Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
MacD007 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:25:
[...]
ik snap je verhaal, daarom gaf ik ook aan dat het een fictieve "batterij" was, maw dus op basis van de een meer financiele visie en tuurlijk je slaat met een saldering niets op, dat was mij wel al duidelijk.
Of een saldering wel of niet haalbaar cq nodig is voor onze energietransitie is meer een politieke keuze welke po en contra men daar bij wil gaan tellen en afhankelijk hoe je daar naar kijkt zul je dus ook andere inzichten hierover hebben. Mijn visie is dat deze regering hiermee een grote fout heeft gemaakt en dat nog niet eens met argumenten vanuit het milieu of energie oogpunt maar men had gewoon snel quick money nodig (de meest slechte argument ooit). Helaas zullen onze kinderen daar de prijs voor moeten betalen.
We gaan nu ver off topic dus ik ga het kort houden:
Fictief: Fictief betekent hetzelfde als 'verzonnen' of 'bedacht'. :)
Mijn visie is dat salderen gewoon economische en milieutechnische onzin is waar altijd iemand een prijs voor betaalt.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10 17:53
ixrobin schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:27:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds gisteren de batterij in ontvangst kunnen nemen en hij wordt vandaag meteen goed getest.
Hij staat op zolder (niet in direct zonlicht, genoeg ruimte eromheen en een raam dat altijd deels open staat en zorgt voor genoeg ventilatie. Ik merk echter dat hij bij het laden en ontladen een melding geeft dat de batterij warm is en daardoor beperkt werkt.
Op het moment van schrijven is er een vraag van 1500 watt en ik zie de accu maar 240 watt ontladen.
In de screenshot zie je ook dat hij vanochtend niet op de volle capaciteit aan het laden was en ik dus alsnog stroom naar het net aan het terugleveren ben.

Hebben meer mensen hier last van? Ik zou niet weten hoe ik hem nog optimaler kan plaatsen. Het is ook maar 16 graden op zolder, dat is dus ruim binnen de range die HomeWizard aangeeft...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Enige wat ik kan zeggen is haal de accu zowel rechts als achter van de muur weg, maar hier staat de batterij stuk in de keuken en daar is 20,6 graden en weerskanten (links / rechts) vrije ruimte maar staat met achterzijde wel praktisch tegen de muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:30:
[...]

16,3 gr.C zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, kijk even richting uitblaas dat deze vrij in de ruimte zijn warmte kwijt kan, dus mogelijk even de batterij 180gr. draaien.
blijft dit, dan even met HW contact opnemen want dan is er iets mis. _/-\o_
Staat goed. De warme lucht komt er links weer uit. Denk dat er ook voldoende gekoelde lucht in kan. Hij zou iets verder van de muur kunnen voor test. Verwacht niet dat dit gaat helpen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:58
MacD007 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:30:
[...]

16,3 gr.C zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, kijk even richting uitblaas dat deze vrij in de ruimte zijn warmte kwijt kan, dus mogelijk even de batterij 180gr. draaien.
blijft dit, dan even met HW contact opnemen want dan is er iets mis. _/-\o_
Bedankt voor je bericht! Ik heb hem een aantal uur geleden inderdaad 180 graden gedraaid zodat hij de koude lucht wellicht beter kan aanzuigen, maar ik merk geen verschil. Ik ga maar eens contact opnemen met ze dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 09:30
elsinga schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:21:
Ik lees hier vaak dingen over off-line en wifi. Nu heb ik nog geen PiB (levering april als het goed is), maar ik heb wel 25 HW dingen in huis en ook daar kwam ik ze wel eens off-line tegen. Dit allemaal op een volledig Ubiquiti netwerk aan een KPN glas 1Gbit aansluiting.

Aangezien ik dat wil voorkomen de volgende maatregelen genomen:
- alle HW meters en display een vast IP adres gegeven, in...
- een speciaal IOT netwerk (VLAN), waar alles wel elkaar ziet (dus geen client isolation) en naar internet kan, maar de rest van het netwerk niet ziet.
- een eigen IOT SSID op het wifi netwerk aangemaakt, wat "aangesloten is" op het IOT VLAN
- elk HW device gelockt op het dichtstbijzijnde wifi AP
- de compatibiliteit met IOT en mDNS aangezet op dit IOT netwerk

Wat levert dat op:
- ik heb geen off-line HW meters meer gezien
- ze blijven netjes op het toegewezen AP hangen, in plaats van terecht te komen op eentje verder weg en dus slechter signaal en soms off-line te gaan

Zodra de batterij er is komt die op hetzelfde IOT netwerk, met een vast IP adres. P1 en PiB kunnen elkaar dan op hetzelfde netwerk vinden en ook op een vast IP adres bereiken. Zou dus goed moeten gaan.
Ik heb ruwweg hetzelfde (ook Unifi) wel wat extra firewall regels:
  • Ik mag vanuit het hoofdnetwerk wel naar het IoT netwerk en dan mag er return traffic komen.Sommige zaken in het IoT netwerk hebben een App of webinterface die ik zo prima kan benaderen.
  • Vanuit het IoT netwerk mag er geen verbinding gemaakt worden naar de GateWay via http; https; ssh.
  • De enige die een vast IP heeft is de P1 dongle, de rest via dhcp
  • Ik heb 1 wat oudere accesspoint, die niet meer in gebruik was, alleen voor IoT netwerk op 2.4 Ghz en WPA2 only. Niet alle IoT devices kunnen met WPA3 om gaan
O problemen draait inmiddels al enkele weken zo

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Ben je dan ook vollebak aan het ontladen? Is een 2% hoger dan hier. Hoog standby verbruik?
Ja uiteraard vollebak volledig aan het ontladen s avonds ook gewoon bijvoorbeeld de vaatwasser en oven aangehad.
Ik zeg soms tegen mijn vrouw gekscherend dat ze zuinig met stroom moet zijn omdat ik batterij eerst opgeladen wil hebben, maar goed dat is gekkigheid, we doen gewoon onze dingen zoals voordat we de batterij hadden.

Standby over de genoemde periode is 71,8 kWh

Maar bijvoorbeeld dag als vandaag, nu is de batterij 97% geladen en we leveren nog 1460 W terug, als de batterij , ik denk rond 15.30 op 100% staat zet ik pas de wasmachine aan, a omdat ik dan nog volop terug lever en b ik de batterij rond 18.15 ga gebruiken

[ Voor 18% gewijzigd door ivo1969 op 02-03-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
elsinga schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:21:
Ik lees hier vaak dingen over off-line en wifi. Nu heb ik nog geen PiB (levering april als het goed is), maar ik heb wel 25 HW dingen in huis en ook daar kwam ik ze wel eens off-line tegen. Dit allemaal op een volledig Ubiquiti netwerk aan een KPN glas 1Gbit aansluiting.

Aangezien ik dat wil voorkomen de volgende maatregelen genomen:
- alle HW meters en display een vast IP adres gegeven, in...
- een speciaal IOT netwerk (VLAN), waar alles wel elkaar ziet (dus geen client isolation) en naar internet kan, maar de rest van het netwerk niet ziet.
- een eigen IOT SSID op het wifi netwerk aangemaakt, wat "aangesloten is" op het IOT VLAN
- elk HW device gelockt op het dichtstbijzijnde wifi AP
- de compatibiliteit met IOT en mDNS aangezet op dit IOT netwerk

Wat levert dat op:
- ik heb geen off-line HW meters meer gezien
- ze blijven netjes op het toegewezen AP hangen, in plaats van terecht te komen op eentje verder weg en dus slechter signaal en soms off-line te gaan

Zodra de batterij er is komt die op hetzelfde IOT netwerk, met een vast IP adres. P1 en PiB kunnen elkaar dan op hetzelfde netwerk vinden en ook op een vast IP adres bereiken. Zou dus goed moeten gaan.
Ik heb hier zoals gezegd de V10 met nog de oude firmware, maar ik kan a bij het modem geen vast IP adres meegeven en als ik inlog in de primaire schotel dan kan ik alleen het IP adres van de schotels vast zetten.
Maar ik zal best wel iets totaal over het hoofd zien.
Rest je verhaal is voor mij helaas acadabra, maar ik heb die know how helaas gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Ja uiteraard vollebak volledig aan het ontladen s avonds ook gewoon bijvoorbeeld de vaatwasser en oven aangehad.
Ik zeg soms tegen mijn vrouw gekscherend dat ze zuinig met stroom moet zijn omdat ik batterij eerst opgeladen wil hebben, maar goed dat is gekkigheid, we doen gewoon onze dingen zoals voordat we de batterij hadden.

Standby over de genoemde periode is 71,8 kWh

Maar bijvoorbeeld dag als vandaag, nu is de batterij 97% geladen en we leveren nog 1460 W terug, als de batterij , ik denk rond 15.30 op 100% staat zet ik pas de wasmachine aan, a omdat ik dan nog volop terug lever en b ik de batterij rond 18.15 ga gebruiken
Ik heb vanmorgen de batterij ook even van het wifi netwerk gehaald. Pas vanaf 800 Watt terug levering weer gekoppeld. Staat vanaf dat moment op een paar kleine dipjes na 800 Watt te laden. 88% SoC nu. Vol gaat wel lukken. Ik zou ook beter nu een vaatwasser kunnen laten rennen maar ik wacht even. Ik ga proberen de batterij een eind leeg te trekken straks ook op max vermogen. Koken, Vaatwasser, evt een wasje nog. Voor middennacht moet hij leeg zijn. Ik wil eens kijken wat dat doet op de RTE. Ik zal de resultaten vandaag of morgen delen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
AtlAntA schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Ik vind het temperatuur bereik van de accu nogal small. 10-30 is geen groot bereik voor een apparaat die je eigenlijk niet binnen gehoorsafstand wil hebben. Zo'n ding moet eigenlijk ergens staan waar je hem niet ziet of hoort en natuurlijk niet langs vluchtroutes. Dan blijft dus meestal zoiets als een garage/zolder over wat doorgaans dan weer geen klimaatregeling heeft.

Ik zit erover na te denken om accu's te plaatsen bij ons op zolder. In de winter komt het niet onder de 10 graden maar in de zomer wel geregeld boven de 30 graden. Zou dit betekenen dat de HW PiB in zulke situaties zichzelf uitschakelt?
Volgens mij gaan de accu's minder vermogen leveren als de omvormer te warm is, dat is mijn ervaring met de accu in de meterkast

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Ik heb vanmorgen de batterij ook even van het wifi netwerk gehaald. Pas vanaf 800 Watt terug levering weer gekoppeld. Staat vanaf dat moment op een paar kleine dipjes na 800 Watt te laden. 88% SoC nu. Vol gaat wel lukken. Ik zou ook beter nu een vaatwasser kunnen laten rennen maar ik wacht even. Ik ga proberen de batterij een eind leeg te trekken straks ook op max vermogen. Koken, Vaatwasser, evt een wasje nog. Voor middennacht moet hij leeg zijn. Ik wil eens kijken wat dat doet op de RTE. Ik zal de resultaten vandaag of morgen delen.
ik zit trouwens nu naar plug in battery grafiek te kijken en op 14.50 was de batterij 98% geladen en laad op met 365 W, terwijl er nu 1560 W terug geleverd wordt aan het net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
AtlAntA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:19:
[...]

Het gaat me niet om het buiten staan of om de minimale temperatuur. Gaat in mijn geval om de zolder die in de zomer een beetje toasty kan worden.

De link die je plaatst zegt een veilig bereik van - 20c tot +60c. En een optimaal bereik van 0c tot +45c. En gaat alleen over de lifepo4 cellen en niet over het gehele pakket.

Vraag blijft dus waarom homewizard voor 30c als bovengrens heeft gekozen. Heeft dit dan wellicht te maken de ingebouwde omvormer die hogere temperaturen niet aan kan?

Bij temperaturen onder de 10c schakelt de batterij zichzelf uit als ik de ervaringen hier goed gelezen heb. Hoe zit dat bij +30c? Iemand dat al kunnen testen?
Tot 30° in de meterkast nog geen probleem of melding gehad na de laatste update. Ik heb nu mijn wifi thermometer op de accu gelegd, een meter lager dan eerst. Ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
BKK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:21:
Ik heb twee batterijen besteld die ik op zolder wil plaatsen. Heeft iemand een idee hoeveel de temperatuur stijgt door invloed van 1 batterij in een cv-ruimte. En wat heeft een tweede extra batterij daar vervolgens voor een invloed op?
Max 4 graden per accu in een krappe geisoleerde meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Accu is nu 4 uur actief, meeste met laden.

Max temp in de meterkast was gisteren 30° op 1,7 m hoogte, zon + EV laden + accu + NAS, router en glasmodem (warmste device) Thermometer nu verplaats, ligt nu op accu, scheelt gelijk 4 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE2OO_as7j048CHoDCSrpc6S9as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GQL7nzNVPsWFStoYlR5Bsnb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1qvY2FCEQKnZ1Rgxq8YpxBYvOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fk9T0UuZPolhiQ8pz8IRr27.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJk9O64d4raqYc0Cgb3AOROvGSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WufZP2u68rApanxn7YUY8ekB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 02-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:03:
[...]

ik zit trouwens nu naar plug in battery grafiek te kijken en op 14.50 was de batterij 98% geladen en laad op met 365 W, terwijl er nu 1560 W terug geleverd wordt aan het net
Klopt. Is al een paar x in het topic benoemd. Als je gaat laden dan zal vanaf de 95 a 96% SoC de batterij beginnen terug te schalen met laadvermogen om de batterij en cellen dus te beschermen. Dit gebeurd ook bij ontladen. Rond de 5% SoC zie je hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10 21:54
dotternetta schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:42:

Max temp was gisteren 30° op 1,7 m hoogte, zon + EV laden + accu + NAS, router en glasmodem (warmste device) Thermometer nu verplaats, ligt nu op accu, scheelt gelijk 4 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn gedetailleerde beelden. Als ik zo vrij mag zijn; welk merk en type IR camera is dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Sonero schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Dat zijn gedetailleerde beelden. Als ik zo vrij mag zijn; welk merk en type IR camera is dit?
Flir One Pro Usb C, die prikt je op je telefoon, 325 euro. Hier stond ie ingesteld op 20-70°C

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 02-03-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:42:

Max temp was gisteren 30° op 1,7 m hoogte, zon + EV laden + accu + NAS, router en glasmodem (warmste device) Thermometer nu verplaats, ligt nu op accu, scheelt gelijk 4 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
leuke opname; al met al valt dat dus mee, wat is de "hot spot" boven in boven de groepenkast ?
en wat is de locatie van de onderste foto met de hot spot van circa 50 gr.C. ?
d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Ik zou, net als bij de Synology NAS, graag de optie zie voor de ventilator settings. Plankgas, normaal of silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
MacD007 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:05:
[...]

leuke opname; al met al valt dat dus mee, wat is de "hot spot" boven in boven de groepenkast ?
en wat is de locatie van de onderste foto met de hot spot van circa 50 gr.C. ?
d:)b
NAS, 6 Hdd's, switch etc en alle voedingen
50° foto is de recht voor de uitlaat van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:51:
[...]

Klopt. Is al een paar x in het topic benoemd. Als je gaat laden dan zal vanaf de 95 a 96% SoC de batterij beginnen terug te schalen met laadvermogen om de batterij en cellen dus te beschermen. Dit gebeurd ook bij ontladen. Rond de 5% SoC zie je hetzelfde effect.
Komt ook zoveel info :)

Nu de wasmachine en ff boven moeten stofzuigen ( tja veelzijdige man :) aangedaan, maar batterij is nu terug gaan leveren maar houdt het op ongeveer ongeveer 0 op de W meter dan in de min dan in de plus , batterij nu op 90%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:23
Vandaag de eerste dag dat beide batterijen van 0 naar 100% zijn gekomen :) . Toch wel een milestone!

Volgende milestone: 24 uur NOM draaien :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
asing schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:12:
Vandaag de eerste dag dat beide batterijen van 0 naar 100% zijn gekomen :) . Toch wel een milestone!

