• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
HannesB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:08:
Kunnen de gebruikers van HomeWizard plug-in batterijen aangeven waarom zij voor deze batterijen hebben gekozen?

Ik twijfel sterk tussen 2 batterijen HW of de recent aangekondigde Anker Solix Solarbank Max ac. Deze laatste lijkt op papier interessanter (groter en geen beperking tot 1600w laden/ontladen op eigen groep)
Ik hoor hier er niemand over maar verdiep je zeker ook even in de RTE. Die is verschillend per merk thuisbatterij.

Je wilt deze zo hoog mogelijk hebben om te voorkomen dat je onnodig extra moet laden en minder capaciteit hebt bij ontladen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:09
gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:58:
[...]

Ik hoor hier er niemand over maar verdiep je zeker ook even in de RTE. Die is verschillend per merk thuisbatterij.

Je wilt deze zo hoog mogelijk hebben om te voorkomen dat je onnodig extra moet laden en minder capaciteit hebt bij ontladen.
Ben ik het deels mee eens, soms is RTE wat minder relevant.
Het wordt pas echt belangrijk als je energie opslaat die je anders van het net had moeten kopen, of als je zo onafhankelijk mogelijk wilt zijn van het net. Heb je veel zonnepanelen en vaak overschot, dan is het minder kritisch omdat het verlies vooral uit “gratis” zonne-energie komt die je anders toch zou terugleveren.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Prisma16 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:28:
[...]

Geduld is een prettige eigenschap.
Ik heb ook allerlei rare meldingen bij het updaten van de software van de PiB. Maar gezien vanuit HA werkt alles prima. Ik laat het maar even rusten en kijk over een paar dagen wel weer eens. Ik ga niet mij hele netwerk overhoop halen omdat één update even niet lekker loopt.
vandaag weer even gekeken, PiB inderdaad "vanzelf" naar 706 gegaan

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
Kalipeen schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:52:
[...]

Ben ik het deels mee eens, soms is RTE wat minder relevant.
Het wordt pas echt belangrijk als je energie opslaat die je anders van het net had moeten kopen, of als je zo onafhankelijk mogelijk wilt zijn van het net. Heb je veel zonnepanelen en vaak overschot, dan is het minder kritisch omdat het verlies vooral uit “gratis” zonne-energie komt die je anders toch zou terugleveren.
Alsnog gewoon erg zonde. Tevens moet je meer capaciteit neerzetten om het verlies op te vangen bij ontladen.

Maar ieder zijn ding. Ik gooi zelf liever 15% van de pizza weg dan 25%.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:21
HannesB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:29:
Bedankt voor de reacties! Ervaren jullie vaak de beperking van bv 1600w in geval van eigen groep bij (ont)laden en dat er teveel wordt geïnjecteerd of nog van het net wordt afgehaald?

In mijn geval spreken we over 9 panelen met 2,2 wp, waarbij die grens wordt overschreden. Ook wordt er regelmatig rond 2kwh afgenomen waardoor de batterij dan onvoldoende zou kunnen leveren. Of bezie ik dit verkeerd?
Met een volledig eigen groep en quad stopcontact kun je gewoon met vier batterijen met 3200 Watt laden en ontladen. Alleen niet op een normaal stopcontact. Ik heb een extra groep laten plaatsen en kan vier HomeWizard Plug-In Batteries kwijt. Ik heb er nu drie en laad en ontlaad dan ook met 2400 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJfaj8MHaLNIhKedys02imlMHdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/81MuH17KZ0v5FItgxO7w7f7O.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard vang je niet alles op, zoals een magnetron/combimagnetron 3680 W max, inductiekookplaat 2x3680 W max, auto 11000 W. Maar dat is dan ook wel alles. Om nou voor bijvoorbeeld vast systeem te gaan om die paar Watt van het net niet te halen is wat overdreven. Ook heeft HomeWizard een voordeel. Als je Anker een storing heeft heb je niets meer tot het gemaakt is. HomeWizard Plug-In Batteries zijn volledig modulair en valt er één uit werken de anderen gewoon door.

Anker verkoopt voornamelijk via Amazon. Ik zit sowieso niet te popelen om een Amerikaanse miljardair verder te spekken en een Chinees bedrijf te belonen voor hun overheidssubsidie op de batterijmarkt. Maar dat zijn principes.

Het tegen de cloud zijn door sommige Tweakers snap ik niet helemaal. Iets in de cloud hebben is niet vies mijn energieverbruik is geen rare geheime bezigheid. Uiteraard goed separaat in een IoT netwerk maar verdere zaken zoals mijn devices mogen niet het internet vind ik een beetje OCD. Dan ook zou ik ZEKER kiezen voor HomeWizard. Liever mijn data bij een Nederlands bedrijf dan bij Xi Jinping.

Ook de service is fantastisch. Garantie wordt bij HomeWizard nagekomen en lijkt mij een zeer sterk bedrijf dat groeit door heel Europa. Dat er problemen zijn met leveren ligt meer aan het pakketbedrijf waar HomeWizard aan vast zit omdat er nou eenmaal speciale papieren nodig zijn voor het verzenden van batterijen. Dit mag DHL en PostNL niet omdat ze te dom zijn om niet in nieuwe markten te springen.

Wizi is niet ideaal maar ik ben altijd binnen een paar dagen geholpen geweest. Mensen verwachten meer of willen gerustgesteld worden binnen een minuut aan de telefoon als ze iets hebben. Dat vind ik persoonlijk heel vreemd. Maar nu is bellen naar een bedrijf sowieso een van mijn laatste opties. Ik heb liever alles op "papier" in de e-mail of chat.

In Home Assistant kun je simulaties draaien met een nep batterij om te kijken hoeveel er precies in je batterij zou gaan. Uiteraard kun je handmatig/geautomatiseerd dynamisch laden via Home Assistant en strak ook via HomeWizard zelf. Ik doe dat al en maak ongeveer een tientje per maand winst hier op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyhAxzpReSqomrovg0UZgRh08rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cz042EEKHcvnuecyufnnrwIo.jpg?f=fotoalbum_large

:twk :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Ja.
Via de api kan ik hem uitzetten, maar heb het nog niet getest.
Ja, dat is een mooi vinkje wat aan en uit gaat. Maar a) weet je zeker dat er geen communicatie is? (dat kunnen mensen die meer van netwerken weten dan ik vast uitzoeken en b) zie mijn post waar ik hierboven naar link. Voor elke wijiziging is connectie met de HW servers nodig.
dus van problemen met de HW servers heb ik nooit last. Dat was een van de redenen dat ik voor HW ben gegaan (cloud onafhankelijk)
Zonder connectie met de HW servers blijft het op de korte termijn wel werken, en een lokale integratie blijft ook werken, dat klopt. Dat heb ik ook daadwerkelijk uitgprobeerd. Maar nogmaals zie mijn post war ik naar link hoe "jouw" (bewust tussen aanhalingstekens) thuisbatterij wel degelijk afhankelijk is van de HW servers.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:16:
[...]

Alsnog gewoon erg zonde. Tevens moet je meer capaciteit neerzetten om het verlies op te vangen bij ontladen.

Heb je helemaal gelijk in. Maar als je maar 60% van de pizza eet, dan maakt het minder uit ;)

Ik heb van april tot september bijna altijd nog 10-40% batterij over 's ochtends. Ik heb een vast contract dus mijn teruglevering is (straks) waardeloos. In mijn geval is de RTE eigenlijk alleen interessant in Maart en in Oktober. Daarbuiten wordt of alles direct gebruikt, of heb ik dus ruimschoots genoeg batterij.

Ik beperk mijn teruglevering via home-assistant. En als de RTE beter zou zijn dan zou dat dus (bijna) alleen betekenen dat HA wat harder de omvormer zou beperken. Als ik naar de data kijk die ik heb en de RTE op 100 zou zetten. Dan zou ik 30 kWh minder importeren per jaar. (Op de 3200kWh die ik daadwerkelijk importeer.)
Dus, ja RTE is belangrijk, maar niet voor iedereen in dezelfee mate.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:50
Prachtige opstelling met een aparte groep maar waarom niet 10 cm meer naar rechts plaatsen zoals aanbevolern, de ruimte lijkt er te zijn.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:39
gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:16:
[...]

Pizza weggooien ?
Opeten, ja !
:P

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:21
eovermeer schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:50:
[...]

Prachtige opstelling met een aparte groep maar waarom niet 10 cm meer naar rechts plaatsen zoals aanbevolern, de ruimte lijkt er te zijn.
Kan maar er wordt blijkbaar genoeg verse lucht aangezogen. Rechts wordt de warme lucht uitgeblazen.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:13
TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:21:
[...]

Kan maar er wordt blijkbaar genoeg verse lucht aangezogen. Rechts wordt de warme lucht uitgeblazen.
Zolang ze geen melding geven dat ze te warm zijn is het prima denk ik.
Je moet volgens de handleiding ook 50cm boven de batterij vrijhouden, maar er mag er wel 1 bovenop staan.
Denk dat dat vooral geld dat er geen brandbare spullen boven zitten.

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:46

LV1

TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 13:21:
[...]

