RaVenXeoN schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:39:
Ik heb precies het gevoel dat de capaciteit van mijn batterij echt wel laag is?

Ze was helemaal leeg, en helemaal vol op deze dag en toch is er maar 1.9kWh geladen?

Is dit normaal?

Ze draait sinds eind oktober 2025 en heeft 169 cycli

[Afbeelding]
Wat me opvalt is dat het laden in stapjes omhoog gaat (vermogen). Normaal zie je wel een piek naar boven en dan stabiel hoog laden (bij mooi weer). Geeft de app geen melding?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:06
Devke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:08:
[...]

Kerstmis in je meterkast, je bent er vroeg bij >:) . Alle gekheid op een stokje. P1 meter al een x uit de p1 poort gehaald, een x even verbinden met een ander wifinetwerk en weer terug? Reset kan ook, dan moet je hem een x opnieuw verbinden met je netwerk. Groen knipperend neem ik aan dan? De laatste versie is voor jou?
De p1 meter heeft versie 6.0404 al tijdje ( beta tester) en ja alles al geprobeerd, ding eruit, stroom adapter verwijderd en er weer erin, reset, ding gaf wit licht, een keer rood , nu steeds groen knippert ( alsof je optie Identificeer ) doet

En ik heb dat sinds de laatste software

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ivo1969 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:59:
[...]

De p1 meter heeft versie 6.0404 al tijdje ( beta tester) en ja alles al geprobeerd, ding eruit, stroom adapter verwijderd en er weer erin, reset, ding gaf wit licht, een keer rood , nu steeds groen knippert ( alsof je optie Identificeer ) doet

En heeft 'ie voldoende stroom?

[ Voor 30% gewijzigd door Tdem op 29-05-2026 14:06 ]

• ivo1969
Tdem schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:05:
[...]

En heeft 'ie voldoende stroom?
Yep orginele adapter, het is opgetreden sinds ik de laatste software heb

[ Voor 13% gewijzigd door ivo1969 op 29-05-2026 14:15 ]

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-08 15:55
ivo1969 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Yep orginele adapter, het is opgetreden sinds ik de laatste software heb
Kijk toch eens voor een andere adapter ? Ik heb het bij HW display ook al eens gehad dat ik die heb moeten vervangen (onder garantie gebeurd door HW trouwens).

Een adapter gaat soms stilletjes minder leveren, niet ineens defect.

• ivo1969
Holvoetn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Kijk toch eens voor een andere adapter ? Ik heb het bij HW display ook al eens gehad dat ik die heb moeten vervangen (onder garantie gebeurd door HW trouwens).

Een adapter gaat soms stilletjes minder leveren, niet ineens defect.
Ja maar het is de p1 meter en ik heb nog garantie, maar zal het nog proberen.

Andere 5v adapter aangesloten , geen oplossing,

[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 29-05-2026 17:44 ]

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-08 10:46
Devke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Wat me opvalt is dat het laden in stapjes omhoog gaat (vermogen). Normaal zie je wel een piek naar boven en dan stabiel hoog laden (bij mooi weer). Geeft de app geen melding?
Dat is omdat hij met de zon mee begint te laden :-) Ik stel niet uit tot er 800w is.

• RaVenXeoN
egev schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:23:
[...]

Nee, ik denk dat de vraag is hoe het kan dat de batterij met capaciteit van 2,7Kw op 100% vol zit na slechts 1,9kwh laden vanaf 0%. (zie grafiek)
Inderdaad, ik zou veel meer opslag verwachten eigenlijk... het is superlaat donker en ik haal zeer nipt de ochtend
ivo1969 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:59:
[...]

Ah die knipper snelheid. Die heb ik hier in het verleden ook wel eens gezien. Eigenlijk nooit wat meegedaan en is vanzelf gestopt. Ik durf je ook niet te zeggen of dat pas na een update is verdwenen. P1 meter doet het hier nog goed. P1 is hier ook voorzien van een adapter.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

RaVenXeoN schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Dat is omdat hij met de zon mee begint te laden :-) Ik stel niet uit tot er 800w is.
Snap ik maar in je 2e laadmoment zit het ook.

• RaVenXeoN
Devke schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:56:
[...]

Snap ik maar in je 2e laadmoment zit het ook.
Ik laat de batterij de eerste zon meepakken, dan als er genoeg injectie is + batterijlading springt de PHEV aan, waardoor de batterij even ontlaadt en dan terug meestijgt met de opkomende zon, en daarna zet ik de airco's op :D Dus de batterij doet heel de tijd de bovenste schijf van verbruik in de zonnegrafiek. Waardoor ik dus quasi alle opwek meteen verbruik. Dus qua laden en ontladen vertoont de batterij geen raar gedrag, ik vind het gewoon raar dat ze van 0% -> 100% slechts 1,9kWh heeft geladen terwijl ze zelfs nog even tussentijds heeft ontladen

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
RaVenXeoN schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:39:
Ik heb precies het gevoel dat de capaciteit van mijn batterij echt wel laag is?

Ze was helemaal leeg, en helemaal vol op deze dag en toch is er maar 1.9kWh geladen?

Is dit normaal?

Ze draait sinds eind oktober 2025 en heeft 169 cycli

[Afbeelding]
Je zou ook even in de app naar apparaten en dan plug in battery kunnen gaan en daar even de import (en wellicht ook export) standen kunnen monitoren een paar dagen.

Als je daar OOK ziet dat de accu van 0 naar 100 procent maar 2 kWh of minder bijschrift, dan is er toch ergens iets niet goed. Als daar WEL minimaal 2,7 a 2,8 kWh per volledige cyclus bijkomt, dan is er ergens iets in de grafiek/app niet helemaal lekker...

Mijn pib "doet" echt minimaal 2,7 kWh import van 0 naar 100 procent.
RaVenXeoN schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Ik laat de batterij de eerste zon meepakken, dan als er genoeg injectie is + batterijlading springt de PHEV aan, waardoor de batterij even ontlaadt en dan terug meestijgt met de opkomende zon, en daarna zet ik de airco's op :D Dus de batterij doet heel de tijd de bovenste schijf van verbruik in de zonnegrafiek. Waardoor ik dus quasi alle opwek meteen verbruik. Dus qua laden en ontladen vertoont de batterij geen raar gedrag, ik vind het gewoon raar dat ze van 0% -> 100% slechts 1,9kWh heeft geladen terwijl ze zelfs nog even tussentijds heeft ontladen
Ah dat was niet helder uit je oorspronkelijke post. Ik zou het even in de gaten houden. 2,8 kWh laden is meer realistisch.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05

Winkiller

De Mopperpot

Even melden dat 1 van de 2 Pibs gisteravond spontaan offline ging, beide hadden +/- 80% wifi 8)7
Geluk bij ongeluk dat ik nog even in de app keek voordat ik ging slapen, 2 min uit en aan loste het op.
Heel vreemd :D

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:54
Alpha89 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:37:
Net weer 2 batterijen die in stand-by blijven hangen... Opnieuw gekoppeld aan de Wi-Fi en opeens beginnen ze te laden. Blijf dat toch zo raar vinden. Met name omdat de App aangeeft dat alles OK is en de PiB zelf gewoon wit is en ook niet rood knippert ofzo.
Sinds een aanpassing van een instelling op mijn WiFi heb ik de onterechte ruststand nog niet weer terug gezien.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:00
@Knowbody Welke aanpassing?

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:15
SpeedingWilly schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:22:
Na ongeveer een kleine week heb ik contact gekregen met HomeWizard over de knipperende (3e) oranje led. Dit probleem bleef steeds terugkomen.

Na hun tip om de batterij op zijn minst 45 minuten los te koppelen van het net is het probleem daarna (tot nu toe) weggebleven! 45 minuten loskoppelen betekend blijkbaar een harde reset. Er wordt verder niets gereset wat niet hoeft. Ook na aansluiten ziet de batterij je WiFi netwerk b.v. nog.

