder zetten.

Ik neem aan dat het raadzaam is om hem direct in het stopcontact te prikken ipv via een stekkerblok? Of zou een stekkerblok (met surge protection) juist beter/veiliger zijn?
Overspanningsbeveiliging? Heb je die ooit aangesproken?

Acties:
  • +19 Henk 'm!
Feature Requests:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ppJqCrYT8J40IHf88rIWWRsnZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gM5ElqZM49b5fvX8LJRklEd8.png?f=fotoalbum_large

Ik heb diverse keren al voorbij zien komen dat we best wel een idee hebben welke feature's we op de batterij ontwikkeld zouden zien worden. Ik wil best een poging wagen om dit te bundelen en inzichtelijk te maken. Heb je een idee? Stuur hem dan gerust per DM naar me toe. Dan heb ik alles bij elkaar staan i.p.v. kris kras door het topic.

Ik zal dan op een later moment de uitkomsten delen op het topic. Ik zal er een anoniem eindresultaat van maken. Dus geen tweakernaam bij een feature. Lijkt mij het handigst.

Laten we ons hierbij ook realiseren dat het feature requests zijn voor @HomeWizard_NL maar dat ze hier geen gehoor aan behoeven te geven. Het geeft ze wel inzicht in de klantvraag of groep van klanten. De rest is aan hun.

Ik zie het wel verschijnen.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-07 09:24
Sonero schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Wat @fikkie123 denk ik bedoelt, is het dynamisch terugschroeven van het invertervermogen van je zonnepaneel-installatie.

Stel, je hebt nog geen thuisbatterij en je zonnepanelen produceren 3 kW op een zonnig moment. En je wasmachine vraagt 2,5 kW gedurende 20 minuten. Op dat moment knijpt de inverter het vermogen van 3 kW naar 2,5 kW. Er gaat dus niets het net op.
Als je wasmachine klaar is vraagt je huis nog maar 200 W. Op dat moment knijpt je dynamische inverter het vermogen van 3 kW naar 200 W. En wederom gaat er niets het net op.

Dan ben ik het met Fikkie eens dat het een mooie markt zou kunnen zijn voor Homewizard. Zo'n 15 jaar geleden kwamen de eerste zonnepaneel-installaties bij particulieren op de daken. De bijbehorende inverters gaan ook ruwweg 15 jaar mee dus de potentiële vervangingsmarkt is groot.
Heb laatst een keer gezeten met de partij die mijn zonnepanelen geleverd heeft. Ook om te kijken naar een accu, maar die werkte alleen met solaredge, dat werd veel te duur.
Hij had het wel over een solaredge inline meter (denk deze: https://www.solaredge.com...ers-sensoren/inline-meter). Daarmee waren, voor zover ik begreep, zulke dingen in te regelen.
Heel toevallig mensen hier die dit al hebben i.c.m. de homewizard batterij? Ben benieuwd of dat een beetje werkt aangezien de batterij dan van een ander merk is dan solaredge, hij moet dan natuurlijk het terugleveren pas gaan knijpen zodra de hw batterijen vol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sjamo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:24:
Verder ben ik benieuwd waar ik simpele informatie kan vinden over de batterij over zaken die door @HomeWizard_NL worden genoemd (bijvoorbeeld passief maken door wifi tijdelijk uit te schakelen) maar dan niet te vertellen hoe je dat moet doen.
Volgens mij is het vrij logisch dat in de handleiding niets staat over hoe je in je router de batterij van je wifi schopt. Het is immers geen functionaliteit van HW of binnen de HW-app. Iedereen in dit topic die hiermee bezig is doet dat op het niveau van de eigen netwerkapparatuur.

Verwachten we nou echt dat HW handleidingen gaat schrijven voor die enkele tweaker die binnen z'n Unifi setup de batterij van z'n netwerk schopt? Ik niet :)
Ik vind de batterij erg goed qua installatie, maar de handleiding vind ik slecht. Ik denk dat er in de handleiding zou moeten staan hoe je de batterij veilig uit/aan zet.
In de handleiding staat toch gewoon dat je de batterij met de knop aan de zijkant in- en uitschakelt? Hij komt uitgeschakeld thuis en in de handleiding staat hoe je 'm aanzet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als je op dat niveau met je eigen netwerk bezig bent, verwacht ik ook dat je weet hoe dat moet.

HomeWizard gaat uit van een simpel netwerk met een router van een providertje en eventueel een paar gekoppelde (mesh) access points zonder ingewikkelde dingen als vlans, client isolation, etc. Als je met dat laatste bezig bent, kun je het HomeWizard niet aanrekenen wanneer de boel niet helemaal naar behoren werkt.

Ter info, hier ook een UniFi set-up en mijn ene batterij werkt sinds de installatiedatum eind januari perfect. Geen foutmeldingen gezien (maar kijk er ook niet ieder moment naar). Sorry dat ik niet mee kan praten over alle E-nummers en dergelijke :)

Neemt niet weg dat de beide apparaten (P1 meter en PIB) gebruik maken van Wi-Fi en dat het goed opzetten daarvan nog wel eens een uitdaging kán zijn natuurlijk, afhankelijk van waar de meter en de batterij zich bevinden.

Belangrijkste is dat ze in hetzelfde vlan zitten (als je dat hebt) en dat multicast DNS (mDNS) aanstaat in het netwerk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39
Ook hier zojuist 1 van de batterijen offline in de app.
Als ik kijk is hij gewoon met mijn wifi verbonden.
Ik heb wat traces gemaakt met tcpdump.
Daaruit kan ik concluderen dat de batterij wel intern communiceert met mijn Home Assistant.
Hij heeft echter de verbinding met de Homewizard cloud verloren.
Lijkt me een bug in de software.
Het gebeurde nadat mijn batterijen roamden naar een ander wifi accespoint .
Na opnieuw pairen van de batterij is de cloud verbinding hersteld.

Conclusie:
De melding: De batterij is offline en heeft geen wifi verbinding is niet correct.
Het moet zijn: De batterij heeft zijn connectie met de Homewizard cloud verloren.

[ Voor 22% gewijzigd door diedvdyk op 12-03-2025 09:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 16:08
Bij mij staan ze nu netjes op zolder op een eigen groep met de 4-voudige ABB wandcontactdoos :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh4pzPFZE4E9rnzY9MpiqWvplkE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yg7LAOqLmiDsXx82RHMdbG0t.png?f=user_large

Ben heel tevreden met de batterijen, maar door o.a. Airco als verwarming zijn 3 batterijen net te weinig.
De 4e is daarom besteld.
Heb niet vaak een storing gehad, alleen soms verloren verbinding, tot nu toe zijn alle storingen vanzelf weggegaan.
WIFI signaal van de batterij rechtsboven is maar 50~60% terwijl de twee eronder boven de 90% zitten, denk dat de antenne op een ongustige plek zit voor als de batterijen gestapeld worden :(

HighFlow.nl // PinballShop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-07 18:56
@Akuma2000 Ik wil geen zeikert zijn, want deze setup ziet er spectaculair en tof uit :D
maar ik weet niet of het handig is om de batterijen 'naast' elkaar te zetten op deze manier? (Eerlijke vraag)
Ik heb gemerkt dat de batterij aan de 'linkerkant' warmte lucht uitblaast en volgens mij vanaf de rechterkant koele lucht aanzuigt.

Kan dit geen kwaad? Ik zit ook te twijfelen aan een tweede an kan niet stapelen, maar wel naast elkaar zetten.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-07 18:22
Akuma2000 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Bij mij staan ze nu netjes op zolder op een eigen groep met de 4-voudige ABB wandcontactdoos :)

[Afbeelding]

Ben heel tevreden met de batterijen, maar door o.a. Airco als verwarming zijn 3 batterijen net te weinig.
De 4e is daarom besteld.
Heb niet vaak een storing gehad, alleen soms verloren verbinding, tot nu toe zijn alle storingen vanzelf weggegaan.
WIFI signaal van de batterij rechtsboven is maar 50~60% terwijl de twee eronder boven de 90% zitten, denk dat de antenne op een ongustige plek zit voor als de batterijen gestapeld worden :(
Ik zou de onderste iets verder van elkaar zetten. Zo zuigt de linker de warmte aan van de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
[...]

