Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 09:30
Gizz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:23:
[...]

Dat is toch niet anders dan wat ik zeg? Met wat er op mijn dak ligt had ik met alleen sluipverbruik in huis makkelijk een tweede accu kunnen opladen. En dat was gisteren grotendeels het geval. Maar was ik samen met mijn vriendin thuisgebleven en hadden we veel verbruikt (gamen, extra wasjes), dan was er weinig overgebleven voor de tweede accu.

Dat ik dat kan ondervangen door veel meer op te wekken snap ik ook wel. Alleen ligt mijn dak al vol ;)

[...]

In absolute zin valt dat bij mij wel mee. Gisteren heb ik 11kWh opgewekt, terwijl ik in juni tegen de 20kWh per dag zit. Vandaar mijn opmerking dat het later in het seizoen makkelijker is om een tweede accu te vullen bij meer eigen verbruik overdag in huis.
Voordeel tijdens de zomer is dat je eerder kunt laden en dat het langer door gaat. Zelf ga ik er ook van uit dat ik een maand of 7 min of meer optimaal gebruik kan maken van 2 batterijen, de rest is maar mondjesmaat 1 batterij gok ik zo.

[ Voor 7% gewijzigd door winwiz op 03-03-2025 11:32 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:17
Kan ik de accu ook met een beugel aan de muur hangen? Wil hem liever niet op de grond hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
ManS-H schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:35:
Kan ik de accu ook met een beugel aan de muur hangen? Wil hem liever niet op de grond hebben staan.
Je kunt toch met 2 stevige beugels een plankje monteren en hem daar opzetten? Of twee bloembak beugels maar wel echt stevige want hij is zwaar.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:55
Nog steeds geen succes met mijn batterij. Hij blijft aangeven dat hij te warm is, zelfs de hele avond bij slechts 250 watt ontladen en nu ook weer, waardoor hij maar 640 watt oplaadt.

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van @HomeWizard_NL, hopelijk kunnen ze vandaag met me meekijken en het probleem op afstand oplossen. Ik krijg bijna het gevoel dat ik een defecte batterij heb.
Als hij nu in een ruimte van 15 graden al warmteproblemen heeft, hoe zal dit dan zijn in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:46
Zelf had ik eerst 250x400mm plankdragers van de Gamma in huis gehaald, hebben per stuk een draagvermogen van 60kg dus dat moet ruim voldoende zijn. Maar let er wel op dat de muur waar je het aan hangt ook voldoende stevig is.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wat dacht je van de bekende boekenplank beugels ? krijg je bij elke DHZ winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 03-03-2025 12:14 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
Gizz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:23:
[...]
In absolute zin valt dat bij mij wel mee. Gisteren heb ik 11kWh opgewekt, terwijl ik in juni tegen de 20kWh per dag zit. Vandaar mijn opmerking dat het later in het seizoen makkelijker is om een tweede accu te vullen bij meer eigen verbruik overdag in huis.
Wanneer je in juni 20 kWh opwekt kan je de dag grotendeels door op eigen productie.
Dan neemt het voordeel van een tweede accu ook weer af.
Je hebt weinig aan een tweede accu die je tot 100% SoC kan vullen maar waar er dan geen doel meer voor is.
Je hebt juist voordeel aan eigen opslag wanneer er meer energieverbruik is en niet alle dagen voldoende productie. Maar dan moet je juist je productie in dit seizoen daar op (kunnen) voorzien.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:53
Knurt schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:18:
Ik heb 1 PIB staan in een hoek met voldoende ruimte rondom.

Het snoer wordt bij mij vooralsnog niet zo warm, terwijl hij wel al een half uur op vol vermogen staat te laden.
Alleen de unit zelf en de stekker worden "warm" hier, circa 21 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal vanavond nog eens kijken hoe dat de andere kant op is, dus als hij full-pull gaat ontladen.
Je hebt de batterij aangesloten op de Energy Socket?
Dacht dat dat niet de bedoeling was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daf11
  • Laatst online: 09-04 21:11
ivo1969 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Wordt inderdaad afgeraden. En lijkt me ook niet nuttig. Alles staat toch al in een grafiek.

Of je wil je accu uitzetten en pas in de avond aan om hem te ontladen doormiddel van een schema?!?!?

[ Voor 3% gewijzigd door Daf11 op 03-03-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Daf11 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Wordt inderdaad afgeraden. En lijkt me ook niet nuttig. Alles staat toch al in een grafiek.

Of je wil je accu uitzetten en pas in de avond aan om hem te ontladen doormiddel van een schema?!?!?
Dat laatste is wat ik zelf ook eigenlijk bedacht had, maar hier werd afgeraden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49
[...]

Dat mag gewoon als je maar schakelslot gebruikt zodat deze niet kan schakelen.
De rede is dat ik het aantal watt wil zien op het HomeWizard display.
Rechts onder kan ik zien hoeveel watt de batterij laad of ontlaad.
Helaas kan dit niet zonder tussenstekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iB9RS3A4NGCA7eAG0WRq-DhBYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5GCZ4ePKmOwKdfmJtA7p0tJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door peterbier op 03-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
ivo1969 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Ja, maar alleen als test en tijdelijk. Puur om een tweede meting te pakken als vergelijk. Inmiddels al tot de conclusie dat die min of meer gelijk zijn, dus hij gaat er weldra weer tussenuit.
Hij zit overigens ook op het schakelslot, dus is niet bedoeld om te schakelen of whatever, want dat is natuurlijk niet goed voor de PIB. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
[...]

Hahaha, nee dat dus expliciet niet. Aan/uit schakelen moet je alleen met de draaiknop aan de zijkant van de PIB doen. Want dan kan hij rustig afschakelen voordat hij inactief wordt.

Maarrrr, ik ben wel een van de gebruikers die een (softwarematige) mogelijkheid tot uitgesteld laden/ontladen zou aanmoedigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:16
Henkoes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Ik lees meer posts waarbij de accu niet naar behoren werkt.
Dan rest bij mij de vraag, is de kwaliteit van de cellen wel goed?
De accu draait sinds 2 week naar volle tevredenheid. Installatie ging iets scheef door een verkeerd ingestelde p1 meter. Daarna alles naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ9DL7HGhgcievVmS3DDa3JQOno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXCKUxV9pfk2mUNgjdeg1stx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Chris96 op 03-03-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10 21:54
Yamahaa schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:18:
Netjes maar persoonlijk ben ik niet zo van de opgerolde snoeren.
Eens. Je wil voorkomen dat ze zich als spoel of trafo gaan gedragen. Meanderen ofwel 8-lussen is (wat) beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Sonero schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Eens. Je wil voorkomen dat ze zich als spoel of trafo gaan gedragen. Meanderen ofwel 8-lussen is (wat) beter.
De nul en fase liggen strak langs elkaar en hebben magneetvelden van gelijke sterkte in tegenovergestelde richting. Ofwel die heffen elkaar op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Ik heb een indicator proberen te maken die berekend bij het ontladen van je batterij wanneer de batterij leeg is. Er wordt o.a. gekeken naar het vermogen dat op dat moment gebruikt wordt om te ontladen. Misschien een leuk hulp middel.

Ik heb hem in een buttoncard gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPZut40U_gZCrDDu0Ug6lTCi1Ns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nH0SpFV0NrXIX2OmovusvNrN.png?f=user_large

Stap 1:
Maak een input helper aan waarin de tijd opgeslagen kan worden. Deze helper kan er zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFoxtqjmmU1wQdaVLvh_j9y8hdU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G5iR1w2oXcmUDAl0vftgac67.png?f=user_large

Stap 2:
Maak een automatisering aan met de volgende yaml. Let op er staat een notify actie in. Je krijgt dan ieder % soc waarde verandering een melding (in dit geval krijg ik deze zelf op mijn mobiel). Wil je dat niet dan moet je die code even weghalen. Vul ook de juiste sensoren van jouw thuisbatterij in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
alias: Bereken Eindtijd Ontlading HW Batterij
description: >
  Deze automatisering berekent de eindtijd van de batterijontlading op basis van
  het laadpercentage (SOC) en het ontlaadvermogen. 

Als de batterij leeg is (SOC = 0) of aan het laden is, wordt een melding
  gestuurd.
mode: single
triggers:
  - entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
    trigger: state
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
    above: 0
    entity_id: sensor.plug_in_battery_vermogen
    below: 0
actions:
  - variables:
      soc: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
      unload_power: "{{ states('sensor.plug_in_battery_vermogen') | float(0) | abs }}"
      battery_capacity: 2.468
      remaining_time: |
        {% if unload_power > 0 %}
          {{ (battery_capacity * soc / 100) / (unload_power / 1000) * 60 }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ unload_power > 0 }}"
        sequence:
          - target:
              entity_id: input_datetime.eindtijdontladinghwbat
            data:
              datetime: >-
                {{ (now() +
                timedelta(minutes=remaining_time)).strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S')
                }}
            action: input_datetime.set_datetime
          - data:
                De eindtijd indicatie van volledige ontlading van je HW
                Thuisbatterij is {{ (now() +
                timedelta(minutes=remaining_time)).strftime('%H:%M') }}.
            action: notify.notify
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
              datetime: "1970-01-01 00:00:00"
          - data:
                De batterij is op dit moment aan het laden. Wacht voor een
                indicatie eindtijd ontladen totdat de batterij weer begint te
                ontladen.

Stap 3
Installeer via HACS de integratie button-card.

Stap 4:
Zet de volgende code in een button-card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: custom:button-card
entity: input_datetime.eindtijdontladinghwbat
name: Verwachte Eindtijd
icon: mdi:battery-arrow-down
show_state: true
styles:
  card:
    - font-size: 12px
  name:
  state:

Zeker bij een flucterende ontlading zie je ook fuctuaties in de tijd. Als het vermogen stabiel aan het ontladen is dan wordt de eindtijd ook stabieler. Het zal niet perfect zijn maar wellicht een leuke gadget.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:17
Knurt schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:18:
Ik heb 1 PIB staan in een hoek met voldoende ruimte rondom.

Het snoer wordt bij mij vooralsnog niet zo warm, terwijl hij wel al een half uur op vol vermogen staat te laden.
Alleen de unit zelf en de stekker worden "warm" hier, circa 21 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal vanavond nog eens kijken hoe dat de andere kant op is, dus als hij full-pull gaat ontladen.
Moet de accu niet in een stopcontact met aarding worden gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:54:
[...]

Dat laatste is wat ik zelf ook eigenlijk bedacht had, maar hier werd afgeraden
De Batterij mbt een socket uitschakelen is ook door HW duidelijk afgeraden en ook slecht voor de levensduur van je batterij, dus die socket zou ik er gewoon tussenuit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:55
ixrobin schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:46:
Nog steeds geen succes met mijn batterij. Hij blijft aangeven dat hij te warm is, zelfs de hele avond bij slechts 250 watt ontladen en nu ook weer, waardoor hij maar 640 watt oplaadt.

Ik heb contact opgenomen met de klantenservice van @HomeWizard_NL, hopelijk kunnen ze vandaag met me meekijken en het probleem op afstand oplossen. Ik krijg bijna het gevoel dat ik een defecte batterij heb.
Als hij nu in een ruimte van 15 graden al warmteproblemen heeft, hoe zal dit dan zijn in de zomer.
Een update op bovenstaand bericht. Mijn batterij blijkt defect te zijn en gaat vervangen worden. Top geregeld, wel jammer dat mijn vermoeden de juiste was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:28
Ik heb vandaag al meerdere keren gezien dat de batterij aan het synchroniseren is, net als je hem net opstart.

De batterij is niet uit geweest, hoe zou dat kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa5L89lI5tWKcxDpuY118vvP9-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hy9WDQijOquWLTAT37KMMUbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8rNRHP-2jUblQhfcU9IEdNcXvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4oLfrvIV9NP6ORowvHIiTMc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:28
Ja hoor, geschikte beugel zoeken en flinke bouten in de muur.

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cardwizard schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:24:
Ik heb vandaag al meerdere keren gezien dat de batterij aan het synchroniseren is, net als je hem net opstart.

De batterij is niet uit geweest, hoe zou dat kunnen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je bent waarschijnlijk een van de pech vogels de woont in een gebied waar de frequentie niet helemaal goed is. Beneden een waarde van 49,9(?) schakelt de batterij uit en gaat dan weer verbinding met het net proberen te maken. Dit alles is al eens in eerdere posts van HW uitgelegd en ze hebben ook vermeld te kijken of ze dit in de software iets minder scherp kunnen instellen.

