WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
Prisma16 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:47:
[...]

Hoe en waar kan ik die beta "pakken" voor HA?
Zie antwoord van @PeteSplit . Ik draai zelf HA in Docker op een NAS. Heb daar een scriptje voor. Gewenste versie invullen en script draaien. Gebeurd op command-line niveau.

Binnen andere versies (even uit mijn hoofd) van HA kun je denk ik bij Instellingen -> Systeem -> Updates kijken wat er mogelijk is. Er staat me bij dat je voor beta versies wel een vinkje moet zetten dan dat je die versies ook aangeboden wilt krijgen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:47

fxs81

Julianadorp

Devke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:30:
[...]

Zie antwoord van @PeteSplit . Ik draai zelf HA in Docker op een NAS. Heb daar een scriptje voor. Gewenste versie invullen en script draaien. Gebeurd op command-line niveau.

Binnen andere versies (even uit mijn hoofd) van HA kun je denk ik bij Instellingen -> Systeem -> Updates kijken wat er mogelijk is. Er staat me bij dat je voor beta versies wel een vinkje moet zetten dan dat je die versies ook aangeboden wilt krijgen.
hier draait ha als os op een thin client. Als je bij updates op de 3 puntjes klikt kan je lid worden van het beta kanaal. Je krijgt dan ook de beta updates te zien. Ik wacht altijd gewoon ff op de "normale updates".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kibj1-Rf_f1FYyD0ALsMMg5yKGs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MOYWq5zrg2v11GS6giQMQPyq.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:23
Voor Homey gebruikers kan je al eenvoudig een actie kaartje gebruiken om de gewenste modus te activeren. Net zoals HA kan je alleen maar aanzetten en heb je geen controle over Vast of Dynamisch wat wel via de HomeWizard app zal gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ-Yl85GklJV2m6GKlZhSQuxng4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhJ5jf8hnCzdtuEcRsY3XrX4.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast kan je “Battery Policy” als virtueel device toevoegen en kan je traceren wat er gebeurt is afgelopen 24u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak-kSqkrN9qm4yfdv5ywFOLKGPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2c5WMPCXfO1nLVZVxB9FK7l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Tebbie op 02-06-2026 18:52 ]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:35
Top dat het er nu is! Alleen de update voor m’n P1 loopt steeds vast door time-out. Probeer het vanavond nog wel een keertje. Benieuwd naar het effect!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
PeteSplit schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Morgen woensdag, komt de 2026-juni release uit van HA, met veel aanpassingen voor Homewizard.

https://rc.home-assistant.io/changelogs/core-2026.6

Ik wacht wel tot morgen voor deze Core update :+
Dank voor de tip. Ik wacht even af. Ziet er hoopvol uit want ik lees iets van "HWE-P1-predictive".
Verder ben ik ook maar een gebruiker die al de software updates echt niet kan doorgronden.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
thunder68 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:04:
Top dat het er nu is! Alleen de update voor m’n P1 loopt steeds vast door time-out. Probeer het vanavond nog wel een keertje. Benieuwd naar het effect!
Zoals eerder vandaag gepost heb ik mijn batterij+p1 meter ontvangen. Liep gelijk tegen het feit aan dat ik verplicht de p1 meter moest updaten. 100x geprobeerd, maar bleef timeout meldingen houden.

Even gegoogeld, en ik kreeg het werkend door zowel mijn telefoon als de p1 meter op de hotspot vanaf de telefoon van mijn vrouw te verbinden. Toen wilde die wel updaten... Daarna alles weer terug geswitched naar de normale wifi.

Anyway, nu lekker spelen met alle instellingen en grafiekjes:-D
Blog Slim Laden bron : website HomeWizard.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:50
Tebbie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:49:
Voor Homey gebruikers kan je al eenvoudig een actie kaartje gebruiken om de gewenste modus te activeren. Net zoals HA kan je alleen maar aanzetten en heb je geen controle over Vast of Dynamisch wat wel via de HomeWizard app zal gaan.

[Afbeelding]

Daarnaast kan je “Battery Policy” als virtueel device toevoegen en kan je traceren wat er gebeurt is afgelopen 24u.

[Afbeelding]
Battery policy. Bestaat dat ook voor home assistant?

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:23
frye schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Nee, dit heb ik zelf gebouwd voor de Homey gebruikers. Voor HomeAssistant zal je zelf aan de gang moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Tebbie op 02-06-2026 21:06 ]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:35
TripleQ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Zoals eerder vandaag gepost heb ik mijn batterij+p1 meter ontvangen. Liep gelijk tegen het feit aan dat ik verplicht de p1 meter moest updaten. 100x geprobeerd, maar bleef timeout meldingen houden.

Even gegoogeld, en ik kreeg het werkend door zowel mijn telefoon als de p1 meter op de hotspot vanaf de telefoon van mijn vrouw te verbinden. Toen wilde die wel updaten... Daarna alles weer terug geswitched naar de normale wifi.

Anyway, nu lekker spelen met alle instellingen en grafiekjes:-D
Als ik m’n telefoon op de hotspot verbind en daarna de p1-meter opnieuw aan de wifi koppel start het koppelproces, vervolgens vraagt de app of ik met wifinetwerk ‘P1 metersetup’ wil verbinden. Vervolgens koppelt hij alles maar verbind de P1 meter weer met m’n gewone wifi-netwerk en m’n telefoon ook. De update stopt weer na een time-out.

Ik doe vast wat fout, alleen geen idee wat; heeft iemand nog een tip?

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-06 15:22
Ok, app geupdate, nieuwe laadstrategieen zijn idd beschikbaar, P1 Meter geupdate, de home assistant automatisering uitgezet (snik, zat toch wat werk in) en gekozen voor 'Slim met dynamisch tarief' met een tariefinterval per kwartier - zeer benieuwd! @HomeWizard_NL dank hiervoor!

De voorspelling voor vandaag ziet er goed uit, dit is wat ik wil (stippel lijn is de voorspelling) en lijkt wel op hoe de home assistant automatisering het deed. De verwachting voor de avond lijkt me iets te pessimistisch, de batterij is vermoedelijk pas in de nacht leeg (uitgaande van discharge only, of wordt er toch actief ontladen? Sterk vermoeden op basis van de voorspelling dat men actief gaat ontladen - @Devke weet jij dat?).

Opmerking: de Battery group charging strategy in home assistant is nu 'unknown'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-ouBizlRov5aP2_YIMXi7byexs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHb3ztB9kwArAKztRzBcA4gp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door johnhemmers op 03-06-2026 09:49 ]

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11:55
johnhemmers schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ok, app geupdate, nieuwe laadstrategieen zijn idd beschikbaar, mijn home assistant automatisering voor nu even uitgezet (snik) en gekozen voor 'Slim met dynamisch tarief' - zeer benieuwd! @HomeWizard_NL dank hiervoor!
Net hetzelfde hier gedaan.
Ben benieuwd hoe dat gaat samenwerken met mijn Ecoflow Delta 3+ als die begint te laden.

Ik zie alleszins al sinds deze morgen dat die al een paar keer de vooruitzichten heeft aangepast. Eerst opwaarts, nu terug neerwaarts. Zal wel in functie van de weersvoorspellingen zijn (ziet er hier niet goed uit).
Laden van net heeft geen zin vandaag. Dus ben eveneens benieuwd of die dat dan effectief ook niet gaat doen.
johnhemmers schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Ok, app geupdate, nieuwe laadstrategieen zijn idd beschikbaar, P1 Meter geupdate, de home assistant automatisering uitgezet (snik, zat toch wat werk in) en gekozen voor 'Slim met dynamisch tarief' met een tariefinterval per kwartier - zeer benieuwd! @HomeWizard_NL dank hiervoor!

De voorspelling voor vandaag ziet er goed uit, dit is toch wel wat ik wil (stippel lijn is de voorspelling) en lijkt wel op hoe de home assistant automatisering het deed. De verwachting voor de avond lijkt me iets te pessimistisch, de batterij is vermoedelijk pas in de nacht leeg (uitgaan van discharge only).

[Afbeelding]
Voorspellingen kunnen bijgewerkt worden, niets veranderlijker dan het weer. Dynamisch verwacht ik niet. Ik denk dat de batterij daarvoor genoeg aan boord heeft vanavond om dit op te vangen. De batterij heeft natuurlijk al wel een gebruikersprofiel. Het is niet zo dat het nu pas begint met leren. Wel als je bijvoorbeeld een grootverbruiker erbij gaat kopen. Dat is niet bekend en dan kost het leren wel tijd.

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40
Met de nieuwe functie slim laden heb ik ook even de site hwenergy.app bekeken, de app maar dan via de desktop. Het valt mij op dat de daggrafiek van de batterij daarin niet meer te zien is. Hebben meer mensen daar last van?

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
TeCuMSeH schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:28:
Met de nieuwe functie slim laden heb ik ook even de site hwenergy.app bekeken, de app maar dan via de desktop. Het valt mij op dat de daggrafiek van de batterij daarin niet meer te zien is. Hebben meer mensen daar last van?
Zie je het wel in de app? Hier zowel in de app als via jouw link een grafiek bij het tabje 'Dag'.
TeCuMSeH schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:28:
Nee, is gewoon te zien
Devke schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:21:
[...]

Voorspellingen kunnen bijgewerkt worden, niets veranderlijker dan het weer. Dynamisch verwacht ik niet. Ik denk dat de batterij daarvoor genoeg aan boord heeft vanavond om dit op te vangen. De batterij heeft natuurlijk al wel een gebruikersprofiel. Het is niet zo dat het nu pas begint met leren. Wel als je bijvoorbeeld een grootverbruiker erbij gaat kopen. Dat is niet bekend en dan kost het leren wel tijd.
Hoe gaat SlimLaden met pulserende gebruikers om? Standaard NOM heeft al moeite om daar goed op te reageren.Dan lijkt me sturing op afstand nog moeilijker.
hanev001 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Hoe gaat SlimLaden met pulserende gebruikers om? Standaard NOM heeft al moeite om daar goed op te reageren.Dan lijkt me sturing op afstand nog moeilijker.
Ik kan het beoordelen vanuit eigen ervaring. De batterijen staan bij mijn ouders. Hun gedrag is op het gebied van stroomverbruik denk ik redelijk voorspelbaar. Ik denk dat het gedrag van veel mensen voorspelbaar is (aanname). Wat ik wel zag is dat als het vandaag toch even iets kouder is waardoor de airco in de ochtend moest bijspringen het allemaal wat krap werd. Dit is ook als feedback meegegeven aan HomeWizard. Daarmee is aan de slag gegaan en is er een soort buffetje ingebouwd. Dat zag ik ook terug bij laden. Normaliter was 94% SoC voldoende om avond, nacht en ochtend te overbruggen. Daarna zag ik bij voldoende opwek de 100% SoC steeds gehaald worden. Als ze daar het niet mee redden dan is het gewoon een tekort aan opslag. Nu het wat warmer is zie je dat buffer ook over zijn. Geen airco meer. Het is even de vraag hoe snel Slim Laden dat gaat corrigeren of zelfs niet doet. Met testen ben je afhankelijk van bijvoorbeeld het weer. Veel mooie dagen, makkelijk testen. De zon, wolkje dagen waren interessanter.

Edit : Het is even de vraag of mijn Pa de batterij op Slim Laden laat staan. Hij speelt graag met het spul en is bezig met 2027 voorbereiding.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 03-06-2026 09:48 ]

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 17:01
Het is even wennen met slim laden dynamisch. Hij wil mijn 2 pibs pas in de middag gaan laden, terwijl er nu al voldoende zonnestroom is.

Stel dat ik nu onze wasmachine of vaatwasser aangooi, dan sprongen de pibs normaal gesproken bij als het verbruik de zonnestroom overstijgt. Dat gaat hij nu van het net moeten trekken omdat de pibs leeg gehouden zijn. Dus deze strategie snap ik niet helemaal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai2typGTbvVRaOszoutfZVVy5Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV2wxMrUnRbFqBUhykMJ7sBf.jpg?f=fotoalbum_large
egev schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:49:
Het is even wennen met slim laden dynamisch. Hij wil mijn 2 pibs pas in de middag gaan laden, terwijl er nu al voldoende zonnestroom is.

Stel dat ik nu onze wasmachine of vaatwasser aangooi, dan sprongen de pibs normaal gesproken bij als het verbruik de zonnestroom overstijgt. Dat gaat hij nu van het net moeten trekken omdat de pibs leeg gehouden zijn. Dus deze strategie snap ik niet helemaal...

[Afbeelding]
Wanneer zou je normaal je wasmachine aanzetten bij dynamisch? Ik persoonlijk pas vanmiddag. 17 ct. Ik denk dat je gewoon je ding moet doen wat je normaal ook doet. Het spannende herken ik. Wij moesten het in eerste instantie doen zonder de stippellijn. Laat het systeem zijn ding doen. Dat is echt de enige manier om erachter te komen of het systeem Slim genoeg is voor jou. Het is even vertrouwen leren hebben in...........

Daarnaast het is een hele mooie test voor HomeWizard. Meer gebruikers. Meer situaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-06-2026 09:53 ]

• johnhemmers
egev schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:49:

[Afbeelding]
Jawel, strategie is logisch, want je batterij is leeg, dus zou die eerst moeten opladen om de wasmachine bij te kunnen springen, maar dat opladen moet met dure stroom en je zonnestroom van dat moment kun je veel beter zonder RTE verliezen direct terugleveren (dus niet opslaan in de batterij!) - dus wasmachine direct uit het net halen en pas later batterij opladen - bedenk, slim laden dynamisch optimaliseert deels vanuit het net en jouw zonnestroom moet je dus benaderen als externe netstroom (je bent een stroom leverancier, een die kan leveren zonder marginale kosten bij voldoende zon, wat los staat van het feit dat je ook gebruiker bent).

Laat ik zo zeggen: als blijkt dat de batterij in de ochtend bij de prijsverdeling van vandaag eerst gaat opladen om wat later in de ochtend de wasmachine bij te springen, dan ga ik terug naar mijn eigen automatisering - dat is wat ik persé niet wil.

Overigens, dit is een simpele situatie, interessanter wordt het als de prijzen heel vlak zijn of er is in de nacht ineens heel veel windenergie, etc etc.

[ Voor 23% gewijzigd door johnhemmers op 03-06-2026 11:04 ]

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:20
hanev001 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:39:
[...]

In de eigen ervaring stuurt hij niet live op afstand, maar bepaalt hij enkel de strategie; alleen laden, alleen ontladen, beide.

Dus als er op goedkope uren is gekozen voor enkel laden, worden (lokaal) de pieken genegeerd. In andere situaties schakelt de batterij, lokaal aangestuurd door de P1, net zo snel als normaal.

• marcorolla
  • Laatst online: 03-06 10:58
Hoi wat ik me dus nu afvraag bij de nieuwe slim laden dynamisch optie: De zon schijnt hier inmiddels maar de accu gaat niet laden en dus exporteer ik nu zonnestroom. Maak ik nu een denkfout dat dit minder voordelig is dan wanneer de zonnestroom wel mijn accu in zou gaan?

• johnhemmers
marcorolla schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:03:
Hoi wat ik me dus nu afvraag bij de nieuwe slim laden dynamisch optie: De zon schijnt hier inmiddels maar de accu gaat niet laden en dus exporteer ik nu zonnestroom. Maak ik nu een denkfout dat dit minder voordelig is dan wanneer de zonnestroom wel mijn accu in zou gaan?
Dan maak je in mijn opinie een denkfout, zie hierboven en hieronder.

[ Voor 3% gewijzigd door johnhemmers op 03-06-2026 10:28 ]

• Propheticus
marcorolla schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:03:
Je moet altijd de prijs meenemen die je nu verdient aan terugleveren, die is in de ochtend nog beter dan richting de middag.
Neem in de berekening ook 25% roundtrip verliezen mee. De accu laden en later inzetten kost dus ~1.25x (nog even zonder slijtage/afschrijving) de huidige dynamische prijs.

Voorbeeld: prijs nu 23 cent / kWh. Nu laden om later in te zetten kost dus 28.75 cent. De prijs rond 19:00 is 28 cent. Conclusie: nu laden om de avond af te dekken is niet de moeite.

[ Voor 11% gewijzigd door Propheticus op 03-06-2026 10:12 ]

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-06 17:04
Houdt de batterij ook rekening met het capaciteitstarief? Als ik bijvoorbeeld de auto begin te laden en er is niet genoeg batterij, dat hij dan gewoon "nul-op-de-piek" houdt?

(Niet over de 2500w netafname gaat)

• egev
Propheticus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Je moet altijd de prijs meenemen die je nu verdient aan terugleveren, die is in de ochtend nog beter dan richting de middag.
Neem in de berekening ook 25% roundtrip verliezen mee. De accu laden en later inzetten kost dus ~1.25x (nog even zonder slijtage/afschrijving) de huidige dynamische prijs.
Ah dank u, dat verhelderd een hoop!
(nu heb ik op dit moment nog een vast contract tot medio juli, maar ben vast aan het experimenteren en vooral aan het kijken hoe er gereageerd gaat worden op de laadpaal)
Devke schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:52:
[...]

Wanneer zou je normaal je wasmachine aanzetten bij dynamisch? Ik persoonlijk pas vanmiddag. 17 ct.

Het is even vertrouwen leren hebben in...........
Mijn vrouw denkt daar helaas soms anders over ;)
Zelf zet ik het ook regelmatig al aan als er voldoende zonnestroom is.

Maar ik ga er vertrouwen in houden :)
Devke schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:46:
[...]

Ik kan het beoordelen vanuit eigen ervaring. De batterijen staan bij mijn ouders. Hun gedrag is op het gebied van stroomverbruik denk ik redelijk voorspelbaar. Ik denk dat het gedrag van veel mensen voorspelbaar is (aanname). Wat ik wel zag is dat als het vandaag toch even iets kouder is waardoor de airco in de ochtend moest bijspringen het allemaal wat krap werd. Dit is ook als feedback meegegeven aan HomeWizard. Daarmee is aan de slag gegaan en is er een soort buffetje ingebouwd. Dat zag ik ook terug bij laden. Normaliter was 94% SoC voldoende om avond, nacht en ochtend te overbruggen. Daarna zag ik bij voldoende opwek de 100% SoC steeds gehaald worden. Als ze daar het niet mee redden dan is het gewoon een tekort aan opslag. Nu het wat warmer is zie je dat buffer ook over zijn. Geen airco meer. Het is even de vraag hoe snel Slim Laden dat gaat corrigeren of zelfs niet doet. Met testen ben je afhankelijk van bijvoorbeeld het weer. Veel mooie dagen, makkelijk testen. De zon, wolkje dagen waren interessanter.

Edit : Het is even de vraag of mijn Pa de batterij op Slim Laden laat staan. Hij speelt graag met het spul en is bezig met 2027 voorbereiding.
Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal begrepen hebt. Met pulserend gedrag bedoel ik gebruikers zoals een Quooker of in mijn geval de wasdroger die kort aan schakelen met een hoog vermogen en dan weer naar nul vraag gaan. Bij mij droger is die interval nadat hij eenmaal op temperatuur is ca 20 seconden. NOM sturing reageert daar op met als gevolg dat de batterijen veel van laden naar ontladen gaan en weer terug maar altijd een paar seconden te laat (de schakelvertraging). Het lijkt mij dat een algoritme dat op afstand stuurt nooit die schakelmomenten kan voorspellen en dus een strategie kiest die dit helemaal negeert en dat is nu net niet de bedoeling want dan gaat de doelstelling van de batterij verloren namelijk het zoveel mogelijk dekken van gebruik met batterijen en zonnepanelen. Voor de duidelijkheid dit is onder een vast contract

Overigens dit soort schakelgedrag kan ook optreden op dagen met wisselvallige weersomstandigheden (vooral voor en najaar) als wolken en felle zon elkaar snel afwisselen.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:48
again, dit is het pib topic

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 03-06-2026 10:26 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:47

fxs81

Julianadorp

frye schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb een soortgelijk iets gemaakt, ben nog wat aan het finetunen, hoe het eruit ziet zint me nog niet maar dan heb je vast een idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uviUaX7hjSAmj1DzRY6HulDXaE0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MAswNh3eLxrtZSYpKX7tpcIL.png?f=user_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
type: custom:plotly-graph
title: Status & SoC HomeWizard Batterijen
hours_to_show: 24
span:
  end: day
layout:
  height: 500
  margin:
    t: 10
    b: 60
    l: 50
    r: 50
  showlegend: true
  legend:
    orientation: h
    "y": -0.15
    x: 0.05
    traceorder: normal
    entrywidth: 0.48
    entrywidthmode: fraction
  grid:
    rows: 2
    columns: 1
    roworder: top to bottom
  yaxis:
    title: SoC (%)
    domain:
      - 0.55
      - 1
    fixedrange: true
    min: 0
    max: 100
  yaxis2:
    title: Vermogen (W)
    domain:
      - 0
      - 0.45
    fixedrange: true
entities:
  - entity: sensor.plug_in_battery_laadpercentage
    name: SoC Batterij 1
    yaxis: "y"
    line:
      color: "#FFD700"
      width: 3
  - entity: sensor.plug_in_battery_laadpercentage_2
    name: SoC Batterij 2
    yaxis: "y"
    line:
      color: "#FF8C00"
      width: 3
  - entity: sensor.plug_in_battery_vermogen
    name: B1 Vermogen (W)
    yaxis: y2
    type: line
    line:
      width: 2
    color_by_sign: true
    filters:
      - resample: 5m
  - entity: sensor.plug_in_battery_vermogen_2
    name: B2 Vermogen (W)
    yaxis: y2
    type: line
    line:
      width: 2
    color_by_sign: true
    filters:
      - resample: 5m

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:48
ivo1969 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:20:
[mbr] again, dit is het pib topic[/mbr]
Jullie waren me net voor sorry had het door dat verkeerd geplaatst was, excuses

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ik ben heel blij dat Slim met dynamisch tarief er nu is. Zag gister einde middag al dat hij bewust op charge only stond een tijdje, en dus bewust een deel van de capaciteit bewaarde voor de duurdere uren in de avond. Dus tijdens koken voor 25/26 cent uit het net halen en de capaciteit bewaren voor later als er 30+ cent afgerekend moet worden voor netafname. En later toen er niet meer gekookt werd en het tarief al iets gestegen was bewust terugleveren in plaats van opslaan in de PiB (want te weinig verschil om omzetverliezen te compenseren vermoedelijk). Nice!

Maar ook ik heb nu een vraagje die misschien voor meerdere mensen hier speelt en ben benieuwd wat jullie zouden doen qua PiB aansturing:

Ik ben begin april overgestapt naar dynamisch. Op 1 januari stopt de salderingsregeling. Ik mag dus van begin april tot 1 januari de energiebelasting salderen. Maar omdat ik door die 1 januari een "gebroken" jaar ga hebben, zal ik waarschijnlijk zo'n 700-800 kWh netafname die ik normaal gesproken over jan/feb en maart had niet meer met het overschot/teruglevering kunnen salderen (tenzij ik dus mijn netafname behoorlijk opschroef in de tijd).

Kort samengevat: ik heb eind van het jaar een positief saldo van 700-800 kWh op mijn dynamisch contract. Welke van de (nieuwe) PiB laad strategieën zouden jullie dan toepassen en waarom?

• Holvoetn
RaVenXeoN schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:11:
Houdt de batterij ook rekening met het capaciteitstarief? Als ik bijvoorbeeld de auto begin te laden en er is niet genoeg batterij, dat hij dan gewoon "nul-op-de-piek" houdt?

(Niet over de 2500w netafname gaat)
Voorzover ik kan zien niet.

Ik heb een 2de batterij van Ecoflow (office/netwerk). Wanneer ik die wil laden via net, dan houd ik zelf in de gaten via HA automatisatie dat de nettowaarde van P1 niet boven de 2300W gaat. Anders wordt de laadsnelheid van die EF naar beneden gehaald (omdat dat niet gaat bij homewizard).

Dat is altijd 1 van mijn grootste "problemen" (let wel: duidelijk eerste-wereld probleem) geweest: als om de 1 of andere reden Homewizard (2 PiBs = 2x 800W) en Ecoflow samen laden als er geen zonne-opwek is, dan knal je zonder veel moeite door de 4000W als je alles gewoon laat lopen.
Het laden van homewizard is altijd alles of niets. Dat had leuker geweest als dat ook geschaald kon worden.
Bij zero (en varianten) kan die dat toch, dan doet die dat zelf ?

Maar sinds deze morgen 1 probleem minder in de HA automatisatie (Slim Laden), enkel nog EF wat ik aanstuur.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Canis Lupus

Vosbot

Vanochtend hier ook eerste gevolg van "Slim laden" gemerkt👍

Waar hij normaliter bij eerste zonnestralen zou gaan laden, deed hij dat nu niet, om eerst naar het net terug te leveren voor 13 cent, en pas te gaan laden toen de prijzen rond de 6 cent kwamen.

Heb in Home Assistant alsnog wel ingesteld dat als de prijs < -€0,01 komt hij zonnepanelen afschaalt naar 50% via 30 en 15 naar uiteindelijk 1% (bij inkoopprijs < -€0,16), afhankelijk van hoe negatief de prijzen zijn (en als de batterijen minimaal 75% zijn opgeladen).

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

hanev001 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal begrepen hebt. Met pulserend gedrag bedoel ik gebruikers zoals een Quooker of in mijn geval de wasdroger die kort aan schakelen met een hoog vermogen en dan weer naar nul vraag gaan. Bij mij droger is die interval nadat hij eenmaal op temperatuur is ca 20 seconden. NOM sturing reageert daar op met als gevolg dat de batterijen veel van laden naar ontladen gaan en weer terug maar altijd een paar seconden te laat (de schakelvertraging). Het lijkt mij dat een algoritme dat op afstand stuurt nooit die schakelmomenten kan voorspellen en dus een strategie kiest die dit helemaal negeert en dat is nu net niet de bedoeling want dan gaat de doelstelling van de batterij verloren namelijk het zoveel mogelijk dekken van gebruik met batterijen en zonnepanelen. Voor de duidelijkheid dit is onder een vast contract

Overigens dit soort schakelgedrag kan ook optreden op dagen met wisselvallige weersomstandigheden (vooral voor en najaar) als wolken en felle zon elkaar snel afwisselen.
Goede vraag! Ik verwacht sws onder vast contract dat de batterij dan op dezelfde manier als NOM hierop gaat reageren. Heb je nog SoC en de droger is aan, dan bijspringen. Ik heb in mijn setting daar geen ander gedrag in gezien. Heb je hem op Slim Laden staan?

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:08
SpeedingWilly schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:14:
En je kunt ook geen nieuwe chat openen, alleen de bestaande chat aanvullen, waarvan ze misschien denken dat daar geen reactie meer op moet komen.

