Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:54
Die mail heb ik vorige week dinsdag ook ontvangen.
Dus lang kan het niet meer duren ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 14:59
ErwinW73 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:58:
Ik ben nog steeds in afwachting van de betaallink voor mijn batterij (besteld op 26-06 13:09, zit in de maart batch), echter is het momenteel vrij stil hier over leveringen 😂. Er wordt toch nog wel uitgeleverd🤔
Ik vroeg me inderdaad vanmorgen hetzelfde af, het is nu al een tijdje still met mensen die hem ontvangen hebben. @HomeWizard_NL kan je hier iets over zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Ik heb wel een vraag, die ik volgens mij niet kan terugvinden in dit forum.
In mijn homewizard app heb ik een EnergySaver taak aangemaakt voor de vaatwasser.
Bij genoeg zonne-energie gaat de vaatwasser draaien.
Hoe gaat deze taak zich houden als er een batterij is aangesloten? De batterij gaat bij een beetje terug levering laden. Gaat de taak dan pas draaien als er genoeg zonne-energie is boven op het laden van de batterij is, of krijgt de taak voorrang op het laden van de batterij?
En in het vervolg hierop, gaat de taak ook draaien als je (bv een volle batterij hebt) en er is met batterij + zonne-energie genoeg om de taak te starten, gaat de taak dan ook draaien.
Of staat de batterij volledig buiten deze taak?
HomeWizard heeft hier al eens aangegeven dat zonnetaken van uit hun app voorgaan op het laden van de batterij. Direct verbruik is namelijk voordeliger dan verbruik via (laden en ontladen van) de batterij.

Ik denk dat ze, doordat ze beide variabelen (laden batterij en teruglevering grid) kennen, weten wat het 'echte' zonne-overschot is. Daar zullen ze wel mee rekenen.

Stel je hebt een zonnetaak ingesteld bij 400 watt teruglevering.
Nu heb je 0 watt teruglevering, maar de batterij doet wel 300 watt laden. Dan is er niks aan de hand. Nu heb je om wat voor reden ook meer zonne-energie en gaat de batterij dat opnemen en dus 500 watt laden, maar is er nog steeds 0 watt op de meter. Je "werkelijke" overschot (ex. de batterij) is dan 500 watt. De zonnetaak gaat dan dus starten. En eventueel (als het opgenomen vermogen meer is dan 400 watt) de batterij zelfs ontladen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:58
De nacht is overleefd en de batterij heeft de 0% niet aangetikt.

Wellicht een idee om in de morgen nog de overgebleven lading alsnog automatisch in te zetten als het de verwachting is dat de zon voldoende schijnt om de batterij daarna weer op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

Ik heb wel een vraag, die ik volgens mij niet kan terugvinden in dit forum.
In mijn homewizard app heb ik een EnergySaver taak aangemaakt voor de vaatwasser.
Bij genoeg zonne-energie gaat de vaatwasser draaien.
Hoe gaat deze taak zich houden als er een batterij is aangesloten? De batterij gaat bij een beetje terug levering laden. Gaat de taak dan pas draaien als er genoeg zonne-energie is boven op het laden van de batterij is, of krijgt de taak voorrang op het laden van de batterij?
En in het vervolg hierop, gaat de taak ook draaien als je (bv een volle batterij hebt) en er is met batterij + zonne-energie genoeg om de taak te starten, gaat de taak dan ook draaien.
Of staat de batterij volledig buiten deze taak?
Ik krijg dat maar niet aan de praat, voor zover ik kan zien heb ik geen kinderslot oid aan staan op de vaatwasser.
Ik selecteer nu een programma en druk op remote start en gooi de deur dicht, icoon van remote start wordt op de vloer geprojecteerd en na een paar minuten gaat de vaatwasser uit en in de energy app zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN6_mVEsBhPfYHMvSN2o_4FZdcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sXPj162wRj8yeKh19bjLxaM.jpg?f=fotoalbum_large

Excuus voor even een zijspoor maar wou er even op inhaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:01
Daf11 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:08:
Ik heb de 25ste om 20:26 besteld maar ook nog geen betaallink. Wel een bevestiging dat er binnen 2 weken waarschijnlijk geleverd gaat worden. Dat was vorige week dinsdag. Vol verwachting staat de mail al een week open voor de betaallink.
Misschien eens op de site kijken bij de bestelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daf11
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-04 21:11
Sjamo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:56:
[...]

Misschien eens op de site kijken bij de bestelling.
Nog altijd pre-order geen wijzigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:22
Daf11 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:08:
Ik heb de 25ste om 20:26 besteld maar ook nog geen betaallink. Wel een bevestiging dat er binnen 2 weken waarschijnlijk geleverd gaat worden. Dat was vorige week dinsdag. Vol verwachting staat de mail al een week open voor de betaallink.
Ik was je voor met een half uurtje en heb ook nog niks.

Bij HomeWizard zijn er ook vast wel mensen die deze week vrij hebben genomen ivm de voorjaarsvakantie.

De levering zou in maart zijn dus eigenlijk mogen we heel blij zijn als dat begin maart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:32
Inmiddels weer contact gehad met HW, hun reactie zondag was niet doorgekomen, bij mijn ISP geblokkeerd.
Na een korte mailwisseling werd al snel duidelijk dat mijn accu omgeruild moet worden. Morgen komt de nieuwe al. Top geregeld!

[ Voor 189% gewijzigd door dotternetta op 26-02-2025 14:58 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:37:
De nacht is overleefd en de batterij heeft de 0% niet aangetikt.

Wellicht een idee om in de morgen nog de overgebleven lading alsnog automatisch in te zetten als het de verwachting is dat de zon voldoende schijnt om de batterij daarna weer op te laden.
Deze gedachtengang kan ik niet volgen.

Je hebt nog lading in batterij na afgelopen nacht? Heb je er één? Die ene van mij was om 21:30 al leeg :+

Het is NOM, dus als hij kan bijdragen zal ie bijdragen. Of wil je de lading die er nu nog in zit terugleveren aan het net? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-09 12:53
*knip*

[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 26-02-2025 11:19 . Reden: offtopic, op de man, weinig constructief. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Devke Ik heb battery_sim maar weer eens aangeslingerd om de simulatie voor één extra batterij te maken. Ik denk dat daar bij mij de sweet spot ligt; de meeste zomerdagen neem ik alsnog zo'n 4 a 5 kWh dagelijks af van het net. Daar ligt sowieso een kans voor een tweede, nog naast het totale vermogen.

In de battery_sim zit de HW-PIB al voor gedefinieerd, maar deze parameters zijn naar mijn mening niet juist. RTE van 95% klopt bijv. niet.

Omdat de simulator het RTE verlies alleen toepast op ontladen, heb ik de capaciteit in de simulatie wat vergroot (10%, totaal 2,97 kWh) en de RTE op 78% gezet (dat is wat ik nu doorgaans zie). Hij kan dan 2,97 kWh laden en 2,30 kWh ontladen in een round-trip. Dat lijkt me prima.

Op 21 februari 2025 had ik bijv. in een rechte lijn geladen en ontladen; de batterij heeft toen 2,96 kWh opgenomen en 2,34 kWh afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Piddybull Je deelt een heel verhaal en je mag best kritisch zijn.

Maar waarom stel je je vragen niet gewoon hier, er hoeft echt geen verwijzing naar een ander forum bij. De enige vraag die je hier hebt gesteld is welk merk omvormer wordt gebruikt. Daar heb je antwoord op gekregen.

Welke andere schijnbaar intelligente vragen op het andere forum worden gesteld; mogen ook hier worden gesteld. Misschien weten wij het antwoord zo ook wel :)

Je mag je vragen ook rechtstreeks stellen aan HomeWizard support en deel dan graag de gestelde vragen en verkregen antwoorden hier :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• netappie
*knip* maak iever een TR, zo gaat de boel snel offtopic

[ Voor 84% gewijzigd door twain4me op 26-02-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Knipperdeknip !

[ Voor 117% gewijzigd door Piddybull op 26-02-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
*knip* ook jij kan beter een TR aanmaken

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 26-02-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Deze gedachtengang kan ik niet volgen.

Je hebt nog lading in batterij na afgelopen nacht? Heb je er één? Die ene van mij was om 21:30 al leeg :+

Het is NOM, dus als hij kan bijdragen zal ie bijdragen. Of wil je de lading die er nu nog in zit terugleveren aan het net? :?
Naja een accu verlengd de afgifte periode van je zonnestroom op een laag vermogen.
Dus als je nog lading hebt, verwacht dat er meer zon vermogen later op de dag binnenkomt dan je laag vermogen (airco verwarming) gebruikt, dan is eerder die stroom gebruiken en later je zonnestroom opwekking teruglevering dempen door weer te laden wellicht een idee. Dit in een algoritme plakken kan waardevol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_73
  • Laatst online: 10-07 15:57
Vanmorgen update van de P1-meter ontvangen (6.0110). Kijken of het snel-schakel issue hiermee is opgelost. Maar met de zon vandaag wordt het 'helaas' geen hele goede test. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 07:09
Cardwizard schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Ik krijg dat maar niet aan de praat, voor zover ik kan zien heb ik geen kinderslot oid aan staan op de vaatwasser.
Ik selecteer nu een programma en druk op remote start en gooi de deur dicht, icoon van remote start wordt op de vloer geprojecteerd en na een paar minuten gaat de vaatwasser uit en in de energy app zie ik het volgende:

[Afbeelding]

Excuus voor even een zijspoor maar wou er even op inhaken
Je moet het schakelslot uitzetten dan kan je wel taken aanmaken. Mijn ervaring is wel dat wijzigen van vermogens niet lekker werkt dus ik gooi hem weg en maak dan een helemaal nieuwe.

Werkt nu perfect op een kacheltje gaat aan als er meer dan 1300 watt terug levering is. Batterijen schalen mooi terug

Net getest als je hem op bijv 2900 wat teruglevering zet dan zal hij dus in mijn geval eerste de batterijen opladen als je dat wenst :) omdat ik in mijn geval met 1600 oplaad als daar dan nog is 1300 bij komt zal hij pas de kachel in schakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door crryp op 26-02-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Naja een accu verlengd de afgifte periode van je zonnestroom op een laag vermogen.
Dus als je nog lading hebt, verwacht dat er meer zon vermogen later op de dag binnenkomt dan je laag vermogen (airco verwarming) gebruikt, dan is eerder die stroom gebruiken en later je zonnestroom opwekking teruglevering dempen door weer te laden wellicht een idee. Dit in een algoritme plakken kan waardevol zijn.
Dan moet je zelf je verbruik sturen. Je bedoelt dus eigenlijk een soort 'batterijtaak' in de EnergySaver in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Piddybull schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Ik heb het aangepast maar door uw actie blijft het probleem verder toenemen.
Gewoon on topic vroeg ik als laatste, net om dit soort trol gehalte te vermijden.
Tja, ik zie hele lange epistels over dingen die niet echt relevant zijn voor een stekkerklare thuisaccu.

Ondanks dat ik een DIY box met een Chinees BMS en een oerhollandse Victron omvormer echt leuk zou vinden, denken andere mensen hier in huis daar anders over.

Er zitten hier aardig wat mensen die enthousiast zijn, maar we zijn allemaal kritisch genoeg om te zien dat er ook beperkingen aan zitten. Leiders en volgers bestaan hier volgens mij ook niet echt op het forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Piddybull schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:39:
@JanHenk :
Ik was daar begonnen met vragen stellen en de omvormer die hier als zeer performant wordt omschreven en wellicht wel is na de nodige tijd die HW nam voor het ontwikkelen van hun product werd daar in twijfel getrokken.
Ik ga maar even op de inhoud verder. De omvormer van HomeWizard is geen superspeciale omvormer of zo. Hij werkt goed. Ik zie round-trip efficiency van 77-79% doorgaans. Dat is in de range die ze zelf hebben afgegeven. Maar wonderen kan het niet verrichten. Hopelijk wordt het nog iets beter, maar heel veel impact zal dat niet hebben.

Waar het verschil wordt gemaakt met andere mogelijke systemen, is in het concept zelf. De omvormers zijn (naast de capaciteit) schaalbaar. Als je vier batterijen hebt, heb je ook 4x een 800 watt omvormer. Of je nu 100 watt wil ontladen of 3200 watt wil opladen. Of alles daartussen. HomeWizard zorgt ervoor dat de beste efficiency wordt gekozen. Gezien het een NOM-systeem is, is dat best wel gewenst.

Als je alleen wenst te handelen, is dat niet van toegevoegde waarde; immers zal je dan altijd laden en ontladen op vol vermogen en dan kun je ook prima toe met één (stuk) grotere omvormer.

Eigenlijk moet je al een keuze maken in wat voor concept je het meeste geloofd. Waar voegt de thuisbatterij in jouw optiek waarde toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Ik ga maar even op de inhoud verder. De omvormer van HomeWizard is geen superspeciale omvormer of zo. Hij werkt goed. Ik zie round-trip efficiency van 77-79% doorgaans. Dat is in de range die ze zelf hebben afgegeven. Maar wonderen kan het niet verrichten. Hopelijk wordt het nog iets beter, maar heel veel impact zal dat niet hebben.

Waar het verschil wordt gemaakt met andere mogelijke systemen, is in het concept zelf. De omvormers zijn (naast de capaciteit) schaalbaar. Als je vier batterijen hebt, heb je ook 4x een 800 watt omvormer. Of je nu 100 watt wil ontladen of 3200 watt wil opladen. Of alles daartussen. HomeWizard zorgt ervoor dat de beste efficiency wordt gekozen. Gezien het een NOM-systeem is, is dat best wel gewenst.

Als je alleen wenst te handelen, is dat niet van toegevoegde waarde; immers zal je dan altijd laden en ontladen op vol vermogen en dan kun je ook prima toe met één (stuk) grotere omvormer.

Eigenlijk moet je al een keuze maken in wat voor concept je het meeste geloofd. Waar voegt de thuisbatterij in jouw optiek waarde toe?
Deze RTE, hoe heb je deze bepaald? Ik ging uit van 85%. Ben ik te optimistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Als je 1400/15/365,25 doet dan zie je dat je ongeveer (tov aanschafprijs) 0,25 euro per dag per batterij moet verdienen om break even te komen.

Zijn er mensen dit dit halen? Ik zit daar helaas nog onder.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 26-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Snap ik je niet helemaal goed? Maar dit is toch precies wat de batterij doet? Als deze in de ochtend nog lading over heeft, en je verbruik is groter dan de eventuele opwek van je zonnepanelen, dan trek je vermogen uit het net. En dan springt de batterij bij om dat te verminderen of te voorkomen. Dan is het toch niet relevant of er later op de dag wel of geen zon wordt verwacht?

[ Voor 0% gewijzigd door johndoe73 op 26-02-2025 11:06 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Deze RTE, hoe heb je deze bepaald? Ik ging uit van 85%. Ben ik te optimistisch?
Ik heb de batterij nu een maand. Ik heb nu gemiddeld 76% RTE. Door de batterij zelf gemeten.

Totaal energie import: 49,94 kWh.
Totaal energie export: 37,99 kWh.

De laatste dagen gaat het beter, dan kom ik tot 79% .

Voorlopig denk ik dat 85% RTE iets te optimistisch is. Ik wil echter nog niet te vroeg conclusies trekken; het zonnige seizoen moet nog aanbreken! 8)

edit:
Terugverdienen doe ik hem voorlopig nog niet, ga ik van uit. De afschaffing salderingregeling moet dit wel mogelijk maken :P

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 26-02-2025 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:51
Knoop doorgehakt en besteld. Levering is pas in mei en dat geeft mij de mogelijkheid om te kijken naar plek waar ik hem ga neerzetten. Op dit moment denk ik aan de meterkast. Deze is recentelijk up to date gemaakt inclusief stopcontact van 2x 4 aansluitingen. 6 daarvan worden gebruikt voor de diverse hubs dus nog 2 over zodat het aansluiten van de batterij geen issue hoeft te zijn.
Wel zit ik een beetje met de temperatuur in de meterkast. Ik heb stadsverwarming welke binnenkomt in de meterkast. Deze is dus nooit koud. Ik heb nu even gemeten en het is rond de 25 graden boven in de kast. Ik ben plan de batterij bovenin de meterkast te plaatsen maar wat doet dat met de temperatuur? Is dit een goede plek of moet ik toch op zoek naar een minder warme plek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
chippie777 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Knoop doorgehakt en besteld. Levering is pas in mei en dat geeft mij de mogelijkheid om te kijken naar plek waar ik hem ga neerzetten. Op dit moment denk ik aan de meterkast. Deze is recentelijk up to date gemaakt inclusief stopcontact van 2x 4 aansluitingen. 6 daarvan worden gebruikt voor de diverse hubs dus nog 2 over zodat het aansluiten van de batterij geen issue hoeft te zijn.
Wel zit ik een beetje met de temperatuur in de meterkast. Ik heb stadsverwarming welke binnenkomt in de meterkast. Deze is dus nooit koud. Ik heb nu even gemeten en het is rond de 25 graden boven in de kast. Ik ben plan de batterij bovenin de meterkast te plaatsen maar wat doet dat met de temperatuur? Is dit een goede plek of moet ik toch op zoek naar een minder warme plek?
Het lijkt er op dat het daar dan te warm gaat worden. Maar het mooie van deze accu is dat je hem altijd nog kunt verplaatsten als dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Ik heb de batterij nu een maand. Ik heb nu gemiddeld 76% RTE. Door de batterij zelf gemeten.

Totaal energie import: 49,94 kWh.
Totaal energie export: 37,99 kWh.

De laatste dagen gaat het beter, dan kom ik tot 79% .

Voorlopig denk ik dat 85% RTE iets te optimistisch is. Ik wil echter nog niet te vroeg conclusies trekken; het zonnige seizoen moet nog aanbreken! 8)

edit:
Terugverdienen doe ik hem voorlopig nog niet, ga ik van uit. De afschaffing salderingregeling moet dit wel mogelijk maken :P
En dit bepaal je pas nadat de batterij dan helemaal leeg is? Anders klopt de export niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Volgens mij is de eis van HW om 10 cm aan de zijkant en 50 er boven vrij te laten.
Natuurlijk zal een heel gesloten meterkast wel een dingetje zijn, dus een flink rooster onder+boven en ventilatoren boven toevoegen zou ik als minimum maatregelen nemen.
Aangezien je stadsverwarming hebt, verwacht ik geen gasaansluiting. Dat maakt het meteen een stuk veiliger.

je kan eventueel nog kijken voor een brandwerende deur voor de meterkast (of brandwerende gipsvezelplaat aan de binnenkant monteren).
Als je de mogelijkheid hebt om direct naar buiten te ventileren dan is dat helemaal handig.

De kans dat er iets mis gaat is zeer klein, maar met goede ventilatie en een brandveilige ombouw kan je de gevolgen enorm beperken in het onwaarschijnlijke geval dat er toch iets gebeurt, ook als de oorzaak heel ergens anders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:13:
[...]

En dit bepaal je pas nadat de batterij dan helemaal leeg is? Anders klopt de export niet.
Cijfers zijn van vanochtend vroeg, toen de batterij leeg was ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:03
Op dit moment denk ik aan de meterkast.
In de TS staan ook de specificaties. Daar staat als optimaal tot 30 graden.

Meterkasten zitten vaak bij de voordeur. Is dat bij jou ook het geval? Ik zou 'm daar dan in verband met de vluchtroute niet plaatsen.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alwind
Dat gedoe over brand wordt wel vermoeiend hoor. Laatste brand waar ik naar toe moest kwam door een vaatwasser. Ik neem aan dat niemand van jullie de vaatwasser aan zet en er dan met een brandblusser naast blijft zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door alwind op 26-02-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:51
@alwind Het is inderdaad handig dat je de batterij eenvoudig kunt verplaatsen.
@netappie Ik heb inderdaad geen gasaansluiting. Meterkast zit naast de voordeur en zou dus een ventilatie naar buiten kunnen maken. De meterkast is verder vrij eenvoudig maar de ventilatie aan de bovenkant is zeer beperkt als ik het wat beter bekijk, misschien moet ik daar eerst eens wat aan doen?
@Vahalis HW geeft inderdaad aan dat de batterij optimaal werkt tot 30 graden, goed om rekening mee te houden.
Meterkast is voorzien van rookmelder en in principe is er wel een plek te creëren die voldoet aan de juiste vrije ruimte rondom de batterij. Blijft de omgevingstemperatuur over.

Ik ga nog eens goed in huis kijken waar ik hem nog meer kwijt zou kunnen, schuur is geen optie want daar komt het onder nul in de winter. Op zolder zou kunnen heb daar slechts 1 geaard stopcontact dus moet eens kijken of dat een optie is.

Maar zoals hierboven al is aangegeven, de batterij is eenvoudig te verplaatsen dus ik zou kunnen beginnen met de meterkast en blijkt dat dat toch niet ideal is ivm de temperatuur dan zou hij naar zolder kunnen.
Maar goed ik heb nog even voor ik de batterij in huis heb dus kan er nog goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 04-10 19:59
@HomeWizard_NL zijn er eigenlijk ergens changelogs te vinden van verschillende FW updates? niet alleen van de thuisbatterij specifiek, maar bijv ook van de P1 meter, de sockets en de rest? ik heb veel van jullie producten, maar ook veel verschillende software / firmware versies.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jdg556
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-09 16:01
Het lijkt dat de maart batch geleverd gaat worden:
Jouw Plug-In Battery staat klaar!
Goed nieuws! Je Plug-In Battery wacht op je.
Na afronding van je bestelling zetten we alles in gang zodat je batterij zo snel mogelijk wordt bezorgd.

Bericht met betaal link gekregen van HW vandaag om 11:22.
Batterij besteld op 25 juni 16:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27
Ik ook blij! Mijn defecte accu wordt vanmiddag omgeruild en ik heb mijn Mixergy tank zo weten af te stellen dat deze nu heel lief samenwerkt met de HomeWizard batterij.

#gratisdouchevanavond :D

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:13
@chippie777
Ik had ook aanvankelijk het plan om de batterijen in de groepenkast te plaatsen. Deze is 260 cm hoog en 70 bij 35 cm2 vloeroppervlak en de temperatuur is met de huidige elektronica erin constant op 25-26 graden, zoals bij jou.
Ik heb twee batterijen besteld, en als ik aanneem dat de RTE ook bij mij maximaal 80% zal zijn verlies ik dus per cyclus ruim 1 kWh aan warmte, die de fans de kleine ruimte inblazen, en dat is per cyclus. Op een zomerdag met wisselende bewolking en wat zwaardere verbruikers denk ik dat 2 cycli niet onmogelijk is. Dus dan ruim 2 kWh warmte ontwikkeling op zo’n dag.
Ik heb dat plan dus afgeblazen, maar als je alles hebt liggen in je groepenkast kun je het proberen en de temperatuur goed in de gaten houden.
Ben benieuwd.
Succes.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markldj
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 20:48
Hier de betaallink zojuist ontvangen. :)
Bestelling was geplaats op 25-06-2024 om 18:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
dan knip ik het zelf wel !

[ Voor 94% gewijzigd door Piddybull op 26-02-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MacD007 ik heb de opmerking en link verwijzing naar de website van Homewizard aangaande aansluiten van meedere batterijen opgenomen in de TS.
@peterbier je gaf aan dit niet te doen. Die begreep ik even niet. Ik mag er als klant denk ik wel vanuit gaan dat een leverancier van een batterij kan aangeven hoe zijn product wel of niet aangesloten mag worden. Ik weet niet of je op hetzelfde doelt.
@JanHenk ik ga eens aan de gang met die bat_sim. Ik had gezien dat idd er al een HW Batterij was ingebakken. Beetje enthousiast die 95% idd. Even kijken of ik dat wijzigen kan en waar.
@Henkoes De RTE hier is rond de 76,4% vanaf het moment dat ik de batterij heb. Er is al een goede 50 kWh geladen. Ik ben wel benieuwd hoe @JanHenk hem naar 79 heeft gekregen? Volle bak alles?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:58:
@Henkoes De RTE hier is rond de 76,4% vanaf het moment dat ik de batterij heb. Er is al een goede 50 kWh geladen. Ik ben wel benieuwd hoe @JanHenk hem naar 79 heeft gekregen? Volle bak alles?
Meet je met Energy Socket? Ik pak gewoon de waardes van de batterij zelf, mijn vermoeden is dat die betrouwbaarder zijn.

Ik doe niks bijzonders. Maar moet er wel bij zeggen dat ons stand-by verbruik aardig hoog is (zo’n 250W) plus hij is in de avonduren steeds aan het ontladen met de TV aan etc. Dus op relatief hoog vermogen. Misschien dat ik daar net wat winst pak qua efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 10:38
Vraagje aan de mensen hier of HomeWizard:
Is de batterij iets efficiënter wanneer die hogere laad percentages/wattages kan behalen?
Mijn batterij is qua laden nog niet voorbij de 44% gekomen maar zit daar nog helaas vaak ver onder. Dit komt mede door een dak dat de panelen op West heeft liggen (3300wp) en een warmtepomp dat nóg veel stroom opslobbert omdat het nog relatief koud is.

Zodoende heeft de batterij bij mij totaal 8,8kWh geladen sinds ik hem heb (15 Februari) en 6,2kWh ontladen.
Dus zo'n 30% verlies. Geen drama, maar puur een vraag uit interesse. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Meet je met Energy Socket? Ik pak gewoon de waardes van de batterij zelf, mijn vermoeden is dat die betrouwbaarder zijn.

Ik doe niks bijzonders. Maar moet er wel bij zeggen dat ons stand-by verbruik aardig hoog is (zo’n 250W) plus hij is in de avonduren steeds aan het ontladen met de TV aan etc. Dus op relatief hoog vermogen. Misschien dat ik daar net wat winst pak qua efficiëntie.
Nee niet met socket. Ik pak de batterij waarden. Ahh dus ik moet gewoon extra zooi aanzetten haha. Begin van de avond halen wij die 250 Watt ook wel. Dit is wel met TV aan. Wat zou ik graag zelf eens een beetje klooien met XOM. Zo kun je stabiel op een bepaalde waarde laden en ontladen. Meten dan dus ook :-)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
LongTimeAgo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:09:
Vraagje aan de mensen hier of HomeWizard:
Is de batterij iets efficiënter wanneer die hogere laad percentages/wattages kan behalen?
Mijn batterij is qua laden nog niet voorbij de 44% gekomen maar zit daar nog helaas vaak ver onder. Dit komt mede door een dak dat de panelen op West heeft liggen (3300wp) en een warmtepomp dat nóg veel stroom opslobbert omdat het nog relatief koud is.

Zodoende heeft de batterij bij mij totaal 8,8kWh geladen sinds ik hem heb (15 Februari) en 6,2kWh ontladen.
Dus zo'n 30% verlies. Geen drama, maar puur een vraag uit interesse. ;)
Hou in gedachten dat je last gaat krijgen (of al hebt) van SOC drift omdat de batterij niet vol raakt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
asing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Hou in gedachten dat je last gaat krijgen (of al hebt) van SOC drift omdat de batterij niet vol raakt.
Dit zal van de zomer wel lukken, dat vol krijgen. Immers, de warmtepomp zal minimaal/niet draaien (tenzij ik hem specifiek voor koelen ga gebruiken, maar dat zal écht minimaal zijn).
Moet ik hem daar voor wel even preventief een keertje handmatig volladen?
Na hoeveel cycli aan niet-volgelopen batterij cycles kan SOC drift bij dit soort batterijen ontstaan?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Je kunt de RTE binnen bat_sim gewoon aanpassen. Ik heb die op 77% gezet. Dan hoef ik vlgs mij de batterijcapaciteit niet te wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Dit zal van de zomer wel lukken, dat vol krijgen. Immers, de warmtepomp zal minimaal/niet draaien (tenzij ik hem specifiek voor koelen ga gebruiken, maar dat zal écht minimaal zijn).
Na hoeveel cycli aan niet-volgelopen batterij cycles kan SOC drift bij dit soort batterijen ontstaan?
Ik heb het 1x gehad nadat hij volledig ontladen was, ondanks dat hij tot 100% was opgeladen. Dit lost zich vanzelf op tot nu toe hier. Hij was iets te ver gegaan met ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 26-02-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
[...]

Tesla (LFP accu) adviseert minstens 1 keer per week tot 100% te laden om te zorgen dat je range berekening nog blijft kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ah mooi, dan zal ik hem binnenkort even snachts volledig laten opladen met het daltarief.
Dank allen voor de snelle antwoorden. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
asing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Tesla (LFP accu) adviseert minstens 1 keer per week tot 100% te laden om te zorgen dat je range berekening nog blijft kloppen.
Een correcte SOC is natuurlijk belangrijk als je wilt weten hoe ver je kan komen.

@LongTimeAgo Ik denk dat de accu een keertje per maand vol laden wel genoeg is voor top balancing.

Als je nooit de 100% raakt waardoor de SoC gaat driften dan zou ik mij niet te druk maken, Het doel is immers om zo veel mogelijkk energie in huis te gebruiken, dus als alles een warmtepomp in gaat met 400% rendement dan is dat beter dan een accu in met 75% rendement om een tellertje goed te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:35
[...]

Drift van de SOC vind altijd plaats, handmatig volladen is niet nodig, als het straks iets warmer en de dagen langer, komt de accu ws wel elke dag vol.
Hier 3 accu's in gebruik (geen HW die komt binnen kort) deze winter soms meer dan een maand voordat ik alle accu's weer eens vol had gehad.
Met je Tesla is het belangrijker dat je een juiste SOC hebt, je wilt wel thuis komen. Maar voor je HW accu maakt het niets uit. als de accu onverwachts leeg is gaat alles in je huis houden gewoon door met stroom uit het net. ( je merkt er niets van >:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• batopilas
  • Laatst online: 26-02 14:24
Is de Duravolt Plug-in Thuisbatterij van 5,12 kWh geen interessantere optie gezien je voor de helft van de extra prijs dubbel zoveel opslagcapaciteit krijgt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
batopilas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:40:
Is de Duravolt Plug-in Thuisbatterij van 5,12 kWh geen interessantere optie gezien je voor de helft van de extra prijs dubbel zoveel opslagcapaciteit krijgt?
Beetje off-topic maar die heeft meer verlies bij lage belasting, meer kinderziektes en 5,12 kWh is niet 2x zo veel als 2,7 kWh. Daarnaast krijg je er ook een gratis hernia bij als die naar zolder moet 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
De Duravolt aka Marstek. Er is een apart topic voor. Er zijn ook genoeg filmpjes op youtube te vinden. Ketel Klets heeft er 2, en dit is wat je moet doen om het ding in HomeAssistant te krijgen.

Ik ben blij met mijn HW batterijen :+ . Nuff said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Je kunt de RTE binnen bat_sim gewoon aanpassen. Ik heb die op 77% gezet. Dan hoef ik vlgs mij de batterijcapaciteit niet te wijzigen.
Hoeveel energie gaat er bij jou in als je hem van 0 naar 100% in één streep doet opladen? Dat is meer dan de 2,7 kWh wat de batterij kan opslaan, toch? Er is immers ook omzettingsverlies bij het laden.

De "handmatig laden" stand deed het recent bij mij niet meer helaas, anders had ik het kunnen testen. Ik kwam op zo'n 2,9 kWh energie in.

De energie die er in gaat kun je in de simulator opnemen als 'capaciteit' (virtueel). Immers rekent hij het totale omzettingsverlies pas toe bij ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Anker geeft aan dat je hun LFP powerstation accu elke 3 maanden moet opladen naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-10 11:02
Dit zijn de curves van de sessy batterij, misschien wil homewizzard deze ook wel delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSCKNLGAY6TJXM-_3nBPWWKxSI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSymQ68WziGZ8FSTusEPJKFd.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuIWpB6E5uqtFlSSfqVS6nu-ul0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/epOPpDXNzV56FNiWeBGgBMPq.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
rob987 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:05:
Dit zijn de curves van de sessy batterij, misschien wil homewizzard deze ook wel delen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ouch, bij 10% voor NOM zou dat niet best zijn bij mij.

Dit is als het goed is nog zonder de overhead van het werkend houden van de accu (BMS, wifi, monitoring, top balancing), dus ik weet niet of het zich heel gemakkelijk laat vertalen naar de werkelijke RTE.

Bij Enphase schermen ze ook met fantastisch rendement, maar ik las dat de parasitic loss van het draaiend houden daar gigantisch is.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 26-02-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
netappie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Ouch, bij 10% voor NOM zou dat niet best zijn bij mij.

Dit is als het goed is nog zonder de overhead van het werkend houden van de accu (BMS, wifi, monitoring, top balancing), dus ik weet niet of het zich heel gemakkelijk laat vertalen naar de werkelijke RTE.

Bij Enphase schermen ze ook met fantastisch rendement, maar ik las dat de parasitic loss van het draaiend houden daar gigantisch is.
Klopt. En hij ontlaad met 1700W dus ik zou vrij vaak bij sessy <10% komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:54:
[...]

Hoeveel energie gaat er bij jou in als je hem van 0 naar 100% in één streep doet opladen? Dat is meer dan de 2,7 kWh wat de batterij kan opslaan, toch? Er is immers ook omzettingsverlies bij het laden.

De "handmatig laden" stand deed het recent bij mij niet meer helaas, anders had ik het kunnen testen. Ik kwam op zo'n 2,9 kWh energie in.

De energie die er in gaat kun je in de simulator opnemen als 'capaciteit' (virtueel). Immers rekent hij het totale omzettingsverlies pas toe bij ontladen.
Goeie vraag. Kan ik (nog) geen antwoord op geven. Ik ga dr even op letten. Als hij het toch bij ontladen pas berekend dan hoop ik even op een mooie dag binnenkort. Handmatig kan ik ook proberen of dat hier nog wel lukt. Hij gaat vandaag niet volkomen gok ik middels de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rob987 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook ik ben daar heel benieuwd naar en hopelijk wordt die info beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
<knip> Hier offtopic, commentaar mag per DM naar de betreffende mod of in het feedback topic

[ Voor 142% gewijzigd door Septillion op 26-02-2025 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ook 10x zoveel ellende. Als je die erbij accepteerd een prima keus 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:22:
[...]
Hij gaat vandaag niet volkomen gok ik middels de zon.
Ik heb mijn echte én mijn virtuele tweede (:+) inmiddels nokvol en de auto staat ook nog rustig te laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:26
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Ik heb mijn echte én mijn virtuele tweede (:+) inmiddels nokvol en de auto staat ook nog rustig te laden :P
Hier moment van schrijven staat batterij op te laden en in voor 62% geladen en lever nu ook nog voor 1100W terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Batterij 1 zit zo goed als vol. Batterij 2 is net omgewisseld en die staat ook te tappen. Dan heb ik nog een boiler van 150 liter op zonnestroom en die pakte ook al 4.4kWh en is 45% vol. Let wel, die moest vanaf 0 beginnen want stond al 2 maanden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 14:07
Ben benieuwd. Pre-order geplaatst op 28 juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
1 batterij geeft bij mij 4 graden opwarming in de meterkast bij 0 graden buiten en een full max oplaad en ontlaad run achterelkaar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
asing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:00:
Batterij 1 zit zo goed als vol. Batterij 2 is net omgewisseld en die staat ook te tappen. Dan heb ik nog een boiler van 150 liter op zonnestroom en die pakte ook al 4.4kWh en is 45% vol. Let wel, die moest vanaf 0 beginnen want stond al 2 maanden uit.
Tijd voor een WPboiler, ik warm 200 liter op met 2.5 kWh gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 15-09 11:26
HE1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:10:
[...]

Dit had ik al een jaar geleden gevraagd/voorgesteld aan HW, de grafieken kunnen ZOVEEL beter op veel vlakken, zeker als je de app op de ipad gebruikt.

nooit reactie op gekomen van HW of een tweaker hier.
Welke grafiekwaarden zou ik moeten optellen of aftrekken om het juiste eigen gebruik nog te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
dotternetta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Tijd voor een WPboiler, ik warm 200 liter op met 2.5 kWh gemiddeld
Ik heb daar bewust niet voor gekozen :) .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-10 07:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45GX33TzNMdT7kc8Dadghn_DSDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPubbao2pqhXr5czTjgj8Us1.jpg?f=fotoalbum_large

Met dank aan @mrme12345 voor de inspiratie de google hub te gebruiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:17
Ook maar een pre order geplaatst voor een accu, We wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
Tís 15.30 en beide accu's zijn vol. Van een heldere zonnige dag, paar wolken en eind februari.
De accu's waren vannacht om 2 uur leeg, we begonnen met 75% geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik ben aan het rekenen en twijfel of het in mijn geval uit kan. Ik neem nu jaarlijks 775 kWh van het net af en lever 3000 kWh terug. In de zomer heb ik geen 2,7 kWh nodig voor avond en nachtgebruik, ongeveer 1-1,5 kWh per nacht. In de donkere helft van het jaar kan ik de accu grotendeels leegtrekken mits de dag voldoende zonnig is geweest. Het is een beetje koffiedik kijken maar mijn best guess is dat ik 50-60% van de afname via de accu kan verminderen.

Als ik uit ga van 450 kWh minder afnemen en 500 kWh gemiste teruglevering en netto tarieven van 30 en 3 cent dan kom ik uit op 120 euro per jaar besparing. De tvt is daarmee 11,5 jaar en dat vind ik toch fors.

Zie ik iets over het hoofd of klopt dit wel ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
crryp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:29:
[Afbeelding]

Met dank aan @mrme12345 voor de inspiratie de google hub te gebruiken!
Als je dat apparaat hebt liggen is het een leuk projectje!

Voor de geïnteresseerden:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:27
In de zomer je huis gaan koelen, dat levert comfort op. En dan met een investering in accu's ipv inkopen en afwachten hoeveel je daar voor moet betalen.
Hoe meer accu's, hoe langer je de meter op nul kunt houden.