[Afbeelding]

De 4e is daarom besteld.
Heb je ook een warmtebeeld camera? Ben wel benieuwd naar je stekkerdoos als er 3 op 800 Watt bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het ligt niet aan het stapelen in ieder geval. Ik heb twee stapels van twee en slechts één batterij die afentoe een lage signaalsterkte (ca. 60% t.o.v. 90+%) aangeeft. Doet het verder wel consequent goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akuma2000
Ik zit daar met beperkte ruimte door de wasmachine en ander rommel wat er links ligt, dit was snel de 'beste' opstelling.
Ik laat het voorlopig zo, als het toch te warm wordt, geeft de app een melding, dan ga ik checken of ik nog ruimte kan vrijmaken (of de linker omdraaien, zie ik de ledstrip niet meer, maar dat maakt mij niet uit).
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Heb je ook een warmtebeeld camera? Ben wel benieuwd naar je stekkerdoos als er 3 op 800 Watt bezig zijn.
Die heb ik helaas niet. Maar het zou het prima moeten aankunnen volgens de electriciën.

[ Voor 31% gewijzigd door Akuma2000 op 12-03-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:10

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

maart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9WoG_MEPrM-s7J4PKMiLNcNlnA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nXYqXwYvHVLxzvJNjVvZ6ajl.jpg?f=user_large

[ Voor 213% gewijzigd door PeteSplit op 12-03-2025 19:17 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +7 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

De 4e is daarom besteld.
Ik heb onlangs nog contact gehad met ABB over gebruik van deze op zich mooie 4-voudige WCD (ik heb zelf ook meerdere van deze in gebruik) en kreeg daar het advies (specifiek voor deze gebruikscase) niet meer dan 2 stekkers met PiB te gaan gebruiken, dit ivm met de mogelijk toch hoge continue belasting die zou kunnen optreden. Het advies was als je toch 4 van deze PiB willde plaatsen (ik moet dit advies nog hier op tweakers gaan plaatsen) om gebruik te maken van 2 2-voudige WCD van dezelfde productgroep en daar wat afstand tussen te laten. ik verwacht circa 15cm zou waarschijnlijk al voldoende te zijn.
Het moet ook gezegd worden dat hier @peterbier gelijk had met zijn stelling dat een contiue belasting voor deze 4-voudige WCD toch te veel zou kunnen zijn.
Dus bij deze gemeld; ABB raad het volledig gebruik van alle 4 WCD in combinatie met een PiB af.
ik zou in ieder geval je huidige situatie proefondervindelijk in de gaten te houden, wordt deze echter te warm kun je dus meter deze omzetten naar een 2 keer 2-voudige ABB uitvoering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:43:
Feature Requests:

[Afbeelding]

Ik heb diverse keren al voorbij zien komen dat we best wel een idee hebben welke feature's we op de batterij ontwikkeld zouden zien worden. Ik wil best een poging wagen om dit te bundelen en inzichtelijk te maken. Heb je een idee? Stuur hem dan gerust per DM naar me toe. Dan heb ik alles bij elkaar staan i.p.v. kris kras door het topic.

Ik zal dan op een later moment de uitkomsten delen op het topic. Ik zal er een anoniem eindresultaat van maken. Dus geen tweakernaam bij een feature. Lijkt mij het handigst.

Laten we ons hierbij ook realiseren dat het feature requests zijn voor @HomeWizard_NL maar dat ze hier geen gehoor aan behoeven te geven. Het geeft ze wel inzicht in de klantvraag of groep van klanten. De rest is aan hun.

Ik zie het wel verschijnen.
@Devke
Goed initiatief.
Het moet voor @HomeWizard_NL marketing management essentieel zijn om kort op de lancering en eerste leveringen de wensen van de klant te monitoren, die zijn immers gebaseerd op het echte product en de daadwerkelijke ervaringen.
Hierin zullen de Tweakers i.h.a. een wat veeleisender groep zijn dan de gemiddelde klant en het is aan Homewizard management om de prioriteiten te stellen.
Als ik zo vrij mag zijn een (maar even direct hier op forum ipv per PM) van de hier frequent genoemde wensen is het kunnen managen van de timing van laden en ontladen gebaseerd op bijvoorbeeld condities tav zonnepanelen opbrengst timing en het laden van een EV (de batterij leegblazen met 25% laadverlies, bovenop de gemiddeld 10-15% verlies die de EV lader ook heeft geeft veel teveel verliezen tov NOM in de nachtelijke uren bijvoorbeeld). Voor mij is dit realiseren als een eenvoudige functie in de app feitelijk een game changer.
Zie ook bovenstaande pleidooi van @Sjamo
Dank je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Overspanningsbeveiliging? Heb je die ooit aangesproken?
Ik heb twee ervaringen uit het verleden; in mijn vorige woning waren er graaf werkzaamheden bij mij in de straat, deze raakten een kabel en we hadden geen stroom meer, na herstelwerkzaamheden en terugkeer van de stroom bleek m’n audio installatie de geest gegeven te hebben (ongeaarde C8 stekker in WCD)

Ik heb nu overal waar ik extra stopcontacten nodig heb (bureau / tv+audio) goeie stekkerdozen van brennenstuhl. Bij bilkseminslag is wel eens de overspanningsbeveiliging in de stekkerdoos uitgeslagen dus dan heeft dat toch geholpen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
avdwerf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:52:
[...]

Heb laatst een keer gezeten met de partij die mijn zonnepanelen geleverd heeft. Ook om te kijken naar een accu, maar die werkte alleen met solaredge, dat werd veel te duur.
Hij had het wel over een solaredge inline meter (denk deze: https://www.solaredge.com...ers-sensoren/inline-meter). Daarmee waren, voor zover ik begreep, zulke dingen in te regelen.
Heel toevallig mensen hier die dit al hebben i.c.m. de homewizard batterij? Ben benieuwd of dat een beetje werkt aangezien de batterij dan van een ander merk is dan solaredge, hij moet dan natuurlijk het terugleveren pas gaan knijpen zodra de hw batterijen vol zitten.
De SE inline meter is in feite niets meer dan wat je eigenlijk (min of meer) ook met HW P1 dongel en slimme stekkers kunt doen, helaas werkt dat dus met een HW PiB niet, daarvoor heb je dan wer een dure SE batterij nodig die direct aan je omvormer hangt.
Dat is mn bedoeld voor situaties zonder slimme meter en ik denk dat de inzertbaarheid hier in de EU eerder klein is voor dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
[...]

[Afbeelding]

De 4e is daarom besteld.
@Akuma2000
Je geeft aan dat de bovenste batterij rechts een minder sterk wifi signaal heeft.
Maar als stapelen leidt tot (gedeeltelijke) afscherming van de antenne in een van de accu’s in de stapel zou je dan niet eerder verwachten dat de onderste batterij het slechtere wifi signaal heeft.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 11:49

Canis Lupus

Vosbot

Na 3 weken supertevreden draaien met 1 batterij, en gemiddeld alsnog meer dan 7kWh terugleveren, maar ook meer dan 3kWh van het net afnemen, zonet een tweede batterij besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYKhRTUhtGchaI1w3xfY9MdlZ-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W61IMKJ2SgjUcBzRuVWpIqpK.png?f=fotoalbum_large

Nu nog even een elektricien zoeken om een aparte groep op zolder aan te laten leggen, zodat ik ook met 2x800W kan ontladen :)
(2 batterijen kan wel op 1 groep zag ik met de 800W ontlaadbeperking)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canis Lupus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:50:
Na 3 weken supertevreden draaien met 1 batterij, en gemiddeld alsnog meer dan 7kWh terugleveren, maar ook meer dan 3kWh van het net afnemen, zonet een tweede batterij besteld.

[Afbeelding]

Nu nog even een elektricien zoeken om een aparte groep op zolder aan te laten leggen, zodat ik ook met 2x800W kan ontladen :)
Het hangt af van de maximale belasting door andere gebruikers op die groep. Als die nooit boven de 2000W komt voor een 16A groep dan kan je beide op de zelfde groep zetten en toch de beperking verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

hanev001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:59:
[...]

Het hangt af van de maximale belasting door andere gebruikers op die groep. Als die nooit boven de 2000W komt voor een 16A groep dan kan je beide op de zelfde groep zetten en toch de beperking verwijderen.
Je haalt volgens mij dingen door elkaar. De belasting van andere verbruikers heeft vooral te maken met het totale vermogen wanneer de batterijen aan het laden zijn.

Ontladen met andere ongezekerde verbruikers op de groep mag met maximaal 800W omdat je anders het risico loopt je groep te overbelasten zonder de zekering aan te spreken. In geval van een defect of kortsluiting oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 12-03-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:58
diedvdyk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:34:
Ook hier zojuist 1 van de batterijen offline in de app.
Als ik kijk is hij gewoon met mijn wifi verbonden.
Ik heb wat traces gemaakt met tcpdump.
Daaruit kan ik concluderen dat de batterij wel intern communiceert met mijn Home Assistant.
Hij heeft echter de verbinding met de Homewizard cloud verloren.
Lijkt me een bug in de software.
Het gebeurde nadat mijn batterijen roamden naar een ander wifi accespoint .
Na opnieuw pairen van de batterij is de cloud verbinding hersteld.

Conclusie:
De melding: De batterij is offline en heeft geen wifi verbinding is niet correct.
Het moet zijn: De batterij heeft zijn connectie met de Homewizard cloud verloren.
Dat is eigenlijk ook de conclusie die ik hier gesteld heb.
Gisterenavond ging het ineens weer mis, ding gaf rode leds terwijl toen ik nog niet thuis was alles werkte (volgens de app).
Toen ik thuis kwam ontlaadde de batterij en na min of 5 ja hoor rode leds, volgens modem was de batterij wel verbonden met modem zelf.
Opnieuw de batterij verbonden volgens de methode van homewizard en batterij ging weer vrolijk verder.

Daarna is het tot op heden goed blijven gaan.

Ik heb wel de 2.4 Ghz band de volle bandbreedte van 40 Mhz gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:12
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Gisterenavond ging het ineens weer mis, ding gaf rode leds terwijl toen ik nog niet thuis was alles werkte (volgens de app).
Toen ik thuis kwam ontlaadde de batterij en na min of 5 ja hoor rode leds, volgens modem was de batterij wel verbonden met modem zelf.
Opnieuw de batterij verbonden volgens de methode van homewizard en batterij ging weer vrolijk verder.

ik heb ze op 20mhz staan eigenlijk nooit problemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-ANWLSjL5aKXPdqAnUHV_qOGXM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QsNbctFpVadfwsDp8bdIRdLN.jpg?f=user_large
B mode weggelaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
[...]
...

Ugh nee.... zet het a.u.b. terug op 20Mhz. Je buren en WiFi-apparaten zullen je heel dankbaar zijn. Zie: https://www.cbtnuggets.co...e-20mhz-vs-40mhz-vs-80mhz

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 14-07 16:34
ivo1969 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Acces points heb ik nu zo staan dat het goed zou moeten zijn
Maar de v12 modem met zwarte schotels is een ramp, ik had de 2,4 ghz standaarden al aan gepast en bandbreedte verhoogd van 20 naar 40 MHZ.

Ik heb nog een V10 liggen, die maar eens totaal resetten en opnieuw aansluiten en daarna een voor een de schotels via utp kabel aansluiten
De bandbreedte van 2,4 Ghz is niet het issue, door die te verhogen van 20 naar 40 zal je de dekking negatief beinvloeden. (al zou een 2.4 meer dan genoeg dekking moeten kunnen bieden)

Ik gebruik ook de KPN V12 Experiabox met de zwarte superwifi's en ik heb geen issues.

Ik heb alle IOT op het extra-wifi SSID van de experiabox zitten, die is alleen 2,4 Ghz, de 5 Ghz staat uit. Zet 2,4Ghz werkt alleen met B/G/N aan en zet de 5Ghz uit van de Extra-wifi. Zet de bandbreedte op 20 Mhz,
Dit zorgt voor het sterkste signaal /dekking op 2,4Ghz.

De "standaard" Wifi wel 2,4 en 5 Ghz en heeft de normale clients.

Zet de IP's van IOT devices zoals van HW bijvoorbeeld "vast" d.m.v. een DHCP reservering

Zorg voor een "redelijke" afstand tussen de devices en de wifizender, een wifi zender heeft een veel slechter signaal direct bij de zender zelf dan op 3 meter afstand.

Welke FW draait op de V12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
[...]

40 Mhz gaat je niet helpen.
Het is niet een sterker signaal , alleen een breder signaal dat meer ontvankelijk is voor interferentie.
En bovendien kunnen veel IOT apparaten daar slecht mee omgaan.

Ik ben er bijna zeker van dat het probleem in ip stack van de batterij zit en niet in onze wifi.
Ik gebruik trouwens Unifi accesspoints en heb overal prima dekking.

[ Voor 8% gewijzigd door diedvdyk op 12-03-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Je haalt dingen door elkaar. De belasting van andere verbruikers heeft vooral te maken met het totale vermogen wanneer de batterijen aan het laden zijn.

Ontladen met andere ongezekerde verbruikers op de groep mag met maximaal 800W omdat je anders het risico loopt je groep te overbelasten zonder de zekering aan te spreken. In geval van een defect of kortsluiting oid.
Dat kan niet kloppen. Als dat een probleem zou zijn zou ook 800W niet kunnen. Kortsluting is kortsluiting of dat nu met 800W of met 1600W gebeurd.

Ik heb altijd begrepen dat er voor gezorgt moet worden dat je de bekabeling niet overbelast en dat zou kunnen als je zoveel gebruikers hebt dat je de volle 3600W afneemt via de zekering plus wat je daar van de batterij aan toevoegt. Ik vind zelfs dat het toegestane bijplaatsen van 800W niet zou moeten plaatsvinden als je dat vermogen niet permant vrij hebt op die 3600W. Of met andere woorden mijn benadering is zelfs veiliger dan wat HW en de regelgeving toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ik heb onlangs nog contact gehad met ABB over gebruik van deze op zich mooie 4-voudige WCD (ik heb zelf ook meerdere van deze in gebruik) en kreeg daar het advies (specifiek voor deze gebruikscase) niet meer dan 2 stekkers met PiB te gaan gebruiken, dit ivm met de mogelijk toch hoge continue belasting die zou kunnen optreden. Het advies was als je toch 4 van deze PiB willde plaatsen (ik moet dit advies nog hier op tweakers gaan plaatsen) om gebruik te maken van 2 2-voudige WCD van dezelfde productgroep en daar wat afstand tussen te laten. ik verwacht circa 15cm zou waarschijnlijk al voldoende te zijn.
Het moet ook gezegd worden dat hier @peterbier gelijk had met zijn stelling dat een contiue belasting voor deze 4-voudige WCD toch te veel zou kunnen zijn.
Dus bij deze gemeld; ABB raad het volledig gebruik van alle 4 WCD in combinatie met een PiB af.
ik zou in ieder geval je huidige situatie proefondervindelijk in de gaten te houden, wordt deze echter te warm kun je dus meter deze omzetten naar een 2 keer 2-voudige ABB uitvoering.
Top! Bedankt voor de waarschuwing! Ik meende me herinneren dat deze stekkerdoos 2 x fase en 1 x nul had. Zou dat niet eenvoudig opnieuw te bekabelen zijn naar 4 + 4? Maar inderdaad warmte ontwikkeling blijft, 4 samen wordt te warm na een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canis Lupus schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:50:

