Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:22
Terranca schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:38:
Vraagje aan de electra experts hier: ik heb op dit moment de accu in een stopcontact die uiteindelijk naar fase 1 gaat. Nu valt het me op dat het voltage op die fase inzakt als de zon onder is; overdag is het vrolijk rond de 240V, maar in de avond kakt het in naar 220-225V. Fase 2 blijft wel boven de 232V bijvoorbeeld.

Is het voor het rendement nog aantrekkelijk(er) om de accu aan te sluiten op de fase met het hoogste voltage?
Voor financieel rendement maakt dat niks uit. Ik vermoed dat je omvormer de spanning opdrijft en de verbruikers op die fase het juist weer naar beneden trekken zodra je omvormer uit gaat.

Het kan ook zijn dat de netbeheerder de spanning op die fase heeft verlaagd omdat er door toeval veel meer zonnepanelen op zitten. Dat is normaal gesproken verdeeld op huisnummer (huisnummer delen door 3, restwaarde bepaalt fase), maar dat komt niet altijd netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:39
Goedenavond vraagje: heb twee batterijen, zijn vanavond geinstalleerd door iemand anders, zitten op 1 nieuwe aparte groep, wil dus ook 1600 watt ontladen, nou heeft die persoon vergeten dat aan te klikken, hoe kan ik dit oplossen? Moet ik dan alles weer opnieuw installeren of kan ik via instellingen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09:58
Dat opschalen gaat per 800w dacht ik? Of kan je ook instellen 1000w ontladen bv.

Zou ze mss in de woonkamer zetten als dit te doen is qua geluid. Zijn ze storend? Vergelijking qua koelkast niveau of ander toestel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
hortens9273 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:14:
Goedenavond vraagje: heb twee batterijen, zijn vanavond geinstalleerd door iemand anders, zitten op 1 nieuwe aparte groep, wil dus ook 1600 watt ontladen, nou heeft die persoon vergeten dat aan te klikken, hoe kan ik dit oplossen? Moet ik dan alles weer opnieuw installeren of kan ik via instellingen aanpassen?
Ja via instellingen in de HomeWizard app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LfKvwyWyLcga5HjyNKfLKnkvlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COnd5U2V7V26jbJVNE41uw7g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:39
Top, dank je wel, net uitgevoerd, gelukt!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Is jouw terugverdientijd van 3 units wel redelijk?
Als je een thuisaccu alleen koopt om hem terug te verdienen dan kan je het geld beter nog tot 2027 op een spaarrekening zetten.

De prijzen gaan ongetwijfeld nog flink dalen en pas als salderen niet meer mag is het echt rendabel.

Persoonlijk had ik al jaren geleden een (nog veel grotere) thuisaccu willen hebben. Het is dat die binnenkort niet 0 meer op gaat leveren ivm terugleverkosten. Anders had ik nog steeds niets besteld.

Dus de HW thuisaccu is een mooie middenweg. Toch iets voor het milieu doen zonder dat het alleen maar heel veel geld kost en niks oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Ik heb ook 1,5kwh sluipverbruik (ruw inschatting)

1,5 x de 0,12 spread incl belasting minus kosten * 365,25 geeft 65,745 eur per jaar besparing.

22,21 jaar terugverdientijd. :S
Het probleem is dat je gewoon geen 365 dagen deze kunt gebreken, al helemaal niet met de door jou genoemde sluipverbruik. Dat zal circa 175 dagen zijn. Maak daarmee maar eens jouw berekening.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick12345678
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-09 13:12
Als ik de FAQ van energieleveren.nl zo lees maak ik daaruit op dat je de batterijen ook moet aanmelden.

Ik heb het maar gedaan alleen hij stond nog niet bij de bekende merken
@HomeWizard_NL misschien goed om daar achteraan te gaan?

Ik heb er 2 dus vandaar 1,6 kw aan vermogen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOwf8tB13ufCs-wzbaZrtxKOIhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tSsnEuToosEfqfHSqKY4Id4.png?f=fotoalbum_large

Jeetje ik heb ze alweer bijna een MAAND time files :O

[ Voor 4% gewijzigd door Erick12345678 op 26-02-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Erick12345678 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:33:
Als ik de FAQ van energieleveren.nl zo lees maak ik daaruit op dat je de batterijen ook moet aanmelden.

[Afbeelding]

Omdat deze niet kan handelen en 800w max is zijn de meeste hier van mening dat deze accu niet aangemeld hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Omdat deze niet kan handelen en 800w max is zijn de meeste hier van mening dat deze accu niet aangemeld hoeft te worden.
Ik kom op diverse site's tegen dat het vanaf 0.8 kW vermogen moet. Is er een link waar staat dat het bij handelen niet hoeft?

@HomeWizard_NL hebben jullie hier naar gekeken / onderzocht?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick12345678
alwind schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Daar wordt op energieleveren.nl met geen woord over gerept. Er staat meer heb je een batterij ja of nee en expliciet opslag van energie en dat doen we met HW ook. En er zijn er genoeg met twee batterijen of meer en die gaan dan over de 800W heen

[ Voor 9% gewijzigd door Erick12345678 op 26-02-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
De nieuwe registratieplicht was het gevolg van een wijziging van de Nederlandse Netcode elektriciteit. De destijds aangekondigde verplichting is nog altijd van toepassing op opslageenheden met een vermogen vanaf 0,8 kilowatt tot 1 megawatt en die aangesloten zijn op het stroomnet. Waar consumenten en bedrijven voorheen alleen een vinkje konden zetten dat zij over een energieopslagsysteem beschikken, kunnen zij nu alle details van hun batterij invoeren.

Ze hebben sindsdien veel informatie weer verstopt zodat ik het amper na kan zoeken. zoals https://www.energystorage...we-netcode-elektriciteit/

[ Voor 9% gewijzigd door alwind op 26-02-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Ik kom op diverse site's tegen dat het vanaf 0.8 kW vermogen moet. Is er een link waar staat dat het bij handelen niet hoeft?

@HomeWizard_NL hebben jullie hier naar gekeken / onderzocht?
Bij handelen juist wel. Want dan lever je dat vermogen ook terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:29

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

alwind schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:54:
De nieuwe registratieplicht was het gevolg van een wijziging van de Nederlandse Netcode elektriciteit. De destijds aangekondigde verplichting is nog altijd van toepassing op opslageenheden met een vermogen vanaf 0,8 kilowatt tot 1 megawatt en die aangesloten zijn op het stroomnet. Waar consumenten en bedrijven voorheen alleen een vinkje konden zetten dat zij over een energieopslagsysteem beschikken, kunnen zij nu alle details van hun batterij invoeren.

Ze hebben sindsdien veel informatie weer verstopt zodat ik het amper na kan zoeken. zoals https://www.energystorage...we-netcode-elektriciteit/
Liander heeft het op de website staan:
- verplicht aanmelden vanaf 0,8 kW
- tot 1000 kW (type A)
- vanaf 1000 kW (met ESMD)

https://www.liander.nl/gr...meld-uw-energieopslag-aan

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
PeteSplit schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Liander heeft het op de website staan:
- verplicht aanmelden vanaf 0,8 kW
- tot 1000 kW (type A)
- vanaf 1000 kW (met ESMD)

https://www.liander.nl/gr...meld-uw-energieopslag-aan
Ik heb het ook eindelijk gevonden https://wetten.overheid.n...z=2025-02-01&g=2025-02-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Waar consumenten en bedrijven voorheen alleen een vinkje konden zetten dat zij over een energieopslagsysteem beschikken, kunnen zij nu alle details van hun batterij invoeren.
Deze regel gaat met zo nageleefd worden als 100 op een lege snelweg... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Deze regel gaat met zo nageleefd worden als 100 op een lege snelweg... :P
Vooral omdat iedereen gemerkt heeft dat toen de zonnepanelen aangemeld waren er ineens een duurder stroom aanbod voor terug kwam. Dus ik verwacht weinig mensen die de accu aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 07:09
Is het niet zo dat je enkel accus aanmeld die ook terugleveren aan het net? Want dan is het boeiend voor de netbeheerder. Hw accu levert alleen binnens huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Officieel moet de HW batterij dus ook aangemeld worden vanaf 0.8 kW. Dat is ook precies wat de HW batterij aan vermogen aankan. Ik dacht echt gelezen te hebben dat deze niet hoefde.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Officieel moet de HW batterij dus ook aangemeld worden vanaf 0.8 kW. Dat is ook precies wat de HW batterij aan vermogen aankan. Ik dacht echt gelezen te hebben dat deze niet hoefde.
Het lijkt me logischer als je batterij aan t net kan leveren. Want dan is de info waardevol voor de netbeheerder ivm balans op het net. Net als zonnepanelen. Maar hiermee doe je niks op net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick12345678
[...]

Het is gewoon nog niet kristalhelder of het alleen bij invoeden naar net net toe aangemeld moet zijn of dat de netbeheerder wil weten of dat jij aangemelde zonnepanelen waarschijnlijk nu minder gaan terugleveren omdat je opslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pCw4AeRyCUZ6jzMSKDfJpfOa_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJ7bNUMnT4uwZF6Bl4H8M7gB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Waarom zou je dat doen? Je weet bij voorbaat dat de erop gepakt wordt.

Dit soort symboolpolitiek kan je imo gewoon negeren, doorgeslagen regelzucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Wasmachines, drogers, snelkokers, straalkachels ,aircos allemaal aanmelden🤪

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
In het vorige topic schreef @HomeWizard_NL over het aanmelden van de batterij(en) het volgende:

"Zover nu bekend, hoef je deze als je er een koopt niet aan te melden. Bij twee of meer die op een eigen groep zitten en ontgrendeld zijn gaan we er voor nu vanuit van wel."

HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik meldt niks aan anders wordt je daar weer op geplukt.
Zolang je NOM draaid is er niks aan de hand.
Ik heb 10 zonnepanelen aangemeld maar heb er meer en komen nog meer bij.
Ik ga niet voor iedere aanpassing wat ik aan de installatie doe weer achter de laptop kruipen om weer op Energieleveren een wijziging te doen.
Ze kunnen mij de boom in.
Belangrijk vindt ik de installatie en het netjes verdelen over de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:17:
[...]

Nederland op zn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:18
Terranca schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:38:
Vraagje aan de electra experts hier: ik heb op dit moment de accu in een stopcontact die uiteindelijk naar fase 1 gaat. Nu valt het me op dat het voltage op die fase inzakt als de zon onder is; overdag is het vrolijk rond de 240V, maar in de avond kakt het in naar 220-225V. Fase 2 blijft wel boven de 232V bijvoorbeeld.

Is het voor het rendement nog aantrekkelijk(er) om de accu aan te sluiten op de fase met het hoogste voltage?
Goeie vraag! Ik denk dat de 220 V fase iets hoger rendement geeft dan een 240 V fase omdat de omvormer minder hoeft te doen, dus minder warmte verlies. Ik twijfel of je het verschil kunt meten, misschien na een jaar een paar kWh verschil?

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 26-02-2025 21:30 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ter info nog de AI bot van @HomeWizard_NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-Pp7RVNp_AmTJfk79Mk761RO9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuoLvWyr8QwUEeARitdouqX9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWE4qsKQDKYyz-MNE5zX_q8ktC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MozvbRGPhnpQf7lqzDP2dA9z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcF95x8KXalc9DmGZ6yVixbb3p0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mS7SZwdUfUBoeQiOBStsmUv2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Erick12345678 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:33:

[Afbeelding]

Aanmelden lijkt me alleen nodig als je terug gaat leveren net accu's, net als zonnepanelen. Dat kan met deze accu's niet.

Sorry, ik zie nu dat dit al uitgebreid beantwoord was

[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 26-02-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick12345678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
AI heeft altijd gelijk toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:46
Until it doesn't

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crryp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:11:
Is het niet zo dat je enkel accus aanmeld die ook terugleveren aan het net? Want dan is het boeiend voor de netbeheerder. Hw accu levert alleen binnens huis?
Het is heel simpel: Een overschot in je huis en de stroom gaat gewoon het net op. Dus stel dat jij een oven aanzet, de HW Battery 800 Watt levert, je zet je oven uit en je slimme meter geeft pas 5 seconden later door dat het vermogen is teruggelopen naar bijv. 200 Watt, dan heeft jouw accu 4+ seconden lang 600 Watt het stroomnet buiten je huis op staan pompen.

Terugleveren aan alleen je huis kan niet, het is een groter geheel. Wel wordt terugleveren aan het net natuurlijk zoveel mogelijk beperkt, maar 100% tegenhouden lukt niet. Dus ook de HW Battery levert weleens stroom terug aan het publieke stroomnet.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:47:
Terugleveren aan alleen je huis kan niet, het is een groter geheel. Wel wordt terugleveren aan het net natuurlijk zoveel mogelijk beperkt, maar 100% tegenhouden lukt niet. Dus ook de HW Battery levert weleens stroom terug aan het publieke stroomnet.
Dit lijkt me bij uitstek spijkers op laag water zoeken, die theoretische paar seconden belangrijker vinden dan de geest van de regel.

Kan me niet voorstellen dat iemand z'n HW batterij daadwerkelijk aanmeld, het is geen Nexus die staat te stampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Het is heel simpel: Een overschot in je huis en de stroom gaat gewoon het net op. Dus stel dat jij een oven aanzet, de HW Battery 800 Watt levert, je zet je oven uit en je slimme meter geeft pas 5 seconden later door dat het vermogen is teruggelopen naar bijv. 200 Watt, dan heeft jouw accu 4+ seconden lang 600 Watt het stroomnet buiten je huis op staan pompen.

En daarom is het aanmelden van een zonnepanelen installatie genoeg.
(Activeren van terug leveren "telwerk")

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Dit lijkt me bij uitstek spijkers op laag water zoeken, die theoretische paar seconden belangrijker vinden dan de geest van de regel.

Kan me niet voorstellen dat iemand z'n HW batterij daadwerkelijk aanmeld, het is geen Nexus die staat te stampen.
Voor de volledigheid: Ik zeg niet dat je hem moet aanmelden, ik reageerde alleen op iemand die zei dat de HW Battery alleen aan het huis levert en niet aan het stroomnet en technisch gezien is dat niet juist.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 26-02-2025 21:56 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 21:12
Sterker nog, met een 3f klein verbruik aansluiting en pv op 1 fase (of 3 fase omvormer) en accu op andere dan lever je nog steeds terug op het net, dat jouw bruto metertje dat op 0 zet staat daar technisch los van.

Lekker stoer roepen je installatie niet aan te melden bij netbeheerder is erg vervelend. Net congestie in beeld brengen binnen de netbeheerders is een actueel hot item en dit draagt bij om op midden en hoogspannings gebied.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
[...]

Ja dit snap ik wel maar ik bedoel meer handelen is echt bewust constant leveren net als zonnepanelen. Dit valt daarbij echt in het niets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Justin2000 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:57:
Lekker stoer roepen je installatie niet aan te melden bij netbeheerder is erg vervelend. Net congestie in beeld brengen binnen de netbeheerders is een actueel hot item en dit draagt bij om op midden en hoogspannings gebied.
Tsja, vertrouwen komt te voet en gaat te paard...

De terugleverboete maakt dat meewerken en begrip van de gemiddelde consument aan de horizon verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Netcongestie zullen ze eerder in de praktijk meten dan dat ze dat constateren omdat mensen hun thuisaccu hebben aangemeld.

Persoonlijk zou ik een HW Battery niet aanmelden ivm de berichten die eerder langs zijn gekomen rondom de max van 800 Watt icm het doel het huishouden op nul op de meter te krijgen.

Voegt HomeWizard ineens een "max ontlaad knop" toe, dan wordt het een ander verhaal, helemaal als je er 2 of meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sterker nog, met een 3f klein verbruik aansluiting en pv op 1 fase (of 3 fase omvormer) en accu op andere dan lever je nog steeds terug op het net, dat jouw bruto metertje dat op 0 zet staat daar technisch los van.

Als je alleen NOM doet en je hebt de elektrische installatie goed voor elkaar is er niks aan de hand.
Bij een 3 fase installatie.
Zonnepanelen nestjes verdelen over de fases en dat natuurlijk ook met batterijen doen.

Ik vindt het ook geen verstandige keus als je 4 batterijen op een groep doet (1 fase) bij een 3 fasen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Netcongestie zullen ze eerder in de praktijk meten dan dat ze dat constateren omdat mensen hun thuisaccu hebben aangemeld.

Persoonlijk zou ik een HW Battery niet aanmelden ivm de berichten die eerder langs zijn gekomen rondom de max van 800 Watt icm het doel het huishouden op nul op de meter te krijgen.

Voegt HomeWizard ineens een "max ontlaad knop" toe, dan wordt het een ander verhaal, helemaal als je er 2 of meer hebt.
XOM draaien dus. Dan bestaat ook al de kans dat je continue een waarde staat terug te leveren. Als je bij 400 Watt ontladen een betere RTE kunt verkrijgen en je hebt in de avond een verbruik van 300 Watt dan gaat er dus continue 100 Watt terug offfffff hebben we ook daar een uitzonderingsregel? Onder de 800 watt netto terug is geen verplichting? Ik weet even niet zo snel of bij zonnepanelen er ook een grens is vanaf waar je moet gaan melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:12:
[...]

XOM draaien dus. Dan bestaat ook al de kans dat je continue een waarde staat terug te leveren. Als je bij 400 Watt ontladen een betere RTE kunt verkrijgen en je hebt in de avond een verbruik van 300 Watt dan gaat er dus continue 100 Watt terug offfffff hebben we ook daar een uitzonderingsregel? Onder de 800 watt netto terug is geen verplichting? Ik weet even niet zo snel of bij zonnepanelen er ook een grens is vanaf waar je moet gaan melden.
Ik heb ooit begrepen dat als je je zonnepanelen niet aanmeldt dat je ook geen vergoeding voor je teruglevering zult ontvangen. Weet niet of dat in de praktijk daadwerkelijk zo is, maar daarmee is dat een andere situatie dan het aanmelden van een NOM accu. Al zie ik dat mijn NOM accu op een gemiddelde dag toch wel 300-400 Watt teruglevert, is toch 10 cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Ik heb ooit begrepen dat als je je zonnepanelen niet aanmeldt dat je ook geen vergoeding voor je teruglevering zult ontvangen. Weet niet of dat in de praktijk daadwerkelijk zo is, maar daarmee is dat een andere situatie dan het aanmelden van een NOM accu. Al zie ik dat mijn NOM accu op een gemiddelde dag toch wel 300-400 Watt teruglevert, is toch 10 cent ;)
Haha. Mooie testcase weer ;-)

@peterbier wanneer komt de Zendure? @Taro en ondergetekende wachten met smart op de testresultaten 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Klopt.
Als je de zonnepanelen niet aanmeld heb je geen telwerk op je slimme meter voor terug leveren.
Ik had dit gedaan via enegieleveren en later een bericht van Enexis dat mijn meter geschikt is.
Inmiddels deze meter laten vervangen door een type 5. (Data per seconde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 21:12
peterbier schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Als je alleen NOM doet en je hebt de elektrische installatie goed voor elkaar is er niks aan de hand.
Bij een 3 fase installatie.
Zonnepanelen nestjes verdelen over de fases en dat natuurlijk ook met batterijen doen.

Ik vindt het ook geen verstandige keus als je 4 batterijen op een groep doet (1 fase) bij een 3 fasen installatie.
Ik bedoel te zeggen dat NOM niet betekent dat je feitelijk niet teruglevert. En het is inderdaad niet aan te raden om 4 systemen achter 1 fase aan te sluiten.

Persoonlijk sluit ik aan op mijn zwaarst belaste fase (1 accu systeem) in mijn garage heb ik een onderverdeelinrichting

PV opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:17:
[...]

Haha. Mooie testcase weer ;-)

@peterbier wanneer komt de Zendure? @Taro en ondergetekende wachten met smart op de testresultaten 😊
Op de site stond paar weken.
In de mail 5 werkdagen.
Ik zie het wel geen drukte mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:26
MacD007 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Ja, ten eerste vergeet je de saldering. en met 1-1,5 kWh sluipverbruik in de avond/nacht vrees ik dat zelfs de batterij die je wel met 2,7 kWh gaat laden, echter door RTE (verliezen tijdens AC-DC en dan weer DC-AC omzetting) krijg je die 2,7 kWh er dus niet meer uit, een RTE (op basis van de huidige beschikbare info hier op dit topic) komt uit op circa 25% (+/- 5%). dus blijft er circa 2,1 kWh over wat je kunt gebruiken.

In jou geval betekend dat echter dat ipv een gemiddeld 250 dagen gebruik (optimisch gerekend incl. je laag sluipverbruik) dit effectief tussen 125 en 175 dagen gebruik betekend.
dus als we van 175 dagen uitgaan met 2,1 kWh = circa 370 kWh minder afnemen, dat is bijna 20% minder dan je eigen berekening.
Ook je gemiste teruglevering van 500 kWh zal verminderen naar circa 470 kWh.
tijdens de donkere dagen van het jaar zul je merken dat in deze tijd van het jaar je stroomverbruik hoger is en in de meeste gevallen al je laage zonneopbrengst eigenlijk direct door je huis verbruikt gaat worden (daarom ook die slechts 250 dagen effectief gebruik) en dus nagenoeg geen kWh richting je batterij zal gaan.
Dat heeft ook een in 2024 uitgevoerde simulatie onderstreept, waarbij ik zelf niet eens met 8 kWp PV systeem aan slechts 225 dagen effectief kwam. in de maanden november en december kon ik slechts enkele dagen de batterij den dele opladen, zelfs onvoldoende om de volgende dag te gaan halen.
Ik vrees dat zelf je 11,5 jaar te optimistisch zal zijn, een berekening meer richting 15 jaar (= technische levensduur) is eerder denkbaar. de oorzaak ligt eigenlijk mn door je laag verbruik. _/-\o_
Vergeet ook niet dat de prijs van de accu eigenlijk te hoog is om überhaupt je investering eruit te krijgen.

Prijzen van accu's, dus ook die van HW moeten meer richting de €200 gaan per kWh, Zendure is bv al goed op weg met omgerekend €284 per kWh tegenover die van HW van €517 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
Catdogsf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:30:
[...]

Vergeet ook niet dat de prijs van de accu eigenlijk te hoog is om überhaupt je investering eruit te krijgen.

Prijzen van accu's, dus ook die van HW moeten meer richting de €200 gaan per kWh, Zendure is bv al goed op weg met omgerekend €284 per kWh tegenover die van HW van €517 per kWh.
Is dat zo? Dan is dat wel echt jammer, dat HW zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:47:
[...]

Is dat zo? Dan is dat wel echt jammer, dat HW zo duur is.
Nee dat is maar net welke configuratie je besteld.
Bij meer accubakken wordt de verhouding goedkoper.
Maar als je er 1 besteld om te proberen ben je duurder uit dan de HomeWizard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND6OUBlLgKBXaZTWHzgVHVk0lcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/972AfBI3i1JsXaBhPzAAQVvn.jpg?f=fotoalbum_large

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-09 20:40
peterbier schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:57:
[...]

Nee dat is maar net welke configuratie je besteld.
Bij meer accubakken wordt de verhouding goedkoper.
Maar als je er 1 besteld om te proberen ben je duurder uit dan de HomeWizard.
[Afbeelding]
Zou je dit ook horizontaal in de kruipruimte mogen plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj6kiM0i5ScUpEsqwhql-giuw6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHZX872QmMF9MCMeHsQl5HLt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door naffffffffff op 27-02-2025 00:26 ]

naffffffffff schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Zou je dit ook horizontaal in de kruipruimte mogen plaatsen?

[Afbeelding]
Nee
De Zendure kan wel in een stal wat niet vorstvrij is staan.
Daarom wil ik het testen naast HomeWizard.

• naffffffffff
peterbier schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:30:
[...]

Nee
De Zendure kan wel in een stal wat niet vorstvrij is staan.
Daarom wil ik het testen naast HomeWizard.
Ik heb helaas geen stal, maar in mijn kruipruimte kan ik makkelijk 30 batterijen kwijt. Kan het niet vanwege de luchtvochtigheid, of mogen ze niet horizontaal?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
naffffffffff schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:46:
[...]

Ik heb helaas geen stal, maar in mijn kruipruimte kan ik makkelijk 30 batterijen kwijt. Kan het niet vanwege de luchtvochtigheid, of mogen ze niet horizontaal?
Je zit met de stekker verbinding.
Maar dit is het HomeWizard batterij topic.
De vraag kun je bij Zendure neer leggen of het Zendure topic.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2281796/last

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:50
Na een weekje gebruik dacht ik mijn eerste RTE resultaten eens te delen. Aan dit draadje te zien ben ik bijzonder maar volgens mij juist erg gemiddeld; ik doe wel energiezuinig (alle Hue/LED, apparaten in eco zoveel mogelijk tijdens de zonuren, etc) maar heb geen WP of airco, koken nog op gas. Doorgaans is mijn avondgebruik (de waterkoker daargelaten) tussen de 200W en 300W, in de nacht rond de 130-150W

12,32kWh uit, 16,82kWh in = 73% RTE

Met name de dagen waarbij ik weinig extra doe behalve wat TV kijken 's avonds, hebben een lagere RTE; bijvoorbeeld gisteren 100% vol geladen, na zonsondergang gemiddeld rond de 210W verbruik, dan komt de RTE uit op ongeveer 71%. Nog erg aan de onderkant van de range die HW aangeeft.

Omgevingstemperatuur zou ook uit kunnen maken; hij staat nu in een ruimte van ongeveer 13 graden, soortgelijke dagen toen ik hem nog ergens had staan waar het 17-18 graden was, was 75%. Maar dat kan ook toeval geweest zijn dus ik wacht het nog maar even af, maar advies van HW zou welkom zijn.
Terranca schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:17:
Na een weekje gebruik dacht ik mijn eerste RTE resultaten eens te delen. Aan dit draadje te zien ben ik bijzonder maar volgens mij juist erg gemiddeld; ik doe wel energiezuinig (alle Hue/LED, apparaten in eco zoveel mogelijk tijdens de zonuren, etc) maar heb geen WP of airco, koken nog op gas. Doorgaans is mijn avondgebruik (de waterkoker daargelaten) tussen de 200W en 300W, in de nacht rond de 130-150W

12,32kWh uit, 16,82kWh in = 73% RTE

Met name de dagen waarbij ik weinig extra doe behalve wat TV kijken 's avonds, hebben een lagere RTE; bijvoorbeeld gisteren 100% vol geladen, na zonsondergang gemiddeld rond de 210W verbruik, dan komt de RTE uit op ongeveer 71%. Nog erg aan de onderkant van de range die HW aangeeft.

Omgevingstemperatuur zou ook uit kunnen maken; hij staat nu in een ruimte van ongeveer 13 graden, soortgelijke dagen toen ik hem nog ergens had staan waar het 17-18 graden was, was 75%. Maar dat kan ook toeval geweest zijn dus ik wacht het nog maar even af, maar advies van HW zou welkom zijn.
Voor mijn beeld. Je hebt de waarden van de interne kWh meter genomen? Er is 1 gevaar namelijk. Als je de grafiek neemt vanuit de HW app kan het zijn dat op zondagavond/nacht naar maandag toe je batterij nog 1 kWh aan boord heeft. Die neemt hij dan mee naar de volgende week in zijn telling en dus ook de RTE. Dat kan de ene week een wat hogere RTE verklaren en de week erop misschien wel een lagere. Dit geldt ook als je dit bv per dag bekijkt. Beter is mijn inziens even een maandje te pakken. Ik zit met februari tot nu toe op 76.4% en blijft redelijk stabiel omdat je langer meet.

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:50
Devke schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Voor mijn beeld. Je hebt de waarden van de interne kWh meter genomen? Er is 1 gevaar namelijk. Als je de grafiek neemt vanuit de HW app kan het zijn dat op zondagavond/nacht naar maandag toe je batterij nog 1 kWh aan boord heeft. Die neemt hij dan mee naar de volgende week in zijn telling en dus ook de RTE. Dat kan de ene week een wat hogere RTE verklaren en de week erop misschien wel een lagere. Dit geldt ook als je dit bv per dag bekijkt. Beter is mijn inziens even een maandje te pakken. Ik zit met februari tot nu toe op 76.4% en blijft redelijk stabiel omdat je langer meet.
Heb de getallen uit de Home-Assistant integratie met HW; een dag gepakt waarop hij 0% was om middernacht, einde op vandaag (0% lading), dus volgens mij zou dat goed moeten zijn. Ik heb 'm pas een week en dinsdag even niet meegenomen aangezien hij al half-vol aan kwam :) maar goed, hoe langer ik 'm heb, hoe betrouwbaarder idd, maar heb het idee dat het verplaatsen naar een koelere plek niet geholpen heeft iig.

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 14:59
Vale Ouwe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:52:
De betaal-link is vanmiddag binnengekomen.
Gaan we dadelijk voldoen.
Vandaag zou ik ze met gemak alle drie volgekregen hebben en niet alles nodig voor de nacht (ca 50%).
Morgen zijn de vooruitzichten minder kwa zon, dus het overschot na vandaag en vannacht had morgen weer meegenomen kunnen worden.

Ze zullen hier in ieder geval warm worden onthaald.
en wanneer had jij besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTgcvhQWlvcQ1sAoNmCjYf7e1cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BEKLP5oK1awRniMfH439Zfw.png?f=fotoalbum_large

Wifi verbinding verloren, uit en aan zetten werkt niet. Router staat op 2m afstand. Alleen wifi opnieuw configureren lijkt dit op te kunnen lossen...

Waarom probeert hij het niet gewoon zelf opnieuw?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

naffffffffff schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:58:
[Afbeelding]

Wifi verbinding verloren, uit en aan zetten werkt niet. Router staat op 2m afstand. Alleen wifi opnieuw configureren lijkt dit op te kunnen lossen...

Melding gedaan aan HW support? Neem aan dat ze dit soort cases graag willen oplossen als het een bug is.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:59
Heb ik 2 week terug wel gedaan. Nooit wat gehoord. Dus dat betwijfel ik :)

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 09:54
ManS-H schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Heb ik het verkeerd geformuleerd? Boedoeling is Youless en Homewizzard P1 ia de splitter en dan splitter verbinden met slimme meter. Dat is de bedoeling
Heb ik hier ook, werkt prima!

Bing

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:12
25 juni, 18.29h.

• dotternetta
[Afbeelding]

Zit je op je gewone wifi of op je gastennetwerk? Ze praten met elkaar via wifi, maar je gastennetwerk staat geen onderlinge communicatie toe.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Misschien een stomme vraag maar ik kan het zo snel niet vinden. Kun je zoals met de andere stekkeraccu's ook de maximale output limiteren? Mijn max gebruik met tv aan en lampjes etc in de avond is 300Watt. Zet ik de oven aan of de droger wil ik niet dat die de accu leeg trekt. Dus wil ik een max output van 300Watt kunnen instellen zodat ik de nacht door kan komen. Die piek van een grootverbruiker mag gewoon uit het net komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[Afbeelding]

Ik heb zelf in het verleden vaker problemen gehad met apparaten die erg dicht bij de wifi router stonden.

Misschien toch even op een ander plekje testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:12:
[...]

Wat jij beschrijft is niet de XOM werking. Daarmee verschuif je het nulpunt van de P1-meter maar blijft de laad ontlaad procedure zoals HW hem heeft geprogrammeerd ongewijzigd.

Wat jij noemt is het kunnen instellen van een minimum (of maximum) laad / ontlaad vermogen.

• naffffffffff
dotternetta schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Zit je op je gewone wifi of op je gastennetwerk? Ze praten met elkaar via wifi, maar je gastennetwerk staat geen onderlinge communicatie toe.
Gewone wifi, signaal 100%. Na wifi herconfiguratie doet alles het gewoon weer. Het is niet de eerste keer.

Als ik op kantoor ben of met vakantie kan ik dit dus niet even snel fixen.

• dotternetta
naffffffffff schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Gewone wifi, signaal 100%. Na wifi herconfiguratie doet alles het gewoon weer. Het is niet de eerste keer.

Als ik op kantoor ben of met vakantie kan ik dit dus niet even snel fixen.
Kijk eens naar je multicast settings in je router, dat kan invloed hebben (zelf niet getest)

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Mijn bestelling 25 juni, 19.32.
Lijkt erop dat mijn betaallink er aan komt *O*

• JohnnyD
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-10 17:42
De eerder gemelde link naar Liander voor het opgeven als je thuisbatterijen hebt staat onder het kopje "Grootzakelijk" en geldt dus niet voor consumenten thuisbatterij. Ook als je een beetje op hun website door de artikelen over thuisbatterijen bladert gaat het steeds over die oplossing die kunnen handelen op de energiemarkt, en niet over batterijen die NOM-draaien

Als je een thuisbatterij hebt die terug levert aan het net (zoals een Zonneplan accu, dan moet je de btw apart opgeven bij de belastingdienst en je wordt dan ook gezien als een kleine ondernemer). Gebruikt u de thuisbatterij alleen privé? Dan wordt u voor de thuisbatterij niet gezien als btw-ondernemer en kunt u geen btw terugvragen.

https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

En dan even off-topic, Liander en Zonneplan ronden ‘congestiepilot’ af: ‘Positieve impact, zonder comfortverlies voor huishoudens’ > Zo liet Zonneplan thuisbatterijen opladen of ontladen en schakelde het zonnepanelen af op verzoek van de netbeheerder. Zowel met verzoeken een dag van tevoren als op de dag zelf is getest. Daar gaat m.i. de mooie berekeningen van Zonneplan en de winst die je ermee zou kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 10:38
DJ-Promo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:37:
Misschien een stomme vraag maar ik kan het zo snel niet vinden. Kun je zoals met de andere stekkeraccu's ook de maximale output limiteren? Mijn max gebruik met tv aan en lampjes etc in de avond is 300Watt. Zet ik de oven aan of de droger wil ik niet dat die de accu leeg trekt. Dus wil ik een max output van 300Watt kunnen instellen zodat ik de nacht door kan komen. Die piek van een grootverbruiker mag gewoon uit het net komen.
Ik vind dit ook een goede vraag.

Mijn nominale verbruik ligt inderdaad ook een (fors) stuk lager over t algemeen.
Alleen wanneer m'n warmtepomp staat te loeien en de kookplaat/quooker gebruikt worden, piekt m'n gebruik.
Dit mag wat mij betreft ook van het net worden afgetrokken zodat ik daarna de avond wellicht met een verbruik van 80-120W langzaam die accu leeg trek.

Zou inderdaad een fijne functie zijn dat ik tijdens de wintermaanden wanneer de accu's ook niet vol raken, de ontlading ook kan worden afgeremd richting de avonduurtjes.

EDIT: Ah @alwind , dus als die wordt gelimiteerd, dan gaat de efficiëntie achteruit? Dat is een goede reden om het niet te doen idd.

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 27-02-2025 10:04 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
Dat wil je dus wel want hoe dichter je tegen de 800w zit hoe efficiënter de accu.

• Daf11
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-04 21:11
Henri. schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Mijn bestelling 25 juni, 19.32.
Lijkt erop dat mijn betaallink er aan komt *O*
Heb je de betaallink al binnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:44
alwind schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Dat wil je dus wel want hoe dichter je tegen de 800w zit hoe efficiënter de accu.
Niet alleen heb je dan een lagere efficientie, maar je krijgt ook een nog agressiever schakel gedrag omdat batterijen ingeschakeld moeten worden bij pieken waarbij ook weer kans op ''flipperkast' gedrag hoger wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dotternetta
Gisteren gemaild over defecte accu, is vandaag opgehaald. Nieuwe komt morgen. Snelle actie!

[ Voor 35% gewijzigd door dotternetta op 27-02-2025 13:45 ]

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
mrenkema schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:30:
Tís 15.30 en beide accu's zijn vol. Van een heldere zonnige dag, paar wolken en eind februari.
De accu's waren vannacht om 2 uur leeg, we begonnen met 75% geladen.
Vanochtend nog op 4% en de ene staat rustig het koffiezet apparaat te voeden. De andere leeg op inactief.
Nou es kijken hoever er geladen wordt vandaag. Tís nu bewolkt, maar laden, inmiddels in een half uur naar 6%

[ Voor 5% gewijzigd door mrenkema op 27-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Op een dynamisch contract zetten. Accu lekker maximaal de oven laten leveren. Want dan is de stroom “duur” In de nacht is de stroom toch goedkoop dus dan maakt het niet zo veel uit als je de accu al leeg hebt. Of een goed excuus voor een tweede. ;)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Op een dynamisch contract zetten. Accu lekker maximaal de oven laten leveren. Want dan is de stroom “duur” In de nacht is de stroom toch goedkoop dus dan maakt het niet zo veel uit als je de accu al leeg hebt. Of een goed excuus voor een tweede. ;)
Dat heb ik, vind dat inderdaad een goeie! Zo had ik inderdaad nog niet gedacht. Rond het koken zijn de prijzen inderdaad altijd hoger dan in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:56
DJ-Promo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:37:
[...]

