Haha, ja ik vind dat echt grappig: een jaar geleden, als je hier postte dat je batterij met Home Assistant slim aanstuurde, viel er nog wel eens de opmerking "dat de HW batterij daar helemaal niet voor bedoeld is, 640Kb is genoeg voor iedereen NOM is genoeg voor iedereen". Maar nu HW meer geavanceerde logica heeft aangekondigd, en die ontwikkeling duurt even, staan mensen erom te popelen. Grappig hoe dat verandert.Onnooooo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:39:
Eerlijk gezegd vind ik het het hele systeem nu wel buitensporig complex aan het worden.
Je zult een centraal systeem als "de baas" moeten aanwijzen, die kennis van alle energiestromen heeft, die prioriteiten stelt, die stuurt naar een ingesteld optimum, enz. Ik denk dat iets als Home Assistant daarvoor heel goed bruikbaar is, maar dat is duidelijk niet voor iedereen. Het gebruik van meerdere systemen naast elkaar, die niet van elkaar weten, kan er idd toe leiden dat ze elkaar gaan tegenwerken.Dan zullen zonnedimmer en HW al wel snel interfereren of heeft iemand daar al een slimme oplossing voor?
Dan natuurlijk de keus; wil je zelf controle of laat je die controle bij een andere partij. In mijn ogen is daar maar één veilig antwoord op mogelijk, maar die overweging moet iedereen voor zichzelf maken. Als die overweging maar bewust gemaakt wordt, en daar schort het duidelijk vaak nog aan.
Als je het geld voor een extra batterij kunt missen, en je je realiseert je dat elke extra batterij financieel minder gaat opleveren (geldt in het algemeen voor het toevoegen van opslagcapaciteit, is zeker niet uniek voor HW PiB's) dan de vorige, dan zou ik dat zeker doen.Mijn neiging is om een extra batterij aan te schaffen ; regelen 0 op de meter en van het leven genieten.
Claude/AI gaat onze problemen eerst nog groter maken, let maar op...Of gaat Claude onze problemen oplossen?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar