Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik ben het vooral eens met je punt B.JeroenH schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:57:
[...]
Ik bedoelde meer dat als je als leverancier iets dergelijks aan het bouwen bent, je je goed moet realiseren dat dat extra belasting voor je support-apparaat oplevert. Volgens mij heeft HW zich dat prima gerealiseerd, maar moet er a) nog hier en daar wat getweaked worden en b) het moet even landen bij de gebruikers. Veel mensen begrijpen de finesses van een "eenvoudige thuisbatterij" al niet helemaal, als zo'n ding dan ook nog beslissingen voor ze gaat nemen maakt dat het voor die groep alleen maar waziger.
[...]
Yep, dat denk ik ook. Ik houd het voorlopig lekker bij aansturen van die modi met Home Assistant. Dan weet ik ten minste wat er gebeurt, en waarom het gebeurt.
Dit is mijn eerste dag dat ik slimladen heb aanstaan en het voelt erg ongemakkellijk aan om te zien dat er wordt teruggeleverd naar het net terwijl de batterijen niet vol zijn.
Volgens de stippel lijn bereik ik de 100% om ca 1700 en het is afwachten of dat ook waar wordt.
Correctie: terwijl ik dit schreef is de prognose blijkbaar veranderd. het vol moment is nu naar 15;30 gegaan. Er wordt dus blijkbaar actief gereageerd op de wijzigingen in de weers verwachting.
[ Voor 7% gewijzigd door hanev001 op 04-06-2026 10:09 ]
Ik vermoed dat hij op basis van het weerbericht van mijn locatie (regio Eindhoven) het wel goed voorspeld, maar ik vind het wel spannend hoor :-)
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Tussendoor met het wisselende weer van de 19.8 kWh PV-opbrengst nog 9.1 kWh in mijn auto kunnen krijgen met wattages tussen 1300W en 2300W.
Het slim-laden algoritme heeft zeker niet het doel om elke avond op 100% uit te komen. Vandaag lijkt 59% wel voldoende, hoewel ik denk hoger uit te komen. Het algoritme denk intussen ook zo, nu naar 61%.
Gisteren in de namiddag/vroege avond even wijkvriendelijk bezig geweest. Zomaar 300 Watt het net op, terwijl de 3 Pibs nog lang niet vol waren. Toch maar even op NOM gezet - niet zo vriendelijk
Vandaag het algoritme maar eens z'n gang laten gaan.
@Prisma16 Waarom niet? Even onder 2 voorwaarden:Prisma16 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:19:
[...]
Klinkt mij wel enigszins logisch. Vanwege vakantie gaat het algoritme uit van een relatief laag stroomgebruik. De batterij weet op dit moment niet dat je vakantie er weer op zit.
Waarom zou je een batterij helemaal vol laden? Als je maar genoeg geladen hebt om de komende nacht door te komen.
1: Vandaag vullen is goedkoper dan morgen vullen
2: Er is genoeg zonnestroom om de batterij ook daadwerkelijk te vullen.
Dan is de keuze: Welke stroom lever ik terug? De stroom van vandaag of morgen. Mis ik iets?
@Thaeros64Thaeros64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:49:
@EVfan interesting, ik had het stroomnet nog niet eens overwogen. Zeggen we dan dat hij kiest terug te leveren tussen 10-11 zodat wijkvraag en aanbod meer op elkaar aansluiten?
13 cent zal zelfs met RTE verliezen winstgevend zijn t.o.v. nachtverbruik(of gaat het waaien?) Je idee over waarom ie verschuift binnen de 13 cent uren snap ik helemaal, waarom hij niet vol wil is hier volgens mij geen verklaring voor?
Hoe dan ook, leuk om te volgen en even afwachten. Homewizard maakt in ieder geval een hele stoere keuze door hun prognose weer te geven in de app. Dit leidt tot vragen, maar de transparantie siert hun enorm.
Ik heb de magie nog niet helemaal in de smiezen hoor. Vanochtend was de planning om met de lage tarieven van 12-16 uur de PiB vol te laden, en dan de pieken van vanavond en morgenochtend te overbruggen. Min of meer gelijk aan wat anderen vanochtend hebben beschreven.
Heb net even de auto bijgeladen. Het algoritme zet netjes de Pib’s standby, maar de planning voor de rest van de dag is ook aangepast naar iets wat ik niet begrijp, en volledig op alleen PV opbrengst schijnt te zijn gebaseerd.
:strip_exif()/f/image/m5YgUEXUbaewwEX3PXTXtQmT.jpg?f=fotoalbum_large)
De SoC komt dan maar op 58%, en gaat zeker niet genoeg zijn om de nacht en de spits prijzen helemaal door te komen. Ondanks de lage dynamische prijzen wordt er dus volgens deze planning niet meer maximaal uit het net geladen. Er zal van 12-15 uur geen probleem op het net zijn, weinig zon, minder verbruik, dus wat steekt hier achter?
Iemand een mogelijk verklaring?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
[...]
laden kan dus wel degelijk vanuit het net, heb de eerdere inhoud verwijderd, zie:
egev in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
[ Voor 83% gewijzigd door johnhemmers op 04-06-2026 13:52 ]
Hola ! Hoe wordt er dan geladen vanuit het net ? Dat is (misschien achterliggend) toch alleen maar mogelijk met to_full ?johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Klopt, maar de 'to_full' mode gebruiken ze niet/ mag de home wizard ontwikkelaar vanuit de home wizard dogmatiek niet gebruiken (het is allemaal zero_charge_only om wijk/ prijs vriendelijk te laden) en 'to_full' zit in de home assistant automatiseringen soms wel ingebouwd.
:strip_exif()/f/image/xsUNYR8eixBVkrpyJPSr0qhD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had vanmorgen een SoC drift en ben handmatig om 8 uur vanaf 0% met het laden begonnen .
Rond 11:30 uur slimladen aangezet en na een half uurtje was er een prognose en werd het laden voortgezet. Om 21 uur zou de batterij nog 83% hebben voor in de nacht.
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 04-06-2026 12:36 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
zero_charge_only, bij wijk/ prijs vriendelijk laden van de batterij -> zie beter: egev in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"Holvoetn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:27:
[...]
Hola ! Hoe wordt er dan geladen vanuit het net ? Dat is (misschien achterliggend) toch alleen maar mogelijk met to_full ?
[ Voor 21% gewijzigd door johnhemmers op 04-06-2026 13:58 ]
Dat is alleen maar toepasselijk voor overschot van zon.johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:56:
[...]
zero_charge_only, bij wijk/ prijs vriendelijk laden
Niet voor laden van net.
klopt - je loopt dus ook een gerede kans dat de batterij niet volraakt, indien de zonne opbrengst tegenvalt of jezelf meer afneemt etc- er wordt dus nooit geladen vanuit het net, altijd obv overschot - geen garantie aanpak -> wat ik hier zegt klopt niet, zie hieronder: egev in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"Holvoetn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:57:
[...]
Dat is alleen maar toepasselijk voor overschot van zon.
Niet voor laden van net.
[ Voor 13% gewijzigd door johnhemmers op 04-06-2026 13:51 ]
Prijs 0.133Thaeros64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:20:
[Afbeelding] Wel benieuwd of iemand mij deze keuze vandaag kan uitleggen:
Context:
2 PiB's, 8300Wp panelen.
Dynamisch contract:
Slim laden (dynamisch) strategie.
Vanaf 10-11u is stroomprijs incl. 13cent. Veel lager zal het morgen niet worden? Waarom niet gewoon stoppen met terugleveren vanaf 10u en batterij vol doen vanmiddag in plaats van 12u beginnen en tot 75%?
Ik ben net terug van vakantie, onderschat het algoritme mijn stroomgebruik? Zelfs met die achtergrond begrijp ik niet waarom het de batterij vanmiddag niet helemaal vol zou willen. Thoughts?
RTE: zeg 73%
Cyclus kosten (zeg investering batterij/levensduur) 1200 euro/ (6000 x 2.7kwh) ongeveer 0.074
0.133 x 0.73 + 0.074 = 0.2561 (is dan je break even) Wil je dan nog een beetje winst maken zeg 0.01 dan kom je op 0.266.
Vanavond prijzen:
19:00 - 0.255
20:00 - 0.260
21:00 - 0.261
22:00 - 0.258
23:00 - 0.248
Je zou dus al die moeite hebben/nemen met eigenlijk verlies?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Maar momentje ... als de zon niet genoeg schijnt EN de prijzen zijn niet gunstig, is het redelijk logisch dat de batterij niet vol geraakt. Daar heb ik geen enkel probleem mee.johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:01:
[...]
klopt - je loopt dus ook een gerede kans dat de batterij niet volraakt, indien de zonne opbrengst tegenvalt of jezelf meer afneemt etc- er wordt dus nooit geladen vanuit het net, altijd obv overschot - geen garantie aanpak
Dat moet dan ook niet (beter: het MAG niet of je verliest er nog geld aan als er toch geladen zou worden uit net).
Als de prijzen daarentegen WEL gunstig zijn, MOET er geladen worden van het net ALS er niet genoeg zonne-opbrengst voorspeld wordt.
Maar dát zie/hoor ik nog altijd nergens terugkomen hoe en wanneer dat gestuurd wordt.
Zie de support pagina. Er wordt wel degelijk geladen uit het net als het met inbegrip van de laadverliezen loont.Holvoetn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:05:
[...]
Maar momentje ... als de zon niet genoeg schijnt EN de prijzen zijn niet gunstig, is het redelijk logisch dat de batterij niet vol geraakt. Daar heb ik geen enkel probleem mee.
Dat moet dan ook niet (beter: het MAG niet of je verliest er nog geld aan als er toch geladen zou worden uit net).
Als de prijzen daarentegen WEL gunstig zijn, MOET er geladen worden van het net ALS er niet genoeg zonne-opbrengst voorspeld wordt.
Maar dát zie/hoor ik nog altijd nergens terugkomen hoe en wanneer dat gestuurd wordt.
"Laden wordt verschoven naar de momenten waarop de stroomprijs het laagst is en de opgeslagen energie wordt zo veel mogelijk gebruikt tijdens de momenten dat de stroomprijs het hoogst is
Wanneer de vergoeding voor terugleveren te weinig verschilt ten opzichte van de maximale kosten voor verbruik later op de dag, laadt de batterij niet op. Dit is dan niet rendabel, vanwege de omvormerefficiëntie (verliezen bij het laden en ontladen) en afschrijving van de batterij.
Daarnaast laadt je Plug-In Battery met deze strategie op voordelige momenten uit het net als er geen of te weinig eigen opwek wordt verwacht. Zo kun je ook zonder zon profiteren van lage stroomprijzen. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de omvormerefficiëntie en een inkoopvergoeding boven op de dynamisch tariefprijs. De batterij laadt alleen uit het net wanneer het prijsverschil groot genoeg is. Zo wordt rekening gehouden met de impact van de extra cycli die deze functie toevoegt, gewogen tegen de gemiddelde levensduur van de batterij."
Bron: https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/14209959-hoe-bepaalt-de-batterij-wanneer-hij-gaat-laden-en-ontladen
[ Voor 11% gewijzigd door egev op 04-06-2026 13:11 ]
Hier wordt op dit moment wel automatisch geladen vanuit het net via Smart Charging met dynamisch energietarief...johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:01:
[...]
klopt - je loopt dus ook een gerede kans dat de batterij niet volraakt, indien de zonne opbrengst tegenvalt of jezelf meer afneemt etc- er wordt dus nooit geladen vanuit het net, altijd obv overschot - geen garantie aanpak
Dat stukje zie ik ook staan op de support pagina maar er wordt nergens precies gesteld wanneer dat dan juist is. Wat zijn de gebruikte parameters en gebaseerd waarop ?egev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Zie de support pagina. Er wordt wel degelijk geladen uit het net als het met inbegrip van de laadverliezen loont.
"Laden wordt verschoven naar de momenten waarop de stroomprijs het laagst is en de opgeslagen energie wordt zo veel mogelijk gebruikt tijdens de momenten dat de stroomprijs het hoogst is
Wanneer de vergoeding voor terugleveren te weinig verschilt ten opzichte van de maximale kosten voor verbruik later op de dag, laadt de batterij niet op. Dit is dan niet rendabel, vanwege de omvormerefficiëntie (verliezen bij het laden en ontladen) en afschrijving van de batterij.
Daarnaast laadt je Plug-In Battery met deze strategie op voordelige momenten uit het net als er geen of te weinig eigen opwek wordt verwacht. Zo kun je ook zonder zon profiteren van lage stroomprijzen. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de omvormerefficiëntie en een inkoopvergoeding boven op de dynamisch tariefprijs. De batterij laadt alleen uit het net wanneer het prijsverschil groot genoeg is. Zo wordt rekening gehouden met de impact van de extra cycli die deze functie toevoegt, gewogen tegen de gemiddelde levensduur van de batterij."
Bron: https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/14209959-hoe-bepaalt-de-batterij-wanneer-hij-gaat-laden-en-ontladen
Aangezien er (denk ik) enkel maar gekeken wordt naar de energiemarktprijzen, zou ik graag willen weten op welke concrete basis die beslissing genomen wordt of grid wel of niet gebruikt kan worden als het moet.
Zijn er testers van de beta-groep die daar iets meer info over hebben (ofwel als feedback, ofwel proefondervindelijk) ?
Want het blijft allemaal nogal vaag momenteel.
Voor vandaag maakt het me niet uit, volgens mijn eigen automatisatie zou ik ook niet laden uit het net (niet genoeg zon maar financieel ook niet de moeite volgens hoe ik het gemaakt had).
@Tebbie Zodat je de piek van morgenavond van 36 cent op kunt vangen zonder dat je meer bij hoeft te laden morgenmiddag (wanneer terugleveren aantrekkelijker is dan vandaag).Tebbie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:05:
[...]
Prijs 0.133
RTE: zeg 73%
Cyclus kosten (zeg investering batterij/levensduur) 1200 euro/ (6000 x 2.7kwh) ongeveer 0.074
0.133 x 0.73 + 0.074 = 0.2561 (is dan je break even) Wil je dan nog een beetje winst maken zeg 0.01 dan kom je op 0.266.
Vanavond prijzen:
19:00 - 0.255
20:00 - 0.260
21:00 - 0.261
22:00 - 0.258
23:00 - 0.248
Je zou dus al die moeite hebben/nemen met eigenlijk verlies?
Ik ben het helemaal eens met de benodigde spread voor winst. Zolang je netto afnemer bent is terugleveren nog veelal beter dan opslaan. Dit gaat 2027 enorm veranderen natuurlijk. Misschien verwacht ik gewoon een soort logica die een voorspelling doet over de komende middagen en zo veel mogelijk zon probeert te halen uit het gunstigste moment?
PS: Zou HW ook een voorspelling doen of je netto terug gaat leveren in het jaar?
Dank hiervoor, dus men wijkt wat laden betreft toch af van de eerder gedefinieerde modi (zero, to_full, zero_charge_only, zero_discharge_only, standby) - ik ben blij dat te horen, dank voor de correctie!egev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Zie de support pagina. Er wordt wel degelijk geladen uit het net als het met inbegrip van de laadverliezen loont.
Daarmee is overigens nog niet gezegd dat dat voor ontladen ook geldt. Maar er is voor het laden blijkbaar een to_full achtige modus ingebouwd in slim laden, goed, blij mee!!!
(mijn pessimisme kwam voort uit gisteravond, volle batterij, bijna geen thuisverbruik, het net/ de wijk heeft het zwaar, maar de batterij wordt niet actief ontladen wat eerder in de voorspelling wel aangegeven leek te worden en kwam dus in de avond ook niet leeg, dan is slim laden tegeljikertijd dom ontladen -> 'slim laden, dom ontladen' is dan een betere naam)
[ Voor 10% gewijzigd door johnhemmers op 04-06-2026 14:04 ]
Die prijzen zijn meestal pas NA 14:00 bekend, dus wellicht veranderd dit plan.Thaeros64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:31:
[...]
@Tebbie Zodat je de piek van morgenavond van 36 cent op kunt vangen zonder dat je meer bij hoeft te laden morgenmiddag (wanneer terugleveren aantrekkelijker is dan vandaag).
Ik ben het helemaal eens met de benodigde spread voor winst. Zolang je netto afnemer bent is terugleveren nog veelal beter dan opslaan. Dit gaat 2027 enorm veranderen natuurlijk. Misschien verwacht ik gewoon een soort logica die een voorspelling doet over de komende middagen en zo veel mogelijk zon probeert te halen uit het gunstigste moment?
PS: Zou HW ook een voorspelling doen of je netto terug gaat leveren in het jaar?
Echter je kan niet verwachten van een systeem met prijzen 0.133 (nu) dat straks over 1 uur wellicht misschien morgen er wel meer dan 0.36 prijzen zijn?
Ik heb nog gecheckt bij dayahead prijzen (EPEX) maar zijn er nog niet dus geen idee hoe je nu aan 0.36 komt.
Maar goed, het is helaas nu te marginaal om er ECHT wat mee te kunnen.
En inderdaad 2027 wordt het anders.
Ik zie dat ik niet helemaal antwoord op je vraag hebt gegeven. Je vraagt of de batterij actief gaat ontladen? Als je daarmee bedoeld naar het net dan is het antwoord Nee.johnhemmers schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:53:
[...]
Ok, app geupdate, nieuwe laadstrategieen zijn idd beschikbaar, P1 Meter geupdate, de home assistant automatisering uitgezet (snik, zat toch wat werk in) en gekozen voor 'Slim met dynamisch tarief' met een tariefinterval per kwartier - zeer benieuwd! @HomeWizard_NL dank hiervoor!
De voorspelling voor vandaag ziet er goed uit, dit is wat ik wil (stippel lijn is de voorspelling) en lijkt wel op hoe de home assistant automatisering het deed. De verwachting voor de avond lijkt me iets te pessimistisch, de batterij is vermoedelijk pas in de nacht leeg (uitgaande van discharge only, of wordt er toch actief ontladen? Sterk vermoeden op basis van de voorspelling dat men actief gaat ontladen - @Devke weet jij dat?).
Opmerking: de Battery group charging strategy in home assistant is nu 'unknown'.
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
ja, dat is me gisteravond duidelijk geworden (volle batterij, weinig eigen gebruik de wijk/ het net heeft het zwaar, tussen 19.00 en 22.00 en er gebeurt niks -> de reden om een tweede batterij aan te schaffen is voor mij daarmee vervallen, als je het net wilt steunen, wat ik wil, dan kan dat dus maar beperkt) - dat blijf ik onbegrijpelijk vinden - slim laden en dom ontladen, een soort cursus in de eigen vingers snijdenDevke schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:05:
[...]
Ik zie dat ik niet helemaal antwoord op je vraag hebt gegeven. Je vraagt of de batterij actief gaat ontladen? Als je daarmee bedoeld naar het net dan is het antwoord Nee.
[ Voor 10% gewijzigd door johnhemmers op 04-06-2026 14:16 ]
Zonneplan app liet morgen 21:00 al 36 cent zien, maar misschien hebben die een glazen bolTebbie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:52:
[...]
Die prijzen zijn meestal pas NA 14:00 bekend, dus wellicht veranderd dit plan.
Echter je kan niet verwachten van een systeem met prijzen 0.133 (nu) dat straks over 1 uur wellicht misschien morgen er wel meer dan 0.36 prijzen zijn?
Ik heb nog gecheckt bij dayahead prijzen (EPEX) maar zijn er nog niet dus geen idee hoe je nu aan 0.36 komt.
Maar goed, het is helaas nu te marginaal om er ECHT wat mee te kunnen.
En inderdaad 2027 wordt het anders.
Je hebt denk ik gelijk wat betreft voorspelling vóór bekendmaking day-ahead. Dit zou echter denk ik wel één van de eerste keuzes zijn die ik in zou bouwen in dit systeem? "Is de prijs de laagste prijs van de komende 2 dagen?" zo ja: zonnestroom opslaan.
Vandaar mijn verbazing dat ik dat niet zag in de app.
PS: wel leuk: Plan is inderdaad bijgewerkt naar 100% einde middag nu. Hij zal op basis van de day-ahead nu dus ook tot dezelfde conclusie gekomen zijn.
Vanaf dag 1 is het een hele duidelijke keuze en visie van HW geweest om niet te handelen / terug te leveren maar te gaan voor NOM. Dus daar houden ze nu ook aan vast. Wat mij betreft prima. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld ook je batterijen niet aan te melden op energieleveren.nljohnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:08:
[...]
ja, dat is me gisteravond duidelijk geworden (volle batterij, weinig eigen gebruik de wijk/ het net heeft het zwaar en er gebeurt niks -> de reden om een tweede batterij aan te schaffen is voor mij daarmee vervallen, als je het net wilt steunen, wat ik wil, dan kan dat dus maar beperkt) - dat blijf ik onbegrijpelijk vinden - slim laden en dom ontladen, een soort cursus in de eigen vingers snijden
[ Voor 6% gewijzigd door egev op 04-06-2026 14:17 ]
Ze gaan dus niet voor NOM want laden gebeurt wel actief. Bovendien geeft men aan het net/ de wijk te willen helpen (en dat wil ik ook) en dat kan zeer wel door in de avond stroom spits actief te ontladen, met handel heeft dat niet veel te maken.egev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:16:
[...]
Vanaf dag 1 is het een hele duidelijke keuze en visie van HW geweest om niet te handelen / terug te leveren maar te gaan voor NOM. Dus daar houden ze nu ook aan vast. Wat mij betreft prima.
Er is geen enkele reden om niet ook actief te ontladen. Reken maar dat er intern bij Home Wizard een harde strijd gevoerd wordt, want ze beperken zo hun eigen verkoop: mensen gaan zien dat de batterijen niet vol worden geladen omdat ze niet leeg komen, dus schaf je geen tweede, geen derde batterij aan of je verkoopt ze weer.
Bovendien een visie vanaf dag 1 mag geen dogma worden! En als een keuze fout is moet je de kracht hebben erop terug te komen. Bovendien het gaat echt compleet nergens over, de aanpassing is minimaal, het laat al het overige onverlet en je helpt iedereen.
[ Voor 13% gewijzigd door johnhemmers op 04-06-2026 14:30 ]
Homewizard geeft al lang aan dat ze ontladen naar het net niet gaan supporten. Waar zit net support dan wel in? Als er voldoende opwek in de voorspelling van de dag zit dan zal de batterij niet in de ochtend bij de eerste zonnestralen gaan laden. In de ochtend verbruiken we veel stroom. Dit zie ik ook bij dynamische tarieven in de ochtend. Hoger. In de middag zijn ze vaak lager. Bij mooi weer zal de batterij daar vol gas gaan. Hier wordt voor de 2e keer het net van ondersteuning voorzien. In de avondspits zijn de tarieven vaak weer hoog. Koken, EV laden etc. Als je opwek over hebt zal dit naar het net gaan. Support weer. Is er voldoende opwek voor je dan gaat de batterij ontladen om niet het net te belasten. Dus ook support. Het doel bij vast is wel dat de batterij kan voorzien in de behoefte van de gebruiker tot het volgende laadmoment.johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:08:
[...]
ja, dat is me gisteravond duidelijk geworden (volle batterij, weinig eigen gebruik de wijk/ het net heeft het zwaar, tussen 19.00 en 22.00 en er gebeurt niks -> de reden om een tweede batterij aan te schaffen is voor mij daarmee vervallen, als je het net wilt steunen, wat ik wil, dan kan dat dus maar beperkt) - dat blijf ik onbegrijpelijk vinden - slim laden en dom ontladen, een soort cursus in de eigen vingers snijden
Wil je echt terugleveren dan zal je het in de hoek van een ander merk batterij moeten zoeken.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 04-06-2026 14:32 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik denk niet dat ze ontladen naar het net/de wijk, maar (NOM?) ontladen aan je huis. Hiermee wordt de wijk immers ontlast omdat jij minder stroom van het net afneemt in de drukke uren!johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Ze gaan dus niet voor NOM want laden gebeurt wel actief. Bovendien geeft men aan het net/ de wijk te willen helpen (en dat wil ik ook) en dat kan zeer wel door in de avond actief te ontladen, met handel heeft dat niet veel te maken.
Jij houdt er een erg persoonlijke mening op na. Ik ben het hier volkomen mee oneens. Ik ben niet de netwerkbeheerder. Als SlimLaden als bijzaak het net ontlast prima. maar ik wil onder geen enkele omstandigheid in de situatie komen dat er vanuit mijn batterijen aan het net wordt geleverd en dan geconfronteerd wordt met de situatie dat ik de volgende dag moet gaan kopen van het net omdat mijn batterijen als gevolg daarvan niet genoeg over hebben om aan mijn vraag te voldoen.johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Ze gaan dus niet voor NOM want laden gebeurt wel actief. Bovendien geeft men aan het net/ de wijk te willen helpen (en dat wil ik ook) en dat kan zeer wel door in de avond actief te ontladen, met handel heeft dat niet veel te maken.
Er is geen enkele reden om niet ook actief te ontladen. Reken maar dat er intern bij Home Wizard een harde strijd gevoerd wordt, want ze beperken zo hun eigen verkoop: mensen gaan zien dat de batterijen niet vol worden geladen omdat ze niet leeg komen, dus schaf je geen tweede, geen derde batterij aan of je verkoopt ze weer.
Bovendien een visie vanaf dag 1 mag geen dogma worden! En als een keuze fout is moet je de kracht hebben erop terug te komen. Bovendien het gaat echt compleet nergens over, de aanpassing is minimaal, het laat al het overige onverlet en je helpt iedereen.
Dit is mijn eerste dag maar mijn batterijen zijn nu wel degelijk vol, ze hebben er alleen veel langer over gedaan dan in standaard NOM omdat het algoritme blijkbaar voorspelde dat er geen haast was om 100% te bereiken. en het startpunt was 84%.(vast contract)
Mocht HW toch de domme keuze maken om aan jouw wens gehoor te geven dan ga ik terug naar Standaard NOM. en wordt het net helemaal niet meer geholpen.
Wat maakt dat nou uit of ze dat allang aangeven? Als iets beter kan moet je het beter doen! Pragmatiek boven dogmatiek! Maar gelijk heb je, Home Wizard drijft je eenvoudigweg in de armen van een andere aanbieder, gek makend onnodig. Alleen is er een probleempje, de enige acceptabele andere aanbieders zijn dan AEG (eindverantwoordelijke) en mogelijk AccuMate, want ik wil hiervoor liever niet afhankelijk zijn van aansturing/ updates vanuit China. En bovendien heb ik absoluut vertrouwen in de kunde van Home Wizard wat betreft veiligheid, support, garantie nakomen etc en super dat het een NL bedrijf is. Maar dit is tough love hoor, tjonge, jonge, wat een tough love. En dat geldt overigens ook voor het uitblijven van een versie 2 van de batterij, nu op een 12 volts platform met 4 a 4,5 kWh capaciteit (zelfde omvormer vermogen), die moet komen en die niet komt. Keeping your customers on the edge!Devke schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:30:
[...]
Homewizard geeft al lang aan dat ze ontladen naar het net niet gaan supporten. Waar zit net support dan wel in? Als er voldoende opwek in de voorspelling van de dag zit dan zal de batterij niet in de ochtend bij de eerste zonnestralen gaan laden. In de ochtend verbruiken we veel stroom. Dit zie ik ook bij dynamische tarieven in de ochtend. Hoger. In de middag zijn ze vaak lager. Bij mooi weer zal de batterij daar vol gas gaan. Hier wordt voor de 2e keer het net van ondersteuning voorzien. In de avondspits zijn de tarieven vaak weer hoog. Koken, EV laden etc. Als je opwek nog over hebt zal dit naar het net gaan. Support weer. Is er voldoende opwek voor je dan gaat de batterij ontladen om niet het net te belasten. Dus ook support. Het doel bij vast is wel dat de batterij kan voorzien in de behoefte van de gebruiker tot het volgende laadmoment.
Wil je echt terugleveren dan zal je het in de hoek van een ander merk batterij moeten zoeken.
Ik heb die batterijen gekocht om mijn eigen opgewekte stroom te kunnen gebruiken, ben het helemaal met je eens dat het meehelpen met het balanceren van het netwerk een extraatje is. Ik help ook al mee omdat ik niet gelijk vanaf het moment dat de zon onder gaat stroom van het net ga halen, maar dat dat veel later gebeurd.hanev001 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:37:
[...]
Jij houdt er een erg persoonlijke mening op na. Ik ben het hier volkomen mee oneens. Ik ben niet de netwerkbeheerder. Als SlimLaden als bijzaak het net ontlast prima. maar ik wil onder geen enkele omstandigheid in de situatie komen dat er vanuit mijn batterijen aan het net wordt geleverd en dan geconfronteerd wordt met de situatie dat ik de volgende dag moet gaan kopen van het net omdat mijn batterijen als gevolg daarvan niet genoeg over hebben om aan mijn vraag te voldoen.
Dit is mijn eerste dag maar mijn batterijen zijn nu wel degelijk vol, ze hebben er alleen veel langer over gedaan dan in standaard NOM omdat het algoritme blijkbaar voorspelde dat er geen haast was om 100% te bereiken. en het startpunt was 84%.(vast contract)
Mocht HW toch de domme keuze maken om aan jouw wens gehoor te geven dan ga ik terug naar Standaard NOM. en wordt het net helemaal niet meer geholpen.
Maar ik denk dat mijn batterijen vandaag niet meer vol gaan raken... Vandaag is de omvormer verplaatst naar z'n nieuwe locatie en volgens mij gaat de zon niet meer doorbreken
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
wennen en vertrouwen. Heel herkenbaar! Als bètatesters hebben wij dat proces ook allemaal doorgemaakt.
De stippellijn in de grafiek, waarmee de batterij een voorspelling van de SoC (State of Charge) laat zien, is destijds ontstaan vanuit feedback aan HomeWizard. Het idee was om gebruikers inzicht te geven in wat zij kunnen verwachten, ook al blijft het een voorspelling. Mooi om te zien dat de ontwikkelaars dit direct hebben opgepakt. Zonder die visualisatie zou het systeem toch wat meer als een ‘black box’ aanvoelen. 🙂
Ik zie ook opmerkingen voorbij komen dat de voordelen voor gebruikers met een vast energiecontract beperkt zouden zijn. Een batterij is efficiënter bij het laden van hogere vermogens dan bij lagere. Dat zou de RTE mogelijk kunnen verbeteren, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen.
Daarnaast is er ook rekening gehouden met gebruikers die graag willen bijdragen aan netondersteuning. Daarbij blijft het wel belangrijk dat het eigen energieverbruik van de gebruiker altijd voorrang krijgt op de belangen van de netbeheerder. De batterij is tenslotte aangeschaft om in de eerste plaats de gebruiker zelf voordeel te bieden.
