• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40
@Gizz
Thanks voor het advies. Inderdaad >5 kWh terug leveren als al mijn verbruikers aan staan. Zo tussen 11:00 en 15:00.
Dat we 2026 nog kunnen salderen weet ik, dit jaar gebruik ik om te oefenen en in te richten. Ook om bewustzijn te creëren bij het gezin. Witgoed aan als de zon schijnt. e.d.
@Olie_B_Bommel Je hebt ook gelijk. Ik heb net even meer capaciteit nodig om echt NOM te draaien. een 5 kWh Marstek is dan weer overkill. En laten we vooral even kijken wat 2027 ons gaat brengen.

En ik kijk even waar ik deze discussie kan voortzetten, hoort niet hier denk.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:19
Olie_B_Bommel schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:10:
[...]

Het heeft geen enkele zin om meer batterij capaciteit aan te schaffen als je ze niet iedere dag leeg krijgt.
Ik heb 2 HW batterijen. In het voorjaar en najaar krijg ik die in de nacht wel leeg. In de winter maanden november, december en januari doen ze vrijwel niets. In de zomer maanden juni, juli en augustus krijg ik ze niet leeg. Dan zit er meestal nog tussen 20% en 30% ‘s-ochtend in en dan laden ze al weer op. Met 1 batterij was ook in de zomer al in de nacht om ongeveer 2.00 uur leeg, vandaar dat ik een 2e heb gekocht.
Als je niet wilt dat je teruglevert aan het net, zul je je zonnepanelen moeten afknijpen, of panelen weghalen.
Je kunt je afvragen of terugleveren ook in 2027 nou zo erg is. Uiteindelijk krijg je, al is het een grijpstuiver, wel een vergoeding voor de teruglevering.
Als je in de avond standaard hetgeen teruglevert wat je niet gebruikt dan is dat ook een strategie. Dit is wat ik ga doen waarbij ik ook de negatieve uren kan ontwijken door NOM tijdens negatieve uren te kunnen blijven.

• Henkoes
Olie_B_Bommel schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:10:
[...]

Het heeft geen enkele zin om meer batterij capaciteit aan te schaffen als je ze niet iedere dag leeg krijgt.
Ik heb 2 HW batterijen. In het voorjaar en najaar krijg ik die in de nacht wel leeg. In de winter maanden november, december en januari doen ze vrijwel niets. In de zomer maanden juni, juli en augustus krijg ik ze niet leeg. Dan zit er meestal nog tussen 20% en 30% ‘s-ochtend in en dan laden ze al weer op. Met 1 batterij was ook in de zomer al in de nacht om ongeveer 2.00 uur leeg, vandaar dat ik een 2e heb gekocht.
Als je niet wilt dat je teruglevert aan het net, zul je je zonnepanelen moeten afknijpen, of panelen weghalen.
Je kunt je afvragen of terugleveren ook in 2027 nou zo erg is. Uiteindelijk krijg je, al is het een grijpstuiver, wel een vergoeding voor de teruglevering.
Je koopt niet goedkoop stroom in de nacht tijdens de winter?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05 09:26

fxs81

Julianadorp

Jeemig de peemig, het was even stoeien, Ik vind dit ontopic omdat het gewoon bij het gebruik hoort van de pibs dus ik hoop dat de mods het laten staan, ben vast niet de enige die hiermee aan de gang wil. (misschien een optie voor @Kalipeen ) Ik ben er af en aan al een tijdje mee bezig om als voorbereiding op einde salderen de teruglevering zoveel mogelijk te beperken maar dat hij wel de pibs blijft laden met maximaal vermogen. Ook moest hij niet meteen op NOM springen als ze vol waren. Alles met behulp van chatgpt voor elkaar gekregen ( ben nog een redelijke noob met HA) maar voordat ik die aan zijn verstand kon peuteren wat ik precies wilde bereiken was nog een dingetje. Ligt aan mijn vraagstelling maargoed, het werkt nu. Ik heb een Goodwe 3000DNS omvormer en met de Solargo app kun je daar de "zero export" aanzetten, hij ziet echter de pibs niet als verbruikers (omdat de p1 het laad en ontlaad gedrag regelt) dus gevolg was dat de pibs niet meer gingen laden maar direct het eigen verbruik voor hun rekening namen ook al was er genoeg zon. Ik heb het nu vol automatisch voor elkaar kunnen krijgen in HA dmv van de volgende automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: "GoodWe: Dynamische Export Limiet"
description: Houdt export laag voor HomeWizard batterijen met factor 0.6
triggers:
  - entity_id: sensor.p1_meter_vermogen
    trigger: state
  - entity_id: sensor.goodwe_pv_power
actions:
  - target:
      entity_id: number.goodwe_grid_export_limit
    data:
      value: >
        {% set pv_nu = states('sensor.goodwe_pv_power') | float(0) %} {% set
        p1_watt = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %} {% set
        huidige_limiet = states('number.goodwe_grid_export_limit') | float(0) %}

{# We gebruiken een marge van 100W om de batterijen 'wakker' te houden
        #} {% set marge = 100 %} {% set doel_limiet = pv_nu + p1_watt + marge %}

{# Alleen aanpassen als het verschil groter is dan 50W om zenuwachtig
        gedrag te voorkomen #} {% if (doel_limiet - huidige_limiet) | abs > 50
        %}

{# Factor 0.6 zorgt voor een vlotte maar beheerste aanpassing #}
          {% set factor = 0.6 %}
          {% set nieuwe_waarde = huidige_limiet + ((doel_limiet - huidige_limiet) * factor) %}

{# Veiligheidsgrenzen: min 300W om laden te garanderen, max 3000W voor je omvormer #}
          {% if nieuwe_waarde < 300 %}
            300
          {% elif nieuwe_waarde > 3000 %}
            3000
          {% else %}
            {{ nieuwe_waarde | round(0) }}
          {% endif %}

{% else %}
          {# Binnen de marge? Geen wijziging nodig #}
          {{ huidige_limiet }}
        {% endif %}
    action: number.set_value
mode: restart
De omvormer knijpt nu mooi af terwijl de pibs gewoon laden zoals normaal. Zijn ze vol dan gaan ze in standby totdat de vraag weer hoger komt dan de zonnepanelen kunnen leveren. Er is wel altijd iets van export omdat anders de P1 een signaal geeft dat ze moeten stoppen met laden, dat zit nu zo rond de 100 Watt maar op een hele dag met zon is dat verwaarloosbaar tov wat hij anders teruglevert. Hopelijk heeft iemand er iets aan. Nu weer uitgezet want we salderen nog en terugleveren levert hier nog steeds iets op maar was zo'n mooie zonnige dag dat dit een mooi moment was om dit nu toch maar te doen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:02
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:46:
[...]

De afschrijving (1 cycle) reken je dan niet mee?
Nee dat is in mijn ogen onzin. Wat je in mijn ogen beter kan doen is van de totale winst een nieuwe kopen. Ook weet je niet hoeveel cycli de batterij gaat hebben, je hebt garantie tot 6000 cycli (ongeveer 80% capaciteit over) maar dat bepaald de afschrijving niet. Wellicht gaat ie 18000 cycli mee.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:37
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:56:
[...]

Je koopt niet goedkoop stroom in de nacht tijdens de winter?
Ik heb geen dynamisch contract, maar een variabel contract. Een dynamisch contract gaat er bij mij ook nooit komen. Dus ik draai gewoon NOM en koop dus geen stroom in ‘s-nachts. Alleen in de winter maanden natuurlijk wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 12-04-2026 17:14 ]

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:04
Kalipeen schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:25:
Ik loop tegen een overschotprobleem aan met mijn zonnepanelen en ben benieuwd naar jullie advies.
Ik denk dat je geen overschot kan hebben. Beter een groter deel van het jaar zelfvoorzienend en op hele zonnige momenten gratis terugleveren.
Mochten er veel momenten komen dat je vanwege negatieve energieprijzen moet betalen om de opgewekte zonnestroom kwijt te raken, dan is dat het moment om de productie te minderen.

Overstappen op een dynamisch energiecontract dus.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 19:46
Gebruik voor de dynamische tarieven te weten de aangepaste nordpool integratie en de dynamische prijs implementatie van gielz.

Maar sinds dag of 3 wordt de sensor om 00:00 leeg. ‘s morgens moet ik dan gewoon een reload doen van nordpool sensor en is het inorde. Nog mensen last van? Heb nu ook kwartierprijzen. Is dan die berekende sensor nog nuttig van gielz? Of kan ik eigenlijk ook gewoon rechtstreeks die sensor gebruiken?
frye schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:28:
Gebruik voor de dynamische tarieven te weten de aangepaste nordpool integratie en de dynamische prijs implementatie van gielz.

Maar sinds dag of 3 wordt de sensor om 00:00 leeg. ‘s morgens moet ik dan gewoon een reload doen van nordpool sensor en is het inorde. Nog mensen last van? Heb nu ook kwartierprijzen. Is dan die berekende sensor nog nuttig van gielz? Of kan ik eigenlijk ook gewoon rechtstreeks die sensor gebruiken?
Een reload komt hier soms voor. 00:00 uur is het tijdstip dat de prijzen die staan bij de dynamische tarieven van morgen worden doorgezet naar de tarieven van vandaag grafiek. Loopt die automatisering wel?

De integratie van @gielz die ik gebruik voor Zendure heeft een invulveld m.b.t. de dynamische sensor op het dashboard. Daar kan mijn nordpool sensor ingezet worden. De sensor wordt omgezet naar de sensor van gielz. Ik weet even niet snel of dit ook binnen de HW integratie voor de HW-PIBS is. De sensor van gielz zit namelijk door de hele code van aansturing verwerkt.

Edit : ff een cross post. Ik zie hier ook een melding. Wellicht even daar mee blijven lezen. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85052756

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 13-04-2026 08:31 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• frye
Ja, gebruik enkel op dit moment de sensor.dynamische_noordpool om de prijzen te weten. Voorheen was die makkelijk om te gebruiken omwille van uurprijzen. Nu heb ik kwartierprijzen. De automatisering om 12 uur snachts was toch enkel voor de waardes voor dynamische sturing over te brengen naar vandaag? De prijzen sensor staat er los van. Denk dat het mis loopt na de laatste update van
Home assistant.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:48
Gizz schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:43:
Heb je hierbij meegenomen dat je dit jaar nog mag salderen?
Salderen is op zn hoogst ~30% rendabel, en dan vooral financieel rendabel.
Je kWh's opslaan (met een HW PiB) is nu voor zo een ~75% rendabel, en dan echt 'technisch' rendabel.

Ik beschouw het geld dat ik voor gesaldeerde stroom krijg, subsidie voor mijn PiB's.
frye schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:44:
Ja, gebruik enkel op dit moment de sensor.dynamische_noordpool om de prijzen te weten. Voorheen was die makkelijk om te gebruiken omwille van uurprijzen. Nu heb ik kwartierprijzen. De automatisering om 12 uur snachts was toch enkel voor de waardes voor dynamische sturing over te brengen naar vandaag? De prijzen sensor staat er los van. Denk dat het mis loopt na de laatste update van
Home assistant.
Automatisering is idd alleen de uren over brengen en de instellingen mbt goedkoop / uur die je gezet hebt bij de gewenste PIB acties voor die dag.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Update Slim Laden:
Mail vanuit HomeWizard:

Hallo allemaal!

We hebben zojuist de Slack uitnodigingen verstuurd, je krijgt vanuit Slack een mail. We hebben zoveel aanmeldingen gehad dat we jammer genoeg niet iedereen kunnen toevoegen. We hebben een selectie gemaakt op basis van de situaties die zijn opgegeven in het formulier, zoals het aantal batterijen en het soort energiecontract.

Zit je er niet tussen, dan vragen we je om geduld te hebben! Als alles vlot verloopt zullen we snel naar buiten komen met deze nieuwe functie voor iedereen!

Bedankt voor jullie enthousiasme

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 16:40
Hier de slim laden optie aangezet (op NOM), we gaan het zien.
Wel een FW update nodig gehad voor de P1 meter.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• frye
Hier ook de optie kunnen activeren.. wel nog geen mail ontvangen. 😅
Aandachtspunt voor iedereen die deelneemt aan Slim Laden beta....... er mag geen inhoudelijke info / screens etc gedeeld worden. (Zie info in de Slack)

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-05 18:49
frye schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:32:
Hier ook de optie kunnen activeren.. wel nog geen mail ontvangen. 😅
Wil je mij een DM sturen met jouw e-mail adres dat je gebruikt voor HomeWizard, dan kijk ik even wat er aan de hand is!

[ Voor 5% gewijzigd door DCSBL op 13-04-2026 14:54 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

• salipander
  • Laatst online: 09-05 19:45
fxs81 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:39:
Jeemig de peemig, het was even stoeien, Ik vind dit ontopic omdat het gewoon bij het gebruik hoort van de pibs dus ik hoop dat de mods het laten staan, ben vast niet de enige die hiermee aan de gang wil. (misschien een optie voor @Kalipeen ) Ik ben er af en aan al een tijdje mee bezig om als voorbereiding op einde salderen de teruglevering zoveel mogelijk te beperken maar dat hij wel de pibs blijft laden met maximaal vermogen. Ook moest hij niet meteen op NOM springen als ze vol waren. Alles met behulp van chatgpt voor elkaar gekregen ( ben nog een redelijke noob met HA) maar voordat ik die aan zijn verstand kon peuteren wat ik precies wilde bereiken was nog een dingetje. Ligt aan mijn vraagstelling maargoed, het werkt nu. Ik heb een Goodwe 3000DNS omvormer en met de Solargo app kun je daar de "zero export" aanzetten, hij ziet echter de pibs niet als verbruikers (omdat de p1 het laad en ontlaad gedrag regelt) dus gevolg was dat de pibs niet meer gingen laden maar direct het eigen verbruik voor hun rekening namen ook al was er genoeg zon. Ik heb het nu vol automatisch voor elkaar kunnen krijgen in HA dmv van de volgende automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
alias: "GoodWe: Dynamische Export Limiet"
description: Houdt export laag voor HomeWizard batterijen met factor 0.6
triggers:
  - entity_id: sensor.p1_meter_vermogen
  - entity_id: sensor.goodwe_pv_power
actions:
  - target:
      entity_id: number.goodwe_grid_export_limit
    data:
      value: >
        {% set pv_nu = states('sensor.goodwe_pv_power') | float(0) %} {% set
        p1_watt = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %} {% set
        huidige_limiet = states('number.goodwe_grid_export_limit') | float(0) %}

{# We gebruiken een marge van 100W om de batterijen 'wakker' te houden
        #} {% set marge = 100 %} {% set doel_limiet = pv_nu + p1_watt + marge %}

{# Alleen aanpassen als het verschil groter is dan 50W om zenuwachtig
        gedrag te voorkomen #} {% if (doel_limiet - huidige_limiet) | abs > 50
        %}

{# Factor 0.6 zorgt voor een vlotte maar beheerste aanpassing #}
          {% set factor = 0.6 %}
          {% set nieuwe_waarde = huidige_limiet + ((doel_limiet - huidige_limiet) * factor) %}

{# Veiligheidsgrenzen: min 300W om laden te garanderen, max 3000W voor je omvormer #}
          {% if nieuwe_waarde < 300 %}
            300
          {% elif nieuwe_waarde > 3000 %}
            3000
          {% else %}
            {{ nieuwe_waarde | round(0) }}
          {% endif %}

{% else %}
          {# Binnen de marge? Geen wijziging nodig #}
          {{ huidige_limiet }}
        {% endif %}
    action: number.set_value
mode: restart
De omvormer knijpt nu mooi af terwijl de pibs gewoon laden zoals normaal. Zijn ze vol dan gaan ze in standby totdat de vraag weer hoger komt dan de zonnepanelen kunnen leveren. Er is wel altijd iets van export omdat anders de P1 een signaal geeft dat ze moeten stoppen met laden, dat zit nu zo rond de 100 Watt maar op een hele dag met zon is dat verwaarloosbaar tov wat hij anders teruglevert. Hopelijk heeft iemand er iets aan. Nu weer uitgezet want we salderen nog en terugleveren levert hier nog steeds iets op maar was zo'n mooie zonnige dag dat dit een mooi moment was om dit nu toch maar te doen.
Mooi gemaakt, maar ga je niet te veel van het vaste contract idee uit? Met dynamisch is er geen salderingsprobleem en terugleveren kan, op een paar negatieve/te goedkope uren na, het hele etmaal.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:16
GL007 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:26:
[Afbeelding]

Ik ben helemaal gereed voor de 2027. Ik lever vrijwel niets terug. Dus geen teruglever boetes meer.
Proef geslaagd
Zou je in je indrukwekkende Homey screenshots eens kunnen omcircelen waar ik naar moet kijken? Ik zie het vaak gewoon niet, te veel informatie.
eovermeer schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:44:
[...]

Zou je in je indrukwekkende Homey screenshots eens kunnen omcircelen waar ik naar moet kijken? Ik zie het vaak gewoon niet, te veel informatie.
Je kunt het al zien dat op een zon rijke dag de terug levering laag blijft wanneer de batterijen vol zijn. De terug levering energie blijft dan in de buurt van 10% van de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IntONMHMSL8eFPXAwR_Cc9RzAaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DiykwQWGZKOOVxO83LG1Cfjp.png?f=fotoalbum_large
Om dit gemakkelijker weer gegeven hier een Homewizard scherm
Terug leverings energie is op 300 W begrensd
Het Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBwRo7ZKPQ_18za5RiIWvRgR41c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sYofpVWrJ8G7VHfkkIXcEW1y.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat de output van de omvormer wordt begrensd. Verder was ik nog even aan het spelen met diverse instellingen in de advance flow die ik hier voor gebruikt.
In het onderste plaatje zie dat de omvormer al bij batterij niveau van 90% begint terug te regelen naar 20% en later bij 95% niveau naar 10% output. Even later ben ik nog iets aan het spelen met instellingen.

[ Voor 31% gewijzigd door GL007 op 13-04-2026 23:14 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:36
Ik kom hier even om advies vragen. Nu is meer dan 1000 pagina's lezen wel heel veel maar een hoop pagina's heb ik toch wel gehad en nu blijven er wat vragen steken.

Mijn situatie:
2 zonnepanelen van 465 Wp met omvormer (plug-in, op stopcontact) in de schuur. Dit op een eigen groep, waar alleen 3 tuinlampjes op zitten. meer panelen niet mogelijk (huurwoning e.d.) Panelen lees ik middels een energy socket uit via de Homewizard P1.

Opbrengst: afhankelijk van het weer altijd tussen de 2 en 5 Kwh. Wat lever ik terug aan het net? Tussen de 1 en 3 Kwh.

Mijn doel:
Niet per sé de investering terugverdienen, natuurlijk is de opbrengst leuk, maar ik doe dit hobbymatig en vermindering van de energierekening is natuurlijk altijd fijn.

Ik wil graag ter uitbreiding een plug-in batterij aanschaffen. Ik vind gemak wel fijn en daarom wil ik liever niet afstappen van de Homewizard P1. Dan vallen veel thuisbatterijen af. Ik kwam uit op Marstek omdat deze een mooie Venus B hebben aangekondigd. Toch lees ik veel softwarematige issues en dat is niet waar ik op zit te wachten, dus nu ben ik bij de Homewizard batterij beland.

Hierover twee vragen aan jullie:

Zou ik de batterij ook in de schuur kunnen plaatsen op dezelfde groep als de stekker zonnepanelen? Of verruimt dat de groep nogmaals met 800 watt of iets dergelijks?

Ik zie in jullie screenshots veel de optie staan: NOM, de hele dag (of woorden van gelijke strekking). Wat ik eigenlijk wil, is dat de batterij pas in de avond zijn opgeladen vermogen afgeeft, en niet overdag. Is dit ook instelbaar in de app? Of geeft hij de gehele dag al naar gelang de behoefte vermogen af?

Heel verhaal maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met plugin panelen... Thanks alvast!

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 11:49
pixels66 schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:09:
Ik zie in jullie screenshots veel de optie staan: NOM, de hele dag (of woorden van gelijke strekking). Wat ik eigenlijk wil, is dat de batterij pas in de avond zijn opgeladen vermogen afgeeft, en niet overdag. Is dit ook instelbaar in de app? Of geeft hij de gehele dag al naar gelang de behoefte vermogen af?
De aankomende update gaat slim laden introduceren. Daarmee gaat de batterij strategisch om met tarieven/weervoorspellingen etc en dan bijvoorbeeld de energie reserveren voor de avond of volgende dag.

Aangezien je er toch een soort hobby project van maakt, zou je ook met HA/Homey aan de gang kunnen. Dan kan je zelf de lokale API van de batterij aanspreken en deze dus zoveel mogelijk laten functioneren als je zelf wilt.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:16
GL007 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:25:
[...]

Je kunt het al zien dat op een zon rijke dag de terug levering laag blijft de batterijen vol zijn. De terug levering energie blijft dan in de buurt van 10% van de omvormer.
[Afbeelding]
Om dit gemakkelijker weer gegeven hier een Homewizard scherm
Terug leverings energie is op 300 W begrensd
Het [Afbeelding]
Je ziet dat de output van de omvormer wordt begrensd. Verder was ik nog even aan het spelen met diverse instellingen in de advance flow die ik hier voor gebruikt.
In het onderste plaatje zie dat de omvormer al bij batterij niveau van 90% begint terug te regelen naar 20% en later bij 95% niveau naar 10% output. Even later ben ik nog iets aan het spelen met instellingen.
Dank je, dat begrijp ik uit de HomeWizard screenshots wel maar in de Homey Pro screenshot zie ik dat dus niet terug. Overigens knijp ik de SolarEdge omvormer output dynamisch af nadat de HW PiB's op 75% vol zijn (ook via Homey Pro). Ik houd nog een (te ruime) marge maar afgelopen jaar ging ik 2 schalen terug in de terugleverkosten (vast tarief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ehKFkEsiZuGvqy50o37mwYtmlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5UuGEK0VESKW3utLFFzH8RwS.png?f=fotoalbum_large

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:29
pixels66 schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:09:

Zou ik de batterij ook in de schuur kunnen plaatsen op dezelfde groep als de stekker zonnepanelen? Of verruimt dat de groep nogmaals met 800 watt of iets dergelijks?
HW geeft zelf aan dat de batterij vorstvrij moet staan. Lukt dat in de schuur?

Volgens mij mag je max 800 W invoeden op een groep waar ook andere gebruikers zitten. Het defintieve antwoord of het kan/mag/verstandig is laat ik even over aan anderen met meer kennis daarover dan ik.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• fxs81

fxs81

Julianadorp

salipander schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:25:
[...]

Mooi gemaakt, maar ga je niet te veel van het vaste contract idee uit? Met dynamisch is er geen salderingsprobleem en terugleveren kan, op een paar negatieve/te goedkope uren na, het hele etmaal.
Klopt helemaal, dit is gebaseerd op een vast contract met terugleverboetes, moet nog even kijken hoeveel ik boetevrij mag terugleveren en wanneer dat neer gaat kosten dan het oplevert dus misschien kan ik de automatisering van de zomer nog gebruiken. Mijn huidige contract loopt nog tot 1 november. Ergens in september ga ik eens kijken wat de energieboeren dan allemaal aanbieden en voor 2027 is het nog steeds afwachten waar ze mee gaan komen, niets zo veranderlijk als de energiemarkt, dat hebben we afgelopen jaren wel gezien. Wellicht heb ik deze automatisering met een volgend contract helemaal niet nodig, misschien ook wel, misschien komen er ook extra kosten bij dynamisch en terugleveren, niemand weet het nog zeker maar het maken ervan was al leuk, veel geleerd van HA op deze manier en ook al heeft ai het meeste werk gedaan ben ik toch een beetje trots dat het gelukt is.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

eovermeer schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:07:
[...]

Dank je, dat begrijp ik uit de HomeWizard screenshots wel maar in de Homey Pro screenshot zie ik dat dus niet terug. Overigens knijp ik de SolarEdge omvormer output dynamisch af nadat de HW PiB's op 75% vol zijn (ook via Homey Pro). Ik houd nog een (te ruime) marge maar afgelopen jaar ging ik 2 schalen terug in de terugleverkosten (vast tarief)
[Afbeelding]
De meest optimale setting voor de advance flow ben ik nog verder aan het testen.
Maar het terugregelen van de omvormer werkt hier prima.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Kalipeen
fxs81 schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:10:
[...]

Klopt helemaal, dit is gebaseerd op een vast contract met terugleverboetes, moet nog even kijken hoeveel ik boetevrij mag terugleveren en wanneer dat neer gaat kosten dan het oplevert dus misschien kan ik de automatisering van de zomer nog gebruiken. Mijn huidige contract loopt nog tot 1 november. Ergens in september ga ik eens kijken wat de energieboeren dan allemaal aanbieden en voor 2027 is het nog steeds afwachten waar ze mee gaan komen, niets zo veranderlijk als de energiemarkt, dat hebben we afgelopen jaren wel gezien. Wellicht heb ik deze automatisering met een volgend contract helemaal niet nodig, misschien ook wel, misschien komen er ook extra kosten bij dynamisch en terugleveren, niemand weet het nog zeker maar het maken ervan was al leuk, veel geleerd van HA op deze manier en ook al heeft ai het meeste werk gedaan ben ik toch een beetje trots dat het gelukt is.
Top, ik zit in exact hetzelfde schuitje als jou, hier loopt het contract tot 1 december.
Ik wil uiteraard maximaal salderen en daarna zo min mogelijk terug leveren.
Hou ons op de hoogte (en tag me als je daaraan denkt).
Ik zit momenteel bij Energiedirect.

Hier staan de jaarafrekeningen van de laatst 7 jaar in ChatGPT (Business License).
Helpt me onwijs met inzicht.

• Kalipeen
@fxs81 Kon het niet laten om dit even te bouwen.
Eenmalig heb ik de zaken geïmporteerd van Umeter.nl.
Nu zal HA het live bijhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYsE8eB0Z4qR_QfxnBbvpAOCEX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1CaIft1HhSvqtHvaI47Q7h9.png?f=fotoalbum_large

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:47
Tweakers, ter voorbereiding op de saldering per 01-01, maar ook nu al met de terugleverboetes ook een HW batterij aangeschaft om te proberen en ervaring op te doen met batterijen.

Ik heb 27 panelen op het dak en daarmee een fors overschot. Die probeer ik zoveel mogelijk middels een Peblar laadpaal in de auto te stoppen. In geval van puur zonneladen blijft de paal altijd een paar honderd watt onder de 0 en met slim zonneladen een paar honderd watt erboven.
De batterij wil dit continue compenseren. Dat merk ik overdag, de batterij blijft dan ergens rond de 90-95% leveren en laden.
Maar met name aan het begin van de dag, dan trekt deze 800W van de zonnepanelen en duurt het dus extra lang voordat de laadpaal min. 1,37kW heeft en dus gaat laden.
Aan het einde van de dag, gaat de laadpaal heel lang door totdat de zon volledig weg is. De paal blijft immers voldoende levering zien, omdat de batterij begint te leveren.
De batterij is dus de hele dag aan het voeden en opladen en uiteindelijk kom ik er de nacht niet mee door.

Is dit op te lossen? Ik heb eigenlijk geen ervaring met HomeAssistant. Het liefste heb ik het overigens in de HomeWizard app zelf.
AvantBlack schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:36:
Tweakers, ter voorbereiding op de saldering per 01-01, maar ook nu al met de terugleverboetes ook een HW batterij aangeschaft om te proberen en ervaring op te doen met batterijen.

Ik heb 27 panelen op het dak en daarmee een fors overschot. Die probeer ik zoveel mogelijk middels een Peblar laadpaal in de auto te stoppen. In geval van puur zonneladen blijft de paal altijd een paar honderd watt onder de 0 en met slim zonneladen een paar honderd watt erboven.
De batterij wil dit continue compenseren. Dat merk ik overdag, de batterij blijft dan ergens rond de 90-95% leveren en laden.
Maar met name aan het begin van de dag, dan trekt deze 800W van de zonnepanelen en duurt het dus extra lang voordat de laadpaal min. 1,37kW heeft en dus gaat laden.
Aan het einde van de dag, gaat de laadpaal heel lang door totdat de zon volledig weg is. De paal blijft immers voldoende levering zien, omdat de batterij begint te leveren.
De batterij is dus de hele dag aan het voeden en opladen en uiteindelijk kom ik er de nacht niet mee door.
Je laadpaal en de batterij zijn aan het "vechten" en beïnvloeden elkaar.
Is dit op te lossen? Ik heb eigenlijk geen ervaring met HomeAssistant. Het liefste heb ik het overigens in de HomeWizard app zelf.
Dit is niet op te lossen binnen de HW omgeving. Je zal de HW batterij moeten pauzeren (of op de juiste momenten op charge_only / discharge_only zetten), en dat zal een extern systeem moeten doen. Dan kom je al gauw bij iets als Home Assistant of Homey. Maar als je dat op dit moment niet hebt heeft dat best een learning curve.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2026 15:49 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Sinds bijna een week heb ik nu dan ook een dynamisch contract. Goede voorwaarden en ook een aardige bonus. Kan er altijd nog vanaf als het niet bevalt, dus we proberen het eens.

Om alvast een beetje voor te sorteren op het Slim Laden wat er nu toch echt aan lijkt te komen (en ik ben zeeeer benieuwd naar de ervaringen van de beta-testers trouwens!) ben ik een beetje bezig geweest met handmatig uitgesteld laden. Letterlijk de grote knop uitdraaien in de ochtend vroeg en afhankelijk van wat mijn dynamische tarieven app zegt weer aandraaien (meestal dus ergens tussen 11 en 13 uur). Het weer zorgde ervoor dat hij dan meestal gelijk met de volle 800W kon laden direct. Op een dagje dat het erg bewolkt was, heb ik hem zelfs een keer op handmatig opladen gezet.
Gewoon om te testen dus, want straks zal dit dus hopelijk geïntegreerd zijn in de Slim Laden functionaliteit.

Maar wat mij nu vooral alvast opviel is dat de RTE de afgelopen week aardig verbetert is. Van wekelijks gemiddeld 73,4% naar ineens ruim boven 75%. Dat is hier in ieder geval sinds maart vorig jaar niet meer zo "hoog" geweest. Maar ja, heeft dus alleen NOM gedraaid sinds ik hem heb.

Ontladen deed hij natuurlijk wel gewoon vooral NOM de afgelopen week. Heb wel twee keer het knopje "opladen voor opslag" misbruikt toen hij nog ruim boven de 60% was om hem dus geforceerd terug te ontladen op een gunstig tijdstip.
Maar korte conclusie van mijn "testje" is dat door een goede aansturing o.b.v. dynamische tarieven de RTE ook nog een aardig steuntje in de rug zal kunnen krijgen. Het zal misschien geen 80+% worden ofzo, maar er valt dus nog wel iets te halen ook op dat vlak... ;)

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:47
JeroenH schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:47:
[...]

Je laadpaal en de batterij zijn aan het "vechten" en beïnvloeden elkaar.

[...]

Dit is niet op te lossen binnen de HW omgeving. Je zal de HW batterij moeten pauzeren (of op de juiste momenten op charge_only / discharge_only zetten), en dat zal een extern systeem moeten doen. Dan kom je al gauw bij iets als Home Assistant of Homey. Maar als je dat op dit moment niet hebt heeft dat best een learning curve.
Ja daar was ik al bang voor, maar even een avondje voor gaan zitten!
HW is ook bezig met een nieuwe slimme laadstrategie, misschien dat die iets kan oplossen.

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:18
Kalipeen schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:31:
@fxs81 Kon het niet laten om dit even te bouwen.
Eenmalig heb ik de zaken geïmporteerd van Umeter.nl.
Nu zal HA het live bijhouden.

[Afbeelding]
@Kalipeen Zou je kunnen delen hoe je dit gemaakt heb?

• Kalipeen
EduardBerwers schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:18:
[...]

@Kalipeen Zou je kunnen delen hoe je dit gemaakt heb?
Nou, dat is nog best veel code om te delen. Maar ik heb ChatGPT een prompt laten maken.
Als je deze aanpast naar jouw situatie dan heb je alles waarschijnlijk kant en klaar.
Zorg wel dat chat van te voren op de hoogte is van jouw Home Assistant inrichting (Dus o.a. uploaden yaml's en entities).

---------------------------------------------

Ik wil in Home Assistant een salderingsmonitor bouwen voor mijn contractjaar.

Mijn setup:
- Home Assistant in Docker
- YAML includes:
- template: !include templates.yaml
- utility_meter: !include utility_meters.yaml
- input_number: !include input_numbers.yaml

Wat ik wil bouwen:

1. Historische contractjaarwaarden
- import sinds start contractjaar
- export sinds start contractjaar
- deze historie komt uit een externe bron, in mijn geval umeter.nl
- die wil ik handmatig invoeren via input_number helpers

2. Live delta in Home Assistant
- op basis van oplopende P1 totaalsensoren (import/export)
- via utility_meter
- reset op contractjaar start via cron

3. Template sensors
- netto live delta
- totaal contractjaar = historische waarden + live delta
- extra sensor in MWh
- statussensor met niveaus:
- ruim positief
- positief
- balans
- licht negatief
- negatief

4. Dashboardkaart
- Mushroom YAML
- hoofdwaarde automatisch kWh of MWh
- duidelijke statusregel
- details met import, export, live delta en totaal

Belangrijk:
- zonder externe historie klopt het contractjaartotaal niet
- in mijn geval komt dat uit umeter.nl
- alles moet YAML-based en copy-paste ready zijn
- graag duidelijke START/END commentaarblokken per onderdeel

Vraag:
Kan je dit compleet uitschrijven (YAML voor input_numbers, utility_meters, templates en dashboard)?

Vraag me gerust eerst:
- mijn P1 import totaal entity
- mijn P1 export totaal entity
- startdatum contractjaar
Knurt schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:11:
Sinds bijna een week heb ik nu dan ook een dynamisch contract. Goede voorwaarden en ook een aardige bonus. Kan er altijd nog vanaf als het niet bevalt, dus we proberen het eens.

Om alvast een beetje voor te sorteren op het Slim Laden wat er nu toch echt aan lijkt te komen (en ik ben zeeeer benieuwd naar de ervaringen van de beta-testers trouwens!) ben ik een beetje bezig geweest met handmatig uitgesteld laden. Letterlijk de grote knop uitdraaien in de ochtend vroeg en afhankelijk van wat mijn dynamische tarieven app zegt weer aandraaien (meestal dus ergens tussen 11 en 13 uur). Het weer zorgde ervoor dat hij dan meestal gelijk met de volle 800W kon laden direct. Op een dagje dat het erg bewolkt was, heb ik hem zelfs een keer op handmatig opladen gezet.
Gewoon om te testen dus, want straks zal dit dus hopelijk geïntegreerd zijn in de Slim Laden functionaliteit.

Maar wat mij nu vooral alvast opviel is dat de RTE de afgelopen week aardig verbetert is. Van wekelijks gemiddeld 73,4% naar ineens ruim boven 75%. Dat is hier in ieder geval sinds maart vorig jaar niet meer zo "hoog" geweest. Maar ja, heeft dus alleen NOM gedraaid sinds ik hem heb.

Ontladen deed hij natuurlijk wel gewoon vooral NOM de afgelopen week. Heb wel twee keer het knopje "opladen voor opslag" misbruikt toen hij nog ruim boven de 60% was om hem dus geforceerd terug te ontladen op een gunstig tijdstip.
Maar korte conclusie van mijn "testje" is dat door een goede aansturing o.b.v. dynamische tarieven de RTE ook nog een aardig steuntje in de rug zal kunnen krijgen. Het zal misschien geen 80+% worden ofzo, maar er valt dus nog wel iets te halen ook op dat vlak... ;)
Dat de RTE iets beter wordt is niet zo heel raar. Je maakt nu meer gebruik van de uiterste met laden. Het knopje "misbruiken" is niet zo erg toch? Wat je eigenlijk doet is het net wat ondersteunen. Ik heb dit de netbeheerder al eens voorgelegd of dit niet erg is. Netcongestie verergeren. Volgens hun niet. Spoiler..... die 80% ga je inderdaad niet halen. Dynamisch geeft een hele andere dynamiek aan de batterij. Nu HA nog in en je hebt nog meer in handen >:)

• Knurt
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:02:
[...]

Dat de RTE iets beter wordt is niet zo heel raar. Je maakt nu meer gebruik van de uiterste met laden. Het knopje "misbruiken" is niet zo erg toch? Wat je eigenlijk doet is het net wat ondersteunen. Ik heb dit de netbeheerder al eens voorgelegd of dit niet erg is. Netcongestie verergeren. Volgens hun niet. Spoiler..... die 80% ga je inderdaad niet halen. Dynamisch geeft een hele andere dynamiek aan de batterij. Nu HA nog in en je hebt nog meer in handen >:)
Nee, inderdaad. Was ook wel mijn verwachting dat de RTE iets beter zou worden, maar was toch nog wel positief verrast door het verschil na een paar dagen al. :)
En nee idd, 80% is helaas niet haalbaar, maar elk procentje omhoog is lekker.
Ik vind het inderdaad wel leuk om de batterij na een jaar gewoon NOM inzetten ook op een andere wijze te kunnen inzetten nu. En elke dag even te checken wat het precies doet voor mijn lopende energierekening. Niet om rijk van te worden, maar puur om net even wat lager uit te komen.
En dus gaan we zometeen om 20 uur in ieder geval nog even een stukkie "opladen voor opslag" en dan pak ik weer wat centjes terug. ;)

• Henkoes
Devke schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:02:
[...]

Ik lees RTE van 84% tegenwoordig bij batterijen (review metingen) En op de website van HE staat: “Energie-efficiënt
Dankzij de micro-omvormer efficiënter dan andere batterijen met één grote omvormer. Gebruikt in standbymodus slechts 1 watt. “

Dus als HW de waarheid spreekt, dan haal je die 80%. Of de website die bevat fout informatie en licht de koper verkeerd in.

[ Voor 7% gewijzigd door Henkoes op 14-04-2026 19:31 ]

Henkoes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:30:
[...]

Ik lees RTE van 84% tegenwoordig bij batterijen (review metingen) En op de website van HE staat: “Energie-efficiënt
Dankzij de micro-omvormer efficiënter dan andere batterijen met één grote omvormer. Gebruikt in standbymodus slechts 1 watt. “

Dus als HW de waarheid spreekt, dan haal je die 80%. Of de website die bevat fout informatie en licht de koper verkeerd in.
De website schrijft hierover:

Ja, bij elke batterij of omvormer wordt een gedeelte van de stroom ook omgezet in warmte. Met een efficiënte omzetting van stroom naar de batterij en terug, heb je minder warmte en daarmee minder verlies. Het verlies is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en hoe hard geladen en ontladen wordt ten opzichte van het maximale vermogen van de omvormer (houdt rekening met tussen de 70% en 90% efficiëntie in echte omstandigheden). Door het gebruik van micro-omvormers is de HomeWizard Plug-In Battery zelfs veel efficiënter dan batterijen met grotere omvormers. De meeste fabrikanten vermelden namelijk efficiëntiecijfers onder laboratoriumomstandigheden (met de meest ideale opstelling).

Echter efficiency is niet hetzelfde als RTE! Hier uitgelegd:

https://www.homewizard.co...efficiency-thuisbatterij/

• Henkoes
Devke schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:46:
[...]

De website schrijft hierover:

Ja, bij elke batterij of omvormer wordt een gedeelte van de stroom ook omgezet in warmte. Met een efficiënte omzetting van stroom naar de batterij en terug, heb je minder warmte en daarmee minder verlies. Het verlies is afhankelijk van de omgevingstemperatuur en hoe hard geladen en ontladen wordt ten opzichte van het maximale vermogen van de omvormer (houdt rekening met tussen de 70% en 90% efficiëntie in echte omstandigheden). Door het gebruik van micro-omvormers is de HomeWizard Plug-In Battery zelfs veel efficiënter dan batterijen met grotere omvormers. De meeste fabrikanten vermelden namelijk efficiëntiecijfers onder laboratoriumomstandigheden (met de meest ideale opstelling).

Echter efficiency is niet hetzelfde als RTE! Hier uitgelegd:

https://www.homewizard.co...efficiency-thuisbatterij/
Scherp! Ik ga binnenkort een poging wagen RTE te berekenen en dan kan ik het vergelijken tussen twee merken.

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 02-05 11:25
Net gecontroleerd op updates voor de batterijen, de app meldt dat er een update is echter als ik deze uitvoer dan lijkt de update niet te werken en krijg ik dit te zien in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prMB0PpBcBFHzSShva7uHRQWJa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eJY1aX4fSsw763RwbVrfE9T.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat ik fout doe ?

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-05 17:14
Hallo mede tweakers.
Ik heb een vraag/raar fenomeen.
Vandaag heeft onze netbeheerder onderhoud uitgevoerd aan ons stroomnet in de wijk.
Om half 9 is de spanning in huis uitgevallen. En rond 12:30 is alles weer aangegaan.
Nu het volgende. Volgens de HomeWizard en Home Assistant hebben mijn 2 batterijen 43,1 kWh terug geleverd vandaag. Best bijzonder voor 2 batterijen van 2,68 kWh per stuk. Maar daardoor is dus mijn RTE volgens home assistant flink omhoog gegaan en de waarden in home wizard jaarverbruik ook. Iemand een verklaring van dit fenomeen? Zie foto’s.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyKgSQ8fhUDOCbZTwvZPL7zgmKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peiPRWIe0raM6SD0jYLG2Qum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaVrgCA4HfmypwXWZfufZA9Az98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CziL1M7sfKDxKIv0ltgDGpA4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhAM1hUjXvLkewn8S39L13DwnIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K7H3ZU3ACijn7C0LLG1O1DZr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADQtkm-h1v4mLorEtQ3OfJF3mY4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2JtlOg3n4sABbSZnN5IXb7Sg.png?f=fotoalbum_large

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-05 21:30
AvantBlack schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:36:

Je kunt eens kijken bij EVCC, daar kun je kiezen wie prio krijgt (laadpaal of batterij) en wanneer. Is ook wel een apart systeem, werkt wel erg goed.

• GeoWilly86
  • Laatst online: 07-05 19:22
Ronald1245 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:47:
Net gecontroleerd op updates voor de batterijen, de app meldt dat er een update is echter als ik deze uitvoer dan lijkt de update niet te werken en krijg ik dit te zien in de app.

[Afbeelding]

Iemand een idee wat ik fout doe ?
Ik heb hetzelfde. Ik heb 3 batterijen, 1 van de 3 staat op software 1.0706, dit is vanzelf gegaan. De andere 2 staan nog op software 1.0702 en wilde ik handmatig updaten, toen kreeg ik dezelfde melding. Ik laat het maar even, misschien komt het vanzelf goed. :)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hier staat de accu nu ook in error E203 na de update, kan geen verbinding maken met de P1. :(

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-04 07:39
Hier ook helaas, gisterenavond spontaan een update naar 1.0706 op één van de batterijen, daarna geen koppeling meer met de P1. Even de wifi opnieuw instellen op de batterij bracht ook niets. Daarna dan maar even alles resetten, maar kan ze nu zelfs niet meer koppelen aan het wifi netwerk, zelfde geldt voor de P1 meter. Ook na alle apparaten te hebben verwijderd en de app opnieuw geïnstalleerd te hebben geen resultaat. Intussen heeft ook de tweede batterij de update ontvangen, maar ook deze is niet meer te koppelen. Vreemde is wel dat ze op mijn router gewoon zichtbaar zijn met een MAC-adres en IP-nummer, dus ergens is er wel verbinding. Kom er op dit moment niet uit.

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output ; Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh

Alsof we nog niet genoeg redenen hadden om je batterijen niet verplicht met de fabrikant te laten communiceren... :F

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

hjs schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:40:
Hier staat de accu nu ook in error E203 na de update, kan geen verbinding maken met de P1. :(
Ik zie de melding ook in het beta kanaal van HomeWizard. Er wordt door een tweaker aangegeven dat even wisselen met een nieuw Wifi netwerk had geholpen.

• hjs
  • Niet online

hjs

Vanuit Homewizard wordt gezegd de P1 en de Accu uit de app te verwijderen en opnieuw toe te voegen.

Of anders zou het aan mijn netwerk liggen.
Tuurlijk jongens, werkt al jaren met de P1 en de accu staat er ook een jaar. Jullie brengen een update uit en het zal gelijk aan mijn netwerk liggen. :+

• Knurt
  • Niet online
Ok, ik zag ook dat ik een update voor de accu had gisteravond dus dacht: die doe ik maar even dan.
Voorheen gingen updates altijd heel snel en soepel dus geen reden dat dat dit keer anders zou zijn.
Nou, dat viel dit keer helaas even tegen. Het lukte niet gelijk de eerste keer (zoals ik gewend ben) en leek daarna alleen maar erger te worden. Bleef uiteindelijk hangen in een update scherm. Ook was ineens alle verbruik data niet meer te zien.

Ik heb ondertussen een hele zwik meldingen voorbij zien komen:
- Update time-out
- Plug-In Battery offline (stroom)
- Thuisbatterij offline (wifi)
- Netwerkinstelling mislukt (opnieuw verbinden met netwerk)
- Onverwachte installatiefout
- Verbinden met wifi mislukt
- Request mislukt (malformed JSON at path [] )
- Timed out waiting for p1dongle

Wifi werkte gewoon zoals altijd (op andere apparaten geen problemen of veranderingen), dus daar lag het niet aan.
Het was me wel opgevallen dat de NU-weergave in de HW app wel leek te blijven hangen af en toe de afgelopen paar dagen. Misschien zit er ergens iets niet lekker in de server/cloud...? Precies op het moment dat er Slim Laden uitgerold wordt en er vast van alles aan de achterkant gebeurt nu? Speculatie uiteraard, maar op z'n minst toevallig qua timing.

Anyway, na ruim half uurtje rommelen ermee was onderstaande bij mij uiteindelijk de oplossing:

- P1-meter voeding uit stopcontact gehaald en na 5 minuten weer teruggeplaatst
- PiB UIT zetten met grote ronde draaiknop zijkant
- Modem uit het stopcontact, wifi dus uit, en na 5 minuten weer in het stopcontact
- 10 minuten wachten totdat alles weer online was
- Draaiknop PiB weer naar AAN draaien
- PiB opnieuw koppelen (touchknop voorkant ingedrukt houden tot lampjes blauw gaat knipperen)
- Bij instellen wifi gegevens vervolgens doelbewust niet de "opgeslagen wifi gegevens" gebruiken maar doen alsof ik met een netwerk wilde koppelen, maar dan het wifi netwerk kiezen wat ik altijd al gebruik
- Daarna bleef hij nog 5 minuten vaag doen in de app en ineens deed alles het weer

Data was ook weer gewoon terug.
Alleen is de NU-weergave nog steeds een beetje traag lijkt het.

Maar alles werkte de hele nacht en nu wel weer en ik heb dus nu update 1.0706 op de PiB staan.
Maar updates zijn wel eens soepeler geweest... ;)
Van mijn 4 batterijen stond er 1 al op 1.0706. Voor de andere 3 heb ik zo juist met de hand de update gestart. Niets aan de hand. Gaat vlot en zonder problemen.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:08:
[...]

Ik zie de melding ook in het beta kanaal van HomeWizard. Er wordt door een tweaker aangegeven dat even wisselen met een nieuw Wifi netwerk had geholpen.
Na 15 minuten was het probleem bij mij automatisch opgelost.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Theovelders schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:54:
[...]

Na 15 minuten was het probleem bij mij automatisch opgelost.
Geduld is een prettige eigenschap.
Ik heb ook allerlei rare meldingen bij het updaten van de software van de PiB. Maar gezien vanuit HA werkt alles prima. Ik laat het maar even rusten en kijk over een paar dagen wel weer eens. Ik ga niet mij hele netwerk overhoop halen omdat één update even niet lekker loopt.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000

DJ

hanev001 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:20:
Van mijn 4 batterijen stond er 1 al op 1.0706. Voor de andere 3 heb ik zo juist met de hand de update gestart. Niets aan de hand. Gaat vlot en zonder problemen.
Bij mij ook. Ik heb 3 PiB's. Alledrie stonden op 1.0702 en hadden een update beschikbaar naar 1.0706. Voor alledrie ging dat snel (minuutje) en daarna de melding dat ze opnieuw moesten synchorinseren met het net, wat max 10 minuten duurt, per PiB. Ik hou ze in de gaten, maar vooralsnog een soepele update.

[edit]

Na 10 minuten was de synchronisatie compleet en was alles groen :-)

[ Voor 6% gewijzigd door DJ op 15-04-2026 11:44 ]

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:01
2 batterijen die reeds op 706 stonden. Eentje wil niet meer meedoen sinds deze morgen. En net nu niet thuis 😮‍💨

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:46
Gisteren soort gelijke issues als hierboven beschreven. Ik zag dat 1 van de 2 batterijen n stand-by stond en slechts 16% lading had. De andere stond netjes te laden en was al rond de 70%. Er was genoeg zonnestroom, want ik was aan terugleveren. Ik zag dit toevallig.
In de instellingen zag ik dat de stand-by batterij kon worden ge-update. Dus gedaan maar dit duurde lang. Wel zag ik op de led’s dat hij werd geladen maar in de app geen verbinding met wifi volgens de app. Verschillende zaken geprobeerd maar dat bleef zo. Ook na uurtje wachten.
Uiteindelijk ook de ander ge-update en dat liep zoals ik gewend ben, probleemloos. Binnen 10 minuten up and running.
De andere batterij bleef in de app problemen geven. Echter na een uurtje was deze ineens weer up and running in de app en draaide alles weer als vanouds.

• JanvR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:50
Gisteravond hebben hier mijn beide batterijen ook een update gehad naar 1.0706. Update zelf gedaan en dat ging probleemloos. Alleen duurde het koppelen wel langer dan gewoonlijk. Ik heb ze gewoon de tijd gegeven en lang wachten waren alle signalen weer groen. Dus zoals al opgemerkt, geduld kan je redden.

• Holvoetn
Ik ben al sinds deze morgen ong 8h30 aan het wachten (plus mijn batterijen stonden al op de laatste versie, het is niet dat een update dit gedaan heeft).
Als ik de P1 meter gewoon laat doen, zie ik dat die maar de helft van de beschikbare zonnestroom neemt.
Dus ergens ziet die de batterij wel maar doet er niets mee.
Manueel op laden gezet (HA automatisatie uitgezet) en dan was er 1 die volle 800W binnen trok.

Ondertussen 1 batterij al eventjes vol tot 100%, de andere is blijven staan op 50% waar die deze morgen ook al stond en doet niets verder.
Morgennamiddag pas terug thuis, dus kan die dan pas even compleet uitzetten om te zien of dat helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door Holvoetn op 15-04-2026 16:23 ]

• jaapsh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:51
Ik heb blijkbaar mazzel, ging in 1x goed en supersnel de upgrade.

Is dit dan toevallig de versie per 'permissions' in de API? Want dat is wel interessant.

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• GeoWilly86
  • Laatst online: 07-05 19:22
GeoWilly86 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:18:
[...]

Ik heb hetzelfde. Ik heb 3 batterijen, 1 van de 3 staat op software 1.0706, dit is vanzelf gegaan. De andere 2 staan nog op software 1.0702 en wilde ik handmatig updaten, toen kreeg ik dezelfde melding. Ik laat het maar even, misschien komt het vanzelf goed. :)
Batterij nummer 2 stond in de loop van vandaag ineens op software 1.0706, dit is dus ook vanzelf gegaan. En batterij 3 heb ik zojuist handmatig geüpdatet, dat ging nu zoals ik gewend was, zonder problemen.

• hjs
  • Niet online

hjs

Druk zojuist nog eens op de foutmelding in de app over de controller die mist.
En nu verbind hij wel opeens met de P1 meter en is de status weer groen. (en ben nog niet eens thuis).

Begin van de middag ook eens geprobeerd en toen werkte het niet.

Denk toch echt dat ze iets aangepast hebben aan hun kant 🤔

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 21:58

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier beide batterijen nog 702.
Wat is het verschil met 706?

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

SpeksteenWP schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:31:
Hier beide batterijen nog 702.
Wat is het verschil met 706?
Staat in TS
jaapsh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:29:
Ik heb blijkbaar mazzel, ging in 1x goed en supersnel de upgrade.

Is dit dan toevallig de versie per 'permissions' in de API? Want dat is wel interessant.
Wat bedoel je met per "permissions"?

• jaapsh
Devke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:29:
[...]

Wat bedoel je met per "permissions"?
https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
Dat is een nieuwe feature. Althans, ik zie hem voor het eerst. Je kan dus aansturen op ' alleen laden of alleen ontladen mag'. Dat geeft iets meer sturing mogelijkheden.

Helaas kan je nog niet op commando ontladen.

6x Marstek 5,12kWh | 4x HomeWizard accu's | Home Assistent RPi4 | ConBee III | Zigbee2MQTT | Tado | Shelly Pro | 3-fase 32A | 20x Jinko 420Wp / IQ7A | Hue | Porsche Cayenne E-Hybrid | Evolar Airco's | Deco BE85 mesh

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:14

HvM

Hier zojuist 4 x PIB probleemloos handmatig update naar 1.0706
Sowieso sinds resp april, mei en 2 stuks in oktober alles zonder enige probleemmelding.

RTE overall 73.4.
Percentage eigen stroomverbruik in maart was 75%.
Momenteel net halverwege tot tegen einde vd nacht de 4 accu's leeg, afhankelijk van wat de warmtepomp doet. Dus voor mij past het allemaal mooi zo. Ik ben een tevreden gebruiker.

En ja, ik heb een dynamisch contract dus ik vind het leuk als er meer opties bijkomen straks.

5020 Wp zuid SE, 3280 Wp oost APsystems. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:00
jaapsh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:49:
[...]

Dat is een nieuwe feature. Althans, ik zie hem voor het eerst. Je kan dus aansturen op ' alleen laden of alleen ontladen mag'. Dat geeft iets meer sturing mogelijkheden.

Zit er al maand of 2 in hoor! Ideaal voor slim laden van een auto met een domme granny charger bijv!
jaapsh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:49:
[...]

Dit kan al een tijdje. In de TS staat een link als je van de HW integratie in HA gebruik wilt maken. Ook de integratie van @Tebbie voor Homey is een mogelijkheid. Het (ont)laden op commando waarbij je zelf het vermogen wilt bepalen gaat niet komen.

• jaapsh
Devke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:58:
[...]

Dit kan al een tijdje. In de TS staat een link als je van de HW integratie in HA gebruik wilt maken. Ook de integratie van @Tebbie voor Homey is een mogelijkheid. Het (ont)laden op commando waarbij je zelf het vermogen wilt bepalen gaat niet komen.
Wow nice! thanks. Daar zocht ik al een tijdje naar.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

GeoWilly86 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:42:
[...]
Batterij nummer 2 stond in de loop van vandaag ineens op software 1.0706, dit is dus ook vanzelf gegaan. En batterij 3 heb ik zojuist handmatig geüpdatet, dat ging nu zoals ik gewend was, zonder problemen.
Ik wist niet eens dat deze firmware beschikbaar was, handmatige update gedaan zonder problemen :*)
Misschien moet ik vaker kijken of er een update is ? of toch niet ?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000

DJ

Is er al iets bekend omtrent de nieuwe slimme laad functie van de PiB's die nu getest wordt? Ik doe helaas niet mee, maar ben met name benieuwd of er ook rekening gehouden gaat worden met oude slimme meters die eens per 10 seconden een update sturen naar de P1 meter. In mijn geval is dat zo, en dat betekend dat de PiB's in NOM mode nogal 'stuiteren' tussen leveren en opladen als er een verbruiker aan gaat (of de zon wegvalt achter een wolk). Het zou mooi zijn dat de PiB's die traagheid van de P1 kunnen meenemen in de beslissing om bij een grote extra vraag, of overschot eerst even af te wachten wat de P1 meter zegt bij de volgende update. Ook zou het dan handig zijn dat de PiB's niet meteen volle bak gaan leveren of laden, maar dat incrementeel doen met max 100 Watt stappen bijvoorbeeld.

Dat laatste zou dan mogelijk wel betekenen dat de PIB's langzamer kunnen bijschakelen dan bij een snelle P1 meter, maar dat is dan inherent aan de traagheid van de slimme meter.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Winkiller schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:28:
Ik wist niet eens dat deze firmware beschikbaar was, handmatige update gedaan zonder problemen :*)
Misschien moet ik vaker kijken of er een update is ? of toch niet ?
Welnee, gebeurt vanzelf. Toen ik gisteren keek had één van mijn vier batterijen de update al gedaan, de andere drie niet. Maar als je zin hebt kun je het natuurlijk altijd handmatig doen :)

Als ICT'er gruwel ik van zo'n wazige werkwijze met updates, maar puur qua uiteindelijk installeren van updates is het bij mijn PiB's en P1 meter altijd vanzelf gegaan.

DJ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:47:
Het zou mooi zijn dat de PiB's die traagheid van de P1 kunnen meenemen in de beslissing om bij een grote extra vraag, of overschot eerst even af te wachten wat de P1 meter zegt bij de volgende update.
Afhankelijk van hoe je dat instelt ga je dan óf meer opladen uit netstroom, óf meer energie uit je batterijen het net op sturen. Ik denk dat hoe de sneller de batterij reageert, hoe beter dat in alle scenario's is.

Persoonlijk zou ik niet aan symptoombestrijding doen, maar proberen een nieuwe DSMR5 slimme meter te laten plaatsen.

Is er al iets bekend omtrent de nieuwe slimme laad functie van de PiB's die nu getest wordt? Ik doe helaas niet mee, maar ben met name benieuwd of er ook rekening gehouden gaat worden met oude slimme meters die eens per 10 seconden een update sturen naar de P1 meter. In mijn geval is dat zo, en dat betekend dat de PiB's in NOM mode nogal 'stuiteren' tussen leveren en opladen als er een verbruiker aan gaat (of de zon wegvalt achter een wolk). Het zou mooi zijn dat de PiB's die traagheid van de P1 kunnen meenemen in de beslissing om bij een grote extra vraag, of overschot eerst even af te wachten wat de P1 meter zegt bij de volgende update. Ook zou het dan handig zijn dat de PiB's niet meteen volle bak gaan leveren of laden, maar dat incrementeel doen met max 100 Watt stappen bijvoorbeeld.

Dat laatste zou dan mogelijk wel betekenen dat de PIB's langzamer kunnen bijschakelen dan bij een snelle P1 meter, maar dat is dan inherent aan de traagheid van de slimme meter.
Op dit moment kan ik alleen vertellen dat de testen lopen. Ben zelf wel deelnemer maar mag er ook niet over communiceren. HW wil verwarring bij klanten over de status, beschikbaarheid en functies van Slim laden voorkomen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat HW bij lancering hier zelf eerst iets over wilt zeggen. Je zal helaas nog even geduld moeten hebben.

Je vraag dus eigenlijk om de NOM sturing, die al vertraging oploopt door dat je een oude teller hebt, slechter te maken. Dat is geen goed idee. Ook je stappen plan is een slecht idee. Als daar al iets aan te veranderen is (er is een grens aan wat de omvormer kan) dan zou juist zoveel mogelijk in een keer op de gevraagde vermogenswissel moeten worden gereageerd.

• Knurt
  • Niet online

Ik heb ook een 10 seconden meter hier.
Voor wat het waard is: ten opzichte van de lancering van de PiB vorig jaar is er al een aantal updates geweest waardoor het stuiteren iets minder is geworden bij mij. Hij blijft bij mij in ieder geval soms even wachten net boven het omschakelpunt tussen laden en ontladen. Daardoor schakelt ie in ieder geval minder vaak tussen laden en ontladen en weer terug dan voorheen.
Het is nog niet zo mooi strak als ik het graag zou willen, maar in ieder geval iets verbeterd t.o.v. afgelopen jaar.
Maar ook ik hoop dat dat verder verbeterd kan worden nog.
Uiteindelijk moeten we toch allemaal een nieuwe slimme meter ergens de komende jaren natuurlijk aangezien het 2G signaal stopt waar de "oude" slimme meters (vaak met 10 seconden interval) op draaien. En dan is het "probleem" vanzelf verdwenen... ;)

• Holvoetn
Holvoetn schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:22:
Ik ben al sinds deze morgen ong 8h30 aan het wachten (plus mijn batterijen stonden al op de laatste versie, het is niet dat een update dit gedaan heeft).
...
Morgennamiddag pas terug thuis, dus kan die dan pas even compleet uitzetten om te zien of dat helpt.
Terug thuis.
Batterij 5 minuten uitgezet (botweg stekker uitgetrokken), geen resultaat.
Terug laten koppelen (lang op knop vooraan geduwd tot led blauw werd), dat ging wel en na 10 minuten gaf die aan weer netjes mee te willen spelen met de andere.
Is ondertussen weer aan het bijladen.

Pfff ... dat zou toch wel handiger en vanop afstand moeten kunnen ? Ik kon die batterij via netwerk benaderen, ik zag die zijn laadniveau in HA en in de app, ik zag dat dat die continu 6 tot 7W aan het verbruiken was in HA ... dan kan men er toch aan ? Die wou alleen niet luisteren naar de P1 meter. En ik weet ook niet waarom zo ineens dat gedrag.

[ Voor 17% gewijzigd door Holvoetn op 16-04-2026 14:35 ]

Knurt schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:31:
Uiteindelijk moeten we toch allemaal een nieuwe slimme meter ergens de komende jaren natuurlijk aangezien het 2G signaal stopt waar de "oude" slimme meters (vaak met 10 seconden interval) op draaien. En dan is het "probleem" vanzelf verdwenen... ;)
Zo duurzaam allemaal.... :F En er wordt maar geklaagd dat het fabriceren van de thuisbatterijen zo milieuonvriendelijk zou zijn...

(luister de Tweakers podcast die vanochtend uitkwam maar eens, een deel gaat over de HW PiB en huis-ouwe-zeikerd Jelle had wat te zeggen over hoe duurzaam hij thuisbatterijen vindt)

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Mooi man, vandaag voor 15:00 beide PiB's vol, afname v/d leverancier dagelijks ongeveer 3.8 KwH, zal ik nog een derde erbij bestellen ?

• _Apache_
  • Laatst online: 08:48
Winkiller schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:15:
Mooi man, vandaag voor 15:00 beide PiB's vol, afname v/d leverancier dagelijks ongeveer 3.8 KwH, zal ik nog een derde erbij bestellen ?
Tsja,
zit hier in hetzelfde schuitje. Schemerige dag? Lastig te vullen. Een zonnige dag zijn ze halverwege de middag tot het randje gevuld. Ik wil eerst nog wat meer data verzamelen voor ik er eentje bij haal.

• Knurt
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:59:
[...]

Zo duurzaam allemaal.... :F En er wordt maar geklaagd dat het fabriceren van de thuisbatterijen zo milieuonvriendelijk zou zijn...

(luister de Tweakers podcast die vanochtend uitkwam maar eens, een deel gaat over de HW PiB en huis-ouwe-zeikerd Jelle had wat te zeggen over hoe duurzaam hij thuisbatterijen vindt)
2,5 miljoen slimme meters die voor 2029 vervangen moeten worden...
Laten we hopen dat daar nog redelijk wat aan te recyclen is? ;)

Hopelijk is mijn PiB tzt ook goed te recyclen maar dat zou nog minimaal 14 jaar moeten duren. Eigenlijk nog langer want minimaal 6000 cycli en ik heb in een jaar 300 cycli gedraaid.
Ben vooral wel benieuwd naar waar we dan zijn qua techniek en opslag e.d.

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

_Apache_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:24:
[...]

Tsja,
zit hier in hetzelfde schuitje. Schemerige dag? Lastig te vullen. Een zonnige dag zijn ze halverwege de middag tot het randje gevuld. Ik wil eerst nog wat meer data verzamelen voor ik er eentje bij haal.
Het kan tot +/- 1 november toch nog alleen maar beter worden ? 's ochtends en 's avonds nog meer licht.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 10:57

Wailing_Banshee

You're Next

_Apache_ schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:24:
[...]

Tsja,
Nog eentje in die boot... Zelfs in januari komen de huidige batterijen al vol (op zonnige dagen natuurlijk). En, ja, de dagen worden langer (dus 's avonds langer licht en 's morgens eerder weer licht), maar we kunnen nu nog steeds niet de hele "nacht" (dus vanaf dat de panelen niet meer genoeg opleveren totdat de batterijen weer opgeladen worden) overbruggen, tenzij het de hele avond helder is t/m zonsondergang, of 's ochtends mistig onder een heldere hemel) overbruggen, tenzij we echt opletten wat we aan doen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Holvoetn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:33:
[...]

Terug thuis.
Batterij 5 minuten uitgezet (botweg stekker uitgetrokken), geen resultaat.
Terug laten koppelen (lang op knop vooraan geduwd tot led blauw werd), dat ging wel en na 10 minuten gaf die aan weer netjes mee te willen spelen met de andere.
Is ondertussen weer aan het bijladen.

Pfff ... dat zou toch wel handiger en vanop afstand moeten kunnen ? Ik kon die batterij via netwerk benaderen, ik zag die zijn laadniveau in HA en in de app, ik zag dat dat die continu 6 tot 7W aan het verbruiken was in HA ... dan kan men er toch aan ? Die wou alleen niet luisteren naar de P1 meter. En ik weet ook niet waarom zo ineens dat gedrag.
Dit is bij andere batterijmerken vaak niet anders hoor. Als ik mijn andere merken hier op afstand zou moeten resetten o.i.d. dan heb ik ook gewoon pech gehad. HW is hier dus niet anders in.

• Henkoes
Verwijderd - verkeerd gelezen

[ Voor 90% gewijzigd door Henkoes op 16-04-2026 16:59 ]

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:29
Weet iemand hoe je HomeWizard kunt bereiken om garantie te claimen?

Het gaat hier gelukkig niet om 1 van mijn 3 thuisbatterijen, maar om een defecte Energy Socket.

Ik heb Wizzi al geprobeerd, maar na 24 uur wachten ben ik daar klaar mee. Ik heb een email-adres voor als je iets met de thuisbatterij hebt, maar misschien hier een andere tip? Wat dat betreft is HoweWizard echt slecht!

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@SpeedingWilly ik heb op je gereageerd in het topic waar garantie op een energy socket thuishoort :)
Gizz in "HomeWizard algemeen (energy, watermeter en meer) #2"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 02:01
Kalipeen schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:25:
Ik loop tegen een overschotprobleem aan met mijn zonnepanelen en ben benieuwd naar jullie advies.

Setup:
• 31 panelen (~9,5 kWp, ZO + ZW)
• HomeWizard P1 + 3× PiB
• Home Assistant
• Zwembadpomp (~700W) + warmtepomp (~1200W) op overschot

Probleem:
• PiB’s rond 13:00 al vol
• PiB’s rond 04:30 weer leeg
• Zwembad draait
• Daarna nog steeds meer dan 5 kW teruglevering

Kort gezegd: midden op de dag loopt alles over.

Doel:
• Minder terugleveren (ivm kosten)
• Meer zelfverbruik

Twijfel:
• 4e PiB lijkt weinig toe te voegen (+800W)
• Grotere accu zoals Marstek (~2,5 kW) misschien beter?
• Of andere slimme oplossingen?

Vraag:
Wat zouden jullie doen om dit overschot (>5 kW) op te vangen?

Als laatste redmiddel overweeg ik om de omvormer te begrenzen / panelen terug te regelen, maar dat voelt eigenlijk als zonde van de opgewekte energie. Echt een last resort voor mij.

Ervaringen met combinatie PiB + andere accu’s zijn welkom.

(Post staat mogelijk niet helemaal in het juiste topic. Grensgevalletje omdat ik aan het onderzoeken ben of een vierde PiB nut heeft)
Ik heb geen zwembad en hoop dat jij er veel plezier van hebt.

Kan je dat zwembad overdag niet harder schoonmaken/verwarmen en in de nacht de pompen nagenoeg uitzetten?

• Kalipeen
vaurits schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb geen zwembad en hoop dat jij er veel plezier van hebt.

Kan je dat zwembad overdag niet harder schoonmaken/verwarmen en in de nacht de pompen nagenoeg uitzetten?
Ja, zo doe ik het nu. Ik het Automations gemaakt in Home Assistant die de warmte pomp aanzet bij voldoende overschot. Werkt eigenlijk perfect. Maar ik heb ook mijn salderings overschot inzichtelijk gemaakt (Zie paar posts eerder). Zo hoop ik een beetje op 0 uit te komen. Inmiddels ook Automations voor de 3 Airco's in huis. Werkt ook mooi.

Natuurlijk zinloos om wamte in het zwembad te pompen als er (nog) niet gezwommen wordt. Maar beter dan de teruglever boete :+
Kalipeen schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:23:
Natuurlijk zinloos om wamte in het zwembad te pompen als er (nog) niet gezwommen wordt. Maar beter dan de teruglever boete :+
Zet dan je omvormer op zero-export. Minder onnodige slijtage aan de pompen en andere zut van je zwembad. Of ga naar een dynamisch contract, dan heb je geen terugleverboete meer?