Vreemd. Bij mij komt de warme lucht aan de linkerzijde uit de batterij en wordt rechts aangezogen.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:58
TFX77 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:25:
[...]

Met een volledig eigen groep en quad stopcontact kun je gewoon met vier batterijen met 3200 Watt laden en ontladen. Alleen niet op een normaal stopcontact. Ik heb een extra groep laten plaatsen en kan vier HomeWizard Plug-In Batteries kwijt. Ik heb er nu drie en laad en ontlaad dan ook met 2400 Watt.

[Afbeelding]

Uiteraard vang je niet alles op, zoals een magnetron/combimagnetron 3680 W max, inductiekookplaat 2x3680 W max, auto 11000 W. Maar dat is dan ook wel alles. Om nou voor bijvoorbeeld vast systeem te gaan om die paar Watt van het net niet te halen is wat overdreven. Ook heeft HomeWizard een voordeel. Als je Anker een storing heeft heb je niets meer tot het gemaakt is. HomeWizard Plug-In Batteries zijn volledig modulair en valt er één uit werken de anderen gewoon door.

Anker verkoopt voornamelijk via Amazon. Ik zit sowieso niet te popelen om een Amerikaanse miljardair verder te spekken en een Chinees bedrijf te belonen voor hun overheidssubsidie op de batterijmarkt. Maar dat zijn principes.

Het tegen de cloud zijn door sommige Tweakers snap ik niet helemaal. Iets in de cloud hebben is niet vies mijn energieverbruik is geen rare geheime bezigheid. Uiteraard goed separaat in een IoT netwerk maar verdere zaken zoals mijn devices mogen niet het internet vind ik een beetje OCD. Dan ook zou ik ZEKER kiezen voor HomeWizard. Liever mijn data bij een Nederlands bedrijf dan bij Xi Jinping.

Ook de service is fantastisch. Garantie wordt bij HomeWizard nagekomen en lijkt mij een zeer sterk bedrijf dat groeit door heel Europa. Dat er problemen zijn met leveren ligt meer aan het pakketbedrijf waar HomeWizard aan vast zit omdat er nou eenmaal speciale papieren nodig zijn voor het verzenden van batterijen. Dit mag DHL en PostNL niet omdat ze te dom zijn om niet in nieuwe markten te springen.

Wizi is niet ideaal maar ik ben altijd binnen een paar dagen geholpen geweest. Mensen verwachten meer of willen gerustgesteld worden binnen een minuut aan de telefoon als ze iets hebben. Dat vind ik persoonlijk heel vreemd. Maar nu is bellen naar een bedrijf sowieso een van mijn laatste opties. Ik heb liever alles op "papier" in de e-mail of chat.

In Home Assistant kun je simulaties draaien met een nep batterij om te kijken hoeveel er precies in je batterij zou gaan. Uiteraard kun je handmatig/geautomatiseerd dynamisch laden via Home Assistant en strak ook via HomeWizard zelf. Ik doe dat al en maak ongeveer een tientje per maand winst hier op.

[Afbeelding]

:twk :twk
Kan je duiden welk stopcontact je geplaatst hebt? Stekkers zijn toch gewoon schuko?

De anker batterij waarover ik spreek is ook plugin en kost dan wel de helft minder dan 4 HW batterijen om 3500w te kunnen (ont)laden. :)

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:24
gielz schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:58:
[...]

RTE is niet heilig. "Onnodig extra laden" doet geen pijn zolang het eigen zonneopwek is en je niet tekort komt bij gebruik uit de accu. Wat belangrijker is, is een goede software en een goede NOM regeling. Die is bij HomeWizard 1 vd beste. Al vanaf het begin zat de app goed doordacht en logisch in elkaar en dat zie je weleens anders bij de vele Chinese varianten.
Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de werking in de praktijk alsook de apps. Anker moet zich nog bewijzen met de thuisbatterij. Het is een groot merk dat in NL niet zo bekend is, Chinees en daarom met sw altijd afwachten hoe goed het precies uitvalt. Ik heb spullen van EcoFlow, ook zo'n Chinees merk dat dezelfde dingen maakt als Anker Solix. Dat is ook prima hardware, en iha. behoorlijk veelzijdige software, maar de software kan wel quirks hebben en ondersteuning van oudere producten kan snel vervagen. Zo hebben ze de superhandige en niet dure Powerstream microinverter stopgezet zodra de Stream thuisbatterijen uitkwamen. Ze hebben de Powerstream ook nooit goede P1 ondersteuning gegeven, zelfs niet met hun eigen Ecoflow P1 meter en dat is pure marketing om de nieuwe Stream serie niet te kannibaliseren.
Pagina: 1 ... 263 264 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2