Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:20:
[...]

is het prijsverschil dan echt zo groot ?
Er is een route via Duitse webshops waardoor je excl. BTW thuisaccu's kunt kopen. Je komt dan voor een Zendure 1200 Watt omvormer met 4 kWh opslag op 1405 Euro uit en met 6 kWh opslag op 1925 Euro. De vraag is natuurlijk of dat mag (Antwoord: Nee, je moet inwoner van Duitsland zijn), je moet er wat aanvullende handelingen voor doen en je moet ervoor naar Duitsland rijden. Maar laten we daar maar niet verder op ingaan en dat promoten.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 01-03-2025 17:01 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is de optimale temperatuur kamertemperatuur, mogelijk iets hoger rond 25 graden. Dus als je hem nu in de woonkamer hebt staan maakt dat niet zo heel veel uit tov de zomer. Heb je hem in een koude bijkeuken, garage of kelder staan, dan kan je wel een iets betere RTE verwachten in de zomer.
Hij staat op zolder. Hier is nog wel wat te winnen. Ruim onder kamertemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRBKgkn-JkXR_bKRN7DzbrQqs7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEAwpfwiXNs1L98byHBNbz5J.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:50:
[...]

Hij staat op zolder. Hier is nog wel wat te winnen. Ruim onder kamertemperatuur.

[Afbeelding]
Ja, ok, daar mag nog wel een paar graden bij :) Maar het kan op zolder natuurlijk ook té warm worden in de zomer waardoor je boven de optimale temperatuur uitkomt. Of de accu zelfs in beschermingsmode springt.

Afijn, we gaan het wel zien, iets betere RTE kan je idd nog wel verwachten al zal dat micromanagen worden verwacht ik.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:14
Taro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is de optimale temperatuur kamertemperatuur, mogelijk iets hoger rond 25 graden. Dus als je hem nu in de woonkamer hebt staan maakt dat niet zo heel veel uit tov de zomer. Heb je hem in een koude bijkeuken, garage of kelder staan, dan kan je wel een iets betere RTE verwachten in de zomer.
Ik vind het temperatuur bereik van de accu nogal small. 10-30 is geen groot bereik voor een apparaat die je eigenlijk niet binnen gehoorsafstand wil hebben. Zo'n ding moet eigenlijk ergens staan waar je hem niet ziet of hoort en natuurlijk niet langs vluchtroutes. Dan blijft dus meestal zoiets als een garage/zolder over wat doorgaans dan weer geen klimaatregeling heeft.

Ik zit erover na te denken om accu's te plaatsen bij ons op zolder. In de winter komt het niet onder de 10 graden maar in de zomer wel geregeld boven de 30 graden. Zou dit betekenen dat de HW PiB in zulke situaties zichzelf uitschakelt?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Er is een route via Duitse webshops waardoor je excl. BTW thuisaccu's kunt kopen. Je komt dan voor een Zendure 1200 Watt omvormer met 4 kWh opslag op 1405 Euro uit en met 6 kWh opslag op 1925 Euro. De vraag is natuurlijk of dat mag, je moet er wat aanvullende handelingen voor doen en je moet ervoor naar Duitsland rijden. Maar laten we daar maar niet verder op ingaan en dat promoten.
Ik denk dat dit niet mag. Er moet of in Duitsland of in Nederland BTW betaald worden.
Helemaal geen BTW betalen is belasting ontduiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Ik denk dat dit niet mag. Er moet of in Duitsland of in Nederland BTW betaald worden.
Klopt, heb het antwoord al aan het bericht toegevoegd, want je moet inwoner van Duitsland zijn om van die regeling gebruik te mogen maken.

Aan de andere kant kan je naar mijn weten in Nederland ook de BTW terugvragen op de Zendure, maar dat mag alleen als je een dynamisch energiecontract hebt aangezien die ermee kan handelen en dat een voorwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:52:
[...]

Ja, ok, daar mag nog wel een paar graden bij :) Maar het kan op zolder natuurlijk ook té warm worden in de zomer waardoor je boven de optimale temperatuur uitkomt. Of de accu zelfs in beschermingsmode springt.

Afijn, we gaan het wel zien, iets betere RTE kan je idd nog wel verwachten al zal dat micromanagen worden verwacht ik.
en juist in de zomer waar je dus de meeste kans op het snel volkrijgen hebt door een overvloed aan zonnestroom is dat dus ook niet best.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:00:
[...]

niet helemaal juist, ook in Nederland zou je dat kunnen gaan doen, tenslotte heeft de Zendure ook een PV aansluiting, dus daar één panel op aansluiten en dan valt de hele bestelling gewoon onder de vrijstelling voor PV systemen waarover je geen BTW over betaald hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AtlAntA schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Ik vind het temperatuur bereik van de accu nogal small. 10-30 is geen groot bereik voor een apparaat die je eigenlijk niet binnen gehoorsafstand wil hebben. Zo'n ding moet eigenlijk ergens staan waar je hem niet ziet of hoort en natuurlijk niet langs vluchtroutes. Dan blijft dus meestal zoiets als een garage/zolder over wat doorgaans dan weer geen klimaatregeling heeft.

Ik zit erover na te denken om accu's te plaatsen bij ons op zolder. In de winter komt het niet onder de 10 graden maar in de zomer wel geregeld boven de 30 graden. Zou dit betekenen dat de HW PiB in zulke situaties zichzelf uitschakelt?
Het geluid van de batterij is alleen het schakelen van een relais soms. Die hoor je dus alleen als je van laden naar ontladen of visa versa gaat. De ventilator hoor ik echt niet. Op 1 meter het geluid meten is eigenlijk je omgevingsgeluid meten want tot nu toe komt de batterij of althans de ventilator er echt niet boven uit. Even afwachten wat het straks bij 25 a 30 graden doet. Ik blijf op zolder daar denk ik wel onder.

Woonkamer wil ik niet i.v.m. vluchtroute.

@Taro ik verwacht dat het idd een paar % zal zijn. Als je dat uitzet tegen de extra kWh's die het "bespaard" dan is het gewoon gerommel in de marge. Stel ik haal 5% hogere RTE op basis van een 700 kWh laden per jaar (gokje) dan is het 35 kWh besparing. 35 wasjes maar t.o.v. het hele huishouden eigenlijk verwaarloosbaar. Het is leuk om ermee bezig te zijn, maar dat zal je herkennen :P

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
peterbier schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Ik vindt het erg jammer dat HomeWizard geen stapel optie heeft met stekker verbinding en daarnaast een alleen batterij box bied.
De reden is natuurlijk dat 5,4 kWh (om even het dubbele te nemen van de capaciteit van eentje) bijna 7 uur duurt om vol (of leeg) te krijgen met die ene 800 watt omvormer.

Ik vind het zelf heel logisch om de omvormer dus ook mee te laten schalen met de capaciteit. Door ze gewoon lekker door het huis heen (of samen) in te pluggen, kun je behoorlijk veel energie opslaan in relatief korte tijd.

Als je dan kijkt naar een normale curve van zonnestroom (korte tijd grote piek) versus je huishoudverbruik (doorgaans vrij vlak, lange tijd), is het heel logisch om vermogen van laden van de batterij veel groter te maken, terwijl 800 watt ontladen vaak juist voldoende is. Noodzaak voor een aparte groep is er dus nauwelijks.

Het pakket an sich is dus, wat mij betreft, goed gedimensioneerd :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:29
JanHenk schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:35:
[...]

De reden is natuurlijk dat 5,4 kWh (om even het dubbele te nemen van de capaciteit van eentje) bijna 7 uur duurt om vol (of leeg) te krijgen met die ene 800 watt omvormer.

Ik vind het zelf heel logisch om de omvormer dus ook mee te laten schalen met de capaciteit. Door ze gewoon lekker door het huis heen (of samen) in te pluggen, kun je behoorlijk veel energie opslaan in relatief korte tijd.

Als je dan kijkt naar een normale curve van zonnestroom (korte tijd grote piek) versus je huishoudverbruik (doorgaans vrij vlak, lange tijd), is het heel logisch om vermogen van laden van de batterij veel groter te maken, terwijl 800 watt ontladen vaak juist voldoende is. Noodzaak voor een aparte groep is er dus nauwelijks.

Het pakket an sich is dus, wat mij betreft, goed gedimensioneerd :)
Mee eens. Als je meer vol wilt krijgen dan heb je meer vermogen nodig..

Ik heb nog eens wat curves met zonne overschot bekeken en dan kom ik tot de conclusie dat er voor meer dan de twee bestelde HW accu's vol laden niet alleen de kWh van de derde accu nodig is, maar ook de in totaal 2400W laden. Met 1600W kom je er gewoon meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:02
netappie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Mee eens. Als je meer vol wilt krijgen dan heb je meer vermogen nodig..

Ik heb nog eens wat curves met zonne overschot bekeken en dan kom ik tot de conclusie dat er voor meer dan de twee bestelde HW accu's vol laden niet alleen de kWh van de derde accu nodig is, maar ook de in totaal 2400W laden. Met 1600W kom je er gewoon meestal niet.
Ik heb 3 accu’s.
Met oven aan en 2400w uit de accu’s moet er ook vaak energie uit het net gehaald worden.
Dit omdat mijn warmtepomp ook draaid en stand-by gebruik lampen e.d.
je zou er dan eigenlijk 4 moeten hebben.

Echter heb ik nu een mooi tijd NOM gedraaid.
Vandaag echter de accu’s leeg getrokken de hele dag bewolking en hier een 3c dus warmtepomp gebruikt ook een 500w.

Morgen hopelijk weer energie de accu’s in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:01:
[...]

Ik heb 3 accu’s.
Met oven aan en 2400w uit de accu’s moet er ook vaak energie uit het net gehaald worden.

Vandaag echter de accu’s leeg getrokken de hele dag bewolking en hier een 3c dus warmtepomp gebruikt ook een 500w.

Voor je gevoel is een 4e accu dan "wenselijk", maar als je tijdsduur en het extra gecompenseerde vermogen afzet tegen terugverdientijd durf ik wel te stellen dat, ondanks dat ik je leeftijd niet eens ken, je die gedurende je hele leven nooit zult terugverdienen. 3 klinkt als een prima aantal d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Taro schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Voor je gevoel is een 4e accu dan "wenselijk", maar als je tijdsduur en het extra gecompenseerde vermogen afzet tegen terugverdientijd durf ik wel te stellen dat, ondanks dat ik je leeftijd niet eens ken, je die gedurende je hele leven nooit zult terugverdienen. 3 klinkt als een prima aantal d:)b
Klopt
Afgelopen week in de Ochten rond 30% nog vol.
Zodat ik de ochtend om 7 de warmtepomp aangaat en vervolgens alles uit de accu’s te halen tot de zon genoeg energie geeft..

Na een maand staan de accu cyclus op 14

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 01-03-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:14
Kan je toevallig de temperatuur van de batterij ook in de HW app bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
SpikeHome schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:01:
[...]

Ik heb 3 accu’s.

Ja, dit ging ook meer over het vol krijgen van de accu's. Met 2 accu's kan je gewoon niets pakken boven de 1600W overschot.

Die kookpiek met inductie heb ik hier ook. Die helemaal weg poetsen is bijna niet te doen en ook financieel niet rendabel. Gewoon vergeten. Er mag best nog iets over blijven voor de gascentrales en windmolens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rabero1985 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:25:
Kan je toevallig de temperatuur van de batterij ook in de HW app bekijken?
Nee is niet te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:40
Is idd niet te zien in de app.