Voor een meer exacte uitleg dus even terug zoeken naar posts van HW over dit punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 19:46
@Cardwizard kan te maken hebben met de netfrequentie, HW kijkt of ze dit minder kritisch kunnen afstellen.

edit: zie hierboven 😎

[ Voor 19% gewijzigd door Harri op 03-03-2025 14:38 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:15:
Ik heb een indicator proberen te maken die berekend bij het ontladen van je batterij wanneer de batterij leeg is. Er wordt o.a. gekeken naar het vermogen dat op dat moment gebruikt wordt om te ontladen.
Leuk idee! Je zou het 'op en neer stuiteren' van de verwachte eindtijd kunnen voorkomen door niet met het actuele vermogen te werken, maar bijvoorbeeld het gemiddelde van de laatste X minuten (15? 30?). Een dergelijke afgeleide sensor maak je in HA bij helpers - > Derivative sensor.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Dat mag gewoon als je maar schakelslot gebruikt zodat deze niet kan schakelen.
De rede is dat ik het aantal watt wil zien op het HomeWizard display.
Rechts onder kan ik zien hoeveel watt de batterij laad of ontlaad.
Helaas kan dit niet zonder tussenstekker.
[Afbeelding]
ik verwacht eigenlijk dat men dit wel gaat aanpassen, anders een vraag richting @HomeWizard_NL mogelijk kunnen zij aangeven of en waneer (circa) dit aangepast gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:00
Sinds vrijdag batterij in gebruik en loopt mooi. Denk dat ik toch naar een tweede ga kijken want wek genoeg op om die vol te krijgen met dagen zoals afgelopen weekend en in de loop van de nacht is hij leeg door de warmtepomp.

Maar denk eerst even de warmtepomp aanpassen dat die zich aanpast aan de stroomopwek en ketel hoger stookt als er genoeg stroom word opgewekt. (nibe moet kunnen maar net pas aan het kijken).

Even een vraagje maakt het nog uit op welke stroom fase de batterij laad en ontlaad? Dus soms heeft 1 fase gebruik door bijvoorbeeld koken en krijg ik stroom van de batterij op een andere fase. Ook zijn mijn panelen op 3 fasen aangesloten dus heeft dat nog invloed met laden?
nvm staat gewoon in de faq :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
TheRealFreek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Moet de accu niet in een stopcontact met aarding worden gestoken?
Homewizard chatbot Wizzi zegt daarover:

"Nee, een geaard stopcontact is niet specifiek vereist voor de Plug-in Battery. Je kunt de thuisbatterij in een gewoon stopcontact steken. Het enige wat je nodig hebt is een vrij stopcontact en een geschikte plek om de batterij neer te zetten. Let wel op dat we het gebruik van stekkerblokken of verlengsnoeren afraden, omdat deze vaak niet berekend zijn op langdurig en dagelijks hoog stroomverbruik."

Met andere woorden, het "moet" niet, maar bij voorkeur als het kan natuurlijk wel.
Alleen, net zoals velen, heb ik zelf op de plekken waar ik hem kan plaatsen geen geaard stopcontact zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
Hier heeft P1 meter een firmware update gekregen.

Versie 6.0110

[ Voor 15% gewijzigd door ivo1969 op 03-03-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:56
Weet iemand bij welke uitleverdatum ze nu zijn? Ik heb hem namelijk 28-06 besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:31
Hieperdepiep schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:36:
Weet iemand bij welke uitleverdatum ze nu zijn? Ik heb hem namelijk 28-06 besteld.
Als ik het goed heb 26-6. Nog even geduld :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 14:59
ik heb vanmorgen de mail gehad
Klaar om uit te pakken?

Goed nieuws! De levering van jouw Plug-In Battery is nu echt dichtbij. We verwachten jouw thuisbatterij in de komende 2 weken te leveren.

Zodra jouw Plug-In Battery klaarstaat voor verzending, ontvang je een mail om de bestelling af te ronden. Daarna krijg je een mail om het levermoment te plannen. Houd je inbox en spamfolder goed in de gaten. Je bestelling wordt aangetekend geleverd, dus zorg dat je thuis bent voor een krabbel.

Veel plezier met je thuisbatterij!
en ik heb 27-6 besteld. weet alleen niet hoe lang er tussen de mail en de betaal link zit, misschien weet iemand anders dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Leuk idee! Je zou het 'op en neer stuiteren' van de verwachte eindtijd kunnen voorkomen door niet met het actuele vermogen te werken, maar bijvoorbeeld het gemiddelde van de laatste X minuten (15? 30?). Een dergelijke afgeleide sensor maak je in HA bij helpers - > Derivative sensor.
Top, ik heb er 1 aangemaakt. Ik ga hem even monitoren. In apex gezet om te kijken of er mooi waarden gaan komen en hoe dit in de tijd eruit ziet. Dank voor meedenken _/-\o_

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:12
[quote]TheRealFreek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:17:
[...]

is al beantwoord. (niet nodig)

[ Voor 44% gewijzigd door Peterhardenberg op 03-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Wifi thermometer ligt nu op de accu (aan de koude kant). Vandaag 4 graden opwarming tijdens laden in de meterkast, hij is nu in rust. Natuurlijk speelt er meer mee, de 7 kW op het dak verwarmt de meterkast ook. Maar 3 tot 4 graden (per accu) is bij mij aardig constant in een 15 jaar oud huis (geïsoleerde meterkast)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIuC5uF5JjnFEc-wNuSKomE84-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfJXBHSV0zNrzsjSLxNet4Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
Independent schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Wanneer je 4,2 kWh productie niet zelf verbruikt hebt is het een quasi zekerheid dat je een tweede batterij, met minder opslag dan 4,2 kWh, ook wel vol had gekregen.

Hoeveel Wp bedraagt je PV installatie.
Afhankelijk van het aantal Wp PV is het deze week een fluitje van een cent om tientallen kWh opslag tot 100% Soc bij te laden. :)
Naast het eigen verbruik heb ik gisteren nog 35 kWh in de batterijen gestoken.
Dan heb je hetzelfde over als ik. Heb echter nog geen batterijen (2x HW maartbatch nog onderweg). Referentievraagje voor mij; hoeveel KWH heb jij aan batterijen? Dan weet ik een beetje aan welke omvang ik qua opslag in totaal zou kunnen denken. Heb je ze al lang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

yustmenl schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:40:
ik heb vanmorgen de mail gehad

en ik heb 27-6 besteld. weet alleen niet hoe lang er tussen de mail en de betaal link zit, misschien weet iemand anders dat?
Ik heb hem in augustus besteld en kreeg laatst deze:
Klaar om uit te pakken?
De levering van jouw Plug-In Battery komt steeds dichterbij! Je hebt een Plug-In Battery besteld met een verwachte levering in maart. We verwachten deze nu tussen midden februari en begin april bij je te bezorgen. In deze mail lees je hoe dat in zijn werk gaat.

Zodra jouw Plug-In Battery klaarstaat voor verzending, ontvang je een mail om de bestelling af te ronden. Daarna krijg je een e-mail om het levermoment te plannen. Houd je inbox en spamfolder goed in de gaten. Je bestelling wordt aangetekend geleverd, dus zorg dat je thuis bent voor een krabb
Wel kut dat ik dan waarschijnlijk nog een twee weken announcement krijg :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
iAR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:45:
[...]

[...]

😄 wees gerust, ik in september en zelfde mail gehad als jij. Ik ga dus uit van april, alles er voor is winst.
Uitlevering lijkt dus niet te versnellen of.....er zijn er in de eerste maand(en) heel veel per dag besteld door early adapters en in de zomermaanden waren het er wellicht veel minder per dag. Kan zo maar dat het er in een week van juli, augustus en september per week net zoveel waren als in juni per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:42:
[...]

Moet een andere sensor zijn. Deze houd alleen een delta bij. Bij continue leveren geeft hij als resultaat bv na een kwartier de waarde 0. Wellicht de statistics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edblom
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-09 08:14
Viper-NL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:56:
[...]

😄 wees gerust, ik in september en zelfde mail gehad als jij. Ik ga dus uit van april, alles er voor is winst.
Uitlevering lijkt dus niet te versnellen of.....er zijn er in de eerste maand(en) heel veel per dag besteld door early adapters en in de zomermaanden waren het er wellicht veel minder per dag. Kan zo maar dat het er in een week van juli, augustus en september per week net zoveel waren als in juni per dag.
Ik in oktober, zelfde mail. Zegt wel iets over de hoeveelheden t.o.v. maart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Devke schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:15:
Ik heb een indicator proberen te maken die berekend bij het ontladen van je batterij wanneer de batterij leeg is. Er wordt o.a. gekeken naar het vermogen dat op dat moment gebruikt wordt om te ontladen. Misschien een leuk hulp middel.

Ik heb hem in een buttoncard gezet.

[Afbeelding]

Stap 1:
Maak een input helper aan waarin de tijd opgeslagen kan worden. Deze helper kan er zo uitzien:

[Afbeelding]

Stap 2:
Maak een automatisering aan met de volgende yaml. Let op er staat een notify actie in. Je krijgt dan ieder % soc waarde verandering een melding (in dit geval krijg ik deze zelf op mijn mobiel). Wil je dat niet dan moet je die code even weghalen. Vul ook de juiste sensoren van jouw thuisbatterij in.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
alias: Bereken Eindtijd Ontlading HW Batterij
description: >
  Deze automatisering berekent de eindtijd van de batterijontlading op basis van
  het laadpercentage (SOC) en het ontlaadvermogen. 

Als de batterij leeg is (SOC = 0) of aan het laden is, wordt een melding
  gestuurd.
mode: single
triggers:
  - entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
    trigger: state
conditions:
    entity_id: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
    below: 0
actions:
  - variables:
      soc: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
      unload_power: "{{ states('sensor.plug_in_battery_vermogen') | float(0) | abs }}"
      battery_capacity: 2.468
      remaining_time: |
        {% if unload_power > 0 %}
          {{ (battery_capacity * soc / 100) / (unload_power / 1000) * 60 }}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ unload_power > 0 }}"
        sequence:
          - target:
            data:
              datetime: >-
                {{ (now() +
                timedelta(minutes=remaining_time)).strftime('%Y-%m-%d %H:%M:%S')
                }}
          - data:
                De eindtijd indicatie van volledige ontlading van je HW
                Thuisbatterij is {{ (now() +
                timedelta(minutes=remaining_time)).strftime('%H:%M') }}.
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
            data:
              datetime: "1970-01-01 00:00:00"
          - data:
                De batterij is op dit moment aan het laden. Wacht voor een
                indicatie eindtijd ontladen totdat de batterij weer begint te
                ontladen.

Stap 3
Installeer via HACS de integratie button-card.

Stap 4:
Zet de volgende code in een button-card:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: custom:button-card
entity: input_datetime.eindtijdontladinghwbat
name: Verwachte Eindtijd
icon: mdi:battery-arrow-down
show_state: true
styles:
  card:
  name:
  state:

Zeker bij een flucterende ontlading zie je ook fuctuaties in de tijd. Als het vermogen stabiel aan het ontladen is dan wordt de eindtijd ook stabieler. Het zal niet perfect zijn maar wellicht een leuke gadget.
Super is dit. Lijkt een beetje op wat mijn ecoflow river ook op het display laat zien. Ben je nog iets verder gekomen met het gemiddelde vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris96 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Super is dit. Lijkt een beetje op wat mijn ecoflow river ook op het display laat zien. Ben je nog iets verder gekomen met het gemiddelde vermogen?
Ik heb op dit moment een statistics sensor lopen. Ik denk dat deze beter past. Moet hem nog ff testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKofCSBhFM6eu5QnbY8OBLHgewA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XqpUWIMnxIds4LyT00rNI4iA.png?f=user_large

Hij is zo ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqqZUT_TFzPRjtFzviQXU1guzG8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GwkV0Huh2Xz87tFqGaegKa8G.png?f=user_large

Batterij staat nu lager te ontladen qua vermogen, dus hij zou moeten zakken als gemiddelde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gz1XuMoUU65Rwoiiuk1Tnpe-No=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E7dlGsEzToUam0W8E2pquVSv.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 03-03-2025 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:35
Zelfde mail en 1 juli besteld
iAR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:45:
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:35
Bij mij werkt de batterij al een paar dagen top! Toch lijkt de meter zelf wat vreemd te doen als ik de airco aanzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZSL6265EU2yrd_tFVUZx9_RK64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M4YjQ3Vv4gKc7CMSZoeXSwZb.png?f=fotoalbum_large

Op het moment dat de airco aanstaat schommelt het verbruik volgens de hoofdmeter de hele tijd tussen de 100 en -100 watt. Als ik hem als test om 18:30 even uitzet is het verbruik gelijk weer stabiel. Gaat om een oude GPRS 3 fase meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Vandaag binnen gekregen en mooi naar 100% kunnen laden (kwam met 48%) Nu alleen al weer leeg door de warmtepomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarren
  • Laatst online: 16:06
ivo1969 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:22:
Hier heeft P1 meter een firmware update gekregen.

Versie 6.0110
Deze firmware update lost in ieder geval mijn issue met "landis gyr e350" slimme meter op. Hier is de nul op de meter regeling nu ook de hele avond stabiel. :) :)

Ook binnen de tijd die Homewizard vanuit support had aangegeven, dus een goede support ervaring. _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Maarren op 03-03-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Beetje offtopic maar is het handig(er) om met 2 of 3 accu's over te stappen naar een dynamisch energiecontract? Of is vast beter? Gasloos en ik heb geen stroom over na salderen. Altijd vast en variabel gehad, maar dynamisch lijkt veel goedkoper voor mij nu.

[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 03-03-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:26:
Beetje offtopic maar is het handig(er) om met 2 of 3 accu's over te stappen naar een dynamisch energiecontract? Of is vast beter? Gasloos en ik heb geen stroom over na salderen. Altijd vast en variabel gehad, maar dynamisch lijkt veel goedkoper voor mij nu.
Daar is een speciaal topic voor, lees daar ook vooral even de topicstart: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic..

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Taro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Daar is een speciaal topic voor, lees daar ook vooral even de topicstart: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic..
Dankjewel, die kon ik niet vinden. Ik ga me er in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Zijn er meer mensen die het merken dat sinds de p1 meter update het vermogen eerder terug gezet is?

Bij 11% was het maximale vermogen nog maar 600 watt. De batterij kwam van 100% en heeft sinds zonsondergang vrijwel nonstop op 800w levering gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Chris96 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:40:
Zijn er meer mensen die het merken dat sinds de p1 meter update het vermogen eerder terug gezet is?

Bij 11% was het maximale vermogen nog maar 600 watt. De batterij kwam van 100% en heeft sinds zonsondergang vrijwel nonstop op 800w levering gewerkt.
Er waren meerdere meldingen van batterijen die direct na het ontladen weer gingen bijladen. Blijkbaar net te diep ontladen dan.

Wellicht is het ontlaadgedrag wat aangepast om dit te voorkomen? Is het eerste dat in me opkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Aardedraadje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Er waren meerdere meldingen van batterijen die direct na het ontladen weer gingen bijladen. Blijkbaar net te diep ontladen dan.

Wellicht is het ontlaadgedrag wat aangepast om dit te voorkomen? Is het eerste dat in me opkomt.
Ik had het gisteren dat hij waarschijnlijk te diep ging. Ik heb zojuist een P1 update geïnstalleerd (6.0110). De batterij staat op 1% voor de update ontlaadt hij met 120 Watt en na de update met 60 Watt. Ze zijn dus aan het finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mexikola schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:53:
Sinds vrijdag batterij in gebruik en loopt mooi. Denk dat ik toch naar een tweede ga kijken want wek genoeg op om die vol te krijgen met dagen zoals afgelopen weekend en in de loop van de nacht is hij leeg door de warmtepomp.

Maar denk eerst even de warmtepomp aanpassen dat die zich aanpast aan de stroomopwek en ketel hoger stookt als er genoeg stroom word opgewekt. (nibe moet kunnen maar net pas aan het kijken).

Even een vraagje maakt het nog uit op welke stroom fase de batterij laad en ontlaad? Dus soms heeft 1 fase gebruik door bijvoorbeeld koken en krijg ik stroom van de batterij op een andere fase. Ook zijn mijn panelen op 3 fasen aangesloten dus heeft dat nog invloed met laden?
nvm staat gewoon in de faq :+
De vraag die je zou moeten stellen is of je deze in april, mei, juni enz ook nog leeg kunt trekken, als dat geen probleem is zou je een tweede kunnen overwegen.
Alleen om het op basis van nu met een extra verbruik van o.a. een warmtepomp ( want dan krijg je wel 10 units leeg) dit te denken zou wel eens een niet zo handige keuze kunnen zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:17:
[...]

Ik had het gisteren dat hij waarschijnlijk te diep ging. Ik heb zojuist een P1 update geïnstalleerd (6.0110). De batterij staat op 1% voor de update ontlaad hij met 120 Watt en na de update met 60 Watt. Ze zijn dus aan het finetunen.
Kun je ergens de change log zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Devke schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Kun je ergens de change log zien?
Die heb ik nog nooit ergens gepubliceerd gezien helaas. Het zou ze sieren om dit juist wel te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door winwiz op 03-03-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_1970
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:05
Vandaag mijn eerste HomeWizard Plug-in batterij besteld (wordt in mei geleverd). Heel benieuwd en kan niet wachten om deze eveneens aan mijn Homey Pro toe te voegen (alhoewel ik begrijp dat er momenteel ‘alleen nog maar’ uitgelezen kan worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 20:52
dotternetta schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:26:
Uit mijn eigen rekenwerk kom ik niet zo gunstig uit met dynamisch icm HW thuisaccu's. Het overschot overdag is te hoog en gaat dan voor niks of negatief het net op en in de avond zijn de capaciteit en het vermogen te laag.

Ook ontbreekt automatisch bij laden in de winter op goedkope uren en ontladen bij dure uren voor wat je niet nodig denkt te hebben om de nacht te overbruggen in de zomer.

Dus ik denk niet dat de HW thuisaccu's nu de beste keuze zijn als je een dynamisch contract wilt, maar omgekeerd is de vraag ook maar of de investering in een veel grotere accu die de toeters en bellen wel heeft zijn meerprijs wel waard is.

Zolang ik na terugleverkosten per kWh nog iets terug krijg van Greenchoice (dus niet alleen de gesaldeerde energiebelasting), blijf ik daar wel met een vast contract.

Vast is vooraf duidelijk wat het kost en dus niet continu nadenken over wat het op dat moment kost om te koken of iets dergelijks als het koud, donker en windstil is of de wereld weer op zijn kop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:53

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Voor de eerste keer de batterij niet leeg kunnen maken voor middernacht (24:00 uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7Y6SJC-Z1qXY2NU3iLUi0P3lNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nR19YtsC63kpjgwuviEl3V59.jpg?f=fotoalbum_large

Ontladen en meteen weer opladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpaS1c36IxLHt3OHtik-GTXjhJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ep8NbULmoQ8UZY5Hn4fHU7Y.jpg?f=fotoalbum_large

De grafieken van Homewizard zijn per dag, elke nacht beginnen deze weer opnieuw.
De waarden bij elkaar opgeteld 3,3 en (1,3+1,2=) 2,5 geeft 75,8 %

[ Voor 64% gewijzigd door PeteSplit op 04-03-2025 15:38 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Gisteren een nette ramp up van de panelen, en in de avond weer de airco aan. Ik haalde een RTE van 77.1%.

De batterijen waren om middernacht leeg.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexikola
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:00
MacD007 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:35:
[...]

De vraag die je zou moeten stellen is of je deze in april, mei, juni enz ook nog leeg kunt trekken, als dat geen probleem is zou je een tweede kunnen overwegen.
Alleen om het op basis van nu met een extra verbruik van o.a. een warmtepomp ( want dan krijg je wel 10 units leeg) dit te denken zou wel eens een niet zo handige keuze kunnen zijn. _/-\o_
In principe wel want dan koelt het systeem. Zo'n bronwarmtepomp loopt eigenlijk constant hele jaar door wbt verbruik. En alles is bij mij op electra heb helemaal geen gas aansluiting. Misschien wel configureren dat het systeem 1600 kan ontladen ivm inductie plaat.

Ik wacht even af. Heb de batterij pas net en even kijken wat het doet. Batterij is momenteel rond 12 a 1 uur snacht's leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:53:
Gisteren een nette ramp up van de panelen, en in de avond weer de airco aan. Ik haalde een RTE van 77.1%.

De batterijen waren om middernacht leeg.
Hoelang doe je erover vanaf start opwek naar max vermogen laden batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Grappig, als ik 2 accu's meeneem in een mijn nieuwe energiecontract-berekening, geschat op jaarbasis 800 kWh minder teruglevering en 800 kWh minder dalverbruik, scheelt dat 10 euro per maand in mijn geval, die hebben we maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:25
dotternetta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:01:
Grappig, als ik 2 accu's meeneem in een mijn nieuwe energiecontract-berekening, geschat op jaarbasis 800 kWh minder teruglevering en 800 kWh minder dalverbruik, scheelt dat 10 euro per maand in mijn geval, die hebben we maar weer.
Beetje afhankelijk van je situatie maar ik kwam met de mijn-thuisbatterij berekening uit op 1000 kWh zelf meer te gebruiken met twee batterijen. Kwam dus ook op iets van 10 euro uit op de vergelijkingssites.

Met een batterij was het trouwens een besparing van bijna 700 kWh... ben heel benieuwd. Verwacht nog wel een tweede te gaan bestellen, maar eerst de eerste maar eens binnen krijgen.

29 juli besteld...

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Start opwek en laden batterij. Het opladen is afhankelijk van de panelen en het eigen verbruik (140 W).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-GkSE-LXNxzDVqy-cnSu1EU1Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbM80opx9smsJetMqQJUydOm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:20

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Gisteren ook de batterij in ontvangst mogen nemen. Werk allemaal prima. Alleen de P1 meter is al twee keer offline gegaan. Rode ring. Wat zou dit kunnen zijn? De P1 meter zit in een splitter van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:26
Miesjh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:23:
Gisteren ook de batterij in ontvangst mogen nemen. Werk allemaal prima. Alleen de P1 meter is al twee keer offline gegaan. Rode ring. Wat zou dit kunnen zijn? De P1 meter zit in een splitter van Homewizard.
Wifi / internet issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Zou je denken. Maar dit heeft hiervoor jaren zonder problemen gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:26
Miesjh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Wat geeft de app aan als signaalsterkte voor de wifi van de P1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeteSplit schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:14:
Start opwek en laden batterij. Het opladen is afhankelijk van de panelen en het eigen verbruik (140 W).

[Afbeelding]
Een half uur bij jou? Hoeveel Wp heb je liggen en de ligging?

Hier ligt 3330 Wp ligging ZZW. 7:45 uur starte de omvormer op. Zit nu op een opwek van net boven de 200 Watt. Verbruik ligt ook rond dat niveau. Hier gaat het tot rond 10:45 uur duren voordat ik op 800 Watt terugleveren zit. Zomer is dit sneller hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

phYzar schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Wat geeft de app aan als signaalsterkte voor de wifi van de P1 meter?
Nu deze werkt 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle updates gedaan? P1 meter en batterij? Just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Externe voeding op splitter? Ik heb hier al een paar keer gelezen dat de voeding kuren had (usb lader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Devke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Alle updates gedaan? P1 meter en batterij? Just in case.
Yep, alle updates gehad. Installatie ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

dotternetta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Externe voeding op splitter? Ik heb hier al een paar keer gelezen dat de voeding kuren had (usb lader)
Nee, geen voeding op de splitter. Dit werkt al een tijdje zonder enkele problemen. Maar zou de P1 meter nu stroom te kort komen nu deze met de batterij communiceert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miesjh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Nee, geen voeding op de splitter. Dit werkt al een tijdje zonder enkele problemen. Maar zou de P1 meter nu stroom te kort komen nu deze met de batterij communiceert?
Ik heb een tijdje terug ook wat issues gehad met de p1 meter. Was nog zonder batterij. Deze ook aan extra voeding gehangen. Tot nu toe gaat het goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Hier ligt 3330 Wp ligging ZZW. 7:45 uur starte de omvormer op. Zit nu op een opwek van net boven de 200 Watt. Verbruik ligt ook rond dat niveau. Hier gaat het tot rond 10:45 uur duren voordat ik op 800 Watt terugleveren zit. Zomer is dit sneller hoor.
Iedere situatie is uniek. Weet niet of het veel helpt om het te vergelijken :)

Hier 'maar' 3080Wp op ZZW. Opwek sinds 7:25 en sinds 8:45 zit ik boven de 1kW+ waarmee ik naast het sluipverbruik van mijn huis (~200W) de batterij op 800W kan laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4fzofmxwnLXl0h44jssdAnMtdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYVUrDZL1aidwUDg62dRgs9B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swKdNkFAtjcOF70a82lBx3slmRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zwrPBrw9snxGqMFQFX6AQdiN.png?f=fotoalbum_large

(die ontlaaddips zijn voornamelijk de Quooker die 2kW trekt en het koffieapparaat).

Maar goed, mijn data gaat jou niet echt helpen om iets bij jou aan te passen denk ik? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Miesjh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Had hier met andere apparatuur zelfde probleem.
Ik mag als het goed is vandaag de V10 modem omruilen voor v12
Gisteren tijd lang kpn aan de lijn gehad , wat bleek ondanks hier de schotel zichtbaar waren in de app , kon kpn er maar 1 zien
Er was dus iets wat onderling stoorde.
En omdat ik nog steeds de oude firmware had op de v10 daarom de omruiling.

Mijn wifi werkte jaren perfect , tot dat de batterij werd geïnstalleerd, toen bleef wifi wel werken maar had steeds een of ander apparaat geen wifi verbinding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:40
Miesjh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:23:
Mijn P1 heeft altijd prima gewerkt. Tot hem moment dat er een update opmoest voor de batterij. Dat ging met geen mogelijkheid. Alles geprobeerd (reboot/wifi/etc). Last resort eens het stekkerblokje wat HW meelevert vervangen voor een ander exemplaar en warempel de update ging in 1x goed. Dus grote kans dat het iets met de voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_73
  • Laatst online: 10-07 15:57
koendel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:35:
Bij mij werkt de batterij al een paar dagen top! Toch lijkt de meter zelf wat vreemd te doen als ik de airco aanzet.

[Afbeelding]

Op het moment dat de airco aanstaat schommelt het verbruik volgens de hoofdmeter de hele tijd tussen de 100 en -100 watt. Als ik hem als test om 18:30 even uitzet is het verbruik gelijk weer stabiel. Gaat om een oude GPRS 3 fase meter.
Bij mij ook nog steeds de schommeling op de P1-meter. Waarschijnlijk door de Enphase micro's, maar laat duidelijk zien dat het bij zonsopgang toeneemt in in de avond weer afneemt. Telegrams van de meter laten de schommeling ook zien. HW is er nog mee bezig.
Wat me wel opvalt is het verschil tussen p1_power_w en p1_power_l1_w, terwijl ik maar 1 fase heb..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCTc8r7pvW2C3fewGBKoqBchDlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/utciByKp1eHRH1Uowtrdxm88.png?f=fotoalbum_large
Data via websockets vanuit de P1 en Battery.

[ Voor 5% gewijzigd door sander_73 op 04-03-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Hoelang doe je erover vanaf start opwek naar max vermogen laden batterij?
Volia

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdZ9e25enSaKhqAQ-ILBvamx4Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7fmIBty5CXR8iyNsVi03i8w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Ik heb al weer 20% in de accu. Ik moet alleen minder naar de app kijken en weer aan het werk gaan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Half uurtje vandaag (ondanks de vorst / aanslag op de panelen).
4320 Wp op Zuid (175)
Omvormer op normaal om 7:45
Start laden als P1 ongeveer -75 W is (bij eigen verbruik 140 W dan panelen 215 W)
Heb nog geen grootverbruikers aan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jwjg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:00
25-6-24 besteld, 26-2-25 betaald, 28-2-25 geleverd. Precies binnen het aangegeven levering window. Ubiquiti wifi netwerk. Installatie vlekkeloos met update van accu en P1. Laadt en ontlaadt mooi. Denk wel tzt een 2e te gaan bestellen. Voorlopig gewoon aanzien. Efficiëntie nu 75%. Top product en Top communicatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04
Ik had hem 25-06 besteld en de bezorger stond net met 2 stuks voor de deur (eindelijk) nadat ik afgelopen donderdag 28-02 betaald had.

Weet trouwens ondertussen al iemand hoe er met meer dan 1 batterij wordt omgegaan door het systeem? op de website staat dit erover:
Bij een laadvraag minder dan 800 watt wordt één batterij traploos aangestuurd. Bij meer dan 800 watt schakelen één of meerdere batterijen bij en wordt het vermogen evenredig verdeeld.

Maar wordt er dan een round robin toegepast om het aantal cycli te optimaliseren als de 2de (of 3de, 4de) niet bij hoeft te springen binnen 24u?

[ Voor 42% gewijzigd door sweetdude op 04-03-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
Miesjh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Adapter??

Edit: reeds gemeld

[ Voor 8% gewijzigd door hunter3315nl op 04-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

sweetdude schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:38:
[...]
Maar wordt er dan een round robin toegepast om het aantal cycli te optimaliseren als de 2de (of 3de, 4de) niet bij hoeft te springen binnen 24u?
Hierover heeft HW al eerder gereageerd. Ja, er wordt gewisseld om slijtage te verdelen over meerdere batterijen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Goedemorgen allen, ik heb ook mijn HW thuisaccu ontvangen maar ik had hier ondertussen vorige maand al een BYD accu aan mijn SMA tripower Hybride omvormer gehangen met de Sunny Home Manager 2 als aansturing.
Ik heb de HW accu nu ook aangesloten en het werkt boven verwachting heel goed samen, beide accu's waren gisterenavond vol en gingen allebei redelijk evenredig ontladen en toen vanmorgen vroeg de HW leeg was nam de BYD het over .
De SMA met BYD accu begon om een uur of 8 weer te laden en om 9 uur begon de HW batterij na enkele aarzelingen ook weer te laden . De HW laad nu met 800 W de BYD met meer ca 2000 W en er gaat nog wat het net op.
Ik heb de SMA home manager op geprognotiseerd laden staan bij 50% batterij lading en op een data verversings snelheid van 200 msec , dit even ter info.
Het valt mij mee hoe dit naast elkaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Misschien hier al benoemd, maar vraag volgende af: ik heb nu 1 batterij en die staat hier nu met zo'n 750 watt te laden, echter ik heb een 2e batterij besteld en komt ergens dit jaar, hoe gaat dat met het opladen?
Is het systeem zo slim dat terug geleverde verdeeld wordt over de 2 batterijen? of eerste de ene vol en dan pas dat de andere batterij geladen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:41:
Misschien hier al benoemd, maar vraag volgende af: ik heb nu 1 batterij en die staat hier nu met zo'n 750 watt te laden, echter ik heb een 2e batterij besteld en komt ergens dit jaar, hoe gaat dat met het opladen?
Is het systeem zo slim dat terug geleverde verdeeld wordt over de 2 batterijen? of eerste de ene vol en dan pas dat de andere batterij geladen wordt?
Is al meerdere keren aan de orde geweest. Het laden gaat tot 800W op 1 batterij, komt het vermogen daarboven dan schakelt de 2de bij en krijgen ze ieder de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:58
ivo1969 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:41:
verkeerd gelezen

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 04-03-2025 11:45 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mexikola schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:55:
[...]

