Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:43

scorpionv

This space for rent

Lopen er op dit moment nog beta firmwares voor de PiB of de P1? Ik heb de indruk dat de huidige firmwares stabiel zijn (als de respons hier op het forum voldoende graadmeter is tenminste). Zelf geen klachten, vorige week de 2e PiB ontvangen en in gebruik genomen, en deze keer echt plug-and-play. Complimenten!

Tijd voor nieuwe functies ;)

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piwakawaka schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Het is mss wat naief van mij, maar ik wil dit graag begrijpen: welke veiligheid?
Lees het TS

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-10 10:55

wdr

piwakawaka schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:21:
We hebben een langere stroomuitval gehad. Na het herstel van de stroom komen mijn p1-meter en accu niet meer uit offline. Aangezien ik even fysiek niet bij de apparaten kan komen, gaan ze voorlopig niet meer online.
Ik ga er vanuit, dat er (voorlooig?) geen mogelijkheid is om ze weer aan de praat te krijgen.

Hoe kan ik dit probleem in de toekomst vermijden? Of moet ik naar een andere accu toe?
Heb hier meegemaakt dat bij vervanging slimme meter door stedin monteur, nadat stroom er weer werd opgezet de adapter van mijn nokia glasmodem de geest heeft gegeven. Toen een dag geen wifi gehad uiteraard totdat ik nieuwe adapter van provider ontving.
Vzv ik mij herinner heb ik P1 en pib toen niet opnieuw hoeven koppelen.

[ Voor 4% gewijzigd door wdr op 01-10-2025 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:11
Die had ik gelezen. Maar nergens staat beschreven dat de P1-meter ook na verloop van tijd offline blijft. Accu kan ik mij voorstellen, maar P1-meter niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-10 20:15

ikookhier

>hijdiehieris<

3e Pib ontvangen installatie wederom simpelweg zonder problemen.
1 Cycli 50% lading.
28 augustus besteld 1 oktober geleverd.

levertijden gaan de goede kant op 😉

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:39

fxs81

Julianadorp

scorpionv schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:07:
Lopen er op dit moment nog beta firmwares voor de PiB of de P1? Ik heb de indruk dat de huidige firmwares stabiel zijn (als de respons hier op het forum voldoende graadmeter is tenminste). Zelf geen klachten, vorige week de 2e PiB ontvangen en in gebruik genomen, en deze keer echt plug-and-play. Complimenten!

Tijd voor nieuwe functies ;)
Hier betatester met 2 pibs, laatste beta pib firmware is 1.0307 maar die is al (deels) beschikbaar voor niet betatesters las ik op github dus ik verwacht dat in de komende weken iedereen op 1.0307 zit.
Voor de P1 meter heb ik de laatste beta frimware 6.0206 maar volgens mij zou iedereen die al moeten hebben nu.
Zag ook wat voorbij komen dat batterijen nog maar tot 99% laden met 1.0307 maar hier gaan ze wel gewoon tot 100%, dat laatste beetje duurt altijd wel even omdat het laden minder snel gaat als de accu voller wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkdUvfwd60xP0abLLoRtvUWmuLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crMBMpn7ihVCRSqAC99NibrL.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

fxs81 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:31:
Hier betatester met 2 pibs, laatste beta pib firmware is 1.0307 maar die is al (deels) beschikbaar voor niet betatesters las ik op github dus ik verwacht dat in de komende weken iedereen op 1.0307 zit.
Voor de P1 meter heb ik de laatste beta frimware 6.0206 maar volgens mij zou iedereen die al moeten hebben nu.
Zag ook wat voorbij komen dat batterijen nog maar tot 99% laden met 1.0307 maar hier gaan ze wel gewoon tot 100%, dat laatste beetje duurt altijd wel even omdat het laden minder snel gaat als de accu voller wordt.
Klopt helemaal, ik zit als niet-betatester op 1.0307 en 6.0206. Voorheen circuleerden er altijd wel beta versies, maar vermoedelijk zit de hele userbase dan inmiddels op deze laatste stable versies.

Nu je het zegt, 1 van de PiBs staat op inactief bij slechts 99% acculading, maar daar gaan we dus geen drama van maken als het een known issue is in 1.0307 (y) Zolang @HomeWizard_NL het maar in beeld heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

scorpionv schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Klopt helemaal, ik zit als niet-betatester op 1.0307 en 6.0206. Voorheen circuleerden er altijd wel beta versies, maar vermoedelijk zit de hele userbase dan inmiddels op deze laatste stable versies.

Nu je het zegt, 1 van de PiBs staat op inactief bij slechts 99% acculading, maar daar gaan we dus geen drama van maken als het een known issue is in 1.0307 (y) Zolang @HomeWizard_NL het maar in beeld heeft.
Wat ik wel vaker heb gezien is dat de PiB elke 24 uur ongeveer, de SoC 1% verlaagt. Maar dat is volgens mij een berekende daling. Soms laad ik hem helemaal tot 100% en doet hij vlak daarna (op zijn vaste tijdstip) een % omlaag. Maar in feite zit hij dan nog helemaal vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
scorpionv schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

Nu je het zegt, 1 van de PiBs staat op inactief bij slechts 99% acculading, maar daar gaan we dus geen drama van maken als het een known issue is in 1.0307
Het is geen issue, dat ding laadt gewoon door tot 100 %, maar wel met veel minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

rtunru schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:38:
Het is geen issue, dat ding laadt gewoon door tot 100 %, maar wel met veel minder vermogen.
Net gecheckt, en dat klopt, hij staat nu op 100%. Bedankt voor de tip :)

Geen issue met de werking van de PiB dus, maar wel met de melding in de app. Als de app mij vertelt dat de PiB 'Inactief' is, dan hoort hij niet meer te (ont)laden. Of anders gezegd, als de PiB nog aan het (druppel)laden is dan moet de app 'Opladen' of iets dergelijks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbgHAz2aRPW7Bw9_VURgYlylxb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tP4G1Og3pLgvhim3Ug1oDIFc.jpg?f=fotoalbum_large
Klopt dit, heb nog zonnestroom en batterijen zijn100%vol en nog 120 laden??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ral23087 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:56:
[Afbeelding]
Klopt dit, heb nog zonnestroom en batterijen zijn100%vol en nog 120 laden??
Na het bereiken van 100% kan het zijn dat de cellen nog wat moeten balanceren. Hij zit dan nog niet helemaal vol en wordt nog (langzaam) bijgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ral23087
Ja zie het. Top bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
Ik heb sinds april 2025 3 batterijen. Na 1 omruilactie geen problemen ervaren.

Ik zie nu de afgelopen maand wel vaak de melding: Beperkte werking. Waarbij dan wordt aangegeven dat het vermogen wordt verlaagd.

