Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:07:
Hallo

Ik heb vandaag een hw batterij gekocht van iemand.

Deze werkte prima wat ik gezien heb bij diegene thuis.

Nu bij mijzelf thuis wil ik hem koppelen met de app als 3e batterij.

Als ik het koppel knopje indruk gaat hij piepjes geven en de balk gaat geheel rood kleuren.

Wat betekend dit?

Of kan het zijn dat de verkooer hem eerst had moet verwijderen in zijn app?

Zelf ook niet bij nagedacht...

Of is de knop gelocked?

Graag advies
Dit zou eigelijk de Homewizard app moeten weergeven als een foutmelding.

Je kunt het beste de id code van de batterij kunnen doorgeven aan Homewizard.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 07-05-2026 22:31 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12
Verwijderd schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:07:
Hallo

Ik heb vandaag een hw batterij gekocht van iemand.

Deze werkte prima wat ik gezien heb bij diegene thuis.

Nu bij mijzelf thuis wil ik hem koppelen met de app als 3e batterij.

Als ik het koppel knopje indruk gaat hij piepjes geven en de balk gaat geheel rood kleuren.

Wat betekend dit?

Of kan het zijn dat de verkooer hem eerst had moet verwijderen in zijn app?

Zelf ook niet bij nagedacht...

Of is de knop gelocked?

Graag advies
Om een HomeWizard Plug-in Battery volledig te resetten, ontkoppel je het apparaat volledig van de stroom, wacht je tot de condensatoren leeg zijn (bijv. 30 minuten) en sluit je het opnieuw aan. Houd de knop 10-15 seconden ingedrukt totdat de statusring blauw knippert om de wifi-instellingen te resetten.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

TFX77 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:49:
[...]

Om een HomeWizard Plug-in Battery volledig te resetten, ontkoppel je het apparaat volledig van de stroom, wacht je tot de condensatoren leeg zijn (bijv. 30 minuten) en sluit je het opnieuw aan. Houd de knop 10-15 seconden ingedrukt totdat de statusring blauw knippert om de wifi-instellingen te resetten.
Of anders lees het TS. Daar staat alle informatie over Homewizard batterijen

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• TFX77
Mijn Home Assistant dashboard ook dynamisch gemaakt.

Als de dynamische prijzen morgen nog niet bekend zijn dan is deze ook niet te zien in het dashboard. Dus geen grafiek en geen prijzen en spread. Ik denk ook de negatieve prijzen dynamisch gemaakt te hebben binnen de Apexcharts grafiek maar daarvoor moet nog als test wel even de prijs onder nul uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtM2x0WEnf35Qhv1l1aQYS_6qFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SL9nvJ4hu7NmIiAA0HMSeUm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHq4aBHTIfjHehb5poa-j71vPtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAbFDZBxqMKsNlTkIHhzt9cc.jpg?f=fotoalbum_large

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:35
Heb hier al eventjes iets gelijkaardigs gefabriceerd.

Elke dag EPEX prijzen ophalen, omrekenen naar Luminus tarieven.
Ik pas zelf percentielen toe om rood/geel/groen te bepalen maar enkel prijs <= roodlimiet x RTE kan gebruikt worden om te laden van grid (donkergroen).
Voor morgen is er maar 1 slot geïdentificeerd (dat is het minimum wat ik neem) maar door de massale zonne-opbrengst die verwacht is voor morgen, zal dat poortje netjes toe blijven.

Bij negatieve Luminus prijzen, wordt de omvormer toegeknepen om minimaal injectie naar het net te bekomen tijdens die periodes (ook dynamisch, P1 meter bepaalt hoeveel er meer of minder mag "geproduceerd" worden zodat er wel gereageerd kan worden op onverwachte vraag vanuit het huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CrEyca1FWVOfOj1EBu5HsFO_5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqPHp27ApjTsBzRPGJCbBI6g.jpg?f=fotoalbum_large

• TFX77
Holvoetn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:16:
Heb hier al eventjes iets gelijkaardigs gefabriceerd.

Elke dag EPEX prijzen ophalen, omrekenen naar Luminus tarieven.
Ik pas zelf percentielen toe om rood/geel/groen te bepalen maar enkel prijs <= roodlimiet x RTE kan gebruikt worden om te laden van grid (donkergroen).
Voor morgen is er maar 1 slot geïdentificeerd (dat is het minimum wat ik neem) maar door de massale zonne-opbrengst die verwacht is voor morgen, zal dat poortje netjes toe blijven.

Bij negatieve Luminus prijzen, wordt de omvormer toegeknepen om minimaal injectie naar het net te bekomen tijdens die periodes (ook dynamisch, P1 meter bepaalt hoeveel er meer of minder mag "geproduceerd" worden zodat er wel gereageerd kan worden op onverwachte vraag vanuit het huis).

[Afbeelding]
Nice! Dit is voor België? Hierboven op komt dan nog een staffel voor de netbeheerder? Wat straks voor ons ook gaat gelden.

Is dat slim geregeld? Bijvoorbeeld bij de stroomprijs in. Dat zou zo veel mooier zijn dan de netbeheerder los betalen. Zo slim zullen ze wel niet zijn.

Daar helpen meerdere HomeWizard Plug-In Batteries natuurlijk ook mooi bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9JJFZrYaPcnfMY9Lx881-EGlTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSGVLJuHuS8DVr2lU4jAziyh.avif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-Q014F1GWgHn7ikExGeuv1s51w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6TGy8yG6YYALJxOnTW8OULO.avif?f=fotoalbum_large

• Holvoetn
TFX77 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Nice! Dit is voor België? Hierboven op komt dan nog een staffel voor de netbeheerder? Wat straks voor ons ook gaat gelden.
Klopt.
Ik heb een aparte Markdown (voorlopig) waar ik alle vaste kosten die er elke maand bijkomen ook nog langs zet.
Capaciteitstarief (hoogste kwartierwaarde per maand met minimum van 2.5 kW @ 51.99 €/kW/yr) Dus minimum per maand = 10.83 EUR
-> P1 meter van HW geeft dat netjes als standaard sensor terug, dus gemakkelijk te volgen.
Netbeheerskosten: 18.92 EUR / yr
Vaste kosten leverancier: 75 EUR / yr

Vooral dat capaciteitstarief is iets om heel goed in de gaten te houden !!
Als je dan te veel tegelijk begint te laden/verbruiken, kan je op 1-2-3 je verwachte winst dubbel en meer bij moeten betalen.

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-07 03:24
Devke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Ik denk zelfs dat er genoeg mensen met een dynamisch contract de opties die er inmiddels bijgekomen zijn waarderen. Ik weet dat sommige (fel) tegen een dergelijk contract zijn. Dynamische contracten zijn er inmiddels 1 miljoen in Nederland. Wat ik al vaker heb gezegd..... HomeWizard ontwikkelt niet het e.a. omdat een "paar" tweakers hierom vragen. Veel Tweakers bouwen zelf! Ik ken er veel binnen diverse topics.

Daarnaast zou het niet slim zijn alleen vaste contracten te bedienen. Je laat dan 1 miljoen potentiële klanten liggen. Stilstand is achteruit gaan.

Edit : Bron dynamische contracten nieuws: Aantal dynamische energiecontracten stijgt in Nederland naar boven 1 ...
Als je dit artikel goed leest, blijken er slechts 600.000 dynamische elektriciteitscontracten te zijn. De overige dynamische contracten zijn gascontracten. Dus die 1 miljoen moet je met een korreltje zout nemen.😂

Tenzij je met je batterij, waar we hier een topic over hebben, kunt handelen in gas. De wens is de vader van de gedachte, denk ik dan maar.😉

• TFX77
Holvoetn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:36:
[...]

Klopt.
Ik heb een aparte Markdown (voorlopig) waar ik alle vaste kosten die er elke maand bijkomen ook nog langs zet.
Capaciteitstarief (hoogste kwartierwaarde per maand met minimum van 2.5 kW @ 51.99 €/kW/yr) Dus minimum per maand = 10.83 EUR
-> P1 meter van HW geeft dat netjes als standaard sensor terug, dus gemakkelijk te volgen.
Netbeheerskosten: 18.92 EUR / yr
Vaste kosten leverancier: 75 EUR / yr

Vooral dat capaciteitstarief is iets om heel goed in de gaten te houden !!
Als je dan te veel tegelijk begint te laden/verbruiken, kan je op 1-2-3 je verwachte winst dubbel en meer bij moeten betalen.
In Nederland voor capaciteitstarief voor 1x10A t/m 3x25A is nu gemiddeld 477 euro per jaar. Per maand dus ongeveer 40 euro.

Hoe laad je in vredesnaam je auto dan op in België? Ik doe dat met 11 kW sommige medelanders met 22kW? Laat staan als je vier HomeWizard Plug-In Batteries hebt 3,2 kW?

Is het als ik het goed begrijp het het gebaseerd op de maximale gemeten belasting (vermogen) dus niet de batterijen maar de auto? In mijn geval dus 11 x 51,99 = 571 euro per jaar. Of is het per maand, zodat je nog hard voordeel kan halen in de zomermaanden van negatieve prijzen dus alleen die maand met 11 kW laad? En de rest van het jaar bijvoorbeeld het maximum van het vermogen van je batterijen?

Dus laden met maximaal 5,5 kW bespaard je dan 235,5 euro. Als je het een heel jaar doet. Denk ik dan.

• Holvoetn
Neen, het wordt echt bekeken naar je effectief hoogste kwartier verbruik. En dat elke maand opnieuw.

Ik heb momenteel 2 PiBs en dat is wat me beetje tegenhoudt om naar een 3de te gaan. Ik heb ook nog een Ecoflow Delta3+ met extra batterij die ik wel kan sturen. Ik beperk het laden dan zodat P1 niet boven 2300W komt als beide groepen samen laden.

Tenzij men het mogelijk gaat maken om ook het opladen te limiteren, niet zoals nu alles of niets 800W/batterij.

Het kan. Bij NoM doet die dat vanzelf.
Fred B schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:57:
[...]

Als je dit artikel goed leest, blijken er slechts 600.000 dynamische elektriciteitscontracten te zijn. De overige dynamische contracten zijn gascontracten. Dus die 1 miljoen moet je met een korreltje zout nemen.😂

Tenzij je met je batterij, waar we hier een topic over hebben, kunt handelen in gas. De wens is de vader van de gedachte, denk ik dan maar.😉
600.000 potentiële klanten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-07 22:09
Sinds vrijdag avond maakt de ventilator van de home wizard batterij, die in de woonkamer staat, een zacht maar duidelijk waarneembaar regelmatig en tamelijk hoog met nog hogere bijklanken schurend geluid (tsjiep, tsjiep, tsjiep). Het geluid was er eerder niet. Hebben anderen hier ervaring mee? De status van de batterij in de app is: "Alles is oke". Zal ik contact zoeken met @HomeWizard_NL?

[ Voor 4% gewijzigd door johnhemmers op 10-05-2026 13:00 ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CugVtV1WQ4KWsYs2YGBPT52xLJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atJV54ehdo4bmFOEZKWoYiIX.jpg?f=fotoalbum_large Leuke resultaten van de batterijen en zonnepanelen. Het terug regelen van de zonnepanelen omvormer werkt goed. Nu nog afwachten wat de politiek doe met het Netbeheer voorstel

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:07
johnhemmers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:00:
Sinds vrijdag avond maakt de ventilator van de home wizard batterij, die in de woonkamer staat, een zacht maar duidelijk waarneembaar regelmatig en tamelijk hoog met nog hogere bijklanken schurend geluid (tsjiep, tsjiep, tsjiep). Het geluid was er eerder niet. Hebben anderen hier ervaring mee? De status van de batterij in de app is: "Alles is oke". Zal ik contact zoeken met @HomeWizard_NL?
Gepiep kan ook coil whine zijn. Hoor het ook bij bepaalde vermogens. Gelukkig staat hij in het CV/washok op zolder.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:41
GL007 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:14:
[Afbeelding] Leuke resultaten van de batterijen en zonnepanelen. Het terug regelen van de zonnepanelen omvormer werkt goed. Nu nog afwachten wat de politiek doe met het Netbeheer voorstel
Gl007, wat voor systeem gebruik jij om de zonnepanelen terug te regelen ? Ik ben ook op zoek naar een dergelijke oplossing omdat ik vanaf 2027 niets meer van mijn overproductie wil terugleveren.

Ik heb 3 omvormers met elk 8 zonnepanelen die elk op een andere fase zijn aangesloten.
Theovelders schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Gl007, wat voor systeem gebruik jij om de zonnepanelen terug te regelen ? Ik ben ook op zoek naar een dergelijke oplossing omdat ik vanaf 2027 niets meer van mijn overproductie wil terugleveren.

Ik heb 3 omvormers met elk 8 zonnepanelen die elk op een andere fase zijn aangesloten.
Ik heb een SolarEdge omvormer en Homey met Homewizard app van @Tebbie

Voor de sturing heb ik een advance flow ontwikkeld

In deze flow start ik de batterij mode om 0800 uur naar alleen laden NOM . Max load omvormer wordt op 100% ingesteld

Om 1630 schakel ik de batterijen om naar normaal NOM mode. Max load omvormer wordt op 100% ingesteld.

Wanneer de niveau van de batterijen hoger wordt dan 95% dan wordt de omvormer naar NOM niveau terug geregeld om overschot naar het net te voorkomen.

Voor het terug regelen moet je de max load percentage omlaag sturen.

Bij 95% batterijen niveau en hoger wordt het minimum load niveau 5%.

Bij 90% batterijen niveau wordt het minimum load niveau 10%
Je berekend over 30 seconden het gemiddelde vermogen en stel met een berekening de max load percentage van de omvormer in.

De 30 seconden tijd is gekozen vanwege 10 sec update tijd van P1 van uit de KWh meter.

De flow is te groot om hier grafisch weer te geven

[ Voor 45% gewijzigd door GL007 op 10-05-2026 18:16 ]

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:58
satya schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:00:
[...]

Probleem is niet opgelost, HW gaat een batteryswap doen. :)
Na de batteryswap geen problemen meer, hij blijft niet meer in de ruststand hangen. Grootste verschil is dat deze meer dan de helft stiller is. Blij mee.

• johnhemmers
Propheticus schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Gepiep kan ook coil whine zijn. Hoor het ook bij bepaalde vermogens. Gelukkig staat hij in het CV/washok op zolder.
Het geluid is per vanochtend weer verdwenen - voorlopig maar even aanzien en aanhoren. Het is geen coil whine geweest, daar ben ik tamelijk zeker van.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:23
johnhemmers schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:01:
[...]

Het geluid is per vanochtend weer verdwenen - voorlopig maar even aanzien en aanhoren. Het is geen coil whine geweest, daar ben ik tamelijk zeker van.
Mogelijk was het de ventilator die omdat de batterij het wat warm kreeg wat harder ging draaien dan je gewend bent en daardoor wat meer geluid maakt.

• johnhemmers
hanev001 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Mogelijk was het de ventilator die omdat de batterij het wat warm kreeg wat harder ging draaien dan je gewend bent en daardoor wat meer geluid maakt.
De omgevingstemperatuur van de batterij varieert niet meer dan met enkele graden (18 graden +- 2). Het geluid trad op bij lagere toerentallen, niet bij hogere. Mijn dank voor het meedenken uiteraard!

Overigens, de ventilator draait hier eigenlijk altijd op lage toerentallen, voor zover dat hoorbaar is. Zou dat ook de gedachte van @HomeWizard_NL zijn mbt de levensduur van de ventilator?: een vrij grote ventilator, draai op lage toerentallen, plus snelle waarschuwing voor hoge temperatuur (ventilator dus niet lang op hoge toerentallen) -> al met al recept voor lange levensduur ventilator.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Oeps, bij twee collega's is de PiB RMA gegaan :/ Ik heb wel een latere batch..

Wil de PiB naar de woonkamer verplaatsen, maar heb daar helaas geen geaard stopcontact (99% van mijn huis niet overigens, wel een paar "nepperds" dankzij foei foei van vorige bewoner). Beter maar niet doen, of altijd nog beter dan kans lopen op warmte-issues als het vandezomer weer tropicana wordt in NLD en dus ook mijn meterkast? ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

Winkiller

De Mopperpot

@2Dutch

Als je zoekt binnen dit topic op randaarde, krijg je veel te lezen waaronder dit :)

Randaarde is niet verplicht, je kan via het vele plastic geen schok van de PiB krijgen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dit is het homewizard pib topic, niet het "algemene bedenkingen over thuisaccu's in het algemeen" of een wedstrijdje verplassen topic . Hou het ontopic.

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 11-05-2026 18:58 ]

Wise enough to play the fool

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:30
teacher schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:55:
[mbr]dit is het homewizard pib topic, niet het "algemene bedenkingen over thuisaccu's in het algemeen" of een wedstrijdje verplassen topic . Hou het ontopic.[/mbr]
Duidelijk, excuses dat ik wat doorschoot in de discussie.

Mijn bedoeling was vooral om het stukje veiligheid rondom plaatsing aan te stippen. HomeWizard noemt daar in de handleiding zelf ook een aantal punten over:
“Waar kan ik de batterij het best neerzetten?

Zet de thuisbatterij op een vorstvrije en veilige locatie in jouw woning. Zet de batterij niet in direct zonlicht. Populaire locaties zijn de zolder, overloop, kelder, garage, cv-ruimte of technische ruimte. We raden af om de thuisbatterij op een locatie te zetten die begaanbaar moet blijven bij calamiteiten, zoals vluchtroutes. De thuisbatterij kan niet buiten worden geplaatst.”
Verder weer ontopic 🙂

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• teacher
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn nog wat naweeën verwijderd, we gaan ontopic verder.

Wise enough to play the fool

Mijn (vier) batterijen zijn al vrij lang niet meer bij 0% geweest, maar een paar dagen geleden spotte ik dan toch één accu een calibratiecyclus uitvoerde omdat die toch (ineens) op 0% kwam, waarna hij een tijdje 800 watt trok. Het interessante vind ik, dat hij het vermogen hiervoor uit twee van de andere batterijen trok, en niet uit het net. Dat vind ik fijn, want ik wil juist afname op ongecontroleerde momenten voorkomen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JV75w0oNJes33lSh4UocP28d.png

Ik vind het echt wel fijn dat Home Assistant me dit soort inzichten geeft, als je alleen in de HomeWizard app kijkt zie je alleen dat er +/- 2 % SoC verdwijnt en je hebt geen goed idee waarom.

Rond 3:40 ging batterij 4 van 27% naar 0%, dat vind ik toch wel een grote klap. Best veel energie in één keer weg waarvan je denkt dat het er nog is....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:36:
Mijn (vier) batterijen zijn al vrij lang niet meer bij 0% geweest, maar een paar dagen geleden spotte ik dan toch één accu een calibratiecyclus uitvoerde omdat die toch (ineens) op 0% kwam, waarna hij een tijdje 800 watt trok. Het interessante vind ik, dat hij het vermogen hiervoor uit twee van de andere batterijen trok, en niet uit het net. Dat vind ik fijn, want ik wil juist afname op ongecontroleerde momenten voorkomen!

[Afbeelding]

Ik vind het echt wel fijn dat Home Assistant me dit soort inzichten geeft, als je alleen in de HomeWizard app kijkt zie je alleen dat er +/- 2 % SoC verdwijnt en je hebt geen goed idee waarom.

Rond 3:40 ging batterij 4 van 27% naar 0%, dat vind ik toch wel een grote klap. Best veel energie in één keer weg waarvan je denkt dat het er nog is....
De stap is best aanzienlijk. Ik denk echter dat dit komt omdat je al een lange tijd 0% SoC niet hebt gezien. Je moet de uitersten soms opzoeken om even te weten waar je staat als batterij. Ik denk dat deze info je wel bekend is. Overigens is het een 250 Wh per batterij. Heb dat al eens gemeten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

op verzoek verwijderd

[ Voor 108% gewijzigd door GL007 op 12-05-2026 09:29 ]

• Propheticus
@GL007 Is dat wel zo handig om te delen vanuit een gesloten beta? Je bent akkoord gegaan met geheimhouding bij het inschrijven.

Daarna nogmaals het verzoek in de aankondigingen:

"Deel informatie uit deze beta niet extern

We vragen je om informatie, screenshots of andere details uit deze beta niet te delen op andere platforms. Zo voorkomen we verwarring bij klanten over de status, beschikbaarheid en functies van Slim laden."
Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:47:
Overigens is het een 250 Wh per batterij.
Dat komt wel ongeveer overeen met een drop van +/- 2% in de totale SoC (vier batterijen is grof afgerond 10 kWh).

Maar wat ik dus vooral fijn vind is dat deze energie, bij het hebben van vier batterijen (ik denk bij drie of meer) niet uit het net komt als er voldoende capaciteit is om deze handeling op te vangen. Toen ik er nog één of twee had, wel eens gehad dat dit op een ongelukkig (=duur) moment uit het net gehaald werd, en dat is gewoon niet geweldig omdat je geen invloed hebt op het tijdstip.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-07 14:12
Lijkt mij logisch dat het uit de andere batterij komt/batterijen komen.
Er is een stroomvraag van 800W en die wordt geleverd uit de batterijen, is er onvoldoende beschikbaar dan springt het net bij.

Bij één batterij, zal dat dus altijd het net zijn en/of de zonnepanelen (afhankelijk van moment).
JeroenH schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Dat komt wel ongeveer overeen met een drop van +/- 2% in de totale SoC (vier batterijen is grof afgerond 10 kWh).

Maar wat ik dus vooral fijn vind is dat deze energie, bij het hebben van vier batterijen (ik denk bij drie of meer) niet uit het net komt als er voldoende capaciteit is om deze handeling op te vangen. Toen ik er nog één of twee had, wel eens gehad dat dit op een ongelukkig (=duur) moment uit het net gehaald werd, en dat is gewoon niet geweldig omdat je geen invloed hebt op het tijdstip.
Ik vraag me af of van batterij naar batterij niet onvoordeliger is dan uit het net SoC drift opvangen. Mits je netto meer kunt leveren met je panelen dan je jaarlijks verbruikt. Vanuit 1 batterij heb je sws de omzetting naar je woning. Die tel ik niet mee. Door het in een andere batterij te laten vloeien krijg je extra verlies. Het zal gerommel in de marge zijn omdat die SoC drifts bijna nooit voorkomen. Al zijn ze 1x per week, veel financiële schade zal het niet aanrichten.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-07 14:00
Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Ik vraag me af of van batterij naar batterij niet onvoordeliger is dan uit het net SoC drift opvangen. Mits je netto meer kunt leveren met je panelen dan je jaarlijks verbruikt. Vanuit 1 batterij heb je sws de omzetting naar je woning. Die tel ik niet mee. Door het in een andere batterij te laten vloeien krijg je extra verlies. Het zal gerommel in de marge zijn omdat die SoC drifts bijna nooit voorkomen. Al zijn ze 1x per week, veel financiële schade zal het niet aanrichten.
Ik vind het wel goed dat ze het uit de batterij halen. (Als Belg zéker, en na 2027 als Nederlander ook :D)

Waarom iets uit het net halen als je het kan leveren uit de batterij.. (Ik snap je punt ivm omzettingsverliezen hoor, maar uit de batterij is altijd beter imho :-))
RaVenXeoN schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Ik vind het wel goed dat ze het uit de batterij halen. (Als Belg zéker, en na 2027 als Nederlander ook :D)

Waarom iets uit het net halen als je het kan leveren uit de batterij.. (Ik snap je punt ivm omzettingsverliezen hoor, maar uit de batterij is altijd beter imho :-))
Ligt aan de pet die je op hebt. De financiële pet, pet van het milieu? Netcongestie pet? Alle 3? Eens dat het vanaf 2027 hier ook niet veel zin zal hebben het uit het net te halen. Dan idd dan vanuit een andere PIB of vanaf de zonnepanelen. Ik vraag me wel af of die overgang lekker gaat verlopen en hoeveel eigenaren de boel qua opwek gaan dichtschroeven.

Ben zelf begonnen om opwek, beschikbare kWh's en verbruik zo te sturen dat er minimaal het net opgaat en max de PIBS in voor eigenverbruik. Best een lastig klusje nog. Of ik denk te moeilijk.... kan ook nog 😈. Ik laat @gielz aan de basis staan voor de sturing van de batterij. De omvormer moet daar dan goed op aansluiten. Best leuk om te zien dat de eerste stapjes werken. Reactietijden van alle componenten..... met welke stapjes ga je opwek verlagen..... / verhogen en in welke snelheden om geen gependel te krijgen...... wolkjes.... geen wolkjes.....

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 12-05-2026 15:26 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Wailing_Banshee

You're Next

Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
[...]
Ben zelf begonnen om opwek, beschikbare kWh's en verbruik zo te sturen dat er minimaal het net opgaat en max de PIBS in voor eigenverbruik. Best een lastig klusje nog. Of ik denk te moeilijk.... kan ook nog 😈
Ja, ben blij dat we tegen de tijd dat het salderen eraf gaat anderhalf jaar aan data en ervaring hebben hoe we het terugleveren zo ver mogelijk kunnen terugschroeven... Als het goed is, wordt volgende week de nieuwe meterkast geplaatst en kunnen de batterijen op hun eigen groep. En aan het eind van de zomer gaat er in ieder geval een derde batterij bij komen (ik wil in ieder geval 4 stopcontacten hebben in de ruimte waar de batterijen geplaatst gaan worden, dat is op de huidige locatie niet mogelijk).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• hanev001
Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Ligt aan de pet die je op hebt. De financiële pet, pet van het milieu? Netcongestie pet? Alle 3? Eens dat het vanaf 2027 hier ook niet veel zin zal hebben het uit het net te halen. Dan idd dan vanuit een andere PIB of vanaf de zonnepanelen. Ik vraag me wel af of die overgang lekker gaat verlopen en hoeveel eigenaren de boel qua opwek gaan dichtschroeven.

Ben zelf begonnen om opwek, beschikbare kWh's en verbruik zo te sturen dat er minimaal het net opgaat en max de PIBS in voor eigenverbruik. Best een lastig klusje nog. Of ik denk te moeilijk.... kan ook nog 😈. Ik laat @gielz aan de basis staan voor de sturing van de batterij. De omvormer moet daar dan goed op aansluiten. Best leuk om te zien dat de eerste stapjes werken. Reactietijden van alle componenten..... met welke stapjes ga je opwek verlagen..... / verhogen en in welke snelheden om geen gependel te krijgen...... wolkjes.... geen wolkjes.....
Je probeert nu met veel moeite te bereiken wat in feiten de standaard NOM aansturing is. Ik heb optimaal laden en ontladen zonder ook maar iets te doen.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-07 14:00
Ik wil eigenlijk gewoon kunnen automatiseren dat mijn omvormer vanzelf uitgaat bij DIEP negatieve tarieven. Maar ben er nog niet goed uit hoe dat het beste te bereiken. Ik heb een Solis S6-GR1P5K, P1 meter, 1 HW PIB en (nog) geen HA. En hopelijk werkt dit dan mooi samen met de nieuwe Slim laden functie.

Is er al een update over wanneer die uit beta komt? Werkt ze al goed?

• Holvoetn
RaVenXeoN schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:36:
Ik wil eigenlijk gewoon kunnen automatiseren dat mijn omvormer vanzelf uitgaat bij DIEP negatieve tarieven. Maar ben er nog niet goed uit hoe dat het beste te bereiken. Ik heb een Solis S6-GR1P5K, P1 meter, 1 HW PIB en (nog) geen HA. En hopelijk werkt dit dan mooi samen met de nieuwe Slim laden functie.
Heeft op zich weinig te maken met de slim laden functie (of toch niet rechtstreeks).
Als je batterijen maximaal aan het laden zijn en je hebt nog steeds overschot, dan is er niets wat slim laden daaraan kan veranderen.

Dan moet je op de een of andere manier die omvormer beperken.
Ik doe dat via Home Assistant (GoodWE omvormer).

