Goh zou dat het euvel zijn, alleen de HW app waardoor ik nauwelijks storingen heb ?Devke schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:53:
[...]
Dit klopt voor mensen met HA en Homey. Voor batterij bezitters met alleen de app kan het niet anders.
Daarom vraag ik me af of de tweakers die wifi problemen ervaren juist een complexere netwerk/wifi setup hebben. Die van mij is simpel. En ik wil er eigenlijk niet eens over nadenken of iets op 2,4 of 5ghz zit. Mijn MacBook, iPad, iPhone, etc. moet dit zelf slim bepalen. Ik wil er geen omkijken naar hebben. Ooit wel in verleden bij het koppelen van een smarthome device even 5ghz uitgezet. Maar na het koppelen gewoon 5 weer aangezet.GL007 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:38:
[...]
Ik heb het idee dat een aantal mensen niet weten wat een ssid doet. De frequentie band maakt hier niet uit.
Het is verstandig op de computers en Mobiel te kiezen voor 5G. Voor HomeWizard maar ook voor HA en Homey moet je op dezelfde SSID zitten. De router doet als het goed werkt de rest. En vaste IP adressen.
Reden dat ik dit aangeeft is dat ook in mijn kennissenkring mensen zijn die ook de rode led problemen hebt. En deze mensen heb ik dezelfde tips gegeven wat ik hier in het forum het ook hebt gedaan.meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:00:
[...]
Daarom vraag ik me af of de tweakers die wifi problemen ervaren juist een complexere netwerk/wifi setup hebben. Die van mij is simpel. En ik wil er eigenlijk niet eens over nadenken of iets op 2,4 of 5ghz zit. Mijn MacBook, iPad, iPhone, etc. moet dit zelf slim bepalen. Ik wil er geen omkijken naar hebben. Ooit wel in verleden bij het koppelen van een smarthome device even 5ghz uitgezet. Maar na het koppelen gewoon 5 weer aangezet.
Ik heb hier een WiFi mesh netwerk met 4 nodes, 2.4ghz en 5.0 ghz gebruiken hetzelfde ssid.meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:00:
[...]
Daarom vraag ik me af of de tweakers die wifi problemen ervaren juist een complexere netwerk/wifi setup hebben. Die van mij is simpel. En ik wil er eigenlijk niet eens over nadenken of iets op 2,4 of 5ghz zit.
Het WiFi gebeuren krijgt via het Ziggo modem de IP adressen, mijn WiFi router staat in brugmodus.
Tot nu toe slechts 1x een foutmelding dat de P1 Meter weg was, verder geen WiFi problemen.
Heb sinds medio 2024 HW spullen, P1 meter, Watermeter, kWH meter en in 2025 de PiBs.
---
Geen Homey of HA
Dat kan idd. Bij mij ligt de zyxel op zolder in de doos.Wesseley schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:56:
Ik moest hem opzoeken.
Komt er een vlaggetje uit met daar op pang?
Zit in de tussentijd ook nog even op Google en als ik het zo even snel kan vinden kan de zyxel t-54 van odido er gewoon tussenuit met wat instellingen veranderen in de Deco.
Als dat zo is hoef ik de kruipruimte niet in. Dan kan ik de meterkast hoofddeco maken en de kabel die er al ligt in de woonkamer prikken.
Dat het nu niet zo is, is omdat ik geen wcd vrij heb in de meterkast.
Direct op mediaconverter van odido de Ubiquiti router en daarachter 3 APs op de kabel verdeelt over het huis. Wel aparte 2.4 ghz ssid voor IOT apparaten. Enige wat nodig was/is dat is op je wan poort van de router een bepaalde vlan te configureren en het werkt. Met aparte ssid werkt t IoT spul bij mij stabieler, maar je zou eigenlijk zeggen dat zou vandaag de dag niet meer nodig moeten zijn.
Helaas. Heb hier HA en het draait soepel. Geen omkijken naar. Al vanaf februari zonder fouten.Winkiller schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:57:
[...]
Goh zou dat het euvel zijn, alleen de HW app waardoor ik nauwelijks storingen heb ?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik zucht maar weer eens. Nu weer eentje die stond te knipperen maar na reset het weer doet.
Ik ben er wel een beetje van genezen. Ik heb 4+k uitgegeven aan wat PiBs. En nu gewoon op een dag weer storingen bij 2 van de 3. Er is er al een vervangen en de ander heeft ook al storingen gehad.
Kijk, ik eet er geen boterham minder om, en ga de wintersport ook niet overslaan, maar 4k is objectief gezien wel serieus geld waar veel mensen een maand voor moeten werken.
Ik overweeg inmiddels om de volgende omwisseling te weigeren en mijn geld terug te vragen voor deze die nu weer defect is. Of ben ik nou te kritisch?
Ik ben er wel een beetje van genezen. Ik heb 4+k uitgegeven aan wat PiBs. En nu gewoon op een dag weer storingen bij 2 van de 3. Er is er al een vervangen en de ander heeft ook al storingen gehad.
Kijk, ik eet er geen boterham minder om, en ga de wintersport ook niet overslaan, maar 4k is objectief gezien wel serieus geld waar veel mensen een maand voor moeten werken.
Ik overweeg inmiddels om de volgende omwisseling te weigeren en mijn geld terug te vragen voor deze die nu weer defect is. Of ben ik nou te kritisch?
Gewoon melden maandag en vragen om een software updateaip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:52:
Ik zucht maar weer eens. Nu weer eentje die stond te knipperen maar na reset het weer doet.