[Afbeelding]

je kunt afhankelijk van de overige verbruikers zelfs meer dan 2 PiB op één groep zetten, zolang dat je zorgt dat alle aansluitwaarden opgeteld van die groep onder 3680W blijven zit je goed.
Wil je echter ook meer dan die 800W ontladen zul je beter naar een eigen groep moeten gaan. plaats dan ook direct ip van een IA een alamat, daarmee heb je ook direct een volledige onafhankelijkheid met andere groepen die op de zelfde aardlek aangesloten zijn. kijk ook of je bv voor je aardlek nog wel groepen vrij hebt, maximaal mogen er 4 groepen op één aardlek aangesloten zijn. een losse aardlek is duurder dan een alamat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Top! Bedankt voor de waarschuwing! Ik meende me herinneren dat deze stekkerdoos 2 x fase en 1 x nul had. Zou dat niet eenvoudig opnieuw te bekabelen zijn?
Volgens mij wel, ik heb er nog een liggen, zal eens gaan kijken. Maar je verander daar niets aan de termische belasting, voor de gebruikte bekabeling is dat namelijk geen probleem (2,5mm2)

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 12-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Dat kan niet kloppen. Als dat een probleem zou zijn zou ook 800W niet kunnen. Kortsluting is kortsluiting of dat nu met 800W of met 1600W gebeurd.
sorry, maar kortsluiting is wat anders dan overbelasting en dat is weer wat anders dan een lekstroom (aardlek).
Het probleem ligt er in dat je eigenlijk levering en verbruik niet op één groep zou willen hebben juist omdat daar de werking van de zekering niet op gebaseerd is en je dus de kans loopt dat deze bij een overbelasting niet werkt. Door een mogelijke levering binnen een normale verbruiksgroep te minimaliseren voorkom je dat probleem zo veel mogelijk.
Een PiB is daarbij ook nog een speciaal geval omdat deze namelijk zowel een verbruiker (tijdens laden) is maar ook een een levernacier is (tijdens ontladen).
Dat probleem los je op door de PiB een volledig eigen groep te geven zodat er zowel tijdens de beide fases de belasting in lijn loopt en in beide gevallen de zekering op een juiste wijze kan gaan werken.
Ik heb altijd begrepen dat er voor gezorgt moet worden dat je de bekabeling niet overbelast en dat zou kunnen als je zoveel gebruikers hebt dat je de volle 3600W afneemt via de zekering plus wat je daar van de batterij aan toevoegt. Ik vind zelfs dat het toegestane bijplaatsen van 800W niet zou moeten plaatsvinden als je dat vermogen niet permant vrij hebt op die 3600W. Of met andere woorden mijn benadering is zelfs veiliger dan wat HW en de regelgeving toelaat.
Bekabeling is ookafhankelijk van de afstand, en in Nederland gebruikelijke 2,5mm2 is voor 16A voor normale afstanden ruim afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

2,5mm² mag belast worden tot ca. 20A nominaal. Daar kom je net niet aan met een 16A zekering plus 800W invoeding. Maar met 1600W wel. Je kan dan dus over de max. belasting heengaan zonder dat de zekering ingrijpt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dotternetta
Haha, daar gaan we weer! (ook mijn schuld)

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 12-03-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
Zijn er hier nog andere mensen die een ticket open hebben staan? Ik zit al sinds zaterdag met een E441 error code maar nog geen enkele response naast alle 'gesprekken' met de bot. Misschien ben ik gewoon ongeduldig, maar ik dacht mij te herinneren dat paar weken geleden deze afhandeling (met swappen van batterij) veel sneller ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-07 16:38
[...]

Maar als ik elke PB op een andere groep inplug, waar het totale verbruik niet boven de 2000w uitkomt kan je ook ontgrendelen toch? Ik heb bijvoorbeeld een groep waar enkel de diepvries opzit of enkel de sectionaalpoort. Dan kan ik toch op elk van die groepen 1 PB bijsteken en deze laten ontladen met 1600w correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:41:
[...]
sorry, maar kortsluiting is wat anders dan overbelasting en dat is weer wat anders dan een lekstroom (aardlek).
Het probleem ligt er in dat je eigenlijk levering en verbruik niet op één groep zou willen hebben juist omdat daar de werking van de zekering niet op gebaseerd is en je dus de kans loopt dat deze bij een overbelasting niet werkt. Door een mogelijke levering binnen een normale verbruiksgroep te minimaliseren voorkom je dat probleem zo veel mogelijk.
Een PiB is daarbij ook nog een speciaal geval omdat deze namelijk zowel een verbruiker (tijdens laden) is maar ook een een levernacier is (tijdens ontladen).
Dat probleem los je op door de PiB een volledig eigen groep te geven zodat er zowel tijdens de beide fases de belasting in lijn loopt en in beide gevallen de zekering op een juiste wijze kan gaan werken.
Maar dat punt maak ik nu juist. Als dat als een risico wordt gezien dat zou het invoeden compleet verboden moeten zijn als dat niet via een gezekerde aansluiting gaat.

Gezien het feit dat zo'n verbod niet bestaat en dat invoeding van 800W per apparaat is toegestaan ( er is nergens vastgelegd dat je niet meer dan 1 apparaat mag hebben) wordt dat risico blijkbaar als laag of niet bestaand beschouwd.

Het toepassen van 2 batterijen maakt dat dan niet anders dan het gebruik van slechts 1 batterij. Het risico hoe groot of klein dat ook mag zijn blijft het zelfde. Zeker als je bedenkt dat het 2 gescheiden apparaten zijn en dat het extreem onwaarschijnlijk is dat ze allebei op het exact het zelfde moment een kortsluiting probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-07 11:49

Canis Lupus

Vosbot

RaVenXeoN schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Maar als ik elke PB op een andere groep inplug, waar het totale verbruik niet boven de 2000w uitkomt kan je ook ontgrendelen toch? Ik heb bijvoorbeeld een groep waar enkel de diepvries opzit of enkel de sectionaalpoort. Dan kan ik toch op elk van die groepen 1 PB bijsteken en deze laten ontladen met 1600w correct?
Dat klopt inderdaad, noemt HW ook op z'n website als mogelijkheid, wel met de kanttekening dat in die gevallen (als er nog wel andere WCDs zijn bv) nooit 100% controle is op wat er op zo'n groep gebruikt.
Vandaar het advies van HW om volledige controle te houden met een aparte groep.
Er zijn andere manieren om ‘veilig’ meerdere batterijen te installeren en te ontgrendelen, maar de kans op gebruikersfouten is hierbij significant hoger en wordt daarom niet door ons geadviseerd.
Je kan bijvoorbeeld batterijen over verschillende groepen verdelen en ontgrendelen. Dit is veilig, maar grotere kans op fouten. Weet de gebruiker bijvoorbeeld met zekerheid dat dit aparte groepen zijn en dat dit zo blijft?

Je kan rekening houden met het maximale vermogen dat al op de groep aanwezig is, maar dit heeft een nog hoger risico want er is doorgaans geen controle over alles wat in elk stopcontact gaat - en/of dit niet door een obscure fout of storing veel meer vermogen trekt dan verwacht.

Vergelijk het met 120 rijden op een 50 weg, als er niemand anders rijd kun je dat misschien veilig vinden, of als professioneel coureur ‘kan’ het veilig. Maar er staan geen vangrails langs de weg en mogelijk heeft het asfalt een langere remweg of gedrag dan de bestuurder rekening mee houdt.

Onze ervaring leert dat de meeste mensen de risico's niet volledig kunnen inschatten of overzien (soms zelfs installateurs niet).

Daarom blijft ons advies hetzelfde, ontgrendel alléén als er geen andere apparaten op de groep zitten. Ontgrendel je toch ondanks bovenstaande adviezen, dan is dat op eigen risico, net als 120 rijden op de 50 weg. Het heeft geen invloed op de garantie, maar wel op de veiligheid van je woning.
Bron: https://helpdesk.homewiza...eerdere-plug-in-battery-s

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SlayaStone schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:48:
Zijn er hier nog andere mensen die een ticket open hebben staan? Ik zit al sinds zaterdag met een E441 error code maar nog geen enkele response naast alle 'gesprekken' met de bot. Misschien ben ik gewoon ongeduldig, maar ik dacht mij te herinneren dat paar weken geleden deze afhandeling (met swappen van batterij) veel sneller ging.
HW gaf eerder deze week wel aan dat het druk is en dat je géén extra vragen moet stellen aan de bot: HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Als je tegen de bot iets zegt sluit je weer achteraan bij de rij, alsof je net een nieuw probleem hebt ingestuurd. Zodra de bot zegt dat een medewerker contact met je zal opnemen moet je stoppen met praten en niet een dag later chatten dat je nog op een antwoord wacht :) Is zoiets misschien bij jou het geval?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
Gizz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:59:
[...]