Dus voor de mensen met ditzelfde probleem, doe er je voordeel mee! Wachten op HomeWizard duurt helaas heel wat langer. :X
Reply op mijn eigen bericht:

Helaas is de 3e knipperende oranje led weer teruggekomen na een paar dagen. Een harde reset (batterij 45 minuten uit) heeft ook niets opgelost :( .

En nu weer (lang) wachten op HomeWizard...

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-08 13:45
ArthurMorgan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat het beste antwoord is om gewoon nog een paar jaar te wachten. De early adapter fase is nog niet ten einde volgens mij, plus dat de verdiencase ook erg laag is.

Begin er alleen aan als je het leuk vindt om het te doen en/of om te klooien in HA/Homey ermee etc etc.
Als homewizard de prijs verlaagd tot 230 euro per kwh, dan is daar prima mee terug te verdienen.

Concurrentie verkoopt rond die prijs met meer features en garantie, dus homewizard heeft geen reden om zo duur te blijven. Op het moment 442 euro per kwh!!
Henkoes schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:53:
dus homewizard heeft geen reden om zo duur te blijven.
Als ze goed verkopen (wat we niet weten maar wat volgens mij wel zo is), waarom zouden ze de prijs verlagen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

[...]

Als homewizard de prijs verlaagd tot 230 euro per kwh, dan is daar prima mee terug te verdienen.

Concurrentie verkoopt rond die prijs met meer features en garantie, dus homewizard heeft geen reden om zo duur te blijven. Op het moment 442 euro per kwh!!
Ik snap je punt, echter waarom zou je de prijs van je product verlagen als ze toch voldoende verkocht worden (schijnbaar).

De reden dat de prijs hoog blijft is volgens mij juist omdat er (in vergelijking met de andere grote thuisbatterij firma's) heel wat minder verkocht wordt. Dat is aan de andere kant ook logisch gezien de HomeWizard zowat enkel in Nederland en Vlaanderen verkocht wordt.
Ik zie dan ook niet direct hoe ze een v2 kunnen uitbrengen die kan concurreren met de rest gezien de ontwikkelkosten met het kleine volume nooit terugverdiend kunnen worden aan de prijs van de concurrentie.
Alternatief kunnen ze een bestaande thuisbatterij rebranden met hun software (een beetje zoals de kWh meter eastron rebrand is en de energy plug een shelly).

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:38
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:23:
De reden dat de prijs hoog blijft is volgens mij juist omdat er (in vergelijking met de andere grote thuisbatterij firma's) heel wat minder verkocht wordt. Dat is aan de andere kant ook logisch gezien de HomeWizard zowat enkel in Nederland en Vlaanderen verkocht wordt.
Ik zie dan ook niet direct hoe ze een v2 kunnen uitbrengen die kan concurreren met de rest gezien de ontwikkelkosten met het kleine volume nooit terugverdiend kunnen worden aan de prijs van de concurrentie.
Alternatief kunnen ze een bestaande thuisbatterij rebranden met hun software (een beetje zoals de kWh meter eastron rebrand is en de energy plug een shelly).
Dat is de meeste vreemde redenatie die je maar kan bedenken. Dat werkt alleen als je een exclusief luxe product als een Ferrari of een Rolex verkoopt. Niet met een massa product waar een ruime variatie aan alternatieven voor is. Nee de echte reden is omdat de kopers het product blijkbaar beter vinden dan die alternatieven en daar best wat meer voor willen betalen.
hanev001 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:30:
[...]
Dat is de meeste vreemde redenatie die je maar kan bedenken.
Ik vind van niet. De HW Energy plug en kWh meter verkopen toch ook goed ook al zijn het rebranded producten. Mensen betalen graag meer voor de naadloze integratie. Dus waarom zouden ze geen eigen firmware voor een bestaande (wit product) thuisbatterij kunnen schrijven en op dezelfde manier verkopen?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:41

fxs81

Julianadorp

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:36:
[...]

Dus waarom zouden ze geen eigen firmware voor een bestaande (wit product) thuisbatterij kunnen schrijven en op dezelfde manier verkopen?
Ik denk omdat ze dat niet willen, die zijn er al genoeg "dozenschuivers". Heb je een bron van je shelly verhaal want ik kan alleen vinden dat de smartpluggen van HW eigen fabrikaat zijn, de kWh meters is een samenwerking geweest met Eastron idd.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

fxs81 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Ik denk omdat ze dat niet willen, die zijn er al genoeg "dozenschuivers". Heb je een bron van je shelly verhaal want ik kan alleen vinden dat de smartpluggen van HW eigen fabrikaat zijn, de kWh meters is een samenwerking geweest met Eastron idd.
De Shelly en HW Energy Plug zien er gewoon hardwarematig volledig identiek uit. Nu kan het zijn dat ze die beide als 'wit product' aangekocht hebben. Zijn veel firma's die referentie hardware maken om dan te verkopen aan andere firma's die er dan hun naam op plakken, de firmware (deels of volledig) aanpassen en dan verkoop en support doen. Je ziet dat bij veel huishoudtoestellen en ook entertainment (TV's, etc) gebeuren. Is ook helemaal niet mis mee gezien die dingen ook wel degelijk gebouwd zijn. En de verkopende firma doet dan doorontwikkeling van de software, firmware, etc

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Avenger 2.0 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:35:
[...]

De Shelly en HW Energy Plug zien er gewoon hardwarematig volledig identiek uit. Nu kan het zijn dat ze die beide als 'wit product' aangekocht hebben. Zijn veel firma's die referentie hardware maken om dan te verkopen aan andere firma's die er dan hun naam op plakken, de firmware (deels of volledig) aanpassen en dan verkoop en support doen. Je ziet dat bij veel huishoudtoestellen en ook entertainment (TV's, etc) gebeuren. Is ook helemaal niet mis mee gezien die dingen ook wel degelijk gebouwd zijn. En de verkopende firma doet dan doorontwikkeling van de software, firmware, etc
Eigen fabrikaat betekent gewoon zelf gemaakt en niet zelf gekocht. Dus dat ze als wit product zijn aangeschaft en gestickerd door HW slaat nergens op.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

fxs81 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Eigen fabrikaat betekent gewoon zelf gemaakt en niet zelf gekocht. Dus dat ze als wit product zijn aangeschaft en gestickerd door HW slaat nergens op.
Als je een ontwerp 'over koopt' en eigen software/firmware aanpassingen doet zal dat ook wel onder 'eigen fabrikant' vallen hoor. :+

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:58
Avenger 2.0 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Als je een ontwerp 'over koopt' en eigen software/firmware aanpassingen doet zal dat ook wel onder 'eigen fabrikant' vallen hoor. :+
Als je ook alle verantwoordelijkheid op je neemt tov regels, documentatie en garantie dan ben je in juridische zin de fabrikant van het produkt.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:00
Is homewizard uit de lucht ofzo, zie nu niks meer.
Ral23087 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:00:
Is homewizard uit de lucht ofzo, zie nu niks meer.
Zowel de app als via de webinterface niets zichtbaar van o.a. de PIB. Edit: Tergend langzaam. PIBS staan wel te laden.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 31-05-2026 11:02 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Hier werkt alles normaal, zowel op de app als de pc. Ook in de nu weergave.

• Tdem
  • Niet online
Devke schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Zowel de app als via de webinterface niets zichtbaar van o.a. de PIB. Edit: Tergend langzaam. PIBS staan wel te laden.
Werkt hier weer

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:08
Zolang het verkoopt voor deze prijs snap ik het wel, maar ze moeten wel oppassen dat ze de boot niet missen.

Marstek heeft net hun v4 van de Venus aangekondigd, de concurrentie lijkt rap door te ontwikkelen. Begin 2027 is imo bepalend: dan zijn er miljoenen huishoudens die niet meer kunnen salderen, potentiele klanten die prijs belangrijker vinden dan early-adopters.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 18-07 21:08
Ik heb de firmware gedraaid, maar het lukt me niet om hem in home assistant te zien te krijgen. Wat moet je daarvoor doen? Een keer met de api erop zetten?