Het gekke is dat het vermogen maximaal blijft (2400w) en de omgevingstemperatuur niet boven de 20 graden komt en de melding binnen enkele minuten ook weer verdwijnt. Het verschilt ook steeds welke batterij de melding geeft.

Zou dit een storing kunnen zijn of een bug in de software? Of is dit een bekend issue? Ik kon het zo snel niet terug vinden dit forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKIIrQogGUsYWoFPY0JcVB30lKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OowLTJs7bsM8a1l1nVRb0icI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuZyKacArBzA_VpRlZMK6Iercoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxUvnBHdwGwrrmfZJTm5wb23.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bram2488 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:28:
Ik heb sinds april 2025 3 batterijen. Na 1 omruilactie geen problemen ervaren.

Ik zie nu de afgelopen maand wel vaak de melding: Beperkte werking. Waarbij dan wordt aangegeven dat het vermogen wordt verlaagd.

Het gekke is dat het vermogen maximaal blijft (2400w) en de omgevingstemperatuur niet boven de 20 graden komt en de melding binnen enkele minuten ook weer verdwijnt. Het verschilt ook steeds welke batterij de melding geeft.

Zou dit een storing kunnen zijn of een bug in de software? Of is dit een bekend issue? Ik kon het zo snel niet terug vinden dit forum.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had deze melding ook regelmatig. Zeker vd zomer. Heb ze nu een kwartslag gedraaid. Geen meldingen meer gezien. Warmte kan mijn inziens zo beter weg.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2488
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
Devke schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:36:
[...]

Ik had deze melding ook regelmatig. Zeker vd zomer. Heb ze nu een kwartslag gedraaid. Geen meldingen meer gezien. Warmte kan mijn inziens zo beter weg.
Ik zal ook eens kritisch naar de opstelling kijken, misschien nog verder van de muur :)

Was vooral verbaasd dat het vermogen, ondanks wat de melding aangeeft, niet wordt verlaagd.

[ Voor 11% gewijzigd door bram2488 op 01-10-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55

TWKterry

Master Mariner

Hier is geheel spontaan in de afgelopen week de batterij van 108 naar 307 geüpdate, dat had ik eerlijk gezegd niet meer verwacht aangezien alle andere firmwares niet zijn geüpdatet. De P1 meter heeft al veel vaker updates gehad en is nu ook op de laatste versie.
Benieuwd of ik er verder iets van merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:35
Iemand al ontdekt dat je nu in de app je pib op verschillende manieren kunt opladen? O.a. met dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Eriq schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:48:
Iemand al ontdekt dat je nu in de app je pib op verschillende manieren kunt opladen? O.a. met dynamische tarieven?
Heb je een screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
Staat bij slimme takenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XmdUtx8-29eCgrlKnfAkDqAczU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PjoNnx4XfK8HsJGFcJx2ii8d.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eriq schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:48:
EditL ik zie net je screenshot, Dat is de betaalde versie.

[ Voor 23% gewijzigd door hanev001 op 01-10-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Je hebt Energy + , denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
Klopt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:12
Ik denk niet dat dat de pib zelf is maar de slimme stekker die er tussen zit. Ik heb het er ook staan maar heb mijn hw stekker ook batterij genoemd, zo lijkt het of dat je de batterij kan laden maar je schakelt de hw socket.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:24

Winkiller

De Mopperpot

En de slimme stekker, zonder werkt het niet voor PiB bezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
😴 klopt, is de slimme stekker. Kijk eigenlijk nooit bij slimme taken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Eriq schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:07:
😴 klopt, is de slimme stekker. Kijk eigenlijk nooit bij slimme taken…
Wat een opluchting. 8)
Er wordt ons beloofd dat API uitbreidingen zullen komen.
Ik had dat niet verwacht in de betaalde versie van de App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
Ik zou graag willen dat je uitgesteld kan laden. Nu gaan de batterijen voor op auto laden. Heb geen Homeassistant of die ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Ral23087 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:28:
Ik zou graag willen dat je uitgesteld kan laden. Nu gaan de batterijen voor op auto laden. Heb geen Homeassistant of die ander.
@Ral23087
Dat is ook mijn wens.
Om toch nog iets te kunnen doen laad ik de batterij handmatig als ik ook de auto laad. Dat bijt elkaar dan niet.
Vrees dat het in vorm die wensen niet in de app komt maar via HA.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vanavond ineens op 3 van de 4 PIB's de melding dat de netspanning te laag is.
Ik kwam daar achter omdat ik van Homey een bericht kreeg dat het verbruik relatief hoog was (eigen Flow), terwijl dat niet zou moeten kunnen.

Wat is "te laag"? Ik zie als laagste voltage 225 volt over de hele dag en als je de 10% regel aanhoudt zou er pas bij 209 of 253 volt een probleem van onder- of overspanning mogen ontstaan.

De melding ging ook niet weg, dus de PIB's herstart (kost me weer een rit want dat kan niet op afstand).
Daarna de melding dat de veiligheidsrestrictie was gereset, dus ook die weer uitschakelen.

Het voelt soms heel erg bèta aan en zeker geen "set and forget". Vergeet het maar.

edit: historie netspanning toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F6PpR9T.png

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2025 22:17 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
BlueTooth76 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:13:
Vanavond op 3 van de 4 PIB's de melding dat de netspanning te laag is.

Wat is "te laag"? Ik zie als laagste voltage 225 volt over de hele dag en als je de 10% regel aanhoudt zou er pas bij 209 of 253 volt een probleem van onder- of overspanning ontstaan.

De melding ging ook niet weg, dus de PIB's herstart (kost me weer een rit).
Daarna de melding dat de veiligheidsrestrictie was gereset, dus ook die weer uitschakelen.

Het voelt soms heel erg bèta aan en zeker geen "set and forget". Vergeet het maar.
@BlueTooth76
Ik had vandaag ook zo iets vreemd.
Melding dat de batterijen de wifi verbinding kwijt waren, dat herstelde zich na minder dan een minuut. Ik betwijfel of deze melding correct was.
Direct daarna de melding dat de safety restrictie was uitgeschakeld. Zonder kennelijke aanleiding, net als bij jouw dus.
Die maar weer ingeschakeld, en alles loopt weer als bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 01-10-2025 22:19 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234Rob5678
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:06
rtunru schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:10:
[...]

Wat een opluchting. 8)
Er wordt ons beloofd dat API uitbreidingen zullen komen.
Ik had dat niet verwacht in de betaalde versie van de App.
De API is benaderbaar buiten de app om. Er zijn ook al uitbreidingen aan de API gedaan m.b.t. stand-by kunnen zetten en handmatig laden. Daarnaast zouden zero charge/discharge-only ook nog komen via de api. Ik vind dat best wel oké van HW.

HW is ook nog met functies voor dynamische contracten bezig, hoe ze daar verder invulling aan geven is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-10 15:20
Ik kwam daar achter omdat ik van Homey een bericht kreeg dat het verbruik relatief hoog was (eigen Flow), terwijl dat niet zou moeten kunnen.

Wat is "te laag"? Ik zie als laagste voltage 225 volt over de hele dag en als je de 10% regel aanhoudt zou er pas bij 209 of 253 volt een probleem van onder- of overspanning mogen ontstaan.

De melding ging ook niet weg, dus de PIB's herstart (kost me weer een rit want dat kan niet op afstand).

[Afbeelding]
Dit vind ik geen HW probleem maar een probleem voor de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
1234Rob5678 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:21:
[...]

De API is benaderbaar buiten de app om. Er zijn ook al uitbreidingen aan de API gedaan m.b.t. stand-by kunnen zetten en handmatig laden. Daarnaast zouden zero charge/discharge-only ook nog komen via de api. Ik vind dat best wel oké van HW.

HW is ook nog met functies voor dynamische contracten bezig, hoe ze daar verder invulling aan geven is afwachten.
Ik gebruik die API nu al volop om met HA mijn PIB op goedkope momenten automatisch op te laden.
Er zijn echter meer API mogelijkheden beloofd en daar had ik het over.
Ik gebruik de App bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

josseg schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Dit vind ik geen HW probleem maar een probleem voor de netbeheerder.
Dat heeft niets met de netbeheerder te maken.

Het voltage is volgens beide P1-meters keurig binnen de 10% marges gebleven, het was een ~2% dipje.
Daar mag een PIB niet op uitvallen.

Daarnaast herstelden de batterijen zich niet en moest ik er weer heen rijden om de boel te herstarten.
Als de spanning op ons elektriciteitsnet goed is, werken apparaten zoals tv’s, computers en omvormers van zonnepanelen normaal. Een goede spanningskwaliteit ligt tussen de 207 en 253 volt. Zodra de spanning afwijkt en te hoog of juist te laag is, treden spanningsproblemen op. U herkent spanningsproblemen aan bijvoorbeeld lichten die vaker knipperen of zonnepanelen die geen stroom meer terugleveren aan het net omdat de omvormer uitvalt.
bron: http://stedin.net/aansluiting/ik-ga-energie-opwekken/spanningsproblemen

[ Voor 57% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2025 23:08 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
KijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4L_toYdFU4GxLKErfdruwYoE90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sk8AATsJ9Qu1gKehK596eqg.jpg?f=fotoalbum_largek nu al een paar dagen en zie elke morgen dit. Kan iemand dit voor mij uitleggen deze pieken in de nacht. En zo vaak. Heb wat buitenverlichting maar geen gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:16
In afwachting van de pib die ik besteld heb (Belgie) zoek ik eigenlijk wat mijn gemiddeld verbruik 's nachts is.
Is dit op een makkelijke manier te berekenen over bv een lange periode?

Ik heb mijn p1 meter gekoppeld in Homeassistant en dan kan ik wel per uur eigenlijk bekijken wat mijn verbruik is 's nachts over een periode maar kan dit ook makkelijker? Heb zelf energy+ abonnement maar dit zit volgens mij niet in de features.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Je hebt dus waarschijnlijk een spannings dip gehad waarop de batterij op de juiste manier reageert. Hoe lang heb je gewacht voordat je actie ondernam? Ik kan me namelijk voorstellen dat er even gewacht wordt voordat er weer geprobeerd wordt op te starten.

Dat je een rit moet maken is een persoonlijk probleem en heeft niets met de batterijen te maken. Als je vind dat je een remote optie moet hebben dan heb je gewoon de verkeerde batterij gekozen want dit is voor de HW nooit als optie in de specificatie vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ral23087 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:26:
Kij[Afbeelding]k nu al een paar dagen en zie elke morgen dit. Kan iemand dit voor mij uitleggen deze pieken in de nacht. En zo vaak. Heb wat buitenverlichting maar geen gekke dingen.
Deze verschijnselen worden waarschijnlijk veroorzaakt door de lagere buitentemperaturen in deze tijd van het jaar. Het lijkt erop dat je de schakelmomenten van de anticondensverwarming in je glazen bol ziet. Dat is tenminste mijn vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
Prisma16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Deze verschijnselen worden waarschijnlijk veroorzaakt door de lagere buitentemperaturen in deze tijd van het jaar. Het lijkt erop dat je de schakelmomenten van de anticondensverwarming in je glazen bol ziet. Dat is tenminste mijn vermoeden.
Nou het is me nog niet duidelijk zo.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

hanev001 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Je hebt dus waarschijnlijk een spannings dip gehad waarop de batterij op de juiste manier reageert. Hoe lang heb je gewacht voordat je actie ondernam? Ik kan me namelijk voorstellen dat er even gewacht wordt voordat er weer geprobeerd wordt op te starten.
Of er echt een dip is geweest weet ik niet, 1 PIB stond niet in storing, de 3 andere wel.
Ruim 1,5 uur gewacht.

Er stond geen termijn bij wanneer het zich zou oplossen, ik weet ook niet welke termijn daar voor staat. Jij?

Ter vergelijk; bij onder- of overspanning bij mijn SolarEdge inverter duurt zo'n outage een paar minuten.
Dat je een rit moet maken is een persoonlijk probleem en heeft niets met de batterijen te maken. Als je vind dat je een remote optie moet hebben dan heb je gewoon de verkeerde batterij gekozen want dit is voor de HW nooit als optie in de specificatie vermeld.
Ik heb het systeem gekocht in de hoop dat zo'n functie ook niet nodig is.
De bugs en problemen waar ik tot nu toe tegenaan gelopen ben stonden ook niet als specificatie vermeld.

Als ik de Homey niet had om problemen vroegtijdig waar te nemen, zou het soms dagen plat hebben gelegen zonder enige melding.

Als het goed werkt en de batterij zelf de errors goed afhandelt, hoef je het niet te herstarten, dan draait het "set and forget", als een autonoom systeem.

Ik weet ook niet waarom je zo fel reageert om HomeWizard te verdedigen, het is kritiek op het product, niet op jou.

Als jij het normaal vindt dat een PIB zo'n 1,5 uur na een (mogelijke) spanningsdip nog steeds uit z'n neus staat te eten dan is dat een perfect product voor jou.
En als je het als normaal ziet dat je na het herstarten de veiligheidsrestrictie weer handmatig moet uitschakelen, dan is dat een bonus.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-10-2025 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Of er echt een dip is geweest weet ik niet, 1 PIB stond niet in storing, de 3 andere wel.
Ruim 1,5 uur gewacht.

Er stond geen termijn bij wanneer het zich zou oplossen, ik weet ook niet welke termijn daar voor staat. Jij?

