• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
@Gizz
Thanks voor het advies. Inderdaad >5 kWh terug leveren als al mijn verbruikers aan staan. Zo tussen 11:00 en 15:00.
Dat we 2026 nog kunnen salderen weet ik, dit jaar gebruik ik om te oefenen en in te richten. Ook om bewustzijn te creëren bij het gezin. Witgoed aan als de zon schijnt. e.d.
@Olie_B_Bommel Je hebt ook gelijk. Ik heb net even meer capaciteit nodig om echt NOM te draaien. een 5 kWh Marstek is dan weer overkill. En laten we vooral even kijken wat 2027 ons gaat brengen.

En ik kijk even waar ik deze discussie kan voortzetten, hoort niet hier denk.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Olie_B_Bommel schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:10:
[...]

Het heeft geen enkele zin om meer batterij capaciteit aan te schaffen als je ze niet iedere dag leeg krijgt.
Ik heb 2 HW batterijen. In het voorjaar en najaar krijg ik die in de nacht wel leeg. In de winter maanden november, december en januari doen ze vrijwel niets. In de zomer maanden juni, juli en augustus krijg ik ze niet leeg. Dan zit er meestal nog tussen 20% en 30% ‘s-ochtend in en dan laden ze al weer op. Met 1 batterij was ook in de zomer al in de nacht om ongeveer 2.00 uur leeg, vandaar dat ik een 2e heb gekocht.
Als je niet wilt dat je teruglevert aan het net, zul je je zonnepanelen moeten afknijpen, of panelen weghalen.
Je kunt je afvragen of terugleveren ook in 2027 nou zo erg is. Uiteindelijk krijg je, al is het een grijpstuiver, wel een vergoeding voor de teruglevering.
Als je in de avond standaard hetgeen teruglevert wat je niet gebruikt dan is dat ook een strategie. Dit is wat ik ga doen waarbij ik ook de negatieve uren kan ontwijken door NOM tijdens negatieve uren te kunnen blijven.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Olie_B_Bommel schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:10:
[...]

Het heeft geen enkele zin om meer batterij capaciteit aan te schaffen als je ze niet iedere dag leeg krijgt.
Ik heb 2 HW batterijen. In het voorjaar en najaar krijg ik die in de nacht wel leeg. In de winter maanden november, december en januari doen ze vrijwel niets. In de zomer maanden juni, juli en augustus krijg ik ze niet leeg. Dan zit er meestal nog tussen 20% en 30% ‘s-ochtend in en dan laden ze al weer op. Met 1 batterij was ook in de zomer al in de nacht om ongeveer 2.00 uur leeg, vandaar dat ik een 2e heb gekocht.
Als je niet wilt dat je teruglevert aan het net, zul je je zonnepanelen moeten afknijpen, of panelen weghalen.
Je kunt je afvragen of terugleveren ook in 2027 nou zo erg is. Uiteindelijk krijg je, al is het een grijpstuiver, wel een vergoeding voor de teruglevering.
Je koopt niet goedkoop stroom in de nacht tijdens de winter?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Jeemig de peemig, het was even stoeien, Ik vind dit ontopic omdat het gewoon bij het gebruik hoort van de pibs dus ik hoop dat de mods het laten staan, ben vast niet de enige die hiermee aan de gang wil. (misschien een optie voor @Kalipeen ) Ik ben er af en aan al een tijdje mee bezig om als voorbereiding op einde salderen de teruglevering zoveel mogelijk te beperken maar dat hij wel de pibs blijft laden met maximaal vermogen. Ook moest hij niet meteen op NOM springen als ze vol waren. Alles met behulp van chatgpt voor elkaar gekregen ( ben nog een redelijke noob met HA) maar voordat ik die aan zijn verstand kon peuteren wat ik precies wilde bereiken was nog een dingetje. Ligt aan mijn vraagstelling maargoed, het werkt nu. Ik heb een Goodwe 3000DNS omvormer en met de Solargo app kun je daar de "zero export" aanzetten, hij ziet echter de pibs niet als verbruikers (omdat de p1 het laad en ontlaad gedrag regelt) dus gevolg was dat de pibs niet meer gingen laden maar direct het eigen verbruik voor hun rekening namen ook al was er genoeg zon. Ik heb het nu vol automatisch voor elkaar kunnen krijgen in HA dmv van de volgende automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: "GoodWe: Dynamische Export Limiet"
description: Houdt export laag voor HomeWizard batterijen met factor 0.6
triggers:
  - entity_id: sensor.p1_meter_vermogen
    trigger: state
  - entity_id: sensor.goodwe_pv_power
    trigger: state
actions:
  - target:
      entity_id: number.goodwe_grid_export_limit
    data:
      value: >
        {% set pv_nu = states('sensor.goodwe_pv_power') | float(0) %} {% set
        p1_watt = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %} {% set
        huidige_limiet = states('number.goodwe_grid_export_limit') | float(0) %}

{# We gebruiken een marge van 100W om de batterijen 'wakker' te houden
        #} {% set marge = 100 %} {% set doel_limiet = pv_nu + p1_watt + marge %}

{# Alleen aanpassen als het verschil groter is dan 50W om zenuwachtig
        gedrag te voorkomen #} {% if (doel_limiet - huidige_limiet) | abs > 50
        %}

{# Factor 0.6 zorgt voor een vlotte maar beheerste aanpassing #}
          {% set factor = 0.6 %}
          {% set nieuwe_waarde = huidige_limiet + ((doel_limiet - huidige_limiet) * factor) %}

{# Veiligheidsgrenzen: min 300W om laden te garanderen, max 3000W voor je omvormer #}
          {% if nieuwe_waarde < 300 %}
            300
          {% elif nieuwe_waarde > 3000 %}
            3000
          {% else %}
            {{ nieuwe_waarde | round(0) }}
          {% endif %}

{% else %}
          {# Binnen de marge? Geen wijziging nodig #}
          {{ huidige_limiet }}
        {% endif %}
    action: number.set_value
mode: restart
De omvormer knijpt nu mooi af terwijl de pibs gewoon laden zoals normaal. Zijn ze vol dan gaan ze in standby totdat de vraag weer hoger komt dan de zonnepanelen kunnen leveren. Er is wel altijd iets van export omdat anders de P1 een signaal geeft dat ze moeten stoppen met laden, dat zit nu zo rond de 100 Watt maar op een hele dag met zon is dat verwaarloosbaar tov wat hij anders teruglevert. Hopelijk heeft iemand er iets aan. Nu weer uitgezet want we salderen nog en terugleveren levert hier nog steeds iets op maar was zo'n mooie zonnige dag dat dit een mooi moment was om dit nu toch maar te doen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:13
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:46:
[...]

De afschrijving (1 cycle) reken je dan niet mee?
Nee dat is in mijn ogen onzin. Wat je in mijn ogen beter kan doen is van de totale winst een nieuwe kopen. Ook weet je niet hoeveel cycli de batterij gaat hebben, je hebt garantie tot 6000 cycli (ongeveer 80% capaciteit over) maar dat bepaald de afschrijving niet. Wellicht gaat ie 18000 cycli mee.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:16
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:56:
[...]

Je koopt niet goedkoop stroom in de nacht tijdens de winter?
Ik heb geen dynamisch contract, maar een variabel contract. Een dynamisch contract gaat er bij mij ook nooit komen. Dus ik draai gewoon NOM en koop dus geen stroom in ‘s-nachts. Alleen in de winter maanden natuurlijk wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 12-04-2026 17:14 ]

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2