Tebbie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Nee het is generieker. De gebruikte techniek is mDNS en dat is zeer gevoelig voor slechter bereik van AP clients / Accespoints met slechte dekking. Voeg daar een dhcp server die ip adressen wisselt bijvoorbeeld bij connectie verlies en een nieuw (ander) ip adres uit geeft en het feest is compleet. Ik zie dergelijke "klachten" wekelijks als diagnose rapportjes van de Homewizard Homey app (en dat zijn ook andere merken wifi die mensen gebruiken).

Mensen verwarren ook vaak een cloud verbinding (communicatie van P1/Watermeter/Sockets etc) Homewizard Energy app met de lokale directe verbindingen zoals hier bijvoorbeeld P1 <> plugin battery. Cloud is ok maar directe verbindingen onderling vereisen een stabiele verbinding. Een cloud verbinding maakt niet uit of het adres x of y naar internet stuurt. Lokaal is dit wel belangrijk omdat de plugin battery direct met P1 communiceert en als die verbinding niet stabiel is en steeds wegvalt komt er weer een nieuw proces op gang (mDNS) om het nieuwe adres bekend te maken.
Bedankt voor de uitleg. Wat dus wel adviseerbaar is om dus zo snel mogelijk na het installeren het IP-adres vast toe te wijzen. Als was het maar met de stelling alle beetjes helpen.

• Daf11
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-04 21:11
Ik heb ook betaallink binnen voor 1 accu. Voor de 2de die ik dag later heb besteld nog niet.

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Hier ook de betaallink binnen.
Besteld 25 juni 21:11

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-07 21:59
Henkoes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:31:
[...]

En je krijgt dus allebei de accus in normaal gebruik leeg? Ik zit op het punt dat een tweede accu de verdientijd vrij stevig ophoogt.
Ja, met dien verstande dat het electrisch koken daar ook bijzit. Omdat tegen zessen er geen opwek meer plaats vind. Ik heb ook een cooker, incl warm water, een bevochtiger voor de vleugel. En we gaan pas tegen 1 uur naar bed.
Dat wordt natuurlijk anders in de loop van het jaar ;)
Losballos2005 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:17:
[...]

KetelKlets mist daar wel een aantal belangrijke puntjes zoals besparing op de terugleverkosten en peakshaving tbv nutsaansluiting evenals het toekomstig kostenscenario zonder salderen.
Nu zat daar bij zijn praatje een ietwat minder geinformeerd publiek is mijn vermoeden en dit was duidelijk een globaal babbeltje dus ik zou daar zeker niet teveel waarde aan hechten.

Mijn (nattevinger) besparing in huidige situatie (vast contract)

250 dagen@5kwhx 15ct/kwh boete= 180 e per jaar
+
250 dagen@5 kwhx30ct/kwh bespaarde afname= 375e per jaar
= 555 per jaar
(ik heb Marstek accu's, ik koop alleen goeie spullen :9 )

Mogen mijn thuisaccus voorkomen dat ik van 3x25a-->>3x35a zal moeten gaan..dan wordt die rekensom nog veel interessanter (en ik zit soms op dat randje).
Nog een x rekenen. Je bespaard alleen de boete. Dat geld tel je. Als je afname dan ook nog een x telt dan reken je jezelf rijk. Als je blijft leven op een bepaalde comfort stand dan zal je ook het omzettingsverlies een x moeten terugkopen. Die kWh's zijn foetsie. Ahh beetje warmte op de zolder dan 😉

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 27-02-2025 14:40 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:18
Devke schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Nog een x rekenen. Je bespaard alleen de boete. Dat geld tel je. Als je afname dan ook nog een x telt dan reken je jezelf rijk. Als je blijft leven op een bepaalde comfort stand dan zal je ook het omzettingsverlies een x moeten terugkopen. Die kWh's zijn foetsie. Ahh beetje warmte op de zolder dan 😉
wel een goede manier om toestemming te krijgen van moeders de vrouw >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 21:51
Ah leuk we zijn weer bij het rondje "terugverdientijd" :D

Ik ga er vanuit dat ik dit ding never terugverdien, zeker niet met de 25% laadverliezen die ik nu zie.

Ik hoop bij te dragen aan een minder ongebalanceerd stroomnet waarmee we al die nieuwe huizenbezitters kunnen helpen die op een stroomaansluiting zitten te wachten, of alle EV eigenaren die geknepen worden op hun publieke stroompaal. Daar heb ik best een paar belastingcenten voor over, en dus ook centjes richting HW (wat ik overigens ook een erg sympathiek bedrijf vind, en ook wel iets gun).

En wie weet, als accu's ooit zoveel goedkoper worden geeft dit traject misschien een beter beeld wat je kan opslaan, gebruiken, etc en kan je ooit een accu kopen die wel financieel rendabel is.

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-07 23:30
[...]

KetelKlets mist daar wel een aantal belangrijke puntjes zoals besparing op de terugleverkosten en peakshaving tbv nutsaansluiting evenals het toekomstig kostenscenario zonder salderen.
Nu zat daar bij zijn praatje een ietwat minder geinformeerd publiek is mijn vermoeden en dit was een globaal babbeltje dus ik zou daar zeker niet teveel waarde aan hechten.

250 dagen@5kwhx 15ct/kwh "boete" budgetenergie= 180 e per jaar
+
= 555 per jaar

Mogen mijn thuisaccus voorkomen dat ik van 3x25a-->>3x35a zal moeten gaan dan wordt die rekensom interessanter (en ik zit soms op dat randje a 1300? per jaar?).
Afname bespaar je niet, want anders had je teruggeleverd en mocht je dat salderen.
Je vergeet ook het laadverlies. Dus als ik met jouw startpunt begin met rekenen:

Je bespaart:

Maar het kost:
250 dagen@(5kwh * 25% laadverlies =) 1,25 kwh -> 312,5 * 0,30 = 93,75 e per jaar
(als je het niet was verloren, dan had je het teruggeleverd en mocht je voor je volledige tarief salderen)

Geeft een winst van 86,25 e per jaar. Lijkt me realistischer, met een terugverdientijd van een jaar of 16.
Terranca schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:44:
Ah leuk we zijn weer bij het rondje "terugverdientijd" :D

Ik ga er vanuit dat ik dit ding never terugverdien, zeker niet met de 25% laadverliezen die ik nu zie.

Ik hoop bij te dragen aan een minder ongebalanceerd stroomnet waarmee we al die nieuwe huizenbezitters kunnen helpen die op een stroomaansluiting zitten te wachten, of alle EV eigenaren die geknepen worden op hun publieke stroompaal. Daar heb ik best een paar belastingcenten voor over, en dus ook centjes richting HW (wat ik overigens ook een erg sympathiek bedrijf vind, en ook wel iets gun).

En wie weet, als accu's ooit zoveel goedkoper worden geeft dit traject misschien een beter beeld wat je kan opslaan, gebruiken, etc en kan je ooit een accu kopen die wel financieel rendabel is.
Van mij mag het onderwerp weer geskipt worden. Deel 1 staat er vol mee. Genoeg naslagwerk. Kon alleen deze rekenkunsten niet negeren 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
yustmenl schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:40:
[...]

wel een goede manier om toestemming te krijgen van moeders de vrouw >:)
Die WAF is wel een dingetje lees ik in verschillende topics. Gelukkig ben ik niet zo'n moeilijk exemplaar getrouwd 😜😊

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:10
[...]
..peakshaving tbv nutsaansluiting...
Dat is momenteel alleen van toepassing voor de Belgische afnemers. Men heeft daar het capaciteitstarief waarbij je extra mag bijleggen op basis van je maximale stroomafname op een bepaald moment. Die 800W zorgt er in ieder geval voor dat dat ook lager wordt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-CVylPe0Up5m-FZRvcdX4hCYvw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gFCFWtwBFhGlJ20fTTT93mEG.png?f=fotoalbum_large

Vandaag nét te vroeg leeg, dus een 2e batterij zou enorme overkill zijn. Toegegeven, gisteravond niet gekookt dus dat scheelt enorm, maar leuk om te zien dat we een heel eind rondkomen zo oOo

Also, de grafiekjes liggen net een beetje scheef onder elkaar omdat de y-as van het batterijpercentage aan de linkerkant staat.

[ Voor 11% gewijzigd door HikariMisako op 27-02-2025 14:57 ]

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-07 13:42
hanev001 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Ik begin hier een soort van algemene trend te zien.De meeste keren dat er wifi problemen genoemd worden wordt er vermeld dat er Unifi gebruikt wordt.

Is er iets specifieks dat deze apparaten anders maakt dan standaard routers en heeft de batterij daar soms problemen mee?
Ik heb dezelfde probleem en draai Asus routers, wel in mesh. Misschien heeft dat ermee te maken? De rest van het HomeWizard spul heeft geen issues btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Losballos2005
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-07 14:05
Devke schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:38:
[...]

Ik ga hier nog een over nadenken.
Als mijn vrouw toevallig vragen stelt, gewoon zeggen dat ik gelijk heb :9
.
[...]

Nu zat daar bij zijn praatje een ietwat minder geinformeerd publiek is mijn vermoeden en dit was een globaal babbeltje dus ik zou daar zeker niet teveel waarde aan hechten.

