dutchwonderer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:03:
Sinds ik een paar dagen geleden firmware 1.0305 in de PiB's heb gezet is de NOM regeling veel grilliger geworden. Daardoor is netgebruik en de teruglevering drastich verhoogd. Dit is vooral 's nachts goed te zien als het huis op de PiB's draait. Het heen en weer verkeer is zo'n 10 - 20x zoveel als vóór de update.
Vóór de update werd er 's nachts in 7 uur tijds ongeveer 5 - 10 wh uit het net getrokken en weer teruggeleverd, nu is dat ongeveer 110 - 124 wh per 7 uur.
Er staan geen grote verbruikers te draaien en het verbruik varieert net als voorheen van 80 - 250 Watt.
Hebben meer mensen hier last van?
Is er iets dat ik hieraan kan doen?
Helemaal nieuw hier, maar volg dit topic al wat langer.
Bij voorbaat excuses als ik dingen (nog) niet helemaal goed doe.
Heb zelf een kleine 2 weken een HW PiB. Tot nu toe zonder errors.
Met betrekking tot onverwacht netgebruik zijn mij een aantal aspecten opgevallen:
- Ik vermoed dat het type slimme meter voor de NOM-prestaties verschil maakt.
Hier een dsmr-4 met een meetperiode van 10 seconden en de metingen zijn bovendien 10 tot 20 seconden vertraagd. Die vertraging varieert dan ook nog. Daar kan een NOM-regeling nooit blij mee zijn. Een dsmr-5 geeft elke seconde een meting maar ik weet niet of, en hoeveel, vertraging die metingen hebben.
Bovendien hebben de paar elektriciteitsmeters die ik ken allemaal een detectielimiet waaronder 0 wordt weergeven. Bij mijn slimme meter ligt die, zo uit m'n hoofd, bij een paar Watt. Dus heel precies nul wordt het nooit.
- De NOM-regeling in combinatie met mijn dsmr-4 meter neigt naar overshoot. Na een stap in de belasting slingert de regelaar voordat het nieuwe niveau enigszins stabiel is. In de tussentijd staat de woning deels stroom te trekken van het net of de batterij staat deels terug te leveren aan het net.
- In die 80-250 Watt zitten mogelijk een koelkast en/of een vriezer. Afhankelijk van merk/type/ouderdom kunnen die een behoorlijke aanloopstroom hebben. Die aanloopstroom duurt ongeveer een seconde maar als die vol in de P1-meting terecht komt is dat een behoorlijke verstoring van de NOM. Ik zie een enkele keer 1000 W langskomen als de vriezer aanslaat.
- Een manier om daar achter te komen bestaat uit loggen van alle P1-metingen (P1-splitter en P1-USB-kabel oid) en van de PiB (via het websocket interface).
Hier 's nachts circa 3-6 Wh per uur netgebruik (in en uit) en geen verschil tussen 1.0219/1.0305 met 6.0203.
Tenzij de PiB wegens laag standby-verbruik rond 30W in combinatie met overshoot van de NOM-regeling na het afslaan van de vriezer (60 W) helemaal stopt met terugleveren totdat koelkast of vriezer weer aanslaat. Dan even al het standby-gebruik uit het net.
Het nachtelijk netgebruik valt al gauw in het niet bij het NOM-opladen met zon/wolken/zon/etc...