• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:55
Gizz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Staat op NOM en de P1 heb ik ook een lange powercycle gegeven.

@TFX77 helaas op meerdere wandcontactdozen (en twee verschillende groepen) hetzelfde resultaat.
Klinkt een beetje, niet helemaal, hetzelfde als mijn ervaring, bij mij ging de batterij piepen, soms minuten lang, en daarna in een ruststand, dat doet het bms volgens mij uit voorzorg, totdat het zichzelf in staat acht om weer te werken, bij mij was dit ongeveer 12 uur later, stroom er van af en stekker uit het stopcontact. Meestal de volgende morgen weer kunnen koppelen met blauwe leds. Maar ik denk toch iets van het bms
Contact gezocht met homewizard en mijn batterij is gewisseld

[ Voor 4% gewijzigd door DavidNewhouse op 03-05-2026 14:07 ]

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:47
Gizz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:12:
Wil iemand met mij meedenken, aangezien de helpdesk natuurlijk gesloten is op zondag en ik met een niet-werkende batterij zit?

Ik was deze week op vakantie en kreeg van HA een notificatie dat er iets mis is met de batterij. Dankzij mijn eigen automation, want HomeWizard zelf is echt vrij slecht met opmerken dat de boel niet werkt en volgens de HomeWizard-app was dan ook alles okay, groene bolletjes overal bla bla. Zonder mijn eigen notificatie zou ik er misschien weken niet achtergekomen zijn dat de batterij niks doet, want ik ga echt niet dagelijks in de app kijken. Maar dat terzijde.

Probleem:
  • Batterij is voor 95% vol en (ont)laad niet meer. Status is idle.
  • Zes dagen een idle batterij, vandaag terug van vakantie.
  • Naar zolder om de batterij te checken: 4 witte streepjes op de voorkant.
  • Grote knop van on naar off.
  • Voor de zekerheid ook stekker uit de wandcontactdoos.
  • 10+ minuten gewacht.
  • Stekker terug in contactdoos.
  • Grote knop van off naar on.
  • Alle leds blijven uit.
De batterij maakt wel gewoon verbinding met mijn wifi-netwerk. Dat zie ik zowel in de HW-app als in mijn Unifi-netwerkcontroller.

Volgens de HomeWizard-app staat de knop uit of zit hij niet in de wandcontactdoos geplugged:
[Afbeelding]

Verder dan dit geraakt hij niet. Aan de wandcontactdoos ligt het niet, daar staat spanning op en ik heb de batterij ook op een andere wandcontactdoos geprobeerd met hetzelfde resultaat.

En nu? Heb ik voor de tweede maal een kapotte HW-plug in batterij, nadat mijn eerste batterij in april 2025 omgewisseld is na de beruchte E4** foutcodes? Zie ik iets over het hoofd?

[...]

Dit is geen nieuw probleem door thuisbatterijen, dit speelt al jaren bij PV-opwek. De meest veilige oplossing is niet om te hopen dat software het voorkomt (want je standaard HW-meetspul weet niet eens wat er per fase binnen je meterkast loopt), maar het plaatsen van een remautomaat.
Dit probleem had ik ook. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84871154

Ik heb toen contact opgenomen met de helpdesk. Dit was de oplossing https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84893738

Het is een software probleem en eenvoudig op te lossen door de WiFi van de batterij even opnieuw in te stellen via de App.

[ Voor 6% gewijzigd door Sepio op 03-05-2026 14:39 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:58
AA42 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Haha, herkenbaar. Gelukkig regelt evcc mijn load-balancing. Kreeg inderdaad 2 keer een waarschuwing maar was maar kortstondig (Quooker die even bijwarmde) da's geen probleem :)
Maar ik had hetzelfde idee hoor: het is het niet waard om je hoofdzekering te laten klappen :)

Maar als je moet kiezen tussen nutteloos je oven aanzetteen of de PIB opladen is dat laatste toch nuttiger ;)
Herkenbaar, met 2 maal EV, 4 HW batterijen, een krachtige WP en een 3 fase 25A is het wel balanceren als je tijdens de echt goedkope uren optimaal stroom wilt gebruiken en het net helpen balanceren. Gelukkig gaat de oude smeltzekering er niet zo snel uit, bij een overschrijding van enkele A’s volgens mij pas na vele minuten..
De EV lader (Zaptec) wordt begrensd door de bijbehorende load balancer indien nodig. De PiB’s laden moet nu nog handmatig gestart worden, geen HA of Homey hier. Ik probeer wel om maximaal de zonnepanelen te gebruiken en niet de auto’s te laden vanuit de PiB, anders is er voor de hogere prijzen pieken in de avond en ochtend geen capaciteit over. Ik ben in afwachting van de desbetreffende nieuwe functionaliteit van HW om dit verder wat te automatiseren. Al een tijdje :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Probeer hem eens opnieuw te koppelen mbv de touchbutton.
Sepio schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:33:
[...]

Dit probleem had ik ook. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84871154

Ik heb toen contact opgenomen met de helpdesk. Dit was de oplossing https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84893738

Het is een software probleem en eenvoudig op te lossen door de WiFi van de batterij even opnieuw in te stellen via de App.
Dank voor het meedenken, dit heeft het opgelost!

De procedure doorlopen zoals beschreven in de link van @Sepio en 10 seconden na het opnieuw koppelen van de wifi stond de batterij weer braaf te ontladen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1 ... 266 267 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2