Wel een mededeling:
Alles is in orde.
De batterij werkt zoals verwacht.
De kamertemperatuur is optimaal voor de efficientie en levensduur van je batterij.

Er zullen vast meedere soorten meldingen zijn.

Een voorzichtige schatting is dat het in de kelder (waar de batterijen staan) ca 14 gr. is.
Het zal eerder lager dan hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Laatst online: 15:14
Qua temperatuur icm nodige plaats zou ideaal hier de woonkamer zijn. Garage en zolder is ook plek maar worden niet verwarmd/gekoeld. Onder de 10 graden komt zelden voor maar in de zomer kan dit wel rond de 30 graden of meer flirten.

Ook voor de duidelijkheid even deze vraag:
Als je een groep hebt die afgezekerd is met 20A, draad is 2,5 dan mag je simpel gesteld met 230V 4600W belasten(België). Als je weet dat op deze groep geen hogere belasting komt dan 3000W kan je in principe 2 batterijen unlocked hierop plaatsen (1600W). Correct of speel je met vuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:20
Just a thought, omdat ik de batterij op de zolder wil plaatsen.

Wanneer de batterij op zolder staat, zou het in de zomer mogelijk te warm kunnen worden.
Kijkend naar wat mijn zonnepanelen nu opbrengen en mijn verbruik overdag zou de batterij al vol kunnen zijn, voordat deze in de beschermingmode slaat.
En tegen de tijd dat ik de batterij nodig heb, kan de temperatuur op zolder al weer gezakt zijn en de batterij zijn werk weer doet.

Maar doordat we nu nog niet in de warme periode zitten, kan niemand hier op dit moment er een zinnig antwoord op geven.

Donald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10 21:54
MacD007 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:14:
[...]

niet helemaal juist, ook in Nederland zou je dat kunnen gaan doen, tenslotte heeft de Zendure ook een PV aansluiting, dus daar één panel op aansluiten en dan valt de hele bestelling gewoon onder de vrijstelling voor PV systemen waarover je geen BTW over betaald hoeft te worden.
Als ik de Duitse “spelregels” goed begrijp geldt de BTW vrijstelling alleen voor die zogeheten balkonsetjes. D.w.z. thuisbatterijen alleen i.c.m. pv-panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
rabero1985 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:40:
....

Ook voor de duidelijkheid even deze vraag:
Als je een groep hebt die afgezekerd is met 20A, draad is 2,5 dan mag je simpel gesteld met 230V 4600W belasten(België). Als je weet dat op deze groep geen hogere belasting komt dan 3000W kan je in principe 2 batterijen unlocked hierop plaatsen (1600W). Correct of speel je met vuur?
HW is er duidelijk in: meerdere batterijen op 1 'eigen' groep, geen andere verbruikers. Jij gaat dan ook nog eens op het randje zitten. Idd spelen met vuur. IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
DG64 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:52:
Just a thought, omdat ik de batterij op de zolder wil plaatsen.

Wanneer de batterij op zolder staat, zou het in de zomer mogelijk te warm kunnen worden.
Kijkend naar wat mijn zonnepanelen nu opbrengen en mijn verbruik overdag zou de batterij al vol kunnen zijn, voordat deze in de beschermingmode slaat.
En tegen de tijd dat ik de batterij nodig heb, kan de temperatuur op zolder al weer gezakt zijn en de batterij zijn werk weer doet.

Maar doordat we nu nog niet in de warme periode zitten, kan niemand hier op dit moment er een zinnig antwoord op geven.

Donald
Stel je voor dat dit in een hittegolf een week lang gebeurd. Wat gaat de BMS hier van denken? Maw, risico op stuk gaan. Ik zou het veermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Als ik de Duitse “spelregels” goed begrijp geldt de BTW vrijstelling alleen voor die zogeheten balkonsetjes. D.w.z. thuisbatterijen alleen i.c.m. pv-panelen.
Het betreft idd een balkonset en je kunt er een setje panelen bij bestellen, dus daar geldt dat voor, maar dan moet je dus ook in Duitsland wonen.

In Nederland geldt de regel: Je moet ermee kunnen handelen icm dynamische tarieven, dan mag je BTW terugvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrenkema schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Stel je voor dat dit in een hittegolf een week lang gebeurd. Wat gaat de BMS hier van denken? Maw, risico op stuk gaan. Ik zou het veermijden.
Gelukkig is ie niet té zwaar om te verplaatsen als dat nodig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:15
Helaas vandaag weinig zon gehad maar batterij gewoon hele dag online.
Zojuist staan de leds van de batterij rood te knipperen, dus op de app kijken en ja de batterij is offline.
Ik heb boven de leds de ronde knop ingedrukt en batterij weer opnieuw verbonden met het netwerk.

Alle andere wifi apparaten werkte gewoon, dus ook de hw display, watermeter , P1 meter

Vraag is hoe kan de batterij de wifi verbinding kunnen verliezen? Wifi sterkte wordt steeds op 100% gesteld

Wat mij op valt hier , is dat het vaak bij KPN gebruikers gebeurt, ik zelf heb een V10 modem ( met nog steeds niet de laatste firmware) en 3 zwarte schotels. Hoe is dit bij andere die ook KPN hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door ivo1969 op 01-03-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:54:
[...]

ook bij de duitse regels vallen de batterijen onder de 0% BTW (in duitsland is dat dus de MwSt)
"Nach § 12 Absatz 3 Nummer 1 Satz 1 UStG ermäßigt sich die Steuer auf 0 Prozent für die Lieferungen von Solarmodulen an den Betreiber einer Photovoltaikanlage, einschließlich der für den Betrieb einer Photovoltaikanlage wesentlichen Komponenten und der Speicher, die dazu dienen, den mit Solarmodulen erzeugten Strom zu speichern, wenn die Photovoltaikanlage auf oder in der Nähe von Privatwohnungen, Wohnungen sowie öffentlichen und anderen Gebäuden, die für dem Gemeinwohl dienende Tätigkeiten genutzt werden, installiert wird.
(Quelle: BMF, Schreiben (koordinierter Ländererlass) III C 2 - S-7220 / 22 / 10002 :010 vom 27.02.2023)

Ab wann gilt die Regelung?
Der Nullsteuersatz (0% MwSt) gilt ab dem 1. Januar 2023.

Welche Vorrausetzungen sind zu erfüllen?
1) Die Lieferadresse befindet sich in Deutschland.

2) Die maximale Leistung der zu installierenden/installierten PV-Anlage ist unter oder genau 30kW (30 Kilowatt Peak)."

blijkbaar heb je dus gewoon een leveradres nodig in Duitsland wat onder (vermoed ik) een woning is. Dus DHL pakketkluis zal vermoedelijk niet werken, ook omdat ook in Duitsland het vervoer van dergelijke batterijen net als in Nederland onder ADR regels vallen en veelal een bijzonder transport benodigen.

echter met mijn post bedoelde ik de Nederlandse nul % BTW regel, want ook in Nederland krijg je over de zaken die bij een PV systeem horen ook gewoon deze korting. Dit zal zeker voor het systeem van zendure gaan gelden, tenslotte heeft deze een directe PV aansluiting.

Helaas zal dat met de HW thuis-batterij vrees ik niet opgaan, gewoon omdat hij de DC aansluitingen voor panelen gewoon niet heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 21:30

Remco2001

Ehm, ok...

Ineens een drop van 11% naar 0% in 5 minuten tijd. Daarna startte direct het laadprogramma ter bescherming van diepontlading, wat een half uur duurde. Samen met E450 melding die ik eerder deze dag al had en nog steeds heb, een mailtje gestuurd naar Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-09 20:40
ivo1969 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:44:
Zojuist staan de leds van de batterij rood te knipperen, dus op de app kijken en ja de batterij is offline.
Ik heb boven de leds de ronde knop ingedrukt en batterij weer opnieuw verbonden met het netwerk.

Alle andere wifi apparaten werkte gewoon, dus ook de hw display, watermeter , P1 meter

Vraag is hoe kan de batterij de wifi verbinding kunnen verliezen? Wifi sterkte wordt steeds op 100% gesteld

Wat mij op valt hier , is dat het vaak bij KPN gebruikers gebeurt, ik zelf heb een V10 modem ( met nog steeds niet de laatste firmware) en 3 zwarte schotels. Hoe is dit bij andere die ook KPN hebben?
Ik heb dit ook een aantal keer gehad. Maar ik zit bij Freedom en heb ASUS routers (mesh). Probleem ligt echt bij de batterij denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:58:
[...]

echter met mijn post bedoelde ik de Nederlandse nul % BTW regel, want ook in Nederland krijg je over de zaken die bij een PV systeem horen ook gewoon deze korting. Dit zal zeker voor het systeem van zendure gaan gelden, tenslotte heeft deze een directe PV aansluiting.

Helaas zal dat met de HW thuis-batterij vrees ik niet opgaan, gewoon omdat hij de DC aansluitingen voor panelen gewoon niet heeft.
Ik denk niet dat je een thuisaccu in Nederland met 0% BTW kan kopen, zelfs als er een DC connector voor panelen aan zit.

Eventueel kan zo'n systeem wel via de KOR als je daar zin in hebt voor die paar honderd euro BTW, maar dan moet je dus aan een dynamisch energiecontract (loont pas bij veel grotere accu's) en dan moet HW het ook in de software stoppen, wat ze nu nog niet als prioriteit hebben gesteld.

Overigens vind ik de KOR maar onzin. Die veroorzaakt een enorme administratieve last bij de belastingdienst voor nep ondernemers die geen cent omzet hebben. Destijds was dat ook zo'n verschrikking met zonnepanelen dat we nu allemaal 0% betalen zonder dit gedoe. Dat kost de staatskas uiteindelijk minder.

Of ze dat ook gaan doen voor thuisaccu's is twijfelachtig met dit kabinet. Die willen ontzettend graag kerncentrales bouwen en die gaan nooit winstgevend draaien als half Nederland een thuisaccu heeft waardoor de vraag icm windenergie de helft van het jaar elke nacht nul benadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
AtlAntA schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Ja ik qoute mezelf om context te geven bij onderstaande ;)

Bij de specificaties van de zendure hyper en de ab2000s accu staat dat ze nog opladen bij 55c en ontladen bij 65c.
iemand een idee waarom dit bij de homewizard accu's zo laag is? Verschillende safety margins? Of is de zendure een volledig andere techniek? Of komt het wellicht omdat de omvormer en accu van de zendure gescheiden zijn ook al zijn ze stapelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
AtlAntA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 06:53:
[...]

Ja ik qoute mezelf om context te geven bij onderstaande ;)

Bij de specificaties van de zendure hyper en de ab2000s accu staat dat ze nog opladen bij 55c en ontladen bij 65c.
iemand een idee waarom dit bij de homewizard accu's zo laag is? Verschillende safety margins? Of is de zendure een volledig andere techniek? Of komt het wellicht omdat de omvormer en accu van de zendure gescheiden zijn ook al zijn ze stapelbaar?
Korte antwoord: het kan wel, maar je moet het niet willen.