Hoe ik het nu gedaan heb (context: België, dynamisch contract): op basis van P1 meter bij injectie van 250W, telkens 100W naar beneden elke minuut, wanneer P1 boven de +250W komt, terug 500W naar boven (iets sneller reageren naar boven om eigen gebruik te maximaliseren).
Enkel bij negatieve prijzen (erbuiten heeft het geen zin om met die omvormer te spelen, dan krijg ik wel "iets" terug)
Het is trouwens ook (volgens mij) een utopie om NUL injectie als resultaat te bekomen. Iets ga je toch terug leveren door reactietijden etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Holvoetn op 12-05-2026 16:44 ]

Nee. De SMA omvormer blijft gewoon doorleveren of de batterij nu vol is of niet. Daarnaast met 2 PIBS en 1600 Watt lekt er nog steeds heel veel opwek naar het net. Max 3 kW haalbaar. Ook met op NOM houden heb je nog te maken wie sneller is. De batterij, de omvormer en wat als je wilt schakelen van laden naar ontladen en terug. Simpel NOM is niet de oplossing voor hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 12-05-2026 16:44 ]

RaVenXeoN schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:36:

Is er al een update over wanneer die uit beta komt? Werkt ze al goed?
Je zou eens kunnen kijken of je omvormer zelf al iets aan boord heeft van zero export als je wilt knijpen. Dan nog is even de vraag hoe de batterijen ermee omgaan. Je zal de kraan soms wat open moeten draaien weer bij wolkjes etc. HA is wel leuk hoor. Je kunt veel naar eigen hand zetten. Samen met ChatGPT kom je een heel eind.

Inzake de beta. Daar kan en mag ik helaas nog niets over zeggen.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Ik heb in HomeAssistant een automatisering gemaakt, die de batterijen op stand-by zet als er meer dan 3000 watt van het net wordt geïmporteerd. Dit om te voorkomen dat de accu leeg wordt getrokken bij het laden van de auto of bij koken of de oven. Doe er je voordeel mee :-)
alias: Accu's pauze als verbruik hoog is
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_power
    above: 3000
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.elektriciteitsprijs
    above: 0
actions:
  - action: select.select_option
    metadata: {}
    target:
      entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode
    data:
      option: standby
mode: single
En ook weer een automatisering om de accu's in te schakelen zodra verbruik weer onder 3000 watt is. Had eerst ingesteld dat de accu's op stand-by moesten als Tibber doorgaf dat auto aan het laden was, maar die integratie loopt nogal vaak vast... Dit werkt top!

• hanev001
Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Nee. De SMA omvormer blijft gewoon doorleveren of de batterij nu vol is of niet. Daarnaast met 2 PIBS en 1600 Watt lekt er nog steeds heel veel opwek naar het net. Max 3 kW haalbaar. Ook met op NOM houden heb je nog te maken wie sneller is. De batterij, de omvormer en wat als je wilt schakelen van laden naar ontladen en terug. Simpel NOM is niet de oplossing voor hier.
Je bent dus niet bezig met de batterijen maar met het voorkomen van terugleveren aan het net van een overschot aan zon opwekking. Dan heb je toch al maximaal eigen gebruik dus waarom zou je dat proberen tegen te houden. Heeft alleen zin als je voor het terugleveren netto moet betalen. Als dat niet het geval is gooi je geld weg.

Als de batterij vol is of aan zijn maximum laad vermogen zit gaat de rest naar het net. Kan je prima laten gaan want je kan het toch niet gebruiken. Terwijl als de zon even wegvalt je gelijk gaat afnemen uit de batterij. tot dat deze leeg is. Het principe van wie sneller is komt bij NOM ook niet aan de orde

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:15

fxs81

Julianadorp

Hier ook een automatisering klaarstaan in home assistant die wel de batterijen blijft laden als er genoeg zon is maar ook tegelijk de teruglevering minimaliseert. Op pieken en dalen reageert het redelijk goed, omvormer gaat in stapjes omlaag en omhoog en de accu's reageren daar weer op, de P1 kijkt immers alleen maar naar overschot of tekort, wellicht helemaal niet nodig ivm de toekomstige contracten maar was leuk om te maken en als het wel nodig is lever ik nog maar maximaal zo'n 1,5 kWh terug per dag. Is gebaseert op de zero export functie van een Goodwe omvormer. Wellicht nog wat finetunen want ik heb het maar een aantal uur getest op een mooie dag maar de basis is er. Hier staat het voor de liefhebbers.

[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 12-05-2026 17:08 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:29
Ik heb een probleem met mijn 3 PIB’s. Er mag er 1 tegelijk ontladen.

Het normale gedrag is dat batterij 1 een lange tijd bijv 90 minuten ontlaadt waarna een andere het overneemt en die gaat dan weer voor langere tijd ontladen. Zo wisselen ze elkaar af zodat de op het einde van het ontladen allemaal afgerond op 10% ongeveer even ver leeg zijn en bij laden allemaal tegelijk kunnen laden.

Het probleem is dat ze regelmatig in de nacht gedurende een 1 a 2 uur elkaar veel sneller gaan opvolgen. Dan krijgt elke batterij maar 1 a 2 minuten de tijd. Je hoort dan de hele tijd relais uit klikken bij de ene batterij en weer aanklikken bij de andere batterij. Vaak gaat het na 1 of 2 uur weer over op normaal ontladen.

Maar vorige week en vannacht blijven ze maar doorgaan met omschakelen. Vorige week heb ik na 8 uur van dit omschakelen ‘s ochtend maar alle batterijen volledig gereset door de knop 10 seconden in te drukken en de batterijen weer terug aan de WiFi en de P1 meter te hangen. (Opnieuw opstarten P1 meter of batterijen hielp niet).

Maar vandaag hielp ook dat niet waardoor ik nu batterij 2 en 3 maar heb uitgezet.

Zie de afbeelding uit HA. Tot 00:05 loopt het als normaal. Dan ligt het een uur stil (geen idee waarom). Vanaf 01:05 gaan ze opeens veel sneller aflossen. Om 02:30 is het een uur weer normaal. En vanaf 03:15 beginnen ze weer. Rond 05:15 was ik het zat en heb ik ze gereset. Maar dat hielp niet. Om 06:15 heb ik batterij 2 en 3 maar uitgezet.

De reden van het uitzetten is dat het vele klikken van de relais behoorlijk vervelend is gedurende de nacht. Ook hebben relais maar een beperkt aantal schakel momenten. En met zoveel schakelingen per uur ben je daar zo doorheen.

Herkend iemand dit en weet iemand wat hiervoor de oplossing is? Zo niet dan ga ik het morgen melden bij HomeWizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6weYEAb_HROLcYv7XftxgsFjEiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXQSk5sMQhjHKWMPSexjwbCP.jpg?f=fotoalbum_large

• hanev001
Sepio schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:27:
Ik heb een probleem met mijn 3 PIB’s. Er mag er 1 tegelijk ontladen.

Het normale gedrag is dat batterij 1 een lange tijd bijv 90 minuten ontlaadt waarna een andere het overneemt en die gaat dan weer voor langere tijd ontladen. Zo wisselen ze elkaar af zodat de op het einde van het ontladen allemaal afgerond op 10% ongeveer even ver leeg zijn en bij laden allemaal tegelijk kunnen laden.

Het probleem is dat ze regelmatig in de nacht gedurende een 1 a 2 uur elkaar veel sneller gaan opvolgen. Dan krijgt elke batterij maar 1 a 2 minuten de tijd. Je hoort dan de hele tijd relais uit klikken bij de ene batterij en weer aanklikken bij de andere batterij. Vaak gaat het na 1 of 2 uur weer over op normaal ontladen.

Maar vorige week en vannacht blijven ze maar doorgaan met omschakelen. Vorige week heb ik na 8 uur van dit omschakelen ‘s ochtend maar alle batterijen volledig gereset door de knop 10 seconden in te drukken en de batterijen weer terug aan de WiFi en de P1 meter te hangen. (Opnieuw opstarten P1 meter of batterijen hielp niet).

Maar vandaag hielp ook dat niet waardoor ik nu batterij 2 en 3 maar heb uitgezet.

Zie de afbeelding uit HA. Tot 00:05 loopt het als normaal. Dan ligt het een uur stil (geen idee waarom). Vanaf 01:05 gaan ze opeens veel sneller aflossen. Om 02:30 is het een uur weer normaal. En vanaf 03:15 beginnen ze weer. Rond 05:15 was ik het zat en heb ik ze gereset. Maar dat hielp niet. Om 06:15 heb ik batterij 2 en 3 maar uitgezet.

De reden van het uitzetten is dat het vele klikken van de relais behoorlijk vervelend is gedurende de nacht. Ook hebben relais maar een beperkt aantal schakel momenten. En met zoveel schakelingen per uur ben je daar zo doorheen.

Herkend iemand dit en weet iemand wat hiervoor de oplossing is? Zo niet dan ga ik het morgen melden bij HomeWizard.

[Afbeelding]
Je noemt in je verhaal een laad percentage van 10%. Is dat de situatie als dit gebeurd? Want dan is dit normaal gedrag. Op lagere percentages kunnen de batterijen niet meer de volle 800 watt leveren en dat wordt met daling van het laadpercentage steeds lager. Echter de aansturing is nog steeds tot maximaal 800 watt om aan de vraag te voldoen. Wat er dus gebeurd is dat er meerdere batterijen tegelijk gaan ontladen. Maar als het gebruik variabel is kan dit door 1, dan weer door 2 of door 3 geleverd worden en weer oplaag, dat is het aan en uitschakelen. Je zal dus eens moeten kijken naar wat voor gebruik je in de nacht hebt en proberen dat stabieler te krijgen. Ook als je met vollere batterijen de nacht ingaat zal je geen problemen hebben
hanev001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Je bent dus niet bezig met de batterijen maar met het voorkomen van terugleveren aan het net van een overschot aan zon opwekking. Dan heb je toch al maximaal eigen gebruik dus waarom zou je dat proberen tegen te houden. Heeft alleen zin als je voor het terugleveren netto moet betalen. Als dat niet het geval is gooi je geld weg.

Als de batterij vol is of aan zijn maximum laad vermogen zit gaat de rest naar het net. Kan je prima laten gaan want je kan het toch niet gebruiken. Terwijl als de zon even wegvalt je gelijk gaat afnemen uit de batterij. tot dat deze leeg is. Het principe van wie sneller is komt bij NOM ook niet aan de orde
In 2027 ga ik niet terugleveren als dat boetes gaat opleveren c.q. geld gaat kosten. Ben er liever klaar voor dan in 2027 naast de omvormer te moeten gaan zitten.

• Sepio
hanev001 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:55:
[...]

Je noemt in je verhaal een laad percentage van 10%. Is dat de situatie als dit gebeurd? Want dan is dit normaal gedrag. Op lagere percentages kunnen de batterijen niet meer de volle 800 watt leveren en dat wordt met daling van het laadpercentage steeds lager. Echter de aansturing is nog steeds tot maximaal 800 watt om aan de vraag te voldoen. Wat er dus gebeurd is dat er meerdere batterijen tegelijk gaan ontladen. Maar als het gebruik variabel is kan dit door 1, dan weer door 2 of door 3 geleverd worden en weer oplaag, dat is het aan en uitschakelen. Je zal dus eens moeten kijken naar wat voor gebruik je in de nacht hebt en proberen dat stabieler te krijgen. Ook als je met vollere batterijen de nacht ingaat zal je geen problemen hebben
Dit beschouw ik als normaal. Omstebeurt ontladen met een Max van 800W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkDsHcF2_V4mXJPU8jxmx0AHBmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNoNndPyliYZB1rVXJC9ec41.jpg?f=fotoalbum_large

En hier gaat hij in de ochtend opeens probeer om op de 0.1% gelijk te blijven waardoor elke batterij een minuut of 1 a 2 de beurt krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp5lgofBuW0C2GZ5a_zuGFIDJF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuImcfw38CB8j9hG7r70VDLR.jpg?f=fotoalbum_large

• hanev001
Sepio schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Dit beschouw ik als normaal. Omstebeurt ontladen met een Max van 800W

[Afbeelding]

En hier gaat hij in de ochtend opeens probeer om op de 0.1% gelijk te blijven waardoor elke batterij een minuut of 1 a 2 de beurt krijgt.

[Afbeelding]
Dit is inderdaad vreemd. Ik kan daar geen verklaring voor leveren Je zal je vraag aan HW moeten stellen.

Edit:Heb je soms een pulserende gebruiker die alleen in de nacht werkt. Daar kan de sturing van in de waar raken. Je krijgt dan dat er even om een hoog vermogen wordt gevraagd en als die vraag dan weer wegvalt kan die batterij even helemaal stil vallen omdat die niet snel genoeg kan aanpassen. Als dan de P1-meter weer opdracht geeft om te gaan leveren is de batterij met de hoogste lading aan de beurt.

[ Voor 19% gewijzigd door hanev001 op 12-05-2026 18:34 ]

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-07 13:26
Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:13:
[...]

In 2027 ga ik niet terugleveren als dat boetes gaat opleveren c.q. geld gaat kosten. Ben er liever klaar voor dan in 2027 naast de omvormer te moeten gaan zitten.
Neem een dynamisch contract. Waarom is men daar zo bang voor? Zeker met een accu kun je dan effectief de goedkoopste stroom laden en terugleveren als hij het meest waard is. Je verdient zo een paar tientjes in de maand van april tot oktober. In de wintermaanden betaal je daarentegen niet extra t.o.v. een vast contract, want de de gemiddelde prijs is echt lager. Als je dan ook nog de dure pieken met de accu afvangt, zit je goed.
salipander schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:04:
[...]

Neem een dynamisch contract. Waarom is men daar zo bang voor? Zeker met een accu kun je dan effectief de goedkoopste stroom laden en terugleveren als hij het meest waard is. Je verdient zo een paar tientjes in de maand van april tot oktober. In de wintermaanden betaal je daarentegen niet extra t.o.v. een vast contract, want de de gemiddelde prijs is echt lager. Als je dan ook nog de dure pieken met de accu afvangt, zit je goed.
Ik heb een dynamisch contract. Wat ik beschrijf is alleen hoe ik het in 2027 wil gaan doen als er geen leuke vergoedingen meer of boetes gaan ontstaan op terug levering. De meeste leveranciers hebben hun tarieven al bekend gemaakt. Die zijn niet echt hoopvol. 0,5 ct / kWh ontvangen of zelfs al betalen. Dan zet ik mijn opslag dus anders in. Heb een EV daarnaast, dus ik ken de voordelen en had dat 5 jaar eerder moeten doen. Inmiddels een goed jaar dynamisch.

Regelmatig over de voordelen hier geschreven van een dynamisch contract i.c.m. PIBS. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 12-05-2026 19:19 ]

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-06 23:57
Zo te lezen zijn er hier ook mede-tweakers bezig met het regelen van de output van de zonnepaneelomvormers. Dit om zo kostenefficiënt mogelijk bezig te zijn, nu en vanaf 2027. De basis is m.i. het eigen gebruik van de zonne-energie optimaliseren en op goedkope uren de batterij laden en op dure uren ontladen, c.q. NOM draaien.

Zelf heb ik een dynamisch contract en lever op jaarbasis meer terug dan dat ik afneem. Voor dit jaar betekent dit dus dat de omvormers uitgaan als de kale prijs negatief is.
Onder kale prijs versta ik de marktprijs plus de inkoopvergoeding.

Voor volgend jaar voorzie ik voor iedereen met een dynamisch contract 3 scenario's:
1. Kale prijs is positief --> omvormers niet knijpen.
2. Kale prijs ligt tussen 0 en -€0,11 --> omvormers knijpen tot P1 zero export danwel licht negatief/terugleveren.
3. Kale prijs is lager dan -€0,11 --> omvormers uit.
Die €0,11 heb ik als energiebelasting aangenomen.

Voor stap 2 heb ik een automatisering in home assistant gebouwd o.b.v een PID regeling. Voor degenen die een beetje thuis zijn in regeltechniek klinkt dit waarschijnlijk bekend in de oren. Via HACS is namelijk de integratie Simple PID Controller beschikbaar.
Vandaag heb ik dit getest en werkt best goed. Het vergt wel wat tweaken met sample tijd, Kp en Ki parameters. De D-actie gebruik ik vooralsnog niet.
Voor nu gebruik ik een sample tijd van 3 sec., Kp = -0,5 en Ki = -0,1.
Aangezien de PiB teruglevering moet "zien" heb ik als setpunt -100 Watt ingesteld.
Voor mijn 2 SolarEdge omvormers gebruik ik trouwens de SolarEdge Modbus Multi integratie (ook via HACS). Deze stuurt beide omvormers afzonderlijk aan met de PID output.

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:58
@goechel en anderen,

Ik zit hier in hetzelfde schuitje, zoals vele van ons. Ik ben al ver in Home Assistant en via Modbus kan ik SolarEdge omvormers procentueel terug schakelen. (Moet ik nog instellen). Maar ook in de App van SolarEdge kan ik e.e.a. instellen.

Mijn punt is meer dat ik het gevoel heb dat deze vragen hier niet echt meer huishoren, ja de PiB's spelen een rol. Maar deze in ondergeschikt aan het vraagstuk denk.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook antwoord en discussiëren over de meest optimale oplossing met Dynamische tarieven en veel panelen. (100% perfect halen we nooit denk). Is er ergens een centraal topic waar we hier dieper op in kunnen gaan? Misschien weet @Devke dat.
Kalipeen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:19:
Is er ergens een centraal topic waar we hier dieper op in kunnen gaan?
Ik zou denken Het grote SolarEdge topic en/of Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5.

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-07 13:26
dit is het pib topic, niet het terugleververgoedingen in 2027 topic

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 13-05-2026 10:23 ]

dit is het pib topic, niet het terugleververgoedingen in 2027 topic

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 13-05-2026 10:24 ]

Kalipeen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:19:
@goechel en anderen,

Ik zit hier in hetzelfde schuitje, zoals vele van ons. Ik ben al ver in Home Assistant en via Modbus kan ik SolarEdge omvormers procentueel terug schakelen. (Moet ik nog instellen). Maar ook in de App van SolarEdge kan ik e.e.a. instellen.

Mijn punt is meer dat ik het gevoel heb dat deze vragen hier niet echt meer huishoren, ja de PiB's spelen een rol. Maar deze in ondergeschikt aan het vraagstuk denk.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook antwoord en discussiëren over de meest optimale oplossing met Dynamische tarieven en veel panelen. (100% perfect halen we nooit denk). Is er ergens een centraal topic waar we hier dieper op in kunnen gaan? Misschien weet @Devke dat.
Goed punt. Moet er even over nadenken.

SolarEdge topic zal het niet snel mogen gaan over omvormers van SMA, Goodwe etc. 2e topic is meer voor HA gerichten zaken. Wel fijn dat je meedenkt Jeroen. Ik zal ook eens wat navraag doen.

