• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

paQ

precies :)

[ Voor 95% gewijzigd door paQ op 18-09-2025 13:29 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-10 20:42

BKK

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVOtH443HpVmnvEmxJu5dtTQ68k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3oD65hhHffIjo8Ux220xCLa.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar ns kijken of de p1 wel stabiel blijft.

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06:57
arcticbreeze schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:50:
Onze eerste PIB met 200 laadcyclus geeft vandaag voor het eerst een storing nl e308.
Deze even uit gezet en opnieuw opgestart en afwachten.
Ik zie ineens mijn oudste PIB ook oranje knipperen (165 cycli zonder problemen) en een E308 melding geven. Ik zal hem ook opnieuw opstarten. Het lijkt iets met de software als ik zo zoek op deze code komt deze pas vanaf 6 september naar boven. Hopelijk is het software matig op te lossen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:56

Aardedraadje

Met kabelschoen

Aan iedereen met fout E308:
E308: Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update.
Ondertussen is 1.0306 in beta maar hoewel die een bugfix bevat, wordt E308 niet specifiek benoemd.
New in Plug-In Battery 1.0306
This version fixes a some extra cases where the battery is unable charge or discharge.
Aardedraadje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:03:
Aan iedereen met fout E308:

[...]

Ondertussen is 1.0306 in beta maar hoewel die een bugfix bevat, wordt E308 niet specifiek benoemd.

[...]
Thnx voor de reminder. Heb 1.0306 opgenomen in de TS als zijnde beta.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:50
TFX77 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:39:
[...]

Misschien hebben beide buren overal bedraad netwerk. Scheelt heel veel voor WiFi. Waaronder een Audi die nog even 40 mHz probeert te stelen. Want wat moet je auto nou zonder Wifi...

[Afbeelding]

Hier 87 access points die het moeilijk proberen te maken voor HomeWizard en haar Thuisbatterij. Echter ervaar ik geen verbindingsproblemen. Dat is ook met ongeveer tx 10% retries.
Geen 87 want wij wonen in een 'dorp', gelukkig maar 25. De oudere buren weten niet wat een netwerk kabel is en de jongere buren lopen met de hond/kinderen/bierkratten/boodschappen hand in hand met het mobieltje dus denk niet dat er veel kabels in de huizen ligt ;)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-10 17:32
asing schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:45:
[...]

Wel ruk van HomeWizard dat ze dit zo doen :( .
In jouw usecase is het misschien niet handig maar ik kan het mij wel voorstellen dat ze dat doen. De boel aanhouden kost alleen maar energie waar je niets mee kunt omdat er geen wifi dus ook geen aansturing is. Die twee uur vind ik wel aardig gekozen, dat voorkomt dat er bij iedere dropout de boel uit gaat.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

winwiz schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:07:
[...]

In jouw usecase is het misschien niet handig maar ik kan het mij wel voorstellen dat ze dat doen. De boel aanhouden kost alleen maar energie waar je niets mee kunt omdat er geen wifi dus ook geen aansturing is. Die twee uur vind ik wel aardig gekozen, dat voorkomt dat er bij iedere dropout de boel uit gaat.
Het actief laten van de wifi kan nooit veel kosten. Als de batterij in volle standby is dan is het gebruik 7 to 10 Watt. Als dat stop blijft er dus alleen wat electronica over inclusief de Wifi. Wat zal het zijn 1 of 2 Watt.

Dat weegt niet op tegen het ongewenst uitgaan en je dan achter de oren moeten krabben wat er mis is terwijl er technisch niets met de batterij fout is.

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:18
Sinds eergisteren op de een of andere manier de melding bij 1 van m'n 2 PIB's dat ie een trilling heeft waargenomen. Kan helemaal niet, maar goed??

Ik dacht dat die melding vanzelf wel weg zou gaan, maar staat er nog steeds.
Wie weet hoe ik die melding eruit krijg? (ja okay, uitzetten etc zal wel helpen denk ik, maar kan het niet anders?)
Ik heb thuis een KPN modem staan. Daar zitten 4 netwerk poortjes op. Op dit moment zitten ze vol. Ik heb voor nu Tado er even uitgehaald zodat de netwerkkabel van de EV lader daar in kan. Nu het wat kouder straks weer gaat worden moet Tado er weer bij. Dat gaat dus niet. Nu weet ik dat ik een switch er tussen moet gaan zetten. De PIBS draaien hier perfect, geen verstoringen in welke vorm dan ook. Dat wil ik zo houden. Moet ik met een switch ergens op letten? Welke bijvoorbeeld wel kopen, welke niet? Of maakt het sws niks uit. Het is een vraag in relatie met de PIB daar ik die niet wil verstoren. Hier antwoorden mag, DM is ook geen probleem.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:56:
Ik heb thuis een KPN modem staan. Daar zitten 4 netwerk poortjes op. Op dit moment zitten ze vol. Ik heb voor nu Tado er even uitgehaald zodat de netwerkkabel van de EV lader daar in kan. Nu het wat kouder straks weer gaat worden moet Tado er weer bij. Dat gaat dus niet. Nu weet ik dat ik een switch er tussen moet gaan zetten. De PIBS draaien hier perfect, geen verstoringen in welke vorm dan ook. Dat wil ik zo houden. Moet ik met een switch ergens op letten? Welke bijvoorbeeld wel kopen, welke niet? Of maakt het sws niks uit. Het is een vraag in relatie met de PIB daar ik die niet wil verstoren. Hier antwoorden mag, DM is ook geen probleem.
Maakt niets uit. Ik heb een switch (TP-Link) en heb op geen enkele wijze problemen met de Wifi als gevolg daarvan.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 22:15
Ik heb tp-link switches en die bevallen goed. Daar zit ook het wifi accespoint op. Geen enkel probleem met de PiB’s.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:02
@Devke
Enigszins off topic, maar omdat je ernaar vraagt. :)
Mijn provider is Solcon (overgenomen door KPN, maar gelukkig nog steeds acterend als Solcon).
Ik had een switch (TP-Link) achter de Fritz!Box modem geplaatst, netwerk kabel naar settop box en TV, en daarna vaak problemen stilstaand TV beeld, vooral bij uitgesteld kijken.
De Solcon helpdesk adviseerde een andere switch (Netgear en niet alleen dit merk, maar ook een specifiek type) , welk model een aantal specifieke TV en video protocollen ondersteunt, en daarmee is het stilstaand beeld probleem verdwenen, zelfs nu er twee van die switchen achter elkaar zijn geschakeld.
Dus als je een switch plaatst, en er hangt een “lastige” applicatie achter, check dan met je internet provider zou ik adviseren.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:47
Als je geen vlan's hebt/gebruikt kan je gewoon een netgear switch oid doen. Met 3 a 4 tientjes ben je al klaar.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:50

aip

hanev001 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:59:
[...]

Maakt niets uit. Ik heb een switch (TP-Link) en heb op geen enkele wijze problemen met de Wifi als gevolg daarvan.
Same here, drie switches, op iedere verdieping 1, allemaal TPLink. Doet niets met het wifi. Een van de zoons draait op zijn eigen kamer een eigen wifi netwerk voor zijn devices, maakt ook niets uit. (hier). 3 PiB's draaien nu weer prima (na weer een wissel).

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:45
Na heel wat problemen gisteren een verzoek gehad van HW
om de accu die E447 storing had weer aan (online) te zetten zodat ze er ff in konden kijken.

Had voor de veiligheid de stekker er uit getrokken een probleem met cellen voelt niet lekker.

Nu kom ik net thuis en is vanmiddag om 13:30 tot leven gekomen.

1 weer werkend nog 1 te gaan, maar die is compleet offline en reageert nergens op.

Ook per mail onderstaande ontvangen:

Goedemiddag Joop,
Bedankt voor je bericht, we hebben vanaf onze kant gereset. Heb je het probleem tot op heden nog?

[ Voor 16% gewijzigd door nl0jdb op 18-09-2025 17:33 ]

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

nl0jdb schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:31:
Na heel wat problemen gisteren een verzoek gehad van HW
om de accu die E447 storing had weer aan (online) te zetten zodat ze er ff in konden kijken.

Had voor de veiligheid de stekker er uit getrokken een probleem met cellen voelt niet lekker.

Nu kom ik net thuis en is vanmiddag om 13:30 tot leven gekomen.

1 weer werkend nog 1 te gaan, maar die is compleet offline en reageert nergens op.

Ook per mail onderstaande ontvangen:

Goedemiddag Joop,
Bedankt voor je bericht, we hebben vanaf onze kant gereset. Heb je het probleem tot op heden nog?
Bijzonder dat een E447-fout gereset wordt. Dat is volgens mij tot op heden nog niet gemeld in dit topic. Dit soort fouten was voorheen de facto omruilen.

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:45
Aardedraadje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:34:
[...]

Bijzonder dat een E447-fout gereset wordt. Dat is volgens mij tot op heden nog niet gemeld in dit topic. Dit soort fouten was voorheen de facto omruilen.
Ben benieuwd, gezien de karige zon productie heb ik hem nu opdracht gegeven om volledig op te laden.

We zullen het morgen wel zien
@hanev001 @Olie_B_Bommel @EVfan @aip en @Tebbie Dank voor de reacties.

KPN modem voert het signaal via wifi naar de TV. Dat gaat goed. Zolang de kids niet allerlei games gaan downloaden op hun PS. Verder hangt mijn PC eraan, De laadpaal en dat soort gein. Nee ik gebruik geen Vlan. Echt een simpele setting. Modem. 2 boosters op elke verdieping en that's it.

• EVfan
Aardedraadje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:34:
[...]

@Aardedraadje
Toch wel.
Ik heb na het aansluiten van mijn toen net binnengekomen derde (renewed) PiB wel een E447 melding gehad.
Dat gebeurde toen ik de drie batterijen handmatig (laag dynamisch tarief) vol wilde laden. Vreemd genoeg ging toen een van de eerste twee batterijen in storing, E447.
Na een reset niet meer teruggekomen (is ook al >50 cycli geleden).
Ik heb dat destijds hier wel vermeld, inclusief een update twee weken later.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

EVfan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:53:
[...]

@Aardedraadje
Toch wel.
Ik heb na het aansluiten van mijn toen net binnengekomen derde (renewed) PiB wel een E447 melding gehad.
Dat gebeurde toen ik de drie batterijen handmatig (laag dynamisch tarief) vol wilde laden. Vreemd genoeg ging toen een van de eerste twee batterijen in storing, E447.
Na een reset niet meer teruggekomen (is ook al >50 cycli geleden).
Ik heb dat destijds hier wel vermeld, inclusief een update twee weken later.
Dat heb ik dan totaal gemist :)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
winwiz schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:07:
[...]

Bedenk dat ik in februari begon met de batterijen, en dat een standby optie toen niet bestond. Als je dan wil voorkomen dat je accu leeg loopt in je Tesla en dat het ding net na zonsopkomst gaat flipperen, dan knikker je ze van de wifi. Dat heeft meer dan een half jaar dikke prima gewerkt.

Er waren beta firmwares, maar daar doe ik niet aan mee en ik had het topic eigenlijk een beetje genegeerd. En dan ineens is 1 van je batterijen donker. Het zal me toch niet gebeuren dat ik 2 units heb die binnen een jaar defect gaan :X ? Maar gelukkig, het is alleen maar firmware. Dat nieuws kreeg ik ook niet mee want ik las hier amper.

Post gevonden met de instructies voor de mode. Binnenkort maar eens gaan knutselen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50
Dit is nieuw ? Ze staan beiden te leveren. Nee niet unlocked.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-LpoghXfbXqNZYxMComg5tbC3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDZVB4mSUBOVULAIi6yw23eE.jpg?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als een batterij bijna leeg is gaat die uit voorzorg steeds minder hard werken. Eerst zal de andere batterij het overnemen. Maar als die ook bijna leeg is gaat die ook op lager vermogen terugleveren. Als de vraag toch meer is dan 1 batterij wil/kan leveren springt de ander dus alsnog bij. Samen blijven ze onder de 800 Watt.

[ Voor 27% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-09-2025 19:11 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

asing schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:57:
Dit is nieuw ? Ze staan beiden te leveren. Nee niet unlocked.

[Afbeelding]
Allebei bijna leeg zo te zien, dan bouwen ze per PiB het vermogen af. Als het benodigde vermogen dan boven het vermogen ligt dat één PiB nog kan leveren, gaan ze de load verdelen. Ook onder de 800W.

• edblom
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:13
Vandaag bleef de PIB na 165 cycli hardnekkig op inactief staan bij 18% lading ondanks dat er stroom gevraagd werd of dat er teruggeleverd kon worden. Bij uitzetten bleef de witte led branden, zelfs na een uur de stekker eruit. Opnieuw koppelen via touch knop deed ook niets. Reageert nergens op, geen foutcodes in app, meest recente update. Toen op handmatig 60% laden gezet, na enkele minuten ging de PIB ('s avonds) weer netjes ontladen.

• GeoWilly86
  • Laatst online: 06:57
GeoWilly86 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:55:
[...]

Ik zie ineens mijn oudste PIB ook oranje knipperen (165 cycli zonder problemen) en een E308 melding geven. Ik zal hem ook opnieuw opstarten. Het lijkt iets met de software als ik zo zoek op deze code komt deze pas vanaf 6 september naar boven. Hopelijk is het software matig op te lossen.
En gisteravond mijn 2e PIB ook een E308 melding. Deze knipperde dan niet oranje, maar stond gewoon op wit (inactief en 0%). Ik zag het toevallig in de app toen ik de PIB's even bij langs ging. Ook deze gereset en toen was de melding weg.

[ Voor 5% gewijzigd door GeoWilly86 op 19-09-2025 07:21 ]

GeoWilly86 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:20:
[...]

En gisteravond mijn 2e PIB ook een E308 melding. Deze knipperde dan niet oranje, maar stond gewoon op wit (inactief en 0%). Ik zag het toevallig in de app toen ik de PIB's even bij langs ging. Ook deze gereset en toen was de melding weg.
HW is bezig om dit op te lossen in een volgende firmware versie.

E308: Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update. Heb je een andere softwareversie en toch foutcode E308? Neem dan contact op met onze supportafdeling.

[ Voor 33% gewijzigd door Devke op 19-09-2025 07:59 ]

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 19:33
EVfan schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:12:
[...]

@Devke
Enigszins off topic, maar omdat je ernaar vraagt. :)
Mijn provider is Solcon (overgenomen door KPN, maar gelukkig nog steeds acterend als Solcon).
Ik had een switch (TP-Link) achter de Fritz!Box modem geplaatst, netwerk kabel naar settop box en TV, en daarna vaak problemen stilstaand TV beeld, vooral bij uitgesteld kijken.
De Solcon helpdesk adviseerde een andere switch (Netgear en niet alleen dit merk, maar ook een specifiek type) , welk model een aantal specifieke TV en video protocollen ondersteunt, en daarmee is het stilstaand beeld probleem verdwenen, zelfs nu er twee van die switchen achter elkaar zijn geschakeld.
Dus als je een switch plaatst, en er hangt een “lastige” applicatie achter, check dan met je internet provider zou ik adviseren.
Inderdaad, ga voor de Netgear GS105E of GS108E. Daarmee heb je nooit last van eventuele IGMP snooping issues. (let op dat je de E-variant neemt).
timadriaans schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:28:
[...]

Inderdaad, ga voor de Netgear GS105E of GS108E. Daarmee heb je nooit last van eventuele IGMP snooping issues. (let op dat je de E-variant neemt).
Ben voor TP Link gegaan. Komt vandaag binnen. Als er problemen komen is de oorzaak niet ver te zoeken. Verwacht dat het wel goed gaat.

• EVfan
timadriaans schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:28:
[...]

@timadriaans
Inderdaad, dit type dat voorkomt snooping problemen.

• henkzelf
  • Laatst online: 21:34
@Devke (Na best wel veel scrollen op pagina 1) zag ik in de release notes dat "kWh-meter 5.0011 - Released als beta" er na controle bij mijn 1-fase kWh meter al op staat hoewel ik geen bèta tester ben. Ik meen dat ik deze na een handmatige controle kon downloaden.
Mijn P1 wil nog steeds niet van 6.0203 af maar geen stress want alles werkt perfect hier. Ook de PiB op 1.0305 die bij ons als kleinverbruiker krap aan 70,5% rte presteert. Actief sinds 1 mei en een zelfvoorziening van 90%.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

henkzelf schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:35:
@Devke (Na best wel veel scrollen op pagina 1) zag ik in de release notes dat "kWh-meter 5.0011 - Released als beta" er na controle bij mijn 1-fase kWh meter al op staat hoewel ik geen bèta tester ben. Ik meen dat ik deze na een handmatige controle kon downloaden.
Mijn P1 wil nog steeds niet van 6.0203 af maar geen stress want alles werkt perfect hier. Ook de PiB op 1.0305 die bij ons als kleinverbruiker krap aan 70,5% rte presteert. Actief sinds 1 mei en een zelfvoorziening van 90%.
Kun je aangeven waar je dat ziet staan want ik zie Released staan.
Edit : Kijk..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOAZYhaiC-6Abe_V1hVxKNESNfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RkFmWxFnqfe6AXUhfykOKWl4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 19-09-2025 08:45 ]

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-10 15:27
Ik krijg al sinds een week of 2 mondjesmaat Goodwe data binnen in de Homewizard app. Sowieso geen actuele data, in sommige gevallen wel achteraf de data van de vorige dag. Maar ook dat niet altijd, De server status is dan ook rood. Echter het Goodwe portaa zelf met hun eigen app doet et wel gewoon.
Hebben hier meer mensen last van en is er uitzicht op een oplossing?

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:55
exroosje schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:24:
Ik krijg al sinds een week of 2 mondjesmaat Goodwe data binnen in de Homewizard app. Sowieso geen actuele data, in sommige gevallen wel achteraf de data van de vorige dag. Maar ook dat niet altijd, De server status is dan ook rood. Echter het Goodwe portaa zelf met hun eigen app doet et wel gewoon.
Daar is een topic voor: Storing Homewizard app?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
HW heeft al aangegeven dat dit komt door rate limiting op de Goodwe API. Ze zijn er mee bezig iig :)

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-10 16:20
Hierbij nog het bericht van Homewizard: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83438840
Vandaag eindelijk weer eens een dag waarbij de PiB's misschien bijna geheel met zonne-energie gevuld kunnen worden. Ik heb ze wel op "charge only" staan want de stroom is goedkoop nu. Hopelijk morgen ook nog, maar dan zal het wel weer een tijdje uit zijn met de pret.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
JeroenH schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:54:
Vandaag eindelijk weer eens een dag waarbij de PiB's misschien bijna geheel met zonne-energie gevuld kunnen worden. Ik heb ze wel op "charge only" staan want de stroom is goedkoop nu. Hopelijk morgen ook nog, maar dan zal het wel weer een tijdje uit zijn met de pret.
Voor vandaag kom ik batterij tekort, ze zijn beide al bijna vol ondanks een vaatwasser en wasmachine actie. Hierna zal het inderdaad vast uit zijn met de pret, merk zoals gisteren wel dat er nog steeds wel bespaart word doordat overtollige stroom niet terug het net op gaat. Alle kleine beetjes helpen ook

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

TeCuMSeH schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:00:
Voor vandaag kom ik batterij tekort, ze zijn beide al bijna vol ondanks een vaatwasser en wasmachine actie.
Ik had hem gisteren niet geheel vol geladen uit het net, en vannacht van 01:00 tot 05:00 op pauze gehad, en mijn inschatting kwam redelijk uit, vanochtend nog een paar procent over :) Nu aan het laden en op 50%.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• henkzelf
  • Laatst online: 21:34
Devke schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 08:42:
[...]

Kun je aangeven waar je dat ziet staan want ik zie Released staan.
Edit : Kijk..
[Afbeelding]
Mij blind gestaard op de tekst eronder en de sub-kop gemist, denk ik.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Ronald1245
  • Laatst online: 20:23
@Devke ik heb vandaag dit bericht ontvangen van HW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7L7vEV-R2FsA0VZkF0X-P3irQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beF9eoH543Qc6bM7dAkuI4oc.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent dat de TS waar dit staat “P1 Meter 6.0205 - Released” even aangepast moet worden?
Ronald1245 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:33:
[Afbeelding]

Dat betekent dat de TS waar dit staat “P1 Meter 6.0205 - Released” even aangepast moet worden?
Ik heb als beta tester 6.0206 versie
Ik vind dit een vreemd verhaal. Dit is niet goed!

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 19-09-2025 14:47 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:45
GL007 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:44:
[...]

Als niet beta tester is 203 de laatste voor mij op dit moment!

• _DPC_Scorpion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-10 15:04

_DPC_Scorpion

A.F.C.A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1So7UUbZcA5vnDTQfq2BGGTrio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RV3Xes2UiGoZSDRyqKfGrqmJ.png?f=fotoalbum_large
daar is opeens bat 2

hij was gister betaalbaar, direct gedaan en zou maandag komen
misschien blij vanwege de zon stond hij er opeens vandaag
beetje load er al in, fw update.. toevoegen aan HA en nu mooi vol

benieuwd hoe ze samen gaan werken *;

[ Voor 3% gewijzigd door _DPC_Scorpion op 19-09-2025 16:30 ]

Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:30
GL007 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:44:
[...]

Waarom? Ze hebben blijkbaar besloten dat 6.0203 de stabiele versie is.
Ik heb daar geen moeite mee.
Combinatie 6.0203 en 1.0305 werkt prima voor mij.
Ronald1245 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:33:
[Afbeelding]

Zoals ik het lees in het beta kanaal hebben ze 6.0205 al gestart met uitrollen. Toen zijn ze een probleempje tegen gekomen wat voor vertraging zorgt. Nu draait voor beta 6.0206. Ik ga het even navragen voor de zekerheid.

Dat doen ze heel erg goed, en in Home Assistant zie je dat veel beter gebeuren dan in de HW app. Bij belasting < 800 watt zie je ze netjes stuivertje wisselen, en bij belasting > 800 watt gaan ze keurig samenwerken.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
It’s a wrap!

Ik denk vandaag voor mijn geval in het huidige jaar, dit de laatste “goede” dag was om nog wat kilowatts te vangen in de PiB, maar doordat het verbruik gedurende de dag hoger was als dat er werd opgewekt is er niks de batterij in gegaan, ik denk dat ik daardoor wel kan concluderen dat de accu vanaf nu idle zal draaien tot ergens in Maart.

Wat zouden jullie adviseren, handmatig opladen naar storage mode (60%) en vervolgens met de knop uitzetten? Of wat is jullie plan voor de winter?

[ Voor 4% gewijzigd door gise op 19-09-2025 16:50 ]

• Ronald1245
  • Laatst online: 20:23
gise schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:48:
It’s a wrap!

Ik denk vandaag voor mijn geval in het huidige jaar, dit de laatste “goede” dag was om nog wat kilowatts te vangen in de PiB voor mij, maar doorway het verbruik gedurende de dag hoger was als dat er werd opgewekt is er niks de batterij in gegaan, ik denk dat ik daardoor wel kan concluderen dat de accu vanaf nu idle zal draaien tot ergens in Maart.

Wat zouden jullie adviseren, handmatig opladen naar storage mode (60%) en vervolgens met de knop uitzetten? Of wat is jullie plan voor de winter?
Mijn batterijen gaan niet in opslag of uitgeschakeld worden, zelfs met weinig zonne uren verwacht ik iedere dag wel te kunnen laden naar 50a60% dus is nog steeds de moeite waard.

Ook met minder vol geladen batterijen gebruik ik mijn zonnestroom optimaal, als ik de batterijen uitschakel dan zal teruglevering weer oplopen en dat is precies wat ik niet wil.

De batterijen hebben in februari ook prima gewerkt met de weinige zon uren dus bij mij blijven ze altijd aan staan.
It’s a wrap!

Ik denk vandaag voor mijn geval in het huidige jaar, dit de laatste “goede” dag was om nog wat kilowatts te vangen in de PiB, maar doordat het verbruik gedurende de dag hoger was als dat er werd opgewekt is er niks de batterij in gegaan, ik denk dat ik daardoor wel kan concluderen dat de accu vanaf nu idle zal draaien tot ergens in Maart.

Ik heb een dynamisch energie contract dus hij zal actief blijven zolang de spread zo blijft.

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-10 13:53
Ik heb 3 PIBs en denk dat dat vandaag i vd laatste “volle” dagen zijn. Wat ik voor mezelf bedacht heb is om per batterij af te schalen. Dus vanaf komende week 1 battery in opslag modus 60pct en knop om en uiteindelijk 1 ( of niks) online laten voor de “zonnige dagen”. Maar heb warmte pomp dus ik denk dat alles uit gaat. Maar advies is welkom…

Edit vast contract

[ Voor 3% gewijzigd door Yamahaa op 19-09-2025 16:59 ]

Ik heb 4 batterijen en laat ze gewoon aan staan. Hoewel ik niet verwacht dat ze veel zullen doen in de wintermaanden is mijn gedachte alles wat ik binnenhuis kan houden is meegenomen.

Waarom dan niet een deel uitzetten? Je kan juist in die maanden korte periode hebben waarin de zon even fel doorkomt en dan mis je de mogelijkheid om dat volledig op te slaan als je niet al het vermogen van de batterijen beschikbaar hebt.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:50

aip

HW is er zelf vrij duidelijk in: gewoon in de hoek laten staan en hun werk laten doen. En dat is ook mijn ervaring met de meeste elektronica. Gewoon laten doen wat t doet en verder vanaf blijven. Ik ga dus niets veranderen (behalve dat ik er een ga verplaatsen vanuit de huiskamer naar de kelder wegens het geluid - dat begint te irriteren).

• rtunru
Ik laat ze ook gewoon laden met goedkope stroom en verder NOM om mijn warmtepomp deels van goedkope stroom te voorzien.

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Yamahaa schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:59:
Ik heb 3 PIBs en denk dat dat vandaag i vd laatste “volle” dagen zijn. Wat ik voor mezelf bedacht heb is om per batterij af te schalen. Dus vanaf komende week 1 battery in opslag modus 60pct en knop om en uiteindelijk 1 ( of niks) online laten voor de “zonnige dagen”. Maar heb warmte pomp dus ik denk dat alles uit gaat. Maar advies is welkom…

Edit vast contract
Één, twee, drie of vier batterijen lekker laten staan. Ook al raken ze niet helemaal vol. Je hebt nog altijd alle zon die je had tot je beschikking en als je meerdere batterijen hebt ook het ontlaadvermogen tot je beschikking.
Leeg is leeg, maar alle zonuren zijn van jou.

Nu nog een batterij die werkt. :-(

• Tebbie
Na een weekje met een batterij zie ik zelf nu de charme van nul-op-de-meter. Zag altijd leuk plaatjes van anderen, maar op mijn thuiskantoor staat er nu een te snorren. Zie al wel dat ik voor dat het salderen niet meer mag, dat er nog een bij moet maar dat is juist zo mooi van het modulaire/stapelbaar van deze batterij.
En ik kan nu zelf mijn Homey app code testen. 😅

[ Voor 7% gewijzigd door Tebbie op 19-09-2025 18:24 ]

Dan ben je nu met de panelen nog aan het terugleveren? Of anders NOM? We zitten op 42 ct / kWh. Volgende uur bijna 60.

Devke schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:26:
Dan ben je nu met de panelen nog aan het terugleveren? Of anders NOM? We zitten op 42 ct / kWh. Volgende uur bijna 60.
Dat zou ik onder normale omstandigheden inderdaad doen, maar de Twizy staat nog even met 700 watt op te laden (ongeveer mijn momentane zonnestroom-overschot) want ik moet vanavond nog even weg.

JeroenH schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:38:
[...]

Dat zou ik onder normale omstandigheden inderdaad doen, maar de Twizy staat nog even met 700 watt op te laden (ongeveer mijn momentane zonnestroom-overschot) want ik moet vanavond nog even weg.
Sta hier nu terug te leveren. Alles op de goedkope uren wel gedaan. Zien dat we de energierekening voor vandaag weer onder 0 krijgen. Schiet aardig op zo. Wat ik wel jammer vindt is dat de grafiek van zelfverbruik zo plat wordt als je meer gaat verbruiken tov je opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVmYnPHCZA9tY1PkS8gVD3Ce9S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLYq8FroX2ygydxGDGkSd74O.jpg?f=fotoalbum_large

• ArthurMorgan
  • Niet online

Ik heb 10 tot 14 weken zonder overschot wat de batterijen op kan. en dan nog eens 8 weken extra dat de tweede batterij eigenlijk nutteloos staat te wezen. Maar HomeWizard heeft aangegeven dat ze adviseren om hem aan te latten. Dat is wat ik het eerste jaar ga doen. Als ik het goed bereken moet het bijladen om het standbyverbruik op te vangen voor die periode op ongeveer 7 kWh in totaal voor beide batterijen samen uitkomen. Dat vind ik prima.

ArthurMorgan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:49:
[...]

Ik heb 10 tot 14 weken zonder overschot wat de batterijen op kan. en dan nog eens 8 weken extra dat de tweede batterij eigenlijk nutteloos staat te wezen. Maar HomeWizard heeft aangegeven dat ze adviseren om hem aan te latten. Dat is wat ik het eerste jaar ga doen. Als ik het goed bereken moet het bijladen om het standbyverbruik op te vangen voor die periode op ongeveer 7 kWh in totaal voor beide batterijen samen uitkomen. Dat vind ik prima.
Die tweede batterij heb je nu wel nodig

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• rtunru
Informatie over wanneer je jouw PIB goedkoop kan laten laden (met app, Home Assistant of Homey):

https://jeroen.nl/dynamis...20prijs,00%20en%2015%3A00

Je hebt wel een dynamisch contract nodig.

.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 20-09-2025 09:12 ]

hanev001 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:06:
Ik heb 4 batterijen en laat ze gewoon aan staan. Hoewel ik niet verwacht dat ze veel zullen doen in de wintermaanden is mijn gedachte alles wat ik binnenhuis kan houden is meegenomen.

Waarom dan niet een deel uitzetten? Je kan juist in die maanden korte periode hebben waarin de zon even fel doorkomt en dan mis je de mogelijkheid om dat volledig op te slaan als je niet al het vermogen van de batterijen beschikbaar hebt.
In de winter zijn de zonnepanelen efficiënter omdat de plaat temperatuur laag is.
Bij mij blijven de batterijen gewoon actief

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 20-09-2025 09:40 ]

Ook interessant om de andere vier video's te kijken, over andere merken thuisbatterijen. Sowieso een interessant kanaal om te volgen als je bezig bent met energie, trouwens.

Overigens in de HW PiB video 9:40 - 11:05, over de problemen met de klantenservice. Hij zegt dat @HomeWizard_NL dat zou erkennen. Dat zou dan alleen richting deze youtuber zijn, ik heb daar verder geen uiting richting de klanten van gezien. Is jammer, hier transparant over zijn zouden veel klanten waarderen. Ik vind dit echt één van de grootste nadelen van HW, dat geen normaal contact (als in: bellen met een mens) mogelijk is.

[ Voor 35% gewijzigd door JeroenH op 20-09-2025 10:04 ]

JeroenH schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:55:
[...]

Ook interessant om de andere vier video's te kijken, over andere merken thuisbatterijen. Sowieso een interessant kanaal om te volgen als je bezig bent met energie, trouwens.

Overigens in de HW PiB video 9:40 - 11:05, over de problemen met de klantenservice. Hij zegt dat @HomeWizard_NL dat zou erkennen. Dat zou dan alleen richting deze youtuber zijn, ik heb daar verder geen uiting richting de klanten van gezien. Is jammer, hier transparant over zijn zouden veel klanten waarderen. Ik vind dit echt één van de grootste nadelen van HW, dat geen normaal contact (als in: bellen met een mens) mogelijk is.
Een goed verhaal. Zeer neutraal prima.

Zo maar eens wat ervaringen
Het weer is het op moment van schrijven PIB vriendelijk. Het ontbijtje is op en een kop thee (geen koffie leut) staat naast me op tafel. Misschien leuk om weer eens wat ervaringen te delen van de afgelopen 150 cycli.

Eind januari begon het feest! Na meer dan een half jaar wachten eindelijk de PIB in bezit. Velen van ons zullen deze doos herkennen en hem met veel plezier hebben uitgepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUZfEpRVcXf_oGUoARLfNGUfCas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUPWdgiGShrYhYm6vgubxRwT.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste NOM plaatjes, wat een prachtig stuk techniek dat dit allemaal kan. Om er maar eens 1 uit te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNGkYCMrGKJjnnBFjp89ACSqdOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEF1gaf8SgBfrJC2shgbsF0F.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna zagen we een stroomversnelling ontstaan. Steeds meer tweakers ontvingen ook hun PIB. Veel vragen, reactie, oplossingen...... het kwam allemaal voorbij. De ene tweaker plaatste de PIB in de set en forget stand de andere haalde extra mogelijkheden naar boven. Ik denk hierbij maar even aan het nabouwen van het energy display in HA waarop dan de batterij gegevens te zien waren @crryp , mooie grafieken inzake RTE o.a @gielz en nog veel meer leuks. @Tebbie die veel Homey support geeft. Te veel om te benoemen eigenlijk. Daarnaast een TS die steeds meer info gaat bevatten en hopelijk vele hulp bieden. Iedereen daarvoor bedankt!

Nu 150 cycli verder.......................

De batterij zoeft rustig door. Geen storingen gehad op 1 na. De batterij staat al maanden stil op een vlakke ondergrond al vond hij zo ineens dat hij scheef stond. Na een update is dat verholpen. In die 150 cycli is er ook veel (geprobeerd) te testen:

- Als lid van de beta groep is het sws het doel om de PIB onderuit zien te halen met de mogelijkheden die er zijn. Ik bedoel dit niet lullig maar zie het als een bijdrage aan het stabiel kunnen uitrollen door HW. Al gaat dit niet altijd even lekker. Dit heeft er mede mee te maken dat een E error die jezelf niet ervaart dan moeilijk kunt testen of de update heeft geholpen tegen dat zelfde E error.

- RTE testen. Die zijn lastig daar je niet actief op het vermogen kunt sturen, dus je moet het doen met de gegevens van de batterij zelf. Deze nauwkeurigheid heb ik wel eens onder de loep genomen en kwam tot de conclusie dat mijn inziens de batterij wat rooskleurig rekent. Een MID kWh meter van HW geeft toch wat andere waarden af. Binnenkort zit iedere batterij setting hier op een eigen kWh meter, leuker te vergelijken.

- NOM draaien. Hoe snel zit je op NOM als je even een verbruiker in en uitschakelt. Dat is super snel. Als ik kijk naar het aantal Wh dat ik er in de nacht als alles in rust is van het net haal of op stuur dan mag dit geen naam hebben.

- Automatiseringen bouwen in HA. Denk hierbij aan het automatisch gaan laden bij een dynamisch energiecontract en vanaf bepaalde tijden NOM te gaan draaien i.v.m. tariefstellingen.

- Testen of een dynamisch contract zinvol is bij de PIB. In mijn geval wel maar dat zal liggen ook aan de boete en tariefstellingen van je eigen energieleverancier.

Even terug naar het doel van deze aanschaf. Ik was "not-amused" dat mijn energieleverancier met terugleverboetes kwam. Daarnaast wilde ik graag ervaring gaan opdoen met een thuisbatterij. Ik had al ingecalculeerd dat ik hem niet zou terug verdienen, maar he..... hobby's kosten geld en het levert een bak ervaringen op. Nederlands bedrijf. Bestellen maar. In een later stadium kwam daarbij dat we graag wilde besparen op onze electra rekening. We hebben daarnaast een EV dus er gaat genoeg stroom door de hut heen.

Daar kwam dus het dynamisch energie contract kijken. Dat betekende ook een andere blik op de PIB. Laden op overschot van zon alleen was niet handig meer. Het moest nu laden op goedkope tarieven worden. Geen probleem dat betekend iets bouwen in HA. Voor het beeld...... vaak als de tarieven laag zijn heb je last van veel stroomoverschot op het net, dus pak je toch veel eigen opwek mee.

Inmiddels draait dit precies 91 cycli zo. Ik laat wat tellers (nutsmeters) in HA mee lopen die berekenen tegen welke prijs ik laad en tegen welke prijs ik ontlaad. De winst is :

uhhhh de kosten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6YvLOjsKs2l461LNo6RyGU0aYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hVsDlsI2MRoahJkqXXetFLAJ.png?f=user_large

Even uitgaande van 6000 cycli (je moet ergens mee rekenen) kom je op 3,80/91 op een 4 ct per cyclus. Dit is inclusief afschrijving. Dat lag op 2 ct waarom dan nu 4? Ik heb ervoor gekozen altijd te laden op goedkope uren en ontladen (nom) op dure uren. Het kan voorkomen dat je oplaad op 14 ct en dat in de nacht de prijs 15 ct is. Met een RTE van 75% vlgs de batterij kost dit je dus geld. Ik zou dan spreads moeten gaan inbouwen en pas laden en ontladen bij een verschil van x cent. Al met al is dit nog steeds een betere performance dan op mijn eerdere variabele contract. Een plus van 33%!

Wat waren de plussen en de minnen voor mij?

✅ De zeer simpele installatie
✅ Compactheid van het product, neemt weinig ruimte in
✅ De zeer goede NOM regeling (al was hij in het begin wat nauwkeuriger maar dat verschil mag geen naam hebben)
✅ Nederlands bedrijf
✅ Besparing op mijn boete / helpen dure uren te overbruggen (later stadium)
✅ (Beperkte) Mogelijkheden in HA, die ik ook graag in de app zou zien (later stadium)
✅ Snel inspelen op E meldingen door SW updates, zelf geen last van.
✅ Meer grip op mijn energierekening

Naast plussen zijn er ook minnen, voor mij zijn die:

❌ De RTE. Die vind ik echt te laag. Zeker als ik kijk naar de waarden van een gecertificeerde kWh meter
❌ Geen aansturingsmogelijkheid op vermogen om punt 1 wellicht te kunnen verbeteren
❌ Lang wachten op nieuwe feature's. Daar kan ik me in vinden bij Ketel Klets. We hebben op tweakers een feature request gedaan en deze zijn gedeeld met HW. Daar waren ze ons allen dankbaar voor!
❌ Nog iets meer grip op de energierekening zou mooi zijn, hangt samen met voorgaande punten. Al zijn ze beperkt wellicht.

Maar waarom heb ik nu 2 merken batterijen staan?

Vanuit verschillende hoeken is mij wel eens gevraagd waarom ik de PIB nog aanhoudt. Kort en krachtig gezegd? Ik wil de ontwikkelingen actief mee blijven maken. Zo zit ik er nu in. Ik wil nog graag de discharge_only functie mee maken, ik wil nog graag "de andere leuke projecten" mee maken. Daarop werd gehint in het beta kanaal maar wat deze inhouden? Deze PIB blijft dus lekker NOM draaien voorlopig.

Het andere systeem gebruik ik voor net support. Goedkoop inkopen bij overschot, terug leveren bij een tekort. Daarmee kan ik ook gelijk een deel al terug verdienen van het systeem voor einde saldering. Ook dit wordt door nutsmeters bijgehouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3c4pBrudZCFUGi4G7JEjPgZDRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YgQ7Vxy9CnNtrV5PmU0sJEzl.png?f=fotoalbum_large

Hiermee dus de wens meer invloed te hebben op het verlagen van onze electra rekening ingevuld.

Wat is dit effect nu van deze combi? Ik kan even een plaatje laten zien van deze maand. Daarin is te zien dat ik netto (372 - 234)= 138 kWh van het net genomen zou hebben. Dit is inclusief EV. Dan toch nog 14 euro terug krijgen zegt genoeg denk ik wat het effect van deze combi is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZv_FlYNVPuNVBnLVschbtTn-j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSnsDTEEmWqRszjhAdXHQY2h.jpg?f=fotoalbum_large

Disclaimer: Ik besef me goed dat deze mogelijkheden passen in ons gezin en niet voor iedereen haalbaar zijn. Ook hier is een terugverdientijd van toepassing al gaat dit sneller dan bij de PIB. Dat terzijde.

De markt:

Ik zie dat de markt qua aanbod al veel ruimer is geworden. Er zijn veel meer PIB's te vinden al. De prijzen worden ook vriendelijker. Ik verwacht dat HW daar een x in mee zal moeten gaan. Time will tell. Het strooien met kortingen bij andere leveranciers zie ik ook wat naar de achtergrond verdwijnen. De meeste PIB's hebben hun weg gevonden in de markt en waarom zou je korting geven als de vraag hoog is? Een andere logische verklaring kan ik niet vinden.

En hoe verder de komende tijd?

Op naar de 300 cycli en ik blijf even lekker werken met de huidige setting. Ben zeer tevreden over de combi. Zolang dat goed werkt en de gestelde doelen hier daarnee gerealisserd kunnen worden verander ik er niets aan. Op een uitbreiding na die hier inmiddels al staat maar nog aangesloten moet worden door de electricien. Ik kan wel zeggen........ kom maar op 2027! En verdorie de thee is nog koud geworden ook ;-P

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Winkiller

De Mopperpot

Winkiller schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
Oh boy de dinsdag omgeruilde PiB gaf gisteravond een offline error, uit/aan reset gegeven.
Vanmorgen PiB-2 rood knipperen, offline, aan en uit gezet met de knop, werkt weer.
Uurtje later, PiB-1 witte led, offline in de App, aan en uit gezet met de knop, werkt weer.

Overige WiFi apparaten, zoals IP-Cams geen meldingen.

• BKK

BKK

Heeft iemand hier ervaring met zowel de wifi pods als de deco links van ziggo. Ik heb momenteel de pods en merk dat 1 van de batterijen toch nog vaak offline is. Zou dit opgelost kunnen worden door de pods te vervangen door de deco’s? Of ligt het probleem bij de batterijen zelf. Ps pod in de ruimte van de batterijen geeft aan goede verbinding te hebben.

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:15:
[...]

Vanmorgen PiB-2 rood knipperen, offline, aan en uit gezet met de knop, werkt weer.
Uurtje later, PiB-1 witte led, offline in de App, aan en uit gezet met de knop, werkt weer.

Overige WiFi apparaten, zoals IP-Cams geen meldingen.
Heb je de PiB’s en de camera’s op een eigen ssid staan?
Ik had steeds dat de camera’s offline gingen en ook niet meer wilde koppelen. Na het maken van een aparte eigen ssid voor de camera’s en een eigen ssid voor internetradio’s geen probleem meer gehad. Ook met de PiB’s nooit wifi problemen gehad. Alhoewel de PiB’s niet op een eigen ssid staan, maar op de algemene ssid. Zolang ik geen wifi problemen heb laat ik dat zo.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:38:
[...]
Heb je de PiB’s en de camera’s op een eigen ssid staan?
Nee alles werkt hier op hetzelfde SSID, het signaal is overal tussen de 80 & 100 procent.
Beneden en boven verdieping hebben elk 2 nodes die samen het mesh netwerk vormen.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:50:
[...]

Nee alles werkt hier op hetzelfde SSID, het signaal is overal tussen de 80 & 100 procent.
Beneden en boven verdieping hebben elk 2 nodes die samen het mesh netwerk vormen.
Is dat meshnetwerk toevallig van Deco? Ik had in het verleden ook vaak problemen met sommige apparaten terwijl andere apparaten vrolijk verder werkten. Ik ben overgestapt van deco naar superwifi van KPN voor ik de PiBs kreeg. Sindsdien nooit meer problemen gehad.

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:50:
[...]

Probeer eens een aparte ssid voor de PiB’s en de P1 te maken. Wat Arthurmorgan schrijft: ik had ook probelemen met de Deco’s. Die heb ik vervangen door Draytec vigor’s 2 in mesh opstelling. Deze zijn zeer uitvoerig te configureren en niet via internet, zoals de Deco’s, maar lokaal.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ArthurMorgan schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:04:
[...]

Is dat meshnetwerk toevallig van Deco? Ik had in het verleden ook vaak problemen met sommige apparaten terwijl andere apparaten vrolijk verder werkten. Ik ben overgestapt van deco naar superwifi van KPN voor ik de PiBs kreeg. Sindsdien nooit meer problemen gehad.
Nee het is spul van LinkSys, Velop Mesh. Sinds aanschaf in 2022 eigenlijk bijna altijd foutloos.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:17:
[...]

Probeer eens een aparte ssid voor de PiB’s en de P1 te maken. Wat Arthurmorgan schrijft: ik had ook probelemen met de Deco’s. Die heb ik vervangen door Draytec vigor’s 2 in mesh opstelling. Deze zijn zeer uitvoerig te configureren en niet via internet, zoals de Deco’s, maar lokaal.
Een tweede ssid zie ik niet zitten, volgens mij geeft dat juist meer problemen met bv. de kanalen.

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:44:
[...]

Een tweede ssid zie ik niet zitten, volgens mij geeft dat juist meer problemen met bv. de kanalen.
Nee hoor, dat geeft helemaal geen problemen. Het voordeel is dat je die aparte ssid alleen op 2.4 ghz kan instellen, dus geen 5 ghz. Dat kan juist problemen voorkomen. Zoek maar verder in dit topic, waar dit meerdere malen voorkomt.

• BKK

BKK

Hier 5pods van Ziggo en wifi bereik bijna altijd tussen de 80-100%. Toch soms een offline PIB . P1 wordt gevoed en heeft ook altijd goed bereik. Ik kan van ziggo overschakelen op de Deco moet ik dit doen of zijn er andere oplossingen om de offline batterijen te voorkomen?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:04:
[...]

Nee hoor, dat geeft helemaal geen problemen. Het voordeel is dat je die aparte ssid alleen op 2.4 ghz kan instellen, dus geen 5 ghz. Dat kan juist problemen voorkomen. Zoek maar verder in dit topic, waar dit meerdere malen voorkomt.
Okay ik heb andere ervaringen, wij zijn omringt met WiFi, maar ik ga er van uit dat het niet mijn WiFi is maar de PiB's die hun verbinding kwijt raken op een of andere manier, alle andere apparaten hebben dat euvel niet.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:29
ArthurMorgan schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:04:
[...]

Ook bij de wifi punten van KPN kan het totaal verkeerd gaan, ten eerste moet je er voor zorgen dat alle punten zelfde firmware hebben, anders zowieso problemen en wat vaker voorkomt dat op gegeven moment al je wifi op de v12 modem komt en niet meer op de SW punten, dat is op te lossen middels herstart modem en soms harde reset van de V12 modem

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Nou, mijn PiB is tot 22% gekomen vandaag.... En met dit sombere, regenachtige weer was dat het ook wel weer voor vandaag.
De verveelde kinderen zitten allemaal binnen te gamen, alle computers/tv's/consoles aan.
En de PiB is alweer leeggetrokken :-))

4e keer deze week al dat ie niet vol komt. Maar toch is er nog steeds zo'n beetje 75% van de gemiddelde wekelijkse hoeveelheid kWh'tjes door de PiB gegaan. Dus ergens valt dat nog mee...

Maar doe mij toch maar weer wat meer zon, om meerdere redenen ;-)

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:18
Straks is de stroom bij dynamisch 2x zo duur als op dit moment van schrijven (dyn contract), dus voor de 1e keer de PIB's nu handmatig aan het opladen tot 100%.

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:24
Yihaaa schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:35:
Straks is de stroom bij dynamisch 2x zo duur als op dit moment van schrijven (dyn contract), dus voor de 1e keer de PIB's nu handmatig aan het opladen tot 100%.
Mogelijk ga je ze dan in de avond ook weer in korte tijd leeg maken want om midden nacht is de stroom uit je PIB’s alweer duurder dan uit het net komende nacht 😉…

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:44:
[...]

Okay ik heb andere ervaringen, wij zijn omringt met WiFi, maar ik ga er van uit dat het niet mijn WiFi is maar de PiB's die hun verbinding kwijt raken op een of andere manier, alle andere apparaten hebben dat euvel niet.
Bij mij stikt het ook van de wifi van de buren. De wifi van mijn buurvrouw overschreeuwd zelfs mijn wifi. Maar nadat ik de Deco’s weg heb gedaan, proffesionele Draytec vigor’s wifi accespoints (2 stuks) heb geinstalleerd, aparte ssid, alleen 2,4 ghz voor camera’s en aparte ssid voor internetradio’s, ook 2,4 ghz, nooit meer wifi problemen gekend.
Ik zou dus zeggen probeer het eens met aparte ssid’s. Je kunt altijd weer teruggaan naar de zetting zoals die nu is. Je kunt iedere ssid ook op een ander kanaal instellen, alhoewel bij mij dit op auto staat ingesteld.

easywoods schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:43:
[...]

Mogelijk ga je ze dan in de avond ook weer in korte tijd leeg maken want om midden nacht is de stroom uit je PIB’s alweer duurder dan uit het net komende nacht 😉…
Daarom mogen ze hier straks even nommen en daarna maar naar net verbruik. Het verschil is gewoon bijna 0 met vanmiddag laden. Dat is anders gewoon minimaal 25% weggooien dus. Dit is nu een mooi voorbeeld van wat ik in de post vanmorgen benoemde.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:50:
[...]
Ik zou dus zeggen probeer het eens met aparte ssid’s. Je kunt altijd weer teruggaan naar de zetting zoals die nu is. Je kunt iedere ssid ook op een ander kanaal instellen, alhoewel bij mij dit op auto staat ingesteld.
Laat ik dit nu eens gedaan hebben (extra Dlink accesspoint) met als resultaat dat niet alle HW produkten op 1 ssid willen connecten. Het zorgde tevens voor het crashen van mijn Velop Mesh Netwerk, nodes raakten elkaar kwijt, als ik het 2e netwerk weer uitschakelde kwamen ze weer online met elkaar.

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:26:
[...]

Laat ik dit nu eens gedaan hebben (extra Dlink accesspoint) met als resultaat dat niet alle HW produkten op 1 ssid willen connecten. Het zorgde tevens voor het crashen van mijn Velop Mesh Netwerk, nodes raakten elkaar kwijt, als ik het 2e netwerk weer uitschakelde kwamen ze weer online met elkaar.
Je moet ook zorgen dat de PiB’s niet kunnen wandelen. Dus vast zetten op een wifi accespoint. Je kunt, als het goed is, dat regelen in het accespoint. Nou meen ik mij te kunnen herrineren, dat ik dat met de Deco’s, die ik had dat niet kon. Dat kan ik dus wel met de wifi accespoints, die ik nu heb. De PiB’s worden op het andere wifi accespoint geblocked en alleen toegelaten op het wifi accespoints het dichts bij de PiB’s. Ik heb 100% wifi signaal op de PiB’s. En ze zijn dus nog nooit van de wifi afgeweest.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:52:
[...]

Je moet ook zorgen dat de PiB’s niet kunnen wandelen. Dus vast zetten op een wifi accespoint. Je kunt, als het goed is, dat regelen in het accespoint. Nou meen ik mij te kunnen herrineren, dat ik dat met de Deco’s, die ik had dat niet kon. Dat kan ik dus wel met de wifi accespoints, die ik nu heb. De PiB’s worden op het andere wifi accespoint geblocked en alleen toegelaten op het wifi accespoints het dichts bij de PiB’s. Ik heb 100% wifi signaal op de PiB’s. En ze zijn dus nog nooit van de wifi afgeweest.
Weet je, misschien heb je gelijk maar alle andere wifi apparaten stonden niet in storing, HW is aan zet.
Ik heb een routine voor mijzelf betreffende de PIB's, 2x pd kijken bij het opstaan en voor het slapen ;)

• Tebbie
Winkiller schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:44:
[...]

Nee je kan meerdere SSID’s hebben op hetzelfde kanaal.
Ik gebruik unifi/ubiquiti en de AP’s gebruiken een kanaal en daar heb ik 4 SSID’s:

-prive
-gasten
-iot (hier zit al mijn HW spul op en is alleen 2.4ghz)
-legacy wifi voor hele oude 2.4 wifi devices (oude Homewizard van 2012 met speciale settings actief DTIM)

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-10 15:20
Tebbie schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:09:
[...]

Nee je kan meerdere SSID’s hebben op hetzelfde kanaal.
Ik gebruik unifi/ubiquiti en de AP’s gebruiken een kanaal en daar heb ik 4 SSID’s:

-prive
-gasten
-iot (hier zit al mijn HW spul op en is alleen 2.4ghz)
-legacy wifi voor hele oude 2.4 wifi devices (oude Homewizard van 2012 met speciale settings actief DTIM)
Tja, er kunnen ook meerdere auto's over 1 rijbaan maar met meerdere rijbanen ben je eerder thuis.

• Zalmjam
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:01
Voor Deco gebruikers ben ik zelf voorstander om de hoofddeco in ap mode te gebruiken en niet router modus.
Daarnaast zou ik daarna de wifi op de modem/router uitzetten zodat alleen de deco het wifi verkeer afhandeld.ėén wifi netwerk geeft m.i. minder interferentie dan twee zeker als beiden op hetzelfde kanaal zitten.
Let op, de hoofddeco moet dan wel bedraad worden aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Zalmjam op 21-09-2025 07:46 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:48
Zalmjam schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:29:
Voor Deco gebruikers ben ik zelf voorstander om de hoofddeco in ap mode te gebruiken en niet router modus.
Daarnaast zou ik daarna de wifi op de modem/router uitzetten zodat alleen de deco het wifi verkeer afhandeld.ėén wifi netwerk geeft m.i. minder interferentie dan twee zeker als beiden op hetzelfde kanaal zitten.
Waarom modem niet in bridge en hoofd Deco gewoon als router?

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
meesje schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:28:
[...]
Waarom modem niet in bridge en hoofd Deco gewoon als router?
Is zeker een optie maar in de praktijk betekent dat vaak één Deco als router/wifi in de meterkast bij de voordeur waardoor het Wi-Fi bereik in de woonkamer al flink minder is.

Ik prefereer ook het modem van de provider als router te gebruiken, Wi-Fi uit te schakelen en de set van drie Deco's te verdelen als bedraade AP's over drie woonlagen waarvan een in de woonkamer.

• DG64
  • Laatst online: 22:28
Zalmjam schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:29:
Ik heb ook Deco TP LInk x50 in ap mode staan en bedraad aangesloten (en gebruik er zowel 2,4 als 5 Ghz wifi met ssid en een gast-ssid).
Maar in modem/router van Delta heb ik wel het 2,4 gHz netwerk aan laten staan. Hierop alleen de p1-meter en de PIB.

Nog nooit verbindingsproblemen ondervonden.

Donald

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
DG64 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:38:
[...]
Maar in modem/router van Delta heb ik wel het 2,4 gHz netwerk aan laten staan. Hierop alleen de p1-meter en de PIB.
Is ook het overwegen waard inderdaad omdat de P1 meter bij mij nu veel verder van de AP's af staat echter zonder dat ik hier problemen mee ervaar.
Ik had hem onder de video het volgende gevraagd:
Heb je enig idee hoeveel accu's HomeWizard verkocht heeft? Op het Tweakers forum wordt daar met vlagen driftig over gespeculeerd - en men baseert op die speculaties met de grootste stelligheid allemaal ideeën over hoe groot de aantallen storingen zouden zijn - maar niemand heeft er echt inzicht in.
En dit antwoordde hij daarop:
Veel, echt heel veel. Meer dan ze zelf ooit hadden verwacht. Iedereen noemt de Marstek Venus als de 'best verkopende thuisaccu in Nederland' maar dat is volgens mij alleen omdat HomeWizard geen resellermodel hanteert en dus niemand daar echt (verkoop)cijfers tegenover kan zetten. Nog altijd is elke HomeWizard batterij die geproduceerd wordt al verkocht (al is de levertermijn korter aan het worden), dat zijn echt Tesla streken als je er over nadenkt. Als ik een educated guess mag doen: HomeWizard haalt op dit moment meer dan 90% van zijn bedrijfsomzet uit dit ene product en draait daar een gezonde marge op. En dat zijn dan weer Apple streken 😄
Kortom, niemand behalve HW weet de verkoopaantallen. Lijkt me dus dat we de discussie over of de HW PiB's "veel" storingen zouden vertonen kunnen laten rusten.

Als je overigens naar de viewing-aantallen van de vijf video's over de vijf verschillende thuisbatterijen kijkt, dan zie je dat de video over de HW veruit het meest bekeken wordt, twee keer zo vaak als de nr twee, de Marstek. Hang daar aan op wat je wil, maar ik denk dat het KetelKlets' opmerking ondersteunt dat er "veel, echt heel veel" interesse is in de HW PiB.

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:07
Ik ben zelf aan het klussen geslagen en heb een .NET hosted service gemaakt die op basis van Lineaire Optimalisatie (https://developers.google.com/optimization/lp/lp_example) uitrekent wanneer het beste moment is om te laden en te ontladen in combinatie met dynamische tarieven (Zonneplan). De uitkomst van het algoritme is (voor zover ik het nu zie, al zal er vast nog wat getuned gaan worden) precies wat ik wil. Software draait op een Raspberry Pi. Waarom geen HA of Homey? Ik vind het leuker om zelf te maken. ;-)

Via de API van Homewizard kun je de batterij mode aansturen. Het enige dat ik daar nu echt nog mis is een modus die -alleen- ontlaadt, maar dan niet meer dan het huis op dat moment vraagt. Een zero-discharge modus dus eigenlijk. Weet iemand of @HomeWizard_NL of dit beschikbaar gaat komen? Dat zou echt een welkome toevoeging zijn.
Je wilt namelijk met dynamische tarieven ontladen op hoge tarieven en daar niet de batterij mee opladen. Wanneer je nu op Zero modus instelt dan zal de batterij nu beide doen afhankelijk van of er zonne-energie opgewekt wordt of niet.

Voorbeeld output van mijn appje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Local time  | C | D |  CQ   |  DQ   |  SoC | Tariff
------------|---|---|-------|-------|------|---------
21/09 11:00 | Y | n |  0.80 |  0.00 | 1.38 | 14.28512
21/09 12:00 | Y | n |  0.80 |  0.00 | 1.98 | 14.28512
21/09 13:00 | n | n |  0.00 |  0.00 | 2.58 | 14.56100
21/09 14:00 | n | n |  0.00 |  0.00 | 2.58 | 15.00991
21/09 15:00 | Y | n |  0.16 |  0.00 | 2.58 | 14.39402
21/09 16:00 | n | n |  0.00 |  0.00 | 2.70 | 15.43462
21/09 17:00 | n | Y |  0.00 |  0.40 | 2.70 | 25.18722
21/09 18:00 | n | Y |  0.00 |  0.69 | 2.30 | 27.59633
21/09 19:00 | n | Y |  0.00 |  0.80 | 1.60 | 28.33322
21/09 20:00 | n | Y |  0.00 |  0.80 | 0.80 | 28.32112
21/09 21:00 | n | n |  0.00 |  0.00 | 0.00 | 26.60534
21/09 22:00 | n | n |  0.00 |  0.00 | 0.00 | 25.21021
21/09 23:00 | n | n |  0.00 |  0.00 | 0.00 | 24.84479

-----------------------------------------------------
Total charging cost:   €  0.16
Total discharge value: €  0.75
Net cost:              € -0.58
-----------------------------------------------------

C=Charge?
D=Discharge?
CQ=Charge quantity (instelling)
DQ=Discharge quantity (geschat)
SoC=Geschatte SoC
Tariff=Zonneplan tarief

Als de uitkomst aangeeft dat ik moet laden dan zet ik de batterij op Full Charge. Bij ontladen zet ik op Zero en bij geen van beide zet ik op Standby. Ontladen wil ik idealiter op Zero-Discharge-Only kunnen zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door DoubleTweak op 21-09-2025 12:24 ]

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

• Dekster
  • Laatst online: 31-10 21:58
Vandaag weer een dag waarbij de bewolking overheerst. Nu mijn 2 batterijen op 15%. Zouden we de 50% gaan halen?

2x Homewizard Pib, totaal 5,4 Kwh - 1600 Watt laden, 1600 Watt ontladen, zonnepanelen 2200 Watt

Pagina: 1 ... 212 ... 227 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.