Mar.tin schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:13:
[...]

Rondom “half” vermogen zal de sweetspot liggen tussen een relatief lage efficientie en toch een relatief hoog vermogen en dus de meeste warmteontwikkeling vermoed ik. :)
Bij laag vermogen zoals ‘s nachts dan loopt de RTE terug van 71% naar 69% bij 125W

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 11:56
Prisma16 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Hier idem , één stuks HW PiB, komt in de zomer niet leeg en in de winter niet vol. Dus is de capaciteit OK.

Zie ook deze grafiek uit HA.
[Afbeelding]
Wat een cool overzicht zo! Wellicht offtopic voor hier, maar mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen in HomeAssistant?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:40:
[...]

Wat een cool overzicht zo! Wellicht offtopic voor hier, maar mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen in HomeAssistant?
Meting via een stroomtransformator en output via zigbee naar Home Assistant. Grafiekje komt uit standaard functionaliteit van HA.
Dit apparaatje doe het werk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxMlrnD-owji3l5XmqtAcmsPUv0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tDm4xQwQ1kN9QkrYdZCsnvYW.png?f=user_large

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/2CT.html

https://nl.banggood.com/T...105596329122&rmmds=search

Ik gebruik één kanaal voor de PiB en één kanaal voor de zonnepanelen

[ Voor 13% gewijzigd door Prisma16 op 06-04-2026 11:01 ]

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:46
hier stond een berichten over storingen in de app.

[ Voor 58% gewijzigd door teacher op 06-04-2026 12:40 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:03
GL007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:59:
[quote]EVfan schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:50:
De laatste dagen een mooie spreiding van dynamische tarieven, laden met <10 cent, ontladen met >25 cent.
Dus de batterijen (4 stuks) draaien minimaal een, vaak meer dan 1 cycle per dag.
Er vallen met twee dingen op:
1. Ik meet continue de temperatuur van de uitgeblazen lucht van de bovenste van de 4 batterijen. Bij 3200W laden (dus 800 W per batterij) loopt die temperatuur op tot 37-38 graden. Uiteraard is de absolute waarde afhankelijk van de plaatsing van de sensor, dus even niet het meest relevant. Maar systematisch, bij ontladen (meestal met 1000-2000W, vanwege de WP) loopt de temperatuur van de uitgeblazen lucht op tot 42-44 graden). Dus minder gevraagd vermogen, toch een duidelijk hogere temperatuur). Herkent iemand dat?
2. Op een dag als gisteren, waar de batterijen eerst 3.5 uur laden en dan met genoemd vermogen het huis ondersteunen (en na 6-8 uur weer leeg zijn) ruik ik af en toe een lichte olie lucht. Niet echt de lucht van “warme electronica”, maar die van licht verwarmde olie. Ik vind dat best wel wat eigenaardig, en vraag me af of er in de fans en omvormer toch niet een te hoge temperatuur ontstaat. Iemand dezelfde waarneming?
Dank voor je adviezen.

[Afbeelding]
Hierbij temperatuur van de batterijen en het vermogen.
Ik meet beide batterijen deze staan naast elkaar op de grond waarbij de uitblaas opening de woonkamer in blaast.
@GL007
Niet helemaal hetzelfde gedrag als ik zie. Wellicht omdat ze bij jou niet in een stapel zijn opgesteld.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 06-04-2026 12:40 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

EVfan schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:14:
[...]

@GL007
Niet helemaal hetzelfde gedrag als ik zie. Wellicht omdat ze bij jou niet in een stapel zijn opgesteld.
Ze staan naast elkaar en er is een temperatuur verschil van 3 graden. De sensoren zijn exact gelijk.

• EvaluationCopy
Prisma16 schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:55:
[...]

Meting via een stroomtransformator en output via zigbee naar Home Assistant. Grafiekje komt uit standaard functionaliteit van HA.
Dit apparaatje doe het werk

[Afbeelding]

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/2CT.html

https://nl.banggood.com/T...105596329122&rmmds=search

Ik gebruik één kanaal voor de PiB en één kanaal voor de zonnepanelen
Ach wat sloom, dat is gewoon de standaardgrafiek van HA over x-tijd, behorende bij een PiB. Desalniettemin, bedankt, zo had ik die grafiek nog nooit bekeken.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• EVfan
GL007 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:15:
[...]

Je kunt geen nieuwe unit toevoegen.
Er is meer mis. Mijn batterijen gaan afwisselend af en toe “zogenaamd” offline. Herstelt dan enige tijd, om vervolgens weer een andere batterij offline te zien gaan.
Ook de P1 meter was vanochtend enkele uren offline. Niets gedaan, herstelt zich vanzelf. Maar als het tengevolge van onderhoud is, dan zou een melding in de app toch wel het minste zijn niet?
Als het een storing is, tja zien we regelmatig de laatste tijd.

EVfan schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:47:
[...]

Er is meer mis. Mijn batterijen gaan afwisselend af en toe “zogenaamd” offline. Herstelt dan enige tijd, om vervolgens weer een andere batterij offline te zien gaan.
Ook de P1 meter was vanochtend enkele uren offline. Niets gedaan, herstelt zich vanzelf. Maar als het tengevolge van onderhoud is, dan zou een melding in de app toch wel het minste zijn niet?
Als het een storing is, tja zien we regelmatig de laatste tijd.
De batterijen regeling blijft hier stabiel werken. En dat is bij jouw ook zo. De verbinding tussen P1 en batterijen werkt gelukkig lokaal. Het is een cloud probleem waar ik gelukkig dankzij homey geen probleem mee hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 06-04-2026 11:57 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:53

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 06-04-2026 12:41 ]

• EVfan
meesje schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:09:
[...]

Als het goed is, wordt er (nu) een melding getoond.
@meesje
Hier niet, alleen een geel rondje bij het laadpercentage, en als je dan de batterij pagina opent zie je dat er een “offline” is. En straks weer een ander.
Dus geen proactieve melding dat er onderhoud of een storing is.

Edit:
Nu is de P1 meter ook weer offline en 3 van de 4 batterijen.
En de “nu” weergave werkt ook niet.
Duidelijk een server storing bij HW.

[ Voor 14% gewijzigd door EVfan op 06-04-2026 12:19 ]

• meesje
  • Laatst online: 23:53

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 06-04-2026 12:42 ]

• EVfan

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 06-04-2026 12:42 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39

[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 06-04-2026 12:42 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:ja, homewizard heeft vaak cloud storingen, maar meld dit bij homewizard en niet in dit pib topic.

Wise enough to play the fool

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41

Winkiller

De Mopperpot

Vandaag om 16:30 beide PiBs weer op 100%, mooi spul :) weer nix te klagen :+

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

De hele dag zonnig hier, ik was weg dus amper stroomgebruik. Toch staat de PIB op maar 8% geladen nu? Ik kreeg een storingsmelding in de app (maar ik zie dat je daar hier niet over mag posten), maar dat mag toch geen reden zijn om niet te laden? Batterij geeft aan dat alles oké is, maar daar ben ik het niet mee eens....

This title is for sale, please send me a PM

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09-05 08:32
Aansturen met Home Assistant werkt echt perfect 😉 Had hem op handmatig laden staan gezien mijn zonnepanelen omvormer stuk zijn.

Denk dat ik wel standaard ga instellen dat hij altijd automatisch moet laden als de prijs negatief is. Zeker gezien ik mijn zonnepanelen uitschakelen normaal gesproken met negatieve prijs.

Elk keer kom je toch weer iets tegen bij je automatisering wat weer beter kan

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:25
the-body schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:41:
De hele dag zonnig hier, ik was weg dus amper stroomgebruik. Toch staat de PIB op maar 8% geladen nu? Ik kreeg een storingsmelding in de app (maar ik zie dat je daar hier niet over mag posten), maar dat mag toch geen reden zijn om niet te laden? Batterij geeft aan dat alles oké is, maar daar ben ik het niet mee eens....
Dat ging over de cloudverbinding (grafieken die niet werken bijvoorbeeld) en het koppelen van apparaten. Heb je een E-code o.i.d. dan is dat zeker on topic.

Al een reset geprobeerd of wifi opnieuw verbinden?

Edit: wat zegt de led-strip over hoe vol de batterij is?

[ Voor 4% gewijzigd door Vahalis op 06-04-2026 18:23 ]

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-05 17:37
the-body schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:41:
Er is weer eens storing bij HW. Dat betekent niet dat de PIB’s niet opladen. Hier, ik monitor met Homey zijn de PiB’s gewoon opgeladen tot 100%. Ik monitor Homey en niet met de HW app.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFbiGu5dgbDsIBulQ8k4eXaxaoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CCSVo8saSZdpvBPNiqjgo6R4.png?f=fotoalbum_large
De app werkt goed alleen je kunt geen apparaten toevoegen. De configuratie server ligt er uit.
Verder heb ik de regeling van Zonnepanelen en de batterijen verder fijn getuned.

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 06-04-2026 19:02 ]

Olie_B_Bommel schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:14:
[...]

Er is weer eens storing bij HW. Dat betekent niet dat de PIB’s niet opladen. Hier, ik monitor met Homey zijn de PiB’s gewoon opgeladen tot 100%. Ik monitor Homey en niet met de HW app.
Naast de mogelijkheden die je benoemd is er ook https://hwenergy.app/ waar je kunt inloggen om o.a. je PIB activiteit te zien. Vanmiddag hier ook gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIj0PcuGzNCS1t3tehfWqY0ZiZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tPNsn3tFdtv0uXVjVGU8y8WB.png?f=fotoalbum_large

Alsof er niets gebeurd terwijl via de website het volgende te zien was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EZdgYYxwaC9s1Nv8JXOjQ1Frtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgEhaWOPDQIog1m3VetRhPEt.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Vahalis schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:03:
[...]

Dat ging over de cloudverbinding (grafieken die niet werken bijvoorbeeld) en het koppelen van apparaten. Heb je een E-code o.i.d. dan is dat zeker on topic.

Al een reset geprobeerd of wifi opnieuw verbinden?

Edit: wat zegt de led-strip over hoe vol de batterij is?
Goeie, 1 lampje brandt wit, dus dat is ruststand. Ik heb net gekookt, elektrische oven gebruikt, maar PiB staat nog steeds op 8%. In de app (zowel iPhone, online als op MacBook) lijkt alles oké. Ik zie nu dat hij al sinds zaterdag een rechte lijn in de grafiek vertoont, gebeurt niets. Morgen maar even boel loskoppelen en anders HW contacten. Wel vreemd

This title is for sale, please send me a PM

• Olie_B_Bommel
the-body schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:59:
[...]

Goeie, 1 lampje brandt wit, dus dat is ruststand. Ik heb net gekookt, elektrische oven gebruikt, maar PiB staat nog steeds op 8%. In de app (zowel iPhone, online als op MacBook) lijkt alles oké. Ik zie nu dat hij al sinds zaterdag een rechte lijn in de grafiek vertoont, gebeurt niets. Morgen maar even boel loskoppelen en anders HW contacten. Wel vreemd
Zoals eerder aangegeven er is storing in de HW app. Dat wil niet zeggen dat de PiB’s niet werken. Als je monitored met Home Assistent of Homey zul je zien dat de PiB’s het gewoon doen. Dus ik adviseer je niets te doen en de boel niet los te koppelen en te wachten tot de storing verholpen is.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 21:58

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

hanev001 schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:49:
[...]

Hoe onderhoudt je het contact met HW? Mijn ervaring is dat als je eenmaal voorbij de Bot bent en hebt aangegeven dat je contact met een mens wil hebben dat je een mail krijgt van een persoon. Daarna is het een kwestie van heen en weer mailen met die persoon tot dat er een oplossing is. Enig geduld is daarbij wel vereist omdat het meestal om 1 mail per dag zal gaan.

Als je echter niet terugmailt naar die persoon maar weer contact zoekt via de bot dat dit als een nieuwe melding wordt behandeld en dan zal je geen vooruitgang maken omdat er geen terugkoppeling is over het eerste advies.
Voorbij de bot zijn we al lang, chat loopt nu via echte personen.
Het wordt echter steeds doorgeschoven naar een andere afdeling omdat ze er niet uitkomen.
De eerste batterij functioneert prima dus zou je zeggen dan moet de tweede het ook goed doen.
Locatie maakt niets uit zelfs naast de router nog steeds hetzelfde probleem, batterij blijft in ruststand.
Sterkte ledverlichting kan ik wel regelen dus er is communicatie.
Heeft iemand enig idee of Homewizard op afstand ook rechtstreeks toegang heeft tot de batterij?

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:45
SpeksteenWP schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:52:
[...]
Heeft iemand enig idee of Homewizard op afstand ook rechtstreeks toegang heeft tot de batterij?
Ja, ze kunnen remote upgraden en debuggen.

