Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

giancarlo_f schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:00:
--> er is dus schijnbaar wel communicatie tussen de P1 en Batterij ondanks dat de P1 ogenschijnlijk off-line staat

Iemand ook dit fenomeen geconstateerd?
Ja: Gizz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Offline = de cloudservers van HW hebben geen contact met je P1-meter via internet. Maar lokaal kan de boel nog prima draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 04-03-2025 12:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
GH45T schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:28:
Geen idee of hier meer intelligentie voor mogelijk is. Ik begrijp ook dat anticiperen op het pulseren van een kookplaat lastig kan zijn. Op dit moment heb ik het idee dat ik de thuisaccu het beste kan uitschakelen als we gaan koken, dat kan eigenlijk niet de bedoeling zijn. Meer mensen die vergelijkbaar gedrag zien?
Is de oorzaak niet eerder te zoeken in de wifi aansturing van de batterij en dat door de vertraging snel pulserende vermogensvraag dan niet volledig gevolgd kan worden?
Wil je dat zou ik voor een vaste aansluiting kiezen.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18
Independent schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:01:
[...]

Is de oorzaak niet eerder te zoeken in de wifi aansturing van de batterij en dat door de vertraging snel pulserende vermogensvraag dan niet volledig gevolgd kan worden?
Wifi lijkt mij snel genoeg, ik zoek het meer in de frequentie dat een P1 meter het actuele verbruik doorstuurt. Ik heb niet exact geteld bij de kookplaat, maar het lijkt wel of die enkele seconden aan- en dan weer enkele seconden uit staat. En dat gaat dan weer net fout door die seconde P1 frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 18:27
Goedemiddag,

Ik volg het forum al geruime tijd en heb vorig jaar 1 HW batterij gereserveerd welke ik inmiddels kan bestellen.
Er zijn zoveel berekeningen/templates voor terugverdientijd etc, maar elke situatie is weer anders.

graag wilde ik mijn situatie met jullie delen, voor advies.

12 zonnepanelen op zuiden, vrij schuin dak, ca 40 graden, dus ook al best aardig wat opwek in voor/najaar bij lage stand zon. Ook een Quatt hybride warmtepomp dat blijkt wel uit onderstaand plaatje met electriciteitsverbruik in de winter, 2/1 kap A label, 150m2,

Mijn standby verbruik snachts is ca 200-220W, dus kleine 3kwh per nacht incl buiten/tuinverlichting aan.

Bijgaand zonverbruik 2024, en mijn eenvoudige analyse:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVNvDSXvQV2qdQIPPyo3iEaLDY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rnQGQcP6HL5jq5ZqZ6NYula.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ongeveer 3100kwh opwek, waarvan 1373kwh direct werd gebruikt en 1752kwh teruglevering, voornamelijk tussen maart en oktober. 2022/2023 ongeveer vergelijkbaar.

Ook in maart en oktober heb ik nog redelijke teruglevering, tot ca 128 (maart) en 92 kwh (oktober).

Als ik de gegevens per dag bekijk, heb ik het volgende aantal dagen per maand met 3khw teruglevering of meer:
- maart 22 dagen
- april 26 dagen
- mei 28 dagen
- juni 27 dagen
- juli 29 dagen
- aug 29 dagen
- sept 25 dagen
- okt 15 dagen
Tussen nov en Feb nog ca 5-7 dagen per maand > 3kwh

Dus in totaal ongeveer 220 dagen in 1 jaar met meer dan 3kwh teruglevering op 1 dag

Mijn eenvoudige conclusie voor mijn situatie met 1 batterij kan ik ca 220x2,5 = 550 kwh voor eigen gebruik opvangen in 1 jaar. Mijn zonverbruik kan ik verhogen met ca 40% van 1373 naar ruim 1900kwh, ofwel teruglevering daalt van 1750 naar 1200kwh per jaar.

Ik heb niet meegerekend dat de batterij soms op een half bewolkte dag tussentijds ontlaad/bijlaadt. dat scheelt wellicht nog iets ?

Klopt dit een beetje zo?

grt skywalker

[ Voor 4% gewijzigd door sky_walker op 04-03-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceman314
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-09 21:52
vreemd fenomeen : P1 meter is volgense de app en de led-indicator (rood knipperend) off-line. De batterij werkt normaal en heeft momenteel (volgens de app) de status opladen ;-)

--> er is dus schijnbaar wel communicatie tussen de P1 en Batterij ondanks dat de P1 ogenschijnlijk off-line staat

Ik had precies het tegenovergestelde. P1 groen online en thuisbatterijen online, maar ik kreeg de melding dat ze niet verbonden waren met P1.
Alles in hetzelfde netwerk, en het netwerk was prima. De enige oplossing was het herconfigureren van wifi: herstart van het mesh-systeem (Deco), router (KPN), P1 en batterijen werkten niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elmunstro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-06 16:31
@HomeWizard_NL Ik heb het idee dat er wat mis gaat in de berekening van de grafieken m.b.t. bruto en netto verbruik.

Zo te zien verrekend hij nu de P1 met de kwh meters van de zonnepanelen, echter de accu's worden hierbij vergeten met laden en ontladen in dit verhaal.

Bruto zou denk ik moeten zijn : 4575 W panelen opbrengst + net 356 w - 3200 w accu laden = 1731 w verbruik bruto..

Bij stroom netto gaat het wel goed zo te zien als je de switch "tel import en export totalen op"

Probleem zet hem dus in (zo te zien) het laten zien wat je bruto verbruikt..
Daar je hier ook niet mee kunt spelen, of een eigen grafiek kunt aanpassen, dan maar even hier delen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYp5L4C7k-ofeytDV6xFGzcLuBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqnLgd0CvTBE5OwIf7diRNHF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVMT7P43igx2kfe-uQZtoQctlYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llMc8DakQPUnSFZ0m7Yamlzl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:29
vreemd fenomeen : P1 meter is volgense de app en de led-indicator (rood knipperend) off-line. De batterij werkt normaal en heeft momenteel (volgens de app) de status opladen ;-)

Ik heb dit bij mijn P1 meter nadat gisteren de software is geüpdatet naar 6.0110. Gisteravond weer opnieuw verbonden (ondanks dat de communicatie met de batterij probleemloos verliep). Nu is die weer sinds 12.00 offline. Batterij is allang vol, maar de communicatie zal vast werken.

Batterij zelf is vandaag weer sinds 07.00 offline. -> hier komt nog een update voor.

P1 Meter heb ik sinds 12-2021 en nooit issues mee gehad. Gisteren dus een update en een half uur later opeens issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat kan helemaal niet. Zowel de P1-meter als de batterij heeft geen optie voor een vaste aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Wifi is niet de beperkende factor voor het uitlezen van de meterstanden. De meter zelf wel. Voor wifi zijn die paar getalletjes echt peanuts om te versturen, over dezelfde verbinding kun je ook realtime videobellen en gamen ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:05

HE1

Toch nog even een vraag over 2 batterijen die samen, zonder andere apparaten, op één groep zitten. Als er verder geen enkel apparaat op die groep zit dan is 1600 watt toch eigenlijk helemaal niet zo speciaal, gezien een droger of wasmachine al een stuk meer gebruikt dan dat.

Is er dan een speciale reden dat 2 accu's niet samen veilig op één groep kunnen met 1600watt? ik heb niet duidelijk of hier nog een andere reden voor was dan belasting van 1600watt.

Ik heb namelijk één wandcontactdoos die een aparte groep heeft waar lang geleden de droger aan zat die ik al meer dan 10jr niet meer heb.

[ Voor 13% gewijzigd door HE1 op 04-03-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HE1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:12:
Toch nog even een vraag over 2 batterijen die samen, zonder andere apparaten, op één groep zitten. Als er verder geen enkel apparaat op die groep zit dan is 1600 watt toch eigenlijk helemaal niet zo speciaal,
Hier beschrijf je letterlijk een eigen groep voor de batterijen. En dan is 1600W niet zo speciaal, inderdaad. Je kunt er zelfs 4 batterijen op kwijt zonder problemen.

Het wordt een ander verhaal als er wél andere apparaten op de groep zitten. Want die kunnen dan 16A uit je meterkast opsnoepen plus 8A uit je batterijen, waarbij er 24A loopt door bedrading en andere onderdelen die op 16A is ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Toch nog even een vraag over 2 batterijen die samen, zonder andere apparaten, op één groep zitten. Als er verder geen enkel apparaat op die groep zit dan is 1600 watt toch eigenlijk helemaal niet zo speciaal, gezien een droger of wasmachine al een stuk meer gebruikt dan dat.

Is er dan een speciale reden dat 2 accu's niet samen veilig op één groep kunnen met 1600watt? ik heb niet duidelijk of hier nog een andere reden voor was dan belasting van 1600watt.

Ik heb namelijk één wandcontactdoos die een aparte groep heeft waar lang geleden de droger aan zat die ik al meer dan 10jr niet meer heb.
Twee batterijen kunnen gewoon op één (eigen) groep. Wel is het zo dat stekkerdozen afgeraden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Aardedraadje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Twee batterijen kunnen gewoon op één (eigen) groep. Wel is het zo dat stekkerdozen afgeraden worden.
ja ok had ik het verkeerd geinterpreteerd, 2 batterijen op een aparte groep kan je ook lezen dat ze elk op een ander moeten :)

Die WCD die ik noem met een eigen groep heeft wel maar één geaarde stekker aansluiting, welke oplossing wordt geadviseerd om die dan te splitsen? of helemaal niet doen in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 21:45

Offtopic, maar je kunt een droger of wasmachine niet vergelijken met accu's. Een droger trekt niet constant uren lang hoge vermogens, wasmachine ook niet. (maar 2 accu's ook niet)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
HE1 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:22:
[...]

ja ok had ik het verkeerd geinterpreteerd, 2 batterijen op een aparte groep kan je ook lezen dat ze elk op een ander moeten :)

Die WCD die ik noem met een eigen groep heeft wel maar één geaarde stekker aansluiting, welke oplossing wordt geadviseerd om die dan te splitsen? of helemaal niet doen in dat geval?
Vervangen door een dubbele wcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Aardedraadje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:19:
[...]

snap ik, je wil niet zomaar een simpele stekkerdoos eraan hangen, maar er zijn toch ook degelijke stekkerdozen die volgens spec meer dan 3000watt aankunnen en een overspanningsbeveiliging hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jobve
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-05 22:02
Na gister een mail gehad te hebben van HomeWizard dat de batterij binnen twee weken geleverd zou worden heb ik zojuist de mail gehad dat de batterij klaar staat! Zojuist dus meteen betaald. :*) Batterij is besteld op 27 juni om 09:31 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04
Jobve schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:39:
Na gister een mail gehad te hebben van HomeWizard dat de batterij binnen twee weken geleverd zou worden heb ik zojuist de mail gehad dat de batterij klaar staat! Zojuist dus meteen betaald. :*) Batterij is besteld op 27 juni om 09:31 uur.
Kijk, mooie dingen! Fijn om af en toe een update van de tijdlijn te horen. Mijn bestelling van 29-6 zal dus nog even op zich laten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:20

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Dit heb ik ook. Nu werkt de P1 sinds vanmorgen prima. Maar in de afgelopen 24 uur heb ik dit 2 keer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat doet je RTE als je pas de batterij begint op te laden als hij met max kan laden. Voortse deel dus niet?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaBu76
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-03 21:50
Ik heb even een (wellicht domme...?) vraag: wij hebben thuis al een tijd diverse produkten van HomeWizard in gebruik, waaronder de P1 meter. Nu overweeg ik de aanschaf van 2 PIB's van HomeWizard, en ik lees steeds dat die kan "samenwerken met alle merken zonnepanelen en omvormers". Maar mijn vraag is nu: moet de PIB rechtstreeks kunnen communiceren (via WiFi) met de omvormer van de zonnepanelen of hoeft die alleen maar gekoppeld te worden aan de P1 meter? Dat zou voldoende moeten zijn toch? De omvormer van onze zonnepanelen staat nml niet in verbinding met WiFi, omdat die op de schuur liggen en die afstand is te groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:30
Miesjh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Dit heb ik ook. Nu werkt de P1 sinds vanmorgen prima. Maar in de afgelopen 24 uur heb ik dit 2 keer gehad.
Wij ook, gisteren p1 geüpdate zou het daar aanliggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 14:59
SaBu76 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:56:
Ik heb even een (wellicht domme...?) vraag: wij hebben thuis al een tijd diverse produkten van HomeWizard in gebruik, waaronder de P1 meter. Nu overweeg ik de aanschaf van 2 PIB's van HomeWizard, en ik lees steeds dat die kan "samenwerken met alle merken zonnepanelen en omvormers". Maar mijn vraag is nu: moet de PIB rechtstreeks kunnen communiceren (via WiFi) met de omvormer van de zonnepanelen of hoeft die alleen maar gekoppeld te worden aan de P1 meter? Dat zou voldoende moeten zijn toch? De omvormer van onze zonnepanelen staat nml niet in verbinding met WiFi, omdat die op de schuur liggen en die afstand is te groot....
de PIB's communiceren alleen met de P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:20

Miesjh

arcticbreeze schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:57:
[...]

Wij ook, gisteren p1 geüpdate zou het daar aanliggen.
Ik moest deze updaten vanwege de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
Devke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Wat doet je RTE als je pas de batterij begint op te laden als hij met max kan laden. Voortse deel dus niet?
Ik zou het laden in principe kunnen testen. Het ontladen wordt wat lastig nu de temperaturen toenemen. De zwaarste belasting is de airco en die heeft met deze temperaturen wat minder te doen. Dus dan kan je ideaal laden, ontladen wordt weer wat lastiger. Het wordt tijd dat ze op de redactie van Tweakers thuisbatterijen gaan testen :P :P .

Oja, stroom over....

Accu's ; vol
Mixergy : 100% warm

Ik heb de airco maar even een schop gegeven zodat deze een warmtebuffer kan opbouwen. O-)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:25
Ik heb een week geleden voor de batterij betaald en heb hem nog steeds niet in huis. Hoe lang duurde dit bij jullie? Hij staat in de track en trace nog steeds op verzamelen en de leverdatum blijft maar oplopen. Homewizard neemt lekker meer dan een dag de tijd om te reageren in de chat en komt dan met het antwoord dat de vervoerder een bericht zal sturen wanneer de batterij eraan komt. Al met al niet zo blij met de service tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 13:45
1 werkdag

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
hanev001 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Dat kan helemaal niet. Zowel de P1-meter als de batterij heeft geen optie voor een vaste aansluiting.
Dat kan wel.
Maar dan zal je voor een ander batterijsysteem moeten kiezen. :)

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Independent schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Dat kan wel.
Maar dan zal je voor een ander batterijsysteem moeten kiezen. :)
Wat is dit voor een onzin antwoord. De discussie gaat over de HW batterij en jij komt met, het kan als je wat anders koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Ik heb op dit moment nog een gat van rond de 1,1 kWh in de nacht, bij een volledig geladen accu overdag. De 2e accu kan ik nu laten leveren (vorig jaar besteld) maar dat is wel heel erg duur van dit 'gatje'? Of ziet iemand nog een use case voor een 2e batterij in deze situatie..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S5LTlhg5OYuOJHPZqejyqvrGfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kulImqrtEeSpuwvxdUCIa5sa.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand belangstelling om de 2e batterij over te nemen? Anders laat ik hem lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Independent
hanev001 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Wat is dit voor een onzin antwoord. De discussie gaat over de HW batterij en jij komt met, het kan als je wat anders koopt.
Geen onzin maar niet blindstaren op vendor lock in.
Ieder systeem, zo ook HW, heeft zijn voor- en nadelen.
Wie al gekocht heeft hoort dat laatste blijkbaar niet zo graag maar wie nog moet beslissen kan maar beter alle info over zowel de voor- als nadelen vernemen.

Een topic mag dus zowel de voor- als nadelen van een systeem benoemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 04-03-2025 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

TheRealFreek schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:21:
Ik heb een week geleden voor de batterij betaald en heb hem nog steeds niet in huis. Hoe lang duurde dit bij jullie? Hij staat in de track en trace nog steeds op verzamelen en de leverdatum blijft maar oplopen. Homewizard neemt lekker meer dan een dag de tijd om te reageren in de chat en komt dan met het antwoord dat de vervoerder een bericht zal sturen wanneer de batterij eraan komt. Al met al niet zo blij met de service tot nu toe.
Donderdag betaallink ontvangen, vrijdag betaald, vanochtend binnen gekregen.

Bezorger was overigens een paar uur te vroeg. Er was niemand thuis :D Hij heeft even voor de deur gewacht. Helemaal top.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 04-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:24
Independent schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:44:
[...]

Wie al gekocht heeft hoort dat laatste blijkbaar niet zo graag maar wie nog moet beslissen kan maar beter alle info over zowel de voor- als nadelen vernemen.

Tuurlijke mag je input geven. Maar zelf aangeven dat het niet goed opvangen van pulsen door wifi komt (wat een onzin argument is -wifi is meer dan snel genoeg). en dan zelf af te komen met een vaste aansluiting.... Is wel een beetje bij het haar getrokken , niet ?

Als wifi niet volstaat laten we dan maar direct alle home automation en IoT over wifi ook maar op de schop gooien ?!
[...]

[ Voor 5% gewijzigd door blahenazo op 04-03-2025 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 07:21
Vandaag m'n 2 HWPiB's ontvangen.
Nu nog in 2 gewoon bestaande verschillende groepen in het huis in de stopcontacten gestoken (woonkamer groep en een zolder groep), maar ik wil een aparte groep (in de meterkast) zodat ik ze op 1.600W kan ontladen.

Nu mijn vraag; ik heb een 3 fase x 25A groepkast. Is het dan handig om een aparte groep per fase aan te laten leggen? Of toch maar gewoon 1 groep voor de 2 PiB's?

Ze zijn vanmiddag lekker opgeladen, kan niet wachten totdat de zon onder gaat 8) :P

[ Voor 11% gewijzigd door Yihaaa op 04-03-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:18
Independent schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:44:
[...]

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik zie deze Homewizard thuisaccu eigenlijk ook als een tussenstap naar in de toekomst wellicht een Victron opstelling met solid state accu's en dan zoveel mogelijk van eigen opwek draaien en zo min mogelijk afname van de energiemaatschappij. Maar daar gaat het in dit geval niet om.

Zover ik kan beoordelen is het via wifi verbinding niet de oorzaak van deze vertraging. Zowel de P1 meter als de thuisaccu hebben wifi bereik "goed" en binnen dat netwerk kan ik beiden ook pingen met slechts enkele miliseconden vertraging. Daar gaat een kabel weinig verbetering in brengen. Waar ik vermoed dat de beperking zit is het signaal wat via de P1 aansluiting uit de slimme meter komt, zover mij bekend is dat per seconde, maar ik kan het fout hebben. Bij zeer snel wisselende belasting (enkele seconden verbruik, enkele seconden geen verbruik) gaat dat natuurlijk fout.

Ik kan op de Homewizard site niet genoeg informatie vinden over een losse 1-fase, of 3-fase meter om te zien of dat mogelijk een oplossing kan zijn. Wellicht reageert de thuisaccu daar sneller op, of wellicht kan er iets in de aansturing worden ingebouwd dat de thuisaccu het laat voor wat het is als het verbruik zo snel schommelt.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10 22:34
Hallo allemaal,

Voor wie het nog niet heeft gezien: er is een nieuwe software-update beschikbaar voor de P1 Meter (versie 6.0110). Deze update is speciaal voor gebruikers van de Plug-in Battery. Jullie feedback is deels verwerkt, en omdat hier vaker om is gevraagd, delen we de releasenotes:
  • Diverse kleine verbeteringen zorgen voor een stabielere werking van de P1 Meter, vooral in combinatie met vier batterijen en externe integraties zoals Home Assistant of Homey. We raden nog steeds aan om maximaal vier API-koppelingen te gebruiken, waarbij batterijen meetellen.
  • Een probleem met de Landis+Gyr E350 slimme meter, die niet volledig voldoet aan de DSMR5-standaard en batterijsturing verstoorde, is opgelost.
  • Batterijen schakelen minder vaak tijdens zonsopkomst, zonsondergang en bewolkte dagen (het ‘flipperkast’-effect).
De update is beschikbaar voor iedereen met een batterij. Als deze nog niet is geïnstalleerd, volg dan deze stappen: https://helpdesk.homewiza...p-mijn-homewizard-product

Daarnaast zoeken we beta-testers voor de firmware van de P1 Meter en Plug-in Battery. Meedoen? Vul dit formulier in: https://forms.gle/jQrbohwn1rn2sVKY9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
@GH45T De wifi was dan ook maar een suggestie en mag wat mij betreft gerust weerlegd worden.
Ik draai hier al jaren op een vaste UTP verbinding en een eigen vaste energiemeter.
Dat is geen enkel probleem om 24/7 NOM te behalen. Ook niet met de WP, inductie, oven, microgolf,.......

De laadpaal voor de EV hier ook een tijdje proefgedraaid via de HW P1 dongle. Dat ging ook niet altijd goed.
Terug overgeschakeld naar een vaste UTP verbinding tussen P1 poort en laadpaal en nooit nog een verbindingsprobleem gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door Independent op 04-03-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:32
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:38:
Hallo allemaal,

Voor wie het nog niet heeft gezien: er is een nieuwe software-update beschikbaar voor de P1 Meter (versie 6.0110). Deze update is speciaal voor gebruikers van de Plug-in Battery. Jullie feedback is deels verwerkt, en omdat hier vaker om is gevraagd, delen we de releasenotes:
  • Diverse kleine verbeteringen zorgen voor een stabielere werking van de P1 Meter, vooral in combinatie met vier batterijen en externe integraties zoals Home Assistant of Homey. We raden nog steeds aan om maximaal vier API-koppelingen te gebruiken, waarbij batterijen meetellen.
  • Een probleem met de Landis+Gyr E350 slimme meter, die niet volledig voldoet aan de DSMR5-standaard en batterijsturing verstoorde, is opgelost.
  • Batterijen schakelen minder vaak tijdens zonsopkomst, zonsondergang en bewolkte dagen (het ‘flipperkast’-effect).
De update is beschikbaar voor iedereen met een batterij. Als deze nog niet is geïnstalleerd, volg dan deze stappen: https://helpdesk.homewiza...p-mijn-homewizard-product

Daarnaast zoeken we beta-testers voor de firmware van de P1 Meter en Plug-in Battery. Meedoen? Vul dit formulier in: https://forms.gle/jQrbohwn1rn2sVKY9
Ik moet wel opmerken dat ik sinds de 110 versie voor het eerst inmiddels 2 keer de P1 meter "offline" was.

1e keer was de P1 meter wel te bereiken via IP (dus een goede wifi verbinding) en het functioneerde ook, de batterijen bleven netjes nul op de meter houden) Het lampje knipperde rood. Ik heb de wifi opnieuwd gekoppeld en weer verder.
En vanmiddag de 2e keer was de P1 meter "offline" en brande er totaal geen lampje meer.....
Ik heb de dongle uit de slimme meter gehaald en er weer aangesloten en voila, alles is weer in orde

Ik had eigenlijk sinds de aanschaf (2020 ? ) nog niet eerder dit soort issues.

Ik heb mij overigens als Alpha mannetje als Beta opgegeven. :+

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:03
Hier PI meter nu offline sinds up-date., brandt geen lampje meer op dongle. Is genoeg Wifi signaal. Dongle eruit en opnieuw aangesloten, heeft nog niet geholpen.

Net nieuwe installatie van alles uitgevoerd, alles doet het nu weer,

[ Voor 93% gewijzigd door hortens9273 op 04-03-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 21:20
Zojuist een tweede batterij proberen aan te zetten. Er gaat helemaal geen statuslampje branden en er lijkt verder ook helemaal niets te gebeuren. Is dit een bekend probleem en is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Yihaaa schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:19:
Vandaag m'n 2 HWPiB's ontvangen.
Nu nog in 2 gewoon bestaande verschillende groepen in het huis in de stopcontacten gestoken (woonkamer groep en een zolder groep), maar ik wil een aparte groep (in de meterkast) zodat ik ze op 1.600W kan ontladen.

Nu mijn vraag; ik heb een 3 fase x 25A groepkast. Is het dan handig om een aparte groep per fase aan te laten leggen? Of toch maar gewoon 1 groep voor de 2 PiB's?

Ze zijn vanmiddag lekker opgeladen, kan niet wachten totdat de zon onder gaat 8) :P
Hou wel rekening met een flinke opwarming van je meterkast met 2 accu's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Vandaag toch nog 3kw het net opgestuurd, dit had mooi in de 2e accu gekund.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP5u7Ld8xX8_H9hdZcwdcpdKi5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht4ql8u3Y0GCqu62hPxsSpuV.jpg?f=fotoalbum_large

Nog ff wachten tot eind April batch😬 als deze hopenlijk niet ook vertraagd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
Ruim 1 GB data verzonden in een week. Maar 176 MB ontvangen. Hoe is dit bij jullie?

Is het 1GB data zenden normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NilzzN2QLi1iLihhdpL-OW97eLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kTcmzX5CFDgE4VcQBKgs4tm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v973fHm6_eHBYjsDJmoxJDImOKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7durc0JPTCl7qRPUd8XShTh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flodder325 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:49:
Vandaag toch nog 3kw het net opgestuurd, dit had mooi in de 2e accu gekund.
[Afbeelding]

Nog ff wachten tot eind April batch😬 als deze hopenlijk niet ook vertraagd is.
Hier hetzelfde.
Nog ff wachten tot de maart batch😁.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfDuzQedvEFEEHUMcGcTFxg4ops=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwM8rtShI8mAeKQFD4elFyt0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW6854GQpg2F1NzyPNnHeg38-wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iW1dEKjNcAisio6GlU8SCcUS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan er wel 10 gebruiken. En het is nog niet eens zomer! Maar ja, dan is het verbruik ook lager.

[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 04-03-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffw8n
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-10 20:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wJf1lykmhKyygsqQwGuYD9eBlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D31PmuTGPfaATxqNsg9MQT0q.png?f=fotoalbum_large

Hier ook nog plek voor een derde (maart batch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:40:
[Afbeelding]

Ik kan er wel 10 gebruiken. En het is nog niet eens zomer! Maar ja, dan is het verbruik ook lager.
Misschien kijken naar een andere systeem.
Ben er ook mee bezig.
Daarnaast heb ik aan mijn 12 panelen veel te weinig.
Dat moet ik nog upgraden naar 30+.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ook hier kan er 1 batterij bij. Echter de vraag die ik mezelf wel steeds stel is of ik deze wel leeg ga krijgen. Ik kom nu bij geen gekke sprongen in vermogen tot 2 uur in de nacht op NOM. De zon schijnt in de zomer een uurtje of 3 langer. 5 uur in de ochtend is dan te halen. De simulatie bat_sim liet vanmorgen zien dat de 2e nu half leeg zou zijn. Dat wordt in de zomer dus meer over hebben. Wij gaan hier meer inzetten op comfort (airco etc). Dan zal het verbruik toenemen en dat zou een 2e rechtvaardigen (mits de panelen hem vol blijven mikken).

Voor nu prima. Ik wil ook zien hoe HW zich softwarematig ontwikkeld.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:12
fikkie123 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:06:
Ruim 1 GB data verzonden in een week. Maar 176 MB ontvangen. Hoe is dit bij jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ze zijn data aan het verzamelen over de accu's natuurlijk maar dat kan nooit geen 1gb zijn lijkt mij. Al eens via wireshark gekeken waar dit heen gaat?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
peterbier schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:56:
[...]

Misschien kijken naar een andere systeem.
Ben er ook mee bezig.
Daarnaast heb ik aan mijn 12 panelen veel te weinig.
Dat moet ik nog upgraden naar 30+.
Nee, zomers krijg ik toch niet op. Ik denk 2 of 3 mooi zijn voor ons verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 09:50
De brandweer en allerlei instanties adviseren om altijd een thuisbatterij met IEC-EN 62619 certificering te nemen ivm brandveiligheid. (En de WAF verwacht dit nu dus. ;))
Ik kan hierover niets vinden icm de homewizard batterij.
Iemand die hier iets over weet? Is er een factsheet van de batterij(cellen) bekend misschien? Of een andere reden waarom deze certificering misschien niet nodig is?

@HomeWizard_NL , hebben jullie een factsheet/datasheet van de batterij(cellen)?

[ Voor 9% gewijzigd door TiBoD op 04-03-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
TiBoD schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:08:
De brandweer en allerlei instanties adviseren om altijd een thuisbatterij met IEC-EN 62619 certificering te nemen ivm brandveiligheid. (En de WAF verwacht dit nu dus. ;))
Iemand die hier iets over weet? Is er een factsheet van de batterij(cellen) bekend misschien? Of een andere reden waarom deze certificering misschien niet nodig is?
IEC-EN 62619 certificering is toch voor accu's bij bedrijven niet voor in woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edblom
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-09 08:14
Deze norm is van toepassing op industriële toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
ffw8n schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:47:
[Afbeelding]

Vindt het wel knap dat je bijna geen net verbruik hebt gehad tot je de screenshot maakte.
Jij zit al bijna volledig op NOM zo te zien.

Met een extra accu heb je op een zonnige dag het net helemaal niet nodig tot de volgende zonnige dag.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit hier ongeveer op 10 mb/uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
ffw8n schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:47:
[Afbeelding]

Wij wachten voorlopig nog met smart op de 2e :) (april). Ook hier voldoende ruimte. Onze batterij staat inmiddels al op 48% met het gebruik van de airco. Goed dat we voor nu nog salderen hebben terwijl we ons systeem in orde maken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5cYHCnFui0orwsCwhM9fz9lD58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9bopCCdqoA9taXzGg6SfYGV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
[Afbeelding]

Volledig off topic hier, maar is er voor jou niet meer voordeel te behalen door je directe verbruik (rechtstreeks verbruik via eigen opwek) te verhogen overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Laatst online: 13:33
Chris96 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:39:
[...]

De accu draait sinds 2 week naar volle tevredenheid. Installatie ging iets scheef door een verkeerd ingestelde p1 meter. Daarna alles naar behoren.

[Afbeelding]
Dat is mooi, maar het verlies van 29% of te wel een rte van 71% in jou geval, vind ik echt nog een dingetje in het algemeen van batterijen, vind dat zo zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ffw8n
  • Laatst online: 02-10 20:12
Flodder325 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Vindt het wel knap dat je bijna geen net verbruik hebt gehad tot je de screenshot maakte.
Jij zit al bijna volledig op NOM zo te zien.

Met een extra accu heb je op een zonnige dag het net helemaal niet nodig tot de volgende zonnige dag.👍
Ja, ben best wel tevreden. Al 2 dagen NOM met geen geweldige ligging van mijn ZP. In de ochtend heb ik weinig opbrengst. Mijn doel is 6-7 maanden NOM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04
[Afbeelding]

Als ik een brutale vraag mag vragen... wat gebruikt er bij jullie in vredesnaam 's nachts zoveel energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:20
NiteAngyl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Als ik een brutale vraag mag vragen... wat gebruikt er bij jullie in vredesnaam 's nachts zoveel energie?
Bij mij de warmtepomp. Waren best koude nachten afgelopen dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
fikkie123 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:41:
Ik heb op dit moment nog een gat van rond de 1,1 kWh in de nacht, bij een volledig geladen accu overdag. De 2e accu kan ik nu laten leveren (vorig jaar besteld) maar dat is wel heel erg duur van dit 'gatje'? Of ziet iemand nog een use case voor een 2e batterij in deze situatie..?
Staar daar niet blind op.

Er zijn dagen dat de batterij gewoon leeg is en blijft. Dus heb je een gat van dagen, zoniet weken. En bedenk ook dat de dagen nu langer worden; hartje zomer zal het langer licht zijn en zul je langer stroom van je panelen krijgen. Je batterij zal dan ook later beginnen met ontladen.

Met een tweede batterij moet je ook rekening houden met twee zaken:
- je moet hem wel vol kunnen krijgen als het wat minder weer is
- je moet hem ook leeg kunnen krijgen als het stalend weer is.

Je moet zelf kiezen, maar ik heb het idee dat je batterij goed past bij jouw patroon. Al is dat gebaseerd op één dag, dus niet representatief. Je zou het wat meer tijd moeten gunnen om te kijken hoe het zich ontwikkeld. Beter weer… extra wasjes…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx2tNBNjHS4moupp4S9aIECLOto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndNypOYACXyf1yqILwKJk6jY.jpg?f=fotoalbum_large

Volgeladen accu, vaatwasser, wasmachine, koken en verwarmen met de airco direct uit de panelen en nog zat over voor de tweede accu die nog moet komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
[...]

Offtopic: ja hoor, monoblock voor verwarming, warmtepompboiler voor warmwater, afwasmachine, 4 koelkasten, 2 vriezers, 8 cameras, NAS etc etc. Gasloos, vergeet niet dat 1 m3 gas gelijk staat aan 9 kWh. Zomers is het nachtverbruik maar een kWh of 5.
Ideaal met salderen en 9 kWp op het dak 😅 We betalen 75 euro per maand aan energie.

Hoeveel m3 gas verbruik je?

[ Voor 11% gewijzigd door dotternetta op 04-03-2025 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:16
Catdogsf schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Dat is mooi, maar het verlies van 29% of te wel een rte van 71% in jou geval, vind ik echt nog een dingetje in het algemeen van batterijen, vind dat zo zonde.
Je berekening valt een beetje in het water want de accu was op dit moment 99% vol. Mijn long term rte is 75.8% en niet 71% :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jarni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-08 16:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch interessant. Hier 6GB sinds ingebruikname (17 feb)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5xOfxK1MAxVW4UWFR1JrwkmWo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEAA6tMjLQGupZO9Q3L9CZru.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Laatst online: 13:33
jarni schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]
Het schijnt als je 10GB hebt geüpload, dat je een gratis accu krijgt van HW, een soort van easter egg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Tof dat jullie de changelog delen, het wordt gewaardeerd!

Dit is de eerste keer dat ik het voorbij zie komen, er is blijkbaar een limiet voor 4 API-koppelingen op de P1-meter. Hier heb ik 4 batterijen klaarstaan om te installeren en ben fervent HA-gebruiker.

Wat mag ik verwachten kwa gedrag en is er nog ruimte voor verbetering? Of is er een kans dat het gewoon werkt?

[ Voor 0% gewijzigd door Aardedraadje op 04-03-2025 21:16 . Reden: Typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Hallo allemaal,

Sinds de upgrade naar 6.0110 per 3.3.2025 is de P1 Dongle 2 maal spontaan offline geweest, daarvoor nooit een issue mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@HomeWizard_NL , hebben jullie een factsheet/datasheet van de batterij(cellen)?
Heb je een link waar de Brandweer dit adviseert?
De norm zelf geeft aan :” Oplaadbare cellen en batterijen met alkalische en andere niet-zuurhoudende elektrolyten - Veiligheidseisen voor oplaadbare lithiumcellen en batterijen voor industriële toepassingen

Dat is dus niet bij je thuis. Hier is wel eens een link geplaatst wat de Brandweer wel adviseert.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Devke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:57:
Ook hier kan er 1 batterij bij. Echter de vraag die ik mezelf wel steeds stel is of ik deze wel leeg ga krijgen. Ik kom nu bij geen gekke sprongen in vermogen tot 2 uur in de nacht op NOM. De zon schijnt in de zomer een uurtje of 3 langer. 5 uur in de ochtend is dan te halen. De simulatie bat_sim liet vanmorgen zien dat de 2e nu half leeg zou zijn. Dat wordt in de zomer dus meer over hebben. Wij gaan hier meer inzetten op comfort (airco etc). Dan zal het verbruik toenemen en dat zou een 2e rechtvaardigen (mits de panelen hem vol blijven mikken).

Voor nu prima. Ik wil ook zien hoe HW zich softwarematig ontwikkeld.
Ik had vandaag een opwek van 23 kWh en de accu was vanmorgen om 11uur al vol. Maar om half9 ook weer leeg. Een 2e accu zou ons tot na middernacht op NOM kunnen houden. Ik heb een vermoeden dat die er toch gaat komen.

En om HW een beetje helpen met het ontwikkelen maar aangemeld voor het beta programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Laatst online: 00:12
Catdogsf schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Ik ook. Daarom nu aan het oriënteren op een hybride omvormer plus accu's van goodwe. Ben er nog niet zeker van maar geloof dat die je accu rechtstreeks van het dak vol laadt en de rest 'omvormt' voor het huis. Heb je stroom uit de accu nodig dan vormt hij het weer om voor het huis. Scheelt 1x omvormen als ik het goed heb en per kwh lijkt het goedkoper dan de hw pib.

Maar goed nog steeds aan het verkennen dus. :)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een vraag; ik zie wel wat in deze thuisbatterij, maar moet hier iemand zien te overtuigen. :)

We wonen in een ander huis met zonnepanelen en volgens de vorige bewoners was de opwek ongeveer 3.400 kWh en leverden zij 1.700 kWh terug. Wij zullen daar net iets boven zitten verwacht ik.

Vandaag zie ik dat we 10.9 kWh in het groen stonden. Zou zo’n thuisbatterij gunstig zijn voor ons? De investering hoef ik niet direct terug te verdienen, het gaat deels om terug verdienen, maar ook om zelfvoorziening en duurzaamheid. Overigens lijken we ‘s nachts niet veel te verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1v1eJsvASn2onNNw1XMYUdDExs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TtqezoOJVuR10GOGI3t7QN5H.png?f=fotoalbum_large

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:41
THE_BASE schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:26:
Even een vraag; ik zie wel wat in deze thuisbatterij, maar moet hier iemand zien te overtuigen. :)

We wonen in een ander huis met zonnepanelen en volgens de vorige bewoners was de opwek ongeveer 3.400 kWh en leverden zij 1.700 kWh terug. Wij zullen daar net iets boven zitten verwacht ik.

Vandaag zie ik dat we 10.9 kWh in het groen stonden. Zou zo’n thuisbatterij gunstig zijn voor ons? De investering hoef ik niet direct terug te verdienen, het gaat deels om terug verdienen, maar ook om zelfvoorziening en duurzaamheid. Overigens lijken we ‘s nachts niet veel te verbruiken.

[Afbeelding]
Hier bijna zelfde situatie, 10,8 opwekking, batterij nu nog 13% opgeladen en 2,6 kWh ook nog terug geleverd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fHOlDQo3b87rQL6EH9a4q9clHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srWfpncBHl6ZH4ALsbc0hs6a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ivo1969 op 04-03-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris96 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Ik had vandaag een opwek van 23 kWh en de accu was vanmorgen om 11uur al vol. Maar om half9 ook weer leeg. Een 2e accu zou ons tot na middernacht op NOM kunnen houden. Ik heb een vermoeden dat die er toch gaat komen.

En om HW een beetje helpen met het ontwikkelen maar aangemeld voor het beta programma.
Dat is best een te overbruggen gat nog. Snap dat daar nog zeker nog 1 te gebruiken is.

