Die mail heb ik vorige week dinsdag ook ontvangen.
Dus lang kan het niet meer duren
.
Dus lang kan het niet meer duren
Ik vroeg me inderdaad vanmorgen hetzelfde af, het is nu al een tijdje still met mensen die hem ontvangen hebben. @HomeWizard_NL kan je hier iets over zeggen?ErwinW73 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:58:
Ik ben nog steeds in afwachting van de betaallink voor mijn batterij (besteld op 26-06 13:09, zit in de maart batch), echter is het momenteel vrij stil hier over leveringen 😂. Er wordt toch nog wel uitgeleverd🤔
HomeWizard heeft hier al eens aangegeven dat zonnetaken van uit hun app voorgaan op het laden van de batterij. Direct verbruik is namelijk voordeliger dan verbruik via (laden en ontladen van) de batterij.ErwinW73 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:58:
Ik heb wel een vraag, die ik volgens mij niet kan terugvinden in dit forum.
In mijn homewizard app heb ik een EnergySaver taak aangemaakt voor de vaatwasser.
Bij genoeg zonne-energie gaat de vaatwasser draaien.
Hoe gaat deze taak zich houden als er een batterij is aangesloten? De batterij gaat bij een beetje terug levering laden. Gaat de taak dan pas draaien als er genoeg zonne-energie is boven op het laden van de batterij is, of krijgt de taak voorrang op het laden van de batterij?
En in het vervolg hierop, gaat de taak ook draaien als je (bv een volle batterij hebt) en er is met batterij + zonne-energie genoeg om de taak te starten, gaat de taak dan ook draaien.
Of staat de batterij volledig buiten deze taak?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik krijg dat maar niet aan de praat, voor zover ik kan zien heb ik geen kinderslot oid aan staan op de vaatwasser.ErwinW73 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:58:
Ik heb wel een vraag, die ik volgens mij niet kan terugvinden in dit forum.
In mijn homewizard app heb ik een EnergySaver taak aangemaakt voor de vaatwasser.
Bij genoeg zonne-energie gaat de vaatwasser draaien.
Hoe gaat deze taak zich houden als er een batterij is aangesloten? De batterij gaat bij een beetje terug levering laden. Gaat de taak dan pas draaien als er genoeg zonne-energie is boven op het laden van de batterij is, of krijgt de taak voorrang op het laden van de batterij?
En in het vervolg hierop, gaat de taak ook draaien als je (bv een volle batterij hebt) en er is met batterij + zonne-energie genoeg om de taak te starten, gaat de taak dan ook draaien.
Of staat de batterij volledig buiten deze taak?
Misschien eens op de site kijken bij de bestelling.Daf11 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:08:
Ik heb de 25ste om 20:26 besteld maar ook nog geen betaallink. Wel een bevestiging dat er binnen 2 weken waarschijnlijk geleverd gaat worden. Dat was vorige week dinsdag. Vol verwachting staat de mail al een week open voor de betaallink.
Nog altijd pre-order geen wijzigingenSjamo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:56:
[...]
Misschien eens op de site kijken bij de bestelling.
Ik was je voor met een half uurtje en heb ook nog niks.Daf11 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:08:
Ik heb de 25ste om 20:26 besteld maar ook nog geen betaallink. Wel een bevestiging dat er binnen 2 weken waarschijnlijk geleverd gaat worden. Dat was vorige week dinsdag. Vol verwachting staat de mail al een week open voor de betaallink.
[ Voor 189% gewijzigd door dotternetta op 26-02-2025 14:58 ]
Deze gedachtengang kan ik niet volgen.Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:37:
De nacht is overleefd en de batterij heeft de 0% niet aangetikt.
Wellicht een idee om in de morgen nog de overgebleven lading alsnog automatisch in te zetten als het de verwachting is dat de zon voldoende schijnt om de batterij daarna weer op te laden.
[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 26-02-2025 11:19 . Reden: offtopic, op de man, weinig constructief. ]
[ Voor 84% gewijzigd door twain4me op 26-02-2025 11:22 ]
[ Voor 117% gewijzigd door Piddybull op 26-02-2025 14:32 ]
[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 26-02-2025 11:23 ]
Naja een accu verlengd de afgifte periode van je zonnestroom op een laag vermogen.JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:10:
[...]
Deze gedachtengang kan ik niet volgen.
Je hebt nog lading in batterij na afgelopen nacht? Heb je er één? Die ene van mij was om 21:30 al leeg
Het is NOM, dus als hij kan bijdragen zal ie bijdragen. Of wil je de lading die er nu nog in zit terugleveren aan het net?
Je moet het schakelslot uitzetten dan kan je wel taken aanmaken. Mijn ervaring is wel dat wijzigen van vermogens niet lekker werkt dus ik gooi hem weg en maak dan een helemaal nieuwe.Cardwizard schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Ik krijg dat maar niet aan de praat, voor zover ik kan zien heb ik geen kinderslot oid aan staan op de vaatwasser.
Ik selecteer nu een programma en druk op remote start en gooi de deur dicht, icoon van remote start wordt op de vloer geprojecteerd en na een paar minuten gaat de vaatwasser uit en in de energy app zie ik het volgende:
[Afbeelding]
Excuus voor even een zijspoor maar wou er even op inhaken
[ Voor 10% gewijzigd door crryp op 26-02-2025 10:58 ]
Dan moet je zelf je verbruik sturen. Je bedoelt dus eigenlijk een soort 'batterijtaak' in de EnergySaver in de app?Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Naja een accu verlengd de afgifte periode van je zonnestroom op een laag vermogen.
Dus als je nog lading hebt, verwacht dat er meer zon vermogen later op de dag binnenkomt dan je laag vermogen (airco verwarming) gebruikt, dan is eerder die stroom gebruiken en later je zonnestroom opwekking teruglevering dempen door weer te laden wellicht een idee. Dit in een algoritme plakken kan waardevol zijn.
Tja, ik zie hele lange epistels over dingen die niet echt relevant zijn voor een stekkerklare thuisaccu.Piddybull schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:45:
[...]
Ik heb het aangepast maar door uw actie blijft het probleem verder toenemen.
Gewoon on topic vroeg ik als laatste, net om dit soort trol gehalte te vermijden.
Ik ga maar even op de inhoud verder. De omvormer van HomeWizard is geen superspeciale omvormer of zo. Hij werkt goed. Ik zie round-trip efficiency van 77-79% doorgaans. Dat is in de range die ze zelf hebben afgegeven. Maar wonderen kan het niet verrichten. Hopelijk wordt het nog iets beter, maar heel veel impact zal dat niet hebben.Piddybull schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:39:
@JanHenk :
Ik was daar begonnen met vragen stellen en de omvormer die hier als zeer performant wordt omschreven en wellicht wel is na de nodige tijd die HW nam voor het ontwikkelen van hun product werd daar in twijfel getrokken.
Deze RTE, hoe heb je deze bepaald? Ik ging uit van 85%. Ben ik te optimistisch?JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:01:
[...]
Ik ga maar even op de inhoud verder. De omvormer van HomeWizard is geen superspeciale omvormer of zo. Hij werkt goed. Ik zie round-trip efficiency van 77-79% doorgaans. Dat is in de range die ze zelf hebben afgegeven. Maar wonderen kan het niet verrichten. Hopelijk wordt het nog iets beter, maar heel veel impact zal dat niet hebben.
Waar het verschil wordt gemaakt met andere mogelijke systemen, is in het concept zelf. De omvormers zijn (naast de capaciteit) schaalbaar. Als je vier batterijen hebt, heb je ook 4x een 800 watt omvormer. Of je nu 100 watt wil ontladen of 3200 watt wil opladen. Of alles daartussen. HomeWizard zorgt ervoor dat de beste efficiency wordt gekozen. Gezien het een NOM-systeem is, is dat best wel gewenst.
Als je alleen wenst te handelen, is dat niet van toegevoegde waarde; immers zal je dan altijd laden en ontladen op vol vermogen en dan kun je ook prima toe met één (stuk) grotere omvormer.