+
= 555 per jaar

Mogen mijn thuisaccus voorkomen dat ik van 3x25a-->>3x35a zal moeten gaan dan wordt die rekensom interessanter (en ik zit soms op dat randje a 1300? per jaar?).
peakshaving, welk financieel voordeel heb jij hiervan ?

en als ik op een mooie zomerdag ruim 30-40 kWh aan opbrengst heb en ik daar slechts 10 kWh direct zelf kan gebruiken zal ik ondanks een thuis-batterij van 5 kWh nog steeds ruim 15-25 kWh het net moeten opsturen en als je dan ook nog kosten voor terugleveren moet betalen worden maken die 5 kWh die je dan kan besparen slechts 16% - 25% uit. alleen daarmee ga je de kosten voor een thuis-batterij dus niet terugverdienen.
de vraag is of er kwaliteitsverschillen te vinden zijn tussen de door jou genoemde Marstek en de hier besproken HW thuis-batterijen ? hooguit qua instellingen, maar dat is geen kwaliteit's aspect.

is was welbenieuwd hoe jij denkt door gebruik te maken van een thuis-batterij met stekker die slechts 800W kan cq mag leveren je kan helpen om geen 3*35A hoofdaansluiting nodig te hebben, maar dat is eerder een off-topic hier. :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Losballos2005
asing schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Dat is momenteel alleen van toepassing voor de Belgische afnemers. Men heeft daar het capaciteitstarief waarbij je extra mag bijleggen op basis van je maximale stroomafname op een bepaald moment. Die 800W zorgt er in ieder geval voor dat dat ook lager wordt.
nee, als je accu de vraag voor de hoofdaansluiting kan wegpakken ipv die vraag over de hoofdaansluiting..dan kan dat een verschil maken. staat helemaal los van capaciteitstarieven waar jij het over hebt.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 09:17
Erick12345678 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Dus…in UniFi alles van HW op fixed IP adres zetten?
De enige die bij mij Fixed staat is de P1 dongle de rest ziet maar ;) In de HW app, Homey en HA geen enkel probleem de laatste maanden. Gewoonlijk als de aangesloten spullen aan blijven staan zullen ze bij het verlopen van de lease bijna altijd het zelfde IP adres houden. Ik heb laatst wat onderhoud aan het netwerk gedaan en ze vonden elkaar weer binnen enkele seconden.

[ Voor 26% gewijzigd door winwiz op 27-02-2025 15:18 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Losballos2005
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:09:
[...]

en als ik op een mooie zomerdag ruim 30-40 kWh aan opbrengst heb en ik daar slechts 10 kWh direct zelf kan gebruiken zal ik ondanks een thuis-batterij van 5 kWh nog steeds ruim 15-25 kWh het net moeten opsturen en als je dan ook nog kosten voor terugleveren moet betalen worden maken die 5 kWh die je dan kan besparen slechts 16% - 25% uit. alleen daarmee ga je de kosten voor een thuis-batterij dus niet terugverdienen.
de vraag is of er kwaliteitsverschillen te vinden zijn tussen de door jou genoemde Marstek en de hier besproken HW thuis-batterijen ? hooguit qua instellingen, maar dat is geen kwaliteit's aspect.

is was welbenieuwd hoe jij denkt door gebruik te maken van een thuis-batterij met stekker die slechts 800W kan cq mag leveren je kan helpen om geen 3*35A hoofdaansluiting nodig te hebben, maar dat is eerder een off-topic hier. :?
ging hier om het praatje van KK waar hij dit mogelijke financieel voordeel buiten beschouwing laat. zijn praatje gaat over thuisaccus in het algemeen.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-07 18:41
hgwj1983 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Het is even goedgegaan maar vandaag weer hetzelfde probleem. 1 accu HW zegt offline, unifi zegt online.
Tuurlijk precies wanneer ik niet thuis ben :( hopelijk lossen ze het snel op
Ik heb geen accu maar wel 8 stekkers van HW, de helft was vanochtend offline in de app, maar in Unifi vrolijk online met ook data zichtbaar! Was ook niet thuis, heb AP op afstand herstart gegeven, en ze waren weer online!

Zal het iets van Unifi zijn waarom ze offline gaan? Ik heb het wel vaker met sockets of P1.

Edit: ook was volgens de app het display offline, maar display gaf nog wel gewoon de relevante info door die op dat moment gold op het scherm, alleen tempratuur kwam niet in de app binnen, dus lokaal kunnen ze onderling babbelen maar naar de HW servers gaat iets stuk.

[ Voor 17% gewijzigd door TomSt op 27-02-2025 15:24 ]

• naffffffffff
TomSt schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb geen accu maar wel 8 stekkers van HW, de helft was vanochtend offline in de app, maar in Unifi vrolijk online met ook data zichtbaar! Was ook niet thuis, heb AP op afstand herstart gegeven, en ze waren weer online!

Zal het iets van Unifi zijn waarom ze offline gaan? Ik heb het wel vaker met sockets of P1.
Draai je ook in een mesh, wellicht dat als 1 van de nodes offline gaat ze niet over kunnen schakelen op een andere node?

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-07 18:41
naffffffffff schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Draai je ook in een mesh, wellicht dat als 1 van de nodes offline gaat ze niet over kunnen schakelen op een andere node?
2 Unifi APs, allebij bekabeld aangesloten dus geen Mesh. Aparte SSID voor smarthome spullen.

Meeste zit op een oude AC Pro, op zolder een U7 pro hangen.

Sommige dingen had ik ook al gelocked op een AP, in eerdere pogingen tot het oplossen ook dan gaan ze gewoon offline

[ Voor 12% gewijzigd door TomSt op 27-02-2025 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturnariesbee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-07 20:39
henkNL schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:29:
Hier ook de betaallink binnen.
Besteld 25 juni 21:11
Hier ook 25 juni 21:16 :)

En levering Zaterdag 1 maart. Precies op tijd voor de maart levering. Netjes @HomeWizard_NL !

[ Voor 20% gewijzigd door saturnariesbee op 27-02-2025 17:18 ]

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:29
Nog steeds van de eerste dag ;w

Hopelijk was de piek die dag van een zeldzaam uitschietende grootheid en komt de early majority daarna snel aan de beurt (12 juli besteld hier)

[ Voor 15% gewijzigd door EvaluationCopy op 27-02-2025 16:03 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mallepiet
  • Laatst online: 27-02 16:46
Betaal link ontvangen,bestelling van 26juni 10.25 uur ;w

• Daf11
  • Laatst online: 09-04 21:11
Mallepiet schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:16:
Betaal link ontvangen,bestelling van 26juni 10.25 uur ;w
De 2de accu ook een betaallink voor gekregen. Vlak voor jou besteld.

Hoop dat deze met de eerste bestelling op zaterdag binnenkomt.

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:23
hgwj1983 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Het is even goedgegaan maar vandaag weer hetzelfde probleem. 1 accu HW zegt offline, unifi zegt online.
Tuurlijk precies wanneer ik niet thuis ben :( hopelijk lossen ze het snel op
Het probleem heeft zich iig vanzelf opgelost. Want ik kijk nu weer en hij is uiteindelijk toch weer online gekomen (y)

• henkNL
  • Niet online
saturnariesbee schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Hier ook 25 juni 21:16 :)

En levering Zaterdag 1 maart. Precies op tijd voor de maart levering. Netjes @HomeWizard_NL !
Hier ook levering zaterdag.
Volgende week wordt het mooi weer, kan de accu goed gevuld worden:)

Precies op tijd.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Misschien is het al gezegd, maar waarom gaat het ontlaad vermogen al omlaag als je nog ruim 5% in de accu hebt zitten.

Hieronder in het plaatje zie je dat de accu ontlaad met minder dan 800watt terwijl ik gewoon de auto aan het laden ben zoals je kan zien.

Op deze manier blijft de rte dus laag lijkt mij omdat de accu dus al vanaf 10% afremt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IKdP1fIVx9oPyIYEMwOKI4AzO4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i50Pi4HC6Wz2EWIBI6CbaWCd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Flodder325 op 27-02-2025 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:46

Voorlopig vanaf 7.00h klaar zitten met een bakje koffie.
Na het ontbijt en nog een bakje koffie en daarna boomstammetje kortzagen, kloven en stapelen.
Ik zie de bezorger wel verschijnen en zal dan even helpen met uitladen (drie stuks).

Edit..
Ik krijg zojuist een mail, van trans-mission dat dit waarschijnlijk morgen wordt.
Tussen 8.00h en 10.00h wordt de aflevertijd meer duidelijk.

Mijn vriendin werkt morgen thuis, dus dat gaat goedkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Vale Ouwe op 27-02-2025 18:28 ]

• rabero1985
  • Laatst online: 13:53
Stel dat je 4 batterijen hebt maar unlocked ze niet, vraag uit woning is min 800w zodat deze uit de accu komen. Word er eerst batterij 1 leeggetrokken met 800w, dan bat 2 enz. Of word dit verdeeld en gaan ze gelijkmatig leeg met elks 200w in dit voorbeeld?

Kan niet wachten tot half april (België) en hopelijk word deze datum niet uitgesteld, instanties hier kennende 🤐

[ Voor 18% gewijzigd door rabero1985 op 27-02-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
TomSt schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Edit: ook was volgens de app het display offline, maar display gaf nog wel gewoon de relevante info door die op dat moment gold op het scherm, alleen tempratuur kwam niet in de app binnen, dus lokaal kunnen ze onderling babbelen maar naar de HW servers gaat iets stuk.
Bij mij waren vanmiddag ook een stel sockets de P1 meter en het display offline volgens de home wizzard app, echter de data liep wel gewoon door in de app en alles was gewoon online vlgs mijn TPlink overzicht, ik denk eerder dat dit iets was op de HW servers of zo.

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:46
rabero1985 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:25:
Stel dat je 4 batterijen hebt maar unlocked ze niet, vraag uit woning is min 800w zodat deze uit de accu komen. Word er eerst batterij 1 leeggetrokken met 800w, dan bat 2 enz. Of word dit verdeeld en gaan ze gelijkmatig leeg met elks 200w in dit voorbeeld?

Kan niet wachten tot half april (België) en hopelijk word deze datum niet uitgesteld, instanties hier kennende 🤐
Voor zover ik weet/begrijp;
Voor enkel de levering van 800W zal er slechts één batterij tegelijk worden ingezet.
Dat is efficiënter dan verdelen over meerdere accu's.

Geen idee hoe het geregeld wordt tot hoever die accu wordt ontladen voordat er wordt overgeschakeld naar een andere accu.
Voor ons (gebruikers) maakt dat niets uit.
En ik zie geen technische redenen tijdens het ontladen om te wisselen van accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flodder325 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:19:
Misschien is het al gezegd, maar waarom gaat het ontlaad vermogen al omlaag als je nog ruim 5% in de accu hebt zitten.

Hieronder in het plaatje zie je dat de accu ontlaad met minder dan 800watt terwijl ik gewoon de auto aan het laden ben zoals je kan zien.

Op deze manier blijft de rte dus laag lijkt mij omdat de accu dus al vanaf 10% afremt.

[Afbeelding]
Dit is ter bescherming van de batterij / cellen. Dit halveert steeds verder. Ook bij opladen zie je dit. Hoog in de 90% begint het laden ook qua vermogen af te nemen.

• rabero1985
Vale Ouwe schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Voor enkel de levering van 800W zal er slechts één batterij tegelijk worden ingezet.

Geen idee hoe het geregeld wordt tot hoever die accu wordt ontladen voordat er wordt overgeschakeld naar een andere accu.
En ik zie geen technische redenen tijdens het ontladen om te wisselen van accu's.
Maakt idd niets uit , is gewoon uit nieuwsgierigheid naar de werking ervan.

Naar ik hier begrijp werken ze het best bij max ontladen/laden voor het rendement. Komt hier wel goed dan. Hou dit nu op men display al dagen in de gaten en 's avonds nu een afname van rond de 830W. Zoon die gamed, tv aan, als we de warmtepomp inschakelen ipv gas zitten we hier nog hoger totdat we in bed duiken. De nacht zit zo rond de 300W grofweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yt2x7J-WJXQ6ny-LOIdYCxFyJ3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSX89FoZbVhAHvJKqvi454Nv.png?f=fotoalbum_large

En ze zijn weer leeg :')

• rabero1985
Waar ik ook benieuwd naar ben eens ik kan testen. Max 800w ontladen zodat je langer met je capaciteit toekomt en pieken maar voor een gedeelte afvlakken, of unlocken zodat je max ontlaadt en pieken wegneemt maar de accu's hierdoor sneller leegtrekt.....
Alles boven 2500w word hier beetje afgestraft.

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-07 22:16
Flodder325 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:25:
[...]

Bij mij waren vanmiddag ook een stel sockets de P1 meter en het display offline volgens de home wizzard app, echter de data liep wel gewoon door in de app en alles was gewoon online vlgs mijn TPlink overzicht, ik denk eerder dat dit iets was op de HW servers of zo.
Bij mij waren ook de P1 meter en de Kwh meter offline. Ik kon ze gewoon weer koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
rabero1985 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:14:
Waar ik ook benieuwd naar ben eens ik kan testen. Max 800w ontladen zodat je langer met je capaciteit toekomt en pieken maar voor een gedeelte afvlakken, of unlocken zodat je max ontlaadt en pieken wegneemt maar de accu's hierdoor sneller leegtrekt.....
Alles boven 2500w word hier beetje afgestraft.
Met een dynamisch contract zijn de piekuren vaak nét als de zon ondergaat. Juist dan doe je de lampen aan, ga je koken, zet je de vaatwasser aan en kijk je tv. Dan heb je meer aan het skippen van die dure uren dan aan het skippen van de goedkope nachtstroom. Ik zou voor unlocken gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:07
Vale Ouwe schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Er is natuurlijk wel een reden en dat is dat je accu's ongeveer even leeg raken door af en toe te wisselen.
Daardoor kan je dus 4x800W tegelijk laden zodra de zon weer doorbreekt. Toch handiger dan 3 volle accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20-07 13:48
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:09:
[...]

In België betaal je een €45 per kW die je verstookt in het hoogste kwartier.

Minimum betaal je voor 2.5kW (zelfs als je piek nooit erboven komt)
Maar als je 1 vol kwartier in de maand bijvoorbeeld 4kW trekt dan moet je (kort door de bocht) 1,5 * €45 bijbetalen op jaarbasis.

Ze werken ook met een rolling average over het jaar. Dus uw facturatiepiek is het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken. (en lagere pieken worden op 2.5 minimum gezet)

Dus als je een EV oplaadt aan 11kW dan kost je dat op jaarbasis zo'n €400 euro extra aan taksen door het capaciteitstarief.

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
Met een batterij die max. 0,8 kW aan vermogen kan leveren ga je dan 36 € per jaar besparen?

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

RaVenXeoN schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:32:
[...]

In België betaal je een €45 per kW die je verstookt in het hoogste kwartier.

Minimum betaal je voor 2.5kW (zelfs als je piek nooit erboven komt)
Maar als je 1 vol kwartier in de maand bijvoorbeeld 4kW trekt dan moet je (kort door de bocht) 1,5 * €45 bijbetalen op jaarbasis.

Ze werken ook met een rolling average over het jaar. Dus uw facturatiepiek is het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken. (en lagere pieken worden op 2.5 minimum gezet)

Dus als je een EV oplaadt aan 11kW dan kost je dat op jaarbasis zo'n €400 euro extra aan taksen door het capaciteitstarief.
Dat kan maar dat is dus wel België, en daar kun je op dit moment deze batterij helaas nog niet gebruiken.
In Nederland heb je daar dus niets aan.
Hooguit als je een dynamisch tarief hebt kan je door het ontladen tijdens de hoge prijzen daar iets aan doen. Echter bied deze thuis-batterij daar op dit moment nog geen functie voor, dus dat gaat helaas hiervdus niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
Flodder325 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:19:

[Afbeelding]
Dat is natuurkunde. Vermogen = spanning X stroom. Als de accu leger wordt zakt de spanning (Volt). Om dan hetzelfde vermogen (Watt) te kunnen leveren moet de stroom (Ampere) groter worden. Ik weet niet wat de accu spanning nominaal is, maar vaak is dit 48 Volt. Om dan 800 Watt te leveren heb je al 800/48=16 Ampere nodig (we rekenen geen verliezen mee in dit geval) Als de accu spanning minder wordt, en dat zou zo maar 10 - 20% kunnen zijn, dan zou dus bij hetzelfde vermogen de stroom 10 - 20% hoger moeten zijn. Daar komt ook nog bij dat de interne weerstand hoger wordt als de accu leger wordt. Je krijgt dan meer te maken met interne warmte opbouw. ==> P = I^2 X R. Om het niet te lang te maken. Je zorgt dat het vermogen omlaag gaat als de accu bijna leeg raakt om ook de accu te beschermen en zorgen dat hij een langere levensduur heeft.

Aanvulling: Bij een EV gebeurd hetzelfde. Als de accu bijna leeg is krijg je vermogensreductie als bescherming van de accu.

[ Voor 4% gewijzigd door winwiz op 27-02-2025 20:09 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Flodder325
winwiz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Dat is natuurkunde. Vermogen = spanning X stroom. Als de accu leger wordt zakt de spanning (Volt). Om dan hetzelfde vermogen (Watt) te kunnen leveren moet de stroom (Ampere) groter worden. Ik weet niet wat de accu spanning nominaal is, maar vaak is dit 48 Volt. Om dan 800 Watt te leveren heb je al 800/48=16 Ampere nodig (we rekenen geen verliezen mee in dit geval) Als de accu spanning minder wordt, en dat zou zo maar 10 - 20% kunnen zijn, dan zou dus bij hetzelfde vermogen de stroom 10 - 20% hoger moeten zijn. Daar komt ook nog bij dat de interne weerstand hoger wordt als de accu leger wordt. Je krijgt dan meer te maken met interne warmte opbouw. ==> P = I^2 X R. Om het niet te lang te maken. Je zorgt dat het vermogen omlaag gaat als de accu bijna leeg raakt om ook de accu te beschermen en zorgen dat hij een langere levensduur heeft.

Aanvulling: Bij een EV gebeurd hetzelfde. Als de accu bijna leeg is krijg je vermogensreductie als bescherming van de accu.
Bedankt voor je uitvoerige uitleg, ik begrijp nu dat het laatste stukje dus lager ontlaad ter bescherming, en dat dit ook geldt bij het laden van de accu.

• Henkoes
  • Laatst online: 16-07 06:47
MacD007 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:50:
[...]

hoezo verdientijd ? ik zou de youtube film van ketel klets eerst maar eens bekijken, ik hoop dat je niet al te veel gaat schrikken. :)
Zeer gedemotiveerd geraakt ooit nog dit terug te verdienen. Wel goed objectief.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:15
Henkoes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Je kunt ook een thuisbatterij inzetten om spanning drukking.
Zodat de (in mijn geval) micro omvormers niet uitvallen.
Zo voorkom je dat je zonnestroom mis loopt.
Dit lijkt al aardig te werken en helemaal als ik 1600 watt per fase ga belasten met accus.
Ik zie er meer voordeel aan maar de twijfel de 2 stuks HomeWizard houden of helemaal overstappen naar Zendure. (Waar uitbreiding wel kan)
Aan 4 HomeWizard ga ik niet genoeg aan hebben.
Een Zendure is onderweg om te testen.
Helaas is hier in het buitengebied de netspanning snel te hoog.

• Henkoes
  • Laatst online: 16-07 06:47
peterbier schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Dit lijkt al aardig te werken en helemaal als ik 1600 watt per fase ga belasten met accus.
Ik zie er meer voordeel aan maar de twijfel de 2 stuks HomeWizard houden of helemaal overstappen naar Zendure. (Waar uitbreiding wel kan)
Je gaat de HW accus retour doen na gebruik?

• peterbier
Henkoes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Je gaat de HW accus retour doen na gebruik?
Weet ik nog niet of ik ze blijf gebruiken.
De 2e moet ik nog binnen krijgen.
Ik zie het dan wel weer.
Kan er altijd een kennis blij mee maken.
En misschien bevalt dat Zendure spul mij helemaal niet dat kan ook natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:30
Henkoes schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Als je anno 2025 had gedacht een thuisaccu terug te verdienen was je wellicht iets te optimistisch. Resterende voordelen blijven natuurlijk, je bent met leuke nieuwe tech bezig (we zijn hier ten slotte op Tweakers, toch?), je kunt je energierekening wellicht wat drukken, en je voorkomt wat netbelasting.

Voor mij is een huisaccu het om deze redenen waard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrenkema
En wij zijn heel blij met de flexibiliteit. Het was steeds zo: wanneer schijnt de zon, dan start ik een was of iets anders, bv de beregening. Dat kan nu gewoon 's avonds, wat ik liever heb.
Of deze zomer een airco die slaapkamers koel houd in de nacht.

[ Voor 14% gewijzigd door mrenkema op 27-02-2025 22:24 ]

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-07 16:20
peterbier schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:05:
[...]

Na 8 knip interventies op mijn posts kom ik tot het voorlopig besluit dat Zendure wellicht veel betere keuze kan worden dan dit HW pluimgewicht.
De prijs per kwh is de echte boosdoener.
Dit kan veranderen als HW de concurrentie netjes volgt door grotere combinaties aan gereduceerde prijs aan te bieden.
Doen ze dit nu niet,denkende dat ze zo veel beter zijn ,zullen ze wellicht te laat moeten bijdraaien.
Is hier al gedacht aan een vergelijkingstabel van alle mogelijke plugins batterijen beschikbaar op de markt ?
Geen idee of Z wel op de BE markt gaat komen met de mogelijke homologaties tegen 17 april...
Ik stelde hen vandaag de vraag per mail.

Vooraleer te scherp aan te vallen ...
Vergelijk even hun nieuwe batterij tegenover deze van HW.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• asing
Piddybull schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Na 8 knip interventies op mijn posts kom ik tot het voorlopig besluit dat Zendure wellicht veel betere keuze kan worden dan dit HW pluimgewicht.
Dit kan veranderen als HW de concurrentie netjes volgt door grotere combinaties aan gereduceerde prijs aan te bieden.
Doen ze dit nu niet,denkende dat ze zo veel beter zijn ,zullen ze wellicht te laat moeten bijdraaien.
Is hier al gedacht aan een vergelijkingstabel van alle mogelijke plugins batterijen beschikbaar op de markt ?
Geen idee of Z wel op de BE markt gaat komen met de mogelijke homologaties tegen 17 april...

Je bent nu bezig om je emoties in te zetten om te jammeren. Er is al aardig keuze en dan zal in de komende maanden of jaar wel groter worden.

Iedere leverancier brengt iets op de markt met bepaalde eigenschappen en een prijs. Op basis daarvan kan je bepalen of je wel of niet tot aanschaf overgaat. Je bent vrij om te kiezen en je bent zelfs vrij om zelf wat te bouwen. De betere Chinese webshop heeft alles wat je zoekt.

Het geeft om die reden geen pas om zo te ranten op wat commercieel een succes mag worden genoemd. Hw heeft bepaalde keuzes gemaakt die prima te verdedigen zijn. Dat je het te duur vind, prima. Maar om dan maar met termen als pluim gewicht te gooien en te oordelen dat ze de markt moeten volgen gaat mij te ver. Je kan die conclusie ook in stilte trekken en wat anders kopen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:48
En door….

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nadeel van de HW Battery is dat als je opschaalt je ook iedere keer de extra overhead van de omvormer erbij moet betalen. Technisch gezien is het product schaalbaar, financieel gezien legt het HW product het af tegen andere oplossingen als je meer kWh's wil hebben.

Maar: De oplossing van HW is wel goedkoper dan bijv. Sessy, toen Sessy uitkwam was dat in de markt een financieel aantrekkelijke oplossing, nu eigenlijk niet meer. 1 Sessy van 5 kWh kost meer dan 2 HW's van 5,4 kWh. Maar voor de prijs van 2 HW's met 5,4 kWh heb je 1 Zendure (1x1200) met 8 kWh en voor 349 Euro meer 2 Zendure omvormers (2x1200) met 8 kWh.

De doelgroep van HomeWizard betaalt graag wat meer voor het ecosysteem en gemak. Wil je echter verder opschalen, dan moet je flink in de buidel tasten voor een product dat je toch al niet terug gaat verdienen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

• Piddybull
Asing, een conclusie in stilte trekken ?
Waarom zou ik.
Een forum bestaat toch uit interacties.

Pluimgewicht is het mooiste verkoopsargument voor HW.
Of ken je uw product niet voldoende?
Iets te gemakkelijk om mijn woorden te verdraaien.
Dat mag je denken maar geen loopje met de waarheid nemen aub.

Ik ben kritisch maar rechtvaardig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-07 21:42

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

Men vergeet vaak de service die desbetreffende leverancier hanteert. Dit is moeilijk in geld uit te drukken. De ervaring met HW persoonlijk en alle reactie's/ervaringen hier op Tweakers zit het bij HW met serviceverlening wel goed. Laat dat de eventuele meerprijs van hun producten tenopzichte van een andere aanbieder in mijn ogen rechtvaardigen.
Ik verwacht voor deze prijs dan ook geen problemen en mochten die wel voordoen dan leert de ervaring dat dit accuraat opgepakt gaat worden door HW

Niet gehinderd door enige kennis.

• mrenkema
Piddybull schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:59:
...
...
Wat bedoel je met pluimgewicht?? Snap ik niet. Iets Belgisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
F.Baarda schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:04:
Men vergeet vaak de service die desbetreffende leverancier hanteert. Dit is moeilijk in geld uit te drukken. De ervaring met HW persoonlijk en alle reactie's/ervaringen hier op Tweakers zit het bij HW met serviceverlening wel goed. Laat dat de eventuele meerprijs van hun producten tenopzichte van een andere aanbieder in mijn ogen rechtvaardigen.
Ik verwacht voor deze prijs dan ook geen problemen en mochten die wel voordoen dan leert de ervaring dat dit accuraat opgepakt gaat worden door HW
Inderdaad, denk dat iedereen het daar over eens is. HW is goed te bereiken, verleent goede service en maakt kwalitatief goede producten en dat is zeker wat extra geld waard. Ook het feit dat het de thuismarkt betreft speelt natuurlijk mee, internationaal opschalen en hetzelfde niveau blijven bieden brengt vele uitdagingen met zich mee.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrenkema schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Wat bedoel je met pluimgewicht?? Snap ik niet. Iets Belgisch?
daar bedoelen ze "lichtgewicht" mee. :)

Piddybull schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:59:
Asing, een conclusie in stilte trekken ?
Waarom zou ik.
Een forum bestaat toch uit interacties.

Of ken je uw product niet voldoende?
Iets te gemakkelijk om mijn woorden te verdraaien.
Dat mag je denken maar geen loopje met de waarheid nemen aub.

Ik ben kritisch maar rechtvaardig.
ieder is natuurlijk hier vrij zijn eigen mening hier over te hebben, echter verwacht niet dat je dit kunt doen zonder daar ook voor jou geldige argumenten aan mee te geven, alleen op die manier kunnen we hier a) elkaar in waarde laten blijven en b) met valide argumenten elkaar te proberen te overtuigen cq aan te geven waarom men een bepaalde mening is toegedaan.
zolang we deze spelregels hanteren houden we het hier prettig (voor iedereen) en kunnen we ook nog van elkaar leren cq ook begrip krijgen (cq verdienen). :)

[...]

waarom is dat nu hier de boosdoener ?

zolang je appels met appels en peren met peren aan het vergelijken bent zie ik op dit moment helemaal niet waarom dit nu een boosdoener zou moeten zijn.
Dat de huidige prijs mogelijk niet naar jou wens cq voorstellingen is is best mogelijk, ik zou bv ook graag een nieuwe BMW voor 30.000 euro willen kopen, maar helaas staat die echter wel voor ruim 60.000 in de showroom. Is dan deze prijs een boosdoener ? of zijn mijn eigen verwachtingen mogelijk niet conform de huidige markt? :?
en ja, zelfbouw is goedkoper, maar dan moet het het ook alles zelf doen en zelf het risico nemen, de keuze is hierbij volledig bij jou. :Y

• Piddybull
Ik snap hun prijs bepaling tot hun basiskit 2,7 KWH wel.
Bij grotere combinaties klopt het plaatje niet langer.
Voor jullie blijkbaar wel.
Dat kiest iedereen.

Service en kwaliteit zijn echte basisvereisten om als bedrijf door te breken.
Dat gun ik HW toe maar dat verwacht ik van elke fabrikant die plugin batterijen in de markt neerzet.
Velen zijn het er over eens dat Marstek daar via softwarematige problemen wat tekort schiet , of in hun eigen voeten beginnen te schieten.

Het is de droom van elke bedrijf om een goed en nieuw product in de markt te zetten aan de hoogst mogelijke prijs en dat zo lang mogelijk aan te houden.
Basisset zit best goed.
Hun winstmodel zit nu voornamelijk in de uitbreiding van je set.
Ik vergelijk het wat als de printer en zijn inktpatronen.
Waar maken ze hun grooste winsten mee ?
Dat mag maar het is nu al reeds te duur tegenover hun collega's.
In deze snel veranderende online wereld kan je maar beter erg kort op de bal spelen.

Zolang ze de vraag niet uit stock kunnen uitleveren schrijf ik mijn ongelijk.
Daarna zal de vrije markt me wel gelijk gaan geven.
Als Belg moeten we wachten en dat is nog niet eens zo erg.

Pluimgewicht : 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmduCK6OU6KwKUyyG-rdCbv9cHE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QPp1xXvSeDzbtEsO2DL3Viw2.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Ik heb 2 HomeWizard batterijen. (een moet nog komen)
En een klein setje van Zendure. (Die ook nog moet komen)
Dat ga ik testen of het samen werkt of niet en zoniet kies ik het product wat mij bevalt.
Mijn HomeWizard batterij doet nu zijn ding prima.
Ik zie het wel ik maak me er niet zo druk over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:52:
Nadeel van de HW Battery is dat als je opschaalt je ook iedere keer de extra overhead van de omvormer erbij moet betalen. Technisch gezien is het product schaalbaar, financieel gezien legt het HW product het af tegen andere oplossingen als je meer kWh's wil hebben.

Maar: De oplossing van HW is wel goedkoper dan bijv. Sessy, toen Sessy uitkwam was dat in de markt een financieel aantrekkelijke oplossing, nu eigenlijk niet meer. 1 Sessy van 5 kWh kost meer dan 2 HW's van 5,4 kWh. Maar voor de prijs van 2 HW's met 5,4 kWh heb je 1 Zendure (1x1200) met 8 kWh en voor 349 Euro meer 2 Zendure omvormers (2x1200) met 8 kWh.

De doelgroep van HomeWizard betaalt graag wat meer voor het ecosysteem en gemak. Wil je echter verder opschalen, dan moet je flink in de buidel tasten voor een product dat je toch al niet terug gaat verdienen.
Ik denk juist dat ze een slimme keuze hebben gemaakt. Het eerste is die kleine omvormer. Ja je kan een dikkere omvormer nemen voor je thuisaccu. Alleen dan heb je meer last van je RTE. Zie hiervoor Ketelklets die niet boven de 70% kwam, of zelfs op 65% bleef steken. De prijs is eenmalig, de RTE iedere dag met zon.

Er zijn 2 maanden in het jaar dat ik met 1 HW batterij toe zou kunnen. Nu heeft niet iedereen een server thuis staan dus in veel gevallen is 1 batterij gewoon voldoende. Je zou units kunnen stacken, maar dat doet dan weer niks met het vermogen wat je kan opnemen. Dat blijft 800W. Mijn 2 units stonden met zon 1600W te happen en dat maakt wel verschil want die 5kWh moet ook liefst vol.

Dan heb ik ergens een filmpje gezien hoe je je Marstek data in HomeAssistant krijgt. Nou, begin maar met een ESP32 flashen, kabeltjes maken, voeding regelen voor het extra adaptertje en je HW P1 meter in een Shelly emuleren. Dat is ook leuk als je daar tijd en zin in hebt maar het is een hele andere ervaring dan het IP adres ingeven en een keer op het knopje drukken zeg maar.

En je betaalt uiteraard wat voor service, en als ze iets begrepen hebben dan is het dat wel. Dus ja, ik zou zo weer dezelfde keuze maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:52:

Het lastige is natuurlijk dat je bij een groter systeem met losse omvormer die bijvoorbeeld 3200W aan kan alvast betaalt voor die extra overhead, ook als je die helemaal nooit nodig hebt. Wat dat betreft denk ik dat een HW accu een mooie balans heeft tussen vermogen en capaciteit.

Qua prijs heb je weinig keuze als je een van de eersten wilt zijn. Ik gok dat er wel een prijzenoorlog gaat komen tussen thuisaccu's en dat HomeWizard dan door grotere aantallen gewoon mee kan komen. Nu is de focus om het product goed te krijgen, daarna is opschalen gemakkelijk en ook minder gedoe als de kinderziektes er uit zijn en de klanten dus vrijwel allemaal een perfecte accu krijgen zonder met 10.000 tegelijk op de support afdeling te leunen.

Gek genoeg zit ik eigenlijk niet in de doelgroep die jij beschrijft. Het liefst zou ik een Chinese DIY set in elkaar zetten en een grote hybride omvormer ophangen voor minimaal verlies en maximaal zelfverbruik. Maar dan is er de realiteit; Ik heb helemaal geen ruimte, beperkte tijd en ook niet de opbrengst om zo'n enorm systeem neer te zetten. Dan is zo'n kant en klaar product waarop je achteraf alsnog los kan gaan met home assistant ook best wel leuk, zelfs als je niet met je voltmeter en flir camera moet gaan troubleshooten waarom je cellen uit balans zijn, de zekering elke keer klapt of je BMS stug volhoudt dat het binnen 0 graden celcius is.

Daarnaast kan zo'n HW batterij prima op marktplaats of naar familie of een vriend als ik ooit iets veel groters wil gaan bouwen en als de prijzen wat dalen dan valt opschalen ook wel mee. Je hoeft immers geen arbeidsloon te betalen, er geen dagen in te steken en de ruimte waar zo'n ding staat kan je zelf kiezen. Ook meeverhuizen gaat een stuk gemakkelijker en dat is best wel handig aangezien die accu misschien wel langer mee gaat dan dat je in een woning blijft. Dat moet je bij een 150 kg wegend systeem dat vast zit aan de muur en de panelen toch maar niet proberen.

Kortom, ik denk dat het niet zo zwart-wit is. Dit is vergelijkbaar met losse kleine servers vs mainframe. Beide kunnen hetzelfde probleem oplossen maar wat je kiest is afhankelijk van veel factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:52
Interessant topic!

Al een paar keer bijna op de bestel knop gedrukt maar de accu die we nu hebben (=salderen) is maar moeilijk te verslaan. :)

Ik zou het liefste wat meer keuzes hebben vanuit homewizard qua configuraties. Een wat zwaardere omvormer met een andere capaciteit zou mooi zijn als keuze mogelijkheid. Dat hoeft dan niet per se een PiB te zijn natuurlijk.

Vooralsnog lees ik de on topic posts met veel plezier dus blijf de ervaringen en grafiekjes delen!

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
AtlAntA schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:18:
Interessant topic!

Al een paar keer bijna op de bestel knop gedrukt maar de accu die we nu hebben (=salderen) is maar moeilijk te verslaan. :)

Ik zou het liefste wat meer keuzes hebben vanuit homewizard qua configuraties. Een wat zwaardere omvormer met een andere capaciteit zou mooi zijn als keuze mogelijkheid. Dat hoeft dan niet per se een PiB te zijn natuurlijk.

Vooralsnog lees ik de on topic posts met veel plezier dus blijf de ervaringen en grafiekjes delen!
Ja, salderen is goedkoper zolang je nog geen terugleverkosten betaalt en een vast contract hebt.

Mijn eigen contract duurt ook nog een half jaar, maar daar ga ik niet op wachten. Ik wil weten of ik met 2 HW accu's optimaal het jaar door kom of dat ik op tijd bij moet bestellen. Salderen duurt nog 1 jaar en 10 maanden, dus tot 2027 gaat het terugverdienen iets langzamer.

Voor zover ik kan zien is de keuze voor 800W per 2,7 kWh wel een goede. Realiseer je dat dit na de gereserveerde 8% en laad/ontlaad verliezen in 3 uur leeg is met dit tempo en vullen duurt niet veel langer.

Dus als er zoals bij sommige concurrenten een 2500W omvormer in zit die ook nog eens 40% verlies geeft onder bepaalde omstandigheden, dan is je accu wel erg snel leeg en moet je dus alsnog meer hardware kopen die net zo erg uit balans is.

Kijk dus vooral wat je gebruik en doel in het echt is. Wil je een EV op gaan laden of heb je 15.000 Wp aan panelen, dan kan je beter iets veel groters kopen.

Maar wil je gewoon nul op de meter draaien in een gemiddelde tussenwoning met redelijk zuinige apparaten en beperkte ruimte, dan is de HW accu een hele goede optie om terugleverkosten te vermijden en op te kunnen schalen zodra het salderen ook niet meer mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-06 17:27
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:29:
[...]

Ja, salderen is goedkoper zolang je nog geen terugleverkosten betaalt en een vast contract hebt.

Mijn eigen contract duurt ook nog een half jaar, maar daar ga ik niet op wachten. Ik wil weten of ik met 2 HW accu's optimaal het jaar door kom of dat ik op tijd bij moet bestellen. Salderen duurt nog 1 jaar en 10 maanden, dus tot 2027 gaat het terugverdienen iets langzamer.

Voor zover ik kan zien is de keuze voor 800W per 2,7 kWh wel een goede. Realiseer je dat dit na de gereserveerde 8% en laad/ontlaad verliezen in 3 uur leeg is met dit tempo en vullen duurt niet veel langer.

Dus als er zoals bij sommige concurrenten een 2500W omvormer in zit die ook nog eens 40% verlies geeft onder bepaalde omstandigheden, dan is je accu wel erg snel leeg en moet je dus alsnog meer hardware kopen die net zo erg uit balans is.

Kijk dus vooral wat je gebruik en doel in het echt is. Wil je een EV op gaan laden of heb je 15.000 Wp aan panelen, dan kan je beter iets veel groters kopen.

Maar wil je gewoon nul op de meter draaien in een gemiddelde tussenwoning met redelijk zuinige apparaten en beperkte ruimte, dan is de HW accu een hele goede optie om terugleverkosten te vermijden en op te kunnen schalen zodra het salderen ook niet meer mag.
Met die 800 W kom je in 97% van de tijd prima uit, dat is een prima keuze geweest van HW.

Maar die capaciteit, het zal sterk van je gedrag afhangen of je daar genoeg aan hebt. Ik ben zo iemand die de vaatwasser en wasmachine rond het middaguur start. Niet zozeer om het net te ontlasten maar om de simpele reden dat voor elke kWh die ik niet uit het net haal, ook geen belasting of andere creatieve toeslagen hoef te betalen. (Ja, ik heb nog een statisch contract.)

Zelfs met dit gedrag blijkt uit simulatie dat ik met 2,7 kWh tekort schiet. De besparingen worden voor 30-40% opgevreten door de afschrijving per cyclus. Met een systeem van 5,0 kWh komt het financieel wél uit, uitgaande van een levensduur van minstens 6000 cycli.

Waar HW m.i. een grote stap mee zou kunnen maken is het aanbieden van losse modules zoals bijvoorbeeld Eva Power dat doet. Dus: het behoud van die 800 W inverter maar de capaciteit “stapelbaar” maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:53:
[...]

Met die 800 W kom je in 97% van de tijd prima uit, dat is een prima keuze geweest van HW.

Maar die capaciteit, het zal sterk van je gedrag afhangen of je daar genoeg aan hebt. Ik ben zo iemand die de vaatwasser en wasmachine rond het middaguur start. Niet zozeer om het net te ontlasten maar om de simpele reden dat voor elke kWh die ik niet uit het net haal, ook geen belasting of andere creatieve toeslagen hoef te betalen. (Ja, ik heb nog een statisch contract.)

Zelfs met dit gedrag blijkt uit simulatie dat ik met 2,7 kWh tekort schiet. De besparingen worden voor 30-40% opgevreten door de afschrijving per cyclus. Met een systeem van 5,0 kWh komt het financieel wél uit, uitgaande van een levensduur van minstens 6000 cycli.

Waar HW m.i. een grote stap mee zou kunnen maken is het aanbieden van losse modules zoals bijvoorbeeld Eva Power dat doet. Dus: het behoud van die 800 W inverter maar de capaciteit “stapelbaar” maken.
Ja, 1 accu per huishouden is ook wat optimistisch van HW. Wat wel waar is, is dat deze zich het gemakkelijkste terug verdient. Als de zon maar 800W levert dan laad de accu zich op. Zet je dan de vaatwasser aan, dan levert de zon 800W en de thuisaccu ook 800W. Zodra de vaatwasser warm is gaat de accu zich voor een tweede keer vol laden. Daarna kan je bijvoorbeeld weer een was draaien, koken, etc om die accu dus meerdere cycli per dag te laten doen. Die 6000 cycli zijn maar een schatting. Volgens Will Prowse (een expert op LFP gebied) zal de leeftijd in jaren eerder het einde van de meeste accu's betekenen dan het aantal cycli. Daarbij komt ook nog dat de prijzen per kWh tegen die tijd waarschijnlijk zo gedaald zijn dat iets eerder vervangen geen financiële strop is.

Ik vermoed dat een tweede accu zonder omvormer helemaal niet zo veel zou besparen. Je moet dan immers ook connectoren en andere hardware voor veiligheid toe gaan voegen en zaken als communicatie en BMS blijven gewoon aanwezig. Dan is alleen een 800W micro omvormer uitsparen niet echt interessant. Dat zal misschien 100 euro aan hardware schelen die je dan al weer grotendeels kwijt raakt door kleinere productie aantallen.

Wat dat betreft is zowel capaciteit als vermogen tegelijk opschalen helemaal zo gek nog niet.
Alleen als je echte grootverbruikers hebt die je op wilt kunnen vangen dan moet je echt iets anders nemen.

Als je maximaal 800W wilt laten ontladen dan hoef je eigenlijk niks te doen met 2 HW accu's. Dat is de standaard instelling. Laden gaat dan wel met 1600W omdat dit ook via normale stopcontacten mag.
Ik twijfel er zelf nog over of ik het in die stand laat staan zodat de keuken niet een groot deel weg trekt. Ik wil vooral in de nacht lekker op 0 blijven.

Gelukkig is er steeds meer keuze en dalen de prijzen best hard voor zover ik kan zien. Dus als dit niet helemaal past voor jou, dan gewoon verder zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door netappie op 28-02-2025 07:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:34
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:04:
Dan is alleen een 800W micro omvormer uitsparen niet echt interessant. Dat zal misschien 100 euro aan hardware schelen die je dan al weer grotendeels kwijt raakt door kleinere productie aantallen.
Voordeel van twee losse systemen is ook dat als één na 8 jaar onverhoopt de geest geeft de ander het gewoon blijft doen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
hoevenpe schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:31:
[...]

Voordeel van twee losse systemen is ook dat als één na 8 jaar onverhoopt de geest geeft de ander het gewoon blijft doen.
Mee eens. Zelfs als die onder garantie gerepareerd wordt is het fijn dat je systeem nog grotendeels door draait.

Dat is ook een van de genoemde voordelen van het Enphase 5P systeem met meerdere ingebouwde vervangbare micro omvormers. Hoge beschikbaarheid en dus slechts gedeeltelijk verlies van vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:07

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ook hier zijn de batterijen onderweg, besteld 25 juni om 21:20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Aardedraadje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:44:
Ook hier zijn de batterijen onderweg, besteld 25 juni om 21:20 :)
Toch bijzonder dat ze nog steeds bezig zijn om de orders van dag 1 te verwerken. :)

Dat moet echt een gruwelijk aantal batterijen zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
henkNL schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Volgende week wordt het mooi weer, kan de accu goed gevuld worden:)

Precies op tijd.
Inmiddels bericht dat Transmission deze ochtend de batterij al komt bezorgen.
(minder dan 24 uur na betalen van het restbedrag)
Nu ben ik zelf niet thuis overdag, maar kan hij in ieder geval tot vanavond op temperatuur komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door henkNL op 28-02-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:18
asing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:51:
[...]

Toch bijzonder dat ze nog steeds bezig zijn om de orders van dag 1 te verwerken. :)

Iets naar boven zie je dat ze ook al met de 26ste rond 11:00 bezig zijn.

heb hem zelf de 27ste besteld dus nog even geduld.

ben overigens wel benieuwd of mensen nu nog de betaallink binnen krijgen of dat deze in een batch verstuurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Ik vind, na en nachtje rustig slapen, dat er behoorlijk wat mooie conclusies komen wat betreft de HW.

Ik lees dat het het een verstandige keuze zou kunnen zijn dat HW ook enkel de batterij zou bijverkopen.
Daarbij de redenering dat dit niet direct veel goedkoper zou uitvallen omwille van onder andere minder grote omzet.

Dat is de vraag of HW daar juist gokt op de middellange termijn.
Ik zou gokken op omzetverlies omdat de batterijen alleen net als zoete broodjes zouden verkopen na aankoop van het basispakket.

HW heeft het wel erg goed voor elkaar gekregen.
Een pakket dat de meeste kan bekoren om dagelijks sluipverbruik etc weg te werken.

Soms zijn goede argumenten wel wat vergezocht.
Een tweede autonoom systeem voor als de andere uitvalt.
Maar hier gaan jullie er net prat op dat de perfecte service goed werkt en omruilingen snel verlopen.
Met tien jaar garantie is dat dus geen probleem.
In het twaalfde jaar heb je een punt.

Mocht HW zijn service nog willen optimaliseren dan heb ik een goeie tip voor hen.
Bij omruiling binnen garantie direct een vervangtoestel binnen de 24 uur aanbieden.
Na herstelling of definitieve oplossing wordt de vervanger gewoon weer meegenomen.
Dit gebeurt nu ook jaren al bij de betere en iets duurdere volautomatische koffiezetter.

Appartementen die hier in BE als paddestoelen uit de grond komen zijn de ideale doelgroep van HW
Enkel kan de kit met zonnepanelen niet rechtstreeks aangesloten worden op de unit !
Dat doen concurrenten wel.
Ik ken de voordelen van zowel Homewizard als Zendure voldoende.
Ik ben zoekende naar de nadelen van Zendure om toch te gaan voor Homewizard.
De meeste nadelen van HW kunnen netjes beargumenteerd worden.
Buiten die grotere installatie's met de ideale losse batterij verkoop van HW die er nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteAngyl
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-06 18:15
(jarig!)
[...]

Inclusief een marge voor het 'tussendoor' uitwisselen van units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:00:
Ik ben zoekende naar de nadelen van Zendure om toch te gaan voor Homewizard.
De meeste nadelen van HW kunnen netjes beargumenteerd worden.
Buiten die grotere installatie's met de ideale losse batterij verkoop van HW die er nog niet is.
Ik denk dat het handiger is om te kijken wat je precies met een thuisbatterij wilt dan alleen maar redenen te zoeken om een bepaald merk wel of niet te nemen.

Er staat genoeg op Youtube:
https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia
https://www.youtube.com/@WillProwse
https://www.youtube.com/@HHalewijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
[...]

Het kan hen ook wel eens zuur gaan opbreken.
Ken je het Lotus koekje ?
Bekijk de beurskoers ervan en weet dat de recente daling voornamelijk ontstond omdat de fabriek op volle capaciteit de wereldwijde vraag niet meer aankan.

Als de krapte bij HW niet snel stopt gaat men klanten verliezen.
Niemand weet hier hoeveel klanten elders gaan kijken als het toestel niet direct leverbaar is.
Het is niet lang verdedigbaar dat de inschattingen van bestellingen en productie te laag werden ingeschat.

Het koekje is de kanarie in de koolmijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-07 17:21

elsinga

=8-)

Eergisteren ruim 2 accu's teruggeleverd (we hebben een nieuwe eenheid voor teruglevering! ;) ). En mijn "sluipverbruik" is een 400W, dus als ik even goed reken, dan red ik het met 2.5kWh een dikke 6 uur. Om de nacht te overbruggen heb ik dan 2 accu's nodig en dat is exclusief koken opinductie (wel veel vermogen, uiteindelijk geen enorm verbruik) en zo.

Ik begin gewoon met 1 accu, want ervaring opdoen. Hier een vast contract, maar wel met terugleverkosten. En op dat laatste hoop ik wat op te besparen, zelfs met salderen en vast contract.

De accu terugverdienen reken ik niet op, die gebruik ik minmaal anderhalf jaar in de salderingsregeling en die "accu" heeft een RTE van 100% en een oneindige opslagcapaciteit. :) Maar wel mooi ervaring opdoen richting einde salderingsregeling en dan er wellicht een 2e accu er bij (op een andere fase en unlocked?).

Krijgen we hier ooit nog een capaciteitstarief, dan kunnen accu's ook helpen. Ik kom vrijwel nooit een heel kwartier boven de 5kW, gemiddeld zit ik op veel minder.

Ik zie trouwens het nut van meerdere kleinere omvormers wel, ivm de RTE. Een uitbreidingsset voor een accu met omvormer, waardoor de capaciteit verdubbelt maar de kosten niet, dat zou best eens een interessante use case kunnen zijn. Alleen zijn de huidige accu's daar niet voor ingericht, er zou minimaal een dikke aansluiting om de busbar door te trekken naar een 2e accu op moeten zitten. Wellicht in accu 2.0?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Nu online
Ik heb de 3 accu's eind januari gekregen.
En heb dus bijna een hele maand de accu's in gebruikt (op vandaag na dan).
Ik heb geen gas meer en gebruik daarvoor de warmtepomp (die wel vaak in de nacht uit gaat).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6roPDn0JnshXtWBjba9Q26X30MY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5eya1DA8KulOq89bS0RBre5E.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Bekijk de beurskoers ervan en weet dat de recente daling voornamelijk ontstond omdat de fabriek op volle capaciteit de wereldwijde vraag niet meer aankan.

Niemand weet hier hoeveel klanten elders gaan kijken als het toestel niet direct leverbaar is.
Het is niet lang verdedigbaar dat de inschattingen van bestellingen en productie te laag werden ingeschat.

In Nederland rekenen de meeste energieleveranciers nu flinke terugleverkosten en onze salderingsregeling is per 1 januari 2027 afgelopen waardoor we per kWh van het net weer 13 cent aan energiebelasting moeten betalen.

Ongeveer 3 miljoen huizen in Nederland hebben zonnepanelen en een recent onderzoek gaf volgens mij aan dat bijna de helft van die huishoudens in de toekomst een thuisaccu wil.

Dus ik denk dat er genoeg vraag is en ook voldoende ruimte voor concurrentie.

Een paar jaar geleden moest je hier ook gewoon een half jaar op je zonnepanelen wachten en daar hadden mensen ook vaak begrip voor. Dus ik denk dat ze bij HW in een luxepositie verkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-07 14:55
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:04:
[...]

Ja, 1 accu per huishouden is ook wat optimistisch van HW. Wat wel waar is, is dat deze zich het gemakkelijkste terug verdient. Als de zon maar 800W levert dan laad de accu zich op. Zet je dan de vaatwasser aan, dan levert de zon 800W en de thuisaccu ook 800W. Zodra de vaatwasser warm is gaat de accu zich voor een tweede keer vol laden. Daarna kan je bijvoorbeeld weer een was draaien, koken, etc om die accu dus meerdere cycli per dag te laten doen. Die 6000 cycli zijn maar een schatting. Volgens Will Prowse (een expert op LFP gebied) zal de leeftijd in jaren eerder het einde van de meeste accu's betekenen dan het aantal cycli. Daarbij komt ook nog dat de prijzen per kWh tegen die tijd waarschijnlijk zo gedaald zijn dat iets eerder vervangen geen financiële strop is.

Ik vermoed dat een tweede accu zonder omvormer helemaal niet zo veel zou besparen. Je moet dan immers ook connectoren en andere hardware voor veiligheid toe gaan voegen en zaken als communicatie en BMS blijven gewoon aanwezig. Dan is alleen een 800W micro omvormer uitsparen niet echt interessant. Dat zal misschien 100 euro aan hardware schelen die je dan al weer grotendeels kwijt raakt door kleinere productie aantallen.

Wat dat betreft is zowel capaciteit als vermogen tegelijk opschalen helemaal zo gek nog niet.
Alleen als je echte grootverbruikers hebt die je op wilt kunnen vangen dan moet je echt iets anders nemen.

Als je maximaal 800W wilt laten ontladen dan hoef je eigenlijk niks te doen met 2 HW accu's. Dat is de standaard instelling. Laden gaat dan wel met 1600W omdat dit ook via normale stopcontacten mag.
Ik twijfel er zelf nog over of ik het in die stand laat staan zodat de keuken niet een groot deel weg trekt. Ik wil vooral in de nacht lekker op 0 blijven.

Gelukkig is er steeds meer keuze en dalen de prijzen best hard voor zover ik kan zien. Dus als dit niet helemaal past voor jou, dan gewoon verder zoeken.
Interessante punten, hoor! Ik ben het eens dat één accu per huishouden een beetje optimistisch is, maar het snelle terugverdienmodel maakt het wel aantrekkelijk. De dalende prijzen per kWh bieden hoop voor betaalbare vervanging in de toekomst. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en welke oplossingen zij overwegen voor grootverbruikers. Zelf ga ik waarschijnlijk toch met 4 batterijen werken, omdat ik hiermee genoeg capaciteit heb om meerdere apparaten tegelijk te laten opladen en ontladen zonder dat ik me minder zorgen hoef te maken over de terugleverboete. Daarnaast denk ik dat het investeren in extra batterijen nu op de lange termijn kosteneffectief zal zijn, gezien de verwachte daling in energieprijzen en de langere levensduur van de batterijen. Ook een beetje op de groei van ons huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:27:
[...]

In Nederland rekenen de meeste energieleveranciers nu flinke terugleverkosten en onze salderingsregeling is per 1 januari 2027 afgelopen waardoor we per kWh van het net weer 13 cent aan energiebelasting moeten betalen.
Nog iets erger, de minister heeft aangegeven dat er in de wet geen mogelijkheid is om na 1-1-2027 iets te doen aan de terugleverkosten. Reken er maar op dat de terugleverkosten een blijvertje zijn omdat er altijd wel een argument te verzinnen is waarom dat de energiemaatschappijen geld kost. En wat we nu ook zien is dat men speelt met de tarieven waardoor je steeds meer moet gaan betalen voor je teruggeleverde kWh.
Een paar jaar geleden moest je hier ook gewoon een half jaar op je zonnepanelen wachten en daar hadden mensen ook vaak begrip voor. Dus ik denk dat ze bij HW in een luxepositie verkeren.
We zijn natuurlijk reteverwend tegenwoordig. Zo ongeveer alles is vandaag besteld, morgen in huis. Zelfs het idee flitsbezorger is ingeburgerd. Vroeger had je nog "Ojee we zijn de melk vergeten!". Tegenwoordig is dat alleen maar een nuisance en heb je binnen 10 minuten een pak melk als je dat zou willen.

Met andere woorden, de maatschappij is niet meer gewend aan wachten. Gelukkig wordt het nog geaccepteerd maar dat zal met een generatie op 2 ook wel over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Gizz187 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Interessante punten, hoor! Ik ben het eens dat één accu per huishouden een beetje optimistisch is, maar het snelle terugverdienmodel maakt het wel aantrekkelijk. De dalende prijzen per kWh bieden hoop voor betaalbare vervanging in de toekomst. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en welke oplossingen zij overwegen voor grootverbruikers. Zelf ga ik waarschijnlijk toch met 4 batterijen werken, omdat ik hiermee genoeg capaciteit heb om meerdere apparaten tegelijk te laten opladen en ontladen zonder dat ik me minder zorgen hoef te maken over de terugleverboete. Daarnaast denk ik dat het investeren in extra batterijen nu op de lange termijn kosteneffectief zal zijn, gezien de verwachte daling in energieprijzen en de langere levensduur van de batterijen. Ook een beetje op de groei van ons huishouden.
Met 4 stuks zit je wel op een omslagpunt qua kosten.

Maar als je kiet spelen op de afschrijving tot 2027 prima vind en het gedoe van een groot systeem niet ziet zitten en het natuurlijk voldoet aan al je wensen, dan is het ook een mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:09:
[...]

Hoezo? Afgezien van de eerste vertraging van november naar januari/februari weet je nu als je besteld wanneer je de batterij ruwweg kan verwachten. Ik vind dat ze dat netjes in batches hebben verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
@netappie

De echte luxe is om elke vraag aan te kunnen.
Die luxe heeft HW voorlopig echt niet.
Dit mogen groeipijnen genoemd worden maar die kunnen pijnlijk uitdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:31:
[...]
Dat voordeel heb je met zendure ook. Als de omvormer kapot gaat koop je een nieuwe omvormer voor 350 euro en kun je weer jaren vooruit. Je bestaande batterijen kunnen gewoon onder de nieuwe omvormer geplaatst worden. Als bij HW de omvormer kapot gaat moet je het hele apparaat vervangen of laten repareren. Dus elk systeem heeft zijn voor- en nadelen. Aan jou de keuze natuurlijk obv je eigen omstandigheden.

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
asing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Nog iets erger, de minister heeft aangegeven dat er in de wet geen mogelijkheid is om na 1-1-2027 iets te doen aan de terugleverkosten. Reken er maar op dat de terugleverkosten een blijvertje zijn omdat er altijd wel een argument te verzinnen is waarom dat de energiemaatschappijen geld kost. En wat we nu ook zien is dat men speelt met de tarieven waardoor je steeds meer moet gaan betalen voor je teruggeleverde kWh.

[...]

We zijn natuurlijk reteverwend tegenwoordig. Zo ongeveer alles is vandaag besteld, morgen in huis. Zelfs het idee flitsbezorger is ingeburgerd. Vroeger had je nog "Ojee we zijn de melk vergeten!". Tegenwoordig is dat alleen maar een nuisance en heb je binnen 10 minuten een pak melk als je dat zou willen.

Met andere woorden, de maatschappij is niet meer gewend aan wachten. Gelukkig wordt het nog geaccepteerd maar dat zal met een generatie op 2 ook wel over zijn.
Ja, dat je vrijwel niks meer krijgt van de energieleverancier door terugleverkosten zie ik ook als blijvend.
De salderingsregeling opheffen maakt daarbij de business case compleet.

En inderdaad, we willen alles het liefst gisteren, maar als we weten dat de vraag hoog is en de realistische levertijd overal lang, dan is de acceptatie ook groter. Als je een huis koopt verwacht je ook niet dat alles volgende week geregeld is en een keuken plaatsen heeft ook een wachttijd. Een gloednieuwe auto kan ook maanden duren, vooral als het een nieuw model is dat nog niet eens in de showroom staat. Daar zijn we allemaal aan gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Laatst online: 18-04 18:42
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:53:
[...]
Dat is uiteraard afhankelijk van je elektriciteitsverbruik.
Ik zou met 800 W bv. 97% van de tijd niet uit kunnen.
Een simpele waterkoker trekt hier al 2000 W, de vaatwasser en de wasmachine 2000 tot 2500 W, de microgolf 1500 W, om van de oven nog maar te zwijgen.
En dan mag je deze huishoudtoestellen nog niet eens gelijktijdig schakelen.

Er zal wel een markt voor zijn maar om in een doorsnee huishouden nu met 800 W 97% van de tijd rond te komen?
Dat zo'n plug & play markt nu net bij tweakers zit dat verbaast me dan weer wel.
Als tweaker wil je toch juist zo diep mogelijk in een systeem alles kunnen instellen en tunen?

Dat je het niet gaat terugverdienen zijn we het inmiddels al over eens.
Blijft dat het een leuke hobby kan zijn. Maar wat is dan het hobbygehalte aan een stekkerbatterij? Je plugt ze in en vervolgens klaar en geen omkijken meer naar?

[ Voor 32% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 09:54 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz187
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-07 14:55
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Met 4 stuks zit je wel op een omslagpunt qua kosten.

Maar als je kiet spelen op de afschrijving tot 2027 prima vind en het gedoe van een groot systeem niet ziet zitten en het natuurlijk voldoet aan al je wensen, dan is het ook een mooie oplossing.
Dank voor je input, ik waardeer het! Ik ben inderdaad van plan om met 4 batterijen te werken ondanks dat het qua kosten een omslagpunt bereikt. Voor mij is het belangrijk om een systeem te hebben zonder te veel installatie gedoe. Ook vind ik het prima om kiet te spelen met de afschrijving tot 2027, want de voordelen van een groter systeem voor mijn situatie wegen naar mijn gevoel wel op tegen de kosten.

Februari blijft naar mijn gevoel wel een maand van wisselvallige opbrengst door de korte dagen en het onvoorspelbare weer. Toch wordt het langzaam beter met de langere dagen en toenemende zonopbrengst. Intussen zie ik dat het goed werkt met 1 batterij. Ik zal wel zien hoe het gaat verlopen met binnenkort de levering van 3 andere batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
besteld op 26-6 1300uur (dag2), betaallink gistermiddag ontvangen, nu wachten op goparcel.
iedereen van de 25e is dus al aan de beurt geweest(?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:43:
@netappie

Nou, als ik een bedrijf heb dat elke vraag aan kan, dan ga ik personeel ontslaan.
Het is natuurlijk prachtig als je onderneming mee kan groeien, maar meer vraag dan aanbod is prima.

En soms is nee ook een goed antwoord naar een klant als je vol zit. Ik ken genoeg ondernemers die af en toe geen klussen meer aannemen omdat het te goed gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 20:01
Klopt 26 juni 10:27 en ik kreeg gister de betaal link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 12:41
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:43:
Elke vraag aan kunnen is natuurlijk niet realistisch. En HW moet die dingen ook laten produceren en bestellen en dat duurt even. Zou me niets verbazen als dat ergens in China is. Je gaat niet op de gok misschien wel 10.000 te veel units bestellen en een paar miljoen extra investeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik krijg wel de indruk dat hier op Tweakers de aandacht voor het verlagen van het (sluip)verbruik evenredig afneemt met de groeiende aandacht voor thuisaccu's.
Iets met stap 1 en daarna pas stap 2. Beter voor het milieu en de portemonnee.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
henkzelf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:58:
Ik krijg wel de indruk dat hier op Tweakers de aandacht voor het verlagen van het (sluip)verbruik evenredig afneemt met de groeiende aandacht voor thuisaccu's.
Ook heel belangrijk inderdaad. Maar soms is het niet anders.

Ik heb hier bijvoorbeeld een tweede koelkast staan die echt noodzakelijk is en die is al vrij oud (A++ label).
Maar als ik dan zie wat ik bespaar met een nieuwe en wat het ding kost, dan is vervangen eigenlijk niet terug te verdienen.

Spullen die nog prima werken weg gooien en dan nieuwe laten leveren is daarnaast natuurlijk ook niet goed voor het milieu.

Dus ik heb bijvoorbeeld wel een nieuw beeldscherm gekocht dat veel zuiniger is en de oude die 5x zo veel gebruikt staat nog maar zelden aan voor wanneer een tweede scherm even handig is.

Met HW stekkers is sluipverbruik wel goed te traceren, maar je hoeft ook niet door te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Mee eens.
Ik lees hier soms sluipverbruiken tot 400 watt ??
Hier ben ik enkele maanden zoet geweest om echt elke verbruiker in kaart te brengen die ik via slimme stopcontacten kan uitzetten.

Dus eerst kijken waar ik echt kan op besparen.
Op jaarbasis tikt dit stevig door.

Het alarm, mijn deurbel en wifi zijn de moeilijkste.
Maar sluipers zijn er :
- robotmaaier 15 watt per uur
- airco 15 watt (opgelet nooit geheel uitzetten bij vorst)
- elke automatische rolluik opener 2 watt
enz...

Uiteindelijk is de kans hoger om bij HW uw ideale partner te vinden als het sluipverbruik geminimaliseerd is door uw eigen toedoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:10
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Dat is uiteraard afhankelijk van je elektriciteitsverbruik.
Ik zou met 800 W bv. 97% van de tijd niet uit kunnen.
Een simpele waterkoker trekt hier al 2000 W, de vaatwasser en de wasmachine 2000 tot 2500 W, de microgolf 1500 W, om van de oven nog maar te zwijgen.
En dan mag je deze huishoudtoestellen nog niet eens gelijktijdig schakelen.

Er zal wel een markt voor zijn maar om in een doorsnee huishouden nu met 800 W 97% van de tijd rond te komen?
Dat zo'n plug & play markt nu net bij tweakers zit dat verbaast me dan weer wel.
Als tweaker wil je toch juist zo diep mogelijk in een systeem alles kunnen instellen en tunen?

Dat je het niet gaat terugverdienen zijn we het inmiddels al over eens.
Blijft dat het een leuke hobby kan zijn. Maar wat is dan het hobbygehalte aan een stekkerbatterij? Je plugt ze in en vervolgens klaar en geen omkijken meer naar?
@Independent
Met die 800 Watt dek je wel een heel groot stuk van je huishouden af.
Waterkoker gebruikt idd 2000Watt, maar hoeveel kWh gebruikt die water koker per jaar? (weinig.)
Was machine gebruikt voor een was beurt ongeveer 1 kWh Korte momenten van de wasbeurt verwarmt deze met 2000Watt maar de meeste tijd veel minder. Het hoogste verbruik op jaar basis is het sluipverbruik van een woning. Voor de meeste ergens tussen de 150 en 500 watt continu.
Kijk naar de mogelijkheden van 24 uur en niet naar de uitzonderingen in je gebruik.

En wil je wel zelf alles kunnen regelen en tunen, kijk dan een naar een Sessy, daar kun je je echt helemaal op uitleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
henkzelf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:58:
Niet heel onlogisch. De slimme meter, energiemeters voor in het stopcontact en apps zijn al jaren beschikbaar. Energieprijzen gingen een tijd door het dak. Dus de animo om het verbruik te bekijken en te verbeteren is ook al een tijd. Op een gegeven moment is de rek er wel een beetje uit en heb je bespaard wat je kan.

Nu is het de beurt aan het eigen verbruik. Dat moet omhoog. :)

Pagina: 1 ... 34 ... 170 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.