Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 12-09 18:27
delo1977 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:29:
Hoe strikt is de vrije ruimte eis rondom de batterij en dan met name aan de bovenzijde?
Ik kan in de berging een plank maken met 110 cm ruimte tot het plafond. Als ik dan drie batterijen op elkaar zet dan blijft er nog 20 cm ruimte aan de bovenzijde over. Dit is geen 50 cm (duh) maar de vraag is of dit erg is.
Ik voel de meeste warmte aan de zijkant en nagenoeg niets aan de bovenkant.
Ik heb een temperatuursensor bovenop de PIB liggen. Bij een kamertemperatuur van 29 graden geeft de temperatuursensor, die bovenop de batterij ligt tussen de 33 en 34 graden aan en dan meld de batterij met “ik hebhet een beetje warm” en schroeft zijn vermogen terug. Dus ik denk dat je toch voor de zekerheid de 50 centimeter moet aanhouden.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:26

wdr

ixrobin schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:41:
[...]

HW's reactie was helaas totaal niet gedetailleerd. Ze gingen niet in op wat de fout inhield en gaven aan dat ik hem mag omruilen. Dus helaas kan ik je niet meer info dan dit geven..
Omvormer gerelateerd probleem (zie desbetreffende support pagina)

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
delo1977 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:29:
Hoe strikt is de vrije ruimte eis rondom de batterij en dan met name aan de bovenzijde?
Ik kan in de berging een plank maken met 110 cm ruimte tot het plafond. Als ik dan drie batterijen op elkaar zet dan blijft er nog 20 cm ruimte aan de bovenzijde over. Dit is geen 50 cm (duh) maar de vraag is of dit erg is.
Ik voel de meeste warmte aan de zijkant en nagenoeg niets aan de bovenkant.
Nou, de output temperatuur is al gauw 42-47 graden als de PiB redelijk bezig is... Dus zet je er drie op elkaar dan wordt het waarschijnlijk al wel snel behoorlijk warm in die berging.

Je zou natuurlijk eerst eens met twee op elkaar kunnen beginnen en de temperatuur meten.
En dan met drie en nogmaals meten. Je zult dan al vrij snel kunnen vaststellen of ze hun temperatuur voldoende kwijt lijken te kunnen...
matje70 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:44:
[...]

Geen idee hoe je zelf iets kunt instellen. Kan je dat uitleggen?[Afbeelding]
Het lijkt erop dat bij Goodwe iets niet klopt of heb ik het mis?
Er valt niets in te stellen. Als de app de omvormer herkent dan haalt de cloud de gegevens op en geeft deze door aan de Homewizard app. Je moet wel de Energy+ abonnement hebben.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 16:48
Ik heb zelf een HomeWizard kWh meter laten plaatsen tussen men zonnepanelenomvormer en dat is echt fantastisch.
Ik krijg elke seconde de update van de actuele opwek. Dus in principe kan je zo de zonverbruik grafiek hebben zonder Energy+ abbonnement, maar aangezien ik de auto ook schakel op de zon heb ik het abbonnement ook.

De auto enkel laden als de zon schijnt en dat laten terugbetalen door de werkgever is echt een goudmijn hahaha

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-09 10:54
Goed, mijn allerlaatste bericht omtrent mijn ontbinding van de koop na 3 defecte batterijen.
HW wilde dus 30 euro bij mij in rekening brengen voor het ophalen van de batterij, maar de aanhouder wint!
De retourkosten worden niet in rekening gebracht.

In eerste instantie ging HW niet in op hun support artikel waarin staat dat het opsturen van defecte apparaten geen retourkosten mag hebben en ze zeiden dat ik gewoon 30 euro moet betalen.

Ik ging hier echt niet mee akkoord en heb nogmaals het artikel gelinkt en gevraagd waarom ze kosten in rekening brengen terwijl het artikel zegt dat dit niet zou mogen, waarop ze eindelijk instemden geen kosten in rekening te brengen.

Dus, mocht je onverhoopt ooit in een dergelijke situatie zitten, pak dit artikel erbij: https://helpdesk.homewiza...ourneer-ik-mijn-apparaten

Nogmaals bedankt voor al jullie input (@paQ @Sonero @ivo1969, @Aardedraadje en de rest die ik op dit moment vergeet)! Ik ga dit forum niet meer actief bijhouden. Succes en wie weet tot een andere keer!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn weer wat offtopic berichten gearchiveerd; dit is immers het pib topic, en niet het goodwe/apsystems/home assistant topic.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47
Over de E308 error, dit was het antwoord van HomeWizard:
Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-09 15:58
sky_walker schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:50:
Nou even een update hier.

Ik kreeg dreig-emails van Homewizard dat mijn bestelling kwam te vervallen als ik niet nu zou bestellen. Ik had nog even gewacht omdat ik komende week op reis moest voor mijn werk, en ik al problemen verwachtte met de levering bij niemand thuis.... buren ook op vakantie, dus...

Toch maar besteld om niet de kans te missen voor mijn 2e PIB van HW. begreep dat ik zelf ander bezorgmoment kon kiezen na bestelling, niet dus.

Heb bericht gestuurd naar GoParcel dat ik niet voor 11 september zending kan ontvangen. Reply je moet bij homewizard zijn niet bij ons. Homewizard verwijst naar Go parcel/transmission voor verzending. lekker dan.

Vervolgens 2x transmission voor de deur gehad, op de camera's te zien. Ik ben niet thuis, dat is geen nieuws voor ze.

Ik heb nu allerlei meldingen dat de zending verhinderd is op 6 september, daarna foutief verwerkt op 8 sept, dat de transporteur pech heeft met de auto op 7 sept, en tegelijkertijd staat er verzending afgeleverd 5 september. Niet dus. bezorger heeft tot 2x keer toe pakket mee teruggenomen naar de auto. staat op camera. Wat een chaos.

Nergens heb ik info/optie om contact op te nemen voor latere bezorging.

Ik zit in buitenland voor werk.
Best frusterend dit.

Heb nog nooit zo'n slechte bezorgservice gezien zonder enige flexibiliteit.
Zodra je de betaald hebt moet je maar gewoon thuis blijven totdat er iemand komt. Niet meer van deze tijd.

Ik ga mijn ongenoegen melden bij HW, bij deze via hun website
Mss lezen ze mee hier en helpt dat,

Hoop dat mijn batterij nog ergens in de logistiek zit en tzt geleverd wordt als ik weer thuis ben,
Iemand nog tips/goede adviezen?

Groet skywalker.
Ben inmiddels thuis van mijn zakenreis, er zit geen briefje in de brievenbus.
Status van transmission op hun website is "opdracht is vervallen"....... tevens " bezorgd" eerder op 5 sept en zending vertraagd vandaag....niemand meer aan de deur geweest afgelopen dagen

Heb geen flauw idee waar ik verhaal kan halen.
Homewizard geeft niet thuis.

Iemand advies hoe ik transmission kan benaderen of andere idee-en hoe ik een reeds betaalde batterij alsnog laat afleveren ?

Grt skywalker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:26
sky_walker schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:52:
[...]

Ben inmiddels thuis van mijn zakenreis, er zit geen briefje in de brievenbus.
Status van transmission op hun website is "opdracht is vervallen"....... tevens " bezorgd" eerder op 5 sept en zending vertraagd vandaag....niemand meer aan de deur geweest afgelopen dagen

Heb geen flauw idee waar ik verhaal kan halen.
Homewizard geeft niet thuis.

Iemand advies hoe ik transmission kan benaderen of andere idee-en hoe ik een reeds betaalde batterij alsnog laat afleveren ?

Grt skywalker
Bij 100% betaald ligt het balletje toch echt bij HW lijkt me, de verzender is altijd contact persoon naar vervoerder ( althans dat maakt postnl mij altijd wijs).
Hoofdkantoor van transmission zit in zoetermeer, die heb ik ook eens moeten bellen, die weten welk filiaal het zou verzorgen ( 079 343 8250)

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 09:28

elsinga

=8-)

ivo1969 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:26:
[...]

Een Belletje naar Transmission doet wonderen ( maar dat is mijn persoonlijke ervaring)
Om de batterij weer in het proces te krijgen inderdaad, maar de afspraak om 'm vrijdag te bezorgen niet... Gisteren "bezorgd" (volgens tracking), nadat de bezorger me belde en hoorde van vrijdag. Ben benieuwd of de batterij nu vrijdag echt bezorgd wordt.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:15
Zoek de drie verschillen...

https://www.homewizard.com/nl/renewed/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMiScU-AKo_D4FkFPkGtSssvhGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qq8BmR8rEzaFfdxJwzXytXpl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door TFX77 op 11-09-2025 09:31 ]

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Haha, foutje van de degene die de website beheert ;)

Hadden ze nou maar een manier waarop je eenvoudig en direct een mens kon bellen, dan had ik dat wel even gedaan. Ik ben wel iemand die een bedrijf wat ik leuk vind wel even simpel wil helpen om een probleempje op te lossen. Maar nu.... tsja, ze zullen er zelf wel achter komen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• TFX77
  • Laatst online: 01:15

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zeker weten? Als ik hier kijk (en refresh) zie ik nog steeds twee 100-cycli reneweds.

-Edit-

Never mind, ik moet beter refreshen. Idd aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 11-09-2025 09:55 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gelukkig hebben we de foto nog :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:01

simonmdejong

Blaat

Nu de renewed <300 batterij zelf nog.

Vrijdag 5-9 besteld om 13:00 en volgens trace (via DHL) is hij nog niet ingepakt of verzonden.

Bij betalen stond verzending binnen 1-3 werkdagen....... We wachten nog even af

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

hanev001 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:39:
Gisteren was een dag die gemaakt was voor batterij gebruik en heb dan ook de hele dag puur NOM gedraait. Al het gebruik werd gedekt door de zonnepanelen of de batterijen en toen laat in de middag even de zon doorkwam ging het overschot de batterij in.

Dus ik heb nu voor het eerst sinds de laatste aanpassing van de batterij software een volle dag NOM en ik moet zeggen dat ik ronduit onder indruk ben van hoe goed dat werkt.
Ik heb in die 24 uur 76 Wh van het net afgenomen en 87 Wh teruggeleverd (netto -11 Wh) Ik denk niet dat beter mogelijk is.
Het werkte hier ook perfect met 2 batterijen

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 15:43
@simonmdejong

Gisteren ochtend dit antwoord van Eefje

Goedemiddag

Bedankt voor je bericht, er lijkt in jouw bestelling inderdaad wat mis te gaan. Wij gaan dit nakijken en jouw order een extra zetje geven!

Denk dat ze haar veiligheidsschoenen met stalen neuzen moet aantrekken en gaan schoppen ipv duwen :)

Maar tot op heden verder geen nieuwe mail van de juiste transporteur Transmission of wat dan ook, vandaag een week verder (direct leverbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-09 16:40

BKK

7 mei besteld
2 sept 2 wkn mail
11 sept betaald

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 15:57
15 Mei besteld
11 Sptember betaal link ontvangen.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:24
hanev001 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:39:
Gisteren was een dag die gemaakt was voor batterij gebruik en heb dan ook de hele dag puur NOM gedraait. Al het gebruik werd gedekt door de zonnepanelen of de batterijen en toen laat in de middag even de zon doorkwam ging het overschot de batterij in.

Dus ik heb nu voor het eerst sinds de laatste aanpassing van de batterij software een volle dag NOM en ik moet zeggen dat ik ronduit onder indruk ben van hoe goed dat werkt.
Ik heb in die 24 uur 76 Wh van het net afgenomen en 87 Wh teruggeleverd (netto -11 Wh) Ik denk niet dat beter mogelijk is.
Dat is bizar goed zeg, ik zat toch nog rond de 1 kWh met 2 PiB's (niet ontgrendeld tot 1600W). Met name het inductie koken, de oven en de Quooker hakken er toch wel in. Dat merk ik vooral als we een dag niet thuis zijn maar zelfs dan kom ik niet aan jouw NOM verbruik.

Vandaag 10:45 uur alweer 0.3 kWh van het net afgenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGGVopexhJSb_e9UEe81TqDsBJI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AcYMjUz0T3y2ish90J5UqSxI.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door eovermeer op 11-09-2025 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eovermeer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:50:
[...]

Dat is bizar goed zeg, ik zat toch nog rond de 1 kWh met 2 PiB's (niet ontgrendeld tot 1600W). Met name het inductie koken, de oven en de Quooker hakken er toch wel in. Dat merk ik vooral als we een dag niet thuis zijn maar zelfs dan kom ik niet aan jouw NOM verbruik.

Vandaag 10:45 uur alweer 0.3 kWh van het net afgenomen.
[Afbeelding]
Ik denk dat in het ontgrendelen het verschil zit. Ik heb 4 batterijen die ontgrendeld zijn juist om er voor te zorgen dat apparaten die een hoog vermogen vragen niet onnodige afname van het net veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13-09 16:40

BKK

Beetje off-topic :
Ik heb mijn PIB zojuist betaald. Ik zou nog een shoptegoed krijgen ivm lange wachten. Wanneer krijg je dat? Ik kan nergens iets zien. Zijn er mensen hier die mij kunnen vertellen wanneer en hoe je het shoptegoed krijgt?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:03

fxs81

Julianadorp

BKK schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:48:
Beetje off-topic :
Ik heb mijn PIB zojuist betaald. Ik zou nog een shoptegoed krijgen ivm lange wachten. Wanneer krijg je dat? Ik kan nergens iets zien. Zijn er mensen hier die mij kunnen vertellen wanneer en hoe je het shoptegoed krijgt?
Even contact opnemen met HW, dat zijn denk ik de enige die je dat kunnen vertellen. Staat het niet al klaar in je eigen account bij HW toevallig?

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Beetje off-topic :
Ik kreeg het mailtje voor het shoptegoed tegelijkertijd met het mailtje van Transmission.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:01
Beetje off-topic :
De mail met het shoptegoed kreeg ik binnen een uur na de mail met de betaalbevestiging.

• dutchwonderer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:59
Sinds ik een paar dagen geleden firmware 1.0305 in de PiB's heb gezet is de NOM regeling veel grilliger geworden. Daardoor is netgebruik en de teruglevering drastich verhoogd. Dit is vooral 's nachts goed te zien als het huis op de PiB's draait. Het heen en weer verkeer is zo'n 10 - 20x zoveel als vóór de update.
Vóór de update werd er 's nachts in 7 uur tijds ongeveer 5 - 10 wh uit het net getrokken en weer teruggeleverd, nu is dat ongeveer 110 - 124 wh per 7 uur.
Er staan geen grote verbruikers te draaien en het verbruik varieert net als voorheen van 80 - 250 Watt.
Hebben meer mensen hier last van?
Is er iets dat ik hieraan kan doen?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:40

Aardedraadje

Met kabelschoen

dutchwonderer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:03:
Sinds ik een paar dagen geleden firmware 1.0305 in de PiB's heb gezet is de NOM regeling veel grilliger geworden. Daardoor is netgebruik en de teruglevering drastich verhoogd. Dit is vooral 's nachts goed te zien als het huis op de PiB's draait. Het heen en weer verkeer is zo'n 10 - 20x zoveel als vóór de update.
Vóór de update werd er 's nachts in 7 uur tijds ongeveer 5 - 10 watt uit het net getrokken en weer teruggeleverd, nu is dat ongeveer 110 - 124 watt per 7 uur.
Er staan geen grote verbruikers te draaien en het verbruik varieerd net als voorheen van 80 - 250 Watt.
Van welke versie kom je? Er is de afgelopen tijd veel gesleuteld aan het NOM-algoritme, maar specifiek 1.0305 zou hier niks mee moeten doen. de laatste paar versies hebben een aantal bugs gefixed (E326/E327) en de aansturing van de LEDs aangepast.

En welke versie P1-firmware draai je?

En je zult watt-uur bedoelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 12:23

j10

shoptegoed kwam bij bij minder dan een dag na levering. super geregeld. even geduld dus,

• dutchwonderer
Aardedraadje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:12:

Van welke versie kom je? Er is de afgelopen tijd veel gesleuteld aan het NOM-algoritme, maar specifiek 1.0305 zou hier niks mee moeten doen. de laatste paar versies hebben een aantal bugs gefixed (E326/E327) en de aansturing van de LEDs aangepast.

En welke versie P1-firmware draai je?

En je zult watt-uur bedoelen :)
Klopt, ik bedoel watt-uur.
De vorige PiB-versie was 1.0219 en de P1-versie is 6.0203

[ Voor 10% gewijzigd door dutchwonderer op 11-09-2025 12:38 ]

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 12:23

j10

herstel kort na betaling.
dutchwonderer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:23:
[...]

Klopt, ik bedoel watt-uur.
Heb je een gebruiker die korte stroom impulsen veroorzaakt? Want met veel schakel pieken in een korte tijd heeft de regeling inderdaad wat moeite. Afgezien daarvan werkt deze versie juist perfect, (zie mijn post van gisteren) https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83388486

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:40

Aardedraadje

Met kabelschoen

dutchwonderer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:23:
[...]
Dat is vrij bijzonder, er is sinds 1.0219 niks aangepast aan de NOM-regeling, althans niet voor zover ik in de changelogs op Github kan vinden.

Er is in de nieuwe versie wel wat aangepast in de WebSocket logica. Wellicht dat je PiB afentoe z'n verbinding kwijtraakt?

• dutchwonderer
hanev001 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:41:
[...]

Heb je een gebruiker die korte stroom impulsen veroorzaakt? Want met veel schakel pieken in een korte tijd heeft de regeling inderdaad wat moeite. Afgezien daarvan werkt deze versie juist perfect, (zie mijn post van gisteren) https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83388486
Nee, geen korte stroom impulsen, er is in mijn dagelijks verbruik niks veranderd en vooral 's nachts als er al bijna niks draait valt dit NOM gedrag op. Overdag met dit weer is het natuurlijk lastiger om de NOM strak te houden.

• dutchwonderer
Aardedraadje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:41:
[...]

Dat is vrij bijzonder, er is sinds 1.0219 niks aangepast aan de NOM-regeling, althans niet voor zover ik in de changelogs op Github kan vinden.

Er is in de nieuwe versie wel wat aangepast in de WebSocket logica. Wellicht dat je PiB afentoe z'n verbinding kwijtraakt?
De verbinding is de laatste dagen behoorlijk stabiel, voorheen kwam het wel 1 - 4 keer per dag voor dat de verbinding even kwijt was maar dat was niet meer dan een minuutje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonmdejong

simonmdejong

Blaat

@M4rS

Hier ook maar even contact opgenomen via de fantastiche online assistent. Inmiddels wel een nieuwe T&T code via Transmission gekregen en melding dat hij is ingepakt, dus misschien morgen of maandag de batterij in huis.

Acties:
  • +19 Henk 'm!
Edit : Aangepast i.v.m. offtopic.
Transmission is vanaf begin al een struikelblok. Voor de 1 werkt het perfect. Voor de andere tweaker niet. HW heeft ook weinig keuze. Zie TS. Staat een uitleg van HW zelf.

[ Voor 83% gewijzigd door Devke op 13-09-2025 08:14 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
6 mei besteld
2 september 2wkn mail
10 september betaal link
11 september geleverd

Productiedatum 25-07 staat er op de dozen. Vanavond gaan ze aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hyl4ever
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-09 09:58
woensdag mijn 2e PIB geleverd, eerste doet het perfect 204 cycli ben tevreden, wilde de 2e aansluiten maar die deed helemaal niks reageerde niet op aan uit knop. balen. meteen gemeld via die fantastische functie en kreeg bericht dat een medewerker contact zou opnemen, tot op heden nog geen enkele reactie gehad vanuit HW valt me wel tegen en op de lange termijn zal dit ook niet houdbaar blijken te zijn op deze manier met klanten om te gaan. wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mederiacvm
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 16:11
Mederiacvm schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:33:
4 mei besteld
29 augustus 2 weken mail.
10 september betaallink en meteen betaald.
Vanmiddag geleverd.

De PIB kwam met 47% lading en 1 cyclus op de teller.
Net geïnstalleerd en meteen in HA opgenomen. Laat de zon maar schijnen.

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 15:43
@simonmdejong

Ja hier ook de mail gecheckt en wordt aangegeven dat ie maandag komt.
We hangen de vlag uit :) Nu nog een elektricien die tijd heeft om extra groep te maken zodat ze alle 4 op 1 plek kunnen staan en de restrictie er af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 15:57
M4rS schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:10:
@simonmdejong

Ja hier ook de mail gecheckt en wordt aangegeven dat ie maandag komt.
We hangen de vlag uit :) Nu nog een elektricien die tijd heeft om extra groep te maken zodat ze alle 4 op 1 plek kunnen staan en de restrictie er af kan.
Had je al voor kunnen bereiden. Ik wacht op de mail wanneer die geleverd wordt. Order verzamelen is de status nu. Maar heb al een groep klaar liggen thuis (electricien al geweest) dus ze kunnen meteen op die groep.

• simonmdejong

simonmdejong

Blaat

hier is installatie technisch ook alles al klaar voor de komst van de 3e PIB, dus stekker er in en gaan met die banaan. Ben wel benieuwd hoeveel cycles er op de klok staan, ik hoop op 101, maar kan natuurlijk ook 299 of zelfs 300 zijn..... we wachten af

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
ivo1969 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:56:
[...]

Bij 100% betaald ligt het balletje toch echt bij HW lijkt me, de verzender is altijd contact persoon naar vervoerder ( althans dat maakt postnl mij altijd wijs).
Hoofdkantoor van transmission zit in zoetermeer, die heb ik ook eens moeten bellen, die weten welk filiaal het zou verzorgen ( 079 343 8250)
Dank, verzending wordt verzorgd door transmission in Dordrecht. ik heb ze gebeld, 1,5 uur in de wachtrij en toen ik 30min op 1 stond in de wachtrij heb ik opgehangen. Dan maar een email gestuurd. Wilde al langs gaan bij ze maar nu staat er weer "bezorger is onderweg" in de track & trace pagina. Ga niet nog weer een keer niet thuis zijn. Ik heb enkel geen flauw idee wanneer vandaag en of ze komen. Mss wordt de zending wel bezorgd nu retour bij homewizard, ik heb echt geen flauw idee. Echt hopeloos dit. Als er vandaag geen bezorging is ga ik morgen langs bij filiaal in dordrecht. Ben nu weer aan het bellen, maar alweer 20min no 6 in de wachtrij. is druk kennelijk met HW PIB bezorgingen. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Frankyy schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:34:
6 mei besteld
2 september 2wkn mail
10 september betaal link
11 september geleverd

Productiedatum 25-07 staat er op de dozen. Vanavond gaan ze aan.
Batt. 1:
4.06 import
2.29 export
cycli 1

Batt. 2:
6.31 import
4.03 export
cycli 1

Beide kwamen aan met een laad percentage van +/- 45%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:36
Ik vraag me me af wat de beweegredenen zijn om gegevens van de bestellingen hier te vermelden.
Wij hebben geen invloed op Homewizard, evenmin kan er hier aan ge-tweaked worden.
Gewoon uitlaatklep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:05
rtunru schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:13:
Ik vraag me me af wat de beweegredenen zijn om gegevens van de bestellingen hier te vermelden.
Wij hebben geen invloed op Homewizard, evenmin kan er hier aan ge-tweaked worden.
Gewoon uitlaatklep?
Dat laatste vermoed ik. Een bericht uit enthousiasme? Ik ben wel van mening dat bestelstatus updates weinig toevoegen in dit topic. In andere topics wordt daar op gehandhaafd.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:26
Devke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:24:
Mede collega tweakers. Ik zie hier regelmatig een naam van een HW medewerker / medewerkster voorbij komen. Als we reacties van HW krijgen zullen we het dan onder de naam HW zelf gooien? Zo respecteren we de privacy van de medewerkers van HW helemaal, zeker we zelf ook schuil gaan onder verzonnen namen. Dank u.
ik snap op zich je punt, maar als je hier kijkt: https://www.homewizard.com/nl/vacatures/

En je scrolt naar beneden

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ivo1969 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:16:
[...]

ik snap op zich je punt, maar als je hier kijkt: https://www.homewizard.com/nl/vacatures/

En je scrolt naar beneden
Edit : Aangepast i.v.m. offtopic. HW heeft dus voldoende openstaande vacature's. Ze gaven een tijd terug al aan dat het vinden van personeel moeilijk was. Dat is hier dus mooi (of ja eigenlijk niet) te zien. Hopelijk snel opgelost en service een graadje omhoog mbt de PIB.

[ Voor 55% gewijzigd door Devke op 13-09-2025 08:11 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maar voor we weer verzanden in...........

Vanavond maar eens een testje doen of de HW PIB en Merk X de taak goed uitvoeren. De 1 NOM de ander net support. Ze moeten elkaar gaan afwisselen. De korte test slaagde vanmiddag.....
Leuk om te zien dat "en en" kan en niet "of" alleen.

• rtunru
Devke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:46:

Vanavond maar eens een testje doen of de HW PIB en Merk X de taak goed uitvoeren. De 1 NOM de ander net support. Ze moeten elkaar gaan afwisselen. De korte test slaagde vanmiddag.....
Wat bedoel je eigenlijk met net support?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:47:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met net support?
Op de dure uren terug leveren van stroom. Prijs is hoog door een tekort. Op de goedkopere uren laden, overschot op het net. Vannacht is er schijnbaar teveel overschot. Daar speelt merk X op in maar dan zal HW een paar keer naar Standby / NOM en terug moeten schakelen. Anders laden ze elkaar op.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 20:59
Ik heb vandaag mijn eerste ook binnen en hij staat al lekker te draaien. Nu dacht ik met de mindere zonnedagen op komst af en toe wat bij te tappen als de stroomkosten het laagst staan.

Ik dacht een HA automation te maken die de batterij gaat laden tot vol 30 minuten voordat het laagste tarief ingaat, wanneer de verwachte zon opbrengst voor de rest van de dag onder de 4kWh is en de batterij onder de 50% is. Zijn er andere die dit ook doen of laten jullie het gewoon staan?

Het zal niet foolproof zijn maar is redelijk simpel en zeker goedkoper dan de 6PM prijzen :)

[ Voor 9% gewijzigd door SiNisTrAD op 11-09-2025 17:02 ]

SiNisTrAD schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:01:
Ik heb vandaag mijn eerste ook binnen en hij staat al lekker te draaien. Nu dacht ik met de mindere zonnedagen op komst af en toe wat bij te tappen als de stroomkosten het laagst staan.

Ik dacht een HA automation te maken die de batterij gaat laden tot vol 30 minuten voordat het laagste tarief ingaat, wanneer de verwachte zon opbrengst voor de rest van de dag onder de 4kWh is en de batterij onder de 50% is. Zijn er andere die dit ook doen of laten jullie het gewoon staan?

Het zal niet foolproof zijn maar is redelijk simpel en zeker goedkoper dan de 6PM prijzen :)
Ik zou altijd laden op de goedkoopste tarieven. Meestal zijn ze 3 uur, weekend langer vaak. Toevallig vandaag ook langer en morgen ook. Ik snap waar je half uur vandaan komt. PIB redt het niet in 3 uur. Zelf gebruik ik de cheapest hour integratie. Met een automatisering eraan doet hij zelf zijn werk. Laden op de goedkoopste uren. NOM op de duurdere. Die strategie zou ik doen met de PIB alleen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olox
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13-09 15:50
dutchwonderer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:03:
Vóór de update werd er 's nachts in 7 uur tijds ongeveer 5 - 10 wh uit het net getrokken en weer teruggeleverd, nu is dat ongeveer 110 - 124 wh per 7 uur.
Er staan geen grote verbruikers te draaien en het verbruik varieert net als voorheen van 80 - 250 Watt.
Helemaal nieuw hier, maar volg dit topic al wat langer.
Bij voorbaat excuses als ik dingen (nog) niet helemaal goed doe.
Heb zelf een kleine 2 weken een HW PiB. Tot nu toe zonder errors.
Met betrekking tot onverwacht netgebruik zijn mij een aantal aspecten opgevallen:
- Ik vermoed dat het type slimme meter voor de NOM-prestaties verschil maakt.
Hier een dsmr-4 met een meetperiode van 10 seconden en de metingen zijn bovendien 10 tot 20 seconden vertraagd. Die vertraging varieert dan ook nog. Daar kan een NOM-regeling nooit blij mee zijn. Een dsmr-5 geeft elke seconde een meting maar ik weet niet of, en hoeveel, vertraging die metingen hebben.
Bovendien hebben de paar elektriciteitsmeters die ik ken allemaal een detectielimiet waaronder 0 wordt weergeven. Bij mijn slimme meter ligt die, zo uit m'n hoofd, bij een paar Watt. Dus heel precies nul wordt het nooit.
- De NOM-regeling in combinatie met mijn dsmr-4 meter neigt naar overshoot. Na een stap in de belasting slingert de regelaar voordat het nieuwe niveau enigszins stabiel is. In de tussentijd staat de woning deels stroom te trekken van het net of de batterij staat deels terug te leveren aan het net.
- In die 80-250 Watt zitten mogelijk een koelkast en/of een vriezer. Afhankelijk van merk/type/ouderdom kunnen die een behoorlijke aanloopstroom hebben. Die aanloopstroom duurt ongeveer een seconde maar als die vol in de P1-meting terecht komt is dat een behoorlijke verstoring van de NOM. Ik zie een enkele keer 1000 W langskomen als de vriezer aanslaat.
- Een manier om daar achter te komen bestaat uit loggen van alle P1-metingen (P1-splitter en P1-USB-kabel oid) en van de PiB (via het websocket interface).
Hier 's nachts circa 3-6 Wh per uur netgebruik (in en uit) en geen verschil tussen 1.0219/1.0305 met 6.0203.
Tenzij de PiB wegens laag standby-verbruik rond 30W in combinatie met overshoot van de NOM-regeling na het afslaan van de vriezer (60 W) helemaal stopt met terugleveren totdat koelkast of vriezer weer aanslaat. Dan even al het standby-gebruik uit het net.
Het nachtelijk netgebruik valt al gauw in het niet bij het NOM-opladen met zon/wolken/zon/etc...

• edblom
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:48
Heeft iemand na de 1.0305 firmware update nog last gehad van oranje led knipperlicht? Heb dit na de update al weer 2x gehad. Na uitzetten en na 30 s weer aanzetten is het weer over. Lijkt steeds te gebeuren bij wisseling van laden en ontladen.

• meesje
Devke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:46:

Waarom wordt er zo spastisch gedaan over het niet noemen van andere merken? Het heeft toch toegevoegde waarde om te weten of de batterij van HW wel/niet goed werkt met een ander merk?
meesje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:25:
[...]

Waarom wordt er zo spastisch gedaan over het niet noemen van andere merken? Het heeft toch toegevoegde waarde om te weten of de batterij van HW wel/niet goed werkt met een ander merk?
In het onderschrift kun je vaak wel zien welke combi tweakers hebben staan, of welk merk alleen. Vaak met capaciteit erbij. Ik snap wel wat je bedoeld hoor maar ik begrijp tweakers ook. Als ik steeds hier het merk ga benoemen is de kans groot dat we dat merk dan gaan vergelijken met de PIB. Ieder merk heeft langzaam zijn eigen topic. Daarnaast is er een algemeen stekkerbatterij topic waar je de verschillende batterijen dan kunt vergelijken. Met dat ik dit schrijf besef ik zelf dat ik ook goed zal moeten blijven aangeven dat iets i.c.m. de PIB is. Geen vergelijk maar hoe de werking en gedrag van een setting van de PIB is. De mogelijkheden en onmogelijkheden. De hoofd reden is dus de opbouw van tweakers.

edblom schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:24:
Heeft iemand na de 1.0305 firmware update nog last gehad van oranje led knipperlicht? Heb dit na de update al weer 2x gehad. Na uitzetten en na 30 s weer aanzetten is het weer over. Lijkt steeds te gebeuren bij wisseling van laden en ontladen.
Ik wacht met smart op iets knipperends.. geintje. Nee überhaupt nooit een storing gehad, tja 1..... hij stond scheef maar daar kwam al heel snel een update voor.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:04
Zijn er hier ook mensen die benieuwd zijn hoe het zal gaan in de winter met een lfp batterij? Je weet eigenlijk alleen de soc echt goed als hij 100 procent is bij dit type accu.

Zeg het is een glas water waar je niet door kan kijken dan weet je ook niet wanneer die leeg is. Wel zie je dat die evt vol is. Nu regelt het bms dit maar de helling van voltage is niet echt stijl dus lastig te bepalen daaraan alleen.

Nu is dit in de zomer geen issue je laat em easy maar 100 procent. Maar in de winter kan dit soms dagen niet zo zijn. Zouden we er dan goed aan doen dit handmatig eenmaal te doen?

Dit bazeer ik op automotive studies met lpf accus wie weet is dit anders met kleinere / thuis accus?

Iemand hier ook ideeen over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky_walker
Goedenavond,

Nou mijn 2e batterij is netjes geleverd vanmiddag. Na de eerdere gemiste bezorgmomenten en chaos.
Het label was losgelaten van de doos, daardoor was de doos in het magazijn "vergeten". en daardoor ook die vreemde meldingen ....
Transmission heeft vandaag een nieuw label geprint en alsnog bezorgd.
Met excuus voor het ongemak en de verwarring.
Dus nu staat de 2e PIB netjes te snorren boven op zolder op een aparte groep.
:-)

• woppa684
  • Laatst online: 13-09 09:30
Net mijn eerste PiB binnen en na een uur, met 1 cyclus erop een persistente E400, ook na meerdere harde resets. Zal zo eens gaan proberen 'm opnieuw te koppelen etc. maar voorlopig heb ik hier nog geen goed gevoel bij :)

• crryp
woppa684 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:41:
Net mijn eerste PiB binnen en na een uur, met 1 cyclus erop een persistente E400, ook na meerdere harde resets. Zal zo eens gaan proberen 'm opnieuw te koppelen etc. maar voorlopig heb ik hier nog geen goed gevoel bij :)
Grote kans dat dat een omruiler wordt…. Helaas:(
woppa684 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:41:
Vervelend. Volgens HW :
E400 tot E403: Communicatieprobleem met de BMS. Start de batterij opnieuw door deze één minuut uit te schakelen en weer aan. Als het probleem blijft bestaan, neem contact op met support.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:55
Ik probeer mijn nieuwe home-battery toe te voegen aan home assistant's energy dashboard. Nu moet ik de "import" en "export" sensoren kiezen, maar ik wil het wel ff 100% zeker weten :) .

Dus voor "Energy going into the battery" moet ik kiezen "energie_import". Immers de batterij "importeert" energie. Kan iemand dit bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIOkPTH5cLJUJLItlkk34DV92bY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ptVE9qWLpkSLhu0BXcjag5db.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goechel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:01
smeerbartje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:47:
Ik probeer mijn nieuwe home-battery toe te voegen aan home assistant's energy dashboard. Nu moet ik de "import" en "export" sensoren kiezen, maar ik wil het wel ff 100% zeker weten :) .

Dus voor "Energy going into the battery" moet ik kiezen "energie_import". Immers de batterij "importeert" energie. Kan iemand dit bevestigen?

[Afbeelding]
klopt helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
smeerbartje schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:47:

[Afbeelding]
Import is opladen van de accu dacht ik me te herinneren

• woppa684
Devke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:46:
[...]

Vervelend. Volgens HW :
E400 tot E403: Communicatieprobleem met de BMS. Start de batterij opnieuw door deze één minuut uit te schakelen en weer aan. Als het probleem blijft bestaan, neem contact op met support.
Ja, die harde resets had ik al geprobeerd. Support raadde aan om de boel minimaal 45 minuten uit te laten staan. Ook dat leverde niks op. Het apparaat opnieuw koppelen trouwens óók niet, dus als ie niet magisch gaat werken dan mogen ze 'm inderdaad meteen om komen ruilen ;)

• sky_walker
Mijn 2e PIB is geleverd, HW had wat vertraging:

"Wachten op je thuisbatterij is niet het leukste deel, dat weten we. Als dank voor je geduld ontvang je na de levering van jouw Plug-In Battery een webshopcadeaubon van €60 en gratis verzending. Perfect om bijvoorbeeld een Energy Display in huis te halen om eenvoudig te zien wat je batterij op dat moment doet."

Weet iemand wanneer je de cadeaubon kan verwachten na levering?

grt skywalker

• woppa684
sky_walker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:34:
Ik kreeg de mijne een dag voor levering in de mail (nadat ik een mail had gehad dat ie eraan kwam).
sky_walker schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:34:
Mijn 2e PIB is geleverd, HW had wat vertraging:

"Wachten op je thuisbatterij is niet het leukste deel, dat weten we. Als dank voor je geduld ontvang je na de levering van jouw Plug-In Battery een webshopcadeaubon van €60 en gratis verzending. Perfect om bijvoorbeeld een Energy Display in huis te halen om eenvoudig te zien wat je batterij op dat moment doet."

grt skywalker
Misschien staat hij al in je web account?

crryp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:18:
Zijn er hier ook mensen die benieuwd zijn hoe het zal gaan in de winter met een lfp batterij? Je weet eigenlijk alleen de soc echt goed als hij 100 procent is bij dit type accu.

Zeg het is een glas water waar je niet door kan kijken dan weet je ook niet wanneer die leeg is. Wel zie je dat die evt vol is. Nu regelt het bms dit maar de helling van voltage is niet echt stijl dus lastig te bepalen daaraan alleen.

Nu is dit in de zomer geen issue je laat em easy maar 100 procent. Maar in de winter kan dit soms dagen niet zo zijn. Zouden we er dan goed aan doen dit handmatig eenmaal te doen?

Dit bazeer ik op automotive studies met lpf accus wie weet is dit anders met kleinere / thuis accus?

Iemand hier ook ideeen over?
Nee, dit is niet juist. Je weet alleen wat de echte SOC is als deze 0% is. Zelfs als je dagelijk 100% vult kan het gebeuren dat je tijdens het ontladen plotseling naar 0% terugvalt en er een SOC correctie start.
Ik heb dit zelfs gezien terwijl er kort daarvoor nog 30% in zat vanaf een 100% start. De langer er geen SOC correctie wordt uitgevoerd, de groter de val wordt.

Een handmatig SOC correctie starten is zo ver mij bekend niet mogelijk. Wat wel kan is hem opladen naar 60% voor een opslag stand.

• skirdster
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:02
Goedenavond,

long time lurker hier met 1 batterij die na 139 foutloze cycles een E308 melding met oranje knipperlicht gaf vanwege de firmware 10305. De melding is nu weer weg na uit/aan schakelen. Batterij staat leeg te idlen want al het spaarzame zonlicht van vandaag gemist. Hopelijk eenmalig deze error anders laat ik t weten.

Hopelijk komt de volgende (stabiele) firmware update snel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
hanev001 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:09:
[...]

Nee, dit is niet juist. Je weet alleen wat de echte SOC is als deze 0% is. Zelfs als je dagelijk 100% vult kan het gebeuren dat je tijdens het ontladen plotseling naar 0% terugvalt en er een SOC correctie start.
Ik heb dit zelfs gezien terwijl er kort daarvoor nog 30% in zat vanaf een 100% start. De langer er geen SOC correctie wordt uitgevoerd, de groter de val wordt.

Een handmatig SOC correctie starten is zo ver mij bekend niet mogelijk. Wat wel kan is hem opladen naar 60% voor een opslag stand.
Maar bij een tesla met lfp accu is dit toch echt bij 100 procent! Vraag me af hoe dit anders is!
crryp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:34:
[...]

Maar bij een tesla met lfp accu is dit toch echt bij 100 procent! Vraag me af hoe dit anders is!
Dat zal je aan Tesla moet vragen. Ik kan alleen zeggen wat ik van de HW batterij gezien heb.

• zefram66
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:15
woppa684 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:01:
[...]

Ja, die harde resets had ik al geprobeerd. Support raadde aan om de boel minimaal 45 minuten uit te laten staan. Ook dat leverde niks op. Het apparaat opnieuw koppelen trouwens óók niet, dus als ie niet magisch gaat werken dan mogen ze 'm inderdaad meteen om komen ruilen ;)
Mijn PIB staat al 2 dagen oranje te knipperen. E315,E325 en E400 ook na 8 uur uitzetten. Nog niets vernomen van HW.

zefram66

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
hanev001 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:38:
[...]

Dat zal je aan Tesla moet vragen. Ik kan alleen zeggen wat ik van de HW batterij gezien heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ugw8d0UWbqey_ZyQ2poIUQahhqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/azvlK5eOaELKlOOU8xe9PwC4.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt idd op bij laag en dus erg hoog dat het wel te bepalen is. Echter wil tesla niet zo laag gaan qua ontlading dat zal de reden zijn voor 100 procent! Anyways hoef ik hem dus niet zelf naar 100 te laden voor het bms :)

• jelke87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:40
zefram66 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:38:
[...]

Mijn PIB staat al 2 dagen oranje te knipperen. E315,E325 en E400 ook na 8 uur uitzetten. Nog niets vernomen van HW.
Hier helaas het zelfde E315,E325 en E400 na 6 dagen in gebruik deze melding gekregen. Probeer al vanaf vorig week woensdag in contact te komen met HomeWizard. Behalve een mail dat over huidige drukte en langer kan duren nog geen reactie ontvangen.
crryp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:43:
[...]

[Afbeelding]

Dit lijkt idd op bij laag en dus erg hoog dat het wel te bepalen is. Echter wil tesla niet zo laag gaan qua ontlading dat zal de reden zijn voor 100 procent! Anyways hoef ik hem dus niet zelf naar 100 te laden voor het bms :)
Zeer bruikbaar plaatje dit geldt volgens mij ook voor de batterij

• rtunru
GL007 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:40:
[...]

Ik laad mijn Sessy en HW inderdaad altijd tot 100 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crryp
GL007 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:40:
[...]

Ja ik heb een paar studies zitten lezen over lfp accus voor ev’s maar dit lijkt me niet echt anders :)
crryp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:20:
[...]

Ja ik heb een paar studies zitten lezen over lfp accus voor ev’s maar dit lijkt me niet echt anders :)
Deze curve. Bevestigd het verhaal wat Homewizard in hun commerciële verhaal vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:33:
[...]

Deze curve. Bevestigd het verhaal wat Homewizard in hun commerciële verhaal vertellen.
Dat begrijp ik niet.
Wat ik uit de curve zie is dat de SOC van een LFP accu het beste te bepalen in de lage of hoge regionen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:43:
[...]

Dat begrijp ik niet.
Wat ik uit de curve zie is dat de SOC van een LFP accu het beste te bepalen in de lage of hoge regionen.
Dat is de reden dat zij met een model de soc berekenen. En dat hierdoor correcties nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crryp
rtunru schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:43:
[...]

Dat begrijp ik niet.
Het eenvoudigst is om de SOC van een LFP-accu te bepalen wanneer de accu volgeladen is (100% SOC).
Dit komt doordat bij LFP-accu’s de spanning aan het einde van het laadproces (rond 100%) een duidelijke en stabiele piek vertoont, die het BMS goed kan gebruiken als een betrouwbaar referentiepunt om de SOC te kalibreren. Hierdoor kan het systeem het accupakket nauwkeurig “nulstellen” voor het SOC-bereik.
Bij een volledig lege accu (0% SOC) is de spanning minder specifiek en stabiel, en kan de accu bovendien schade oplopen als diepontlading optreedt. Ook is de spanning over een breed bereik vlak, waardoor het lastiger is om nauwkeurig te meten.

[ Voor 47% gewijzigd door crryp op 11-09-2025 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
crryp schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:34:
[...]

Het eenvoudigst is om de SOC van een LFP-accu te bepalen wanneer de accu volgeladen is (100% SOC).
Dit komt doordat bij LFP-accu’s de spanning aan het einde van het laadproces (rond 100%) een duidelijke en stabiele piek vertoont, die het BMS goed kan gebruiken als een betrouwbaar referentiepunt om de SOC te kalibreren. Hierdoor kan het systeem het accupakket nauwkeurig “nulstellen” voor het SOC-bereik.
Bij een volledig lege accu (0% SOC) is de spanning minder specifiek en stabiel, en kan de accu bovendien schade oplopen als diepontlading optreedt. Ook is de spanning over een breed bereik vlak, waardoor het lastiger is om nauwkeurig te meten.
Dit is de reden dat Homewizard een ondergrens van 8% hanteer. Ik zie bij mijn batterijen het rendement erg stabiel wordt en deze is van beide batterijen binnen 1% gelijk. Dit geeft mij vertrouwen.
Op het update probleempje E327 na heb ik tot nu toe geen enkel probleem gehad.
Voor @Devke een tip neem de grafiek van de batterij op in het TS.
Zelf ben ik al achter hoe de besturing werkt. Het is een prima concept.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 12-09-2025 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
olox schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:08:
[...]

Met betrekking tot onverwacht netgebruik zijn mij een aantal aspecten opgevallen:
Hier een dsmr-4 met een meetperiode van 10 seconden en de metingen zijn bovendien 10 tot 20 seconden vertraagd. Die vertraging varieert dan ook nog. Daar kan een NOM-regeling nooit blij mee zijn. Een dsmr-5 geeft elke seconde een meting maar ik weet niet of, en hoeveel, vertraging die metingen hebben.
Bovendien hebben de paar elektriciteitsmeters die ik ken allemaal een detectielimiet waaronder 0 wordt weergeven. Bij mijn slimme meter ligt die, zo uit m'n hoofd, bij een paar Watt. Dus heel precies nul wordt het nooit.
- De NOM-regeling in combinatie met mijn dsmr-4 meter neigt naar overshoot. Na een stap in de belasting slingert de regelaar voordat het nieuwe niveau enigszins stabiel is. In de tussentijd staat de woning deels stroom te trekken van het net of de batterij staat deels terug te leveren aan het net.
- In die 80-250 Watt zitten mogelijk een koelkast en/of een vriezer. Afhankelijk van merk/type/ouderdom kunnen die een behoorlijke aanloopstroom hebben. Die aanloopstroom duurt ongeveer een seconde maar als die vol in de P1-meting terecht komt is dat een behoorlijke verstoring van de NOM. Ik zie een enkele keer 1000 W langskomen als de vriezer aanslaat.
- Een manier om daar achter te komen bestaat uit loggen van alle P1-metingen (P1-splitter en P1-USB-kabel oid) en van de PiB (via het websocket interface).
Hier 's nachts circa 3-6 Wh per uur netgebruik (in en uit) en geen verschil tussen 1.0219/1.0305 met 6.0203.
Tenzij de PiB wegens laag standby-verbruik rond 30W in combinatie met overshoot van de NOM-regeling na het afslaan van de vriezer (60 W) helemaal stopt met terugleveren totdat koelkast of vriezer weer aanslaat. Dan even al het standby-gebruik uit het net.
Het nachtelijk netgebruik valt al gauw in het niet bij het NOM-opladen met zon/wolken/zon/etc...
Al die DSMR 4 meters moeten toch een keer vervangen worden. Je zou je netbeheerder kunnen bellen dat je graag wilt helpen om het net stabiel te maken, maar dat hun oude meter tegen werkt. Als ze heel lief zijn en de planning het toe laat, dan komen ze hem gratis eerder vervangen.

Zo niet, dan zou ik gewoon wachten tot het zo ver is. Geen geld in steken om het eerder te laten doen, want dat haal je er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 20:59
Helaas hier ook de E400 message toen ik wakker werd. Staat nog geen 12 uur te draaien. Uit gezet (3x), op andere wifi geprobeerd (kan mij niet voorstellen dat dit het is want de andere batterij en tal van andere HW dingen draaien erop). Nu nog maar een keer langer uitzetten en dan zullen we het zien. Heb al met whizzi gechat maar die kon ook niet helpen. Hopelijk volgt support snel met een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 07:06
netappie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:24:
[...]

Al die DSMR 4 meters moeten toch een keer vervangen worden. Je zou je netbeheerder kunnen bellen dat je graag wilt helpen om het net stabiel te maken, maar dat hun oude meter tegen werkt. Als ze heel lief zijn en de planning het toe laat, dan komen ze hem gratis eerder vervangen.

Zo niet, dan zou ik gewoon wachten tot het zo ver is. Geen geld in steken om het eerder te laten doen, want dat haal je er niet uit.
Of 3fase aanvragen. Dan krijg je ook een nieuwe meter. In mijn geval in ieder geval wel. Moest wel meterkast daarvoor voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:03

fxs81

Julianadorp

olox schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:08:
[...]

Hier wel een DSMR5 meter die iedere seconde meet. Ook hier wel wat overshoot naar en van het net als de pib aan het regelen is, gaat natuurlijk in stapjes dus daar ontkom je ook niet aan. Hier zie ik het altijd als de Quooker even aanspringt, pib gaat vrijwel direct leveren en als de Quooker uitspringt regelt hij ook wel direct terug maar je jaagt dan altijd wel iets het net op. Is wel erg weinig, vind dat HW de NOM regeling erg goed voor elkaar heeft. Durf eigenlijk niet te zeggen of mijn DSMR5 meter een vertraging heeft en hoelang dat dan is maar er zit altijd wel iets tijd tussen lijkt me. Wel mooi dat het dus bij een DSMR4 meter ook goed werkt ook al ijlt dat iets langer na.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woppa684
SiNisTrAD schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:45:
Helaas hier ook de E400 message toen ik wakker werd. Staat nog geen 12 uur te draaien. Uit gezet (3x), op andere wifi geprobeerd (kan mij niet voorstellen dat dit het is want de andere batterij en tal van andere HW dingen draaien erop). Nu nog maar een keer langer uitzetten en dan zullen we het zien. Heb al met whizzi gechat maar die kon ook niet helpen. Hopelijk volgt support snel met een mailtje.
Ik heb net bericht dat ze 'm over twee weken komen ruilen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Devke schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:43:
[...]

Misschien staat hij al in je web account?
Nee helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
Ik heb een vraagje over de HomeAssistant integratie van mijn net geleverde 2e PIB. Weet niet of het topic hier helemaal thuishoort maar probeer het toch.

Mijn 1e PIB is verbonden met zelfde wifi netwerk (KPN) als de P1 meter en Home Assistant laptop, en als zodanig is deze ook te zien in HomeAssistant via specifieke IP adres van de PIB.

De 2e PIB staat op zolder, dat is te ver weg voor de KPN wifi router, dus deze is nu verbonden met een 2e wifi router op zolder, welke bedraad is naar de KPN router beneden. De P1 meter herkent de 2e batterij, dat werkt allemaal goed, maar het lukt me niet om in HA de tweede batterij toe te voegen omdat het IP adres niet bekend/zichtbaar is in het KPN netwerk voor HA.

Moet ik het KPN wifi netwerk uitbreiden naar zolder om dit werkend te krijgen?

Grt skywalker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
sky_walker schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:30:
Ik heb een vraagje over de HomeAssistant integratie van mijn net geleverde 2e PIB. Weet niet of het topic hier helemaal thuishoort maar probeer het toch.

Mijn 1e PIB is verbonden met zelfde wifi netwerk (KPN) als de P1 meter en Home Assistant laptop, en als zodanig is deze ook te zien in HomeAssistant via specifieke IP adres van de PIB.

De 2e PIB staat op zolder, dat is te ver weg voor de KPN wifi router, dus deze is nu verbonden met een 2e wifi router op zolder, welke bedraad is naar de KPN router beneden. De P1 meter herkent de 2e batterij, dat werkt allemaal goed, maar het lukt me niet om in HA de tweede batterij toe te voegen omdat het IP adres niet bekend/zichtbaar is in het KPN netwerk voor HA.

Moet ik het KPN wifi netwerk uitbreiden naar zolder om dit werkend te krijgen?

Grt skywalker.
Als je een router achter een router hebt hangen, gaat dat netwerk technisch volgens mij niet goed. De wifi router op zolder moet je als access point instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:37:
[...]

Als je een router achter een router hebt hangen, gaat dat netwerk technisch volgens mij niet goed. De wifi router op zolder moet je als access point instellen.
Router boven in bridge mode zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:31
ik merkte op dat mijn verbruik hoger was in de nacht, en kwam erachter dat de batterij met firmware 1.0305 vanaf dinsdag 11 wat in stanby verbruikt. zijn er meerdere mensen die dit waarnemen.
zichtbaar in de stats van de batterij als van de powersocket. ik heb hem zojuist uitgeschakeld en 15minuten spanningsloos gemaakt. maar door opname / verbruik moet ik weer wachten todat hij vanavond leeg is.

- vandaag -
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP7QysfJnk48OKXM9uSTszOP9vs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B4hVoPqRmuHxs3hiNgbxtuQY.jpg?f=user_large

- dinsdag ochtend -
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmN6ffLxIwmQC03-PPRlOrO21wk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NhRbGgfu0fv7I3deaignENc6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
GL007 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:40:
[...]

Router boven in bridge mode zetten
Bridge modus ken ik alleen i.c.m. een Ziggo modem/router. Als je dat daarbij doet, is de router functie uitgezet, maar ook het wifi. Vandaar mijn opmerking om die op zolder in AP modus te zetten, dan blijft het wifi actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sky_walker
meesje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:37:
[...]

Ik kan de TP Link Archer A5 boven inderdaad als access point instellen, dat zou het wellicht oplossen. ga checken, bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
carpcatcher schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:47:
ik merkte op dat mijn verbruik hoger was in de nacht, en kwam erachter dat de batterij met firmware 1.0305 vanaf dinsdag 11 wat in stanby verbruikt. zijn er meerdere mensen die dit waarnemen.
zichtbaar in de stats van de batterij als van de powersocket. ik heb hem zojuist uitgeschakeld en 15minuten spanningsloos gemaakt. maar door opname / verbruik moet ik weer wachten todat hij vanavond leeg is.
Als er activiteit geweest is met de batterij dan blijft hij een tijdje standby staan, die van mij verbruikt dan tussen de 7W en 10W. Dat zou de verklaring kunnen zijn.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Pagina: 1 ... 208 209 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.