• Vahalis
the-body schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:59:
[...]

Als maar één lampje van de hele balk brandt, dan zal de lading inderdaad laag zijn. Goede kans dat een reset het al oplost.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ah ok, hopelijk kunnen ze dat morgen doen.
Het loopt echte heel stroperig, kort berichtje via de chat en dan de rest van de dag geen reactie meer...

5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP / Flamco warmtebatterij / 2x Homewizard batterij

• Herbe065
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:19
salipander schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:55:
[...]

Ja, ze kunnen remote upgraden en debuggen.
Klopt helemaal, 1 van mijn 2 batterijen is op afstand door een HW techneut opnieuw voorzien van de laatste software en functioneert sindsdien feilloos. Kreeg keurig een melding over de mail wat ze gedaan hadden.

[ Voor 12% gewijzigd door Herbe065 op 06-04-2026 21:10 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:08

ChUcKiE

Dus........

Ik ben blij dat ik na drie weken wachten er zelf op aan gedrongen heb om de PiB om te ruilen. Reactie via de e-mail was vooral dat ze er mee bezig waren…Nu mooi weer twee werkende exemplaren.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:07
https://nos.nl/artikel/26...ulairdere-stekkerbatterij

Erg jammer dat er een HW batterij op t plaatje staat..plaats dan een plaatje met een meer vaag Chinees merk?

• Kalipeen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 14:22
Degast schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:47:

Erg jammer dat er een HW batterij op t plaatje staat..plaats dan een plaatje met een meer vaag Chinees merk?
Het lijkt me ook dat dit niet zomaar mag. @HomeWizard_NL misschien even een mail sturen naar de NOS?

• _Apache_
  • Laatst online: 06:25
Winkiller schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:53:
Vandaag om 16:30 beide PiBs weer op 100%, mooi spul :) weer nix te klagen :+
Hier ook vol, al net na de lunch. (2 PiB's). Zelfs met de warmtepomp aan, hielden ze het net tot 8u smorgens uit.
Slaapverbruik is net iets meer dan 150W waar ik wel tevreden mee ben, maar zodra de wp gaat trekken zijn ze zo leeg.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 16:36

Thuisbatterijen gaan zelden in de fik en alles komt toch uit China, maar het artikel is wel nuttig.

Het gaat daar vooral om gezond verstand gebruiken. Je thuisbatterij blijft gewoon een stuk energie opslag, dus even goed nadenken over waar je het neerzet en hoe je het aansluit is helemaal niet verkeerd.

Ik zou zelf vooral enige ventilatie aanraden. Als er al iets mis gaat, dan komt er langzaam waterstofgas vrij. Je wilt niet dat dit opbouwt. Ook wil je de warmte af kunnen voeren, vooral in de zomermaanden en dan zit er met een binnen-batterij als de PiB niks anders op dan goed ventileren.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 14:11
netappie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:22:
[...]

Thuisbatterijen gaan zelden in de fik en alles komt toch uit China, maar het artikel is wel nuttig.

Het gaat daar vooral om gezond verstand gebruiken. Je thuisbatterij blijft gewoon een stuk energie opslag, dus even goed nadenken over waar je het neerzet en hoe je het aansluit is helemaal niet verkeerd.

Ik zou zelf vooral enige ventilatie aanraden. Als er al iets mis gaat, dan komt er langzaam waterstofgas vrij. Je wilt niet dat dit opbouwt. Ook wil je de warmte af kunnen voeren, vooral in de zomermaanden en dan zit er met een binnen-batterij als de PiB niks anders op dan goed ventileren.
Komt er waterstof vrij bij het laden van een HW stekker batterij? Of is dat bij lood accu's? en die zitten er toch niet in?

Het NOS stuk gaat niet zozeer om de veiligheid van de stekker batterij zelf maar om onveilig gebruik van de stekker batterij.
Als je gebruik en plaatsing volgens de aanwijzingen van HW doet, dan is de plug-in batterij van HW veilig te gebruiken.

• Zweitse
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-05 16:15

Mijn vermoeden is dat dhr van Gaalen van baterijen punt nl wel een foto kon verzorgen aan de nietsvermoedende journalist.
Want als ik goed ben geïnformeerd verkoopt hij geen HW accu.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 10:57

Wailing_Banshee

You're Next

Peterhardenberg schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:47:
[...]
Komt er waterstof vrij bij het laden van een HW stekker batterij? Of is dat bij lood accu's? en die zitten er toch niet in?
Nee. Volgens alle sites die ik vind, kunnen LFP batterijen geen waterstof produceren.

Afgelopen zaterdag/zondag voor het eerst nauwelijks stroom van het net gehaald (alleen maar beetjes, omdat het schakelen niet instant is) vanaf het moment dat de zon onder was en de zon weer hoog genoeg stond om te leveren. We waren namelijk niet thuis :P

Dat smaakt toch wel naar meer (in dit geval dus: vaker)...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• EvaluationCopy
Niet te veel inhoud verwachten van dergelijke artikeltjes.

'De opkomst van thuisbatterijen is in Nederland nog betrekkelijk pril. De brandweer komt nog niet zo vaak branden tegen. In zijn eigen regio, Haaglanden, maakte Payens het één keer mee.

Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.'

Hoe boor je per ongeluk in je PiB?? :o

'... al meer voor', zonder in details te treden over hoevaak dan. Het is weer een storm in een glas water dus.

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 14:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-tB69B1m1UnL04rqz4k4P-vsGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEUSvRPH67yqE8kH4Q1vKhgN.jpg?f=fotoalbum_large Bijnaaaaaa slim laden 🤓

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EvaluationCopy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:48:
Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte. In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.'

Hoe boor je per ongeluk in je PiB?? :o
De enige manier die ik kan verzinnen: batterij staat tegen een (dun) muurtje, man begint aan de andere kant te boren maar de boor schiet ineens door de muur (of hij boorde sowieso te diep, gebeurt ook bij de professionals wel eens :D)

Ik denk dat je meer moet opletten op mensen die een stekkerdoos in een stekkerdoos in een stekkerdoos hebben en daar weer de batterij op aansluiten. Is het dan het probleem van de batterij of dat die mensen gewoon niet kunnen lezen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-05 04:56
Zijn er nog mensen waarvan de PIB's vandaag een "anders dan normaal" gedrag vertonen?
Als ik kijk in de app heb ik 3 groene bolletjes, geen meldingen. Alles werkt zoals het hoort etc.. Maar om het half uur/40 minuten is het oplaadwattage gereduceerd naar 1600 vlak (hierdoor ga ik ervan uit dat er maar 2 van de 3 batterijen aan het laden zijn) om dan na 1 a 2 minuten terug te gaan naar rond de 1900 a 2000 watt.

EDIT: Tijdens die reductie zie ik ook niets van melding of noemenswaardig in de app. Helaas ben ik fysiek wel niet thuis om te zien wat er effectief gebeurd met de PIB's.

[ Voor 17% gewijzigd door BelgianStar op 07-04-2026 12:08 ]

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:36
BelgianStar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:56:
Zijn er nog mensen waarvan de PIB's vandaag een "anders dan normaal" gedrag vertonen?
Als ik kijk in de app heb ik 3 groene bolletjes, geen meldingen. Alles werkt zoals het hoort etc.. Maar om het half uur/40 minuten is het oplaadwattage gereduceerd naar 1600 vlak (hierdoor ga ik ervan uit dat er maar 2 van de 3 batterijen aan het laden zijn) om dan na 1 a 2 minuten terug te gaan naar rond de 1900 a 2000 watt.

EDIT: Tijdens die reductie zie ik ook niets van melding of noemenswaardig in de app. Helaas ben ik fysiek wel niet thuis om te zien wat er effectief gebeurd met de PIB's.
Wellicht bescherming die actief wordt door warmte ontwikkeling bij langdurig vol vermogen opladen van 1 of meerdere PIB's?

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05 11:36
EvaluationCopy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:48:
In omliggende landen als België en Duitsland komen branden al meer voor doordat thuisbatterijen daar eerder aan een opmars zijn begonnen.'
Plug in Batterijen eerder aan een opmars begonnen ?
Oktober 2025 zijn ze pas in België toegelaten.
RUIM nadat het begonnen is in Nederland.
Dus hoezo komt het hier meer voor ?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:27

iMars

Full time prutser

Hmmm, ik zie dat de batterij al 2 dagen in error staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFDcDCjYE4PCegdlU3Pv1ntQheg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WatpSAxRqaQuDFpjDowTwyk1.png?f=fotoalbum_large

Gelijk maar even een melding gemaakt... Terwijl ik wacht op antwoord van HomeWizard, is het al bekend wat deze melding precies is? Ik zie het meerdere keren voorbij komen, vaak ook met E305 erbij, die ik niet heb. Maar nergens wat E306 inhoudt...

Koop hier mijn P1 reader :)

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 14:11
iMars schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:45:
[Afbeelding]

Gelijk maar even een melding gemaakt... Terwijl ik wacht op antwoord van HomeWizard, is het al bekend wat deze melding precies is? Ik zie het meerdere keren voorbij komen, vaak ook met E305 erbij, die ik niet heb. Maar nergens wat E306 inhoudt...
Wat heb je in dit forum gevonden over E306 en in de TS?

• iMars

iMars

Full time prutser

Peterhardenberg schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:01:
[...]

Wat heb je in dit forum gevonden over E306 en in de TS?
Letterlijk dit: Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2
Geen hit/verwijzing naar de TS (net nog geklikt en gezocht naar 306 maar niks).
Meerdere meldingen over stroomloos maken (heb ik gedaan, niet opgelost).
Meerder meldingen dat er gemaild is naar HomeWizard, wat ik gedaan heb.
En meerdere keren dezelfde vraag voorbij zien komen (wat E306 is).

• phYzar
  • Laatst online: 00:20
Aanpassing lijkt te zijn het verplaatsen van de laadstrategie naar zijn eigen kopje onder de apparaat-details van een accu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfp2FT6aO3o1EheUBNStvuuMMn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rPHrnKYfZx4ZZ2xSrnmfvtJw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntqQWJCNnStMTTHcSPMy_357GRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lgFpQwzjRZxqGzYn5Xy6dv1a.png?f=user_large

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05 09:26

fxs81

Julianadorp

Ik ben betatester. Ik zag net dat ik een firmware update had naar 1.0706 ( ik had 1.0702). Even op github gekeken maar zag daar geen nieuwe beta staan, ik heb me wel aangemeld voor slim laden maar heb daar ook geen bericht van ontvangen en zie die optie ook niet terug in de app (net ge-update naar versie 2.2.1)
Meer mensen die deze versie hebben en zoja ben je dan ook betatester?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• EvaluationCopy
Holvoetn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:33:
[...]

Plug in Batterijen eerder aan een opmars begonnen ?
Oktober 2025 zijn ze pas in België toegelaten.
RUIM nadat het begonnen is in Nederland.
Dus hoezo komt het hier meer voor ?
Dat vraag je aan mij? Het was een quote uit het (slechte) artikel.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

iMars schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:45:
[Afbeelding]

Omvormer gerelateerde problemen, wacht maar op antwoord van HW of reset de PiB.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05 11:36
EvaluationCopy schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:11:
[...]

Dat vraag je aan mij? Het was een quote uit het (slechte) artikel.
Weet ik wel :)

• Vahalis
fxs81 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:11:
Ik ben betatester. Ik zag net dat ik een firmware update had naar 1.0706 ( ik had 1.0702). Even op github gekeken maar zag daar geen nieuwe beta staan, ik heb me wel aangemeld voor slim laden maar heb daar ook geen bericht van ontvangen en zie die optie ook niet terug in de app (net ge-update naar versie 2.2.1)
Hier ook een betatester en aangemeld voor slim laden. Ik zie inderdaad dat er een nieuwe versie is. Inderdaad geen bericht van @HomeWizard_NL hierover.

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 23:14

Xelation

Bendable Poseable

Beta versie worden gepushed als ik me niet vergis.
Batterijen geüpdatet echter de P1 software is nog niet beschikbaar voor de nieuwe mode

• Vahalis
Net bericht gekregen. Inderdaad nieuwe beta-versie 1.0706
This release contains some minor bug fixes and internal improvements.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05 09:26

fxs81

Julianadorp

Vahalis schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:19:
[...]

Net bericht gekregen. Inderdaad nieuwe beta-versie 1.0706

[...]
Zag net ook de mail, was er stomtoevallig gewoon vroeg bij met updaten haha

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Olie_B_Bommel
BelgianStar schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:56:

Als je monitored met Homey, zoals ik doe heb ook remote toegang tot de batterijen en zie je dus op je werk, of waar dan ook, ook of ze laden of niet. Werkt echt goed.

• iMars

iMars

Full time prutser

Winkiller schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:23:
[...]

Dit soort dingetjes hadden wel beter gedocumenteerd mogen worden op hun website (en toevoegen aan de TS) :) _/-\o_

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

iMars schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:01:
[...]

Dit soort dingetjes hadden wel beter gedocumenteerd mogen worden op hun website (en toevoegen aan de TS) :) _/-\o_
Bedoel je dit?
https://helpdesk.homewiza...n-e-code-wat-betekent-dit

• iMars

iMars

Full time prutser

Ja, heb je daar al gezocht naar 306?

E300 tot E399.

Omvormer-gerelateerde beveiligingen
  • E303: Er is helaas iets fout gegaan bij het bijwerken van de software van de batterij. Wij kunnen dit voor jou herstellen! Neem hiervoor contact met ons op.
  • E326 & E327: De batterij-omvormer reageert niet of onvolledig, waardoor er een verstoring is in het laden/ontladen. Start de batterij opnieuw door deze één minuut uit te schakelen en daarna weer aan. Als het probleem blijft bestaan, neem dan contact met ons op.
  • E308: Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit- en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update. Heb je een andere softwareversie en toch foutcode E308? Neem dan contact op met onze supportafdeling.
  • Voor andere E3 omvormer-gerelateerde problemen, neem contact met ons op.
Het laatste dus, dus ik heb ze gemaild...

Van mij had er mogen staan iets als: E306: Zet de batterij voor 1 minuut uit (of twee voor mij part) en zet het daarna weer aan. Doet het probleem zich daarna alsnog voor, neem contact met ons op
Dat dus ;)

iMars schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:01:
[...]

Staat al maanden in de TS 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag bericht gehad van HW, de defecte batterij wordt omgewisseld voor een andere.

• Dukard
  • Laatst online: 08-04 02:47
Even hier meegelezen met de laatste "NOS nieuwsberichten" over het item "Stekker batterijen" en ik bemerk dat de gegeven link naar het NOS item vrijwel direct op slot is gezet. Er is vanuit de NOS niets meer te vinden over het item wat in de meerdere Journaals van vandaag als nieuws werd getoond.

Wat is hier aan de hand ... ??? ... Ik ervaar het toch wel als oproer nieuws - of moet ik dat anders ervaren ???

• _trickster_
  • Laatst online: 07-05 14:06
Dukard schreef op woensdag 8 april 2026 @ 02:17:
Even hier meegelezen met de laatste "NOS nieuwsberichten" over het item "Stekker batterijen" en ik bemerk dat de gegeven link naar het NOS item vrijwel direct op slot is gezet. Er is vanuit de NOS niets meer te vinden over het item wat in de meerdere Journaals van vandaag als nieuws werd getoond.

Wat is hier aan de hand ... ??? ... Ik ervaar het toch wel als oproer nieuws - of moet ik dat anders ervaren ???
je bedoelt dit item ?

• Dukard
  • Laatst online: 08-04 02:47
Ja, dat is dus op alle Clicks uit de lucht.

Is de NOS hiermee onzeker ?

[ Voor 4% gewijzigd door Dukard op 08-04-2026 02:47 ]

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:10
https://nos.nl/artikel/26...der-ik-heb-er-echt-lol-in

Dit artikel kwam gisteren ook op NOS

Dat stukje over brandgevaar vond ik zelf niet echt spannend, en met de foto van een HW batterij erbij hebben ze misschien wel commentaar gehad?

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• netappie
Peterhardenberg schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:47:
[...]

Het NOS stuk gaat niet zozeer om de veiligheid van de stekker batterij zelf maar om onveilig gebruik van de stekker batterij.
Als je gebruik en plaatsing volgens de aanwijzingen van HW doet, dan is de plug-in batterij van HW veilig te gebruiken.
Nee, er komt alleen waterstofgas vrij als het mis gaat. Die kans is superklein maar niet nul.
Een brand kan vele oorzaken hebben die buiten de batterij liggen en als je die maar heet genoeg maakt, dan gaat hij toch echt mee doen.

Met dit soort dingen is het vooral gezond verstand gebruiken en het zekere voor het onzekere nemen.
Ik denk dat een achter gelaten powerbank vol in de zon of een gezellige kaars op een salontafel terwijl je in slaap valt, veel grotere risico's vormen.
Linkje van NOS artikel is gedeeld al zie ik.

De NOS slaat hier wat mij betreft de plank mis. In dit artikel wordt o.a. een HomeWizard stekkerbatterij in beeld gebracht. Voor de gemiddelde lezer wekt dat al snel de indruk dat juist dat merk onveilig is, terwijl het verhaal eigenlijk over verkeerd gebruik gaat.

Ik heb inmiddels al 2 mensen gesproken die concludeerden: “batterijen zijn onveilig, want de brandweer zegt het”. Terwijl de Brandweer Nederland juist waarschuwt voor verkeerd gebruik, bijvoorbeeld slechte installatie, niet voor het concept zelf.

Dat onderscheid (product vs. gebruik) wordt in het artikel genoeg gemaakt . Wel zorgt dus de kop vh artikel i.c.m. de afbeelding van de PIB voor onnodige framing en verwarring.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:59
netappie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 05:49:
[...]

Nee, er komt alleen waterstofgas vrij als het mis gaat. Die kans is superklein maar niet nul.
8)7 Mischien even een googlen wat voor gevaarlijke (en potentieel dodelijke) gassen er vrijkomen bij een LFP brand.
De update heeft volgens de release note(s) niets te maken met Slim Laden. Ik verwacht dan dus ook niet dat er iets zichtbaar zou moeten worden in de app. Heb de aankondiging van 1.0706 als beta in de TS opgenomen.

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:36
Devke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:42:
[...]

De update heeft volgens de release note(s) niets te maken met Slim Laden. Ik verwacht dan dus ook niet dat er iets zichtbaar zou moeten worden in de app. Heb de aankondiging van 1.0706 als beta in de TS opgenomen.
SlimLaden (eigenlijk alle batterij aansturing) verloopt via de P1 dus zou eerder daar een firmware update verwachten.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Tebbie schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:55:
[...]

SlimLaden (eigenlijk alle batterij aansturing) verloopt via de P1 dus zou eerder daar een firmware update verwachten.
Klopt. Eens. Het is meer een reactie op de vraagsteller dat hij geen wijzigen ziet in de app. Daarnaast aansluitend de extra info voor tweakers dat deze update geen relatie heeft met Slim Laden aldus HW op github.

• salipander
GM15 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:27:
[...]

8)7 Mischien even een googlen wat voor gevaarlijke (en potentieel dodelijke) gassen er vrijkomen bij een LFP brand.
Alleen zijn LFP branden heel zeldzaam en pas dan bij een fysieke klap zoals een auto-ongeluk. Dat zie ik niet zo voor me bij thuisbatterijen. De vermogenselektronica kan in brand gaan, maar dan nog gaan LFP accu's niet zomaar meefikken. Daarbij zijn goede thuisaccu's voorzien van temperatuursensoren om oververhitting voor te zijn.
Nee... een CV ketel is veel gevaarlijker...

[ Voor 8% gewijzigd door salipander op 08-04-2026 10:42 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Devke schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:01:
[...]

Staat al maanden in de TS 😜
Ik heb misschien nog niet genoeg koffie op ;) maar als ik naar de TS ga en zoek op 306 is de enige hit (2x) over firmware 1.0306 (zie nergens E306 staan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFyno58YTmUA9Mtz7-ikZ5KFqoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uM70L0EmkaivjWIYA4Eh0cl1.jpg?f=fotoalbum_large

Het terug regelen van de zonnepanelen als de batterijen vol zijn werkt prima. De fijn tuning is redelijk geslaagd.
Nu nog een paar instellingen van het tijdsmoment wanneer de terugregeling moet starten.

iMars schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:48:
[...]

Ik heb misschien nog niet genoeg koffie op ;) maar als ik naar de TS ga en zoek op 306 is de enige hit (2x) over firmware 1.0306 (zie nergens E306 staan)
Ik begreep uit je reactie gister dat E code's beter gedocumenteerd moesten worden (wens) en dan ook in de TS zouden moeten staan. Jij zoekt specifiek wat E306 is denk ik. Daar heeft HW een algemene oplossing voor bedacht : "Voor andere E3 omvormer-gerelateerde problemen, neem contact met ons op.", die benoemen ze dus niet specifiek. Reden?

Ik dacht dat je meer doelde op dat E-code's gedocumenteerd in de TS moesten worden oopgenomen. Als dat niet zo is, my bad.

• pimk
  • Laatst online: 08-05 08:58
Winkiller schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:23:
[...]

Wat mij verbaast is dat ik ook omvormer gerelateerde problemen heb, maar dan zonder errorcode. Batterij gaat wel in klachtenmodus (geel knipperende bar) en zegt in de app "oops something went wrong...."
Enige oplossing is uit en na 30 seconden weer aan.

uiteraard geen notificatie, je moet er toevallig tegenaan lopen. Héél storend...

En nu ben ik al sinds half maart op de vervangende batterij te wachten, die ook steeds fout loopt.
Communicatie met HW is ècht voor veel verbetering vatbaar. De mensen doen het echt supergoed, maar ik krijg echt het gevoel dat ze daar serieus overloaded zijn en gewoon geen tijd hebben.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:51:
Linkje van NOS artikel is gedeeld al zie ik.

De NOS slaat hier wat mij betreft de plank mis. In dit artikel wordt o.a. een HomeWizard stekkerbatterij in beeld gebracht. Voor de gemiddelde lezer wekt dat al snel de indruk dat juist dat merk onveilig is, terwijl het verhaal eigenlijk over verkeerd gebruik gaat.

Ik heb inmiddels al 2 mensen gesproken die concludeerden: “batterijen zijn onveilig, want de brandweer zegt het”. Terwijl de Brandweer Nederland juist waarschuwt voor verkeerd gebruik, bijvoorbeeld slechte installatie, niet voor het concept zelf.

Dat onderscheid (product vs. gebruik) wordt in het artikel genoeg gemaakt . Wel zorgt dus de kop vh artikel i.c.m. de afbeelding van de PIB voor onnodige framing en verwarring.
Precies! Ik had exact hetzelfde, twee familieleden die mij onafhankelijk van elkaar het NOS linkje doorstuurden. Allebei ook refereren aan specifiek de Homewizard PiB: "Jij hebt toch precies zo eentje staan thuis?! Is dus toch wel gevaarlijk, hoor!"
Als het beoogde doel van het artikel inderdaad "aandacht voor verkeerd gebruik thuisbatterij" is, dan is hierbij het doel niet helemaal behaald, denk ik. Of ik mis die nuance een beetje en kennelijk veel mensen zonder stekkerbatterij ook.

Gaat om bewustzijn en verantwoord bezig zijn. Net zoals bij bijna alle apparaten die je als consument mag hebben.
De meeste mensen gaan ook vrij goed om met een gasfornuis of een CV-ketel of whatever. Ook gevaarlijk, hoor! Maar staat wel bij de meeste mensen in huis. Mag ook gewoon.
Of een open haard of kachel.
Of een broodrooster.
Of een boormachine.
Of een auto: ook mega gevaarlijk, hoor! Zijn best vaak ongelukken mee. En die mensen hebben meestal nog een rijbewijs ook!
En elektrische auto al helemaal gevaarlijk hoor, want daarvan kan je daar bovenop ook nog eens een accu-brand krijgen! Net zoals bij een stekkerbatterij trouwens! ;)

Uiteraard een beetje flauw wat ik zeg hierboven, maar mijn punt is natuurlijk: we hebben als consument voldoende toegang tot in potentie levensgevaarlijke apparatuur, die o.a. grote woningbranden kunnen veroorzaken etc.

Apparaten moeten uiteraard wel echt zo goed mogelijk "monkey-proof" gemaakt en gecertificeerd worden en inderdaad te allen tijde voorzien zijn van zeer duidelijke installatie instructies en wat mij betreft ook extra waarschuwingen in documentatie en apps etc. En bij voorkeur met een helpdesk die direct benaderbaar is bij installatie- danwel veiligheidvragen).

Ik heb zelf een rookmelder in de buurt van de PiB. Hij staat niet in een vluchtroute met voldoende ruimte rondom. Niet op een groep met andere grote verbruikers etcetc.
Ik heb de installatie handleiding gevolgd en met een beetje common sense over dat apparaat nagedacht. Zo bedacht ik bijvoorbeeld laatst helemaal uit mijzelf dat ik beter niet kon gaan boren in mijn PiB. :+

Als Brandweer Nederland zich hier echt zorgen over maakt (en terecht wellicht), moeten ze misschien een echte mediacampagne aan stekkerbatterijen wijden... Die ook voor "monkeys" begrijpelijk is.
Want reken maar dat er een hoop bij gaan komen de komende maanden...

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-05 10:51
iMars schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:48:
[...]

305/306 melding ook gehad. Was toen met mijn eerste PiB. Die is vervangen door HW. Bij nieuwe geen last meer van.

• iMars

iMars

Full time prutser

Devke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:09:
[...]

Ik begreep uit je reactie gister dat E code's beter gedocumenteerd moesten worden (wens) en dan ook in de TS zouden moeten staan. Jij zoekt specifiek wat E306 is denk ik. Daar heeft HW een algemene oplossing voor bedacht : "Voor andere E3 omvormer-gerelateerde problemen, neem contact met ons op.", die benoemen ze dus niet specifiek. Reden?

Ik dacht dat je meer doelde op dat E-code's gedocumenteerd in de TS moesten worden oopgenomen. Als dat niet zo is, my bad.
No worries, ik wil ook helemaal niet klagend of zeikend over komen ;)

Ik heb HW advies over genomen en gemaild (en nog geen reactie). Maar wat @Winkiller zei, even resetten (1~2 minuten stroomloos) heeft de foutmelding voor mij nu weggehaald. De vraag is (nu ik de melding van @chantalcoolsma lees), of het bij mij nu ook vervangen gaat worden (en dat de reset slechts een workaround is), of dat dit voldoende is :)
chantalcoolsma schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:25:
[...]

305/306 melding ook gehad. Was toen met mijn eerste PiB. Die is vervangen door HW. Bij nieuwe geen last meer van.

• Onnooooo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-05 11:22
Knurt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:16:
[...]

Precies! Ik had exact hetzelfde, twee familieleden die mij onafhankelijk van elkaar het NOS linkje doorstuurden. Allebei ook refereren aan specifiek de Homewizard PiB: "Jij hebt toch precies zo eentje staan thuis?! Is dus toch wel gevaarlijk, ..
En mijn ergernis op tv item
De spanbanden nog om batterij. Kunststof verpakking er bovenop. HW is zeer expliciet dat je dat moet verwijderen.
En dan de batterij zo in je woonkamer zetten….

Nu ziet de brandweer wel de keerzijde van alle batterijen… Er vliegt wel eens wat in de brand maar zijn eerder fietsbatterijen.
Een rookmelder bij batterij is in elk geval een goed plan

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@iMars
Wacht even op de reactie van @HomeWizard_NL voordat je verder gaat, je hebt garantie.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Onnooooo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:34:
[...]
Nu ziet de brandweer wel de keerzijde van alle batterijen… Er vliegt wel eens wat in de brand maar zijn eerder fietsbatterijen.
Alle batterijen worden even op 1 hoop gegooid. Er zit echt wel een verschil met NMC en LFP batterijen, zeker qua blusmogelijkheden...

Even gezocht, de maximale temperatuur van LFP batterijen is ook best een stuk hoger (150 tot 210 graden voor NMC en 270 tot 310 voor LFP).
Een rookmelder bij batterij is in elk geval een goed plan
Zo, even een kleine verbetering :D

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 13:47
GL007 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:49:
[Afbeelding]

Het terug regelen van de zonnepanelen als de batterijen vol zijn werkt prima. De fijn tuning is redelijk geslaagd.
Nu nog een paar instellingen van het tijdsmoment wanneer de terugregeling moet starten.
Hoe kom jij aan de batterijtemperatuur? :o

• netappie
GM15 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:27:
[...]

Ging er om dat het waterstofgas normaal niet vrij komt. Verder is er natuurlijk nog meer als het mis gaat, maar in het geval van NMC is het veel erger, de kans veel groter en blussen is kansloos.
DoubleDot schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:52:
[...]

Hoe kom jij aan de batterijtemperatuur? :o
Sensor in de uitblaas opening. 18B20 sensoren gekoppeld aan smart Zwave module van fibaro

iMars schreef op woensdag 8 april 2026 @ 11:33:
[...]

No worries, ik wil ook helemaal niet klagend of zeikend over komen ;)

Ik heb HW advies over genomen en gemaild (en nog geen reactie). Maar wat @Winkiller zei, even resetten (1~2 minuten stroomloos) heeft de foutmelding voor mij nu weggehaald. De vraag is (nu ik de melding van @chantalcoolsma lees), of het bij mij nu ook vervangen gaat worden (en dat de reset slechts een workaround is), of dat dit voldoende is :)

[...]
Ik had het zo ook niet opgevat :-). M.b.t. de storing even kijken wat hij nu doet. Schiet hij er weer in dan HW contacten lijkt mij het beste advies.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:59
salipander schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:40:
[...]

Alleen zijn LFP branden heel zeldzaam en pas dan bij een fysieke klap zoals een auto-ongeluk. Dat zie ik niet zo voor me bij thuisbatterijen. De vermogenselektronica kan in brand gaan, maar dan nog gaan LFP accu's niet zomaar meefikken. Daarbij zijn goede thuisaccu's voorzien van temperatuursensoren om oververhitting voor te zijn.
Nee... een CV ketel is veel gevaarlijker...
Allemaal prima dat jij dat "niet zo voor je ziet bij thuisbatterijen" De stelling was;
Nee, er komt alleen waterstofgas vrij als het mis gaat.
En dat is pertinent onjuist.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor de veiligheid van batterijen en LFP versus andere technieken hebben we Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Is een discussie die niet echt specifiek HW-batterij is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 08-04-2026 12:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• salipander
Gizz schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:46:
Voor de veiligheid van batterijen en LFP versus andere technieken hebben we Veiligheid Energy Storage System (ESS)

Is een discussie die niet echt specifiek HW-batterij is :)
Klopt, maaar met 800 verschillende topics raak je de weg wel eens kwijt...

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLe_Z4hytoWVOsarVzaDQyBHBBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24DS4tJZMnHWkLZjisKGKCGI.jpg?f=fotoalbum_large

1 MEGAwattuur in de accu! En alles is hier nog steeds ok.
:)
Knurt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:41:
Hier 509 + 466 + 499 + 509 = bijna 2MWh

En daarnaast nu al 48 uur compleet NOM. En dat is inclusief: in die periode vier wassen gedraaid, twee keer de vaatwasser, twee keer 4,5 kWh in mijn Twizy geladen voor woon/werkverkeer.

Die laatste categorie was een beetje een experiment, maar omdat ik (ook) zonnepanelen op west heb, komt daar nog tot laat vrij veel vermogen uit, en dus kan ik na thuiskomst uit mijn werk nu al de Twizy voor ongeveer de helft direct op zonne-energie laden (hij laadt met 2kw). De batterij is op dat tijdstip al op 100%, en die 2-3 kWh die dan uit de batterij komt kan er bij voldoende zonneschijn makkelijk van af. 's Ochtends dan nog rond de 30% over. Zelfs koken (inductie) zorgt niet voor afname, ik zag gisteravond dat er nog iets van 1,3 kW uit de zonnepanelen kwam, en de 3,2 kW van de HW batterij werd met twee pitten niet eens geheel aangesproken. Tijdens koken pauzeert mijn HA dan wel het laden van de Twizy natuurlijk.

Ik ben heel blij met hoe dit allemaal uitpakt. "gratis" heen en weer rijden naar mijn werk, 19ct reiskostenvergoeding, ik kan niet stoppen met glimlachen :P

Ook grappig dat het voor mij dus voordelig is mijn juist direct bij thuiskomst uit mijn werk de EV aan het laden te zetten, precies tegen het algemene advies in, en ik belast het net er niet mee :)

Samengevat: ik ben heel blij met de werking van mijn HW PiB!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenH schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:06:
[...]
En daarnaast nu al 48 uur compleet NOM. En dat is inclusief: in die periode vier wassen gedraaid, twee keer de vaatwasser, twee keer 4,5 kWh in mijn Twizy geladen voor woon/werkverkeer.
Dat gaan wij niet halen. Dan moeten we echt de batterijen koppelen (naast nog minimaal 1 batterij erbij). De wasmachine heeft een piek van 2000W :P

Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:02:
Dat gaan wij niet halen. Dan moeten we echt de batterijen koppelen (naast nog minimaal 1 batterij erbij). De wasmachine heeft een piek van 2000W :P
Ik plan wel (vooral met behulp van Home Assistant) dat al spul wat 2 kW pakt (witgoed en de Twizy) natuurlijk niet tegelijk hun pieken pakt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JeroenH schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:08:
[...]

Ik plan wel (vooral met behulp van Home Assistant) dat al spul wat 2 kW pakt (witgoed en de Twizy) natuurlijk niet tegelijk hun pieken pakt.
Maar onze batterijen zijn niet unlocked, dus ze kunnen maar max 800W leveren...

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:52
Knurt schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:41:
[Afbeelding]

:)
Nice!

Hier drie HomeWizard Plug-In Batteries, geen problemen en ZEKER geen brand.

Batterij 1 916 kWh import
Batterij 1 685 kWh export

Batterij 2 893 kWh import
Batterij 2 654 kWh export

Batterij 3 707 kWh import
Batterij 3 545 kWh export

Totaal

2516 kWh import
1884 kWh export

75 procent RTE. Laden als de spread boven de 12 cent is ontladen op de dure uren. Blauw is een negatieve energie prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIm4XGUM9VdAq6lYwa8iLvFUb1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bh9QfOQINMlaBaDjv714WBPF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR3BMywBbfjQcYubmMgCHqtPRPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lxwqr0b5R5k1R5vY706yM7n.jpg?f=fotoalbum_large

De batterij kosten bereken ik sinds 13 februari. Ongeveer 10 euro per maand met de spread in de afgelopen maanden. Als dit zo blijft is dat 1000 euro in 10 jaar.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• CP1977
  • Registratie: April 2016
JeroenH schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:06:
[...]

Hier 509 + 466 + 499 + 509 = bijna 2MWh

Die laatste categorie was een beetje een experiment, maar omdat ik (ook) zonnepanelen op west heb, komt daar nog tot laat vrij veel vermogen uit, en dus kan ik na thuiskomst uit mijn werk nu al de Twizy voor ongeveer de helft direct op zonne-energie laden (hij laadt met 2kw). De batterij is op dat tijdstip al op 100%, en die 2-3 kWh die dan uit de batterij komt kan er bij voldoende zonneschijn makkelijk van af. 's Ochtends dan nog rond de 30% over. Zelfs koken (inductie) zorgt niet voor afname, ik zag gisteravond dat er nog iets van 1,3 kW uit de zonnepanelen kwam, en de 3,2 kW van de HW batterij werd met twee pitten niet eens geheel aangesproken. Tijdens koken pauzeert mijn HA dan wel het laden van de Twizy natuurlijk.

Ik ben heel blij met hoe dit allemaal uitpakt. "gratis" heen en weer rijden naar mijn werk, 19ct reiskostenvergoeding, ik kan niet stoppen met glimlachen :P

Ook grappig dat het voor mij dus voordelig is mijn juist direct bij thuiskomst uit mijn werk de EV aan het laden te zetten, precies tegen het algemene advies in, en ik belast het net er niet mee :)

Samengevat: ik ben heel blij met de werking van mijn HW PiB!
Die glimlag kan nog beter hoor want reiskostenvergoeding is 23 cent per kilometer

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 02:01
Geef mij even de ruimte om te spuien.

ik vind het spijtig dat het nog steeds niet lukt bij Homewizard om rekening te houden met de dynamische energietarieven. Al heel lange tijd wordt gezegd dat het er aan komt. Ja nu echt, echt bijna. Maar nog steeds niets van dat alles.

Ik ben niet van de Homey's en HA. Ik twijfel wel maar vooralsnog zie ik vooral een aardige investering die niet snel terug te verdienen is.

Ondertussen beginnen mijn 2 thuisaccu's deze woensdag om 08u50 met zichzelf opladen en zijn ze om 12u50 vol. En pas vanaf 18u10 gaan ze weer langlaam leeglopen.

De accus laden zichzelf op het moment dat je je zonnestroom juist voor wat centjes kan verkopen.
Maar zijn vol als de stroom gratis is. En vervolgens ga ik urenlang gratis stroom verkopen aan Tibber. Ik kan het verder niet kwijt aan de auto want die rijden nog op benzine. Ik heb stadsverwarming met vloerverwarming en dus een buffervat voor het douchen slaat ook nergens op. Ik heb zelf enige sturing op het starten en stoppen van de vaatwasser, droger en wasmachine maar dat heeft ook vrijwel geen effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7vgXgi3TWO_FmKxkNz6C4F2R84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFGbgvMlsVFdSmBanfNfscqR.png?f=fotoalbum_large

De terugverdientijd van deze twee accu's wordt hierdoor onnodig veel langer.

[ Voor 11% gewijzigd door vaurits op 09-04-2026 01:37 ]

Pagina: 1 ... 261 ... 268 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2