Volgende milestone: 24 uur NOM draaien :P
Jaloers ;)
Hier duurt het nog 1 a 2 maanden voor we de 2e batterij ontvangen :)
Ook hier was vandaag een dag dat we met gemak de 2e batterij vol hadden gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LANDmxTxTpuCZ4qClmOOxIGpRRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2KJKuFtVbpKB7yd16qwaqEJ.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden het er hier vanochtend nog over dat ook op dagen dat we de batterij niet vol krijgen, een 2e juist ook goed uit kan komen. Wanneer bijvoorbeeld maar 1 of enkele uren de zon voldoende schijnt. Toch dubbele opslag tot beschikking dan.

Hier merken we trouwens dat de batterij door de dag heen verschillende keren stroom teruglevert bij pieken in het verbruik, en ook wolken voor de zon opvangt. Leuk om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
[b]dotternetta schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:10:[

Tot 30° in de meterkast nog geen probleem of melding gehad na de laatste update. Ik heb nu mijn wifi thermometer op de accu gelegd, een meter lager dan eerst. Ik hou jullie op de hoogte
De batterijen worden an sich toch niet echt warm?
Het is de omvormer welke warmte produceert.
Nadeel is dat wanneer de omvormer in dezelfde kast is ingebouwd als de batterijcellen deze warmte ook een effect heeft op de cellen.
Je hebt ook stekkerbatterijen met maar één omvormer en waarbij de slaves geen omvormer meer aan boord hebben maar alleen de batterijcellen en hun BMS. Scheelt ook een slok op de borrel.

Hier vandaag continu aan 4,5 kW ontladen.
De temperatuur van de batterijcellen (H/L) lag continu tussen de 14 en 18°C.
De temperatuur van de omvormer zat rond de 36°C.
De temperatuur voor de cellen en de omvormer wordt afzonderlijk en telkens intern gemeten met temperatuursensoren.

Dat geeft ook duidelijk aan dat temperatuurverhoging voornamelijk uit de lader/ontlader komt en nie tuit de accucellen.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:03:
[...]

Ja dat klopt, de laatste procenten laadt hij steeds langzamer.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn eigen verbruik volgens mij wel aardig op orde. Vandaag 17kWh verbruik, en maar 5,7 kWh import. Maar de accu is nooit verder dan 61% geladen gekomen :)

12 kWh opwek en 740 Wh aan export.

(7kWh Airco, 2.5 kWh Boiler, 2 kWh infraroodsauna, en op de batterij staat nog ongeveer 1,5 kWh voor later gebruik :) )
ongeveer 1 kWh heeft de batterij aan piekshaving kunnen doen. Uiteindelijk kom ik wel aan mijn hele cycle vandaag, alleen wederom niet vol dus. (Is sinds levering nog nooit vol geweest.)

Ben echt benieuwd of een tweede accu nog nuttig gaat blijken te zijn. Denk dat ik te strak in de zonuren al werk met mijn hoogverbruik.

RTE tot nu toe sinds het begin is trouwens slechts 70%. (exclusief die 1 kWh die er op stond.) Maar dat is niet vreemd omdat hij in 25 dagen slecht 15kWh aan opladen heeft verwerkt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 00:50
Flodder325 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:00:
[...]

@HomeWizard_NL is het überhaupt mogelijk om de ventilators harder te laten lopen of zijn dit niet regelbare ventilatoren die in de batterijen zitten?
Als deze wel in toeren kunnen variëren waarom zijn deze dan niet meteen temperatuur afhankelijk gemaakt in de software of ben ik te vroeg met deze vraag en zijn jullie nog aan het tweaken ermee?
LFP-cellen warmen van binnenuit op tijdens gebruik. Bij een omgevingstemperatuur boven de 30°C kan de celtemperatuur hoger toenemen. Bij laden en ontladen boven de 40°C celtemperatuur neemt de levensduur van LFP af.

Harder ventileren in de omvormer koelt de cellen of omgeving maar gering af. De ventilatoren regelen dynamisch harder om het systeem op ideaale temperatuur te houden rekening houdende met geluidsproductie.

Bij onze batterij is de optimale temperatuur tussen 10-30 en de werktemperatuur tussen 0 en 40 graden. Batterijen die wel bij hogere temperaturen blijven werken, boeten in op de levensduur. Batterijen die wel bij lagere temperaturen werken, worden elektrisch verwarmt en hebben daardoor meer verlies.

[ Voor 21% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-03-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-10 17:58
Vandaag precies 3 accu's vol gekregen.
Inmiddels is de opwek al minder dan het standaard verbruik.

Er waren enkele piekjes waarop we aan het terugleveren waren, maar dat was onvoldoende voor een 4e accu.
Was de dag niet zo mistig begonnen, dan zou het gelukt zijn een 4e accu vol te krijgen.

Ik ben benieuwd of morgenochtend een vers bakje koffie kan zetten met de accu's. :)
Zou moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1e deel van de test. Hoeveel stroom is er nodig om de batterij van 0% SoC volledig te laden naar 100% SoC?

Als 1e. De te laden batterij capaciteit is 92% van 2,688 kWh. Netto kan er dus 2,473 kWh de batterij in. Wat was er nodig om de batterij te laden vandaag op vol vermogen? Kleine kanttekening is dat er soms even heel kort werd ontladen maar dat was maar seconden werk. Er was nodig 2,88 kWh. ZIe afbeelding. Hoe heb ik op vol vermogen alleen kunnen laden? Even gewacht op minimaal teruglevering van 800 Watt en daarna de batterj weer het wifi netwerk opgezet. Daarvoor er dus even afgekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07AQxhpQ0qyd1RLPiECbP85FvZk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q8oPi6CDjwAOPuNBDu1m96u4.png?f=user_large

Dit zou betekenen 1-(2,473 / 2,88)*100% = 14,1% omzettingsverlies. Te vroeg nog voor conclusies maar de vraag hierbij zou kunnen zijn of de efficiency wel ligt bij 800 Watt laden?

Vanavond zet ik een paar groot verbruikers achter elkaar aan. De batterij zal er niet leeg van raken daar het allemaal korte pieken zijn. Vaatwasser, Wasmachine etc. Ik probeer zolang mogelijk hoog te ontladen. To be continued..........

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 02-03-2025 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:58:
1e deel van de test. Hoeveel stroom is er nodig om de batterij van 0% SoC volledig te laden naar 100% SoC?

Als 1e. De te laden batterij capaciteit is 92% van 2,688 kWh. Netto kan er dus 2,473 kWh de batterij in. Wat was er nodig om de batterij te laden vandaag op vol vermogen? Kleine kanttekening is dat er soms even heel kort werd ontladen maar dat was maar seconden werk. Er was nodig 2,88 kWh. ZIe afbeelding. Hoe heb ik op vol vermogen alleen kunnen laden? Even gewacht op minimaal teruglevering van 800 Watt en daarna de batterj weer het wifi netwerk opgezet. Daarvoor er dus even afgekoppeld.

[Afbeelding]

Dit zou betekenen 1-(2,473 / 2,88)*100% = 14,1% omzettingsverlies. Te vroeg nog voor conclusies maar de vraag hierbij zou kunnen zijn of de efficiency wel ligt bij 800 Watt laden?

Vanavond zet ik een paar groot verbruikers achter elkaar aan. De batterij zal er niet leeg van raken daar het allemaal korte pieken zijn. Vaatwasser, Wasmachine etc. Ik probeer zolang mogelijk hoog te ontladen. To be continued..........
Omdat je niet zeker weet of 0% echt is door soc drift, Is dit geen waterdichte rekenmethode. Binnen een dag de rte berekenen is daarom zo goed als koffie dik kijken. 100% is ook niet altijd 100% om het nog even lastiger te maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:36
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:34:
[...]

LFP-cellen warmen van binnenuit op tijdens gebruik. Bij een omgevingstemperatuur boven de 30°C kan de celtemperatuur hoger toenemen. Bij laden en ontladen boven de 40°C celtemperatuur neemt de levensduur van LFP af.

Harder ventileren in de omvormer koelt de cellen of omgeving maar gering af. De ventilatoren regelen dynamisch harder om het systeem op ideaale temperatuur te houden rekening houdende met geluidsproductie.

Bij onze batterij is de optimale temperatuur tussen 10-30 en de werktemperatuur tussen 0 en 40 graden. Batterijen die wel bij hogere temperaturen blijven werken, boeten in op de levensduur.
Zou je kunnen bevestigen wanneer de HW PiB zichzelf uitschakelt cq op verminderd vermogen gaat werken? Op welke thresholds is dat nu? Onder de 10 graden en dan uit? Boven de 30 graden en dan verminderd vermogen? Iets in die richting?

[ Voor 0% gewijzigd door AtlAntA op 02-03-2025 17:21 . Reden: Grammatika ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:12:
Omdat je niet zeker weet of 0% echt is door soc drift, Is dit geen waterdichte rekenmethode. Binnen een dag de rte berekenen is daarom zo goed als koffie dik kijken. 100% is ook niet altijd 100% om het nog even lastiger te maken…
Om dan de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: wat is jullie schatting na het uitleveren van de eerste batch en bijbehorende praktijkervaringen? Valt met mee of tegen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Moet ergens beginnen haha. Daarom schreef ik bij de post ook bij dat het te vroeg is voor conclusies :). Fijn dat er feedback blijft volgen vanuit jullie kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 02-03-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
AtlAntA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Zou je kunnen bevestigen wanneer de HW PiB zichzelf uitschakelt cq op verminderd vermogen gaat werken? Op welke thresholds is dat nu? Onder de 10 graden en dan uit? Boven de 30 graden en dan verminderd vermogen? Iets in die richting?
10-30 graden is ideale werktemperatuur
0-40 graden is werktemperatuur en kan het laden of ontladen afnemen.
Buiten 0-40 graden gaat de batterij in ruststand.

Let wel op dat er verschillende onderdelen in de batterij zitten, ieder met eigen temperatuur limieten. Dus bovenstaande zijn richtgetallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
@HomeWizard_NL ,
Gewoon uit belangstelling; waarom hebben jullie gekozen voor 24V (8S) accu's in plaats van 48V (16S) ?
Bij gelijk vermogen geeft 48V een stroom die de helft is in vergelijking met 24V.
Een lagere stroom geeft minder verlies over alle geleiders/contacten.

Jullie hebben vast een goede reden hiervoor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Vale Ouwe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:48:
@HomeWizard_NL ,
Gewoon uit belangstelling; waarom hebben jullie gekozen voor 24V accu's in plaats van 48V?
Bij gelijk vermogen geeft 48V een stroom die de helft is in vergelijking met 24V.
Een lagere stroom geeft minder verlies over alle geleiders/contacten.

Jullie hebben vast een goede reden hiervoor.
24V is veiliger, lichter kwa gewicht en kleiner formaat. Je DC circuit wordt ook langer (meer warmteverlies) bij 48V. Het daadwerkelijke voordeel van 48V tegenover 24V is uiteindelijk niet zo groot als sommige testen doen geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:51:
[...]

24V is veiliger, lichter kwa gewicht en kleiner formaat. Je DC circuit wordt ook langer (meer warmteverlies) bij 48V. Het daadwerkelijke voordeel van 48V tegenover 24V is uiteindelijk niet zo groot als sommige testen doen geloven.
Is bijv. een 200 Ah 24V accu lichter dan een 100 Ah 48V accu?

Volgens mij is 24V vs 48V voornamelijk interessant als je in de accu gaat rotzooien, 24V is inderdaad wat veiliger dan 48V, maar 48V wordt ook nog als veilig gezien, daarboven wordt als onveilig beschouwd (even los van de invloed van het ampèrage, dat speelt ook mee...). Naar mijn weten heeft 48V minder efficiencyverlies dan 24V en daarmee is 48V efficiënter dan 24V. Ook kan je dunnere kabels gebruiken wat weer goedkoper én lichter is.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Is bijv. een 200 Ah 24V accu lichter dan een 100 Ah 48V accu?

Volgens mij is 24V vs 48V voornamelijk interessant als je in de accu gaat rotzooien, 24V is inderdaad wat veiliger dan 48V, maar 48V wordt ook nog als veilig gezien, daarboven wordt als onveilig beschouwd (even los van de invloed van het ampèrage, dat speelt ook mee...). Naar mijn weten heeft 48V minder efficiencyverlies dan 24V en daarmee is 48V efficiënter dan 24V. Ook kan je dunnere kabels gebruiken wat weer goedkoper én lichter is.
48V kan inderdaad een hogere omzettingsefficientie halen (het zit dichter bij 230V en lagere amps). Dit is dan ook het enige voordeel. Het is zwaarder, groter in volume en minder veilig dan 24V.

In de prismatische vorm is dit zo’n 30% zwaarder, voornamelijk door omhulsels en connectoren (Andere materialen die niet de cellchemie zijn). In onze batterij is dit dus al snel 8 kilo zwaarder enkel op batterij. In pouch vorm kan het gewicht beperkt worden, maar dat heeft weer andere uitdagingen (o.a. expansie).

[ Voor 18% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-03-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-10 19:52
@HomeWizard_NL Hebben jullie al cases waar men met 2 merken batterijen in 1 huis werkt?

Kun je bijvoorbeeld de HW batterij integreren als je ook al een ander batterijsysteem hebt?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sarge78 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:46:
@HomeWizard_NL Hebben jullie al cases waar men met 2 merken batterijen in 1 huis werkt?

Kun je bijvoorbeeld de HW batterij integreren als je ook al een ander batterijsysteem hebt?
@peterbier heeft een Zendure systeem erbij gekocht naast zijn HW batterij. Gaat ook testen. Ter info voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL

Als ze alletwee nul op de meter doen kan dit problemen geven. Dit is daarom ook niet aan te raden. Kans is namelijk aanwezig dat batterijen tegen elkaar in gaan regelen (De een laad de ander op).

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-03-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat @HomeWizard_NL hier wel een goed punt heeft. Tijdens het opladen zal de batterij nul op de meter houden. Als je dan nog meer opwek hebt dan de HW batterij max staat op te laden dan zou je de Zendure kunnen vullen, maar dan niet meer dan je overschot van de panelen anders zal de HW batterij de ontlaadstand in gaan en dus de Zendure gaan laden. Als de HW batterij vol is springt deze automatisch naar NOM. Vraag je meer vermogen dan de HW Batterij kan terug leveren dan zou Zendure weer bij kunnen springen maar niet meer dan het vermogen boven de 800 Watt anders staat de Zendure de HW batterij weer op te laden. Dit is dan nog bij een mooi gelijk blijvende vraag en opwek. Wat nu als er in huis wisselingen zijn van vermogens? Maar ook wat als er een wolkje voor de panelen schuift? Wie neemt de lead? Wellicht zie ik ook nog wel wat over het hoofd.

Daarom ook best benieuwd wat @peterbier gaat ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:49:
[...]

Als ze alletwee nul op de meter doen kan dit problemen geven. Dit is daarom ook niet aan te raden. Kans is namelijk aanwezig dat batterijen tegen elkaar in gaan regelen (De een laad de ander op).
Hier ging het in de nacht goed. Homewizard nam de leiding en onze andere batterij bleef stil. Overdag was een ander verhaal. Daar begonnen de batterijen elkaar wisselend te laden.

Ik vermoed dat het verschil in gedrag te maken had hier met de kleinere beweging/verandering in verbruik in de nacht, en een snellere grotere verandering in verbruik overdag.

Om die reden gaat hier de andere batterij weg en hebben we een 2e Homewizard batterij besteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjamo op 02-03-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:18:
[...]

Om dan de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok te gooien: wat is jullie schatting na het uitleveren van de eerste batch en bijbehorende praktijkervaringen? Valt met mee of tegen?
Schatting van de rte? We verwachten dat het in de zomermaanden nog wel gemiddeld wat % omhoog gaat, en in het najaar weer wat omlaag. Gemiddeld is het efficientste zo snel mogelijk vol en zo snel mogelijk leeg. Omdat het zo anders is per woning hebben we hier geen hele concrete antwoorden op.

[ Voor 35% gewijzigd door HomeWizard_NL op 02-03-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Hoe gaat het 2 of meer accu's unlocked? Ontladen ze om de beurt op 800W? Of beide gelijktijdig op 400W?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 07:33
Dit zei HomeWizard gisteravond over ontladen met meerdere batterijen;

Dit klopt, de p1 meter stuurt aan op hooste effecientie, alles onder 800W is dus altijd een batterij. Pas boven de 800W splitst hij naar 2. Bijvoorbeeld bij 900W 2x 450W. Zodra je weer onder de 800W komt valt hij terug naar 1 batterij.

Is dat wat je bedoeld?

[ Voor 5% gewijzigd door Harri op 02-03-2025 20:11 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Nu online
Harri schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:11:
Dit zei HomeWizard gisteravond over ontladen met meerdere batterijen;

Dit klopt, de p1 meter stuurt aan op hooste effecientie, alles onder 800W is dus altijd een batterij. Pas boven de 800W splitst hij naar 2. Bijvoorbeeld bij 900W 2x 450W. Zodra je weer onder de 800W komt valt hij terug naar 1 batterij.

Is dat wat je bedoeld?
Top, bedankt. Dat bericht heb ik gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYzreBKv8wHUAK8nQcDI7ovFi34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99FzKpL3tLraj7ZDYFXdP4aR.png?f=fotoalbum_large

Dit was vandaag hoe het gegaan is, na 100 % opgeladen , groot verbruikers aangehad daarna weer stuk bijgeladen. Maar nu RTE stuk lager of reken ik verkeerd?

Ik snap het, grafiek heeft nog kleine aanpassing gekregen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8_gRAZZJWdWEHi3Fy6Of7hKUH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ot7iprIUw3kWH76yH3RusR4q.png?f=fotoalbum_large

Dan wordt het 75%

[ Voor 48% gewijzigd door ivo1969 op 02-03-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-09 20:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8Li9ZTp-ssLtHJtJT3oDYx5J2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBMBv7vwhJlMoP7Yc9xjjHqS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Q7QZ5nxK_RHSoZVRCbvwZJMxK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX8rsFHy82lO5FywsaC6trTO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7iciLC2REWbOKNud_RnnYfvchA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPXjIj5KUkqKOHTMsKLlgxHH.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dXSUzmjraDET2tPhTMfr8fiUrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwxLvDMp3gGSNumEStk9Zlq8.jpg?f=fotoalbum_tile

Mooi dagje vandaag, auto opgeladen met gridrewards, warmtepompboiler op max temp, huisje warm met de airco en de batterij vol. 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
O dat is apart. De batterij heeft nu een "inactivity charge" omdat hij al een tijdje inactief zou zijn geweest. Hij heeft misschien even niet opgelet maar hij heeft toch echt vandaag een hele laad -ontlaad cyclus doorlopen. Dit is meteen begonnen toen hij 0 bereikte en is nu al een half uur bezig met 75 Watt. Misschien dat hij iets te diep is gegaan met ontladen... we gaan het zien verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:59:
[Afbeelding]

Dit was vandaag hoe het gegaan is, na 100 % opgeladen , groot verbruikers aangehad daarna weer stuk bijgeladen. Maar nu RTE stuk lager of reken ik verkeerd?
(2.2 ÷ 3.2) × 100 = 68.75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
naffffffffff schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:10:
[...]

(2.2 ÷ 3.2) × 100 = 68.75%
Yep berekening klopt , maar zie mijn andere post, was het % hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
winwiz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:07:
O dat is apart. De batterij heeft nu een "inactivity charge" omdat hij al een tijdje inactief zou zijn geweest. Hij heeft misschien even niet opgelet maar hij heeft toch echt vandaag een hele laad -ontlaad cyclus doorlopen. Dit is meteen begonnen toen hij 0 bereikte en is nu al een half uur bezig met 75 Watt. Misschien dat hij iets te diep is gegaan met ontladen... we gaan het zien verder
Gaat daarna voor een korte tijd naar 800 watt laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:19

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vandaag al vroeg zon (de mist was hier snel weg) en de groot verbruikers stonden nog uit...
De hele middag op 100% gestaan en in de avond pas weer ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKxNAmrpjMVJ7Fc_xyAYrX5iymI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULo9QjhHuAi8iTRfWibyKtZZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door PeteSplit op 04-03-2025 15:37 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 13:28
(jarig!)
Ik heb vorige week ook de Homewizard batterij besteld, maar vroeg me af of er hier al tweakers bezig geweest zijn met een plugin om de lokale API uit te lezen in domoticz?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag de batterij pas laten laden op het moment dat de teruglevering voor het eerst boven de 800 Watt kwam. Alles daarvoor het net opgestuurd. Zie eerdere post vandaag.

Batterij is nu ontladen. Vanavond de uitgestelde grootverbruikers aangezet achter elkaar. Koken, Vaatwasser een wasje en wat minder hogere verbruikers.

De RTE is op 78.7% de dag uitgegaan. Dit is hoger dan ik gewend ben. Zelfs het gemiddelde van afgelopen 6 weken steeg hier op. Marginaal maar een stijging (76.2 -> 76.3). Ik vraag me dus af of het beter is niet direct te willen laden daar dit met lage vermogens gaat dus meer verlies. Uitstellen dus? Wat was de impact van hoger ontlaadvermogen dan we normaal doen? Vaatwasser gaat bv aan als de opwek hoog is. Niet in de avond. De komende dagen ga ik de batterij eens tegenhouden met laden in de ochtend zoals vandaag. Kijken wat dit op de langere termijn doet. Let op de disclaimer van HW vanmorgen. 1 meting zegt zeker niet alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_Muh8aDfsMQdG-C1GWweTGLNhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izEuAGoacqQrrWBCmlkBWWnz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik kom vandaag op 75%. Het is ook de eerste keer dat de batterijen volledig vol waren.

Het zal van de zomer wel beter worden. De ramp up van de panelen was echt waardeloos vanmorgen. Het duurde tot 12 uur voordat de lucht klaar was. Daarna klapte het omhoog van 1.2 naar 2.8kW.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Hier om 22.15h nog 87% in de drie accu's.
We waren (tot zojuist) vanavond niet thuis, dus; geen TV (Beamer), Koffie, of wat voor grootverbruiker aan gehad.

Met de zonverwachting voor morgen, is de verwachting een mooie continue flatline voor wat betreft de inkoop met enkel watt teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:21:
Vandaag de batterij pas laten laden op het moment dat de teruglevering voor het eerst boven de 800 Watt kwam. Alles daarvoor het net opgestuurd. Zie eerdere post vandaag.

Batterij is nu ontladen. Vanavond de uitgestelde grootverbruikers aangezet achter elkaar. Koken, Vaatwasser een wasje en wat minder hogere verbruikers.

De RTE is op 78.7% de dag uitgegaan. Dit is hoger dan ik gewend ben. Zelfs het gemiddelde van afgelopen 6 weken steeg hier op. Marginaal maar een stijging (76.2 -> 76.3). Ik vraag me dus af of het beter is niet direct te willen laden daar dit met lage vermogens gaat dus meer verlies. Uitstellen dus? Wat was de impact van hoger ontlaadvermogen dan we normaal doen? Vaatwasser gaat bv aan als de opwek hoog is. Niet in de avond. De komende dagen ga ik de batterij eens tegenhouden met laden in de ochtend zoals vandaag. Kijken wat dit op de langere termijn doet. Let op de disclaimer van HW vanmorgen. 1 meting zegt zeker niet alles.

[Afbeelding]
Ik heb het dus vandaag anders aangepakt, eerst laten opladen , toen batterij vol was wassen draaien daarna laade de batterij weer vol , daarna moest mijn vrouw kleren voor haar ouders wassen en ik heb boven nog gestofzuigd en inductie en oven aangehad
Vandaag kom ik precies op 75 % uit en dat was in
februari vanaf 15 febr tot eind februari 3% hoger

En toen had ik meeste groot verbruik in latere avond uren gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:29:
Ik kom vandaag op 75%. Het is ook de eerste keer dat de batterijen volledig vol waren.

Het zal van de zomer wel beter worden. De ramp up van de panelen was echt waardeloos vanmorgen. Het duurde tot 12 uur voordat de lucht klaar was. Daarna klapte het omhoog van 1.2 naar 2.8kW.
Klopt. Ik denk dat je dat stuk misschien eens moet weglaten en niet gebruiken voor opladen. Maar dat zal zich moeten bewijzen nog. Hier ook lang mistig. Tegen middag uur knalde het idd los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 09:02
Vale Ouwe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:31:
Hier om 22.15h nog 87% in de drie accu's.
We waren (tot zojuist) vanavond niet thuis, dus; geen TV (Beamer), Koffie, of wat voor grootverbruiker aan gehad.