Alleen naar geld kijken is IMHO te kortzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Afas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:31:
Ik ben aan het rekenen en twijfel of het in mijn geval uit kan. Ik neem nu jaarlijks 775 kWh van het net af en lever 3000 kWh terug. In de zomer heb ik geen 2,7 kWh nodig voor avond en nachtgebruik, ongeveer 1-1,5 kWh per nacht. In de donkere helft van het jaar kan ik de accu grotendeels leegtrekken mits de dag voldoende zonnig is geweest. Het is een beetje koffiedik kijken maar mijn best guess is dat ik 50-60% van de afname via de accu kan verminderen.

Als ik uit ga van 450 kWh minder afnemen en 500 kWh gemiste teruglevering en netto tarieven van 30 en 3 cent dan kom ik uit op 120 euro per jaar besparing. De tvt is daarmee 11,5 jaar en dat vind ik toch fors.

Je ziet de oplaad/ontlaad verliezen over het hoofd. Je moet er ongeveer 20% van af halen.
Ook kan je pieken boven de 800watt niet meerekenen.

Ik vind 11jaar veeeeel te lang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Er zijn in dit en het vorige deel al heel veel rendement berekeningen voorbij gekomen. Zowel optimistich als het tegenovergestelde. Maar als je van dat alles een soort van gemiddelde neemt dan is de conclusie dat het mogelijk is om tijdens de levensduur (ca 15 jaar) 1 batterij terug te verdienen, 2 wordt al onwaarschijnlijk en meer kan je wel vergeten. Vergeet bovendien niet dat tot 01-01-2027 er nog steeds gesaldeerd kan worden.

Dus als je beweegreden voor de aanschaf financieel is zou ik zeker nog 2 jaar wachten en dan eens opnieuw kijken wat de prijzen van stroom en batterijen zijn en of er dan en beter financieel plaatje is.

Doe je het uit hobby of voor het klimaat , dan zul je zelf de vraag moeten beantwoorden hoeveel geld je daar aan uit wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Je ziet de oplaad/ontlaad verliezen over het hoofd. Je moet er ongeveer 20% van af halen.
Ook kan je pieken boven de 800watt niet meerekenen.

Ik vind 11jaar veeeeel te lang.
Ik houd rekening met 10% verlies, daarom ga ik uit van 450 kWh minder verbruik en 500 kWh minder opwek. De pieken is een van de redenen waarom ik vermoed dat maximaal 50-60 % in mijn geval haalbaar is, zeker in het najaar en de winter houd je o.a. tijdens het koken flink wat restverbruik.

De TVT valt mij ook tegen, daarom hier de post met vraag of ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
Afas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:47:
[...]

Ik houd rekening met 10% verlies, daarom ga ik uit van 450 kWh minder verbruik en 500 kWh minder opwek. De pieken is een van de redenen waarom ik vermoed dat maximaal 50-60 % in mijn geval haalbaar is, zeker in het najaar en de winter houd je o.a. tijdens het koken flink wat restverbruik.

De TVT valt mij ook tegen, daarom hier de post met vraag of ik iets over het hoofd zie.
20% verlies is al optimistisch heb ik gemerkt van metingen die hier gedeeld zijn. 10% is niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:52:
[...]

1e vol. De virtuele 2 kWh. Wat heb jij aan Wp liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:35:
[...]

We zien tweakers niet als een klantenservice kanaal. Daarvoor hebben we een klantenservice. Over eventuele onderdelen en waar deze gemaakt kan ik geen antwoord geven.
kijk, mijn BMW blijkt ook niet geheel duits te zijn, pas kwam ik bij een terugroepactie er ook achter dat onderdelen uit Japan en Zuid-Korea kwamen en de vervangende onderdelen ook uit verwegistaan kwamen.
Daar is dus ook niets mis mee en ik snap ook dat een bedrijf daar niet volledig transparant hoeft te zijn. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens een horloge geprobeerd? Swiss made? In Zwitserland in elkaar geknutseld ja. <+:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ja, ten eerste vergeet je de saldering. en met 1-1,5 kWh sluipverbruik in de avond/nacht vrees ik dat zelfs de batterij die je wel met 2,7 kWh gaat laden, echter door RTE (verliezen tijdens AC-DC en dan weer DC-AC omzetting) krijg je die 2,7 kWh er dus niet meer uit, een RTE (op basis van de huidige beschikbare info hier op dit topic) komt uit op circa 25% (+/- 5%). dus blijft er circa 2,1 kWh over wat je kunt gebruiken.

In jou geval betekend dat echter dat ipv een gemiddeld 250 dagen gebruik (optimisch gerekend incl. je laag sluipverbruik) dit effectief tussen 125 en 175 dagen gebruik betekend.
dus als we van 175 dagen uitgaan met 2,1 kWh = circa 370 kWh minder afnemen, dat is bijna 20% minder dan je eigen berekening.
Ook je gemiste teruglevering van 500 kWh zal verminderen naar circa 470 kWh.
tijdens de donkere dagen van het jaar zul je merken dat in deze tijd van het jaar je stroomverbruik hoger is en in de meeste gevallen al je laage zonneopbrengst eigenlijk direct door je huis verbruikt gaat worden (daarom ook die slechts 250 dagen effectief gebruik) en dus nagenoeg geen kWh richting je batterij zal gaan.
Dat heeft ook een in 2024 uitgevoerde simulatie onderstreept, waarbij ik zelf niet eens met 8 kWp PV systeem aan slechts 225 dagen effectief kwam. in de maanden november en december kon ik slechts enkele dagen de batterij den dele opladen, zelfs onvoldoende om de volgende dag te gaan halen.
Ik vrees dat zelf je 11,5 jaar te optimistisch zal zijn, een berekening meer richting 15 jaar (= technische levensduur) is eerder denkbaar. de oorzaak ligt eigenlijk mn door je laag verbruik. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Henkoes schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Verschil in netto capaciteit is nieuw voor mij en gooit klein beetje roet in het eten.

Wat zijn de terugverdientijden van anderen?
Wellicht goed om de TS dan even te lezen. Daar staat de nodige info mbt de batterij. We houden deze ook actief bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
De betaal-link is vanmiddag binnengekomen.
Gaan we dadelijk voldoen.
Vandaag zou ik ze met gemak alle drie volgekregen hebben en niet alles nodig voor de nacht (ca 50%).
Morgen zijn de vooruitzichten minder kwa zon, dus het overschot na vandaag en vannacht had morgen weer meegenomen kunnen worden.

Ze zullen hier in ieder geval warm worden onthaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Vale Ouwe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:52:
De betaal-link is vanmiddag binnengekomen.
Gaan we dadelijk voldoen.
Vandaag zou ik ze met gemak alle drie volgekregen hebben en niet alles nodig voor de nacht (ca 50%).
Morgen zijn de vooruitzichten minder kwa zon, dus het overschot na vandaag en vannacht had morgen weer meegenomen kunnen worden.

Ze zullen hier in ieder geval warm worden onthaald.
Is jouw terugverdientijd van 3 units wel redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
MacD007 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Ja, ten eerste vergeet je de saldering. en met 1-1,5 kWh sluipverbruik in de avond/nacht vrees ik dat zelfs de batterij die je wel met 2,7 kWh gaat laden, echter door RTE (verliezen tijdens AC-DC en dan weer DC-AC omzetting) krijg je die 2,7 kWh er dus niet meer uit, een RTE (op basis van de huidige beschikbare info hier op dit topic) komt uit op circa 25% (+/- 5%). dus blijft er circa 2,1 kWh over wat je kunt gebruiken.

In jou geval betekend dat echter dat ipv een gemiddeld 250 dagen gebruik (optimisch gerekend incl. je laag sluipverbruik) dit effectief tussen 125 en 175 dagen gebruik betekend.
dus als we van 175 dagen uitgaan met 2,1 kWh = circa 370 kWh minder afnemen, dat is bijna 20% minder dan je eigen berekening.
Ook je gemiste teruglevering van 500 kWh zal verminderen naar circa 470 kWh.
tijdens de donkere dagen van het jaar zul je merken dat in deze tijd van het jaar je stroomverbruik hoger is en in de meeste gevallen al je laage zonneopbrengst eigenlijk direct door je huis verbruikt gaat worden (daarom ook die slechts 250 dagen effectief gebruik) en dus nagenoeg geen kWh richting je batterij zal gaan.
Dat heeft ook een in 2024 uitgevoerde simulatie onderstreept, waarbij ik zelf niet eens met 8 kWp PV systeem aan slechts 225 dagen effectief kwam. in de maanden november en december kon ik slechts enkele dagen de batterij den dele opladen, zelfs onvoldoende om de volgende dag te gaan halen.
Ik vrees dat zelf je 11,5 jaar te optimistisch zal zijn, een berekening meer richting 15 jaar (= technische levensduur) is eerder denkbaar. de oorzaak ligt eigenlijk mn door je laag verbruik. _/-\o_
Ik heb ook 1,5kwh sluipverbruik (ruw inschatting)

1,5 x de 0,12 spread incl belasting minus kosten * 365,25 geeft 65,745 eur per jaar besparing.

22,21 jaar terugverdientijd. :S

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Ik heb ook 1,5kwh sluipverbruik (ruw inschatting)

1,5 x de 0,12 spread incl belasting minus kosten * 365,25 geeft 65,745 eur per jaar besparing.

22,21 jaar terugverdientijd. :S
Je moet het met salderen erop niet doen voor financieel gewin. Mezelf ook suf gerekend. Gewoon niet haalbaar. Voor de hobby. Ervaring opdoen met een thuidbatterij leuk. Als je echt gaat voor terugverdienen........ wacht dan tot salderen eraf is. Reken dan nog een x met de prijzen van dan. Mooier dan dit maken gaat denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Wat is redelijk?

Ik heb een vast contract zonder terugleverkosten tot oktober 2026.
Dus er is geen enkele noodzaak voor dit moment.

Maar ik verwacht dat er vanalles gaat veranderen en houd graag zelf (zoveel als mogelijk) de regie.
Hier, voor in het geval van nodig, een klein aggragaat (twee zelfs), waar we ten alle tijden mee verder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:10:
Wat is redelijk?

Ik heb een vast contract zonder terugleverkosten tot oktober 2026.
Dus er is geen enkele noodzaak voor dit moment.

Maar ik verwacht dat er vanalles gaat veranderen en houd graag zelf (zoveel als mogelijk) de regie.
Hier, voor in het geval van nodig, een klein aggragaat (twee zelfs), waar we ten alle tijden mee verder kunnen.
Dan zeker niks doen nog. Ik betaal een boete. Ideaal nog zo zonder boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04:05
Tvt is voor mij nooit een onderdeel geweest in de beslissing om een PIB te nemen.
Vind het zelf gewoon leuk om te zien dat ik een hoop dagen per jaar ‘zelfvoorzienend’ ben, en me niet ‘druk’ hoef te maken wanneer wat aangezet moet worden. Dat gevoel is voor mij die investering wel waard, moet zowiezo nog zien of ik over 15 jaar nog op deze aardkloot rondloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Even een technische vraag, ik heb een HomeWizzard P1 Meter en een HomeWizzard P1 Splitter gekocht omdat ik mijn Youseless LS-120 ook wil blijven uitlezen aangezien ik deze voor de zonnepanelen gebruik. Mijn vraag, kan ik gewoon standaard RJ 11 kabeltjes gebruiken om ze met elkaar te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:02
Splitter in je p1, youless in je splitter en je homewizard?

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
Justin2000 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:25:
Splitter in je p1, youless in je splitter en je homewizard?
Heb ik het verkeerd geformuleerd? Boedoeling is Youless en Homewizzard P1 ia de splitter en dan splitter verbinden met slimme meter. Dat is de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:50
Vraagje aan de electra experts hier: ik heb op dit moment de accu in een stopcontact die uiteindelijk naar fase 1 gaat. Nu valt het me op dat het voltage op die fase inzakt als de zon onder is; overdag is het vrolijk rond de 240V, maar in de avond kakt het in naar 220-225V. Fase 2 blijft wel boven de 232V bijvoorbeeld.

Is het voor het rendement nog aantrekkelijk(er) om de accu aan te sluiten op de fase met het hoogste voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:29
ManS-H schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Heb ik het verkeerd geformuleerd? Boedoeling is Youless en Homewizzard P1 ia de splitter en dan splitter verbinden met slimme meter. Dat is de bedoeling
Werkt prima hier. Wel met RJ12 kabels :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:05:
[...]

Je moet het met salderen erop niet doen voor financieel gewin. Mezelf ook suf gerekend. Gewoon niet haalbaar. Voor de hobby. Ervaring opdoen met een thuidbatterij leuk. Als je echt gaat voor terugverdienen........ wacht dan tot salderen eraf is. Reken dan nog een x met de prijzen van dan. Mooier dan dit maken gaat denk ik niet.
Dit is berekend zonder saldering. 10 cent belasting. 4 cent per kwh spread winstboverdag/avond maar 2 cent per kwh kosten onbalans leverancier.
Pagina: 1 ... 32 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.