Lekker zo'n koffiemachine die de batterij oplaadt, welk merk is dat?ivo1969 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
Ik kom hier dus op 75,86 % procent
En dat batterij rond 17.00 weer ff oplaadde komt omdat ik toen hier de koffiemachine een kop koffie liet maken
🙃 Klopt beetje krom beschreven.HE1 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:04:
[...]
Lekker zo'n koffiemachine die de batterij oplaadt, welk merk is dat?
Wat ik bedoelde batterij was 100 % geladen , en leverde stroom terug , toen ik koffie zette ging batterij gelijk naar 99% en laade weer een min a 10 - 15 bij tot weer 100% was.🙃
Juist de bedoeling bij NOM.ivo1969 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:33:
[...]
🙃 Klopt beetje krom beschreven.
Wat ik bedoelde batterij was 100 % geladen , en leverde stroom terug , toen ik koffie zette ging batterij gelijk naar 99% en laade weer een min a 10 - 15 bij tot weer 100% was.🙃
Koffie apparaat Trekt ook wel 1000~2000 watt met opwarming.
Dank! Ondertussen had ik ook nog even deze reactie: DCSBL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2" gevonden. Het is dus al eerder ter sprake gekomen.JanHenk schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:40:
[...]
API V1 (zonder auth) vraagt veel minder resources, dan v2. Zolang die nog actief is, kun je prima die gebruiken voor HA integratie. De standaard HW integratie gebruikt bij mijn weten ook nog API v1 voor wat betreft de P1 meter.
Geen problemen met 4 batterijen en de HA integratie dus
Het topic gaat soms wat te hard om bij te houden
Helemaal juist, in dit jaargetijde verbruik je in de avond en nachturen veel meer dat in de periode vanaf april tot oktober.Viper-NL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:52:
[...]
Verwarmen en koelen doe ik met airco's, ook 's nachts.
Daarom is om te kijken of je nu wel of niet een tweede cq derde batterij zou kunnen gebruiken juist deze periode waar je wel vaker deze vol krijgt en ook weer leeg in feite de verkeerde periode.
Het gemiddelde verbruik zal namelijk dadelijk, juist omdat je niet meer hoeft te verwarmen in de nacht, een heel stuk lager zijn. Dit is m’n voor huishouden die mbv een warmtepomp/airco verwarmen van toepassing.
Een beter moment om te beslissen of en hoeveel capaciteit je nodig hebt voor NOM bedrijf is dus niet nu maar wacht daarmee nog een a twee maanden, dan weet je ook zeker dat je een verstandige afweging kunt maken.
Uit de hier veel aangeven Posts zie je dat zeker in vergelijking tot de maanden december t/m februari je nu vaak namelijk zelfs met een batterij nog best veel teruglevering vanuit je zonnepanelen gaat krijgen en je thuis-batterij ook vrij snel leeg zal zijn, m’n door de eerder hierboven genoemde nu nog nodige verwarming.
De vraag die je echter zeker moet stellen of je deze vraag in de avond/nacht uren de komende maanden ook nog zult hebben, daarbij rekening houdend dat deze tijdsduur ook steeds korter gaat worden.
Nu al beslissen zou er wel eens er toe kunnen leiden dat je teleurgesteld gaat worden.
Je investering nu al terugverdienen is tot 2027 al zeker niet aan de orde, dat gaat pas vanaf 2027 beginnen, uiteraard zijn er natuurlijk nog vele andere mooie en goede argumenten om nu al daarmee van start te gaan.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ja zoiets was ik ook achter gekomen inderdaad. Nu dus nog voor proberen uit te zoeken of het verlies wat je hebt bij een grote omvormer die aan een lage vraag moet voldoen (=nacht verbruik) zo groot is dat het de duurdere pib van hw beter rechtvaardigt.alwind schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:06:
[...]
Het grootste nadeel van een hybride omvormer is dat het een hele grote omvormer is. Het klopt dat DC-DC laden minder verlies geeft dan de HW accu volladen. Maar....
Daarna is de omvormer van HW met max 800 watt weer veel efficiënter dan de hybride 3000/8000 watt omvormer. Daar maakt HW weer veel goed.
Onder de streep bepaald de grote van de hybride omvormer dus of de RTE beter is. Maar 300 watt uit een 5000 watt omvormer halen is niet best voor je RTE ook als is de rest DC
We hebben 2 ev's dus ik zou met de hybride variant de ev's vol kunnen proberen te krijgen/houden en als dat dan wel volgas kan (jammer genoeg wel weer 2 omvormstappen er tussen) dan wordt de rte weer anders natuurlijk.
Hoe reuze interessant ik dit onderwerp ook vind begint dit voor dit topic wellicht wat off topic te geraken.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Hallo allemaal, ik ben al even dit topic aan het volgen en ook al TS volledig gelezen. Ik heb een vraag;
Ik heb sinds 2 jaar een quatt en er komt binnenkort een 2e bij. Mijn verbruik is daardoor best wel hoog. Ik heb deze de hele dag op 20,5 graden staan. Mijn zonverbruik is niet zo hoog. Meeste zonuren zit ik op me werk en ik kom thuis als de zon onder gaat. Dan gebruik ik apparatuur om mijn maag te vullen (boven 2000watt)
/f/image/qRcBhcc8K62ekRuqLIWdwpkt.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kan je nú ongeveer je besparing berekenen? Want de batterij is zeg 3kwh wat je meer van je eigen verbruikt dan zonder?
Is het dan misplaatst om te zeggen: 3x0,30cent ongeveer is 0.90 cent wat je maximaal kan besparen als de dag genoeg zonnig is om hem op te laden. Las ergens dat je kan rekenen op 200 dagen? Wat mij veel lijkt..? Maar stel 150.
0,90x150=135. Maar dat klopt dan volgens mij ook niet want ik had ook geld gekregen als ik die 3kwh had terug geleverd, ook straks nadat salderen stopt. Zeg met terugleverboete dat je alsnog 10cent krijg? Dat maakt de reken som alweer: 0,60x150=90. Terug verdien tijd van 15 jaar.
Kan iemand hierin helpen?
Ik heb sinds 2 jaar een quatt en er komt binnenkort een 2e bij. Mijn verbruik is daardoor best wel hoog. Ik heb deze de hele dag op 20,5 graden staan. Mijn zonverbruik is niet zo hoog. Meeste zonuren zit ik op me werk en ik kom thuis als de zon onder gaat. Dan gebruik ik apparatuur om mijn maag te vullen (boven 2000watt)
/f/image/qRcBhcc8K62ekRuqLIWdwpkt.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kan je nú ongeveer je besparing berekenen? Want de batterij is zeg 3kwh wat je meer van je eigen verbruikt dan zonder?
Is het dan misplaatst om te zeggen: 3x0,30cent ongeveer is 0.90 cent wat je maximaal kan besparen als de dag genoeg zonnig is om hem op te laden. Las ergens dat je kan rekenen op 200 dagen? Wat mij veel lijkt..? Maar stel 150.
0,90x150=135. Maar dat klopt dan volgens mij ook niet want ik had ook geld gekregen als ik die 3kwh had terug geleverd, ook straks nadat salderen stopt. Zeg met terugleverboete dat je alsnog 10cent krijg? Dat maakt de reken som alweer: 0,60x150=90. Terug verdien tijd van 15 jaar.
[ Voor 12% gewijzigd door DennisDCT op 05-03-2025 07:18 ]
/f/image/MS1GiPX7gtp4rJp1NO86Y22N.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet wel echt heel erg wennen dat ik niet meer kan zien wanneer bepaalde apparaten aan slaan en afslaan*
Aan de andere kant wel mooi om te zien hoe bijna al het grootverbruik afgedekt werd door de combinatie van opwek + batterij.
*Ja sockets, maar dat is toch anders dan in het grote geheel snel kijken.
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-03-2025 07:06 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik vrees dat met de huidige typen thuis-batterijen cq de prijsstelling het aspect laden vanuit een thuis-batterij naar EV een nutteloos taak zal zijn, hiervoor is het verschil van capaciteit gewoon veel te groot.AtlAntA schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:02:
[...]
Ja zoiets was ik ook achter gekomen inderdaad. Nu dus nog voor proberen uit te zoeken of het verlies wat je hebt bij een grote omvormer die aan een lage vraag moet voldoen (=nacht verbruik) zo groot is dat het de duurdere pib van hw beter rechtvaardigt.
We hebben 2 ev's dus ik zou met de hybride variant de ev's vol kunnen proberen te krijgen/houden en als dat dan wel volgas kan (jammer genoeg wel weer 2 omvormstappen er tussen) dan wordt de rte weer anders natuurlijk.
Hoe reuze interessant ik dit onderwerp ook vind begint dit voor dit topic wellicht wat off topic te geraken.
Alternatieve laadmogelijkheden of direct vanuit PV systemen cq via dynamische tarieven zijn hiervoor veel effectiever.
Zeker thuis-batterijen als deze HW thuis-batterijen zijn zeker ook niet hiervoor ontworpen en bedoeld, NOM is hier voor de periode april-oktober het grote toverwoord.
Leuk, maar je bent dus nog ver van NOM vanaf, nu is deze periode daar natuurlijk ook niet de juiste voor, maar wel mooi te zien dat je nu vrijwel geen teruglevering meer hebt, de komende maanden zal dat deel natuurlijk wel stijgen.ArthurMorgan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:05:
[Afbeelding]
Ik moet wel echt heel erg wennen dat ik niet meer kan zien wanneer bepaalde apparaten aan slaan en afslaan*
Aan de andere kant wel mooi om te zien hoe bijna al het grootverbruik afgedekt werd door de combinatie van opwek + batterij.
*Ja sockets, maar dat is toch anders dan in het grote geheel snel kijken.
Kijk de komende periode eens goed wat je het net in stopt. Dat is je potentiele winst om een batterij te kunnen opladen. Als ik kijk naar je afbeelding dan zat er voor deze dag zeker genoeg teruglevering in voor batterij(en). Doe het niet met een terugverdientijd / winstoogmerk. Dit gaat gewoon nog niet lukken. Te vroeg voor.DennisDCT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:03:
Hallo allemaal, ik ben al even dit topic aan het volgen en ook al TS volledig gelezen. Ik heb een vraag;
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
https://www.brandweer.nl/...en-veilige-thuisbatterij/MacD007 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:17:
[...]
Heb je een link waar de Brandweer dit adviseert?
De norm zelf geeft aan :” Oplaadbare cellen en batterijen met alkalische en andere niet-zuurhoudende elektrolyten - Veiligheidseisen voor oplaadbare lithiumcellen en batterijen voor industriële toepassingen“
Dat is dus niet bij je thuis. Hier is wel eens een link geplaatst wat de Brandweer wel adviseert.
Vraag dit aan de leverancier of check in de datasheet van je batterij of de accu gekwalificeerd is volgende de norm IEC-EN 62619. Sommige BMS’en kunnen ook informatie uitwisselen met de leverancier, waardoor de kwaliteit wordt bewaakt.
Er valt vrij weinig te helpen (de correcte roze bril om door te kijken is nog niet gevonden).DennisDCT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:03:
[Afbeelding]
Hoe kan je nú ongeveer je besparing berekenen? Want de batterij is zeg 3kwh wat je meer van eigen verbruikt dat zonder?
In deel 1 en ook hier en daar in deel 2, is men al meerdere malen tot de vaststelling gekomen dat het zowat een nul operatie is relatie tot de technische levensduur van het apparaat. (Laten we uitgaan van 15 jaar).
Komt nog bij dat de thuis batterijen markt zowat in early adopter mode is. Zeker in relatie met iets goed ingeburgerd zoals zonnepanelen bvb. Thuisbatterij zijn nu gewoon (op kleine schaal ) de volgende fase van de energie transitie.
In dit geval een tijdelijk teveel aan eingen zonne energie verschuiven / of aan peak shaving te doen.
Vanaf ergens in april tot september ga ik naar bijna continue NOM met 1 batterij, tenzij de airco veel aan gaat ivm temperaturen van boven de 30 in de nacht. (ik kom waarschijnlijk ongeveer 0,5-1kWh tekort regelmatig. Maar ook vaak dat ik het wel red.)MacD007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:16:
[...]
Leuk, maar je bent dus nog ver van NOM vanaf, nu is deze periode daar natuurlijk ook niet de juiste voor, maar wel mooi te zien dat je nu vrijwel geen teruglevering meer hebt, de komende maanden zal dat deel natuurlijk wel stijgen.
Mocht er na 2027 een situatie ontstaan dat terugleveren echt geld gaan kosten dan kan ik mijn omvormer waarschijnlijk het beste gaan begrenzen.
Het is een beetje het nadeel van een plat dak dat je in de winter lastig de zon er op krijgt en in de zomer enorm overproduceert.
Ik heb ook een Quatt en sinds gisteren mijn eerste HW accu (nummer twee al bijna onderweg).DennisDCT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:03:
[Afbeelding]
Om het heel simpel te zeggen gaat een NOM thuisaccu op jaarbasis niet veel doen voor je warmtepomp. Juist in de maanden dat de zonnepanelen het minste doen moet de warmtepomp het meeste leveren.
Dat betekent niet dat het niks doet, maar je moet er niet te veel van verwachten. Bij mij was de thuisaccu gisteren al snel leeg door de Quatt, maar voor een paar weken per jaar dat die warmtepomp gelijk op gaat met het zonne overschot ga ik niet verder opschalen.
Tot 1 januari 2027 mogen we nog salderen. Dus als je redenen vooral financieel zijn dan kan je misschien beter wachten op een prijsverlaging. Je kan nu hooguit kiet spelen op terugleverkosten vs afschrijving met zo'n kleine accu.
Per 2027 bespaar je gewoon de volle stroomprijs inclusief energiebelasting met wat je na verliezen uit de accu haalt. Dan gaat terugverdienen een stuk gemakkelijker.
Persoonlijk ben ik dat liever voor, ook al is het terug verdienen voorlopig niet in zicht. Nu draait alles veel schoner met opgeslagen energie van eigen dak, dus zonder kolen en gas, inclusief de warmtepomp.
Wat ik erg vreemd vind aan je grafiek (ik heb zelf ook een Quatt) dat je het grootste deel van overdag een heel laag eigengebruik door de warmtepomp hebt, ik had dat namelijk als je geen dagverlaging toepast niet verwacht.DennisDCT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:03:
[Afbeelding]
Nu is het wel zo dat je m’n de periode dat je de Quatt gebruikt er weinig tot geen zonnetje en dus zonne-energie beschikbaar is, je dus ook niet eens je batterij vol zou kunnen krijgen, dat begint eigenlijk pas echt deze maand.
Daarbij kun je met een HW batterij ook slechts maximaal 800W afdekken, rekking houdend met een gemiddeld 300W sluipverbruik excl WP hou je voor de WP daar dus slechts max 500W over, in je Quatt app kun je zien wat je gemiddeld nachtverbruik zal zijn, ik verwacht dat uiterlijk na 2,5-3 uur je batterij leeg zal zijn. Dus voor de nacht begint is de batterij al leeg.
Om te kijken of een thuis-batterij rendabel is kun je veel beter kijken naar een periode waar je geen verwarming meer gaat gebruiken en dus een laag nacht sluipverbruik gaat hebben en ook meer dan voldoende zonne-energie ter beschikking hebt, dat is gemiddeld de periode april - oktober, dus gemiddeld 230-250 dagen van het jaar.
Laden dus 240 (gemiddeld van 239-250) keer 2,7 kWh keer x eurocent ( en dat is weer afhankelijk wat je voor je zonne-energie die je anders zou terugkrijgen van je energieboer zou krijgen. Vergeet niet dat er nu al energieboeren zijn waar je onder de streep voor teruglevering moet betalen.)
Levering vanuit de batterij is dan die 240 dagen keer 2,1 kWh (verlies RTE circa 75%) keer je kWh prijs voor je stroom.
Dat alles echter pas vanaf 2027 ivm de huidige saldering. Je TVT zal dan redelijk tegen de technische levensduur ( 15 jaar ) aanliggen, dus je krijgt wel je investering terug maar reken je nu ook weer niet rijk.
Waarom zou je beslissen alleen de komende maanden NOM als doelstelling te hanteren?MacD007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:01:
[...]
De vraag die je echter zeker moet stellen of je deze vraag in de avond/nacht uren de komende maanden ook nog zult hebben, daarbij rekening houdend dat deze tijdsduur ook steeds korter gaat worden.
Nu al beslissen zou er wel eens er toe kunnen leiden dat je teleurgesteld gaat worden.
Hoe korter de periode waar je NOM bereikt hoe kleiner de kans op het terugverdienen van de investering.
Stroom via het net inkopen is doorgaans ook duurder in de winter dan in de zomer.
Juist in de winter is NOM het meest rendabel.
(Uiteraard buiten de salderingsperiode, binnen salderen doet het er niet toe en is thuisopslag meer een hobbyproject dan echt energetisch en economisch zinvol).
[ Voor 10% gewijzigd door Independent op 05-03-2025 07:52 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
En waar wil je die zonne-energie vandaan halen?Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:50:
[...]
Waarom zou je beslissen alleen de komende maanden NOM als doelstelling te hanteren?
Hoe korter de periode waar je NOM bereikt hoe kleiner de kans op het terugverdienen van de investering.
Stroom via het net inkopen is doorgaans ook duurder in de winter dan in de zomer.
Dat is juist het punt. In de winter gebruik ik op een slechte dag 30kWh en wek ik 0,2 kWh op (met sneeuw zelfs 0)
In de zomer wek ik 40kWh op en importeer ik slechts 2 zonder batterij.
De batterij werkt het best als zowel je export als je import hoog is.
/edit: in de maanden november tot en met januari heb ik 180 kWh opgewekt, en slechts 10 kWh ge-exporteerd (waarvan ook nog eens bijna de helft in de eerste week van november). De rest was allemaal direct eigen verbruik.
[ Voor 17% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-03-2025 08:03 ]
Klopt dit? ;-)
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Jup, die link ken ik die heb ik tenslotte hier al eerder gepost.
