Knowbody schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:58:
[...]
Het maakt allemaal niets uit of die auto nou vanuit het net, de panelen of de batterij geladen wordt. In die batterij zit in principe goedkoop ingekochte energie en vooral uitgestelde zonnestroom van eigen dak. Of dat nou naar je TV gaat of de EV maakt niets uit. Het gaat erom dat overschot nuttig te maken.
Die 2000 Watt voor vaatwasser of wasmachine is maar enige tijd van de cyclus van de machine. Als daarvan een groot deel vanuit de accu gedekt wordt is dat mooi en als er wat aangevuld moet worden vanuit het grid dan is dat zo. Ook prima. Daar hoef je niet op te dimensioneren.
Dimensionering doe je op de totale kWh behoefte buiten de zonnestroom uren. Bij een baseload van 300 Watt (hoger dan voor een gemiddelde tweaker) is dat 3,6 kwh in 12 uur. Voor de meeste situaties volstaat dus 1 a 2 PiB's.
Dat is waar maar tegelijk ook grote onzin. HomeWizard houdt je dat stokje ook voor. Nee. Niemand die ik ken heeft zijn thuisbatterijen zo extreem overgedimensioneerd dat je je auto kan laden én je huis met stroom kan voorzien.
Ik haal met de batterijen zonder de auto te laden voor uren de volgende dag net aan. Met het laden van de auto zou ik de dure uren in de avond en ochtend niet meer kunnen dekken. Ik ben het dus met deze vreemde stelling van @
HomeWizard_NL totaal niet eens.
Uiteraard is je zonnestroom volgend jaar niets meer waard maar dan nog kan je het beter direct in je auto stoppen dat scheelt 25% verlies met een RTE van 75%. Moet je laden in de avond? Wil je dat met zonnestroom van overdag doen? Dan moet je met het kopen zonnepanelen en het kopen van thuisbatterijen daarmee rekening houden.
Dan heb je weinig aan de maximale netto 8 kWh die vier HomeWizard Plug-In Batteries kunnen leveren. Bij drie uur en een beetje laden zijn je batterijen leeg en moet het huis voor de rest van de avond/nacht/ochtend dure stroom gaan gebruiken. Dan kan je beter op een dynamisch contract op de goedkope momenten je auto laden of uitstellen tot deze en negatieve prijs momenten.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler