• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:07
vaurits schreef op donderdag 9 april 2026 @ 01:34:
Geef mij even de ruimte om te spuien.

ik vind het spijtig dat het nog steeds niet lukt bij Homewizard om rekening te houden met de dynamische energietarieven. Al heel lange tijd wordt gezegd dat het er aan komt. Ja nu echt, echt bijna. Maar nog steeds niets van dat alles.

Ik ben niet van de Homey's en HA. Ik twijfel wel maar vooralsnog zie ik vooral een aardige investering die niet snel terug te verdienen is.

Ondertussen beginnen mijn 2 thuisaccu's deze woensdag om 08u50 met zichzelf opladen en zijn ze om 12u50 vol. En pas vanaf 18u10 gaan ze weer langlaam leeglopen.

De accus laden zichzelf op het moment dat je je zonnestroom juist voor wat centjes kan verkopen.
Maar zijn vol als de stroom gratis is. En vervolgens ga ik urenlang gratis stroom verkopen aan Tibber. Ik kan het verder niet kwijt aan de auto want die rijden nog op benzine. Ik heb stadsverwarming met vloerverwarming en dus een buffervat voor het douchen slaat ook nergens op. Ik heb zelf enige sturing op het starten en stoppen van de vaatwasser, droger en wasmachine maar dat heeft ook vrijwel geen effect.
[Afbeelding]

De terugverdientijd van deze twee accu's wordt hierdoor onnodig veel langer.
De functie komt er aan. Het is al in beta en wordt actief getest. Er is nooit een harde belofte gemaakt. Q1 is ooit genoemd. Dat is nipt niet gehaald. Ze zijn minimaal 10 jaar sneller dan GTA VI.

Koop nooit een product waarvan de functie die jij wil nog niet uit is. Ik zie alleen maar voordelen. Early adopter zijn en dit allemaal willen betekend een echte Tweaker moet zijn. Ik laad al maanden op de goedkoopste uren en verbruik op de duurste uren. Ik heb veel meer gedaan echter de basis was misschien een paar avonden werk. Met deze functie ga je hem niet snel terugverdienen. Dat gebeurd pas echt sneller als salderen wordt afgeschaft.

:twk :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

ik vind het spijtig dat het nog steeds niet lukt bij Homewizard om rekening te houden met de dynamische energietarieven. Al heel lange tijd wordt gezegd dat het er aan komt. Ja nu echt, echt bijna. Maar nog steeds niets van dat alles.

Ik ben niet van de Homey's en HA. Ik twijfel wel maar vooralsnog zie ik vooral een aardige investering die niet snel terug te verdienen is.
Tsja

Eigenlijk dit dus:
TFX77 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 03:07:
Koop nooit een product waarvan de functie die jij wil nog niet uit is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

TFX77 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 03:07:
[...]

De functie komt er aan. Het is al in beta en wordt actief getest. Er is nooit een harde belofte gemaakt. Q1 is ooit genoemd. Dat is nipt niet gehaald. Ze zijn minimaal 10 jaar sneller dan GTA VI.

Koop nooit een product waarvan de functie die jij wil nog niet uit is. Ik zie alleen maar voordelen. Early adopter zijn en dit allemaal willen betekend een echte Tweaker moet zijn. Ik laad al maanden op de goedkoopste uren en verbruik op de duurste uren. Ik heb veel meer gedaan echter de basis was misschien een paar avonden werk. Met deze functie ga je hem niet snel terugverdienen. Dat gebeurd pas echt sneller als salderen wordt afgeschaft.

Kleine nuance. Het zit nog niet in beta testen buiten HW zelf. Op de Github pagina is een aankondiging gedaan om Slim Laden te gaan testen onder een selectie van aangemelde deelnermers. We zitten in die selectiefase.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Ondertussen beginnen mijn 2 thuisaccu's deze woensdag om 08u50 met zichzelf opladen en zijn ze om 12u50 vol. En pas vanaf 18u10 gaan ze weer langlaam leeglopen.

De accus laden zichzelf op het moment dat je je zonnestroom juist voor wat centjes kan verkopen.
Maar zijn vol als de stroom gratis is. En vervolgens ga ik urenlang gratis stroom verkopen aan Tibber. Ik kan het verder niet kwijt aan de auto want die rijden nog op benzine. Ik heb stadsverwarming met vloerverwarming en dus een buffervat voor het douchen slaat ook nergens op. Ik heb zelf enige sturing op het starten en stoppen van de vaatwasser, droger en wasmachine maar dat heeft ook vrijwel geen effect.
Je had gewoon beter onderzoek moeten doen voordat je thuisbatterijen kocht. HW heeft nooit gezegd dat de hun PiB geschikt zouden zouden zijn om te reageren op dynamische tarieven. Doel van de HW PiB is alleen zoveel als mogelijk nul op de meter (NOM) en niet meer dan dat.

Doet mij denken aan een porsche kopen en dat gaan klagen dat je er geen caravan mee kan trekken omdat er geen trekhaak gemonteerd kan worden :)

• egev
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Ik snap je probleem niet zo. Dit is toch precies goed. Ze laden op zodra er zonneoverschot is en jij bovendien geen stroom van het net nodig hebt. En ze beginnen met ontladen rond 18u zodat jij zo min mogelijk stroom van het net nodig hebt omdat er geen zonneoverschot meer is.

Als je kijkt naar dynamische tarieven dan zie je dat rond 18u de tarieven juist het hoogst worden, waardoor je dus bespaart.

De strategie van Homewizard is 0 op de meter en niet handelen. Dat gaat het in de toekomst ook niet worden. Als je wilt handelen had je een batterij van een ander merk moeten kopen. Of je zult toch echt moeten gaan knutselen met eigen scripts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nee0i7-p9P2cBAkEW7-TnWdDMKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TclKpA4KabxitqqrgiPwlTN6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door egev op 09-04-2026 09:46 ]

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04
Interessant dat jullie er deels een andere blik op hebben. Het argument "koop nooit iets op basis van toekomstige features" daar ben ik het achteraf gezien mee eens.

Handelen met actief ontladen is niet mijn doel. Maar ik zie voldoende ruimte om in de ochtend 2,5 uur later te beginnen met laden. Dan zijn de accus alsnog vol in de avond.

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
vaurits schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:12:
Interessant dat jullie er deels een andere blik op hebben. Het argument "koop nooit iets op basis van toekomstige features" daar ben ik het achteraf gezien mee eens.

Handelen met actief ontladen is niet mijn doel. Maar ik zie voldoende ruimte om in de ochtend 2,5 uur later te beginnen met laden. Dan zijn de accus alsnog vol in de avond.
Ik zou je toch willen adviseren om met Home Assistant te beginnen. Elke tweaker zou dit moeten kunnen. Vooral met a.i. Die kauwt alles voor. Misschien heb je ergens een NAS draaien, of heb je een oude laptop om mee te beginnen. De investering hoeft niet veel te kosten en hier zijn heel veel mensen die je willen helpen opstarten. En misschien vind je het nog leuk ook. ;) :+

• egev
vaurits schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:12:

Zie https://thuisbatterijgids...ug-in-battery-slim-laden/ , volgens die info gaat dat er deels wel komen (al weet ik niet hoe betrouwbaar deze bron is)

Laden op het moment van maximale opwek – Wordt er vanmiddag veel zon verwacht? Dan wacht de batterij met opladen totdat er een overschot is in de wijk. Zo laadt hij op het moment dat de stroom het goedkoopst en het meest duurzaam is.

Stroom bewaren voor drukke momenten – Verwacht slim laden een piek in de stroomvraag, zoals aan het begin van de avond? Dan houdt de batterij stroom achter om op dat drukke moment niet van het net af te hoeven.
Batterij disconnects → WiFi netwerk (mesh) als oorzaak of toch de batterij?
Ik ga jullie even meenemen in een kleine reis tussen netwerk en thuisbatterij. Mogelijk herkenbaar voor mensen met de HomeWizard Plug-in Battery en ik denk een goede oplossing voor stabiliteitsissues.

Mijn setup:
  • KPN Experia Box V12 met 2× KPN SuperWifi;
  • Zendure batterij (bij mij thuis, hier begon het verhaal);
  • AccuMate;
  • HomeWizard PIB (staat bij mijn ouders voor kennismaking).
Edit :
  • Firmware modem : V12.C.25.08.16;
  • Super wifi 2 (zwarte boosters);
  • De booster bij de batterij bedraad en draadloos gaven hetzelfde resultaat. Disconnects;
  • Firmware Boosters : SW2.C.25.05.08
De reis met thuisbatterijen begon een jaar geleden eigenlijk heel rustig. Alles werkte zoals verwacht. Stabiele verbindingen, geen bijzonderheden. Het deed gewoon wat het moest doen.

Totdat de Zendure batterijen ineens kuren kregen. Wat gebeurde er nou?
  • Disconnects;
  • Offline meldingen en
  • Data die niet lekker doorkwam in HA.
Dit is goed te zien in onderstaande afbeelding. Let op de variatie in WiFi-kwaliteit en de gaten in de aansturing van de batterij. Die aansturing ging van niet willen opladen/ontladen tot zelfs volledig stoppen. Alles in combinatie met HA. De batterij heeft ook een eigen app, maar dit terzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBe3D23yXDcXCcf4-6Nu551VHwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYVpOa40G1ITX3TRhJFEnaTF.png?f=fotoalbum_large

Als ik iets verder inzoom op een dag met veel signaalverlies, zie je zelfs duidelijke gaten in de grafieken ontstaan. Op die momenten was er geen communicatie meer mogelijk tussen HA en de batterij. Ook zie je sterke variatie in signaalkwaliteit (kleurwisselingen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu-3WTI7QBQagT_gEcnV92njm5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4iJmdksxBc9LLDNMbIDJ6VY.png?f=fotoalbum_large

Dan begint het bekende denkproces. Ligt het aan de batterij? Firmware? Cloud?

Omdat het eerst gewoon goed werkte, voelde het als een typisch device-probleem. Dat is precies de reden waarom ik dit hier ook deel. De aanname “het ligt aan de batterij” is snel gemaakt.

Na wat verder uitzoeken kwam de twist in het verhaal. De oorzaak lag niet bij de batterij, maar bij het netwerk. Of specifieker, de mesh-opstelling met de SuperWifi punten. Waarschijnlijk iets met roaming/handover of algemene instabiliteit waar dit soort IoT-apparaten gevoelig voor zijn.

Ik zat zelf al te kijken naar Ubiquiti / UniFi om het netwerk anders op te zetten (op advies van mede-Tweakers), maar toen bleek dat mijn pa nog een TP-Link access point had liggen.
“Probeer deze eerst,” was zijn advies "kopen kan altijd nog".

Wat heb ik toen gedaan:
  • TP-Link bekabeld aangesloten op de V12;
  • Als dedicated access point ingesteld (geen routerfunctie);
  • Alleen de batterijen daarop gezet (dus los van de mesh) met een eigen WiFi-netwerk.
Einde van de reis:
  • Verbinding volledig stabiel;
  • Geen disconnects meer;
  • Data loopt weer continu.
Hoe ziet het plaatje er nu uit? Stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DxtltF_Ja3g_v0Nt1SBIs74bFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JArPNccK5v8UGmeicrXDVqLZ.png?f=fotoalbum_large

Waarom ik dit hier ook deel is omdat het bij issues met de HomeWizard Plug-in Battery het goed is om niet alleen naar de batterij zelf te kijken, maar ook naar je netwerk, zeker als je mesh gebruikt.