Maar goed. Heeft verder niet zoveel met de de HW PiB meer te maken...

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 16:02
Kunnen de gebruikers van HomeWizard plug-in batterijen aangeven waarom zij voor deze batterijen hebben gekozen?

Ik twijfel sterk tussen 2 batterijen HW of de recent aangekondigde Anker Solix Solarbank Max ac. Deze laatste lijkt op papier interessanter (groter en geen beperking tot 1600w laden/ontladen op eigen groep)

[ Voor 11% gewijzigd door HannesB op 17-04-2026 20:10 ]

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 13:14
Van 10702 die er door HE opgezet was naar 10706, ik ben benieuwd of de problemen opgelost zijn en de batterij niet meer in ruststand blijft hangen 🤞🤞

• fxs81

fxs81

Julianadorp

HannesB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 20:08:
Kunnen de gebruikers van HomeWizard plug-in batterijen aangeven waarom zij voor deze batterijen hebben gekozen?
Ben er eigenlijk een beetje tegenaan gelopen via Tweakers, toen ik heb besteld waren er nog geen plugins op de markt (voor zover ik weet) dus een pre-order geplaatst, nadat die geleverd was heb ik 2 maanden daarna er nog 1 bij genomen. Nu is er veel meer keus maar heb verder van alles in huis van HW en mij bevallen ze uitstekend, werkt perfect en ik heb ook geen klachten over de service, bij vragen duurt het soms een paar dagen maar dat is vrijwel overal. Zou ik nu weer HW kiezen? Eerlijk gezegd denk ik van wel, ik volg de andere topics over thuis accu's ook en ook daar zie je wel problemen, bij de meeste werkt het allemaal perfect en bij sommige niet, geldt voor alle merken en meestal hoor je alleen de mensen bij wie er problemen zijn. Bij mij is het tot nu toe nog altijd plug and play geweest met alles van HW.

Ik twijfel sterk tussen 2 batterijen HW of de recent aangekondigde Anker Solix Solarbank Max ac. Deze laatste lijkt op papier interessanter (groter en geen beperking tot 1600w laden/ontladen op eigen groep)
Ik ben een HW PIB-bezitter van het eerste uur. Voor mij was de belangrijkste reden om ermee te starten simpel. Ik wilde ervaring opdoen met een thuisbatterij zonder meteen in een complex of onbetrouwbaar systeem te stappen.

Ik heb destijds gekeken naar Marstek, maar na het lezen van dat topic daar werd ik daar eerlijk gezegd niet enthousiast van. Te veel gedoe en onzekerheid, dus die heb ik snel laten vallen.

Wat voor mij de doorslag gaf voor HomeWizard? Ik had al een compleet ecosysteem (P1 meter, Energy Sockets, kWh-meters en Watermeter). Alles werkt gewoon stabiel, support is goed (mijn ervaring). Als er iets stuk gaat, wordt het netjes opgelost.

Toen de plug-in batterij uitkwam heb ik dus eigenlijk geen moment getwijfeld. De specs waren duidelijk en voor mij was het vooral “leren en ervaring opdoen”. Ik heb er inmiddels twee op een aparte groep
ontgrendeld. Ze zijn gekoppeld via Home Assistant voor extra sturing. Met Home Assistant kun je ze behoorlijk naar je hand zetten. Niet alles, maar wel genoeg om het echt nuttig te maken als je liever zelf achter het stuur zit.

Wat ik ook sterk vind:
  • Regelmatige firmware-updates;
  • Nieuwe features zoals meer zelfsturing m.b.v. HA en Homey, Slim Laden (nu in test) etc.;
  • Actieve ontwikkeling van zowel batterij als P1-meter.
Ik kan niet vergelijken met Anker. Kan je alleen een stukje ervaring meegeven. Als ik opnieuw moest kiezen?
Ja, zonder twijfel weer HomeWizard.

Mijn advies:

Maak voor jezelf een lijstje met wat je écht belangrijk vindt:
  • vermogen vs. betrouwbaarheid;
  • ecosysteem / integratie;
  • tweaken (HA) vs. plug & play;
  • support / updates.
En kies daarna de batterij die daar het dichtst bij in de buurt komt. Wil je meer weten, lees dan ook de TS eens door.

Edit : Je kunt ook Homey inzetten als je liever zelf wat meer sturing aan de batterij wilt geven.

• 1234Rob5678
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 07-05 07:33

Ik zat al te kijken naar batterijen, omdat mijn zonnepanelen (standaard) niet terug te regelen zijn, maar voor een systeem zoals bijvoorbeeld zonneplan levert met een losse omvormer en een batterijpack die ook nog eens met standaard kabels moet worden geïnstalleerd heb ik geen ruimte in huis.

Toen ik de advertentie van HW zag vielen eigenlijk alle puzzelstukjes, behalve 1 (volledig los van internet dus ook installatie) op hun plek, dus na een paar dagen denken 2 stuks besteld. Gelukkig al een jaar zonder problemen. Ze staan bij mij ook niet op elkaar, maar naast elkaar. Systemen die je moet stapelen kan ik ook niet kwijt. De lage RTE en dan met name het ontlaadverlies (dus minder beschikbare capaciteit) vind ik jammer. Maar 3 batterijen is voor mij totaal zinloos. Bij slecht weer krijg ik deze niet vol (2 ook niet) en bij mooi weer niet leeg.

Mijn panelen liggen oost-west, dus ik heb de maximale tijd opbrengst, alleen heb ik dan weer niet zoveel panelen en ook 300Wp panelen. Op een mooie april dag draai ik nul op de meter 1x met de vaatwasser, wasmachine en droger aan. Dan ‘s avonds elektrisch koken en ‘s nachts de airco aan. Batterijen zijn ontgrendeld en vangen mooi de pieken op die de zonnepanelen niet kunnen leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door 1234Rob5678 op 17-04-2026 22:40 ]

• 1234Rob5678
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door 1234Rob5678 op 17-04-2026 22:35 ]

* Modulair, je kunt klein en voor relatief weinig geld beginnen.
* Goede integratie met Home Assistant.
* Zeer eenvoudige plaatsing en configuratie.
* Ze zijn hier zeer betrouwbaar gebleken.

Puur functioneel ben ik dus erg tevreden over de HW PiB. De RTE zou wat hoger mogen zijn, en per kWh bekeken is het niet het goedkoopste systeem, maar ik lig er niet van wakker. De batterij aansturen met HA icm een dynamisch contract is goud.

Toch wordt mijn volgende thuisbatterij geen HW batterij meer. Twee zaken zijn mij tegengevallen:

* De verplichte connectie met de HW servers. Ik heb me laten beetnemen door de lokale koppeling met Home Assistant (en die werkt echt prima), maar tegelijk is je batterij voor zijn langdurige werking afhankelijk van HW, en dat bevalt me helemaal niet. Ik voel me geen eigenaar van mijn eigen systeem. HW valt om / HW zet hun servers uit -> de dagen van mijn batterij zijn geteld. En dan nog het privacy-aspect.
* De slechte service áls je wat hebt. HW is feitelijk onbereikbaar, al beweren ze van niet. Drie van de vier leveringen van mijn batterijen zijn in meer of mindere mate moeizaam gegaan, en terugkijkend heb ik op mijn vragen te laat of geen antwoord gehad, nl. nadat de bezorger al was geweest, of alweer was weggegaan en later terugkwam. En je leest het hier ook op het forum dat niet veel mensen erg tevreden zijn met hoe makkelijk of hoe snel hun technische problemen worden opgelost.

Kortom, ik ben op zich tevreden over de functionaliteit, maar ontevreden over de (belangrijke) randzaken.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 16:02
Bedankt voor de reacties! Ervaren jullie vaak de beperking van bv 1600w in geval van eigen groep bij (ont)laden en dat er teveel wordt geïnjecteerd of nog van het net wordt afgehaald?

In mijn geval spreken we over 9 panelen met 2,2 wp, waarbij die grens wordt overschreden. Ook wordt er regelmatig rond 2kwh afgenomen waardoor de batterij dan onvoldoende zou kunnen leveren. Of bezie ik dit verkeerd?

[ Voor 38% gewijzigd door HannesB op 18-04-2026 07:34 ]

• 1234Rob5678
Voor mij is 1600W voldoende. Ik probeer de pieken te sturen door als er ook zonopbrengst is de piekverbruikers in te schakelen. Bijvoorbeeld verwarmen van de vaatwasser en wasmachine. Maar niet gelijk. Na de piek laad de zon de batterijen gewoon weer bij. Eind van de middag zijn de batterijen meestal vol. Als we koken evt met oven erbij, ja dan red je het niet met 1600W, dat is dan maar zo, nog een batterij zou voor mij geen match zijn.

Voor de aansluiting middels P1 (met 1 seconde reactietijd) vind ik dat er knap 0 gehouden wordt.

• 1234Rob5678
Om je een idee te geven van een optimale april dag: 200W opgenomen uit het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erVP_AzA7PHx599m-2m1fEwyDnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YUhzMfSEKrLbeOZCKGQ9WQG.jpg?f=fotoalbum_large

• wim26
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08:10
JeroenH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:40:
[...]
....
* De verplichte connectie met de HW servers. Ik heb me laten beetnemen door de lokale koppeling met Home Assistant (en die werkt echt prima), maar tegelijk is je batterij voor zijn langdurige werking afhankelijk van HW, en dat bevalt me helemaal niet.
Is die connectie verplicht ? Via de api kan ik hem uitzetten, maar heb het nog niet getest.

Ik gebruik hier HA en sinds 2015 een zelf geschreven monitoring/control systeem op een RPi waar ik de batterijen aan toegevoegd heb. Als ik één keer per maand de app opstart is het veel, dus van problemen met de HW servers heb ik nooit last. Dat was een van de redenen dat ik voor HW ben gegaan (cloud onafhankelijk)
Pagina: 1 ... 263 ... 268 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2