Dat heb ik, vind dat inderdaad een goeie! Zo had ik inderdaad nog niet gedacht. Rond het koken zijn de prijzen inderdaad altijd hoger dan in de nacht.
Nog een voordeel is dat ontladen met een hoger vermogen een betere RTE geeft dan het gedurende lange tijd met laag vermogen ontladen. ;)

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Daf11 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:05:
[...]

Heb je de betaallink al binnen?
Nee, nog niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ketel klets heeft een nieuwe Youtube filmpje van een lezing (Berkel-Enschot 18-2-25) : Alles over de thuisaccuover thuis batterijen.
Zeker voor mensen welke geinteressert zijn in een thuis-batterij geeft dit een snele en directe insteek.
Ook de HW Thuis-batterij komt veelvuldig aan bod.

• Martijn_T
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 01-10 19:05
Gisteren heb ik de betaallink gekregen en natuurlijk meteen betaald.
Vandaag kreeg ik bericht dat de bezorging morgen is en de bezorgdatum wil ik aanpassen.
Via de tracking URL van GoParcel is dit niet mogelijk.
Weet iemand of ik dit later in het proces nog kan aanpassen? Van de GoParcel klantenservice krijg ik alleen NEIN! als antwoord.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:59
hgwj1983 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:14:
Heb ik 2 week terug wel gedaan. Nooit wat gehoord. Dus dat betwijfel ik :)
Het is even goedgegaan maar vandaag weer hetzelfde probleem. 1 accu HW zegt offline, unifi zegt online.
Tuurlijk precies wanneer ik niet thuis ben :( hopelijk lossen ze het snel op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:38
hgwj1983 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Het is even goedgegaan maar vandaag weer hetzelfde probleem. 1 accu HW zegt offline, unifi zegt online.
ik heb 3 accu's van HW draaien al enkele weken zonder problemen.
Ook geen problemen gehad vanaf dag 1 draaien ze perfect.

Dus
A ligt aan de accu
B ligt aan je netwerk

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 27-02-2025 11:52 ]

• easywoods
  • Laatst online: 12:36
[...]

Je accu is offline in de app maar online in je netwerk begrijp ik?
Wat doet de grafiek van de accu in de app in de dagweergave?

Als die gewoon wel bijgehouden wordt kan het zijn dat de ene HW server denkt dat ‘ie offline is maar een andere HW server de verbinding heeft overgenomen.

Komt volgens HW niet vaak voor maar het is wel mogelijk en werkt bij sockets alles gewoon (Behalve de nu weergave) ondanks de offline melding… Hoe de accu daar mee om gaat weet ik niet, zou kunnen dat die een soort van nu weergave leest….

[ Voor 11% gewijzigd door easywoods op 27-02-2025 12:34 ]

• asing
  • Laatst online: 10:03
Martijn_T schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:41:
Gisteren heb ik de betaallink gekregen en natuurlijk meteen betaald.
Vandaag kreeg ik bericht dat de bezorging morgen is en de bezorgdatum wil ik aanpassen.
Via de tracking URL van GoParcel is dit niet mogelijk.
Weet iemand of ik dit later in het proces nog kan aanpassen? Van de GoParcel klantenservice krijg ik alleen NEIN! als antwoord.
Klopt. Betalen en daarna thuis zijn is de bedoeling. Het enige wat je kan doen is transmission bellen om het te verzetten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• winwiz
In de laatste beta van Homey is de batterij nu ook zichtbaar in het Energy dashboard. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDfvtqHp-9JwPZg3Jw0nBME-4vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmqeAqGCCN4s9yKLL9Kdi3Ld.jpg?f=fotoalbum_large

De waarden in de animatie kloppen nog niet helemaal, maar er is een begin.

[ Voor 7% gewijzigd door winwiz op 27-02-2025 12:50 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Erick12345678
[...]

Hier ook Unifi 1 HW accu zelfde problemen deze zit nu op een ander accesspoint en dan doet ie het wel. Ik heb 3 AP’s in huis. Als ik die ene HW accu geforceerd op het dichtstbijzijnde AP zet die op 1 meter naast de accus staat dan gaat het eventjes goed en dan gaat die ene accu toch weer op rood met geen verbinding.

De andere accu doet het wel gewoon op dichtstbijzijnde AP altijd goed

Ik laat het nu maar zo het bereik is voldoende nog

• winwiz
Ik heb ook 3 unify AP's en heb er een, een wat oudere AC Mesh, die enkel het IoT Vlan doet op 2.4 Ghz only. 0 problemen en er hangt van alles aan. Hij draait wel alleen WPA2 omdat niet elk device kan omgaan met WPA3. Verder uiteraard de boel wel goed afgeschermd zodat ongenode gasten niet in het main netwerk kunnen komen. (WPA2 kun je binnen zeer korte tijd kraken met de juiste spullen)

Erick12345678 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Hier ook Unifi 1 HW accu zelfde problemen deze zit nu op een ander accesspoint en dan doet ie het wel. Ik heb 3 AP’s in huis. Als ik die ene HW accu geforceerd op het dichtstbijzijnde AP zet die op 1 meter naast de accus staat dan gaat het eventjes goed en dan gaat die ene accu toch weer op rood met geen verbinding.

De andere accu doet het wel gewoon op dichtstbijzijnde AP altijd goed

Ik laat het nu maar zo het bereik is voldoende nog
Ik begin hier een soort van algemene trend te zien.De meeste keren dat er wifi problemen genoemd worden wordt er vermeld dat er Unifi gebruikt wordt.