Mooie uitleg in het engels: https://ecotreelithium.co...rating-temperature-range/

Los van de cellen is de HW ook gewoon niet gebouwd om buiten te staan. Want waarom zou je daar geld in stoppen als het binnen allemaal veel soepeler werkt?

[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 02-03-2025 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome

Waarom gebruik je de apparatuur van kpn?
Ik heb ook kpn maar heb mijn eigen spullen, wat voor de kpn gebruikt werd bij ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
netappie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 06:57:
[...]

Korte antwoord: het kan wel, maar je moet het niet willen.

Mooie uitleg in het engels: https://ecotreelithium.co...rating-temperature-range/

Los van de cellen is de HW ook gewoon niet gebouwd om buiten te staan. Want waarom zou je daar geld in stoppen als het binnen allemaal veel soepeler werkt?
Het gaat me niet om het buiten staan of om de minimale temperatuur. Gaat in mijn geval om de zolder die in de zomer een beetje toasty kan worden.

De link die je plaatst zegt een veilig bereik van - 20c tot +60c. En een optimaal bereik van 0c tot +45c. En gaat alleen over de lifepo4 cellen en niet over het gehele pakket.

Vraag blijft dus waarom homewizard voor 30c als bovengrens heeft gekozen. Heeft dit dan wellicht te maken de ingebouwde omvormer die hogere temperaturen niet aan kan?

Bij temperaturen onder de 10c schakelt de batterij zichzelf uit als ik de ervaringen hier goed gelezen heb. Hoe zit dat bij +30c? Iemand dat al kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
AtlAntA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:19:
[...]

Het gaat me niet om het buiten staan of om de minimale temperatuur. Gaat in mijn geval om de zolder die in de zomer een beetje toasty kan worden.

De link die je plaatst zegt een veilig bereik van - 20c tot +60c. En een optimaal bereik van 0c tot +45c. En gaat alleen over de lifepo4 cellen en niet over het gehele pakket.

Vraag blijft dus waarom homewizard voor 30c als bovengrens heeft gekozen. Heeft dit dan wellicht te maken de ingebouwde omvormer die hogere temperaturen niet aan kan?

Bij temperaturen onder de 10c schakelt de batterij zichzelf uit als ik de ervaringen hier goed gelezen heb. Hoe zit dat bij +30c? Iemand dat al kunnen testen?
De temperaturen van de cellen zullen hoger zijn dan die van de ruimte.

Dit kunnen ze natuurlijk verminderen door een grote koeler, maar dit kost ook weer ruimte, overhead en geld. Is dat zinvol? Als het op je zolder 30+ graden is dan zit je accu waarschijnlijk al lang vol. Je kan ook wat dakisolatie toevoegen of de ruimte waar de omvormer staat direct/indirect koelen met een airco. Of je zet ze in de zomer even op een andere plek als dat allemaal te veel gedoe is.

Voor lage temperaturen hebben de systemen die buiten mogen staan een verwarmingselement en een ontwerp dat voorkomt dat je vochtproblemen krijgt. Maar zo'n verwarmingselement hakt er flink in qua verbruik. Ga er maar van uit dat je zonnepanelen opbrengst daarmee in de winter voor een aanzienlijk deel op gaat. Zoiets is prima als je 40 panelen hebt liggen en een 20+ kWh accu systeem hebt, maar voor de gemiddelde eengezinswoning is het alleen maar verlies.

Ik ga ze zelf waarschijnlijk ook op zolder zetten en pas tijdelijk verplaatsen als ze bij extreem heet weer inderdaad uitschakelen voordat ze vol zijn (ik denk het niet). Ik heb ook nog een mobiele airco die daar prima kan staan, maar twee HW accu's verplaatsen is wat mij betreft minder gedoe en minder overhead. Ik heb ook nog de optie om daar een actieve afzuiging te maken via de ventilatiebox die er naast hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
SpikeHome schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:10:
[...]

Waarom gebruik je de apparatuur van kpn?
Ik heb ook kpn maar heb mijn eigen spullen, wat voor de kpn gebruikt werd bij ziggo.
Omdat ik er vanuit mag gaan dat het werkt, mede forum lid naffffffff geeft aan asus spul te gebruiken en ervaart het zelfde
Verder de WiFi lag er niet uit , alleen de batterij gaf aan offline te zijn
Rest van wat wifi nodig heeft werkte wel , inclusief rest hier van de homewizard spullen.

Dus als het niet aan de batterij zou liggen, waaraan dan wel.

En ja dus waarom kpn apparatuur gebruiken? Ik moet wat he? Kan niet overal verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 09:30
AtlAntA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:19:
[...]

Kan te maken hebben met de configuratie. Alles hangt nu eenmaal aan elkaar van compromissen. Het kan een kwestie van de koeling zijn, Om optimaal te kunnen koelen heb je een minimale hoeveelheid verschil nodig tussen de temperatuur van het apparaat en de buitenlucht. Als het apparaat onder belasting een graad of 70 wordt en de buitentemperatuur is 60 dan is het koelend vermogen natuurlijk veel minder dan bij een buitentemperatuur van 30 graden. Je kunt een en ander wel foreren door een grotere luchtstroom maar dan moet of de ventilator (veel) groter worden of veel sneller gaan draaien wat in beide gevallen voor meer geluid zal zorgen en dan wordt er ook weer geklaagd. Overigens is het voor de levensduur van de batterijen ook niet goed om te warm te worden.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb KPN. V12 modem en 3 wifiboosters. 1 bij het modem, 1e verdieping en op zolder. Ik heb de batterij nu een 6 weken en geen last gehad van Wifi verbinding verliezen. Heel sporadisch wel eens de p1 meter en alle sockets. Afgelopen 6 weken in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:54:
[...]

Ik heb KPN. V12 modem en 3 wifiboosters. 1 bij het modem, 1e verdieping en op zolder. Ik heb de batterij nu een 6 weken en geen last gehad van Wifi verbinding verliezen. Heel sporadisch wel eens de p1 meter en alle sockets. Afgelopen 6 weken in ieder geval niet.
Waarom als je een v 12 modem hebt wifi booster bij je modem? Een v12 heeft toch wel de WiFi aan en de v10 niet, maar goed daar gaat het ff niet over.

Ik heb nu geloof ik 2x gehad dat batterij aangaf offline te zijn en die staat eigenlijk gezien opstelling tussen 2
Boosters in

Maar ik heb ook al week of 2 geleden bijvoorbeeld alleen de Daikin airco niet meer via wifi werkte.
Dus tja waar moet ik het zoeken ? De v10 modem is meeverhuisd uit andere woning en is jaar of 10 oud?
De boosters zijn pas vervangen ik heb nu de zwarte en eerst de witte

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Waarom als je een v 12 modem hebt wifi booster bij je modem? Een v12 heeft toch wel de WiFi aan en de v10 niet, maar goed daar gaat het ff niet over.

Ik heb nu geloof ik 2x gehad dat batterij aangaf offline te zijn en die staat eigenlijk gezien opstelling tussen 2
Boosters in

Maar ik heb ook al week of 2 geleden bijvoorbeeld alleen de Daikin airco niet meer via wifi werkte.
Dus tja waar moet ik het zoeken ? De v10 modem is meeverhuisd uit andere woning en is jaar of 10 oud?
De boosters zijn pas vervangen ik heb nu de zwarte en eerst de witte
Kort offtopic. De boosters heb ik erbij gekregen. Ik had hiervoor Ziggo en veel gezeur met Wifi op 1e verdieping en zolder. KPN wilde me als klant dus ik heb wat voorwaarden gesteld. O.a. de boosters en een leuke korting extra. Ben nu bijna de helft goedkoper uit dan bij Ziggo en het werkt 😜.

Ontopic weer. Als je dit bij je Dalkin dus ook hebt dan kan het niet alleen aan de batterij liggen. Ik zou KPN dan wijzen op hun product, je daarvoor betaald en het probleem opgelost wilt hebben. Als je je ongenoegen netjes uit gaan ze dit wel oppakken. Misschien is die V10 wel gewoon op het eind van ze latijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:40
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:44:
[...]

Omdat ik er vanuit mag gaan dat het werkt, mede forum lid naffffffff geeft aan asus spul te gebruiken en ervaart het zelfde
Verder de WiFi lag er niet uit , alleen de batterij gaf aan offline te zijn
Rest van wat wifi nodig heeft werkte wel , inclusief rest hier van de homewizard spullen.

Dus als het niet aan de batterij zou liggen, waaraan dan wel.

En ja dus waarom kpn apparatuur gebruiken? Ik moet wat he? Kan niet overal verstand van hebben.
Hier is de batterij ook geregeld offline (werkt verder wel door tijdens die status). Sterkte altijd 100%, de socket ernaast (en de omvormer, WPB, 2x kWh meter) waar de batterij in zit vertoont geen problemen. Ik gebruik het standaard Ziggo spul. Deze week al 5x gehad dat de batterij uren 'offline' is. Probleem lost zichzelf altijd op.

Contact gehad met HW deze week en die zijn bezig met een update aangezien men ziet dat enkele batterijen hier last van hebben. Gaven aan dat die hopelijk deze week zou komen, dat zal hoogstwaarschijnlijk aankomende week zijn aangezien ik nog geen update voorbij heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
vraasen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Hier is de batterij ook geregeld offline (werkt verder wel door tijdens die status). Sterkte altijd 100%, de socket ernaast (en de omvormer, WPB, 2x kWh meter) waar de batterij in zit vertoont geen problemen. Ik gebruik het standaard Ziggo spul. Deze week al 5x gehad dat de batterij uren 'offline' is. Probleem lost zichzelf altijd op.

Contact gehad met HW deze week en die zijn bezig met een update aangezien men ziet dat enkele batterijen hier last van hebben. Gaven aan dat die hopelijk deze week zou komen, dat zal hoogstwaarschijnlijk aankomende week zijn aangezien ik nog geen update voorbij heb zien komen.
Aha oke, kijk aan deze informatie heb ik wat meer
Ik wist niet dat als accu offline staat (rode leds) voorkant batterij de batterij dus wel werkt? En dat het uit zichzelf dus weer online komt
Wat ik heb gedaan is ronde knop boven leds in gedrukt houden , leds worden blauw en dan via app weer opnieuw verbinding maken en dat verbinding maken gebeurd dan ook eigenlijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:28:
[...]

Aha oke, kijk aan deze informatie heb ik wat meer
Ik wist niet dat als accu offline staat (rode leds) voorkant batterij de batterij dus wel werkt? En dat het uit zichzelf dus weer online komt
Wat ik heb gedaan is ronde knop boven leds in gedrukt houden , leds worden blauw en dan via app weer opnieuw verbinding maken en dat verbinding maken gebeurd dan ook eigenlijk gelijk.
En dat je Dalkin de Wifi verliest? 1 apparaat is toeval. 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
[quote]Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:40:
[...]

[/quote

Dat is dus wat ik probeer uit te zoeken.
Ik heb nooit wifi problemen gehad, alle rare dingen zijn onstaan sinds ik die batterij heb
Raar maar waar , denk zelf dat dat toeval is, maar ik probeer wel te achterhalen waardoor het gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:46:
[quote]Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:40:
[...]

[/quote

Dat is dus wat ik probeer uit te zoeken.
Ik heb nooit wifi problemen gehad, alle rare dingen zijn onstaan sinds ik die batterij heb
Raar maar waar , denk zelf dat dat toeval is, maar ik probeer wel te achterhalen waardoor het gebeurt.
Boosters zijn ook vervangen schreef je. Kijk goed naar wat in welke tijdsvolgorde o.a. gebeurd. Succes met rommelen haha. Leuk joh! 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Boosters zijn ook vervangen schreef je. Kijk goed naar wat in welke tijdsvolgorde o.a. gebeurd. Succes met rommelen haha. Leuk joh! 💪
Tis maar wat je leuk vind haha, nou tijds volgorde is: alles werkte altijd eigenlijk goed ( met witte schotels)
Half februari krijg ik Joepie de poepie eindelijk de batterij en toen zijn de probleempjes ontstaan.
Ik wilde toch al ivm wifi 6 de witte schotels vervangen voor de zwarte. Nu dus wifi 6 ( v10 heeft nl geen wifi 6).
Maar die schotel omwisseling was dus niet de oplossing.

Dat het gebeurt sinds ik de batterij heb zal ongetwijfeld toeval zijn, maar ik kan alleen aangeven wanneer het is onstaan en wat ik er aan gedaan heb om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Tis maar wat je leuk vind haha, nou tijds volgorde is: alles werkte altijd eigenlijk goed ( met witte schotels)
Half februari krijg ik Joepie de poepie eindelijk de batterij en toen zijn de probleempjes ontstaan.
Ik wilde toch al ivm wifi 6 de witte schotels vervangen voor de zwarte. Nu dus wifi 6 ( v10 heeft nl geen wifi 6).
Maar die schotel omwisseling was dus niet de oplossing.

Dat het gebeurt sinds ik de batterij heb zal ongetwijfeld toeval zijn, maar ik kan alleen aangeven wanneer het is onstaan en wat ik er aan gedaan heb om het op te lossen.
Helder verhaal. Dank voor de uitleg. Dan even de update van HW afwachten die eerder genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
DG64 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:52:
Je kan de temperatuur op zolder toch al monitoren voor er een batterij staat?
Hier een niet geïsoleerd pannendak en daar stijgt bij een buitentemperatuur van rond de 8°C en een onbewolkte middag de temperatuur al naar de 30°C. en in de zomer vlot boven de 50°C.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
mrenkema schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:41:
[...]
HW is er duidelijk in: meerdere batterijen op 1 'eigen' groep, geen andere verbruikers. Jij gaat dan ook nog eens op het randje zitten. Idd spelen met vuur. IMHO
Een van de "gevaren" van stekkerspul.
Niet iedereen zit op GoT en niet iedereen is zich hier van bewust of houdt zich strikt aan de regels.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Independent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Je kan de temperatuur op zolder toch al monitoren voor er een batterij staat?
Hier een niet geïsoleerd pannendak en daar stijgt bij een buitentemperatuur van rond de 8°C en een onbewolkte middag de temperatuur al naar de 30°C. en in de zomer vlot boven de 50°C.
Dat doe ik dus ook al. Een temperatuur en vochtsensor die zijn info doorgeeft aan HA. Middels een automatisering zou je koeling kunnen starten van een airco bv. Al vind ik dit wel tegenstrijdig. Anders zou hier de airco ook niet draaien op die locatie.

Je kan ook een melding middels automatiseringen sturen naar je mobiel bv als drempelwaarde overschreden worden. Wel enige HA kennis is dan vereist.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10 21:54
netappie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 06:51:
[...]

Ik denk niet dat je een thuisaccu in Nederland met 0% BTW kan kopen, zelfs als er een DC connector voor panelen aan zit.

Eventueel kan zo'n systeem wel via de KOR als je daar zin in hebt voor die paar honderd euro BTW, maar dan moet je dus aan een dynamisch energiecontract (loont pas bij veel grotere accu's) en dan moet HW het ook in de software stoppen, wat ze nu nog niet als prioriteit hebben gesteld.

Overigens vind ik de KOR maar onzin. Die veroorzaakt een enorme administratieve last bij de belastingdienst voor nep ondernemers die geen cent omzet hebben. Destijds was dat ook zo'n verschrikking met zonnepanelen dat we nu allemaal 0% betalen zonder dit gedoe. Dat kost de staatskas uiteindelijk minder.

Of ze dat ook gaan doen voor thuisaccu's is twijfelachtig met dit kabinet. Die willen ontzettend graag kerncentrales bouwen en die gaan nooit winstgevend draaien als half Nederland een thuisaccu heeft waardoor de vraag icm windenergie de helft van het jaar elke nacht nul benadert.
Tegen september 2026 mag je ook allerlei aanvullende maatregelen en eisen verwachten:
  • vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
  • vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner.
  • vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
  • vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Even serieus, als je een batterij wil aanschaffen lijkt het me verstandig dat binnen anderhalf jaar te doen. Zonnepaneelbezitters en EV-rijders weten dat de spelregels tijdens het spel veranderen. Probeer dat voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:14:
[...]

Niet waar. Zie regels belastingdienst

https://www.belastingdien...w/btw-tarief-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 16:37

BKK

Ik heb twee batterijen besteld die ik op zolder wil plaatsen. Heeft iemand een idee hoeveel de temperatuur stijgt door invloed van 1 batterij in een cv-ruimte. En wat heeft een tweede extra batterij daar vervolgens voor een invloed op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Sonero Vergeet de thuisopslagvergoeding niet: we gaan er vanuit dat iedereen voor eigen gebruik stroom kan opslaan. Daarom krijgen de leveranciers en netbeheerder een standaard bedrag per verkochte batterij.

Ik hoop hier in maart de batterij te ontvangen. We hebben deze als test aangeschaft om ongeveer 8 maanden in het jaar zelfvoorzienend te zijn en om als 1 vd eersten kunnen checken wat het doet, hoe het werkt en dat te delen met vrienden/familie.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Remco2001 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:35:
Ineens een drop van 11% naar 0% in 5 minuten tijd. Daarna startte direct het laadprogramma ter bescherming van diepontlading, wat een half uur duurde. Samen met E450 melding die ik eerder deze dag al had en nog steeds heb, een mailtje gestuurd naar Homewizard.
Ik lees meer posts waarbij de accu niet naar behoren werkt.
Dan rest bij mij de vraag, is de kwaliteit van de cellen wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Helder verhaal. Dank voor de uitleg. Dan even de update van HW afwachten die eerder genoemd werd.
Ben benieuwd,

Maar toch heerlijk dat mijn vrouw een helder moment had, ik vroeg haar wanneer wij het probleem hadden met de daikin airco mbt de wifi.
Zegt ze : kijk dan wanneer je contact hebt gehad met gene die dat ding hier geïnstalleerd heeft, en dat is dus 17 februari , echter op 15 februari de batterij gekregen.
Dus mijn eigen conclusie is dat de wifi probleempkes toch door komst batterij er iets mee te maken heeft, maar ben benieuwd wat de nieuwe update gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
@Devke Volledig mee eens.
Voor de duidelijkheid, mijn batterijen staan niet op zolder.
Was dat het geval had ik de zolder wel geïsoleerd.
Ze staan in de technische ruimte waar de binnentemperatuur altijd tussen de 13 en 22°C bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 21:49
Ik merk dat ik erg moet wennen aan het idee dat de batterij aan de randen van de dag (‘s ochtends als de PV heel klein beetje begint op te wekken en aan het einde van de middag als de opbrengt PV inzakt) gerust tussen de 0% en 1% respectievelijk 99% en 100% lading pendelt (dus blijft laden en ontladen)

Ik probeer mijn accu apparatuur (telefoon, tablets, laptops) zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% te houden en al zeker niet iets op te gaan laden wat op 90% zit bijvoorbeeld.

Maar ik ga er vanuit dat homewizard hierover heeft nagedacht en dat die 0% misschien technisch wel 20% is en die 100% iets tussen de 80 en de 90…..

[ Voor 13% gewijzigd door autoreverse op 02-03-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BKK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:21:
Ik heb twee batterijen besteld die ik op zolder wil plaatsen. Heeft iemand een idee hoeveel de temperatuur stijgt door invloed van 1 batterij in een cv-ruimte.
De precieze stijging hangt natuurlijk nogal van je zolder af. Volume, massa van je spullen op zolder, wand. Isolatie. Ventilatie. Dus je vraag valt niet te beantwoorden.

Hoeveel energie er vrij komt als warmte is wel bekend. Dat is zo'n 20~25%. Voor 1 complete cycle kun je denken aan 0,7kWh aan warmte.
En wat heeft een tweede extra batterij daar vervolgens voor een invloed op?
De tweede batterij heeft dezelfde efficiëntie :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Ik lees meer posts waarbij de accu niet naar behoren werkt.
Dan rest bij mij de vraag, is de kwaliteit van de cellen wel goed?
De kwaliteit van de elektronica en van de cellen zijn 2 verschillende zaken. Als de cellen niet goed zijn dan krijg je nare verschijnselen zoals onbalans tussen cellen met als gevolg weinig opslagcapaciteit, of opzwellen of erger. Het zal hem dan eerder in de aansturing van de cellen, BMS of overige elektronica/hardware zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gizz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:49:
[...]
De tweede batterij heeft dezelfde efficiëntie :)
Mits die op hetzelfde vermogen draait uiteraard. Als er om 1250 Watt te leveren 800+450 wordt gehanteerd zal dat anders zijn dan 2x625 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
autoreverse schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:47:
Ik merk dat ik erg moet wennen aan het idee dat de batterij aan de randen van de dag (‘s ochtends als de PV heel klein beetje begint op te wekken en aan het einde van de middag als de opbrengt PV inzakt) gerust tussen de 0% en 1% respectievelijk 99% en 100% lading pendelt (dus blijft laden en ontladen)

Ik probeer mijn accu apparatuur (telefoon, tablets, laptops) zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% te houden en al zeker niet iets op te gaan laden wat op 90% zit bijvoorbeeld.

Maar ik ga er vanuit dat homewizard hierover heeft nagedacht en dat die 0% misschien technisch wel 20% is en die 100% iets tussen de 80 en de 90…..
Vogens de specificaties is de 2,7 kwh capaciteit in werkelijkheid 2,5 kwh omdat HW ca 8% gereserveerd heeft voor dat gene waar jij bang voor bent. Daarnaast houdt het BMS de toestand van de cellen in de gaten en laad zonodig een beetje bij vanuit het net om deze stabiel te houden.

Dus geen reden voor zorgen op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKK
  • Laatst online: 16:37

BKK

@Gizz ruimte waar de batterijen komen te staan is momenteel 22graden. Goede dakisolatie. Bij echt hete dagen is deze ruimte max 27graden. Kun je daarmee een inschatting maken hoeveel een ruimte dan verder opwarmt met een pib?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Sonero schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Tegen september 2026 mag je ook allerlei aanvullende maatregelen en eisen verwachten:
  • vanwege <vul hier het excuus van de energie leverancier in> moet je de TLBB gaan betalen, de terugleverblokkeerboete. Nu kan de energiemaatschappij namelijk niet meer het door jou gegenereerde groencertificaat in eigen zak steken.
  • vanwege <vul hier het excuus van de netbeheerder in> mag je opslagcapaciteit niet groter zijn dan 5 kWh. Anders wordt het budget voor netverzwaring namelijk kleiner.
  • vanwege <vul hier het excuus van de installatiebranche, verzekeraar of NVWA in> moet je installatie eerst een kostbare elektrische (her)keuring ondergaan voordat je de batterij mag aansluiten. Als elektricien of keurder moet je wel bij het juiste cluppie aangesloten zijn, anders mag je niet meedoen.
  • vanwege <vul hier het excuus van de Belastingdienst in> komt er EnergieMixToeslag (EMT) bovenop de de verkoopprijs. Belaste en onbelaste kWh komen nú samen in 1 batterij en dat kan natuurlijk niet. Voor het verwerken van de aanvraag van EMT-vrijstelling worden 700 extra IT-ers aangenomen.

Even serieus, als je een batterij wil aanschaffen lijkt het me verstandig dat binnen anderhalf jaar te doen. Zonnepaneelbezitters en EV-rijders weten dat de spelregels tijdens het spel veranderen. Probeer dat voor te zijn.
Haha, prachtige voorspellingen.

Ik denk dat veel energieleveranciers inderdaad niet heel gelukkig worden van thuisbatterijen op grote schaal.

De netbeheerders zullen het prima vinden met NoM thuisaccu's, want die komen al om in het werk en ze zijn toch allemaal 100% in overheidshanden. Met overal EV laders, warmtepompen en elektrificering van alles dat nu op gas, kolen of een andere fossiele brandstof werkt hebben die nog voor decennia aan werk, met of zonder thuisbatterijen. Dat schaalt immers naar piekbelasting, niet naar kWh per jaar.

In de installatiebranche kunnen ze het waarschijnlijk ook niet aan. Alles dat niet stekkerklaar is gaat nog veel werk opleveren. Momenteel worden MBO opleidingen al druk bezocht door bedrijven die gewoonweg geen personeel hebben voor het werk dat ze nog moeten doen. Naarmate een kWh goedkoper wordt zal hun werk alleen maar meer worden.

En de overheid moet natuurlijk geld binnen harken. Ik schat in dat ze het hele model gaan veranderen. Nu betaal je nog relatief veel per kWh/m3 en krijg je per jaar een vast bedrag terug. Ik denk dat dit terug geven van een vast bedrag per 2027 wel afgelopen is.

Dit alles doet natuurlijk niks met de urgentie. Accu's zullen alleen maar goedkoper worden en zelfs ons draconische belastingstelsel gaat daar niks aan veranderen. Dus koop wat je nu kan rechtvaardigen en spaar door als dat nog niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BKK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:07:
@Gizz ruimte waar de batterijen komen te staan is momenteel 22graden. Goede dakisolatie. Bij echt hete dagen is deze ruimte max 27graden. Kun je daarmee een inschatting maken hoeveel een ruimte dan verder opwarmt met een pib?
Nee, niet echt. Nogmaals, dat is van veel factoren afhankelijk. Het maakt nogal uit hoeveel ventilatie er is. Het volume van de ruimte. De massa; een lege ruimte met gipsplaten voor je isolatie warmt veel sneller op dan een ruimte met bakstenen muren en honderden kilo's aan rommel spullen op zolder. En dan hebben we het nog niet eens over het klimaat buiten je zolder/huis.

Hoeveel warmte er vrij komt is bekend. Wat het voor de temperatuur op jouw zolder betekent valt op basis van deze informatie niet te zeggen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
autoreverse schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:47:

De meeste EV's en zo ongeveer alle overige apparatuur met Lithium-Ion accu's zijn gebaseerd op NMC (Nikkel, Mangaan, Cobalt). Die samenstelling heeft relatief veel last van een langdurig hoge SoC (State of Charge).

De HomeWizard thuisaccu's (en zo ongeveer elk ander merk behalve LG/SolarEdge) gebruiken LiFePO4 (LFP) ook wel Lithium Ijzer Fosfaat genoemd. Deze kan je gerust naar 100% laden en daar houden gedurende lange tijd (ter verduidelijking: niet weken, maar zeker wel tot de zon onder gaat).

Sterker nog, regelmatig naar 100% is belangrijk omdat het bepalen hoe vol deze is niet goed lukt op basis van het voltage. tussen bijna leeg en bijna vol is het voltage vrij stabiel.

Die onderste 8% reserveren is vrij gebruikelijk. Bijna elk merk noemt de bruto capaciteit, dus het is allemaal wel vergelijkbaar. Dit is puur bescherming tegen diep ontladen, ook als de accu om wat voor reden dan ook tijdelijk niet van het net kan laden.

Daarnaast heb je ook wisselende laad/ontlaad verliezen, wat het natuurlijk lastiger rekenen maakt.

De levensduur van deze accu's zal vooral afhangen van het aantal jaren. Dit omdat de omvormer maar 800W is en de accu binnen staat bij redelijk stabiele temperaturen. Het zou mij niet verbazen als ze na 10 jaar nog bijna zo goed als nieuw zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Nou, hier staat de PIB nu inmiddels 12 dagen in gebruik, dus hier mijn ervaring om te delen:

Algemeen:

PIB komt goed gebouwd en solide over. Dat schept vertrouwen.
Werkt vooralsnog compleet storingsvrij, behalve heel even de "batterij is te koud" melding bij eerste installatie, maar die was na 10 minuten weg en is ook niet meer teruggekomen.
Het apparaat doet gewoon precies wat hij moet doen.
RTE is nog wat aan de lage kant, maar wordt hopelijk nog iets beter.
Geluid van ventilator is zacht, maar net hoorbaar. Alleen fluctueert het geluid als een soort sinussen, wat een klein beetje storend is als het verder volledig stil is in de kamer.

Levering:

Op vrijdag betaald en dinsdag einde v/d middag afgeleverd.
De levering was hier ook wat vaag qua communicatie vanuit de transporteur(s) (Go Parcel & Transmission), maar uiteindelijk kwam hij wel op de dag die genoemd stond, zij het wel half uur later dan het genoemde tijdvak. Mocht hem wel zelf van de vrachtwagen naar binnen tillen hahaha. Koerier had waarschijnlijk net even teveel PIB's getild die dag. ;-)

Installatie en werking:

Installatie was een eitje. Updates werden geïnstalleerd en het apparaat ging gelijk werken. Behalve de "koud" melding (ondanks dat ik de PIB een paar uur na leveren heb laten acclimatiseren) dan.

De PIB staat hier in de woonkamer in een hoek. (Op zolder te koud, en i.v.m. vluchtroutes liever nergens anders).
Omgevingstemperatuur komt volgens thermostaat eigenlijk nooit onder de 16,5 graden, wellicht dat het in die hoek het ook wel 1 of 2 graden kouder kan worden, maar blijft nog steeds binnen de optimale temperatuurrange.

Ik heb een DSMR 4.2 meter dus 10-seconden interval i.p.v. elke seconde. Dus hij reageert wat trager op wijzigingen dan je idealiter zou willen (= na-ijlen). Volgens Homewizard zal dat enige nadelige invloed hebben op de efficiëntie, maar behalve bij sterk fluctuerende vermogensvraag en -aanbod heb je daar niet heel veel last van.

Ik heb (als test) ook een HW Socket geplaatst tussen de accu en het stopcontact. Wel op het schakelslot gezet dat hij niet per ongeluk uitschakelt, want dat is niet goed voor de PIB natuurlijk. Eigenlijk alleen om extra te kunnen meten. De metingen van de PIB en de socket zijn nagenoeg gelijk tot nu toe.

Volgens de PIB zelf (afgelezen toen hij leeg was) is er tot nu toe 28,228 kWh export en 37,37 kWh import dus een RTE van 75,54 procent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Wo2amS_K8EoqJxNpK8ZUoZeypA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddGItGXNYXLh1EfHoSlwmYs6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb om te testen de accu 2 keer volledig handmatig opgeladen en 3 keer gedeeltelijk. Omdat dat op vol vermogen van de omvormer gaat, zal dat de RTE juist ten goede gekomen zijn.
Ik vind (net als sommige anderen hier op het forum) de RTE wel ietwat tegenvallen nog. Vooral omdat ik vermoed dat er qua temperatuur niet zo gek veel te winnen is op de plek waar hij nu staat.
Maar we gaan het even aankijken.

Qua temperatuur heb ik ook wat warmtebeelden gemaakt bij vollast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFdW7pneVsDJP-vPgYKrgEh3muY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdKPieuLQWCN3DHZ1wLHkcJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUB8DXgYVmxo70hA4bdo0QoTgXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxT6nrUzZNP5xtd9IfsTA1E6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNLUrm0L82lJOka1BnWBu9TgKBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlHz2nGaU7MFSPAUMLFVb8eY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWStR6yMenbsq_b7yoXdSKR37ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/797KNQ55iUgMILzxbEbOJlo1.jpg?f=fotoalbum_large

Over de werking ben ik wel dik tevreden. Doet precies wat hij moet doen. Schakelt, ondanks de 10 seconden interval, goed mee met wat de P1-meter "ziet".
Het is mooi om te zien hoe hij het huis in de avond en groot deel van de nacht volledig van stroom voorziet en ook hoe hij mooi gedurende de dag de pieken van de grootgebruikers (wasmachine, fornuis, oven etc) afvlakt en meerdere laad en ontlaad momenten per dag kan pakken.
De limiet van 800W is behalve die enkele piekmomenten per dag eigenlijk altijd wel voldoende. Wij hebben geen warmtepomp/airco en in de nacht een doorlopend verbruik van ongeveer 150W.

Ik heb de PIB primair gekocht om ervaring op te doen met een thuisaccu, dus of ik hem wel of waarschijnlijk niet ga terugverdienen is enigszins ondergeschikt. Omdat je in de Homewizard app ook met (dynamische) energietarieven kan "spelen", heb je verschillende variabelen waar je gemakkelijk mee kan rekenen en vergelijken, bijvoorbeeld als je een nieuw energiecontract moet afsluiten of alvast een beetje vooruit wil lopen op het einde van de salderingsregeling etc.

Ik denk ook dat er vast nog wel functies toegevoegd gaan worden door HW, zoals uitgesteld laden of ontladen etc. Dat zou natuurlijk mooi zijn om nog wat verder te kunnen experimenteren voor optimalisatie per user-case.

Al met al ben ik eigenlijk heel tevreden. En de PIB staat rustig op te laden nu het zonnetje net doorkomt terwijl de hoofdaansluiting vrij strak op 0 gehouden wordt. Is ook gewoon leuk om te zien! ;-)

Nog een kleine aanvulling, omdat ik ook wat lees over sommige gebruikers met problemen met KPN wifi verbindingen. Ik heb hier ook KPN glasvezel, met een KPN Box 12 en wat van die oude generatie Experia wifiversterkers. Doorgaans door het hele huis goed internet en qua verbinding nauwelijks problemen. Mijn verbinding met de PIB is in ieder geval niet merkbaar down geweest, sinds ik hem aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Knurt op 02-03-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 22:29

Hele stuk hierboven gelezen, ook ik heb wifi problemen met die accu en dus wacht ik een firmware update af. Ook heb ik mijn Goodwe omvormer gekoppeld met de P1 meter. Ook die verliest in de Energy app de verbinding, echter in de Semsportal apps (er zijn er tegenwoordig 2) blijft de verbinding gewoon intact. Dus de problemen met wifi lijken groter dan alleen in de accu.
Ik heb KPN glasvezel om een Fritzbox 7590 maar voor mijn hele domotica heb ik een apart wifi netwerk op D-Link Covr. Die staat aangesloten op die Fritzbox op lan poort 1 (als gasten netwerkpoort geconfigureerd). Door mijn hele huis werkt dat netwerk super. Ik heb daar 6 accesspoints op.