Auto Laden. In de testomgeving heb ik gezien dat de batterij bij het laden van de auto de batterij op Stand-by zet bij andere testers. Persoonlijk denk ik belangrijker bij een dynamisch contract .Je bent daar veel meer prijs gebonden. Bij de setting Vast heb ik het niet kunnen testen bij mijn eigen lader. Op de test locatie geen lader aanwezig.
Ik heb me ook lange tijd ingezet richting HomeWizard om ontladen naar het net mogelijk te maken. Ik denk dat dit voor batterijbezitters met een dynamisch contract rendabeler is dan voor gebruikers met een vast contract.johnhemmers schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:40:
[...]
Wat maakt dat nou uit of ze dat allang aangeven? Als iets beter kan moet je het beter doen! Pragmatiek boven dogmatiek! Maar gelijk heb je, Home Wizard drijft je eenvoudigweg in de armen van een andere aanbieder, gek makend onnodig. Alleen is er een probleempje, de enige acceptabele andere aanbieders zijn dan AEG (eindverantwoordelijke) en mogelijk AccuMate, want ik wil hiervoor liever niet afhankelijk zijn van aansturing/ updates vanuit China. En bovendien heb ik absoluut vertrouwen in de kunde van Home Wizard wat betreft veiligheid, support, garantie nakomen etc en super dat het een NL bedrijf is. Maar dit is tough love hoor, tjonge, jonge, wat een tough love. En dat geldt overigens ook voor het uitblijven van een versie 2 van de batterij, nu op een 12 volts platform met 4 a 4,5 kWh capaciteit (zelfde omvormer vermogen), die moet komen en die niet komt. Keeping your customers on the edge!
Na verloop van tijd werd echter duidelijk dat de strategie van HomeWizard een andere kant op ging. Dat is uiteraard prima. Of de vraag naar deze functie uiteindelijk niet groot genoeg was, of dat het te weinig zou opleveren, weet ik niet.
Er is in ieder geval besloten om deze functionaliteit niet te implementeren. Dat is een keuze van het bedrijf. Don't shoot the messenger. 😄
Die keuze heeft mij er destijds wel toe gebracht om er een batterij van een ander merk naast te zetten. Met wat Home Assistant-geknutsel werkt dat prima.
Had ik dan achteraf beter moeten nadenken voordat ik een HomeWizard Plug-in Battery kocht? Nee hoor. Ik vond het juist ontzettend interessant om er ervaring mee op te doen. En eerlijk gezegd zou ik dezelfde keuze zo weer maken.
Ik doe alsof salderen niet bestaat en volgens mij moet ik de tarieven per kWh dan ongeveer zo instellen (afh vd energieleverancier):
Stroom
Overige kosten 0.11 BTW 21%
Teruglevering
Overige vergoeding -0.013 BTW 21%
[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 04-06-2026 15:10 ]
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Bijzonder, ik gebruik verschillende bronnen voor EPEX voor de Homewizard app voor Homey om prijzen te krijgen en 2 bronnen laten nog niets zien. En misschien heeft Zonneplan "net" iets eerder deze info maar Homewizard zelf dus niet (die zijn geen energie leverancier en krijg hun prijzen ook via online bronnen). Vermoed zelfs dat Zonneplan betaald voor de EPEX prijzen want dat is natuurlijk hun verdienmodel.Thaeros64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Zonneplan app liet morgen 21:00 al 36 cent zien, maar misschien hebben die een glazen bol![]()
Je hebt denk ik gelijk wat betreft voorspelling vóór bekendmaking day-ahead. Dit zou echter denk ik wel één van de eerste keuzes zijn die ik in zou bouwen in dit systeem? "Is de prijs de laagste prijs van de komende 2 dagen?" zo ja: zonnestroom opslaan.
Vandaar mijn verbazing dat ik dat niet zag in de app.
PS: wel leuk: Plan is inderdaad bijgewerkt naar 100% einde middag nu. Hij zal op basis van de day-ahead nu dus ook tot dezelfde conclusie gekomen zijn.
Maar goed, je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die kritisch kijkt naar waarom iets wel of niet gebeurd voor jou situatie. Als ik alleen al kijk naar alle opmerkingen die ik over mijn batterij policy planning krijg is het nooit altijd goed (1,2,3 of 4 batterijen). 2000, 3000, 8000W PV het is een puzzel waar je soms knettergek van wordt. Laat staan dus dat Homewizard zelf hier perfect gaat krijgen en ik moet zeggen dat doen ze best goed. Was ook deel van de closed beta en heb geschakeld tussen hun oplossing en mijn knutsel werk voor alle Homey gebruikers via de app en dat is netjes.
Het beste resultaat met wat er nu mogelijk is? Als nu zo de EPEX prijzen "gratis" / "publiek" bekend worden dan zou de batterij(en) wel of niet leeg lopen en uitstellen tot morgen ochtend en of avond. Om maar te zwijgen over wat PV opwek vandaag en morgen doet want ook dat is geen garantie.
Hier het grillige patroon van diverse weermodellen (Meteo-France, GFS, ICON, KNMI-HARMONIE, Solcast). Om dan op basis van alleen vandaag te "schatten" of je nu wel of niet genoeg PV opwek krijgt.....
En dan morgen, zwabbert ook alle kanten op:
En misschien ben ik inderdaad een beetje bevoorrecht dat ik iets meer informatie heb maar ik zie genoeg andere spelers en gezeur en dan vind ik het petje af wat HW flikt. Niemand is perfect hier.
EDIT: nu prijzen morgen bekend, idd 0.36 in de avond morgen. Mijn code planning gooit de boel om, ging hij vanavond nog leeg, blijft nu 50% SoC over voor morgen.
[ Voor 14% gewijzigd door Tebbie op 04-06-2026 15:51 ]
@KnowbodyKnowbody schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:04:
Hier lijkt het prima te gaan. Dynamische instelling. De EV wordt geladen en ook de PiB's worden geladen of blijven op pauze. Dat is een grote verbetering.
Ik doe alsof salderen niet bestaat en volgens mij moet ik de tarieven per kWh dan ongeveer zo instellen (afh vd energieleverancier):
Stroom
Overige kosten 0.11 BTW 21%
Teruglevering
Overige vergoeding -0.013 BTW 21%
Houd je rekening met je inkoop/verkoopvergoeding? Ca. 2 cent bij Tibber.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Batterijen om 0750u nog 4%.
Terwijl ik schrijf zitten ze op 100%
Heeft netjes opgeladen tijdens het lage dynamische tarief.
Heb nog niet de EV opgeladen. Waarschijnlijk zaterdag nadat we weg zijn geweest.
Dan kan ik bekijken wat de batterijen doen.
Nog steeds blij!
ANWB Dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Ik heb 2 plug in batterijen.
ik heb dus gisteren Slim en Wijkvriendelijk ingesteld.
vandaag heeft hij gewacht met laden tot ongeveer 11:30uur.
Ik merkte gaandeweg de dag dat het plan diverse malen was aangepast eerst zou ik 100% halen en toen nog maar 82% ongeveer. ( in mijn ogen is dit aan de ene kant vreemd want tot 11:30 uur heb ik wel 2 KW teruggeleverd)
Maar prima ik geef het systeem een kans.
Nu was bij thuiskomst de ene batterij voor pak en beet 70% vol en de andere maar 32%...
Deze ene laadde ook niet meer op terwijl ik wel plus minus 700 watt aan het terugleveren was.
Ik heb deze dus uit/aan moeten zetten om hem weer te laten reageren.
nu laden ze allebei weer op met samen ongeveer 1000 watt.
Vreemd ik houd het effe in de gaten want dit is best apart gedrag in mijn ogen.
met NOM werkt alles al een goed jaar vlekkeloos.
Melding in de app gehad bij de batterij? Zelf hier 1x gehad. 1 batterij had slechte wifi ontvangst. Opnieuw gekoppeld. Ook groter SoC verschil. Was zonder Slim Laden. Batterijen stonden niet bij elkaar in de buurt.Patrickcoenen schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:34:
Vandaag iets raars gehad:
Ik heb 2 plug in batterijen.
ik heb dus gisteren Slim en Wijkvriendelijk ingesteld.
vandaag heeft hij gewacht met laden tot ongeveer 11:30uur.
Ik merkte gaandeweg de dag dat het plan diverse malen was aangepast eerst zou ik 100% halen en toen nog maar 82% ongeveer. ( in mijn ogen is dit aan de ene kant vreemd want tot 11:30 uur heb ik wel 2 KW teruggeleverd)
Maar prima ik geef het systeem een kans.
Nu was bij thuiskomst de ene batterij voor pak en beet 70% vol en de andere maar 32%...
Deze ene laadde ook niet meer op terwijl ik wel plus minus 700 watt aan het terugleveren was.
Ik heb deze dus uit/aan moeten zetten om hem weer te laten reageren.
nu laden ze allebei weer op met samen ongeveer 1000 watt.
Vreemd ik houd het effe in de gaten want dit is best apart gedrag in mijn ogen.
met NOM werkt alles al een goed jaar vlekkeloos.
Nu net nog beetje zon, maar batterijen zijn inmiddels bijna vol dus vol terug leveren..
Voorspelling begin van de dag weer wat mager maar in de loop van de dag stelt hij netjes bij. Met dit weer ook niet te voorspellen op lokaal niveau denk ik. Voorlopig maar een langere tijd testen, en hopen dat er binnenkort nog eens negatieve prijzen komen en kijken wat het algoritme doet. Ook omdat ik dan mijn zonnepanelen uitschakel via HA.
![]() | ![]() |
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
Zit niet bij Tibber of Zonneplan en heb de gegevens ingevuld zoals ik ze begrijp uit mijn contract.EVfan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:44:
[...]
@Knowbody
Houd je rekening met je inkoop/verkoopvergoeding? Ca. 2 cent bij Tibber.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zou niet willen dat de batterijen naar het net uploaden. Dat is ook de reden dat ik voor HomeWizard gekozen heb en dat het een Nederlands bedrijf is. (Koop Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar). Ik heb een variabel contract en dat blijft zo, dus ik draai NOM en dat doen de HW batteriijen perfect. Ik heb nog nooit problemen gehad en ze staan nu meer dan een jaar en alles gaat perfect. Nooit wifi problemen of wat dan ook gehad.egev schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:16:
[...]
Vanaf dag 1 is het een hele duidelijke keuze en visie van HW geweest om niet te handelen / terug te leveren maar te gaan voor NOM. Dus daar houden ze nu ook aan vast. Wat mij betreft prima. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld ook je batterijen niet aan te melden op energieleveren.nl
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
De laatste zou in theorie nog met 1%-stap van 240W en 1%-stap van 120W vol kunnen laden,
maar het algoritme besluit 1300W de buurt in te sturen.
Ik heb een heel enkele keer wel eens gehad dat 1 van de 2 PiB’s niet verder dan 99% kwam. Maar de volgende dag ging hij dan toch wel weer naar 100%.LV1 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:42:
Dezelfde situatie als gisteravond. 3 batterijen: nu 100%, 100% en 98% vol.
De laatste zou in theorie nog met 1%-stap van 240W en 1%-stap van 120W vol kunnen laden,
Ik zou het even aankijken en als dit zo blijft HomeWizard contacten.
Ik vermoed dat het terugleveren gezien het tijdstip echt een gevolg is van de wijkvriendelijke slim laden instelling om zodoende het net te ontlasten.Olie_B_Bommel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:50:
[...]
Ik heb een heel enkele keer wel eens gehad dat 1 van de 2 PiB’s niet verder dan 99% kwam. Maar de volgende dag ging hij dan toch wel weer naar 100%.
Ik zou het even aankijken en als dit zo blijft HomeWizard contacten.
Ik heb gewoon NOM als regeling. Heb jij dan iets anders?LV1 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:57:
[...]
Ik vermoed dat het terugleveren gezien het tijdstip echt een gevolg is van de wijkvriendelijke slim laden instelling om zodoende het net te ontlasten.
Ja, ik heb wat anders: geen NOM, maar als laadstrategie: Slim en wijkvriendelijk.Olie_B_Bommel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:03:
[...]
Ik heb gewoon NOM als regeling. Heb jij dan iets anders?
Intussen wat extra aan mijn eigen huis moeten leveren en nu worden batterij 2 en 3 met 120W elk naar 100% getild. Batterij 1 mocht bij 100% in ruststand blijven.
[ Voor 23% gewijzigd door LV1 op 04-06-2026 19:22 ]
Wat zegt de stippellijn? Als je nu nog 1300w overschot hebt kan ik me voorstellen dat het algoritme heeft uitgerekend dat er nog genoeg tijd is om het laatste beetje te laden voordat de zon ondergaat.LV1 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:42:
Dezelfde situatie als gisteravond. 3 batterijen: nu 100%, 100% en 98% vol.
Op het moment dat het speelde gaf de stippellijn 99% aan (298 gedeeld door 3 Pibs)hanev001 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Wat zegt de stippellijn? Als je nu nog 1300w overschot hebt kan ik me voorstellen dat het algoritme heeft uitgerekend dat er nog genoeg tijd is om het laatste beetje te laden voordat de zon ondergaat.
Even daarna had ik geen overschot meer, maar moest er aan mijn huis geleverd worden (5L keukenboilertje of zo). Daarna moest er opnieuw gerekend worden en lever ik alleen terug wat de accu-omvormer niet aan kan bij 99% SoC. Dus 2 maal 120W. De rest naar het net.
Dus hij is nu aan het laden en heb je nog steeds wat overschot. Lijkt mij dat de 100% dan gehaald gaat worden. Moet toegeven dat ik zelf ook verrast ben hoe goed dat algoritme blijkbaar in elkaar zit.LV1 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:31:
[...]
Op het moment dat het speelde gaf de stippellijn 99% aan (298 gedeeld door 3 Pibs)
Even daarna had ik geen overschot meer, maar moest er aan mijn huis geleverd worden (5L keukenboilertje of zo). Daarna moest er opnieuw gerekend worden en lever ik alleen terug wat de accu-omvormer niet aan kan bij 99% SoC. Dus 2 maal 120W. De rest naar het net.
Nee geen melding of niks gehadDevke schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:24:
[...]
Melding in de app gehad bij de batterij? Zelf hier 1x gehad. 1 batterij had slechte wifi ontvangst. Opnieuw gekoppeld. Ook groter SoC verschil. Was zonder Slim Laden. Batterijen stonden niet bij elkaar in de buurt.
.
Wifi sterkte is altijd 100% geweest en nu ook.
Maar goed uiteindelijk nu samen weer voor 80% vol
Leuk dat je dit deelt!Tebbie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:14:
[...]
Bijzonder, ik gebruik verschillende bronnen voor EPEX voor de Homewizard app voor Homey om prijzen te krijgen en 2 bronnen laten nog niets zien. En misschien heeft Zonneplan "net" iets eerder deze info maar Homewizard zelf dus niet (die zijn geen energie leverancier en krijg hun prijzen ook via online bronnen). Vermoed zelfs dat Zonneplan betaald voor de EPEX prijzen want dat is natuurlijk hun verdienmodel.
Maar goed, je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die kritisch kijkt naar waarom iets wel of niet gebeurd voor jou situatie. Als ik alleen al kijk naar alle opmerkingen die ik over mijn batterij policy planning krijg is het nooit altijd goed (1,2,3 of 4 batterijen). 2000, 3000, 8000W PV het is een puzzel waar je soms knettergek van wordt. Laat staan dus dat Homewizard zelf hier perfect gaat krijgen en ik moet zeggen dat doen ze best goed. Was ook deel van de closed beta en heb geschakeld tussen hun oplossing en mijn knutsel werk voor alle Homey gebruikers via de app en dat is netjes.
Het beste resultaat met wat er nu mogelijk is? Als nu zo de EPEX prijzen "gratis" / "publiek" bekend worden dan zou de batterij(en) wel of niet leeg lopen en uitstellen tot morgen ochtend en of avond. Om maar te zwijgen over wat PV opwek vandaag en morgen doet want ook dat is geen garantie.
Hier het grillige patroon van diverse weermodellen (Meteo-France, GFS, ICON, KNMI-HARMONIE, Solcast). Om dan op basis van alleen vandaag te "schatten" of je nu wel of niet genoeg PV opwek krijgt.....![]()
[Afbeelding]
En dan morgen, zwabbert ook alle kanten op:
[Afbeelding]
En misschien ben ik inderdaad een beetje bevoorrecht dat ik iets meer informatie heb maar ik zie genoeg andere spelers en gezeur en dan vind ik het petje af wat HW flikt. Niemand is perfect hier.
EDIT: nu prijzen morgen bekend, idd 0.36 in de avond morgen. Mijn code planning gooit de boel om, ging hij vanavond nog leeg, blijft nu 50% SoC over voor morgen.
[Afbeelding]
Ik was waarschijnlijk iets te voorbarig met mijn conclusie dat vandaag sowieso het goedkoopste gaat zijn komende 24-36 uur. Dan moeten we de wind ook nog goed voorspellen 🫣
Kritisch kijken naar mijn eigen situatie komt overigens vanuit interesse hoe het stippellijntje tot stand komt en op basis van welke variabelen/gewichten. Het is zeker niet de bedoeling om hier een early access model de grond in te stampen.
Ik verbaasde gistermiddag rond 17.00 uur dat er al teruggeleverd werd, terwijl de batterij niet verder werd opgeladen dan 89%.
Gevolg vanmorgen tegen 06.00 uur accu leeg en moest het net leveren. Normaal rond die tijd altijd nog iets van 10% in de batterij, zodat zodra de zon voldoende levert rond 07.30 uur de batterij weer gaat laden.
Laten we dit maar houden op de learning mode.
Vanmiddag met al die buien dacht ik, de batterij komt nooit meer vol, maar vanaf 15.30 uur werd het toch wat helderder/zonniger en was de batterij toch vol tegen 17.30 uur.
Nu om 21.15 uur nog 86% in de batterij, dus nu moet het morgenochtend vast goed komen.
[ Voor 6% gewijzigd door DG64 op 04-06-2026 21:35 ]
Dit is wat ik in mijn review schreef. "Waarom opladen tot 100%". Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. Normaal houdt je 10% over. 90% SoC nodig dus. Nu ben je gegaan van 89 naar 0. Ook (bijna) 90% SoC.DG64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:32:
Net als anderen vaak kijken op de stippellijn/prognose![]()
Ik verbaasde gistermiddag rond 17.00 uur dat er al teruggeleverd werd, terwijl de batterij niet verder werd opgeladen dan 89%.
Gevolg vanmorgen tegen 06.00 uur accu leeg en moest het net leveren. Normaal rond die tijd altijd nog iets van 10% in de batterij, zodat zodra de zon voldoende levert rond 07.30 uur de batterij weer gaat laden.
Laten we dit maar houden op de learning mode.
Vanmiddag met al die buien dacht ik, de batterij komt nooit meer vol, maar vanaf 15.30 uur werd het toch wat helderder/zonniger en was de batterij toch vol tegen 17.30 uur.
Ik ben voor nu even in het kamp "niets voor mij". Ik wil gewoon dat dat ding zo snel mogelijk vol zit, zodra dat kan. Het is te vaak dat wij aan het eind van de middag en 's avonds mooi weer hebben (blauwe lucht boven ons) maar de westelijke horizon zwart is (dus geen zon).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Voor de volledigheid, ik heb 23 zonnepanelen liggen van 385Wp per stuk en een SolarEdge SE5K 3 fase omvormer. De panelen liggen oost (10 stuks) en west (13 stuks).
Het lijk mij dat dit komt door dat je keuze tegenstrijdig is. Je noemt dat je Dynamische tarieven hebt en ik neem aan dat je ook voor die SlimLaden setting gekozen hebt. Echter het gedrag dat je wil zien is NOM of SlimLaden Wijkvriendelijk. Je zal dus een keuze moeten maken wat je nu echt wil. Beide zal niet lukken.DJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:09:
Ik heb in de Poll aangegeven dat ik de Slim laden functie nu aan heb staan, en ik ben ook wel benieuwd hoe dat gaat lopen. Wat me wel opvalt is dat ik de afgelopen weken met een normale NoM mode voor de hele periode ik tussen de 95% en 97% zelfvoorzienend was volgens de HW app. Nu sinds gisteren is dat naar beneden gegaan rond de 90% en ik merk dat op momenten dat de waterkoker aan gaat bijvoorbeeld overdag er momenten zijn dat de PiB's dan niet leveren. Waarschijnlijk komt dit door de dynamische tarieven en de berekeningen die de PiB's doen op de achtergrond, maar het is wel opvallend te noemen. Zeker ook omdat de HW app aangeeft gebruik te maken van het verbruik van het huis van de laatste 7 dagen (of langer). Dan zou die toch moeten weten dat dit voorkomt en dat het nooit een probleem was overdag om dat op te vangen en nog voldoende over te houden voor de avond en nacht. Met de NoM functie heb ik de afgelopen 1,5 maand geen afname van het net gehad, op een piekje van max 10 seconden na (oude slimme meter hier).
Voor de volledigheid, ik heb 23 zonnepanelen liggen van 385Wp per stuk en een SolarEdge SE5K 3 fase omvormer. De panelen liggen oost (10 stuks) en west (13 stuks).
Ok. Ik kijk het nog even aan, maar ik begrijp dat Slim Laden - Wijkvriendelijk dus wel de hele dag het huis op NoM houdt? Wat is dan de toegevoegde waarde van Wijkvriendelijk vs NoM? Zit dan alleen in het moment van laden overdag? Dat doet hij dan alleen als er een overschot is, in plaats van direct als de zon op komt?hanev001 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:16:
[...]
Het lijk mij dat dit komt door dat je keuze tegenstrijdig is. Je noemt dat je Dynamische tarieven hebt en ik neem aan dat je ook voor die SlimLaden setting gekozen hebt. Echter het gedrag dat je wil zien is NOM of SlimLaden Wijkvriendelijk. Je zal dus een keuze moeten maken wat je nu echt wil. Beide zal niet lukken.
Niet in de pol aangegeven overigens.
Wat ik zie is dat pas eind van de dag mijn accu's (3 stuks) gaan laden naar 100% maar ik lever nu al 4000w terug dus waarom niet nu opladen al?
accu's nu op 78% samen
@DJ de bedoeling is ervan dat het net ook ontlast word door andere momenten te laden of ontladen.
https://www.homewizard.com/nl/blog/nieuw-slim-laden-homewizard-plug-in-battery/
[ Voor 37% gewijzigd door SpikeHome op 05-06-2026 09:25 ]
Ik heb 4 PiB's en die staan nu 'stil' op 33%. Ik lever ook terug op dit moment. Ik vermoed dat hij pas later gaat laden als het tarief gunstiger is. Het tarief is op zijn goedkoopst tussen 12h en 16h vandaag, dus de PiB's zullen dan wel vol gaan lopen denk ik . . . Dat zie je ook voorspeld in de grafiek trouwens in de HW appSpikeHome schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:21:
Ik heb ook slim laden aangezet gistermiddag.
Wat ik zie is dat pas eind van de dag mijn accu's (3 stuks) gaan laden naar 100% maar ik lever nu al 4000w terug dus waarom niet nu opladen al?
accu's nu op 78% samen
@DJ de bedoeling is ervan dat het net ook ontlast word door andere momenten te laden of ontladen.
België, Slim laden dynamisch, 2PiBs
Verwachte opwek van de zon van 14kWh
Midden in de nacht werd alles tegengehouden, dat kon ik nog een beetje begrijpen. Het waren relatief lage prijzen die passeerden (maar niet zo laag als wat het vanaf 13h00 gaat worden).
Maar rond 08h00 zag ik dat die van plan was om alles gedurende 2 uur compleet vast te houden op 30%.
Dan laden via zon tot ong 18h00 om op 100% uit te komen. En dan weer 2 uur op 100% blijven om pas rond 20h00 te gaan zakken.
Dan vraag ik me af waarom midden in de nacht niets gedaan is als er voor 08h00 nog 30% in de batterij zou zitten, waarom die 2 uur alles zou vasthouden tijdens de ochtend (en die deed dat ook ! Geen import/export tijdens de duurste uren van de morgen terwijl er nog iets in de batterij zat om dat af te dekken).
En al helemaal niet waarom die niet gewoon laadt als er surplus is van de zon ... RTE verhaal is voor mij irrelevant als het over zonnestroom gaat.
Zoals ik ik het verschil tussen de NOM en Wijkvriendelijk begrip Is dat NOM direct gaat laden als je een overschot hebt. Wijkvriendelijk stelt het begin van het laden uit naar een later tijdstip als het algoritme bepaald dat er genoeg opwekking later in de dag is en het dan gunstiger is voor het net.DJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:20:
[...]
Ok. Ik kijk het nog even aan, maar ik begrijp dat Slim Laden - Wijkvriendelijk dus wel de hele dag het huis op NoM houdt? Wat is dan de toegevoegde waarde van Wijkvriendelijk vs NoM? Zit dan alleen in het moment van laden overdag? Dat doet hij dan alleen als er een overschot is, in plaats van direct als de zon op komt?
Eergisteren op slim laden gezet. Uiteindelijk mijn boiler 2 uur eerde handmatig uitgezet, zodat de batterijen de laatste uren net vol genoeg konden komen.
Gisteren weer even op slim laden gezet om naar de stippellijn te kijken. En dacht dat gaat hem niet worden... dus terug naar NOM. Met NOM had ik slechts een export van 0,8 kWh en ben ik tot een SOC van 90% gekomen. Vanochtend gezakt tot 30%. (1,5 kWh over) als ik voor slim laden had gekozen gisteren had ik 40% minder gehad (dus een halve kWh meer moeten importeren).... maar ik had ook het middagverbruik wat ik had (Sauna, boiler en afwasmachine) minder goed kunnen ondersteunen. Dara hebben mijn batterijen gisteren veel moeten doen.
Vandaag weer gekeken, en wederom gaat hij pas veel te laat bijladen gezien het verbruik in huis.
--
Het heeft me overigens wel ideeën gegeven over hoe het in mijn geval wel zou kunnen werken, wat ik vervolgens overweeg om in te gaan bouwen via home assistant.
[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 05-06-2026 10:11 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat inderdaad met de voorspelling van de grootverbruikers. Sinds ik slim en wijkvriendelijk heb aangezet (ook vast contract) is er nog niet genoeg opwek op een dag geweest om mijn 3 batterijen volledig te vullen, dus hij draait gewoon NOM zoals anders. En als ik een grootverbruiker aanzet dan past hij de voorspelling daar wel op aan, maar dat is altijd achteraf natuurlijk. En de grootverbruikers zet ik niet elke dag/week op dezelfde tijd aan dus hoe gaat hij daar mee om ben ik ook benieuwd naar. Het algoritme kan 's morgens wel bedenken dat er 's middags genoeg opwek is om de batterijen vol te laden, maar wat als ik 's middags nu ook de vaatwasser, wasmachine en droger aanzet? Dan slurpen die een groot deel van de opwek wel op en zijn mijn batterijen mogelijk niet vol genoeg om de avond/nacht te overbruggen. Maar eens zien hoe dat gaat als de zon zich wat meer laat zien.ArthurMorgan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:47:
Niets voor mij. (Vast contract) Hij lijkt geen geschiedenis van het specifieke verbruik in huis te kennen/mee te nemen. Waardoor hij de grootverbruikers overdag negeert in het voorspelgedeelte. Daardoor komt hij niet vol genoeg om de nacht door te komen, en/of donkere ochtenden te overbruggen.
Eergisteren op slim laden gezet. Uiteindelijk mijn boiler 2 uur eerde handmatig uitgezet, zodat de batterijen de laatste uren net vol genoeg konden komen.
Gisteren weer even op slim laden gezet om naar de stippellijn te kijken. En dacht dat gaat hem niet worden... dus terug naar NOM. Met NOM had ik slechts een export van 0,8 kWh en ben ik tot een SOC van 90% gekomen. Vanochtend gezakt tot 30%. (1,5 kWh over) als ik voor slim laden had gekozen gisteren had ik 40% minder gehad (dus een halve kWh meer moeten importeren).... maar ik had ook het middagverbruik wat ik had (Sauna, boiler en afwasmachine) minder goed kunnen ondersteunen. Dara hebben mijn batterijen gisteren veel moeten doen.
Vandaag weer gekeken, en wederom gaat hij pas veel te laat bijladen gezien het verbruik in huis.
--
Het heeft me overigens wel ideeën gegeven over hoe het in mijn geval wel zou kunnen werken, wat ik vervolgens overweeg om in te gaan bouwen via home assistant.
Geef je nu zelf geen antwoord op je eigen vraag?SpikeHome schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:21:
Ik heb ook slim laden aangezet gistermiddag.
accu's nu op 78% samen
Je batterijen laden nog niet op om het net te ondersteunen.
Wat me opviel deze ochtend is dat hij oorspronkelijk ging beginnen laden rond 11.20 uur om te eindigen op 72%. rond 8 uur was dat dan bijgeschaafd naar laden direct en eindigen op 75%.
Wat ik nu de komende weken ga uitproberen is hoe het zal omgaan met idd meer zonnigere dagen, tevens ook meer verbruik want de opblaasbare jacuzzi staat eindelijk uit en ik werk ook in ploeg en laad iedere dag mijn Plugin Hybride op voor of na het werk.
Time will tell, als de enkele weken test niet zo goed omspringen met het plotse verbruik van de auto of de jacuzzi terwijl op de NOM stand dan gewoon het batterijtje terug leeg zal getrokken worden. We zien wel.
Pas vanmiddag is de stroomprijs laag (factor 4x) en worden de PiB's weer geladen.
Precies zoals het moet.
Waarom zou je zelf het risico gaan lopen onvoldoende energie in je batterijen te hebben wanneer je het nodig hebt? Uiteindelijk is de wijk de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Ik vind dat we hier zelf al riant voldoende hebben gedaan met vol elektrisch in een woning uit '57, met batterijen waardoor we dit jaar rond de 1800kWh afname zitten.
Misschien inderdaad wanneer het dagenlang volle zon is zodat er zonder risico wat te schuiven is, en het ook meer zin heeft. We hebben hier altijd nog een 3,5kWh batterij van een ander merk achter de hand voor noodgevallen.
Mooi he, dat er wat te kiezen valt!Sjamo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
Mij lijkt het dat , aangezien het enige mogelijk positieve van de slim laden stand bij vast contract is dat de wijk er mogelijk voordeel van heeft, deze functie alleen zinnig is op momenten dat je weet dat het wekenlang grotendeels zonnig is.
Waarom zou je zelf het risico gaan lopen onvoldoende energie in je batterijen te hebben wanneer je het nodig hebt? Uiteindelijk is de wijk de verantwoordelijkheid van de netbeheerder. Ik vind dat we hier zelf al riant voldoende hebben gedaan met vol elektrisch in een woning uit '57, met batterijen waardoor we dit jaar rond de 1800kWh afname zitten.
Misschien inderdaad wanneer het dagenlang volle zon is zodat er zonder risico wat te schuiven is, en het ook meer zin heeft. We hebben hier altijd nog een 3,5kWh batterij van een ander merk achter de hand voor noodgevallen.
Nauwelijks. Mijn sterke voorkeur ligt bij andere opties. Een keuze-optie in mijn eigen belang ipv in het belang van de wijk (geen problemen hier in de wijk).
Maar voor andere geïnteresseerden prima.
[ Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 05-06-2026 10:24 ]
Rond 14.00 gaan ze laden.DJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Ik heb 4 PiB's en die staan nu 'stil' op 33%. Ik lever ook terug op dit moment. Ik vermoed dat hij pas later gaat laden als het tarief gunstiger is. Het tarief is op zijn goedkoopst tussen 12h en 16h vandaag, dus de PiB's zullen dan wel vol gaan lopen denk ik . . . Dat zie je ook voorspeld in de grafiek trouwens in de HW app
dan zal het wel piek zijn verwacht ik.
ps sim laden wijkvriendelijk staat aan.
zit nu op 8KWh terug leveren.
PiB's staan te wachten alleen.
dus is eigenlijk wel zoals verwacht alleen verwacht je dat de accu's gewoon naar vol gaan nu.
Maar nu gaan ze laden op he moment dat veel mensen terug gaan leveren.
Dat klopt hoor. Wat ik nu nog wel eens bij heb met NOM dat als de zon volop schijnt en ik geen grootverbruikers hoef draaien dat de batterijen rond 14 uur vol zijn en dan lever ik tot ca. 17 uur (zo lang staat de zon op mijn panelen) nog redelijk wat terug. Als ik het goed begrijp gaat in het geval van slim en wijkvriendelijk het algoritme er dan voor zorgen dat de ochtend opwek terug geleverd wordt en pas 's middags de batterijen volle bak laden. Daardoor zou ik op de dag zelf waarschijnlijk minder terug leveren dan bij NOM, want opwek in de ochtend is minder dan vanaf 14 uur. Dat zou het voordeel zijn gok ik.Sjamo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
Mij lijkt het dat , aangezien het enige mogelijk positieve van de slim laden stand bij vast contract is dat de wijk er mogelijk voordeel van heeft, deze functie alleen zinnig is op momenten dat je weet dat het wekenlang grotendeels zonnig is.
Ik probeer heel hard te bedenken of en zo ja hoe, het verschuiven van laden kan zorgen dat er per saldo minder teruggeleverd wordt?GeoWilly86 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Dat klopt hoor. Wat ik nu nog wel eens bij heb met NOM dat als de zon volop schijnt en ik geen grootverbruikers hoef draaien dat de batterijen rond 14 uur vol zijn en dan lever ik tot ca. 17 uur (zo lang staat de zon op mijn panelen) nog redelijk wat terug. Als ik het goed begrijp gaat in het geval van slim en wijkvriendelijk het algoritme er dan voor zorgen dat de ochtend opwek terug geleverd wordt en pas 's middags de batterijen volle bak laden. Daardoor zou ik op de dag zelf waarschijnlijk minder terug leveren dan bij NOM, want opwek in de ochtend is minder dan vanaf 14 uur. Dat zou het voordeel zijn gok ik.
Misschien wordt er meer teruggeleverd wanneer de batterij(en) niet 100% vol geladen wordt of worden of onvoldoende waardoor meer wordt afgenomen?
Nee, dat is niet het doel. De bedoeling is (of zou moeten zijn) dat de batterij 100% vol zit tegen de tijd dat de zonnepanelen geen overschot meer leveren. Wijkvriendelijk spreidt het daarvoor benodigde laden wat meer uit over de dag en doet dat op momenten die beter zijn voor het net.Sjamo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Ik probeer heel hard te bedenken of en zo ja hoe, het verschuiven van laden kan zorgen dat er per saldo minder teruggeleverd wordt?
Misschien wordt er meer teruggeleverd wanneer de batterij(en) niet 100% vol geladen wordt of worden of onvoldoende waardoor meer wordt afgenomen?
Het grote struikelpunt is het algoritme dat dit moet berekenen. Mijn persoonlijke verwachting is dat dit in de periode mei tot en met augustus wel zal lukken omdat er dan redelijke lange dagen zijn met veel zon. In de herfst/winter/voorjaar wordt dat een stuk lastiger omdat je dan hebt te maken met korte dagen en wisselvallig weer en dus ook wisselende zonopbrengst. Ik verwacht dat teruggaan naar standaard Nom in die perioden beter zal zijn.
Er wordt niet minder teruggeleverd. alleen op andere momenten. Het idee is dat je teruglevert op momenten dat er meer vraag is, en minder teruglevert als er overschot is (of in elk geval minder vraag)Sjamo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Ik probeer heel hard te bedenken of en zo ja hoe, het verschuiven van laden kan zorgen dat er per saldo minder teruggeleverd wordt?
Maar voor vaste contracten zouden wat mij betreft er wel 2 advanced functies bij mogen. Namelijk of er gericht mag worden op minder dan 100% gevuld of dat 100% altijd het doel moet zijn, en hoe laat dat je dat wilt bereiken.
Omdat dat bij mij steeds rond de 17:00 ligt gaat het bij mij door mijn grootgebruikers in de middag niet goed. Als ik dat op zeg 15:00 zou kunnen zetten dan zou ik in plaats van 12:00 tot 13:00 als starttijd 2 uur eerder hebben, waardoor ik speling hou aan het eind van de middag als het niet gehaald is. En alsnog 2 a 3 uur aan het begin van de ochtend terugleveren. op een dag als vandaag.
Zoals het nu is mis ik teveel de speling.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik verwacht dat voor de dynamische contract personen hier het in de winter dan dus een andere strategie wordt. Dan is het nog steeds slim laden, maar dan dus de dynamische variant (die ik nu dus al aan heb staan). Dan zul je zien dat je in de nacht gaat opladen, of op andere momenten dat het goedkoop is, met in achtneming de RTE van rond de 75%.hanev001 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:56:
[...]
Nee, dat is niet het doel. De bedoeling is (of zou moeten zijn) dat de batterij 100% vol zit tegen de tijd dat de zonnepanelen geen overschot meer leveren. Wijkvriendelijk spreidt het daarvoor benodigde laden wat meer uit over de dag en doet dat op momenten die beter zijn voor het net.
Het grote struikelpunt is het algoritme dat dit moet berekenen. Mijn persoonlijke verwachting is dat dit in de periode mei tot en met augustus wel zal lukken omdat er dan redelijke lange dagen zijn met veel zon. In de herfst/winter/voorjaar wordt dat een stuk lastiger omdat je dan hebt te maken met korte dagen en wisselvallig weer en dus ook wisselende zonopbrengst. Ik verwacht dat teruggaan naar standaard Nom in die perioden beter zal zijn.
Ik lees dat er vragen zijn m.b.t. Slim Laden. Met name vragen waarom er geen actie is van de batterij terwijl er wel opwek het net op gaat.
Kijk als eerste naar je contractvorm. Vast vs Dynamisch.
Bij Vast (Wijkvriendelijk) kijkt de batterij of de verwachting is dat deze vol komt. Zoja dan zal het laden niet al starten bij de eerste zonnestralen. Er zal dan gekozen worden voor netsupport. Ochtend en avonden zijn er stroomtekorten, in de middag overschot. Komt de batterij naar verwachting niet vol, dan zal je zien dat ochtend pieken wel mee gaan doen. Zoveel mogelijk opvangen. Vanmiddag wordt hier zon verwacht dus is laden op maximaal vermogen ook gunstiger denk ik voor de RTE en de wijk. Bij Vast contract wordt er altijd gekozen PIB eerst, dan pas net.
Bij dynamisch wil je ook pas laden op de goedkoopste uren en het overschot op de dure momenten het net op laten gaan.
Probeer deze zaken in je achterhoofd te houden als je naar de batterij kijkt. Daarnaast neem zelf ook even de tijd om het systeem te leren begrijpen. Soms moet je wat geduld hebben. Lastig snap ik, maar het werkt wel
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 05-06-2026 11:08 ]
Sorry, had ik moeten zeggen. Wat ik schreef is van toepassing op vaste contracten.DJ schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Ik verwacht dat voor de dynamische contract personen hier het in de winter dan dus een andere strategie wordt. Dan is het nog steeds slim laden, maar dan dus de dynamische variant (die ik nu dus al aan heb staan). Dan zul je zien dat je in de nacht gaat opladen, of op andere momenten dat het goedkoop is, met in achtneming de RTE van rond de 75%.
Dynamisch werkt met het prijs criterium en dat zal dus anders uitpakken.
Heldere uitleg! Dit sluit precies aan op mijn eigen situatie van de afgelopen dagen (vast contract, 2 PiB's, 6 kW solar en geen EV). Er worden hier wel erg snel conclusies getrokken. Veel te vroeg, als je het mij vraagt. Een zelflerend systeem moet je de tijd geven om te leren; dan moet je niet continu de modus aanpassen. Ik kijk het rustig een paar weken of maanden aan. Tot nu toe lijkt het er in elk geval op dat de algoritmes hun werk doen en bijdragen aan een slimme en wijkvriendelijke inzet van de PiB's.Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Wat aanvullende info Slim Laden:
Ik lees dat er vragen zijn m.b.t. Slim Laden. Met name vragen waarom er geen actie is van de batterij terwijl er wel opwek het net op gaat.
Kijk als eerste naar je contractvorm. Vast vs Dynamisch.
Bij Vast (Wijkvriendelijk) kijkt de batterij of de verwachting is dat deze vol komt. Zoja dan zal het laden niet al starten bij de eerste zonnestralen. Er zal dan gekozen worden voor netsupport. Ochtend en avonden zijn er stroomtekorten, in de middag overschot. Komt de batterij naar verwachting niet vol, dan zal je zien dat ochtend pieken wel mee gaan doen. Zoveel mogelijk opvangen. Vanmiddag wordt hier zon verwacht dus is laden op maximaal vermogen ook gunstiger denk ik voor de RTE en de wijk. Bij Vast contract wordt er altijd gekozen PIB eerst, dan pas net.
Bij dynamisch wil je ook pas laden op de goedkoopste uren en het overschot op de dure momenten het net op laten gaan.