Eigenlijk zou deze melding mogelijkheid in de app moeten zitten dan kan dit soort problemen simpel op te lossen zijn.
De app daar loopt een verbinding mee met Homewizard. Misschien een tip voor Homewizard @DCSBL
Deze suggestie heb ik ook in het beta forum geplaatst.
[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 29-08-2025 21:27 ]
Me tooDevke schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:26:
[...]
Helaas. Heb hier HA en het draait soepel. Geen omkijken naar. Al vanaf februari zonder fouten.
Snap ik, nee hoor niet kritisch, als jij die mening hebt moet je dat gewoon doen, ik zou om een nieuwe vragen.aip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:52:
Bijzonder dat ik de afgelopen tijd meerdere mensen zich dat af heb zien vragen, soms op een manier waarvan ik de indruk krijg dat ze een soort van hopen dat het koppelen van de PiB aan een smart home systeem problemen veroorzaakt? Of zie ik dingen die er niet zijn?Devke schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:26:
[...]
Helaas. Heb hier HA en het draait soepel. Geen omkijken naar. Al vanaf februari zonder fouten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Ja ik ben zo iemand, het is mij opgevallen dat mensen met problemen 1 of meer smart home systemen draaien naast de het spul van HW. Of het daar mee te maken heeft kan ik niet zeggen maar ook ik heb vermoedens, mede omdat al die fouten met PiBs hier (nog) NIET voorkomen.JeroenH schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
Bijzonder dat ik de afgelopen tijd meerdere mensen zich dat af heb zien vragen, soms op een manier waarvan ik de indruk krijg dat ze een soort van hopen dat het koppelen van de PiB aan een smart home systeem problemen veroorzaakt? Of zie ik dingen die er niet zijn?
Ik vroeg onderstaande aan ChatGPTaip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:52:
Leverancier van een product bied bij een garantie claim een gelijkwaardig vervangend product aan, mag ik dit weigeren en mijn geld terug vragen?
Antwoord Chatgpt was:
n Nederland (en de EU) gelden de volgende regels:
Wettelijke garantie (conformiteitsbeginsel): een product moet voldoen aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Doet het dat niet, dan heb je recht op herstel of vervanging.
De verkoper (niet de fabrikant) is juridisch verantwoordelijk.
Jij mag in eerste instantie herstel of vervanging vragen. De verkoper mag kiezen welke van de twee het meest redelijk is (bijvoorbeeld kosten of beschikbaarheid).
Geld terug (ontbinding van de koop) kan pas aan de orde komen als:
herstel of vervanging onmogelijk is,
herstel of vervanging te lang duurt,
of niet zonder ernstige overlast kan worden uitgevoerd.
👉 Concreet: als de leverancier een gelijkwaardig vervangend product aanbiedt dat voldoet aan de verwachtingen, dan mag je dat in principe niet zomaar weigeren en direct geld terug vragen.
Maar: als dat vervangende product voor jou niet echt gelijkwaardig is (bijvoorbeeld ander formaat, slechtere specificaties, of niet passend bij jouw situatie), dan kun je alsnog je geld terug eisen.
Nou ik ken 20 mensen die geen domatica controller hebben maar wel de knipperende ledsWinkiller schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:26:
[...]
Ja ik ben zo iemand, het is mij opgevallen dat mensen met problemen 1 of meer smart home systemen draaien naast de het spul van HW. Of het daar mee te maken heeft kan ik niet zeggen maar ook ik heb vermoedens, mede omdat al die fouten met PiBs hier (nog) NIET voorkomen.
Nou ik zie hier mensen die 1 of meer smart home systemen hebben en fouten hebben, wat is je punt ?GL007 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:28:
[...]
Nou ik ken 20 mensen die geen domatica controller hebben maar wel de knipperende leds
Dat die relatie die jij suggereert nergens op gebaseerd is.Winkiller schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
Nou ik zie hier mensen die 1 of meer smart home systemen hebben en fouten hebben, wat is je punt ?
Dat de bot een ruk systeem is. Laten ze de app maar voorzien van een melding mogelijkheid. Die is toch al met de server verbonden.Winkiller schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:30:
[...]
Nou ik zie hier mensen die 1 of meer smart home systemen hebben en fouten hebben, wat is je punt ?
Dit heb ik ook in de beta forum aangegeven.
[ Voor 21% gewijzigd door GL007 op 30-08-2025 07:11 ]
Tsja. We zitten hier op Tweakers.net. Dat zal een paar dingen betekenen:Winkiller schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:26:
Ja ik ben zo iemand, het is mij opgevallen dat mensen met problemen 1 of meer smart home systemen draaien naast de het spul van HW. Of het daar mee te maken heeft kan ik niet zeggen maar ook ik heb vermoedens, mede omdat al die fouten met PiBs hier (nog) NIET voorkomen.
* Bovengemiddeld veel mensen die de PiB koppelen aan een smart home systeem.
* Koppeling met / monitoring dmv een smart home systeem maakt elke hik zichtbaar, die "simpele" gebruikers misschien niet eens doorhebben.
* Bovengemiddeld veel mensen die bovenop de werking van hun PiB zitten, en dus elke hik zien, die "simpele" gebruikers misschien missen.
* Tweakers zijn kritisch. Een hik "hoort niet" dus dat wordt het forum op geslingerd. Wat prima is. "Simpele" gebruikers halen er misschien vaker hun schouders over op, resetten de batterijen en gaan over tot de orde van de dag.