[ Voor 34% gewijzigd door Rudi Vader op 02-03-2025 10:29 ]

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Knurt schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:24:
Nou, hier staat de PIB nu inmiddels 12 dagen in gebruik, dus hier mijn ervaring om te delen:

Algemeen:

Werkt vooralsnog compleet storingsvrij, behalve heel even de "batterij is te koud" melding bij eerste installatie, maar die was na 10 minuten weg en is ook niet meer teruggekomen.
Geluid van ventilator is zacht, maar net hoorbaar. Alleen fluctueert het geluid als een soort sinussen, wat een klein beetje storend is als het verder volledig stil is in de kamer.

Levering:

De levering was hier ook wat vaag qua communicatie vanuit de transporteur(s) (Go Parcel & Transmission), maar uiteindelijk kwam hij wel op de dag die genoemd stond, zij het wel half uur later dan het genoemde tijdvak. Mocht hem wel zelf van de vrachtwagen naar binnen tillen hahaha. Koerier had waarschijnlijk net even teveel PIB's getild die dag. ;-)

Installatie en werking:

Installatie was een eitje. Updates werden geïnstalleerd en het apparaat ging gelijk werken. Behalve de "koud" melding (ondanks dat ik de PIB een paar uur na leveren heb laten acclimatiseren) dan.

De PIB staat hier in de woonkamer in een hoek. (Op zolder te koud, en i.v.m. vluchtroutes liever nergens anders).
Omgevingstemperatuur komt volgens thermostaat eigenlijk nooit onder de 16,5 graden, wellicht dat het in die hoek het ook wel 1 of 2 graden kouder kan worden, maar blijft nog steeds binnen de optimale temperatuurrange.

Ik heb een DSMR 4.2 meter dus 10-seconden interval i.p.v. elke seconde. Dus hij reageert wat trager op wijzigingen dan je idealiter zou willen (= na-ijlen). Volgens Homewizard zal dat enige nadelige invloed hebben op de efficiëntie, maar behalve bij sterk fluctuerende vermogensvraag en -aanbod heb je daar niet heel veel last van.

Ik heb (als test) ook een HW Socket geplaatst tussen de accu en het stopcontact. Wel op het schakelslot gezet dat hij niet per ongeluk uitschakelt, want dat is niet goed voor de PIB natuurlijk. Eigenlijk alleen om extra te kunnen meten. De metingen van de PIB en de socket zijn nagenoeg gelijk tot nu toe.

Volgens de PIB zelf (afgelezen toen hij leeg was) is er tot nu toe 28,228 kWh export en 37,37 kWh import dus een RTE van 75,54 procent.
[Afbeelding]

Ik heb om te testen de accu 2 keer volledig handmatig opgeladen en 3 keer gedeeltelijk. Omdat dat op vol vermogen van de omvormer gaat, zal dat de RTE juist ten goede gekomen zijn.
Ik vind (net als sommige anderen hier op het forum) de RTE wel ietwat tegenvallen nog. Vooral omdat ik vermoed dat er qua temperatuur niet zo gek veel te winnen is op de plek waar hij nu staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over de werking ben ik wel dik tevreden. Doet precies wat hij moet doen. Schakelt, ondanks de 10 seconden interval, goed mee met wat de P1-meter "ziet".
Het is mooi om te zien hoe hij het huis in de avond en groot deel van de nacht volledig van stroom voorziet en ook hoe hij mooi gedurende de dag de pieken van de grootgebruikers (wasmachine, fornuis, oven etc) afvlakt en meerdere laad en ontlaad momenten per dag kan pakken.
De limiet van 800W is behalve die enkele piekmomenten per dag eigenlijk altijd wel voldoende. Wij hebben geen warmtepomp/airco en in de nacht een doorlopend verbruik van ongeveer 150W.

Ik heb de PIB primair gekocht om ervaring op te doen met een thuisaccu, dus of ik hem wel of waarschijnlijk niet ga terugverdienen is enigszins ondergeschikt. Omdat je in de Homewizard app ook met (dynamische) energietarieven kan "spelen", heb je verschillende variabelen waar je gemakkelijk mee kan rekenen en vergelijken, bijvoorbeeld als je een nieuw energiecontract moet afsluiten of alvast een beetje vooruit wil lopen op het einde van de salderingsregeling etc.

Ik denk ook dat er vast nog wel functies toegevoegd gaan worden door HW, zoals uitgesteld laden of ontladen etc. Dat zou natuurlijk mooi zijn om nog wat verder te kunnen experimenteren voor optimalisatie per user-case.

Al met al ben ik eigenlijk heel tevreden. En de PIB staat rustig op te laden nu het zonnetje net doorkomt terwijl de hoofdaansluiting vrij strak op 0 gehouden wordt. Is ook gewoon leuk om te zien! ;-)
Hallo Knurt, dank voor je uitgebreide verhaal en testen.

Als de accu op vol vermogen laad, dan vind ik 75% RTE wel echt vies tegenvallen.

Wat was de ontlading? Ook hoog vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Henkoes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Als de accu op vol vermogen laad, dan vind ik 75% RTE wel echt vies tegenvallen.

Dank!

Nee, die RTE is het totaal gemiddelde vanaf ingebruikname hier. Daar zitten dus een paar hele en een paar halve handmatige laadsessies in, maar de rest is gewoon op de standaard nom-stand geweest.
We hebben natuurlijk ook wel redelijk wat zon gehad de afgelopen dagen en dan staat ie al snel op vol vermogen te laden ook natuurlijk.

Qua ontladen is het vooral gemiddeld verbruik geweest van de woning. Dus daar zitten zeker meerdere hoog vermogen pieken in van de grootverbruikers in huis, maar het merendeel van de tijd "gewoon gebruik" dus. Dan hoeft hij niet meer af te dekken dan zeg 300-450W. En dan gaat efficiëntie natuurlijk wel weer iets omlaag.
Afgelopen dagen hebben wij wel veel thuis gewerkt dus de waterkoker en het espresso-apparaat etc hebben wel meer meegedaan dan normaal. :)

Het is nog relatief kort, dus ook ik ga de RTE nog even de kans geven om te verbeteren, voordat ik daar al echt een conclusie aan durf te verbinden.
Temeer dus omdat het apparaat wat meer heeft moeten schakelen tussen laden/ontladen dan gemiddeld hier in huis gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Deze kan je gerust naar 100% laden en daar houden gedurende lange tijd.

Sterker nog, regelmatig naar 100% is belangrijk omdat het bepalen hoe vol deze is niet goed lukt op basis van het voltage. tussen bijna leeg en bijna vol is het voltage vrij stabiel.
Voor geen enkele accu is het goed deze lang op 100% te laten staan, ook niet voor LiFePO4/LFP. Ja, je moet ze regelmatig even naar 100% laden voor de kalibratie van de SoC, maar ook LFP degradeert sneller op 100% dan op bijv. 80% of 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Voor geen enkele accu is het goed deze lang op 100% te laten staan, ook niet voor LiFePO4/LFP. Ja, je moet ze regelmatig even naar 100% laden voor de kalibratie van de SoC, maar ook LFP degradeert sneller op 100% dan op bijv. 80% of 50%.
Niet een probleem om aandacht aan te besteden. Tenzij je een huis hebt dat absoluut niets verbruikt gaat de batterij zodra de zon ondergaat terugleveren en wordt een 100% vol situatie lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als je de zendure bekijkt dus ook conform deze belastingsregels valt de hyper 2000 module, dat zelfde is in feite ook van toepassing op de Evapower basismodule wel onder deze 0% regels. Tenslotte is technisch gezien dat gewoon een omvormer die ook een aansluiting voor zonnepanelen heeft.
over de batterijmodules, tenminste als je deze naar de letter van de wet gaat lezen dan weer niet. denminste dat staat namelijk wat er niet onder valt. dus ook een monoblok thuis-batterij die uit slechts één module bestaat zoals de HW thuis-batterij val dus ook niet onder de 0% BTW.
"
wel onder de 0% BTW vallen:
werkzaamheden en goederen die direct noodzakelijk zijn voor het aanbrengen en functioneren van de zonnepanelen
Bijvoorbeeld (de aanleg van) kabels, een PV-verdeler, montagemateriaal en zogenoemde optimizers en omvormers. En ook de aanpassing van de meterkast of het inslijpen van dakpannen voor de aanschaf van de zonnepanelen."
niet onder de 0% BTW vallen oa:
"de levering en installatie van een accupakket en thuisbatterij (thuisaccu)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:57:
[...]

De meningen daarover zijn verdeeld. Een goed BMS zal netjes naar een float voltage gaan (dus technisch meer 99%) en temperatuur is ook een grote factor.

Er zijn goede video's over van the Off-grid garage en Will Prowse.

Overigens is de kans dat je dagen lang op 100% blijft natuurlijk klein met een NoM accusysteem. Die zal gewoon ontladen zodra de zon onder gaat. En door het langzame laden/ontladen is er ook minder hitte en dus veel minder slijtage dan bij EV gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:08:
[...]

De meningen daarover zijn verdeeld. Een goed BMS zal netjes naar een float voltage gaan (dus technisch meer 99%) en temperatuur is ook een grote factor.
Klopt, maar dat is wat anders dan "zonder problemen langdurig op 100% kunnen blijven".
Er zijn goede video's over van the Off-grid garage en Will Prowse.
Volg ze al jaren inderdaad, voor iedereen een aanrader.
Overigens is de kans dat je dagen lang op 100% blijft natuurlijk klein met een NoM accusysteem. Die zal gewoon ontladen zodra de zon onder gaat. En door het langzame laden/ontladen is er ook minder hitte en dus veel minder slijtage dan bij EV gebruik.
Ja idd. Alleen een aandachtspuntje als je de accu gedurende enige tijd weg wil zetten, dan op 50% en zeker niet op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
netappie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:10:
[...]
Accu's zullen alleen maar goedkoper worden en zelfs ons draconische belastingstelsel gaat daar niks aan veranderen. Dus koop wat je nu kan rechtvaardigen en spaar door als dat nog niet het geval is.
Niet noodzakelijk.
Het is niet omdat de productie goedkoper wordt dat men er geen verhoogde BTW, accijnzen en heffingen (bv. de batterijverwerkingstaks) op kan heffen.
Ik heb nog batterijen gekocht met subsidie en zonder heffingen.
Na afschaf van de subsidie en verhoging van de batterijverwerkingstaks zijn in aankoop batterijen voor de consument hier nu al duurder dan enkele jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Klopt, maar dat is wat anders dan "zonder problemen langdurig op 100% kunnen blijven".

[...]

Volg ze al jaren inderdaad, voor iedereen een aanrader.

[...]

Ja idd. Alleen een aandachtspuntje als je de accu gedurende enige tijd weg wil zetten, dan op 50% en zeker niet op 100%.
Ja, niet weken lang op 100% houden en zeker niet met 100% wegzetten.
Maar ik denk dat ze dit wel goed door hebben bij HW.

Met NMC accu's gaat het nog weleens mis, vooral na snelladen en langdurig vol laten.
LG Chem is zich ook niet voor niks uit de BESS sector terug aan het trekken.

P.S. Nog even de reactie aangepast met wat ik bedoel met langdurig. Voor een NoM systeem icm zonnepanelen heb je het dan over de uren die het kost voordat de zon weer onder gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door netappie op 02-03-2025 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:24:

Algemeen:

Levering:

Installatie en werking:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
leuk ook de warmtebeeldfoto van de stekker, wat je hier ziet lijkt het er op dat we ons daar eigenlijk (en dat was ook eigenlijk een beetje mijn eigen verwachting) ons daar geen zorgen over moeten maken.
maar in iedr geval ook interessant hoe het nu echt in de praktijk er uitziet. d:)b
mooi en erg interessant verhaal.
mbt de RTE ben je niet de eerste die rond 75-77% uitkomt, zie enkele post hierboven waar aan andere tweaker (onze TS @Devke link post) met vergelijkbare cijfers uitkwam. mgelijk gaat dat nog iets beter worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:27

elsinga

=8-)

Ik lees hier vaak dingen over off-line en wifi. Nu heb ik nog geen PiB (levering april als het goed is), maar ik heb wel 25 HW dingen in huis en ook daar kwam ik ze wel eens off-line tegen. Dit allemaal op een volledig Ubiquiti netwerk aan een KPN glas 1Gbit aansluiting.

Aangezien ik dat wil voorkomen de volgende maatregelen genomen:
- alle HW meters en display een vast IP adres gegeven, in...
- een speciaal IOT netwerk (VLAN), waar alles wel elkaar ziet (dus geen client isolation) en naar internet kan, maar de rest van het netwerk niet ziet.
- een eigen IOT SSID op het wifi netwerk aangemaakt, wat "aangesloten is" op het IOT VLAN
- elk HW device gelockt op het dichtstbijzijnde wifi AP
- de compatibiliteit met IOT en mDNS aangezet op dit IOT netwerk

Wat levert dat op:
- ik heb geen off-line HW meters meer gezien
- ze blijven netjes op het toegewezen AP hangen, in plaats van terecht te komen op eentje verder weg en dus slechter signaal en soms off-line te gaan

Zodra de batterij er is komt die op hetzelfde IOT netwerk, met een vast IP adres. P1 en PiB kunnen elkaar dan op hetzelfde netwerk vinden en ook op een vast IP adres bereiken. Zou dus goed moeten gaan.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Independent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Niet noodzakelijk.
Het is niet omdat de productie goedkoper wordt dat men er geen verhoogde BTW, accijnzen en heffingen (bv. de batterijverwerkingstaks) op kan heffen.
Ik heb nog batterijen gekocht met subsidie en zonder heffingen.
Na afschaf van de subsidie en verhoging van de batterijverwerkingstaks zijn in aankoop batterijen voor de consument hier nu al duurder dan enkele jaren geleden.
Het blijft natuurlijk in de glazen bol kijken, maar de prijzen van LFP dalen elk jaar harder dan voorspeld.

En natuurlijk sluit ik niks uit, maar het moet wel heel raar lopen om duurder te worden.

Als je nu niet minstens breakeven speelt met de aanschaf van een thuisaccu gespreid over een verwachte levensduur van 15 jaar dan is doorsparen geen slecht idee.
Je kan het altijd nog laten als onze overheid thuisaccu's als het nieuwe roken ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flodder325
  • Laatst online: 18-03 23:06
Hier deel ik ook wat warmtebeelden die ik net gemaakt heb.
Voor de liefhebbers is dit 😜
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SfgK0bbexw7AERkxECLg6ljktc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pz8c8SL7FtB7ad5kYTdAY19D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpyQNlEeKTZQtK6PmWThUQrfdro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8LNaJagltXMwM9Av6cLn3xFc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzeyDL-z3Ouqnglhp4ZWuWOOfCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WikpvCF7ZITwRDQS1XYXqe9a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
elsinga schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:21:
Ik lees hier vaak dingen over off-line en wifi. Nu heb ik nog geen PiB (levering april als het goed is), maar ik heb wel 25 HW dingen in huis en ook daar kwam ik ze wel eens off-line tegen. Dit allemaal op een volledig Ubiquiti netwerk aan een KPN glas 1Gbit aansluiting.

Aangezien ik dat wil voorkomen de volgende maatregelen genomen:
- alle HW meters en display een vast IP adres gegeven, in...
- een speciaal IOT netwerk (VLAN), waar alles wel elkaar ziet (dus geen client isolation) en naar internet kan, maar de rest van het netwerk niet ziet.
- een eigen IOT SSID op het wifi netwerk aangemaakt, wat "aangesloten is" op het IOT VLAN
- elk HW device gelockt op het dichtstbijzijnde wifi AP
- de compatibiliteit met IOT en mDNS aangezet op dit IOT netwerk

Wat levert dat op:
- ik heb geen off-line HW meters meer gezien
- ze blijven netjes op het toegewezen AP hangen, in plaats van terecht te komen op eentje verder weg en dus slechter signaal en soms off-line te gaan

Zodra de batterij er is komt die op hetzelfde IOT netwerk, met een vast IP adres. P1 en PiB kunnen elkaar dan op hetzelfde netwerk vinden en ook op een vast IP adres bereiken. Zou dus goed moeten gaan.
dat is handig, voor de mensen met een vergelijkbare setting, zou je een mini handleiding kunnen posten waar eenvoudig word beschreven hoe je dit alles mooie hebt ingesteld (mn voor de mensen hier die niet zo technisch zijn). alvast bedankt. _/-\o_ :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flodder325 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:48:
Hier deel ik ook wat warmtebeelden die ik net gemaakt heb.
Voor de liefhebbers is dit 😜
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je toevallig ook eentje van de stekker in het WCD ?
Gezien de temperaturen snap ik ook de RTE, je krijgt er naast de opslag ook nog een kleine mini warmtebron er bij, alleen vrees ik niet op de plek waar je dit zou willen hebben (gezien de veiligheid).

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
MacD007 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:01:
[...]

heb je toevallig ook eentje van de stekker in het WCD ?
Gezien de temperaturen snap ik ook de RTE, je krijgt er naast de opslag ook nog een kleine mini warmtebron er bij, alleen vrees ik niet op de plek waar je dit zou willen hebben (gezien de veiligheid).
Natuurlijk hieronder de foto’s van de wcd.
Ben nog aan het oefenen met de instellingen van de camera dus ziet er warmer uit dan gemeten, ik zou de gemeten waardes als leidraad nemen dus normale temperaturen bij 800watt. Met 2 accus zal ik nogmaals foto’s plaatsen dat zal dan een ander beeld geven omdat er dan 2 aangesloten zijn op de wcd.

De batterij heeft ongeveer 3uur staan laden en stond op moment van foto’s op ongeveer 50%.
Dat het bij mij wat langer duurt met laden is omdat een deel van de overtollige stroom eerst naar mijn boiler wordt geleid om douchewater te verwarmen voor vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b3IQ99wSpV8E_hKATz0dqnCvnA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pexHwgrT8vxpgedQICkUorqb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOwAA7iqR9XKMH1xtTPIubakxXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9u8Er1RZGI6puXTxcWDPeLMO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Flodder325 op 02-03-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:08:
[...]

ik ben het met al je voorspellingen eens, met uitzondering van je laatste, namelijk je oproep om ze nu al aan te schaffen. Je vergeet dat iedereen met een PV nu al over een gratis thuis-batterij bezit, alleen wordt deze niet zo genoemd, namelijk de salderings-regeling, en die heeft een capaciteit waar je als thuis-batterij bezitter alleen maar van kunt dromen.
Ik heb vorig jaar bijna 4.000 kWh aan gratis opslag via de saldering gekregen. uitgaand van 250 effectieve dagen per jaar was dit gelijk aan een thuis-batterij van 16 kWh, waar je ruim 10.000 euro voor mag neertellen.

Wat de toekomst gaat bieden, helaas had ik vorig jaar mijn mooie glazen bol laten vallen (giga stom van mij natuurlijk 8)7), dat is gewoon pech hebben, dus ja, ik heb daar net zo goead als anderen gewoon geen idee. Zeker als we deze regering zien. Ik vrees ook dat van de genoemde 195 miljard er niet gaat komen, we mogen met een 10% daarvan al blij worden, en daarmee win je dus helemaal niets. Dat is helaas de uitkomst van 40 jaar wanbeleid van onze overheid waar we nu de rekening gaan krijgen.
maar dat is een ander thema.
dat is gemiddeld gezien, kijk je echter verder zie je dat met name in de winter ik ruim 2.000 kWh uit deze fictive batterij gehaald zou hebben, en een 2.000 kWh batterij, los dat ik deze niet eens zou kunnen plaatsen, is prijstechnisch een onmogelijkheid.

om terug te komen wat is zinvol ? :?
heb je het geld en doe je daarmee eigenlijk ook niets mee is denk ik je idee nog helemaal zo slecht niet, oke, je verdient er waarschijnlijk geen geld mee maar het geeft je denk ik wel een goed gevoel, al is het maar omdat je daardoor zoals je noemd de geldwolfen van de energieboeren een stukje afpakt en zij daar op dit moment helemaal niets kunnen doen.
Ook qua dubbele belasting heb je door je eigen zonnestroom (zonder belasting, zolang deze binnen je eigen huis blijft) dan niets te doen, dus boor je de overheid hierdoor ook belastingomzet door de neus. (een van de weinige mogelijkheden waar je dat nog kunt doen).
_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flodder325 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Natuurlijk hieronder de foto’s van de wcd.
Ben nog aan het oefenen met de instellingen van de camera dus ziet er warmer uit dan gemeten, ik zou de gemeten waardes als leidraad nemen dus normale temperaturen bij 800watt. Met 2 accus zal ik nogmaals foto’s plaatsen dat zal dan een ander beeld geven omdat er dan 2 aangesloten zijn op de wcd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt, even een tip vermeld dan daar ook bij hoelang dat de batterij dan geladen cq geleverd heeft (bv 2 uur lang in deze stand heeft gewerkt), dat geeft dan nog duidelijker aan wat een mogelijke temeratuuropbouw zou gaan betekenen.
Echter de hier getoonde temperaturen zijn volledig in het groen. top. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 07:09
Warmste wat ik hier gezien heb met 2 accus 1600 watt zn 2.5 uur is 18 graden. Dus lijkt me allemaal prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
crryp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:52:
Warmste wat ik hier gezien heb met 2 accus 1600 watt zn 2.5 uur is 18 graden. Dus lijkt me allemaal prima :)
Let wel even op de omgevingstemperatuur want die staat bij mij op dit moment op 15 a 16 graden maar zal zeker hoger zijn in de zomermaanden.

Ik ga hier iets meer ruimte proberen te geven zodat ze iets makkelijker kunnen ademen maar in de zomer heb ik geen mogelijkheid meer om de temperaturen te verlagen op die plek, de tijd zal het leren lijkt mij.

Tevens blaast de uitgang van de batterij op 20cm afstand tegen de meterkast deur dus vandaar de verruiming die gepland staat.

De foto’s van de warmte camera geven nu aan dat alles ok is maar als er straks 2 batterijen staan dan ben ik benieuwd of ik een andere plek moet zoeken of dat de ruimte voldoende zal zijn.

