Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
Dan is het advies om de boven de router in bridge modus zetten toch niet echt een goed advies, met het oog op dat je daar dan je wifi niet meer hebt?GL007 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:53:
[...]
Ik heb hier inderdaad Ziggo.
Maar de wifi van ziggo is uitgeschakeld. AMPLIFI router doet hier de wifi taken.
In jouw geval moet ik antwoord schuldig blijven.
Een 3 fase aansluiting aanvragen is niet bepaald gratis en je hebt ook een nieuwe groepenkast danwel de juiste componenten in je huidige groepenkast nodig.nilisvw schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:07:
[...]
Of 3fase aanvragen. Dan krijg je ook een nieuwe meter. In mijn geval in ieder geval wel. Moest wel meterkast daarvoor voorbereiden.
Ik had die hier toch al nodig vanwege de nieuwe keuken en door het te combineren met de zonnepanelen installatie was de nieuwe groepenkast BTW vrij en ook een stuk goedkoper dan losse offertes van anderen.
Maar heel eerlijk gezegd is 3 x 25A wel een stuk lastiger dan 1x 35A. Als 2 groepen van 16A op dezelfde fase tegelijk los gaan zit je eigenlijk al over je aansluitwaarde heen. Met een kleinere woning en geen mogelijkheid om een EV te laden, is het maar de vraag of zo'n zware aansluiting iets toevoegt. 1x 35A is namelijk al 8050W en met thuisbatterijen kan je ook nog wat extra opvangen.
Ik hoop dat @HomeWizard_NL ons snel wat nieuws brengt over de mogelijkheid om de accu's in de winter in te zetten om langzaam voor te laden met een zo optimaal mogelijk rendement. Als mijn twee HW accu's bijvoorbeeld om 16:00 vol moeten zijn en dat na elkaar doen met ieder 800W van het net dan kunnen ze dat zelfs op een donkere dag in iets meer dan 6 uur doen vanaf 0% en daarmee de pieken afvlakken. Softwarematig zou dit toch niet het moeilijkste moeten zijn om te realiseren.
Heb archer A5 TP link router in Access Point mode gezet en nu is de HW PiB zichtbaar met IP adres, toegevoegd in HA. Hartelijk dank! :-)meesje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:47:
[...]
Bridge modus ken ik alleen i.c.m. een Ziggo modem/router. Als je dat daarbij doet, is de router functie uitgezet, maar ook het wifi. Vandaar mijn opmerking om die op zolder in AP modus te zetten, dan blijft het wifi actief.
Toevallig van de week gemailt. Krijg je een nutteloos antwoord van enexis website copy over gprs verhaal. Dat ze niet kunnen zeggen wanneer ze komen hier.netappie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:24:
[...]
Al die DSMR 4 meters moeten toch een keer vervangen worden. Je zou je netbeheerder kunnen bellen dat je graag wilt helpen om het net stabiel te maken, maar dat hun oude meter tegen werkt. Als ze heel lief zijn en de planning het toe laat, dan komen ze hem gratis eerder vervangen.
Zo niet, dan zou ik gewoon wachten tot het zo ver is. Geen geld in steken om het eerder te laten doen, want dat haal je er niet uit.
Plus een link met kosten voor t vervangen a 200 euro. Achtelijk bedrijf je kan op zn minst zeggen komende twee jaar nog niet bijv. Nu is het dood zonde van mn geld als ik ineens morgen aan de beurt ben.
Waardeloos
Graag gedaan! Los van het issue dat je had met PiB, is je netwerk nu ook gelijk beter ingeregeld.sky_walker schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:28:
[...]
Heb archer A5 TP link router in Access Point mode gezet en nu is de HW PiB zichtbaar met IP adres, toegevoegd in HA. Hartelijk dank! :-)
@carpcatcher Het 1e half uur na activiteit blijft de batterij in stand-by. Dat is hier ook. Het verbruik komt dan overeen met wat jij laat zien in de afbeeldingen. Echter zie ik dat hij bij jou uren actief is. Dat is dan weer niet de bedoeling. Hopelijk werkt de reset. Relais blijven hangen?
@netappie. Het sturen op vermorgen is hier ook een grote wens geweest. Meerdere doelen. RTE verbeteren maar ook om tijdens een EV laden de batterij op een lager vermogen toch mee te laten laden zonder dat er teveel over 1 fase heen fietst en de auto stopt met laden. Er zitten op een fase ook andere verbruikers. Ik heb de batterijen nu even verdeeld over 2 fases om het e.a. elkaar niet in de weg te laten zitten, althans zo min mogelijk. Dat sturen gaat niet komen. Dat is door HW al aangegeven. De reden ook geweest voor mij om er een 2e merk naast te zetten die de optie wel heeft. Deze zit weer op een andere fase en zit dan niet een vaatwasser ofzo in de weg als de auto ook aan het laden is.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Toch grappig dat een paper over evs dan hier nog van nut is hahaDevke schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:56:
@GL007 Ik heb het plaatje dat gister gedeeld is m.b.t. SoC bepaling en LFP Batterij in de PIB opgenomen in de TS en chatGPT een klein stukje erbij laten zetten.
@carpcatcher Het 1e half uur na activiteit blijft de batterij in stand-by. Dat is hier ook. Het verbruik komt dan overeen met wat jij laat zien in de afbeeldingen. Echter zie ik dat hij bij jou uren actief is. Dat is dan weer niet de bedoeling. Hopelijk werkt de reset. Relais blijven hangen?
@netappie. Het sturen op vermorgen is hier ook een grote wens geweest. Meerdere doelen. RTE verbeteren maar ook om tijdens een EV laden de batterij op een lager vermogen toch mee te laten laden zonder dat er teveel over 1 fase heen fietst en de auto stopt met laden. Er zitten op een fase ook andere verbruikers. Ik heb de batterijen nu even verdeeld over 2 fases om het e.a. elkaar niet in de weg te laten zitten, althans zo min mogelijk. Dat sturen gaat niet komen. Dat is door HW al aangegeven. De reden ook geweest voor mij om er een 2e merk naast te zetten die de optie wel heeft. Deze zit weer op een andere fase en zit dan niet een vaatwasser ofzo in de weg als de auto ook aan het laden is.
Je kan nog even kijken of jouw slimme meter toevallig al op de lijst staat met een verwijderjaar:crryp schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:31:
[...]
Toevallig van de week gemailt. Krijg je een nutteloos antwoord van enexis website copy over gprs verhaal. Dat ze niet kunnen zeggen wanneer ze komen hier.
Plus een link met kosten voor t vervangen a 200 euro. Achtelijk bedrijf je kan op zn minst zeggen komende twee jaar nog niet bijv. Nu is het dood zonde van mn geld als ik ineens morgen aan de beurt ben.
Waardeloos
https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters
De link lijkt wat achterhaald, maar het wijst wel naar de actuele lijsten.
Daarnaast kan je gasmeter ook eerder aan de beurt zijn. Die combineren ze soms ook meteen, vooral als de oude gasmeter via de elektriciteitsmeter communiceert.
Netbeheerders zijn hier al mee bezig, moet voor 1 januari 2029 rond zijn vanwege gebruik GPRS.netappie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:24:
[...]
Al die DSMR 4 meters moeten toch een keer vervangen worden. Je zou je netbeheerder kunnen bellen dat je graag wilt helpen om het net stabiel te maken, maar dat hun oude meter tegen werkt. Als ze heel lief zijn en de planning het toe laat, dan komen ze hem gratis eerder vervangen.
Zo niet, dan zou ik gewoon wachten tot het zo ver is. Geen geld in steken om het eerder te laten doen, want dat haal je er niet uit.
Wel eens begrepen dat mijn netbeheerder een meter wel wil komen wisselen, maar niet gratis.
Als ik van mijn netbeheerder klachten krijg over nachtelijke teruglevering, zal ik aangeven dat een DSMR-5 een oplossing kan zijn. 3-fase heb ik ook niet nodig.
Het wordt waarschijnlijk 'even' doorbijten dus.
Tja, we kunnen er alleen maar op hopen. Maar veel andere merken bieden al meer functionaliteit, dus ik hoop dat ze zich dat bij @HomeWizard_NL realiseren. Nu hoef ik geen uitgebreide functionaliteit, maar een winterstand waarbij de accu meer doet dan niets, zou wel fijn zijn.Devke schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:56:
Enexis is helaas niet de gemakkelijkste. Misschien kan je aangeven dat je graag 8 kW aan thuisbatterij toe wil gaan voegen en of je huidige slimme meter dat goed doorgeeft aan de P1 meter.olox schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:19:
[...]
Netbeheerders zijn hier al mee bezig, moet voor 1 januari 2029 rond zijn vanwege gebruik GPRS.
Wel eens begrepen dat mijn netbeheerder een meter wel wil komen wisselen, maar niet gratis.
Als ik van mijn netbeheerder klachten krijg over nachtelijke teruglevering, zal ik aangeven dat een DSMR-5 een oplossing kan zijn. 3-fase heb ik ook niet nodig.
Het wordt waarschijnlijk 'even' doorbijten dus.
P.S. kan ook een 32A EV lader of volledig elektrische keuken met 32A aan inductie zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 12-09-2025 12:28 ]
Hier ook ja. Gister gekregen, een middag gewerkt en nu weer omruilen. Die andere lijkt het te doen.woppa684 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:51:
[...]
Ik heb net bericht dat ze 'm over twee weken komen ruilen in ieder geval.
Ja, al enige keren meegemaakt. Ik ga dan naar identificeer, om te kijken of de pib wordt gezien. Meestal stopt daarna het oranje knipperen en doet de pib het weer normaal.edblom schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:24:
Heeft iemand na de 1.0305 firmware update nog last gehad van oranje led knipperlicht? Heb dit na de update al weer 2x gehad. Na uitzetten en na 30 s weer aanzetten is het weer over. Lijkt steeds te gebeuren bij wisseling van laden en ontladen.
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power
Yep, die 2400 watt is echt wel lekker hoor. Het meeste witgoed geeft pieken van 2-2,2 kW en er van uitgaande dat er verder niet ontzettend veel verbruik is kan de PiB dat lekker afdekken. Ook bij weinig of geen zon.simonmdejong schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:09:
De 3e PiB is hier net afgeleverd door Transmission. Betreft een Renewed <300 met 167 cycles op de klok en een RTE van 73,4%. Was mooi geweest als er 101 cycles op stonden, maar dit is beter dan 299. Past goed bij de andere 2 met bijna 160 en 100 cycles. Meteen unlocked naar 2400w laden en ontladen. Kunnen we de pieken in verbruik nog beter afdekken en met 2400w laden is ook wel lekker.
Ik ben zeer blij met drie. Misschien kunnen we het topic omnoemen naar iets als "Het HomeWizard Plug-In Battery verzameltopic" want ik denk dat best wat mensen er meer dan één hebben, en volgens mij leeft de wens naar nog één bij best veel mensen (onafhankelijk van hoeveel men er al heeft)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
In de toekomstige B&B komt een Airco voor verwarmen en koelen met 2 kleine electrische paneel kacheltjes als backup en er hangt al een 80liter boiler, dus dan is die 2400w helemaal lekker. En misschien dan wel een 4e er bij voor net dat beetje extra, al moet ik wel zeggen dat een Marstek ook wel aantrekkelijk begint te worden qua prijs en opslag wat je daar voor krijg. Maar ja, nu alles van Homewizard dus dat intergreert zo lekker met elkaar.
Keuzes, keuzes, keuzes.......
Wie weet wat de HomeWizard PiB V2 ons zal brengen.
3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power
Oei, "that did not age very well". Dus nog eerder dan ik dacht voor de prijs die ik voorspelde...johnhemmers schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:58:
[...]
voor 600 euro is de HW batterij niet te maken, hardware plus assemblage zal lastig zijn onder de 750 euro uit te komen - dus 1000 op termijn bij grote volumes wel haalbaar
https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/
Soortgelijk product als de HW PIB voor 499,- euro adviesprijs.
Begrijp me niet verkeerd, alle goeds voor HW, enthousiast Nederlands bedrijf etc. maar volgens mij moet HW toch eens goed kijken naar hun prijsstelling.
Zolang er een levertijd is en mensen een Nederlands bedrijf een pre vinden (ondanks dat de batterij op dezelfde boot zit als de Marstek) zie ik de prijs niet zo snel dalen.gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:03:
[...]
Oei, "that did not age very well". Dus nog eerder dan ik dacht voor de prijs die ik voorspelde...
Begrijp me niet verkeerd, alle goeds voor HW, enthousiast Nederlands bedrijf etc. maar volgens mij moet HW toch eens goed kijken naar hun prijsstelling.
Waar ik mij meer zorgen om maak is dat letterlijk elke fabrikant nu de omvormer los heeft van het batterijpakket (duurzaam) waardoor je de prijs flink kunt drukken. Of zouden ze al een V2 aan het testen zijn?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
En vaak ook bij Chinese bedrijven is oneerlijke subsidies vanuit de Chinese overheid een voordeel welke HomeWizard niet heeft met zijn batterijen. Echter vertrouw ik er niet op dat de HA integratie en software zo goed samenwerken als bij HomeWizard. Om over garantie maar niet te praten. Ik betaal wel wat meer voor HomeWizard.gielz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:35:
[...]
Zolang er een levertijd is en mensen een Nederlands bedrijf een pre vinden (ondanks dat de batterij op dezelfde boot zit als de Marstek) zie ik de prijs niet zo snel dalen.
Waar ik mij meer zorgen om maak is dat letterlijk elke fabrikant nu de omvormer los heeft van het batterijpakket (duurzaam) waardoor je de prijs flink kunt drukken. Of zouden ze al een V2 aan het testen zijn?
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Geladen van 0 naar 100%, en de bijgaande foto’s zijn genomen na 3 uur laden, dus bij SoC van ca. 90%.
Plaatje 1 is de stekkerdoos (degelijke uitvoering van Brennenstuhl) waarin de 3 batterijen ingeplugd zijn. Elke batterij belast de “eigen” stekkerdoos aansluiting met 800W, ca. 3,5A, de leiding naar de (aparte, eigen groep) de meterkast is 10 meter, 3 maal 2,5 mm2 verwerkt dus 2400W, ca. 10,5 A.
De hoogste temperatuur is de leiding naar de meterkast, na 3 uur, “maar” 29 graden. De stekkers en de stekkerdoos zitten daar nog enkele graden onder, feitelijk maar een handvol graden boven de temperatuur in de ruimte.
:strip_exif()/f/image/VpXz3LYpFv1fH4Z4fpauUhlc.jpg?f=fotoalbum_large)
De tweede foto is van de uitgang van de bovenste batterij. Daarvoor hangt ook een temperatuur sensor die 43-44 graden aangeeft, maar de IR camera geeft aan dat op het heetste punt de temperatuur 53 graden is.
Of de IR camera te optimistisch is of de sensor wellicht toch niet helemaal goed “doorwarmt” zo losjes voor de opening weet ik niet.
Maar mijn conclusie is dat de PiB omvormers best stevig opwarmen, maar de stekkers en snoer naar de meterkast geen enkele reden tot zorg geven.
:strip_exif()/f/image/pNcYrBWGFLLYhhMSJ89dQSvR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Denk het niet maar je weet nooit zekergielz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:35:
[...]
Zolang er een levertijd is en mensen een Nederlands bedrijf een pre vinden (ondanks dat de batterij op dezelfde boot zit als de Marstek) zie ik de prijs niet zo snel dalen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
/f/image/VTNrpDFOsKKgLRC9BTrPaaJ1.png?f=fotoalbum_large)
Jouw batterij laadt op met 800W (want oaarse cijfers), en je levert nogsteeds 696W terug aan het net.smeerbartje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:09:
Newbie home-batterij eigenaar vraagje. Wat betekent deze laadsituatie nu precies? De P1 meter rapporeert een "teruggave" vanuit de zelf-opgewekte stroom van rond de 700 watt... Maar tevens wordt er ook vol 800 watt vanuit de batterij getrokken?? Dit rijmt toch niet? Het ding staat in 0-op-de-meter modus.
[Afbeelding]
Als het straks donker is zal de batterij ontladen en groene cijfers laten zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Harri op 12-09-2025 18:12 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Je PiB doet zijn best om terugleveren te voorkomen door te laden, maar dat kan hij met maximaal 800W.smeerbartje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:09:
Newbie home-batterij eigenaar vraagje. Wat betekent deze laadsituatie nu precies? De P1 meter rapporeert een "teruggave" vanuit de zelf-opgewekte stroom van rond de 700 watt... Maar tevens wordt er ook vol 800 watt vanuit de batterij getrokken?? Dit rijmt toch niet? Het ding staat in 0-op-de-meter modus.
[Afbeelding]
Dus wat er terug geleverd wordt is je zonnepanelen opwek min het verbruik in huis min de 800W laden van de batterij voor zover die nog niet vol zit. Een tweede batterij zou op dat moment dus nuttig kunnen zijn.
Nu mijn situatie: op zolder is er een aparte groep voor een wasdroger (warmtepompdroger), met een aansluitwaarde van 1200W. Kan ik daar veilig twee batterijen bij plaatsen en unlocken, dus 1600W laden en 1600W ontladen? Uit dat andere topic begreep ik dat bij een obscure fout in de wasdroger (kortsluiting) er een stroom van 3680+1600W door de kabels vloeit voordat de stroom wordt afgeschakeld. Dat lijkt me dus een risico dat ik liever niet neem.Waarom is een eigen zekeringgroep belangrijk, en zijn er andere manieren?
Er zijn andere manieren om ‘veilig’ meerdere batterijen te installeren en te ontgrendelen, maar de kans op gebruikersfouten is hierbij significant hoger en wordt daarom niet door ons geadviseerd.
Je kan bijvoorbeeld batterijen over verschillende groepen verdelen en ontgrendelen. Dit is veilig, maar grotere kans op fouten. Weet de gebruiker bijvoorbeeld met zekerheid dat dit aparte groepen zijn en dat dit zo blijft?
Je kan rekening houden met het maximale vermogen dat al op de groep aanwezig is, maar dit heeft een nog hoger risico want er is doorgaans geen controle over alles wat in elk stopcontact gaat - en/of dit niet door een obscure fout of storing veel meer vermogen trekt dan verwacht.
Is het echter in dat geval mogelijk om de wasdroger extra te zekeren (bijvoorbeeld met een smeltpatroon van 6 Amp) , zodat de stroomtoevoer naar de wasdroger wordt onderbroken bij een fout in die droger? Is het dan eventueel wel veilig te doen om de batterijen op dezelfde groep aan te sluiten?
Nee dat kun je niet veilig doen en moet je ook niet willen. Wat je wel kunt doen is 1 PIB op een andere groep zetten, dus niet op zolder, maar ergens anders in huis. Als ze op verschillende groepen zitten, dan kun je ze veilig ontlocken. Anders een aparte groep voor de batterijen naar zolder aan laten leggen. Dat heb ik ook laten doen door een electricien. Die heeft gaten door de vloeren naast de buizen van de huisafzuiginstallatie geboord naar zolder en daar de kabel voor de PIB’s doorheen getrokken.Quintus2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:13:
Hoewel de risico's van het aansluiten en unlocken van meerdere PiB's in een ander topic (helaas gesloten) aan bod is geweest, toch een vraag over mijn specifieke situatie (en misschien een specifieke oplossing). Mijn vraag is mede naar aanleiding van info op de site van HomeWizard, namelijk dit:
[...]
Nu mijn situatie: op zolder is er een aparte groep voor een wasdroger (warmtepompdroger), met een aansluitwaarde van 1200W. Kan ik daar veilig twee batterijen bij plaatsen en unlocken, dus 1600W laden en 1600W ontladen? Uit dat andere topic begreep ik dat bij een obscure fout in de wasdroger (kortsluiting) er een stroom van 3680+1600W door de kabels vloeit voordat de stroom wordt afgeschakeld. Dat lijkt me dus een risico dat ik liever niet neem.
Is het echter in dat geval mogelijk om de wasdroger extra te zekeren (bijvoorbeeld met een smeltpatroon van 6 Amp) , zodat de stroomtoevoer naar de wasdroger wordt onderbroken bij een fout in die droger? Is het dan eventueel wel veilig te doen om de batterijen op dezelfde groep aan te sluiten?
Houdt ook rekening met de verzekering. Als er brand uit breekt en blijkt dat je de PIB’s niet conform de regels hebt aangesloten, dan zal de verzekeringsmij. Niet willen uitbetalen.
[ Voor 5% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 12-09-2025 18:27 ]
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Ah stom stom stom... ik moet nog even wennen aan die paarse kleur als "positief getal"Harri schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:10:
[...]
Jouw batterij laadt op met 800W (want oaarse cijfers), en je levert nogsteeds 696W terug aan het net.
Als het straks donker is zal de batterij ontladen en groene cijfers laten zien.
Ik ben een maand op vakantie geweest de PIB,s, hebben de afgelopen maand zonder problemen doorgedraaid, er is tijdens mijn afwezigheid een stroomstoring geweest, maar de P1 meter en de Batterijen kwamen uit zichzelf weer online, ik heb überhaupt sinds dat de PIB"s geleverd zijn (April) nog geen problemen gehad wat betreft foutcode's.
Onderstaand een overzicht van mijn energie leverancier, met het verschil van Augustus vorig jaar en dit jaar, ik was dus nog wel twee weken thuis in augustus, mij hoor je niet klagen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EOLcuD6kz7EoOg3PADL4Z6hC.jpg?f=user_large)
nog voor de batterij leeg was op 15% en er thuis niets bijzonders gebeurde om 18:00 is hij offline gegaan. - volledig zwart[b]Devke in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"
uit en ingeschakeld en geeft nu error E305, E306
na 20 min nog steeds zwart en geen teken van leven - ook geen leds - en ja hij staat ingeschakeld. - verbruik blijft ook 8 watt.
nu maar stekker eruit, check het morgen ochtend wel weer... (andere plannen voor nu)
Druk op het hoogspanningsmast icoon of het batterij-icoon en je krijgt informatie van wat je ziet.smeerbartje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:09:
[Afbeelding]
Heb je de dhcp ook uitgezet? Of in iedergeval een andere range gegeven als de router beneden?sky_walker schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:28:
[...]
Heb archer A5 TP link router in Access Point mode gezet en nu is de HW PiB zichtbaar met IP adres, toegevoegd in HA. Hartelijk dank! :-)
Anders is er kans op 2 dezelfde IP adressen in je netwerk.
Je kan op die aparte groep van de wasdroger een verdeler zetten met 3 stopcontacten en dan elke apart afgezekerd met een 6A groep en natuurlijk die samen allemaal aan een hoofdschakelaar.Quintus2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:13:
Hoewel de risico's van het aansluiten en unlocken van meerdere PiB's in een ander topic (helaas gesloten) aan bod is geweest, toch een vraag over mijn specifieke situatie (en misschien een specifieke oplossing). Mijn vraag is mede naar aanleiding van info op de site van HomeWizard, namelijk dit:
[...]
Nu mijn situatie: op zolder is er een aparte groep voor een wasdroger (warmtepompdroger), met een aansluitwaarde van 1200W. Kan ik daar veilig twee batterijen bij plaatsen en unlocken, dus 1600W laden en 1600W ontladen? Uit dat andere topic begreep ik dat bij een obscure fout in de wasdroger (kortsluiting) er een stroom van 3680+1600W door de kabels vloeit voordat de stroom wordt afgeschakeld. Dat lijkt me dus een risico dat ik liever niet neem.