HW gaf eerder deze week wel aan dat het druk is en dat je géén extra vragen moet stellen aan de bot: HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Als je tegen de bot iets zegt sluit je weer achteraan bij de rij, alsof je net een nieuw probleem hebt ingestuurd. Zodra de bot zegt dat een medewerker contact met je zal opnemen moet je stoppen met praten en niet een dag later chatten dat je nog op een antwoord wacht :) Is zoiets misschien bij jou het geval?
Dat zou kunnen, ik had nog wat extra informatie opgestuurd vanwege nieuwe foutmeldingen maar daar ging de bot zelf flink van hallucineren. We wachten geduldig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:47:
Haha, daar gaan we weer! (ook mijn schuld)

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
sorry, nee dit gaat juist wel over de HW PiB, tenzij je graag een versie wilt hebben die via WiFi-stroom gaat lopen, want dan hoef je geen zorgen over WCD, bekabeling en een zekering te maken.
Je loopt echter wel tegen een heel klein probleemje aan, die WiFi-stroom zul je wel eerst nog moeten ontdekken, in de makrt zetten. Mogelijk dat ome Philips daar iets in ziet :?
dus ma vragen en antwoorden die heel specifiek over hoe sluit je de HW PiB aan is gewoon geheel on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SlayaStone schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Dat zou kunnen, ik had nog wat extra informatie opgestuurd vanwege nieuwe foutmeldingen maar daar ging de bot zelf flink van hallucineren. We wachten geduldig af.
Jup, blijkbaar heb je AI en AI maar ik heb toch nog liever HI, dat blijkt toch veel beter te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-07 19:52
Yihaaa schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:11:
[...]

Kan het ook met Enphase en dan dus via HA?
Ben ik niet mee bekend.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
[...]

sorry, nee dit gaat juist wel over de HW PiB
Waarom? De hele discussie over 800W invoeden op een bestaande groep en wat bekabeling en wcd's aankunnen, overbelasting en kortsluiting geldt voor elke plug-in batterij, micro-omvormer etc. De 800W van de HW-batterij is geen bijzondere 800W die de situatie uniek maakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gizz schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Waarom? De hele discussie over 800W invoeden op een bestaande groep en wat bekabeling en wcd's aankunnen, overbelasting en kortsluiting geldt voor elke plug-in batterij, micro-omvormer etc. De 800W van de HW-batterij is geen bijzondere 800W die de situatie uniek maakt :)
klopt, alleen gaat dit topic blijkbaar juist wel alleen over de HW PiB, daarom ook mijn verwijzing naar de HW PiB.
Maar je hebt helemaal gelijk, dit is natuurlijk voor elke 800W PiB van toepassing, daarom ook die beperking, gewoon om het voor een leek (= normale consument) ook gewoon veilig te houden. Vergeet aub niet dat de meeste tweakers hier ook gewoon een leek in de zin van de normering zijn, ookal denken sommige van niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 24-06 17:27
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:45:
[...]

De SE inline meter is in feite niets meer dan wat je eigenlijk (min of meer) ook met HW P1 dongel en slimme stekkers kunt doen, helaas werkt dat dus met een HW PiB niet, daarvoor heb je dan wer een dure SE batterij nodig die direct aan je omvormer hangt.
Dat is mn bedoeld voor situaties zonder slimme meter en ik denk dat de inzertbaarheid hier in de EU eerder klein is voor dit soort dingen.
Juist nu de terugleverboetes bijna gelijk zijn aan de terugleververgoedingen lijkt de Solar Edge oplossing heel geschikt.

Als we het dan toch over feature requests hebben zou ik eerder @HomeWizard_NL willen vragen om een dynamische omvormer voor zonnepanelen te ontwikkelen met juist dat gedrag. Of een kastje ontwikkelen dat dynamische omvormers kan aansturen maar dynamische omvormers zijn nog niet zo dik gezaaid....

Zodra de batterij vol is de output van de omvormer gelijk laten zijn aan de vraag van de woning. Twee van de drie benodigde componenten zijn er al: de batterij en de P1-meter. Laat de P1-meter de output van de omvormer bepalen.

Ja, veel nieuwe installaties zullen er niet meer verkocht worden. Maar de vervangingsmarkt voor omvormers is enorm. De installatie hier bijvoorbeeld is alweer bijna 15 jaar oud, die omvormer gaat binnenkort sneuvelen. En de komende jaren zullen de aantallen oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 18:15
Is er een update van de aktuele tijdlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurtleRuby
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-07 20:20
Op 17 April 2025 worden plug-in apparatuur in België ook mogelijk na homologatie door diverse instanties zoals synergrid. Hoe staat het met de Homewizard thuisbatterij voor België? Is de homologatie reeds in orde?Gaan we vanaf 17 april effectief kunnen bestellen en wat gaat de mogelijke levertermijn zijn? Ik veronderstel dat de aanschaf procedure analoog zal zijn met deze in Nederland.

@HomeWizard_NL kan je hier wat meer info voor de Belgen geven aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Juist nu de terugleverboetes bijna gelijk zijn aan de terugleververgoedingen lijkt de Solar Edge oplossing heel geschikt.

Als we het dan toch over feature requests hebben zou ik eerder @HomeWizard_NL willen vragen om een dynamische omvormer voor zonnepanelen te ontwikkelen met juist dat gedrag. Of een kastje ontwikkelen dat dynamische omvormers kan aansturen maar dynamische omvormers zijn nog niet zo dik gezaaid....

Zodra de batterij vol is de output van de omvormer gelijk laten zijn aan de vraag van de woning. Twee van de drie benodigde componenten zijn er al: de batterij en de P1-meter. Laat de P1-meter de output van de omvormer bepalen.

Ja, veel nieuwe installaties zullen er niet meer verkocht worden. Maar de vervangingsmarkt voor omvormers is enorm. De installatie hier bijvoorbeeld is alweer bijna 15 jaar oud, die omvormer gaat binnenkort sneuvelen. En de komende jaren zullen de aantallen oplopen.
Dan zou dus de P1 dongle via de API ook de SE omvormer (en andere) moeten kunnen aansturen, ik weet niet of dat wel door SE wordt toegestaan. met de huidige API wordt alleen de informatie vanuit SE gehaald.
Je zit dan ook nog met het hele beveiligingsvraagstuk, want dat zal dan op een veel hogerniveau gebracht moeten worden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:04:
[...]

sorry, nee dit gaat juist wel over de HW PiB, tenzij je graag een versie wilt hebben die via WiFi-stroom gaat lopen, want dan hoef je geen zorgen over WCD, bekabeling en een zekering te maken.
Je loopt echter wel tegen een heel klein probleemje aan, die WiFi-stroom zul je wel eerst nog moeten ontdekken, in de makrt zetten. Mogelijk dat ome Philips daar iets in ziet :?
dus ma vragen en antwoorden die heel specifiek over hoe sluit je de HW PiB aan is gewoon geheel on-topic.
Ik ben het met je eens hoor, maar ben al een paar keer teruggefloten. Het gemak van van een stekker accu is gelijk het gevaar. Ik heb het proces van vrijgeven nog niet doorlopen en vraag me af hoe HW dit afdekt als iemand zijn huis afbrand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
De batterij staat.

voor alle meterkast twijfelaars: dit gaat prima.
Hier m'n verbruik, uitgezet tegen de temperatuurmeting binnen de meterkast (gemeten 15 cm boven de homewizard batterij).
(deze metrics zijn beschikbaar omdat ik zelf ook liever safe than sorry zit, temperatuursensor met een notificatietrigger op 40c en een rookmelder)
De meterkast-kast heeft een dichte deur zonder ventilatie, wel een kier aan de onderkant van de deur. De batterij staat op een vaste plank boven mijn elektrische aansluitingen, en voldoet aan de norm vrije ruimte rondom.

in de grafiek wisselt mijn verbruik sterk: twee dagen waarin ook de elektrische auto aan de lader heeft gehangen, volle bak 800w totdat ie leeg was (jeej 100% eigen gebruik).

conclusie: hij wordt minder warm met laden dan met ontladen (absoluut getal, maar de laadcyclus warmt de meterkast natuurlijk al wat op) en hij pompt er een ruime tien graden bij. deze temp verlies ik weer richting de volgende laadcycli (binnentemp is hier 19.5, en daar valt hij ook naar terug)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3Yb1eFswFa0I9LidciFz-cuxlY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ANkGZPvXYPVVkWVRBx9BGyyj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nVzJWjnmNCFnvQRCGlrjhyspnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYPSfuwgZqcN3GHzbZ0sTRul.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door dyrc op 12-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
diedvdyk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:21:
[...]

40 Mhz gaat je niet helpen.
Het is niet een sterker signaal , alleen een breder signaal dat meer ontvankelijk is voor interferentie.
En bovendien kunnen veel IOT apparaten daar slecht mee omgaan.

Ik ben er bijna zeker van dat het probleem in ip stack van de batterij zit en niet in onze wifi.
Ik gebruik trouwens Unifi accesspoints en heb overal prima dekking.
Oke duidelijk, tja ik kan alleen analyseren en soms wat dingen uit proberen.
Maar als ik naar de tandarts ga , kan ik wel aangeven welke kies er zeer doet, ze zou mij een boor en vulmiddel kunnen geven , maar dat gaat mij niet lukken .

Wat ik wil zeggen is ben verder niet technisch genoeg onderlegd, maar wat je hier uitlegt kan ik begrijpen en is dus helaas ook niet de oplossing.
Bereik van de punten is ook meer dan voldoende en heb er 3 waarvan ik er 2 bekabeld heb.

Blijf het zelf jammer vinden dat een utp aansluiting niet tot mogeliikheid bestaat, dan was het hier zo gepiept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
dyrc schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:31:
De batterij staat.

Hier m'n verbruik, uitgezet tegen de temperatuurmeting binnen de meterkast (gemeten 15 cm boven de homewizard batterij).
(deze metrics zijn beschikbaar omdat ik zelf ook liever safe than sorry zit, temperatuursensor met een notificatietrigger op 40c en een rookmelder)
De meterkast-kast heeft een dichte deur zonder ventilatie, wel een kier aan de onderkant van de deur. De batterij staat op een vaste plank boven mijn elektrische aansluitingen, en voldoet aan de norm vrije ruimte rondom.

in de grafiek wisselt mijn verbruik sterk: twee dagen waarin ook de elektrische auto aan de lader heeft gehangen, volle bak 800w totdat ie leeg was (jeej 100% eigen gebruik).

conclusie: hij wordt minder warm met laden dan met ontladen (absoluut getal, maar de laadcyclus warmt de meterkast natuurlijk al wat op) en hij pompt er een ruime tien graden bij. deze temp verlies ik weer richting de volgende laadcycli (binnentemp is hier 19.5, en daar valt hij ook naar terug)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe dit gaat als het zomer is. Ik ga de meterkast actief ventileren met oa zo'n leuk bimetaal thermostaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO08ACVFmcguP8hZxnkMSJfADzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNaalILRamUV9Jyfl2gBovv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:12
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Ben benieuwd hoe dit gaat als het zomer is. Ik ga de meterkast actief ventileren met oa zo'n leuk bimetaal thermostaatje:

[Afbeelding]
kijk eens op ali en zoek naar de STC 1000
digitaal instelbaar.

wat goedkoper de w1209 ook op ali

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 12-03-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
SpikeHome schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:01:
[...]

kijk eens op ali en zoek naar de STC 1000
digitaal instelbaar.

wat goedkoper de w1209 ook op ali
Dank! Ook leuk!
Ik hou het wat simpeler, alles 5V, 1 usb voeding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-07 08:28
Hi
Ik heb de batterijen en de HW display.
In de app, "nu" tab, zie ik de huidige situatie van P1 en van de batterijen. Op de display zie ik de huidige situatie van P1 (W), maar ik kan niet vinden hoe de huidige situatie (W) van de batterijen te tonen, behalve de percentage.
Ik mis iets, of is misschien niet mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iceman314 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:26:
Hi
Ik heb de batterijen en de HW display.
In de app, "nu" tab, zie ik de huidige situatie van P1 en van de batterijen. Op de display zie ik de huidige situatie van P1 (W), maar ik kan niet vinden hoe de huidige situatie (W) van de batterijen te tonen, behalve de percentage.
Ik mis iets, of is misschien niet mogelijk?
Zo ver mij bekend is dat (nog) niet mogelijk.
Als ik eerlijk ben vind ik dit een echte misser in het concept van HW,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
hanev001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Zeker een misser, ik heb een poosje geleden aan HW gevraagd of ik er dan maar een kWh meter tussen moet doen maar ze gaven aan dat het er wel komt maar wanneer kunnen ze niet zeggen 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:05
hanev001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:32:
[...]

Kwestie van een update.. Ik kreeg laatst nog een enquête waarop ik wensen aan kon geven...

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-07 18:27
fikkie123 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:16:
Kan HW geen samenwerking aangaan met de 'zonnepaneelboeren' (in mijn geval solaredge) om in 2027 op NOM te gaan sturen? Dus ook de vermogens vd omvormers zonnepanelen terugdraaien bij een overschot? HW Batterij zou een mooie 'nobreak' installatie kunnen zijn om snel te kunnen schakelen tussen diverse energie stromen.
Wat ik inderdaad bedoelde is dat, in samenwerking met de HW batterijen, ook de omvormer zonnepanelen NOM gaat regelen in 2027. Dus de energie in je huis gebruiken (EV, verwarmen, koelen, koken, wassen, batterijen, enz) en als er dan nog een overschot is het vermogen van de zonnepanelen omvormer knijpen zodat je NOM blijft. Blijven de TLK minimaal.
Als er snel geschakeld zou moeten worden zou de HW batterij even kunnen voeden/opladen totdat de omvormer zonnepanelen het juiste niveau bereikt heeft.
Mijn SE omvormer is al verbonden met het internet want de opwekcijfers zijn via de app te zien.

Ik zie daarin de HW batterij als een snelle schakelaar om te laden of te leveren om zo dicht mogelijk bij NOM te blijven. In de zomer met een overschot aan zon en korte nachten zou je een deel van een batterij kunnen reserveren voor het laden/ontladen schakelingen. Na inleren zou het systeem kunnen 'weten' hoeveel energie je ter overbrugging nodig zou hebben. Integratie met lokale AI?

Als er dan uiteindelijk wel leveranciers zijn die 'groen' willen zijn en blijven en een acceptabel bedrag zouden willen betalen per teruggeleverde kW dan kan je het altijd weer het terugleveren aanzetten.

Zo iets maar dan met de HW batterij en alleen voor eigen gebruik: https://www.solaredge.com...dynamisch-energiecontract

[ Voor 5% gewijzigd door fikkie123 op 12-03-2025 16:15 . Reden: toevoegen SE methode van dynamische teruglevering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Oke duidelijk, tja ik kan alleen analyseren en soms wat dingen uit proberen.
Maar als ik naar de tandarts ga , kan ik wel aangeven welke kies er zeer doet, ze zou mij een boor en vulmiddel kunnen geven , maar dat gaat mij niet lukken .

Wat ik wil zeggen is ben verder niet technisch genoeg onderlegd, maar wat je hier uitlegt kan ik begrijpen en is dus helaas ook niet de oplossing.
Bereik van de punten is ook meer dan voldoende en heb er 3 waarvan ik er 2 bekabeld heb.

Blijf het zelf jammer vinden dat een utp aansluiting niet tot mogeliikheid bestaat, dan was het hier zo gepiept
Als mijn vermoeden juist is dat de batterij na een onderbreking van de wifi wel weer connect aan de wifi maar moeite heeft om de cloud weer in te schakelen zal je nog steeds dezelfde problemen ondervinden met een utp connectie.
Alleen zal dat minder opvallen omdat een utp connectie natuurlijk veel minder vaak onderbroken zal worden. (Denk aan een router reboot etc)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Akuma2000
LongTimeAgo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:50:
@Akuma2000 Ik wil geen zeikert zijn, want deze setup ziet er spectaculair en tof uit :D
maar ik weet niet of het handig is om de batterijen 'naast' elkaar te zetten op deze manier? (Eerlijke vraag)
Ik heb gemerkt dat de batterij aan de 'linkerkant' warmte lucht uitblaast en volgens mij vanaf de rechterkant koele lucht aanzuigt.

Kan dit geen kwaad? Ik zit ook te twijfelen aan een tweede an kan niet stapelen, maar wel naast elkaar zetten.
crryp schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:56:
[...]

Ik zou de onderste iets verder van elkaar zetten. Zo zuigt de linker de warmte aan van de rechter.
Er komt toch best wat warme lucht uit de voorkant, ik heb ze nu 90 graden gedraaid, zodat alle batterijen de warme lucht naar voren kunnen blazen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4izmo0srZycz9DgIT0wJCVeAbk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pZAuafktJvhWLfCodhoxV1lP.jpg?f=user_large
Aardedraadje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Het ligt niet aan het stapelen in ieder geval. Ik heb twee stapels van twee en slechts één batterij die afentoe een lage signaalsterkte (ca. 60% t.o.v. 90+%) aangeeft. Doet het verder wel consequent goed.
Nu ik de batterijen 90 graden gedraaid heb, heeft ie een signaalsterkte van +80%! Dat is dus zo ook opgelost :)
Wel een erg gevoelige antenne, dat een beetje verplaatsing zoveel kan schelen...
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:56:
[...]

MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:37:
[...]

De drie batterijen zijn aantal uur aan het laden met 2000~2400W en zitten nu op +/- 90% lading.
Uit de batterijen komt best wel warme lucht.
De wandcontactdoos (en stekkers+snoeren) voelen niet warm aan, gewoon koel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
De wandcontactdoos (en stekkers+snoeren) voelen niet warm aan, gewoon koel :)
En je aardlekautomaat? Ik neem aan dat ze op een aparte groep zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
dyrc schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:31:
De batterij staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke info, dank, je meet dus ca. 10 graden opwarming, maar mijn meterkast is al 27 graden zonder een batterij oid. Dus komt dan richting 40 graden vrees ik, zeker met twee. 8)7
En bevindt zich in de gang, belangrijke vluchtweg. Dus geen PiB in mijn meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Ik ben het met je eens hoor, maar ben al een paar keer teruggefloten. Het gemak van van een stekker accu is gelijk het gevaar. Ik heb het proces van vrijgeven nog niet doorlopen en vraag me af hoe HW dit afdekt als iemand zijn huis afbrand.
Helaas voor die persoon waar dit gebeurt is dat geheel voor eigen rekening. mog sterker als de verzekering hier achterkomt dat het niet conform eisen is (bv NEN1010 ed) en ze zijn in staat dit hart te maken met bewijs dan rooks die beste kerel mogelijk ook nog een zeer zware pijp.
Een verzekering kan in dergelijke gevallen namelijk zijn hande ner van af trekken of maar deels uit betalen, en dan zit je mooi.
Ik weet dit is met een heleboel mits en maren maar ik weet wel dat dit wel gebeurt (een verzekering zal dat nooit aan de grote klok hangen).
dus zorg gewoon dat je je zaken op orde hebt, en vergeet niet dat je als je deze niet vrijschakeld je er wel ook langer mee kunt gaan doen, want laten we eerlijk zijn de beschikbare 2,1 kWh maal twee (bij 2 units) is dan wel na ruim 2,5 uur leeg :(, bij de 800W limiet doe je er al 5 uur en 15 minuten over, dus als je niet continu 800W nodig hebt in de nacht kom je met twee units wel de nacht mee door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Helaas voor die persoon waar dit gebeurt is dat geheel voor eigen rekening. mog sterker als de verzekering hier achterkomt dat het niet conform eisen is (bv NEN1010 ed) en ze zijn in staat dit hart te maken met bewijs dan rooks die beste kerel mogelijk ook nog een zeer zware pijp.
Een verzekering kan in dergelijke gevallen namelijk zijn hande ner van af trekken of maar deels uit betalen, en dan zit je mooi.
Ik weet dit is met een heleboel mits en maren maar ik weet wel dat dit wel gebeurt (een verzekering zal dat nooit aan de grote klok hangen).
dus zorg gewoon dat je je zaken op orde hebt, en vergeet niet dat je als je deze niet vrijschakeld je er wel ook langer mee kunt gaan doen, want laten we eerlijk zijn de beschikbare 2,1 kWh maal twee (bij 2 units) is dan wel na ruim 2,5 uur leeg :(, bij de 800W limiet doe je er al 5 uur en 15 minuten over, dus als je niet continu 800W nodig hebt in de nacht kom je met twee units wel de nacht mee door. :)
Je blijft die NEN stelling herhalen maar deze is niet van toepassing op bestaande bouw.
Van Wikipedia:"Het is namelijk niet zo dat een bestaande installatie te allen tijde op het niveau van de nieuwste NEN 1010-norm moet worden gebracht."

Dus een verzekeraar kan nooit claimen dat je niet aan die voorwaarde voldoet als het huis niet is gebouwd na de meeste recente aanpassing van de regeling. Ze kunnen hoogstens claimen dat deze moet voldoen aan de norm die van toepassing was tijdens de bouw en enige grote bouwkundige aanpassing die daarna is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akuma2000
dotternetta schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:12:
[...]

En je aardlekautomaat? Ik neem aan dat ze op een aparte groep zitten
Heb de warmte niet gecheckt in de meterkast, maar het zit inderdaad op een aparte groep, dat zal dus wel in orde zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 17:53
hanev001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Je blijft die NEN stelling herhalen maar deze is niet van toepassing op bestaande bouw.
Van Wikipedia:"Het is namelijk niet zo dat een bestaande installatie te allen tijde op het niveau van de nieuwste NEN 1010-norm moet worden gebracht."

Dus een verzekeraar kan nooit claimen dat je niet aan die voorwaarde voldoet als het huis niet is gebouwd na de meeste recente aanpassing van de regeling. Ze kunnen hoogstens claimen dat deze moet voldoen aan de norm die van toepassing was tijdens de bouw en enige grote bouwkundige aanpassing die daarna is gedaan.
Zullen we stoppen met deze nen1010 discussie?
Iedereen heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. Dat is altijd leidend….je wilt het tenslotte veilig doen. daarna komen regels als fallback.

Als iemand het perse onveilig wil doen, hij heeft er last van. Wij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Nee, dat klopt, allen bij een wezenlijke wijziging dus wel.
Maar daar gaat hier ook helemaal niet om het feit of iets aan de laatste nieuwe wijziging van de bv de NEN1010 is maar of iets gewoon ondeskundig en foutief is geplaatst cq vergeschakeld, en juist dat zou je dus wel kunnen krijgen met deze vrijschakeling, dat kan dus ook als je huis nog op basis van een oudere nen1010 is gebouwd. zo, nu weer terug on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
diedvdyk schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Als mijn vermoeden juist is dat de batterij na een onderbreking van de wifi wel weer connect aan de wifi maar moeite heeft om de cloud weer in te schakelen zal je nog steeds dezelfde problemen ondervinden met een utp connectie.
Alleen zal dat minder opvallen omdat een utp connectie natuurlijk veel minder vaak onderbroken zal worden. (Denk aan een router reboot etc)
hmm oke, maar vandaag gaat alles tot nu toe goed, maar als de batterij weer een rode led geeft, dan gewoon geduldig wachten tot batterij weer zelf contact heeft met de cloud? of handmatig dit alsnog te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:40:
[...]

hmm oke, maar vandaag gaat alles tot nu toe goed, maar als de batterij weer een rode led geeft, dan gewoon geduldig wachten tot batterij weer zelf contact heeft met de cloud? of handmatig dit alsnog te doen?
Ik heb nog geen berichten gezien van autoherstel bij de rode led maar ik kan ze gemist hebben.
Dus ik zou zeggen handmatig herstel via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gise schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Ik heb twee ervaringen uit het verleden; in mijn vorige woning waren er graaf werkzaamheden bij mij in de straat, deze raakten een kabel en we hadden geen stroom meer, na herstelwerkzaamheden en terugkeer van de stroom bleek m’n audio installatie de geest gegeven te hebben (ongeaarde C8 stekker in WCD)

Ik heb nu overal waar ik extra stopcontacten nodig heb (bureau / tv+audio) goeie stekkerdozen van brennenstuhl. Bij bilkseminslag is wel eens de overspanningsbeveiliging in de stekkerdoos uitgeslagen dus dan heeft dat toch geholpen lijkt me.
helaas niet, wil je gehele apparatuur goed beveiligd zijn heb je zowel een klaase 2 als een klasse 3 beveiliging nodig.
of deze stekkerdoosbeveiliging hieraan voldoet is een vraagteken, klasse 2 zowiezo niet, want die zit in je groepenkast. en de meeste die ik ken zeker in de onderste prijsklasse voldoet ook niet aan klasse 3. (bv de Premium-Protect-Line met overspanningsbeveiliging voldoet niet aan klasse 3), deze kan alleen beveiligen van een lekstroom.) zo en nu weer on-topic. ik wilde deze foutive hier niet zo laten staan. reactie hierover graag per dm om zo dit mooie topic niet onnodig te vervuilen. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 12-03-2025 17:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Graag aandacht voor de topic warning! Laten we ingrijpen van de mods voorkomen. :-)

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wever338
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-06 11:13
Misschien staat het al ergens maar kan ik het niet vinden.

Ik lees overal da5 als je meer wil ontladen dan 800W je de batterijen op een aparte groep moet zetten, dit is voor mij ook logisch.

Maar kan ik ook veilig meer dan 800W ontladen als ik bv 2 (3) baterijen op 2 (3) aparte fases aansluit? Dit zou toch ook veilig moeten zijn, of kan ik dan dde optie niet unlocken om meer dan 800 W te ontladen?

Alvast bedankt voor evt info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Hier net stond de batterij letterlijk te tik tak tik tak tikken , alsof er een klok erin zat ( geluid was van relais)
Ik heb maar iets van extra stroom aan gezet zodat batterij nu blijft ontladen ( want dat was het probleem : grens geval van wel of niet aanslaan ).

Maar dat getik tak was uiterst irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:24:
Hier net stond de batterij letterlijk te tik tak tik tak tikken , alsof er een klok erin zat ( geluid was van relais)
Ik heb maar iets van extra stroom aan gezet zodat batterij nu blijft ontladen ( want dat was het probleem : grens geval van wel of niet aanslaan ).

Waar staat je batterij? Ik heb hem op zolder staan dus hoor daar sws niets van. Wellicht hem op een andere locatie zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-07 19:08
wever338 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:18:
Misschien staat het al ergens maar kan ik het niet vinden.

Ik lees overal da5 als je meer wil ontladen dan 800W je de batterijen op een aparte groep moet zetten, dit is voor mij ook logisch.

Maar kan ik ook veilig meer dan 800W ontladen als ik bv 2 (3) baterijen op 2 (3) aparte fases aansluit? Dit zou toch ook veilig moeten zijn, of kan ik dan dde optie niet unlocken om meer dan 800 W te ontladen?

Alvast bedankt voor evt info.
Als jij zeker weet dat elke PIB/batterij op een eigen fase zit, is dat geen probleem.

[ Voor 76% gewijzigd door Vale Ouwe op 12-03-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Waar staat je batterij? Ik heb hem op zolder staan dus hoor daar sws niets van. Wellicht hem op een andere locatie zetten?
keuken / woonkamer daar staat de batterij, en dat ding soms tik dmv opladen of tikken van stoppen met opladen of een tik ivm ontladen dat is niet erg.
Maar dit was gewoon constant tik tak tik tak ..........

Het ging dus om grens geval van offline of stroom afleveren ,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
  • Laatst online: 06:43
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:24:

Bij mij staat die in de woonkamer, en heel af en tot ook het geschakel van de relais hoorbaar. Voor mij totaal niet storend. Dat is uiteraard subjectief en kan derhalve voor jou wel storend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
SniperEye schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Bij mij staat die in de woonkamer, en heel af en tot ook het geschakel van de relais hoorbaar. Voor mij totaal niet storend. Dat is uiteraard subjectief en kan derhalve voor jou wel storend zijn.
Nee normaal niet storend nee, maar als het nog sneller dan om de sec tik tak tik tak tik tak tik tak tik tak is dat is wel uiterst irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:02
De HomeWizard met de Zendure batterij.
Vaak gaat het goed maar soms werken ze ook voor een korte tijd tegen elkaar.
Conclusie ik kan het niemand aanraden om thuisbatterij te combineren van verschillende merken.
Er zal eventueel met aansluiting veel te doen zijn maar dit is mijn simpele test.
Zoals je ziet start HomeWizard eerder.
Zendure op NOM.
En uiteraard HomeWizard die NOM doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk-5YduNxmdxkJPDMF62DuE51rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JA8GtXdaDFyk8yD7LVBtEqE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:15
Gaat 4 batterijen altijd de max zijn? Of kan dit in de toekomst nog uitbreiden. Bv 4 via P1 meter en 4 via kWh meter? Ik weet dat er andere systemen zijn al dan niet met stekker met meer opslag maar vraag me dit toch af.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:30
Nou eerste dagje met de PiB, best goed gegaan.

Afgelopen nacht de halve lading van levering ontladen en vanochtend keurig gaan opladen.
Stapelwolken, dus tussentijds ontlaadde de batterij en dan weer opladen als de zon terug was.
Ook nog de vaatwasser laten draaien op afstand midden op de dag om de zonnepiek te benutten en de warmtepomp ging nog even aan, zodoende batterij weer stuk ontladen en einde middag is de batterij nog opgeladen tot 80% op de laatste zonnestralen, bij elkaar 3,3kwh afgevangen.

Al met al 7,1kwh intern gebruikt van de 8.4kwh opwek, de batterij heeft netjes gebufferd, en ik heb netto maar 1,4kwh van het net verbruikt (minus teruglevering van 1.3kwh).

Zonder batterij was ik niet aan deze getallen gekomen op een dag als vandaag, dus voor mijn een dikke duim omhoog zover.

Toch maar niet doorverkopen, wat ik eerst in gedachten had 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0Og58JosW3WWf-d4c9Ce7yl-GY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gRQx7czvpxMkToumFN581bAs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 12-03-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:05
rabero1985 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:03:
Gaat 4 batterijen altijd de max zijn? Of kan dit in de toekomst nog uitbreiden. Bv 4 via P1 meter en 4 via kWh meter? Ik weet dat er andere systemen zijn al dan niet met stekker met meer opslag maar vraag me dit toch af.
Het zal de max nu zijn, maar wie weet wat de toekomst brengt. Misschien komt er ooit een geupgrade P1 meter die meer verbindingen aan kan.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
ivo1969 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Nee normaal niet storend nee, maar als het nog sneller dan om de sec tik tak tik tak tik tak tik tak tik tak is dat is wel uiterst irritant.
Het gaat niet zozeer of dit geluid irritant is, maar dit lijkt me niet goed. Je hoort hier een relais schakelen. Continu schakelen zorgt ervoor dat die eerder slijt. Nu zal het niet direct defect gaan.

Maar dit is wel gek, ik dacht gelezen te hebben dat er een hysterese in de software zit zodat dit niet voor zou moeten komen (pas bij 30W schakelt hij in dacht ik gelezen te hebben)
Had je zo'n fluctuerende stroomvraag?
Pagina: 1 ... 51 ... 166 Laatste

Let op:

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.