Ik weet dat er hier menig mensen zitten die staan te popelen om de nieuwe functies te kunnen gebruiken maar ik weet alvast één ding en dat is dat ik het niet direct ga gebruiken als Belg zijnde..
Om even te onderbouwen, ik woon alleen in een halfopen woning met 2,2 en 0,8 kW aan zonnepanelen.
Mijn gemiddeld verbruik ligt ergens tussen 12 en 20 kW per dag (6kW in de Hybride batterij iedere dag, 2 koelkasten, 2 diepvriezers, server op zolder die 24/7 draait (weliswaar nog zonder HA, iets voor in de toekomst mss?..))
Momenteel lukt het zéér aardig om de dag en nacht rond te komen met 3 PIB's en hetgeen ik uit de zon direct verbruik om de auto te laden en de PIB's. Ik reken toch op 2/3de van het jaar ongeveer op enkele Watts na te kunnen NOM'en.
Ik zit nog met een vast contract en voel me daar het meeste in thuis. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat dit voor mij weliswaar momenteel de beste keuze is. Als ik jullie tabellen zie met die uur of kwartierprijzen, en ik reken daar dan nog eens alle taksen en heffingen bij kom ik gemiddeld paar maand waar ik dus veel zou verbruiken duurder uit dan nu.
EN, dan is er nog het zéér toffe Capaciteitstarief in België. Waar jullie op uren waar je betaald wordt om stroom en masse te gebruiken, blijven wij over met een grovve 80€ per jaar per kW dat je aantikt bij je captar tarief. Maw voor één kwartier op een maand bijvoorbeeld de auto te laden volle bak, een wasje te draaien en de PIB's dynamisch te vullen zou me dit al snel 800 euro of meer kosten ipv 310'ish ongeveer nu.
De toekomst zal het uitwijzen voor me. Er zit waarschijnlijk wel nog een vierde PIB aan te komen maar daar wacht ik momenteel nog even mee, het leven is al duur genoeg an sich..
Wie weet komen er ook dynamische Capaciteitstarieven bij ons, waardoor een dynamisch dan toch ietwat meer zin zal hebben. Momenteel met mijn contract heb ik rond de 31 eurocent aan vaste kosten (taksen, btw, netdistributie, etc).
Aangezien we die ook moeten betalen, én dan nog het captar, én dan nog de RTE van de batterij mee rekenen vrees ik dat de spread zéér hoog zal moeten zijn, tenzij er hier nog Belgen zitten en met het tegendeel kunnen bewijzen. Ik luister zeer graag naar andere zichten en meningen. Maar voor nu dus nog even VAST als alleenstaande man.