LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Zou je kunnen delen wat je aangepast hebt? Zie dat bij mij de grafieken niet kloppen.TFX77 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:33:
Even de grafiek moeten aanpassen om negatieve prijzen te kunnen zien @gielz.
[Afbeelding]
Sure.EduardBerwers schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:27:
[...]
Zou je kunnen delen wat je aangepast hebt? Zie dat bij mij de grafieken niet kloppen.
De min: onder de yaxis
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| yaxis:
- title:
text: ""
decimalsInFloat: 2
min: -0.5
max: 0.6
tickAmount: 7
forceNiceScale: false
labels:
style:
colors: "#616269" |
[ Voor 4% gewijzigd door TFX77 op 25-04-2026 16:03 ]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Vandaag veel stroom verbruikt tijdens negatieve prijzen maar de verbruikscijfers staan nu juist heel hoog positief ipv negatief.
:strip_exif()/f/image/pG8rigild5RuRQLs4f1o2CU8.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb het zo ingesteld mbv de FAQ van HW zelf.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
Als de ingevulde waarden juist zijn en je hebt je zonnepanelen uitgezet, dan zie je zoiets als dit.NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:27:
Gekke vraag misschien maar wat doe ik verkeerd met dr tarieven in de P1 meter van Homewizard?
Vandaag veel stroom verbruikt tijdens negatieve prijzen maar de verbruikscijfers staan nu juist heel hoog positief ipv negatief.
[Afbeelding]
Heb het zo ingesteld mbv de FAQ van HW zelf.
Ik heb de zonnepanelen uitgezet tussen 11 uur en 17 uur (prijzen waren toen negetief)
[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 25-04-2026 20:43 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Een beetje off-topic. Hoe kun je je zonnepanelen uit zetten? Ik heb zelf een omvormer van SolarEdge. In hun app zie ik daarvoor geen optie. Of moet je hiervoor gebruik maken van Home Assistant of Homey?PeteSplit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:41:
[...]
Als de ingevulde waarden juist zijn en je hebt je zonnepanelen uitgezet, dan zie je zoiets als dit.
Ik heb de zonnepanelen uitgezet tussen 11 uur en 17 uur (prijzen waren toen negetief)
[Afbeelding]
Same, ik zie alleen:PeteSplit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:41:
[...]
Als de ingevulde waarden juist zijn en je hebt je zonnepanelen uitgezet, dan zie je zoiets als dit.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/UnKUFDRAVvjQ1piKqg1f05xH.jpg?f=fotoalbum_large)
Liep de hele dag op, ook tijdens negatieve prijzen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.
In HA kun je een SolarEdge Modbus plugin installeren. Daar heb je dan wel de ModBus functie van de SolarEdge voor nodig.meesje schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:45:
[...]
Een beetje off-topic. Hoe kun je je zonnepanelen uit zetten? Ik heb zelf een omvormer van SolarEdge. In hun app zie ik daarvoor geen optie. Of moet je hiervoor gebruik maken van Home Assistant of Homey?
Als je het zonder de HA integratie wilt doen, dan is het in de SolarEdge app mogelijk => zoek dan op de "Negatieve Tariefoptimalisatie" optie bij je tarieven. Het is niet echt eenvoudig in te stellen, maar ik heb uiteindelijk vorig jaar een email naar Zonneplan gestuurd met de vraag welke waarde ik moest instellen zodat ze bij een negatief tarief uit zouden gaan, en nadat ik dat ingesteld heb werkt het (nog steeds) goed.
Vandaag tussen 13h en 16h stonden ze netjes uit (toen waren de tarieven negatief bij Zonneplan).
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Als je meer terug levert dan je afneemt van de leverancier, saldeer je de energiebelasting EB weg en moet je deze dit jaar 2026 niet invullen in de app. Je vult dan alleen de inkoop of verkoop kosten in zonder BTW.NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:49:
[...]
Same, ik zie alleen:
[Afbeelding]
Liep de hele dag op, ook tijdens negatieve prijzen.
Je zet de zonnepanelen uit als voor jou de prijs onder nul komt. Voorbeeld: heb je 2ct aan inkoopkosten dan zet je de zonnepanelen uit bij -2 ct. (neem je de EB mee, dan zet je de panelen uit bij -13 ct)
De prijs die je invult is zonder BTW, de prijs in de afbeelding (ink+verk) is met BTW.
Bedankt voor de uitleg. De zonnepalen en omvormer zijn destijds door Zonneplan geïnstalleerd. Ik overweeg een dynamisch energiecontract bij hun af te nemen. Mooi dat ze je hierin ondersteunen.DJ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:52:
[...]
In HA kun je een SolarEdge Modbus plugin installeren. Daar heb je dan wel de ModBus functie van de SolarEdge voor nodig.
Als je het zonder de HA integratie wilt doen, dan is het in de SolarEdge app mogelijk => zoek dan op de "Negatieve Tariefoptimalisatie" optie bij je tarieven. Het is niet echt eenvoudig in te stellen, maar ik heb uiteindelijk vorig jaar een email naar Zonneplan gestuurd met de vraag welke waarde ik moest instellen zodat ze bij een negatief tarief uit zouden gaan, en nadat ik dat ingesteld heb werkt het (nog steeds) goed.
Vandaag tussen 13h en 16h stonden ze netjes uit (toen waren de tarieven negatief bij Zonneplan).
Ik probeer je te volgen: als ik de faq van HW over Tibber bekijk vul ik voor teruglevering 0,0916 in?PeteSplit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:15:
[...]
Als je meer terug levert dan je afneemt van de leverancier, saldeer je de energiebelasting EB weg en moet je deze dit jaar 2026 niet invullen in de app. Je vult dan alleen de inkoop of verkoop kosten in zonder BTW.
Je zet de zonnepanelen uit als voor jou de prijs onder nul komt. Voorbeeld: heb je 2ct aan inkoopkosten dan zet je de zonnepanelen uit bij -2 ct. (neem je de EB mee, dan zet je de panelen uit bij -13 ct)
De prijs die je invult is zonder BTW, de prijs in de afbeelding (ink+verk) is met BTW.
En als Tibber negatieve prijzen hebt dan betaal ik die toch als ik teruglever? Zit toch geen andere rekensleutel tussen?
Ja de getallen zijn 0,112106 en 0,091610 en dat is goed met EB.NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:11:
[...]
Ik probeer je te volgen: als ik de faq van HW over Tibber bekijk vul ik voor teruglevering 0,0916 in?
En als Tibber negatieve prijzen hebt dan betaal ik die toch als ik teruglever? Zit toch geen andere rekensleutel tussen?
Dan is het alleen om op het juiste moment de omvormer uit/aan te zetten.
De laagste prijs was -10.79 cent/kWh tussen 13:45-14:00
Met EB was de prijs om de omvormer uit te zetten -11,21 cent/kWh
Jou opbrengst blijft positief.
Lever je op jaar basis meer terug dan je afneemt kun de tarieven zonder EB invullen in de app.
Tibber verrekent de EB pas op de jaarafrekening en dan zul je het (netto) overschot wat je ontvangen hebt terug moeten betalen. Je kunt dus ook in de HW app zonder EB invullen, dan zie je maandelijks aan het verschil wat je aan EB terug moet betalen. De getallen zijn dan 0,020496 en 0,000000
Het verschil zit in de verrekening van de EB op jaar basis door Tibber.
[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 25-04-2026 18:49 ]
Ik heb al even in de gaten dat de formules niet kloppen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:11:
[...]
Ik probeer je te volgen: als ik de faq van HW over Tibber bekijk vul ik voor teruglevering 0,0916 in?
Alles klopte totdat er negatieve prijzen tevoorschijn kwamen. Letop. Negatief die door all inclusive nogsteeds positief waren. Ik zou volgens homewizard bijvoorbeeld €5.00 terug krijgen. De volgende dag via tibber in mijn geval kreeg ik maar €1,20 terug.
Vandaag de eerste dag dat de prijzen echt negatief waren heb ik net als vele anderen de zonnepanelen uitgezet om te kijken wat er gebeurt. Ik moet volgens homewizard €2,68 betalen.
Ik zie morgen wel wat tibber mij te vertellen heeft.
Nu hebben wij sinds eind vorig jaar een brandweerman in de straat – niets dan respect voor deze mensen, naast verkoopadvies over CO en brandmelders, tips over parkeerperikelen (de straat met rijtjeshuizen is nogal smal) en inzamelingsacties voor een AED heeft hij de VVE aangeschreven met het verzoek om thuisaccu's te verbieden.
Mijn vraag: kan een VVE dit überhaupt verbieden? We hebben in onze wijk ook garage's waar VVE's verbieden dat electrische autos geparkeerd mogen worden. maar hier hebben het hier over apparatuur in je eigen woning, niet in gemeenschappelijke ruimtes. Mag een VVE bepalen welke elektrische apparaten je wel of niet in je eigen huis mag hebben? Dat lijkt me juridisch vrij dubieus.
Whats next; geen elechtrische fietsen in de schuur, electrische auto's meer voor de woning ?
op dit forum zag ik begin deze week dat we inmiddels 2 miljoen posts op dit forum hebben. Hoeveel unieke gebruikers zouden dat wel niet zijnl. Als er ooit een HomeWizard-batterij in brand was gevlogen, dan hadden we dat hier ongetwijfeld geweten. Zo'n incident blijft niet onopgemerkt.
hebben er mensen ervaring hebben met soortgelijke discussies in hun VVE?
Pv: 3kWp, ozo, 5°
Met alle respect voor het beroep van brandweerman deze persoon gaat zijn boekje ver te buiten. Hij bemoeit zich met het prive leven waar hij niets mee te maken heeft.carpcatcher schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:07:
Enkele weken geleden stond in de media dat thuisbatterijen gevaarlijk zouden zijn, NOS en Bright zelfs met een Homewizard foto.
Nu hebben wij sinds eind vorig jaar een brandweerman in de straat – niets dan respect voor deze mensen, naast verkoopadvies over CO en brandmelders, tips over parkeerperikelen (de straat met rijtjeshuizen is nogal smal) en inzamelingsacties voor een AED heeft hij de VVE aangeschreven met het verzoek om thuisaccu's te verbieden.
Mijn vraag: kan een VVE dit überhaupt verbieden? We hebben in onze wijk ook garage's waar VVE's verbieden dat electrische autos geparkeerd mogen worden. maar hier hebben het hier over apparatuur in je eigen woning, niet in gemeenschappelijke ruimtes. Mag een VVE bepalen welke elektrische apparaten je wel of niet in je eigen huis mag hebben? Dat lijkt me juridisch vrij dubieus.
Whats next; geen elechtrische fietsen in de schuur, electrische auto's meer voor de woning ?
op dit forum zag ik begin deze week dat we inmiddels 2 miljoen posts op dit forum hebben. Hoeveel unieke gebruikers zouden dat wel niet zijnl. Als er ooit een HomeWizard-batterij in brand was gevlogen, dan hadden we dat hier ongetwijfeld geweten. Zo'n incident blijft niet onopgemerkt.
hebben er mensen ervaring hebben met soortgelijke discussies in hun VVE?
Wat betreft de VVE. Als de batterij zich bevindt in een algemene ruimte van het appartement gebouw dan hebben ze het recht daar over te beslissen. Echter prive apparatuur die zich binnen het eigen appartement bevindt, daar hebben ze geen zeggenschap over.
Een uitzondering daarop is als er een verbod is opgenomen in de regelementen van de VVE. Bestaat zo'n verbod niet dan kan dat toegevoegd worden als een meerderheid van de stemgerechte bewoners voor zo'n verbod stemt.
[ Voor 5% gewijzigd door hanev001 op 25-04-2026 21:36 ]
Het artikel dat werd aangehaald had het over stekker-batterijen, zoals degene in dit topic.Geert h schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:20:
Ik heb even bij ai gespiekt, en de grote vraag is of de opstalverzekering van de vve het verbied. Indien dat het geval is, is de discussie snel klaar.
Dat valt volgens mij niet onder de opstalverzekering.
Normaal doen, daar word je pas echt gek van! :: I reject reality, and substitute my own.
:strip_exif()/f/image/dbm7o2ureM5KIUFh79pR9BFn.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste keer dat ik zo'n grafiekje heb gemaakt...
Zonnepanelen uit en later weer aan, pib op handmatig laden en allerlei grote verbruikers en opladers aan. Test redelijk geslaagd.
Morgen dus weer zo'n dag maar dan met nog diepere tarieven.
Ben idd ook heel benieuwd hoe de slim laden strategie update met dagen als vandaag en morgen om gaat straks...
Het zou fijn zijn als dynamische functionaliteit er binnenkort gewoon in zit.
Gasloos
Nee, via de gewone firmware kan ik ze niet op standby zetten.JopieE schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:17:
Je kan ze toch via de app of HA op standby of alleen ontladen zetten ipv met de knop?
En Home Assistant heb ik nog niet en ga ik hier niet voor optuigen.
Dit moet gewoon al lang werken zoals beloofd. Prima dat het over de kerstvakantie is getrokken en dat ze goed willen testen, maar we zitten al bijna in mei.
Ik weet niet in hoeverre iemand van de beta test groep iets mag melden, maar het zou wellicht zinvol zijn om een tijdsindicatie te geven voor wanneer de Slim Laden / AI functie in HW beschikbaar komt voor iedereen.M4rS schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:18:
Een eenvoudige standby stand in de APP zou al een flinke aanvullende verbetering zijn voor de gebruikers zonder HA of Homey. Ik wacht nog even af wat het slimladen zal gaan brengen. Maar ondertussen kijk ik toch maar om me heen om een andere keuze te gaan maken en de 4 PiB's aan een ander te geven
Daar is ons ook niets van bekend, tests zijn nog gaande en het is aan Homewizard zelf om dat bekend te maken. Er komen nu mooie test momenten met negatieve prijzen dus belangrijk om dat goed te testen. Ik snap best dat men dit allemaal wil weten wanneer het klaar is en beschikbaar maar liever iets langer de tijd dat het goed werkt dan vlug afwerken en met de gebakken peren zitten. Zelfde beleid als Blizzard game studio, het is af, wanneer het af is.DJ schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:04:
[...]
Ik weet niet in hoeverre iemand van de beta test groep iets mag melden, maar het zou wellicht zinvol zijn om een tijdsindicatie te geven voor wanneer de Slim Laden / AI functie in HW beschikbaar komt voor iedereen.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Moet ik toch weer even aan mijn eerdere post denken...netappie schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:08:
Dit moet gewoon al lang werken zoals beloofd.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik heb gelzen dat er niet over gecommuniceerd mag worden door de mensen in de testgroep.DJ schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:04:
[...]
Ik weet niet in hoeverre iemand van de beta test groep iets mag melden, maar het zou wellicht zinvol zijn om een tijdsindicatie te geven voor wanneer de Slim Laden / AI functie in HW beschikbaar komt voor iedereen.
HW zal zelf wel bekend maken wanneer het live gaat en dat zal vast wel met wat tromgeroffel gaan.
Deze dagen met enorme prijsverschillen zijn trouwens wel een mooie testcase om te zien hoe de software en barrerij omgaan met laden/ontladen/ruststand.
Ben zelf ook deelnemer in deze beta testgroep. Wat @Tebbie al schreef wordt er volop getest. Het is een testgroep die mij vertouwen geeft dat veel scenario's worden getest. Ik weet wel dat ieder zijn stinkende best doet. Testers en Homewizard.DJ schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:04:
[...]
Inhoudelijk kunnen en mogen we er niets over zeggen. Wat ik eerder al schreef is het een nieuwe feature waarbij het normaal is dat de leverancier deze gaat introduceren.
Ik zal na lancering een uitgebreide post maken.
Wachten duurt altijd lang en ik begrijp dan we met zn alle zitten te wachten. Wat @Tebbie ook schreef is dat dit een mooie dag is om te zien hoe de batterij omgaat met negatieve tarieven.
Zodra er dingen gemeld mogen worden dan lezen jullie het hier. Vragen staan natuurlijk vrij. Inhoudelijk tjaa ander ding even.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Klopt. Echter het verschil tussen een doorgewinterde tweaker en een beginner kan meespelen. Voor de 1 is tweakers tijdverdrijf, voor de ander kennis opsnuiven, een ander neemt het ter harte en doet er iets mee. Weer een ander wacht op de leverancier. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde 😊. Al snap ik wat je zegt.JeroenH schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:27:
[...]
Moet ik toch weer even aan mijn eerdere post denken...
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nou, een standby knop in de app hoeft geen maandenlange testprocedure door, dat is gewoon laksheid gezien de api dat wel ondersteund. Ik ben nu op vakantie, en kan dus niet fysiek ingrijpen, dus die knop zou ideaal zijn, maar helaas.Tebbie schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:13:
[...]maar liever iets langer de tijd dat het goed werkt dan vlug afwerken en met de gebakken peren zitten. Zelfde beleid als Blizzard game studio, het is af, wanneer het af is.
Ik heb zelf geen dynamisch contract dus batterij vol is voo4voor mij genoeg.phYzar schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:18:
[...]
Nou, een standby knop in de app hoeft geen maandenlange testprocedure door, dat is gewoon laksheid gezien de api dat wel ondersteund. Ik ben nu op vakantie, en kan dus niet fysiek ingrijpen, dus die knop zou ideaal zijn, maar helaas.
Maar inderdaad, een knopje met standby met een eventueel een timer van max 24 uur bv zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Maar ik geloof ook dat HW het liever in 1x voor elkaar heeft zonder eerst een "lapmiddel" uit te brengen.
Al zou dat "lapmiddel" voor velen al heel veel betekenen.
Fijn dat je t.z.t. een mooie post gaat maken! Zijn we misschien wel een beetje gewend geraakt van je, dus misschien wel goed om daar af en toe ook even bij stil te staan en je voor te bedanken. Dus hierbij!Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:38:
[...]
Ben zelf ook deelnemer in deze beta testgroep. Wat @Tebbie al schreef wordt er volop getest. Het is een testgroep die mij vertouwen geeft dat veel scenario's worden getest. Ik weet wel dat ieder zijn stinkende best doet. Testers en Homewizard.
Inhoudelijk kunnen en mogen we er niets over zeggen. Wat ik eerder al schreef is het een nieuwe feature waarbij het normaal is dat de leverancier deze gaat introduceren.
Ik zal na lancering een uitgebreide post maken.
Wachten duurt altijd lang en ik begrijp dan we met zn alle zitten te wachten. Wat @Tebbie ook schreef is dat dit een mooie dag is om te zien hoe de batterij omgaat met negatieve tarieven.
Zodra er dingen gemeld mogen worden dan lezen jullie het hier. Vragen staan natuurlijk vrij. Inhoudelijk tjaa ander ding even.
En als we dan toch mogen vragen, zonder inhoudelijk te worden, dan heb ik misschien wel een goeie: Is het alles wat je er van hoopte en meer...?
Vandaag liep mijn automation vast, omdat ik per ongeluk een L had ingevoerd in de handmatige periode. Dat had ik helemaal niet door.
Met de hulp van Claude even een automation geschreven die de inputwaarden altijd controleert. misschien een mooie om toe te voegen om de automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| alias: Dynamisch - Valideer Handmatige Periode
description: Zet input_text terug bij ongeldige invoer
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- input_text.dynamisch_handmatige_periode
- input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
conditions:
- condition: template
value_template: >
{% set waarde = trigger.to_state.state %}
{% if waarde | length == 0 %}
{{ false }}
{% else %}
{% set entries = waarde.split(';') %}
{% set ns = namespace(ongeldig=false) %}
{% for entry in entries %}
{% if not entry | regex_match('^[GD]([01]\d|2[0-3]):(00|15|30|45)$') %}
{% set ns.ongeldig = true %}
{% endif %}
{% endfor %}
{{ ns.ongeldig }}
{% endif %}
actions:
- delay:
milliseconds: 500
- action: input_text.set_value
target:
entity_id: "{{ trigger.entity_id }}"
data:
value: "{{ trigger.from_state.state }}"
- action: persistent_notification.create
data:
title: "Ongeldige invoer hersteld"
{{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} bevatte ongeldige waarde:
'{{ trigger.to_state.state }}'
— teruggeplaatst naar vorige waarde.
mode: parallel
max: 2 |
[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 26-04-2026 17:13 ]
Wat ik schreef: ik kan er niets over zeggen. Wel goed geprobeerd.Knurt schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:04:
[...]
Fijn dat je t.z.t. een mooie post gaat maken! Zijn we misschien wel een beetje gewend geraakt van je, dus misschien wel goed om daar af en toe ook even bij stil te staan en je voor te bedanken. Dus hierbij!Je post ga ik in ieder geval met veel interesse lezen...
En als we dan toch mogen vragen, zonder inhoudelijk te worden, dan heb ik misschien wel een goeie: Is het alles wat je er van hoopte en meer...?
Ik heb griep en daar word ik narrig van. Hoe vaak ik in dit topic al niet de magische "HA Automation van @gielz" langs heb zien komen is niet meer te tellen. Hoort dat hier nog wel thuis of moet dat niet eens verhuizen naar een topic voor mensen die weten waar het over gaat?Utrechtduurzaam schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:17:
Voor iedereen met de HA Automation van @gielz
Ik ben pas net begonnen met HA en aangezien ik me toch al beroerd voel probeer ik nu uit te vissen waar ik die "HA Automation van @gielz" zou kunnen vinden en hoe ik die installeer. In de start topic kom ik diverse links tegen waaronder deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82092706
Dat begint met: "1. Eerst gaan wij een aantal Nutsmeter helpers aanmaken."
Nou lekker dan, daar loop ik direct op vast. Vriendje copilot stuurt mij naar "create utility meter", daar vind ik wat velden die ik zelf nog wel kan verzinnen maar wat doe ik met de rest? Moeten die schuifjes aan of uit?
Vraag wel om de .yaml bestanden en plaats deze op de juiste plek. Een a.i. is niet goed in gui's maar geniaal in het maken van yaml bestanden voor je.
[ Voor 25% gewijzigd door Kalipeen op 26-04-2026 18:03 ]
Devke schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:13:
[...]
Wat ik schreef: ik kan er niets over zeggen. Wel goed geprobeerd.
Ik zou als ik jou was een account aanmaken op github.com en daar automatisering opzoeken.Blurk62 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:54:
[...]
Ik heb griep en daar word ik narrig van. Hoe vaak ik in dit topic al niet de magische "HA Automation van @gielz" langs heb zien komen is niet meer te tellen. Hoort dat hier nog wel thuis of moet dat niet eens verhuizen naar een topic voor mensen die weten waar het over gaat?
Ik ben pas net begonnen met HA en aangezien ik me toch al beroerd voel probeer ik nu uit te vissen waar ik die "HA Automation van @gielz" zou kunnen vinden en hoe ik die installeer. In de start topic kom ik diverse links tegen waaronder deze: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82092706
Nou lekker dan, daar loop ik direct op vast. Vriendje copilot stuurt mij naar "create utility meter", daar vind ik wat velden die ik zelf nog wel kan verzinnen maar wat doe ik met de rest? Moeten die schuifjes aan of uit?
https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
Dit is een stuk makkelijker en duidelijker omschreven.
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
Als 1e beterschap! Daarnaast HA. Dat laten we lekker hier in het topic. Iets waar je geen verstand van hebt kun je jezelf natuurlijk eigen proberen te maken. Hulp zat te vinden op tweakers. HA en Homey mooie playforms met vele mogelijkheden niet alleen voor de PIB.Blurk62 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:54:
[...]
Ik heb griep en daar word ik narrig van. Hoe vaak ik in dit topic al niet de magische "HA Automation van @gielz" langs heb zien komen is niet meer te tellen. Hoort dat hier nog wel thuis of moet dat niet eens verhuizen naar een topic voor mensen die weten waar het over gaat?
Plug-In Batteries geladen met -0,37 euro ontladen met ongeveer 0,32 cent. Dus ongeveer 60 cent winst per kWh dit is bijna 4 euro winst.ChUcKiE schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:37:
Ik ben er zelf niet ingedoken, maar wat denken jullie dat die inspanningen opleveren. Het zal niet zijn dat je er rijk van wordt toch? Paar euro wellicht?
De auto geladen, was helaas al aardig vol. 22 kWh, ongeveer 110 kilometer range en daarvoor krijg ik 7,13 euro.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ik zie anders wel dat in de API beschrijving staat dat er een nieuw mode charge_to_full in zit en een mode predictiveDevke schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:38:
...
...
Yaml is mij niet geheel onbekend, ik gebruik dat in mijn werk ook. Het zoeken als HA noob is waar je die yaml files moet opnemen om de boel te laten werken. Wat is die juiste plek. Het kwartje zal nog wel een keer gaan vallen hoop ik. Wel een goed idee om een linkje naar het topic mee te geven, niet aan gedacht. Ben benieuwd wat voor een resultaat dat geeft.Kalipeen schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:01:
@Blurk62 Ik was ook een complete HA noob. Maar nu met ChatGPT maak ik de mooiste automatiseringen. Maar je moet echt de juiste informatie geven en je prompt goed formuleren. Je kan Chat ook een linkje naar dit Topic geven.
Vraag wel om de .yaml bestanden en plaats deze op de juiste plek. Een a.i. is niet goed in gui's maar geniaal in het maken van yaml bestanden voor je.
Ik ben beter thuis in GitLab maar heb ook al jaren een GitHub account. De link die je stuurt had ik via dit topic ook al eens gevonden maar als HA noob vond ik die helemaal niet duidelijk. Leuk die code maar hoe en waar stop je dat in HA en hoe wordt het getriggerd. Dat staat nergens en gaat dus uit van al aanwezige HA kennis.fredhuizinga schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:29:
[...]
Ik zou als ik jou was een account aanmaken op github.com en daar automatisering opzoeken.
https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA
Dit is een stuk makkelijker en duidelijker omschreven.
Dank je! Dit topic gaat in principe over de HW PiB. Het is absoluut niet mijn bedoeling hier een klaagzang van te maken maar zo af en toe voelt het als of het gekaapt wordt door HA specialisten die hier de mooiste dingen komen laten zien. Ooit hoop ik daar over mee te kunnen praten maar de leercurve is akelig steil. Je gaat het pas zien als je het door hebt, waarschijnlijkDevke schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:02:
[...]
Als 1e beterschap! Daarnaast HA. Dat laten we lekker hier in het topic. Iets waar je geen verstand van hebt kun je jezelf natuurlijk eigen proberen te maken. Hulp zat te vinden op tweakers. HA en Homey mooie playforms met vele mogelijkheden niet alleen voor de PIB.
Mijn oorspronkelijke vraag was: moeten die schuifjes aan of uit? Default laten of is het van belang iets te wijzigen?
Als je de utility meter opent, zijn alle schuifjes aan.Blurk62 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:40:
[...]
Mijn oorspronkelijke vraag was: moeten die schuifjes aan of uit? Default laten of is het van belang iets te wijzigen?
Bij opties is het eerste schuifje uit en het tweede aan.
Eerste schuifje is net als energie, zoals je elektriciteitsmeter thuis blijft deze alleen maar oplopen en wil je niet dat deze op nul gezet wordt.
Tweede schuifje wil je de (laatste) waarde altijd zien, ook als er even geen (nieuwe) waarde op te halen is.
:strip_exif()/f/image/W3qG6XtxHyC5BYCJ382fKANo.jpg?f=fotoalbum_large)
De plug-in-battery houdt 's nachts het verbruik mooi op NOM
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 26-04-2026 23:27 ]
HA is wel even iets waar je de tijd voor moet nemen. Samen met Co-Pilot of ChatGPT kun je echt heel snel al ergens komen. Je moet goed de vraag stellen, zijn ze gevoelig voor. Ik loop zelf ook wel eens te mopperen, zelfs al na een tijd met HA bezig te zijn. Wees gerust.Blurk62 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:40:
[...]
Yaml is mij niet geheel onbekend, ik gebruik dat in mijn werk ook. Het zoeken als HA noob is waar je die yaml files moet opnemen om de boel te laten werken. Wat is die juiste plek. Het kwartje zal nog wel een keer gaan vallen hoop ik. Wel een goed idee om een linkje naar het topic mee te geven, niet aan gedacht. Ben benieuwd wat voor een resultaat dat geeft.
[...]
Ik ben beter thuis in GitLab maar heb ook al jaren een GitHub account. De link die je stuurt had ik via dit topic ook al eens gevonden maar als HA noob vond ik die helemaal niet duidelijk. Leuk die code maar hoe en waar stop je dat in HA en hoe wordt het getriggerd. Dat staat nergens en gaat dus uit van al aanwezige HA kennis.
[...]
Dank je! Dit topic gaat in principe over de HW PiB. Het is absoluut niet mijn bedoeling hier een klaagzang van te maken maar zo af en toe voelt het als of het gekaapt wordt door HA specialisten die hier de mooiste dingen komen laten zien. Ooit hoop ik daar over mee te kunnen praten maar de leercurve is akelig steil. Je gaat het pas zien als je het door hebt, waarschijnlijk
Kun je een screen plaatsen van de schuifjes? Ik weet even niet wat je bedoeld. Gaat het om de automatiseringen? Die moeten dan aan staan. M.b.t utility meters (nuts meters) zie ik dat je antwoord heb gekregen al. Gelukt?
Snap ik helemaal. Ik heb HA geïnstalleerd speciaal hiervoor. De leercurve was best erg groot. Veel dingen snapte ik echt niks van. Door modderen, heel veel Claude en nu draait het echt perfect.Blurk62 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:54:
[...]
Ik zat toen nog te denken, misschien goed om de installatie vanuit een beginner helemaal uit te schrijven. Voor iemand die begint met HA vanwege de Homewizard batterij. Maar niet aan begonnen, excuus
Blijft wel echt zonde. Als PO jeuken mijn handen. Ze hebben wat dat betreft echt een beperkte MVP mindset.mike123 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:39:
[...]
Ik heb zelf geen dynamisch contract dus batterij vol is voo4voor mij genoeg.
Maar inderdaad, een knopje met standby met een eventueel een timer van max 24 uur bv zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Maar ik geloof ook dat HW het liever in 1x voor elkaar heeft zonder eerst een "lapmiddel" uit te brengen.
Al zou dat "lapmiddel" voor velen al heel veel betekenen.
Zet in de app een advanced mode ofzo met een disclaimer. En als je die aanzet, krijg je de opties die in Home Assistant beschikbaar zijn
:strip_exif()/f/image/4nM4mxl1w50K5cWJ0ffZpE32.jpg?f=fotoalbum_large)
En zodra dat live staat, ga je dat koppelen aan smart tasks.
Allemaal dingen waar je je gebruikers blij mee maakt, je apparaat veel nuttiger en dus je sales verhoogd. (Behalve als slim laden een bepaalde dienst zou worden, maar dat lijkt niet zo te zijn. Of als slim laden in een nieuwe versie van de accu zou komen(
Het zijn zulke simpele features dat ze ze kunnen ontwikkelen en live zetten zonder het doel van dynamisch slim laden echt te scharen. Sterker nog, ze zouden er meer inzicht van krijgen waardoor andere features makkelijker en met minder risico geleverd kunnen worden.
@HomeWizard_NL Pretty please? Ik wil ook keertje langskomen op kantoor ofzo
Je kan natuurlijk wensen hebben maar dan moet je er ook wel bij vertellen hoe daar voor betaald gaat worden. Software ontwikkelen is niet goedkoop Ik ben al stom verbaasd dat ze de aangekondigde opties gratis beschikbaar gaan stellen.Utrechtduurzaam schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:02:
[...]
Blijft wel echt zonde. Als PO jeuken mijn handen. Ze hebben wat dat betreft echt een beperkte MVP mindset.
Zet in de app een advanced mode ofzo met een disclaimer. En als je die aanzet, krijg je de opties die in Home Assistant beschikbaar zijn[Afbeelding]
En zodra dat live staat, ga je dat koppelen aan smart tasks.
Allemaal dingen waar je je gebruikers blij mee maakt, je apparaat veel nuttiger en dus je sales verhoogd. (Behalve als slim laden een bepaalde dienst zou worden, maar dat lijkt niet zo te zijn. Of als slim laden in een nieuwe versie van de accu zou komen(
Het zijn zulke simpele features dat ze ze kunnen ontwikkelen en live zetten zonder het doel van dynamisch slim laden echt te scharen. Sterker nog, ze zouden er meer inzicht van krijgen waardoor andere features makkelijker en met minder risico geleverd kunnen worden.
@HomeWizard_NL Pretty please? Ik wil ook keertje langskomen op kantoor ofzo
Ja, ik had het spul ook gekocht met NoM als eis.JeroenH schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:27:
[...]
Moet ik toch weer even aan mijn eerdere post denken...
Dat ze geen prio gaven aan dynamisch was vanaf dag 1 al bekend.
Maar belofte maakt schuld en ik hoop dat ze bij @HomeWizard_NL ook inzien dat het massaal handmatig uit en aan zetten van PiB's op dit soort dagen niet heel wenselijk is, ook niet voor hun eigen monitoring.
Ik heb mij prima gered. Eerst in de ochtend op tijd de PiB's uit zodat het overschot met een positieve prijs het net op ging, toen om 12:00 weer aan en geforceerd naar 100% laden. Daarna met de hand alle omvormers uit gezet. Toen de PiBs vol waren met de hand uit gezet zodat ze geen NoM gingen doen en om 16:00 de PiB's weer aan gezet en alle omvormers ook weer aan om nog even wat te verdienen aan het overschot en de nacht goed door te komen.
En nee, dit ga ik niet herhalen voor een paar cent negatief, maar het zou wel fijn zijn als de functionaliteit er snel komt zodat ik het niet zelf hoeft te knutselen.
Eens met wat je zegt, hoor. Software bouwen is duuuur.hanev001 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:12:
[...]
Je kan natuurlijk wensen hebben maar dan moet je er ook wel bij vertellen hoe daar voor betaald gaat worden. Software ontwikkelen is niet goedkoop Ik ben al stom verbaasd dat ze de aangekondigde opties gratis beschikbaar gaan stellen.
Alleen denk ik ergens ook dat als ze een paar relatief simpele opties (die ze hardware- en (deels) software-technisch al wel hebben en die feitelijk ook allang via API kunnen) OOK in de app hadden gezet, wat volgens mij echt niet zo heel lastig was geweest, ze ook weer meer PiB's hadden kunnen verkopen.
Want meer potentiële user-case klanten. En wellicht ook nog andere HW-ecosysteem apparaten en Energy+ abbo's etc. Het is inmiddels wel iets waar veel concurrenten al een tijdje wat mee doen, dus het is misschien niet eens zo'n rare gedachte dat HW er zelfs inkomsten mee mis zou kunnen lopen door het nog niet te hebben. Voor de "simpele" reguliere app-gebruikers dan...
Maar goed, ze kiezen kennelijk bewust voor de in-een-keer-alles optie dus daar moeten we het mee doen.
En het komt er nu wel echt allemaal aan dus dat is mooi.
Auto was zaterdag bijna helemaal leeggereden: door afsluitingen van de A27 moesten we behoorlijk omrijden. Dat heeft zondag lekker wat opgebracht. Samen met thuisaccu's gisteren 54 kWh verbruikt. Netto opbrengst (zonder EB) 15,45 €. Met EB eraf wordt het ruim 20 €. Een zeldzaam mooie, zonnige dag, maar bij uitzondering waren de panelen afgeschakeld. Afschakelen gaat tegen mijn gevoel in, maar met prijzen van -60 cent ben ik overstag gegaan.TFX77 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:25:
[...]
Plug-In Batteries geladen met -0,37 euro ontladen met ongeveer 0,32 cent. Dus ongeveer 60 cent winst per kWh dit is bijna 4 euro winst.
De auto geladen, was helaas al aardig vol. 22 kWh, ongeveer 110 kilometer range en daarvoor krijg ik 7,13 euro.
[ Voor 6% gewijzigd door salipander op 27-04-2026 12:58 ]
Massaal? Ik vrees dat dit erg overdreven is. De doelgroep voor deze PIB is de huis, tuin en keukengebruker, niet de Tweakers die actief in dit topic zijn, en juist zo min mogelijk met de batterij bezig willen zijn.netappie schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:39:
[...]
Maar belofte maakt schuld en ik hoop dat ze bij @HomeWizard_NL ook inzien dat het massaal handmatig uit en aan zetten van PiB's op dit soort dagen niet heel wenselijk is, ook niet voor hun eigen monitoring.
* headout knutselt ook wat in HA en is qua doelgroep aan het switchen
Ik ben benieuwd hoe hard er hier moord en brand geschreeuwd gaat worden als die functie uitkomt - maar het blijkt dan dat het alleen voor Energy+ klanten toegankelijk is, m.a.w. het kost geld. Dat zou me trouwens totaal niet verrassen. Niet omdat ik HW nou zo negatief zie, maar simpelweg omdat de ontwikkeling van dit soort zaken geld kost. Ik denk dat HW dit soort extra functionaliteit helemaal niet bedacht had bovenop de use case waarmee de batterij op de markt gebracht is "overtollige zonnestroom opslaan".netappie schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:39:
Maar belofte maakt schuld
Maar we gaan het zien.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Je hebt geen Energy+ nodig voor slim laden, dat staat gewoon op de site.JeroenH schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:30:
[...]
Ik ben benieuwd hoe hard er hier moord en brand geschreeuwd gaat worden als die functie uitkomt - maar het blijkt dan dat het alleen voor Energy+ klanten toegankelijk is, m.a.w. het kost geld. Dat zou me trouwens totaal niet verrassen. Niet omdat ik HW nou zo negatief zie, maar simpelweg omdat de ontwikkeling van dit soort zaken geld kost. Ik denk dat HW dit soort extra functionaliteit helemaal niet bedacht had bovenop de use case waarmee de batterij op de markt gebracht is "overtollige zonnestroom opslaan".
Maar we gaan het zien.
"Heb ik Energy+ nodig?
Nee, je hebt geen Energy+ of ander abonnement nodig om deze slimme laadstrategieën te gebruiken voor jouw HomeWizard Plug-In Battery's. "
Staat bij de veel gestelde vragen.
https://helpdesk.homewiza...ij-gaat-laden-en-ontladen
[ Voor 10% gewijzigd door fxs81 op 27-04-2026 17:23 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik heb lk eerder gezegd dat het verbazingwekkend is dat dit gratis is omdat er naast de investering in het bouwen van de software er ook een permanent stuur component van uit HW voor nodig is. Ergens moeten de kosten die daarmee gemoeid zijn worden terugverdiend. De enige logische manier die ik kan bedenken is dat HW een contract heeft afgesloten met energie leveranciers en/of netwerkbeheerders om de stuur data op een bepaalde manier te formuleren en HW daarvoor dan een vergoeding ontvangt.fxs81 schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:22:
[...]
Je hebt geen Energy+ nodig voor slim laden, dat staat gewoon op de site.
"Heb ik Energy+ nodig?
Nee, je hebt geen Energy+ of ander abonnement nodig om deze slimme laadstrategieën te gebruiken voor jouw HomeWizard Plug-In Battery's. "
Staat bij de veel gestelde vragen.
https://helpdesk.homewiza...ij-gaat-laden-en-ontladen
Als HW geen inkomen heeft om de gemaakte kosten te dekken kan dit bedrijfsmatig nooit op lange termijn worden volgehouden.
OK, da's een mooie belofte. Maar we zien best wat Tweakers niet blij omdat "HW een belofte niet waar maakt". Wat nou als ze deze belofte niet waar (kunnen) maken...?fxs81 schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:22:
Je hebt geen Energy+ nodig voor slim laden, dat staat gewoon op de site.
-edit-
En begrijp me niet verkeerd, het is echt niet dat ik hoop dat ze dit doen. Ik hoop dat deze functie snel uitkomt, dat hij doet wat men er van verwacht, en dat we dat hoofdstuk dan kunnen afsluiten hier in het tropic. Maar door negatieve ervaringen met bedrijven (leveranciers van medische apparatuur) kan ik maar moeilijk begrijpen dat je een apparaat koopt waarvan een functie die je kennelijk héél belangrijk vindt, alleen nog maar een belofte is... Ik zou dan wachten tot de functie realiteit is, of wat anders kopen.
[ Voor 43% gewijzigd door JeroenH op 27-04-2026 18:05 ]
Wel weer spannend om nieuwe PiB’s te bestellen. Levering was altijd even afwachten wanneer ze komen. Maar nu kun je tijdens het bestellen zelf een dag kiezen. Ben benieuwd.
[ Voor 14% gewijzigd door Alpha89 op 27-04-2026 20:46 ]
Is leuk hoor, hier drie HomeWizard Plug-In Batteries op een eigen groep. De vierde jeukt...Alpha89 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:45:
Hier toch de knoop doorgehakt. Draai nu een jaar met 2 pibs op max 800 watt ontladen. Heb zojuist mijn elektricien gevraagd een nieuwe groep aan te leggen op een loze leiding die ik nog heb. Doel is het aantal PiB’s uitbreiden en dan ontgrendelen. Ik geef m.i. nog veel te veel stroom terug en af en toe net wat te weinig in de batterijen om de nacht en vroege ochtend goed door te komen. Wil ook graag de korte pieken (van meer dan 800 watt) van bijvoorbeeld een koffieapparaat of wasmachine opvangen met de PiB’s.
Wel weer spannend om nieuwe PiB’s te bestellen. Levering was altijd even afwachten wanneer ze komen. Maar nu kun je tijdens het bestellen zelf een dag kiezen. Ben benieuwd.
:strip_exif()/f/image/Y3iTSBgc3WZMITZwVWjZGpaW.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben een grote accu van zonneplan (20kw) en die handelt op de dynamische energie markt (kwartierprijzen, dus andere prijzen dan het tarief in het dynamische contract). Deze levert dus ook op dure tijden terug aan het net en houdt hiervoor een aparte administratie (netverdiensten) bij. Dat betekent dat als er op een duur moment (bijvoorbeeld) 5kw wordt teruggeleverd omdat dat via de handel slim is en daarvan wordt 1kw opgeslagen of verbruikt, dan wordt administratief 5kw verrekend met de tarieven 'netverdiensten' en de 1kw is administratief 'gewoon gebruik', dus betaling volgens het dan geldende tarief (dynamisch contract).
Dit houdt in dat de stroom die de zonneplanbatterij wil terugleveren ook daadwerkelijk wordt teruggeleverd aan het net en niet gebruikt wordt.
We hebben de homewizard batterij voor het opslaan van zonnestroom aangeschaft, maar deze gaat ook laden als de zonneplanbatterij wil terugleveren. Dat willen we voorkomen.
Nu heb ik de apparaten gekoppeld aan Homey (early 2016) en een drietal flows aangemaakt:
1.
Als: Zonneplan thuisbatterij
De oplaadstatus van de batterij is veranderd:
opladen
Dan: Battery Policy
Disable Policy
2.
ontladen
Disable Policy
3.
inactief
Enable Policy
De Homewizard batterij lijkt zich echter niks van de commando's aan te trekken. Ook als ik de flows test zie ik hem niet reageren. Wat doe ik verkeerd? En zit ik wel goed te denken en gaat dit wel lukken via homey?
Ik heb nog een ideetje achter de hand: de batterij laten sturen op een 3 fase kWh meter en dan deze in de meterkast te plaatsen zodanig dat de bekabeling vanaf de hoofdschakelaar naar de zonneplanbatterij gaat en een aparte kabel naar de kWh meter en dat daarachter de rest van het huis zit. Maar ik zie bouw liever niet mijn hele meterkast om en los het graag via homey op.
Alvast heel erg bedankt allemaal!
@Tebbie kan je wellicht helpen met Homey. Heeft een hele integratie geschreven. Zover ik weet is dit wel mogelijk.Ninski schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:01:
Hey allemaal, na veel lezen op dit forum en veel proberen, heb ik nog steeds een issue dat ik niet opgelost krijg. Wellicht willen jullie met me meedenken.
We hebben een grote accu van zonneplan (20kw) en die handelt op de dynamische energie markt (kwartierprijzen, dus andere prijzen dan het tarief in het dynamische contract). Deze levert dus ook op dure tijden terug aan het net en houdt hiervoor een aparte administratie (netverdiensten) bij. Dat betekent dat als er op een duur moment (bijvoorbeeld) 5kw wordt teruggeleverd omdat dat via de handel slim is en daarvan wordt 1kw opgeslagen of verbruikt, dan wordt administratief 5kw verrekend met de tarieven 'netverdiensten' en de 1kw is administratief 'gewoon gebruik', dus betaling volgens het dan geldende tarief (dynamisch contract).
Dit houdt in dat de stroom die de zonneplanbatterij wil terugleveren ook daadwerkelijk wordt teruggeleverd aan het net en niet gebruikt wordt.
We hebben de homewizard batterij voor het opslaan van zonnestroom aangeschaft, maar deze gaat ook laden als de zonneplanbatterij wil terugleveren. Dat willen we voorkomen.
Nu heb ik de apparaten gekoppeld aan Homey (early 2016) en een drietal flows aangemaakt:
1.
opladen
Disable Policy
2.
ontladen
Disable Policy
3.
inactief
Enable Policy
De Homewizard batterij lijkt zich echter niks van de commando's aan te trekken. Ook als ik de flows test zie ik hem niet reageren. Wat doe ik verkeerd? En zit ik wel goed te denken en gaat dit wel lukken via homey?
Ik heb nog een ideetje achter de hand: de batterij laten sturen op een 3 fase kWh meter en dan deze in de meterkast te plaatsen zodanig dat de bekabeling vanaf de hoofdschakelaar naar de zonneplanbatterij gaat en een aparte kabel naar de kWh meter en dat daarachter de rest van het huis zit. Maar ik zie bouw liever niet mijn hele meterkast om en los het graag via homey op.
Alvast heel erg bedankt allemaal!
Het verplaatsen naar andere fase heeft geen zin. De HW PIB kijkt naar de P1 meter. Ziet hij daar overschot dan zal het laden starten. Er is een modus Standby en o.a. discarge_only. Hiermee zou je denk ik in Homey ook de batterij in de gewenste situatie moeten kunnen zetten.
Er is een addon voor zonneplan.
https://homey.app/nl-nl/app/nl.zonneplan/Zonneplan/
En er is een addon voor homewizzard
https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/
Daarmee kan je gewoon flows maken dan.
Jij ziet een belofte, ik zie gewoon een functie in de toekomst gaat worden toegevoegd en die (vooralsnog) gratis is. Ik zie het woordje belofte hier vaak verschijnen maar mijn inziens is mij nooit iets beloofd door HW. Hetzelfde met alle extra functionaliteit die inmiddels al is toegevoegd, HW geeft aan met iets bezig te zijn en geeft een verwachting dat het een bepaald kwartaal klaar is, als het dan uitloopt (soms maanden) dan hebben ze zich niet aan hun belofte gehouden, ik sta daar anders in, het is klaar als het klaar is. Ja maar dan moeten ze niet zeggen eind dat kwartaal zou het er moeten zijn, dan is het ook niet goed want er word aangegeven dat er een functie bij gaat komen maar niemand weet wanneer. Ik zie hier mensen die de pib via pre-order hebben besteld die nu eigenlijk niet tevreden zijn omdat ze functies missen maar toen de bestelling geplaatst werd was in principe de enige functie NOM draaien. Soms kan je het nooit goed doen denk ik. Mensen verschillen en hun perceptie ook, dat is ook prima anders zou het saai worden denk ik maar het is ook net hoe je erin staat. Blijft slim laden gratis? Geen idee, misschien wel, misschien niet maar ik zie ze dat ook nergens beloven.JeroenH schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:55:
[...]
OK, da's een mooie belofte. Maar we zien best wat Tweakers niet blij omdat "HW een belofte niet waar maakt". Wat nou als ze deze belofte niet waar (kunnen) maken...?
-edit-
En begrijp me niet verkeerd, het is echt niet dat ik hoop dat ze dit doen. Ik hoop dat deze functie snel uitkomt, dat hij doet wat men er van verwacht, en dat we dat hoofdstuk dan kunnen afsluiten hier in het tropic. Maar door negatieve ervaringen met bedrijven (leveranciers van medische apparatuur) kan ik maar moeilijk begrijpen dat je een apparaat koopt waarvan een functie die je kennelijk héél belangrijk vindt, alleen nog maar een belofte is... Ik zou dan wachten tot de functie realiteit is, of wat anders kopen.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik ben heel benieuwd als Slim Laden uitgerold wordt of de mensen die nu mopperen dat het gratis is straks het schuifje dan ook gewoon op NOM laten staan en dan vast houden aan hun principe........😈fxs81 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:04:
[...]
Jij ziet een belofte, ik zie gewoon een functie in de toekomst gaat worden toegevoegd en die (vooralsnog) gratis is. Ik zie het woordje belofte hier vaak verschijnen maar mijn inziens is mij nooit iets beloofd door HW. Hetzelfde met alle extra functionaliteit die inmiddels al is toegevoegd, HW geeft aan met iets bezig te zijn en geeft een verwachting dat het een bepaald kwartaal klaar is, als het dan uitloopt (soms maanden) dan hebben ze zich niet aan hun belofte gehouden, ik sta daar anders in, het is klaar als het klaar is. Ja maar dan moeten ze niet zeggen eind dat kwartaal zou het er moeten zijn, dan is het ook niet goed want er word aangegeven dat er een functie bij gaat komen maar niemand weet wanneer. Ik zie hier mensen die de pib via pre-order hebben besteld die nu eigenlijk niet tevreden zijn omdat ze functies missen maar toen de bestelling geplaatst werd was in principe de enige functie NOM draaien. Soms kan je het nooit goed doen denk ik. Mensen verschillen en hun perceptie ook, dat is ook prima anders zou het saai worden denk ik maar het is ook net hoe je erin staat. Blijft slim laden gratis? Geen idee, misschien wel, misschien niet maar ik zie ze dat ook nergens beloven.
Initiële functie van de batterij zoals die gelanceerd was, was NOM. En dat deed (en doet) die quasi perfect.
Sommigen (ik ook) wensten wel iets meer en dat kan nog altijd, mits eigen inbreng via Homey of Home Assistant.
Wat komt, dat komt. En ofwel wacht je er op, ofwel doe je er zelf iets aan.
Ik heb heel in het begin een behulpzaam duwtje gekregen van Devke (YEAH !!) en ondertussen met veel vallen en opstaan zelf een complete automatisatie gemaakt met behulp van Gemini in Home assistant (ik de processen, Gemini het coderen).
(moraal van het verhaal daar: je moet GOED opletten hoe je je vraag stelt en waar die mee afkomt of dingen die al lang in orde waren, zijn terug om zeep zonder dat je het initieel in de gaten hebt).
2 HW plug in batterijen, 1 Ecoflow Delta 3+ met extra batterij waar redelijk wat IT-materiaal achter wegsteekt (HW en EF die elkaar uiteraard niet in de weg mogen zitten), zonnepanelen op het dak, GoodWE omvormer die actief dichtgeknepen wordt wanneer nodig is en (voor zover ik kan zien) helemaal klaar voor dynamische tarieven vanaf 1 mei.
Een van de laatste zaken die ik nog gedaan heb is een kWh meter voor die GoodWe steken omdat ik het meer dan beu was dat er regelmatig problemen waren met het ophalen van de data (zelfs in HA, dus niet alleen een probleem van HW).
Ik kan ook nog kiezen tussen uurwaarden en kwartierwaarden (initieel was ik begonnen met kwartierwaarden maar pas later doorgekregen dat Luminus alles nog per uur factureert dus daar toch maar even op afgestemd).
Waarschijnlijk is het veel complexer gemaakt dan kant-en-klare integraties van bv. Gielz maar ik heb er wel veel uit geleerd (uiteraard ook veel gevloekt, vooral op Gemini maar ik heb er toch wel veel plezier aan gehad).
Alles wat je beschrijft is herkenbaar. Je leert veel, eindeloos geduld hebben met AI, doet idd nog wel eens iets wat je niet vraagt. Je hebt uiteindelijk wel eer van je werk. Leuk om te lezen!Holvoetn schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:32:
Mijn 0.02€ ...
Initiële functie van de batterij zoals die gelanceerd was, was NOM. En dat deed (en doet) die quasi perfect.
Sommigen (ik ook) wensten wel iets meer en dat kan nog altijd, mits eigen inbreng via Homey of Home Assistant.
Wat komt, dat komt. En ofwel wacht je er op, ofwel doe je er zelf iets aan.
Ik heb heel in het begin een behulpzaam duwtje gekregen van Devke (YEAH !!) en ondertussen met veel vallen en opstaan zelf een complete automatisatie gemaakt met behulp van Gemini in Home assistant (ik de processen, Gemini het coderen).
(moraal van het verhaal daar: je moet GOED opletten hoe je je vraag stelt en waar die mee afkomt of dingen die al lang in orde waren, zijn terug om zeep zonder dat je het initieel in de gaten hebt).
2 HW plug in batterijen, 1 Ecoflow Delta 3+ met extra batterij waar redelijk wat IT-materiaal achter wegsteekt (HW en EF die elkaar uiteraard niet in de weg mogen zitten), zonnepanelen op het dak, GoodWE omvormer die actief dichtgeknepen wordt wanneer nodig is en (voor zover ik kan zien) helemaal klaar voor dynamische tarieven vanaf 1 mei.
Een van de laatste zaken die ik nog gedaan heb is een kWh meter voor die GoodWe steken omdat ik het meer dan beu was dat er regelmatig problemen waren met het ophalen van de data (zelfs in HA, dus niet alleen een probleem van HW).
Ik kan ook nog kiezen tussen uurwaarden en kwartierwaarden (initieel was ik begonnen met kwartierwaarden maar pas later doorgekregen dat Luminus alles nog per uur factureert dus daar toch maar even op afgestemd).
Waarschijnlijk is het veel complexer gemaakt dan kant-en-klare integraties van bv. Gielz maar ik heb er wel veel uit geleerd (uiteraard ook veel gevloekt, vooral op Gemini maar ik heb er toch wel veel plezier aan gehad).
Vergeet voor nu de battery policy in dit geval omdat deze voor totaal geen rekening houdt met andere batterijen. Dus battery policy = disabled.Ninski schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:01:
Hey allemaal, na veel lezen op dit forum en veel proberen, heb ik nog steeds een issue dat ik niet opgelost krijg. Wellicht willen jullie met me meedenken.
<knipper de kniiipp>
1.
opladen
Disable Policy
2.
ontladen
Disable Policy
3.
inactief
Enable Policy
<knip>
Vervang de actie kaart door de P1 (energy_v2).
1.
opladen
Dan: P1 (energy_v2 / API2) device die je hebt
"Zet batterij in Standby modus"
2.
ontladen
3.
inactief
"Zet batterij in Nul op de meter modus"
Ik in ieder geval wel Ik heb de batterijen specifiek gekocht om mijn eigen gebruik te verbeteren. Ik vind dat hele gedoe met dynamisch tarieven iets voor hobbyisten die zich zelf rijk rekenen met de soms voorkomende lage prijzen maar wel alle hoge prijzen en risico's negeren. Naar mijn menig is een vast contract op lange termijn minstens het zelfde en mogelijk zelfs beter. Je hoeft er in ieder geval geen seconde tijd in te steken.Devke schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:29:
[...]
Ik ben heel benieuwd als Slim Laden uitgerold wordt of de mensen die nu mopperen dat het gratis is straks het schuifje dan ook gewoon op NOM laten staan en dan vast houden aan hun principe........😈
Of het wel of niet gratis is (en blijft) is een economische beslissing voor HW. Daar wordt ik niet beter of slechter van.