Is er iets specifieks dat deze apparaten anders maakt dan standaard routers en heeft de batterij daar soms problemen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
winwiz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:20:
Ik heb ook 3 unify AP's en heb er een, een wat oudere AC Mesh, die enkel het IoT Vlan doet op 2.4 Ghz only. 0 problemen en er hangt van alles aan. Hij draait wel alleen WPA2 omdat niet elk device kan omgaan met WPA3. Verder uiteraard de boel wel goed afgeschermd zodat ongenode gasten niet in het main netwerk kunnen komen. (WPA2 kun je binnen zeer korte tijd kraken met de juiste spullen)
Hier geen problemen. Draait als een zonnetje. Bij deze mijn instellingen voor het VLAN waar ze op zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THz13O5asgOUHiRdLoU4yU7HBKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nm6Zoa4VvJUEFNnrR6JB4tca.png?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
mrenkema schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Vanochtend nog op 4% en de ene staat rustig het koffiezet apparaat te voeden. De andere leeg op inactief.
Nou es kijken hoever er geladen wordt vandaag. Tís nu bewolkt, maar laden, inmiddels in een half uur naar 6%
En je krijgt dus allebei de accus in normaal gebruik leeg? Ik zit op het punt dat een tweede accu de verdientijd vrij stevig ophoogt.
Henkoes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:31:
[...]

En je krijgt dus allebei de accus in normaal gebruik leeg? Ik zit op het punt dat een tweede accu de verdientijd vrij stevig ophoogt.
hoezo verdientijd ? ik zou de youtube film van ketel klets eerst maar eens bekijken, ik hoop dat je niet al te veel gaat schrikken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Henkoes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Ik hoop niet dat je ze hebt aangeschaft met de overtuiging ze terug te verdienen. Dat is op dit moment namelijk niet aan de orde.

Je bespaart wat als je je terugleverkosten kan drukken. That's it. En het is goed voor het milieu, want voor jou hoeft er in de avond geen gasgestookte centrale te werken. Vanaf 2027 gaat het wat meer doen. Dan hebben de energiemaatschappijen vrij spel om iedere teruggeleverde kWh letterlijk 0 cent waard te laten zijn. Dan ben je met je panelen een echte paria.

Tot die tijd is het een leuk speeltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
hanev001 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Ik begin hier een soort van algemene trend te zien.De meeste keren dat er wifi problemen genoemd worden wordt er vermeld dat er Unifi gebruikt wordt.

Is er iets specifieks dat deze apparaten anders maakt dan standaard routers en heeft de batterij daar soms problemen mee?
Nee het is generieker. De gebruikte techniek is mDNS en dat is zeer gevoelig voor slechter bereik van AP clients / Accespoints met slechte dekking. Voeg daar een dhcp server die ip adressen wisselt bijvoorbeeld bij connectie verlies en een nieuw (ander) ip adres uit geeft en het feest is compleet. Ik zie dergelijke "klachten" wekelijks als diagnose rapportjes van de Homewizard Homey app (en dat zijn ook andere merken wifi die mensen gebruiken).

Mensen verwarren ook vaak een cloud verbinding (communicatie van P1/Watermeter/Sockets etc) Homewizard Energy app met de lokale directe verbindingen zoals hier bijvoorbeeld P1 <> plugin battery. Cloud is ok maar directe verbindingen onderling vereisen een stabiele verbinding. Een cloud verbinding maakt niet uit of het adres x of y naar internet stuurt. Lokaal is dit wel belangrijk omdat de plugin battery direct met P1 communiceert en als die verbinding niet stabiel is en steeds wegvalt komt er weer een nieuw proces op gang (mDNS) om het nieuwe adres bekend te maken.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-10 08:13
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:50:
[...]

hoezo verdientijd ? ik zou de youtube film van ketel klets eerst maar eens bekijken, ik hoop dat je niet al te veel gaat schrikken. :)
KetelKlets mist daar wel een aantal belangrijke puntjes zoals besparing op de terugleverkosten en peakshaving tbv nutsaansluiting evenals het toekomstig kostenscenario zonder salderen.
Nu zat daar bij zijn praatje een ietwat minder geinformeerd publiek is mijn vermoeden en dit was een globaal babbeltje dus ik zou daar zeker niet teveel waarde aan hechten.

Mijn (nattevinger) besparing in huidige situatie (vast contract)

250 dagen@5kwhx 15ct/kwh "boete" budgetenergie= 180 e per jaar
+
250 dagen@5 kwhx30ct/kwh bespaarde afname= 375e per jaar
= 555 per jaar
(ik heb Marstek accu's, ik koop alleen goeie spullen :9 )

Mogen mijn thuisaccus voorkomen dat ik van 3x25a-->>3x35a zal moeten gaan dan wordt die rekensom interessanter (en ik zit soms op dat randje a 1300? per jaar?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn_T
  • Laatst online: 01-10 19:05
asing schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:30:
[...]

Klopt. Betalen en daarna thuis zijn is de bedoeling. Het enige wat je kan doen is transmission bellen om het te verzetten.
Heb gebeld met Transmission Wisman Dordrecht. Daarvandaan worden de batterijen verstuurd.
Een hele aardige dame daar regelt dat ie op een andere dag bezorgd wordt.

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-10 22:57
25-6 20:20 2 batterijen staan klaar 😁

[ Voor 4% gewijzigd door CdVvG op 27-02-2025 14:26 ]

• Erick12345678
Tebbie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Nee het is generieker. De gebruikte techniek is mDNS en dat is zeer gevoelig voor slechter bereik van AP clients / Accespoints met slechte dekking. Voeg daar een dhcp server die ip adressen wisselt bijvoorbeeld bij connectie verlies en een nieuw (ander) ip adres uit geeft en het feest is compleet. Ik zie dergelijke "klachten" wekelijks als diagnose rapportjes van de Homewizard Homey app (en dat zijn ook andere merken wifi die mensen gebruiken).

Mensen verwarren ook vaak een cloud verbinding (communicatie van P1/Watermeter/Sockets etc) Homewizard Energy app met de lokale directe verbindingen zoals hier bijvoorbeeld P1 <> plugin battery. Cloud is ok maar directe verbindingen onderling vereisen een stabiele verbinding. Een cloud verbinding maakt niet uit of het adres x of y naar internet stuurt. Lokaal is dit wel belangrijk omdat de plugin battery direct met P1 communiceert en als die verbinding niet stabiel is en steeds wegvalt komt er weer een nieuw proces op gang (mDNS) om het nieuwe adres bekend te maken.
Dus…in UniFi alles van HW op fixed IP adres zetten?
Pagina: 1 ... 33 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.