Probeer deze zaken in je achterhoofd te houden als je naar de batterij kijkt. Daarnaast neem zelf ook even de tijd om het systeem te leren begrijpen. Soms moet je wat geduld hebben. Lastig snap ik, maar het werkt wel
Dan zit er nog steeds een weersvoorspelling achter. Je zal zien dat dan iedere zonnestraal wordt opgepakt, als deze zelf al niet in huis wordt opgemaakt door warmtepomp o.i.d.hanev001 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:56:
[...]
Nee, dat is niet het doel. De bedoeling is (of zou moeten zijn) dat de batterij 100% vol zit tegen de tijd dat de zonnepanelen geen overschot meer leveren. Wijkvriendelijk spreidt het daarvoor benodigde laden wat meer uit over de dag en doet dat op momenten die beter zijn voor het net.
Het is binnenkort gebeurt met de pret. Salderen is er over een paar maanden niet meer bij. Het overschot aan zonnestroom is vanaf ongeveer oktober niet meer aan de orde.Sjamo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Iedereen die een variabel - of vast contract heeft gaat te maken krijgen met terugleverboetes of lage prijzen voor teruglevering.
Met dynamisch heb je of een paar centen bonus (en betaal je een paar euro per maand abonnement) of een paar centen kosten voor terugleveren (en geen kosten van een maandelijks abonnement) maar ontvang je nog een redelijke prijs in de duurdere uren en wordt er (batterij, EV) geladen voor een fractie van de prijs.
Gezien de tarieven tijdens de pieken te overzien zijn lijkt het me logisch dat de meesten ontdekken dat ze naar dynamische tarieven moeten. Het is het enige juiste systeem.
Dat begrijp ik en daar ligt het probleem ook niet. Wat problemen zal opleveren is het gebruik dat niet in het algoritme zit. Een wasmachine die in de loop van de dag wordt aangezet of een warmtepomp die op een kille dag wat vroeger aanslaat dan normaal. Als het algoritme dan aan het begin van de dag zonopbrengst naar het net doorlaat omdat er verwacht wordt dat er genoeg is om de batterij later in de dag vol te krijgen kan dat minder makkelijk worden rechtgetrokken omdat de dagen korter zijn en de zonopbrengst minder.Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Dan zit er nog steeds een weersvoorspelling achter. Je zal zien dat dan iedere zonnestraal wordt opgepakt, als deze zelf al niet in huis wordt opgemaakt door warmtepomp o.i.d.
Maar NIET als het resultaat is dat de batterij op slot wordt gezet met overschot aan capaciteit terwijl ik dan "dure" stroom van het net moet afhalen. Dat is gewoon te gek !Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Wat aanvullende info Slim Laden:
...
Situatie in België is lichtjes anders: salderen is hier al lang niet meer van toepassing en we krijgen met geluk wat centjes voor teruglevering (en zelfs oppassen of het kost nog geld ook). Dus eigenlijk te verwaarlozen (behalve bij echt negatieve prijzen, dan mag je nog bijbetalen. Omgerekend voor mijn leverancier is dat eigenlijk alles onder EPEX 20.3 EUR/MWh).
[ Voor 9% gewijzigd door Holvoetn op 05-06-2026 11:33 ]
Je moet sws je leven niet gaan inrichten op basis van het Slim Laden algoritme. Doel is dat het algoritme leert van het patroon in je huis. Dat zal niet gelijk dag 1 zijn verwacht ik dat deze aanpassing gezien wordt. Zal ook geen weken duren, daarnaast HW heeft al veel data van ons allen. We gaan he zien in de wintermaanden.hanev001 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:25:
[...]
Dat begrijp ik en daar ligt het probleem ook niet. Wat problemen zal opleveren is het gebruik dat niet in het algoritme zit. Een wasmachine die in de loop van de dag wordt aangezet of een warmtepomp die op een kille dag wat vroeger aanslaat dan normaal. Als het algoritme dan aan het begin van de dag zonopbrengst naar het net doorlaat omdat er verwacht wordt dat er genoeg is om de batterij later in de dag vol te krijgen kan dat minder makkelijk worden rechtgetrokken omdat de dagen korter zijn en de zonopbrengst minder.
Eens. Ik snap dat de markt in België wat anders is. Gelukkig waren er ook zuider buren aan het testen. Ik weet niet of jij er 1 van was ;-PHolvoetn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:26:
[...]
Maar NIET als het resultaat is dat de batterij op slot wordt gezet met overschot aan capaciteit terwijl ik dan "dure" stroom van het net moet afhalen. Dat is gewoon te gek !
Situatie in België is lichtjes anders: salderen is hier al lang niet meer van toepassing en we krijgen met geluk wat centjes voor teruglevering (en zelfs oppassen of het kost nog geld ook). Dus eigenlijk te verwaarlozen (behalve bij zwaar negatieve prijzen, dan mag je nog bijbetalen).
Doel bij een vast contract is consument eerst, dan pas netbeheerder.
Ik zie niet hoe deze reactie aansluit op wat ik zei? Er vanuitgaande dat wat ik zei een reactie was op iemand anders?Knowbody schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:22:
[...]
Het is binnenkort gebeurt met de pret. Salderen is er over een paar maanden niet meer bij. Het overschot aan zonnestroom is vanaf ongeveer oktober niet meer aan de orde.
Iedereen die een variabel - of vast contract heeft gaat te maken krijgen met terugleverboetes of lage prijzen voor teruglevering.
Met dynamisch heb je of een paar centen bonus (en betaal je een paar euro per maand abonnement) of een paar centen kosten voor terugleveren (en geen kosten van een maandelijks abonnement) maar ontvang je nog een redelijke prijs in de duurdere uren en wordt er (batterij, EV) geladen voor een fractie van de prijs.
Gezien de tarieven tijdens de pieken te overzien zijn lijkt het me logisch dat de meesten ontdekken dat ze naar dynamische tarieven moeten. Het is het enige juiste systeem.
En verder heb ik op dit moment nog een vast contract, naar grote tevredenheid, zonder terugleverkosten. Wat er volgend jaar gebeurt zie ik dan wel, is op dit moment voor mij niet interessant.
Dat salderen gaat stoppen is al lange tijd bekend (hier in elk geval sinds we ons pv kregen, rond '21). Ik heb dus altijd gestuurd op een situatie zonder salderen en dat werkt goed hier.
Prognoselijn geeft aan die vanmidag nog wel vol te krijgen, dus nu de wijk vriendelijk ondersteunen in plaats van gedwongen teruglevering vanmiddag, wanneer de batterijen vol zouden kunnen zijn.
16 panelen à 295Wp - 4 Zuid, 6 Oost en 6 West.
Edit: Tot nu toe lijken die periodes van teruglevering met niet volle batterijen beperkt tot 15 à 20 minuten. Misschien wordt het algoritme elk kwartier geijkt.
[ Voor 17% gewijzigd door LV1 op 05-06-2026 12:38 ]
Daar ben ik het best mee eens. Ik laat wijkvriendelijk aanstaan zolang ik elke dag 100% bereik maar ik denk dat dit alleen haalbaar is in de maanden die ik al genoemd heb. Het is in mijn ogen dan ook niet meer dan een seizoens optie om het net in de zomermaanden te helpen. De veronderstelde verbetering in RTE heeft in die maanden geen waarde omdat dan veel mensen elke dag een netto overschot hebben en een betere RTE alleen maar als gevolg heeft dat er meer wordt teruggeleverd en met een vastcontract betaal je dan meer terugleverheffing.Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:30:
[...]
Je moet sws je leven niet gaan inrichten op basis van het Slim Laden algoritme. Doel is dat het algoritme leert van het patroon in je huis. Dat zal niet gelijk dag 1 zijn verwacht ik dat deze aanpassing gezien wordt. Zal ook geen weken duren, daarnaast HW heeft al veel data van ons allen. We gaan he zien in de wintermaanden.
Ik heb het over een dynamisch contract.Devke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:33:
[...]
Eens. Ik snap dat de markt in België wat anders is. Gelukkig waren er ook zuider buren aan het testen. Ik weet niet of jij er 1 van was ;-P
Doel bij een vast contract is consument eerst, dan pas netbeheerder.
En neen, ik heb niet actief meegetest, enkel maar gekeken tijdens de beta of bestaande automatisatie niet geïmpacteerd werd door de nieuwe aanpassingen (en dat was niet zo). Voor de rest was ik even de kat uit de boom aan het kijken om te zien hoe het allemaal zou evolueren.
Je blijft zelf keer op keer aanhalen dat het een kwestie is van vertrouwen.
Dat begrijp ik maar als er geen duidelijkheid wordt gegeven over de regels/parameters die een en ander aansturen en ik zie onverklaarbare zaken die compleet tegen de logica indruisen (voor zover de context gekend is) dan is het voor mij redelijk moeilijk om dat vertrouwen te kunnen geven.
Ik had recent alles overgezet naar Slim Laden/Dynamisch en een paar dagen heb ik zaken gezien die voor mij helemaal logisch waren maar deze morgen was wel even het moment om op mijn stappen terug te keren.
Ah je zit dus in de reguliere beta. Heb je daar al jouw bevindingen gedropt? Daar is HW sws actief.Holvoetn schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:51:
[...]
Ik heb het over een dynamisch contract.
En neen, ik heb niet actief meegetest, enkel maar gekeken tijdens de beta of bestaande automatisatie niet geïmpacteerd werd door de nieuwe aanpassingen (en dat was niet zo). Voor de rest was ik even de kat uit de boom aan het kijken om te zien hoe het allemaal zou evolueren.
Je blijft zelf keer op keer aanhalen dat het een kwestie is van vertrouwen.
Dat begrijp ik maar als er geen duidelijkheid wordt gegeven over de regels/parameters die een en ander aansturen en ik zie onverklaarbare zaken die compleet tegen de logica indruisen (voor zover de context gekend is) dan is het voor mij redelijk moeilijk om dat vertrouwen te kunnen geven.
Ik had recent alles overgezet naar Slim Laden/Dynamisch en een paar dagen heb ik zaken gezien die voor mij helemaal logisch waren maar deze morgen was wel even het moment om op mijn stappen terug te keren.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
:strip_exif()/f/image/ZkRSUebuKzzLh0eu0xFiVZNV.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KS7KCxbhtJwM7bUzVrSMWm5Y.jpg?f=fotoalbum_tile)