De HW accu's leveren en trekken ieder maximaal 800W (3,5A) en de wasdroger zit met 1200W (5,2A) nog ruim onder de grens van die 6A groep. Je kan zelfs alvast een 4de stopcontact met 6A groep voorbereiden voor een derde HW accu, want samen is het nog steeds geen 16A (800+800+800+1200=3600)
Doordat de wasdroger een eigen 6A groep heeft kan er nooit veel meer dan 1380W naartoe stromen.
Bijvoorbeeld deze verdeler en dan natuurlijk wel vullen met hoofdschakelaar en automaten: https://www.elektramat.nl...t-4x-schuko-16a-85016004/
Hoofdschakelaar: https://www.elektramat.nl...aar-2-polig-40a-85005000/
Automaten: https://www.elektramat.nl...-polig-6a-b-kar-85001024/
[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 12-09-2025 23:01 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Devke op 13-09-2025 08:09 ]
/f/image/lyxwkmHe7eMZyHXyW5u66HTY.png?f=fotoalbum_large)
De batterijen werken nog steeds prefect.
Het rendement is 70,37 batterij1 en 69,47 batterij 2
Dag rendement zonnepanelen energie is 54,7%
Effectief hebben de batterijen 385kWh opgeleverd. Schatting is dat we dit jaar 450 kWh kunnen halen.
Schatting volgend jaar is 700 kWh
Batterij 1 werkzaam vanaf begin april
Batterij 2 werkzaam vanaf midden juni
Nou, alles lijkt nu weer te werken. Nog even afwachten hoelang, maar de batterij functioneert weer normaal en is de resterende 15% aan het ontladen.carpcatcher schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:55:
[...]
nog voor de batterij leeg was op 15% en er thuis niets bijzonders gebeurde om 18:00 is hij offline gegaan. - volledig zwart
uit en ingeschakeld en geeft nu error E305, E306
na 20 min nog steeds zwart en geen teken van leven - ook geen leds - en ja hij staat ingeschakeld. - verbruik blijft ook 8 watt.
nu maar stekker eruit, check het morgen ochtend wel weer... (andere plannen voor nu)
Na een hele nacht spanningsloos te zijn geweest, heb ik hem vanmorgen aangezet, maar dat gaf hetzelfde resultaat.
Er was wel communicatie, want de app zag dat hij online stond, maar inactief. Hij was aan het synchroniseren met het net, maar na 30 minuten stond hij nog steeds inactief en waren er geen leds zichtbaar, terwijl er wel stroomverbruik was vanaf het net en er nog 15% opslag aanwezig was.
Oplossing (?)
De batterij uit de app verwijderd en opnieuw toegevoegd. Meteen verscheen er weer een witte led (de 15%).
en de foutmeldingen E305 en E306 zijn weg. na de gebruikelijke +/- 2 minuten begon hij te ontladen.
edit:
misschien maar wel uitzetten als ik weg ga (?) foutmeldingen hebben met de omvormer te maken, misschien heb ik alleen een log gewist en is er nog wel iets defect (?)
[ Voor 6% gewijzigd door carpcatcher op 13-09-2025 08:55 ]
Ik zou sws het melden aan HW. Jouw Errorcode valt in de categorie neem contact op met HW. Zie foutcode linkje in TS.carpcatcher schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:50:
[...]
Nou, alles lijkt nu weer te werken. Nog even afwachten hoelang, maar de batterij functioneert weer normaal en is de resterende 15% aan het ontladen.
Na een hele nacht spanningsloos te zijn geweest, heb ik hem vanmorgen aangezet, maar dat gaf hetzelfde resultaat.
Er was wel communicatie, want de app zag dat hij online stond, maar inactief. Hij was aan het synchroniseren met het net, maar na 30 minuten stond hij nog steeds inactief en waren er geen leds zichtbaar, terwijl er wel stroomverbruik was vanaf het net en er nog 15% opslag aanwezig was.
Oplossing (?)
De batterij uit de app verwijderd en opnieuw toegevoegd. Meteen verscheen er weer een witte led (de 15%).
en de foutmeldingen E305 en E306 zijn weg. na de gebruikelijke +/- 2 minuten begon hij te ontladen.
edit:
misschien maar wel uitzetten als ik weg ga (?) foutmeldingen hebben met de omvormer te maken, misschien heb ik alleen een log gewist en is er nog wel iets defect (?)
In de gaten houden daarnaast. Uitzetten? Als hij werkt laten lopen. Kijken of het herhaald?
Devke schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:31:
[...]
Ik zou sws het melden aan HW. Jouw Errorcode valt in de categorie neem contact op met HW. Zie foutcode linkje in TS.
ja had ik gisteravond gedaan, met vanmorgen de update.
hij laad nu ook weer
dank voor de tip, ik geloof dat alles goed werkt nu, dus ik ga geen instellingen meer veranderen even.mike123 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:47:
[...]
Heb je de dhcp ook uitgezet? Of in iedergeval een andere range gegeven als de router beneden?
Anders is er kans op 2 dezelfde IP adressen in je netwerk.

2x de melding gehad. Na de eerste keer uit- en aanzetten had ik de 2e E308 heel snel te pakken. Nadat ik de batterij voor een minuut had uitgezet vooralsnog geen foutmelding. Maar we gaan het zien....

Deze error had ik dus op mijn 3e thuisaccu van nog geen dag oud. De andere 2 (oudere) batterijen van de mei batch hebben geen problemen (vooralsnog). Gisteren alle 3 de batterijen een upgrade gegeven naar 1.0305.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Verwijder de batterij uit de app en voer de 10 seconden reset uit.SpeedingWilly schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:55:
Hier ook error E308 met een thuisbatterij die nog net geen 1 dag oud is.
2x de melding gehad. Na de eerste keer uit- en aanzetten had ik de 2e E308 heel snel te pakken. Nadat ik de batterij voor een minuut had uitgezet vooralsnog geen foutmelding. Maar we gaan het zien....![]()
Deze error had ik dus op mijn 3e thuisaccu van nog geen dag oud. De andere 2 (oudere) batterijen van de mei batch hebben geen problemen (vooralsnog). Gisteren alle 3 de batterijen een upgrade gegeven naar 1.0305.
Schakel de batterij uit en verwijder stekker uit wcd wacht 10 min en plaatst stekker in wcd en schakel batterij in
Installeer de batterij in de app en kijkt dan wat er gebeurt.
Ik heb het idee dat sommige instellingen opnieuw moet worden geleerd in het BMS.
Ik heb dit gehad met de eerste batterij. Hierna geen enkel probleem.
HW (en een tip hier op het forum) geven aan dat je de batterij 1 minuut uit moet zetten. Schijnbaar zit dit probleem in de nieuwste firmware 1.0305.GL007 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:12:
[...]
Verwijder de batterij uit de app en voer de 10 seconden reset uit.
Schakel de batterij uit en verwijder stekker uit wcd wacht 10 min en plaatst stekker in wcd en schakel batterij in
Installeer de batterij in de app en kijkt dan wat er gebeurt.
Ik heb het idee dat sommige instellingen opnieuw moet worden geleerd in het BMS.
Ik heb dit gehad met de eerste batterij. Hierna geen enkel probleem.
Vooralsnog heeft dit geholpen en is de batterij weer aan het laden...
Als dit uiteindelijk niet helpt ga ik jouw tip uitvoeren
[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 13-09-2025 11:16 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Een volledige reset lijkt mij beter. Ik doe dit als ik een update binnen krijgt.SpeedingWilly schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:14:
[...]
HW (en een tip hier op het forum) geven aan dat je de batterij 1 minuut uit moet zetten. Schijnbaar zit dit probleem in de nieuwste firmware 1.0305.
Vooralsnog heeft dit geholpen en is de batterij weer aan het laden...
Als dit uiteindelijk niet helpt ga ik jouw tip uitvoeren.
Ik ga die nog even uit en aan zetten voor het geval dat dit een eenmalig probleem is met de recent geïnstalleerde 1.0305 firmware.
