• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:57
DJ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Wat die delay betreft zou het mooi zijn als HomeWizard met een eigen CT klemmen systeem zou komen die in plaats van de P1 meter (of samen met de P1 meter) gebruikt kan worden. Hiermee zou de delay met de oude meters opgelost kunnen worden waardoor de PiB's sneller kunnen schakelen. Ik weet niet of dit al eens eerder ter sprake gebracht is . . .
Het direct schakelen op basis van korte verbruikspieken is voor de PiB’s niet ideaal, omdat dit extra belasting en slijtage op de schakelcomponenten veroorzaakt. Om snel opeenvolgend schakelen te voorkomen, heb ik begrepen dat er ook bewust een softwarematige vertraging is toegepast.

Daarnaast hebben de PiB’s wat tijd nodig om rustig op- en af te schakelen. Nog sneller schakelen levert waarschijnlijk maar beperkt (centen per maand) financieel voordeel op, terwijl het systeem daardoor juist vaker en onnodig kan gaan schakelen en de levensduur negatief beïnvloed.

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-06 14:37
Die oude meters worden vervangen want die stoppen binnenkort met werken

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:38
DJ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Wat die delay betreft zou het mooi zijn als HomeWizard met een eigen CT klemmen systeem zou komen die in plaats van de P1 meter (of samen met de P1 meter) gebruikt kan worden. Hiermee zou de delay met de oude meters opgelost kunnen worden waardoor de PiB's sneller kunnen schakelen. Ik weet niet of dit al eens eerder ter sprake gebracht is . . .
😁 even de ts en/of faq doorlezen.

Ze hebben een perfect alternatief. Zelfs beter dan ct klemmen. Namelijk de kWh meter. Werkt goed.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 19:35
internet4me schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Ze hebben een perfect alternatief. Zelfs beter dan ct klemmen. Namelijk de kWh meter. Werkt goed.
Héél goed zelfs ...

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:24

ChUcKiE

Dus........

Tdem schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Leuk! Ben benieuwd naar wanneer dit vrijgegeven wordt :D
Ja! Laat maar komen, laat maar komen! Of stuur een uitnodiging om de beta groep wat te verruimen ;)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

henkzelf schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Jouw eigen plaatje laat anders zien. De vaatwasser is net even aan het verwarmen en de wasmachine niet want maar 100 watt. De gelijktijdigheid en de duur van dergelijke pieken wordt door velen te angstig benaderd. Vertrouw er maar op dat Homewizard redelijk veel statische gegevens heeft verzameld waarop zij hun keuzes bepalen.

En je hebt zelf zoveel meetgegevens. Dan ga je toch niet redeneren op basis van een typeplaatje op een apparaat. Hoeveel trek je echt uit het net in die perioden waar je zo bang voor bent?
Haha. Het gaat ook niet alleen om de wasmachine. Zoals bijvoorbeeld koken. Dat ligt bij iedereen die elektrisch kookt veel hoger dat zijn nou juist de pieken die je wilt opvangen. De wasmachine en droger gaan bijvoorbeeld na de eerste was altijd gelijk aan en 1600W IS al te weinig om één van deze apparaten te dekken. Het is natuurlijk geen ramp, maar 0 op de meter met één or twee plug-in batteries is een fabeltje waar ik niet in geloof.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Knowbody schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:58:
[...]

Het maakt allemaal niets uit of die auto nou vanuit het net, de panelen of de batterij geladen wordt. In die batterij zit in principe goedkoop ingekochte energie en vooral uitgestelde zonnestroom van eigen dak. Of dat nou naar je TV gaat of de EV maakt niets uit. Het gaat erom dat overschot nuttig te maken.

Die 2000 Watt voor vaatwasser of wasmachine is maar enige tijd van de cyclus van de machine. Als daarvan een groot deel vanuit de accu gedekt wordt is dat mooi en als er wat aangevuld moet worden vanuit het grid dan is dat zo. Ook prima. Daar hoef je niet op te dimensioneren.

Dimensionering doe je op de totale kWh behoefte buiten de zonnestroom uren. Bij een baseload van 300 Watt (hoger dan voor een gemiddelde tweaker) is dat 3,6 kwh in 12 uur. Voor de meeste situaties volstaat dus 1 a 2 PiB's.
Dat is waar maar tegelijk ook grote onzin. HomeWizard houdt je dat stokje ook voor. Nee. Niemand die ik ken heeft zijn thuisbatterijen zo extreem overgedimensioneerd dat je je auto kan laden én je huis met stroom kan voorzien.

Ik haal met de batterijen zonder de auto te laden voor uren de volgende dag net aan. Met het laden van de auto zou ik de dure uren in de avond en ochtend niet meer kunnen dekken. Ik ben het dus met deze vreemde stelling van @HomeWizard_NL totaal niet eens.

Uiteraard is je zonnestroom volgend jaar niets meer waard maar dan nog kan je het beter direct in je auto stoppen dat scheelt 25% verlies met een RTE van 75%. Moet je laden in de avond? Wil je dat met zonnestroom van overdag doen? Dan moet je met het kopen zonnepanelen en het kopen van thuisbatterijen daarmee rekening houden.

Dan heb je weinig aan de maximale netto 8 kWh die vier HomeWizard Plug-In Batteries kunnen leveren. Bij drie uur en een beetje laden zijn je batterijen leeg en moet het huis voor de rest van de avond/nacht/ochtend dure stroom gaan gebruiken. Dan kan je beter op een dynamisch contract op de goedkope momenten je auto laden of uitstellen tot deze en negatieve prijs momenten.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Degast schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Maar de apparaten waar ik keus heb draai ik overdag, zoals vaak de wasmachine, en sww van de warmtepomp. Dan is de batterij een eind opgeladen, en leveren de zonnepanelen ook.

Dan verbruik ik dus alsnog niets.

Kom zo regelmatig tot een eigen verbruik van boven de 90%.

Vind dat super.
Nice! Elke situatie is natuurlijk anders. Maar ik doelde voor de avond uiteraard op koken op de batterij. Dit gaat heel vaak, zo niet altijd boven de 1600W. Inductie, combimagnetron, oven, sous vide en het standby verbruik + warmen en koelen (hier een airco)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:34

DJ

josseg schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:15:
Die oude meters worden vervangen want die stoppen binnenkort met werken
Dat duurt nog wel een tijdje hoor . . . voor mij (ik heb zo'n oude slimme meter) verwacht ik dat het dicht tegen de datum aan gaat zitten wanneer het GPRS netwerk offline gehaald wordt. Ik ga er nu al vanuit dat het over die datum heen gaat, waardoor mijn meter effectief 'dom' wordt.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

New in P1 Meter 6.0404 - beta
HomeWizard rolt Slim Laden verder uit. Slim Laden is door een selecte groep deelnemers afgelopen periode getest. We krijgen net het berichtje dat nu alle beta testers meegenomen gaan worden in het testen naast de selecte groep deelnemers. Ook aan deze testers is gevraagd geen screens, info etc te delen. Wanneer het voor het grote publiek beschikbaar komt? Deze informatie is ook voor ons niet bekend. TS aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9wvjL5oxOw3UWggUfWG-wJ_zaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hdXPQtDC6jf0uNGfLTIp7ags.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:21
Hier draait ondertussen de bovenstaande nieuwe P1-meter betaversie met 2 batterijen.

Via de API heb ik succesvol predictive mode aangezet (dus als niet-slimladenbetatester). Vervolgens zie ik in de app nieuwe batterijgrafiek met stippellijn (zoals uit de eerdere nieuwsbrief) en krijg ik de "Vroege toegang" opties in het batterij menu met laadstrategie te zien.

Kan er dus al mee aan de slag! Dat is fijn!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Mijn P1-meter heeft nu ook de nieuwe firmware 6.0404, maar ik kan nog niets aanpassen. Het lijkt erop dat mijn PiB's nog op de standaard versie zitten (1.0706). Welke (beta) versie wordt gebruikt?

• SXForce
ChUcKiE schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:37:
Mijn P1-meter heeft nu ook de nieuwe firmware 6.0404, maar ik kan nog niets aanpassen. Het lijkt erop dat mijn PiB's nog op de standaard versie zitten (1.0706). Welke (beta) versie wordt gebruikt?
Mijn batterijen zitten beide op 1.0706. P1 versie ook identiek. Het lijkt momenteel alleen mogelijk te zijn om de predictive modus via de API aan te zetten, waarna ze in de app tevoorschijn lijken te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door SXForce op 21-05-2026 16:56 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

SXForce schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Mijn batterijen zitten beide op 1.0706. P1 versie ook identiek. Het lijkt momenteel alleen mogelijk te zijn om de predictive modus via de API aan te zetten, waarna ze in de app tevoorschijn lijken te komen.
Uhm hele stomme vraag wellicht, maar hoe doe je dat?

• SXForce
ChUcKiE schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Uhm hele stomme vraag wellicht, maar hoe doe je dat?
Ik heb dit via mijn Homey Homewizard integratie gedaan (daar staat Slim Laden al tussen). Via Home Assistant verwacht ik iets soortgelijks.

Zonder deze systemen ben je aangewezen op wijzigingen uitvoeren middels Postman / curl op het https://<P1_meter_IP>/api/batteries endpoint. Zie: https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries
SXForce schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb dit via mijn Homey Homewizard integratie gedaan (daar staat Slim Laden al tussen). Via Home Assistant verwacht ik iets soortgelijks.

Zonder deze systemen ben je aangewezen op wijzigingen uitvoeren middels Postman / curl op het https://<P1_meter_IP>/api/batteries endpoint. Zie: https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries
Via HA kan nog niet. Daar is HomeWizard ook mee bezig. Release 2026.6 is het doel. Wel met slag om de arm.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 21:15
TFX77 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Haha. Het gaat ook niet alleen om de wasmachine. Zoals bijvoorbeeld koken. Dat ligt bij iedereen die elektrisch kookt veel hoger dat zijn nou juist de pieken die je wilt opvangen. De wasmachine en droger gaan bijvoorbeeld na de eerste was altijd gelijk aan en 1600W IS al te weinig om één van deze apparaten te dekken. Het is natuurlijk geen ramp, maar 0 op de meter met één or twee plug-in batteries is een fabeltje waar ik niet in geloof.
Elk huis is anders maar met één accu vandaag toch vrijwel nul op de meter; 97% zelfvoorzienend en de accu is nog voor 97% vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hPpbEZ_yLr8kH8ylMaqKdPTRN0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N9IFpfmOK8TROGfDR9NOQmuc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door henkzelf op 21-05-2026 19:58 ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• waterstof
  • Laatst online: 21-06 08:25
waterstof schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:41:
Ik heb het idee dat er na een firmware update (1.0760) zo'n twee weken geleden minder kWh mijn batterij in gaat en er dus ook minder uitkomt.

Voorbeeld: gisteren van 0% - 100% geladen is er 2,5 kWh in gegaan en ontladen van 100% - 0% is er 1,7 kWh uitgekomen.

Voor mijn gevoel was er hiervoor meer nodig om de batterij vol te laden. (En kwam er dus ook iets meer uit.)

Wellicht is de batterij in de war of niet helemaal goed gekalibreerd, dus vanochtend heb ik de batterij voor de zekerheid opnieuw opgestart. Wellicht zie ik iets over het hoofd of denk ik verkeerd. Dus jullie gedachten zijn meer dan welkom.

(Ik weet dat er een deel gereserveerd wordt door de batterij.)
Even een terugkoppeling. Na contact met de helpdesk is de batterij omgeruild voor een nieuwe.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

SXForce schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:00:
[...]

En hebben alle beta testers dit zo moeten doen?

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9hFLG0KblLf8hR4wnJOITC0g7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INNlBTYEueD2M6yUAEPLd1Hr.jpg?f=fotoalbum_large

We are the Borg. Resistance is futile.

Gisteren is de elektricien geweest. Mooie nieuwe groep aangemaakt. Kabels getrokken en een fatsoenlijke wandcontactdoos geïnstalleerd. Gas erop nu!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:59

Wailing_Banshee

You're Next

Alpha89 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:07:
[Afbeelding]

We are the Borg. Resistance is futile.

Gisteren is de elektricien geweest. Mooie nieuwe groep aangemaakt. Kabels getrokken en een fatsoenlijke wandcontactdoos geïnstalleerd. Gas erop nu!
Wij moeten alleen nog de wandcontactdozen hebben... Begin deze week is de elektricien geweest om de nieuwe meterkast in de technische ruimte te installeren (met drie groepen, 1 voor de CV, 1 voor de batterijen en 1 extra), de stopcontacten plaatsen we zelf, maar die moeten we nog kopen. En dan kunnen de batterijen ook naar die ruimte verhuizen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

TFX77 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:03:
Dat is waar maar tegelijk ook grote onzin. HomeWizard houdt je dat stokje ook voor. Nee. Niemand die ik ken heeft zijn thuisbatterijen zo extreem overgedimensioneerd dat je je auto kan laden én je huis met stroom kan voorzien.
Ik snap dat wij elkaar niet kennen maar het kán wel hoor ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/a0oDmCnY2HfRfh4JSs9ii65U.png

Mijn woon/werk-verkeer vergt rond 4,5 kWh. Als ik, vanaf ongeveer deze periode, mijn Twizy direct bij thuiskomst inplug zodat de energie gedeeltelijk nog uit de PV komt, aangevuld door de HW PiB, dan kan ik op goede dagen zonder problemen op 0 afname blijven.

Da's echt wel mooi hoor, gratis rijden. :P De HW PiB maakt het mogelijk.

-edit-

Overigens was bovenstaande wel een atypische dag. Er was duidelijk overdag niemand thuis, en dan laat ik vrijwel altijd ergens midden op de dag de vaatwasser lopen (met ingebouwde timer), en zo rond 16:00 de wasmachine starten (met Home Assistant) zodat ik zoveel mogelijk zonne-energie direct zelf verbruik. Geen idee meer waarom dat deze dag allemaal niet nodig was.

Dat is trouwens ook mooi. Gewoon op de "dure" en "afgeraden" uren elektriciteit verbruiken. Een thuisbatterij draait de zaken om. Ik belast het net er niet mee en ik bespaar geld. Prachtapparaat.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 22-05-2026 08:39 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ7jxozPUlrPVkhjLkZ8KXNM0XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CX5SHf8turDWHdTNYiarNafG.jpg?f=fotoalbum_large
Gisteren mooie dag gehad! Zaptec heeft nu nog een tijdslot wat goed werkt op zonnige dagen.

Waarschijnlijk komt er nog een derde batterij zodat we net wat meer op kunnen vangen en gebruiken. Merk dat afgelopen maandag als de zon dan scheen dat ik boven de 1600 watt kwam dat over was en dus een hoop naar het net verdween.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben bezig met een nieuwe Home Assistant installatie en wil daarin mijn PiB koppelen, maar ik krijg m'n battery niet in sync-mode.

touch-knop boven de leds 5-10 sec aangeraakt met zoveel druk als dat ik kan maar de leds gaan niet blauw knipperen, iemand eerder dit probleem gehad?
edit:
8)7 Dit vergeet je natuurlijk nadat je de PiB al een jaar zorgeloos hebt draaien: in de app kan je "Disable Pairing Button" aanzetten.

[ Voor 22% gewijzigd door gise op 22-05-2026 09:00 ]

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-06 21:15
Ik zou eigenlijk soms gewoon met 800 watt willen ontladen. Zoals vandaag. Ik heb geladen tot 95% gisteren eindig met 15% in de ochtend. Ik ga pas weer laden als de prijs bijna 0 is vanmiddag.

Ik zou graag mijn batterij nog Ontladen, tot 5% ofzo. Zowel financieel als duurzaam interessant. Ik lever wat extra terug als het net er behoefte aan heeft en kan extra energie opslaan straks in de middag.

Ik heb een feature request ingediend. Ben benieuwd hoeveel mensen dat ook zouden willen hebben.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:05:
Ik zou eigenlijk soms gewoon met 800 watt willen ontladen. Zoals vandaag. Ik heb geladen tot 95% gisteren eindig met 15% in de ochtend. Ik ga pas weer laden als de prijs bijna 0 is vanmiddag.

Ik zou graag mijn batterij nog Ontladen, tot 5% ofzo. Zowel financieel als duurzaam interessant. Ik lever wat extra terug als het net er behoefte aan heeft en kan extra energie opslaan straks in de middag.

Ik heb een feature request ingediend. Ben benieuwd hoeveel mensen dat ook zouden willen hebben.
Dit wil ik ook wel. Gezien ik thuis zakelijk m'n auto laad, kan het financieel zeer aantrekkelijk zijn om kWh die 'over' zijn, toch in de auto te pompen. In mijn geval kan ik met de zakelijke laadpaal kiezen voor nul op de meter, of vol vermogen. Niet iets er tussen in. Die nul op de meter stand zorgt er ook voor dat ik niet de accu's handmatig kan ontladen. Met zo'n dergelijke feature wel.

Hier staat tekst

Ik zou eigenlijk soms gewoon met 800 watt willen ontladen.
Heb je meerdere PiB's en heb je de ontlaadbeveiliging ontgrendeld? Als je die vergrendeling weer aanzet dan mag de set met maximaal 800 watt ontladen - als je ook minimaal zoveel verbruikt.

Of bedoel je dat je met 800w wilt kunnen ontladen, ongeacht wat je verbruik is? Dat kan niet, en ik geloof nooit dat HW dat aan gaat bieden. Dat past niet in het plaatje waarin ze de PiB zien; het opslaan en later zelf verbruiken van overtollige zonnestroom. Maar je weet nooit.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Wat je eigenlijk vraagt, is om de batterij bijna volledig leeg te laten lopen richting het net. Daar zijn in het verleden al verzoeken voor geweest, maar HomeWizard heeft duidelijk aangegeven dat dit niet gaat komen.

Stel dat je wél die laatste 10% zou kunnen ontladen. Met een batterijcapaciteit van 2,7 kWh is niet alles praktisch bruikbaar; in de praktijk blijft er grofweg zo’n 2,5 kWh effectieve capaciteit over, zie TS. 10% daarvan is ongeveer 250 Wh die je nog zou kunnen terugleveren. Al is een 10% SoC misschien ook nog niet eens werkelijk 10%, type batterij en laadcurve, zie ook TS.

Daar komen ook nog ontlaadverliezen bij, laten we zeggen circa 10%. Dan houd je effectief misschien ~225 Wh over die het net op gaat. Bij een stroomprijs van ongeveer 25 cent per kWh praat je dan over zo’n 5 à 6 cent opbrengst.

Je draait ook een stukje van je cyclus, dus als je dit puur financieel bekijkt moet je ook afschrijving meenemen. Dan blijft er nauwelijks iets over. Ik snap de gedachte, maar de vraag is vooral of je dit echt zou moeten willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 22-05-2026 09:40 ]

JeroenH schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:28:
[...]

Ik snap dat wij elkaar niet kennen maar het kán wel hoor ;)

[Afbeelding]

Mijn woon/werk-verkeer vergt rond 4,5 kWh. Als ik, vanaf ongeveer deze periode, mijn Twizy direct bij thuiskomst inplug zodat de energie gedeeltelijk nog uit de PV komt, aangevuld door de HW PiB, dan kan ik op goede dagen zonder problemen op 0 afname blijven.

Da's echt wel mooi hoor, gratis rijden. :P De HW PiB maakt het mogelijk.

-edit-

Overigens was bovenstaande wel een atypische dag. Er was duidelijk overdag niemand thuis, en dan laat ik vrijwel altijd ergens midden op de dag de vaatwasser lopen (met ingebouwde timer), en zo rond 16:00 de wasmachine starten (met Home Assistant) zodat ik zoveel mogelijk zonne-energie direct zelf verbruik. Geen idee meer waarom dat deze dag allemaal niet nodig was.

Dat is trouwens ook mooi. Gewoon op de "dure" en "afgeraden" uren elektriciteit verbruiken. Een thuisbatterij draait de zaken om. Ik belast het net er niet mee en ik bespaar geld. Prachtapparaat.
Wie weet aangezien je in mijn geboorte stad woont! Echter een Twizy heeft geen 82 kWh batterij (77 kWh bruikbaar) .

Hier de batterijen en auto dynamisch goedkoop volgeladen. 15,88 van de energieleverancier voor gekregen! Echter 43 kWh dat kunnen de HomeWizard Batterijtjes nooit aan in één dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6i0iiRDjnF7I8Oif2I7ikOwA-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QwahhqmUdxSMBMhHYoPCN2af.jpg?f=fotoalbum_large

TFX77 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:14:
Wie weet aangezien je in mijn geboorte stad woont!
LOL, kleine wereld! _O-
Echter een Twizy heeft geen 82 kWh batterij (77 kWh bruikbaar) .
Snap ik natuurlijk ook. 6kWh usable is natuurlijk peanuts. Maar ik vind het wel heel fijn dat ik de woning + Twizy + plugin Prius (deze is 2,5 kWh usable) onder best veel omstandigheden op NOM kan houden.
Hier de batterijen en auto dynamisch goedkoop volgeladen. 15,88 van de energieleverancier voor gekregen! Echter 43 kWh dat kunnen de HomeWizard Batterijtjes nooit aan in één dag.
Hier ook dynamisch (Tibber), en op dat soort dagen is het glashelder dat dynamisch + PV + thuisbatterij + EV + een EMS (ik zet HA hiervoor in) echt goud waard is.

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-06 21:15
Devke schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Wat je eigenlijk vraagt, is om de batterij bijna volledig leeg te laten lopen richting het net. Daar zijn in het verleden al verzoeken voor geweest, maar HomeWizard heeft duidelijk aangegeven dat dit niet gaat komen.

Stel dat je wél die laatste 10% zou kunnen ontladen. Met een batterijcapaciteit van 2,7 kWh is niet alles praktisch bruikbaar; in de praktijk blijft er grofweg zo’n 2,5 kWh effectieve capaciteit over, zie TS. 10% daarvan is ongeveer 250 Wh die je nog zou kunnen terugleveren. Al is een 10% SoC misschien ook nog niet eens werkelijk 10%, type batterij en laadcurve, zie ook TS.

Daar komen ook nog ontlaadverliezen bij, laten we zeggen circa 10%. Dan houd je effectief misschien ~225 Wh over die het net op gaat. Bij een stroomprijs van ongeveer 25 cent per kWh praat je dan over zo’n 5 à 6 cent opbrengst.

Je draait ook een stukje van je cyclus, dus als je dit puur financieel bekijkt moet je ook afschrijving meenemen. Dan blijft er nauwelijks iets over. Ik snap de gedachte, maar de vraag is vooral of je dit echt zou moeten willen.
Eens, het is puur centen werk. Maar dat is het uiteindelijk toch allemaal.

Met de lage RTE blijft er ook weinig over qua rendement.

Collega heeft een Marstek gehaald, die heeft standaard toch wel een boel meer opties.

Gewoon een simpel tijdgebonden schema die je zelf kan aanmaken
- piek van de dag laden nul op de meter
- rest ontladen nul op de meter
- tussen 18 en 20 actief ontladen met 800watt.

Zijn echt simpele features die Home Wizard zo kan aanbieden.
Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Eens, het is puur centen werk. Maar dat is het uiteindelijk toch allemaal.

Met de lage RTE blijft er ook weinig over qua rendement.

Collega heeft een Marstek gehaald, die heeft standaard toch wel een boel meer opties.

Gewoon een simpel tijdgebonden schema die je zelf kan aanmaken
- piek van de dag laden nul op de meter
- rest ontladen nul op de meter
- tussen 18 en 20 actief ontladen met 800watt.

Ik ken Marstek van naam, topic wel eens gevolgd maar mee gestopt. Las teveel ellende. Kan nu inmiddels wel opgelost zijn dat terzijde.

Binnen HA en Homey zijn er best veel mogelijkheden qua aansturing, alleen naar net ontladen kan niet. Verder kan ik niet bedenken wat je niet kunt bouwen met de huidige API mogelijkheden. Binnen de app is het wel iets beperkter. Al komt Slim Laden er natuurlijk aan.

Wil je wel naar net kunnen ontladen dan moet je naar Marstek, Zendure etc. Al heeft ieder systeem zn manko's.

Pas wel op met "HW kan dit aanbieden". Alles kost tijd, geld en zal door iemand betaald moeten worden. Vergis je ook niet in het programeerwerk. Op Zendure gebruik ik de integratie van @gielz . Een paar duizend regels code is niks.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 22-05-2026 12:28 ]

[ Voor 77% gewijzigd door Devke op 22-05-2026 12:26 ]

Utrechtduurzaam schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:16:
Iets vibecoden voor jouw eigen situatie die je goed kan overzien is één ding.

Iets degelijks programmeren voor een grote groep betalende klanten, die je product onder sterk uiteenlopende omstandigheden inzetten, met ontelbare edge cases, met hoge veiligheidseisen aan je product en waar je support op zult moeten bieden aan een grote groep gebruikers wiens technische kennis enorm sterk zal variëren, dat is toch écht iets anders.

Het is niet simpel en HW kan dat niet "zo" aanbieden, dat zie je toch echt verkeerd.

Ik werk in de medische techniek, en ik heb een groepjes briljante collega's die custom medische apparatuur bouwen als het niet commercieel verkrijgbaar is. Ik heb letterlijk apparaten voorbij zien komen die niet meer waren dan "een Arduino nano in een plastic doosje met twee drukknoppen" maar waar vele, vele ontwikkeluren in zitten, risico analyses op worden losgelaten, relevante wetgeving en normeringen worden getoetst, stapels documentatie bij wordt geschreven, beheerprocessen voor worden ingericht, enz. En dan worden deze producten doorgaans nog in een overzichtelijke, goed beschreven, omgeving gebruikt.

Dat proces van dichtbij mogen aanschouwen heeft me wel geleerd dat professioneel ontwikkelen != knutselen.

Kwam deze link net tegen. Voor mensen die Unify gebruiken in hun netwerk. Patches beschikbaar i.v.m. lek. Dringend verzoek in het artikel bepaalde modellen te updaten. Ik plaats het hier maar even voor iedereen met Unify. Ter info daar het anders "te offtopic" raakt. Je netwerk (en PIB) wil je safe houden. https://techpulse.be/nieu...quiti-unifi-os-apparaten/

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:45
De derde led (de 75% led) knipperde vanochtend oranje en de batterij was helemaal vol. Weet iemand wat dat betekent? Ik zag geen problemen of error codes in de app. Wat duidelijk is dat de batterij dus niet in de nacht heeft ontladen want die zat (nog) helemaal vol na het volladen vorige dag.

[ Voor 43% gewijzigd door SpeedingWilly op 23-05-2026 09:36 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:16
Ik heb een paar dagen terug dat interview gelezen met een van de mensen achter Homewizard en begrijp dat zij er doelbewust voor kiezen om terugleveren aan het net niet aan te bieden. In de nacht zie je dat er in mijn huis kleine oplevingen zijn van apparaten die de HW-accus niet opvangen. Ik denk dat dit de Quookerboiler is en in de winter ook de vloerverwarming in de badkamer. Daardoor lukt een echte 0 op de meter nooit.

Nu gaat het qua belasting en kosten natuurlijk om helemaal niks maar zou je dit kunnen opvangen door bijvoorbeeld qua software aan te sturen op "net negatief op de meter" waardoor je iets beter kleine wisselingen in je huis kan opvangen. Als de software niet zou sturen op 0 afname maar op -50 watt afname of 50 watt levering aan het net dan kom je denk ik vaker uit op een echte 0 op de meter. Of moet de apparatuur van Homewizard dan voldoen aan veel meer regels als je daar op zou gaan sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K1ANi1Fqca2Ra_cf_MFtJxCgYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fskZ56JJ64mvkiyNPZlNK1pR.jpg?f=fotoalbum_large

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:54

Winkiller

De Mopperpot

SpeedingWilly schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:13:
De derde led (de 75% led) knipperde vanochtend oranje en de batterij was helemaal vol. Weet iemand wat dat betekent? Ik zag geen problemen of error codes in de app. Wat duidelijk is dat de batterij dus niet in de nacht heeft ontladen want die zat (nog) helemaal vol na het volladen vorige dag.
Heb je al een reset geprobeerd ? zet de schakelaar uit en haal de stekker uit het stopcontact, en wacht minimaal één minuut. Schakel de batterij daarna weer in. Blijft de led oranje knipperen, contact HW.

[ Voor 3% gewijzigd door Winkiller op 23-05-2026 11:52 ]

• SpeedingWilly
Winkiller schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Heb je al een reset geprobeerd ? Haal de stekker uit het stopcontact, zet de schakelaar uit en wacht minimaal één minuut. Schakel de batterij daarna weer in. Blijft de led oranje knipperen, contact HW.
Heb ik allemaal gedaan en nu doet de batterij het weer. Vraag is wat de error was?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SpeedingWilly schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Heb ik allemaal gedaan en nu doet de batterij het weer. Vraag is wat de error was?
Als het vandaag niet terugkomt zou ik me er niet druk om maken :)

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-07 23:34
SpeedingWilly schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Ik had dit ook, vermoed een software-issue. Is (nog) niet opnieuw gebeurd na dezelfde oplossing als die jij gedaan hebt.

• SpeedingWilly
thunder68 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Ik had dit ook, vermoed een software-issue. Is (nog) niet opnieuw gebeurd na dezelfde oplossing als die jij gedaan hebt.
We gaan het zien. Bedankt voor de antwoorden hierboven!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:03
vaurits schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:06:
Ik heb een paar dagen terug dat interview gelezen met een van de mensen achter Homewizard en begrijp dat zij er doelbewust voor kiezen om terugleveren aan het net niet aan te bieden. In de nacht zie je dat er in mijn huis kleine oplevingen zijn van apparaten die de HW-accus niet opvangen. Ik denk dat dit de Quookerboiler is en in de winter ook de vloerverwarming in de badkamer. Daardoor lukt een echte 0 op de meter nooit.