Met de zonverwachting voor morgen, is de verwachting een mooie continue flatline voor wat betreft de inkoop met enkel watt teruglevering.
Hier ook 3 accu’s, zit nu op 62% vol nog.
Warmtepomp heeft tot 21.00 gedraaid huis is 21.5c dus morgenvroeg weer starten op de accu’s en hopen dat de zon snel komt voor de accu’s leeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb het dus vandaag anders aangepakt, eerst laten opladen , toen batterij vol was wassen draaien daarna laade de batterij weer vol , daarna moest mijn vrouw kleren voor haar ouders wassen en ik heb boven nog gestofzuigd en inductie en oven aangehad
Vandaag kom ik precies op 75 % uit en dat was in
februari vanaf 15 febr tot eind februari kleine 3% hoger

En toen had ik meeste groot verbruik in latere avond uren gedaan
De vraag is denk ik ook hoelang moest de batterij bijspringen tegen welk vermogen? Als je zonnepanelen al veel afdekte en de batterij bijvoorbeeld bijspringen met 200 Watt dan zal dat minder efficient zijn dan met 800 Watt. Leuk hobby gehalte toch 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Klopt. Ik denk dat je dat stuk misschien eens moet weglaten en niet gebruiken voor opladen. Maar dat zal zich moeten bewijzen nog. Hier ook lang mistig. Tegen middag uur knalde het idd los.
Ik kan aan mijn systemen heel veel instellen. De Mixergy is volledig te regelen en de homewizard batterijen zijn ook wel te sturen door ze van de wifi af te knikkeren. De vraag is dan hoeveel zin het heeft.

Een grafiek zoals die van sessy zou heel welkom zijn. Ik kan mijn afname niet zo goed regelen maar de opname is wel te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:43:
[...]

Ik kan aan mijn systemen heel veel instellen. De Mixergy is volledig te regelen en de homewizard batterijen zijn ook wel te sturen door ze van de wifi af te knikkeren. De vraag is dan hoeveel zin het heeft.

Een grafiek zoals die van sessy zou heel welkom zijn. Ik kan mijn afname niet zo goed regelen maar de opname is wel te organiseren.
Eens. Ik zou die grafiek ook graag zien. Denk alleen dat die niet komt. Is al een paar x om gevraagd in het topic.

Handmatig kan ik hem er ook afknikkeren even. Automatisch zou mooi zijn maar kan niet in de huidige setting. De zin ervan is testen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 02-03-2025 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:47:
[...]

Eens. Ik zou die grafiek ook graag zien. Denk alleen dat die niet komt. Is al een paar x om gevraagd in het topic.

Handmatig kan ik hem er ook afknikkeren even. Automatisch zou mooi zijn maar kan niet in de huidige setting. De zin ervan is testen dus. Jij hebt dus nog een systeem naast de HW batterij als ik het goed lees?
Ik heb als enige in Nederland geloof ik een Mixergy. Een heel intelligent aan te sturen boiler.

Ik heb ook een Unifi systeem en home assistant zodat ik onder voorwaarden de batterijen van de wifi kan zetten. Laden van de tesla is zo'n voorwaarde.

Het wordt wat stoeien om de systemen tot zeg 500w terugleveren op stil te zetten. Dat wordt ook lastig op een dag met minder goed weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asing schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:53:
[...]

Ik heb als enige in Nederland geloof ik een Mixergy. Een heel intelligent aan te sturen boiler.

Ik heb ook een Unifi systeem en home assistant zodat ik onder voorwaarden de batterijen van de wifi kan zetten. Laden van de tesla is zo'n voorwaarde.

Het wordt wat stoeien om de systemen tot zeg 500w terugleveren op stil te zetten. Dat wordt ook lastig op een dag met minder goed weer.
Direct aansturen van de batterij is altijd beter. Via netwerk gaat hier niet. Lang leve KPN. Handmatig wat ik al zei. Ik denk dat je geklapper gaat krijgen als je er steeds onder duikt of met boven komt. Zeker bij wolkenvelden? Het liefst zou ik het zo hebben dat je een vermogen laden en ontladen kunt vast zetten. Dat test ook nog eens makkelijker maar is het te vroeg voor. Om daar nu extra hardware voor te gaan aanschaffen hier om het wel te kunnen? Hmm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
Even weer eens tussendoor de vraag, hoe gaat het op het moment met de uitleveringen van de batterijen?
Ik zelf heb een 2e besteld , maar dat wordt zowieso pas mei geleverd, maar loopt het nu wat vlotter of goed op schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Direct aansturen van de batterij is altijd beter. Via netwerk gaat hier niet. Lang leve KPN. Handmatig wat ik al zei. Ik denk dat je geklapper gaat krijgen als je er steeds onder duikt of met boven komt. Zeker bij wolkenvelden? Het liefst zou ik het zo hebben dat je een vermogen laden en ontladen kunt vast zetten. Dat test ook nog eens makkelijker maar is het te vroeg voor. Om daar nu extra hardware voor te gaan aanschaffen hier om het wel te kunnen? Hmm.
Ik weet niet precies wat je van KPN hebt, maar ik heb op mijn eigen Odido glasvezel een Sophos UTM9 firewall en daarachter Unifi spullen. De Odido router ligt ergens in een doos.

Behalve HomeAssistant integratie biedt Unifi een hele berg inzicht en mogelijkheden in je wifi die je anders niet krijgt. Alleen daarom is een upgrade ten opzichte van KPN (Experia) een goede.

Maar goed, ik kan niet in jouw situatie kijken en wie weet wordt je wel gillend gek als je dit allemaal kan instellen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THz13O5asgOUHiRdLoU4yU7HBKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nm6Zoa4VvJUEFNnrR6JB4tca.png?f=fotoalbum_large

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:18
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Hoezo "Lang leve KPN".?
Ook bij Kpn heb je een vrije router keuze.
https://tweakers.net/revi...n-eigen-modem-willen.html
Maar ik persoonlijk snap echt niet dat mensen die provider zooi nog gebruiken.
Er is een vrije router keuze en zelfs glasvezel modem keuze door een eigen SFP module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRIJGxO6KZuDpG6_ikU-Wacu0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeeDCJWRsq9n8wqiX0EJqZSo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door peterbier op 03-03-2025 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Helaas is de maart uitlevering niet op tijd voor mijn vakantie. Gelukkig heb ik wel iemand die dagelijks even bij mij thuis is voor de dieren en planten. Dus ik vroeg mij af: wat is er allemaal nodig om de accu te installeren? Wellicht dat ik met de zonnige tijd die tegemoet komt, de nachten wel uit de accu kan trekken!

1. Uitpakken en inpluggen.
2. Toevoegen aan de app. Maar is dat overal ter wereld of op het wifi netwerk? En als dat het laatste is, is er dan ook een ouder-iemand-fool-proof-stappenplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 10:38
iAR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:02:
En als dat het laatste is, is er dan ook een ouder-iemand-fool-proof-stappenplan?
Als je de P1 meter nog niet hebt dan zijn er iets meer stappen.
Heb je die wel al, dan is het puur in de App naar Meters gaan en toevoegen van nieuw apparaat en dan het (zeer makkelijke) stappenplan volgen die in de app gepresenteerd wordt.

Maar het is wel een lokaal proces want je moet inderdaad het apparaat met wifi zoeken en vervolgens zal hij je je wifi naam + wachtwoord moeten invoeren in de app zodat het apparaat deze op kan pakken daarna.

Maar het is zo makkelijk dat ik het zelfs m'n vader en moeder zou kunnen laten uitvoeren.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

LongTimeAgo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:10:

Als je de P1 meter nog niet hebt dan zijn er iets meer stappen.
Heb je die wel al, dan is het puur in de App naar Meters gaan en toevoegen van nieuw apparaat en dan het (zeer makkelijke) stappenplan volgen die in de app gepresenteerd wordt.

Maar het is wel een lokaal proces want je moet inderdaad het apparaat met wifi zoeken en vervolgens zal hij je je wifi naam + wachtwoord moeten invoeren in de app zodat het apparaat deze op kan pakken daarna.