Ook hier aangemeld om ze te helpen. Ben benieuwd of aanmelders sws mee gaan doen of dat het een selectie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Ik leverde 2100 kWh terug op een 3000 kWh opwek die ik vervolgens later het jaar weer opmaak. Vandaag 12.7 kWh opgewekt. Batterij heeft nu nog een SoC van 47%. Indicatie is 2 uur leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Aardedraadje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Tof dat jullie de changelog delen, het wordt gewaardeerd!

Dit is de eerste keer dat ik het voorbij zie komen, er is blijkbaar een limiet voor 4 API-koppelingen op de P1-meter. Hier heb ik 4 batterijen klaarstaan om te installeren en ben fervent HA-gebruiker.

Wat mag ik verwachten kwa gedrag en is er nog ruimte voor verbetering? Of is er een kans dat het gewoon werkt?
API V1 (zonder auth) vraagt veel minder resources, dan v2. Zolang die nog actief is, kun je prima die gebruiken voor HA integratie. De standaard HW integratie gebruikt bij mijn weten ook nog API v1 voor wat betreft de P1 meter.

Geen problemen met 4 batterijen en de HA integratie dus :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jarni schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]
Kijken jullie in het modem? Die v12 van kpn laat niks zien. Of ik kan het niet vinden 😜🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta

[Afbeelding]
Ik denk het wel, je snoept wat teruglevering er af en dat je gebruik je als je niet meer terug levert. Of je genoeg aan 1 hebt of meer nodig hebt kom je snel achter. Die van mij is nu om 15 uur vol, begint om 17 uur terug te leveren en is om 20:30 leeg. 2de is onderweg, 3de ben ik nog niet zeker over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
AtlAntA schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:24:
[...]

Ik ook. Daarom nu aan het oriënteren op een hybride omvormer plus accu's van goodwe. Ben er nog niet zeker van maar geloof dat die je accu rechtstreeks van het dak vol laadt en de rest 'omvormt' voor het huis. Heb je stroom uit de accu nodig dan vormt hij het weer om voor het huis. Scheelt 1x omvormen als ik het goed heb en per kwh lijkt het goedkoper dan de hw pib.

Daarin heb je deels gelijk dat je iets minder verlies hebt. Maar er vind nog altijd conversie plaats via stepdown DC-DC omvormer.

Ik ben benieuwd waar het meeste verlies zit in de HW batterij. Een gemiddelde (AP/enphase) micro omvormer haalt een rendement van 95% soms hoger. Dus daar verlies je max 5%. AC naar DC zou met een vergelijkbaar zoniet beter rendement moeten kunnen. Als we uitgaan van een gemiddeld rendement van 75% gebaseerd op de cijfers die we hier zien raken we toch ergens 15% elders kwijt wat mij teveel klinkt voor alleen de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
dotternetta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Ik denk het wel, je snoept wat teruglevering er af en dat je gebruik je als je niet meer terug levert. Of je genoeg aan 1 hebt of meer nodig hebt kom je snel achter. Die van mij is nu om 15 uur vol, begint om 17 uur terug te leveren en is om 20:30 leeg. 2de is onderweg, 3de ben ik nog niet zeker over.
Terugleveren vanuit de batterij? Die wordt toch juist gebruikt om stroom te gebruiken als er geen opwek is?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
Chris96 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Daarin heb je deels gelijk dat je iets minder verlies hebt. Maar er vind nog altijd conversie plaats via stepdown DC-DC omvormer.

Ik ben benieuwd waar het meeste verlies zit in de HW batterij. Een gemiddelde (AP/enphase) micro omvormer haalt een rendement van 95% soms hoger. Dus daar verlies je max 5%. AC naar DC zou met een vergelijkbaar zoniet beter rendement moeten kunnen. Als we uitgaan van een gemiddeld rendement van 75% gebaseerd op de cijfers die we hier zien raken we toch ergens 15% elders kwijt wat mij teveel klinkt voor alleen de cellen.
Ben ik zelf ook benieuwd naar, zie bij mijzelf dat hier ook 75% of rond de 75% zit
Vandaag iets eerder vol en nu batterij nog 6%, maar als batterij zo op 0 staat zal ik toch weer rond de 75% uitkomen en dat dat toch iets hoger verwacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Laatst online: 20-05 22:26
[...]

Verwarmen en koelen doe ik met airco's, ook 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:09
iivvvii schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:07:
Zojuist een tweede batterij proberen aan te zetten. Er gaat helemaal geen statuslampje branden en er lijkt verder ook helemaal niets te gebeuren. Is dit een bekend probleem en is er een oplossing voor?
Heb ik ook gehad, gebeurde helemaal niks was doa is na 2 dagen omgeruilt voor een nieuwe. Even contact opnemen met: thuisbatterij@homewizard.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Ik heb deze meter ook en volgens mij is er een 10 seconde vertraging in mijn Homewizard app qua 'Nu' gegevens. Zou mooi zijn als dat ook wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Barca schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Ik heb deze meter ook en volgens mij is er een 10 seconde vertraging in mijn Homewizard app qua 'Nu' gegevens. Zou mooi zijn als dat ook wordt opgelost.
Hier een iskra am550 meter, maar in de app loopt grafiek toch echt een paar minuten achter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOQGWgN87OYp5jBQiVMVpB58AR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ttqpIDwWOHuuLh64t78GTMuq.png?f=fotoalbum_large

Die afbeelding hooguit 1 min geleden gemaakt

Oeps ging het niet over, ik moet bij nu kijken, ja daar gaat het gewoon real time

[ Voor 38% gewijzigd door ivo1969 op 04-03-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
THE_BASE schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Terugleveren vanuit de batterij? Die wordt toch juist gebruikt om stroom te gebruiken als er geen opwek is?
Dat schreef ik niet, je levert minder terug en verbruikt het uit de accu zodra je teruglevering stopt.
Je wordt er niet rijk van hoor! De meesten hier hebben hem om te kijken of en hoe het werkt en mogelijk wat beter voorbereid te zijn als de saldering stopt.