("Simpele" gebruiker hier bedoeld als "gebruikers die hun PiB plaatsenz, alleen de HW app gebruiken en alleen de NOM modus aanhouden". Op geen enkele wijze denigrerend bedoeld. Dit om commentaar voor te zijn.)
Kortom, ik denk dat je hier op GoT door bovenstaande zaken een scheef beeld ziet van de problemen met de PiB's. Maar van mijn kant zijn het allemaal vermoedens, en ik heb in de diversiteit in de posts over problemen nog geen lijn kunnen ontdekken. Als jij (of iemand anders) degelijke cijfers hebt, die goed compenseren voor de samenstelling van de populatie hier, dan hoor ik dat graag. Ik denk dat HW daar ook wel benieuwd naar is.
Jawel op de boze reacties die ik hier op dit topic tegenkom, ik weet het niet zeker zoals eerder gezegdcounter12 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:35:
[...]
Dat die relatie die jij suggereert nergens op gebaseerd is.
JeroenH schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:37:
[...]
Bovengemiddeld veel mensen die bovenop de werking van hun PiB zitten, en dus elke hik zien, die "simpele" gebruikers misschien missen. "Simpele" gebruikers halen er misschien vaker hun schouders over op, resetten de batterijen en gaan over tot de orde van de dag. "Simpele" gebruiker hier bedoeld als "gebruikers die hun PiB plaatsen alleen de HW app gebruiken en alleen de NOM modus aanhouden". Op geen enkele wijze denigrerend bedoeld. Dit om commentaar voor te zijn.)

Ik kijk minstens 2x pd in de App en als ik naar bed ga kijk ik naar de ledjes, ook van de andere HW meters.
Ik ben blij met de PiBs en de HW app, weinig problemen gelukkig en het doet waarvoor ik het kocht.
Als de PiBs een fout geven kan ik op afstand het ding resetten, grote blij
[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 29-08-2025 21:45 ]
Home Assistant zal iig niet voor verstoring zorgen. Ik poll hier letterlijk elke seconden de P1 buiten de Homewizard integratie om via de Restful API op V1 en V2. Meer druk kan je op de verbinding eigenlijk niet zetten.
Bijvoorbeeld van Feb - Mei met 2x Homewizard PIBs (ook in Home Assistant) zonder enig probleem gedraaid.
Bijvoorbeeld van Feb - Mei met 2x Homewizard PIBs (ook in Home Assistant) zonder enig probleem gedraaid.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/CmIQRALCFgOfrZb1yNdLkULD.gif?f=user_large)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Heb ik gehad, iets met koud en ik word blauw, wilden gewoon geen geld teruggeven (minder dan 300,-) alleen een tegoedbon. Mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld en die hebben dit afgekocht want goedkoper dan een briefje aan koud en ik word blauw om hun te vertellen dat ik wettelijk gelijk heb.Peterhardenberg schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:28:
[...]
Ik vroeg onderstaande aan ChatGPT
Leverancier van een product bied bij een garantie claim een gelijkwaardig vervangend product aan, mag ik dit weigeren en mijn geld terug vragen?
Antwoord Chatgpt was:
n Nederland (en de EU) gelden de volgende regels:
Wettelijke garantie (conformiteitsbeginsel): een product moet voldoen aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Doet het dat niet, dan heb je recht op herstel of vervanging.
De verkoper (niet de fabrikant) is juridisch verantwoordelijk.
Jij mag in eerste instantie herstel of vervanging vragen. De verkoper mag kiezen welke van de twee het meest redelijk is (bijvoorbeeld kosten of beschikbaarheid).
Geld terug (ontbinding van de koop) kan pas aan de orde komen als:
herstel of vervanging onmogelijk is,
herstel of vervanging te lang duurt,
of niet zonder ernstige overlast kan worden uitgevoerd.
👉 Concreet: als de leverancier een gelijkwaardig vervangend product aanbiedt dat voldoet aan de verwachtingen, dan mag je dat in principe niet zomaar weigeren en direct geld terug vragen.
Maar: als dat vervangende product voor jou niet echt gelijkwaardig is (bijvoorbeeld ander formaat, slechtere specificaties, of niet passend bij jouw situatie), dan kun je alsnog je geld terug eisen.
Suces met eisen
Nee een brokje lood. Je moet er niet voor gaan staan, doet best zeer. 😋 Anders moeten we Wim Lex even bellen of ik de Oerlikon KBA mag lenen. (Ik ben met groot verlof)Wesseley schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:56:
Ik moest hem opzoeken.
Komt er een vlaggetje uit met daar op pang?
Zit in de tussentijd ook nog even op Google en als ik het zo even snel kan vinden kan de zyxel t-54 van odido er gewoon tussenuit met wat instellingen veranderen in de Deco.
Als dat zo is hoef ik de kruipruimte niet in. Dan kan ik de meterkast hoofddeco maken en de kabel die er al ligt in de woonkamer prikken.
Dat het nu niet zo is, is omdat ik geen wcd vrij heb in de meterkast.
Maar terug op het onderwerp. Testje waard.
Homey Pro 2023 | Homewizard Plug-In Battery 5.4kWh 1600W P1 splitter 1AP
Joh, sinds ik hier mijn netwerk dingetje bovenwater heb draait het tot op heden zonder problemen. Hier worden de diverse modes actief gestuurd.Winkiller schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:57:
[...]
Goh zou dat het euvel zijn, alleen de HW app waardoor ik nauwelijks storingen heb ?