Het is gewoon ZEER klantonvriendelijk via die bot! Totaal geen terugkoppeling of een reactie dat je binnen een x aantal uur/dagen reactie krijgt. Ik verwacht niet dat ik meteen geholpen wordt, wel dat mijn klacht/vraag serieus genomen wordt. Je weet dus niet of er naar gekeken wordt. En ik heb het niet over een simpele vraag, maar problemen met hun producten die niet goed functioneren.
Vraag de bot om doorverbonden te worden met een mens. Ook vragen om verder te communiceren via mail werkt ook.

Just my vision, ik hoef geen discussie rond dit advies...

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is er vanuit de beta overigens bekend in hoeverre historische data meegenomen wordt?
Dus dat hij kan voorspellen, het is vandaag zaterdag dan zitten er vaak daar en daar grote verbruikers, ik pas mijn algoritme daar op aan.

Of als hij 's ochtends op 0-5% SOC staat dat hij toch alvast 20-30% gaat opladen als hij verwacht dat het tussen 10 en 12 erg bewolkt is en er dan ook grotere verbruikers kunnen zijn. (of uberhaupt ook voor onvoorspelbaar verbruik daar.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Holvoetn
Holvoetn schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Net hetzelfde hier gedaan.
Ben benieuwd hoe dat gaat samenwerken met mijn Ecoflow Delta 3+ als die begint te laden.

...
So far so good, heb toch al paar dingen gezien of nagekeken die me tevreden stellen.
2 PiBs, dynamisch contract.
Vooruitzichten voor laden via zon is niet zo geweldig voor vandaag, ik zie dat die plant om tegen 17h45 op max 85% te landen.
Aan de stijgingspercentages van de grafiek kan ik afleiden dat die echter niet van plan is om via net te laden (wat voorzover ik kan beoordelen ook niet logisch zou zijn voor vandaag).
Net ook gezien dat er een paar zware apparaten aangezet zijn geweest maar batterijen bleven netjes "in hun hok". Enkel laden wat de zon aanbiedt, nog niets ontladen en alles opsparen voor vanavond.
Zo zou ik het ook gedaan hebben met mijn HA automatisatie :)
Devke schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Goede vraag! Ik verwacht sws onder vast contract dat de batterij dan op dezelfde manier als NOM hierop gaat reageren. Heb je nog SoC en de droger is aan, dan bijspringen. Ik heb in mijn setting daar geen ander gedrag in gezien. Heb je hem op Slim Laden staan?
Nee, ik heb nog geenSlimLaden gekozen omdat ik denk dat het niet met dit soort zaken kan omgaan. Dat maak ik op uit de uitleg van HW dat als er grote gebruikers actief worden dat de strategie eens per kwartier wordt aangepast. Voorlopig blijf ik bij standaard NOM tot dat er betere informatie op dit punt is. Ik hoopte eigenlijk dat er Beta tester zijn vinger op zou steken die dat getest had.

• Propheticus
@hanev001 ik heb je al beantwoord. Het schakelen op plotse afnemers gaat even snel (of langzaam). Het kan alleen zijn dat er tijdens opwek/lage prijs voor gekozen wordt enkel laden toe te staan. Dan schakelt hij simpelweg niet.

De regeling blijft lokaal P1 > batterij. De HW cloud zet enkel de huidige strategie.
Propheticus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:27:
@hanev001 ik heb je al beantwoord. Het schakelen op plotse afnemers gaat even snel (of langzaam). Het kan alleen zijn dat er tijdens opwek/lage prijs voor gekozen wordt enkel laden toe te staan. Dan schakelt hij simpelweg niet.

De regeling blijft lokaal P1 > batterij. De HW cloud zet enkel de huidige strategie.
Jouw bericht heb ik gezien maar uit je verhaal maak ik op dat dit met een Dynamisch tarieven setting is.

Ik gebruik een vast contract dus daar zijn de uitgangspunten anders voor.

• Propheticus
@hanev001 dat verandert toch niets aan het feit dat de regeling lokaal P1 <> PIB blijft en de schakel reactiesnelheid op zaken als een kokendwaterkraan dus ongewijzigd is?

• Tdem
  • Niet online
Accu is zichzelf hier nu aan het vullen door te laden vanaf het net. Blijft leuk om allemaal in de gaten te houden.

Laat maar weten als dit als te veel slowchat gezien wordt.
Propheticus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:43:
@hanev001 dat verandert toch niets aan het feit dat de regeling lokaal P1 <> PIB blijft en de schakel reactiesnelheid op zaken als een kokendwaterkraan dus ongewijzigd is?
Ik heb de uitleg van HW nog eens een keer extra goed door gelezen en ik moet toegeven dat wat je zegt zou moeten werken. Ik ga dan toch maar eens de setting "slim en wijkvriendelijk" aanzetten en kijken wat er gaat gebeuren. Bedankt voor je informatie.

• ArthurMorgan
  • Niet online
24% gevuld van 2 batterijen, de boiler gaat zo aan, ik ga gamen.... (beide vrij standaard voor dag en tijd dus had hij uit het systeem kunnen halen voor het algoritme) het is donker/regent en de verwachtingen voor vanmiddag zijn erg matig/slecht. Hij is nu aan het ontladen met 500W, over 10 minuten komt daar dus 1000W bij. Het gamen gaat waarschijnlijk al snel via de andere losstaaande Anker Solix batterij die zichzelf zal gaan loskoppelen via HA.

ondertussen is er 1,5 kWh naar het net gegaan vanmorgen.

Om de avond en nacht door te komen zal hij rond 18:00 op 70% moeten zitten. Ik weet niet goed waar die 2 kWh vandaan moet komen.

Ik voorzie een snel einde aan dit project. Mijn eigen systeem werkt in mijn geval waarschijnlijk beter. (ook omdat ik de zonnepanelen toch al beperk tot 1200W export naar het net als max) Dus ook al behoorlijk Wijkvriendelijk.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:22
Het is amper een dag live en er zijn er die al conclusies trekken...

Succes hè!

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

ArthurMorgan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:56:
24% gevuld van 2 batterijen, de boiler gaat zo aan, ik ga gamen.... (beide vrij standaard voor dag en tijd dus had hij uit het systeem kunnen halen voor het algoritme) het is donker/regent en de verwachtingen voor vanmiddag zijn erg matig/slecht. Hij is nu aan het ontladen met 500W, over 10 minuten komt daar dus 1000W bij. Het gamen gaat waarschijnlijk al snel via de andere losstaaande Anker Solix batterij die zichzelf zal gaan loskoppelen via HA.

ondertussen is er 1,5 kWh naar het net gegaan vanmorgen.

Om de avond en nacht door te komen zal hij rond 18:00 op 70% moeten zitten. Ik weet niet goed waar die 2 kWh vandaan moet komen.

Ik voorzie een snel einde aan dit project. Mijn eigen systeem werkt in mijn geval waarschijnlijk beter. (ook omdat ik de zonnepanelen toch al beperk tot 1200W export naar het net als max) Dus ook al behoorlijk Wijkvriendelijk.
Ik lees verschillende reacties in het topic. Veel zit hem denk ik in het hebben van vertrouwen in een systeem. Ik snap al die reacties ook direct. Been there, done that. Naast mij nog 45 andere testers. Ook wij moesten leren vertrouwen op een systeem. Vertrouwen of niet komt alleen maar door iets een kans te geven. Nogmaals ik begrijp het best maar een beter advies kan ik je niet geven. Wij testers hebben het systeem al wat langer in de praktijk gezien, voor ons wat makkelijker praten. Aan anderen om het nu te ervaren.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Knowbody schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:01:
Het is amper een dag live en er zijn er die al conclusies trekken...

Succes hè!
Op moment dat je een systeem hebt dat extreem gericht is op verbruik binnen de zonuren. Sauna, Boiler, extra batterij die aangestuurd wordt via HA. Ja dan kan dat zo zijn ja.

Ik ben de afgelopen maanden hard bezig geweest met een zo efficient mogelijk systeem te maken. Afgelopen 14 dagen heb ik 210 kWh verbruikt, 880 Wh geïmporteerd.

Alles staat of valt bij hoe goed het algoritme daarop kan inspelen. En als ik kijk wat hij doet vandaag en voorspelt vandaag terwijl ik weinig anders doe dan anders. Dan lijkt het gewoon vrij duidelijk dat ik waarschijnlijk een uitzondering ben die zonder beter af is.
Daar is niks mis mee. Dit is een mooie uitbreiding van HW voor de 'gewone' persoon die set and forget wil doen. Helemaal prima. Van mij hoeft HW ook niks te veranderen of zo. Ik wilde gewoon kijken of ik hiermee nog net een stapje extra kon doen. En dat gaat hem gewoon niet worden. En ja dat weet ik omdat ik hier enorm veel tijd en analyse in heb zitten ;)

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Ik lees verschillende reacties in het topic. Veel zit hem denk ik in het hebben van vertrouwen in een systeem. Ik snap al die reacties ook direct. Been there, done that. Naast mij nog 45 andere testers. Ook wij moesten leren vertrouwen op een systeem. Vertrouwen of niet komt alleen maar door iets een kans te geven. Nogmaals ik begrijp het best maar een beter advies kan ik je niet geven. Wij testers hebben het systeem al wat langer in de praktijk gezien, voor ons wat makkelijker praten. Aan anderen om het nu te ervaren.
Ik wacht ook nog even af, maar de vragen die ik in de post hierboven heb staan blijven staan. In hoeverre gebruikt het algoritme goede langdurige data? En in hoeverre is het in staat om een dempende omvormer mee te nemen in het verhaal?

Het ziet er gewoon niet goed uit voor vandaag. Ook op basis van zonvoorspelling van Solcast en mijn historische verbruik per uur etc.

ArthurMorgan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Ik wacht ook nog even af, maar de vragen die ik in de post hierboven heb staan blijven staan. In hoeverre gebruikt het algoritme goede langdurige data? En in hoeverre is het in staat om een dempende omvormer mee te nemen in het verhaal?

Het ziet er gewoon niet goed uit voor vandaag. Ook op basis van zonvoorspelling van Solcast en mijn historische verbruik per uur etc.
Ik ben wel benieuwd dan naar je Zonopwek (zelfvoorziend) grafiek en je batterij grafiek. Wil je die delen?

• Holvoetn
ArthurMorgan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Om het grof te zeggen: een forecast die compleet naar de vaantjes is (zoals vandaag), daar kan geen enkel algoritme iets mee doen. Ik dacht gisteren ook dat er vandaag 10kWh ging komen, deze morgen was dat nog eerst 5kWh omdat er ineens een pak regenbuien doorkwamen, daarna weer 8kWh, ik mag hopen dat het dat dan zal worden (gaat er deze namiddag toch nog een en ander moeten komen).
Maar nogmaals, daar kan geen enkel algoritme iets aan doen.

Ik ben sinds begin dit jaar ook redelijk wat tijd in een eigen automatisatie aan het steken geweest (toen was er van Slim Laden gewoonweg nog geen sprake) en ik denk dat ik ook wel een ander netjes bij elkaar heb gekregen.
Laatste 2 weken: 165kWh verbruikt en slechts 14kWh van het net, 223kWh van het dak (dus veel minder marge om fout te zitten). Ook hier, bij negatieve prijzen wordt de omvormer dicht geknepen.

En toch is wat ik vandaag zie met Slim Laden compleet in lijn met hoe ik het zou gedaan hebben met mijn eigen automatisatie.

Dus "wait and see".

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd dan naar je Zonopwek (zelfvoorziend) grafiek en je batterij grafiek. Wil je die delen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59GO80McpUrcerjf0g9xypjbnwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVdD7IwN25ORZyFLbEcxLLg9.png?f=fotoalbum_large

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40
Tdem schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Zie je het wel in de app? Hier zowel in de app als via jouw link een grafiek bij het tabje 'Dag'.
In de app zie ik de accugrafiek wel gewoon inclusief stippellijn voor de voorspelde SOC. Ook cookies verwijderen en een ander browser proberen heeft geen effect. Geen halszaak want ik gebruik de website zelden maar het is wel vreemd dat ik daar als enige last van heb.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

1600 Watt kun je dus max pakken met 2 batterijen. Net voor 11 uur heeft de batterij volgens mij in rust gestaan. Daar zie ik de meeste ruimte zitten om te gaan laden. De tijd ervoor zitten volgens mij ook een paar rustmomentjes die wellicht iets hadden kunnen doen maar of dat heel veel geweest zou zijn? Mocht je de rest van de dag veel van die 11 uur momentjes hebben dan snap ik het. Probeer je ding eens gewoon te doen en kijken wat het effect op zelfvoorziening einde van de dag is geweest.

Vandaag hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4u50mEOVhWZoljIa9JUcMRZjvwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fUgA0kxXHDbdqBXSlhBfShw.jpg?f=fotoalbum_large

Het 11:00 uur momentje is hier ook zichtbaar, de rest niet, alles wat binnen geharkt kan worden wordt het ook. Zon schijnt hier nu even. 100% SoC halen, geen idee. Als ik vanavond zie dat toch veel van de opwek in de batterij is geladen dan werkt het. Mits het 11 uur momentje dan niet nodig was. Al zou dat misschien om 1,2,3% SoC gaan?

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:00
ArthurMorgan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Op moment dat je een systeem hebt dat extreem gericht is op verbruik binnen de zonuren. Sauna, Boiler, extra batterij die aangestuurd wordt via HA. Ja dan kan dat zo zijn ja.

Ik ben de afgelopen maanden hard bezig geweest met een zo efficient mogelijk systeem te maken. Afgelopen 14 dagen heb ik 210 kWh verbruikt, 880 Wh geïmporteerd.

Alles staat of valt bij hoe goed het algoritme daarop kan inspelen. En als ik kijk wat hij doet vandaag en voorspelt vandaag terwijl ik weinig anders doe dan anders. Dan lijkt het gewoon vrij duidelijk dat ik waarschijnlijk een uitzondering ben die zonder beter af is.
Daar is niks mis mee. Dit is een mooie uitbreiding van HW voor de 'gewone' persoon die set and forget wil doen. Helemaal prima. Van mij hoeft HW ook niks te veranderen of zo. Ik wilde gewoon kijken of ik hiermee nog net een stapje extra kon doen. En dat gaat hem gewoon niet worden. En ja dat weet ik omdat ik hier enorm veel tijd en analyse in heb zitten ;)
Wat is wat jou betreft het mogelijke mooie, goede aan dit slim laden bij vast contract tov standaard nom , voor de gebruiker?
Voor de wijk misschien. Voor de gebruiker zie ik alleen maar gelijk aan of slechter dan nom.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Wat is wat jou betreft het mogelijke mooie, goede aan dit slim laden bij vast contract tov standaard nom , voor de gebruiker?
Voor de wijk misschien. Voor de gebruiker zie ik alleen maar gelijk aan of slechter dan nom.
Dat voor de wijk dus. Maar verder gewoon met je eens. Het is niet iets wat voordeel geeft. Hooguit een goed gevoel.

En dan zit ik ook nog in een wijk zonder problemen. (Niet heel veel mensen met zonnepanelen, wel een update van het elektriciteitsnet een paar jaar geleden)

Maar er zat ook een stukje kijken of hij mijn specifieke situatie ook gelijk goed aan kon. Gewoon nieuwsgierigheid dus ;)

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Mooi dat er zo'n update is gekome,maar ik zou ook graag willen zien dat er uitgesteld laden op zou komen. Zo dat je eerst je auto laad met zonnestroom en dan de batterijen en andersom.

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Dat voor de wijk dus. Maar verder gewoon met je eens. Het is niet iets wat voordeel geeft. Hooguit een goed gevoel.

En dan zit ik ook nog in een wijk zonder problemen. (Niet heel veel mensen met zonnepanelen, wel een update van het elektriciteitsnet een paar jaar geleden)

Maar er zat ook een stukje kijken of hij mijn specifieke situatie ook gelijk goed aan kon. Gewoon nieuwsgierigheid dus ;)
Dat is dus ook mijn idee. Een hoop gedoe voor tja...
Terwijl de functie die lang geleden is gevraagd door veel mensen (een knop in de app om laden of ontladen tijdelijk te pauzeren) zonder enige reactie of toelichting niet wordt geïmplementeerd.

Nou ja, ik las hier onlangs van een gebruiker dat zo'n knop de app te ingewikkeld zou maken voor de doelgroep. Ik heb zelf weinig vertrouwen in die theorie.

Misschien dat de nieuwe functie in de app voor een dynamische contract werkt, geen idee. Maar de andere functie lijkt mij voor de gebruiker vooral gebakken lucht
Ral23087 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:54:
Mooi dat er zo'n update is gekome,maar ik zou ook graag willen zien dat er uitgesteld laden op zou komen. Zo dat je eerst je auto laad met zonnestroom en dan de batterijen en andersom.
Dat is toch automatisch zo. Als je het laden van de auto start neemt de beschikbare zonnestroom voor het laden van de batterijen af en volg je het NOM protocol. Tenzij je het over gebruik in combinatie met dynamische tarieven hebt maar dan zijn er hele andere voorwaarden in het spel.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
hanev001 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Dat is toch automatisch zo. Als je het laden van de auto start neemt de beschikbare zonnestroom voor het laden van de batterijen af en volg je het NOM protocol. Tenzij je het over gebruik in combinatie met dynamische tarieven hebt maar dan zijn er hele andere voorwaarden in het spel.
Weet niet of dit zo werkt. Als ik nu de ev laad en er is op eens minder zon dan schakelt de batterij
bij. Zou mooi zijn als en een knop Zou zijn in de app dat je dan de batterijen op een stand bij kan zetten.
Ral23087 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Weet niet of dit zo werkt. Als ik nu de ev laad en er is op eens minder zon dan schakelt de batterij
bij. Zou mooi zijn als en een knop Zou zijn in de app dat je dan de batterijen op een stand bij kan zetten.
Heb je deze post gezien: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85394868

Het is geen probleem als de batterij bijspringt.

• egev
Ral23087 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:25:
[...]

Momenteel hangt mijn EV aan de laadpaal te slurpen.
De HW-batterijen blijven op dit moment netjes standby en lopen niet leeg.
(Ik vermoed ook omdat we nog niet in het hoge tarief zitten, strategie: slim met dynamisch tarief)

• Propheticus
Ral23087 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:54:
Hier gaat het slim laden nu goed mee om. Hier heb ik tijdens de beta-periode in het bijzonder op gelet.
Afhankelijk van de marktprijzen stopt/wacht de batterij met laden of gaat deze zelfs door met opladen (van het net) als dat gunstig uitpakt.

• Tdem
  • Niet online
Auto ging net opladen. Batterijen gingen automatisch op stand-by. Blij mee!
Propheticus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Hier gaat het slim laden nu goed mee om. Hier heb ik tijdens de beta-periode in het bijzonder op gelet.
Afhankelijk van de marktprijzen stopt/wacht de batterij met laden of gaat deze zelfs door met opladen (van het net) als dat gunstig uitpakt.
Wel even onderscheid maken tussen Dynamische tarieven wat hier genoemd wordt en vaste / variabele tarieven die de NOM strategie volgen.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:18
Wat heeft een SolarEdge inline Energie meter, met de gekozen instellingen van beperking Export naar nul voor invloed op de nieuwe instellingen van de HomeWizard batterijen. Ik wil namelijk voorkomen dat er stroom van de overproductie in 2027 het net op gaat. Heeft het installeren van een dergelijk SolarEdge systeem om de omvormers te knijpen dan nog wel nut ?

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:06
Tdem schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:55:
Auto ging net opladen. Batterijen gingen automatisch op stand-by. Blij mee!
Erg positief! Is dat omdat je een kWh meter als auto hebt aangemerkt? Of om een andere reden?

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:24

joeri1

Cloud Engineer

Als de batterijen later gaan laden, want goed voor de wijk, komt dit dan ook ten goede voor de efficiëntie? Ze gaan immers later laden met meer vermogen en als ik het goed begreep is de omvormer efficiënter op hogere vermogens dan hele lage. Dat zou een bijkomend voordeel kunnen zijn van dit algoritme.

• Tdem
  • Niet online
Piet19882 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:28:
[...]

Erg positief! Is dat omdat je een kWh meter als auto hebt aangemerkt? Of om een andere reden?
Niks ingesteld, denk dat hij het als grootverbruiker ziet en dan uitschakelt. Eerlijk gezegd weet ik het verder niet, dat is de black box van Slim Laden :*)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRpfuhRPBOwDL_SDljHxvkYCI7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib4pAjtzstiiRHZ0bnKmdQNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien wat er nog aankomt aan regen en dus geringe opbrengst van de zonnepanelen verwacht ik niet dat de batterij nog op 100% gaat komen. Voorspellen wat het weer gaat doen is moeilijk.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Tdem
  • Niet online
MichielFRL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:58:
[Afbeelding]

Gezien wat er nog aankomt aan regen en dus geringe opbrengst van de zonnepanelen verwacht ik niet dat de batterij nog op 100% gaat komen. Voorspellen wat het weer gaat doen is moeilijk.
Zeker! De vraag is ook of het het doel is om vol te komen of dat alleen de wat duurdere uren vanavond overbrugd moeten worden.

• Holvoetn
Ik zou denken in eerste instantie de duurdere uren van deze avond/nacht overbruggen ?
Want vanaf 00h00 liggen de prijzen weer heel anders.

Ik probeerde met mijn eigen automatisatie altijd de periode te overbruggen tot de volgende "groene" uren OF tot het moment dat de zon de load van het huis alleen kon dragen.

En het LIJKT me er op dat hier eigenlijk hetzelfde gedaan wordt (van wat ik zie voor mijn situatie).
Met wat er vandaag ingeraakt is van de zon, zou ik dat net wel of niet moeten kunnen halen.

[ Voor 57% gewijzigd door Holvoetn op 03-06-2026 17:17 ]

• Sjamo
MichielFRL schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:58:
[Afbeelding]

Gebruik je het slimme laden, en zo ja, het laden bij vast of dynamische contract?
Ik vraag het vanwege reacties die het hebben over dure uren, terwijl ik jou over het weer zie praten.

• Holvoetn
Sjamo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Gebruik je het slimme laden, en zo ja, het laden bij vast of dynamische contract?
Ik vraag het vanwege reacties die het hebben over dure uren, terwijl ik jou over het weer zi praten.
Tip: Het is Slim laden: dat zie je aan de stippellijn in de grafiek.

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-06 18:14
Hmm ik kijk het nog even aan maar een 30 min geleden de auto aan de lader gehangen en de batterijen gaan vrolijk helemaal leeg in auto terwijl dat dus niet de bedoeling is van slim laden optie toch ?

Het valt ook op dat ik nu meer heb teruggeleverd dan de afgelopen maanden het geval was, normaal lever ik per dag nog ongeveer 0.2kwh terug terwijl met slim laden aan ik vandaag dus 1.3kwh heb terug geleverd dat is wel jammer.

Maar grootste probleem is dat hij dus ook de auto gaat laden terwijl dat niet de bedoeling is.

• egev
Ronald1245 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:27:
Hmm ik kijk het nog even aan maar een 30 min geleden de auto aan de lader gehangen en de batterijen gaan vrolijk helemaal leeg in auto terwijl dat dus niet de bedoeling is van slim laden optie toch ?

Het valt ook op dat ik nu meer heb teruggeleverd dan de afgelopen maanden het geval was, normaal lever ik per dag nog ongeveer 0.2kwh terug terwijl met slim laden aan ik vandaag dus 1.3kwh heb terug geleverd dat is wel jammer.

Maar grootste probleem is dat hij dus ook de auto gaat laden terwijl dat niet de bedoeling is.
Bij mij gebeurde uiteindelijk hetzelfde: de batterijen bleven eerst netjes in standby, maar zodra de dynamische stroomprijzen hoger werden, begonnen ze toch te ontladen richting de auto. Volgens mij doet het systeem dat bewust zodat je tijdens piektarieven minder dure stroom van het net afneemt.

De gedachte erachter is opzich logisch. Financieel is het gunstiger om die energie nu vanuit de thuisbatterij naar de auto te sturen, in plaats van vannacht naar je sluipverbruik. Immers is het tarief voor je sluipverbruik vannacht lager. Of die 5 kWh nu naar de auto gaat of naar sluipverbruik maakt qua totaalverbruik weinig uit, maar wel qua kosten.

Ps.. Bij dynamisch is het natuurlijk ook niet heel verstandig om je auto te laten laden tijdens het spitstarief.

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:53
Ik heb nog een vast contract, batterijen gisteren op Slim en wijkvriendelijk gezet. Niet al te best weer vandaag. De batterijen hebben vandaag netjes 0 op de meter gedraaid. Wel stond de voorspelling vanmorgen op max. 40% geladen en uiteindelijk is dat nu 70% geworden, ik zag de stippellijn gedurende de dag ook wijzigen. Prima eerste testdag wat mij betreft.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
joeri1 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:34:
Als de batterijen later gaan laden, want goed voor de wijk, komt dit dan ook ten goede voor de efficiëntie? Ze gaan immers later laden met meer vermogen en als ik het goed begreep is de omvormer efficiënter op hogere vermogens dan hele lage. Dat zou een bijkomend voordeel kunnen zijn van dit algoritme.
@joeri1

Ik heb het afgelopen jaar de meeste dagen handmatig de batterijen (4 stuks) vol of nagenoeg vol geladen volgens de dynamische tarieven (en als beschikbaar maximaal PV stroom) en dan de ochtend en avond piek zonder verbruik van het stroomnet doorgekomen.

Mijn RTE was altijd boven de 75%, terwijl ik laadde met 800W, elke batterij, tot de SOC boven de 90% kwam.

Dus mijn beeld is ook dat de RTE bij hogere laad en ontlaad vermogens juist optimaal is.

Ik vermoed dat de RTE met de slim laden/dynamisch tactiek juist wat gaat dalen, tov mijn maximaal laden strategie, omdat er vaker met lagere vermogens wordt geladen en ontladen.

We gaan het zien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ronald1245 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:27:

Volgens mij heeft "Slim laden" niet als doel om niet terug te leveren, maar eerder een financieel doel. Als je niet wil terugleveren kun je beter "Nul op de meter" blijven gebruiken.

• Maup Le Roi
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-06 18:34
Bij ons de batterijen 100%
Met regelmaat gekeken wat slim laden deed, loslaten en vertrouwen op HW.
Vandaag was er zon en met dynamische tarieven ging het volgens de flow inderdaad op tijd vol. Top.

Straks de dagelijkse routine doen, tv aan, afwasautomaat draaien en dan morgenochtend kijken wat de batterijen rond 0700u nog ‘over’ hebben.

Voor nu, prima eerste test.

ANWB Dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:57
Sjamo schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:19:
[...]

Ik vraag het vanwege reacties die het hebben over dure uren, terwijl ik jou over het weer zie praten.
Slim laden met dynamische tarieven.

De tarief verschillen zijn op dit moment niet zo groot dat HW daarop zal sturen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
egev schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:38:
[...]

Bij mij gebeurde uiteindelijk hetzelfde: de batterijen bleven eerst netjes in standby, maar zodra de dynamische stroomprijzen hoger werden, begonnen ze toch te ontladen richting de auto. Volgens mij doet het systeem dat bewust zodat je tijdens piektarieven minder dure stroom van het net afneemt.

De gedachte erachter is opzich logisch. Financieel is het gunstiger om die energie nu vanuit de thuisbatterij naar de auto te sturen, in plaats van vannacht naar je sluipverbruik. Immers is het tarief voor je sluipverbruik vannacht lager. Of die 5 kWh nu naar de auto gaat of naar sluipverbruik maakt qua totaalverbruik weinig uit, maar wel qua kosten.

Ps.. Bij dynamisch is het natuurlijk ook niet heel verstandig om je auto te laten laden tijdens het spitstarief.
Precies dat, er wordt een calculatie gemaakt

Houdt de batterij rekening met mijn elektrische auto?

Ja, de functie slim laden monitort je P1 Meter per kwartier. Als je auto plotseling veel stroom vraagt, weegt slim laden af of het ontladen van de batterij op dat moment de slimste keuze is.

[ Voor 14% gewijzigd door ytr81 op 03-06-2026 18:27 ]

• frye
Slim laden beta tester hier vanaf het begin. :)

Keek er zelf ook naar uit naar deze functie. Echter ben ik ondertussen iets minder enthousiast.

Het is verdomd moeilijk om voor iedereen de magic all in solution te hebben die voor iedereen werkt.
Begin van de beta was het nog niet inorde voor Belgische klanten.
Het systeem in Belgie werkt iets anders dan voor Nederland.

Na een tijdje hebben ze dit gefixt en weer een kans gegeven.
Opnieuw zaten er gekke kronkels in die ik persoonlijk niet logisch vind. Deze zijn gemeld en ze zijn op de hoogte. Ze zullen het ooit wel fixen.

Helaas zijn dat wel zaken die ik liever niet zie waardoor in mijn geval nu gewoon nul op de meter gewoon beter is.

Binnenkort nog eens een kans geven als ze nog wat getweaked hebben. Voor nu verder ook aan de slag om een systeem volledig naar mijn wensen te hebben.

Ik denk persoonlijk dat Homewizard zich ook al meermaals heeft stukgebeten en dat het allemaal niet zo simpel is dan het lijkt.
frye schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:25:
Slim laden beta tester hier vanaf het begin. :)

Keek er zelf ook naar uit naar deze functie. Echter ben ik ondertussen iets minder enthousiast.

Het is verdomd moeilijk om voor iedereen de magic all in solution te hebben die voor iedereen werkt.
Begin van de beta was het nog niet inorde voor Belgische klanten.
Het systeem in Belgie werkt iets anders dan voor Nederland.

Na een tijdje hebben ze dit gefixt en weer een kans gegeven.
Opnieuw zaten er gekke kronkels in die ik persoonlijk niet logisch vind. Deze zijn gemeld en ze zijn op de hoogte. Ze zullen het ooit wel fixen.

Helaas zijn dat wel zaken die ik liever niet zie waardoor in mijn geval nu gewoon nul op de meter gewoon beter is.

Binnenkort nog eens een kans geven als ze nog wat getweaked hebben. Voor nu verder ook aan de slag om een systeem volledig naar mijn wensen te hebben.

Ik denk persoonlijk dat Homewizard zich ook al meermaals heeft stukgebeten en dat het allemaal niet zo simpel is dan het lijkt.
Dit is een klaag verhaal zonder informatie. Wat ontbreekt er of is volgens jouw niet goed. Hoe zou het volgens jouw dan wel moeten werken. En is dat onder een Dynamisch of een Vast contract.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:21
Gisteren de HA slimme sturing uitgezet van gielz, vandaag maar eens proberen en aankijken. Volgens mjj werkt het wel oke.

Heb hem op slim sturen dynamisch staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDnqZKxQo6E_CEecm7NPyBfGPDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6U49DPCLs5OWLd6VWDUk15dJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-7bcec9YxCxzoobzT55Mm3TSOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSaCEKfJ5XVl039rQ4aHn47x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pCFEuseYKQ6y_LRUg2AcyK_h7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZX6HbbtbOWPMcHGwjuZox64Q.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_lxIyxULjqPFa_0vhB0w_11hHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZTQY6HNWckxdoQIHwd9XsEH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfSWQ5MguDsTnlp8_AFGz6-QiwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DXYemKAchYkCyYUeLOpNc9m.jpg?f=fotoalbum_tile
Op verschillende tijdstippen even bekeken, de inschatting was vanmorgen nog voorzichtig. Gelukkig nog aardig wat laaduren gehad ennpaste de aansturing zich netjes aan.

Voorlopig maar z'n gangetje laten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door fredhuizinga op 03-06-2026 22:07 ]

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• frye
hanev001 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Dit is een klaag verhaal zonder informatie. Wat ontbreekt er of is volgens jouw niet goed. Hoe zou het volgens jouw dan wel moeten werken. En is dat onder een Dynamisch of een Vast contract.
Totaal niet om te klagen hoor... Er zal vast wel een reden zijn geweest dat dit gebeurd was. Heb zelf dynamische tarieven.

Op dit moment is het nog een blackbox met de het uitzoeken wat de reden van een actie of net geen actie is geweest.

Concreet voorbeeld van vorige vrijdag:

Ik beschik over 2 pib's. Het was een best zonnige dag dus makkelijk de batterijen vol te krijgen.
Rond de middag heb ik zo'n 1kW - 1,2 kW aan zonne-energie. Dus dacht even wasmachine op te zetten.

12h10
zonopbrengst 1,2 kW
wasmachine neemt 2,2 kW af
batterij 38% en was aan het opladen net VOOR de wasmachine aan het verbruiken was.

op dat moment beslist slim laden om de batterij op standby modus te zetten en neemt hij 1,2 kW van het net af. Dit gedurende 5 minuten waar ik dit niet echt begreep.

Toen weer geschakeld en op nul op de meter modus gezet. Ondertussen nog een wasmachine opgezet doorheen de dag en de batterij was om 16h 100%. In belgie is terugleveren nog altijd zeer marginaal bedrag wat je er voor krijgt. Mij leek het slimmer om gewoon nul op de meter aan te houden en op dat moment van de batterij te nemen ipv het net te nemen.

Vermoedelijk denk ik dat hij dacht.. tarieven zijn laag genoeg maar... aan 0.14 euro / kWh betalen op dat moment, en het maximaal aan injectietarief was voor mij die dag 0.08 euro / kWh krijgen. Het is micromanagement maar in dit geval lijkt me het niet logisch. :) en zo is iedere situatie anders.
orillion schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:02:
[...]

Volgens mij heeft "Slim laden" niet als doel om niet terug te leveren, maar eerder een financieel doel. Als je niet wil terugleveren kun je beter "Nul op de meter" blijven gebruiken.
Het doel is naar mijn weten om niet terug te leveren, maar wel om op de duurste uren nul op de meter te draaien. Dat er meer naar het net vloeit dan voorheen is niet de bedoeling, dat zou ongewijzigd moeten zijn.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Dukard
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-06 03:30
Wellicht kort door de bocht met zo'n korte release, maar met mijn 4 Pibs ben ik ook even in de nieuwe slim laden modus gegaan om deze setting te ervaren. Echter - na tot nu toe in de nul op de meter stand te hebben gestaan denk ik dat deze setting voor mij niet voor het hele jaar bruikbaar is. Zoals ik het nu ervaar met de metingen vanuit de App is de slim laden mode slechts een paar maanden per jaar rendabel - ik denk dan globaal tussen november en februari - dit omdat dan juist voor de eigenaar binnen een dynamisch contract de grootste "winst" is te behalen icm de pibs.

Ik laat de in deze periode de Pibs netjes op "nul op de meter" staan en in paar maanden van de koude periode mogen ze binnen de door HW aangeboden oplossing hun werk doen.

Dat is tot nu toe mijn ervaring.

• Holvoetn
Triestige dag vandaag in België ... veel regen en onweer, zeer weinig zon te verwachten.
2 PiBs zijn deze nacht compleet op 0 gegaan (was al van 18/5 geleden).
Maar ... Slim Laden geeft ook niet meer thuis ? Geen planning meer te zien voor vandaag.

Het was er wel deze morgen iets na 05h00 maar is nu weg. Van wat ik toen gezien heb, zou die enkel maar de paar straaltjes zon nemen die er eventueel zouden doorkomen maar niets laden van net.

Toen ik de prijzen gisterennamiddag zag doorkomen was het voor mij even afwachten wat er vandaag zou gebeuren maar met mijn eigen automatisatie zou ik het ook niet gedaan hebben dus dat stemt me eigenlijk wel tevreden.

Maar waarom is de planning nu weg ? Omdat het hopeloos geworden is of andere oorzaak ?

EDIT 08:06: terug zichtbaar in app, nog niet op web.

