• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:28
Gizz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Staat op NOM en de P1 heb ik ook een lange powercycle gegeven.

@TFX77 helaas op meerdere wandcontactdozen (en twee verschillende groepen) hetzelfde resultaat.
Klinkt een beetje, niet helemaal, hetzelfde als mijn ervaring, bij mij ging de batterij piepen, soms minuten lang, en daarna in een ruststand, dat doet het bms volgens mij uit voorzorg, totdat het zichzelf in staat acht om weer te werken, bij mij was dit ongeveer 12 uur later, stroom er van af en stekker uit het stopcontact. Meestal de volgende morgen weer kunnen koppelen met blauwe leds. Maar ik denk toch iets van het bms
Contact gezocht met homewizard en mijn batterij is gewisseld

[ Voor 4% gewijzigd door DavidNewhouse op 03-05-2026 14:07 ]

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:29
Gizz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:12:
Wil iemand met mij meedenken, aangezien de helpdesk natuurlijk gesloten is op zondag en ik met een niet-werkende batterij zit?

Ik was deze week op vakantie en kreeg van HA een notificatie dat er iets mis is met de batterij. Dankzij mijn eigen automation, want HomeWizard zelf is echt vrij slecht met opmerken dat de boel niet werkt en volgens de HomeWizard-app was dan ook alles okay, groene bolletjes overal bla bla. Zonder mijn eigen notificatie zou ik er misschien weken niet achtergekomen zijn dat de batterij niks doet, want ik ga echt niet dagelijks in de app kijken. Maar dat terzijde.

Probleem:
  • Batterij is voor 95% vol en (ont)laad niet meer. Status is idle.
  • Zes dagen een idle batterij, vandaag terug van vakantie.
  • Naar zolder om de batterij te checken: 4 witte streepjes op de voorkant.
  • Grote knop van on naar off.
  • Voor de zekerheid ook stekker uit de wandcontactdoos.
  • 10+ minuten gewacht.
  • Stekker terug in contactdoos.
  • Grote knop van off naar on.
  • Alle leds blijven uit.
De batterij maakt wel gewoon verbinding met mijn wifi-netwerk. Dat zie ik zowel in de HW-app als in mijn Unifi-netwerkcontroller.

Volgens de HomeWizard-app staat de knop uit of zit hij niet in de wandcontactdoos geplugged:
[Afbeelding]

Verder dan dit geraakt hij niet. Aan de wandcontactdoos ligt het niet, daar staat spanning op en ik heb de batterij ook op een andere wandcontactdoos geprobeerd met hetzelfde resultaat.

En nu? Heb ik voor de tweede maal een kapotte HW-plug in batterij, nadat mijn eerste batterij in april 2025 omgewisseld is na de beruchte E4** foutcodes? Zie ik iets over het hoofd?

[...]

Dit is geen nieuw probleem door thuisbatterijen, dit speelt al jaren bij PV-opwek. De meest veilige oplossing is niet om te hopen dat software het voorkomt (want je standaard HW-meetspul weet niet eens wat er per fase binnen je meterkast loopt), maar het plaatsen van een remautomaat.
Dit probleem had ik ook. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84871154

Ik heb toen contact opgenomen met de helpdesk. Dit was de oplossing https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84893738

Het is een software probleem en eenvoudig op te lossen door de WiFi van de batterij even opnieuw in te stellen via de App.

[ Voor 6% gewijzigd door Sepio op 03-05-2026 14:39 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:00
AA42 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Haha, herkenbaar. Gelukkig regelt evcc mijn load-balancing. Kreeg inderdaad 2 keer een waarschuwing maar was maar kortstondig (Quooker die even bijwarmde) da's geen probleem :)
Maar ik had hetzelfde idee hoor: het is het niet waard om je hoofdzekering te laten klappen :)

Maar als je moet kiezen tussen nutteloos je oven aanzetteen of de PIB opladen is dat laatste toch nuttiger ;)
Herkenbaar, met 2 maal EV, 4 HW batterijen, een krachtige WP en een 3 fase 25A is het wel balanceren als je tijdens de echt goedkope uren optimaal stroom wilt gebruiken en het net helpen balanceren. Gelukkig gaat de oude smeltzekering er niet zo snel uit, bij een overschrijding van enkele A’s volgens mij pas na vele minuten..
De EV lader (Zaptec) wordt begrensd door de bijbehorende load balancer indien nodig. De PiB’s laden moet nu nog handmatig gestart worden, geen HA of Homey hier. Ik probeer wel om maximaal de zonnepanelen te gebruiken en niet de auto’s te laden vanuit de PiB, anders is er voor de hogere prijzen pieken in de avond en ochtend geen capaciteit over. Ik ben in afwachting van de desbetreffende nieuwe functionaliteit van HW om dit verder wat te automatiseren. Al een tijdje :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Probeer hem eens opnieuw te koppelen mbv de touchbutton.
Sepio schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Dit probleem had ik ook. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84871154

Ik heb toen contact opgenomen met de helpdesk. Dit was de oplossing https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84893738

Het is een software probleem en eenvoudig op te lossen door de WiFi van de batterij even opnieuw in te stellen via de App.
Dank voor het meedenken, dit heeft het opgelost!

De procedure doorlopen zoals beschreven in de link van @Sepio en 10 seconden na het opnieuw koppelen van de wifi stond de batterij weer braaf te ontladen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07 08:34
Ik overweeg de batterij van HW, maar vraag mij twee dingen af:

In de release notes van de p1 meter lees ik vanalles over cloud en stabiliteit. In hoeverre zijn de p1 meter en de batterij afhankelijk van deze cloud? Wat is deze niet bereikbaar/beschikbaar is?

Waar draait het slimme systeem van de batterij en in hoeverre is deze afhankelijk van de cloud?
SaphuA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:00:

In de release notes van de p1 meter lees ik vanalles over cloud en stabiliteit. In hoeverre zijn de p1 meter en de batterij afhankelijk van deze cloud? Wat is deze niet bereikbaar/beschikbaar is?

Waar draait het slimme systeem van de batterij en in hoeverre is deze afhankelijk van de cloud?
P1 en de batterijen werken lokaal samen voor de nom regeling. De cloud is alleen voor gegevens opslag
Zie ook TS

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:12

Cloud is nodig voor het initiele koppelen. Daarna is het in principe niet meer nodig. Er zijn zelfs Tweakers die internet na het koppelen dicht zetten. Het slimme systeem draait verder lokaal. In de cloud kun je uiteraard wel alles makkelijk bekijken.

Dit zie ik onder andere van gisteren op https://hwenergy.app/overview

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ3qSuWRYrV3Z_vf7jZckBdrPE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw5B4g0TchElfWZo1t345jdI.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest is er een Platinum integratie voor HomeWizard in Home Assistant en er is ook een Homey integratie.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:23

Je hebt al meerdere antwoorden maar er is nog wel een toevoeging. Als je van plan bent gebruik te gaan maken van de dynamisch tarieven aansturing die door HW is aangekondigd dan ben je daarvoor wel volledig afhankelijk van hun besturing in de cloud.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34
Ben wel tevreden met de eerste volledige maand met 2 PiB's. Toegegeven, de warmtepomp (sinds sept 2025) heeft ook wat meer eigen verbruik veroorzaakt. Gelukkig niet te zien als import (in april iig)
Maar de grote bulk teruglevering is er wel uit.

Teruglevering april 2025 = 268kWh (gas cv)
Import 2025 120kWh
Teruglevering april 2026 = 73kWh (hybride wp + 2 PiB's)
Import 2026 111kWh

[ Voor 19% gewijzigd door _Apache_ op 04-05-2026 11:37 ]

. In hoeverre zijn de p1 meter en de batterij afhankelijk van deze cloud? Wat is deze niet bereikbaar/beschikbaar is?
JeroenH in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Kort samengevat: voor configuratie/wijziging ben je afhankelijk van connectie met HW. Voor de normale werking (dit met de huidige slimheid) niet - maar door het eerste punt is dat dus wel eindig.
Het huidige "slimme" systeem (NOM) draait gewoon lokaal. Is ook niet superslim, het systeempje kijkt gewoon naar je slimme meter en probeert NOM aan te houden. Dat is ook hoe de PiB op de markt is gezet, en dat is de functionaliteit waarmee je hem nu koopt.

Waar het hopelijk... ooit... verwachte... slimme systeem gaat draaien, geen idee. Ik ga me niet nog afhankelijker maken van HW dan ik helaas al ben. Ik regel het wel lokaal, in Home Assistant. Baas in eigen energiehuishouding.

Persoonlijk zou ik je afraden om een product te kopen, waarvan je een functie nodig hebt die nog in ontwikkeling is. Je leest hier de frustratie van mensen die het allemaal veel te lang vinden duren. Ik zou als ik jou was óf a) afwachten tot de functionaliteit er is en dan hier eens lezen hoe het mensen bevalt óf b) een and product uitzoeken die de functionaliteit die jij wil op het moment van levering al heeft.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• SaphuA
Thanks voor de reacties!

Afhankelijk zijn van een cloud voor 'het nog te ontwikkelen' slimme systeem vind ik nog wel acceptabel.

Afhankelijk zijn van een cloud voor configuraties in welke vorm dan ook is misschien wel een dealbreaker voor mij.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:35
SaphuA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:57:
Afhankelijk zijn van een cloud voor configuraties in welke vorm dan ook is misschien wel een dealbreaker voor mij.
Dan kom je misschien wel tot de vaststelling dat er niets gaat voldoen.
Hoe denk je bv. firmware upgrades er door te krijgen zonder enige vorm van externe communicatie ?

• TFX77
Thanks voor de reacties!

Afhankelijk zijn van een cloud voor 'het nog te ontwikkelen' slimme systeem vind ik nog wel acceptabel.

Dan moet je zelfbouw maken. Naar mijn weten is er geen een systeem zonder enige afhankelijkheid.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Thanks voor de reacties!

Je kunt deze info eens lezen eventueel m.b.t. de Feature Slim Laden:
https://helpdesk.homewiza...ij-gaat-laden-en-ontladen.

Deze nieuwe feature draait bij een aantal testers (ook hier). Veel meer mag ik er helaas (nog) niet over zeggen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• SaphuA
Holvoetn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Hoe denk je bv. firmware upgrades er door te krijgen zonder enige vorm van externe communicatie ?
Als HW onverhoopt failiet zou gaan verwacht ik inderdaad geen firmware updates meer, ik verwacht echter wel dat ik mijn batterij op een ander wifi kanaal kan instellen of verbruik kan uitlezen.

• hanev001
SaphuA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Als HW onverhoopt failiet zou gaan verwacht ik inderdaad geen firmware updates meer, ik verwacht echter wel dat ik mijn batterij op een ander wifi kanaal kan instellen of verbruik kan uitlezen.
Nee dat instellen gaat alleen via de cloud en voor het uitlezen zal je dan gebruik moeten maken van de API opties.
hanev001 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:56:
[...]

Nee dat instellen gaat alleen via de cloud en voor het uitlezen zal je dan gebruik moeten maken van de API opties.
Je zult dan een batterij moeten nemen met een bedieningscherm. Of een configuratie server die aanwezig is in de batterij met een eigen tijdelijk wifi kanaal.
SolarEdge is daar een goed voorbeeld van.

[ Voor 19% gewijzigd door GL007 op 04-05-2026 14:06 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

Holvoetn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Duidelijke changelog lezen, .bin file downloaden, firmwareupgrade lokaal uitvoeren. Heel normaal voor bv netwerkswitches en veel andere apparaten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

SaphuA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Nope. Als HW failliet gaat, en jouw PiB kan hun cloud niet meer bereiken, is het op termijn (bij de eerste de beste wijziging zoals o.a. wifi) gewoon over en uit voor onze batterijen. Zie mijn eerdere post waar ik hierboven naar link.

• SaphuA
JeroenH schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Nope. Als HW failliet gaat, en jouw PiB kan hun cloud niet meer bereiken, is het op termijn (bij de eerste de beste wijziging zoals o.a. wifi) gewoon over en uit voor onze batterijen. Zie mijn eerdere post waar ik hierboven naar link.
Oef dat is toch heel zorgelijk? Heeft HW hier zelf uitspraken over gedaan?
SaphuA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Oef dat is toch heel zorgelijk?
Dat vind ik ook. Ik heb me dit bij aankoop ook niet voldoende gerealiseerd.
Heeft HW hier zelf uitspraken over gedaan?
Nee. Dit zal onderdeel zijn van hun businessplan.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
JeroenH schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Dat vind ik ook. Ik heb me dit bij aankoop ook niet voldoende gerealiseerd.

[...]

Nee. Dit zal onderdeel zijn van hun businessplan.
Mocht dat ooit gebeuren, sloop ik de elektronica eruit en maak er een zelfbouw accu van. De accu cellen zijn gewoon bruikbaar, we zitten ten slotte op tweakers.net
:+

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• hanev001
Ik maak me over de toekomst van HW niet echt zorgen maar de afhankelijkheid van de Cloud voor instellingen is niet echt wat ik verwachte toen ik de batterijen bestelde.

Er was een tijdje geleden een enquete van HW waarin ook de vraag werd gesteld wat je graag als nieuw product zou willen zien. Ik heb daarvoor aangegeven dat ik graag ik een Stand-Alone controller wil hebben ter vervanging van de P1-meter.

• salipander
  • Laatst online: 02-07 13:26
SaphuA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:17:
[...]

Oef dat is toch heel zorgelijk? Heeft HW hier zelf uitspraken over gedaan?
Ik heb meer vertrouwen in de continuiteit van HW dan van alle overige thuisbatterijen (die Chinees zijn). Maar het is een goede vraag: kan HW lokaal werken met wat aanpassingen aan de software, mochten de services van hun server niet meer beschikbaar zijn? Tussen P1 en batterijen gebeurt dat al, maar de app haalt altijd de data via de cloud op.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06 18:40

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Offtopic
JeroenH, je moet de groeten hebben van Peter Segaar.

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:38

elsinga

=8-)

Ik vermoed dat er na een faillissement van HW er wel een tweaker opstaat die een Docker image gaat maken waarmee je alle HW spullen kunt configureren. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
salipander schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:21:
[...]
Ik heb meer vertrouwen in de continuiteit van HW dan van alle overige thuisbatterijen (die Chinees zijn).
Zie het eerder gebeuren dat HW de thuisbatterij zal uitfaseren ipv failliet gaan. Dus dan zal support wel blijven voor de bestaande gebruikers. Geen idee hoe het met de verkoop zit, maar echt concurrentieel zijn ze momenteel niet. Mogelijk komen ze in de toekomst met een nieuw model dat dit wel is. Zullen het moeten afwachten.

• waterstof
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 08:25
Ik heb het idee dat er na een firmware update (1.0760) zo'n twee weken geleden minder kWh mijn batterij in gaat en er dus ook minder uitkomt.

Voorbeeld: gisteren van 0% - 100% geladen is er 2,5 kWh in gegaan en ontladen van 100% - 0% is er 1,7 kWh uitgekomen.

Voor mijn gevoel was er hiervoor meer nodig om de batterij vol te laden. (En kwam er dus ook iets meer uit.)

Wellicht is de batterij in de war of niet helemaal goed gekalibreerd, dus vanochtend heb ik de batterij voor de zekerheid opnieuw opgestart. Wellicht zie ik iets over het hoofd of denk ik verkeerd. Dus jullie gedachten zijn meer dan welkom.

(Ik weet dat er een deel gereserveerd wordt door de batterij.)

[ Voor 5% gewijzigd door waterstof op 05-05-2026 11:43 ]

• hanev001
waterstof schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:
Ik heb het idee dat er na een firmware update (1.0760) zo'n twee weken geleden minder kWh mijn batterij in gaat en er dus ook minder uitkomt.

Voorbeeld: gisteren van 0% - 100% geladen is er 2,5 kWh in gegaan en ontladen van 100% - 0% is er 1,7 kWh uitgekomen.

Voor mijn gevoel was er hiervoor meer nodig om de batterij vol te laden. (En kwam er dus ook iets meer uit.)

Wellicht is de batterij in de war of niet helemaal goed gekalibreerd, dus vanochtend heb ik de batterij voor de zekerheid opnieuw opgestart. Wellicht zie ik iets over het hoofd of denk ik verkeerd. Dus jullie gedachten zijn meer dan welkom.

(Ik weet dat er een deel gereserveerd wordt door de batterij.)
Dat is normaal je hebt een RTE van 68%, niet hoog maar dat kan voorkomen als je met laag vermogen laad/ontlaad.

• BelgianStar
  • Laatst online: 07-07 13:21
Mijn 3 batterijen laden nog steeds tot het maximum. 8,5 erin en een goede 6,3 er uit.
Het kan natuurlijk zijn dat hij binnenkort eens een SOC correctie zal uitvoeren. Even afwachten?..

Daarnaast zie ik er hier veel reageren dat HW niet concurrentieel is momenteel maar ik vermoed dat de simpele ome Henk en tante Tanja die al een P1 hebben gewoon iets simpels en betrouwbaars gaan aanschaffen via HW, ipv te betrouwen op de vele wegshops met een ander bekend Chinees merk..

• waterstof
hanev001 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:46:
[...]

Dat is normaal je hebt een RTE van 68%, niet hoog maar dat kan voorkomen als je met laag vermogen laad/ontlaad.
De RTE klopt wel redelijk, inderdaad wat laag. Aangezien er ook met laden energie verloren gaat zou er toch sowieso meer in de batterij moeten gaan als deze helemaal leeg is?

• waterstof
BelgianStar schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:46:
Mijn 3 batterijen laden nog steeds tot het maximum. 8,5 erin en een goede 6,3 er uit.
Het kan natuurlijk zijn dat hij binnenkort eens een SOC correctie zal uitvoeren. Even afwachten?..
Dat is ongeveer per batterij 2,8 erin en 2,1 eruit. Dat klinkt ook meer zoals ik het, voor mijn gevoel, gewend was.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

waterstof schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:

Wellicht zie ik iets over het hoofd of denk ik verkeerd. Dus jullie gedachten zijn meer dan welkom.
ZIjn de getallen die je noemt met gegarandeerd 0 ontladen van de batterij tussendoor? Want met af en toe ontladen tijdens het traject van 0 naar 100% gaat er natuurlijk meer in je batterij en komt er ook meer uit, dan als hij strak van 0 naar 100% oplaadt zonder ook maar enige ontlading tussendoor.

Als je een badkuip vult en tijdens het vullen af en toe een bakje water eruit haalt zal er uiteindelijk meer water uit de kraan moeten stromen om het bad vol te krijgen.

Ik merk bij mijzelf dat er de laatste tijd ook minder energie in én uit de batterij gaat. Dat kan ik verklaren doordat mijn zonnepanelen nu meer opwekken dan een maandje terug en er dus overdag wat minder gesnoept wordt van de batterij als bijvoorbeeld de vaatwasser staat te verwarmen of drogen: dat lukt nu veel vaker direct 100% vanuit de PV-opwerk, waardoor de batterij niet gebruikt wordt. Terwijl een maand geleden nog veel vaker de batterij als buffer fungeerde midden op de dag, waardoor er zowel meer energie in gaat als uitkomt op een dag.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 05-05-2026 12:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• waterstof
Gizz schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:02:
[...]

ZIjn de getallen die je noemt met gegarandeerd 0 ontladen van de batterij tussendoor?
Dat is zeker iets wat ik bedacht heb. Mooier weer en inderdaad zoals gisteren is er niet tussendoor gebruikt en weer geladen.

Alleen, voor mijn gevoel zou er van de 2,7 kWh ongeveer 2,5 kWh beschikbaar moeten zijn i.v.m. de reservering. Mijn batterij zou wel heel efficiënt laden als er maar 2,5 kWh nodig is om die 2,5 kWh te vullen. Of denk ik verkeerd?

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-07 10:18
Devke schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:38:
[...]

Je kunt deze info eens lezen eventueel m.b.t. de Feature Slim Laden:
https://helpdesk.homewiza...ij-gaat-laden-en-ontladen.

Deze nieuwe feature draait bij een aantal testers (ook hier). Veel meer mag ik er helaas (nog) niet over zeggen.
Jammer dat het er nog steeds niet is voor de meeste gebruikers.

@HomeWizard_NL Moet ik mij nu echt aan gaan melden als tester om niet over te hoeven stappen naar een ander merk?

• Holvoetn
netappie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:58:
[...]

@HomeWizard_NL Moet ik mij nu echt aan gaan melden als tester om niet over te hoeven stappen naar een ander merk?
Spijtig dat de test groep gesloten is, geen nieuwe aanmeldingen meer.

Maar je hoeft daar toch niet op te wachten ? Dit is toch ... Tweakers.net ?

• CdVvG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-07 18:29
Ik moet gewoon even wat ventileren: om de haverklap (en ja ik zit veel op de app) heb ik op de batterij een foutcode. Op de batterij op zolder de afgelopen dagen regelmatig E305 I.c.m. E306 en zodra ik door heb hoe of wat ik moet doen, poef, foutcode weg. Op de batterij in de woonkamer net E303 (iets met de update die niet goed was gegaan) maar er was (jammer) geen update. En als ik dan terug schakel naar de batterij dan doet die het gewoon en staat alles weer op groen. Afijn. Het is was het is, ze werken gewoon nog steeds.

• netappie
Holvoetn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:11:
[...]

Spijtig dat de test groep gesloten is, geen nieuwe aanmeldingen meer.

Maar je hoeft daar toch niet op te wachten ? Dit is toch ... Tweakers.net ?
Ja dat is waar. Ik kan ook meteen wat anders bestellen. Die twee PiB's ben ik zo kwijt aan mensen met een vast contract.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

Winkiller

De Mopperpot

netappie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Ja dat is waar. Ik kan ook meteen wat anders bestellen. Die twee PiB's ben ik zo kwijt aan mensen met een vast contract.
Ik zou dan opschieten, volgend jaar wil iedereen met een batterij een dynamisch contract :*)

• TFX77
netappie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Wel met een realistische prijs te koop zetten. Ik zie een paar wuppies die het onderste uit de kan willen hebben met prijzen van 1000/1100 euro _O- _O- _O-.

Er staan er een paar voor 800/850 dat ziet er aardig redelijk uit. Zorg dat je de factuur ook netjes erbij hebt. Mensen zouden zonder eigenlijk niet "mogen/moeten" kopen.

Tip voor tweedehands kopers, ik zou eerder even wachten tot dat er renewed Plug-In Batteries beschikbaar zijn bij HomeWizard. De laatste batch met tot 300 cycli was 995,- euro. Tweedehands dus zeker niet kopen voor deze prijs, eerder ruim daar onder.

• hanev001
Winkiller schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:51:
[...]

Ik zou dan opschieten, volgend jaar wil iedereen met een batterij een dynamisch contract :*)
Gelukkig ben ik blijkbaar niet iedereen. En er zijn volgens mij veel meer mensen die heel anders over jouw stelling denken.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-06 14:27

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Gizz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:44:
[...]

[...]

Dank voor het meedenken, dit heeft het opgelost!

De procedure doorlopen zoals beschreven in de link van @Sepio en 10 seconden na het opnieuw koppelen van de wifi stond de batterij weer braaf te ontladen.
Bij mij heb ik nu 2 keer gehad dat de batterijen niet wilden ontladen, en beide keren werd dat gewoon opgelost door de te laten controleren op updates. Software update erop en ze werkten weer als vanouds

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:00
CdVvG schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:13:
Ik moet gewoon even wat ventileren: om de haverklap (en ja ik zit veel op de app) heb ik op de batterij een foutcode. Op de batterij op zolder de afgelopen dagen regelmatig E305 I.c.m. E306 en zodra ik door heb hoe of wat ik moet doen, poef, foutcode weg. Op de batterij in de woonkamer net E303 (iets met de update die niet goed was gegaan) maar er was (jammer) geen update. En als ik dan terug schakel naar de batterij dan doet die het gewoon en staat alles weer op groen. Afijn. Het is was het is, ze werken gewoon nog steeds.
@CdVvG
Ik heb iets vergelijkbaars, talrijke meldingen dat een of enkele batterijen de wifi verbinding verloren hebben, maar als je even wacht of de pagina van de batterijen opent, verdwijnt de melding weer als sneeuw voor de zon. En de LED’s op de batterijen zijn gewoon groen of paars, niet rood.
Issue met de servers bij het ophalen van de data denk ik.
Gebeurt bij mij telkens als ik de app open.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:46
netappie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Een @ hoef je niet te doen. In dit topic regelmatig voorbij gekomen dat daar niet op gereageerd zal worden.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:41
Rustig mensen, komt echt goed. 👍🏻

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30

Winkiller

De Mopperpot

hanev001 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Gelukkig ben ik blijkbaar niet iedereen. En er zijn volgens mij veel meer mensen die heel anders over jouw stelling denken.
Zal ongetwijfeld :)
Waaronder ik zelf, maar ga het wel bekijken / bestuderen voor volgend jaar.
Misschien wel een extra PiB met een vast contract.

[ Voor 12% gewijzigd door Winkiller op 05-05-2026 17:39 ]

• netappie
meesje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:21:
[...]

Een @ hoef je niet te doen. In dit topic regelmatig voorbij gekomen dat daar niet op gereageerd zal worden.
Ik denk dat er daar wel iemand is die dit topic volgt.

Maar nul reactie terwijl er wel aandacht gaat naar de pers en youtube, kan natuurlijk ook helpen met mijn keuze.

Er zit hier een grote groep klanten en ons een klein beetje op de hoogte houden van de planning of onvoorziene tegenslagen zou al heel veel helpen.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:15
@netappie Nou, 100 man is ook weer niet zoveel hoor.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• hanev001
netappie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:17:
[...]

Ik denk dat er daar wel iemand is die dit topic volgt.

Maar nul reactie terwijl er wel aandacht gaat naar de pers en youtube, kan natuurlijk ook helpen met mijn keuze.

Er zit hier een grote groep klanten en ons een klein beetje op de hoogte houden van de planning of onvoorziene tegenslagen zou al heel veel helpen.
Niet overdrijven. Ik denk dat de mensen op Tweakers slechts een klein deel van de kopers van de HW batterijen zijn.en dat vele van die niet-Tweakers tevreden zijn met de standaard NOM instellingen en helemaal niet geintresseerd zijn in de nieuwe ontwikkelingen.

• netappie
henkzelf schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:42:
@netappie Nou, 100 man is ook weer niet zoveel hoor.
Geen idee of dat aantal klopt en of er meer klanten meelezen die niks posten.

Maar die 100 mensen hebben misschien net zoals ik ook weer familie, buren, vrienden en collega's aangeraden om de PiB te kopen.

Hier in de wijk staan er inmiddels al behoorlijk wat bij mensen die minder technisch zijn. Ik hou ze op de hoogte van de ontbrekende functionaliteit en voel ook hun ongeduld.

• meesje
hanev001 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:53:
[...]

Niet overdrijven. Ik denk dat de mensen op Tweakers slechts een klein deel van de kopers van de HW batterijen zijn.en dat vele van die niet-Tweakers tevreden zijn met de standaard NOM instellingen en helemaal niet geintresseerd zijn in de nieuwe ontwikkelingen.
En ik denk ook dat menig wel-Tweaker standaard NOM wel best vindt. :)

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:47

TWKterry

Master Mariner

meesje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Om mee te beginnen is standaard NOM zeker niet verkeerd (alleen de prijs eigenlijk wel).
Je ziet wat de batterij met je totale verbruik/opwek/overschot doet en kunt gaan nadenken over uitbreiden, aansturen en dergelijke. Ik zie de mijne echt als een opstappunt in de batterij wereld en na bijna een jaar (22mei) ben ik ondertussen een stuk wijzer en toe aan uitbreiding.
Word wel een ander merk aangezien ik de 8 zonnepanelen op mijn schuur direct ga aansluiten op de omvormers in de twee batterijen.

[ Voor 0% gewijzigd door TWKterry op 05-05-2026 19:45 . Reden: typo ]

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Ik heb nu al een paar dagen dat 1 van mijn 3 batterijen niet wil laden of ontladen terwijl er wel overschot aan zonnestroom of stroomvraag is. In de app staat een groen bolletje en is alles ok (geen error meldingen, enkel dat hij in ruststand is), maar op de batterij knippert de 2e led van boven oranje. Uit en aan zetten met de grote schakelaar lost het even op maar het is wachten tot het weer gebeurd. Is iemand bekend met dit probleem? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qhlblz7H9cYzWHk5JhOxbr1imsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W1uP3Vypg07DNpSytpwJVxIg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fw0_O_9Mh5W83TJ0In1Eqq8a0go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDV6CuVllGJCbeQ7LshuSADl.jpg?f=fotoalbum_large
meesje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Ik denk zelfs dat er genoeg mensen met een dynamisch contract de opties die er inmiddels bijgekomen zijn waarderen. Ik weet dat sommige (fel) tegen een dergelijk contract zijn. Dynamische contracten zijn er inmiddels 1 miljoen in Nederland. Wat ik al vaker heb gezegd..... HomeWizard ontwikkelt niet het e.a. omdat een "paar" tweakers hierom vragen. Veel Tweakers bouwen zelf! Ik ken er veel binnen diverse topics.

Daarnaast zou het niet slim zijn alleen vaste contracten te bedienen. Je laat dan 1 miljoen potentiële klanten liggen. Stilstand is achteruit gaan.

Edit : Bron dynamische contracten nieuws: Aantal dynamische energiecontracten stijgt in Nederland naar boven 1 ...

[ Voor 32% gewijzigd door Devke op 05-05-2026 22:12 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• TFX77
Hansie_P schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:48:
Ik heb nu al een paar dagen dat 1 van mijn 3 batterijen niet wil laden of ontladen terwijl er wel overschot aan zonnestroom of stroomvraag is. In de app staat een groen bolletje en is alles ok (geen error meldingen, enkel dat hij in ruststand is), maar op de batterij knippert de 2e led van boven oranje. Uit en aan zetten met de grote schakelaar lost het even op maar het is wachten tot het weer gebeurd. Is iemand bekend met dit probleem? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Eén keer gehad met één van de drie HomeWizard Plug-In Batteries. Even in Home Assistant switchen van Battery Group Mode was genoeg om hem weer mee te laten doen. Wellicht een bugje die vast in de volgende firmware wordt opgelost.

• meesje
Devke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:54:
[...]
Tweakers bouwen zelf!
Wat een onzin.

• TFX77
Zeker niet. Echte Tweakers bouwen zelf! Met trots!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alNgUC5vo7OQTe6bSEHZOG1E7RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyg05MXQGAK8j6Jv12VT84fY.jpg?f=fotoalbum_large

Iets te scherp door de bocht vanuit mijn kant. Ik heb hem iets aangepast. Tweakers is wel iets meer dan alleen roepen : "Wat een onzin".

• meesje
Devke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Iets te scherp door de bocht vanuit mijn kant. Ik heb hem iets aangepast. Tweakers is wel iets meer dan alleen roepen : "Wat een onzin".
Ik ben het met je eens dat mijn tekst te kort was en meer onderbouwd kon worden. De boodschap was volgens mij wel duidelijk. Ik heb een grote aversie tegen ‘echte tweakers’ of dat een tweaker een gigantische knutselaar moet zijn. Als dat zo is, kun je de helft van dit forum wel opdoeken.

• BelgianStar
Ik weet dat er hier menig mensen zitten die staan te popelen om de nieuwe functies te kunnen gebruiken maar ik weet alvast één ding en dat is dat ik het niet direct ga gebruiken als Belg zijnde..

Om even te onderbouwen, ik woon alleen in een halfopen woning met 2,2 en 0,8 kW aan zonnepanelen.
Mijn gemiddeld verbruik ligt ergens tussen 12 en 20 kW per dag (6kW in de Hybride batterij iedere dag, 2 koelkasten, 2 diepvriezers, server op zolder die 24/7 draait (weliswaar nog zonder HA, iets voor in de toekomst mss?..))
Momenteel lukt het zéér aardig om de dag en nacht rond te komen met 3 PIB's en hetgeen ik uit de zon direct verbruik om de auto te laden en de PIB's. Ik reken toch op 2/3de van het jaar ongeveer op enkele Watts na te kunnen NOM'en.

Ik zit nog met een vast contract en voel me daar het meeste in thuis. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat dit voor mij weliswaar momenteel de beste keuze is. Als ik jullie tabellen zie met die uur of kwartierprijzen, en ik reken daar dan nog eens alle taksen en heffingen bij kom ik gemiddeld paar maand waar ik dus veel zou verbruiken duurder uit dan nu.

EN, dan is er nog het zéér toffe Capaciteitstarief in België. Waar jullie op uren waar je betaald wordt om stroom en masse te gebruiken, blijven wij over met een grovve 80€ per jaar per kW dat je aantikt bij je captar tarief. Maw voor één kwartier op een maand bijvoorbeeld de auto te laden volle bak, een wasje te draaien en de PIB's dynamisch te vullen zou me dit al snel 800 euro of meer kosten ipv 310'ish ongeveer nu.

De toekomst zal het uitwijzen voor me. Er zit waarschijnlijk wel nog een vierde PIB aan te komen maar daar wacht ik momenteel nog even mee, het leven is al duur genoeg an sich..
Wie weet komen er ook dynamische Capaciteitstarieven bij ons, waardoor een dynamisch dan toch ietwat meer zin zal hebben. Momenteel met mijn contract heb ik rond de 31 eurocent aan vaste kosten (taksen, btw, netdistributie, etc).
Aangezien we die ook moeten betalen, én dan nog het captar, én dan nog de RTE van de batterij mee rekenen vrees ik dat de spread zéér hoog zal moeten zijn, tenzij er hier nog Belgen zitten en met het tegendeel kunnen bewijzen. Ik luister zeer graag naar andere zichten en meningen. Maar voor nu dus nog even VAST als alleenstaande man. :9

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Wailing_Banshee

You're Next

TFX77 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:07:
[...]
Zeker niet. Echte Tweakers bouwen zelf! Met trots!
Dus ondanks het feit dat ik al weet ik hoe lang op Tweakers zit, ben ik geen echte Tweaker omdat ik absoluut geen zin heb om zoiets te bouwen?
Ok, ook weer iets geleerd...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:37

Reinier

\o/

@BelgianStar mooi verhaal maar het zou mooi zijn als je kWh en kW niet zou verwarren ;)

• BelgianStar
Reinier schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:23:
@BelgianStar mooi verhaal maar het zou mooi zijn als je kWh en kW niet zou verwarren ;)
Dank U. Tjah ik haal de twee soms eens door elkaar. Ben tenslotte verre van de enige die dit voor heeft denk ik.. :X

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:54:
[...]

Ik denk zelfs dat er genoeg mensen met een dynamisch contract de opties die er inmiddels bijgekomen zijn waarderen. Ik weet dat sommige (fel) tegen een dergelijk contract zijn. Dynamische contracten zijn er inmiddels 1 miljoen in Nederland. Wat ik al vaker heb gezegd..... HomeWizard ontwikkelt niet het e.a. omdat een "paar" tweakers hierom vragen. Veel Tweakers bouwen zelf! Ik ken er veel binnen diverse topics.

Daarnaast zou het niet slim zijn alleen vaste contracten te bedienen. Je laat dan 1 miljoen potentiële klanten liggen. Stilstand is achteruit gaan.

Edit : Bron dynamische contracten nieuws: Aantal dynamische energiecontracten stijgt in Nederland naar boven 1 ...
Dat is dus nu al ongeveer 1 op de 8 huishoudens met een dynamisch contract terwijl de salderingsregeling nog loopt! Gaat hard nu...
Wat je daar her en der ook over leest (en wat eigenlijk ook logisch is) is dat het er richting afschaffing van die regeling nog veel meer worden. Richting 1 op de 5 wellicht eind 2026 en in 2027 nog meer.

Mensen met een dynamisch contract zijn gemiddeld natuurlijk ook een stukje bewuster bezig met energie en opslag en terugleveren etc omdat ze daar immers direct voordeel of nadeel van ondervinden. Ik merk dat bij mijzelf nu ook sinds ik dynamisch ben en ik was al aardig bewust bezig haha.
En daar zit dus de HW sweetspot voor nu en in de toekomst, steeds meer mensen die bewust bezig zijn (prijstechnisch gemotiveerd) en oplossingen gaan zoeken.
Het gaat dan niet alleen meer om de P1 meters en de Plug in Batteries, maar ook om slimme aansturingen etc etc. Ze zijn vermoedelijk achter de schermen naar van alles aan het kijken en aan het ontwikkelen bij HW richting 2027 en verder. Niet alleen de Slim Laden optie voor de PiB, denk ik. Maar ze moeten ook wel, want de markt en de concurrentie zitten ook niet bepaald stil.
Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen vanuit HW in de toekomst... :)
Ja mag dat natuurlijk onzin noemen, maar dat is ook maar een mening natuurlijk, net zoals onderstaande mijn mening is:

Een echte cq ouderwetse Tweaker bouwt wat zelf. Je hebt het dan op het moment dat je wil, met de functionatliteit die je wil. Plus, je snapt hoe het werkt omdat je uitzoekwerk gedaan hebt enz. You know, Tweaken...

En je hoeft dat niet te doen, maar dan ben je afhankelijk van de fabrikant. Je ziet dan gebeuren wat je hier in dit topic voorbij ziet komen: eindeloos vragen (en klagen) wanneer die nieuwe functie nu eindelijk eens komt.

En ik zeg helemaal niet dat de ene route beter is dan de andere (nou ja, behalve dat klagen dan :O ) maar "Tweaker zijn" heeft voor mij echt wel een betekenis, en ik ben van mening dat dat veel meer is dan een account hebben op Tweakers.net.

• hanev001
Knurt schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:26:
[...]

Dat is dus nu al ongeveer 1 op de 8 huishoudens met een dynamisch contract terwijl de salderingsregeling nog loopt! Gaat hard nu...
Wat je daar her en der ook over leest (en wat eigenlijk ook logisch is) is dat het er richting afschaffing van die regeling nog veel meer worden. Richting 1 op de 5 wellicht eind 2026 en in 2027 nog meer.

Mensen met een dynamisch contract zijn gemiddeld natuurlijk ook een stukje bewuster bezig met energie en opslag en terugleveren etc omdat ze daar immers direct voordeel of nadeel van ondervinden. Ik merk dat bij mijzelf nu ook sinds ik dynamisch ben en ik was al aardig bewust bezig haha.
En daar zit dus de HW sweetspot voor nu en in de toekomst, steeds meer mensen die bewust bezig zijn (prijstechnisch gemotiveerd) en oplossingen gaan zoeken.
Het gaat dan niet alleen meer om de P1 meters en de Plug in Batteries, maar ook om slimme aansturingen etc etc. Ze zijn vermoedelijk achter de schermen naar van alles aan het kijken en aan het ontwikkelen bij HW richting 2027 en verder. Niet alleen de Slim Laden optie voor de PiB, denk ik. Maar ze moeten ook wel, want de markt en de concurrentie zitten ook niet bepaald stil.
Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen vanuit HW in de toekomst... :)
Dat mensen die een dynamisch contract nemen "zich meer bewust zijn " trek ik in twijfel. Ik denk eerder dat vele zich laten verleiden door uitspraken over lage en zelfs negatieven tarieven. Daarbij niet beseffend dat dit alleen voordeel kan opleveren als ze actief hun gebruik aansturen en hun levenstijl daarop aanpassen. Ik verwacht dan ook dat als we een jaar of 2 verder zijn veel van die mensen die een dynamisch contract hebben genomen weer terug gaan naar een vast of variabel contract omdat ze tot de ontdekking zijn gekomen dat hun verwachte "winst" tegen valt of dat ze zelfs duurder uit blijken te zijn.
hanev001 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:02:
[...]

Dat mensen die een dynamisch contract nemen "zich meer bewust zijn " trek ik in twijfel. Ik denk eerder dat vele zich laten verleiden door uitspraken over lage en zelfs negatieven tarieven. Daarbij niet beseffend dat dit alleen voordeel kan opleveren als ze actief hun gebruik aansturen en hun levenstijl daarop aanpassen. Ik verwacht dan ook dat als we een jaar of 2 verder zijn veel van die mensen die een dynamisch contract hebben genomen weer terug gaan naar een vast of variabel contract omdat ze tot de ontdekking zijn gekomen dat hun verwachte "winst" tegen valt of dat ze zelfs duurder uit blijken te zijn.
Ik snap je punt en ik denk ook dat er zeker een groep is die zich laat verleiden door verhalen over lage of negatieve tarieven zonder echt actief te sturen.

Tegelijkertijd herken ik mezelf daar niet in. In mijn geval heeft een dynamisch contract juist gezorgd voor méér prijsbewust gedrag. Ik stem bijvoorbeeld het laden van batterijen, de vaatwasser, wasmachine en het laden van de EV actief af op de tarieven.

Voorheen zat ik met een variabel contract ongeveer op nul (opwek en verbruik in balans), maar sinds de EV ben ik netto verbruiker geworden (±2000 kWh). Juist door dynamisch te sturen en deels ook door batterij-arbitrage kom ik alsnog gunstiger uit. In mijn geval scheelt dat honderden euro’s ten opzichte van een variabel tarief.

Onderstaand een stukje uit de jaarafrekening. Netto 2000 kWh netafname wat netto ruim 40 euro opleverde. In geval van variabel had me dit ruim 500 euro gekost (bij thuis laden a 26 ct), maar niet te spreken over de openbare laadpalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIr65_ZetGW8tkXGOjiI82HRbDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXdF1WHp12kIbPvKBN5tSLbf.png?f=fotoalbum_large

Dus ik denk dat beide situaties naast elkaar bestaan. Een groep die er weinig mee doet en mogelijk tegenvalt, en een groep die er actief op stuurt en er juist voordeel uit haalt

Edit : Die negatieve uren zijn bizar, maar geen bedreigingen. 2x de Auto en batterijen kunnen opladen en in beide gevallen 20 euro verlichting op de electra rekening alleen met laden. Het zijn wel uitzonderingen!

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 06-05-2026 10:05 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
[...]

Ik bedoel dus "bewust" in de zin van prijsprikkel. Doe je het slim, scheelt het je geld. Doe je het niet slim, kost het je geld. Dat principe werkt immers altijd al bij nagenoeg alles. Maar juist dat besef zorgt er dus voor dat mensen "iets" gaan doen om het gunstiger te maken. De een wat meer dan de ander. Verbruiksmomenten aanpassen, thuisaccu nemen whatever... Iedereen kan daarin zijn ding doen zijn mogelijkheden natuurlijk.

Ik ben absoluut niet tegen vaste contracten etc en was zelf ook echt een beetje huiverig voor dynamisch na mijn hele leven zo langlopend mogelijke vaste contracten gehad te hebben.
Maar voor mij persoonlijk en enkele mensen in mijn omgeving gold toen mijn vorige vaste contract afliep wel dat zelfs als de dynamische tarieven gemiddeld fors zouden tegenvallen, ik nog steeds lager uitkom dan met vast. Via allerhande collectieve inkoopacties en prijsvergelijkers van alles uitgezocht, maar in mijn situatie (die volgens mij redelijk normaal is) kwam ik telkens op vast echt een heel stuk hoger uit.
Dat was uiteindelijk ook voor mij die "prijsprikkel" die mij deed overstappen naar dynamisch. Je bewust zijn van dat het kan tegenvallen (door nog meer geopolitieke heisa in de wereld etcetc) is dan wel belangrijk natuurlijk en daar rekening mee houden en/of een reserve voor hebben. Ik zet ook bewust wat ik nu uitspaar opzij voor dure en of tegenvallende maanden.
Maar het hebben van de PiB was voor mij wel een vereiste om naar dynamisch te gaan. Want daarmee kan je in ieder geval de "standaard" pieken ontlopen door op goedkope momenten op te laden en op dure momenten NOM te draaien. De aankomende update Slim Laden zal dat hopelijk nog verder doorontwikkelen.
Maar goed, het allerbeste aan dynamisch wat mij betreft: als het toch blijkt tegen te vallen, kan ik morgen weer ergens een vast contract afsluiten.

• henkzelf
Prijsvergelijkers en dynamische contracten is natuurlijk wel een stevig glazen bol verhaal. Immers, er zijn geen vastgelegde tarieven. En resultaten uit het verleden ....

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

henkzelf schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:27:
Prijsvergelijkers en dynamische contracten is natuurlijk wel een stevig glazen bol verhaal. Immers, er zijn geen vastgelegde tarieven. En resultaten uit het verleden ....
Maar je kunt natuurlijk wel de opslagen op de kWh-prijs vergelijken (zowel afname als teruglevering), vaste kosten enz.

De kale energieprijs is het vraagteken, maar dat vraagteken is voor alle dynamische contracten hetzelfde.

Maar goed, dit gaat wel een beetje OT vwb de HW PiB. :)

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 20:44
Hansie_P schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:48:
Ik heb nu al een paar dagen dat 1 van mijn 3 batterijen niet wil laden of ontladen terwijl er wel overschot aan zonnestroom of stroomvraag is. In de app staat een groen bolletje en is alles ok (geen error meldingen, enkel dat hij in ruststand is), maar op de batterij knippert de 2e led van boven oranje. Uit en aan zetten met de grote schakelaar lost het even op maar het is wachten tot het weer gebeurd. Is iemand bekend met dit probleem? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben niet thuis maar zie op afstand sinds vandaag dit probleem. Gisteren gingen ze samen naar de 100% maar kennelijk is er vannacht iets gebeurd, accu 1 staat op 57%, accu 2 100%. Daarbij is er een stroom overschot maar accu 1 blijft in rust. Zag ook de oplossing van Battery group mode maar kan dat nergens vinden in de app. (Is ook in Home wizard zie ik nu en dat gebruik ik niet)

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

• Holvoetn
Napalm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Ben niet thuis maar zie op afstand sinds vandaag dit probleem. Gisteren gingen ze samen naar de 100% maar kennelijk is er vannacht iets gebeurd, accu 1 staat op 57%, accu 2 100%. Daarbij is er een stroom overschot maar accu 1 blijft in rust. Zag ook de oplossing van Battery group mode maar kan dat nergens vinden in de app. (Is ook in Home wizard zie ik nu en dat gebruik ik niet)
?? Hoe heb je dan die batterijen gekoppeld aan P1 meter ?

Kijk eens op die batterij in Homewizard app, daar kan je laadmodus / charging mode bewerken.
Tenzij je die batterijen in Home Assistant hebt steken ? Dan is het Battery group mode van P1 meter.

• Napalm
Holvoetn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:23:
[...]

?? Hoe heb je dan die batterijen gekoppeld aan P1 meter ?

Kijk eens op die batterij in Homewizard app, daar kan je laadmodus / charging mode bewerken.
Tenzij je die batterijen in Home Assistant hebt steken ? Dan is het Battery group mode van P1 meter.
Beide batterijen zijn gekoppeld aan de P1 meter door normale connectie proces. Als ik naar laadmodus kijk heb ik maar 1 optie "Nul op de meter voor alle accu's" en evt eenmalig naar 100% voor check. Al geprobeerd maar daar gaat accu 1 niet van lopen.

• Holvoetn
Ik heb dat een tijdje geleden ook gehad met 1 PiB en ik heb die echt terug moeten koppelen op Wifi netwerk. Daarna werkte die gewoon zoals voordien.
Maar dan moet je wel fysiek aan die batterij kunnen om op de knop te duwen...

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 00:11
dit is het pib topic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 06-05-2026 17:56 ]

• Napalm
Holvoetn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:32:
Ik heb dat een tijdje geleden ook gehad met 1 PiB en ik heb die echt terug moeten koppelen op Wifi netwerk. Daarna werkte die gewoon zoals voordien.
Maar dan moet je wel fysiek aan die batterij kunnen om op de knop te duwen...
Ik denk dat ook ik geen andere keuze heb. Vrijdag doet zich deze mogelijkheid weer voor en dan kijken we wat het effect gaat zijn.

• salipander
  • Laatst online: 02-07 13:26
[...]

Dat neem jij voor het gemak aan. Een dynamisch contract neem je zeker wel bewust. De nadelen worden ook altijd benoemd. Ga je rekenen, dan zal een dynamisch contract in veel gevallen voordeliger zijn. Al helemaal als je met zonnepanelen en thuisbatterijen aan de gang gaat. Mensen die niet zo bezig zijn met het optimaliseren van hun verbruikspatroon, of waar dat niet kan, zullen zelden spontaan een dynamisch contract nemen. Maar zodra je wel invloed daarop hebt, is een dynamisch contract vaker wel dan geen goede keus. Ik ben in januari naar dynamisch gestapt en was meteen al goedkoper uit, ondanks dat het de duurste wintermaand is. Het gemiddelde prijsniveau was lager, met de dure pieken ingecalculeerd. Een paar nachten goedkope stroom (1 en 2 januari!) in de accu's leverden meteen wat op >:)

• meesje
[...]

Zelf heb ik nog een variabel contract maar wil juist overstappen naar dynamisch. Door bewuster (lees: op goedkope momenten) groot verbruikers (bij ons: vaatwasser, wasmachine en droger) aan te zetten, denk ik dat we uiteindelijk goedkoper uit zullen zijn. Hiervoor moeten we wel ons systeem (gedrag) aanpassen. Dat zal wel even gewenning zijn.

Dynamisch contract vind ik overigens ook transparanter en misschien zelfs eerlijker. Rottig als het niet bij je ritme past, maar het lijkt me zuiverder. Als de prijs hoog is, betaal je meer als je energie verbruikt. En vice versa. Zelf denk ik dat we hier uiteindelijk naar toe gaan.

• TFX77
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:21:
[...]

Dus ondanks het feit dat ik al weet ik hoe lang op Tweakers zit, ben ik geen echte Tweaker omdat ik absoluut geen zin heb om zoiets te bouwen?
Ok, ook weer iets geleerd...
Een account maken op Tweakers en voor korte of lange tijd op het forum zijn, maakt je nog geen tweaker in de letterlijke zin. Dat is mijn mening, trek je er niet te veel van aan en hecht er niet te veel waarde aan. Ik neem de term Tweaker letterlijk volgens onderstaande betekenis. Jij hoeft je daar echt niet minder om te voelen, dat is zeker niet mijn bedoeling.

De term 'tweaker' staat voor het tweaken: het optimaliseren, beter maken en naar eigen hand zetten van hard- en software om zo beter aan de eigen wensen te voldoen.

Ik heb draai dus een server (WTRPro Nas) waar ik Unraid gebruik met Docker en een VM manager met in de VM een officiële Home Assistant Supervisor.

Daar heb ik meerdere integraties op geinstalleerd om te koppelen met de HomeWizard Premium integratie, Nordpool voor dynamisch prijzen, HACS, Apexcharts en vele Mushroom cards, themes.

Met vele templates, utility meters en diverse sensors van mijzelf en mede Tweakers zoals @gielz (Dynamische prijzen template weergegeven in apexcharts om de laagste en hoogste prijzen te krijgen) en @Devke (Automatisering template en wat hulp bij het bijhouden van stroomprijzen via Home Assistant van de Plug-In Batteries en uiteindelijk al mijn slimme sockets, HomeWizard Energy Sockets en Shelly S Plugs). Welke in beide getweaked heb naar onze thuis situatie.

Waardoor ik nu ongeveer 10 - 12,50 euro per maand extra (terug)verdien met het laden op goedkope momenten - soms zelfs met negatieve prijzen - en ontlaad op dure momenten. Ook heel veel inzicht in verbruik en hoeveel kWh aan Plug-In Batteries ik nodig heb.

Dit is uiteraard niet de enige vorm van tweaken er zijn er waarschijnlijk honderden. Wellicht ben jij ook een Tweaker, maar dan op een ander vlak.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook mijn oeroude ITHO Daalderop van 13 jaar oud slim gemaakt met een mooi stukje hardware van een mede tweaker Arjen Hiemstra (link) en in Home Assistant slim gemaakt dat als de HT sensor in de badkamer merkt dat er gedoucht wordt deze op hoge snelheid gaat en weer terug naar normaal als de luchtvochtigheid onder een bepaalde waarde komt.

:twk :twk

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:33
Napalm schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Erg vervelend probleem dit. Helaas werkt het wijzigen van de battery group in home assistant niet voor mij. HomeWizard geeft ook al een aantal dagen niet thuis (zal wel druk zijn met de mei vakantie…)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Wailing_Banshee

You're Next

TFX77 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 03:06:
[...]

De term 'tweaker' staat voor het tweaken: het optimaliseren, beter maken en naar eigen hand zetten van hard- en software om zo beter aan de eigen wensen te voldoen.
Mijn interesse gaat uit naar inzichtelijk maken, niet naar het aansturen. Dat is ook een van de redenen dat ik een omvormer heb met API, dat ik mijn weerstation ook uit kan lezen, en al een hele database vol heb met meetwaarden van een heleboel stekkers. En op basis van die gegevens hebben wij ons verbruik getweaked. En die batterijen hebben we aangeschaft om meer eigenverbruik te krijgen.

Gisteren eindelijk eens een display gekocht (of eigenlijk eergisteren gekocht, gisteren binnen gekregen). Wel een stukje makkelijker nu om te zien hoe vol (of leeg...) de batterijen zijn als we 's morgens wakker worden :D Het was gisteravond nog lang zonnig, en dat merk je 's morgens gelijk, hij stond nog op 32% (om 6:00). Maar het duurt weer even voordat er voldoende licht is om weer op te kunnen laden...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:45
Ter info, relevant voor slim laden, ook voor vaste en variabele contracten. De netbeheerders hebben 4 mei hun codewijzigingsvoorstel m.b.t. tijd- en seizoensafhankelijke nettarieven per 2029 bij de ACM neergelegd: 5 tijdblokken voor de zomer, 5 voor de winter, zie infographics hieronder. Nog geen bedragen. Voornemen van de ACM is voor einde 2026 een besluit te nemen.

bron: Voorstel voor een nieuw, tijdsafhankelijk nettariefstelsel ingediend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isvv5T_rDs1ECgFMr_84j2QXDTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mtGpQgvd44MWTJalgo2T7Ezx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPbLZOXVQtWHXafooJIbMyAaCzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DPagION8Fp5cZj4TSdvaWlm.png?f=fotoalbum_large

• henkzelf
Mmm, ik heb maar twee telwerken op mijn meter maar bij uitlezing per kwartier is één telwerk eigenlijk ook wel voldoende toch?

• hanev001
henkzelf schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:10:
Mmm, ik heb maar twee telwerken op mijn meter maar bij uitlezing per kwartier is één telwerk eigenlijk ook wel voldoende toch?
Nee , je moet 2 telwerken hebben. 1 voor levering en 1 voor teruglevering.

Overigens werkt het hele principe alleen voor actieve slimme meters.

Slimme meters waarvoor het uitlezen is uitgeschakeld en de domme meters kunnen dit helemaal niet vastleggen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken.

• bsh10
In de nieuwe energiewet is vastgelegd dat netbeheerders altijd de kwartierstanden van de meter kunnen uitlezen (voor netbeheer doeleinden), ook als die administratief “uitgeschakeld” is. Volgens mij is dit nu al de praktijk.

• hanev001
bsh10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:31:
In de nieuwe energiewet is vastgelegd dat netbeheerders altijd de kwartierstanden van de meter kunnen uitlezen (voor netbeheer doeleinden), ook als die administratief “uitgeschakeld” is. Volgens mij is dit nu al de praktijk.
Voor netbeheer doeleinden is niet het zelfde als facturering. De eerste is technisch, de tweede financieel. Als ze de informatie daarvoor toch gaan gebruiken dan is een rechtzaak bijna onvermijdellijk. Maar zelfs dan blijven nog steeds de domme meters over die helemaal geen communicatie hebben.

• bsh10
Ik verwacht dat de domme meters vervangen gaan worden. Dat is al verplicht voor de draaischijfmeters. En ik kan me herinneren in een advies gelezen te hebben dat wie niet om wil altijd op het hoogste tarief afgerekend zal gaan worden.

We moeten het inhoudelijke voorstel afwachten, is nu nog niet openbaar. En er zullen ongetwijfeld kamervragen komen nu het concreet aan het worden is.

• henkzelf
hanev001 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Nee , je moet 2 telwerken hebben. 1 voor levering en 1 voor teruglevering.

Overigens werkt het hele principe alleen voor actieve slimme meters.

Slimme meters waarvoor het uitlezen is uitgeschakeld en de domme meters kunnen dit helemaal niet vastleggen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken.
8)7 Ok, ik had pas één koffie op.

• hanev001
bsh10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:50:
Ik verwacht dat de domme meters vervangen gaan worden. Dat is al verplicht voor de draaischijfmeters. En ik kan me herinneren in een advies gelezen te hebben dat wie niet om wil altijd op het hoogste tarief afgerekend zal gaan worden.

We moeten het inhoudelijke voorstel afwachten, is nu nog niet openbaar. En er zullen ongetwijfeld kamervragen komen nu het concreet aan het worden is.
Deze domme meters zijn nu juist als keuze optie in de wet vastgelegd die het hebben van een meter met gescheiden tellers verplicht maakt. Deze wet is ingegaan op 01-01-2026. Dus dan zal toch eerst de wet moeten worden aangepast en dan krijgen we weer een vervangings traject. Je vergeet ook nog even dat er een fors aantal slimme meters is, ik geloof een getal van 1,5 miljoen gelezen te hebben, dat met GPRS werkt waarvan de communicatie binnen afzienbare tijd stopt. Dat worden dus in feiten ook domme meters. Zelfs met een vervanging is daaarnee de geplande invoerdatum al niet meer haalbaar.

De gedachte dat als er niet uitgelezen wordt of kan worden dat dan maar het hoogste tarief gerekend zal worden stuit op het rechtvaardigheids principe omdat zeker voor de GPRS meters het probleem bij de netwerkbeheerder ligt en de gebruiker niets te verwijten is.

• bsh10
Het codewijzigingsvoorstel is gebaseerd op een Berenschot studie: Verkenning alternatief nettariefstelsel kleinverbruik. Hoofdstuk 5 beschrijft de mogelijke impact op wet- en regelgeving. Samengevat: ja, er zal nog wel wat in de wet moeten worden aangepast.

Ook interessant om te lezen:

Onder de nieuwe Energiewet mag de netbeheerder de slimme meter ten behoeve van het bepalen van de tarieven uitlezen. Bovendien leest de netbeheerder voor balanshandhaving wel standaard kwartierdata uit; de netbeheerder middelt deze informatie per marktpartij en netgebied zodat deze niet herleidbaar is naar individuele aangeslotenen.

Pagina 71 geeft inzicht in wat de nettarieven per kWh per tijdsblok / seizoen zouden kunnen worden (op basis van 24 blokken). De verschillen tussen de blokken zijn wel fors (tot 21 ct / kWh). Maar dit is zeker niet wat het definitef gaat worden, want in het codewijzigingsvoorstel is gekozen voor 5 blokken per dag.

• hanev001
bsh10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:58:
Het codewijzigingsvoorstel is gebaseerd op een Berenschot studie: Verkenning alternatief nettariefstelsel kleinverbruik. Hoofdstuk 5 beschrijft de mogelijke impact op wet- en regelgeving. Samengevat: ja, er zal nog wel wat in de wet moeten worden aangepast.

Ook interessant om te lezen:

Onder de nieuwe Energiewet mag de netbeheerder de slimme meter ten behoeve van het bepalen van de tarieven uitlezen. Bovendien leest de netbeheerder voor balanshandhaving wel standaard kwartierdata uit; de netbeheerder middelt deze informatie per marktpartij en netgebied zodat deze niet herleidbaar is naar individuele aangeslotenen.

Pagina 71 geeft inzicht in wat de nettarieven per kWh per tijdsblok / seizoen zouden kunnen worden (op basis van 24 blokken). De verschillen tussen de blokken zijn wel fors (tot 21 ct / kWh). Maar dit is zeker niet wat het definitef gaat worden, want in het codewijzigingsvoorstel is gekozen voor 5 blokken per dag.
Dat over het uitlezen is intressant. Want dat zou betekenen dat de netwerkbeheeder zelf tot facturatie zal moeten overgaan. In de huidige situatie is namelijk de leverancier de uitvoerder van die facturatie en die heeft geen toegang tot meterstanden (laat staan per kwartier) voor slimme meters waarop het uitlezen is geblokkeerd anders dan voor het opmaken van een rekening op specifieke kwartaal of jaar momenten . Dus tenzij in gewijzigde wetgeving het expliciet wordt toegestaan dat leveranciers standaard toegang tot alle meterdata krijgen is hier sprake van juridische tegenstrijdigheid.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:12
Dat gaat nog een 'feest' worden.
Heb je op bepaald moment hele lage stroomprijs, maar eenhoog nettarief (en omgekeerd).

Dat wordt puzzelen om slim te laden......

En wat gebeurt er met de nettarieven wanneer je teruglevert....

• egev
  • Laatst online: 07-07 09:34
DG64 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:05:
Op basis van het aangehaalde rapport:
Daarin staat expliciet dat het voorgestelde tijdsgebonden kWh-tarief alleen voor afname en niet voor invoeding (van zonnestroom)” geldt.

"Dit nettarief zou alleen gaan gelden voor kleinverbruikers (alle aansluitingen tot 3x80 ampère) en geldt bovendien alleen voor afname en dus niet voor invoeding (van zonnestroom)"

• hanev001
DG64 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:05:
Dat gaat nog een 'feest' worden.
Heb je op bepaald moment hele lage stroomprijs, maar eenhoog nettarief (en omgekeerd).

Dat wordt puzzelen om slim te laden......

Net gebruik is tweerichting verkeer. Dus de tarieven zijn van toepasing op zowel levering als teruglevering.

Edit; Zie net de post van @egev Dat is volkomen onlogisch. Met mijn HW batterijen heb ik ca 8 maanden van het jaar alleen teruglevering. Dan zou ik dus alleen in de winter maanden netwerkkosten betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door hanev001 op 07-05-2026 13:20 ]

• egev
  • Laatst online: 07-07 09:34
hanev001 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Net gebruik is tweerichting verkeer. Dus de tarieven zijn van toepasing op zowel levering als teruglevering.

Edit; Zie net de post van @egev Dat is volkomen onlogisch. Met mijn HW batterijen heb ik ca 8 maanden van het jaar alleen teruglevering. Dan zou ik dus alleen in de winter maanden netwerkkosten betalen.
In het voorstel blijft een vaste component bestaan (“basislast”/aansluitvergoeding), óók als je netto bijna alleen teruglevert.

Eigenlijk zou het meest logische systeem m.b.t. terugleveren zijn:
  • belonen wanneer jouw teruglevering het net helpt (stroom toevoegen als er veel vraag is);
  • belasten wanneer jouw teruglevering het net belast (geen stroom invoegen als er weinig vraag is).
Ongetwijfeld gaan ze dit in de toekomst ook nog onderzoeken/uitwerken/belasten.

Maar onze HW batterijen helpen in elk geval straks die hoge variabele periodes, zoveel mogelijk te drukken :)

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 18:25
Vraagje wbt de saldering regeling,

Mijn 2 batterijen zitten vol en heb nu 3,4 kwh verbruikt en 3,8 kwh terug geleverd. Wordt nu die 0,4 verschil afgerekend straks of die 3,8 ??

Bing

• hanev001
bing69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:01:
Vraagje wbt de saldering regeling,

Mijn 2 batterijen zitten vol en heb nu 3,4 kwh verbruikt en 3,8 kwh terug geleverd. Wordt nu die 0,4 verschil afgerekend straks of die 3,8 ??
Wat er de batterij ingaat of uitkomt is niet relevant. Wat gebeurd er op de slimme-meter. Dat is de data die de netwerkbeheer en leverancier ziet en waarop je rekening wordt gebaseerd.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 18:25
hanev001 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:37:
[...]

Wat er de batterij ingaat of uitkomt is niet relevant. Wat gebeurd er op de slimme-meter. Dat is de data die de netwerkbeheer en leverancier ziet en waarop je rekening wordt gebaseerd.
Die 3,4 en 3,8 is buiten de batterijen om, de vraag is/was betaal ik nu het verschil of de 3,8?

Bing

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
bing69 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Die 3,4 en 3,8 is buiten de batterijen om, de vraag is/was betaal ik nu het verschil of de 3,8?
De 3,4 betaal je, en de 3,8 krijg je voor terug. Afhankelijk van je contract hoeveel...

Je kan het beste morgen kijken in de app van je energieleverancier, daar zou je deze getallen terug moeten zien.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

Verwijderd

Hallo

Ik heb vandaag een hw batterij gekocht van iemand.

Deze werkte prima wat ik gezien heb bij diegene thuis.

Nu bij mijzelf thuis wil ik hem koppelen met de app als 3e batterij.

Als ik het koppel knopje indruk gaat hij piepjes geven en de balk gaat geheel rood kleuren.

Wat betekend dit?

Of kan het zijn dat de verkooer hem eerst had moet verwijderen in zijn app?

Zelf ook niet bij nagedacht...

Of is de knop gelocked?

Graag advies
Pagina: 1 ... 267 ... 282 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2