Ter vergelijk; bij onder- of overspanning bij mijn SolarEdge inverter duurt zo'n outage een paar minuten.

[...]

Ik heb het systeem gekocht in de hoop dat zo'n functie ook niet nodig is.
De bugs en problemen waar ik tot nu toe tegenaan gelopen ben stonden ook niet als specificatie vermeld.

Als ik de Homey niet had om problemen vroegtijdig waar te nemen, zou het soms dagen plat hebben gelegen zonder enige melding.

Als het goed werkt en de batterij zelf de errors goed afhandelt, hoef je het niet te herstarten, dan draait het "set and forget", als een autonoom systeem.

Ik weet ook niet waarom je zo fel reageert om HomeWizard te verdedigen, het is kritiek op het product, niet op jou.
Dit is de reden voor mijn wijze van regageren:
"Het voelt soms heel erg bèta aan en zeker geen "set and forget". Vergeet het maar."

Deze zin komt uit je eerst post. Koppel dat met dat je melde dat je er externe flows voor alarmering aan gehangen hebt. Een set and forget system, wat de batterij wel degelijk is, staat ergens in en hoekje en je kijkt er niet naar om. Bij een storing van deze aard zie je dat dan niet eens wat je bent niet thuis en als je uren later wel thuiskomt heeft het zich zelf opgelost.

Er gaan dagen en zelfs weken voorbij dat ik niet in de App kijk en alleen zo nu en dan de leds van de batterijen in het voorbij gaan zie.

Dat is wat me met stoort aan jouw melding en van anderen die hier regelmatig posten, er wordt constant naar dat ding gekeken en op het kleinste ding wordt al commentaar gegeven. Bij set and forget doe je dat niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:09
In de categorie positief nieuws: afgelopen maandag mijn 3e PiB besteld, en zojuist betaallink gekregen! Ze zitten dus bijna op vandaag besteld, morgen in huis! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

hanev001 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Bij een storing van deze aard zie je dat dan niet eens wat je bent niet thuis en als je uren later wel thuiskomt heeft het zich zelf opgelost.
Toch al een paar keer een storing gehad die zichzelf niet had opgelost en een herstart vereiste (zie ook mijn historie hier) en dat heb ik altijd met screenshots en eventuele foutmeldingen / -codes onderbouwd.

Daarom heb ik juist die Flows gemaakt: omdat één of meerdere PIB's al meer dan een dag met een error uit hun neus stonden te eten.

Je probeert kritiek van verschillende users hier met de mantel der liefde te bedekken, dat is voor jou misschien fijn maar voor bezoekers hier voelt het mogelijk toch wat partijdig. Je hebt er toch geen aandelen in?

Ik uit gewoon mijn ervaringen en soms is dat positief, soms niet. Als dat niet gewenst is kan het topic wel dicht.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-10-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43
iemand bekend met foutmelding E116 ?
na opnieuw opstarten deed hij het nog niet. wel na opnieuw koppelen.. 8)7 :X

foutmelding bij Wizzi gemeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
carpcatcher schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:24:
iemand bekend met foutmelding E116 ?
na opnieuw opstarten deed hij het nog niet. wel na opnieuw koppelen.. 8)7 :X

foutmelding bij Wizzi gemeld.
https://helpdesk.homewiza...n-e-code-wat-betekent-dit
Hier heb je wat aan

@Devke staat dit in de TS zo nee toevoegen svp

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 02-10-2025 10:30 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43
E100 tot E199
Intern batterij beveiliging
De Plug-In Battery heeft een intern probleem gedetecteerd.

-
daar had ik al gekeken, daarom vroeg ik het hier. me eerdere omvormer probleem was volgens de helpdesk ook alleen herstarten nodig.. (wat eigenlijk na een nacht wel meer voeten in aarde had met koppelen)

ik blijf ook maar de uitroeptekens houden over temperatuur dat hij te koud is..
(kouds afgelopen dagen 17.9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanessens
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
Kij[Afbeelding]k nu al een paar dagen en zie elke morgen dit. Kan iemand dit voor mij uitleggen deze pieken in de nacht. En zo vaak. Heb wat buitenverlichting maar geen gekke dingen.
Hetzelfde bij mij, sinds de P1 update naar 6.0206. Ben heel benieuwd wat dit precies is, want behalve de koelkast en de Quooker die je terugziet in de grafiek van ontlading bij de PiB, is er niets in mijn eigen spanningsnetwerk wat dit kan veroorzaken. In het plaatje zijn de piekjes niet heel goed te zien, vanwege de schaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UPEpx3e9VyPHwOPhTub8J_bi0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PwdNWN5DF6REh2HgcozarGC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nieuw hier en zelf een 'set and forget' type, maar volg jullie met veel interesse. Waarvoor dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Het lijkt in ieder geval op iets dat regelmatig even piekt in gebruik, al is het slechts 150 W, en daarna weer tot relatieve rust komt.
Zoiets als een (vrij grote) koelkast of vriezer die 5 minuten even vol z'n ding doet en en dan weer afslaat. Of misschien een quooker o.i.d.
Maar wat doet de PiB op die piekmomenten? Want als die nog genoeg SOC heeft, zou je zeggen dat die zulke pieken grotendeels moet kunnen opvangen. Tenzij de pieken hoger zijn dan wat de PiB uberhaupt kan leveren (800 W) of nog aan lading heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
Knurt schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Het lijkt in ieder geval op iets dat regelmatig even piekt in gebruik, al is het slechts 150 W, en daarna weer tot relatieve rust komt.
Zoiets als een (vrij grote) koelkast of vriezer die 5 minuten even vol z'n ding doet en en dan weer afslaat. Of misschien een quooker o.i.d.
Maar wat doet de PiB op die piekmomenten? Want als die nog genoeg SOC heeft, zou je zeggen dat die zulke pieken grotendeels moet kunnen opvangen. Tenzij de pieken hoger zijn dan wat de PiB uberhaupt kan leveren (800 W) of nog aan lading heeft.
Ja ga niet midden in de nacht kijken... Batterijen
Zijn zeker vol,s'morgens nog 20%. Heb wel een ghrohe keuken kraan maar geloof niet dat deze zo vaak aanslaat. Blijft toch een raadsel zo. Wil zo veel mogelijk 0 in de nacht toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
vanessens schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Hetzelfde bij mij, sinds de P1 update naar 6.0206. Ben heel benieuwd wat dit precies is, want behalve de koelkast en de Quooker die je terugziet in de grafiek van ontlading bij de PiB, is er niets in mijn eigen spanningsnetwerk wat dit kan veroorzaken. In het plaatje zijn de piekjes niet heel goed te zien, vanwege de schaal:
[Afbeelding]

Ik ben nieuw hier en zelf een 'set and forget' type, maar volg jullie met veel interesse. Waarvoor dank!
Het zal wel aan mij liggen, maar, de door jou omcirkelde gedeelte is volgens mij keurig NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Ral23087 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Zijn zeker vol,s'morgens nog 20%. Heb wel een ghrohe keuken kraan maar geloof niet dat deze zo vaak aanslaat. Blijft toch een raadsel zo. Wil zo veel mogelijk 0 in de nacht toch.
Haha, nee ik bedoel ook niet dat je midden in de nacht moet gaan zitten posten naast de PiB, maar bedoel meer wat geeft jouw grafiek van de PiB aan dat er op die piekmomenten gebeurde?

Maar als je inderdaad een kokend water kraan hebt (dus a la Quooker) die trekken al gauw 1500-2000 W bij opwarmen (afhankelijk natuurlijk van het type). En meestal zijn dat vrij korte maar dus relatief hoge pieken om de temperatuur op peil te houden, die de maximale 800 W van een enkele PiB te boven gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:11
V&A, zie huisregels

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 02-10-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanessens
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:10
rtunru schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar, de door jou omcirkelde gedeelte is volgens mij keurig NOM.
Het zijn ongeveer dezelfde pieken van 100 - 150w als die jij laat zien in jouw screenshot. Ze vallen alleen een beetje weg ivm de schaal over de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
vanessens schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Het zijn ongeveer dezelfde pieken van 100 - 150w als die jij laat zien in jouw screenshot. Ze vallen alleen een beetje weg ivm de schaal over de hele dag.
Ik kan je niet vertellen wat die pieken zijn.
Wat ik wel zie is dat jouw PIB keurig deze compenseert.
NOM werkt dus zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
Knurt schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

Haha, nee ik bedoel ook niet dat je midden in de nacht moet gaan zitten posten naast de PiB, maar bedoel meer wat geeft jouw grafiek van de PiB aan dat er op die piekmomenten gebeurde?

Maar als je inderdaad een kokend water kraan hebt (dus a la Quooker) die trekken al gauw 1500-2000 W bij opwarmen (afhankelijk natuurlijk van het type). En meestal zijn dat vrij korte maar dus relatief hoge pieken om de temperatuur op peil te houden, die de maximale 800 W van een enkele PiB te boven gaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gnHsJV9lh-rxJ1ZCDq49fbotPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBC7BpmqJql0RqqlledQ2XF7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_VtuZQK8rdR7D1Gn-af7_atLt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQ0IiW6Ze76Toz06wmN7s5Dp.jpg?f=fotoalbum_large
Hier de screenshots zie geen hoge pieken.
Zal vanavond de grohe kraan er eens afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-10 12:38
hanev001 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Dit is de reden voor mijn wijze van regageren:
"Het voelt soms heel erg bèta aan en zeker geen "set and forget". Vergeet het maar."

Deze zin komt uit je eerst post. Koppel dat met dat je melde dat je er externe flows voor alarmering aan gehangen hebt. Een set and forget system, wat de batterij wel degelijk is, staat ergens in en hoekje en je kijkt er niet naar om. Bij een storing van deze aard zie je dat dan niet eens wat je bent niet thuis en als je uren later wel thuiskomt heeft het zich zelf opgelost.

Er gaan dagen en zelfs weken voorbij dat ik niet in de App kijk en alleen zo nu en dan de leds van de batterijen in het voorbij gaan zie.

Dat is wat me met stoort aan jouw melding en van anderen die hier regelmatig posten, er wordt constant naar dat ding gekeken en op het kleinste ding wordt al commentaar gegeven. Bij set and forget doe je dat niet.
Eens, het is juist heel erg een set-it-and-forget-it oplossing. Hier staat mijn batterij vanaf dag 1 al aan (14 februari) en heeft vandaag de 225 cycli volledig zonder meldingen volbracht. Ik heb er maar eentje en ook mijn wifi (KPN) is niet onnodig ingewikkeld geconfigureerd (default settings). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
wfvanputten schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Eens, het is juist heel erg een set-it-and-forget-it oplossing. Hier staat mijn batterij vanaf dag 1 al aan (14 februari) en heeft vandaag de 225 cycli volledig zonder meldingen volbracht. Ik heb er maar eentje en ook mijn wifi (KPN) is niet onnodig ingewikkeld geconfigureerd (default settings). 8)
Hier geen set and forget type.
Ik werk veel met HA.
Ik heb echter nooit problemen gehad met mijn enige HW PIB en ook niet met een batterij van merk S.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:02
Weer terug van vakantie, de PiB heeft perfect gewerkt. Geen problemen of iets dergelijks. Ik ben dus zeer tervreden, :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Ral23087 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier de screenshots zie geen hoge pieken.
Zal vanavond de grohe kraan er eens afhalen.
Hmmm, nee inderdaad geen pieken te zien in de ontlading van de PiBs...
Je zou inderdaad eens kunnen proberen wat er gebeurt als je de grohe een nachtje afkoppelt.
Of middels een energy socket of andere meter kijken hoeveel en hoe lang deze zijn heatcycles doet.
Want jouw stroom grafiek geeft aan 158 W gemiddeld over een periode van 5 minuten. Maar dat kan dus ook 1 minuut verbruik van 790 W zijn of zelfs 30 seconden 1580 W zijn.

Mijn PiB schakelt relatief traag mee omhoog of omlaag in vermogen, want heb nog een oudere DSRM 4 slimme meter namelijk, waardoor hij soms 30-40 seconden achterloopt op wat er op de hoofdaansluiting gebeurt.
Dus als die kraan hele korte maar forse verbruikspieken geeft, zou het kunnen dat die alweer voorbij zijn voordat de PiB hem kan opvangen...

Maar probeer idd die kraan eens een nachtje van de stroom te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:32
Ral23087 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ja typisch een boiler, mijn Grohe geeft zelfde beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ral23087
Degast schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Bedankt voor de adviezen. Ga het vanavond proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ral23087 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Bedankt voor de adviezen. Ga het vanavond proberen.
Plaatst een energy socket ertussen de boiler of Grohe dan kun je apart zien wat er gebeurt..
De batterij(en) doet zijn werk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daryst
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 09:11
Hi,

Heb geprobeerd te zoeken in de bijna 900 pagina's, maar niet gevonden wat mij heeft kunnen helpen.
Ik heb zojuist mijn nieuwe batterij gehad (de eerste) en ik wil deze koppelen aan de P1 meter. Deze zit momenteel op versie 5.1903. Bij de installatie van de batterij wilt deze de P1 meter bijwerken, maar hij blijft timeouts geven. Ik heb verschillende netwerken geprobeerd (Apparaat is online en heeft een wifi signaal van 100%), hotspot via mijn telefoon. Andere stroom aansluiting. Apparaat weigert bij te werken.

Via de app zelf kan ik de update starten en hij geeft ook aan dat er een update is. Maar vervolgens doet hij niets en valt hij terug naar het apparaat overzicht venster.

Heb al een vraag uitstaan bij de support van HW, maar dat is afwachten op mail van hun.

Hopelijk hebben jullie nog tips en trucs om dit probleem te verhelpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Hier grotendeels klaar met de verbouwing dus vandaag de pibs verhuisd van de woonkamer naar de berging en nu eindelijk helemaal op een eigen groep. Zal wel even wennen zijn zonder de ledstrips de hele dag te kunnen zien. Ook nog steeds super tevreden met de 2 pibs, geen enkel probleem gehad (alleen 1x een E327 na een firmwareupdate maar dat lag daar aan dus die tel ik niet mee).

Pib 1 - 182 cycli - import 565 kWh - export 413 kWh - RTE 73%
Pib 2 - 130 cycli - import 402 kWh - export 294 kWh - RTE 73%
Ontgrendeld 1600 Watt laden - 1600 Watt ontladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkvxo9MiUaUk8G6T28fhnbC6RWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RVf9phSqHsleDkMStQ5enKU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfxb_pDfzYdq-VWp36eaZcG50ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTBRT3MTg2ATaBelUQfKAYPl.jpg?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
fxs81 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:29:
Hier grotendeels klaar met de verbouwing dus vandaag de pibs verhuisd van de woonkamer naar de berging en nu eindelijk helemaal op een eigen groep. Zal wel even wennen zijn zonder de ledstrips de hele dag te kunnen zien. Ook nog steeds super tevreden met de 2 pibs, geen enkel probleem gehad (alleen 1x een E327 na een firmwareupdate maar dat lag daar aan dus die tel ik niet mee).

Pib 1 - 182 cycli - import 565 kWh - export 413 kWh - RTE 73%
Pib 2 - 130 cycli - import 402 kWh - export 294 kWh - RTE 73%
Ontgrendeld 1600 Watt laden - 1600 Watt ontladen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik daar een sauna ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Daryst schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:28:
Hi,

Heb geprobeerd te zoeken in de bijna 900 pagina's, maar niet gevonden wat mij heeft kunnen helpen.
Ik heb zojuist mijn nieuwe batterij gehad (de eerste) en ik wil deze koppelen aan de P1 meter. Deze zit momenteel op versie 5.1903. Bij de installatie van de batterij wilt deze de P1 meter bijwerken, maar hij blijft timeouts geven. Ik heb verschillende netwerken geprobeerd (Apparaat is online en heeft een wifi signaal van 100%), hotspot via mijn telefoon. Andere stroom aansluiting. Apparaat weigert bij te werken.

Via de app zelf kan ik de update starten en hij geeft ook aan dat er een update is. Maar vervolgens doet hij niets en valt hij terug naar het apparaat overzicht venster.

Heb al een vraag uitstaan bij de support van HW, maar dat is afwachten op mail van hun.

Hopelijk hebben jullie nog tips en trucs om dit probleem te verhelpen.
P1 meter al een keer eruit gehaald en spanningsloos gemaakt? Misschien helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Infrarood cabine inderdaad.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-10 20:42

BKK

Categorie positief nieuws: na maanden verbindingsproblemen te hebben gehad nu al 1,5 week geen verbindingsproblemen. Drie pib’s en p1 blijven online!!!
Ik heb een ziggo modem met 5 pods. Voor de PIB versie 1.0307. Verder heb ik 2 weken geleden alle HW apparaten een vast IP gegeven en vastgepind op 2.4 ghz. Zeg maar wat er voor zorgt dat ik nu al tijdje geen problemen meer heb; de software update of mijn wifi instellingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-10 09:08
Na mijn portie problemen staan morgen (edit een week) de drie batterijen probleemloos te draaien.
Tijd voor een grafiekje van mij (of vijf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kbGKiS149mVaASSN0GIqJ55bz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyF3XdhfV8SkfBJSDx3PigZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7AWrFN-5tyjF3-r_Nl01uBeGp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUIoaJybbW2LPhiwkUS3r62r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQpJC7fsuazU-9BUHSgGxwaV4x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUCqR2XaO1YqMdZ9xaLsShVB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bah81cxNNUgPyuvHojDr5orqcXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zU8qYiWJacHdvdg2gBTRW8kP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mjco9lr9otlmtJH7XGQ6AmBbdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jlyg39lAk5kGQk4ZKQHMAr0W.jpg?f=fotoalbum_large

Hele grote blij. EINDELIJK. *O*

Afgelopen weekend was niks, maar de afgelopen dagen waren perfect.
Aankomende dagen word weer niks, maar dat helaas de tijd van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikookhier

ikookhier

>hijdiehieris<

Om nog even terug te komen op de beperkte werking melding.
Heb de Pibs iets verplaatst nu 23 cm Links en rechts vrijeruimte en staat 30cm van de muur.
Ventilator achter de pibs staan die de lucht omhoog blaast.
En met de stofzuiger alles even langs gelopen.
Echter geeft de onderste nog steeds de melding onder volle belasting ontladen.
Met laden geen melding.
Met 1.0305 niet eerder gezien. Nu 1.0307 dus wel.
In de ruimte is het nu 23 graden met de melding eerder deze week 20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ7ZgU9wOmnWGQoK1khL7cDSHHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoG2RYAOiDm2zo38FLJE1gZX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ikookhier op 02-10-2025 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikookhier schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:42:
Heb de Pibs iets verplaatst nu 23 cm Links en rechts vrijeruimte en staat 30cm van de muur.
Met laden geen melding.
[Afbeelding]
De ventilator uitgang van de batterij naar de vrije ruimte richten zodat de warme lucht goed in de vrije ruimte wordt geblazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13:57
Je moet de entilator niet achter de PiB’s, maar voor de PiB’s zetten, zodanig dat de warme lucht verder de ruimte wordt ingeblazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiNd4sC2eVsj0Y0umj0DZ5bRQ4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvKDx7n7HIoyrCGv1a1nv2hj.jpg?f=fotoalbum_large

Wekt bij mij perfect. De ventilator wordt aangestuurd met een slimme plug via Homey en gaat aan wanneer de temperatuur boven op de bovenste PiB meer dan 32 graden wordt en gaat weer uit als de temperatuur boven op de PiB weer beneden 32 graden is. Op de bovenste PiB ligt een temperatuursensor die ook met de Homey is verbonden. De PiB’s staan op zolder en daar wordt het bij warm weer behoorlijk warm.
Dit werkt bij mij perfect.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-10 09:08
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Wesseley op 02-10-2025 16:28 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Ook deze post is wellicht interessant voor de Homewizard gebruikers die zelf dynamisch opladen. Inmiddels word dit ook al getest door @Devke icm Homewizard PiB en zal eenvoudig in gebruik genomen kunnen worden in Home Assistant in combinatie met Nordpool (de tarieven). Hij zal primair ontwikkeld worden voor mijn zenSDK (Gielz) sturing bij Zendure (Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2) maar aangezien dit ook goed gaat werken met de Homewizard PIB in combinatie met Dynamisch NOM (winter) zal ik hem hier als losse code + uitleg posten zodra het testen afgerond is.

Mogelijkheden
- 15min of 1 uur sturing
- Spread berekeningen met inhoudelijk informatie wat hij nou exact berekend heeft
- Aparte NOM spread berekening waarbij de dure uren voor het opladen niet mee berekend worden
- Een JA en NEE sensor om de juiste modus te kiezen (kunt dus bestaande automatiseringen gebruiken)
- Voor de min-maxers een handmatige invoer. Morgen niet wat je wilt, pas het aan en voer eenmalig uit.
- Alles visueel zichtbaar op het scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPJER8diKxYg_1P9Lh48v9O_Gv0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BDoSM9COyXtQpXvpmmlyy22H.gif?f=fotoalbum_large

Indicatie bij openklikken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C1AWjEtaTtUGpNmnV3HsMQoM0k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8cakPJGoysziU3eqo3PEJnud.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door gielz op 02-10-2025 19:04 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Met laden geen melding.
[Afbeelding]
Ik heb hem hier ook weer net. Vaatwasser en oven staan aan en na circa 10-15 minuten vol ontladen ging ie weer iets knijpen naar 720 W. Maar ook weer niet lang, want na minuutje weer naar 800. En paar minuten later weer 720. Und so weiter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYEXomduvtFr9M9XYpkM2U-9Alw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuSWl7vz8NrOZ93KrrMflvav.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor de mede-Belgen onder ons:
Ik heb 2 batterijen besteld, eerste onmiddellijk nadat ik mail kreeg van HomeWizard dat Belgen konden bestellen (15 juli). Tot nu toe nog geen enkele feedback van HomeWizard, dus besloot ik toch eens wat info te vragen. Tot mijn verbazing antwoorden ze:

Goedemiddag ,
Wij zij momenteel nog in afwachting van een officieel akkoord vanuit België, voordat wij zullen starten met uitleveren. Onduidelijk is nog of dit met de P1 Meter gaat zijn of met de kWh meter.

Ik hoop dat ze wel stock reserveren om na goedkeuring onmiddellijk te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Je moet de entilator niet achter de PiB’s, maar voor de PiB’s zetten, zodanig dat de warme lucht verder de ruimte wordt ingeblazen.
[Afbeelding]

Wekt bij mij perfect. De ventilator wordt aangestuurd met een slimme plug via Homey en gaat aan wanneer de temperatuur boven op de bovenste PiB meer dan 32 graden wordt en gaat weer uit als de temperatuur boven op de PiB weer beneden 32 graden is. Op de bovenste PiB ligt een temperatuursensor die ook met de Homey is verbonden. De PiB’s staan op zolder en daar wordt het bij warm weer behoorlijk warm.
Dit werkt bij mij perfect.
Het product van HW zou wel heel erg slecht zijn als dit soort zottigheid nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikookhier

ikookhier

>hijdiehieris<

Knurt schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:31:
[...]

Ik heb hem hier ook weer net. Vaatwasser en oven staan aan en na circa 10-15 minuten vol ontladen ging ie weer iets knijpen naar 720 W. Maar ook weer niet lang, want na minuutje weer naar 800. En paar minuten later weer 720. Und so weiter...

[Afbeelding]
Hier knijpt hij ook naar 720 ... maar dan al na een minuut 8)7
Zie dat Pib 2 het nu ook doet.
Iets voor de update 1.0308 ben ik bang

[ Voor 5% gewijzigd door ikookhier op 02-10-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einar
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-10 11:21
piwakawaka schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Die had ik gelezen. Maar nergens staat beschreven dat de P1-meter ook na verloop van tijd offline blijft. Accu kan ik mij voorstellen, maar P1-meter niet
Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn P1 zit in een HW-splitter. Na de stroomuitval (wrs wonen we in hetzelfde gebied) is de P1 niet vanzelf weer online gekomen.

Ik vind dat bijzonder storend.

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Klinkt wat dwingend dit...... wat weerhield je om zelf even te kijken of het erin stond?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Prisma16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Het product van HW zou wel heel erg slecht zijn als dit soort zottigheid nodig is.
Het product is prima. Ik heb nog nooit problemen gehad. Alleen tja als het 30 of meer graden op zolder wordt, dan blijft de warme lucht rond de PiB’s hangen en die zuigt de ventilator nu af en blaast verder de ruimte in.
Dat hoef ik niet te doen, maar dan krijg ik ook de melding dat de PiB het een beetje warm heeft en schroeft zijn vermogen terug. Dat gebeurd nu niet, dus wat is daar zot aan? Dat begrijp ik werkelijk niet.
Ik ben tevreden met de oplossing, maar nogmaals dat hoeft niet. Dan regelt de PiB gewoon zijn vermogen terug als hij het warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:23
rtunru schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:40:
[...]

Ik gebruik die API nu al volop om met HA mijn PIB op goedkope momenten automatisch op te laden.
Doe je dat met de Day Ahead Optimizer of een andere tool in HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

Het product is prima. Ik heb nog nooit problemen gehad. Alleen tja als het 30 of meer graden op zolder wordt, dan blijft de warme lucht rond de PiB’s hangen en die zuigt de ventilator nu af en blaast verder de ruimte in.
Dat hoef ik niet te doen, maar dan krijg ik ook de melding dat de PiB het een beetje warm heeft en schroeft zijn vermogen terug. Dat gebeurd nu niet, dus wat is daar zot aan? Dat begrijp ik werkelijk niet.
Ik ben tevreden met de oplossing, maar nogmaals dat hoeft niet. Dan regelt de PiB gewoon zijn vermogen terug als hij het warm krijgt.
Ik ken geen andere consumentenelektronica die je bij een kamertemperatuur van 30C aanvullend moet koelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 19:55
Prisma16 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Ik ken geen andere consumentenelektronica die je bij een kamertemperatuur van 30C aanvullend moet koelen.
Moet ook niet, maar kan wel.
Ik heb een laptop gehad die als ie het (gloepens) warm kreeg door veel “rekenwerk” wat trager ging werken. Als ik daar dan een ventilator op zet om extra te koelen zodat de prestaties verbeteren maakt het direct nog geen slechte laptop.

Als je dus geen warme lucht afvoert vanaf de PiB zal hij gewoon iets minder vermogen leveren. Net zoals de koelkast of diepvries die bij een kamertemperatuur van 30 graden in een dag meer stroom verbruikt dan bij 20 graden, dat is dan maar zo.

[ Voor 19% gewijzigd door Harri op 02-10-2025 22:35 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-10 15:20
[...]

Ik heb radiator-ventilatoren. Een radiator is dan wel geen electronica maar mijn convector werkt beter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
testmanager schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:58:
[...]

Doe je dat met de Day Ahead Optimizer of een andere tool in HA?
Nordpool integration en AIO integration aangevuld met automations

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 19:55
Ik dacht nu ook iets negatiefs te kunnen melden; net waren alle PIB’s offline, en de P1 meter en sockets ook….. Het viel me op dat het alarmsysteem ook geen wifi verbinding had, maar nog wel communiceerde via de back-up ethernet- en mobieleverbinding.
Ik heb op 133km afstand van huis de router gereset (met een Smart socket die verbonden is met het alarmsysteem en dat werkt op een eigen frequentie/signaal), en alles werkt na 5 minuten weer.

Ergo: ook dit probleem lag niet aan de HW apparatuur zelf, maar werd blijkbaar veroorzaakt door een hikje van het Ziggo modem.
En er is (via een omweggetje) de mogelijkheid om de wifiverbinding op afstand te herstellen, toch een fijn gevoel voor als we op vakantie zijn.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
[...]

Heb je mijn hele post wel goed gelezen?
Je hoeft de PiB’s ook niet te koelen. Ze blijven gewoon werken, schroeven alleen het vermogen wat terug.
Trouwens ik koel. Iet, maar blaas de warme lucht meer de ruimte in. Dat is heel wat anders dan koelen.
Een ventilator koelt niet, maar blaastvalleen lucht rond.

[ Voor 17% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 03-10-2025 08:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Degast
Ik stook electrisch (warmtepomp) maar heb nu een extra warmtebron, de accu s. Een deel van het verlies van de omzetting van ac naar dc en omgekeerd gaat in warmte zitten. Dat deel is dus in de winter geen verlies! Die energie (warmte) wordt gewoon benut.
Ja, 1:1 in plaats van 1:4/5 voor de warmtepomp.

Ik wil geen discussie starten, maar zo kun je ook naar "het verlies"/de rte kijken.

En ja in de zomer werkt dat tegen, maar dan heb ik sowieso veel stroom over om te koelen ;-).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:48

HvM

De levertijd neemt af.
- vorige week 26-9 PIB nr 4 besteld.
- gisteren 2-10 al de betaallink ontvangen
- vandaag komt de PIB al binnen

Kwartet is vol.
Blij mee.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ral23087
Degast schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:12:
[...]

Heb de boiler er af gehad vannacht. En inderdaad minder pieken. Wel raar dat zo'n boiler zo vaak aanslaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2wChkIpEQgdspo3T3ZvB9JRhvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MHRjkc9zbSovAsngglaqErz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Ral23087 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Heb de boiler er af gehad vannacht. En inderdaad minder pieken. Wel raar dat zo'n boiler zo vaak aanslaat.
Kokendwaterkraan, dus houdt water goed op hoge temperatuur. Blijkbaar een aardig precieze temperatuur sensor, waardoor hij vaker kort aanspringt. Mijn close in boiler geeft een iets rustiger patroon, en dan telkens iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoor ik ook van collega's hier. Er worden er veel besteld in mijn omgeving, maar de levering lijkt vloeiend(er) te gaan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 23:25
Hier is zoals het lijkt mijn HW Battery overleden.

Ergens laat in de nacht, 120 Watt output. En van Wifi gevallen. Althans, dat dacht ik. Vanmorgen bij de accu kijken, was de led bar uit. Device met draaiknop uitgezet, aangezet. Niks. Stekker er uit, draaiknop weer op aan, 2 minuten wachten, draaiknopt uit, stekker er weer in, draaiknop aan. Niks.

Dus denk dat er een of andere beveiliging is afgegaan die ik niet zelf kan herstellen. Ik kan hier in het topic niet zo snel soortgelijke ervaringen vinden. Vreemd is het sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The - DDD schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:47:

Ergens laat in de nacht, 120 Watt output. En van Wifi gevallen. Althans, dat dacht ik. Vanmorgen bij de accu kijken, was de led bar uit. Device met draaiknop uitgezet, aangezet. Niks. Stekker er uit, draaiknop weer op aan, 2 minuten wachten, draaiknopt uit, stekker er weer in, draaiknop aan. Niks.

Dus denk dat er een of andere beveiliging is afgegaan die ik niet zelf kan herstellen. Ik kan hier in het topic niet zo snel soortgelijke ervaringen vinden. Vreemd is het sowieso.
Volgorde van handelen klopt niet.
Draai schakelaar uit - stekker uit- 2 min wachten - stekker in - draai schakelaar in.
Na het inschakelen moet je een kort beep horen en witte led zien

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 03-10-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-10 10:55

wdr

The - DDD schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:47:

Wat zegt de app? Was batterij toevallig niet leeggeraakt gevolgd door een SOC correctie, dan zie je ook geen leds branden tot hij weer op 1% staat, dan brandt alleen uiterste onderste led. Gebeurt vaker aan het einde van de nacht en heb je wat zon nodig om hem op 1% en verder te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
GL007 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Volgorde van handelen klopt niet.
Draai schakelaar uit - stekker uit- 2 min wachten - stekker in - draai schakelaar in.
Na het inschakelen moet je een kort beep horen en witte led zien
Geen beep idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
wdr schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:20:
[...]

Wat zegt de app? Was batterij toevallig niet leeggeraakt gevolgd door een SOC correctie, dan zie je ook geen leds branden tot hij weer op 1% staat, dan brandt alleen uiterste onderste led. Gebeurt vaker aan het einde van de nacht en heb je wat zon nodig om hem op 1% en verder te krijgen..
App zei geen Wifi verbinding. Slecht signaal. Accu staat nu sinds vanmorgen in het stopcontact, maar is nog steeds niet terug op gekomen. Ook het ontbreken van de "beep" is denk ik wel een teken dat ie het echt niet gaat doen.Vanavond nog even er aan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Overigens vanmorgen ook nog een ander stopcontact geprobeerd. Om het bij de bron zeg maar uit te sluiten. En met een multimeter beide stopcontacten getest, zat gewoon 230 op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ot8DoIYRkrmmJn3ymyWeA3s6KQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8gsmpxkJmBy9dBsI4nPP0nWz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLOYwjnJjWEEn7f2mUMp58ujJZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bLMyl0CAB6eCLj5H93ue1cKB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97R7TPA6TzYICwRRKt5C0jTuRZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yMPfnPN7FFSAIxhvyX6vM6Ug.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bYFkEkat5Oxus8BQcSSAMTVNeo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JqOwLQK26R0LB0gtlxcPknkl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door The - DDD op 03-10-2025 13:09 ]

Pagina: 1 ... 218 ... 225 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.