• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:49
DJ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Wat die delay betreft zou het mooi zijn als HomeWizard met een eigen CT klemmen systeem zou komen die in plaats van de P1 meter (of samen met de P1 meter) gebruikt kan worden. Hiermee zou de delay met de oude meters opgelost kunnen worden waardoor de PiB's sneller kunnen schakelen. Ik weet niet of dit al eens eerder ter sprake gebracht is . . .
Het direct schakelen op basis van korte verbruikspieken is voor de PiB’s niet ideaal, omdat dit extra belasting en slijtage op de schakelcomponenten veroorzaakt. Om snel opeenvolgend schakelen te voorkomen, heb ik begrepen dat er ook bewust een softwarematige vertraging is toegepast.

Daarnaast hebben de PiB’s wat tijd nodig om rustig op- en af te schakelen. Nog sneller schakelen levert waarschijnlijk maar beperkt (centen per maand) financieel voordeel op, terwijl het systeem daardoor juist vaker en onnodig kan gaan schakelen en de levensduur negatief beïnvloed.

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:15
Die oude meters worden vervangen want die stoppen binnenkort met werken

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:51
DJ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Wat die delay betreft zou het mooi zijn als HomeWizard met een eigen CT klemmen systeem zou komen die in plaats van de P1 meter (of samen met de P1 meter) gebruikt kan worden. Hiermee zou de delay met de oude meters opgelost kunnen worden waardoor de PiB's sneller kunnen schakelen. Ik weet niet of dit al eens eerder ter sprake gebracht is . . .
😁 even de ts en/of faq doorlezen.

Ze hebben een perfect alternatief. Zelfs beter dan ct klemmen. Namelijk de kWh meter. Werkt goed.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:27
internet4me schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:16:
[...]

Ze hebben een perfect alternatief. Zelfs beter dan ct klemmen. Namelijk de kWh meter. Werkt goed.
Héél goed zelfs ...

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:56

ChUcKiE

Dus........

Tdem schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:03:
[...]

Leuk! Ben benieuwd naar wanneer dit vrijgegeven wordt :D
Ja! Laat maar komen, laat maar komen! Of stuur een uitnodiging om de beta groep wat te verruimen ;)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:15
henkzelf schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:47:
[...]

Jouw eigen plaatje laat anders zien. De vaatwasser is net even aan het verwarmen en de wasmachine niet want maar 100 watt. De gelijktijdigheid en de duur van dergelijke pieken wordt door velen te angstig benaderd. Vertrouw er maar op dat Homewizard redelijk veel statische gegevens heeft verzameld waarop zij hun keuzes bepalen.

En je hebt zelf zoveel meetgegevens. Dan ga je toch niet redeneren op basis van een typeplaatje op een apparaat. Hoeveel trek je echt uit het net in die perioden waar je zo bang voor bent?
Haha. Het gaat ook niet alleen om de wasmachine. Zoals bijvoorbeeld koken. Dat ligt bij iedereen die elektrisch kookt veel hoger dat zijn nou juist de pieken die je wilt opvangen. De wasmachine en droger gaan bijvoorbeeld na de eerste was altijd gelijk aan en 1600W IS al te weinig om één van deze apparaten te dekken. Het is natuurlijk geen ramp, maar 0 op de meter met één or twee plug-in batteries is een fabeltje waar ik niet in geloof.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• TFX77
Knowbody schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:58:
[...]

Het maakt allemaal niets uit of die auto nou vanuit het net, de panelen of de batterij geladen wordt. In die batterij zit in principe goedkoop ingekochte energie en vooral uitgestelde zonnestroom van eigen dak. Of dat nou naar je TV gaat of de EV maakt niets uit. Het gaat erom dat overschot nuttig te maken.

Die 2000 Watt voor vaatwasser of wasmachine is maar enige tijd van de cyclus van de machine. Als daarvan een groot deel vanuit de accu gedekt wordt is dat mooi en als er wat aangevuld moet worden vanuit het grid dan is dat zo. Ook prima. Daar hoef je niet op te dimensioneren.

Dimensionering doe je op de totale kWh behoefte buiten de zonnestroom uren. Bij een baseload van 300 Watt (hoger dan voor een gemiddelde tweaker) is dat 3,6 kwh in 12 uur. Voor de meeste situaties volstaat dus 1 a 2 PiB's.
Dat is waar maar tegelijk ook grote onzin. HomeWizard houdt je dat stokje ook voor. Nee. Niemand die ik ken heeft zijn thuisbatterijen zo extreem overgedimensioneerd dat je je auto kan laden én je huis met stroom kan voorzien.

Ik haal met de batterijen zonder de auto te laden voor uren de volgende dag net aan. Met het laden van de auto zou ik de dure uren in de avond en ochtend niet meer kunnen dekken. Ik ben het dus met deze vreemde stelling van @HomeWizard_NL totaal niet eens.