[ Voor 19% gewijzigd door dotternetta op 04-03-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

ivo1969 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:13:
Hier een iskra am550 meter, maar in de app loopt grafiek toch echt een paar minuten achter?
Het gaat mij specifiek om de 'nu' gegevens in de Homewizard Energy app. Als ik mijn waterkoker of iets anders aan doe zie ik dat pas een paar seconden later terug in de Homewizard Energy app qua 'nu' verbruik. Ik denk dat dat ook komt omdat deze meter niet elke seconde ververst ofzo terwijl het wel SMR5 is. Maar nu is er dus een P1 meter update voor de Landis+Gyr E350 slimme meter, die ik niet krijg omdat ik nog geen PiB heb. Misschien lost die update de vertraging wel op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Chris96 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Zoek even naar de comments van Homewizard tussen pagina 20 en 40. Ik had exact dezelfde vraag gesteld :)

Found it: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81595002

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 05-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 13:45
@Barca ik vraag me af of die update de vertraging in de app oplost. De PiB communiceert rechtstreeks met de P1 dongle via wifi, de weergave in de app gaat echter via “de cloud” en is dus sowieso langer onderweg.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
als het je gaat om de batterij terug te verdienen, zeker als je meer verbruikt dan wat je aan het terugleverent bent, en dat is gezien jou teruglevering (per jaar dus) van circa 1.700 kWh wel aannemelijk, en dus tot 2027 je teruglevering volledig kunt salderen (wat infeite een giga batterij voor een heel jaar is) ga je hier dus tot 2027 geen cent aan verdienen, sorry. :N Je bereikt nu met je saldering infeite het zelfde mee. :Y

Vanaf 2027 wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is een gebruik van een dergelijke thuisbatterij waardoor je circa 500 kWh minder terugleverd maar dus ook die 500 kWh (is even zeer grof gerekend) minder aan stroom zult verbruiken best interessant.
Zeker als je bedenkt dat je dan van je teruglevering waarschijnlijk zelf moet betalen ipv dat je daar nog wat centjes voor krijgt, want daar gaat het wel naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Cardwizard schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:40:
[Afbeelding]

Volgeladen accu, vaatwasser, wasmachine, koken en verwarmen met de airco direct uit de panelen en nog zat over voor de tweede accu die nog moet komen
Top! Maar ga je die ook weer leeg krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:41:
[...]

als het je gaat om de batterij terug te verdienen, zeker als je meer verbruikt dan wat je aan het terugleverend bent, en dat is gezien jou teruglevering (per jaar dus) van circa 1.700 kWh wel aannemelijk, en dus tot 2027 je teruglevering volledig kunt salderen (wat infeite een giga batterij voor een heel jaar is) ga je hier dus tot 2027 geen cent aan verdienen, sorry. :N Je bereikt nu met je saldering infeite het zelfde mee. :Y

Vanaf 2027 wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is een gebruik van een dergelijke thuisbatterij waardoor je circa 500 kWh minder terugleverd maar dus ook die 500 kWh (is even zeer grof gerekend) minder aan stroom zult verbruiken, zeker als je bedenkt dat je dan van je teruglevering waarschijnlijk zelf moet betalen, want daar gaat het wel naar toe.
Helder! Het gaat niet alleen om terug verdienen, ook om duurzaamheid en tech. We zitten hier toch op Tweakers, dus leuk om mee om te gaan. Verder is het wel twee jaar eerder om er mee te leren omgaan én zo’n ding zal over twee jaar duurder zijn gezien de huidige situatie in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barca schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:21:
[...]

Het gaat mij specifiek om de 'nu' gegevens in de Homewizard Energy app. Als ik mijn waterkoker of iets anders aan doe zie ik dat pas een paar seconden later terug in de Homewizard Energy app qua 'nu' verbruik. Ik denk dat dat ook komt omdat deze meter niet elke seconde ververst ofzo terwijl het wel SMR5 is. Maar nu is er dus een P1 meter update voor de Landis+Gyr E350 slimme meter, die ik niet krijg omdat ik nog geen PiB heb. Misschien lost die update de vertraging wel op?
Is die update voor de genoemde Landis+Gyr E350 slimme meter (en dan specifiek het P1 deel) specifiek voor een PiB ? Kan een slimme meter via een P1 wel überhaupt zien wat daar aangesloten is, is juist een P1 poort niet alleen een uitgaande poort waar via een telex gegevens worden verstuurt en niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THE_BASE schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:44:
[...]

Helder! Het gaat niet alleen om terug verdienen, ook om duurzaamheid en tech. We zitten hier toch op Tweakers, dus leuk om mee om te gaan. Verder is het wel twee jaar eerder om er mee te leren omgaan én zo’n ding zal over twee jaar duurder zijn gezien de huidige situatie in de wereld.
Ja, duurzaam en milieu zijn juist nu argumenten, ookal verdien je er nu dus niets aan, om zich hiermee bezig te houden. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarren
  • Laatst online: 13:28
Barca schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Nee de update lost dat niet op. Het probleem van deze smr5 meter is dat die wel iedere seconde een update verstuurd op de p1 poort, maar de meetwaarde van die updates maar een keer in de 10 seconden vervangt. Met andere woorden hij stuurt 10 seconden lang iedere seconde dezelfde meetwaarde uit. Dus je houdt een vertraging van 10 seconden.

De update van homewizard zorgt er alleen voor dat de batterij nul op de meter regeling hiermee om kan gaan, maar maakt de slimme meter niet sneller (zoals een echte DSMR5 meter)

[ Voor 3% gewijzigd door Maarren op 04-03-2025 23:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
AtlAntA schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:24:
[...]

Het grootste nadeel van een hybride omvormer is dat het een hele grote omvormer is. Het klopt dat DC-DC laden minder verlies geeft dan de HW accu volladen. Maar....

Daarna is de omvormer van HW met max 800 watt weer veel efficiënter dan de hybride 3000/8000 watt omvormer. Daar maakt HW weer veel goed.

Onder de streep bepaald de grote van de hybride omvormer dus of de RTE beter is. Maar 300 watt uit een 5000 watt omvormer halen is niet best voor je RTE ook als is de rest DC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EveZjXoW-3aBd-JyhVB2B_n1oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MSvGMEpFWzKI9RTpyofRK0Dr.png?f=fotoalbum_large

Ik kom hier dus op 75,86 % procent

En dat batterij rond 17.00 weer ff oplaadde komt omdat ik toen hier de koffiemachine een kop koffie liet maken

[ Voor 13% gewijzigd door ivo1969 op 04-03-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 20:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5jIe88enpDEykHJmAfN-qLnTt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78OsSQpw1TGoZ0cI8KyUuQfB.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vandaag 79,31% rond 21:20 leeg. Voornamelijk door koken en verwarmen met Airco. Vandaag bericht gehad dat de tweede batterij ook onderweg is. Yes! Besteld op 26 juni in de avond.

Gisteren zag ik dat de batterij niet aan het ontladen was, de derde ledstrip ROOD een E400,E415 melding. maar na een power cycle deed de Batterij het weer.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
RiDo78 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Top! Maar ga je die ook weer leeg krijgen?
Mijn huidige accu is nu rond 22:00/23:00 leeg, dus ik ga er vanuit van wel, in de zomer staat de jacuzzi aan en airco’s in huis.. dus dat gaat goed komen
Pagina: 1 ... 40 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.