Net nog even in de app gekeken, batterij was om 11:40 al vol, maar net precies om 00:05 ook nog steeds.
Heeft de hele dag geen reet gedaan. Wel een error E327.
Knop vastgehouden, opnieuw koppelen, wifi gekozen, ww ingevuld, nieuwe ww opslaan, dus niet, hier gaat hij niet verder. Nog een keer ingevuld, nieuwe ww opslaan, weer niet.
Dan de app afsluiten en weer openen, heb ik weer gewoon verbinding met de wifi.
Even syncen en hij levert weer terug.
Dit is de tweede storing vanaf mei, met 174 cycli. Firmware versie 1.0219.
Zeer slecht dat de app geen popup scherm geeft dat er iets mis is.
Ze kunnen ook elke week een weekrapport sturen.
Ik wacht nu in elk geval met een tweede aanschaffen.
Knop vastgehouden, opnieuw koppelen, wifi gekozen, ww ingevuld, nieuwe ww opslaan, dus niet, hier gaat hij niet verder. Nog een keer ingevuld, nieuwe ww opslaan, weer niet.
Tot nu toe heeft HW bestaande bugs altijd netjes opgelost én aangegeven wat de oorzaak was. Er zijn de laatste tijd nieuwe bugs ingeslopen en ook die worden weer netjes opgelost. E327 zie je veel de laatste tijd, daarvan heeft HW ook aangegeven dat het te maken heeft met een bug in het wisselen van omvormervermogen. Wordt/is ook opgelost.Winkiller schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:26:
[...]
Homey en Home Assistant hebben weinig invloed op het systeem, zeker niet op de batterijen. Het belast wel de P1 iets meer en dat is de enige bewezen beperking tot nu toe.
Aangezien je actief in de app moet kijken ben ik benieuwd hoeveel mensen er zijn die een batterij op zolder hebben staan die gewoon al weken niets doet.
Als ze dan veel moeite hebben om de software na een jaar stabiel te krijgen hadden ze dan niet beter alvast kunnen inbouwen dat er een piepje komt als alles naar de meuk gaat. Zoals je ook ziet bij een rookmelder met een lege batterij. Er zit zelfs al een speaker in.
Homewizard, keep it simple….
Als ze dan veel moeite hebben om de software na een jaar stabiel te krijgen hadden ze dan niet beter alvast kunnen inbouwen dat er een piepje komt als alles naar de meuk gaat. Zoals je ook ziet bij een rookmelder met een lege batterij. Er zit zelfs al een speaker in.
Homewizard, keep it simple….
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
...of hoeveel mensen een batterij hebben die enige tijd (paar uur, paar dagen) niet goed heeft gewerkt maar vanzelf (na FW update of echt vanzelf) weer goed is gaan werken. Dat is ook niet briljant natuurlijk, maar m.i. een stuk minder erg.gielz schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 07:41:
Aangezien je actief in de app moet kijken ben ik benieuwd hoeveel mensen er zijn die een batterij op zolder hebben staan die gewoon al weken niets doet.
Ik zei het al eerder, je moet je realiseren wat voor community dit is. Tweakers zijn doorgaans enorm kritisch, houden alles in de gaten, hebben al gauw een sterke mening over iets. Ik denk dat als je minder technisch ingestelde forums gaat bladeren (bright, consumentenbond, etc) de ervaren tevredenheid wel eens een stuk groter kon zijn. Behalve bij Radar, die zijn professioneel boos, op alles en iedereen.
Zoiets zal altijd een afweging zijn tussen echte problemen melden en je users ongerust maken. Maar heb je je idee bij HW gemeld? Ik denk echt dat het een betere kans maakt op iets van een feature idea list te komen als je ze een berichtje stuurt, dan door het hier op een forum te posten.Als ze dan veel moeite hebben om de software na een jaar stabiel te krijgen hadden ze dan niet beter alvast kunnen inbouwen dat er een piepje komt als alles naar de meuk gaat.
Een product maken wat naar veel gebruikers gaat, onder veel verschillende omstandigheden moet functioneren, allerlei gekke gebeurtenissen netjes moet afvangen is niet "simple".Homewizard, keep it simple….
Zoals de batterij nu werkt zou ik het iedereen aanbevelen onder voorwaarde dat er een duidelijke melding komt in de app of een notificatie.
Herstart van de batterij moet via de app kunnen gebeuren.
Als dit er in zit kan ik dit product ,waarvan bewezen is dat de NOM goed werkt aanbevelen bij anderen.
Op dit moment durft ik het niet te doen bij de buren ect.
Dit is ook gemeld in de beta forum
Als dit er in zit kan ik dit product ,waarvan bewezen is dat de NOM goed werkt aanbevelen bij anderen.
[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 30-08-2025 08:05 ]
Zeker meerdere keren contact gehad met Homewizard. Waar je vervolgens tegen een muur loopt. Vervolgens afscheid genomen van dit product.JeroenH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:00:
[...]
...of hoeveel mensen een batterij hebben die enige tijd (paar uur, paar dagen) niet goed heeft gewerkt maar vanzelf (na FW update of echt vanzelf) weer goed is gaan werken. Dat is ook niet briljant natuurlijk, maar m.i. een stuk minder erg.
Ik zei het al eerder, je moet je realiseren wat voor community dit is. Tweakers zijn doorgaans enorm kritisch, houden alles in de gaten, hebben al gauw een sterke mening over iets. Ik denk dat als je minder technisch ingestelde forums gaat bladeren (bright, consumentenbond, etc) de ervaren tevredenheid wel eens een stuk groter kon zijn. Behalve bij Radar, die zijn professioneel boos, op alles en iedereen.