Het probleem is echter dat deze informatie uitgaat van een vaste batterij installatie, de hier besproken thuis-batterijen met een stekker vallen buiten deze scope.
Kijk je dan naar de afvink lijst dan komt die norm daar wel in voor, echter is deze norm uitdrukkelijk niet voor een thuis situatie bedoeld, de eisen die daar namelijk in worden beschreven hebben een heel andere bedoeling.
Helaas houd de brandweer hier onvoldoende rekening mee, vergeet ook niet dat er nog vrij weinig normeringen echt voor thuis gebruik van thuis batterijen bestaan.
Dus zie je dat men dan de normen wil gaan gebruiken die wel bestaan, die echter hiervoor helemaal niet bedoeld zijn. Niet echt handig dus. Tenslotte ga je ook niet met een F1 auto aan het normale verkeer deelnemen.
Vergeet ook niet dat er voor de huidige batterijen ook geen echte blusmiddelen beschikbaar zijn, voor een EV hebben ze ondertussen wel een oplossing, namelijk deze compleet in een containerbak vol met water te gooien en deze dan enkele weken daarin te laten afkoelen.
Voor een huis is dat echter nog vrij lastig. Dus bedenk ondanks dat de kans behoorlijk klein is als het mis gaat gaat het ook direct goed mis.
Het enige wat je zelf kunt doen is te kiezen voor een zo veilig mogelijke type batterij, namelijk de LFP type, maar ook die is niet risicovrij.
En toch hebben we hier nu een prima week qua zon. Onze zelfvoorziening in mrt tot nu toe is meer dan 80% en 23kWh teruggeleverd. Terwijl de lente nog moet beginnen. Februari was 32%, met nog 38kWh teruggeleverd, ondanks grootste deel van de maand een kleine thuisbatterij.ArthurMorgan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:52:
[...]
En waar wil je die zonne-energie vandaan halen?
Dat is juist het punt. In de winter gebruik ik op een slechte dag 30kWh en wek ik 0,2 kWh op (met sneeuw zelfs 0)
De batterij werkt het best als zowel je export als je import hoog is.
Ik zeg niet dat je daar per definitie een (extra) batterij voor moet kopen, maar wanneer je graag wat richting meer nom wil schuiven en tvt is niet je hoogste prioriteit (wat het mi sowieso niet zou moeten zijn met een thuisbatterij momenteel) dan zie ik zelf zeker ook mogelijkheden in gedeelten van de winter en de zomer.
Ik denk dat het altijd lastig in te schatten is omdat elke situatie anders is, maar ik zou zeker niet stellen dat thuisbatterijen in de winter per definitie niet tot nauwelijks nut hebben.
Waarom ga je icm 2 EV's niet over op dynamische tarieven? Dan kan je bijv. op dagen als vandaag (en deze hele week ook al, en mogelijk t/m sept/okt ook grotendeels...) van dergelijke lage tarieven genieten waarin je dan zowel EV's als de accu kunt laden, mits je uiteraard een daarvoor geschikte accu hebt:AtlAntA schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:02:
[...]
Ja zoiets was ik ook achter gekomen inderdaad. Nu dus nog voor proberen uit te zoeken of het verlies wat je hebt bij een grote omvormer die aan een lage vraag moet voldoen (=nacht verbruik) zo groot is dat het de duurdere pib van hw beter rechtvaardigt.
(Screenshot gisteren gemaakt)
:strip_exif()/f/image/cR44RHmC2CCqn2ITxzb9JJwI.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Wat bedoel je met klopt dit?
Helemaal mee eens hoor, Maar het ging om de vraag of je naar NOM kunt gaan in de winter. En die cases zijn in Nederland echt superzeldzaam. Plus dan ook meestal nog beter te doen met andere oplossingen dan HW.Sjamo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:15:
[...]
Ik denk dat het altijd lastig in te schatten is omdat elke situatie anders is, maar ik zou zeker niet stellen dat thuisbatterijen in de winter per definitie niet tot nauwelijks nut hebben.
HW is een beetje voor 'de gemiddelde Nederlander'. En ja dan is het een batterij om in de winter een beetje te pakken hier en daar en in de zomer naar NOM te gaan.
In dat geval heb ik het verkeerd gelezen of verkeerd geïnterpreteerd, excuusArthurMorgan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:20:
[...]
Helemaal mee eens hoor, Maar het ging om de vraag of je naar NOM kunt gaan in de winter. En die cases zijn in Nederland echt superzeldzaam. Plus dan ook meestal nog beter te doen met andere oplossingen dan HW.
HW is een beetje voor 'de gemiddelde Nederlander'. En ja dan is het een batterij om in de winter een beetje te pakken hier en daar en in de zomer naar NOM te gaan.
Nom in de maanden december/januari gaat inderdaad zelfs met een weiland vol panelen nog een uitdaging worden, ongeacht wel/geen thuisbatterij.
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken: ik haal die uit mijn zonnepanelen.ArthurMorgan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:52:
[...]
En waar wil je die zonne-energie vandaan halen?
Ik gebruik in de winter ook geen 30 kWh per dag.
Ik had deze winter welgeteld één dag met nulopwekking.
En dat was de dag dat de panelen vol sneeuw lagen en ik geen zin had om de sneeuw eraf te vegen.
Dat moest ook niet echt want de weersvoorspelling ga de volgende dag al dooi en de batterijen - uiteraard geen stapel stekkeraccu's want dat is me per kWh opslag te duur en te laag in beschikbaar vermogen -- konden dat met gemak overbruggen.
Deze week, hier nog steeds winter, al iedere dag massaal kWh in de accu van de BEV moeten dumpen.
Maar hier is het doel NOM (en liefst het jaar rond) dus niets exporteren naar het net en minimaal exporteren (gewoon gemiddeld een 10 W om effectief in de praktijk NOM te bereiken en de vermogensschommelingen bij wisselende productie en vraag op te vangen).Dat is juist het punt. In de winter gebruik ik op een slechte dag 30kWh en wek ik 0,2 kWh op (met sneeuw zelfs 0)
Bij een halve kWh per etmaal exporteren stopt het hier dus.
Mijn geproduceerde energie is me te kostbaar om deze voor een appel en een ei te exporteren naar het net om deze nadien terug te moeten inkopen vermeerderd met leverancierskosten, heffingen en BTW.
Maar is uiteraard, zoals steeds, een n = 1 verhaal.
Afhankelijk van de eigen mogelijkheden en doelstellingen wijzigt dat verhaal.
Mijn doelstelling is redelijk eenvoudig: NOM het jaar rond.
En dat haal je in een open bebouwing doorgaans niet met een stapeltje stekkerbatterijen.
In een ingesloten rijhuis en zeker in een appartement zonder mogelijkheid tot PV is het weer een ander verhaal. Dan kan je beter inzetten op een stekkerbatterij of twee icm een dynamisch energiecontrainz
Mijn n=1 situatie:
:strip_exif()/f/image/EKO9sKXLdwQwIRwXzOabg32L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7rJDIzDHZk9RhoL0vw0MIfnm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Independent op 05-03-2025 08:32 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Of je ook in de winter NOM kunt draaien is m’n afhankelijk van twee hoofdaspecten.Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:50:
[...]
Waarom zou je beslissen alleen de komende maanden NOM als doelstelling te hanteren?
(Uiteraard buiten de salderingsperiode, binnen salderen doet het er niet toe en is thuisopslag meer een hobbyproject dan echt energetisch en economisch zinvol).
1) je verbruik tijdens deze periode, m’n bij gebruik van een warmtepomp zie je dat hierdoor je stroomverbruik tov de lente/zomer aanzienlijk hoger, kan wel een factor 3 a 4 hoger zijn.
2) je opwek van je PV installatie tijdens de winter is veelal beduidend lager (circa slechts 10% van je zomer opbrengst)
Wil je dus ook in de winter op NOM komen zul je aan beide aspecten moeten voldoen en daarbij de capaciteit van je opslag ook hierop moeten aanpassen.
Hierbij zul je zien dat je dan wel in de winter op NOM zit, echter in de lente en zomer je batterijen niet leeg te krijgen zijn.
Even los van de hiervoor benodigde investeringen die je nooit zult terugverdienen.
Technisch is het dus mogelijk of het ook verstandig is daar heb ik mijn grote twijfels en lijkt het me zeker niet zinvol.
Ik heb overigens mijn PV systeem zo gekozen dat ik nu nog tijdens de saldering op jaarbasis op nul uitkom, een batterij systeem die dat vanaf 2027 zou kunnen doen is op dit moment echter niet mogelijk, daarvoor zou ik een capaciteit van ruim 1.000 tot 2.000 kWh nodig hebben.
Ik lees dat je in juni besteld hebt. Maar nu ontvangen. Terwijl als je nu besteld, in mei geleverd wordt. Of ik ben niet helemaal wakker.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Zo staat het wel op de site jaTHE_BASE schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Ik lees dat je in juni besteld hebt. Maar nu ontvangen. Terwijl als je nu besteld, in mei geleverd wordt. Of ik ben niet helemaal wakker.