Ik kan niet spreken voor de Nederlandse situatie maar in België is dat zeer zeker niet waar. Zeker niet als je op een of andere manier je verbruik kan sturen en/of verschuiven (wat door een batterij mogelijk wordt).hanev001 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:02:
[...]
Naar mijn menig is een vast contract op lange termijn minstens het zelfde en mogelijk zelfs beter.
Als ik zie wat ik betaal voor dag/nachttarief en wat er nu mogelijk zou gaan worden met dynamisch tarief ... dat is bij wijze van spreke dan "dag en nacht" verschil.
Vb. Batterij laden met zon = kost nul. En dan ENKEL ontladen tijdens de duurste uren, puur winst.
Helemaal leuk als je dan de complete duurdere periode volledig kan overbruggen met je batterij (wat de laatste weken bijna elke dag het geval was dankzij die gele bol).
Niet vergeten: in je vast contract zit een stevige verzekering voor prijsfluctuaties voor je leverancier. Die wil (en moet !) zijn risico's ook afdekken.
Een omnium verzekering voor je wagen kost ook een serieuze slok meer dan een gewone verzekering. Om het risico af te dekken.
[ Voor 3% gewijzigd door Holvoetn op 28-04-2026 16:15 ]
Dat is je eigen keuze natuurlijk. Jij voelt je als ik het goed lees het prettigst bij Vast. Niets mis mee. Je bent niet de enige.hanev001 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:02:
[...]
Ik in ieder geval wel Ik heb de batterijen specifiek gekocht om mijn eigen gebruik te verbeteren. Ik vind dat hele gedoe met dynamisch tarieven iets voor hobbyisten die zich zelf rijk rekenen met de soms voorkomende lage prijzen maar wel alle hoge prijzen en risico's negeren. Naar mijn menig is een vast contract op lange termijn minstens het zelfde en mogelijk zelfs beter. Je hoeft er in ieder geval geen seconde tijd in te steken.
Of het wel of niet gratis is (en blijft) is een economische beslissing voor HW. Daar wordt ik niet beter of slechter van.
Wel wil ik het beeld nuanceren van dynamisch. Lage tarieven komen ontzettend veel voor vanaf begin voorjaar denk ik tot richting de winter. De verschillen zijn enorm. De echt negatieve tarieven (inclusief EB en BTW) zijn een uitzondering. Als je kijkt naar de procentuele verschillen tussen hoog en laag dan zie ik afgelopen maand zeker een spread van 150 a 200% dagelijks. Vandaag 180% weer, morgen 216%. Deze zijn meer regel dan uitzondering. Ook voldoende om omzettingsverliezen af te dekken. Rijk wordt je er niet van, je kunt wel enorm je electra rekening dempen. Nu is mijn situatie ff iets anders dan alleen de HW-PIBS. Ik kan met een EV en batterijen die terug kunnen leveren iets meer spelen. Echter met de PIBS prima te doen nu met deze hoge spreads. Is dat toevallig nu door Iran. Nope, vorig jaar ook al zo.
Time will tell.
Alleen komt er geen bevestiging via de mail binnen. Klopt het dat dat een tijdje duurt? Al ruim tien minuten geleden geplaatst.
Ik heb vandaag mijn 4e ontvangen. Die had ik vorige week donderdag besteld, dus dat zijn in mijn geval 3 werkdagen levertijd. Maar het kan ook komen door koningsdag.Tdem schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:36:
Net twee PiBs besteld. Yay!
Alleen komt er geen bevestiging via de mail binnen. Klopt het dat dat een tijdje duurt? Al ruim tien minuten geleden geplaatst.
Top zeg! Bevestigingsmail is nog steeds niet binnen hier... Begin hem wel te knijpen als dat gebeurt bij zo'n hoge uitgave.DJ schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:39:
[...]
Ik heb vandaag mijn 4e ontvangen. Die had ik vorige week donderdag besteld, dus dat zijn in mijn geval 3 werkdagen levertijd. Maar het kan ook komen door koningsdag.
Voor mensen die zich afvragen wat levert het nou op, laden op goedkope uren en ontladen op de dure uren met een dynamisch contract i.c.m. drie Plug-In Batteries.hanev001 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:02:
[...]
Ik in ieder geval wel Ik heb de batterijen specifiek gekocht om mijn eigen gebruik te verbeteren. Ik vind dat hele gedoe met dynamisch tarieven iets voor hobbyisten die zich zelf rijk rekenen met de soms voorkomende lage prijzen maar wel alle hoge prijzen en risico's negeren. Naar mijn menig is een vast contract op lange termijn minstens het zelfde en mogelijk zelfs beter. Je hoeft er in ieder geval geen seconde tijd in te steken.
De daadwerkelijke winst is wellicht hoger aangezien ik geen rekening hou met dat de batterijen geladen worden terwijl er 2000W - 3000W aan opwek is. Dus dit is de worst case scenario.
Ik meet met de prijs vanaf 15 februari. Dat is 2 maanden en 2 weken. De totale winst voor drie batterijen is rond de 30 euro aangezien de batterijen nu vol zitten.
Ruwweg 12 euro per maand tot nu toe. Dat is twee euro hoger dan mijn vorige schatting. Dus op jaarbasis 144 euro.
Exacte data tot nu:
:strip_exif()/f/image/m7bFOMjqW752u0xKKTlaw2cs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fuWWDR1jp66ox5fOtEkmsnML.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik dit dagelijks doe zit ik aan de 6000 cycli bij 20 jaar oude Plug-In Batteries. Deze zullen dan nog ongeveer 70% - 80% procent van de capaciteit moeten hebben.
Log in op je HW account en even kijken bij bestellingen -> geruststellingTdem schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:16:
[...]
Top zeg! Bevestigingsmail is nog steeds niet binnen hier... Begin hem wel te knijpen als dat gebeurt bij zo'n hoge uitgave.
Dit nu juist een typisch voorbeeld van je zelf rijk rekenen. Ik accepteer dat je verschil in prijs hebt tussen de laad en ontlaad tijden. Maar als je wil bepalen op je daadwerkelijk winst maakt dan moet je dus vergelijken met de kosten / opbrengsten van een vast contract. Hoe dat zich verder gaat ontwikkelen in latere jaren is puur raad werk.TFX77 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:26:
[...]
Voor mensen die zich afvragen wat levert het nou op, laden op goedkope uren en ontladen op de dure uren met een dynamisch contract i.c.m. drie Plug-In Batteries.
De daadwerkelijke winst is wellicht hoger aangezien ik geen rekening hou met dat de batterijen geladen worden terwijl er 2000W - 3000W aan opwek is. Dus dit is de worst case scenario.
Ik meet met de prijs vanaf 15 februari. Dat is 2 maanden en 2 weken. De totale winst voor drie batterijen is rond de 30 euro aangezien de batterijen nu vol zitten.
Ruwweg 12 euro per maand tot nu toe. Dat is twee euro hoger dan mijn vorige schatting. Dus op jaarbasis 144 euro.
Exacte data tot nu:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik dit dagelijks doe zit ik aan de 6000 cycli bij 20 jaar oude Plug-In Batteries. Deze zullen dan nog ongeveer 70% - 80% procent van de capaciteit moeten hebben.
Heb ze besteld zonder accountTFX77 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:28:
[...]
Log in op je HW account en even kijken bij bestellingen -> geruststelling
Als het afgeschreven is richting Homewizard dan heb je een bewijsje van betaling. Je zou altijd even contact met de AI bot kunnen opnemen. Misschien moeten ze de order nog verwerken.Tdem schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:16:
[...]
Top zeg! Bevestigingsmail is nog steeds niet binnen hier... Begin hem wel te knijpen als dat gebeurt bij zo'n hoge uitgave.
Ik reken mij niet rijk. Ik pas mijn verwachtingen naar boven aan omdat het nu meer per maand is. Als het minder is dan pas ik mijn verwachtingen naar beneden aan maar de range lijkt nu tussen de 10 en 12 euro per maand met een dynamisch contrect. Ik heb geen vast contract en met een vast contract kan en zul je nooit winst kunnen maken. Dan ben je puur afhankelijk van de zon en kan je de hele herfst en winter je Plug-In Batteries uitzetten. Ik maak nu zonder de zon ook wat inkomsten.hanev001 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:40:
[...]
Dit nu juist een typisch voorbeeld van je zelf rijk rekenen. Ik accepteer dat je verschil in prijs hebt tussen de laad en ontlaad tijden. Maar als je wil bepalen op je daadwerkelijk winst maakt dan moet je dus vergelijken met de kosten / opbrengsten van een vast contract. Hoe dat zich verder gaat ontwikkelen in latere jaren is puur raad werk.
Ik reken met een dynamisch contract mij zelfs nóg rijker aangezien ik voor het laden van mijn auto en mijn Plug-In Batteries geld toe krijg.
/f/image/whlAaoiP4ZsQMA0uM6oqmcfW.png?f=fotoalbum_large)
Het dynamisch contract en de HomeWizard Plug-In batteries zorgen dat mijn gemiddelde kWh prijs na de duurste periode van het jaar nu al op 0,23 euro ligt, dit zal waarschijnlijk tot en met september tot oktober iets blijven zakken.
€ 0,24 december
€ 0,23 januari
€ 0,26 februari
€ 0,18 maart
€ 0,10 april

Het is een mooi disco-effect, maar het is duidelijk niet de bedoeling. Heeft iemand dat wel eens gezien?
Nog nooit, ook niet in dit topic.JeroenH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:21:
Een collega van mij heeft toch wat raars; zijn batterij doet het op zich gewoon, maar de LEDjes op de voorkant doen dit:
[Afbeelding]
Het is een mooi disco-effect, maar het is duidelijk niet de bedoeling. Heeft iemand dat wel eens gezien?
Het probleem is dat je definitie van winst verkeerd is. Je gaat uit van het verschil tussen de laadpijs en de ontlaadprijs en noemt dat winst..TFX77 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:16:
[...]
Ik reken mij niet rijk. Ik pas mijn verwachtingen naar boven aan omdat het nu meer per maand is. Als het minder is dan pas ik mijn verwachtingen naar beneden aan maar de range lijkt nu tussen de 10 en 12 euro per maand met een dynamisch contrect. Ik heb geen vast contract en met een vast contract kan en zul je nooit winst kunnen maken. Dan ben je puur afhankelijk van de zon en kan je de hele herfst en winter je Plug-In Batteries uitzetten. Ik maak nu zonder de zon ook wat inkomsten.
Ik reken met een dynamisch contract mij zelfs nóg rijker aangezien ik voor het laden van mijn auto en mijn Plug-In Batteries geld toe krijg.
[Afbeelding]
Het dynamisch contract en de HomeWizard Plug-In batteries zorgen dat mijn gemiddelde kWh prijs na de duurste periode van het jaar nu al op 0,23 euro ligt, dit zal waarschijnlijk tot en met september tot oktober iets blijven zakken.
€ 0,24 december
€ 0,23 januari
€ 0,26 februari
€ 0,18 maart
€ 0,10 april
![]()
Wat de juiste definitie is: wat kost je energie verbruik over een jaar in vergelijking tussen een dynamisch contract en een vast contract. Het verschil tussen die 2 is de eventuele winst.
Wow, dank je wel voor de toelichting! Had nooit gedacht dat ik de batterij kon aansturen door de p1 in de flow iets te laten doen. Heb het toegepast en de zonneplan-accu voor nu even ingesteld in alleen handelen (en niet ook het huisverbruik ondersteunen). Eens even kijken wat de homewizard morgen gaat doen. Dank!Tebbie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:52:
[...]
Vergeet voor nu de battery policy in dit geval omdat deze voor totaal geen rekening houdt met andere batterijen. Dus battery policy = disabled.
1.
opladen
2.
ontladen
3.
inactief
Spamfolder?Tdem schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:41:
[...]
Heb ze besteld zonder account. Hopelijk reageert de klantenservice morgen snel. Nu loslaten, want geen invloed op.
Op dag 1 riep mijn dochter dat de batterij regenboogkleurtjes liet zien. Misschien was dat hetzelfde. Geen errors of wat dan ook in de app gezien.JeroenH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:21:
Een collega van mij heeft toch wat raars; zijn batterij doet het op zich gewoon, maar de LEDjes op de voorkant doen dit:
[Afbeelding]
Ik had ook op 28 april een batterij besteld en betaald, en ik kreeg geen bericht binnen.Tdem schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:16:
[...]
Inderdaad dat is niet goed voor de spanning in mijn lijf !!
Ik heb geprobeerd via de chat maar daar kreeg ik ook geen oplossing.
Het is te hopen dat het vandaag meer duidelijkheid zal geven.
Wat vervelend, Theo! Maar stelt me ergens wel gerust dat ik niet de enige ben. Dat maakt de kans dat ik een typefout gemaakt heb in het mailadres wat kleiner. Hopelijk komt @HomeWizard_NL er vandaag op terug.Theovelders schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:01:
[...]
Ik had ook op 28 april een batterij besteld en betaald, en ik kreeg geen bericht binnen.
Heb zo'n zin in de accu's! Kan niet wachten
[ Voor 7% gewijzigd door Tdem op 29-04-2026 08:40 ]
Fijn dat uiteindelijk alles goed is gekomen @Tdem !
[ Voor 5% gewijzigd door matje70 op 29-04-2026 11:29 ]
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
Wat een tweaker-oplossing : Tweaker vult verkeerd emailadres in. Tweaker koopt domein om alsnog email te ontvangenTdem schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:22:
Met schaamrood op de kaken... Ik had in de opwinding de namen van mijn mailadres omgewisseld (mail@naamennaam.nl). Vanochtend snel de omgekeerde volgorde van naamennaam.nl ook als domein besteld. En ja hoor, op dat mailadres kwam een uur later een bevestiging binnen dat de P1-meter en P1-splitter verzonden zijn. Nu even wachten totdat HW de factuur opnieuw mailt. En natuurlijk wachten op de verzendbevestiging van de accu's.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Heb ik fijn nieuws voor je, doel is om vanaf 2028 ook dynamische net tarieven te geen toepassen, dus ga je ook met je vaste contract rekening houden met tijden anders ben je alsnog duur uit. Een vast contract moet je ook zien als een verzekering, met andere woorden de risico’s betaal je echt helemaal zelf. Bij dynamische contracten loop je de risico’s maar heb je zeker de voordelen ook.hanev001 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:02:
[...]
Maar het is voor iedereen anders, maar weet dat de gedachte op elke moment stroom gebruiken echt voorbij gaat zijn.
Lol!inquestos schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:27:
@matje70 : de slimladen optie is toch precies voor het scenario wat je omschrijft?
[...]
Wat een tweaker-oplossing : Tweaker vult verkeerd emailadres in. Tweaker koopt domein om alsnog email te ontvangen
Er wordt nagedacht over een andere tariefstructuur voor de netwerkkosten. (dus dat heeft niets met de dynamische leveringstarieven te maken). Bovendien is daar nog geen beslissing over genomen en is een tarief per tijdsblok een van de mogelijke opties.CP1977 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:34:
[...]
Heb ik fijn nieuws voor je, doel is om vanaf 2028 ook dynamische net tarieven te geen toepassen, dus ga je ook met je vaste contract rekening houden met tijden anders ben je alsnog duur uit. Een vast contract moet je ook zien als een verzekering, met andere woorden de risico’s betaal je echt helemaal zelf. Bij dynamische contracten loop je de risico’s maar heb je zeker de voordelen ook.
Maar het is voor iedereen anders, maar weet dat de gedachte op elke moment stroom gebruiken echt voorbij gaat zijn.
Pikant detail is dat als er gewerkt gaat worden met tijdsblokken voor de netwerkkosten er geen enkele garantie dat deze gelijk gaan lopen met de lage en hoge prijzen van de dynamische levertarieven. Het is zelfs niet uit te sluiten dat ze elkaar gaan tegenwerken. In dat geval ben je dus beter uit met een vast contract omdat je dan maar met een factor hoeft rekening te houden.
Winst ?!?TFX77 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:26:
[...]
Voor mensen die zich afvragen wat levert het nou op, laden op goedkope uren en ontladen op de dure uren met een dynamisch contract i.c.m. drie Plug-In Batteries.
Ik denk dat bedoeld wordt "reeds terugverdiend".GM15 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:25:
[...]
Winst ?!?, Jij hebt toch eerst vierduizend honderd vijf en tachtig euro (€4.185,-) neergeteld voor 3 PiB's? en met een potentiele 4e komt dat totaal zelfs op €5.380,-. Dan duurt het toch nog wel even voor je van 'winst' kunt spreken. Verbaasd me wel vaken in de creatieve manier rekenen dat de investering veelal achterwege wordt gelaten. Puur financieel heeft het je alleen maar geld gekost om de besparing met een PIB te bewerkstelligen.
Ook voormij was door mij zelf e.a fout gegaan omdat ik de bestelling via een andere labtop had geplaatst.Theovelders schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:01:
[...]
Ik had ook op 28 april een batterij besteld en betaald, en ik kreeg geen bericht binnen.
De gegevens waren daarop niet volledig op mijn tablet te lezen maar ik heb inderdaad ook mijn bevestiging en order nr. Binnen gekregen !!
Hoi, ben ik weer...Tebbie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:52:
[...]
Vergeet voor nu de battery policy in dit geval omdat deze voor totaal geen rekening houdt met andere batterijen. Dus battery policy = disabled.
1.
opladen
2.
ontladen
3.
inactief
Helaas werkt het nog niet. Het lijkt erop alsof de flows niet geactiveerd worden en dat de zonneplan accu op zich goed reageert op een flow: als ik de flows test, dan reageert de homewizard namelijk goed. Dus of mijn flow is niet goed waardoor deze niet geactiveerd wordt, of de zonneplanbatterij stuurt de status niet goed door.
Hebben jullie nog een suggestie?
Dank je wel!
/f/image/j27MxXCGT9PUC18ljqDr0MXV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Saz4sFCRjUHmR2FdDn02fUZC.png?f=fotoalbum_large)
Zet er anders een notificatie of push bericht naar jezelf als actie erbij dan weet je of de kaart wel uitgevoerd wordt.Ninski schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:44:
[...]
Hoi, ben ik weer...
Helaas werkt het nog niet. Het lijkt erop alsof de flows niet geactiveerd worden en dat de zonneplan accu op zich goed reageert op een flow: als ik de flows test, dan reageert de homewizard namelijk goed. Dus of mijn flow is niet goed waardoor deze niet geactiveerd wordt, of de zonneplanbatterij stuurt de status niet goed door.
Hebben jullie nog een suggestie?
Dank je wel!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2