Ik volg je punt mbt opslaglimiet in kWh.
Maar je moet ook nog een duidelijk verschil maken tussen capaciteitslimiet in kWh en vermogenslimiet in kW.
Wanneer de capaciteit van de accu nog op 100 % zit maar het vermogen is beperkt tot 800 W ga je bij overschrijden van dat vermogen de kWh niet uit de accu trekken maar uit een andere bron. In de winter meestal dus het net. Ook al is de SoC van de accu ruim voldoende voor de vraag in kWh ze kan nooit meer leveren dan de limiet van 800W.
Bij een sluipverbruik van 400 W heb je nog maar 400W 'reserve" waarbij extra verbruikers uit de accu kunnen putten. In een normaal huishouden lijkt me dat wel heel laag.
Je dient dus niet allen rekening te houden met de beschikbare 2,5 kWh opslagcapaciteit maar vooral met de limiet van 800 W vermogen.
Doorgaans zit je bij het inschakelen van een extra verbruiker al boven de 400W en komt het verbruik dan bijna integraal alsnog uit een andere bron dan de accu.
Wanneer je met een bruikbare opslag van 2,5 kWh en 0,8 kW beschikbaar vermogen 97% van je huishoudelijk verbruik zou kunnen indekken zat binnen de kortste keren toch ieder huishouden op de stekkerbatterij? HW zou al vlug een eigen productie-eenheid met meerdere lijnen kunnen opstarten om aan de vraag te kunnen voldoen.
Mijn gemiddeld "sluipverbruik" zit overigens rond de 100W.
Is ook niet echt sluipverbruik maar continu verbruik van toestellen welke 24/7 stroom vragen (koelkasten, diepvriezer, pompen, meetapparatuur,...).
Maar mijn dagdagelijkse verbruikers (wasmachine, vaatwas, koken, verwarming, SWW,....) vragen veel meer dan 800W vermogen. Ook wanneer ik ze allemaal afzonderlijk zou willen draaien. Maar ik zou juist in een batterij investeren zodat ik daar geen rekening mee moet houden en alle verbruikers kan laten draaien wanneer het mij het beste uitkomt en niet wat het systeem me zegt dat kan of niet kan.
[
Voor 32% gewijzigd door
Independent op 28-02-2025 11:43
]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.