Jeemig de peemig, het was even stoeien, Ik vind dit ontopic omdat het gewoon bij het gebruik hoort van de pibs dus ik hoop dat de mods het laten staan, ben vast niet de enige die hiermee aan de gang wil. (misschien een optie voor @
Kalipeen ) Ik ben er af en aan al een tijdje mee bezig om als voorbereiding op einde salderen de teruglevering zoveel mogelijk te beperken maar dat hij wel de pibs blijft laden met maximaal vermogen. Ook moest hij niet meteen op NOM springen als ze vol waren. Alles met behulp van chatgpt voor elkaar gekregen ( ben nog een redelijke noob met HA) maar voordat ik die aan zijn verstand kon peuteren wat ik precies wilde bereiken was nog een dingetje. Ligt aan mijn vraagstelling maargoed, het werkt nu. Ik heb een Goodwe 3000DNS omvormer en met de Solargo app kun je daar de "zero export" aanzetten, hij ziet echter de pibs niet als verbruikers (omdat de p1 het laad en ontlaad gedrag regelt) dus gevolg was dat de pibs niet meer gingen laden maar direct het eigen verbruik voor hun rekening namen ook al was er genoeg zon. Ik heb het nu vol automatisch voor elkaar kunnen krijgen in HA dmv van de volgende automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| alias: "GoodWe: Dynamische Export Limiet"
description: Houdt export laag voor HomeWizard batterijen met factor 0.6
triggers:
- entity_id: sensor.p1_meter_vermogen
trigger: state
- entity_id: sensor.goodwe_pv_power
trigger: state
actions:
- target:
entity_id: number.goodwe_grid_export_limit
data:
value: >
{% set pv_nu = states('sensor.goodwe_pv_power') | float(0) %} {% set
p1_watt = states('sensor.p1_meter_vermogen') | float(0) %} {% set
huidige_limiet = states('number.goodwe_grid_export_limit') | float(0) %}
{# We gebruiken een marge van 100W om de batterijen 'wakker' te houden
#} {% set marge = 100 %} {% set doel_limiet = pv_nu + p1_watt + marge %}
{# Alleen aanpassen als het verschil groter is dan 50W om zenuwachtig
gedrag te voorkomen #} {% if (doel_limiet - huidige_limiet) | abs > 50
%}
{# Factor 0.6 zorgt voor een vlotte maar beheerste aanpassing #}
{% set factor = 0.6 %}
{% set nieuwe_waarde = huidige_limiet + ((doel_limiet - huidige_limiet) * factor) %}
{# Veiligheidsgrenzen: min 300W om laden te garanderen, max 3000W voor je omvormer #}
{% if nieuwe_waarde < 300 %}
300
{% elif nieuwe_waarde > 3000 %}
3000
{% else %}
{{ nieuwe_waarde | round(0) }}
{% endif %}
{% else %}
{# Binnen de marge? Geen wijziging nodig #}
{{ huidige_limiet }}
{% endif %}
action: number.set_value
mode: restart |
De omvormer knijpt nu mooi af terwijl de pibs gewoon laden zoals normaal. Zijn ze vol dan gaan ze in standby totdat de vraag weer hoger komt dan de zonnepanelen kunnen leveren. Er is wel altijd iets van export omdat anders de P1 een signaal geeft dat ze moeten stoppen met laden, dat zit nu zo rond de 100 Watt maar op een hele dag met zon is dat verwaarloosbaar tov wat hij anders teruglevert. Hopelijk heeft iemand er iets aan. Nu weer uitgezet want we salderen nog en terugleveren levert hier nog steeds iets op maar was zo'n mooie zonnige dag dat dit een mooi moment was om dit nu toch maar te doen.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid