• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb de zonne omvormer uitgezet en de HW batterij aangezet om op te laden.
Ook de verwarming staat aan en de boiler springt nu ook aan.
Even in het groepenkast verdeelschema gekeken, nu zit alles in dezelfde fase :(
Het blijft nog onder de 12 A :+ (Vermogen bij elkaar 3500 W max. )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kyAIJepu7I0-49rhGgw5vlRkrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXNAM7hEL25ULDtwSpvanuel.jpg?f=fotoalbum_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:01

Remco2001

Ehm, ok...

Sepio schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:38:
[...]

Welke app is dit? Die ziet er goed uit!
Tibber.

• EduardBerwers
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
TFX77 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:33:
Even de grafiek moeten aanpassen om negatieve prijzen te kunnen zien @gielz.

[Afbeelding]
Zou je kunnen delen wat je aangepast hebt? Zie dat bij mij de grafieken niet kloppen.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:04
EduardBerwers schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 15:27:
[...]

Zou je kunnen delen wat je aangepast hebt? Zie dat bij mij de grafieken niet kloppen.
Sure.

De min: onder de yaxis
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 2
      min: -0.5
      max: 0.6
      tickAmount: 7
      forceNiceScale: false
      labels:
        style:
          colors: "#616269"

[ Voor 4% gewijzigd door TFX77 op 25-04-2026 16:03 ]

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Gekke vraag misschien maar wat doe ik verkeerd met dr tarieven in de P1 meter van Homewizard?

Vandaag veel stroom verbruikt tijdens negatieve prijzen maar de verbruikscijfers staan nu juist heel hoog positief ipv negatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOyxLkqc92D14HirKCcVQljWPAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG8rigild5RuRQLs4f1o2CU8.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het zo ingesteld mbv de FAQ van HW zelf.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:27:
Gekke vraag misschien maar wat doe ik verkeerd met dr tarieven in de P1 meter van Homewizard?

Vandaag veel stroom verbruikt tijdens negatieve prijzen maar de verbruikscijfers staan nu juist heel hoog positief ipv negatief.

[Afbeelding]

Heb het zo ingesteld mbv de FAQ van HW zelf.
Als de ingevulde waarden juist zijn en je hebt je zonnepanelen uitgezet, dan zie je zoiets als dit.
Ik heb de zonnepanelen uitgezet tussen 11 uur en 17 uur (prijzen waren toen negetief)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6jLGdI1rNqlRtGkqQRQTxOYs-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2mrjR1hBedfB58hK7I5FSJm5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 25-04-2026 17:56 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:41
PeteSplit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:41:
[...]

Als de ingevulde waarden juist zijn en je hebt je zonnepanelen uitgezet, dan zie je zoiets als dit.
Ik heb de zonnepanelen uitgezet tussen 11 uur en 17 uur (prijzen waren toen negetief)

[Afbeelding]
Een beetje off-topic. Hoe kun je je zonnepanelen uit zetten? Ik heb zelf een omvormer van SolarEdge. In hun app zie ik daarvoor geen optie. Of moet je hiervoor gebruik maken van Home Assistant of Homey?

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

PeteSplit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding]
Same, ik zie alleen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55TaY1vd_btLyDV9B_GAYzLNA0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnKUFDRAVvjQ1piKqg1f05xH.jpg?f=fotoalbum_large

Liep de hele dag op, ook tijdens negatieve prijzen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

meesje schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:45:
[...]

Een beetje off-topic. Hoe kun je je zonnepanelen uit zetten? Ik heb zelf een omvormer van SolarEdge. In hun app zie ik daarvoor geen optie. Of moet je hiervoor gebruik maken van Home Assistant of Homey?
In HA kun je een SolarEdge Modbus plugin installeren. Daar heb je dan wel de ModBus functie van de SolarEdge voor nodig.

Als je het zonder de HA integratie wilt doen, dan is het in de SolarEdge app mogelijk => zoek dan op de "Negatieve Tariefoptimalisatie" optie bij je tarieven. Het is niet echt eenvoudig in te stellen, maar ik heb uiteindelijk vorig jaar een email naar Zonneplan gestuurd met de vraag welke waarde ik moest instellen zodat ze bij een negatief tarief uit zouden gaan, en nadat ik dat ingesteld heb werkt het (nog steeds) goed.

Vandaag tussen 13h en 16h stonden ze netjes uit (toen waren de tarieven negatief bij Zonneplan).

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:49:
[...]

Same, ik zie alleen:

[Afbeelding]

Liep de hele dag op, ook tijdens negatieve prijzen.
Als je meer terug levert dan je afneemt van de leverancier, saldeer je de energiebelasting EB weg en moet je deze dit jaar 2026 niet invullen in de app. Je vult dan alleen de inkoop of verkoop kosten in zonder BTW.

Je zet de zonnepanelen uit als voor jou de prijs onder nul komt. Voorbeeld: heb je 2ct aan inkoopkosten dan zet je de zonnepanelen uit bij -2 ct. (neem je de EB mee, dan zet je de panelen uit bij -13 ct)
De prijs die je invult is zonder BTW, de prijs in de afbeelding (ink+verk) is met BTW.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:41
DJ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:52:
[...]

In HA kun je een SolarEdge Modbus plugin installeren. Daar heb je dan wel de ModBus functie van de SolarEdge voor nodig.

Als je het zonder de HA integratie wilt doen, dan is het in de SolarEdge app mogelijk => zoek dan op de "Negatieve Tariefoptimalisatie" optie bij je tarieven. Het is niet echt eenvoudig in te stellen, maar ik heb uiteindelijk vorig jaar een email naar Zonneplan gestuurd met de vraag welke waarde ik moest instellen zodat ze bij een negatief tarief uit zouden gaan, en nadat ik dat ingesteld heb werkt het (nog steeds) goed.

Vandaag tussen 13h en 16h stonden ze netjes uit (toen waren de tarieven negatief bij Zonneplan).
Bedankt voor de uitleg. De zonnepalen en omvormer zijn destijds door Zonneplan geïnstalleerd. Ik overweeg een dynamisch energiecontract bij hun af te nemen. Mooi dat ze je hierin ondersteunen.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

PeteSplit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:15:
[...]

Als je meer terug levert dan je afneemt van de leverancier, saldeer je de energiebelasting EB weg en moet je deze dit jaar 2026 niet invullen in de app. Je vult dan alleen de inkoop of verkoop kosten in zonder BTW.

Je zet de zonnepanelen uit als voor jou de prijs onder nul komt. Voorbeeld: heb je 2ct aan inkoopkosten dan zet je de zonnepanelen uit bij -2 ct. (neem je de EB mee, dan zet je de panelen uit bij -13 ct)
De prijs die je invult is zonder BTW, de prijs in de afbeelding (ink+verk) is met BTW.
Ik probeer je te volgen: als ik de faq van HW over Tibber bekijk vul ik voor teruglevering 0,0916 in?

En als Tibber negatieve prijzen hebt dan betaal ik die toch als ik teruglever? Zit toch geen andere rekensleutel tussen?

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:11:
[...]

Ik probeer je te volgen: als ik de faq van HW over Tibber bekijk vul ik voor teruglevering 0,0916 in?

En als Tibber negatieve prijzen hebt dan betaal ik die toch als ik teruglever? Zit toch geen andere rekensleutel tussen?
Ja de getallen zijn 0,112106 en 0,091610 en dat is goed met EB.
Dan is het alleen om op het juiste moment de omvormer uit/aan te zetten.

De laagste prijs was -10.79 cent/kWh tussen 13:45-14:00
Met EB was de prijs om de omvormer uit te zetten -11,21 cent/kWh
Jou opbrengst blijft positief.

Lever je op jaar basis meer terug dan je afneemt kun de tarieven zonder EB invullen in de app.
Tibber verrekent de EB pas op de jaarafrekening en dan zul je het (netto) overschot wat je ontvangen hebt terug moeten betalen. Je kunt dus ook in de HW app zonder EB invullen, dan zie je maandelijks aan het verschil wat je aan EB terug moet betalen. De getallen zijn dan 0,020496 en 0,000000

Het verschil zit in de verrekening van de EB op jaar basis door Tibber.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 25-04-2026 18:49 ]

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:11:
[...]

Ik heb al even in de gaten dat de formules niet kloppen.
Alles klopte totdat er negatieve prijzen tevoorschijn kwamen. Letop. Negatief die door all inclusive nogsteeds positief waren. Ik zou volgens homewizard bijvoorbeeld €5.00 terug krijgen. De volgende dag via tibber in mijn geval kreeg ik maar €1,20 terug.
Vandaag de eerste dag dat de prijzen echt negatief waren heb ik net als vele anderen de zonnepanelen uitgezet om te kijken wat er gebeurt. Ik moet volgens homewizard €2,68 betalen.
Ik zie morgen wel wat tibber mij te vertellen heeft.
Pagina: 1 ... 264 265 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2