Voor mij een leerproces (soms met wat gemopper), maar uiteindelijk wel een ervaring rijker met een mooi resultaat.

Soms zit het probleem namelijk niet in de batterij… maar in de reis die de data moet afleggen 😄

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 09-04-2026 11:08 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 19:52
Devke schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:22:
Batterij disconnects → WiFi netwerk (mesh) als oorzaak of toch de batterij?
Ik ga jullie even meenemen in een kleine reis tussen netwerk en thuisbatterij. Mogelijk herkenbaar voor mensen met de HomeWizard Plug-in Battery en ik denk een goede oplossing voor stabiliteitsissues.

Mijn setup:
  • KPN Experia Box V12 met 2× KPN SuperWifi;
  • Zendure batterij (bij mij thuis, hier begon het verhaal);
  • AccuMate;
  • HomeWizard PIB (staat bij mijn ouders voor kennismaking).
De reis met thuisbatterijen begon een jaar geleden eigenlijk heel rustig. Alles werkte zoals verwacht. Stabiele verbindingen, geen bijzonderheden. Het deed gewoon wat het moest doen.

Totdat de Zendure batterijen ineens kuren kregen. Wat gebeurde er nou?
  • Disconnects;
  • Offline meldingen en
  • Data die niet lekker doorkwam in HA.
Dit is goed te zien in onderstaande afbeelding. Let op de variatie in WiFi-kwaliteit en de gaten in de aansturing van de batterij. Die aansturing ging van niet willen opladen/ontladen tot zelfs volledig stoppen. Alles in combinatie met HA. De batterij heeft ook een eigen app, maar dit terzijde.

[Afbeelding]

Als ik iets verder inzoom op een dag met veel signaalverlies, zie je zelfs duidelijke gaten in de grafieken ontstaan. Op die momenten was er geen communicatie meer mogelijk tussen HA en de batterij. Ook zie je sterke variatie in signaalkwaliteit (kleurwisselingen).

[Afbeelding]

Dan begint het bekende denkproces. Ligt het aan de batterij? Firmware? Cloud?

Omdat het eerst gewoon goed werkte, voelde het als een typisch device-probleem. Dat is precies de reden waarom ik dit hier ook deel. De aanname “het ligt aan de batterij” is snel gemaakt.

Na wat verder uitzoeken kwam de twist in het verhaal. De oorzaak lag niet bij de batterij, maar bij het netwerk. Of specifieker, de mesh-opstelling met de SuperWifi punten. Waarschijnlijk iets met roaming/handover of algemene instabiliteit waar dit soort IoT-apparaten gevoelig voor zijn.

Ik zat zelf al te kijken naar Ubiquiti / UniFi om het netwerk anders op te zetten (op advies van mede-Tweakers), maar toen bleek dat mijn pa nog een TP-Link access point had liggen.
“Probeer deze eerst,” was zijn advies "kopen kan altijd nog".

Wat heb ik toen gedaan:
  • TP-Link bekabeld aangesloten op de V12;
  • Als dedicated access point ingesteld (geen routerfunctie);
  • Alleen de batterijen daarop gezet (dus los van de mesh) met een eigen WiFi-netwerk.
Einde van de reis:
  • Verbinding volledig stabiel;
  • Geen disconnects meer;
  • Data loopt weer continu.
Hoe ziet het plaatje er nu uit? Stabiel:

[Afbeelding]

Waarom ik dit hier ook deel is omdat het bij issues met de HomeWizard Plug-in Battery het goed is om niet alleen naar de batterij zelf te kijken, maar ook naar je netwerk, zeker als je mesh gebruikt.

Voor mij een leerproces (soms met wat gemopper), maar uiteindelijk wel een ervaring rijker met een mooi resultaat.

Soms zit het probleem namelijk niet in de batterij… maar in de reis die de data moet afleggen 😄
Devke, welke FW draait de V12? Superwifi (1of2) en bedraad of wireless aangesloten? (welke FW op de Superwifi)
Ik heb een vergelijkbare opstelling.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

(RSH) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:43:
[...]

Devke, welke FW draait de V12? Superwifi (1of2) en bedraad of wireless aangesloten? (welke FW op de Superwifi)
Ik heb een vergelijkbare opstelling.
Goede vragen. Ik zal het ook toevoegen in de post.

Firmware modem : V12.C.25.08.16
Super wifi 2 (zwarte boosters)
De booster bij de batterij bedraad en draadloos gaven hetzelfde resultaat. Disconnects.
Firmware Boosters : SW2.C.25.05.08

Op moment van schrijven staan beide boosters Rood en toch draaien de batterijen nu mooi door _/-\o_

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

iMars

Full time prutser

Winkiller schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:39:
@iMars
Wacht even op de reactie van @HomeWizard_NL voordat je verder gaat, je hebt garantie.
En HW heeft gereageerd:
Goedendag,

Bedankt voor je bericht!

Naar verwachting kan het probleem worden opgelost door de batterij een harde reset te geven. Dit doe je door de knop aan de zijkant van de batterij uit te schakelen, vervolgens 45 minuten te wachten, en daarna de batterij weer in te schakelen.
Laat ons graag weten of dit het probleem heeft verholpen!

Indien er nog andere vragen zijn, horen wij dat graag!
Nou heb ik het een minuut of 5 gedaan, maar tot nu toe werkt ie weer :)

Koop hier mijn P1 reader :)

• (RSH)
Devke schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:07:
[...]

Goede vragen. Ik zal het ook toevoegen in de post.

Firmware modem : V12.C.25.08.16
Super wifi 2 (zwarte boosters)
De booster bij de batterij bedraad en draadloos gaven hetzelfde resultaat. Disconnects.
Firmware Boosters : SW2.C.25.05.08

Op moment van schrijven staan beide boosters Rood en toch draaien de batterijen nu mooi door _/-\o_
Voor de batterijen heb je een apart 2.4 netwerk gemaakt? ( kan je doen via "Wifi extra" en dan daar de 5Ghz op uitzetten)
Zitten er ook nog switches o.i.d. op de V12 aangesloten? zo ja, dan STP aanzetten.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

(RSH) schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:58:
[...]

Voor de batterijen heb je een apart 2.4 netwerk gemaakt? ( kan je doen via "Wifi extra" en dan daar de 5Ghz op uitzetten)
Zitten er ook nog switches o.i.d. op de V12 aangesloten? zo ja, dan STP aanzetten.
Ik heb de TP link als AP ingezet. Op de TP Link heb ik een eigen wifi netwerkje aangemaakt. Met dat netwerkje worden de PIBS dan verbonden. Is een 2.4 netwerk, alleen voor de batterijen. Op de V12 zit 1 switch voor andere doeleinden. De verbinding vanuit de TP-Link loopt rechtstreeks naar het modem. Verder heb ik geen instellingen veranderd op het modem. Al het andere spul heeft zijn eigen wifi netwerk. PIBS dus scheiden van de rest.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:51
JeroenH schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:06:
[...]

Hier 509 + 466 + 499 + 509 = bijna 2MWh

En daarnaast nu al 48 uur compleet NOM. En dat is inclusief: in die periode vier wassen gedraaid, twee keer de vaatwasser, twee keer 4,5 kWh in mijn Twizy geladen voor woon/werkverkeer.

Die laatste categorie was een beetje een experiment, maar omdat ik (ook) zonnepanelen op west heb, komt daar nog tot laat vrij veel vermogen uit, en dus kan ik na thuiskomst uit mijn werk nu al de Twizy voor ongeveer de helft direct op zonne-energie laden (hij laadt met 2kw). De batterij is op dat tijdstip al op 100%, en die 2-3 kWh die dan uit de batterij komt kan er bij voldoende zonneschijn makkelijk van af. 's Ochtends dan nog rond de 30% over. Zelfs koken (inductie) zorgt niet voor afname, ik zag gisteravond dat er nog iets van 1,3 kW uit de zonnepanelen kwam, en de 3,2 kW van de HW batterij werd met twee pitten niet eens geheel aangesproken. Tijdens koken pauzeert mijn HA dan wel het laden van de Twizy natuurlijk.

Ik ben heel blij met hoe dit allemaal uitpakt. "gratis" heen en weer rijden naar mijn werk, 19ct reiskostenvergoeding, ik kan niet stoppen met glimlachen :P

Ook grappig dat het voor mij dus voordelig is mijn juist direct bij thuiskomst uit mijn werk de EV aan het laden te zetten, precies tegen het algemene advies in, en ik belast het net er niet mee :)
Samengevat: ik ben heel blij met de werking van mijn HW PiB!
Hier nog niet compleet NOM, want de warmtepomp lust er wel pap van. Maar zijn de twee PiB's opgeladen redden we het tot diep in de nacht.
Deze week al 2 dagen gehad dat ik minder dan 1kWh van het net hoefde te importeren overdag, dat is ook erg keurig.
Hier geen Twizy, maar wel een e-motor die ik aan het stopcontact kan opladen. De accu heeft een netto capaciteit van 15,5kWh maar hoef maar een 'top-up' te doen van een handjevol kWh's en dan kan ik wel uit de PiB's halen.
Het is wel erg lokkend ome en derde PiB te halen, in de hoop echt NOM te gaan.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:01
_Apache_ schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:17:
[...]

Hier nog niet compleet NOM, want de warmtepomp lust er wel pap van. Maar zijn de twee PiB's opgeladen redden we het tot diep in de nacht.
Deze week al 2 dagen gehad dat ik minder dan 1kWh van het net hoefde te importeren overdag, dat is ook erg keurig.
Hier geen Twizy, maar wel een e-motor die ik aan het stopcontact kan opladen. De accu heeft een netto capaciteit van 15,5kWh maar hoef maar een 'top-up' te doen van een handjevol kWh's en dan kan ik wel uit de PiB's halen.
Het is wel erg lokkend ome en derde PiB te halen, in de hoop echt NOM te gaan.
Ken ik, dat gevoel.
Deze week al 3 dagen op rij met minder dan 1kWh van het net (pieken boven 800W komen van het net). Al de rest van het dak.
Momenteel ruim meer dan een volle batterij aan zonnestroom die ik gewoon terug het net opzet als injectie. Nochtans heb ik maar een vrij bescheiden PV installatie (3400Wpeak).
2 HW Pibs en ... die gaan momenteel niet leeg 's nachts. Tussen de 10 en 25% voor het zonnetje ze weer begint op te laden.

Dan heeft het TOTAAL geen zin om er een 3de bij te zetten. Die gaat dan HELEMAAL niet leeg komen.
Zonde van het geld dan.

• Horsemen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-04 07:43
Ik heb een vraag over het ontladen als de thuisbatterijen ontgrendeld zijn. Als je 2 batterijen hebt waar de ontgrendeling af is ontladen ze per stuk dan 800 watt of kan 1 batterij dan 1600 watt gaan ontladen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Horsemen per stuk 800W. Er zit in de HW batterij een omvormer die maximaal 800W aan kan. Daarom heeft het ontgrendelen ook pas zin als je 2 of meer batterijen hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 09-04-2026 12:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:26
Horsemen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:25:
Ik heb een vraag over het ontladen als de thuisbatterijen ontgrendeld zijn. Als je 2 batterijen hebt waar de ontgrendeling af is ontladen ze per stuk dan 800 watt of kan 1 batterij dan 1600 watt gaan ontladen?
edit: al beantwoord

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 09-04-2026 12:27 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Devke schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:16:
[...]

Ik heb de TP link als AP ingezet. Op de TP Link heb ik een eigen wifi netwerkje aangemaakt. Met dat netwerkje worden de PIBS dan verbonden. Is een 2.4 netwerk, alleen voor de batterijen. Op de V12 zit 1 switch voor andere doeleinden. De verbinding vanuit de TP-Link loopt rechtstreeks naar het modem. Verder heb ik geen instellingen veranderd op het modem. Al het andere spul heeft zijn eigen wifi netwerk. PIBS dus scheiden van de rest.
Als ik dit zo leest dan heb je nu een aparte iot netwerk

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Horsemen
Gizz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:26:
@Horsemen per stuk 800W. Er zit in de HW batterij een omvormer die maximaal 800W aan kan. Daarom heeft het ontgrendelen ook pas zin als je 2 of meer batterijen hebt.
Ik zit namelijk te denken om op termijn 2 Home Wizard plug-in thuisbatterijen te kopen.

Allereerst realiseer ik mij dat het het mooiste zou zijn om voor de aansluiting een eigen groep voor de 2 batterijen te gebruiken maar deze heb ik niet beschikbaar. Mijn huis bestaat uit een groepenkast met al 18 groepen (3 fase) en de meterkast is vol. De hele meterkast zou dan vervangen moeten worden. Van deze 18 groepen zijn er diverse waarop geen grootverbruikers zitten maar bijvoorbeeld alleen verlichting en een paar stopcontacten voor zaken als de radio en tv.

Als ik deze 2 HomeWizard batterijen op 2 verschillende groepen (zonder grootverbruikers) aansluit (eventueel zelfs op verschillende fases) en ik ontgrendel ze dan zou het maximaal ontladen van 800 watt per batterij per groep toch geen probleem kunnen zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Horsemen klopt, als ze écht op een andere groep zitten is dat prima. HW adviseert om het ontgrendelen alleen te doen als de batterijen op een eigen groep zitten zonder andere verbruikers, omdat de gemiddelde consument dom is en niet goed in kan schatten wat verschillende groepen zijn. Maar als 1x 800W op een groep veilig is, dan is een tweede maal 800W op een geheel andere groep net zo veilig.

Over je groepenkast: vaak kun je naast je bestaande kast een los kastje hangen voor een extra groep. Dan is de gehele groepenkast vervangen omdat je één groepje tekort komt niet nodig. Maar goed, dat is meer iets voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

En als je het kunnen (ont)laden met veel vermogen belangrijk vindt, dan zijn er waarschijnlijk interessantere en goedkopere opties dan 2x een HW-batterij kopen. Voor de prijs van 1x HW-batterij heb je ook kant-en-klare systemen die met 2500W kunnen (ont)laden en een dubbele capaciteit hebben. Ik zou je willen aanraden om in dit topic rond te kijken of je lijstje met eisen te plaatsen voor advies: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en je niet alleen dood te staren op de batterij van HW :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 09-04-2026 12:49 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Horsemen
Gizz schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:44:
@Horsemen klopt, als ze écht op een andere groep zitten is dat prima. HW adviseert om het ontgrendelen alleen te doen als de batterijen op een eigen groep zitten zonder andere verbruikers, omdat de gemiddelde consument dom is en niet goed in kan schatten wat verschillende groepen zijn. Maar als 1x 800W op een groep veilig is, dan is een tweede maal 800W op een geheel andere groep net zo veilig.

Over je groepenkast: vaak kun je naast je bestaande kast een los kastje hangen voor een extra groep. Dan is de gehele groepenkast vervangen omdat je één groepje tekort komt niet nodig. Maar goed, dat is meer iets voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

En als je het kunnen (ont)laden met veel vermogen belangrijk vindt, dan zijn er waarschijnlijk interessantere en goedkopere opties dan 2x een HW-batterij kopen. Voor de prijs van 1x HW-batterij heb je ook kant-en-klare systemen die met 2500W kunnen (ont)laden en een dubbele capaciteit hebben. Ik zou je willen aanraden om in dit topic rond te kijken of je lijstje met eisen te plaatsen voor advies: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en je niet alleen dood te staren op de batterij van HW :)
Dank je!

Waarom ik aan 2 HW batterijen denk is dat ik een gebruiker ben die;

1. als het werkt, kijk je er niet meer naar om. 2. Betaalt liever iets meer voor gemak en zekerheid van met name de simpele app. 3.Nederlandse support is wel handig, ook al duurt het soms een paar dagen. 4. Simpele installatie: stekker erin, aanmelden in de app en klaar, ik lees bij andere merken toch vaker “gedoe”. 5. Betrouwbaarheid boven uitgebreide functies.

Dat een beetje.
GL007 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:32:
[...]

Als ik dit zo leest dan heb je nu een aparte iot netwerk
2 compleet gescheiden Wifi netwerken. 1 voor de batterijen en de rest voor bijvoorbeeld de Energy Sockets, kWh meters etc.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Horsemen allemaal punten die belangrijk kunnen zijn en vooral voor HW gaan als dat je eindconclusie is :)

Wel denk ik dat andere producten niet per se slechter hoeven te zijn of meer problemen hebben. Bij HW heb je bijvoorbeeld twee apparaten op basis van wifi (P1 meter + batterij zelf) waar je problemen mee kunt hebben, zie ook recente posts van medegebruikers die met de wifi lopen te stoeien. Terwijl je bijvoorbeeld in een stekkerbatterij van Marstek een UTP-kabel steekt, dus je zult nooit wifi-gedoe hebben met de batterij zelf.

Qua Nederlandse helpdesk: de andere batterijen worden ook bij Nederlandse webshops gekocht en bij een defect door dat bedrijf omgeruild, net als bij HW.
1. als het werkt, kijk je er niet meer naar om.
Dat geldt natuurlijk voor elk merk batterij :)
2. Betaalt liever iets meer voor gemak en zekerheid van met name de simpele app
En of je dat waard vindt moet je natuurlijk zelf bepalen. Maar in mijn optiek is 100% meer betalen een andere factor dan iets meer betalen.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf een HW-batterij. Was een early adopter, heb het ding gepreorderd. En ik ben, (nadat ik zoals velen hier een kapotte batterij had die omgewisseld moest worden..) tevreden met het ding :)
Maar als ik nu nog geen batterij zou hebben, dan zou ik nu niet instappen door 2x een HW-batterij te kopen. Dan koop ik voor de helft van het geld een Marstek die sneller kan (ont)laden én efficiënter is door hogere batterijspanning. Met die €1200 die ik daardoor bespaar kan ik ook andere duurzame/nerdy dingen doen.

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-04 13:55
Beste Tweakers, enige tijd ook hier een HW accu in bedrijf; gestart met 1 en later uitgebreid naar 2 toen de prijs werd verlaagd. Nu is het zo dat wij onze elektrische auto waar mogelijk opladen met PV en hierbij ontstaat bij flinke zonneschijn een zeer onstabiele regeling van het laden van de HW accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xTBZtDbLtr_t8_gSGN3eh6D3Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVkFNiNm2gTqU1aee81IgK5A.jpg?f=fotoalbum_large

Deze schakelt hierbij om de 10 seconden van laden naar ontladen en vice versa. Dit doet zich met name voor als de PV-installatie rond de 4kWe levert, wat ook het minimum laadvermogen van de auto is (VW ID3). De laadpaal is uitgerust met load balancing en had ik in eerste instantie direct aangesloten op de P1 poort van de meter. Dit gaf een nog veel onrustiger beeld als op bovenstaand plaatje. Inmiddels gebruik ik de meetspoelen om de adres die we ook al hadden en dat geeft duidelijk minder schakelmomenten.

Heeft iemand een idee wat hier aan kan worden gedaan? Honderden keren per dag schakelen van de HW-accu's lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur. Onze PV installatie levert maximaal 5kW dus het aantal uren per jaar dat we rond de 4kW zitten is heel aanzienlijk.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

• egev
Jakkie takkie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:14:
Heeft iemand een idee wat hier aan kan worden gedaan? Honderden keren per dag schakelen van de HW-accu's lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur. Onze PV installatie levert maximaal 5kW dus het aantal uren per jaar dat we rond de 4kW zitten is heel aanzienlijk.
Met home automation kan je de homewizard accu's in standby zetten tijdens het autoladen via de API.

De update waar we al lange tijd met smart op wachten bij Homewizard gaat naar verluid ook beter om met het laden van auto's, door zelfstandig de accu's te pauzeren als dat i.v.m. dynamische tarieven verstandiger is.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:16

fxs81

Julianadorp

Jakkie takkie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:14:
Zonder Home Assistant of Homey word dat denk ik lastig.
Je hebt 2 pibs, staan die ontgrendelt? Je kan eens kijken wat ze doen als je die er weer op zet.
Valt er niet iets in te stellen op de laadpaal qua laadvermogen ofzo waardoor je het rustiger zou kunnen krijgen?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-04 09:24
@devke,

Ook nooit problemen gehad (ben tussendoor wel overgegaan van Delta naar Odido, maar met modem/router hetzelfde gedaan):

Modem/router van provider in de meterkast bij de vordeur: Hierop apart wifi 2,4 GHz wifi gemaakt met hierop alleen de HW P1, HW Batterij en de HW kWh-meter. Deze zijn voorzien van fixed IP middels het MAC-adres. De batterij staat op de eerste verdieping waarbij het wifi-sigmaal altijd rond de 90% staat.

Vervolgens heb ik in huis 2 5-poort switches (1x beneden en 1x boven) van TP-Link voor diverse apparatuur.
Op beide switches een TP Link Deco X50 wifi accesspoint, waarbij het accesspoint beneden de master is.
Hierop een ander wifi netwerk voor zowel 2,4 als 5 GHZ voor alles wat verder in huis draadloos wil/moet werken. Op dit wifinetwerk zitten ook 3 HW-sockets.

Donald

• Jakkie takkie
egev schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:18:
[...]

Met home automation kan je de homewizard accu's in standby zetten tijdens het autoladen via de API.

De update waar we al lange tijd met smart op wachten bij Homewizard gaat naar verluid ook beter om met het laden van auto's, door zelfstandig de accu's te pauzeren als dat i.v.m. dynamische tarieven verstandiger is.
Ik zit (nog) niet zo in de API's, wil het liefst met zo min mogelijk poespas alles laten draaien.
Waar halen jullie de info omtrent op handen zijnde updates vandaan?

• Jakkie takkie
fxs81 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:19:
[...]

Zonder Home Assistant of Homey word dat denk ik lastig.
Je hebt 2 pibs, staan die ontgrendelt? Je kan eens kijken wat ze doen als je die er weer op zet.
Valt er niet iets in te stellen op de laadpaal qua laadvermogen ofzo waardoor je het rustiger zou kunnen krijgen?
Wat bedoel je met ontgrendeld? Ze doen gewoon automatisch hun werk, laden bij een overschot en ontladen bij een tekort. Laadpaal kan ik eigenlijk niet veel aan instellen, de genoemde 4kW is volgens mij het minimum wat de auto kan. Voor ik de accu's had ging de laadsnelheid ook wel eens naar de 5kW op hele mooie dagen maar dat doet ie nu niet meer.

• egev
Jakkie takkie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:46:
[...]

Ik zit (nog) niet zo in de API's, wil het liefst met zo min mogelijk poespas alles laten draaien.
Waar halen jullie de info omtrent op handen zijnde updates vandaan?
Staat veel in dit artikel: https://thuisbatterijgids...ug-in-battery-slim-laden/

• Stollie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:55
Ja ik kan ook niet wachten op de update. Idd zodat het pas gaat opladen op het moment dat de prijzen negatief zijn.

echt, echt, echt bijna
edit:
was een reactie op vaurits in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2", dat was niet de laatste reactie.

[ Voor 36% gewijzigd door Stollie op 09-04-2026 13:59 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Jakkie takkie schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:50:
[...]

Wat bedoel je met ontgrendeld? Ze doen gewoon automatisch hun werk, laden bij een overschot en ontladen bij een tekort. Laadpaal kan ik eigenlijk niet veel aan instellen, de genoemde 4kW is volgens mij het minimum wat de auto kan. Voor ik de accu's had ging de laadsnelheid ook wel eens naar de 5kW op hele mooie dagen maar dat doet ie nu niet meer.
Als je 2 pibs hebt dan kun je in de app de restrictie eraf halen zodat je niet alleen laad maar ook ontlaad met 1600 Watt. Hier worden wel voorwaarden ivm de veiligheid aan gesteld dus beide pibs op 1 eigen groep zonder andere verbruikers of elke pib op een andere groep. Als de restrictie erop zit word er met maximaal 800 Watt ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqEbL1aoDAMFXse3EQfKmlJO21E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdMrU1c7MiEUvQ0cIOypAPdM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door fxs81 op 09-04-2026 14:49 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:39
Om Homewizard een beetje meer kans op omzet te vergroten.
Heb ik in de Homewizard app voor Homey een extra tabel gemaakt die op basis van je verbruik, opwek etc (seizoen gecorrigeerd) kijkt wat een extra batterij zou doen.
Cijfers zijn nog niet betrouwbaar na 3 dagen (duh) maar als dit zo een poosje informatie verzameld zal het een redelijk beeld moeten geven. Is nog beta/test fase dus garantie tot aan de voordeur. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2eSl1tcbbJ2yj366Tf-whZEt50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZsbIgKdOrCmrn2UEvROeDIml.png?f=user_large

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:04
Is wat Gizz zegt iets wat anderen kunnen bevestigen?
Gelet op de videos van Ketelklets en logisch nadenken kwam ik ook tot dezelfde gedachte.

Als je zeker weet dat HW accu 1 en accu 2 elk op een andere groep staan in het huis, dan zou je de maximale terugvoeding aan je huis kunnen opvoeren van 800 naar 1600 watt. Omdat je het met deze actie niet per se onveiliger maakt in het huis. Bij kortsluiting op een ander apparaat in deze groep blijft het alsnog max 800 watt wat je accu aan "onveiligheid" aan je groep levert.

[ Voor 11% gewijzigd door vaurits op 09-04-2026 15:16 ]

Uit het beta kanaal:
Starting today, Plug-In Battery version 1.0706 will be made available for all devices in the coming weeks.
TS aangepast.

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-04 09:05
Vandaag mijn nieuwe batterij binnengekregen en na het synchroniseren met het stroomnet zie ik bij de meterstanden staan: 1 cycli, import 4,23 kWh en export 2,31 kWh. Dit was dus ongeveer 10 minuten na het installeren.

Ik weet dat de batterij al ongeveer voor de helft opgeladen aankomt en dat de kWh dus niet helemaal op 0 kan staan, maar bijvoorbeeld hier link 1

en hier link 2 (vanaf 6:52) staan mindere waarden bij de kWh en staat het aantal cycli "gewoon" op 0.

Zijn er meer mensen die al wat hogere waarden hadden en waarbij de cycli niet meer op 0 stond? Is dit gewoon door de test van HW zelf?
kadoendra schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:57:
Vandaag mijn nieuwe batterij binnengekregen en na het synchroniseren met het stroomnet zie ik bij de meterstanden staan: 1 cycli, import 4,23 kWh en export 2,31 kWh. Dit was dus ongeveer 10 minuten na het installeren.

Ik weet dat de batterij al ongeveer voor de helft opgeladen aankomt en dat de kWh dus niet helemaal op 0 kan staan, maar bijvoorbeeld hier link 1

en hier link 2 (vanaf 6:52) staan mindere waarden bij de kWh en staat het aantal cycli "gewoon" op 0.

Zijn er meer mensen die al wat hogere waarden hadden en waarbij de cycli niet meer op 0 stond? Is dit gewoon door de test van HW zelf?
Niks om je zorgen over te maken. Wat je noemt laden o.a. en test door HW.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:01
Ik zou het persoonlijk meer verdacht vinden als er 0 staat.
Want dan is dat nooit getest geweest (tenzij ze een manier hebben om die teller terug op 0 te zetten, wat ik eigenlijk ook niet echt correct vind als dat zou kunnen).

• egev
Ik heb gisteren mijn 2e batterij ontvangen en die stond inderdaad ook op 1 cycli.

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-04 09:05
Ok, top. Dank voor jullie snelle reacties!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

NIeuwe auto's met nul (0) op de teller bestaan toch ook niet?
DG64 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:20:
@devke,

Ook nooit problemen gehad (ben tussendoor wel overgegaan van Delta naar Odido, maar met modem/router hetzelfde gedaan):

Modem/router van provider in de meterkast bij de vordeur: Hierop apart wifi 2,4 GHz wifi gemaakt met hierop alleen de HW P1, HW Batterij en de HW kWh-meter. Deze zijn voorzien van fixed IP middels het MAC-adres. De batterij staat op de eerste verdieping waarbij het wifi-sigmaal altijd rond de 90% staat.

Vervolgens heb ik in huis 2 5-poort switches (1x beneden en 1x boven) van TP-Link voor diverse apparatuur.
Op beide switches een TP Link Deco X50 wifi accesspoint, waarbij het accesspoint beneden de master is.
Hierop een ander wifi netwerk voor zowel 2,4 als 5 GHZ voor alles wat verder in huis draadloos wil/moet werken. Op dit wifinetwerk zitten ook 3 HW-sockets.

Donald
Dat zijn die torentjes als het goed is. Die heb ik ook nog voorbij zien komen. Voor nu dik tevreden dat de PIBS allemaal weer stabiel draaien.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De vervangende batterij is door Homewizard afgeleverd en functioneert gelijk prima.
Nu twee van deze batterijen in gebruik.
100% vol na een stralende dag hier in het oosten.
De Flamco warmtebatterij is ook vol, hier kan 7 kWh in.

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-04 10:15
BelgianStar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:56:
Zijn er nog mensen waarvan de PIB's vandaag een "anders dan normaal" gedrag vertonen?
Als ik kijk in de app heb ik 3 groene bolletjes, geen meldingen. Alles werkt zoals het hoort etc.. Maar om het half uur/40 minuten is het oplaadwattage gereduceerd naar 1600 vlak (hierdoor ga ik ervan uit dat er maar 2 van de 3 batterijen aan het laden zijn) om dan na 1 a 2 minuten terug te gaan naar rond de 1900 a 2000 watt.

EDIT: Tijdens die reductie zie ik ook niets van melding of noemenswaardig in de app. Helaas ben ik fysiek wel niet thuis om te zien wat er effectief gebeurd met de PIB's.
Ik had dat ook, de 3e batterij blijft hangen in ruststand op 20%.
Dat kan niet komen door de app update lijkt mij.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• salipander
  • Laatst online: 23:48
Heb vandaag mijn vervanging voor de defecte 'renewed' HW batterij gekregen. Het is er eentje met één cycle en een recent macadres. Een nieuwe accu dus. Erg netjes van HomeWizard. Nu eens gaan ervaren hoe het met 4 batterijen gaat (het regelt makkelijker!).

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:26
Prisma16 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:49:
[...]

NIeuwe auto's met nul (0) op de teller bestaan toch ook niet?
Jawel. Bij de Fiat groep kon dat hij bepaalde modellen.
Maar dat was af fabriek en kon eenmalig, als je onder een bepaalde km stand bleef. Vervoer van de auto op en van bv de vrachtwagen. En dan op 0 bij aflevering.
De klant kreeg dan een auto met 0 op de teller.
Maar dat is inderdaad niet een standaard optie die we overal zien.

Even on topic. Een batterij met een cyclus van 3 op de teller is echt niet spannend. Staat misschien niet zo mooi, maar na 3 dagen mooi weer had hij anders ook op 3 gestaan.

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:43

[Afbeelding]

Eens. Ik vind het leuk om alles bij te houden in een spreadsheet, en kwam er al eerder achter dat een dynamisch contract voor stroom in combinatie met zonnepanelen een wisselend succes was. Salderen is vooral erg leuk met vaste tarieven. Dynamisch is veel 'eerlijker', je saldeert eigenlijk alleen de energiebelasting. Mijn financiële voordeel met dynamische tarieven zit vooral in het vermijden van terugleverkosten.

Door de eerste uren al te laden op zonnige dagen, wordt het echt nog lastiger om er wat aan je opwek te verdienen als je panelen op ZZO staan gericht... De besparing in de avond wordt deels teniet gedaan door het verlies in de ochtend. Dus ben ik na een paar maanden toch maar begonnen met Home Assistant om dit te verbeteren. Wat ook wel leuk en interessant was. Het scheelt vaak dubbeltjes per dag. Maar ja, nu moet ik eerst die investering in de Home Assistant Green terugverdienen 😀. Wat mogelijk overbodig wordt als de nieuwe functies van HomeWizard straks goed gaan werken.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-04 11:04

Wailing_Banshee

You're Next

Ik meende dat ze dan wel op dezelfde groep moesten zitten? (kan me volledig vergissen natuurlijk!)

Bij ons zitten ze op dezelfde groep, en op die groep zitten alleen 2 lampen aangesloten. Maar ik ga ze alsnog niet ontgrendelen voordat ze op hun eigen groep zitten.
Wij hebben een soortgelijk probleem. En er kan bij ons echt geen derde kastje gehangen worden :D Er gaat dan ook een tweede meterkast komen, waar ze op gaan komen (en ik denk dat we er nog een derde bij gaan kopen)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:02:
[...]
Ik meende dat ze dan wel op dezelfde groep moesten zitten? (kan me volledig vergissen natuurlijk!)
Zo communiceert HW het inderdaad. En mijns inziens terecht, omdat consumenten snel (gevaarlijke!) fouten zullen maken en verschillende stopcontacten aanzien voor verschillende groepen, terwijl die in de praktijk dezelfde groep zijn. Dat soort foutjes, die in het ergste geval kunnen leiden tot een afgebrand huis en letsel. Dat je als fabrikant erin probeert te stampen bij de consumenten dat ze dit alleen mogen doen op een aparte groep zonder andere verbruikers lijkt me verstandig.

Maar er is geen technische reden die het onveilig maakt om op verschillende 16A groepen met verbruikers 1x 800W per groep in te voeden. Dat valt binnen de richtlijn. Dat is de situatie die je hebt met 1x een HW-batterij op een groep. Alleen doe je dat meerdere keren, op verschillende groepen.

Het gaat erom dat je in één groep niet meer vermogen door de draadjes laat gaan dan de 16A van de groep + de 800W (~3,5A) van de batterij. Heb je 1 groep met daarop 1 plug-in batterij, dan voldoe je aan die eis. Heb je 4 groepen met op elke groep 1 plug-in batterij, dan voldoe je nog net zo goed aan die eis.

Ben je een tweaker, kun je logisch nadenken en begrijp je hoe je elektrische installatie in elkaar zit? Dan kun je bijvoorbeeld prima 1 batterij op zolder zetten en de ander in de schuur als dat verschillende groepen zijn en dan de beveiliging eraf gooien om de batterijen met 800W per stuk te laten ontladen. Dat is geen hogere wiskunde. Maar terecht dat HW een dergelijke setup niet benoemt als optie in hun communicatie naar de gemiddelde gebruiker.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 10-04-2026 10:04 ]

• salipander
Gizz schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:33:
[...]

Zo communiceert HW het inderdaad. En mijns inziens terecht, omdat consumenten snel (gevaarlijke!) fouten zullen maken en verschillende stopcontacten aanzien voor verschillende groepen, terwijl die in de praktijk dezelfde groep zijn. Dat soort foutjes, die in het ergste geval kunnen leiden tot een afgebrand huis en letsel. Dat je als fabrikant erin probeert te stampen bij de consumenten dat ze dit alleen mogen doen op een aparte groep zonder andere verbruikers lijkt me verstandig.

Maar er is geen technische reden die het onveilig maakt om op verschillende 16A groepen met verbruikers 1x 800W per groep in te voeden. Dat valt binnen de richtlijn. Dat is de situatie die je hebt met 1x een HW-batterij op een groep. Alleen doe je dat meerdere keren, op verschillende groepen.

Het gaat erom dat je in één groep niet meer vermogen door de draadjes laat gaan dan de 16A van de groep + de 800W (~3,5A) van de batterij. Heb je 1 groep met daarop 1 plug-in batterij, dan voldoe je aan die eis. Heb je 4 groepen met op elke groep 1 plug-in batterij, dan voldoe je nog net zo goed aan die eis.

Ben je een tweaker, kun je logisch nadenken en begrijp je hoe je elektrische installatie in elkaar zit? Dan kun je bijvoorbeeld prima 1 batterij op zolder zetten en de ander in de schuur als dat verschillende groepen zijn en dan de beveiliging eraf gooien om de batterijen met 800W per stuk te laten ontladen. Dat is geen hogere wiskunde. Maar terecht dat HW een dergelijke setup niet benoemt als optie in hun communicatie naar de gemiddelde gebruiker.
Het staat toch best duidelijk uitgelegd:
https://helpdesk.homewiza...eerdere-plug-in-battery-s
Zoals altijd, moet men wel lezen. Aangezien 'men' dat lang niet altijd doet, heeft HW er verstandig aan gedaan om de instelling op standaard 800W max te zetten en het uitzetten ervan een beetje te verstoppen in de apparaatinstellingen. Ook gaat de beveiliging weer aan wanneer een accu wordt ontkoppeld van het net doordat hij wordt uitgezet of verplaatst. Dit soort aspecten geven wel aan dat er goed nagedacht is over de hele architectuur en gebruik ervan en daarmee onderscheidt HomeWizard zich wel van de Chinese concurrenten die soms prima mooie hardware hebben, maar software met al dan niet riskante bugs.

[ Voor 8% gewijzigd door salipander op 10-04-2026 10:37 ]

salipander schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:29:
[...]

Zoals altijd, moet men wel lezen. Aangezien 'men' dat lang niet altijd doet, heeft HW er verstandig aan gedaan om de instelling op standaard 800W max te zetten en het uitzetten ervan een beetje te verstoppen in de apparaatinstellingen. Ook gaat de beveiliging weer aan wanneer een accu wordt ontkoppeld van het net doordat hij wordt uitgezet of verplaatst. Dit soort aspecten geven wel aan dat er goed nagedacht is over de hele architectuur en gebruik ervan en daarmee onderscheidt HomeWizard zich wel van de Chinese concurrenten die soms prima mooie hardware hebben, maar software met al dan niet riskante bugs.
Mee eens op een punt na namelijk dat deze instelling alleen via de App en de Cloud gedaan kan worden. Dat maakt het een punt waar juist niet goed over nagedacht is. Instellingen zouden volkomen onafhankelijk van de Cloud gemaakt moeten kunnen worden.

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:43
hanev001 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:47:
[...]

Mee eens op een punt na namelijk dat deze instelling alleen via de App en de Cloud gedaan kan worden. Dat maakt het een punt waar juist niet goed over nagedacht is. Instellingen zouden volkomen onafhankelijk van de Cloud gemaakt moeten kunnen worden.
Op zich prima dat instelling een beetje verstopt zit, en dat je een duidelijke waarschuwing krijgt. Daar is goed over nagedacht. Dit voorkomt toch wel (on)bewuste settings veranderingen waar nie over nagedacht is door de gebruiker (voor een deel).
Maar inderdaad dat hier weer een cloud afhankelijkheid aan vast zit is niet goed. Ander systeem dat ik nu ook heb daar gaat alles via de app. Maar de app kan ook instelligen wijzigen via bluetooth verbinding als er geen netwerk is. Moet je wel even expliciet verbinding maken. Maar het kan wel.
Kijk dan heb je er over nagedacht ;-)

• (RSH)
[...]

Welke fabrikant doet tegenwoordig alles lokaal?
Via de Cloud heeft ook zijn voordelen, voor support, ondersteuning en inzicht.
En via bijvoorbeeld Home Assistant kan je het veel zelf ook lokaal regelen.

Alles blijft gelukkig functioneren als er geen cloudverbinding is in mijn ervaring.

jdgraaf schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:01:
Maar inderdaad dat hier weer een cloud afhankelijkheid aan vast zit is niet goed. Ander systeem dat ik nu ook heb daar gaat alles via de app. Maar de app kan ook instelligen wijzigen via bluetooth verbinding als er geen netwerk is. Moet je wel even expliciet verbinding maken. Maar het kan wel.
Kijk dan heb je er over nagedacht ;-)
Op het punt dat ik om wat voor reden dan ook* toe ben aan een nieuwe thuisbatterij wordt dit punt eis nummer één; het mag van mij niet eens ruiken naar verplichte verbinding met wat externs.

* Ik moet maar hopen dat ik die reden bepaal en niet @HomeWizard_NL ...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

(RSH) schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:07:
[...]

Welke fabrikant doet tegenwoordig alles lokaal?
Via de Cloud heeft ook zijn voordelen, voor support, ondersteuning en inzicht.
En via bijvoorbeeld Home Assistant kan je het zelf ook lokaal regelen.

Alles blijft gelukkig functioneren als er geen cloudverbinding is in mijn ervaring.
Niet correct. Via HA kan je een aantal API toepassingen gebruiken maar de genoemde instelling is uitsluitend via de Cloud mogelijk.

• (RSH)
hanev001 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:14:
[...]

Niet correct. Via HA kan je een aantal API toepassingen gebruiken maar de genoemde instelling is uitsluitend via de Cloud mogelijk.
je hebt gelijk, de ontlaad unlock kan niet lokaal

JeroenH schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:08:
[...]

Op het punt dat ik om wat voor reden dan ook* toe ben aan een nieuwe thuisbatterij wordt dit punt eis nummer één; het mag van mij niet eens ruiken naar verplichte verbinding met wat externs.

* Ik moet maar hopen dat ik die reden bepaal en niet @HomeWizard_NL ...
Er gaat niets boven een eigen lokale verbinding met je eigen systeem. De cloud werkt hier alleen als controle op mijn eigen systeem.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

(RSH) schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:21:
je hebt gelijk, de ontlaad unlock kan niet lokaal
Dat is lang niet het enige. Een paar dagen, een paar weken, of als je geluk hebt een paar maanden zal het blijven werken. Tot je iets moet wijizigen;
  • Nieuwe P1-meter
  • Nieuwe wifi access point
  • Extra of vervangen batterij
  • De 800+ watt ontladen opnieuw ontgrendelen door bv stroomuitval of verplaatsing batterij
  • Batterij weer aanmelden na hard reset agv troubleshooten probleem
Al het bovenstaande (en vast nog wel wat cases die ik over het hoofd zie) kun je niet zonder verbinding met de systemen van HW. Je bent gewoon afhankelijk van ze...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtfTkAqxjY6uHYmvuFZOOxr2uIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UPoDoUMD9awhTYPcjmt5HK4J.png?f=fotoalbum_large

Ik ben helemaal gereed voor de 2027. Ik lever vrijwel niets terug. Dus geen teruglever boetes meer.
Proef geslaagd

• salipander
[...]

Dat geldt niet speciaal voor deze instelling. De app doet alles via de cloud en dat is wel een ding. Ik gebruik Homey met de Homey pro en dan wordt alles lokaal afgehandeld. Soms is de cloud druk en hapert de app en dan kan ik via Homey toch direct alles doen met de HomeWizard spullen (p1 meter, batterijen, smart plugs).
Wat lokaal (nog) niet kan, is de 800W laadlimiet ontgrendelen, of de accu naar 60% (ont)laden. Daar zijn blijkbaar geen api's voor, maar 'geheime' commando's vanaf de HW server. Als iemand die weet te achterhalen...

[ Voor 13% gewijzigd door salipander op 10-04-2026 11:34 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

salipander schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:29:
[...]

Zoals altijd, moet men wel lezen.
Daar staat toch wat ik ook benoem? Dat HW zegt dat je voor ontladen met meer dan 800W de boel op een aparte groep moet zetten, dat dit de enige optie is:
Ontladen met meerdere Plug-In Battery's.

Bij het aansluiten van meerdere batterijen blijft het standaard ontlaadvermogen 800 watt. Om veiligheidsredenen mag je niet meer terugleveren op een groep waar ook andere apparaten op aangesloten zijn.

Wil je een hoger ontlaadvermogen (tot 3200 watt)? Dan dienen de batterijen aangesloten te worden op een eigen groep waar geen andere apparaten op zijn aangesloten. We raden aan dit te laten doen door een installateur.
Daar wordt niet de optie genoemd om batterijen over meerdere groepen te verdelen om meer dan 800W te ontladen. Ze doen alsof de enige veilige optie is om een eigen groep voor de batterijen te hebben.

Dus in die zin snap ik je reactie op mij niet helemaal :) Of geef je aan dat je het met me eens bent?

Een andere mening die ik heb is:
Homewizard zorg dat alle devices vanuit de app via Bluetooth instelbaar is zodat je de cloud niet meer nodig hebt om de units in te stellen. Dit zou een grote winst opleveren zodat je altijd de boel weer aan de gang krijgt.
Er zit hier een nadeel aan dat de service minder wordt. En dat begrijp ik.

• salipander
Gizz schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:28:
[...]

Daar staat toch wat ik ook benoem? Dat HW zegt dat je voor ontladen met meer dan 800W de boel op een aparte groep moet zetten, dat dit de enige optie is:

[...]

Daar wordt niet de optie genoemd om batterijen over meerdere groepen te verdelen om meer dan 800W te ontladen. Ze doen alsof de enige veilige optie is om een eigen groep voor de batterijen te hebben.

Dus in die zin snap ik je reactie op mij niet helemaal :) Of geef je aan dat je het met me eens bent?
Het is inderdaad wel wat obscuur. Ik meen het ergens anders wel gelezen te hebben, maar of dat van HW zelf kwam weet ik niet.
GL007 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:32:
Homewizard zorg dat alle devices vanuit de app via Bluetooth instelbaar is zodat je de cloud niet meer nodig hebt om de units in te stellen. Dit zou een grote winst opleveren zodat je altijd de boel weer aan de gang krijgt.
Gaan ze niet doen. Een reden die ze geven is de service, en dat is óók waar.

Maar de échte redenen zijn dat:

1. Al onze gebruiksdata goud waard is.
2. Het ze controle geeft over de levensduur.

• salipander
GL007 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:32:
Of het via bluetooth of wifi gaat, maakt eigenlijk niet uit. Het is maar net hoe de app dit afhandelt. Voor veranderen van settings moet je meestal op de knop van de batterij drukken, m.a.w. bluetooth gebruiken, of tenminste bevestigen dat je de juiste batterij voor je hebt. Zo wordt ook voorkomen dat je op afstand de boel verprutst en er helemaal niet meer bijkunt.

• salipander
JeroenH schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:40:
[...]

Gaan ze niet doen. Een reden die ze geven is de service, en dat is óók waar.

Maar de échte redenen zijn dat:

1. Al onze gebruiksdata goud waard is.
2. Het ze controle geeft over de levensduur.
Controle over de levensduur, mwoah. De 'harde' gebruiker weet toch wel een weg om de accu iets anders te gebruiken dan algemeen de bedoeling is, bijvoorbeeld terugleveren door de 60% laadfunctie te gebruiken als de accu voller is dan 60%. Dat gaat vanavond om 19:45 weer gebeuren bij een kale stroomprijs van 38 cent. Dan gaan er 3200 Watt het net op voor minstens 15 minuten _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door salipander op 10-04-2026 11:46 ]

salipander schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:45:
De 'harde' gebruiker weet toch wel een weg om de accu iets anders te gebruiken dan algemeen de bedoeling is,
Ik zou het anders aanpakken, de cellen eruit slopen en daar zelf een batterij van bouwen ;)

Maar zonder gekheid, je bent dan om de tegenwerking van de fabrikant heen aan het werken, en dat zou wat moeten zeggen of je een batterij van deze leverancier überhaupt zou moeten kopen. En ondanks dat mijn PiB in functioneel opzicht echt naar volle tevredenheid functioneert, zijn de randvoorwaarden zoals de verplichte connectie en de beroerde support voor mij echt redenen om HomeWizard niet meer te overwegen of aan anderen aan te raden.

salipander schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:27:
[...]

Dat geldt niet speciaal voor deze instelling. De app doet alles via de cloud en dat is wel een ding. Ik gebruik Homey met de Homey pro en dan wordt alles lokaal afgehandeld. Soms is de cloud druk en hapert de app en dan kan ik via Homey toch direct alles doen met de HomeWizard spullen (p1 meter, batterijen, smart plugs).
Wat lokaal (nog) niet kan, is de 800W laadlimiet ontgrendelen, of de accu naar 60% (ont)laden. Daar zijn blijkbaar geen api's voor, maar 'geheime' commando's vanaf de HW server. Als iemand die weet te achterhalen...
Vermogen instellen zit wel in de API zover ik weet, echter is het een read-only veld. Het ontladen naar 60% kan middels een automatisering. Je laat de batterij dan bij 60% gaan naar een modi die jij wenst. Als je zoekt naar 60% ontladen i.v.m. dynamische tarieven op dure uren (vol gas 800 W) dan zou dat kunnen als dat read-only veld aangepast wordt en dat is nu net waar HW niet in mee zal gaan.

• salipander
Devke schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:28:
[...]

Vermogen instellen zit wel in de API zover ik weet, echter is het een read-only veld. Het ontladen naar 60% kan middels een automatisering. Je laat de batterij dan bij 60% gaan naar een modi die jij wenst. Als je zoekt naar 60% ontladen i.v.m. dynamische tarieven op dure uren (vol gas 800 W) dan zou dat kunnen als dat read-only veld aangepast wordt en dat is nu net waar HW niet in mee zal gaan.
In de Homey plugin voor HomeWizard is geen optie om naar 60% te gaan. Wel de andere opties: NOM, alleen laden, alleen ontladen, stand-by en volledig opladen naar 100% en dat gegroepeerd onder de P1 meter voor de hele set batterijen (per batterij kun je verder niets instellen).

[ Voor 7% gewijzigd door salipander op 10-04-2026 13:04 ]

• salipander
JeroenH schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:02:
[...]

Ik zou het anders aanpakken, de cellen eruit slopen en daar zelf een batterij van bouwen ;)

Maar zonder gekheid, je bent dan om de tegenwerking van de fabrikant heen aan het werken, en dat zou wat moeten zeggen of je een batterij van deze leverancier überhaupt zou moeten kopen. En ondanks dat mijn PiB in functioneel opzicht echt naar volle tevredenheid functioneert, zijn de randvoorwaarden zoals de verplichte connectie en de beroerde support voor mij echt redenen om HomeWizard niet meer te overwegen of aan anderen aan te raden.
Ik beschouw de filosofie van HW om terugleveren niet te ondersteunen als een keuze die men voor de leek heeft gemaakt, om misverstanden en onbegrepen verkeerd gebruik te mijden. Voor de levensduur van de batterijen is het niet zo'n probleem als je het met zorg toepast: een beetje 's avonds afromen omdat je anders de volgende dag nog met te volle accu's begint is nog beter dan elke keer de accu naar 0% ontladen (ook al zit er een buffer onder; het feit dat de accu bij 0% ineens een kwartier op volle 800W gaat laden, geeft mij het idee dat hij behoorlijk diep heeft gezeten).
salipander schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:41:
[...]

Of het via bluetooth of wifi gaat, maakt eigenlijk niet uit. Het is maar net hoe de app dit afhandelt. Voor veranderen van settings moet je meestal op de knop van de batterij drukken, m.a.w. bluetooth gebruiken, of tenminste bevestigen dat je de juiste batterij voor je hebt. Zo wordt ook voorkomen dat je op afstand de boel verprutst en er helemaal niet meer bijkunt.
Uit jouw verhaal haal ik uit dat Bluetooth wordt gebruikt om via de app op de iPhone de batterij in te stellen en dat dit niet via de cloud gaat. Maar de app eist dat je een cloud verbinding hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 10-04-2026 13:15 ]

• salipander
GL007 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:14:
[...]

Uit jouw verhaal haal ik uit dat Bluetooth wordt gebruikt om via de app op de iPhone de batterij in te stellen en dat dit niet via de cloud gaat. Maar de app eist dat je een cloud verbinding hebt.
Nogmaals: de app communiceert continu met de cloud. Ook al voer je een lokale actie uit, dan nog komt er telkens iets tussendoor met de cloud. Ook worden de settings en status van de batterij naar de server gestuurd. Zelfs als je alleen maar de naam van je batterij verandert: ze weten het bij HW. Als je bijvoorbeeld een klacht in de Wizzi chat aanmeldt, vraagt deze om welk apparaat het gaat. Wizzi komt dan met een lijst van jouw apparaten, met naam en toenaam.

• TFX77
Devke schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:28:
[...]

Wellicht omdat als ze die functie vrijgeven al "hun" batterijen dan officieel aangemeld moeten worden bij energieleveren.nl?

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• fxs81

fxs81

Julianadorp

salipander schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:11:
[...]
het feit dat de accu bij 0% ineens een kwartier op volle 800W gaat laden, geeft mij het idee dat hij behoorlijk diep heeft gezeten).
De BMS zorgt ervoor dat de batterijen niet "te diep" ontladen worden dus dat je af en toe eens een kwartier 800 Watt gaat laden is puur de soc correctie (ook wel soc drift genoemd). Dat gebeurt ook niet iedere keer als je batterij 0% aangeeft maar alleen als de BMS dat nodig vind. Ik neem tenminste aan dat hij dat bij jou niet iedere keer doet want als dat wel zo is dan klopt er iets niet en zou ik dat melden bij HW.

salipander schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:01:
[...]

In de Homey plugin voor HomeWizard is geen optie om naar 60% te gaan. Wel de andere opties: NOM, alleen laden, alleen ontladen, stand-by en volledig opladen naar 100% en dat gegroepeerd onder de P1 meter voor de hele set batterijen (per batterij kun je verder niets instellen).
Je zou dan met alleen ontladen naar 60% kunnen zakken. Bedoel je de optie "opslagmodus" zoals die binnen de app staat? Daar zit namelijk die 60% SoC limiet op. (Laden of "misbruiken" bij ontladen).

TFX77 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:48:
[...]

Wellicht omdat als ze die functie vrijgeven al "hun" batterijen dan officieel aangemeld moeten worden bij energieleveren.nl?
Als je terug gaat leveren aan het net, dan moet je inderdaad je batterijen aanmelden. Het terugleveren kan bijvoorbeeld later op de avond zijn, als de zon al weg is. Dan gaan er wat belletjes rinkelen.

Ik heb hier met de monteur en de netbeheerder zelf over gesproken. Het systeem bij de netbeheerder merkt teruglevering op op een moment dat dat niet kan. Dat stuurt medewerkers en monteurs aan om op locatie te gaan kijken.

Als bekend is dat er batterijen staan die terugleveren, dan is er geen actie nodig. Dat betekent geen kosten voor de netbeheerder en dus ook niet voor de belastingbetaler.

Devke schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:28:
Als je terug gaat leveren aan het net, dan moet je inderdaad je batterijen aanmelden.
De praktijk is natuurlijk dat je zelfs in NOM-modus ook altijd, bv bij elk omschakelmoment van groot vermogen naar lager vemogen iets teruglevert, omdat de batterij met wat vertraging stopt met ontladen. Dit gaat doorgaans maar om wattuurtjes, maar bv een avondje de grillplaat aan (die de hele tijd pendelt tussen 0 watt en 1800 watt) zorgt voor relatief veel levering aan het net doordat bij elke vermogenswisseling heel even 1800 watt het net op gaat. Daar ging in een uur tijd rond de 100Wh het net op, puur door die vele vermogenswisselingen.

Dus zelfs een batterij op NOM is zichtbaar voor de netbeheerder, iets om te onthouden. Wellicht dat een batterij die met direct aangesloten (niet via wifi) CT-klemmen je verbruik/levering meet zó snel kan reageren dat dit praktisch gezien niet van toepassing is, maar een thuisbatterij zoals de HW PiB die vanaf de P1-meter over wifi meet is maar zó snel...

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 09:18

DJ

JeroenH schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:01:
[...]

De praktijk is natuurlijk dat je zelfs in NOM-modus ook altijd, bv bij elk omschakelmoment van groot vermogen naar lager vemogen iets teruglevert, omdat de batterij met wat vertraging stopt met ontladen. Dit gaat doorgaans maar om wattuurtjes, maar bv een avondje de grillplaat aan (die de hele tijd pendelt tussen 0 watt en 1800 watt) zorgt voor relatief veel levering aan het net doordat bij elke vermogenswisseling heel even 1800 watt het net op gaat. Daar ging in een uur tijd rond de 100Wh het net op, puur door die vele vermogenswisselingen.

Dus zelfs een batterij op NOM is zichtbaar voor de netbeheerder, iets om te onthouden. Wellicht dat een batterij die met direct aangesloten (niet via wifi) CT-klemmen je verbruik/levering meet zó snel kan reageren dat dit praktisch gezien niet van toepassing is, maar een thuisbatterij zoals de HW PiB die vanaf de P1-meter over wifi weet is maar zó snel...
En als je dan een oudere slimme meter hebt (zoals ik) die alleen elke 10 seconden een P1 update geeft, dan heb je mogelijk 10 seconden 1800 Watt (in jouw voorbeeld) die het net opgaat voordat de PiB's gaan afschakelen. Dat heb ik dus, omdat mijn slimme meter zo oud is (2014).
In mijn geval zie ik de PiB's altijd schommelen bij een dergelijke variabele belasting (oven, airfryer, etc.)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

Kijk zo zag dat er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayJLJekOsik6iCyDiMBz6Nbhf4Y=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SdPvb6NcCphM01IgL5SHuJw6.png?f=fotoalbum_medium

Zie die pieken van het net en naar het net bij elke vermogenswisseling. Ik vergiste me trouwens, er was nog wat zonneschijn op de panelen op west, maar het effect is er niet minder om.

Inductiefornuis, air fryer, e.d. veroorzaakt dezelfde soort pieken en dalen. Het zou beter zijn als ze dat soort apparaten zouden ontwerpen met een soort van "variabele vermogensdriver" zodat zo'n een gelijkblijvend vermogen van bv 500watt zou kunnen pakken. Veel beter in dit soort situaties. Maar dat kost geld dus tsja...

[ Voor 35% gewijzigd door JeroenH op 10-04-2026 16:11 ]

JeroenH schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:01:
[...]

Dus zelfs een batterij op NOM is zichtbaar voor de netbeheerder, iets om te onthouden. Wellicht dat een batterij die met direct aangesloten (niet via wifi) CT-klemmen je verbruik/levering meet zó snel kan reageren dat dit praktisch gezien niet van toepassing is, maar een thuisbatterij zoals de HW PiB die vanaf de P1-meter over wifi meet is maar zó snel...
Ik denk dat het klopt dat er altijd wel iets aan teruglevering zal zijn. In de nacht is dat echt minimaal, maar dan is het ook rustig in huis, op een draaiende diepvriezer/koelkast (aanspringen) na.

Het gaat ook niet om echt veel in het geval van een gourmetstel, maar ik snap je punt. Ik deel de informatie die ik heb gekregen.

Iedereen maakt vervolgens zijn eigen keuze om er iets mee te doen of niet. Hier is alles netjes aangemeld, maar ik lever ook actief terug. Dan is het geen paar Wh maar rond de 7000 Wh. Als de panelen meedoen nog is het een 8000 Wh.

Devke schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:58:
[...]

Ik denk dat het klopt dat er altijd wel iets aan teruglevering zal zijn. In de nacht is dat echt minimaal, maar dan is het ook rustig in huis, op een draaiende diepvriezer/koelkast (aanspringen) na.

Het gaat ook niet om echt veel in het geval van een gourmetstel, maar ik snap je punt. Ik deel de informatie die ik heb gekregen.

Iedereen maakt vervolgens zijn eigen keuze om er iets mee te doen of niet. Hier is alles netjes aangemeld, maar ik lever ook actief terug. Dan is het geen paar Wh maar rond de 7000 Wh. Als de panelen meedoen nog is het een 8000 Wh.
In een regelkring heb je altijd bij snelle wisseling van energie gebruik onder of overshoot.

• Knowbody
Ik heb 4 PiB's

Eén ervan is omgeruild en de nieuwe is zojuist weer toegevoegd aan de stapel en aan het systeem toegevoegd.

Een andere had sinds gisteren een probleem dat die in ruststand bleef. Via de chatbot gemeld en een dag later antwoord om deze te resetten. 10 tellen de knop indrukken. Ik had bewust niets gedaan en dit had ik zelf ook kunnen verzinnen maar goed.

Aldus geschiedde. Na de reset moest die PiB weer aan de WiFi gehangen worden.

Dat resetten heb ik vervolgens met alle 4 de batterijen gedaan en ze opnieuw aan de P1 meter gehangen.

Opvallend: tot nu toe blijven alle 4 lampjes in de app groen, er sprong er regelmatig eentje op oranje voor een paar tellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvPpVYCQ-wFjlu-SJnJ28ICVpzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tJZCpY2OSOlbWKrUwPgxvS3J.png?f=fotoalbum_large

In de app wisselde het percentage vd vulgraad ook vaak, dat lijkt nu ook stabiel.

Kortom: ik hoop niet dat een reset vaak nodig zal zijn, misschien was het gewoon verstandig om dat vanaf het begin al te doen (ik heb ze nog maar 2 weken in huis en het betreft refurbished exemplaren) maar het lijkt wel te hebben geholpen !

PS ik heb ook de P1 dongle even een 10 seconden los gehad uit de slimme meter

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:05
Knowbody schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:10:
Ik heb 4 PiB's

Eén ervan is omgeruild en de nieuwe is zojuist weer toegevoegd aan de stapel en aan het systeem toegevoegd.

Een andere had sinds gisteren een probleem dat die in ruststand bleef. Via de chatbot gemeld en een dag later antwoord om deze te resetten. 10 tellen de knop indrukken. Ik had bewust niets gedaan en dit had ik zelf ook kunnen verzinnen maar goed.

Aldus geschiedde. Na de reset moest die PiB weer aan de WiFi gehangen worden.

Dat resetten heb ik vervolgens met alle 4 de batterijen gedaan en ze opnieuw aan de P1 meter gehangen.

Opvallend: tot nu toe blijven alle 4 lampjes in de app groen, er sprong er regelmatig eentje op oranje voor een paar tellen.

[Afbeelding]

In de app wisselde het percentage vd vulgraad ook vaak, dat lijkt nu ook stabiel.

Kortom: ik hoop niet dat een reset vaak nodig zal zijn, misschien was het gewoon verstandig om dat vanaf het begin al te doen (ik heb ze nog maar 2 weken in huis en het betreft refurbished exemplaren) maar het lijkt wel te hebben geholpen !

PS ik heb ook de P1 dongle even een 10 seconden los gehad uit de slimme meter
@Knowbody
Ik heb de laatste dagen ook af en toe dat de LEDs op een of meerdere batterijen oranje of rood worden. Maar de indicatie in de app is dat alles OK is, en er wordt netjes geladen of ontladen.
Dit duurt vaak maar enkele minuten. Ik vrees dat de server issues van vorig weekeinde er iets mee te maken hebben.
Daarnaast ook sinds een week of twee staat bij een of meerdere batterijen (wisselend welke) in de app een geel lampje. Als ik dan de pagina van de batterijen open is alles gewoon groen.
HW had ook in hun melding aangegeven dat sommige indicatoren niet betrouwbaar waren. Mogelijk nog steeds niet verholpen?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Knowbody
EVfan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 06:17:
[...]

@Knowbody
Ik heb de laatste dagen ook af en toe dat de LEDs op een of meerdere batterijen oranje of rood worden. Maar de indicatie in de app is dat alles OK is, en er wordt netjes geladen of ontladen.
Dit duurt vaak maar enkele minuten. Ik vrees dat de server issues van vorig weekeinde er iets mee te maken hebben.
Daarnaast ook sinds een week of twee staat bij een of meerdere batterijen (wisselend welke) in de app een geel lampje. Als ik dan de pagina van de batterijen open is alles gewoon groen.
HW had ook in hun melding aangegeven dat sommige indicatoren niet betrouwbaar waren. Mogelijk nog steeds niet verholpen?
Vandaag zag ik ze toch weer Oranje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgRcAUokOplio90VTsm-DJ0Q9b0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pg27diof4IA2kldAwowQqFJ7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een oude P1 meter, met USB B micro.
Nu verdenk ik die ook wel een beetje. Inmiddels heb ik die actief gevoed, wat nooit nodig was.
Nog maar even aanzien hoe het zich ontwikkeld.

Knowbody schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]

Nu verdenk ik die ook wel een beetje. Inmiddels heb ik die actief gevoed, wat nooit nodig was.
We hebben al eens eerder een periode gehad dat de App ten onrechte dit soort melding gaf. Mijn suggestie is wat minder vaak in de App kijken en dit negeren zolang de batterijen op zich gewoon doen wat ze moeten doen.
Ik gebruik zelf een display en dat kan een behoorlijk goede indruk geven van wat er gaande is met als gevolg dat er soms weken voorbij gaan zonder dat ik zelfs de App maar open.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Dat ik de pibs kreeg hebben ze een hele tijd in de woonkamer gestaan, zie je de hele dag de ledstrips en dan kijk je ook vaker in de app was mijn ervaring, sinds ze in de berging staan kijk ik eigenlijk alleen op het display en vaak pas in de app als ik hier problemen zie bij mensen, Ik heb echter zelden tot nooit iets voor zover ik weet. Nu wel via HA een melding aangemaakt als 1 of beide pibs offline gaan. Eens kijken of dat hier ook gebeurt en ik het gewoon niet weet. Ben benieuwd, denk van niet aangezien volgens het display eigenlijk alles altijd wel klopt.

• salipander
Kunnen we die plugin-thuisbatterijen gewoon weer 'batterijen' noemen in plaats van 'pibs' zolang in de context duidelijk is dat het om plugin batterijen gaat? Ik haat lelijke afkortingen. Amerikanen doen dat in het extreme, maar die maken de Engelse taal sowieso lelijk. Het meest belachelijke voorbeeld is wel "World Wide Web" wat in de spraak "Double U double U double U" wordt. De afkorting heeft 6 lettergrepen en het oorspronkelijke heeft er maar 3...

[ Voor 9% gewijzigd door salipander op 11-04-2026 12:31 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:05
Knowbody schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]

@Knowbody
Ik heb vanaf de eerste dag van de PiB’s de P1 meter gevoed met een usb voeding.
En ik heb de P1 meter een kleine meter van de router/modem gehangen, om te voorkomen dat er teveel ruis op de lijn zit.
Was altijd stabiel, tot een ruime week geleden, tegelijk met de server issues bij HW. Dus ik verdenk eerst de HW server.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:31
Hallo allen.
Is het inmiddels al mogelijk om meer dan 4 batterijen te gebruiken?

• Henkoes
TFX77 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:01:
[...]

Nice!

Hier drie HomeWizard Plug-In Batteries, geen problemen en ZEKER geen brand.

Batterij 1 916 kWh import
Batterij 1 685 kWh export

Batterij 2 893 kWh import
Batterij 2 654 kWh export

Batterij 3 707 kWh import
Batterij 3 545 kWh export

Totaal

2516 kWh import
1884 kWh export

75 procent RTE. Laden als de spread boven de 12 cent is ontladen op de dure uren. Blauw is een negatieve energie prijs.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De batterij kosten bereken ik sinds 13 februari. Ongeveer 10 euro per maand met de spread in de afgelopen maanden. Als dit zo blijft is dat 1000 euro in 10 jaar.
Hoe bereken jij de kosten van je batterij? Is dat de afschrijving?
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:02:
Hallo allen.
Is het inmiddels al mogelijk om meer dan 4 batterijen te gebruiken?
Nee

• Henkoes
carpcatcher schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:32:
[...]

Begrijp me niet verkeerd: alle respect voor de tijd en moeite die hierin gestoken wordt. _/-\o_ O+
Maar met een RTE van ~75% (en dat is al vrij optimistisch) vraag ik me af of ik iets over het hoofd zie.

Bij de huidige dynamische uurprijzen vraag ik me af of de batterij alleen rendabel is bij zeer grote spreads. In veel gevallen verdwijnt een groot deel van het voordeel in conversie- en opslagverliezen, nog los van slijtage en regelvertraging (die we hier maar even als hobby beschouwen). Daarbij komt dat zonnestroom btw-vrij is, terwijl ingekochte netstroom incl. btw wordt afgerekend, waardoor een deel van het theoretische prijsvoordeel al verdampt nog vóór de RTE-verliezen meespelen.

Mijn gevoel: onder de ~15 ct/kWh spread is het economisch nauwelijks zinvol. .. toch ? Mis ik hier een belangrijke factor of incentive die dit toch structureel rendabel maakt?

Maart loopt me contract af, en Ik ben zelf serieus aan het kijken of ik wil overstappen naar een dynamisch contract, maar ik twijfel nog. Zolang terugleveren nog iets oplevert is het plaatje overzichtelijk, O-) en ik ben bang dat na 2027 de spreads juist kleiner worden doordat steeds meer mensen een batterij gebruiken en energieleveranciers hun prijsmodellen daarop aanpassen. Daardoor vraag ik me af of een dynamisch contract op langere termijn wel structureel voordeel blijft opleveren. ;(
Als je de rendabiliteit wilt bepalen, kan je de aankoopprijs delen door het aantal kwh en vervolgens kijken of je in het aantal cycli (6000) je je aankoopbedrag incl misgelopen rente kan terugverdienen.

HW batterij kost per kwh 442 euro.

Vrij optimistische berekening: 442 / 0,14 (gemiddelde spread incl mislopen btw als geen goede spread) 3161 cycli. Letop, dit is dus ongeveer een terugverdientijd van 10jaar. Met deze berekening is nog geen rekening gehouden met misgelopen bankrente.

Bijzondere vind ik nog wel is dat concurrentie bijna de helft goedkoper is per kwh (met meer features, hogere RTE en betere garantie) en dat HW de prijs per kwh nog steeds niet drastisch heeft verlaagd.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:23
Iemand een idee wat P1 meter software release 6.0402 brengt?

Ik zie dat deze op een van mijn twee P1 meters gepushed is, maar ik kan er niets over vinden in het beta kanaal. De laatste versie die ik kan vinden is 6.0305 en die staat ook op mijn andere P1 meter. Beide P1 meters zitten sinds heel lang in het beta programma (zelfde moment aangemeld) maar een 'check for updates' levert niets op. De P1 meter op 6.0402 lijkt trouwens ok te werken, maar mijn PIB zit aan de andere gekoppeld.

• TFX77
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:19:
[...]

Hoe bereken jij de kosten van je batterij? Is dat de afschrijving?
Puur berekenen van laden en ontladen van elke batterij. Dus template sensoren import en export dan wattage maal kwartierprijs en dat gooi je in een Reimann left sensor. Profit. Ook natuurlijk utility meters voor de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse kosten/baten.

Makkelijk gezegd iets minder makkelijk te implementeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zri04hy7XFX0KG1Trfh1GdBZhaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU2oIbtcJnYwpC6luU6r0tC0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit en dat dan voor elke batterij. Los vond ik het netst, je kan natuurlijk ook alle imports en exports van alle batterijen in één keer berekenen. Maar als er dan 1 storing heeft gaat het natuurlijk fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fveb4iYwjIMUtHnj4qFswkVkgXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQY40z0jylGzlk5RV1ZCnlOl.jpg?f=fotoalbum_large

• Henkoes
TFX77 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:45:
[...]

Puur berekenen van laden en ontladen van elke batterij. Dus template sensoren import en export dan wattage maal kwartierprijs en dat gooi je in een Reimann left sensor. Profit. Ook natuurlijk utility meters voor de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse kosten/baten.

Makkelijk gezegd iets minder makkelijk te implementeren.

[Afbeelding]

Dit en dat dan voor elke batterij. Los vond ik het netst, je kan natuurlijk ook alle imports en exports van alle batterijen in één keer berekenen. Maar als er dan 1 storing heeft gaat het natuurlijk fout.

[Afbeelding]

De afschrijving (1 cycle) reken je dan niet mee?

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
Ik loop tegen een overschotprobleem aan met mijn zonnepanelen en ben benieuwd naar jullie advies.

Setup:
• 31 panelen (~9,5 kWp, ZO + ZW)
• HomeWizard P1 + 3× PiB
• Home Assistant
• Zwembadpomp (~700W) + warmtepomp (~1200W) op overschot

Probleem:
• PiB’s rond 13:00 al vol
• PiB’s rond 04:30 weer leeg
• Zwembad draait
• Daarna nog steeds meer dan 5 kW teruglevering

Kort gezegd: midden op de dag loopt alles over.

Doel:
• Minder terugleveren (ivm kosten)
• Meer zelfverbruik

Twijfel:
• 4e PiB lijkt weinig toe te voegen (+800W)
• Grotere accu zoals Marstek (~2,5 kW) misschien beter?
• Of andere slimme oplossingen?

Vraag:
Wat zouden jullie doen om dit overschot (>5 kW) op te vangen?

Als laatste redmiddel overweeg ik om de omvormer te begrenzen / panelen terug te regelen, maar dat voelt eigenlijk als zonde van de opgewekte energie. Echt een last resort voor mij.

Ervaringen met combinatie PiB + andere accu’s zijn welkom.

(Post staat mogelijk niet helemaal in het juiste topic. Grensgevalletje omdat ik aan het onderzoeken ben of een vierde PiB nut heeft)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kalipeen ik zou allereerst beginnen om je op kWh te richten en niet op het opvangen van kW. Of bedoel je met die 5kW dat er tot zonsondergang nog 5kWh wordt opgewekt? Zoals je het nu schrijft is het vermogen 5kW.

Dat je batterijen pas om 4:30 leeg zijn geeft aan dat je er waarschijnlijk weinig aan hebt om er heel veel kWh aan extra batterijcapaciteit tegenaan te gooien. Dan zijn immers je batterijen nog niet leeg op het moment dat er weer geladen wordt. Opvangen van energie is één ding, maar als je die energie vervolgens zelf niet nodig hebt schiet het niet op.
Doel:
Heb je hierbij meegenomen dat je dit jaar nog mag salderen? En voor zover ik weet krijg je bij de meeste leveranciers nog steeds netto geld voor je teruglevering die je niet kunt salderen, al is het niet veel. Iets is beter dan niets.

Los van bovenstaande, als je het leuk vindt om met ander spul aan de slag te gaan kun je wellicht:
  1. Je 3 HW batterijen verkopen (á €1000 per stuk of zo?)
  2. 2x Marstek Venus E3.0 5.12kWh kopen
Dan heb je:
  • Meer capaciteit
  • Hogere efficiëntie
  • Mogelijkheid om met 5kW te (ont)laden
  • En nog honderden euro's over van de verkoop van je HW batterijen :)
Voor een nog hogere capaciteit en efficiëntie kun je kijken naar systemen die met DC kunnen laden, zoals de setjes van NKON waar in andere topics veel over wordt gesproken.

Maar je hebt gelijk, dit ontstijgt behoorlijk dit topic.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:16
Kalipeen schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:25:
Ik loop tegen een overschotprobleem aan met mijn zonnepanelen en ben benieuwd naar jullie advies.

Setup:
• 31 panelen (~9,5 kWp, ZO + ZW)
• HomeWizard P1 + 3× PiB
• Home Assistant
• Zwembadpomp (~700W) + warmtepomp (~1200W) op overschot

Probleem:
• PiB’s rond 13:00 al vol
• PiB’s rond 04:30 weer leeg
• Zwembad draait
• Daarna nog steeds meer dan 5 kW teruglevering

Kort gezegd: midden op de dag loopt alles over.

Doel:
• Meer zelfverbruik

Twijfel:
• 4e PiB lijkt weinig toe te voegen (+800W)
• Grotere accu zoals Marstek (~2,5 kW) misschien beter?
• Of andere slimme oplossingen?

Vraag:
Wat zouden jullie doen om dit overschot (>5 kW) op te vangen?

Als laatste redmiddel overweeg ik om de omvormer te begrenzen / panelen terug te regelen, maar dat voelt eigenlijk als zonde van de opgewekte energie. Echt een last resort voor mij.

Ervaringen met combinatie PiB + andere accu’s zijn welkom.

(Post staat mogelijk niet helemaal in het juiste topic. Grensgevalletje omdat ik aan het onderzoeken ben of een vierde PiB nut heeft)
Het heeft geen enkele zin om meer batterij capaciteit aan te schaffen als je ze niet iedere dag leeg krijgt.
Ik heb 2 HW batterijen. In het voorjaar en najaar krijg ik die in de nacht wel leeg. In de winter maanden november, december en januari doen ze vrijwel niets. In de zomer maanden juni, juli en augustus krijg ik ze niet leeg. Dan zit er meestal nog tussen 20% en 30% ‘s-ochtend in en dan laden ze al weer op. Met 1 batterij was ook in de zomer al in de nacht om ongeveer 2.00 uur leeg, vandaar dat ik een 2e heb gekocht.
Als je niet wilt dat je teruglevert aan het net, zul je je zonnepanelen moeten afknijpen, of panelen weghalen.
Je kunt je afvragen of terugleveren ook in 2027 nou zo erg is. Uiteindelijk krijg je, al is het een grijpstuiver, wel een vergoeding voor de teruglevering.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2