Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:57
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:46:
[...]

Dat is uiteraard afhankelijk van je elektriciteitsverbruik.
Ik zou met 800 W bv. 97% van de tijd niet uit kunnen.
Een simpele waterkoker trekt hier al 2000 W, de vaatwasser en de wasmachine 2000 tot 2500 W, de microgolf 1500 W, om van de oven nog maar te zwijgen.
En dan mag je deze huishoudtoestellen nog niet eens gelijktijdig schakelen.

Er zal wel een markt voor zijn maar om in een doorsnee huishouden nu met 800 W 97% van de tijd rond te komen?
Dat zo'n plug & play markt nu net bij tweakers zit dat verbaast me dan weer wel.
Als tweaker wil je toch juist zo diep mogelijk in een systeem alles kunnen instellen en tunen?
Smeer het uit over 24 uur en het plaatje wordt duidelijk. Die waterkoker trekt die 2000 W gedurende 5 seconden. Tegen de tijd dat je batterij daarop reageert is de gebeurtenis alweer voorbij. Vaatwasser en wasmachine warmen het water in een kwartiertje op, dat is 0,25 uur / 24 uur ofwel 1%. Heb je geen warmtepomp of EV - die mensen zijn er nog - dan is 800 W voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large
(bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
henkzelf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:58:
Ik krijg wel de indruk dat hier op Tweakers de aandacht voor het verlagen van het (sluip)verbruik evenredig afneemt met de groeiende aandacht voor thuisaccu's.
Iets met stap 1 en daarna pas stap 2. Beter voor het milieu en de portemonnee.
Ik denk dat het niet zozeer een afnemen van aandacht is maar dat steeds meer mensen aanlopen tegen het probleem van afnemend resultaat.

Iedereen die ook maar een klein beetje aandacht aan het verminderen van sluipverbruik besteed heeft allang het laag hangende fruit geplukt met als gevolg dat elke poging om het verder te verminderen steeds meer moeite en ook kosten mee brengt.

Met het nemen van een batterij begin je opnieuw aan het plukken van hanghangend fruit maar dan in de vorm van het zo goed mogelijk sturen van je verbruik zodat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de batterij.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Ik heb inmiddels de Homey/Homewizard app live gezet met plugin battery support en P1 APIv2.

https://homey.app/en-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/

Workaround voor koppelen blijft nog even zo totdat ik meer tijd en rust heb (vrouw met postcovid).
- Start pairen P1/batterij (dit zal mislukken)
- Druk op knop van de P1/batterij
- Nu binnen 30seconden nogmaals pairen en dan zal de P1/batterij gekoppeld zijn

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:01
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:04:
[...]

Ja, 1 accu per huishouden is ook wat optimistisch van HW. Wat wel waar is, is dat deze zich het gemakkelijkste terug verdient. Als de zon maar 800W levert dan laad de accu zich op. Zet je dan de vaatwasser aan, dan levert de zon 800W en de thuisaccu ook 800W. Zodra de vaatwasser warm is gaat de accu zich voor een tweede keer vol laden. Daarna kan je bijvoorbeeld weer een was draaien, koken, etc om die accu dus meerdere cycli per dag te laten doen. Die 6000 cycli zijn maar een schatting. Volgens Will Prowse (een expert op LFP gebied) zal de leeftijd in jaren eerder het einde van de meeste accu's betekenen dan het aantal cycli. Daarbij komt ook nog dat de prijzen per kWh tegen die tijd waarschijnlijk zo gedaald zijn dat iets eerder vervangen geen financiële strop is.

Ik vermoed dat een tweede accu zonder omvormer helemaal niet zo veel zou besparen. Je moet dan immers ook connectoren en andere hardware voor veiligheid toe gaan voegen en zaken als communicatie en BMS blijven gewoon aanwezig. Dan is alleen een 800W micro omvormer uitsparen niet echt interessant. Dat zal misschien 100 euro aan hardware schelen die je dan al weer grotendeels kwijt raakt door kleinere productie aantallen.

Wat dat betreft is zowel capaciteit als vermogen tegelijk opschalen helemaal zo gek nog niet.
Alleen als je echte grootverbruikers hebt die je op wilt kunnen vangen dan moet je echt iets anders nemen.

Als je maximaal 800W wilt laten ontladen dan hoef je eigenlijk niks te doen met 2 HW accu's. Dat is de standaard instelling. Laden gaat dan wel met 1600W omdat dit ook via normale stopcontacten mag.
Ik twijfel er zelf nog over of ik het in die stand laat staan zodat de keuken niet een groot deel weg trekt. Ik wil vooral in de nacht lekker op 0 blijven.

Gelukkig is er steeds meer keuze en dalen de prijzen best hard voor zover ik kan zien. Dus als dit niet helemaal past voor jou, dan gewoon verder zoeken.
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:53:
[...]

Zelfs met dit gedrag blijkt uit simulatie dat ik met 2,7 kWh tekort schiet.
Heb je hier een progamma voor? Zit nog in de leermode. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lschaap
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-07 14:11
Nieuwe help pagina's voor de Plug-In Battery (PIB) bij helpdesk van HomeWizard.

#plugin #batterij #accu #Batterijen #accu's #help

Hoe zit het met de levering van de Plug-In Battery?
https://helpdesk.homewiza...ng-van-de-plug-in-battery

Plaatsing en installatie van de Plug-In Battery.
https://helpdesk.homewiza...ie-van-de-plug-in-battery

Mijn Plug-In Battery koppelt niet met mijn P1 Meter?
https://helpdesk.homewiza...lt-niet-met-mijn-p1-meter

Hoe installeer ik meerdere Plug-In Battery's?
https://helpdesk.homewiza...eerdere-plug-in-battery-s

Wanneer komt de Plug-In Battery naar België?
https://helpdesk.homewiza...ug-in-battery-naar-belgie

De Plug-In Battery: alles wat je moet weten.
https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten

Kan ik de Plug-In Battery conform NEN 1010 installeren?
https://helpdesk.homewiza...form-nen-1010-installeren

Dé thuisbatterij voor iedereen, webshop.
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Homewizard Q&A juli 2024.
https://www.facebook.com/share/p/1YfJLTdLkD/

De battery op de Display.
https://www.facebook.com/share/p/1BYj1txQpn/

Wat doet de Battery zonder internet?
https://www.facebook.com/share/p/18N6Nfieue/

Review's

Deel 1, eerste indruk HomeWizard Plug-In Battery (PIB) Ketelklets.
YouTube: HomeWizard Plug-In Battery: eerste indruk

Deel 2, review HomeWizard Plug-In Battery Ketelklets
YouTube: HomeWizard Plug-In Battery: review

ontvangen Homewizard bericht ;
Ja, het aansluiten van onze Plug-in Battery op een gewoon stopcontact zonder aarding is conform geldende normen. De batterij voldoet aan de Europese normering (EN 50549-1/2) en Nederlandse wet- en regelgeving voor consumentenproducten.
Onze Plug-in Battery heeft ingebouwde beveiligingen die voldoen aan de vereiste normen, waaronder adequate afschakeling bij loskoppeling en overbelastingsmonitoring.
Voor installateurs: als je de batterij conform NEN 1010 wilt aansluiten, kun je de stekker verwijderen en deze met vaste bekabeling aansluiten. De garantie blijft ook dan van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Peterhardenberg schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:08:
[...]
Met die 800 Watt dek je wel een heel groot stuk van je huishouden af.
Waterkoker gebruikt idd 2000Watt, maar hoeveel kWh gebruikt die water koker per jaar?
Het punt is dat bij een vermogensvraag boven de 800 W de batterij dan niet kan volgen maar dat ze 800W levert en er alsnog 1200 W uit het net komt. Er mag dan genoeg kWh in de accu opgeslagen zitten maar als het max. vermogen van de batterij de vraag niet kan volgen haal je die kWh alsnog uit het net.
In de veronderstelling dat je buiten de waterkoker gelijktijdig geen enkel ander verbruik hebt.
Is je sluipverbruik al 200 W dan komt er al ruim meer uit het net dan de batterij kan leveren.
De HW-socket op het aansluitpunt van de waterkoker leert me overigens dat de waterkoker gemiddeld een 10 kWh per maand verbruikt, dus 120 kWh per jaar. ;)
Kijk naar de mogelijkheden van 24 uur en niet naar de uitzonderingen in je gebruik.
Mijn jaarlijks "sluipverbruik" bedraagt een 875 kWh.
Mijn totaal elektriciteitsverbruik per jaar ligt tussen de 4000 en 5000 kWh.
Sluipverbruik bedraagt dus maar een 22% van mijn totale energieverbruik. Dat is dus helemaal niet de meerderheid van het verbruik.
En wil je wel zelf alles kunnen regelen en tunen, kijk dan een naar een Sessy, daar kun je je echt helemaal op uitleven.
Voorlopig hou ik het maar bij het Victron systeem.
Dat dekt op dag- en jaarbasis mijn volledige vermogensvraag en energievraag.
En daar kan je pas op tweaken. :)
En het kost ook niet meer dan 4 sets van HW.

[ Voor 5% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 10:40 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:07:
Mee eens.
Ik lees hier soms sluipverbruiken tot 400 watt ??
Hier ben ik enkele maanden zoet geweest om echt elke verbruiker in kaart te brengen die ik via slimme stopcontacten kan uitzetten.

Dus eerst kijken waar ik echt kan op besparen.
Op jaarbasis tikt dit stevig door.

Het alarm, mijn deurbel en wifi zijn de moeilijkste.
Maar sluipers zijn er :
- robotmaaier 15 watt per uur
- airco 15 watt (opgelet nooit geheel uitzetten bij vorst)
- elke automatische rolluik opener 2 watt
enz...

Uiteindelijk is de kans hoger om bij HW uw ideale partner te vinden als het sluipverbruik geminimaliseerd is door uw eigen toedoen.
Hier een sluipverbruik van 300-350 Watt door o.a.:
  • Camera's
  • Wifi accesspoints
  • Managed netwerk
  • Robotgrasmaaier
  • Hue verlichting die niet uit maar standby staat
  • TV kastjes, etc.
Voor sommige mensen is 2.53 kWh inderdaad voldoende om de avond en nacht door te komen. Maar met bijv. een warmtepomp, veel sluipverbruik, en evt. een EV is het veel te weinig. Het is echt afhankelijk van je eigen situatie hoeveel opslag en welk vermogen je nodig hebt en daarom zijn alle situaties hier onderling ook vaak appels met peren vergelijken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+22 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Die waterkoker trekt die 2000 W gedurende 5 seconden
Even serieus blijven.
Een waterkoker die één tot twee liter water op temperatuur kan brengen binnen de 5 seconden?
Dat zal wel wat meer vermogen vragen dan 2000 W. :)
De waterkoker trekt dat vermogen van bij de opstart tot de gevraagde temperatuur. Dat duurt hier veel langer dan 5 seconden (om tot bv. 80°C op te warmen). En dan start ik nog niet vanaf koud tapwater maar op voorverwarmd tapwater van minstens 35°C.
De batterij die ik gebruik reageert daar overigens onmiddellijk op.
Maar deze kan dan ook een vermogen van minstens 4,7 kW leveren.

De wasmachine trekt hier op een programma van 40°C en 7 kg gedurende de opwarmfase een 2200 W en dit een 20 minuten.
Het totaal verbruik is afhankelijk van de aanvoertemperatuur 500 Wh (zomer) tot 800 Wh (winter).
Buiten de opwarmfase wordt er, met uitzondering van de zwiercyclus, maar een 100 W verbruikt.
Het grootste verbruik van de wascyclus zit dus in die 20 minuten opwarmfase waar een batterij van 800W - in het uitzonderlijke geval er geen andere verbruikers zijn - maar een 36% van kan leveren.
Al de rest komt alsnog uit het net. Ook de wasmachine haalt de 97% dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 10:59 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-07 22:10
Goedemorgen mede tweakers.

Ik heb de bestel email van HW ontvangen, echter ik ben nog niet overtuigd om de batterij te bestellen op dit moment. Heb wat andere prioriteiten qua budget, keuzes.....

Zjin er mensen die de bestelling over zouden willen nemen, dan ben ik mijn 50 euro niet kwijt en kan ik wellicht iemand anders blijmaken.

Stuur svp even een berichtje naar mij bij interesse.
Nogmaals, ik weet het nog niet zeker, dus misschien koop ik de batterij alsnog ;-)

grt skywalker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:24
sky_walker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:54:

Ik heb de bestel email van HW ontvangen, echter ik ben nog niet overtuigd om de batterij te bestellen op dit moment. Heb wat andere prioriteiten qua budget, keuzes.....

Zjin er mensen die de bestelling over zouden willen nemen, dan ben ik mijn 50 euro niet kwijt en kan ik wellicht iemand anders blijmaken.

Nogmaals, ik weet het nog niet zeker, dus misschien koop ik de batterij alsnog ;-)

grt skywalker.
Zet hem op Marktplaats, kan je er nog winst op maken ook en kan je het gebruiken voor je andere prioriteiten die je op dit moment hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:03
sky_walker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:54:

grt skywalker.
Je kan hem altijd binnen 30 dagen terugsturen. Dan krijg je ook je geld terug.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
asing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Je kan hem altijd binnen 30 dagen terugsturen. Dan krijg je ook je geld terug.
Inclusief je aanbetaling ? Niet dat ik die 50 niet overleef 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
ManS-H schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:25:
[...]

[...]

Heb je hier een progamma voor? Zit nog in de leermode. :)
Als je bekend bent met Home Assistant, lees dan de berichten van @Taro tussen 7 en 10 juli vorig jaar (in deel 1 van dit topic) eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:52
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Smeer het uit over 24 uur en het plaatje wordt duidelijk. Die waterkoker trekt die 2000 W gedurende 5 seconden. Tegen de tijd dat je batterij daarop reageert is de gebeurtenis alweer voorbij. Vaatwasser en wasmachine warmen het water in een kwartiertje op, dat is 0,25 uur / 24 uur ofwel 1%. Heb je geen warmtepomp of EV - die mensen zijn er nog - dan is 800 W voldoende.
[Afbeelding]
(bron)
Hier is de 800W met warmtepomp (airco) voldoende. Wij hebben een 2e batterij besteld voor net wat meer voorraad voor nachten waar we de airco gebruiken.

Pieken van magnetron, wasmachine en waterkoker boven de 800W zijn hier niet wat veel bijdraagt aan het verbruik per dag, dat is echt alles onder de 800W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:33
sky_walker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Volgens mij wel. Je maakt de koop dan ongedaan.

Ik schat in dat je hem toch niet terug stuurt als je nu al terugleveringskosten betaalt.

Je kan ook nog aan HW vragen of je de order uit kan stellen tot je de knoop door hebt gehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
sky_walker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Yep. Het is een koop op afstand dus hij mag terug en dan krijg je je geld terug. Wat je op MP ziet zijn wat mensen die er een slaatje uit proberen te slaan.

In deel 1 van het topic was er wat gedoe over de onmogelijkheid om je bestelling na de aanbetaling te annuleren. Dat was mede omdat het anders een logistieke nachtmerrie zou worden voor HW. Dus kijk gerust even in deel 1.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sjamo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Pieken van magnetron, wasmachine en waterkoker boven de 800W zijn hier niet wat veel bijdraagt aan het verbruik per dag, dat is echt alles onder de 800W.
Dan komt jouw huishouden in theorie met een netaansluiting van 1f4a toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Volgens mij wel. Je maakt de koop dan ongedaan.

Ik schat in dat je hem toch niet terug stuurt als je nu al terugleveringskosten betaalt.

Je kan ook nog aan HW vragen of je de order uit kan stellen tot je de knoop door hebt gehakt.
Ik heb net even gekeken, ik heb een vast contract met terugleververgoeding van 14ct per kwh en terugleverkosten van 11ct per kwh.

daarnaast is mijn totale electriciteits verbruik hoger dan de opwek van mijn zonnepanelen, dus het kost me nu nog niets ivm salderingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Wij hebben een 3f aansluiting met 13 groepen. Maar wat ik zei, de bulk van ons verbruik zit ruim onder de 800W. Onze airco voor verwarming gebruikt zelden meer dan 280W-350W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
sky_walker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik heb net even gekeken, ik heb een vast contract met terugleververgoeding van 14ct per kwh en terugleverkosten van 11ct per kwh.

daarnaast is mijn totale electriciteits verbruik hoger dan de opwek van mijn zonnepanelen, dus het kost me nu nog niets ivm salderingsregeling.
Doorgaans betaal je terugleverkosten over alles wat je teruglevert, niet alleen dat boven wat je saldeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
sky_walker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Die terugleverkosten rekenen ze nog voor het salderen. Dus die 11 cent per kWh betaal je nu gewoon. Kijk maar in de online omgeving van je energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:03:
[...]

ik denk dij hij zijn sluipverbruik bedoeld. Ik vrees echter als je gemiddeld 800W sluipverbruik hebt en dat met 2 batterijen die slechts 4,4 kWh retour stroom (dat is dus de stroom die uit de batterij beschikbaar komt, met de RTE meegerekend een kleine 2,2 kWh per batterij) en gemiddeld in juli gerekend tussen 21:00 uur en 8 uur (de donkere tijden in deze maand waarbij je zonnepanelen (nagenoeg) geen opwek meer hebben.
Dat is dus circa 11 uur lang op batterij-stroom willen werken.
dan heb je dus wel wat meer batterijen nodig, om 11 uur met 2 HW thuisbatterijen op NOM te blijven mag je gemiddeld sluipverbruik niet hoger dan 400W bedragen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
Sjamo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:13:
[...]
Wij hebben een 3f aansluiting met 13 groepen. Maar wat ik zei, de bulk van ons verbruik zit ruim onder de 800W. Onze airco voor verwarming gebruikt zelden meer dan 280W-350W.
Onze WP verbruikt voor verwarming ook niet meer dan een 200 tot 400 W.
Maar voor verwarming van SSW vraagt ze - afhankelijk van de buitentemperatuur, de aanvoertemperatuur van het leidingwater en de gevraagde doeltemperatuur een vermogen van 1000 tot 2500W.

Een vaatwasser, oven, wasmachine, microgolf, inductie,..... - kortom alle huishoudapparatuur welke het leven comfortabeler maken die onder een vermogen van 800W blijven heb ik nog niet gevonden.

Wanneer je een andere verbruiker aanzet schakel je dan telkens de airco voor verwarming uit?
Zoniet zit je met de combinatie ook al vlug boven de 800W.

In Vlaanderen schreeuwt een deel van de consumenten moord en brand omdat ze niet onder de 2,5 kW vermogen kunnen blijven. In Nederland blijkt 800 W als maximum. dan weer geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:20:
[...]

ik denk dij hij zijn sluipverbruik bedoeld. Ik vrees echter als je gemiddeld 800W sluipverbruik hebt en dat met 2 batterijen die slechts 4,4 kWh retour stroom (dat is dus de stroom die uit de batterij beschikbaar komt, met de RTE meegerekend een kleine 2,2 kWh per batterij) en gemiddeld in juli gerekend tussen 21:00 uur en 8 uur (de donkere tijden in deze maand waarbij je zonnepanelen (nagenoeg) geen opwek meer hebben.
Dat is dus circa 11 uur lang op batterij-stroom willen werken.
dan heb je dus wel wat meer batterijen nodig, om 11 uur met 2 HW thuisbatterijen op NOM te blijven mag je gemiddeld sluipverbruik niet hoger dan 400W bedragen.
Ons sluipverbruik (nachtelijk verbruik ecclusief pieken koelkast (50W) en vriezer (50W) inclusief 9W stand by airco, is rond de 78 tot 80W.

Verbruik van onze airco in de nacht voor verwarming (alleen bij buitentemperatuur 0 graden en lager) is tussen de 400W en 650W).
Standaard is het verbruik van onze airco tussen de 280W en 350W ongeveer.
Voor nachtelijk koelen (rond de 20 nachten per jaar), verbruikt zo'n 2kWh per nacht of minder. Dus ik verwacht dat we echt riant voldoende gaan hebben aan 2 batterijen. Meer zou weinig tot niets meer bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Ik volg je punt mbt opslaglimiet in kWh.
Maar je moet ook nog een duidelijk verschil maken tussen capaciteitslimiet in kWh en vermogenslimiet in kW.
Wanneer de capaciteit van de accu nog op 100 % zit maar het vermogen is beperkt tot 800 W ga je bij overschrijden van dat vermogen de kWh niet uit de accu trekken maar uit een andere bron. In de winter meestal dus het net. Ook al is de SoC van de accu ruim voldoende voor de vraag in kWh ze kan nooit meer leveren dan de limiet van 800W.
Bij een sluipverbruik van 400 W heb je nog maar 400W 'reserve" waarbij extra verbruikers uit de accu kunnen putten. In een normaal huishouden lijkt me dat wel heel laag.

Je dient dus niet allen rekening te houden met de beschikbare 2,5 kWh opslagcapaciteit maar vooral met de limiet van 800 W vermogen.
Doorgaans zit je bij het inschakelen van een extra verbruiker al boven de 400W en komt het verbruik dan bijna integraal alsnog uit een andere bron dan de accu.

Wanneer je met een bruikbare opslag van 2,5 kWh en 0,8 kW beschikbaar vermogen 97% van je huishoudelijk verbruik zou kunnen indekken zat binnen de kortste keren toch ieder huishouden op de stekkerbatterij? HW zou al vlug een eigen productie-eenheid met meerdere lijnen kunnen opstarten om aan de vraag te kunnen voldoen.

Mijn gemiddeld "sluipverbruik" zit overigens rond de 100W.
Is ook niet echt sluipverbruik maar continu verbruik van toestellen welke 24/7 stroom vragen (koelkasten, diepvriezer, pompen, meetapparatuur,...).
Maar mijn dagdagelijkse verbruikers (wasmachine, vaatwas, koken, verwarming, SWW,....) vragen veel meer dan 800W vermogen. Ook wanneer ik ze allemaal afzonderlijk zou willen draaien. Maar ik zou juist in een batterij investeren zodat ik daar geen rekening mee moet houden en alle verbruikers kan laten draaien wanneer het mij het beste uitkomt en niet wat het systeem me zegt dat kan of niet kan. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:39
Tebbie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:24:
Ik heb inmiddels de Homey/Homewizard app live gezet met plugin battery support en P1 APIv2.

https://homey.app/en-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/

Workaround voor koppelen blijft nog even zo totdat ik meer tijd en rust heb (vrouw met postcovid).
- Start pairen P1/batterij (dit zal mislukken)
- Druk op knop van de P1/batterij
- Nu binnen 30seconden nogmaals pairen en dan zal de P1/batterij gekoppeld zijn
Top, ik zie de update in de tijdlijn staan. Nu nog de batterij krijgen. (Wacht nog steeds op de kom op met je munten mail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Onze WP verbruikt voor verwarming ook niet meer dan een 200 tot 400 W.
Maar voor verwarming van SSW vraagt ze - afhankelijk van de buitentemperatuur, de aanvoertemperatuur van het leidingwater en de gevraagde doeltemperatuur een vermogen van 1000 tot 2500W.

Een vaatwasser, oven, wasmachine, microgolf, inductie,..... - kortom alle huishoudapparatuur welke het leven comfortabeler maken die onder een vermogen van 800W blijven heb ik nog niet gevonden.

Wanneer je een andere verbruiker aanzet schakel je dan telkens de airco voor verwarming uit?
Zoniet zit je met de combinatie ook al vlug boven de 800W.

In Vlaanderen schreeuwt een deel van de consumenten moord en brand omdat ze niet onder de 2,5 kW vermogen kunnen blijven. In Nederland blijkt 800 W als maximum. dan weer geen probleem?
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik zeg. Ik zeg niet dat wij geen verbruik boven de 800W hebben. Ik zeg dat het maar een fractie van ons verbruik is. En waar ons verbruik hoger is dan 800W, betekent nog minder vaak dat de afname ook meer dan 800W is.

Vwb onze huishouding specifiek, onze waterkoker verbruikt 800W max, onze WPB verbruikt 450W-650W voor opwarmen douchewater en verwarmt vrijwel altijd op eigen opwek (verwarmt tussen 12 en 16 uur), onze boiler in de keuken verwarmt op rond de 1100W, maar wordt gestuurd op eigen opwek. Onze inductie kookplaat komt qua verbruik zelden boven de 400W-600W uit, waarvan ongeveer de helft van het jaar dit verbruik samenvalt met eigen opwek.
We gebruiken geen vaatwasser want we zijn maar samen, en de pieken van de wasmachine zijn zo kort dat ze nauwelijks bijdragen aan het verbruik.

Onze huishouding is bewust ingericht op een zo hoog mogelijk verbruik van eigen opwek, en die 800W extra doet daar dus erg veel in. Die pakt vaak de toppen in verbruik mee die niet of niet voldoende afgedekt worden door onze eigen opwek.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 28-02-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Even serieus blijven.
Een waterkoker die één tot twee liter water op temperatuur kan brengen binnen de 5 seconden?
Dat zal wel wat meer vermogen vragen dan 2000 W. :)
De waterkoker trekt dat vermogen van bij de opstart tot de gevraagde temperatuur. Dat duurt hier veel langer dan 5 seconden (om tot bv. 80°C op te warmen). En dan start ik nog niet vanaf koud tapwater maar op voorverwarmd tapwater van minstens 35°C.
De batterij die ik gebruik reageert daar overigens onmiddellijk op.
Maar deze kan dan ook een vermogen van minstens 4,7 kW leveren.

De wasmachine trekt hier op een programma van 40°C en 7 kg gedurende de opwarmfase een 2200 W en dit een 20 minuten.
Het totaal verbruik is afhankelijk van de aanvoertemperatuur 500 Wh (zomer) tot 800 Wh (winter).
Buiten de opwarmfase wordt er, met uitzondering van de zwiercyclus, maar een 100 W verbruikt.
Het grootste verbruik van de wascyclus zit dus in die 20 minuten opwarmfase waar een batterij van 800W - in het uitzonderlijke geval er geen andere verbruikers zijn - maar een 36% van kan leveren.
Al de rest komt alsnog uit het net. Ook de wasmachine haalt de 97% dus niet.
Het misverstand zit ‘m in de beeldvorming. Bij de genoemde waterkoker had ik zo’n inbouwgeval voor het aanrecht in gedachten. Twee liter water is een forse kop thee. Even serieus, voor dat soort volumes van 1 tot 2 liter denk ik eerder aan het koken van een maaltijd, dan is het gebruik van een instelbare inductieplaat wellicht handiger.

Het wasmachine-voorbeeld valt inderdaad in die 3% categorie. En dat probeer ik ook aan te geven. Als op dat moment je zonnepanelen of batterij niet minstens 1400 W ophoesten zal dat vermogen uit het lichtnet moeten komen.

Zowel wasmachines als vaatwassers zouden voor zonnepaneelbezitters en batterijbezitters aantrekkelijker zijn als ze hun vermogensverbruik wat meer “uit zouden smeren”. Liever dat het apparaat 700 W trekt gedurende een uur dan 2200 W in 20 minuten. Of de (vaat)was nu na 3 uur klaar is of na 4 uur maakt me niet uit. Een standaard hotfill-aansluiting op dergelijke apparaten zou ook helpen.

Maar we dwalen af. Het plaatje in de post geeft naast wat statistieken dmv de kleuren aan wat het effect is van een 600 W pv-setje op een schuur of balkon. Het effect van een kleine batterij als HW zal daar niet veel van afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Maar je moet ook nog een duidelijk verschil maken tussen capaciteitslimiet in kWh en vermogenslimiet in kW.
Wanneer de capaciteit van de accu nog op 100 % zit maar het vermogen is beperkt tot 800 W ga je bij overschrijden van dat vermogen de kWh niet uit de accu trekken maar uit een andere bron. In de winter meestal dus het net. Ook al is de SoC van de accu ruim voldoende voor de vraag in kWh ze kan nooit meer leveren dan de limiet van 800W.
Bij een sluipverbruik van 400 W heb je nog maar 400W 'reserve" waarbij extra verbruikers uit de accu kunnen putten. In een normaal huishouden lijkt me dat wel heel laag.

Je dient dus niet allen rekening te houden met de beschikbare 2,5 kWh opslagcapaciteit maar vooral met de limiet van 800 W vermogen.
Doorgaans zit je bij het inschakelen van een extra verbruiker al boven de 400W en komt het verbruik dan bijna integraal alsnog uit een andere bron dan de accu.

Wanneer je met een bruikbare opslag van 2,5 kWh en 0,8 kW beschikbaar vermogen 97% van je huishoudelijk verbruik zou kunnen indekken zat binnen de kortste keren toch ieder huishouden op de stekkerbatterij? HW zou al vlug een eigen productie-eenheid met meerdere lijnen kunnen opstarten om aan de vraag te kunnen voldoen.
Beste @Independent
Het gaat om het gemiddelde verbruik
Zelf gaf U aan dat Uw verbruik tussen de 4000 en 5000 kWh is
Laten we uit gaan van 4500 kWh per jaar
Een jaar heeft 365 x 24 =8.760 uren
gemiddeld uur verbruik is dus 4500/8760=0,514 kWh per uur
Ook Uw gemiddelde is dus ruim onder de 800Watt per uur.
Maar met een verbruik van 4500 kWh is een tweede accu zeker aan te bevelen en dat maakt al 1600Watt :*) :*)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daf11
  • Laatst online: 09-04 21:11
Gister betaald vandaag binnen.
Ongeveer 7 minuten na het uitpakken werkt alles naar behoren. Updates gingen soepel. Tot nog toe werkt alles prima.

Morgen komt hopenlijk de 2de accu binnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsE3Y5c2K3R3Mlv_Vs5-d2BSfBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFwHtQrjBLHyoi7H4Cx5GSQx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Beste @Independent
Het gaat om het gemiddelde verbruik
Zelf gaf U aan dat Uw verbruik tussen de 4000 en 5000 kWh is
Laten we uit gaan van 4500 kWh per jaar
Een jaar heeft 365 x 24 =8.760 uren
gemiddeld uur verbruik is dus 4500/8760=0,514 kWh per uur
Maar met een verbruik van 4500 kWh is een tweede accu zeker aan te bevelen en dat maakt al 1600Watt :*) :*)
Een beslissing gebaseerd op gemiddeld gebruik is gedoemd te falen omdat je alle pieken en dalen vlak strijkt.

Je zal naar je echte gebruik in realtime moeten kijken om te bepalen wat je aan vermogen nodig hebt. Ik kwam tot de verrassende conclusie dat ik op gemiddelde basis genoeg had aan 1 batterij maar dat ik volgens realtime gebruik er minstens 3 nodig had als ik aan mijn doel van een zo hoog mogelijk eigen gebruik wilde voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:40:
[...]
Het misverstand zit ‘m in de beeldvorming. Bij de genoemde waterkoker had ik zo’n inbouwgeval voor het aanrecht in gedachten. Twee liter water is een forse kop thee. Even serieus, voor dat soort volumes van 1 tot 2 liter denk ik eerder aan het koken van een maaltijd, dan is het gebruik van een instelbare inductieplaat wellicht handiger.
De waterkoker (dus geen Quooker) had hier eerst een vermogen van 3000 W. Deze hebben we vervangen door een exemplaar van 2100 W.
Wij zijn inderdaad flinke theedrinkers. 2 tot 4 liter per dag per persoon.
Dan gaat er telkens 1,7 liter in de waterkoker en afhankelijk van de theesoort opgewarmd van 60 tot 100°C (instelbaar in trappen van 10°C). En vervolgens in de isoleerkan tot de de volgende beurt.
Een Quooker gebruiken we bewust niet wegens verliezen bij water op hoge temperatuur houden en we zelden in de keuken water op 100°C nodig hebben.
Het wasmachine-voorbeeld valt inderdaad in die 3% categorie. En dat probeer ik ook aan te geven. Als op dat moment je zonnepanelen of batterij niet minstens 1400 W ophoesten zal dat vermogen uit het lichtnet moeten komen.
Mee eens.
Maar dat is ook van toepassing op andere huishoudelijke verbruikers.
De kleinste pit van ons inductiekookplaat verbruikt - naargelang de instelling - al een 500 tot 700W.
Daar kan je hoogstens een gietijzeren wok mee gebruiken. Gebruik je tijdens het koken meerdere (grotere) kookplaten, de microgolf, de oven, zit je al vlug boven de 2 tot 3000W.
En koken doen we wanneer we aan tafel willen gaan en niet wanneer de zon toevallig voldoende schijnt.

Maar verder mee eens: wie comfort wil opgeven en wil leven volgens de zonnestand komt met minder vermogen en opslag toe dan een huishouden dat een batterij ziet als handhaven van het comfortniveau met als gevolg dat je dan dient te investeren in een systeem met een hoger vermogen en opslagcapaciteit waardoor men 24/7 onafhankelijk is van het net zonder daarbij comfort te moeten opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-07 16:20
Daf 11,
Toegegeven : zo'n post is goud waard !
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Peterhardenberg schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:44:
[...]
Nee, het gaat helemaal niet over het langdurig gemiddelde maar over de limiet dat het systeem in real time kan leveren.
Wanneer ik - om het duidelijk te stellen - één dag met een verbruik van 5 kWh heb en één dag een verbruik van nul kWh heb ik over 48 uur een gemiddeld verbruik van 2,5 kWh.
Wanneer ik op de dag met 5 kWh een sluipverbruik heb van 100 W zal de batterij 2,4 kWh kunnen afdekken omdat dit continu onder de 800 W ligt. Wanneer de overige 2,6 kWh dan verbruikt werden boven een vermogen van 800 W komen die niet uit de batterijopslag maar uit een andere bron.

Een batterijsysteem werkt niet volgens langdurige "gemiddelden" maar stokt op zijn eigen onmiddellijke vermogenslimiet.

Ik dek mijn verbruik nu af met één accu. Maar met een hogere opslagcapaciteit dan een stekkeraccu en een veel hoger afgiftevermogen dan met een stekkeraccu toegelaten is. En dat voor een investering die niet hoger is dan de combinatie van enkele stekkeraccu's.
En dan ben ik, zonder ergens naar te moeten kijken of te leven volgens de stand van de zon, meer dan 99% zelfvoorzienend. :)
En ja dan is geen plug and play en moet je wat willen tweaken. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:11
Hier ging de installatie van batterij 1 heel soepel. Meteen NOM. Batterij 2 ging wat minder, meer E-codes dan in een zakje M&Ms. Die even uit en weer aangezet. Nu alles ‘idle’. Ik wacht nog even een uurtje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:25
[...]

I
De HW batterij is volgens mij ook niet bedoelt om al je (piek)verbruik af te dekken, die is er om overtollige zonnestroom op een ander moment te gebruiken. Mocht je dat wel willen dan kan je meer HW-batterijen op een eigen groep zetten, dan leveren ze een veelvoud van 800 W. Of je koopt een ander product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
Vahalis schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:05:
[...]

De HW batterij is volgens mij ook niet bedoelt om al je (piek)verbruik af te dekken, die is er om overtollige zonnestroom op een ander moment te gebruiken. Mocht je dat wel willen dan kan je meer HW-batterijen op een eigen groep zetten, dan leveren ze een veelvoud van 800 W. Of je koopt een ander product.
Hier draait nu net de wasmachine en nog iets zwaars. De zonnepanelen redden het net niet, maar met 1 HW thuisaccu waarschijnlijk wel.

Dat je een thuisaccu hebt betekent nog niet dat die alles alleen hoeft te doen. Die vaatwasser kan nog steeds prima overdag aan 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Zo zie je maar dat het allemaal afhankelijk is van de eigen opstelling en wensen.
Hier staat de EV nu te laden op PV, draaien alle verbruikers - incl. verwarming en SWW-vat - op zon en is er schommelend nog genoeg vermogen over om de thuisaccu op te laden zodat ook na 16:00 uur het huishouden tot de volgende dag verder kan draaien op de thuisaccu.
Met één HW had ik dat niet gered.
Er is immers bewolking met een sterk schommelend productievermogen waarbij er de ene minuut +5 kW uit PV geleverd wordt om iets later weer te dalen onder de 1 kW. Met een continu vermogensvraag van 5 kW zou 0,8 kW vermogen uit de accu dan ruim onvoldoende zijn en het net voortdurend dienen bij te springen. Wat uiteraard niet de bedoeling is.

[ Voor 38% gewijzigd door Independent op 28-02-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24
Daf11 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:51:
Gister betaald vandaag binnen.
Ongeveer 7 minuten na het uitpakken werkt alles naar behoren. Updates gingen soepel. Tot nog toe werkt alles prima.

Morgen komt hopenlijk de 2de accu binnen.[Afbeelding]
Mooi, ik heb ook gisteravond betaald, maar ben nog in afwachting van een leverdatum :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
sweetdude schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Mooi, ik heb ook gisteravond betaald, maar ben nog in afwachting van een leverdatum :'(
Ja, ik ook. Morgen maar een nieuwe F5 toets bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daf11
sweetdude schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb gister avond de 2de betaald. Ik heb 10 minuten geleden mail gehad dat ze morgen proberen te leveren.

Wel advies zorg ervoor dat je de hele dag thuis bent. Bij ons stond hij tussen 12 en 14 uur gepland. Om half 12 was de accu binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001

Winkiller

De Mopperpot

mrenkema schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:23:
Of deze zomer een airco die slaapkamers koel houd in de nacht.
Kopen jullie er 2 ? 1 is vast niet genoeg voor 1 airco. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:16
Eergisteren besteld, levering zou Mei zijn. afwachten maar.
1 batterij lijkt me voldoende, aangezien ik maar 8 panelen heb van 250Wpiek, die er al 10 jaar liggen. Afgelopen jaar 1050 kWh teruggeleverd, de overige 700 zelf verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrenkema
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-07 21:59
Winkiller schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Kopen jullie er 2 ? 1 is vast niet genoeg voor 1 airco. >:)
We hebben er twee staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
HW slaagt toch wel echt in 1 zaak.
Ze promoten hier zelfs op het forum om jullie te doen opstarten met 1 set.
Nadien zijn jullie gezond verslaafd en kopen jullie toch bij.
Dat past perfect in hun strategie.
Er is ook niks mis mee.
Het blijft enkel opletten geblazen voor diegene die er toch 3 of 4 willen hebben.
Mits de goedkope prijs per stuk ga je telkens bijkopen en hoef je bij aankoop van de basisset zelfs niet eens na te denken wat je persoonlijke maximale capaciteit is.

Wie die denkoefening wel op voorhand doet komt opnieuw met dilemma.
Hier kopen of elders goedkoper per 1000 KWH

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:45
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:41:
HW slaagt toch wel echt in 1 zaak.
Ze promoten hier zelfs op het forum om jullie te doen opstarten met 1 set.
Nadien zijn jullie gezond verslaafd en kopen jullie toch bij.
Dat past perfect in hun strategie.
Er is ook niks mis mee.
Het blijft enkel opletten geblazen voor diegene die er toch 3 of 4 willen hebben.
Mits de goedkope prijs per stuk ga je telkens bijkopen en hoef je bij aankoop van de basisset zelfs niet eens na te denken wat je persoonlijke maximale capaciteit is.

Wie die denkoefening wel op voorhand doet komt opnieuw met dilemma.
Hier kopen of elders goedkoper per 1000 KWH
We weten inmiddels dat je de batterij te duur vindt.

Voor veel mensen is prijs slechts 1 van de vele selectiecriteria bij aanschaf. En toegegeven: daar scoort HomeWizard niet het beste. Maar op andere criteria doen ze het voor mij zoveel beter, dat ik er graag meer voor betaal.

Eet je trouwens nog Lotus koekjes? Of zijn die ook te duur geworden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Independent
JimBony schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:46:
[...]
Voor veel mensen is prijs slechts 1 van de vele selectiecriteria bij aanschaf. En toegegeven: daar scoort HomeWizard niet het beste. Maar op andere criteria doen ze het voor mij zoveel beter, dat ik er graag meer voor betaal.
Homewizard zal zeker zijn eigen doelgroep hebben en bereiken.
Dat zal o.a. de groep zijn welke met 2,5 kWh opslag en 0,8 kW vermogen tot 97% van hun huishoudelijk verbruik kan afdekken. Voor die prijs is dat dan - mijn mening - een koopje.

Maar wanneer je dan toch meer wil betalen denk ik dat er performantere oplossingen voor dezelfde of een goedkopere prijs beschikbaar zijn.

Bij een groter systeem heb je ook maar eenmaal het verlies van 10 tot 20% (energie waar je zelf niets aan hebt).
Bij geschakelde stekkersystemen heb je per unit van 2,5 kWh telkens dat cumulerende verlies van 20%.
Ga je ze op een eigen groep aansluiten verlies je ook het voordeel van de eenvoudige stekkercombinatie en kan je beter een batterij met losse omvormer gaan installeren waarbij je als eindverbruiker ook nog eend tig meer mogelijkheden hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:56:
Dat zal o.a. de groep zijn welke met 2,5 kWh opslag en 0,8 kW vermogen tot 97% van hun huishoudelijk verbruik kan afdekken. Voor die prijs is dat dan - mijn mening - een koopje.
Als dat 90% van de PV bezitters is hebben ze inderdaad een sweetspot.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Jimbony,
Ik bezit beiden.
Aandelen ervan op het schap zoals jullie zeggen en koekje elke ochtend in mijn buik zoals mijn vrouw soms durft aan te geven !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
Mag ik voorlopig afsluiten met volgende prijsstelling naar mijn persoonlijke mening.

1 basisset : koopje
2 sets : op de limiet
3 sets : duur
4 sets : duurder

Ik vind de prijs bij HW dus niet direct te duur.
De kwaliteit, service ,eenvoud en de weinig wegende unit (pluimgewicht) blijven zeer lovenswaardig.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:49
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:06:
Mag ik voorlopig afsluiten met volgende prijsstelling naar mijn persoonlijke mening.

De kwaliteit, service ,eenvoud en de weinig wegende unit (pluimgewicht) blijven zeer lovenswaardig.
Dankje voor het delen van jou mening.
Die is nu duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Independent schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Homewizard zal zeker zijn eigen doelgroep hebben en bereiken.

Maar wanneer je dan toch meer wil betalen denk ik dat er performantere oplossingen voor dezelfde of een goedkopere prijs beschikbaar zijn.

Bij een groter systeem heb je ook maar eenmaal het verlies van 10 tot 20% (energie waar je zelf niets aan hebt).
Bij geschakelde stekkersystemen heb je per unit van 2,5 kWh telkens dat cumulerende verlies van 20%.
Ga je ze op een eigen groep aansluiten verlies je ook het voordeel van de eenvoudige stekkercombinatie en kan je beter een batterij met losse omvormer gaan installeren waarbij je als eindverbruiker ook nog eend tig meer mogelijkheden hebt.
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Het verlies van energie wordt niet groter in kwh als je het verdeeld over meerdere kleine batterijen. In tegendeel er juist een voordeel omdat je alleen het vemogen hoeft te activeren dat op dat moment nodig is en met kleinere omvormer zal je eerder de sweetpoint bereiken dan wanneer dat gedaan moet worden met een grote.

Er is geen enkele dwingende noodzaak om ze vast aan te sluiten dus dat argument valt weg.

Het enige is het verschil in mogelijkheden en dat toont juist aan dat je het over een andere markt hebt.
De simpele plug-play groep en de knutsel groep en daar hangen nu eenmaal andere kosten plaatjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daf11
Piddybull schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:06:

Wat vooral voor mij belangrijk is is dat de accu redelijk rond de 0 zit en dat is het geval. Ik heb van andere merken gezien dat als de zon weg is ze blijven laden en na een halve minuut pas af schakelen.
Daarnaast is de kleine omvormer een enorm pluspunt. Waardoor RTE hoog blijft.

Al met al betaal ik liever iets meer voor een goed product dan iets minder voor een product wat het net niet is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:16
Zonet ingeschreven voor België. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Vandaag ben ik speciaal thuis gebleven omdat de accu zou komen (Gisteren op datum geklikt bij GoParcel) , maar de status blijft hangen op "Bestelling verzamelen".

Vanmiddag heb ik nog een mail gestuurd, maar Wizzi is niet echt behulpzaam.

@HomeWizard_NL Kan ik vandaag nog iets verwachten met zo'n status of is dit een teken dat het nog wel even gaat duren? Beetje vaag op deze manier en het is nogal suf indien er toch iemand met een accu voor de deur staat als ik nu weg ga.

[ Voor 18% gewijzigd door netappie op 28-02-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:03:
Vandaag ben ik speciaal thuis gebleven omdat de accu zou komen (Gisteren op datum geklikt bij GoParcel) , maar de status blijft hangen op "Bestelling verzamelen".

@HomeWizard_NL Kan ik vandaag nog iets verwachten met zo'n status of is dit een teken dat het nog wel even gaat duren? Beetje vaag op deze manier en het is nogal suf indien er toch iemand met een accu voor de deur staat als ik nu weg ga.
Denk niet dat je bij HomeWizard moet zijn maar bij de transporteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Winkiller schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Denk niet dat je bij HomeWizard moet zijn maar bij de transporteur.
Die verwijst weer naar homewizard. Maar achter dat mailadres zit weer een bot die naar de site verwijst waar ik op mijn account keurig even weinig info zie.

Ik weet niet zeker of ik nu nog een mail moet verwachten die zegt dat het verzonden is met tracking nummer of dat er vandaag gewoon iemand voor de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:02

Ik heb precies hetzelfde met mijn accu. Die zou vandaag tussen 7:00 en 19:00 geleverd worden, maar is heb niets meer gehoord sinds de bevestiging van gisteren en als ik vandaag kijk in de track en trace staat er hetzelfde terwijl er geen nieuwe update is bij de transporteur sinds de aanmelding van de verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Maakte ik ook mee. Er worden blijkbaar veel batterijen verzonden. Zoveel dat niet alles mee gaat wat die dag betaald heeft. Dan blijft je status op inpakken staan.

Rustig afwachten tot je naar de volgende status gaat (dat zal maandag worden) en dan leveren ze hem dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Die verwijst weer naar homewizard. Maar achter dat mailadres zit weer een bot die naar de site verwijst waar ik op mijn account keurig even weinig info zie.

Ik weet niet zeker of ik nu nog een mail moet verwachten die zegt dat het verzonden is met tracking nummer of dat er vandaag gewoon iemand voor de deur staat.
Misschien met een beetje mazzel morgen, dat betekend niet dat je nu direct maar weg moet gaan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@netappie en @TheRealFreek vervelend. Transmission bellen? Hebben een nr in Deventer. Als hun de batterij in bezit hebben dan kunnen ze ook zeggen of de transporteur onderweg is. Of het in ieder geval even nazoeken mocht het om een andere locatie gaan. Kleine moeite..... veel plezier. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 28-02-2025 14:21 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TheRealFreek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Ik heb precies hetzelfde met mijn accu. Die zou vandaag tussen 7:00 en 19:00 geleverd worden, maar is heb niets meer gehoord sinds de bevestiging van gisteren en als ik vandaag kijk in de track en trace staat er hetzelfde terwijl er geen nieuwe update is bij de transporteur sinds de aanmelding van de verzending.
Ah, dan heb je al meer info dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Laatst online: 20:02
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:21:
[...]

Ah, dan heb je al meer info dan ik.
Ik vond nog een email van transmission in mijn spambox, maar meer dan dat de zending bij hun was aangemeld stond er niet in de track en trace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Devke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:19:
@netappie en @TheRealFreek vervelend. Transmission bellen? Hebben een nr in Deventer. Als hun de batterij in bezit hebben dan kunnen ze ook zeggen of de transporteur onderweg is. Of het in ieder geval even nazoeken mocht het om een andere locatie gaan. Kleine moeite..... veel plezier. :)
Misschien zit mijn accu nog steeds in het interne logistieke proces van HomeWizard. Ik heb alleen een link naar GoParcel en daar kon ik een datum kiezen. Of daar iets mee gedaan is kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik wacht wel op een mail of een reactie van @HomeWizard_NL over wat ik ongeveer kan verwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

die grens van 800W is bekend, komt je vermogensvraag boven die 800W uit dan krijg je die extra stroom dus ook gewoon uit het net.
Dus zoals je zelf aangeeft dien je met twee aspecten rekening houden.
1) vermogen niet boven de 800W gedurende de avond, nu is het in de zomer veelal zo dat bv het koken, zover je dit niet echt laat doet (normaal rond 17:30-18:00) je dan nog veelal van je zonneenergie kunt genieten (mits het zonnetje er is natuurlijk), een electrische of inductiekookplaat trekt natuurlijk een stuk meer dan die 800W, een oven idem. zelfs met een magetron kom je al snel daar boven mede de andere apparaten die ook nog aan staan.
2) de capaciteit energie in kWh, en zelfs tijdens de zomer zit je toch al snel op circa 11 uur die je dan zou moeten overbruggen, in het voorjaar en najaar is dat nog een stuk langer, terwijl je mogelijk dan zelfs je gem. verbruik nog hoger ligt.

De HW thuis-batterij heeft een effectiefe capaciteit van circa 2,2 kWh wat je uit de batterij kunt halen en geen 2,5 kWh.
Mijn gemiddeld "sluipverbruik" zit overigens rond de 100W.
Is ook niet echt sluipverbruik maar continu verbruik van toestellen welke 24/7 stroom vragen (koelkasten, diepvriezer, pompen, meetapparatuur,...).
Maar mijn dagdagelijkse verbruikers (wasmachine, vaatwas, koken, verwarming, SWW,....) vragen veel meer dan 800W vermogen. Ook wanneer ik ze allemaal afzonderlijk zou willen draaien. Maar ik zou juist in een batterij investeren zodat ik daar geen rekening mee moet houden en alle verbruikers kan laten draaien wanneer het mij het beste uitkomt en niet wat het systeem me zegt dat kan of niet kan. :)
het punt is dat je bij de HW thuis-batterij op dit moment nog geen functie beschikbaar hebt dat je kunt aangeven waneer deze zijn beschikbare energie mag ontladen. Dat doet hij volledig automatisch op elk moment dat je huisverbruik dit vraagd en de PV systeem hierin niet of onvoldoende kan aan voldoen.
dus primair wordt gekeken kan je PV systeem je op dat moment benodigde vermogen afdeken zo nee
komt de thuis-batterij met maximaal 800W in werking, en doet dit zolang deze niet leeg is, bij meer batterijen wordt automatisch naar de tweede enz. overgeschakeld.
heb je met hulp van de batterij nog steeds te weinig vermogen op dat moment beschikbaar zal de overige benodigde vermogen uit het net worden gehaald.
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-07 13:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a55FlOol6lumlQlyrkOFhnKL0D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upktZl2npSpcbieDT5Lui7Pe.jpg?f=fotoalbum_large

De effecten van de batterijen beginnen elke dag zichtbaarder te worden in de tibber app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu1E2l8j0ZKGhOSurzmAQAzUn2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVPxenGjzGJjhOmcv2W2TRfS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyzzyT
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-07 15:10
naffffffffff schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:23:
[Afbeelding]

De effecten van de batterijen beginnen elke dag zichtbaarder te worden in de tibber app

[Afbeelding]
Je zit hier ver onder het gemiddelde, prachtig! Wat waren je gemiddeldes in de voorgaande maanden ten opzichte van anderen? Dat geeft een beetje een idee of je altijd al goed bezig was, of dat de batterij daarin een wondermiddel is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TyzzyT op 28-02-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
naffffffffff schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat is dus in combinatie met een dynamische ( in dit specifieke geval tibber) energiecontract.
heb je wel eens de vergelijking met een vast contract met volledige saldering gemaakt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
TyzzyT schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:35:
[...]

Je zit hier ver onder het gemiddelde, prachtig! Wat waren je gemiddeldes in de voorgaande maanden ten opzichte van anderen? Dat geeft een beetje een idee of je altijd al goed bezig was, of dat de batterij daarin een wondermiddel is ;)
Was altijd al bij of onder laag, maar nu nog lager.
Deze is van januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEDMcRg2zI75lhj8Y-pMtNPTKWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpxTyomCS8sYXGBuINpjbFYe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naffffffffff
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:40:
[...]

dat is dus in combinatie met een dynamische ( in dit specifieke geval tibber) energiecontract.
heb je wel eens de vergelijking met een vast contract met volledige saldering gemaakt ?
Ik had eerder een negatieve energierekening totdat de terugleverboete kwam. Toen over gestapt op dynamisch. Misschien kan het goedkoper maar zie door de bomen het bos ff niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:54
Vooruitbesteld op 25 juni ‘24 tegen 19:00 uur.

26-2-2025 kreeg ik de mail met definitieve betaling/bestelling, levering kon vanaf de eropvolgende dag.

Installeren was binnen 5 min gebeurd (excl wachten op updates en de 10 min synchroniseren cyclus) Ik heb de batterij in de technische ruimte op zolder gezet. Nu eens in de gaten houden of dit qua temperatuur de beste plek is. De cv ketel hangt ook in die ruimte en het voelt er eigenlijk altijd aangenaam aan.
De cv leidingen wilde ik al langer isoleren, dat lijkt me goed om te doen zodat de batterij niet teveel last heeft van de warmte die daarvan af komt (dat zal niet extreem zijn, we stoken lage temperatuur, ketel stookt ~ 50°C op koude dagen)

Mogelijk verplaats ik de batterij in de toekomst nog naar de trapkast op de begane grond. Daar zou die mooi onderaan thv de eerste treden kunnen staan. Ideaal, want min of meer ook naast de meterkast, dus zou die mooi een eigen groep kunnen krijgen. Nu is nog geen geschikte wandcontactdoos in de trapkast (wel eentje met een snoer voor o.a. de kastlamp en het internet modem, maar voor de batterij begreep ik dat dat niet mag)

Leuk om te zien dat de batterij op dit moment op zolder op precies dezelfde fase zit als de zonnepanelen en dus ‘direct’ oplaadt van de zonnepanelen omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZlgGNvObSgQ2CY6AKM146PdKmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVbGVNyT0lip8wDohFNr7S7A.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door autoreverse op 28-02-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:55
Mijn accu is net precies binnen de aangegeven 2 uur window met Transmission binnengekomen 😄

[ Voor 13% gewijzigd door dotternetta op 28-02-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Misschien zit mijn accu nog steeds in het interne logistieke proces van HomeWizard. Ik heb alleen een link naar GoParcel en daar kon ik een datum kiezen. Of daar iets mee gedaan is kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik wacht wel op een mail of een reactie van @HomeWizard_NL over wat ik ongeveer kan verwachten.
Daar ben ik nog niet. ik heb alleen een bevestigingsmail ontvangen met een link naar GoParcel en die staat op status "Bestelling verzamelen". ik heb nog geen mail met datum bevestiging of iets dergelijks gekregen.
Zou mooi zijn als ik hem nog op 1 maart in ontvangst mag nemen.
ik zie erna uit en ben ongeduldig, dus de F5 slijt langzaam verder :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
sweetdude schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:21:
[...]

Daar ben ik nog niet. ik heb alleen een bevestigingsmail ontvangen met een link naar GoParcel en die staat op status "Bestelling verzamelen". ik heb nog geen mail met datum bevestiging of iets dergelijks gekregen.
Zou mooi zijn als ik hem nog op 1 maart in ontvangst mag nemen.
ik zie erna uit en ben ongeduldig, dus de F5 slijt langzaam verder :9
Helaas nog niks. Niet via mijn hw account, niet op de GoParcel link, niks van info mailadres, niks in de spam en niks via het tweakers account.

Misschien zijn ze overwerkt of zo druk bezig met accu's verschepen dat de communicatie achter loopt.

Ik denk dat we maar gewoon geduld moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
autoreverse schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:15:
Vooruitbesteld op 25 juni ‘24 tegen 19:00 uur.

26-2-2025 kreeg ik de mail met definitieve betaling/bestelling, levering kon vanaf de eropvolgende dag.

Installeren was binnen 5 min gebeurd, ik heb de batterij in de technische ruimte op zolder gezet. Nu eens in de gaten houden of dit qua temperatuur de beste plek is. De cv ketel hangt ook in die ruimte en het voelt er eigenlijk altijd aangenaam aan.
De cv leidingen wilde ik al langer isoleren, dat lijkt me goed om te doen zodat de batterij niet teveel last heeft van de warmte die daarvan af komt (we stoken lage temperatuur, ketel stookt ~ 50°C op koude dagen)

Mogelijk verplaats ik de batterij in de toekomst nog naar de trapkast op de begane grond. Daar zou die mooi onderaan thv de eerste treden kunnen staan. Ideaal, want min of meer ook naast de meterkast, dus zou die mooi een eigen groep kunnen krijgen. Nu is nog geen geschikte wandcontactdoos in de trapkast (wel eentje met een snoer voor o.a. de kastlamp en het internet modem, maar voor de batterij begreep ik dat dat niet mag)

Leuk om te zien dat de batterij op dit moment op zolder op precies dezelfde fase zit als de zonnepanelen en dus ‘direct’ oplaadt van de zonnepanelen omvormer.

[Afbeelding]
trapkast is één van de meest slechte plaats voor zo'n ding, dan wordt dus direct je vluchtweg voor als iemand boven is geblokkeerd, dat wil je eigenlijk niet. _/-\o_

een verlengsnoer voor een lampje, welke diameter heeft deze ? veelal flexibel met 2*0,75mm2 doorsnede, dus voor een batterij volledig ongeschikt, als je graag brand in je hut wilt hebben is dat een bijna 100% zekerheid. Voor een lampje prima (oke, niet optimaal, maar zolang veilig geplaatst kan het) Er zit nu waarschijnlijk een LED lampje van 2W in? .
voor een batterij, ondanks dat deze slechts 800W is, kun je beter gewoone installatiedraad met 2,5mm2 doorsnede gebruiken, dat is de maat die ook in je overige leidingen in je huis zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
  • Laatst online: 09:11
is de hw battery ook aan te sliuten via shelly (met een omweg) dus zonder dongel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
kareltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:58:
is de hw battery ook aan te sliuten via shelly (met een omweg) dus zonder dongel
Nee, het werkt alleen samen met de P1 meter van HW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
oke bedankt voor de info (is jammer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
kareltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:05:
oke bedankt voor de info (is jammer)
Je kan wel een P1 splitter gebruiken om meerdere P1 meters naast elkaar te gebruiken.
Erg handig als je ook een EV lader hebt of je huidige P1 meter er naast wilt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
netappie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:19:
[...]

Je kan wel een P1 splitter gebruiken om meerdere P1 meters naast elkaar te gebruiken.
Erg handig als je ook een EV lader hebt of je huidige P1 meter er naast wilt houden.
nee geen ev ik alleen een marstek 512 batterij , en vandaag een hw erbij dus zodoende mijn vraag.
dan maar via een splitter.
bedankt voor je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
kareltje schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:58:
Ik had begrepen dat er wel een aansturing komt van HomeWizard voor de HomeWizard 1 en 3 fase Kwh meter.
Misschien dat een oplossing.
Maar waarom via een Shelly pro 3EM.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kareltje
ik denk dat ik dan alles kan regelen via shelly en bekijken via 3 fase

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Laatst online: 21:25
Vandaag alle drie afgeleverd (zou morgen worden).

Mijn bestelling behoorde tot de maart batch.
Met 3 stuks installeren ben je ongeveer een kwartiertje bezig. Gewoon de instructies volgen.
1 van de 3 ging vooraf spontaan uit terwijl ik bezig was met alles installeren. Accu uitgezet en weer aan en pakte weer op.
Wanneer je de eerste accu aan zet en daarna de volgende, zie je aan de ledbalkjes dat ze al opelkaar reageren.

Elke batterij zit op een eigen fase en groep.

Mijn opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8xPczETPSnEvakm5WDPgdKI5J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/menFbkeqWh4IEJp1WEVYa8kR.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt gewoon.
Er zit wat lekkers in de oven. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuDwQivnntmmNkgl6wCpcYLGCGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWUl8C2lYMwMbhopNgrCKbH2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:50:
[...]

trapkast is één van de meest slechte plaats voor zo'n ding, dan wordt dus direct je vluchtweg voor als iemand boven is geblokkeerd, dat wil je eigenlijk niet. _/-\o_

een verlengsnoer voor een lampje, welke diameter heeft deze ? veelal flexibel met 2*0,75mm2 doorsnede, dus voor een batterij volledig ongeschikt, als je graag brand in je hut wilt hebben is dat een bijna 100% zekerheid. Voor een lampje prima (oke, niet optimaal, maar zolang veilig geplaatst kan het) Er zit nu waarschijnlijk een LED lampje van 2W in? .
voor een batterij, ondanks dat deze slechts 800W is, kun je beter gewoone installatiedraad met 2,5mm2 doorsnede gebruiken, dat is de maat die ook in je overige leidingen in je huis zitten.
Ik denk dat ik dan niet duidelijk ben geweest: met de trapkast bedoel ik de opberg-/kastruimte die de meeste Nederlandse doorzon woningen hebben onder de trap (dus vanuit de woonkamer toegankelijk, en dan kijk je tegen de onder-/achterkant van de traptreden aan)
Dat is dus juist uit de vluchtweg, want daar staan alleen boodschappen etc (daar waar je er goed bij kan)
Vanuit de meterkast is een verlengsnoer aangesloten op een wcd aldaar, die leidt naar een contactdoos voor de kastlamp (idd led lamp van een paar watt) en het modem. Dat moet toch wel op een verlengsnoer mogen?

Ik ben dus voornemens daar een nieuw wcd te realiseren voor de plug-in batterij, met idd installatiedraad vanuit een verdeeldoos vanuit de meterkast.

Niet mijn trapkast; maar gaat om het idee:

Afbeeldingslocatie: https://imgdlvr.com/pic/fotoverkleinen.nl/20250228-2343/public

[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 28-02-2025 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
autoreverse schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Ik denk dat ik dan niet duidelijk ben geweest: met de trapkast bedoel ik de opberg-/kastruimte die de meeste Nederlandse doorzon woningen hebben onder de trap (dus vanuit de woonkamer toegankelijk, en dan kijk je tegen de onder-/achterkant van de traptreden aan)
Dat is dus juist uit de vluchtweg, want daar staan alleen boodschappen etc (daar waar je er goed bij kan)
Vanuit de meterkast is een verlengsnoer aangesloten op een wcd aldaar, die leidt naar een contactdoos voor de kastlamp (idd led lamp van een paar watt) en het modem. Dat moet toch wel op een verlengsnoer mogen?

Ik ben dus voornemens daar een nieuw wcd te realiseren, met idd installatiedraad vanuit een verdeeldoos vanuit de meterkast.
Het gaat er om als die batterij in de fik vliegt.
Dan gaat jou trap mee.
Dat is niet handig als je boven slaapt en gebeurt in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
peterbier schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:46:
[...]

Het gaat er om als die batterij in de fik vliegt.
Dan gaat jou trap mee.
Dat is niet handig als je boven slaapt en gebeurt in de nacht.
Oeps, oh dan had ík het verkeerd begrepen inderdaad.
Had wel bedacht er een brandmelder te hangen, maar eenmaal in de brand is dat natuurlijk toch te laat.

Hier had ik idd nog niet over nagedacht, dank voor de waarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 22:38

Barca

In Search Of Sunrise

asing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:02:
In deel 1 van het topic was er wat gedoe over de onmogelijkheid om je bestelling na de aanbetaling te annuleren. Dat was mede omdat het anders een logistieke nachtmerrie zou worden voor HW. Dus kijk gerust even in deel 1.
Het lijkt mij vrij onzinnig om HW de accu te laten leveren, zodat je hem eigenlijk dan gelijk weer wil laten ophalen alleen om de 50 euro terug te krijgen. Lijkt me toch dat HW het dan gewoon terug zal storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturnariesbee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:28
dotternetta schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:19:
Mijn accu is net precies binnen de aangegeven 2 uur window met Transmission binnengekomen 😄
Hier is de bezorging mislukt, Transmission geeft aan dat er niemand thuis was. We waren gewoon thuis en er is geen bezorger aan de deur geweest. (camera buiten)

Jammer weer, leek zo vlot te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Barca schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:56:
[...]

Het lijkt mij vrij onzinnig om HW de accu te laten leveren, zodat je hem eigenlijk dan gelijk weer wil laten ophalen alleen om de 50 euro terug te krijgen. Lijkt me toch dat HW het dan gewoon terug zal storten.
Ik had je al gewezen op deel 1 van het topic. Blijkbaar heb je niet verder gekeken of gezocht.

Bij deze : HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:01
Wat moet ik doen om mijn pro order te laten vervallen. Mijn omvormer Eaton ISG1I-2800/1 wordt niet ondersteund, mijn solar info bekjk ik met Youless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

MacD007 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:50:
De mijne komt ook in de trapkast. Exact die plek zoals hierboven geschetst. Met een rookmelder erboven, die ik dan ook weer bedraad wil aansluiten op het alarmsysteem net als de rest. Dat wordt het volgende project, geen idee hoe dat werkt nog. Het eerste project namelijk van trapkast naar de meterkast is gedaan op aparte groep met nieuwe installatiedoos.

Ik zie anders dan de trapkast geen opties want op zolder slapen de kids en in de schuur is geen ruimte en staat ook apparatuur dat water gebruikt. Vluchtweg is er op de eerste verdieping richting aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

asing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:08:
Ik had je al gewezen op deel 1 van het topic. Blijkbaar heb je niet verder gekeken of gezocht.

Bij deze : HomeWizard_NL in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic"
Jawel die tekst herinnerde ik me nog. Maar als jij gewoon zeker weet dat je hem niet wil, dan is het toch gekkenwerk als je HW hem eerst laat leveren om hem dan eigenlijk tegelijkertijd weer mee terug te geven? Dan lijkt het mij dat je HW gewoon mailt of belt en zegt dat je de 50 euro terug wilt zonder die hele rompslomp.

Ik heb zoiets ook zelf gehad bij Bol.com. Niet helemaal vergelijkbaar maar een afzuigkap was na ontvangst 75 euro goedkoper op hun site. Aan Bol de keuze, of ik stuurde hem terug en bestelde opnieuw of ze zetten het verschil op mijn account als shoptegoed. Een minuut later stond het shoptegoed op mijn account. Die doos was ook zwaar en groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:11
Barca schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:14:
Dan lijkt het mij dat je HW gewoon mailt of belt en zegt dat je de 50 euro terug wilt zonder die hele rompslomp.
Ze halen hem niet gratis op, dacht ik gelezen te hebben. De retourkosten zijn voor jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Barca schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Jawel die tekst herinnerde ik me nog. Maar als jij gewoon zeker weet dat je hem niet wil, dan is het toch gekkenwerk als je HW hem eerst laat leveren om hem dan eigenlijk tegelijkertijd weer mee terug te geven? Dan lijkt het mij dat je HW gewoon mailt of belt en zegt dat je de 50 euro terug wilt zonder die hele rompslomp.

Ik heb zoiets ook zelf gehad bij Bol.com. Niet helemaal vergelijkbaar maar een afzuigkap was na ontvangst 75 euro goedkoper op hun site. Aan Bol de keuze, of ik stuurde hem terug en bestelde opnieuw of ze zetten het verschil op mijn account als shoptegoed. Een minuut later stond het shoptegoed op mijn account. Die doos was ook zwaar en groot ;)
Ik ben niet de HW klantenservice. Ik kan ook niet namens hun spreken. Ze hebben een proces ingeregeld om al die 1000-en batterijen te ontvangen, te stickeren en uit te leveren. Misschien was het te lastig of duur om een bailout in te bouwen voor mensen die zich bedachten ergens tussen hun bedenktijd en het moment van de betaallink. En wie weet houden ze rekening met een paar bailouts en geen 100-en. Dat geeft je opties om te annuleren na je bedenktijd.

1) je betaalt niet. Daarmee annuleer je automatisch
2) je stuurt hem terug na ontvangst, de kosten zijn voor eigen rekening

Terugsturen zal ook niet gratis zijn, dus voor jou is het dan makkelijker om voor optie 1 te gaan. Dat scheelt je thuis zijn voor ontvangst en een hoop geregel met terugsturen. Het is wel 25 kilo die terug moet en je moet een ADR geschikte vervoerder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
grun93 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Ze halen hem niet gratis op, dacht ik gelezen te hebben. De retourkosten zijn voor jouw rekening.
Klopt, zie het linkje wat ik een paar posts hierboven neerzette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:16
Is er hier niemand die hem wil hebben? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen hem eerder willen ontvangen dan pas over paar maanden. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de order om te zetten naar iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

asing schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:30:
Terugsturen zal ook niet gratis zijn
Aha inderdaad. Daar zit dus de adder onder het gras. Dat terugsturen is voor eigen rekening. Tsja, dan vallen alle kwartjes nu bij me :P Dan is het fijner als je iemand vindt om hem over te nemen, toch zonde van die 50 euro anders.

https://helpdesk.homewiza...ourneer-ik-mijn-apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

HBO88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:34:
Is er hier niemand die hem wil hebben? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen hem eerder willen ontvangen dan pas over paar maanden. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de order om te zetten naar iemand anders?
Ik zou zeggen, laat hem afleveren en verkoop hem dan door, vast wel iemand die er 1 (of 1 extra) wil hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Winkiller op 28-02-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:51
autoreverse schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Ik ben dus voornemens daar een nieuw wcd te realiseren voor de plug-in batterij, met idd installatiedraad vanuit een verdeeldoos vanuit de meterkast.

Niet mijn trapkast; maar gaat om het idee:

[Afbeelding]
Trap kast kan best goed. Maak een eenvoudige bekisting van een gipsplaten en plaats een uitgaande ventilator de woonkamer in. Natuurlijk ook een aanvoer gat maken in de bekisting.
Persoonlijke zou ik de plafond platen gebruiken. Die zijn met een glasvezel versterkt.
Maak hem direct iets groter voor een toekomstige server ;)
Rf geschakelde rookmelders erbij.

Nadeel, er is nu wel minder ruimte voor schoonmoeders.

[ Voor 8% gewijzigd door StormRider op 28-02-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:29
ManS-H schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:08:
Wat moet ik doen om mijn pro order te laten vervallen. Mijn omvormer Eaton ISG1I-2800/1 wordt niet ondersteund, mijn solar info bekjk ik met Youless
Wat bedoel je nu? De battterij werkt samen met elke omvormer. Voor de aansturing heb je enkel een P1 meter van HW nodig eventueel via een splitter als je je P1 meter al met iets anders uitleest

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1 ... 35 ... 170 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.