Maar het is zo makkelijk dat ik het zelfs m'n vader en moeder zou kunnen laten uitvoeren.
Oke, dan is het dus zaak om mijn ouders even toegang te geven tot de app zodat ze hem toe kunnen voegen. Heb je enig idee van screenshots van de stappen ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@asing en @peterbier dank voor je reactie. Alles is van KPN hier. Zit geen andere hardware achter. Ik wil eens kijken of ik wat makkelijker de batterij even van de Wifi kan halen dan steeds het knopje in te drukken en hem dan te verplaatsen. Jullie mogen altijd een DM sturen om hier niet te ver offtopic te raken.

Ontopic. Ik zag net dat het switchen naar een ander wifinetwerk in huis even niet lukte. 5.4 Ghz netwerk had ik gepakt. Dom. Daar werkt HW niet op. Wat ik zag gebeuren dat de batterij automatisch weer connecte naar het juiste wifinetwerk. Automatisch verbinden moet dus kunnen. Ik heb ooit het wachtwoord opgeslagen toen HW tijdens installatie daarom vroeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:27
iAR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:23:
[...]

Oke, dan is het dus zaak om mijn ouders even toegang te geven tot de app zodat ze hem toe kunnen voegen. Heb je enig idee van screenshots van de stappen ergens?
Verschillende YouTube filmpjes laten het goed zien:
Van Homewizard zelf:
https://youtu.be/D4SafqYxfmk?si=mKOl4C0XqR1WOi69
Van reviewer KetelKlets:
https://youtu.be/zf9wNMrQ8Ho?si=c8yCRfsJOGCmB1xv
Van reviewer Sander de Waal (incl stap voor stap in de app):
https://youtu.be/6tLsmA8pz6k?si=-BA1KAftDSVeBZkl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:27

elsinga

=8-)

winwiz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Ik heb ruwweg hetzelfde (ook Unifi) wel wat extra firewall regels:
  • Ik mag vanuit het hoofdnetwerk wel naar het IoT netwerk en dan mag er return traffic komen.Sommige zaken in het IoT netwerk hebben een App of webinterface die ik zo prima kan benaderen.
  • Vanuit het IoT netwerk mag er geen verbinding gemaakt worden naar de GateWay via http; https; ssh.
  • De enige die een vast IP heeft is de P1 dongle, de rest via dhcp
  • Ik heb 1 wat oudere accesspoint, die niet meer in gebruik was, alleen voor IoT netwerk op 2.4 Ghz en WPA2 only. Niet alle IoT devices kunnen met WPA3 om gaan
Ik heb geen IOT producten waar ik direct bij moet, maar die firewall regels zijn wel een goede aanvulling als dat wel zo is. En de HW dingen hebben inderdaad geen vast IP nodig over het algemeen (P1 en batterij uitgezonderd), maar vind ik netter. ;) Op mijn IOT netwerk staat maximale IOT compatibiliteit aan, waadoor o.a. alleen 2.4GHz. Dus niet veel verschil bij ons.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edblom
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-09 08:14
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:19:
Even weer eens tussendoor de vraag, hoe gaat het op het moment met de uitleveringen van de batterijen?
Ik zelf heb een 2e besteld , maar dat wordt zowieso pas mei geleverd, maar loopt het nu wat vlotter of goed op schema?
18 oktober 2e batterij besteld. Op 12 feb het bericht binnen dat tussen half feb en begin april wordt geleverd.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• elmunstro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-06 16:31
Hier de installatie met 4 units.
Tot nu toe werkt alles prima.
Geen gedoe met defecten etc.

Eigen groep aangesloten dus 4x800w laden en 4x800w ontladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmLQJxLEOfZjH2oO5l_qfe56TUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtIzlGZe0B2JH7E6n2jtROr0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9qHBqmrolcBkNXUS0RYdv5GKEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iybIo2qqhYBcJtFJpTZMhShg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8scK0bhUCZJUm0FE8ZQJ_tdSMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4fiIQ7jHxwYaTsb49qyk8hy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-snrSo7a5q_UVpRlGgN4daYcls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXw5Icosyqhxm9O5JFlWvQTy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door elmunstro op 03-03-2025 09:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-10 11:34
Netjes maar persoonlijk ben ik niet zo van de opgerolde snoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 07:33
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:19:
Ik heb het idee dat het nu mooi op schema ligt. Heb de 2e op 25 juni rond 18:10 besteld en was dus een levering voor maart. Afgelopen vrijdag het restbedrag voldaan (woensdag de betaalmail gehad), en de batterij is vanmorgen net na 8:00 geleverd.
Kortom: beloofd in maart, afgeleverd op de eerste afleverdag in maart.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 21:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteren voor het eerst een volle accu gehad in een situatie met alleen sluipverbruik / baseload, want we waren buiten de deur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0OO3DLsnHayAR7pTX-6wTpQvF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/byH2Bf7Crfuv3HjPZdShvDBg.png?f=fotoalbum_large

Vanaf 16:00 uur begon de batterij te ontladen, om 2:15 uur was hij leeg. Dus ruim 10 uur het huis draaiend gehouden zonder van het net te importeren. Wel tot 17:30 nog een beetje hulp gehad van de zonnepanelen.

Toch maar eens over een tweede batterij nadenken. Als we wel thuis zijn is deze batterij tot nu toe al leeg voordat we naar bed gaan :P Het opladen van de tweede batterij tot 100% was waarschijnlijk ook wel gelukt; 4.2kWh pv-opwek is gisteren geëxporteerd naar het net.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:04
Harri schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb het idee dat het nu mooi op schema ligt. Heb de 2e op 25 juni rond 18:10 besteld en was dus een levering voor maart. Afgelopen vrijdag het restbedrag voldaan (woensdag de betaalmail gehad), en de batterij is vanmorgen net na 8:00 geleverd.
Kortom: beloofd in maart, afgeleverd op de eerste afleverdag in maart.
Ik meende een aantal pagina's terug te lezen dat 26 juni inmiddels aan de beurt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daf11
  • Laatst online: 09-04 21:11
NiteAngyl schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Ik meende een aantal pagina's terug te lezen dat 26 juni inmiddels aan de beurt is.
Klopt 26 juni 10 uur besteld komt vandaag binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Gizz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:38:
Het opladen van de tweede batterij tot 100% was waarschijnlijk ook wel gelukt; 4.2kWh pv-opwek is gisteren geëxporteerd naar het net.
Wanneer je 4,2 kWh productie niet zelf verbruikt hebt is het een quasi zekerheid dat je een tweede batterij, met minder opslag dan 4,2 kWh, ook wel vol had gekregen.

Hoeveel Wp bedraagt je PV installatie.
Afhankelijk van het aantal Wp PV is het deze week een fluitje van een cent om tientallen kWh opslag tot 100% Soc bij te laden. :)
Naast het eigen verbruik heb ik gisteren nog 35 kWh in de batterijen gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
elmunstro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een mooi stapeltje batterijen. Maar heb je ook aan de koeling gedacht? In de handleiding staat duidelijk dat er aan de linker en rechterzijde een bepaalde vrije ruimte moet zijn, terwijl jouw batterijen aan de rechterzijde tegen de muur lijken te staan.

Ook ben ik het met @Yamahaa eens dat opgerolde snoeren niet zo'n strak plan zijn. Die gaan bij hogere stromen hun warmte lastig kwijt kunnen. En als ik HW mag geloven zitten die batterijen vol met (temperatuur-)sensoren om de veiligheid te waarborgen, maar die snoeren bevinden zich buiten de units en ik betwijfel of die temperaturen in de gaten gehouden wordt.

Nu mag je van alles in twijfel trekken, dus ook mijn mening. Maar doe jezelf een lol en zorg voor voldoende koeling of hou op zijn minst de temperatuur van die kabels in de gaten. Het gaat om je eigen veiligheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

RiDo78 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Je hebt een mooi stapeltje batterijen. Maar heb je ook aan de koeling gedacht? In de handleiding staat duidelijk dat er aan de linker en rechterzijde een bepaalde vrije ruimte moet zijn, terwijl jouw batterijen aan de rechterzijde tegen de muur lijken te staan.