Mijn panelen liggen alleen op de daken hoor.Sjamo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:23:
[...]
Nom in de maanden december/januari gaat inderdaad zelfs met een weiland vol panelen nog een uitdaging worden, ongeacht wel/geen thuisbatterij.
Een thuisaccu met voldoende capaciteit icm met een zeer goed geïsoleerde zon georiënteerde woning en energiezuinige verbruikers maken het verschil of nom altijd mogelijk is of niethi
Technisch gezien zou ik al zonder netaansluiting kunnen.
Maar dat is voorlopig hier niet economisch rendabel (netaansluiting levert in België nog te veel onbelastbaar geld op).
De leveringen waren behoorlijk vertraagd en het was toen in juni ook een pre-order.THE_BASE schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:36:
[...]
Zonder net werkt zowel je PV als ook je batterij in ver uit de meeste gevallen niet, daarvoor heb je gewoon andere apparatuur nodig die volledig in eiland bedrijf kan werken, dat doet deze HW dus zeker niet.Independent schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:38:
[...]
Mijn panelen liggen alleen op de daken hoor.
Een thuisaccu met voldoende capaciteit icm met een zeer goed geïsoleerde zon georiënteerde woning en energiezuinige verbruikers maken het verschil of nom altijd mogelijk is of niethi
Technisch gezien zou ik al zonder netaansluiting kunnen.
Maar dat is voorlopig hier niet economisch rendabel (netaansluiting levert in België nog te veel onbelastbaar geld op).
Ja dat klopt, Juni waren de pre order en nu is de in januari zijn de uitleveringen begonnen, dus als je nu besteld hoef je niet meet zo lang te wachten.THE_BASE schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:36:
[...]
ik heb de 3e dag besteld en ik verwacht ergens deze week de betaallink om hem te mogen ontvangen.
Super zonde natuurlijk dit.naffffffffff schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:06:
[Afbeelding]
Tijdens dit uurtje had ik liever teruggeleverd dan opgeladen. Er is genoeg zon verwacht de rest van de dag.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/bH4Lb018mAUAtRAcODa40e1H.jpg?f=fotoalbum_large)
Met 3 accu's kom ik net de nacht door.
Tegen de tijd dat de panelen het verbruik weer opwekken zat er nog 5% in de accu's. Vandaag was het 10 %.
Ik had gisteren makkelijk een 4e accu vol kunnen krijgen, maar die zou ik niet leeg krijgen.
Dit zijn natuurlijk een paar hele mooie dagen, met wat meer wisseling zou een 4e accu nog wel wat kunnen bijdragen.
Maa rdat gaan we voorlopig nog even aanzien.
Wat jij zoekt is een combinatie van HomeAssistant, Unifi netwerkspul en een slimme regeling die je batterijen van de wifi haalt als niet NOM wil draaien.naffffffffff schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:06:
Tijdens dit uurtje had ik liever teruggeleverd dan opgeladen. Er is genoeg zon verwacht de rest van de dag.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Met 1 batterij al de nacht door
:strip_exif()/f/image/FwAXuWnRsMh5jEpH4gT38h45.jpg?f=fotoalbum_large)
Grafiek 3,0 en 2,2 (2,3 - 1,2 + 1,1) maakt 73,3 % . In de app, de im- en export maakt 75,3 % totaal.
:strip_exif()/f/image/FwAXuWnRsMh5jEpH4gT38h45.jpg?f=fotoalbum_large)
Grafiek 3,0 en 2,2 (2,3 - 1,2 + 1,1) maakt 73,3 % . In de app, de im- en export maakt 75,3 % totaal.
:strip_exif()/f/image/2uX63j7oSTd5WkgYkV77awZH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door PeteSplit op 05-03-2025 09:33 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Dat kost me teveel tijd en uitzoekwerk. Een optie in HomeWizard om het laden te pauzeren op prijs-piek-momenten zou perfect zijn.asing schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Wat jij zoekt is een combinatie van HomeAssistant, Unifi netwerkspul en een slimme regeling die je batterijen van de wifi haalt als niet NOM wil draaien.
@HomeWizard_NL
Verzoek: selectie mogelijkheid in een grafiek, waarbij totale verbruik zichtbaar wordt (eventueel per fase)
Ik kon vanochtend vroeg nog zien dat ik vannacht maar 4 kWh had verbruikt, maar die data is nu niet meer te achterhalen.
Verzoek: selectie mogelijkheid in een grafiek, waarbij totale verbruik zichtbaar wordt (eventueel per fase)
Ik kon vanochtend vroeg nog zien dat ik vannacht maar 4 kWh had verbruikt, maar die data is nu niet meer te achterhalen.
:strip_exif()/f/image/LZyNwunrSZ7Z3G5EjNAO3GfA.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 05-03-2025 09:30 ]
Tja dan moet je niet kiezen voor accu’s van HW maar voor sessy ofzo.naffffffffff schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is inderdaad te veel werk als je niet toch al met HA aan de slag zou willen. Ik heb de batterij om 8 uur uitgezet door de knop om te draaien (toen de opwek lekker op gang kwam) en zet hem zo na tien uur weer aan. Maar een optie om dat in de app te doen is beter. Sommige dagen weet je gewoon al wat er zal gaan gebeuren qua opwek en verbruik.naffffffffff schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:27:
[...]
Dat kost me teveel tijd en uitzoekwerk. Een optie in HomeWizard om het laden te pauzeren op prijs-piek-momenten zou perfect zijn.
Zou een dergelijke update door Home Wizard dan ook een oplossing zijn voor DSMR4 meters?Maarren schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:49:
[...]
Nee de update lost dat niet op. Het probleem van deze smr5 meter is dat die wel iedere seconde een update verstuurd op de p1 poort, maar de meetwaarde van die updates maar een keer in de 10 seconden vervangt. Met andere woorden hij stuurt 10 seconden lang iedere seconde dezelfde meetwaarde uit. Dus je houdt een vertraging van 10 seconden.
De update van homewizard zorgt er alleen voor dat de batterij nul op de meter regeling hiermee om kan gaan, maar maakt de slimme meter niet sneller (zoals een echte DSMR5 meter)
Nee, Dat kan niet. Hw kan geen software van de meter wijzigen en dus stuurt de data per 10 seconden.wdr schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:50:
[...]
Zou een dergelijke update door Home Wizard dan ook een oplossing zijn voor DSMR4 meters?
Hier met 3 accu’s in de ochtend 30% nog vol de accu’s ( 1 op 19% en 1 op 40% en de 3e op 30%).
Momenteel om 9h55 word er met 2400wh weer volgeladen, dus die zijn voor 12 alweer 100%.
Warmtepomp om 7h00 aangegaan huis was toen 19.5c (gisteravond 20.5 voor de warmtepomp uit ging).
3 accu’s nu net teveel om ze elke dag leeg te maken, had liever gezien ook dat ze nu max 80% vol zouden laden, maar tja het is niet zo.
Maar goed kan netjes nom draaien zo wat de bedoeling was.
Zou de warmtepomp wat later uit kunnen laten gaan 22h00 ipv 21h00.
Met warmtepomp aan kost me dat 10%per uur uit de accu’s ongeveer.
Momenteel om 9h55 word er met 2400wh weer volgeladen, dus die zijn voor 12 alweer 100%.
Warmtepomp om 7h00 aangegaan huis was toen 19.5c (gisteravond 20.5 voor de warmtepomp uit ging).
3 accu’s nu net teveel om ze elke dag leeg te maken, had liever gezien ook dat ze nu max 80% vol zouden laden, maar tja het is niet zo.
[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 05-03-2025 10:02 ]
Of even geduld hebben… HW heeft al vroeg in deel 1 aangegeven dat hier al naar gekeken wordt😉SpikeHome schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:44:
[...]
Tja dan moet je niet kiezen voor accu’s van HW maar voor sessy ofzo.
Aangezien er voor deze winter al dynamische instellingen komen zullen ze dit wel meepakken waarschijnlijk.
Ik had hier nog een oud ongebruikt accesspoint liggen en heb de batterij hiermee verbonden via eigen SSID van dit accesspoint. Vervolgens dit access point aangesloten op een homewizard energy socket, die het accesspoint tussen zonsopgang en 11 uur in de ochtend uitzet. Misschien niet heel elegant, maar dit lijkt simpel te werken voor een basic uitgestelde nul op de meter functie. (Disclaimer nog niet langdurig getest)asing schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Wat jij zoekt is een combinatie van HomeAssistant, Unifi netwerkspul en een slimme regeling die je batterijen van de wifi haalt als niet NOM wil draaien.
Ik hoop wel dat het tzt gewoon een standaard (nog slimmere) functie van de batterij zelf wordt.
[ Voor 15% gewijzigd door Maarren op 05-03-2025 14:12 ]
Tsja, op gegeven moment kom je op een punt dat je misschien niet meer afneemt uit het net, maar alsnog veel zonnestroom teruglevert.SpikeHome schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:00:
Hier met 3 accu’s in de ochtend 30% nog vol de accu’s ( 1 op 19% en 1 op 40% en de 3e op 30%).
Je kan maar zoveel doen om die zonnestroom direct te gebruiken / op te slaan. Zelfs 1000 liter water is op een gegeven moment warm. Of je huis 25 graden, de elektrische auto helemaal afgetopt. Zomerdag wordt dat alleen maar meer; die batterijen van je gaan niet meer leeg raken.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Voor degene die volgen waar we zitten met het uitleveren vs de besteldatum;
Besteld: 27-06-'24 08:43
Mail + Betaling: 04-03-'25
(Geplande) levering: 07-03-'25
Dat wordt gewaardeerd!Erik-1978 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:21:
Voor degene die volgen waar we zitten met het uitleveren vs de besteldatum;
Hoe doe HW dat dan met die DSMR5 meters van Landis en Gyr die om de 10 seconden doorsturen? Mijn DSMR4 van Kaifa doet precies hetzelfde.hanev001 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:54:
[...]
Nee, Dat kan niet. Hw kan geen software van de meter wijzigen en dus stuurt de data per 10 seconden.
Het probleem is niet dat er iedere 10 seconden een update wordt gestuurd. Maar dat de DSMR5-standaard updates per 1 seconde specificeert, en specifiek die meter toch 10 seconden doet.wdr schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Hoe doe HW dat dan met die DSMR5 meters van Landis en Gyr die om de 10 seconden doorsturen? Mijn DSMR4 van Kaifa doet precies hetzelfde.
Een DSMR4-meter met een interval van 10 seconden is geen probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 05-03-2025 10:30 ]
Even een vraag,Maarren schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:20:
[...]
Ik had hier nog een oud ongebruikt accesspoint liggen en heb de batterij hiermee verbonden. Vervolgens dit access point aangesloten op een homewizard energy socket, die het accesspoint tussen zonsopgang en 11 uur in de ochtend uitzet. Misschien niet heel elegant, maar dit lijkt simpel te werken voor een basic uitgestelde nul op de meter functie.
Ik hoop wel dat het tzt gewoon een standaard nog slimmere functie van de batterij zelf wordt.
Met deze actie verbreek je de communicatie met de accu,
Maar schakelt de accu doen ook uit, of blijft deze werken met de laatst doorgekomen waarde?
Nou ja, die specifieke meter stuurt wel iedere seconde een telegram, maar de telegram is dus 10 seconden lang (of: 10 keer) hetzelfde, voordat de data wordt vernieuwd. Technisch gezien voldoet ie waarschijnlijk wel aan de standaard, maar effectief werkt ie gewoon hetzelfde als een SMR4-meter.Aardedraadje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:30:
[...]
Het probleem is niet dat er iedere 10 seconden een update wordt gestuurd. Maar dat de DSMR5-standaard updates per 1 seconde specificeert, en specifiek die meter toch 10 seconden doet.
Een DSMR4-meter met een interval van 10 seconden is geen probleem.
Hij blijft 'idle', bewaart zijn lading als ie die heeft, maar gaat niet laden of ontladen. Nul vermogen dus.Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Even een vraag,
Maar schakelt de accu doen ook uit, of blijft deze werken met de laatst doorgekomen waarde?
Accu schakelt niet uit maar gaat in standby modus (witte led’s).Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Even een vraag,
edit: was dus al beantwoord……
[ Voor 4% gewijzigd door Harri op 05-03-2025 10:40 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Bij een normale DSMR5 meter kan homewizard regelen op seconden waarden.wdr schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:27:
[...]
Hoe doe HW dat dan met die DSMR5 meters van Landis en Gyr die om de 10 seconden doorsturen? Mijn DSMR4 van Kaifa doet precies hetzelfde.
Bij een normale DSMR4 meter kan homewizard regelen op 10 seconden waarden.
En dit regelt in beide gevallen stabiel, alleen bij seconden waarden is de regeling nauwkeuriger.
Maar die Landis+Gyr E350 SMR5 is een rare DSMR5 meter. Die stuurt iedere seconde data (zoals een DSMR5 meter) maar veranderd de meetwaarden in die data maar iedere 10 seconden (zoals een DSMR4 meter). Met als gevolg dat de batterij regeling dacht te kunnen regelen op seconden waarden, terwijl in werkelijkheid maar 1 keer per 10 seconden echt een nieuwe meetwaarde binnen kwam. En als de regeling snel probeert te regelen op seconde basis, terwijl de metingen maar per 10 seconden veranderen dan wordt het instabiel. Met die nieuwe firmware van de homewizard P1, kan hun batterijregeling nu omgaan met deze specifiek slimme meter. Hoe ze het opgelost hebben weet ik niet, maar met de nieuwe firmware en deze slimme meter regelt het nu stabiel gebaseerd op 10 seconden metingen.
wat ik van HW begrepen had zijn ze aan het kijken of ze vertraagde laad cq ontlaad momenten in hun app kunnen implementeren, dus even afwachten wat ze allemaal voor iets moois uit hun hoed kunnen toveren.naffffffffff schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vergeet niet dat het huidige weer zeer uitzonderlijk is, volgende week is het al weer een stuk minder aan het worden. dus wel lekker genieten van het huidige weer zolang het duurt is prima, maar neem het niet als een wetmatigheid aan. neem voor dit soort beslissingen liever gewoon de weerdata van een aantal jaren, en helaas zijn die wat minder rooskleurig.Sjamo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:15:
[...]
En toch hebben we hier nu een prima week qua zon. Onze zelfvoorziening in mrt tot nu toe is meer dan 80% en 23kWh teruggeleverd. Terwijl de lente nog moet beginnen. Februari was 32%, met nog 38kWh teruggeleverd, ondanks grootste deel van de maand een kleine thuisbatterij.
Ik zeg niet dat je daar per definitie een (extra) batterij voor moet kopen, maar wanneer je graag wat richting meer nom wil schuiven en tvt is niet je hoogste prioriteit (wat het mi sowieso niet zou moeten zijn met een thuisbatterij momenteel) dan zie ik zelf zeker ook mogelijkheden in gedeelten van de winter en de zomer.
maw een toch niet zo slimme meter blijkbaar.Maarren schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Bij een normale DSMR5 meter kan homewizard regelen op seconden waarden.
En dit regelt in beide gevallen stabiel, alleen bij seconden waarden is de regeling nauwkeuriger.
Maar die Landis+Gyr E350 SMR5 is een rare DSMR5 meter. Die stuurt iedere seconde data (zoals een DSMR5 meter) maar veranderd de meetwaarden in die data maar iedere 10 seconden (zoals een DSMR4 meter). Met als gevolg dat de batterij regeling dacht te kunnen regelen op seconden waarden, terwijl in werkelijkheid maar 1 keer per 10 seconden echt een nieuwe meetwaarde binnen kwam. En als de regeling snel probeert te regelen op seconde basis, terwijl de metingen maar per 10 seconden veranderen dan wordt het instabiel. Dit is opelost in die nieuwe firmware voor deze specifiek slimme meter. Hoe ze het opgelost hebben weet ik niet, maar met de nieuwe firmware en deze slimme meter regelt het nu stabiel gebaseerd op 10 seconden metingen.
Als het accesspoint aangaat, dan maakt die snel (+/-10 seconden) verbinding en gaat die eerst naar modus inactief (witte leds) en synchroniseren met net en dan aan.Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Even een vraag,
Als het accesspoint uitgaat, dan gaat die snel (+/-10 seconden) naar inactief (witte leds). En dan na nog eens circa 20-40 seconden naar rood knipperende leds van geen wifi-connectie, dan hoor je ook een relais schakelen.
Wie heeft het over een wetmatigheid? Ik niet.MacD007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:52:
[...]
vergeet niet dat het huidige weer zeer uitzonderlijk is, volgende week is het al weer een stuk minder aan het worden. dus wel lekker genieten van het huidige weer zolang het duurt is prima, maar neem het niet als een wetmatigheid aan. neem voor dit soort beslissingen liever gewoon de weerdata van een aantal jaren, en helaas zijn die wat minder rooskleurig.
Ik heb het over onze situatie, en misschien wonen wij hier wel op het enige plekje van Nederland waar heel soms de zon schijnt buiten de 3 zomermaanden
Dank jullie voor de info, het dubbeltje is gevallen ! Oud brein hierMaarren schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Bij een normale DSMR5 meter kan homewizard regelen op seconden waarden.
Maar die Landis+Gyr E350 SMR5 is een rare DSMR5 meter. Die stuurt iedere seconde data (zoals een DSMR5 meter) maar veranderd de meetwaarden in die data maar iedere 10 seconden (zoals een DSMR4 meter). Met als gevolg dat de batterij regeling dacht te kunnen regelen op seconden waarden, terwijl in werkelijkheid maar 1 keer per 10 seconden echt een nieuwe meetwaarde binnen kwam. En als de regeling snel probeert te regelen op seconde basis, terwijl de metingen maar per 10 seconden veranderen dan wordt het instabiel. Dit is opelost in die nieuwe firmware voor deze specifiek slimme meter. Hoe ze het opgelost hebben weet ik niet, maar met de nieuwe firmware en deze slimme meter regelt het nu stabiel gebaseerd op 10 seconden metingen.
fikkie123 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:06:
Ruim 1 GB data verzonden in een week.