In principe wel want dan koelt het systeem. Zo'n bronwarmtepomp loopt eigenlijk constant hele jaar door wbt verbruik. En alles is bij mij op electra heb helemaal geen gas aansluiting. Misschien wel configureren dat het systeem 1600 kan ontladen ivm inductie plaat.

Ik wacht even af. Heb de batterij pas net en even kijken wat het doet. Batterij is momenteel rond 12 a 1 uur snacht's leeg.
oke, bij een B/W WP (bron warmtepomp) is dat natuurlijk wel anders, maar die zie je hier in Nederland niet echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
hanev001 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Is al meerdere keren aan de orde geweest. Het laden gaat tot 800W op 1 batterij, komt het vermogen daarboven dan schakelt de 2de bij en krijgen ze ieder de helft.
Dank is groot voor uitleg, sorry vandaar dat mijn vraag begon: misschien hier al een keer benoemd .......

En ja ik kan weer door heel het verhaal gaan scrollen en naar zelfde vraag te zoeken en b zoek opdracht werkt niet altijd goed, maar dat kan ook aan mij liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

vreemd fenomeen : P1 meter is volgense de app en de led-indicator (rood knipperend) off-line. De batterij werkt normaal en heeft momenteel (volgens de app) de status opladen ;-)

--> er is dus schijnbaar wel communicatie tussen de P1 en Batterij ondanks dat de P1 ogenschijnlijk off-line staat

Iemand ook dit fenomeen geconstateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
giancarlo_f schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:00:
vreemd fenomeen : P1 meter is volgense de app en de led-indicator (rood knipperend) off-line. De batterij werkt normaal en heeft momenteel (volgens de app) de status opladen ;-)

--> er is dus schijnbaar wel communicatie tussen de P1 en Batterij ondanks dat de P1 ogenschijnlijk off-line staat

Nee hier nog niet mee gemaakt, maar is wel apart ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04

Is de P1 ook offline in de router? Misschien is verwijderen en opnieuw toevoegen van de P1 in de HW app aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

NiteAngyl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Is de P1 ook offline in de router? Misschien is verwijderen en opnieuw toevoegen van de P1 in de HW app aan te raden.
De P1 meter is in de router 'actief' en zichtbaar. De 'offline' indicator/melding verwijst m.i. dus naar het internet/server....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
[...]

De AC koppeling zit hier op ZZ0/35°.
Start op rond 07:40 uur en levert het eerste uur 400 Wh.
Daarna gaat het snel. Vanaf 09:00 al tegen de 2500 W en nu rond de 3200 W.
Gisteren was de top rond de 4000 W (tussen 12:30 en 13:30 uur.
Maar na 16:00 stort gedurende deze periode van het jaar de AC productie al terug in.

Maar zoals al meermaals aangehaald het is en blijft een n = 1 verhaal. :)

Maar dan blijft de DC productie (tussen Z en W en van 0° tot 90°) nog verder produceren naargelang er vermogen gevraagd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 04-03-2025 12:14 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Ja dit heb ik ook gehad (batterij was gewoon aan het laden, dus die communicatie leek te werken.). Heb de p1-meter even opnieuw gestart, en een dag later had ik het weer.
Toen weer opnieuw gestart (was vorige week vrijdag) en sindsdien loopt het stabiel.

Ik had de p1 meter ook gelocked aan het accesspoint in de meterkast (tplink omada setup). en dat heb even uitgezet om te testen. Nu het goed loopt moet ik het eigenlijk weer even aanzetten, maar ik durf het nu niet te jinxen.

[ Voor 4% gewijzigd door Starck op 04-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:54
Afgelopen vrijdag ook mijn Homewizard thuisaccu ontvangen en tot nog toe een beetje gemengde gevoelens. Aansluiten en koppelen was zo geregeld, zit bij mij samen met de HW P1 meter op een apart wifi SSID, ik wist niet dat daar client isolation op stond ingeschakeld, die moest dus begrijpelijk uit.

Maar wat mij momenteel het meest stoort is de combinatie van de thuisaccu met mijn pulserende inductiekookplaat. Dat gaat echt niet lekker, de accu begint na de vermogensvraag te leveren, maar dan stopt de vermogensvraag weer door het pulseren. Op het moment dat de vermogensvraag weer terug is, is de accu weer gestopt met leveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngXWF49skDuGmfVtZ81oSQ6jNSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbA6F16wExZXDeoojLw0mBYq.jpg?f=fotoalbum_large
Dit resulteert er in dat ik behoorlijk wat aan het net teruglever vanuit de accu én dat ik alsnog stroom van het net zit te verbruiken. En dat is uiteindelijk dubbel verlies, eerst vanwege verlies tussen opslag en opnemen en vervolgens nog eens de terugleverboete.

Geen idee of hier meer intelligentie voor mogelijk is. Ik begrijp ook dat anticiperen op het pulseren van een kookplaat lastig kan zijn. Op dit moment heb ik het idee dat ik de thuisaccu het beste kan uitschakelen als we gaan koken, dat kan eigenlijk niet de bedoeling zijn. Meer mensen die vergelijkbaar gedrag zien?

[ Voor 6% gewijzigd door GH45T op 04-03-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04
NiteAngyl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:07:
[...]

Ik vermoed (en hoop ook dat het zo is) dat de P1 meter geen verbinding met internet heeft, maar je interne netwerk wel gewoon werkt.
En dat daarom de batterij gewoon de P1 meter ziet en de P1 meter je meter uitleest. Dat er niet naar het internet gecommuniceerd kan worden, omdat je modem geen verbinding heeft, maakt dan blijkbaar niet uit. Zolang je interne netwerk maar funcitoneert.
Pagina: 1 ... 39 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.