Eigenlijk moet je al een keuze maken in wat voor concept je het meeste geloofd. Waar voegt de thuisbatterij in jouw optiek waarde toe?
[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 26-02-2025 11:04 ]
Snap ik je niet helemaal goed? Maar dit is toch precies wat de batterij doet? Als deze in de ochtend nog lading over heeft, en je verbruik is groter dan de eventuele opwek van je zonnepanelen, dan trek je vermogen uit het net. En dan springt de batterij bij om dat te verminderen of te voorkomen. Dan is het toch niet relevant of er later op de dag wel of geen zon wordt verwacht?Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:47:
[...]
Dus als je nog lading hebt, verwacht dat er meer zon vermogen later op de dag binnenkomt dan je laag vermogen (airco verwarming) gebruikt, dan is eerder die stroom gebruiken en later je zonnestroom opwekking teruglevering dempen door weer te laden wellicht een idee. Dit in een algoritme plakken kan waardevol zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door johndoe73 op 26-02-2025 11:06 . Reden: typefouten ]
Ik heb de batterij nu een maand. Ik heb nu gemiddeld 76% RTE. Door de batterij zelf gemeten.Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Deze RTE, hoe heb je deze bepaald? Ik ging uit van 85%. Ben ik te optimistisch?
[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 26-02-2025 11:09 ]
Het lijkt er op dat het daar dan te warm gaat worden. Maar het mooie van deze accu is dat je hem altijd nog kunt verplaatsten als dat zo is.chippie777 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Knoop doorgehakt en besteld. Levering is pas in mei en dat geeft mij de mogelijkheid om te kijken naar plek waar ik hem ga neerzetten. Op dit moment denk ik aan de meterkast. Deze is recentelijk up to date gemaakt inclusief stopcontact van 2x 4 aansluitingen. 6 daarvan worden gebruikt voor de diverse hubs dus nog 2 over zodat het aansluiten van de batterij geen issue hoeft te zijn.
Wel zit ik een beetje met de temperatuur in de meterkast. Ik heb stadsverwarming welke binnenkomt in de meterkast. Deze is dus nooit koud. Ik heb nu even gemeten en het is rond de 25 graden boven in de kast. Ik ben plan de batterij bovenin de meterkast te plaatsen maar wat doet dat met de temperatuur? Is dit een goede plek of moet ik toch op zoek naar een minder warme plek?
En dit bepaal je pas nadat de batterij dan helemaal leeg is? Anders klopt de export niet.JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:07:
[...]
Ik heb de batterij nu een maand. Ik heb nu gemiddeld 76% RTE. Door de batterij zelf gemeten.
Totaal energie import: 49,94 kWh.
Totaal energie export: 37,99 kWh.
De laatste dagen gaat het beter, dan kom ik tot 79% .
Voorlopig denk ik dat 85% RTE iets te optimistisch is. Ik wil echter nog niet te vroeg conclusies trekken; het zonnige seizoen moet nog aanbreken!
edit:
Terugverdienen doe ik hem voorlopig nog niet, ga ik van uit. De afschaffing salderingregeling moet dit wel mogelijk maken
Volgens mij is de eis van HW om 10 cm aan de zijkant en 50 er boven vrij te laten.chippie777 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Knoop doorgehakt en besteld. Levering is pas in mei en dat geeft mij de mogelijkheid om te kijken naar plek waar ik hem ga neerzetten. Op dit moment denk ik aan de meterkast. Deze is recentelijk up to date gemaakt inclusief stopcontact van 2x 4 aansluitingen. 6 daarvan worden gebruikt voor de diverse hubs dus nog 2 over zodat het aansluiten van de batterij geen issue hoeft te zijn.
Wel zit ik een beetje met de temperatuur in de meterkast. Ik heb stadsverwarming welke binnenkomt in de meterkast. Deze is dus nooit koud. Ik heb nu even gemeten en het is rond de 25 graden boven in de kast. Ik ben plan de batterij bovenin de meterkast te plaatsen maar wat doet dat met de temperatuur? Is dit een goede plek of moet ik toch op zoek naar een minder warme plek?
Cijfers zijn van vanochtend vroeg, toen de batterij leeg wasHenkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:13:
[...]
En dit bepaal je pas nadat de batterij dan helemaal leeg is? Anders klopt de export niet.
In de TS staan ook de specificaties. Daar staat als optimaal tot 30 graden.chippie777 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Op dit moment denk ik aan de meterkast.
4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery
[ Voor 7% gewijzigd door alwind op 26-02-2025 12:08 ]
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
@chippie777chippie777 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
[ Voor 94% gewijzigd door Piddybull op 26-02-2025 14:31 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Meet je met Energy Socket? Ik pak gewoon de waardes van de batterij zelf, mijn vermoeden is dat die betrouwbaarder zijn.Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:58:
@Henkoes De RTE hier is rond de 76,4% vanaf het moment dat ik de batterij heb. Er is al een goede 50 kWh geladen. Ik ben wel benieuwd hoe @JanHenk hem naar 79 heeft gekregen? Volle bak alles?
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Nee niet met socket. Ik pak de batterij waarden. Ahh dus ik moet gewoon extra zooi aanzetten haha. Begin van de avond halen wij die 250 Watt ook wel. Dit is wel met TV aan. Wat zou ik graag zelf eens een beetje klooien met XOM. Zo kun je stabiel op een bepaalde waarde laden en ontladen. Meten dan dus ook :-)JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Meet je met Energy Socket? Ik pak gewoon de waardes van de batterij zelf, mijn vermoeden is dat die betrouwbaarder zijn.
Ik doe niks bijzonders. Maar moet er wel bij zeggen dat ons stand-by verbruik aardig hoog is (zo’n 250W) plus hij is in de avonduren steeds aan het ontladen met de TV aan etc. Dus op relatief hoog vermogen. Misschien dat ik daar net wat winst pak qua efficiëntie.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hou in gedachten dat je last gaat krijgen (of al hebt) van SOC drift omdat de batterij niet vol raakt.LongTimeAgo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:09:
Vraagje aan de mensen hier of HomeWizard:
Is de batterij iets efficiënter wanneer die hogere laad percentages/wattages kan behalen?
Mijn batterij is qua laden nog niet voorbij de 44% gekomen maar zit daar nog helaas vaak ver onder. Dit komt mede door een dak dat de panelen op West heeft liggen (3300wp) en een warmtepomp dat nóg veel stroom opslobbert omdat het nog relatief koud is.
Zodoende heeft de batterij bij mij totaal 8,8kWh geladen sinds ik hem heb (15 Februari) en 6,2kWh ontladen.
Dus zo'n 30% verlies. Geen drama, maar puur een vraag uit interesse.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dit zal van de zomer wel lukken, dat vol krijgen. Immers, de warmtepomp zal minimaal/niet draaien (tenzij ik hem specifiek voor koelen ga gebruiken, maar dat zal écht minimaal zijn).asing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Hou in gedachten dat je last gaat krijgen (of al hebt) van SOC drift omdat de batterij niet vol raakt.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Je kunt de RTE binnen bat_sim gewoon aanpassen. Ik heb die op 77% gezet. Dan hoef ik vlgs mij de batterijcapaciteit niet te wijzigen.JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Meet je met Energy Socket? Ik pak gewoon de waardes van de batterij zelf, mijn vermoeden is dat die betrouwbaarder zijn.
Ik doe niks bijzonders. Maar moet er wel bij zeggen dat ons stand-by verbruik aardig hoog is (zo’n 250W) plus hij is in de avonduren steeds aan het ontladen met de TV aan etc. Dus op relatief hoog vermogen. Misschien dat ik daar net wat winst pak qua efficiëntie.
Ik heb het 1x gehad nadat hij volledig ontladen was, ondanks dat hij tot 100% was opgeladen. Dit lost zich vanzelf op tot nu toe hier. Hij was iets te ver gegaan met ontladen.LongTimeAgo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Dit zal van de zomer wel lukken, dat vol krijgen. Immers, de warmtepomp zal minimaal/niet draaien (tenzij ik hem specifiek voor koelen ga gebruiken, maar dat zal écht minimaal zijn).