[...]
Zoiets zal altijd een afweging zijn tussen echte problemen melden en je users ongerust maken. Maar heb je je idee bij HW gemeld? Ik denk echt dat het een betere kans maakt op iets van een feature idea list te komen als je ze een berichtje stuurt, dan door het hier op een forum te posten.
[...]
Een product maken wat naar veel gebruikers gaat, onder veel verschillende omstandigheden moet functioneren, allerlei gekke gebeurtenissen netjes moet afvangen is niet "simple".
Wat betreft het “simple” houden. Het is maar een batterij met een bms en een stukje software. Andere merken hebben ook problemen. Maar deze batterij lijkt wel veel meer last te hebben van de gebouwde software helaas.
Sinds ik Amplifi hier in huis heb heb ik ook nooit meer problemen gehad met internet. Nu zo’n 3 maand stabiel. Dit nadat ik een andere tweaker in dit topic hierover had zien schrijven. Investering zo rond de 300 euro. Ik merk het met online gamen op de PS, ik merk het met thuiswerken en online meetings. En uiteraard de batterij, die is nooit met verbinding verloren. Voorheen altijd wel iets.meesje schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:15:
[...]
Mooi om te horen dat het bij jou gewoon goed draait. Als mijn hele wifi in de war is en/of overhoop moet, zal de batterij er als eerste uit gaan. Het zou toch te zot zijn als je afzonderlijke netwerken moet aanleggen, gescheiden 2,4/5ghz SSID, etc.
In mijn meterkast zit van alles: Ziggo modem/router, hue bridge, netwerk switch, raspberry pi (met homebridge), mini pc (met home asssistant), HW P1 meter, HW watermeter. En allemaal harmonieus samen.
Als ik bv mijn P1 meter met een verlengkabel buiten de meterkast moet gaan plaatsen, houdt het voor mij op hoor. Dan gaat het produkt (de batterij) retour leverancier. En wacht ik wel tot bv de Marstek v3 (met netwerkaansluiting) voor een scherpe prijs te koop is. Mijn verstand zegt Marstek, maar mijn gevoel HW (want NL produkt en mooi eco systeem). Of gewoon vol gaan voor bv Zonneplan. Ik ben er nog niet uit.
Als je dat hebt, en je vind dat je niet goed geholpen wordt, begrijp ik dat volkomen.gielz schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:23:
Zeker meerdere keren contact gehad met Homewizard. Waar je vervolgens tegen een muur loopt. Vervolgens afscheid genomen van dit product.
Ik blijf het zeggen, dat kun je op basis van wat hier leest echt niet met veel zekerheid zeggen.Maar deze batterij lijkt wel veel meer last te hebben van de gebouwde software helaas.
ligt het aan mij of klopt in de app het totaal verbruik niet als je PiB’s hebt?
batterij heeft vannacht ca 1Kwh geleverd ivm standby verbruik, maar grafiek totaal verbruik staat op 0
batterij heeft vannacht ca 1Kwh geleverd ivm standby verbruik, maar grafiek totaal verbruik staat op 0
Geef de grafieken even weer dan kunnen wij de getallen zienklaasZ58 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:48:
Is het advies van een zelfbenoemde adviseurGL007 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:03:
Zoals de batterij nu werkt zou ik het iedereen aanbevelen onder voorwaarde dat er een duidelijke melding komt in de app of een notificatie.

@JeroenH deze Feature Request is eind maart met HW gedeeld. Ik heb ze ook direct hiermee benaderd. Daar staan notificatie ook op. Dus het zou al even bekend moeten zijn. De ontvangst van de input is bevestigd en nemen ze mee. Wat er wel en niet van gebouwd gaat worden zal de tijd leren.Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:Resultaten van de Feature Request inzake Homewizard Plug-In Battery:
Recent heb ik een post geschreven en jullie allen gevraagd om eens mee te denken welke features je graag zou zien richting de Homewizard Plug-In Battery (PIB). Overal waar “tweakers”staat kan ook “klanten” gelezen worden. Het doel hiervan was 2 ledig. Namelijk:
Het verzamelen van features die tweakers graag ontwikkeld zien worden voor de PIB;
Homewizard inzicht te geven in de wensen van tweakers.
Nu de ingebruikname name een feit is ervaren we met zijn allen hoe de PIB zich werkelijk gedraagt in ons huishouden / bedrijf. Is het zoals we hadden verwacht? Lopen we toch tegen issues aan? Hadden we liever een bepaalde functionaliteit toch gehad? De praktijk heeft ons ervaringen rijker gemaakt. Deze ervaringen delen we massaal via het topic / DM of op een andere manier met elkaar maar ook met Homewizard.
We kennen de huidige mogelijkheden en beperkingen van de PIB in onze eigen persoonlijke situatie. “Tja, het was toch handiger geweest als er laaduitstel opgezeten had i.v.m het opladen van de EV”. Zomaar een gedachte die bij sommige tweakers die hebben gereageerd is ontstaan. Daarom goed om eens gewenste features te inventariseren op basis van jullie persoonlijke ervaringen.
Daar gaan we!
Het aantal deelnemers die via tweakers hebben gereageerd is 28 op het moment van schrijven. Sommige tweakers gaven 1 gewenste feature aan, andere tweakers meerdere. Ik zal de uitkomsten met jullie delen in volgorde van meest genoemd naar steeds minder genoemde gewenst features.