Ook ben ik het met @Yamahaa eens dat opgerolde snoeren niet zo'n strak plan zijn. Die gaan bij hogere stromen hun warmte lastig kwijt kunnen. En als ik HW mag geloven zitten die batterijen vol met (temperatuur-)sensoren om de veiligheid te waarborgen, maar die snoeren bevinden zich buiten de units en ik betwijfel of die temperaturen in de gaten gehouden wordt.

Nu mag je van alles in twijfel trekken, dus ook mijn mening. Maar doe jezelf een lol en zorg voor voldoende koeling of hou op zijn minst de temperatuur van die kabels in de gaten. Het gaat om je eigen veiligheid.
Warmteverlies over snoeren zal beperkt zijn. Gaat om nog geen 4A per batterij door de kabels. Weerstand zit vooral in de contacten/lasklemmen.

En zo te zien zit er een cm of 10 tussen de aanzuigzijde en de muur. Lijkt dus conform voorschrijften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Independent schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Wanneer je 4,2 kWh productie niet zelf verbruikt hebt is het een quasi zekerheid dat je een tweede batterij, met minder opslag dan 4,2 kWh, ook wel vol had gekregen.
Ja, specifiek gisteren wel. Maar het was overdag ook rustig thuis. Ik zie dat we tijdens de zonnige periode zo'n 800W bleven exporteren, precies wat één batterij kan opslurpen. Maar als mijn vriendin en ik thuis waren gebleven en hadden gekozen voor een zondagje thuis gamen (gaming desktop + laptop, grote schermen = 600W), dan was er niet zoveel overgebleven voor het tweede batterijtje :)

Later in het seizoen is het natuurlijk een positiever verhaal voor een tweede accu én tegelijkertijd thuis zijn en onze apparatuur flink gebruiken.

Dit is overigens met 3080Wp op ZZW. Althans, in 2015 was het gegarandeerd 3080Wp :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iAR schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:23:
[...]

Hierzo Unboxing Homewizard Plug-In Batterij

De link staat ook in de TS. Onder Installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 03-03-2025 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Laatst online: 08:58
Zojuist bericht dat de batterij binnen 2 weken wordt geleverd (26 juni 18.15 besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik had vanmorgen een hele lekkere ramp up dus de RTE zal vandaag ook wat beter zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 09:02
elmunstro schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag je de accu’s toch stapelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xkredr
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-04 10:23
Na een kleine week goed functioneren knippert de batterij vanochtend oranje en laadt niet op. Genoeg zon en teruglevering op de p1 meter natuurlijk. De chatbot op de website geeft aan dat ik een mail van een medewerker kan verwachten. Helaas bleek dat de vorige keer dat ik een (opstart) issue had een loze belofte.... Iemand ervaring met oranje geknipper en wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SpikeHome schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Mag je de accu’s toch stapelen?
Ja hoor. Zitten zelfs beugeltje bij om ze stevig te kunnen bevestigen tegen omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xkredr schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:33:
Na een kleine week goed functioneren knippert de batterij vanochtend oranje en laadt niet op. Genoeg zon en teruglevering op de p1 meter natuurlijk. De chatbot op de website geeft aan dat ik een mail van een medewerker kan verwachten. Helaas bleek dat de vorige keer dat ik een (opstart) issue had een loze belofte.... Iemand ervaring met oranje geknipper en wat te doen?
Wat zegt de handleiding die erbij zit? Heb hem niet binnen bereik nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Weet je dat er bovenin een zoek knop is? Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AathJn148lg2cnWxnBtwFtBD-1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qeDg9g6mSDaQb3lfnjiU9kVk.png?f=fotoalbum_large

Net een drop van ~65% naar 35% in de grafiek. Na een refresh is het gelukkig weg. Ik ga er vanuit dat dit een software issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
xkredr schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:33:
In de app staat er dan als het goed is een foutcode.
Wellicht kun je hier op zoeken in het forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mrdelange schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:12:
In de app staat er dan als het goed is een foutcode.
Wellicht kun je hier op zoeken in het forum?
Al is het recept voor elke foutcode (e-nummer) eigenlijk hetzelfde, omdat we geen flauw idee hebben wat ze betekenen :P
  1. Powercycle van de batterij.
  2. Nog steeds stuk? Reset batterij (10 seconden knop boven led-balk indrukken).
  3. Nog steeds stuk? Neem contact op met de servicedesk.
Alleen met uitgeschreven foutmeldingen (zoals dat de batterij te koud is, geen communicatie met P1-meter) kun je gericht iets anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xkredr
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-04 10:23
Ja dank, maar dat gaat hoofdzakelijke over oranje led als de batterij koud uit de doos komt. Onze staat op kamertemperatuur en werkte al een week. Ook geen E foutcode in de app, alleen "Oeps er is iets mis en neem contact op met de helpdesk".
Ik hoop dat er een (mail)reactie komt dit keer. Toch wel een minder punt die 'klanteservice' die feitelijk uit een FAQ en een gemankeerde chatbot bestaat. Te doen als je leuke dingetjes voor een paar tientjes levert maar voor producten zoals de batterij zou je meer verwachten. Ook nieuw voor Homewizard natuurlijk, hopelijk wordt het beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik heb 1 PIB staan in een hoek met voldoende ruimte rondom.

Het snoer wordt bij mij vooralsnog niet zo warm, terwijl hij wel al een half uur op vol vermogen staat te laden.
Alleen de unit zelf en de stekker worden "warm" hier, circa 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L74gHkR4K3LTW8HZ6h-b2S2i-uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioRUNkdQklbEJOlOAmfPJRcO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zfzQo8mjlc3lcidKkWcrDrI44w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1V7CvFOmZk6a2rLYwy275iBi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal vanavond nog eens kijken hoe dat de andere kant op is, dus als hij full-pull gaat ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Gizz schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Ja, specifiek gisteren wel. Maar het was overdag ook rustig thuis. Ik zie dat we tijdens de zonnige periode zo'n 800W bleven exporteren, precies wat één batterij kan opslurpen. Maar als mijn vriendin en ik thuis waren gebleven en hadden gekozen voor een zondagje thuis gamen (gaming desktop + laptop, grote schermen = 600W), dan was er niet zoveel overgebleven voor het tweede batterijtje :)
Zoals ik reeds zei is dat afhankelijk van je Wp productie en niet van een dag als specifiek gisteren.
Wat je niet produceert kan je uiteraard ook niet zelf verbruiken noch opslaan.
Het heeft dan ook weinig zin in meer batterijen te investeren dan je kan produceren.

Dagen als vandaag zijn relatief zelfs beter dan tijdens de zomerpiek.
Het rendement van PV neemt af met de stijging van de temperatuur.
Een week zoals deze, - grotendeels zonder bewolking maar nog koude buitentemperatuur - doet het rendement stijgen.
Hier zit de max. productiepiek bv. al tegen de 80% en de dagproductie al rond de 64%.
Naast het eigen verbruik, opslag in thuisaccu en SWW is er ook nog een groot deel in de accu van de EV terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Independent schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Zoals ik reeds zei is dat afhankelijk van je Wp productie en niet van een dag als specifiek gisteren.
Wat je niet produceert kan je uiteraard ook niet zelf verbruiken noch opslaan.
Dat is toch niet anders dan wat ik zeg? Met wat er op mijn dak ligt had ik met alleen sluipverbruik in huis makkelijk een tweede accu kunnen opladen. En dat was gisteren grotendeels het geval. Maar was ik samen met mijn vriendin thuisgebleven en hadden we veel verbruikt (gamen, extra wasjes), dan was er weinig overgebleven voor de tweede accu.

Dat ik dat kan ondervangen door veel meer op te wekken snap ik ook wel. Alleen ligt mijn dak al vol ;)
Dagen als vandaag zijn relatief zelfs beter dan tijdens de zomerpiek.
In absolute zin valt dat bij mij wel mee. Gisteren heb ik 11kWh opgewekt, terwijl ik in juni tegen de 20kWh per dag zit. Vandaar mijn opmerking dat het later in het seizoen makkelijker is om een tweede accu te vullen bij meer eigen verbruik overdag in huis.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 03-03-2025 11:26 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.