Update. Gedaan, ik zie hem in de app als opties. Niet in home assistant

[ Voor 19% gewijzigd door Utrechtduurzaam op 31-05-2026 13:32 ]

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-08 19:25
hanev001 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:30:
[...]

Dat is de meeste vreemde redenatie die je maar kan bedenken. Dat werkt alleen als je een exclusief luxe product als een Ferrari of een Rolex verkoopt. Niet met een massa product waar een ruime variatie aan alternatieven voor is. Nee de echte reden is omdat de kopers het product blijkbaar beter vinden dan die alternatieven en daar best wat meer voor willen betalen.
Ongetwijfeld en toch is dat streven naar winstmaximalisatie niet slim - chinese partijen gaan allemaal voor omzet maximalisatie, winst is daar secundair. Het is veel te vroeg in de markt om een winstmaximaliserende strategie toe te passen, je moet nu je klanten base opbouwen en daar krijg je maar 1 kans voor. Home Wizard moet marktleider zien te worden en te blijven. Ik heb niet het gevoel dat ze voor omzet vechten - het dreigt allemaal weer een boutique achtige oplossing te worden, waarbij de handdoek veel te snel in de ring geworpen wordt. Mogelijk dat ook de belabberde europese kapitaal markt, die niks of maar weinig financieert, een rol speelt.

[ Voor 16% gewijzigd door johnhemmers op 31-05-2026 16:29 ]

• hanev001
johnhemmers schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Ongetwijfeld en toch is dat streven naar winstmaximalisatie niet slim - chinese partijen gaan allemaal voor omzet maximalisatie, winst is daar secundair. Het is veel te vroeg in de markt om een winstmaximaliserende strategie toe te passen, je moet nu je klanten base opbouwen en daar krijg je maar 1 kans voor. Home Wizard moet marktleider zien te worden en te blijven. Ik heb niet het gevoel dat ze voor omzet vechten - het dreigt allemaal weer een boutique achtige oplossing te worden, waarbij de handdoek veel te snel in de ring geworpen wordt. Mogelijk dat ook de belabberde europese kapitaal markt, die niks of maar weinig financieert, een rol speelt.
De vergelijking met chinese partijen is wat lastig omdat je nooit weet of het een onafhankelijk bedrijf is of een aan de staat gekoppeld bedrijf met onderhandse subsidie. Dan kan je het veroorloven om geen of weinig winst te maken. Daarnaast kun je bij dat soort producten enige vorm van garantie wel vergeten.

Ik denk niet dat HW aan winstoptimalisatie doet. In tegendeel zelfs. Een goed voorbeeld daarvan is het SlimLaden waar ze mee komen en dat gratis aanbieden. Daar hangt een stevige kostenpost aan ontwikkeling aan die ze niet terugverdienen. Ik denk echter dat ze al marktleider zijn omdat ze een totaal product leveren en dat de batterijen een component in hun totaal aanbod zijn. Juist het niet elke paar maanden een nieuwe versie uit brengen met een paar kleine aanpassingen is een teken dat ze een toekomst bestendig product in de markt hebben. Pas als er echt nieuwe ontwikkelingen in de markt komen is het tijd voor een opvolg product

• ivo1969
dit is het pib topic, niet het algemene homewizard topic.

[ Voor 160% gewijzigd door teacher op 01-06-2026 15:26 ]

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:10

Canis Lupus

Vosbot

Winkiller schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:26:
Even melden dat 1 van de 2 Pibs gisteravond spontaan offline ging, beide hadden +/- 80% wifi 8)7
Geluk bij ongeluk dat ik nog even in de app keek voordat ik ging slapen, 2 min uit en aan loste het op.
Heel vreemd :D
Ik snap niet waarom er bij dit soort dingen geen push melding volgt...
Vanochtend zag ik toevallig via mijn Home Assistent dashboard dat 1 PiB 100% en de andere 27% was.
Bleek een E-code te zijn, even stroom eraf en weer goed functioneren. 😬
Maar Homewizard: een push melding in de app bij storingen is niet heel gek, toch?

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• SpeedingWilly
Canis Lupus schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Vanochtend zag ik toevallig via mijn Home Assistent dashboard dat 1 PiB 100% en de andere 27% was.
Maar Homewizard: een push melding in de app bij storingen is niet heel gek, toch?
E300 toevallig? Dat gaat terugkomen... :(

• Tonny99
  • Laatst online: 11:40

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 01-06-2026 15:27 ]

• SpeedingWilly
dit is het pib topic, niet het algemene homewizard topic. Klagen doe je bij homewizard zelf, hier heeft het geen enkele zin.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 01-06-2026 15:28 ]

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:00
dit is het pib topic, niet het algemene homewizard topic. Klagen doe je bij homewizard zelf.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 01-06-2026 15:28 ]

• ivo1969

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 01-06-2026 15:29 ]

ivo1969 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Ik krijg wel melding dat app niet goed werkt , maar ik kreeg net wel gewoon de gegevens te zien. Maar waar ik echt moedeloos van wordt is dat ik heb nu 2 vragen lopen bij HW, maar ik krijg geen reactie terug en dat begint mij weer enorm te vervelen. Ik krijg vragen van : je had toch 2 batterijen? Ja dat klopt maar nu al tijdje niet meer, maar ik heb boven een ander merk staan , ook echt niet geheel perfect, maar ik krijg gewoon antwoord als ik een vraag heb en krijg er uitgebreid uitleg erbij, met gevolg happy klant. Display , energy socket , watermeter,energy plus gaan er waarschijnlijk bij mij de deur uit. P1 meter kijk ik nog naar vervanger.

Ik heb de vragen via app en dan support gedaan, ik heb ook al eens gemaild, maar wat is de manier om een reactie terug te krijgen?
Stel je vraag aan de chatbot. Als deze aangeeft dat je melding naar een medewerker wordt gezet of dat hij dat gaat doen dan stoppen en afwachten. Zo werkt het hier.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-08 07:37
Canis Lupus schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:42:
[...]

Hier ook 1 keer een PiB gehad welke plotseling uit stond. Bij gebrek aan notificatie binnen de Homewizard app, heb ik maar een notificatie via Unifi ingesteld. Bij elke update van de PiBs of P1 meter ontvang ik nu een notificatie via die weg. Meen mij te herinneren dat bij een Homewizard abonnement wel iets mogelijk was, maar zoiets basaals zou wat mij betreft zonder abonnement moeten kunnen. Tenslotte is dit geen extra functionaliteit, maar eerder een melding als een bij Homewizard gekocht apparaat zich vreemd gedraagt.

• ivo1969
Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:47:
[...]

Stel je vraag aan de chatbot. Als deze aangeeft dat je melding naar een medewerker wordt gezet of dat hij dat gaat doen dan stoppen en afwachten. Zo werkt het hier.
Ja ,maar zo werkt het helaas hier niet, ik wacht al een week en ja ik heb 2x een antwoord gekregen, maar dat was dus op een vraag die al beantwoord was.

Het is geen halszaak, maar gewoon een antwoord terug aub en ja ik heb het via en dan chatbot gedaan

En 1x dus wel 2x antwoord gekregen voor zelfde vraag , je mag terug mailen en dan blijft het stil.

• SpeedingWilly
En je kunt ook geen nieuwe chat openen, alleen de bestaande chat aanvullen, waarvan ze misschien denken dat daar geen reactie meer op moet komen.

Het is gewoon ZEER klantonvriendelijk via die bot! Totaal geen terugkoppeling of een reactie dat je binnen een x aantal uur/dagen reactie krijgt. Ik verwacht niet dat ik meteen geholpen wordt, wel dat mijn klacht/vraag serieus genomen wordt. Je weet dus niet of er naar gekeken wordt. En ik heb het niet over een simpele vraag, maar problemen met hun producten die niet goed functioneren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

te veel topicreports, even dicht voor onderhoud en weer open :)

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 01-06-2026 15:30 ]

Wise enough to play the fool

• ivo1969
Tonny99 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:39:
[mbr]dit is het pib topic, niet het algemene homewizard topic.[/mbr]

Waar staat precies dat genoemde topic? Want als het topic is over de p1, display, watermeter etc mag het daar ook niet. En ik wil dus niet klagen maar gewoon een reactie ) hulp van HW, maar ik krijg dat dus schijnbaar niet voor elkaar.

Dus als hier naar het juiste forum wordt verwezen dan ben ik al weer een stukje geholpen.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-08 20:26
Zie het gele vlak hieronder.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:19

joeri1

Cloud Engineer

Het helpt dit en het andere topic niet als er steeds golven aan klachten komen. Ik snap dat het frustrerend is als de app niet werkt of als je geen reactie krijgt op je vraag. Wij kunnen je daar hier echter niet mee helpen. Storingen kunnen worden gemeld op 'allestoringen' en voor klachten moet je echt bij HW zijn. Ik heb het geluk (?) dat de PIBs hier vanaf dag één gewoon goed werken, dat geld ook voor de andere HW apparaten. Natuurlijk gaat er wel eens een apparaat over de zeik, alleen uit/aan lost dat vaak meteen op.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:10

Canis Lupus

Vosbot

SpeedingWilly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:14:
[...]
E300 toevallig? Dat gaat terugkomen... :(
Exacte E-nummer niet onthouden, vooralsnog draait hij 24 uur weer goed :)
Als vaker gaat plaatsvinden zal ik ook wel bij HW melden dat ik bij een storing van een apparaat ook wel een push-notificatie verwacht :P

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

De laatste periode liep ik vanuit het niets aan tegen Wifi problemen i.c.m. een PIB. Het gaat niet om de HW PIB. Ben daar een tijd mee aan het stoeien geweest om de oorzaak te achterhalen en hoe te fixen. Ik heb deze informatie gedeeld in het topic van Zendure. Aangaande de batterij hoort het niet thuis in dit topic maar misschien voor iemand wel interessant om de bevindingen te lezen. Het kan maar zo de oorzaak zijn bij de Wifi problemen die je ook bij HW zou kunnen ervaren. Doe er je voordeel mee.

Het wifi-spook achter een haperende thuisbatterij

• Herbe065
  • Laatst online: 08:13
Het is zover, HW heeft net versie 2.4.0 van de app in de App Store gezet met Slim Laden ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfp3le51HX3AMJOXKgqvaAnf2uQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cdNa7xeXQSxi9rir9Agfx82x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Herbe065 op 02-06-2026 10:25 ]

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vandaag ontvang ik ook mijn homewizard batterij + p1 meter.

Ben een nieuwe gebruiker, en kan het niet specifiek in de installatie video's / instructies vinden. Maar maak het nog verschil om de volgorde van toevoegen aan de app? Eerst de P1 meter? Volgens mij komt de P1 meter vanmiddag via PostNL, en de batterij vanmiddag via TransMission
Herbe065 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:22:
Het is zover, HW heeft net versie 2.4.0 van de app in de App Store gezet met Slim Laden ;-)

[Afbeelding]
Werkt het ook als niet beta tester? Ik zie namelijk geen mail of berichtje dat Slim Laden nu voor het grote publiek actief is.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 02-06-2026 10:32 ]

• hanev001
TripleQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:

Ben een nieuwe gebruiker, en kan het niet specifiek in de installatie video's / instructies vinden. Maar maak het nog verschil om de volgorde van toevoegen aan de app? Eerst de P1 meter? Volgens mij komt de P1 meter vanmiddag via PostNL, en de batterij vanmiddag via TransMission
Ja eerst de P1-meter. Als die nog niet werkt kan je geen batterij activeren.
TripleQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:28:

P1 meter eerst. Batterijen gaan opzoek naar je P1 meter en zal de P1 meter denk ik eerst ook updaten. Het wijst zich in de app allemaal vanzelf.

• Herbe065
  • Laatst online: 08:13
Devke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Werkt het ook als niet beta tester?
Yep :), inclusief update van P1 naar 6.0404. Ook de grafiek van de PIB's is aangepast met de stippellijn met voorspelde lading zoals HW dit eerder heeft gepubliceerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Herbe065 op 02-06-2026 10:34 ]

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
top! Dank jullie wel, wachten op de PostNL dus :-)

• Tdem
  • Niet online
Herbe065 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:22:

[Afbeelding]
Vet! Dank voor het delen. Ik zie nu ook 'vroege toegang' en ga nu P1-meter updaten. Ben geen beta-tester.
edit:
In Home Assistant zie ik de nieuwe statussen nog niet bij Group Battery Status. Weet iemand hoe je dat daar krijgt? :) Heb ik wel nodig om mijn accu's na het autoladen weer in de juiste modus te zetten. Springt nu terug naar Net Zero.

[ Voor 20% gewijzigd door Tdem op 02-06-2026 10:35 ]

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-08 21:29
Devke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Werkt het ook als niet beta tester? Ik zie namelijk geen mail of berichtje dat Slim Laden nu voor het grote publiek actief is.
Waarschijnlijk wel als je P1 meter software 6.0404 heeft.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

Slim Laden beschikbaar voor iedereen!
Zie net een bericht van HomeWizard :
Goeiemorgen allemaal, vanochtend hebben wij op publish geklikt voor de publieke release van slim laden. Met v2.4.0 van de apps is slim laden nu voor iedereen beschikbaar!
Edit : HomeWizard zal nog met aanvullende info komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 02-06-2026 10:46 ]

Eerste tip met Slim Laden:
- Zorg dat je locatie in de app aanstaat. Slim Laden kijkt naar je locatie. Tandwieltje, Mijn Huis.

HomeWizard komt vandaag met aanvullende informatie m.b.t. Slim Laden. Stay tuned.

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:16

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
Beste Tweakers! :)

De testfase voor slim laden is afgerond, dus slim laden is nu voor iedereen beschikbaar! We bedanken alle testers voor hun waardevolle feedback. Dankzij jullie hebben we van slim laden een nóg betere feature kunnen maken. _/-\o_

Heb je een Plug-In Battery in huis? Update dan de HomeWizard app en kies jouw laadstrategie bij de batterij-instellingen. Ga voor 'slim en wijkvriendelijk' om het stroomnet in jouw wijk te helpen stabiliseren. Heb je een dynamisch energiecontract? Dan bespaar je met 'slim met dynamisch tarief' maximaal door automatisch in te spelen op wisselende stroomprijzen.

In dit artikel vind je alle details van slim laden: https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/14209959-hoe-bepaalt-de-batterij-wanneer-hij-gaat-laden-en-ontladen

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wauw, mijn zwak voor HomeWizard neemt door deze ontwikkeling en heldere support pagina alleen maar toe. Zelf vind ik het erg fijn dat de functionaliteit en werking duidelijk is beschreven. Erg fraai!

• Tdem
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:19:
Beste Tweakers! :)

De testfase voor slim laden is afgerond, dus slim laden is nu voor iedereen beschikbaar! We bedanken alle testers voor hun waardevolle feedback. Dankzij jullie hebben we van slim laden een nóg betere feature kunnen maken. _/-\o_

Heb je een Plug-In Battery in huis? Update dan de HomeWizard app en kies jouw laadstrategie bij de batterij-instellingen. Ga voor 'slim en wijkvriendelijk' om het stroomnet in jouw wijk te helpen stabiliseren. Heb je een dynamisch energiecontract? Dan bespaar je met 'slim met dynamisch tarief' maximaal door automatisch in te spelen op wisselende stroomprijzen.

In dit artikel vind je alle details van slim laden: https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/14209959-hoe-bepaalt-de-batterij-wanneer-hij-gaat-laden-en-ontladen
Superfijn! Wanneer kunnen we de update van de plugin van Home Assistant verwachten, met de nieuwe batterijmodi erin? _/-\o_

• Holvoetn
  • Laatst online: 27-08 15:55
Tdem schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Superfijn! Wanneer kunnen we de update van de plugin van Home Assistant verwachten, met de nieuwe batterijmodi erin? _/-\o_
Is al beschikbaar in HA beta.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:33:
Wauw, mijn zwak voor HomeWizard neemt door deze ontwikkeling en heldere support pagina alleen maar toe. Zelf vind ik het erg fijn dat de functionaliteit en werking duidelijk is beschreven. Erg fraai!
Helemaal mee eens, met name door de optie "slim en wijkvriendelijk laden". Vaak draait de discussie om kosten en opbrengsten in financiële zin. Maar voor mensen zoals ik, die zich een of meerdere PiB’s kunnen veroorloven, is dat niet de kern. Wij kunnen het immers betalen.

Wat écht verschil maakt, is de verlaging van piekbelastingen op het net. Dat levert misschien geen direct financieel voordeel op voor individuen, maar het is wel van groot maatschappelijk belang. Fijn dat HomeWizard verder kijkt dan alleen de financiële aspecten.

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08 15:19
Fijn dat slim laden vandaag is uitgegeven, want vandaag nemen we ook onze EV in ontvangst!

Ik vraag me met name het volgende af: Ik zou het fijn vinden als de HW pibs niet gaan ontladen wanneer de EV wordt geladen en daardoor bijvoorbeeld geen stroom meer over is tijdens de duurdere avonduren (of grotere belasting van het wijk-netwerk).

Doet de nieuwe laadstrategie dus voorkomen dat de batterijen ontladen als onze EV gaat laden? Onze laadpaal zit netjes aangesloten op een HW-kwh meter.

[ Voor 5% gewijzigd door egev op 02-06-2026 11:47 ]

• meesje
  • Nu online
egev schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:45:
Fijn dat slim laden vandaag is uitgegeven, want vandaag nemen we ook onze EV in ontvangst!

Ik vraag me met name het volgende af: Ik zou het fijn vinden als de HW pibs niet gaan ontladen wanneer de EV wordt geladen en daardoor bijvoorbeeld geen stroom meer over is tijdens de duurdere avonduren (of grotere belasting van het wijk-netwerk).

Doet de nieuwe laadstrategie dus voorkomen dat de batterijen ontladen als onze EV gaat laden? Onze laadpaal zit netjes aangesloten op een HW-kwh meter.
De support pagina zegt;

Houdt slim laden rekening met mijn elektrische auto, warmtepomp of andere grootverbruikers?

Ja. Slim laden stuurt elke 15 minuten bij op basis van je actuele stroomverbruik. Het systeem weegt steeds af of het op dat moment duurzamer is, of meer besparing oplevert, om de batterij wel of niet te laten ontladen. Zo wordt de energie uit je batterij altijd op het gunstigste moment ingezet, ook wanneer er langere tijd veel stroom wordt verbruikt.

Er wordt weleens gedacht dat je bij het laden van de auto vanuit een batterij meer verlies hebt, omdat de stroom twee keer wordt omgezet: één keer in de batterij en één keer in de auto. Feitelijk is dit correct, maar je hebt niet meer verlies als je de auto laadt vanuit een batterij. Ongeacht of je de stroom in de batterij voor je apparaten of je auto gebruikt, het verlies is gelijk. Voor de auto geldt hetzelfde: ongeacht of deze vanuit het net of vanuit een batterij laadt, het verlies is gelijk.
Tdem schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Die is er al in beta. Laatste beta versie van HA installeren.

• Tdem
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Die is er al in beta. Laatste beta versie van HA installeren.
Dank! Ook voor @Holvoetn. Had niet gedacht dat dat in HA zelf zou zitten.

• leonmast
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-07 12:14
joeri1 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Het helpt dit en het andere topic niet als er steeds golven aan klachten komen. Ik snap dat het frustrerend is als de app niet werkt of als je geen reactie krijgt op je vraag. Wij kunnen je daar hier echter niet mee helpen. Storingen kunnen worden gemeld op 'allestoringen' en voor klachten moet je echt bij HW zijn. Ik heb het geluk (?) dat de PIBs hier vanaf dag één gewoon goed werken, dat geld ook voor de andere HW apparaten. Natuurlijk gaat er wel eens een apparaat over de zeik, alleen uit/aan lost dat vaak meteen op.
Hier nog geen noemenswaardige problemen gehad sinds dat we de 3 batterijen(2x 206 Cycli en 1x 192 Cycli) hebben ruim een jaar geleden. Nog nooit een batterij aan/uit hoeven te zetten. Wel een paar keer de P1 dongle die de verbinding kwijt was, maar dat was een wifi issue. Het access point stond er iets te dicht op. Het is een unifi opstelling, maar door goede isolatie van het huis is het bereik beperkt tussen de kamers onderling, dus heb een accesspoint in de meterkast speciaal voor de HomeWizard apparatuur, waar ook de batterijen staan, sinds de hoek aangepast is van de AP ook geen P1 dongle problemen meer gehad. Ik denk dat de meeste problemen door WiFi komen.

• TFX77
meesje schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:54:
[...]

De support pagina zegt;

Houdt slim laden rekening met mijn elektrische auto, warmtepomp of andere grootverbruikers?

Ja. Slim laden stuurt elke 15 minuten bij op basis van je actuele stroomverbruik. Het systeem weegt steeds af of het op dat moment duurzamer is, of meer besparing oplevert, om de batterij wel of niet te laten ontladen. Zo wordt de energie uit je batterij altijd op het gunstigste moment ingezet, ook wanneer er langere tijd veel stroom wordt verbruikt.

Er wordt weleens gedacht dat je bij het laden van de auto vanuit een batterij meer verlies hebt, omdat de stroom twee keer wordt omgezet: één keer in de batterij en één keer in de auto. Feitelijk is dit correct, maar je hebt niet meer verlies als je de auto laadt vanuit een batterij. Ongeacht of je de stroom in de batterij voor je apparaten of je auto gebruikt, het verlies is gelijk. Voor de auto geldt hetzelfde: ongeacht of deze vanuit het net of vanuit een batterij laadt, het verlies is gelijk.
Ik wil zeker niet dat mijn batterijen worden leeggezogen door mijn auto. De VW ID.4 mag laden op het dynamisch laagste tarief of bij negatieve prijzen. Ik ben het totaal niet eens met de stelling, "Het verlies is gelijk". Als de batterij leeg is door de auto kan ik de hele nacht dure stroom gaan verbruiken. Het is WAAR maar ook weer niet.

Ik zal dus gewoon met mijn Home Assistant automatisering blijven werken. Aangezien het blijkbaar normaal is om 25% extra verlies te pakken bij het laden van je auto EN daardoor in de dure avond, nacht of ochtend zonder batterijlading te zitten.

In mijn ogen heeft niemand HomeWizard Plug-In Batteries gekocht en geschaald naar het laden van een EV. Daarvoor is het maximum van 10 kWh gewoon te weinig. De auto zou in mijn ogen nooit mogen laden vanuit de HomeWizard Plug-In Batteries.

:twk :twk

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N9FgcxAMJwhVmBXc4m_hb3p1fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJ3yfZWS2q22U8IlippLcnp5.jpg?f=fotoalbum_large
Slim Laden voor de HomeWizard PIB vanaf vandaag beschikbaar
Eindelijk is het zover. Slim Laden voor de HomeWizard PIB. Iets waar veel gebruikers lang op hebben gewacht. Tijd om erin te duiken.

Mijn setup:
  • 2x HomeWizard PIB
  • Ingesteld op vast contract
  • Ruim 5 kWp zonnepanelen
  • Verbruikers: airco voor koelen en verwarmen van de woning
  • Geen EV op de testlocatie
Inhoud van deze post:
  • Wat is Slim Laden?
  • Slim Laden: de bètatest
  • Ervaringen met Slim Laden
  • Hoe zet ik Slim Laden aan?
Wat is Slim Laden?

Slim Laden is software ontwikkeld door HomeWizard die je batterij automatisch slimmer aanstuurt, zonder tussenkomst van de gebruiker. Je bent niet afhankelijk van Home Assistant of Homey als je dit niet wilt. Je hebt alleen een HomeWizard Plug-in Battery en het inschakelen van de Slim Laden-optie in de app nodig. (daarover later meer).

De basisbeginselen van Slim Laden vind je op:
Slim Laden HomeWizard PIB

Ik zal in deze post dan niet heel Slim Laden gaan uitleggen, dat heeft HomeWizard al voor ons gedaan. Wel beschrijven wat ik hiervoor heb benoemd bij het kopje "Inhoud van deze post"

Slim Laden: de bètatest

Op 13 april was het zover. Slim Laden werd door HomeWizard uitgerold naar een selecte groep bètatesters. Hiervoor werd een digitale omgeving opgezet waarin ongeveer 45 deelnemers samenkwamen. De Slack Slim Laden genoemd.

Er was ruimte om jezelf voor te stellen, en al snel werd duidelijk dat de groep bewust was samengesteld op basis van uiteenlopende gebruikssituaties. Denk aan testers met:
  • vaste energiecontracten
  • dynamische energiecontracten
  • laadpalen
  • airco’s
  • warmtepompen
  • combinaties van bovenstaande
Daarnaast waren er deelnemers uit zowel Nederland als België (waar salderen inmiddels is afgeschaft). Dit zorgde voor een mooie afspiegeling van verschillende praktijkscenario’s. Een doordacht plan vanuit HomeWizard, zeker omdat saldering er hier ook afgaat op 1 januari 2027.

Natuurlijk is er ook op dynamische tarieven getest. Er moest bij het testen een keuze gemaakt worden. Die was opgegeven bij het inschrijven op het testen van Slim Laden. Vast of dynamisch. Switchen kon wel, maar dat beïnvloedt Slim Laden weer, en dat was precies wat ik persoonlijk niet wilde. Zo autonoom mogelijk draaien, zonder ingrijpen van de gebruiker.

HomeWizard was zelf ook actief aanwezig in deze omgeving. De communicatie verliep vlot en laagdrempelig, al bleef de inhoud logischerwijs gefocust op het testen. Er kwam ook veel feedback van testers. Dagelijks werden er grafieken, situaties, verwachtingen etc. gedeeld.

Persoonlijk kijk ik terug op een erg positieve ervaring. Het was interessant om te zien hoe Slim Laden zich gedraagt in verschillende situaties en om ervaringen van andere testers te volgen.

Ervaringen met Slim Laden

Ik had me bewust aangemeld als tester voor vaste contracten. In het topic kwam regelmatig terug dat dit vooral een feature zou zijn voor mensen met een dynamisch energiecontract. Dat wilde ik dan wel eens gaan ervaren.

Wat mij direct opviel, was dat alle beslissingen die de batterij nam vooraf niet zichtbaar waren. Het voelde als een black box. Je moest er dus op vertrouwen dat de batterij aan het einde van de dag volledig opgeladen zou zijn. Die onzekerheid werd door meerdere testers ervaren.

Er ontstond al snel de wens om dit inzichtelijker te maken. Zelf heb ik een voorstel gedaan om bijvoorbeeld een dagplanning te tonen. Wat gaat de batterij vandaag doen en op welke momenten?

Tijdens het testen bleef het spannend of de batterij aan het eind van de dag volledig geladen zou zijn. Dit gebeurde niet altijd, en ook niet voor iedereen tot hetzelfde laadniveau (SoC). Bij de één stopte het laden bijvoorbeeld op 88%, terwijl het bij mij rond de 94% lag.

Waarom niet gewoon 100%?

HomeWizard gaf hiervoor verschillende verklaringen:
  • Laden op basis van verwachte opwek en verwacht verbruik tot de volgende ochtend
  • Ondersteuning van het elektriciteitsnet (netcongestie)
Met de eerste bullet wordt bedoeld dat er genoeg geladen moet worden om de tijd tot het volgende laadmoment de volgende dag te overbruggen. Niet meer dan nodig. Zie het als efficiënt de cycli inzetten. Daarnaast, waarom zou je tot vol laden als je feitelijk misschien dagelijks 80% gebruikt? Je kunt hier verschillende meningen over hebben uiteraard.

De testperiode bestond in het begin vaak uit zonnige dagen. In de ochtend zag je dat de batterij begon te laden met lage vermogens, wat niet altijd efficiënt leek. Denk hierbij aan de NOM-instelling. Als er veel zon wordt verwacht, waarom dan niet direct laden op maximaal vermogen op momenten met overschot? Ja, zelfs bij een vast contract. Laden op vol vermogen is efficiënter dan op lage vermogens. Persoonlijk vind ik dit wel een voordeel bij een vast contract.

In de praktijk gebeurde dit later ook. Je zag dat opgewekte energie eerst het net op ging, terwijl de batterij nog niets deed. Pas later sprong de batterij in en begon te laden, vaak juist op momenten van overschot. Te zien in de afbeelding hieronder. Er is voldoende opwek alleen de laadactie komt later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGGtgfHF1R0GXzY_RicjY3piwK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FbuMArgehnu0SYtR6d7Dq9h2.png?f=fotoalbum_large

Het moment waarop het net het voor zijn kiezen krijgt. Hier zie je een ander maar wel indirect voordeel bij vaste contracten. Je kunt het net helpen in de ochtend (tekort), middag (overschot) en avond (tekort). Een dynamisch tintje.

Ondanks het feit dat we moesten vertrouwen op voldoende SoC aan het einde van de dag, zagen we vaak tegen de avond dat de batterij meestal goed gevuld was, al leek het er soms aan het begin van de dag niet op.

Voor iemand met een vast contract was deze aanpak wel even wennen. Waarom zou mijn batterij het net ondersteunen? Het is immers mijn batterij. Ik hoorde dit al terug van mijn vader (daar staan de batterijen ter lering en vermaak).

Toch, als de batterij zich zo aanstuurt dat je uiteindelijk in je eigen energiebehoefte kunt voorzien, maakt het minder uit. Of je de dag nu begint met 20% en eindigt op 100%, of begint op 0% en eindigt op 80%, zolang het systeem doet wat je nodig hebt, is het resultaat vergelijkbaar.

In de afgelopen periode is er flink gewerkt aan de feedback van alle testers. Inzicht in het plan van de batterij voor die dag is nu af te lezen middels een stippellijn in de batterijgrafiek. Deze stippellijn voorspelt de SoC die de batterij naar verwachting zal hebben op het tijdstip dat onderaan de grafiek te zien is. Zie onderstaande afbeelding voor de planning van vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSlpeM_LtP19QUn8WyliMK8AGyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ie5s8EaTIrjTKoKpS8YVE9aj.png?f=fotoalbum_large

Bij vaste contracten is er m.b.t. netcongestie wel voor gekozen, consument eerst, netbeheerder waar kan. Dit heeft o.a. te maken met de stroomtarieven. Deze zijn op een vast contract vast, dus wil je ook ieder zonnestraaltje zelf omzetten in stroom voor later eigen verbruik.

Op zonnige dagen zal je de batterij ander gedrag zien kiezen. Als de verwachting is dat de batterij toch vol / voldoende SoC zal krijgen om de avond en nacht te overbruggen, dan start het laadproces later om het net te helpen. Eigenlijk volg je dan de dynamische tarieven.

Hoe zet ik Slim Laden aan?

Stappenplan:
1. Ga naar het tandwieltje → Apparaten → klik op je batterij (maakt niet uit welke)
2. Kies je strategie zoals hieronder weergegeven in de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-z84jWkAc0n0HGgINvxDRCJo3hw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qDtyRXsdK1rkk8lVpjE5o5jk.png?f=fotoalbum_large
  • Slim en wijkvriendelijk: met name voor vaste en variabele contracten
  • Slim met dynamisch tarief: voor dynamische tarieven
4. Je kunt er daarna voor kiezen de batterij éénmalig vol te laden. Schuifje even verzetten. Dit schuifje gaat na laden automatisch weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjoFyAW9oxtXUr0Qi1gIC7VVaE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wUKCr0lFrQVac4Fog8zgqbP4.png?f=fotoalbum_large

5. Zet je locatie goed: Slim Laden acteert op locatie → tandwieltje → Mijn Huis.

Conclusie

Slim Laden was in het begin even wennen. Wat gaat de batterij doen op welke momenten. Het feit dat dit eerst niet inzichtelijk was maakte het wat onvoorspelbaar. Dit werd snel opgepakt door HomeWizard en toegevoegd aan de feature Slim Laden. Mijn eigen ervaring is dat het eigenlijk altijd wel goed gekomen is. Soms na wat aanpassingen in Slim Laden door HomeWizard zelf. Het is fijn dat de batterij kiest voor maximale vermogens laden daar waar kan (zonnige dagen). Dit moet de RTE haast wel iets verbeteren. Daarnaast helpen we daar waar kan het net mee om netcongestie te bestrijden. Uiteraard wel met consument eerst.

Uiteindelijk is het vooral interessant om te zien hoe snel dit systeem zich ontwikkelt: van “vertrouwen dat het goed komt” naar steeds meer inzicht in wat er gebeurt, zonder dat de autonomie van de batterij echt verloren gaat. Ennnn dat maakt het stiekem misschien nog wel leuker om te volgen dan om handmatig te sturen.

P.S Slim Laden is beschikbaar ook in de app van @Tebbie die daar wellicht zelf het e.a over kan zeggen. Ook in de laatste beta versie van HA is Slim Laden te gebruiken.
Benieuwd naar jullie ervaringen met Slim Laden!

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 02-06-2026 13:35 ]

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:00
Zojuist de P1 meter naar de laatste versie ge-update, maar ik heb geen slim laden mogelijkheid. Ik kan ook de app niet updaten. Ik zal wel niet bij de 'vroege toegang' horen, denk ik?

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• Prisma16
  • Niet online
RISL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:41:
Zojuist de P1 meter naar de laatste versie ge-update, maar ik heb geen slim laden mogelijkheid. Ik kan ook de app niet updaten. Ik zal wel niet bij de 'vroege toegang' horen, denk ik?
Kan ook zijn dat je even moet wachten totdat je in de play-store "aan de beurt" bent.

Ik heb ook nog geen app update gezien. (update 12.57, nu update binnen en slim laden ingesteld)

[ Voor 7% gewijzigd door Prisma16 op 02-06-2026 12:58 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
RISL schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:41:
Ik ook hier p1 meter update kunnen doen net maar in de Play Store nog geen update van de app beschikbaar op dit moment.

Gaat vaak bij veel ontwikkelaars in batches, dus vermoed dat het niet lang zal duren... Hoop dat ie snel nog komt, lunchpauze bijna voorbij... ik ben niet ongeduldig hoor... :P

Update: heb net even cache gewist van de play store app, daarna kon ik hem direct updaten en nu staat de pib op Slim met dynamisch tarief.

[ Voor 10% gewijzigd door Knurt op 02-06-2026 13:04 ]

• Tdem
  • Niet online
TFX77 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Ik wil zeker niet dat mijn batterijen worden leeggezogen door mijn auto. De VW ID.4 mag laden op het dynamisch laagste tarief of bij negatieve prijzen. Ik ben het totaal niet eens met de stelling, "Het verlies is gelijk". Als de batterij leeg is door de auto kan ik de hele nacht dure stroom gaan verbruiken. Het is WAAR maar ook weer niet.

Ik zal dus gewoon met mijn Home Assistant automatisering blijven werken. Aangezien het blijkbaar normaal is om 25% extra verlies te pakken bij het laden van je auto EN daardoor in de dure avond, nacht of ochtend zonder batterijlading te zitten.

In mijn ogen heeft niemand HomeWizard Plug-In Batteries gekocht en geschaald naar het laden van een EV. Daarvoor is het maximum van 10 kWh gewoon te weinig. De auto zou in mijn ogen nooit mogen laden vanuit de HomeWizard Plug-In Batteries.

Merkte net dat bij gebruik van de oven de batterijen netjes op stand-by gingen. Er is vandaag weinig zonnestroom en de batterijen bewaren zo hun lading voor verbruik later op de dag. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat bevallen :) . Durf het in ieder geval wel aan om mijn HA-regels voor autoladen even uit te schakelen.

• Maup Le Roi
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-08 15:13
In het kort, ik heb mij dit jaar aangemeld op tweakers, echt leerzaam waarvoor ik jullie wil bedanken.

Veel gelezen.

Met de slim laden update ben ik echt blij, ik heb de afgelopen tijd gewerkt met de automatisering van Gielz.

Mijn EV opladen gaf mij met regelmaat kopzorgen, ook ik ben van mening dat de batterijen (twee HW PiB’s) niet hun lading moeten geven aan de auto. Dat was dan handmatig op charge only zetten. Met name de negatieve stroomprijzen, icm de zonnepanelen, was voor mij de reden om alleen uit het net te laden.

Nu gaat het monitoren beginnen. Ben benieuwd.

ANWB Dynamisch, slim laden dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:08
Er wordt geschreven dat bij dynamisch contract rekening wordt gehouden met negatieve prijzen.

Er is echter een verschil van 11 cent als gevolg van wel/niet nog kunnen salderen dit jaar.
Bij mij is teruglevering groter dan afname, dus voor mij is negatieve prijs sneller bereikt omdat ik dus geen energiebelasting betaal.

@Devke is daar on de test ook iets over naar voren gekomen ?
DG64 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:59:
Er wordt geschreven dat bij dynamisch contract rekening wordt gehouden met negatieve prijzen.

Er is echter een verschil van 11 cent als gevolg van wel/niet nog kunnen salderen dit jaar.
Bij mij is teruglevering groter dan afname, dus voor mij is negatieve prijs sneller bereikt omdat ik dus geen energiebelasting betaal.

@Devke is daar on de test ook iets over naar voren gekomen ?
Bij negatieve tarieven gaan de batterijen je opwek aanvullen met stroom uit het net. Het is niet zo dat de panelen worden uitgezet en dan vollebak van het net wordt geladen.

Die saldeerruimte is een goede vraag. Ik verwacht niet dat Homewizard dit gaat bijhouden en daarop stuurt. Of ik moet daar echt overheen gelezen hebben.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:54
[...]

Een kWh kost altijd nog zo'n 15 cent. Vergeet dat niet. Ja, nog een paar maanden soms 0 maar denk aan het post-salderen tijdperk.

Stroomprijzen zijn niet snel meer negatief, dat valt mij al op. Het beweegt in een gunstig geval naar de nul, dus tel daar ongeveer een 15 centen bij op.

Die accu is dan voordeliger.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• TFX77
Knowbody schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Een kWh kost altijd nog zo'n 15 cent. Vergeet dat niet. Ja, nog een paar maanden soms 0 maar denk aan het post-salderen tijdperk.

Stroomprijzen zijn niet snel meer negatief, dat valt mij al op. Het beweegt in een gunstig geval naar de nul, dus tel daar ongeveer een 15 centen bij op.

Die accu is dan voordeliger.
In mijn ogen niet met een dynamisch contract. Ik heb in mei 230 kWh geladen voor 15,54 euro dat is 6,7 cent per kWh. De batterij moet dus nooit de auto laden. Dat is verlies van RTE en de kosten van een cycli. Ook haal ik dan het eind van de dag niet met mijn batterijen voor het huis. Dus driedubbel verlies.

[ Voor 7% gewijzigd door TFX77 op 02-06-2026 13:33 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ga mijn HA - HW automatisering uitzetten en slim aansturen op wijkniveau aan. Ben benieuwd.

Ik heb een Boiler die 5 keer in de week 2 tot 3 uur verwarmd en 2 dagen 4-6 uur, airco's en een 'domme' anker solix batterij die ik slimmer gemaakt heb met HA. (Hij kan nu semi-dynamisch laden en is afhankelijk van opwek en de HW batterijen.) Moet kijken of dat element goed gaat.
Ook wordt mijn omvormer beperkt door HA (Hij gaat nooit uit, maar heeft wel een max aan wat hij het net op kan gooien.)

Dus kijken of in mijn specifieke situatie dat slim laden uberhaupt werkt :D

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06

Wailing_Banshee

You're Next

Ik denk dat ik mijn batterijen op simpel nom laat staan... (dank @Devke voor de heldere uitleg!) Als ik het goed begrijp, kijkt hij naar je locatie en het weerbericht (van KNMI?) Het probleem is dat het weerbericht (maakt niet uit waar ik kijk...) voor ons zelden klopt...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:21:
Ik denk dat ik mijn batterijen op simpel nom laat staan... (dank @Devke voor de heldere uitleg!) Als ik het goed begrijp, kijkt hij naar je locatie en het weerbericht (van KNMI?) Het probleem is dat het weerbericht (maakt niet uit waar ik kijk...) voor ons zelden klopt...
Klopt, Slim Laden kijkt naar de locatie ingesteld in je app. Welke bron eraan ten grondslag ligt is niet bekend. Probeer het anders gewoon eens uit, terugschakelen kan altijd nog. In de app kun je volgen d.m.v. de stippenlijn of het doel van de batterij gehaald gaat worden. Hier gaf de batterij vanmorgen aan vol te geraken. Het heeft de hele ochtend geregend. Dan slaat de twijfel toe kan ik me voorstellen als je dit voor een eerste keer ziet, zelf ook diverse keren ervaren. Nu zie ik dat de batterijen al op 50% zitten en de zon komt al wat vaker door.....................

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-08 21:07
Piet19882 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:12:
[...]

Met HW contact opnemen is niet zo fijn.. wat is die Wizi een gedrocht zeg. Tijdens kantoor uren kan live chatten met een medewerker ook niet. Het geluid wat hij produceert klinkt echt niet goed. Meermaals termen als ''veiligheid'' geschreven etc., maar 0,0 reactie.
We zijn een week verder en het enige wat er gebeurd is, is dat op 27-5 gevraagd is of ik een foto wil maken van de QR code op de zijkant.. die natuurlijk meteen verstuurd, maar sindsdien radiostilte...

Hoe zorgen jullie dat HW reageert? Dit kan toch niet? Ik vraag meermaals of het apparaat veilig te gebruiken is..

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06

Wailing_Banshee

You're Next

Devke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Klopt, Slim Laden kijkt naar de locatie ingesteld in je app. Welke bron eraan ten grondslag ligt is niet bekend. Probeer het anders gewoon eens uit, terugschakelen kan altijd nog. In de app kun je volgen d.m.v. de stippenlijn of het doel van de batterij gehaald gaat worden. Hier gaf de batterij vanmorgen aan vol te geraken. Het heeft de hele ochtend geregend. Dan slaat de twijfel toe kan ik me voorstellen als je dit voor een eerste keer ziet, zelf ook diverse keren ervaren. Nu zie ik dat de batterijen al op 50% zitten en de zon komt al wat vaker door.....................
Niets voor mij dus! Ik denk dat ik elke 5 minuten zou zitten kijken: komen ze wel vol!?!??!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:01
Ik wacht het wel even af hoe het zich ontwikkeld. Werk momenteel met programa van Rordi de Lion tot volle tevredenheid

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:20
Als ik de functie Slim Laden in de HW-app inschakel, schakelen HA (bèta) en Homey (ik gebruik beide) dan automatisch mee, en andersom?

• fxs81

fxs81

Julianadorp

eovermeer schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:57:
Als ik de functie Slim Laden in de HW-app inschakel, schakelen HA (bèta) en Homey (ik gebruik beide) dan automatisch mee, en andersom?
Ik heb niet de ha beta maar hij laat hier wel zien dat er een andere modus ingesteld staat, ha weet alleen (nog) niet welke. Als ik hem in ha op nom zet dan zie je dat terug in de app en andersom ook dus ha gaat automatisch mee, ik denk dat homey dat ook heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DboPSQ4JeHra_DK8ZnReKwYMuSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TPyCqWd4PIW3QYczufsPoi0n.png?f=user_large

Draai hier nu een weekje met de slim en wijkvriendelijke optie ivm vast contract en het bevalt eigenlijk prima, de pibs worden wat later opgeladen en bijna iedere dag volgekregen deze week. Moet nog kijken hoe dat gaat werken als ik in de toekomst de omvormer ga afknijpen mits dat van toepassing word maar tot nu toe gewoon prima regeling. Nu heb ik wat dat betreft toch niets te klagen, Alles van HW draait hier al een jaartje zowat vlekkeloos.

[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 02-06-2026 17:12 ]

• Robertus78
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-08 22:00
Moet nog kijken hoe dat gaat werken als ik in de toekomst de omvormer ga afknijpen
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Het liefst zou ik Homewizard ook de controle over mijn omvormer willen geven. Toekomstmuziek? Dromen mag, ik heb daar best een maand vergoeding voor over.
fxs81 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Ik heb niet de ha beta maar hij laat hier wel zien dat er een andere modus ingesteld staat, ha weet alleen (nog) niet welke. Als ik hem in ha op nom zet dan zie je dat terug in de app en andersom ook dus ha gaat automatisch mee, ik denk dat homey dat ook heeft.

[Afbeelding]

Draai hier nu een weekje met de slim en wijkvriendelijke optie ivm vast contract en het bevalt eigenlijk prima, de pibs worden wat later opgeladen en bijna iedere dag volgekregen deze week. Moet nog kijken hoe dat gaat werken als ik in de toekomst de omvormer ga afknijpen mits dat van toepassing word maar tot nu toe gewoon prima regeling. Nu heb ik wat dat betreft toch niets te klagen, Alles van HW draait hier al een jaartje zowat vlekkeloos.
Als je de laatste versie van HA pakt (beta) dan zal unknown verdwijnen en komt Slim Laden erbij.

• Prisma16
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:41:
[...]

Als je de laatste versie van HA pakt (beta) dan zal unknown verdwijnen en komt Slim Laden erbij.
Hoe en waar kan ik die beta "pakken" voor HA?

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-08 19:05
Bedankt voor de uitgebreide review @Devke!
Ik ga de optie Slim en wijkvriendelijk eens testen voor 2 maanden (nog op vast contract). Daarna ga ik over naar een dynamisch contract en zal ik de instelling wijzigen naar Slim met dynamisch tarief. Kan ik nu mooi wat ervaring opdoen met de voorspellingen en het vertrouwen krijgen daarin. :)

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10:02

PeteSplit

ik weet het niet

Prisma16 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:47:
[...]

Hoe en waar kan ik die beta "pakken" voor HA?
Morgen woensdag, komt de 2026-juni release uit van HA, met veel aanpassingen voor Homewizard.

https://rc.home-assistant.io/changelogs/core-2026.6

Ik wacht tot morgen voor deze Core update :+

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 02-06-2026 19:19 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• meesje
  • Nu online
[...]

Don’t shoot the messenger. :) Ik geef antwoord op de vraag door te verwijzen naar wat HW er op zegt. Wellicht wordt het ‘slimme’ t.z.t. nog een keer geoptimaliseerd. Dat men ziet wanneer een grootverbruiker wordt ingeschakeld. Ik vermoed dat er dan sneller geanticipeerd moet worden dan pas na 15 minuten.
Pagina: 1 ... 271 ... 288 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2