Dit is alweer van gisteren (het is bijna niet bij te houden als je ook moet nog moet werkenjarni schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:06:
Toch interessant. Hier 6GB sinds ingebruikname (17 feb)
@HomeWizard_NL ik heb daar toch een paar vragen over:
- Wat zit er in deze berg data?
- Waar gaat deze data heen?
- Voor hoe lang wordt dit opgeslagen?
- Wordt dit geanomiseerd? Zo ja, hoe?
- Wie heeft er toegang toe?
- Hoe is toegang voor onbevoegden beveiligd?
- Wordt deze datastroom genoemd in de documentatie?
- Is er een mogelijkheid dit uit te schakelen?
- Tip voor in de ideeënbus: ik zou graag een "bezorgde Tweaker-modus" hebben, waarin de accu/P1-meter niet met internet praten. Gewoon, geen byte. Dat is voor de werking als NOM-accu helemaal niet nodig nl.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Is die data echt naar buiten, of is dat de communicatie over wifi intern. Dus tussen P1 meter en Batterij?
heb je hun Privacy beleid gelezen? want daar worden een aantal van je vragen al beantwoord.JeroenH schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:04:
[...]
[...]
Dit is alweer van gisteren (het is bijna niet bij te houden als je ook moet nog moet werken) maar ik wilde het toch nog even aanstippen. Ik zie dat hier verder geen reacties meer op zijn gepost. Ik had eerlijk gezegd verwacht (omdat we hier op Tweakers.net zitten...) dat hier meer over gezegd zou worden.
@HomeWizard_NL ik heb daar toch een paar vragen over:Ik hoop dat jullie hier gedetaillleerd op willen reageren. Ik zie meerdere posts over de veiligheid rondom brand (en het is zeker goed daar over na te denken) maar ik zie in bovenstaande qua veiligheid een veel groter risico eerlijk gezegd.
- Wat zit er in deze berg data?
- Waar gaat deze data heen?
- Voor hoe lang wordt dit opgeslagen?
- Wordt dit geanomiseerd? Zo ja, hoe?
- Wie heeft er toegang toe?
- Hoe is toegang voor onbevoegden beveiligd?
- Wordt deze datastroom genoemd in de documentatie?
- Is er een mogelijkheid dit uit te schakelen?
- Tip voor in de ideeënbus: ik zou graag een "bezorgde Tweaker-modus" hebben, waarin de accu/P1-meter niet met internet praten. Gewoon, geen byte. Dat is voor de werking als NOM-accu helemaal niet nodig nl.
en ja, we leven of je dat nu wel of niet leuk vind in een tijd waar data mogelijk nog meer waarde heeft dan geld.
over de laaste vraag geven ze het volgende antwoord: "U hoeft geen van de bovenstaande beschreven persoonlijke informatie aan ons te verstrekken. Als u dit echter niet doet, kunt u onze producten en services mogelijk niet of onvolledig gebruiken."
voor een aantal van je vragen hoe juist deze ook mogen zijn, vrees ik dat je daar geen antwoord voor krijgt of vraag je dit ook af bij je slimme meter ? of je auto ? of je TV ? of je mobiel ? of zijn geen van deze apparaten op enige wijze met internet verbonden ?
Hm, de app verzint gewoon een lijntje in de grafiek als je dat doet. De batterij stond uit tussen 08:15 en 10:35...ritsl schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:46:
[...]
Is inderdaad te veel werk als je niet toch al met HA aan de slag zou willen. Ik heb de batterij om 8 uur uitgezet door de knop om te draaien (toen de opwek lekker op gang kwam) en zet hem zo na tien uur weer aan. Maar een optie om dat in de app te doen is beter. Sommige dagen weet je gewoon al wat er zal gaan gebeuren qua opwek en verbruik.
/f/image/b0WOP1wpus8nz1xZQ09uHP1e.png?f=fotoalbum_large)
Die had ik nog niet gezien, dank daarvoor. Ik zie dat echt wel als flink nadeel.MacD007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:16:
heb je hun Privacy beleid gelezen? want daar worden een aantal van je vragen al beantwoord.
en ja, we leven of je dat nu wel of niet leuk vind in een tijd waar data mogelijk nog meer waarde heeft dan geld.
over de laaste vraag geven ze het volgende antwoord: "U hoeft geen van de bovenstaande beschreven persoonlijke informatie aan ons te verstrekken. Als u dit echter niet doet, kunt u onze producten en services mogelijk niet of onvolledig gebruiken."
Ja, die is wel digitaal maar niet slimvraag je dit ook af bij je slimme meter ? of je auto ? of je TV ? of je mobiel ?
Ja, die is dom, en door mij zelf slim gemaakt met Home Assistant - dus geen data naar bedrijven
Ja, ik heb een domme TV. KPN-kastje lekt vast veel mee data dan me lief is, maar ja.
Ja, ik ga bewuster om met apps, permissies e.d. dan de meeste anderen. Maar dan nog zal er meer data weglekken dan ik wil.
Dat ik daar allemaal geen volledige controle over heb vind ik echt niet leuk, maar dat houdt niet in dat ik bij een nieuw apparaat wat in huis komt mijn schouders maar ophaal en denk "dan maakt dit ook niet meer uit." Het maakt nl. wel uit.
Ik snap dat data waarde heeft, en juist daarom zouden we er zuiniger op moeten zijn. Als zelfs wij Tweakers hier geen kritische vragen bij stellen dan zal dat fabrikanten alleen maar aanmoedigen om steeds een stapje verder te gaan. Straks landt er een firmware die je accu buiten werking stelt als hij de HW-cloud niet ruikt. Ik hoef je hopelijk de vele redenen niet uit te leggen waarom dat geen goed idee zou zijn.
Ik hoop dus dat @HomeWizard_NL ons gedetailleerd uit de doeken wil doen wat er met onze data gebeurt. Dat lijkt me anno nu, en zeker hier op Tweakers, helemaal geen onredelijke vraag. Ik stel dit soort vragen op mijn werk (medische ICT) bij de aanschaf van nieuwe apparatuur, en ik stel ze ook bij een privé-aanschaf zoals deze.
Dat is een goeie, ik interpreteerde de posts als zijnde een datastroom "naar buiten" dus het internet op.ArthurMorgan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:11:
Is die data echt naar buiten, of is dat de communicatie over wifi intern. Dus tussen P1 meter en Batterij?
Zelfs als dit interne communicatie betreft (accu <-> P1-meter) dan blijven mijn bovenstaande vragen over data richting het internet alsnog overeind.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 05-03-2025 11:38 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Hoe zit het met de leveringen van de maart batch?
Ik heb de pre-order geplaatst op 28 juni.
Ik zie de hoeveelheid data hier niet als problematisch. Bijvoorbeeld mijn OpenTherm Gateway heeft in iets meer dan 2 jaar tijd ook tientallen GB's verstuurd en die heeft alleen lokaal verbinding met HA. Zeker bij apparaten als de PiB die continue status sturen en continue aangestuurd worden, is het echt niet zo raar.
Het is al meerdere keren voorbij gekomen, de P1 en PiB kunnen gewoon doorgaan als ze geen internet hebben. De nodige communicatie is al lokaal en je kunt ze dus gewoon blokkeren in je router/modem. Een 'bezorgde tweaker mode' voegt weinig toe als die in het apparaat zelf wordt ingebouwd. Als je het apparaat/bedrijf niet vertrouwt, moet je die modus ook niet vertrouwen.JeroenH schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Die had ik nog niet gezien, dank daarvoor. Ik zie dat echt wel als flink nadeel.
[...]
Ja, die is wel digitaal maar niet slim
Ja, die is dom, en door mij zelf slim gemaakt met Home Assistant - dus geen data naar bedrijven
Ja, ik heb een domme TV. KPN-kastje lekt vast veel mee data dan me lief is, maar ja.
Ja, ik ga bewuster om met apps, permissies e.d. dan de meeste anderen. Maar dan nog zal er meer data weglekken dan ik wil.
Dat ik daar allemaal geen volledige controle over heb vind ik echt niet leuk, maar dat houdt niet in dat ik bij een nieuw apparaat wat in huis kom mijn schouders maar ophaal en denk "dan maakt dit ook niet meer uit." Het maakt nl. wel uit.
Ik snap dat data waarde heeft, en juist daarom zouden we er zuiniger op moeten zijn. Als zelfs wij Tweakers hier geen kritische vragen bij stellen dan zal dat fabrikanten alleen maar aanmoedigen om steeds een stapje verder te gaan. Straks landt er een firmware die je accu buiten werking stelt als hij de HW-cloud niet ruikt. Ik hoef je hopelijk de vele redenen niet uit te leggen waarom dat geen goed idee zou zijn.
Ik hoop dus dat @HomeWizard_NL ons gedetailleerd uit de doeken wil doen wat er met onze data gebeurt. Dat lijkt me anno nu, en zeker hier op Tweakers, helemaal geen onredelijke vraag. Ik stel dit soort vragen op mijn werk (medische ICT) bij de aanschaf van nieuwe apparatuur, en ik stel ze ook bij een privé-aanschaf zoals deze.
[...]
Dat is een goeie, ik interpreteerde de posts als zijnde een datastroom "naar buiten" dus het internet op.
Zelfs als dit interne communicatie betreft (accu <-> P1-meter) dan blijven mijn bovenstaande vragen over data richting het internet alsnog overeind.
Ik ontvang vanmiddag mijn batterij 26 juni 18:15 besteld. (gisteren betaald)Bosfazant schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:33:
Dat doe ik dan ook niet, het apparaat in kwestie krijgt gewoon geen internet op mijn netwerkAardedraadje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:43:
Als je het apparaat/bedrijf niet vertrouwt, moet je die modus ook niet vertrouwen.
Maar het zou laten zien dat een bedrijf privacy en security serieus neemt. Beetje zoals Home Assistant (ander soort bedrijf, ik weet het) in hun slogan heeft "privacy first". Dat is niet de norm, integendeel helaas, maar is het niet (ook) aan ons Tweakers om daar in ieder geval wat tegengas tegen te geven?
If not us, then who?
@JeroenH Ik zal je nog wat statistieken geven die de network inspector van Unifi geeft in mijn geval.
80 MB download, 260 MB upload.
649 MB download, 9,75 GB upload.
HomeWizard Plug-in Battery:
717 MB download, 14,6 GB upload.
Ik schrik zelf ook wel wat van de hoeveelheid, om eerlijk te zijn...
Let op, dit is (bij mijn weten) zowel lokale traffic als internet traffic samen. Het is SSL-beveiligd, dus meer opsplitsing is er op dit moment niet te maken.
Ik ga eens kijken wat er gebeurd met de hoeveelheid data op het moment dat ik WAN traffic blokkeer. In theorie zou alles moeten blijven werken (behalve de Energy-app). Kom ik op terug.
Verder stel je terechte vragen. Ik heb er in beginsel geen moeite mee dat de data naar HomeWizard gaat (het is een NL-bedrijf onder NL-regelgeving). Maar een kleine uitleg van de hoeveelheid zou op zich fijn zijn.
Ik lees beide meters wel lokaal uit. Mijn data zou niet per se representatief hoeven zijn voor anderen. Laten we niet te vroeg conclusies trekken, mogelijk is een significant deel ook lokaal. Al was dat in december '24 ook het geval met de P1 meter...
Dat beide apparaten vooral upload verzenden, doet vermoeden dat het in ieder geval niet de onderlinge communicatie is, die de traffic veroorzaakt. Dat zal vooral Home Assistant en (in mijn geval) evcc zijn, en de rest verlaat het netwerk.
Ik heb wel in februari ook het Energy Display geïnstalleerd. Daar geef ik ook een Energy Socket en de watermeter op weer. Die Socket genereert ook ruim 4GB aan upload traffic en de watermeter ook een paar GB. Dit is vrij zeker weten bijna alleen lokaal... Een andere socket die niet op het display staat, maar wel in Home Assistant, geeft slechts 250 MB aan upload.
Kortom, een paar GB van bovenstaande is zeker lokaal. Maar er blijft ook nog wel wat GB over die het interne netwerk verlaat. Ik ga de proef eens op de som nemen.
December '24
HomeWizard P1 meter:80 MB download, 260 MB upload.
Februari '25, mét PIB
HomeWizard P1 meter:649 MB download, 9,75 GB upload.
HomeWizard Plug-in Battery:
717 MB download, 14,6 GB upload.
Ik schrik zelf ook wel wat van de hoeveelheid, om eerlijk te zijn...
Let op, dit is (bij mijn weten) zowel lokale traffic als internet traffic samen. Het is SSL-beveiligd, dus meer opsplitsing is er op dit moment niet te maken.
Ik ga eens kijken wat er gebeurd met de hoeveelheid data op het moment dat ik WAN traffic blokkeer. In theorie zou alles moeten blijven werken (behalve de Energy-app). Kom ik op terug.
Verder stel je terechte vragen. Ik heb er in beginsel geen moeite mee dat de data naar HomeWizard gaat (het is een NL-bedrijf onder NL-regelgeving). Maar een kleine uitleg van de hoeveelheid zou op zich fijn zijn.
edit:
ter aanvulling
ter aanvulling
Ik lees beide meters wel lokaal uit. Mijn data zou niet per se representatief hoeven zijn voor anderen. Laten we niet te vroeg conclusies trekken, mogelijk is een significant deel ook lokaal. Al was dat in december '24 ook het geval met de P1 meter...
Dat beide apparaten vooral upload verzenden, doet vermoeden dat het in ieder geval niet de onderlinge communicatie is, die de traffic veroorzaakt. Dat zal vooral Home Assistant en (in mijn geval) evcc zijn, en de rest verlaat het netwerk.
edit:
Nog wel een belangrijke aanvulling! @JeroenH
Nog wel een belangrijke aanvulling! @JeroenH
Ik heb wel in februari ook het Energy Display geïnstalleerd. Daar geef ik ook een Energy Socket en de watermeter op weer. Die Socket genereert ook ruim 4GB aan upload traffic en de watermeter ook een paar GB. Dit is vrij zeker weten bijna alleen lokaal... Een andere socket die niet op het display staat, maar wel in Home Assistant, geeft slechts 250 MB aan upload.
Kortom, een paar GB van bovenstaande is zeker lokaal. Maar er blijft ook nog wel wat GB over die het interne netwerk verlaat. Ik ga de proef eens op de som nemen.
[ Voor 40% gewijzigd door JanHenk op 05-03-2025 12:15 ]
Besteld: 27-06-'24 08:43Bosfazant schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:33:
Betaald en komt vrijdag (als goed is)
dus geen P1 meter en voor nu dus ook geen batterij mogelijkheid want die heeft een P1 meter wel nodig.JeroenH schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:29:
[...]
Die had ik nog niet gezien, dank daarvoor. Ik zie dat echt wel als flink nadeel.
[...]
Ja, die is wel digitaal maar niet slim
ik vrees voor je dat je dat nagenoeg niet meer kunt voorkomen, en ik snap ookwel je bedenkingen, ik heb alleen daarvoor geen oplossing paraat.Ja, die is dom, en door mij zelf slim gemaakt met Home Assistant - dus geen data naar bedrijven
Bij HW is het wel zo dat ze hun dataopslag in d EU hebben, dus hiermee heb je al wat gewonnen.
Dat ik daar allemaal geen volledige controle over heb vind ik echt niet leuk, maar dat houdt niet in dat ik bij een nieuw apparaat wat in huis komt mijn schouders maar ophaal en denk "dan maakt dit ook niet meer uit." Het maakt nl. wel uit.
sorry als ik daar een verkeerde indruk heb gegeven, nee, er is helemaal niets mis met je vragen, ze zijn juist heel goed en juist, alleen ben ik bang dat je daar gewoon geen goed antwoord op krijgt, vrees ik.Ik snap dat data waarde heeft, en juist daarom zouden we er zuiniger op moeten zijn. Als zelfs wij Tweakers hier geen kritische vragen bij stellen dan zal dat fabrikanten alleen maar aanmoedigen om steeds een stapje verder te gaan. Straks landt er een firmware die je accu buiten werking stelt als hij de HW-cloud niet ruikt. Ik hoef je hopelijk de vele redenen niet uit te leggen waarom dat geen goed idee zou zijn.
stel deze vragen nu eens gewoon aan @HomeWizard_NL direct.
mogelijk dat ze je wel aan een zo goed mogelijk antwoord kunnen helpen.
[...]
Dat is een goeie, ik interpreteerde de posts als zijnde een datastroom "naar buiten" dus het internet op.
Dit kun je opvangen. Moet je het wel handmatig even doen. Je batterij even op een andere wifi zetten dan je p1 meter. Gastnetwerk ofzo. Dan stopt opladen. Niet vergeten daarna weer terug te zetten.naffffffffff schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb hier ook even in de router gekeken, en de P1 meter lijkt 1kbit/s te uploaden naar het internet, en de PiB ongeveer 5.7kbit/s -- dat is nog steeds niet heel veel (iets van 60MB per dag) maar wel apart dat het meer is dan de P1 meter, dus ik neem aan dat ze de data wel gebruiken om alles mee te optimaliseren
Dag , heb net homewizard batterij ontvangen. Netjes geinstalleerd vebinding met app en werkt. Echter batterij laad niet op en blijft (2 witte lampjes op de homewizard zelf) op fabrieksmodus staan. Heb Homewizard al even aangehaakt maar wellicht kan iemand nog aangeven hoe dit op te lossen.
Ook al diverse keren uit aan gedaan. Andere stopcontacten geprobeerd. Op zelfde wifi netwerk als overige apparaten. opnieuw app geinstalleerd. Kortom ben door mijn opties heen.
Ook al diverse keren uit aan gedaan. Andere stopcontacten geprobeerd. Op zelfde wifi netwerk als overige apparaten. opnieuw app geinstalleerd. Kortom ben door mijn opties heen.
Wat zie je in de app staan? Hij moet ook nog synchroniseren met het net, misschien heeft het tijd nodig?Geertnet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:16:
Dag , heb net homewizard batterij ontvangen. Netjes geinstalleerd vebinding met app en werkt. Echter batterij laad niet op en blijft (2 witte lampjes op de homewizard zelf) op fabrieksmodus staan. Heb Homewizard al even aangehaakt maar wellicht kan iemand nog aangeven hoe dit op te lossen.
Staan er geen meldingen bij de batterij in de app?Geertnet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:16:
29-6 ~22:00 meldt zich hier. Ik verwacht dat wij over twee weken aan de beurt zullen zijn.hjs schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:03:
Het is best zwaar die laatste loodjes, zeker met al die zon die nu schijnt.
(29-6 - 15:36)
P1-meter al geupdate?Geertnet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:16:
Staan er geen meldingen bij de batterij in de app?
Nee. De app werkt, je ziet ook lijn verschuiven in de nu weergave maar batterij laad niet op. Lampjes op batterij blijven wit.
Nee. De app werkt, je ziet ook lijn verschuiven in de nu weergave maar batterij laad niet op. Lampjes op batterij blijven wit.
En als je bij de batterij kijkt, dus niet de grafiek?Geertnet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:36:
P1-meter al geupdate?
Goede opmerking. Had ik nog niet gedaan. Kwartier geleden wel gedaan. Alles maar even opnieuw ingeschakeld en app opnieuw er op gezet. Mocht niet baten.
Goede opmerking. Had ik nog niet gedaan. Kwartier geleden wel gedaan. Alles maar even opnieuw ingeschakeld en app opnieuw er op gezet. Mocht niet baten.
Pulserend? Dan staat hij vlgs de handleiding in een fabrieksstand. Gewoon witte leds branden continue is ruststand. Als je geen meldingen bij de batterij hebt staan kun je het even aankijken. Anders ben ik bang dat dit via HW moet. Je zit op de laatste update van de P1? Vlgs mij laat de batterij je die stap al nemen bij installatie van diezelfde batterij.Geertnet schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:36:
Pulserend? Dan staat hij vlgs de handleiding in een fabrieksstand.
Nee niet pulserend. de onderste twee branden continue. Vrees dat ie defect is en wacht maar HW maar af. jammer had gehoopt gezien de andere producten van HW (stekker watermeter enz.) dat het plug en play zou zijn.
Nee niet pulserend. de onderste twee branden continue. Vrees dat ie defect is en wacht maar HW maar af. jammer had gehoopt gezien de andere producten van HW (stekker watermeter enz.) dat het plug en play zou zijn.
Voor alle nog wachtenden ná mij:
HW PIB gereserveerd 27 juni 10.19
(maart levering)
HW PIB betaallink 3 maart 10.30
HW PIB betaald 3 maart 14.31
TransMission onderweg 5 maart 09.03
TransMission bezorgen 5 maart 12.49 - 14.49
TransMission bezorgd 5 maart 12.48
:strip_exif()/f/image/O8FI3clt8iiSQ5VzTnorjcSK.jpg?f=fotoalbum_large)
Betalen + bezorging geheel volgens afspraak en naar wens verlopen, na heel erg veel 'engelengeduld' sinds eind juni vorig jaar.
Compliment aan HomeWizard én TransMission!
Nu staat de batterij even op temperatuur te komen/bij te komen van de reis, voor mijn Pipewave infrarood zuil...:strip_exif()/f/image/boAwYomuv8bRkfJo0nsVNjyN.jpg?f=fotoalbum_large)
Te wachten op het moment van aansluiten...en de stap naar zoveel mogelijk NOM.
Mijn dank aan de vele verhelderende info die jullie op dit forum, tot op heden, gedeeld hebben over de HW PIB!
(maart levering)
:strip_exif()/f/image/O8FI3clt8iiSQ5VzTnorjcSK.jpg?f=fotoalbum_large)
Betalen + bezorging geheel volgens afspraak en naar wens verlopen, na heel erg veel 'engelengeduld' sinds eind juni vorig jaar.
Compliment aan HomeWizard én TransMission!
Nu staat de batterij even op temperatuur te komen/bij te komen van de reis, voor mijn Pipewave infrarood zuil...
:strip_exif()/f/image/boAwYomuv8bRkfJo0nsVNjyN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn dank aan de vele verhelderende info die jullie op dit forum, tot op heden, gedeeld hebben over de HW PIB!
4- maart - 2025:
Gisteren en vandaag voor het eerst NOM met 100% zon en heldere hemel.
2 batt->100% -> koken (electr) -> avond en nacht -> 2% om 0900uur, om 10uur 3%.
6400 wp op het westen.
Gisteren en vandaag voor het eerst NOM met 100% zon en heldere hemel.
2 batt->100% -> koken (electr) -> avond en nacht -> 2% om 0900uur, om 10uur 3%.
6400 wp op het westen.
Staat het op een pallet? Hebben ze de accu met een palletwagen naar binnen gebracht?Edda schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:43:
Voor alle nog wachtenden ná mij:
(maart levering)
[Afbeelding]
Compliment aan HomeWard én TransMission!
Na staat de batterij even op temperatuur te komen/bij te komen van de reis, voor mijn Pipewave infrarood zuil...[Afbeelding]
interessant om de voortgang in de levering te volgen.
Zelf heb ik op 30 januari pas besteld en zou in april komen. Klinkt nog als een grote om alle bestellingen van vanaf eind juni tot eind februari de komende 2 maanden te gaan leveren voor Homewizard.
Maar ik wacht geduldig.
Zelf heb ik op 30 januari pas besteld en zou in april komen. Klinkt nog als een grote om alle bestellingen van vanaf eind juni tot eind februari de komende 2 maanden te gaan leveren voor Homewizard.
Maar ik wacht geduldig.
Bij ons stonden ze in een doos gewoon in een busje en worden gedragen (viel ons tegen dat ze geen steekwagen hebben). Normaliter wordt er “tot aan de voordeur” geleverd, maar bij de eerste accu was mijn vrouw alleen thuis en heeft de chauffeur hem op eigen initiatief even binnen neer gezet.NiteAngyl schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:02:
[...]
Staat het op een pallet? Hebben ze de accu met een palletwagen naar binnen gebracht?
[ Voor 3% gewijzigd door Harri op 05-03-2025 14:15 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Hier ook maar op de sma app gewoon verbindingivo1969 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:08:
[Afbeelding]
Ik ben nu niet ter plekke, maar dit betekent dat de sma geen verbinding heeft met modern of iets met de app?
Ik had gisteren dezelfde getallen als jij: 2,9kWh in de batterij en 2,2kWh uit de batterij (75,86% RTE), volgens de dagweergave van de app. Wanneer ik in de weekweergave kijk zie je 2 getallen achter de komma en dat lijkt positief voor de RTE: 2,89kWh in en 2,24kWh uit (77,5% RTE).ivo1969 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
Ik kom hier dus op 75,86 % procent
En dat batterij rond 17.00 weer ff oplaadde komt omdat ik toen hier de koffiemachine een kop koffie liet maken
Nee, mijn PIB kwam niet op een pallet.
Zo kon ik hem iets hoger plaatsen voor mijn infrarood zuil om hem een warm welkom te heten.
Aansluiten o.a. via de app verliep ook volgens verwachting en nu staat de PIB 800W 'zon' te laden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XiPR7LVSUmCnNCJQRsvrBB9X.jpg?f=user_large)
Dit is de voorlopige 'standplaats' van de PIB.
Gewoon in de woonkamer, in het zicht. maar uit de zon...
:strip_exif()/f/image/3O1efbYaWqoR9OqIsYQeNhOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie zojuist op mijn display ook '0' op de meter...
:strip_exif()/f/image/EjS76nd6ddgAjlmesBLUIDJw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was het lange wachten meer dan waard!
Zo kon ik hem iets hoger plaatsen voor mijn infrarood zuil om hem een warm welkom te heten.
Aansluiten o.a. via de app verliep ook volgens verwachting en nu staat de PIB 800W 'zon' te laden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XiPR7LVSUmCnNCJQRsvrBB9X.jpg?f=user_large)
Dit is de voorlopige 'standplaats' van de PIB.
Gewoon in de woonkamer, in het zicht. maar uit de zon...
:strip_exif()/f/image/3O1efbYaWqoR9OqIsYQeNhOR.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie zojuist op mijn display ook '0' op de meter...
:strip_exif()/f/image/EjS76nd6ddgAjlmesBLUIDJw.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was het lange wachten meer dan waard!
Besteld 26-06-2024 om 13.38
Betaald 04-03-2025
Bezorgd 05-03-2025
De installatie was simpel. Ze doen het!
Natuurlijk veel voorbereidend werk gedaan. 5g6 vanuit meterkast naar onderstation.
Betaald 04-03-2025
Bezorgd 05-03-2025
De installatie was simpel. Ze doen het!
Natuurlijk veel voorbereidend werk gedaan. 5g6 vanuit meterkast naar onderstation.
:strip_exif()/f/image/d5NqMOfkH3mRChVrL7Dd8emc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door shthpnz op 05-03-2025 15:21 ]
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.