Moet ik hem daar voor wel even preventief een keertje handmatig volladen?
Na hoeveel cycli aan niet-volgelopen batterij cycles kan SOC drift bij dit soort batterijen ontstaan?
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 26-02-2025 13:27 ]
Tesla (LFP accu) adviseert minstens 1 keer per week tot 100% te laden om te zorgen dat je range berekening nog blijft kloppen.LongTimeAgo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Dit zal van de zomer wel lukken, dat vol krijgen. Immers, de warmtepomp zal minimaal/niet draaien (tenzij ik hem specifiek voor koelen ga gebruiken, maar dat zal écht minimaal zijn).
Na hoeveel cycli aan niet-volgelopen batterij cycles kan SOC drift bij dit soort batterijen ontstaan?
Een correcte SOC is natuurlijk belangrijk als je wilt weten hoe ver je kan komen.asing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:31:
[...]
Tesla (LFP accu) adviseert minstens 1 keer per week tot 100% te laden om te zorgen dat je range berekening nog blijft kloppen.
Drift van de SOC vind altijd plaats, handmatig volladen is niet nodig, als het straks iets warmer en de dagen langer, komt de accu ws wel elke dag vol.LongTimeAgo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Beetje off-topic maar die heeft meer verlies bij lage belasting, meer kinderziektes en 5,12 kWh is niet 2x zo veel als 2,7 kWh. Daarnaast krijg je er ook een gratis hernia bij als die naar zolder moet 😂batopilas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:40:
Is de Duravolt Plug-in Thuisbatterij van 5,12 kWh geen interessantere optie gezien je voor de helft van de extra prijs dubbel zoveel opslagcapaciteit krijgt?
De Duravolt aka Marstek. Er is een apart topic voor. Er zijn ook genoeg filmpjes op youtube te vinden. Ketel Klets heeft er 2, en dit is wat je moet doen om het ding in HomeAssistant te krijgen.batopilas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:40:
Is de Duravolt Plug-in Thuisbatterij van 5,12 kWh geen interessantere optie gezien je voor de helft van de extra prijs dubbel zoveel opslagcapaciteit krijgt?
Hoeveel energie gaat er bij jou in als je hem van 0 naar 100% in één streep doet opladen? Dat is meer dan de 2,7 kWh wat de batterij kan opslaan, toch? Er is immers ook omzettingsverlies bij het laden.Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Je kunt de RTE binnen bat_sim gewoon aanpassen. Ik heb die op 77% gezet. Dan hoef ik vlgs mij de batterijcapaciteit niet te wijzigen.
Ouch, bij 10% voor NOM zou dat niet best zijn bij mij.rob987 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:05:
Dit zijn de curves van de sessy batterij, misschien wil homewizzard deze ook wel delen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 26-02-2025 14:18 ]
Klopt. En hij ontlaad met 1700W dus ik zou vrij vaak bij sessy <10% komen.netappie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Ouch, bij 10% voor NOM zou dat niet best zijn bij mij.
Dit is als het goed is nog zonder de overhead van het werkend houden van de accu (BMS, wifi, monitoring, top balancing), dus ik weet niet of het zich heel gemakkelijk laat vertalen naar de werkelijke RTE.
Bij Enphase schermen ze ook met fantastisch rendement, maar ik las dat de parasitic loss van het draaiend houden daar gigantisch is.
Goeie vraag. Kan ik (nog) geen antwoord op geven. Ik ga dr even op letten. Als hij het toch bij ontladen pas berekend dan hoop ik even op een mooie dag binnenkort. Handmatig kan ik ook proberen of dat hier nog wel lukt. Hij gaat vandaag niet volkomen gok ik middels de zon.JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:54:
[...]
Hoeveel energie gaat er bij jou in als je hem van 0 naar 100% in één streep doet opladen? Dat is meer dan de 2,7 kWh wat de batterij kan opslaan, toch? Er is immers ook omzettingsverlies bij het laden.
De "handmatig laden" stand deed het recent bij mij niet meer helaas, anders had ik het kunnen testen. Ik kwam op zo'n 2,9 kWh energie in.
De energie die er in gaat kun je in de simulator opnemen als 'capaciteit' (virtueel). Immers rekent hij het totale omzettingsverlies pas toe bij ontladen.
Ook ik ben daar heel benieuwd naar en hopelijk wordt die info beschikbaar.rob987 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:05:
Dit zijn de curves van de sessy batterij, misschien wil homewizzard deze ook wel delen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 142% gewijzigd door Septillion op 26-02-2025 16:45 ]
Ook 10x zoveel ellende. Als je die erbij accepteerd een prima keus 🙈batopilas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:40:
Ik heb mijn echte én mijn virtuele tweede (Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:22:
[...]
Hij gaat vandaag niet volkomen gok ik middels de zon.
Hier moment van schrijven staat batterij op te laden en in voor 62% geladen en lever nu ook nog voor 1100W terug.JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Ik heb mijn echte én mijn virtuele tweede () inmiddels nokvol en de auto staat ook nog rustig te laden
1 batterij geeft bij mij 4 graden opwarming in de meterkast bij 0 graden buiten en een full max oplaad en ontlaad run achterelkaar aan.chippie777 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:08:
Tijd voor een WPboiler, ik warm 200 liter op met 2.5 kWh gemiddeldasing schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:00:
Batterij 1 zit zo goed als vol. Batterij 2 is net omgewisseld en die staat ook te tappen. Dan heb ik nog een boiler van 150 liter op zonnestroom en die pakte ook al 4.4kWh en is 45% vol. Let wel, die moest vanaf 0 beginnen want stond al 2 maanden uit.
Welke grafiekwaarden zou ik moeten optellen of aftrekken om het juiste eigen gebruik nog te berekenen?HE1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:10:
[...]
Dit had ik al een jaar geleden gevraagd/voorgesteld aan HW, de grafieken kunnen ZOVEEL beter op veel vlakken, zeker als je de app op de ipad gebruikt.
nooit reactie op gekomen van HW of een tweaker hier.
Ik heb daar bewust niet voor gekozendotternetta schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:18:
[...]
Tijd voor een WPboiler, ik warm 200 liter op met 2.5 kWh gemiddeld
Als je dat apparaat hebt liggen is het een leuk projectje!crryp schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:29:
[Afbeelding]
Met dank aan @mrme12345 voor de inspiratie de google hub te gebruiken!
Je ziet de oplaad/ontlaad verliezen over het hoofd. Je moet er ongeveer 20% van af halen.Afas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:31:
Ik ben aan het rekenen en twijfel of het in mijn geval uit kan. Ik neem nu jaarlijks 775 kWh van het net af en lever 3000 kWh terug. In de zomer heb ik geen 2,7 kWh nodig voor avond en nachtgebruik, ongeveer 1-1,5 kWh per nacht. In de donkere helft van het jaar kan ik de accu grotendeels leegtrekken mits de dag voldoende zonnig is geweest. Het is een beetje koffiedik kijken maar mijn best guess is dat ik 50-60% van de afname via de accu kan verminderen.
Als ik uit ga van 450 kWh minder afnemen en 500 kWh gemiste teruglevering en netto tarieven van 30 en 3 cent dan kom ik uit op 120 euro per jaar besparing. De tvt is daarmee 11,5 jaar en dat vind ik toch fors.
Zie ik iets over het hoofd of klopt dit wel ongeveer?
Er zijn in dit en het vorige deel al heel veel rendement berekeningen voorbij gekomen. Zowel optimistich als het tegenovergestelde. Maar als je van dat alles een soort van gemiddelde neemt dan is de conclusie dat het mogelijk is om tijdens de levensduur (ca 15 jaar) 1 batterij terug te verdienen, 2 wordt al onwaarschijnlijk en meer kan je wel vergeten. Vergeet bovendien niet dat tot 01-01-2027 er nog steeds gesaldeerd kan worden.Afas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:31:
Ik ben aan het rekenen en twijfel of het in mijn geval uit kan. Ik neem nu jaarlijks 775 kWh van het net af en lever 3000 kWh terug. In de zomer heb ik geen 2,7 kWh nodig voor avond en nachtgebruik, ongeveer 1-1,5 kWh per nacht. In de donkere helft van het jaar kan ik de accu grotendeels leegtrekken mits de dag voldoende zonnig is geweest. Het is een beetje koffiedik kijken maar mijn best guess is dat ik 50-60% van de afname via de accu kan verminderen.