Nu gaat het qua belasting en kosten natuurlijk om helemaal niks maar zou je dit kunnen opvangen door bijvoorbeeld qua software aan te sturen op "net negatief op de meter" waardoor je iets beter kleine wisselingen in je huis kan opvangen. Als de software niet zou sturen op 0 afname maar op -50 watt afname of 50 watt levering aan het net dan kom je denk ik vaker uit op een echte 0 op de meter. Of moet de apparatuur van Homewizard dan voldoen aan veel meer regels als je daar op zou gaan sturen?

[Afbeelding]
Er zit altijd wat vertraging tussen wat de P1-meter ziet en de reactie van de batterijen. Dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Het wordt erger als je veel wisselingen in korte tijd hebt zoals bij een Qooker.

Waar je om vraagt staat al sinds het begin van de leveringen vorige jaar op de wensen lijst dat is namelijk de XOM optie die het verschuiven van het nul punt mogelijk zou moeten maken. Zoals het er echter uitziet heeft HW daar geen zin in.

• matje70
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:10
dit is het pib topic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 24-05-2026 21:24 ]

EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:42
dit is het pib topic

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 24-05-2026 21:24 ]

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-07 19:47
dit is het pib topic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 24-05-2026 21:24 ]

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:21
Ik heb 2 ontgrendelde PiB in dezelfde ruimte staan. Beide zijn "oké" volgens de app. De ene maakt echter significant meer ventilatie geluid dan de andere.. Gaat dat goed? Het klinkt niet als een soort tjoep tjoep geluid maar gewoon een continue snerp zeg maar. Herkent iemand dit?

- SOC: 97%

- Laadt met +/- 700W

- Temperatuur ruimte: 24,1 graden

[ Voor 11% gewijzigd door Piet19882 op 24-05-2026 13:15 ]

Piet19882 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:12:
Ik heb 2 ontgrendelde PiB in dezelfde ruimte staan. Beide zijn "oké" volgens de app. De ene maakt echter significant meer ventilatie geluid dan de andere.. Gaat dat goed? Het klinkt niet als een soort tjoep tjoep geluid maar gewoon een continue snerp zeg maar. Herkent iemand dit?
Nee. Ik zou Wizi even vragen. Als je live iemand wil chatten moet je even tot kantooruren wachten. Eventueel het geluid even opnamen met je telefoon met bijvoorbeeld dictafoon.

• Piet19882
TFX77 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Nee. Ik zou Wizi even vragen. Als je live iemand wil chatten moet je even tot kantooruren wachten. Eventueel het geluid even opnamen met je telefoon met bijvoorbeeld dictafoon.
Dank voor je reactie, ga ik sowieso doen. Als iemand een tip heeft, hoor ik het uiteraard graag! :-)

• hanev001
TFX77 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:14:
[...]

Van wanneer is de batterij die meer geluid maakt? Ik heb de indruk dat de allereerste leveringen onder warmere temperaturen wat meer geluid maken dan de latere leveringen. Ik baseer dat op mijn eerste die ik in maart 2025 ontving en de laatste in oktober.

• Piet19882
hanev001 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:42:
[...]

Van wanneer is de batterij die meer geluid maakt? Ik heb de indruk dat de allereerste leveringen onder warmere temperaturen wat meer geluid maken dan de latere leveringen. Ik baseer dat op mijn eerste die ik in maart 2025 ontving en de laatste in oktober.
Beiden eind vorig jaar. Dus zijn tegelijkertijd geleverd.

• GerardH
  • Laatst online: 06-07 20:45

- Laadt met +/- 700W

Ja dat snerp geluid had ik ook bij mijn renewed batterij. Soort krekel geluid. Ik heb die teruggestuurd. Ook omdat ie telkens oververhitting meldde en uiteindelijk op veel te laag wattage werkte. Hij is vrij snel vervangen en de nieuwe werkt perfect. Net als mn 1e batterij van de 1e lichting overigens.

• Piet19882
GerardH schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:03:
[...]

Ja dat snerp geluid had ik ook bij mijn renewed batterij. Soort krekel geluid. Ik heb die teruggestuurd. Ook omdat ie telkens oververhitting meldde en uiteindelijk op veel te laag wattage werkte. Hij is vrij snel vervangen en de nieuwe werkt perfect. Net als mn 1e batterij van de 1e lichting overigens.
Thanks voor de info! Ik denk het krekel geluid wat je noemt wel te herkennen ja. Qua oververhitting meldt hij niets.. alles is "oké". Ik zal HW even contacten, kijken wat ze kunnen doen en adviseren.

• SpeedingWilly
Vanochted weer een probleem met dezelfde batterij (ik heb er 3). Nu was hij wel voor een groot deel ontladen, maar nog 19% lading over. Weer een knipperend oranje (3e led). Na uit en aan zetten weer normale status. In de app helemaal geen error codes zichtbaar.

Iemand een idee wat er mis is? Ik zie nergens terug wat een 3e oranje knipperende led betekent. Dat er een error is.....

• Alpha89
@SpeedingWilly hmmm, ik had hetzelfde vorige week even. Vond het wel meer geel dan oranje. Maar volgens mij moet het idd oranje voorstellen.

Ik had em bewust niet uitgezet omdat hij inderdaad geen errors in de app vertoonde. Ondertussen met Wizzi aan het stoeien om een ticket aan te maken en opeens hoor ik hem klikken. Springt op wit. En gaat daarna vrolijk laden. Daarna heeft ie zich gewoon gedragen. Was overigens mn oudste PiB die vanaf dag 1 draait.

Nog niks gehoord van Support. Had aangegeven dat ie niet uit is geweest en het misschien interessant was voor logging.

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-07 22:58
Ik heb er echt de pest in met Homewizzard nu, ook de geruilde batterij die het een maand goed heeft gedaan blijft weer hangen in de ruststand en laad niet op.

• Alpha89
satya schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:47:
Ik heb er echt de pest in met Homewizzard nu, ook de geruilde batterij die het een maand goed heeft gedaan blijft weer hangen in de ruststand en laad niet op.
Wat doet ie precies? Klinkt namelijk als een bekend bugje wat hier al een paar keer voorbij is gekomen. Bij mij was dit op te lossen door de wifi opnieuw te koppelen door de knop voorop vast te houden. (Wel even in de app checken of de knop aanstaat).

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:31
Alpha89 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Wat doet ie precies? Klinkt namelijk als een bekend bugje wat hier al een paar keer voorbij is gekomen. Bij mij was dit op te lossen door de wifi opnieuw te koppelen door de knop voorop vast te houden. (Wel even in de app checken of de knop aanstaat).
Mogelijk is wifi zelfs de oorzaak en bestaat er een instelling in de router die gerelateerd is daaraan. Bij mij hielp het.

Blijft echter wenselijk dat dit met behulp van firmware valt op te lossen.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:05
[...]

Ik had hier ook last van en inderdaad eerst hielp het om hem uit en aan te zetten, daarna werkte het om hem opnieuw te koppelen, maar op een gegeven moment vlogen de E-meldingen me om de oren en was de enige remedie om hem om te laten ruilen. Met de nieuwe heb ik er nu geen last meer van (afkloppend).

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-07 22:58
[...]

Deze was iets anders als met de vorige batterij die in de ruststand oranje stond te nipperen. Nu geen enkele indicatie maar wel hangen in de ruststand. Na uit/inschakelen ging die weer. Vandaag weer normaal gaan laden. Laatste software 1.0706 na 6 weken gebruik.

• SpeedingWilly
Bij mij blijft de batterij problemen geven met knipperende oranje led. Nu al 5x binnen een week. Laden gaat goed maar tijdens ontladen (meestal vrijwel meteen) gaat het fout.

Mijn 2 andere batterijen hebben geen problemen. Allemaal op versie 1.0706.

