Nou, hier staat de PIB nu inmiddels 12 dagen in gebruik, dus hier mijn ervaring om te delen:
Algemeen:
PIB komt goed gebouwd en solide over. Dat schept vertrouwen.
Werkt vooralsnog compleet storingsvrij, behalve heel even de "batterij is te koud" melding bij eerste installatie, maar die was na 10 minuten weg en is ook niet meer teruggekomen.
Het apparaat doet gewoon precies wat hij moet doen.
RTE is nog wat aan de lage kant, maar wordt hopelijk nog iets beter.
Geluid van ventilator is zacht, maar net hoorbaar. Alleen fluctueert het geluid als een soort sinussen, wat een klein beetje storend is als het verder volledig stil is in de kamer.
Levering:
Op vrijdag betaald en dinsdag einde v/d middag afgeleverd.
De levering was hier ook wat vaag qua communicatie vanuit de transporteur(s) (Go Parcel & Transmission), maar uiteindelijk kwam hij wel op de dag die genoemd stond, zij het wel half uur later dan het genoemde tijdvak. Mocht hem wel zelf van de vrachtwagen naar binnen tillen hahaha. Koerier had waarschijnlijk net even teveel PIB's getild die dag. ;-)
Installatie en werking:
Installatie was een eitje. Updates werden geïnstalleerd en het apparaat ging gelijk werken. Behalve de "koud" melding (ondanks dat ik de PIB een paar uur na leveren heb laten acclimatiseren) dan.
De PIB staat hier in de woonkamer in een hoek. (Op zolder te koud, en i.v.m. vluchtroutes liever nergens anders).
Omgevingstemperatuur komt volgens thermostaat eigenlijk nooit onder de 16,5 graden, wellicht dat het in die hoek het ook wel 1 of 2 graden kouder kan worden, maar blijft nog steeds binnen de optimale temperatuurrange.
Ik heb een DSMR 4.2 meter dus 10-seconden interval i.p.v. elke seconde. Dus hij reageert wat trager op wijzigingen dan je idealiter zou willen (= na-ijlen). Volgens Homewizard zal dat enige nadelige invloed hebben op de efficiëntie, maar behalve bij sterk fluctuerende vermogensvraag en -aanbod heb je daar niet heel veel last van.
Ik heb (als test) ook een HW Socket geplaatst tussen de accu en het stopcontact. Wel op het schakelslot gezet dat hij niet per ongeluk uitschakelt, want dat is niet goed voor de PIB natuurlijk. Eigenlijk alleen om extra te kunnen meten. De metingen van de PIB en de socket zijn nagenoeg gelijk tot nu toe.
Volgens de PIB zelf (afgelezen toen hij leeg was) is er tot nu toe 28,228 kWh export en 37,37 kWh import dus een RTE van 75,54 procent.
Ik heb om te testen de accu 2 keer volledig handmatig opgeladen en 3 keer gedeeltelijk. Omdat dat op vol vermogen van de omvormer gaat, zal dat de RTE juist ten goede gekomen zijn.
Ik vind (net als sommige anderen hier op het forum) de RTE wel ietwat tegenvallen nog. Vooral omdat ik vermoed dat er qua temperatuur niet zo gek veel te winnen is op de plek waar hij nu staat.
Maar we gaan het even aankijken.
Qua temperatuur heb ik ook wat warmtebeelden gemaakt bij vollast:
Over de werking ben ik wel dik tevreden. Doet precies wat hij moet doen. Schakelt, ondanks de 10 seconden interval, goed mee met wat de P1-meter "ziet".
Het is mooi om te zien hoe hij het huis in de avond en groot deel van de nacht volledig van stroom voorziet en ook hoe hij mooi gedurende de dag de pieken van de grootgebruikers (wasmachine, fornuis, oven etc) afvlakt en meerdere laad en ontlaad momenten per dag kan pakken.
De limiet van 800W is behalve die enkele piekmomenten per dag eigenlijk altijd wel voldoende. Wij hebben geen warmtepomp/airco en in de nacht een doorlopend verbruik van ongeveer 150W.
Ik heb de PIB primair gekocht om ervaring op te doen met een thuisaccu, dus of ik hem wel of waarschijnlijk niet ga terugverdienen is enigszins ondergeschikt. Omdat je in de Homewizard app ook met (dynamische) energietarieven kan "spelen", heb je verschillende variabelen waar je gemakkelijk mee kan rekenen en vergelijken, bijvoorbeeld als je een nieuw energiecontract moet afsluiten of alvast een beetje vooruit wil lopen op het einde van de salderingsregeling etc.
Ik denk ook dat er vast nog wel functies toegevoegd gaan worden door HW, zoals uitgesteld laden of ontladen etc. Dat zou natuurlijk mooi zijn om nog wat verder te kunnen experimenteren voor optimalisatie per user-case.
Al met al ben ik eigenlijk heel tevreden. En de PIB staat rustig op te laden nu het zonnetje net doorkomt terwijl de hoofdaansluiting vrij strak op 0 gehouden wordt. Is ook gewoon leuk om te zien! ;-)
Nog een kleine aanvulling, omdat ik ook wat lees over sommige gebruikers met problemen met KPN wifi verbindingen. Ik heb hier ook KPN glasvezel, met een KPN Box 12 en wat van die oude generatie Experia wifiversterkers. Doorgaans door het hele huis goed internet en qua verbinding nauwelijks problemen. Mijn verbinding met de PIB is in ieder geval niet merkbaar down geweest, sinds ik hem aangesloten.
[
Voor 3% gewijzigd door
Knurt op 02-03-2025 12:20
]