Helaas heeft het uitschakelen gevolgd door de stekker netjes uit het stopcontact halen en een half uur later weer inpluggen en opstarten geen enkele verbetering opgeleverd.netappie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:45:
Vandaag een E445 op mijn tweede batterij die nog nooit omgeruild is na 157 cycli.
Ik ga die nog even uit en aan zetten voor het geval dat dit een eenmalig probleem is met de recent geïnstalleerde 1.0305 firmware.
Dus maar aangemeld bij de chatbot die inmiddels een stuk slimmer is geworden en nu ook je apparaten laat kiezen die in je account staan. Alleen het ordernummer opzoeken is nog wat gedoe, maar als het goed is heb ik dinsdag al een vervangende PiB.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Je kunt het updatenTFX77 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:46:
Volgens mij is 1.0305 al een tijd uit voor de P1. Waarom heb ik deze nog steeds niet? Wel erg vreemd.
Inderdaad handmatig even checken. Mijn eerste P1 meter (waarvan bleek dat dit een retrourtje was geweest….) kreeg ik overigens met geen mogelijkheid bijgewerkt. Gaf wel aan dat er een update was. De vervangende P1 meter (wel nieuw in gesealde doos) kon ik direct updaten.TFX77 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:46:
Volgens mij is 1.0305 al een tijd uit voor de P1. Waarom heb ik deze nog steeds niet? Wel erg vreemd.
Deze vraag past overigens wel beter in het andere HW topic.
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
[ Voor 12% gewijzigd door meesje op 13-09-2025 12:54 ]
1.0305 staat hier op de PIB. P1 meter heeft 6.0203.TFX77 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:46:
Hier ook, voor P1 is geen update beschikbaar.wdr schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:55:
[...]
1.0305 staat hier op de PIB. P1 meter heeft 6.0203.
Je kunt P1 updaten ik heb hier 6.0206 beta maar 6.0205 is vrij voor updatertunru schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:09:
[...]
Hier ook, voor P1 is geen update beschikbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 13-09-2025 13:59 ]
P1 - 6.0205 hier nog niet vrij voor update. Meen ergens gelezen te hebben dat je na (gefaseerde uitrol van de) update je op een andere server gezet wordt, daar zal het wel mee te maken hebben.GL007 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:41:
[...]
Je kunt P1 updaten ik heb hier 6.0206 bete maar 6.0205 is vrij voor update
Ok dus mensen die 6.0205 en of 6.0206 hebben zitten op de nieuwe serverwdr schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:52:
[...]
P1 - 6.0205 hier nog niet vrij voor update. Meen ergens gelezen te hebben dat je na (gefaseerde uitrol van de) update je op een andere server gezet wordt, daar zal het wel mee te maken hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 13-09-2025 14:35 ]
Hier ook nog niet.wdr schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:52:
[...]
P1 - 6.0205 hier nog niet vrij voor update. Meen ergens gelezen te hebben dat je na (gefaseerde uitrol van de) update je op een andere server gezet wordt, daar zal het wel mee te maken hebben.
Geen probleem, alles werkt gewoon.
Heb de handleiding gevolgd maar die levert ook geen resultaat op helaas.
Uiteindelijk maar eens de vraag neergelegd bij support via de ai bot, nu maar afwachten denk ik dan maar.
Een nieuwe P1 kopen is geen optie omdat we dan het data drama krijgen, wel gek dat mijn P1 niet update?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Welk data drama? Je gegevens van oude P1 meter kunnen door support netjes worden overgezet naar nieuwe P1 Meter.Ronald1245 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:51:
We zijn weer een paar weken verder en nog steeds is de P1 niet ge-update naar de laatste versie.
Heb de handleiding gevolgd maar die levert ook geen resultaat op helaas.
Uiteindelijk maar eens de vraag neergelegd bij support via de ai bot, nu maar afwachten denk ik dan maar.
Een nieuwe P1 kopen is geen optie omdat we dan het data drama krijgen, wel gek dat mijn P1 niet update?
Maar goed waarom je P1 meter niet wilt updaten? Goede vraag hopelijk krijg je een snelle reactie
Hier zie ik nu dat ik stilletjes op versie 6.0206 zit
Dank, dat is precies wat ik zocht.netappie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:51:
Je kan op die aparte groep van de wasdroger een verdeler zetten met 3 stopcontacten en dan elke apart afgezekerd met een 6A groep en natuurlijk die samen allemaal aan een hoofdschakelaar.
Ik denk overigens nu wel aan een eenvoudiger oplossing, namelijk de wasdroger op dezelfde groep als de wasmachine aan te sluiten (1200+2200=3400W, mooi binnen de 3680). Ik heb begrepen dat dat binnen de nieuwste NEN1010 richtlijn ook gewoon mag, en het is in ieder geval veilig. Bij ons worden overigens nooit beide machine tegelijk gebruikt, maar het zou dus wel gewoon veilig kunnen. Ik heb nog wel de mogelijkheid om een extra groep bij te plaatsen, door de extra buis voor een netwerk-kabel die we destijds hebben laten leggen te gaan gebruiken voor een extra stroomgoep. Wifi is tegenwoordig zo betrouwbaar dat het wel zonder die kabel kan. Maar die mogelijkheid houd ik liever in reserve, voor in de toekomst misschien ooit nog overgang naar all electric.
Probleem lijkt opgelost met de laatste versie P1 updateTebbie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:03:
De laatste update 6.0206 verloopt gecontroleerd/gefaseerd door HW omdat deze firmware naar een nieuw cloud platform verbind.
Als die wasmachine werkelijk op een eigen groep zit dan moet dat ook gaan. Ik zou wel even meten met een HW energy socket hoe het verbruik van die apparaten is en door het uitschakelen per groep zeker stellen dat beide aparte groepen zijn en niet stiekem gedeeld met elkaar of iets anders.Quintus2 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:09:
[...]
Dank, dat is precies wat ik zocht.
Ik denk overigens nu wel aan een eenvoudiger oplossing, namelijk de wasdroger op dezelfde groep als de wasmachine aan te sluiten (1200+2200=3400W, mooi binnen de 3680). Ik heb begrepen dat dat binnen de nieuwste NEN1010 richtlijn ook gewoon mag, en het is in ieder geval veilig. Bij ons worden overigens nooit beide machine tegelijk gebruikt, maar het zou dus wel gewoon veilig kunnen. Ik heb nog wel de mogelijkheid om een extra groep bij te plaatsen, door de extra buis voor een netwerk-kabel die we destijds hebben laten leggen te gaan gebruiken voor een extra stroomgoep. Wifi is tegenwoordig zo betrouwbaar dat het wel zonder die kabel kan. Maar die mogelijkheid houd ik liever in reserve, voor in de toekomst misschien ooit nog overgang naar all electric.
Overigens kan je ook een PV verdeler kopen met twee stopcontacten. Dan betaal je 0% BTW en heb je wat extra beveiliging en gloednieuwe hardware in plaats van een gedeeld dubbel stopcontact van onbekende leeftijd. Dat maakt het ook mogelijk om later nog wat uit te breiden buiten de verdeler of je accu's op een andere meer gunstige plek te zetten door nu alvast een buis en stopcontacten te leggen vanaf die PV verdeler.
Alles zit op de laatste updates.
Kijk eerder naar je wat je teruglevert op het net. Je eigen huis verbruik heeft invloed. Als dat bijvoorbeeld schommelt rond 70w en minder dan is het op en af.CdVvG schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:35:
Mmm vandaag is het laden raar gestart: batterijen starten met laden, gedurende minder dan een minuut. Stoppen een paar seconden, starten weer. Ik hoor geen relais schakelen. En dat al gedurende een half uur. Opwek van zonnepanelen is meer dan 800 W inmiddels….
Alles zit op de laatste updates.
De grap is dat het terugleveren mee schommelde: dus of 600W opslaan of 600 terugleveren. Nadat de 800 W een tijdje was bereikt verdween dat en nu weer keurig 0 op de meter. Ik ga het even in de gaten houden….Tebbie schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:19:
[...]
Kijk eerder naar je wat je teruglevert op het net. Je eigen huis verbruik heeft invloed. Als dat bijvoorbeeld schommelt rond 70w en minder dan is het op en af.
Voor de omruiling heb ik de 2e PiB uit de app gegooid (waardoor de vergrendeling automatisch er weer op zit) en na de omruiling de vervangende PiB als standaard toegevoegd en de vergrendeling er weer afgehaald. Volgens de app mag ik nu met 2400W ontladen.
Dit zal in de praktijk waarschijnlijk niets betekenen, want er valt maar met 1600W te ontladen met 2 PiB's en als 2400W mag dan valt 1600W daar gewoon onder. Maar toch... beetje jammer voor iemand die graag nauwkeurige zaken ziet.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik heb eerder gelezen dat je de P1 meter even los moet halen (stroom eraf) uit je slimme meter.elsinga schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:43:
Hier een interessante observatie: ik heb 2 PiB's, waarvan de 2e eens is omgeruild nadat ik de vergrendeling op tegelijk ontladen er af had gehaald (beide zitten op aparte groepen). Ik mocht voor de omruiling dus met 1600W ontladen.
Voor de omruiling heb ik de 2e PiB uit de app gegooid (waardoor de vergrendeling automatisch er weer op zit) en na de omruiling de vervangende PiB als standaard toegevoegd en de vergrendeling er weer afgehaald. Volgens de app mag ik nu met 2400W ontladen.Ergens denkt mijn app of account nog dat ik 3 PiB's heb, kennelijk gaat daar iets niet goed.
Dit zal in de praktijk waarschijnlijk niets betekenen, want er valt maar met 1600W te ontladen met 2 PiB's en als 2400W mag dan valt 1600W daar gewoon onder. Maar toch... beetje jammer voor iemand die graag nauwkeurige zaken ziet.
"The price is a dramatic undercut of competitors" uit de aangehaalde link, en wat ook opvalt, ze maken de lfp cellen blijkbaar zelf, respect, dat durft geen enkel europees bedrijf.gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:03:
[...]
Oei, "that did not age very well". Dus nog eerder dan ik dacht voor de prijs die ik voorspelde...
Het suggereert een cel prijs van 15 a 20 euro per +/- 100 ah cel. Een inverter van max 200 euro, 100 euro voor de rest en de vrijwel geen assemblage en andere overhead kosten - daar wordt dan verlies op genomen. Maar met meer dan 300.000 verkochte producten in europa alleen, heb je speelruimte.
De prijs wijkt wel af van wat ze nu voor de andere producten vragen, met vergelijkbare specs zou de venus e versie 3 dan niet meer mogen kosten dan 900 kost nu 1800 euro. In die zin concurreren ze zichzelf weg en is de prijs niet consistent met de prijs van hun overige producten, hoewel de jupiter reeks niet veel duurder is: https://www.reichelt.com/...-c_all-in-one_2560-411051.
Ik ben benieuwd naar de actuele winkelprijzen - "ESS News could not verify the presented information." staat er ook nog.
[ Voor 8% gewijzigd door johnhemmers op 14-09-2025 10:01 ]
Vanmorgen oven aan en de standaard verbruikers.
Klein beetje zon.
Nu is het verbruik tov zon opbrengst groter, en daarmee zal deze direct door de verbruikers geconsumeerd worden.
Dan heb ik de vraag of bij 0% in PIB’s het nut heeft om de NOM aan te hebben ipv deze op inactief te zetten.
Denkend aan schakelgedrag en verlies (RTE).
We gaan minder tot veel minder zon opbrengst hebben (zeker Okt tm Feb) en zullen ervaren dat PIB’s vaker 0% opslag hebben en er zeer weinig tot geen PV opbrengst is, en dat wat er is zal dan wellicht grotendeels/allemaal direct door de verbruikers geconsumeerd worden.
Daarmee de vraag, wat zou de beste regeling van de PIB’s zijn in die maanden.
Vb: in geval afname (verbruik) > PV opbrengst en opslag capaciteit PIBs < z% dan inactief
In geval PIBs op inactief en afname (verbruik) < PV opbrengst dan NOM
Dit bv ieder kwartier te laten checken
In de overige maanden zal de noodzaak om zo’n regeling te hebben anders zijn ivm de (veel) grotere PV opbrengst en dan is de standaard NOM regeling voldoende lijkt mij.
Wat doen jullie/jullie standpunt ?
Ik doe het volgende (alles geprogrammeerd in Home Assistant, en we hebben een dynamisch contract):MartindM schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:10:
- Op dagen met zeer veel zon: in de ochtenduren op standby, zodat de zonne-energie gedurende de dure uren wordt teruggeleverd, dan de rest van de dag NOM
- Op dagen met voldoende zon: op NOM laten en niet naar omkijken
- Op dagen met wat minder zon: gedurende de goedkope uren op "charge only", zodat grote verbruikers wel direct (gedeeltelijk) zonne-energie gebruiken, maar niet de PiB leegtrekken
- Op dagen met heel weinig zon: in de ochtende op een "medium duur uur" naar charge only, op de één of twee goedkoopste uren geforceerd laden, dan op charge only tot de echt dure uren aanbreken, en dan weer op NOM
Bovenstaande is allemaal halfautomatisch. Meestal kijk ik 's avonds even naar de volgende dag, de verwachte zonnestroom-opbrengst, een inschatting van hoeveel elektriciteit we gaan verbruiken, de uurprijzen en zet dan de relevante automations aan. Bijna alle automations zetten zichzelf ook weer uit als ze getriggerd zijn, dat heeft als gevolg dat als ik er helemaal niets aan doe, de volgende dagen gewoon standaard NOM zijn.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Vanmorgen was mijn ene accu ook "leeg", lees: 0%. Donkere luchten en drie vakantiewasjes hakken er wel in. Ondanks dat de zonproduktie nog boven de dagtarget uitkwam.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
De batterij staat hier ergens in een hoekje weggestopt, lekker zijn ding te doen. Eens per week kijk ik eens in de app hoe loopt. Geen Home Assistant, geen Homey, kortom: geen (extra) automatisering, geen omkijken naar. Is ie leeg? Dan is ie leegMartindM schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:10:
Dat lijkt me voor de meeste mensen de beste strategie, en ook nog eens goed voor je gemoedsrust. 😀Satom schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:34:
[...]
De batterij staat hier ergens in een hoekje weggestopt, lekker zijn ding te doen. Eens per week kijk ik eens in de app hoe loopt. Geen Home Assistant, geen Homey, kortom: geen (extra) automatisering, geen omkijken naar. Is ie leeg? Dan is ie leeg
Iedereen vult deze op zijn/haar eigen manier in. Ik ben ook iemand van stekker inpluggen en lekker laten gaan.gmj2 schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:42:
[...]
Dat lijkt me voor de meeste mensen de beste strategie, en ook nog eens goed voor je gemoedsrust. 😀
[ Voor 10% gewijzigd door meesje op 14-09-2025 10:45 ]
De dagindeling van mijn PIB
Mensen houden van regelmaat. De batterijen vast ook. 😜.
Ik heb ook een dynamisch energiecontract. Ik bekijk het nu meer met de blik op tarieven dan op opwek eerlijk gezegd. Nu is er vaak wel opwek met lage tarieven. Ik denk 90% van de gevallen. Lage tarieven gaan i.c.m. overschot zonenergie of wind ontstaan. Daarnaast wil ik doen aan netsupport. Uiteindelijk gaan we allemaal opdraaien voor die kosten dus waarom zou ik dat niet inzetten op het moment dat het nodig is. Gebasseerd op de tariefstelling.
Tijdpad voor nu op de dag:
- 08:00 uur PIB batterij naar stand-by (vaak voldoende opwek al voor afdekken huis behoefte)
- Tussen 08:00 uur en de start van de laagste uren opwek terugleveren aan het net. De tarieven zijn dan nog interessant daarvoor.