Als ik uit ga van 450 kWh minder afnemen en 500 kWh gemiste teruglevering en netto tarieven van 30 en 3 cent dan kom ik uit op 120 euro per jaar besparing. De tvt is daarmee 11,5 jaar en dat vind ik toch fors.
Ik houd rekening met 10% verlies, daarom ga ik uit van 450 kWh minder verbruik en 500 kWh minder opwek. De pieken is een van de redenen waarom ik vermoed dat maximaal 50-60 % in mijn geval haalbaar is, zeker in het najaar en de winter houd je o.a. tijdens het koken flink wat restverbruik.Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:42:
[...]
Je ziet de oplaad/ontlaad verliezen over het hoofd. Je moet er ongeveer 20% van af halen.
Ook kan je pieken boven de 800watt niet meerekenen.
Ik vind 11jaar veeeeel te lang.
20% verlies is al optimistisch heb ik gemerkt van metingen die hier gedeeld zijn. 10% is niet realistisch.Afas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Ik houd rekening met 10% verlies, daarom ga ik uit van 450 kWh minder verbruik en 500 kWh minder opwek. De pieken is een van de redenen waarom ik vermoed dat maximaal 50-60 % in mijn geval haalbaar is, zeker in het najaar en de winter houd je o.a. tijdens het koken flink wat restverbruik.
De TVT valt mij ook tegen, daarom hier de post met vraag of ik iets over het hoofd zie.
1e vol. De virtuele 2 kWh. Wat heb jij aan Wp liggen?JanHenk schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Ik heb mijn echte én mijn virtuele tweede () inmiddels nokvol en de auto staat ook nog rustig te laden
kijk, mijn BMW blijkt ook niet geheel duits te zijn, pas kwam ik bij een terugroepactie er ook achter dat onderdelen uit Japan en Zuid-Korea kwamen en de vervangende onderdelen ook uit verwegistaan kwamen.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:35:
[...]
We zien tweakers niet als een klantenservice kanaal. Daarvoor hebben we een klantenservice. Over eventuele onderdelen en waar deze gemaakt kan ik geen antwoord geven.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ja, ten eerste vergeet je de saldering. en met 1-1,5 kWh sluipverbruik in de avond/nacht vrees ik dat zelfs de batterij die je wel met 2,7 kWh gaat laden, echter door RTE (verliezen tijdens AC-DC en dan weer DC-AC omzetting) krijg je die 2,7 kWh er dus niet meer uit, een RTE (op basis van de huidige beschikbare info hier op dit topic) komt uit op circa 25% (+/- 5%). dus blijft er circa 2,1 kWh over wat je kunt gebruiken.Afas schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:31:
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wellicht goed om de TS dan even te lezen. Daar staat de nodige info mbt de batterij. We houden deze ook actief bij.Henkoes schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:16:
[...]
Verschil in netto capaciteit is nieuw voor mij en gooit klein beetje roet in het eten.
Wat zijn de terugverdientijden van anderen?
Is jouw terugverdientijd van 3 units wel redelijk?Vale Ouwe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:52:
De betaal-link is vanmiddag binnengekomen.
Gaan we dadelijk voldoen.
Vandaag zou ik ze met gemak alle drie volgekregen hebben en niet alles nodig voor de nacht (ca 50%).
Morgen zijn de vooruitzichten minder kwa zon, dus het overschot na vandaag en vannacht had morgen weer meegenomen kunnen worden.
Ze zullen hier in ieder geval warm worden onthaald.
Ik heb ook 1,5kwh sluipverbruik (ruw inschatting)MacD007 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:19:
[...]
Ja, ten eerste vergeet je de saldering. en met 1-1,5 kWh sluipverbruik in de avond/nacht vrees ik dat zelfs de batterij die je wel met 2,7 kWh gaat laden, echter door RTE (verliezen tijdens AC-DC en dan weer DC-AC omzetting) krijg je die 2,7 kWh er dus niet meer uit, een RTE (op basis van de huidige beschikbare info hier op dit topic) komt uit op circa 25% (+/- 5%). dus blijft er circa 2,1 kWh over wat je kunt gebruiken.
In jou geval betekend dat echter dat ipv een gemiddeld 250 dagen gebruik (optimisch gerekend incl. je laag sluipverbruik) dit effectief tussen 125 en 175 dagen gebruik betekend.
dus als we van 175 dagen uitgaan met 2,1 kWh = circa 370 kWh minder afnemen, dat is bijna 20% minder dan je eigen berekening.
Ook je gemiste teruglevering van 500 kWh zal verminderen naar circa 470 kWh.
tijdens de donkere dagen van het jaar zul je merken dat in deze tijd van het jaar je stroomverbruik hoger is en in de meeste gevallen al je laage zonneopbrengst eigenlijk direct door je huis verbruikt gaat worden (daarom ook die slechts 250 dagen effectief gebruik) en dus nagenoeg geen kWh richting je batterij zal gaan.
Dat heeft ook een in 2024 uitgevoerde simulatie onderstreept, waarbij ik zelf niet eens met 8 kWp PV systeem aan slechts 225 dagen effectief kwam. in de maanden november en december kon ik slechts enkele dagen de batterij den dele opladen, zelfs onvoldoende om de volgende dag te gaan halen.
Ik vrees dat zelf je 11,5 jaar te optimistisch zal zijn, een berekening meer richting 15 jaar (= technische levensduur) is eerder denkbaar. de oorzaak ligt eigenlijk mn door je laag verbruik.
Je moet het met salderen erop niet doen voor financieel gewin. Mezelf ook suf gerekend. Gewoon niet haalbaar. Voor de hobby. Ervaring opdoen met een thuidbatterij leuk. Als je echt gaat voor terugverdienen........ wacht dan tot salderen eraf is. Reken dan nog een x met de prijzen van dan. Mooier dan dit maken gaat denk ik niet.Henkoes schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:00:
[...]
Ik heb ook 1,5kwh sluipverbruik (ruw inschatting)
1,5 x de 0,12 spread incl belasting minus kosten * 365,25 geeft 65,745 eur per jaar besparing.
22,21 jaar terugverdientijd.
Dan zeker niks doen nog. Ik betaal een boete. Ideaal nog zo zonder boete.Vale Ouwe schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:10:
Wat is redelijk?
Ik heb een vast contract zonder terugleverkosten tot oktober 2026.
Dus er is geen enkele noodzaak voor dit moment.
Maar ik verwacht dat er vanalles gaat veranderen en houd graag zelf (zoveel als mogelijk) de regie.
Hier, voor in het geval van nodig, een klein aggragaat (twee zelfs), waar we ten alle tijden mee verder kunnen.
Heb ik het verkeerd geformuleerd? Boedoeling is Youless en Homewizzard P1 ia de splitter en dan splitter verbinden met slimme meter. Dat is de bedoelingJustin2000 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:25:
Splitter in je p1, youless in je splitter en je homewizard?
Werkt prima hier. Wel met RJ12 kabelsManS-H schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:32:
[...]
Heb ik het verkeerd geformuleerd? Boedoeling is Youless en Homewizzard P1 ia de splitter en dan splitter verbinden met slimme meter. Dat is de bedoeling
Dit is berekend zonder saldering. 10 cent belasting. 4 cent per kwh spread winstboverdag/avond maar 2 cent per kwh kosten onbalans leverancier.Devke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:05:
[...]
Je moet het met salderen erop niet doen voor financieel gewin. Mezelf ook suf gerekend. Gewoon niet haalbaar. Voor de hobby. Ervaring opdoen met een thuidbatterij leuk. Als je echt gaat voor terugverdienen........ wacht dan tot salderen eraf is. Reken dan nog een x met de prijzen van dan. Mooier dan dit maken gaat denk ik niet.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq