Onnooooo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:39:
Eerlijk gezegd vind ik het het hele systeem nu wel buitensporig complex aan het worden.
Haha, ja ik vind dat echt grappig: een jaar geleden, als je hier postte dat je batterij met Home Assistant slim aanstuurde, viel er nog wel eens de opmerking "dat de HW batterij daar helemaal niet voor bedoeld is, 640Kb is genoeg voor iedereen NOM is genoeg voor iedereen". Maar nu HW meer geavanceerde logica heeft aangekondigd, en die ontwikkeling duurt even, staan mensen erom te popelen. Grappig hoe dat verandert.
Dan zullen zonnedimmer en HW al wel snel interfereren of heeft iemand daar al een slimme oplossing voor?
Je zult een centraal systeem als "de baas" moeten aanwijzen, die kennis van alle energiestromen heeft, die prioriteiten stelt, die stuurt naar een ingesteld optimum, enz. Ik denk dat iets als Home Assistant daarvoor heel goed bruikbaar is, maar dat is duidelijk niet voor iedereen. Het gebruik van meerdere systemen naast elkaar, die niet van elkaar weten, kan er idd toe leiden dat ze elkaar gaan tegenwerken.

Dan natuurlijk de keus; wil je zelf controle of laat je die controle bij een andere partij. In mijn ogen is daar maar één veilig antwoord op mogelijk, maar die overweging moet iedereen voor zichzelf maken. Als die overweging maar bewust gemaakt wordt, en daar schort het duidelijk vaak nog aan.
Mijn neiging is om een extra batterij aan te schaffen ; regelen 0 op de meter en van het leven genieten.
Als je het geld voor een extra batterij kunt missen, en je je realiseert je dat elke extra batterij financieel minder gaat opleveren (geldt in het algemeen voor het toevoegen van opslagcapaciteit, is zeker niet uniek voor HW PiB's) dan de vorige, dan zou ik dat zeker doen.
Of gaat Claude onze problemen oplossen?
Claude/AI gaat onze problemen eerst nog groter maken, let maar op...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:52
Enkele maanden geleden was er een enquête van hw, daarin werd ook gevraagd wat je in de toekomst nog voor producten of services van hw zou willen zien. Daarin werd ook al de mogelijkheid geopperd om zonnepanelen te regelen via de hw app.

Ik denk dat ze wel op de achtergrond hiermee bezig zijn, op zich zou het redelijk simpel kunnen door de voeding van de omvormer te regelen tot boven de 253V zodat de omvormer zichzelf uitschakeld, wel een domme aan/uit regeling maar wel breed toepasbaar op elke omvormer. En de optie om via api slim te regelen voor de uitgebreidere gebruiker.

Ben benieuwd wat hw nog meer in de hoge hoed heeft, tot nu toe vind ik ze goed bezig en mooi dat ze inspelen op de toekomst.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

fredhuizinga schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:13:
Enkele maanden geleden was er een enquête van hw, daarin werd ook gevraagd wat je in de toekomst nog voor producten of services van hw zou willen zien. Daarin werd ook al de mogelijkheid geopperd om zonnepanelen te regelen via de hw app.

Ik denk dat ze wel op de achtergrond hiermee bezig zijn, op zich zou het redelijk simpel kunnen door de voeding van de omvormer te regelen tot boven de 253V zodat de omvormer zichzelf uitschakeld, wel een domme aan/uit regeling maar wel breed toepasbaar op elke omvormer. En de optie om via api slim te regelen voor de uitgebreidere gebruiker.

Ben benieuwd wat hw nog meer in de hoge hoed heeft, tot nu toe vind ik ze goed bezig en mooi dat ze inspelen op de toekomst.
Hoe is dat schakel idee eenvoudig? Je zou dan fysiek een verbinding met de bekabeling moeten maken.

Voor een paar mensen die weten wat ze doen mogelijk maar voor het overgrote deel van de gebruikers bloedlink. Er wordt wel eens gesproken over verantwoordelijk gebruik maar dit is daar het absolute tegenovergestelde van.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:07
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Haha, ja ik vind dat echt grappig: een jaar geleden, als je hier postte dat je batterij met Home Assistant slim aanstuurde, viel er nog wel eens de opmerking "dat de HW batterij daar helemaal niet voor bedoeld is, 640Kb is genoeg voor iedereen NOM is genoeg voor iedereen". Maar nu HW meer geavanceerde logica heeft aangekondigd, en die ontwikkeling duurt even, staan mensen erom te popelen. Grappig hoe dat verandert.

Misschien speelt mee dat veel mensen van de eerdere lichting, zoals oa ik, inmiddels weinig meer in dit topic te zoeken hebben. Ik lees maanden niet meer mee. Het gaat voornamelijk nog over dynamisch en ha en al dat soort zaken.

Ik vind het jammer dat dit heel complexe geheel is opgetuigd, terwijl er zoveel andere batterijen zijn die juist daar goed in zijn. En dat de simpele vraag die veel mensen uit de beginfase hadden, maak een optie in de app van nu niet laden en/ of ontladen, volledig genegeerd is.

Wat mij betreft is deze nieuwe ontwikkeling een teleurstelling wat betreft de prioriteiten van Homewizard en een teken dat het goed is in de toekomst ergens anders te kijken.
fredhuizinga schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:13:
de voeding van de omvormer te regelen tot boven de 253V
Hoe denk je dat te gaan doen zonder de spanning van je hele huisnet te verhogen? En die van je directe buren enz?

Tenzij je wat anders bedoelt (bv de omvormer voor de gek houden zodat hij denkt dat de netspanning te hoog is) is dit helemaal geen goed of reëel idee. En dat voor de gek houden is ook geen goed idee.
zodat de omvormer zichzelf uitschakeld
Je wil slechts zelden dat je omvormer zich uitschakelt. Dat is eigenlijk alleen van toepassing bij een dynamisch contract en dan nog maar een handvol uren per jaar.

Wat in de meeste gevallen financieel interessant is, is zero-export ofwel dynamisch dimmen tot je eigenverbruik. En dat kan wel, elke degelijke moderne omvormer ondersteunt dit, maar het probleem is dat een partij als HW dan voor alle veel in Nederland voorkomende omvormers een "connector" oid moet ontwikkelen, testen, uitrollen, supporten. Ze krijgen dan te maken mensen die dit graag willen maar de materie maar heel slecht snappen ("Hier staat dat ik een API key uit mijn omvormer moet exporteren. Wat is een API key?"). Als ik HW was zou ik me hier ver van houden. En de mensen die zich niet realiseren dat hun omvormer te oud is en dit niet kan, en dan het geld van hun batterij terug willen. Ik zou het niet willen supporten. Te veel zaken waar je geen controle over hebt.

De chatbot van HW is al niet zo snugger, dat wordt echt ellende.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:52
JeroenH schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Hoe denk je dat te gaan doen zonder de spanning van je hele huisnet te verhogen? En die van je directe buren enz?

Tenzij je wat anders bedoelt (bv de omvormer voor de gek houden en zodat hij denkt dat de netspanning te hoog is) is dit helemaal geen goed of reëel idee

[...]

Je wil slechts zelden dat je omvormer zich uitschakelt. Dat is eigenlijk alleen van toepassing bij een dynamisch contract en dan nog maar een handvol uren per jaar.

Wat in de meeste gevallen financieel interessant is, is zero-export ofwel dynamisch dimmen tot je eigenverbruik. En dat kan wel, elke degelijke moderne omvormer ondersteunt dit, maar het probleem is dat een partij als HW voor alle veel in Nederland voorkomende omvormers een "connector" oid moet ontwikkelen, testen, uitrollen, supporten. Ze krijgen dan te maken mensen die dit graag willen maar de materie maar heel slecht snappen ("Hier staat dat ik een API key uit mijn omvormer moet exporteren. Wat is een API key?"). Als ik HW was zou ik me hier ver van houden. En de mensen die zich niet realiseren dat hun omvormer te oud is en dit niet kan, en dan het geld van hun batterij terug willen. Ik zou het niet willen supporten. Te veel zaken waar je geen controle over hebt.

De chatbot van HW is al niet zo snugger, dat wordt echt ellende.
Tja, een omvormer gaan regelen is misschien wel technisch ingewikkeld voor de gemiddelde plug en play gebruiker. Maar omdat de vraag steeds vaker gesteld wordt, en voor volgend jaar mensen al bang gemaakt worden mbt terugleveren zat ik even te dagdromen hoe HW dit evt simpel voor elkaar zou kunnen krijgen. Inderdaad de omvormer foolen op de voeding, maar dit is technisch ingewikkeld.

Zelf regel ik alles via homeassistant dus voor mij niet relevant, maar uiteindelijk willen mensen denk ik dat alle slimme energie apparaten met elkaar praten en zodoende optimaal de energie gaan regelen.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

fredhuizinga schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Tja, een omvormer gaan regelen is misschien wel technisch ingewikkeld voor de gemiddelde plug en play gebruiker. Maar omdat de vraag steeds vaker gesteld wordt, en voor volgend jaar mensen al bang gemaakt worden mbt terugleveren zat ik even te dagdromen hoe HW dit evt simpel voor elkaar zou kunnen krijgen. Inderdaad de omvormer foolen op de voeding, maar dit is technisch ingewikkeld.

Zelf regel ik alles via homeassistant dus voor mij niet relevant, maar uiteindelijk willen mensen denk ik dat alle slimme energie apparaten met elkaar praten en zodoende optimaal de energie gaan regelen.
De optimale regeling bestaat, dat is de NOM sturing. Waar hier een aantal mensen meer bezig zijn is proberen wat geld te verdienen of te besparen met het manipuleren van die regeling. Dat is eigenlijk een manier van werken die niets met de functionaliteit van de batterij te maken heeft.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:08

fxs81

Julianadorp

Eerst maar eens zien wat "Slim laden" gaat doen als het uitkomt (ik ben geen geen betatester daarvoor), zoals ik het lees in de berichten van HW word er per woning gewoon gekeken naar de energiestromen en werkt het algoritme daar mee, dus ook als je je omvormer terug laat regelen (als je dat zelf zo hebt ingesteld want ik zie geen mogelijkheid voor HW omdat te doen bij mijn Goodwe, dat loopt via een andere app dan SEMS+ en dan nog kan ik dat alleen lokaal aan/uit zetten) dan ga ik er vooralsnog vanuit dat het algoritme dat gewoon meeneemt in de optimalisatie.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
hanev001 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:56:
[...]

Ik kan dit sentiment volkomen volgen. Ik heb de boel op standaard NOM staan en dat werkt prima. Ik lees soms met vermaak in welke bochten men zich probeert te wringen om een paar dubbeltjes te besparen. Voor mij is dat alle moeite en ergenis niet waard.
Ik zie het niet als vermaak, maar juist wel als interessant om te lezen (en van te leren). Daarnaast is het voor menig tweaker ook gewoon een hobby. Dan lijkt het me logisch dat ze van alles tweaken.
Pagina: 1 ... 268 269 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2