[ Voor 9% gewijzigd door Holvoetn op 04-06-2026 08:06 ]

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:11
Dukard schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 03:30:
Wellicht kort door de bocht met zo'n korte release, maar met mijn 4 Pibs ben ik ook even in de nieuwe slim laden modus gegaan om deze setting te ervaren. Echter - na tot nu toe in de nul op de meter stand te hebben gestaan denk ik dat deze setting voor mij niet voor het hele jaar bruikbaar is. Zoals ik het nu ervaar met de metingen vanuit de App is de slim laden mode slechts een paar maanden per jaar rendabel - ik denk dan globaal tussen november en februari - dit omdat dan juist voor de eigenaar binnen een dynamisch contract de grootste "winst" is te behalen icm de pibs.

Ik laat de in deze periode de Pibs netjes op "nul op de meter" staan en in paar maanden van de koude periode mogen ze binnen de door HW aangeboden oplossing hun werk doen.

Dat is tot nu toe mijn ervaring.
Heb je dynamisch contract of een vast contract.
Met een dynamisch contract maak je echt op veel dagen financieel verlies met de nul op de meter setting. Als je het echt gaat meten, dan zie je gewoon dat de batterij je geld kost
code:
1
(prijs stroom die je zou krijgen door terug te leveren * RTE verlies) - de prijs die je krijgt om te ontladen
Zelfs met de nieuwe slim laden methode maakte ik afgelopen dinsdag verlies. En dat zou nog veel meer zijn geweest met nul op de meter.

Verder zou ik je adviseren de oplossing even een paar weken te laten draaien. Maar je ziet het denk ik pas echt goed als je financiële rendement gaat meten
In de Tweakers.net podcast van vorige week kondigde men aan dat ze een test aan het bedenken zijn waarmee ze plugin-thuisbatterijen op een identieke manier gaan testen. Als ik het zo hoor gaan ze feitelijk een P1-signaal spoofen met een gesimuleerd huishouden, zodat alle geteste thuisbatterijen een identiek "oplaad/ontlaad-wens-profiel" voorgeschoteld krijgen. Slim bedacht, en volgens mij nog niet eerder zo gedaan.

Zaken als kW, kWh en RTE zijn heel belangrijk om te testen, maar er is natuurlijk een aspect wat niet vergeten moet worden: verplichte connectie/privacy/security. Daarom heb ik na het luisteren dit comment geplaatst.

Vanochtend natuurlijk gelijk de podcast van deze week geluisterd, en het was leuk om te horen dat ze mijn comment meenamen, en het het een goed idee vinden om bovengenoemde aspecten mee te nemen in de tests. Kijken hoe dat vorm krijgt.

Ik hoop dat de testers hier goed kritisch op zullen zijn, en ik hoop dat de fabrikanten (hallo @HomeWizard_NL) het ter harte zullen nemen.

(Overigens is de Tweakers.net podcast een aanrader. Het is één van de weinige podcasts die ik volg waarvan ik er nooit eentje oversla. Zelfs als de onderwerpen me niet altijd zeer boeien - ik ben bv geen gamer - is het gewoon leuk en interessant om drie of vier slimme mensen met kennis van zaken over tech te horen praten. "Oude zeikerd" Jelle is toch wel mijn favoriet ;) )

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Thaeros64
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDgd1Trbet2upwm73cOwt-cwlyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEft5oLVPWRA2YGVPUH3pilW.jpg?f=fotoalbum_large Wel benieuwd of iemand mij deze keuze vandaag kan uitleggen:

Context:

2 PiB's, 8300Wp panelen.

Dynamisch contract:

Slim laden (dynamisch) strategie.

Vanaf 10-11u is stroomprijs incl. 13cent. Veel lager zal het morgen niet worden? Waarom niet gewoon stoppen met terugleveren vanaf 10u en batterij vol doen vanmiddag in plaats van 12u beginnen en tot 75%?

Ik ben net terug van vakantie, onderschat het algoritme mijn stroomgebruik? Zelfs met die achtergrond begrijp ik niet waarom het de batterij vanmiddag niet helemaal vol zou willen. Thoughts?

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Thaeros64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:20:
[Afbeelding] Wel benieuwd of iemand mij deze keuze vandaag kan uitleggen:

Context:

2 PiB's, 8300Wp panelen.

Dynamisch contract:

Slim laden (dynamisch) strategie.

Vanaf 10-11u is stroomprijs incl. 13cent. Veel lager zal het morgen niet worden? Waarom niet gewoon stoppen met terugleveren vanaf 10u en batterij vol doen vanmiddag in plaats van 12u beginnen en tot 75%?

Ik ben net terug van vakantie, onderschat het algoritme mijn stroomgebruik? Zelfs met die achtergrond begrijp ik niet waarom het de batterij vanmiddag niet helemaal vol zou willen. Thoughts?
@Thaeros64

Ik zie de zelfde voorspelling voor vandaag dus.

En . . .

Ik had gisteren ook iets wat in eerste instantie “vreemd” lijkt. Rond 1630 stopten de accu’s bij 70% SOC met laden en werd de nog resterende prima PV opbrengst, 4,5 kWh aan het net teruggeleverd.

Ik heb een dynamisch contract, en rond de tijd dat het laden stopte steeg de stroomprijs, en kennelijk vond het algoritme dat het gunstiger was om terug te leveren, dan met 25% verlies (75% RTE) de batterijen verder te laden.

Gevolg was dat vannacht rond 0300 uur de SOC gedaald was tot 15% en de accu’s in standby gingen om voldoende capaciteit over te houden voor de ochtend piek. En de batterijen waren dus om 0800 uur leeg, net wat te vroeg. Dus helemaal gelukt lijkt die strategie niet, maar met de genoemde aannamen klinkt het toch wel als een logische strategie.

Het algoritme zoekt dus naar een optimale mix van lage inkoopprijs, hogere teruglever prijs, houdt volgens mij ook rekening met de RTE, en zeker ook de druk op het stroom netwerk.

Ik heb net als jij een voorspelling waarin pas rond 1200 uur gaat worden geladen. Is dat niet vanwege de druk op het stroomnetwerk? Die is tot 10-11 uur zeker hoger, en als het qua prijs niet uitmaakt bepaalt die druk dus de laadcurve? Dus later starten.

Just my 2 cents.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• frye
Dus lijkt me wel duidelijk dat er nood is aan wat uitleg hoe wat waar en waarom. Dit werd ook duidelijk tijdens de testfase en ze zijn er volgens mij hard aan bezig om het visueel duidelijker te maken.

Komt goed op termijn.

• Thaeros64
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06:28
@EVfan interesting, ik had het stroomnet nog niet eens overwogen. Zeggen we dan dat hij kiest terug te leveren tussen 10-11 zodat wijkvraag en aanbod meer op elkaar aansluiten?

13 cent zal zelfs met RTE verliezen winstgevend zijn t.o.v. nachtverbruik(of gaat het waaien?) Je idee over waarom ie verschuift binnen de 13 cent uren snap ik helemaal, waarom hij niet vol wil is hier volgens mij geen verklaring voor?

Hoe dan ook, leuk om te volgen en even afwachten. Homewizard maakt in ieder geval een hele stoere keuze door hun prognose weer te geven in de app. Dit leidt tot vragen, maar de transparantie siert hun enorm.

• Tdem
  • Niet online
Grappige is dat ik dezelfde grafiek zie als jullie, maar dat de accu's toch besluiten om nu al te gaan laden. :)

En dan nog een klein tegenvallertje, gisteren begonnen de batterijen toch terug te leveren bij het laden van de auto. Ik heb Grid Rewards bij Tibber, dus wil niet laden vanuit de accu's. Daarom toch de automatisering maar weer ingeschakeld die de batterijen op stand-by zet als verbruik hoger is dan 5.000.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Tdem Worden je Grid Rewards dan minder als een deel van de elektriciteit die in de auto gaat, komt uit de thuisbatterij in plaats van het net?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

frye schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:42:
Dus lijkt me wel duidelijk dat er nood is aan wat uitleg hoe wat waar en waarom.
Haha, en vorige week zei iemand hier in dit topic nog iets als "zoiets erbij programmeren is toch simpel, waarom duurt het zo lang".

Nou (onder andere) hierom dus duurt het zo lang.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Thaeros64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:20:
....

Klinkt mij wel enigszins logisch. Vanwege vakantie gaat het algoritme uit van een relatief laag stroomgebruik. De batterij weet op dit moment niet dat je vakantie er weer op zit.
Waarom zou je een batterij helemaal vol laden? Als je maar genoeg geladen hebt om de komende nacht door te komen.

• frye
JeroenH schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:04:
[...]

Haha, en vorige week zei iemand hier in dit topic nog iets als "zoiets erbij programmeren is toch simpel, waarom duurt het zo lang".

Nou (onder andere) hierom dus duurt het zo lang.
Wat ze wel al zouden kunnen doen is om met kleurcodes of weet ik veel ergens te zeggen welke modus ze denken te selecteren in de toekomst, of zelfs het verleden.

Achterliggend denk ik dat ze de batterij aansturen gewoon met de beschikbare modussen: nul op de meter, nul op de meter (enkel laden), nul op de meter (enkel ontladen), standby, vol laten lopen, ... :)
Pagina: 1 ... 272 273 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2