Devke schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:01:
Is ook waar, maar het is voor mij meer het willen hebben van controle. Ik had me bij het kopen van de PiB's niet gerealiseerd dat ze af en toe een dergelijke handeling uit zouden voeren. Ik heb ook geen idee of andere thuisbatterijen dit ook doen, dat zal in de één of andere vorm heus wel.

Als ik het tijdstip van deze calibratiecycli op de één of andere manier onder controle zou kunnen hebben (op moment van laagste prijs), en ik zou ervoor kunnen kiezen om het uit het net te doen ipv uit de andere PiB's, dan zou ik dat zeker doen. Maar nu het ongecontroleerd is, en ik in ieder geval in dit jaargetijde vaak voldoende energie heb om het op te vangen, vind ik het prima zo.

En ik maakte de denkfout door te denken dat HW dit zo met opzet gebouwd heeft, maar het is natuulijk (zoals jij ook zei) gewoon verbruik, en de andere batterijen vangen dat op normale wijze op omdat ze geen idee hebben waar dat verbruik heen gaat :+

JeroenH schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Is ook waar, maar het is voor mij meer het willen hebben van controle. Ik had me bij het kopen van de PiB's niet gerealiseerd dat ze af en toe een dergelijke handeling uit zouden voeren. Ik heb ook geen idee of andere thuisbatterijen dit ook doen, dat zal in de één of andere vorm heus wel.

Als ik het tijdstip van deze calibratiecycli op de één of andere manier onder controle zou kunnen hebben (op moment van laagste prijs), en ik zou ervoor kunnen kiezen om het uit het net te doen ipv uit de andere PiB's, dan zou ik dat zeker doen. Maar nu het ongecontroleerd is, en ik in ieder geval in dit jaargetijde vaak voldoende energie heb om het op te vangen, vind ik het prima zo.

En ik maakte de denkfout door te denken dat HW dit zo met opzet gebouwd heeft, maar het is natuulijk (zoals jij ook zei) gewoon verbruik, en de andere batterijen vangen dat op normale wijze op omdat ze geen idee hebben waar dat verbruik heen gaat :+
Ik heb hier Zendure en Accumate (ter test) in vergelijking voor je staan t.o.v. de PIB. Zendure voert een kalibratie 1x per maand uit als je zelf niet tot 100% SoC bent geweest. Bij de ondergrens zou het BMS moeten ingrijpen. Ik heb dat hier nog nooit gezien. Hij staat hier ingesteld op 10% ondergrens, gister zag ik een batterij op 7% staan. Geen BMS ingreep dus. Ik heb daar zelf nu een automatisering voor gemaakt. Die kijkt per batterij in de 2 sets die ik heb. Gaat er 1 batterij onder de 10% SoC dan wordt er geladen tot 10% weer (instelbaar). De eerste tests zijn goed dus :-)

Accumate geeft zelf aan dat de grens 10% is. Staat nu toevallig op 9%. Die zie ik soms naar 10 weer even gaan (is kort want staat ook vrij snel weer op 9).

Wat HW met de PIB doet rondom de SoC drift lijkt dus niet zo vanzelf sprekend bij andere merken.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenH schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:28:
[...]
Zou moeten kunnen, zou je kunnen denken... De batterijen zouden dan wel van elkaars bestaan moeten afweten, dus moeten weten wat de andere batterijen aan het doen zijn. Ik vermoed dat het nu een stuk simpeler is en dat er alleen gecommuniceerd wordt met de P1 meter en die weet alleen dat er geleverd of afgenomen wordt... (dus niet uit welke bron).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:49

PeteSplit

ik weet het niet

Ik heb zo een idee, dat de batterij aan een soc drift begint, wanneer de zon opkomt.
Het zal wel toeval zijn. Ik gebruik de PiB om het nacht verbruik te dekken en dat lukt goed, want ik houd vaak nog 25% over. De batterij laat ik dan weer opladen, als er voldoende opwek is (hier na 12:00 uur vanwege negatieve prijzen op 1 mei).

De batterij valt van 29% naar 0% als de zon opkomt, maar nog te weinig opwek heeft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eC7IA5z4Dads_FnqPrnVCy-ogts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkoj5v8kOAX2DeBo5X6TeQY6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 13-05-2026 12:36 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• hanev001
PeteSplit schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:24:
Ik heb zo een idee, dat de batterij aan een soc drift begint, wanneer de zon opkomt.
Het zal wel toeval zijn. Ik gebruik de PiB om het nacht verbruik te dekken en dat lukt goed, want ik houd vaak nog 25% over. De batterij laat ik dan weer opladen, als er voldoende opwek is (hier na 12:00 uur vanwege negatieve prijzen op 1 mei).

De batterij valt van 29% naar 0% als de zon opkomt, maar nog te weinig opwek heeft...

[Afbeelding]
Nee. die aanname is volkomen verkeerd. Er is maar een factor die bepaald wanneer er een SOC drift correctie plaatsvindt en dat is wanneer het BMS vaststeld dat de lading van de cellen beneden een minimum waarde komen. Dat tijdstip is volkomen random.

• Tdem
  • Niet online
Uit de nieuwsbrief van HomeWizard:

Voorproefje: de batterijgrafiek met slim laden. 

Binnenkort wordt de Plug-In Battery nóg slimmer. De functie slim laden bepaalt de gunstigste momenten om te laden en ontladen op basis van je verwachte opwek en verbruik. Zo zorg je dat het stroomnet en de zonnepanelen in jouw wijk minder snel uitvallen én bespaar je extra met een dynamisch energiecontract.

De test met een selecte groep gebruikers levert waardevolle inzichten op. Een van de verbeteringen die we doorvoeren is een gloednieuwe weergave in de batterijgrafiek. Naast de bekende lijn van je laadpercentage, zie je straks met een stippellijn wat het verwachte laadpercentage later op de dag is. Zo zie je bijvoorbeeld waarom je batterij nu niet laadt, ook al schijnt de zon: er is berekend dat dit later op de dag gunstiger is, en de batterij alsnog helemaal vol raakt.

We zijn nu de laatste verbeteringen aan het doorvoeren. Zodra de functie zorgvuldig is getest, komt slim laden kosteloos beschikbaar voor iedereen met een Plug-In Battery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MM9AaARm7bR-Ia4FZ1r_Ei4NV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JpLMKClBm2RsoZRXqHrrmfl.png?f=fotoalbum_large
Er is een nieuw topic gestart in overleg met de moderatie, op verzoek van @Kalipeen , om alles rondom het einde van de salderingsregeling en de praktische gevolgen daarvan centraal te bespreken.

Graag alles wat met einde saldering i.c.m, omvormers, thuisbatterijen en Home Assistant / Homey te maken heeft daar bespreken, zodat het overzichtelijk en gebundeld blijft.

Ik ben op zoek naar een mede Topic Starter die wil helpen met het onderhouden van dit topic. Het onderwerp is vrij actief en breed, dus extra hulp om het overzichtelijk te houden is zeer welkom.

Heb je interesse? Laat het vooral weten via een DM.

[link=Einde saldering: energie-strategie saldering discussie topic[/link]

Onder Embaro @Tdem . Graag je bericht verwijderen over Slim Laden. Excuus, nieuwsbrief dus, zucht.

[ Voor 117% gewijzigd door Devke op 13-05-2026 13:14 ]

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07 22:32
Devke schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Volgens mij heb je ingestemd met geheimhouding! Graag verwijderen.
Que, staat gewoon in de nieuwsbrief voor iedereen hoor :+

1+15 | PS5

• Tdem
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:11:
[...]

Volgens mij heb je ingestemd met geheimhouding! Graag verwijderen.
Ik doe niet mee aan het experiment, dan zou ik het niet plaatsen natuurlijk... Dit is de nieuwsbrief die naar alle klanten gaat en daarvoor geldt dat dat gewoon openbare communicatie is.
Tdem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Ik doe niet mee aan het experiment, dan zou ik het niet plaatsen natuurlijk... Dit is de nieuwsbrief die naar alle klanten gaat en daarvoor geldt dat dat gewoon openbare communicatie is.
Ah ik zie het. Excuus. Post aangepast.

PeteSplit schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:24:
Zoals @hanev001 hierboven ook zegt, dit tijdstip is echt toeval.

Ik vind dat met een val van 29% naar 0% wel echt een heleboel energie, waar je op rekent dat je die nog kunt gebruiken, in één klap verdwijnt. Maar ik snap ook dat het "van buitenaf" inschatten van de SoC van de individuele cellen als ze al een tijdje zweven eerder hekserij dan technologie is, dus het is wat het is.

Dit meer voor de toekomst, maar als ik het goed begrijp hebben natrium-cellen een spanning die meer varieert met de SoC dan lithium-cellen. Dat zou als voordeel kunnen hebben dat de momentane SoC beter in te schatten is door een BMS. Nadeel is natuurlijk dat de vermogenselektronica ontworpen moet worden om om te gaan met deze grotere variatie in spanning.

• hanev001
JeroenH schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Zoals @hanev001 hierboven ook zegt, dit tijdstip is echt toeval.

Ik vind dat met een val van 29% naar 0% wel echt een heleboel energie, waar je op rekent dat je die nog kunt gebruiken, in één klap verdwijnt. Maar ik snap ook dat het "van buitenaf" inschatten van de SoC van de individuele cellen als ze al een tijdje zweven eerder hekserij dan technologie is, dus het is wat het is.

Dit meer voor de toekomst, maar als ik het goed begrijp hebben natrium-cellen een spanning die meer varieert met de SoC dan lithium-cellen. Dat zou als voordeel kunnen hebben dat de momentane SoC beter in te schatten is door een BMS. Nadeel is natuurlijk dat de vermogenselektronica ontworpen moet worden om om te gaan met deze grotere variatie in spanning.
Ook aan de waarde van 29% kun je niet enig belang koppelen. Ook dat is namelijk niet voorspelbaar. Het enige wat je daarover kan zeggen is dat hoe langer het geleden is dat er een SOC correctie heeft plaatsgevonden, hoe groter de drop in percentage zal zijn.

Ik heb het in de zomer gezien, nadat er weken geen correctie was geweest omdat de batterijen niet leeg raakte, dat ik in een klap van 30% naar nul ging. Maar daar tegenover heb ik gehad in de winter, terwijl de SOC op nul stond, ik elke 5 of 6 dagen een correctie had.

• TFX77
knip knip, liever niet reageren op offtopicssss

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 13-05-2026 14:25 ]

• Magic
  • Niet online
Vreemd geval hier, een van mijn 2 plug-in batterijen heeft gisteravond van het ene op het andere de geest gegeven. Helemaal dood, geen enkel lampje of klikje als de schakelaar wordt omgezet.

Uiteraard mijn geluk weer dat dat precies voor een lang weekend gebeurd. Hopelijk kan het snel tot een oplossing komen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Sepio
Magic schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:06:
Vreemd geval hier, een van mijn 2 plug-in batterijen heeft gisteravond van het ene op het andere de geest gegeven. Helemaal dood, geen enkel lampje of klikje als de schakelaar wordt omgezet.

Uiteraard mijn geluk weer dat dat precies voor een lang weekend gebeurd. Hopelijk kan het snel tot een oplossing komen.
Als je in de app naar de accu gaat en op identificeren klikt gaan de lampjes dan wel branden? In mijn geval leek hij ook dood. Maar de wifi status bleef wel doorgaan. (Als je hierna de batterij uit zet via de knop en via de stekker dan blijven de lampjes aan. Dan weer identificeren en dan gaan ze uit.)

Zo ja dan is dit vermoedelijk de softwarebug waar meer mensen last van hebben. Dan kan je de koppel knop 10 seconden indrukken. (Na 5 sec gaat hij blauw knipperen en dan blijf je hem vasthouden). Na 10 seconden gaat hij wit knipperen en kun je hem los laten. Je reset dan de accu.

Hierna kun je de accu weer koppelen door de knop 5 seconden in te drukken zodat hij blauw gaat knipperen en kun je hem in de app opnieuw verbinden en koppelen met de P1 meter via Wifi opnieuw instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sepio op 14-05-2026 09:39 ]

• Magic
  • Niet online
Sepio schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Als je in de app naar de accu gaat en op identificeren klikt gaan de lampjes dan wel branden? In mijn geval leek hij ook dood. Maar de wifi status bleef wel doorgaan. (Als je hierna de batterij uit zet via de knop en via de stekker dan blijven de lampjes aan. Dan weer identificeren en dan gaan ze uit.)

Zo ja dan is dit vermoedelijk de softwarebug waar meer mensen last van hebben. Dan kan je de koppel knop 10 seconden indrukken. (Na 5 sec gaat hij blauw knipperen en dan blijf je hem vasthouden). Na 10 seconden gaat hij wit knipperen en kun je hem los laten. Je reset dan de accu.

Hierna kun je de accu weer koppelen door de knop 5 seconden in te drukken zodat hij blauw gaat knipperen en kun je hem in de app opnieuw verbinden en koppelen met de P1 meter via Wifi opnieuw instellen.
Helaas niet, het apparaat heeft ook geen wifi verbinding meer, en dus ook geen verbinding met de app

• Holvoetn
Toch geprobeerd om opnieuw te koppelen ?

Lang op knop duwen tot licht blauw wordt.

• mike123
  • Laatst online: 23:22
mike123 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:34:
Ik dacht dat de update voor de batterij altijd gepusht werd en dat je automatisch altijd 1 van de laatste versies had.
Ik heb net even gekeken maar mijn batterij heeft nog steeds 1.0406. Er is wel een update beschikbaar, maar die heb ik nu nog niet geinstalleerd.
Ik gebruik geen HA of Homey om de batterij te sturen.
Batterij heeft net 278 cycli gedraaid.
P1 meter heeft versie 6.0305 en is up to date volgens de app.
Ondertussen is de batterij hier ook automatisch geupdate naar 1.0706.
Heeft even geduurd. 2 weken geleden had ik nog de oude versie, 1.0406.
Batterij zit nu op 331 cycli.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:46
Tdem schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:02:
Uit de nieuwsbrief van HomeWizard:

Voorproefje: de batterijgrafiek met slim laden. 

Binnenkort wordt de Plug-In Battery nóg slimmer. De functie slim laden bepaalt de gunstigste momenten om te laden en ontladen op basis van je verwachte opwek en verbruik. Zo zorg je dat het stroomnet en de zonnepanelen in jouw wijk minder snel uitvallen én bespaar je extra met een dynamisch energiecontract.

De test met een selecte groep gebruikers levert waardevolle inzichten op. Een van de verbeteringen die we doorvoeren is een gloednieuwe weergave in de batterijgrafiek. Naast de bekende lijn van je laadpercentage, zie je straks met een stippellijn wat het verwachte laadpercentage later op de dag is. Zo zie je bijvoorbeeld waarom je batterij nu niet laadt, ook al schijnt de zon: er is berekend dat dit later op de dag gunstiger is, en de batterij alsnog helemaal vol raakt.

We zijn nu de laatste verbeteringen aan het doorvoeren. Zodra de functie zorgvuldig is getest, komt slim laden kosteloos beschikbaar voor iedereen met een Plug-In Battery.

[Afbeelding]
Ik word hier wel blij van. Ik ben benieuwd of er in het algoritme ook rekening gehouden wordt dat bij negatieve prijzen men de teruglevering vanuit de zonnepanelen beperkt wordt of zelfs even helemaal uit.

• Magic
  • Niet online
Holvoetn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:57:
Toch geprobeerd om opnieuw te koppelen ?

Lang op knop duwen tot licht blauw wordt.
zeker, dat was inderdaad mijn eerste ingeving ook.

meesje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Ik word hier wel blij van. Ik ben benieuwd of er in het algoritme ook rekening gehouden wordt dat bij negatieve prijzen men de teruglevering vanuit de zonnepanelen beperkt wordt of zelfs even helemaal uit.
Bedoel je of er op negatieve tarieven geladen wordt? Ik kan er natuurlijk verder niets over mededelen. Ik probeer je "wens" wel even te begrijpen.

• Propheticus
meesje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:57:
[...]

Homewizard spreekt in de communicatie (FAQ/nieuwsbrief) nergens over het regelen van de omvormer van de zonnepanelen om deze te 'dimmen'.

Tot nu toe gaat het echt alleen over de aansturing van de HW thuisbatterij.

• Holvoetn
Propheticus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Homewizard spreekt in de communicatie (FAQ/nieuwsbrief) nergens over het regelen van de omvormer van de zonnepanelen om deze te 'dimmen'.

Tot nu toe gaat het echt alleen over de aansturing van de HW thuisbatterij.
Kunnen ze ook niet zomaar doen.

1) ze kunnen niet alle omvormers uitlezen (en er zijn er bij waar al geruime tijd problemen mee zijn)
2) aansturen is nog iets anders dan uitlezen
3) en zelfs voor 1) heb je Energy+ nodig voor die types waar het wel zou kunnen.

• meesje
Devke schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:18:
[...]

Bedoel je of er op negatieve tarieven geladen wordt? Ik kan er natuurlijk verder niets over mededelen. Ik probeer je "wens" wel even te begrijpen.
Daar doelde ik niet echt op. Er wordt o.a. aangegeven dat er geleerd wordt van het gedrag binnen een huishouden. Ik ben geen inhoudelijk expert, maar ik kan me voorstellen dat bij het uitzetten van zonnepanelen bij negatieve prijzen een nieuwe ontwikkeling is waar het algoritme al wel/niet rekening mee houdt.

Of zal het uitzetten van de zonnepanelen geen effect hebben op het algoritme?

[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 14-05-2026 15:54 ]

• Propheticus
Holvoetn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Kunnen ze ook niet zomaar doen.
Niet zomaar nee. Maar zoiets als https://www.zonnedimmer.nl/ doet zouden ze in theorie natuurlijk wel kunnen doen ...of een samenwerking mee aangaan.
Deze bieden een service waarbij ze via API je omvormer voor je dimmen. Natuurlijk alleen voor die omvormers waar dat via de app/API kan.
Dat doen ze op basis van netcongestie en/of negatieve prijzen, maar ze weten niets en houden geen rekening met je eigen verbruik (komt wel een eigen P1 plug aan). Dat weet HW dan weer wél.

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-07 10:52
Ik ben benieuwd hoe makkelijk kunt kiezen tussen de modi "nul op de meter" en "slim laden". Voor mijn situatie zou het erg handig zijn als ik in de zomermaanden gewoon nul op de meter kan draaien (mijn opwek en opslag + nog wat verbruik zijn daar precies op afgestemd) en dan in de wintermaanden slim laden omdat er dan bijna geen opwek is. Het lijkt mee een simpele wijziging in de app, maar ik weet niet hoe handig dit is i.v.m. de slimme aansturing o.b.v. weer en het "leren" van je huis.

• TFX77
GeoWilly86 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:57:
Ik ben benieuwd hoe makkelijk kunt kiezen tussen de modi "nul op de meter" en "slim laden". Voor mijn situatie zou het erg handig zijn als ik in de zomermaanden gewoon nul op de meter kan draaien (mijn opwek en opslag + nog wat verbruik zijn daar precies op afgestemd) en dan in de wintermaanden slim laden omdat er dan bijna geen opwek is. Het lijkt mee een simpele wijziging in de app, maar ik weet niet hoe handig dit is i.v.m. de slimme aansturing o.b.v. weer en het "leren" van je huis.
Ik neem aan dat slim laden ook nul op de meter houd in de zomer.

• meesje
Propheticus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:41:
[...]

Niet zomaar nee. Maar zoiets als https://www.zonnedimmer.nl/ doet zouden ze in theorie natuurlijk wel kunnen doen ...of een samenwerking mee aangaan.
Deze bieden een service waarbij ze via API je omvormer voor je dimmen. Natuurlijk alleen voor die omvormers waar dat via de app/API kan.
Dat doen ze op basis van netcongestie en/of negatieve prijzen, maar ze weten niets en houden geen rekening met je eigen verbruik (komt wel een eigen P1 plug aan). Dat weet HW dan weer wél.
Wie weet wordt dat straks ondersteund.

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-07 10:52
TFX77 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:08:
[...]

Ik neem aan dat slim laden ook nul op de meter houd in de zomer.
Ja, maar dan pakt hij mogelijk de "kleine" opwek in de ochtend niet mee als er 's middags genoeg zon zal zijn zoals ik het lees, dus dan lever ik terug. En dat wil ik eigenlijk voorkomen.

• Propheticus
GeoWilly86 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:57:
Ik ben benieuwd hoe makkelijk kunt kiezen tussen de modi "nul op de meter" en "slim laden". ...
Zie hier op hun FAQ alvast een screenshot van de opties. Het is een simpele selectie.
meesje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Daar doelde ik niet echt op. Er wordt o.a. aangegeven dat er geleerd wordt van het gedrag binnen een huishouden. Ik ben geen inhoudelijk expert, maar ik kan me voorstellen dat bij het uitzetten van zonnepanelen bij negatieve prijzen een nieuwe ontwikkeling is waar het algoritme al wel/niet rekening mee houdt.

Helder. Sorry dat het antwoord op je vraag nog even mistig blijft. :X

• TFX77
meesje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:40:
[...]

Edge cases. Meestal niet heel hard ondersteund. Let wel dat HomeWizard uiteraard niet jou panelen gaat uitschakelen. Te veel opties, te veel omvormers, te veel leveranciers, te veel meningen, te veel veel te oude hardware. Denk aan mij, ik heb SolarEdge SE3000 uit 2013, ik zet mijn panelen handmatig (met de DC knop of de DC knop via Shelly) uit onder de -13,5 cent. Maar daar gaat het algoritme niet heel snel rekening mee houden. Is voor 99,999% van de gebruikers ook helemaal niet interessant. Het zijn tot nu toe, alleen voor dynamische contracten twee dagen in het jaar geweest.

• meesje
Devke schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:18:
[...]

Ik begrijp het. 👍🏻

• meesje
TFX77 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Edge cases. Meestal niet heel hard ondersteund. Let wel dat HomeWizard uiteraard niet jou panelen gaat uitschakelen. Te veel opties, te veel omvormers, te veel leveranciers, te veel meningen, te veel veel te oude hardware. Denk aan mij, ik heb SolarEdge SE3000 uit 2013, ik zet mijn panelen handmatig (met de DC knop of de DC knop via Shelly) uit onder de -13,5 cent. Maar daar gaat het algoritme niet heel snel rekening mee houden. Is voor 99,999% van de gebruikers ook helemaal niet interessant. Het zijn tot nu toe, alleen voor dynamische contracten twee dagen in het jaar geweest.
Ik heb nog geen dynamisch contract. Maar ik dacht dat ik regelmatig screenshots voorbij zag komen waarin je op een dag een voor een periode van 4-5 uur geld terug krijgt als je je grootverbruikers aanzet. Zeker degene met een EV waren heel enthousiast. En daarnaast in deze periode geld moet betalen als je terug levert. In mijn beleving waren dit al aardig wat momenten, maar kennelijk zijn dat maar enkele in het jaar?

• Propheticus
meesje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:30:
[...]

Ik begrijp het. 👍🏻
Laat ik een even mistig antwoord geven waaruit je zelf conclusies mag trekken.
Twee losse feitjes over mij:
  • Ik doe mee aan de beta
  • Er zijn dit jaar al een paar dagen geweest waar ik mijn zonnepanelen heb uitgezet
:X

[ Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 14-05-2026 17:51 ]

meesje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:36:
In mijn beleving waren dit al aardig wat momenten, maar kennelijk zijn dat maar enkele in het jaar?
Nee dat zijn niet veel momenten. Dit jaar nog maar drie dagen gehad, en al die dagen was het maar een uur of drie. En van die drie uur was het dan de helft van de tijd ook maar -1 ct of -5 ct (totale prijs dus incl belastingen).

Maar door mijn HA slim mijn PV-omvormer en Homewizard batterij te laten aansturen, en de was/vaatwas/EV-opladen aan te laten zetten, heb ik wel wat geld "verdiend". De prijs was wel maar korte tijd zó laag dat dat echt wat opleverde.

Maar nogmaals, ik zou me hier niet op focussen want het komt echt niet vaak voor.

Of het vaker of minder vaak voor gaat komen zijn de meningen over verdeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 14-05-2026 18:22 ]

• TFX77
meesje schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Ik heb nog geen dynamisch contract. Maar ik dacht dat ik regelmatig screenshots voorbij zag komen waarin je op een dag een voor een periode van 4-5 uur geld terug krijgt als je je grootverbruikers aanzet. Zeker degene met een EV waren heel enthousiast. En daarnaast in deze periode geld moet betalen als je terug levert. In mijn beleving waren dit al aardig wat momenten, maar kennelijk zijn dat maar enkele in het jaar?
Laatst was het voor één of twee uur -0,47 euro en één of twee uur -0,37 euro. Met de Plug-In Batteries is het leuk, voor de hele vier uur laden was het -0,32 euro per uur. Echter wordt je daar niet rijk van omdat het niet genoeg uren zijn met genoeg vermogen.

Wat natuurlijk wel helpt is je auto met 11 kW laden tijdens deze uren. Dat tikt aan omdat het vermogen van een HomeWizard Plug-In Battery maar 800 Watt per stuk is in mijn geval maal drie. Voor de auto 11000 Watt. Dat is 11 maal ongeveer 0,47 euro per uur voor twee uur in plaats van 2,4 maal 0,32 euro voor mijn batterijen per uur omdat deze er vier uur over doen om vol te raken.

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-06 10:19
Devke schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:18:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het het hele systeem nu wel buitensporig complex aan het worden.

Dynamische tarieven, slim laden van de batterij in combinatie met zonnedimmer. De laatste gaat, volgens hun website, binnenkort ook dimmen op vermijden van invoeding (teruglevering) en niet afregelen op netcongestie. Dan zullen zonnedimmer en HW al wel snel interfereren of heeft iemand daar al een slimme oplossing voor?

En dan lees ik in de vakbladen dat er nu een voorstel is om tijdsafhankelijke netwerktarieven in te voeren (op zijn vroegst 2029). Een deel van de vaste transportkosten worden dan afhankelijk van het verbruik. Afname in de winter tussen 16:00-22:00 wordt 30-50% duurder dan afname overdag. In de zomer wordt het variabele tarief overdag 0. In totaal 5 tariefgroepen...

Mijn neiging is om een extra batterij aan te schaffen ; regelen 0 op de meter en van het leven genieten. Of gaat Claude onze problemen oplossen?

• hanev001
Onnooooo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het het hele systeem nu wel buitensporig complex aan het worden.

Dynamische tarieven, slim laden van de batterij in combinatie met zonnedimmer. De laatste gaat, volgens hun website, binnenkort ook dimmen op vermijden van invoeding (teruglevering) en niet afregelen op netcongestie. Dan zullen zonnedimmer en HW al wel snel interfereren of heeft iemand daar al een slimme oplossing voor?

En dan lees ik in de vakbladen dat er nu een voorstel is om tijdsafhankelijke netwerktarieven in te voeren (op zijn vroegst 2029). Een deel van de vaste transportkosten worden dan afhankelijk van het verbruik. Afname in de winter tussen 16:00-22:00 wordt 30-50% duurder dan afname overdag. In de zomer wordt het variabele tarief overdag 0. In totaal 5 tariefgroepen...

Mijn neiging is om een extra batterij aan te schaffen ; regelen 0 op de meter en van het leven genieten. Of gaat Claude onze problemen oplossen?
Ik kan dit sentiment volkomen volgen. Ik heb de boel op standaard NOM staan en dat werkt prima. Ik lees soms met vermaak in welke bochten men zich probeert te wringen om een paar dubbeltjes te besparen. Voor mij is dat alle moeite en ergenis niet waard.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27

headout

Oi oi!

Onnooooo schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Zolang er een optie aanwezig blijft om eenvoudig NOM(nomnom) te draaien, maak ik me weinig zorgen. En HW inmiddels kennende gaat dit principe niet veranderen: Tweakers zijn mi niet hun doelgroep, maar willen ze wel een zo breed mogelijke palet aan mogelijkheden aanbieden.

Hoewel ik het wel erg interessant vindt waar ze mee gaan komen.....
Pagina: 1 ... 268 ... 282 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2