Uiteraard is je zonnestroom volgend jaar niets meer waard maar dan nog kan je het beter direct in je auto stoppen dat scheelt 25% verlies met een RTE van 75%. Moet je laden in de avond? Wil je dat met zonnestroom van overdag doen? Dan moet je met het kopen zonnepanelen en het kopen van thuisbatterijen daarmee rekening houden.

Dan heb je weinig aan de maximale netto 8 kWh die vier HomeWizard Plug-In Batteries kunnen leveren. Bij drie uur en een beetje laden zijn je batterijen leeg en moet het huis voor de rest van de avond/nacht/ochtend dure stroom gaan gebruiken. Dan kan je beter op een dynamisch contract op de goedkope momenten je auto laden of uitstellen tot deze en negatieve prijs momenten.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• TFX77
Degast schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Maar de apparaten waar ik keus heb draai ik overdag, zoals vaak de wasmachine, en sww van de warmtepomp. Dan is de batterij een eind opgeladen, en leveren de zonnepanelen ook.

Dan verbruik ik dus alsnog niets.

Kom zo regelmatig tot een eigen verbruik van boven de 90%.

Vind dat super.
Nice! Elke situatie is natuurlijk anders. Maar ik doelde voor de avond uiteraard op koken op de batterij. Dit gaat heel vaak, zo niet altijd boven de 1600W. Inductie, combimagnetron, oven, sous vide en het standby verbruik + warmen en koelen (hier een airco)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13

DJ

josseg schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:15:
Die oude meters worden vervangen want die stoppen binnenkort met werken
Dat duurt nog wel een tijdje hoor . . . voor mij (ik heb zo'n oude slimme meter) verwacht ik dat het dicht tegen de datum aan gaat zitten wanneer het GPRS netwerk offline gehaald wordt. Ik ga er nu al vanuit dat het over die datum heen gaat, waardoor mijn meter effectief 'dom' wordt.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

New in P1 Meter 6.0404 - beta
HomeWizard rolt Slim Laden verder uit. Slim Laden is door een selecte groep deelnemers afgelopen periode getest. We krijgen net het berichtje dat nu alle beta testers meegenomen gaan worden in het testen naast de selecte groep deelnemers. Ook aan deze testers is gevraagd geen screens, info etc te delen. Wanneer het voor het grote publiek beschikbaar komt? Deze informatie is ook voor ons niet bekend. TS aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9wvjL5oxOw3UWggUfWG-wJ_zaA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hdXPQtDC6jf0uNGfLTIp7ags.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:09
Hier draait ondertussen de bovenstaande nieuwe P1-meter betaversie met 2 batterijen.

Via de API heb ik succesvol predictive mode aangezet (dus als niet-slimladenbetatester). Vervolgens zie ik in de app nieuwe batterijgrafiek met stippellijn (zoals uit de eerdere nieuwsbrief) en krijg ik de "Vroege toegang" opties in het batterij menu met laadstrategie te zien.

Kan er dus al mee aan de slag! Dat is fijn!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Mijn P1-meter heeft nu ook de nieuwe firmware 6.0404, maar ik kan nog niets aanpassen. Het lijkt erop dat mijn PiB's nog op de standaard versie zitten (1.0706). Welke (beta) versie wordt gebruikt?

• SXForce
ChUcKiE schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:37:
Mijn P1-meter heeft nu ook de nieuwe firmware 6.0404, maar ik kan nog niets aanpassen. Het lijkt erop dat mijn PiB's nog op de standaard versie zitten (1.0706). Welke (beta) versie wordt gebruikt?
Mijn batterijen zitten beide op 1.0706. P1 versie ook identiek. Het lijkt momenteel alleen mogelijk te zijn om de predictive modus via de API aan te zetten, waarna ze in de app tevoorschijn lijken te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door SXForce op 21-05-2026 16:56 ]

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

SXForce schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Mijn batterijen zitten beide op 1.0706. P1 versie ook identiek. Het lijkt momenteel alleen mogelijk te zijn om de predictive modus via de API aan te zetten, waarna ze in de app tevoorschijn lijken te komen.
Uhm hele stomme vraag wellicht, maar hoe doe je dat?

• SXForce
ChUcKiE schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Uhm hele stomme vraag wellicht, maar hoe doe je dat?
Ik heb dit via mijn Homey Homewizard integratie gedaan (daar staat Slim Laden al tussen). Via Home Assistant verwacht ik iets soortgelijks.

Zonder deze systemen ben je aangewezen op wijzigingen uitvoeren middels Postman / curl op het https://<P1_meter_IP>/api/batteries endpoint. Zie: https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries
SXForce schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Ik heb dit via mijn Homey Homewizard integratie gedaan (daar staat Slim Laden al tussen). Via Home Assistant verwacht ik iets soortgelijks.

Zonder deze systemen ben je aangewezen op wijzigingen uitvoeren middels Postman / curl op het https://<P1_meter_IP>/api/batteries endpoint. Zie: https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries
Via HA kan nog niet. Daar is HomeWizard ook mee bezig. Release 2026.6 is het doel. Wel met slag om de arm.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Pagina: 1 ... 269 270 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2