[ Voor 18% gewijzigd door SpeedingWilly op 26-05-2026 11:32 ]

• Piet19882
Piet19882 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Thanks voor de info! Ik denk het krekel geluid wat je noemt wel te herkennen ja. Qua oververhitting meldt hij niets.. alles is "oké". Ik zal HW even contacten, kijken wat ze kunnen doen en adviseren.
Met HW contact opnemen is niet zo fijn.. wat is die Wizi een gedrocht zeg. Tijdens kantoor uren kan live chatten met een medewerker ook niet. Het geluid wat hij produceert klinkt echt niet goed. Meermaals termen als ''veiligheid'' geschreven etc., maar 0,0 reactie.

• SpeedingWilly
Piet19882 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Met HW contact opnemen is niet zo fijn.. wat is die Wizi een gedrocht zeg. Tijdens kantoor uren kan live chatten met een medewerker ook niet. Het geluid wat hij produceert klinkt echt niet goed. Meermaals termen als ''veiligheid'' geschreven etc., maar 0,0 reactie.
Hier dezelfde ervaring. Totaal WAARDELOOS!

[...]

Vraag stellen aan Wiki. Als de melding komt dat je vraag o.i.d. wordt doorgezet naar een medewerker dan stoppen. Gaat hier goed als ik dat doe.

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-07 22:09

- Laadt met +/- 700W

Ik heb er last van gehad, vermoedelijk wat zachter dan jij het hebt, inderdaad een zacht snerpend/ piepend geluid (hier vergelijk iemand het met coil whine).

Het begon zonder waarneembare aanleiding, duurde ongeveer drie dagen en toen was het weer verdwenen en was het normale scoop, scoop weer terug.

Hoe dan ook, die ventilator lijkt me op termijn wel een kwetsbaar onderdeel van de batterij.
Met HW contact opnemen is niet zo fijn.. wat is die Wizi een gedrocht zeg. Tijdens kantoor uren kan live chatten met een medewerker ook niet.
Ik vind het echt wel jammer dat dit al sinds dag één is, en kennelijk nog altijd niet verbeterd is. Hier op mijn werk krijg ik gaandeweg steeds meer vragen over thuisbatterijen omdat ze weten dat ik er eentje heb. Als je mij mijn gang laat gaan praat ik er toch wel over ;) Ik vind het wel leuk om mijn ervaringen te delen, dus ik vertel eerlijk waar ik blij mee ben en waar ik niet blij mee ben.

Ik ben blij met het installatiegemak, de betrouwbaarheid en de goede aanstuurmogelijkheid vanuit Home Assistant. Ik ben niet blij met de verplichte connectie met HW, niet blij met de slechte toegankelijkheid van mensen bij het serviceapparaat, en niet blij (maar vind het geen groot punt) met de lage RTE. Het is niet aan mij om mensen te vertellen wat ze wel of niet moeten kopen, maar als ze me dan vragen of ik deze batterij zou kopen met de kennis die ik nu heb dan is mijn antwoord toch "nee". De eerlijkheid gebied me te zeggen dat als ze dan vragen "wat dan wel" dat ik daar dan geen antwoord op heb. Ik heb nu eenmaal een HW batterij van de maximum grootte en hoef voorlopig niet na denken over vervanging - althans dat hoop ik ;)

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:26:
[...]
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat als ze dan vragen "wat dan wel" dat ik daar dan geen antwoord op heb. Ik heb nu eenmaal een HW batterij van de maximum grootte en hoef voorlopig niet na denken over vervanging - althans dat hoop ik ;)
Ik denk dat het beste antwoord is om gewoon nog een paar jaar te wachten. De early adapter fase is nog niet ten einde volgens mij, plus dat de verdiencase ook erg laag is.

Begin er alleen aan als je het leuk vindt om het te doen en/of om te klooien in HA/Homey ermee etc etc.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• hanev001
ArthurMorgan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat het beste antwoord is om gewoon nog een paar jaar te wachten. De early adapter fase is nog niet ten einde volgens mij, plus dat de verdiencase ook erg laag is.

Begin er alleen aan als je het leuk vindt om het te doen en/of om te klooien in HA/Homey ermee etc etc.
Met dat wachten ben ik het niet echt eens. Neem een besluit of je wel of niet een thuisbatterij wil. De factor dat er over een paar jaar mogelijk betere en/of goedkopere batterijen kunnen zijn is ook een paar jaar in de toekomst van toepassing. Als je die weg volgt zal je nooit iets kopen dat niet in een absolute niet meer te verbeteren vorm gegoten is.

• Piet19882
JeroenH schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Ik vind het echt wel jammer dat dit al sinds dag één is, en kennelijk nog altijd niet verbeterd is. Hier op mijn werk krijg ik gaandeweg steeds meer vragen over thuisbatterijen omdat ze weten dat ik er eentje heb. Als je mij mijn gang laat gaan praat ik er toch wel over ;) Ik vind het wel leuk om mijn ervaringen te delen, dus ik vertel eerlijk waar ik blij mee ben en waar ik niet blij mee ben.

Ik ben blij met het installatiegemak, de betrouwbaarheid en de goede aanstuurmogelijkheid vanuit Home Assistant. Ik ben niet blij met de verplichte connectie met HW, niet blij met de slechte toegankelijkheid van mensen bij het serviceapparaat, en niet blij (maar vind het geen groot punt) met de lage RTE. Het is niet aan mij om mensen te vertellen wat ze wel of niet moeten kopen, maar als ze me dan vragen of ik deze batterij zou kopen met de kennis die ik nu heb dan is mijn antwoord toch "nee". De eerlijkheid gebied me te zeggen dat als ze dan vragen "wat dan wel" dat ik daar dan geen antwoord op heb. Ik heb nu eenmaal een HW batterij van de maximum grootte en hoef voorlopig niet na denken over vervanging - althans dat hoop ik ;)
Ik heb het jou vaker zien roepen inderdaad, dat het cloud afhankelijke deel niet fijn is. En daar ben ik het volledig mee eens, het liefst had ik ook iets anders gekocht. Alleen stel ik vast dat er maar 1 thuisbatterij is die dat niet heeft en dat is de Libbi van MyEnergi, ik blijf dat herhalen. Dat is de enige met een scherm en fysieke knoppen met een display en een menustructuur, ook geen Chinees heeft dat. Maar daar lees je online niets over, geen reviews, geen ervaringen, geen YouTube informatie, he-le-maal niets. Althans, wat er is, is heel oud (3+ jaar). Dus dan kan het wel volledig zonder cloud/app werken alleen bij HW bestaat enorm veel info online. Dat is zeker wat waard.. En daarbij helpen deze fora zeker mee! _/-\o_

Anderzijds is de investering (tenzij je een 3 fase systeem zelf plaatst) nog veel te hoog. Ik heb een offerte voor vrij simpele installatie opgevraagd voor die Libbi en dan kom ik op 7-8k en heb je 10 kWh... Kun je die zelf installeren, ben je 2k minder kwijt ongeveer. Alsnog duur als je het met 4 HW batterijen vergelijkt, die je ook voor 3500 ongeveer op Marktplaats kunt kopen. Dan heb je beide 10 kWh, voor +/- de helft van het geld. Terwijl de HW vergeleken met de Chinezen niet goedkoop is ;)

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-06 09:15

Camulos

Stampert

Check vraag bij mede tweakers, Ik zie dat mijn HomeWizard PIB sinds de 18e van mei veel meer data is gaan sturen (3 a 4x zoveel). Deze maand zit ik al op 1.4GB upload , iemand anders die dat ook heeft gezien

(Data upload vanuit Unifi gelezen)

Not just an innocent bystander

Camulos schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:
Check vraag bij mede tweakers, Ik zie dat mijn HomeWizard PIB sinds de 18e van mei veel meer data is gaan sturen (3 a 4x zoveel). Deze maand zit ik al op 1.4GB upload , iemand anders die dat ook heeft gezien

Dat vind ik direct heel zorgelijk klinken. Is aan die data ook te zien wat er in zit (vast niet) en waar het heen gaat?

Helaas heb ik zelf niet de mogelijkheid dit uit te lezen (standaard KPN router). Ik ben ook zeer benieuwd of meer mensen dit zien.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Camulos schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:52:

Ik zit op 4.3GB maar pas op er is ook direct verkeer tussen de PIB en de P1. De term upload is algemeen, dit wil niet zeggen dat dit 100% internet verkeer is. Ik draai beta dus er zal zeker wat diagnose info extra lopen tijdens dit proces. Verder lijken de momenten dat data loop juist als er laden/ontladen is en dat is verklaarbaar met het steeds NOM aansturen via de P1. We willen tenslotte iedere watt binnenshuis houden.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Slim Laden in HA (beta)
HomeWizard heeft vandaag bekend gemaakt dat de functionaliteit van Slim Laden inmiddels is verwerkt in HA versie 2026.6.0b0. Beta versie. "Publieke beta testers kunnen hiermee nu ook makkelijk aan de slag met Slim Laden (zo ook via de Homey integratie)" aldus HomeWizard.

Voor de testers, maak uiteraard een goede backup.

• Holvoetn
Devke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:57:
Slim Laden in HA (beta)
Backup ? :*)
(uiteraard ...)

Het is me niet helemaal duidelijk wat de nieuwe toevoegingen "target power and group power" exact zouden moeten doen en wanneer ...
Namen van de Battery mode zijn ook veranderd, zie ik ? En Smart Charging is erbij gekomen.
Holvoetn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:59:
[...]

(uiteraard ...)

Het is me niet helemaal duidelijk wat de nieuwe toevoegingen "target power and group power" exact zouden moeten doen en wanneer ...
Namen van de Battery mode zijn ook veranderd, zie ik ? En Smart Charging is erbij gekomen.
Ik moet het even uit mijn hoofd doen, de batterijen staan even bij mijn ouders dus kan niet even spieken nu. Target power en group power kun je sws niet instellen (als het goed is, read only). Target power zal je denk ik wel zien veranderen als de batterij aan het laden / ontladen is. Gevraagde vermogen laden vs ontladen.

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-07 19:19
Holvoetn schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:59:
[...]

(uiteraard ...)

Die waardes zijn toegevoegd omdat ze simpelweg beschikbaar zijn. Je zou hiermee bijvoorbeeld jouw eigen EMS kunnen tunen, maar er zijn vast meer mogelijkheden. Ze zijn beschikbaar, staan standaard verborgen en wie er iets mee wilt kan dat nu! Ze zijn wel read-only.

De namen zijn inderdaad aangepast zodat ze overeenkomen met de HomeWizard app.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• Holvoetn
Ik ben ze nu eventjes langs elkaar aan het zetten (batterij 1 en 2 power plus de som versus die 2 nieuwe sensoren).
Target power trek ik me momenteel even niet veel van aan (ik stuur alles zelf via HA) maar ik zie wel afwijkingen tussen de waardes met Battery group power en de som van batterij 1 + 2 power ? Niet veel maar een afwijking.
Ik gebruik hiervoor een developer template.

Andere plaats nodig om dit verder op te nemen ?

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hmmm.. vorige week wezen stoeien met m'n batterij in m'n nieuwe HA instance te krijgen, uiteindelijk gelukt. maar nu zag ik gister dat de batterij nog steeds op blauw knipperend licht stond.

dus ik vanalles geprobeerd met de touch knop, 1x aanraken, lang ingedrukt houden, nog langer ingedrukt houden, maar de leds gingen niet terug naar de default van Groen-Wit-Paars.

Nu staat hij op een wit knipperende LEDs en is niet via de app bereikbaar, ook als ik via de app probeer "Reconfigure Wifi" kan ik het device niet joinen op z'n interne wifi om opnieuw te kunnen koppelen, iemand tips?

• Alpha89
Net weer 2 batterijen die in stand-by blijven hangen... Opnieuw gekoppeld aan de Wi-Fi en opeens beginnen ze te laden. Blijf dat toch zo raar vinden. Met name omdat de App aangeeft dat alles OK is en de PiB zelf gewoon wit is en ook niet rood knippert ofzo.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-07 17:29
gise schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:16:
Hmmm.. vorige week wezen stoeien met m'n batterij in m'n nieuwe HA instance te krijgen, uiteindelijk gelukt. maar nu zag ik gister dat de batterij nog steeds op blauw knipperend licht stond.

dus ik vanalles geprobeerd met de touch knop, 1x aanraken, lang ingedrukt houden, nog langer ingedrukt houden, maar de leds gingen niet terug naar de default van Groen-Wit-Paars.

Nu staat hij op een wit knipperende LEDs en is niet via de app bereikbaar, ook als ik via de app probeer "Reconfigure Wifi" kan ik het device niet joinen op z'n interne wifi om opnieuw te kunnen koppelen, iemand tips?
Wit knipperend betekent dat hij gereset is. Bij de batterij gebeurt dit als je de knop 10 sec ingedrukt houdt. Om hem weer te koppelen gebruik je de HomeWizard app. Ga naar het device al je hem al had toegevoegd of voeg een nieuwe toe. Houdt de knop weer 5 seconden ingedrukt, dan gaat hij blauw knipperen en kun je de wifi (opnieuw) verbinden.

Het kan zijn dat je de app hierna even moet herstarten. Deze reageert na het koppelen soms raar omdat hij eerder verbonden was met het tijdelijke wifi netwerk waarmee de setup wordt gedaan. Na de setup gaat je telefoon/tablet weer een connectie maken met je eigen WiFi. Maar in die periode zegt de app soms dat het verbinden mislukt is.

Hierna kun je hem in de app weer koppelen met de P1 meter.

PS1. Ik had voorheen VPN aanstaan op mijn telefoon en dan werkt het niet. Via de iPad zonder VPN werkte dit wel.

PS2. Verbinden met HomeAssistant is niet veel meer dan de knop op de P1 meter 2 seconden in te drukken als daarom gevraagd wordt om de connectie te verifiëren.

[ Voor 5% gewijzigd door Sepio op 28-05-2026 10:49 ]

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-07 17:29
Alpha89 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:37:
Net weer 2 batterijen die in stand-by blijven hangen... Opnieuw gekoppeld aan de Wi-Fi en opeens beginnen ze te laden. Blijf dat toch zo raar vinden. Met name omdat de App aangeeft dat alles OK is en de PiB zelf gewoon wit is en ook niet rood knippert ofzo.
Dat is inderdaad een bekende software bug die al meermaals voorbij gekomen is. Zelf heb ik hier ook 1x last van gehad. Na het opnieuw koppelen met de wifi was het bij mij ook opgelost.

• Alpha89
Sepio schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Dat is inderdaad een bekende software bug die al meermaals voorbij gekomen is. Zelf heb ik hier ook 1x last van gehad. Na het opnieuw koppelen met de wifi was het bij mij ook opgelost.
Mee eens! Ja, voor ons is die bekend. Maar ik heb nergens een officiële reactie gezien van @HomeWizard_NL dat ze hiervan op zijn minst op de hoogte zijn. :-( . Of heb ik die gemist?

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:37
Sinds 29 mei 2025 ben ik een tevreden gebruiker van de HomeWizard accu. Het ding doet wat het moet doen. In afwachting van de ontwikkelingen bij Homewizard met betrekking tot Slimladen en misschien nieuwe ontwikkelingen op accu's heb ik een vraag. Ik heb nu een dynamisch contract en kan met 1 accu lading gemiddeld ongeveer 7 uur overbruggen. Dus gedachte voor een tweede speelt op. Als ik een tweede accu er bij neem, hoe zit dat met laden? Gaat dat tegelijk of achter elkaar. Hier is mijn kennis dus onvoldoende voor. Momenteel gebruik ik het programma "SlimLaden" van Roedi de Lion

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@ManS-H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erx1u7AVv4mnl_UcOacGdD43JFA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GEGTX1yrwtyQzuroXhtukbH7.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Winkiller op 28-05-2026 14:44 ]

Firmware 6.0404 - Released. (P1 meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYwN10wCJ1akfMazz48y2a-Uo2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qx3sCM2VQ3GhZ3QbmwdYiPho.png?f=fotoalbum_large

Voorbereiding voor de uitrol van Slim Laden. Niet bekend is wanneer dit uiteindelijk zal zijn. TS aangepast.

Daarnaast:
Firmware 5.0204 - Beta (kWh meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lW_6Y8vSNPCIwl3sUTbvOzUWqIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PxmlNjmnBe2CTC4ASEIgTz7k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Devke op 28-05-2026 12:26 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 12:18:
Firmware 6.0404 - Released. (P1 meter)
[Afbeelding]

Voorbereiding voor de uitrol van Slim Laden. Niet bekend is wanneer dit uiteindelijk zal zijn. TS aangepast.

Daarnaast:
Firmware 5.0204 - Beta (kWh meter)
[Afbeelding]
Ah kijk, we zijn weer een stapje dichterbij... :)

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 11:34

simonmdejong

Blaat

Mijn P1 meter heeft 6.0404 geinstalleerd, echter de kWh meters (1x 3f en 2x 1f) draaien nog op 5.0103 en melden dat er geen update beschikbaar is. We wachten nog wel even af...

3x Homewizard PIB, 17 zonnepanelen 5450W piek power

simonmdejong schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:57:
Mijn P1 meter heeft 6.0404 geinstalleerd, echter de kWh meters (1x 3f en 2x 1f) draaien nog op 5.0103 en melden dat er geen update beschikbaar is. We wachten nog wel even af...
De kWh meter is beta. Alleen beschikbaar voor...... ben je tester?

• CD130nl
  • Laatst online: 15-06 06:38
Hier is versie 6.0305 aanwezig op m'n P1 meter en wanneer ik handmatig controleer op updates krijg ik de melding: "Geen update beschikbaar".
CD130nl schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:15:
Hier is versie 6.0305 aanwezig op m'n P1 meter en wanneer ik handmatig controleer op updates krijg ik de melding: "Geen update beschikbaar".
Wordt de komende weken uitgerold volgens het bericht van HomeWizard.

• CD130nl
  • Laatst online: 15-06 06:38
Devke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Oei, ik ging er na het bericht van @simonmdejong vanuit dat hij iedereen beschikbaar zou zijn. Dat was te kort door de bocht ;) 8)7

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:57
Devke schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:57:
Slim Laden in HA (beta)
HomeWizard heeft vandaag bekend gemaakt dat de functionaliteit van Slim Laden inmiddels is verwerkt in HA versie 2026.6.0b0. Beta versie. "Publieke beta testers kunnen hiermee nu ook makkelijk aan de slag met Slim Laden (zo ook via de Homey integratie)" aldus HomeWizard.

Wel ironisch dat ik nu eerst alleen via Home Assistant de instelling kan kiezen die mijn eigen automatiseringen in Home Assistant overbodig maakt. Werkte prima vandaag, maar het was ook wel het simpelste scenario dat er kan zijn 8-) .

• SpeedingWilly
Na ongeveer een kleine week heb ik contact gekregen met HomeWizard over de knipperende (3e) oranje led. Dit probleem bleef steeds terugkomen.

Na hun tip om de batterij op zijn minst 45 minuten los te koppelen van het net is het probleem daarna (tot nu toe) weggebleven! 45 minuten loskoppelen betekend blijkbaar een harde reset. Er wordt verder niets gereset wat niet hoeft. Ook na aansluiten ziet de batterij je WiFi netwerk b.v. nog.

Dus voor de mensen met ditzelfde probleem, doe er je voordeel mee! Wachten op HomeWizard duurt helaas heel wat langer. :X

• GHA
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-07 17:08

GHA

Vanochtend zelfde probleem hier, dank voor het delen van de oplossing
SpeedingWilly schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:22:
Na ongeveer een kleine week heb ik contact gekregen met HomeWizard over de knipperende (3e) oranje led. Dit probleem bleef steeds terugkomen.

Na hun tip om de batterij op zijn minst 45 minuten los te koppelen van het net is het probleem daarna (tot nu toe) weggebleven! 45 minuten loskoppelen betekend blijkbaar een harde reset. Er wordt verder niets gereset wat niet hoeft. Ook na aansluiten ziet de batterij je WiFi netwerk b.v. nog.

Dus voor de mensen met ditzelfde probleem, doe er je voordeel mee! Wachten op HomeWizard duurt helaas heel wat langer. :X

• SpeedingWilly
GHA schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:23:
Vanochtend zelfde probleem hier, dank voor het delen van de oplossing

[...]
Ik hoop dat dit een blijvende oplossing is. Ik heb hier 5 dagen achter elkaar last van gehad. Nu na 1.5 dag testen (het zou waarschijnlijk weer 2x zijn opgetreden) is het probleem i.i.g. weggebleven. Mijn 2 andere HW batterijen hebben hier (nog) geen last van gehad. Dus (tot nu toe) treedt dit ook niet bij alle batterijen op.......

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:20
Ik heb precies het gevoel dat de capaciteit van mijn batterij echt wel laag is?

Ze was helemaal leeg, en helemaal vol op deze dag en toch is er maar 1.9kWh geladen?

Is dit normaal?

Ze draait sinds eind oktober 2025 en heeft 169 cycli

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WX_ZenLSzag9nxrr97acQmIJMCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6J44zp9OtIgQiTj3EAkTSqb6.jpg?f=fotoalbum_large

• Holvoetn
Je batterij was niet leeg op het einde van de dag ?

Grofweg gekeken klopt het wel ongeveer, denk ik.

1.9kWh geladen, efficientieverliezen van om en bij de 70% = 1.33kWh ontladen.

[ Voor 152% gewijzigd door Holvoetn op 29-05-2026 12:17 ]

• egev
  • Laatst online: 12:57
Holvoetn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:14:
Je batterij was niet leeg op het einde van de dag ?

Grofweg gekeken klopt het wel ongeveer, denk ik.

1.9kWh geladen, efficientieverliezen van om en bij de 70% = 1.33kWh ontladen.
Nee, ik denk dat de vraag is hoe het kan dat de batterij met capaciteit van 2,7Kw op 100% vol zit na slechts 1,9kwh laden vanaf 0%. (zie grafiek)

• ivo1969
  • Nu online
Devke schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Sinds die laatste versie knippert hier de p1 meter als een dolle, voordeel is dat ding wel schijnt te werken, maar ik wacht al paar dagen op reactie van HW
ivo1969 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Sinds die laatste versie knippert hier de p1 meter als een dolle, voordeel is dat ding wel schijnt te werken, maar ik wacht al paar dagen op reactie van HW
Kerstmis in je meterkast, je bent er vroeg bij >:) . Alle gekheid op een stokje. P1 meter al een x uit de p1 poort gehaald, een x even verbinden met een ander wifinetwerk en weer terug? Reset kan ook, dan moet je hem een x opnieuw verbinden met je netwerk. Groen knipperend neem ik aan dan? De laatste versie is voor jou?

Pagina: 1 ... 270 ... 282 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2