- Tijdens de goedkoopste uren naar de stand to_full. De batterijen worden volledig opgeladen. Tarieven zijn laag dus overschot. Netsupport inzet. Dat doe ik ook met de andere set (zie onderschrift).
- De batterijen zijn rond etenstijd dan vol. Ik schakel dan weer terug naar stand-by. Vaak is de opwek nog voldoende om electrisch te kunnen koken. Zonee, wij eten niet heel erg laat dus vallen vaak nog in de redelijke uren.
- Vanaf de duurdere uren gaat het andere merk batterijen terugleveren. Netsupport. Tarieven zijn hoog. Nederland komt thuis. Mijn buren zonder panelen dus ook. PIB mag soms meedoen richting 60%. Als ik eraan denk. Handmatige actie.
- Als het andere merk batterij leeg is, duurt 3 uur en dat zijn precies de aller duurste uren dan mag de PIB het weer overnemen. De medium dure uren zeg maar. Daar wordt dan NOM gedraaid tot de volgende ochtend 08:00 uur.
Nu we richting herfst gaan zal er best e.a. gaan veranderen qua tijden, opwek etc. De boel wordt nu automatisch door HA geregeld. Ik verwacht een paar aanpassingen wellicht. Vroeger donker, minder opwek.... meer batterij support dan. Time will tell. Ook zal de spread gaan bepalen of HW mee mag doen. De kosten per cycli liggen stuk hoger. Dus moet een spread hoger zijn. Misschien wordt het ook wel..... boeie.... hij staat er toch, dus waarom niet gebruiken.
Wasjes, vaatwasser etc doen wij altijd net als de EV laden in de goedkoopste uren.
Een leuk doel die wij ons voornamen is de energierekening moet omlaag. Dit met bv alle batterijen en verbruik aan de openbare laadpaal voor de EV. Inmiddels nu een laadpaal thuis.
Een sneak peak voor deze maand tot nu toe:
Ruim 70 kWh meer afgenomen dan teruggeleverd en geld erbij.
:strip_exif()/f/image/EG8BisFR0EJnB0oUtHzZYnhZ.jpg?f=fotoalbum_large)
De herfst en winter moeten het nog bewijzen maar het is fijn om te zien dat de gehele opstelling samen doet wat het moet doen en de besparingen tastbaar zijn. In plaats van iedere maand betalen, nu geld erbij.
Voor mij, vereisen de winter maanden een andere aanpak.meesje schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:44:
[...]
Iedereen vult deze op zijn/haar eigen manier in. Ik ben ook iemand van stekker inpluggen en lekker laten gaan.En af en toe even in de Energy app kijken. Ik vond dat dit product ook zo in de markt is gezet. Maar een tweaker wil vaak meer.
In de maanden Oktober t/m Februari, laad ik mijn batterijen met goedkope stroom naast de zonnepanelen.
Bekende bug, (ik heb hetzelfde gehad) even de P1 meter ontkoppelen uit je slimme meter en er weer in doen. Daarna zou het weer oké moeten zijn.elsinga schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:43:
Hier een interessante observatie: ik heb 2 PiB's, waarvan de 2e eens is omgeruild nadat ik de vergrendeling op tegelijk ontladen er af had gehaald (beide zitten op aparte groepen). Ik mocht voor de omruiling dus met 1600W ontladen.
Voor de omruiling heb ik de 2e PiB uit de app gegooid (waardoor de vergrendeling automatisch er weer op zit) en na de omruiling de vervangende PiB als standaard toegevoegd en de vergrendeling er weer afgehaald. Volgens de app mag ik nu met 2400W ontladen.Ergens denkt mijn app of account nog dat ik 3 PiB's heb, kennelijk gaat daar iets niet goed.
Ga hem zo eerst maar even een uurtje van het stroom halen, daarna maar melden aan de helpdesk. De PIB heeft tot ca een half uur geleden prima gefunctioneerd, geladen tot 66% en er daarna mee opgehouden. Ik draai de laatste stabiele firmware, 1.0305.
Volgens de foutcodelijst HW dit dus:headout schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:06:
Hmm, na 101 cycli en vlekkeloos werken van de batterij sinds 23 mei, nu voor het eerst een foutmelding: E447.
Ga hem zo eerst maar even een uurtje van het stroom halen, daarna maar melden aan de helpdesk. De PIB heeft tot ca een half uur geleden prima gefunctioneerd, geladen tot 66% en er daarna mee opgehouden. Ik draai de laatste stabiele firmware, 1.0305.
E415, E422 & E441 tot E448: Celmeting buiten het normale bereik. Dit kan verminderde capaciteit en/of efficiëntie veroorzaken. Neem contact op met support.
Voor andere E4 BMS-gerelateerde problemen, neem contact op met support.
Ik zag het inderdaad, thanks. Inmiddels via de AI bot contact opgenomen, en wordt omgewisseld. Hopelijk doet de herstart nog iets.Devke schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:22:
[...]
Volgens de foutcodelijst HW dit dus:
E415, E422 & E441 tot E448: Celmeting buiten het normale bereik. Dit kan verminderde capaciteit en/of efficiëntie veroorzaken. Neem contact op met support.
Voor andere E4 BMS-gerelateerde problemen, neem contact op met support.
Natuurlijk mooi dat een afwijkende cel (lijkt) de boel wel stopt. Safety first. Ik vraag me af of het BMS dit dan niet goed kan corrigeren of dat de cel dan echt "afgeschreven" "stuk" is. Vervanging dus noodzakelijk is.headout schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:28:
[...]
Ik zag het inderdaad, thanks. Inmiddels via de AI bot contact opgenomen, en wordt omgewisseld. Hopelijk doet de herstart nog iets.
BetatesterMartindM schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:10:
Gisterenavond voor het eerst de nacht ingegaan met 0% in de (4) PIBs.
Vanmorgen oven aan en de standaard verbruikers.
Klein beetje zon.
Nu is het verbruik tov zon opbrengst groter, en daarmee zal deze direct door de verbruikers geconsumeerd worden.
Dan heb ik de vraag of bij 0% in PIB’s het nut heeft om de NOM aan te hebben ipv deze op inactief te zetten.
Denkend aan schakelgedrag en verlies (RTE).
We gaan minder tot veel minder zon opbrengst hebben (zeker Okt tm Feb) en zullen ervaren dat PIB’s vaker 0% opslag hebben en er zeer weinig tot geen PV opbrengst is, en dat wat er is zal dan wellicht grotendeels/allemaal direct door de verbruikers geconsumeerd worden.
Daarmee de vraag, wat zou de beste regeling van de PIB’s zijn in die maanden.
Vb: in geval afname (verbruik) > PV opbrengst en opslag capaciteit PIBs < z% dan inactief
In geval PIBs op inactief en afname (verbruik) < PV opbrengst dan NOM
Dit bv ieder kwartier te laten checken
In de overige maanden zal de noodzaak om zo’n regeling te hebben anders zijn ivm de (veel) grotere PV opbrengst en dan is de standaard NOM regeling voldoende lijkt mij.
2 pibs op firmware 1.0305
p1 op firmware 6.0206
Hier (nog) een vast contract (loopt af per 1 november), alles staat hier standaard op NOM. Gebruik vooralsnog alleen de app voor aansturing, heb wel HA draaien maar momenteel dus nog alleen voor monitoring / ter lering en vermaak. Ben nog een flinke noob wat dat betreft, ben bezig met RTE enzo vanuit de TS erop te krijgen maar dat wil nog niet goed lukken. Vast ergens iets fout gedaan want zie alleen een draaiend cirkeltje en loading maar dat terzijde. Ik wil deze winter eerst even aankijken hoe het gaat voordat ik iets ga pauzeren ofzo (die optie heb ik door HA wel) Tevens ben ik er nog niet uit of ik nog een jaarcontract neem of toch naar dynamisch ga ivm de situatie in de wereld maar dat zijn andere topics. Hier blijft de boel vooralsnog dus ook in de winter op NOM staan. Er zijn afgelopen jaar toch wel dagen geweest dat ik genoeg teruglever om een paar dagen in de donkere maanden de pibs vol te krijgen. Hopen op een "mooie" winter dus.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik denk dat ik gedurende de wintermaanden en te weinig zon 1 PiB in de stand opladen voor opslag (60%) zet. Mocht er voldoende zon zijn kan die daar ook weer vanaf, eventueel wissel ik de PiBs maandelijks af. Of ik het ga doen weet ik nog niet, het is een gedachte die ik heb.MartindM schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:10:
Edit: doelstelling is zoveel mogelijk pv zelf gebruiken, zo veel mogelijk in de hw thuisbatterij stoppen en zo min mogelijk export naar het net
[ Voor 11% gewijzigd door DavidNewhouse op 14-09-2025 15:38 ]
Helaas. Foutmelding (E447) blijft aanwezig.
Dat ben ik, als de salderingsregeling vervalt ook van plan te doen. Volgens mijn instalateur moet dat met de HW PiB’s prima werken, omdat als de PiB’s opladen, dat door Enphase als huis gebruik gezien moet worden.DavidNewhouse schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:36:
Ik heb sinds vrijdag CT spoelen laten plaatsen op mijn Enphase pv systeem s-metered D8.3.5052 (a91404) en alles op de installateursomgeving laten instellen op eigen verbruik. Dat is prima verder. Ik heb ook een token waarmee ik limieten kan sturen voor toegestane max export waarde in W. De software van Enphase werkt op zich fantastisch, maar ik had ook 1 thuisbatterij van HW, en die laad nu niet meer, beetje kip en ei verhaal geen export, hw doet niks, verbruik huis stijgt, enphase pv gaat omhoog. Iemand ideeën hoe je dit optimaal met elkaar kan laten werken?
Edit: doelstelling is zoveel mogelijk pv zelf gebruiken, zo veel mogelijk in de hw thuisbatterij stoppen en zo min mogelijk export naar het net
Ik ben dus benieuwd of dit bij jou zo blijft, of dat de PiB’s toch nog gaan opladen.
Bij ontladen, is er geen voldoende zonne energie, dus huisgebruik is meer dan de zonne opbrengst, want ik draai nom, dus zou volgens mij, en mijn installateur, als er weer voldoende zonnenergie is, de HW PiB gewoon moeten opladen. Maar, ja ik weet het natuurlijk ook niet zeker of het gaat werken.DavidNewhouse schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:53:
Bij opladen is dat zo maar, maar bij ontladen is hij geen verbruiker meer, en gaat dan niet meer vanzelf opladen, want geen export meer
In ieder geval is het ontladen meestal als de zon al weg is, dus in de avond, of als het heel bewolkt is.
Een enkele keer spimgen de PiB’s overdag bij, als b.v. de Quooker aanslaat, of de wasmachine of vaatwasmachine aanstaat bij bewolkt weer.
Edit: het enige wat ik dan kan bedenken is dat je met HA of Homey iets zult moeten regelen, zodat de PiB gaat laden.
[ Voor 6% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 14-09-2025 16:14 ]
Zie hier het dilemma
Zie mijn edit bij mijn vorige post.DavidNewhouse schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:13:
Ja het ligt zeker aan je configuratie welk gedrag je gaat zien, maar bv vandaag nu aardig wat pv bij mij 1900 W, ik heb een wasdroger aan staan die bv 1100 W vraagt en 200 overig, je zou zeggen 600 W naar PIB, maar dat komt er piekverbruiker zoals 2 koelkasten en wordt even 2800 W, dan helpt de PIB mee, maar de pv van Enphase gaat dan naar 1300 W en PIB gaat niet meer laden. Dit is bv bij toegestane export limiet 0
Zie hier het dilemma
Kun je Enphase niet zo instellen, dat er niet helemaal op 0, maar altijd toch b.v. 100vwatt van het net getrokken moet worden?
Ja dat kan zeker, dus daarom zit ik ook te kijken naar de optimale situatie, ik heb nu bv 75W ingesteld, maar vandaag ook telkens een wolkje voor de zon, dus pv vermogen schommelt nogal, concreet gaat er niet zo veel pv stroom naar de PIB, ik ben nog niet zo lang aan het monitorenOlie_B_Bommel schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:16:
[...]
Zie mijn edit bij mijn vorige post.
Kun je Enphase niet zo instellen, dat er niet helemaal op 0, maar altijd toch b.v. 100vwatt van het net getrokken moet worden?
Edit: Ik heb ook al een rest_command gebouwd in ha en scrips en automatiseringen dus ik ben al een beetje op weg...
[ Voor 9% gewijzigd door DavidNewhouse op 14-09-2025 16:24 ]
Ik denk dat 75 watt te laag is. Volgens mij gaat de PiB pas bij meer dan 75 watt opladen. Even zoeken in dit topic, daar staat een en ander over. Misschien zelfs in de TS, want bij een update van de firware is hier iets over gemeld. Ik zal ook nog even zoeken.DavidNewhouse schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:22:
[...]
Ja dat kan zeker, dus daarom zit ik ook te kijken naar de optimale situatie, ik heb nu bv 75W ingesteld, maar vandaag ook telkens een wolkje voor de zon, dus pv vermogen schommelt nogal, concreet gaat er niet zo veel pv stroom naar de PIB, ik ben nog niet zo lang aan het monitoren
Officeel zoals door HW gemeld is het 70W maar in de praktijk is het eerder 80WOlie_B_Bommel schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:25:
[...]
Ik denk dat 75 watt te laag is. Volgens mij gaat de PiB pas bij meer dan 75 watt opladen. Even zoeken in dit topic, daar staat een en ander over. Misschien zelfs in de TS, want bij een update van de firware is hier iets over gemeld. Ik zal ook nog even zoeken.
Ik denk inderdaad dat 75W een beetje laag is, ik ga het es even proberen met 100WOlie_B_Bommel schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:25:
[...]
Ik denk dat 75 watt te laag is. Volgens mij gaat de PiB pas bij meer dan 75 watt opladen. Even zoeken in dit topic, daar staat een en ander over. Misschien zelfs in de TS, want bij een update van de firware is hier iets over gemeld. Ik zal ook nog even zoeken.
Wat echt wel mooi is verder van Enphase is dat er niet meer terug geleverd wordt
Edit: omdat de doelstelling ook PIB vullen is, heb ik nu een pulse gebouwd, die max 30 seconden alle export open zet
[ Voor 9% gewijzigd door DavidNewhouse op 14-09-2025 16:33 ]
Wel leuk om te zien in live status van Enphase en home-assistant hoe dit naast elkaar werkt en reageert op elkaar
Dan zul je denk ik, toch iets met HA moeten gaan regelen, maar ik heb totaal geen verstand van HA, dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik heb Homey, maar ook daar heb ik me nog nooit verdiept in het sturen van de PiB’s, omdat ik nom draai.DavidNewhouse schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:54:
Maar omdat PIB en Enphase niet met elkaar praten zie ik soms dat PIB onterecht aan het ontladen is en Enphase ziet dan laag verbruik, dus pv productie wordt bijgesteld naar beneden
Wel leuk om te zien in live status van Enphase en home-assistant hoe dit naast elkaar werkt en reageert op elkaar
Melding gemaakt bij Homewizard.
Slechte las verbinding kan ook.Devke schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:36:
[...]
Natuurlijk mooi dat een afwijkende cel (lijkt) de boel wel stopt. Safety first. Ik vraag me af of het BMS dit dan niet goed kan corrigeren of dat de cel dan echt "afgeschreven" "stuk" is. Vervanging dus noodzakelijk is.
Ik heb gelezen dat het bij 50W was en hier ook gezien.Olie_B_Bommel schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:25:
[...]
Nee dat is de grens voor ontladen.GL007 schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:39:
[...]
Ik heb gelezen dat het bij 50W was en hier ook gezien.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.