@HomeWizard_NL is het überhaupt mogelijk om de ventilators harder te laten lopen of zijn dit niet regelbare ventilatoren die in de batterijen zitten?
Als deze wel in toeren kunnen variëren waarom zijn deze dan niet meteen temperatuur afhankelijk gemaakt in de software of ben ik te vroeg met deze vraag en zijn jullie nog aan het tweaken ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 07:09
Flodder325 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Let wel even op de omgevingstemperatuur want die staat bij mij op dit moment op 15 a 16 graden maar zal zeker hoger zijn in de zomermaanden.

Ik ga hier iets meer ruimte proberen te geven zodat ze iets makkelijker kunnen ademen maar in de zomer heb ik geen mogelijkheid meer om de temperaturen te verlagen op die plek, de tijd zal het leren lijkt mij.

Tevens blaast de uitgang van de batterij op 20cm afstand tegen de meterkast deur dus vandaar de verruiming die gepland staat.

De foto’s van de warmte camera geven nu aan dat alles ok is maar als er straks 2 batterijen staan dan ben ik benieuwd of ik een andere plek moet zoeken of dat de ruimte voldoende zal zijn.

@HomeWizard_NL is het überhaupt mogelijk om de ventilators harder te laten lopen of zijn dit niet regelbare ventilatoren die in de batterijen zitten?
Als deze wel in toeren kunnen variëren waarom zijn deze dan niet meteen temperatuur afhankelijk gemaakt in de software of ben ik te vroeg met deze vraag en zijn jullie nog aan het tweaken ermee?
Ik bedoel de stekkers met warmte camera. Waar ze staan is het 13 graden (kelder) in de zomer is dit by far de koelste ruimte van het huis nog nooit meer dan 20 gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door crryp op 02-03-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flodder325 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Hoe weet jij of ze niet temperatuur afhankelijk zijn?
Misschien blazen ze nu niet hard omdat de koeling voldoende is en gaan ze pas harder als de boel echte warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
hanev001 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Hoe weet jij of ze niet temperatuur afhankelijk zijn?
Misschien blazen ze nu niet hard omdat de koeling voldoende is en gaan ze pas harder als de boel echte warm wordt.
Goed punt daarom stelde ik de vraag even aan HW , wellicht worden de ventilatoren vraaggestuurd maar vooralsnog lijkt het erop dat ze altijd dezelfde snelheid draaien bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:25:
[...]
ik ben het met al je voorspellingen eens, met uitzondering van je laatste, namelijk je oproep om ze nu al aan te schaffen. Je vergeet dat iedereen met een PV nu al over een gratis thuis-batterij bezit, alleen wordt deze niet zo genoemd, namelijk de salderings-regeling, en die heeft een capaciteit waar je als thuis-batterij bezitter alleen maar van kunt dromen.
Ik heb vorig jaar bijna 4.000 kWh aan gratis opslag via de saldering gekregen. uitgaand van 250 effectieve dagen per jaar was dit gelijk aan een thuis-batterij van 16 kWh, waar je ruim 10.000 euro voor mag neertellen.
Vanuit eigen ervaring niet mee eens.
Het net is geen thuisbatterij. Je kan het zo wel benoemen maar dat wijzigt daarom niets aan de feiten.
Je slaat nl. niets op in het net. Je injecteert er energie in die tijdens bepaalde periodes niemand nodig heeft en je vraagt ze later terug maar dan wordt deze nieuw geproduceerd. Komt niet uit opslag.
Ik ken ook niemand met een gratis netaansluiting. De saldering en netaansluiting komt dus ook met een prijs.

Een batterij werkt volgens een totaal ander principe.
Daar sla je wel je eigen geproduceerde energie in op en je vraagt ze terug op wanneer je ze later nodig hebt. Op jaarbasis haal ik ook minstens 4000 kWh uit eigen productie en opslag en daar speelt het net al geen significante rol meer in.
En ik heb al jaren geleden ook geen - zoals jij hier beweert - ruim 625 € per kWh opslagcapaciteit betaalt maar een fractie van dat bedrag.
Je kan de prijs van beperkte opslag per kWh - zoals bij een stekkerbatterij het geval is - ook niet vergelijken met een systeem dat tientallen kWh kan opslaan. Schaalvergroting werkt relatieve prijsverlaging nl. in de hand.

[ Voor 6% gewijzigd door Independent op 02-03-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Henkoes schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Als ik hier bijvoorbeeld uit van zondag 22 februari, accu geheel opgeladen van 2.8 kWh erin 2.2 kWh eruit
kom ik op 78,6 % en bijv donderdag 27 februari 2.7 erin 2,1 eruit dan kom ik op 77,7% RTE uit, of mis ik iets?
Moet zeggen deze materie is nog nieuw voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Als ik hier bijvoorbeeld uit van zondag 22 februari, accu geheel opgeladen van 2.8 kWh erin 2.2 kWh eruit
kom ik op 78,6 % en bijv donderdag 27 februari 2.7 erin 2,1 eruit dan kom ik op 77,7% RTE uit, of mis ik iets?
Moet zeggen deze materie is nog nieuw voor mij
Pak eens een groter bereik. Bijvoorbeeld maand. Kijk dan wat erin is gegaan en eruit weer. Als je hem nog geen maand hebt dan vanaf begin. Wel eerst ontladen vandaag dan weer naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Pak eens een groter bereik. Bijvoorbeeld maand. Kijk dan wat erin is gegaan en eruit weer. Als je hem nog geen maand hebt dan vanaf begin. Wel eerst ontladen vandaag dan weer naar 0.
Ja oke , ik heb de batterj op zaterdag 15 februari gekregen en wek7 t/m 9 dan is het 31,2 erin en 24,4 eruit dat is 78,2 % en dat voor zo'n 2 weken eind februari

Er wel op te merken dat gisteren plat gezegd ronduit ruk was

[ Voor 7% gewijzigd door ivo1969 op 02-03-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Vanuit eigen ervaring niet mee eens.
Het net is geen thuisbatterij. Je kan het zo wel benoemen maar dat wijzigt daarom niets aan de feiten.
Je slaat nl. niets op in het net. Je injecteert er energie in die tijdens bepaalde periodes niemand nodig heeft en je vraagt ze later terug maar dan wordt deze nieuw geproduceerd. Komt niet uit opslag.
Ik ken ook niemand met een gratis netaansluiting. De saldering en netaansluiting komt dus ook met een prijs.

Een batterij werkt volgens een totaal ander principe.
Daar sla je wel je eigen geproduceerde energie in op en je vraagt ze terug op wanneer je ze later nodig hebt. Op jaarbasis haal ik ook minstens 4000 kWh uit eigen productie en opslag en daar speelt het net al geen significante rol meer in.
En ik heb al jaren geleden ook geen - zoals jij hier beweert - ruim 625 € per kWh opslagcapaciteit betaalt maar een fractie van dat bedrag.
Je kan de prijs van beperkte opslag per kWh - zoals bij een stekkerbatterij het geval is - ook niet vergelijken met een systeem dat tientallen kWh kan opslaan. Schaalvergroting werkt relatieve prijsverlaging nl. in de hand.
ik snap je verhaal, daarom gaf ik ook aan dat het een fictieve "batterij" was, maw dus op basis van de een meer financiele visie en tuurlijk je slaat met een saldering niets op, dat was mij wel al duidelijk.
Of een saldering wel of niet haalbaar cq nodig is voor onze energietransitie is meer een politieke keuze welke po en contra men daar bij wil gaan tellen en afhankelijk hoe je daar naar kijkt zul je dus ook andere inzichten hierover hebben. Mijn visie is dat deze regering hiermee een grote fout heeft gemaakt en dat nog niet eens met argumenten vanuit het milieu of energie oogpunt maar men had gewoon snel quick money nodig (de meest slechte argument ooit). Helaas zullen onze kinderen daar de prijs voor moeten betalen.

wat echter een feit is dat je zolang er de saldering is de HW thuis-batterij of welke andere batterij dan ook financieel gewoon niet aantrekkelijk is en dat zal pas na einde saldering mits er dus niet weer andere konijnen uit de hoge overheid/energieboeren hoek komen gaan veranderen.
Gelukkig zijn er wel nog vele andere redenen om wel aan een thuis-batterij te beginnen, en die verdienen eigenlijk net zo een plek dan het geldaspect.
Ik vrees dat mn zonneplan bezitters een zware pijp aan het roken gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 02-03-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:22:
Ja oke , ik heb de batterj op zaterdag 15 februari gekregen en wek7 t/m 9 dan is het 31,2 erin en 24,4 eruit dat is 78,2 % en dat voor zo'n 2 weken eind februari
HomeWizzard stekkerbatterij is retrofit en geen hybride.
Dan is 20% verlies (10% voor iedere beweging) volstrekt normaal
Tel er nog een paar % voor eigen het eigen systeemverbruik bij en je zit binnen de normale range.

[ Voor 38% gewijzigd door Independent op 02-03-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-10 22:58
Hoi allemaal,

Ik heb sinds gisteren de batterij in ontvangst kunnen nemen en hij wordt vandaag meteen goed getest.
Hij staat op zolder (niet in direct zonlicht, genoeg ruimte eromheen en een raam dat altijd deels open staat en zorgt voor genoeg ventilatie. Ik merk echter dat hij bij het laden en ontladen een melding geeft dat de batterij warm is en daardoor beperkt werkt.
Op het moment van schrijven is er een vraag van 1500 watt en ik zie de accu maar 240 watt ontladen.
In de screenshot zie je ook dat hij vanochtend niet op de volle capaciteit aan het laden was en ik dus alsnog stroom naar het net aan het terugleveren ben.

Hebben meer mensen hier last van? Ik zou niet weten hoe ik hem nog optimaler kan plaatsen. Het is ook maar 16 graden op zolder, dat is dus ruim binnen de range die HomeWizard aangeeft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7TrFpXXaZPbkaemXOp47VwTCE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hHab53a9KKS251Cd5ZWOIeue.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaF7lMQ-5OuJ9WZpQR9m7v93ksc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDgKPTsnvOsLvSTwPkoHbVNf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ixrobin schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:27:
Hoi allemaal,

Ik heb sinds gisteren de batterij in ontvangst kunnen nemen en hij wordt vandaag meteen goed getest.
Hij staat op zolder (niet in direct zonlicht, genoeg ruimte eromheen en een raam dat altijd deels open staat en zorgt voor genoeg ventilatie. Ik merk echter dat hij bij het laden en ontladen een melding geeft dat de batterij warm is en daardoor beperkt werkt.
Op het moment van schrijven is er een vraag van 1500 watt en ik zie de accu maar 240 watt ontladen.
In de screenshot zie je ook dat hij vanochtend niet op de volle capaciteit aan het laden was en ik dus alsnog stroom naar het net aan het terugleveren ben.

Hebben meer mensen hier last van? Ik zou niet weten hoe ik hem nog optimaler kan plaatsen. Het is ook maar 16 graden op zolder, dat is dus ruim binnen de range die HomeWizard aangeeft...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
16,3 gr.C zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, kijk even richting uitblaas dat deze vrij in de ruimte zijn warmte kwijt kan, dus mogelijk even de batterij 180gr. draaien.
blijft dit, dan even met HW contact opnemen want dan is er iets mis. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Er wel op te merken dat gisteren plat gezegd ronduit ruk was
Ben je dan ook vollebak aan het ontladen? Is een 2% hoger dan hier. Hoog standby verbruik?

Pagina: 1 ... 37 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.