[Afbeelding]
Bron: Door AI gegenereerde afbeelding.
1. Full Control
Met stip en grote afstand staat toch wel de controle over de batterij ( 14 x benoemd ). Dit is wel de meest uitgesproken feature. De PIB zou volgens deze tweakers meer mogelijkheden moeten bieden. De manieren waarop variëren een beetje. Denk hierbij aan:
- Laad en ontlaad momenten zelf kunnen bepalen bijvoorbeeld met:
- Energy Saver Tasks;
- Een volledig open API zodat naar eigen inzichten geladen en ontladen kan worden. Een toepassing is de
dynamische tarieven. Laden op goedkope uren. Afdekken van de dure uren (dan pas ontladen);
- Een knop in de app (laden is er inmiddels), maar ook voor ontladen.
- Een laad en ontlaad schema (zelf te bepalen) op basis van dag / week. Met name voor dynamische
tarieven.
Een argument die hierbij ook terugkomt is prioriteit aan het laden van de EV kunnen gegeven. Ook wensen tweakers dat er een taak gestart moet kunnen worden als de batterij (deels) vol is m.b.v. bijvoorbeeld een Energy Socket.
2. Verbetering RTE
Dit wordt door 5 tweakers aangegeven. De RTE is sommige onder ons een doorn in het oog. “Dat moet beter, zeker gezien de aangegeven range door Homewizard zelf”. Middels het zelf kunnen aansturen van het laad- en ontlaad vermogen denken tweakers naar de beste performance te kunnen zoeken en daar hun systeem op in te richten. Dit punt zie ik als verlengde van feature 1. Dit is nodig om nummer 2 te kunnen realiseren verwacht ik, al laat de app al wel deze optie zien maar is deze niet naar eigen belevenis in te stellen. Deze staat voor laden en ontladen beide vast op 800 Watt. Het “weggooien” van stroom wordt ook als zonde ervaren maar er is wel een besef dat dit bij iedere omvormer en batterij zal zijn. Doel is minimaliseren.
3. Notificaties
Op de 3e plek staat toevoegen van notificaties. Benoemd door 4 tweakers. Waar met name naar gezocht wordt is een notificatie voor:
- Batterij vol;
- Batterij leeg;
- Batterij is offline;
- Batterij staat in storing.
Dit alles met als doel zelf in te kunnen grijpen of een actie te starten / stoppen. Het wordt als vervelend ervaren dat hier op een andere manier achter gekomen moet worden.
4. SoC minimum
Batterij laten stoppen met ontladen (aangegeven door 3 tweakers). Hierbij valt te denken aan:
Aankunnen geven dat op tijdstip X de SoC minimaal Y procent moet zijn om de duurdere uren af te kunnen dekken. Dit speelt met name ook weer bij de dynamische contracten. Stel de batterij ontlaad snel tegen nog niet de duurste uren dan zou de batterij leeg kunnen zijn op de duurste uren.
5. Tijdstip Handmatig Laden
De batterij handmatig kunnen laden maar dan bijvoorbeeld vanaf tijdstip X met als doel SoC drift te voorkomen. (aangegeven door 2 tweakers). De handmatige optie zit in de app en wordt als prima ervaren. Echter een tijdstip toevoegen zou voor deze tweakers een uitkomst zijn. Daarna weer terug naar NOM.
6. Grafieken in de App
De batterij grafiek uitlijnen (1 tweaker) met de andere grafieken in de app. Er zit nu een verschuiving in de tijd t.o.v. andere grafieken. Daarnaast is het de wens om per batterij een grafiek te tonen i.p.v. 1 batterij (2 tweakers).
7. PIB i.c.m. het Energy Display
Genoemd door 1 tweaker is op het Energy Display laten zien met hoeveel Watt de batterij aan het laden c.q. Ontladen is d.m.v. een ring en kleur.
8. XOM
XOM naast NOM wordt genoemd door 2 tweakers.
9. Aansluitingen op de PIB
Als ene laatste feature geeft 1 tweaker aan het prettig te vinden als de PIB bekabeld kan worden i.p.v. alleen wifi. Ook zou het fijn zijn als er een USB-c poort op de PIB zou zitten. De gedachte is een mogelijkheid hebben tot opladen van een device bij uitval van bijvoorbeeld het net.
10. Schakelvertragingen
De laatst binnen gekomen feature aangegeven door 1 tweaker is om de schakelvertraging tussen ontladen en laden en visa versa zelf instelbaar te maken. Tweaker ervaart problemen i.c.m. bijvoorbeeld de schakeltijden van zijn droger i.c.m. De PIB.
Als ik naar veel punten kijk is er best wat overlap te vinden tussen de verschillende feature requests. Het maakt het wat lastiger om sommige onder 1 noemer te scharen. Voor anderen is het overduidelijk. Hopelijk heeft deze inventarisatie een mooi overzicht opgeleverd met wensen van tweakers en kan het voor Homewizard een mooie ingang zijn naar........
Time will tell. Misschien ook leuk discussie materiaal voor op tweakers.
Enkele opmerkingen:
- Houdt in je achterhoofd dat een feature request voor jou compleet zinloos kan zijn maar voor iemand anders een serieuze verbeteringen is in zijn gebruikersomgeving en belevingservaring;
- Staffel je argumenten met feiten en wellicht weet je al een hele leuke work-around om het doel van een tweaker nu al mogelijk te maken.
- Dooddoeners als “Dit wist je van te voren” zijn geen constructieve bijdrage aan een discussie. Realiseer je dat uit praktijkervaringen maar zo andere wensen kunnen zijn ontstaan.
- Alle feature requests zijn via DM binnen gekomen of ik moet ze per toeval hebben gezien on topic.
In eerder posts heeft Homewizard al aangegeven dat er meer mogelijkheden gaan komen waaronder dynamische mogelijkheden en API aansturing. Deze informatie is terug te vinden in de TS van dit topic.
Hopelijk is alle informatie die ik verkregen heb van tweakers goed verwerkt in deze post. Laat me anders gerust per DM weten wat er niet goed beschreven is. Pas ik het aan. Alle tweakers die hieraan hebben meegewerkt, dank voor jullie input!
@HomeWizard_NL , voor jullie hopelijk een overzicht hoe er gekeken wordt naar de gewenste mogelijkheden bij een mooi product dat alleen maar mooier kan worden.
[Afbeelding]
Bron: Homewizard website
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De batterij telt het verbruik alleen als hij aan het laden is. Bij ontladen niet.klaasZ58 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:48:
bv rond 04:00 vannacht, levert de batterij 124 Watt aan standby power, echter power usage is 0, dat zou dan dus 124 watt moeten zijn, in de grafiek van total power worden PiB's buiten beschouwing gelatenGL007 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:56:
[...]
Geef de grafieken even weer dan kunnen wij de getallen zien
:strip_exif()/f/image/CYMLaDqHQGSNzB2NEMmDzBW4.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedemorgen. Daar zijn we weer.
Ik ben lekker bezig geweest met het één en ander.
Ik heb het odido modem zyxel T-54 verwijderd en de Deco m9+ direct aangesloten. Nu niet meer in de woonkamer(was hoofd deco) . Maar bij de bron. De meterkast (is nu hoofd deco) . Dit is nu dus omgedraaid. Voordeel is dat nu de woonkamer is bekabeld wat hij voorheen dus niet was. Hierdoor is de dekking wel iets beter geworden. Oja en ik heb weer wat ruimte in de kast.
P1 meter behandeld als nieuw net als de batterij. Alles ook vast gezet, maar helaas.
Meteen in storing het start met E114. Dan E114, E327 om te eindigen met E327. Daar blijft hij dan op staan.
Ik heb het odido modem zyxel T-54 verwijderd en de Deco m9+ direct aangesloten. Nu niet meer in de woonkamer(was hoofd deco) . Maar bij de bron. De meterkast (is nu hoofd deco) . Dit is nu dus omgedraaid. Voordeel is dat nu de woonkamer is bekabeld wat hij voorheen dus niet was. Hierdoor is de dekking wel iets beter geworden. Oja en ik heb weer wat ruimte in de kast.
P1 meter behandeld als nieuw net als de batterij. Alles ook vast gezet, maar helaas.
Meteen in storing het start met E114. Dan E114, E327 om te eindigen met E327. Daar blijft hij dan op staan.
dat klopt dan dus niet wat het is wel degelijk verbruik in mijn huisDevke schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
De batterij telt het verbruik alleen als hij aan het laden is. Bij ontladen niet.
Misschien begrijp ik je niet. Als je batterij gaat laden dan zal je zien dat dit als verbruik wordt gezien. Als je gaat ontladen niet. Anders tel je dubbel. Bij stroomverbruik heb ik HW ook al eens aangegeven dat het verbruik in huis niet lekker zichtbaar meer is anders dan dat in jouw geval 124 Watt wordt verbruikt (levert de batterij ook). Ik denk dat dit anders dubbel telling uitlokt. Sterker nog ga eens meer dan 800 W verbruiken Dan moet je zelf gaan tellen. Batterij + wat uit net komt (slag om de arm, ik let daar al niet meer op).klaasZ58 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:33:
[...]
dat klopt dan dus niet wat het is wel degelijk verbruik in mijn huis
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 30-08-2025 09:42 ]
Als ik de grafieken bekijkt werkt de batterij perfect.klaasZ58 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
bv rond 04:00 vannacht, levert de batterij 124 Watt aan standby power, echter power usage is 0, dat zou dan dus 124 watt moeten zijn, in de grafiek van total power worden PiB's buiten beschouwing gelaten
[Afbeelding]
Het is wel handig om de volgorde van de grafieken in de app wijzigen.
Het eerste grafiek zou P1 of energie verbruik meter moeten zijn.
Het tweede de batterij.
Eventueel de derde grafiek het gebruik rendement.
In deze volgorde kun je beter beoordelen wat er aan de hand is.
E114 is het netwerkWesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:31:
E327 is vermogen om schakeling probleem
Ik zou de batterij herstarten. Uitschakelen, stekker uit wcd, 10min wachten, stekker in wcd en inschakelen
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar hoe weet je dat E114 een netwerk probleem is?GL007 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:47:
[...]
E114 is het netwerk
E327 is vermogen om schakeling probleem
Ik zouden de batterij herstarten. Uitschakelen, stekker uit wcd, 10min wachten, stekker in wcd en inschakelen
Als je hier op gaat zoeken in dit topic is er buiten mij maar één iemand die dit hier heeft vermeld. Dorenberg. Devke heeft hier ook naar gekeken en kon niks vinden hier over.
Heb ook nog even gekeken naar alle berichten van Dorenberg en is hier verder nooit op terug gekomen. Dus dat is ook een cliffhanger helaas.
Eens, het piepje over de speaker van de PiB zoals @gielz voorstelt is ook nog een goed idee.GL007 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:03:
De familieleden die ik het heb aangeraden kijken nauwelijks in de app. Zij zien alleen dat het verbruik t.o.v. vorig jaar flink minder is in de app van de energieleverancier en dat is de doelgroep van HomeWizard.
Vermeld altijd nog even de firmware van de P1 en PiB, zal je ongetwijfeld al gedaan hebben maar voorkomt het terugzoeken in dit forum. Dit mis ik in heel veel posts.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:23:
[...]Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar hoe weet je dat E114 een netwerk probleem is?
Als je hier op gaat zoeken in dit topic is er buiten mij maar één iemand die dit hier heeft vermeld. Dorenberg. Devke heeft hier ook naar gekeken en kon niks vinden hier over.
Heb ook nog even gekeken naar alle berichten van Dorenberg en is hier verder nooit op terug gekomen. Dus dat is ook een cliffhanger helaas.
Balen dat het niet het gewenste resultaat heeft. Ik verwacht geen wonderen, maar voor welke positie zijn je deco's ontworpen? Aan het plafond, aan de muur, op tafel? Sowieso wil je je AP's het liefst in de vrije ruimte. In de positie waarvoor ze ontworpen zijn. Dus bijvoorbeeld zeker niet achter de TV op de grond tussen bossen kabel.In de meterkast is al niet de meest ideale plek. Liefst er buiten, maar op zijn minst zo ver mogelijk weg van de groepenkast en ander leiding werk. Ik ken de Deco verder niet. Werken ze op verschillende kanalen en kan je het zendvermogen instellen? Het gaat waarschijnlijk niet je batterij probleem op lossen, maar wel de kwaliteid van je netwerk. De veldsterkte wil je zo hebben dat het in elkaar overloopt, niet dat ze elkaar staan weg te blazen. Het kan de moeite zijn om daar nog even mee bezig te gaan. App als WiFi man op je telefoon kan daar bij helpen.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:31:
Ik snap dat het af en toe nodig is om de SoC te kalibreren, maar dit voelt toch vrij nutteloos, 800 w uit PiB 1 rechtstreeks in PiB 2, natuurlijk net terwijl de vaatwasser draait 
:strip_exif()/f/image/pL3ZwQcRA0uJDJE7FxREhsAQ.png?f=user_large)
Ik snap de frustratie.mike123 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 00:31:
Net nog even in de app gekeken, batterij was om 11:40 al vol, maar net precies om 00:05 ook nog steeds.
HW stapte relatief kort geleden in de thuisbatterij markt.
Ze hebben naar mijn mening gelogen over de "efficiëntie" van hun omvormer tov de concurrentie. De concurrentie is even efficiënt, ook al worden er soms grotere omvormers gebruikt.Ook is de concurrentie beter voor het mileu (naar mijn mening) gezien ze de omvormer en batterij als twee losse apparaten modular aanbieden. En nu de storm aan errors en send backs wat mijn vertrouwen in HW hun kwaliteit schaadt.
Andere concurrenten hebben al een tijd een stabiel product, even efficiënt (of beter met directe DC optie) en voor een gelijke en vaak goedkopere prijs.
Allemaal stekker oplossingen natuurlijk.
Betere garantie ook - 10 jaar etc.
[ Voor 5% gewijzigd door Henkoes op 30-08-2025 10:59 ]
Snip - post was ineens gedupliceerd?
[ Voor 96% gewijzigd door Henkoes op 30-08-2025 11:00 ]
Sinds gistermiddag de accu in de meterkast geparkeerd, en de nodige uren zo goed als nullijn voor de neus, mooi. Wel valt het me op dat alles niet in 1x vlekkeloos gaat. 2x poging om met accu verbinding te maken, dan wat omslachtig "ohja de P1 moet een update krijgen" wat niet direct duidelijk was en niet echt snel ging. Het werkt allemaal, maar het kan wel een beetje gepolijst worden, als je begrijpt wat ik bedoel. Had recent iets vergelijkbaars met tado slimme stekkers: konden geen wifi vinden (AP er 40cm naast..lol) en na meerdere pogingen liep het instelproces pas door. Ook een welbekende klacht bij dat merk/met die app. Toch jammer altijd.
Wel bijzonder blij met een schuifje voor ledintensiteit (ook voor de slimme stekker, jeej!). Ja het ding staat in de meterkast, maar de lichtgevoeligen onder ons hoeven niet in disco lichtbundel te staren zodra je de meterkastdeur opentrekt, nice
Nu dus een nieuwe hobby: beetje koekeloeren hoe de accu probeert de nul te houden met druk zwieberende lijnen in de grafieken
Nu nog ff hopen op lekker veel nazomerzon
Wel bijzonder blij met een schuifje voor ledintensiteit (ook voor de slimme stekker, jeej!). Ja het ding staat in de meterkast, maar de lichtgevoeligen onder ons hoeven niet in disco lichtbundel te staren zodra je de meterkastdeur opentrekt, nice
Nu dus een nieuwe hobby: beetje koekeloeren hoe de accu probeert de nul te houden met druk zwieberende lijnen in de grafieken
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Even checken: Meterkast brandje is niet blokkerend voor de vluchtweg en je hebt een gasloze woning.2Dutch schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:57:
Sinds gistermiddag de accu in de meterkast geparkeerd, en de nodige uren zo goed als nullijn voor de neus, mooi. Wel valt het me op dat alles niet in 1x vlekkeloos gaat. 2x poging om met accu verbinding te maken, dan wat omslachtig "ohja de P1 moet een update krijgen" wat niet direct duidelijk was en niet echt snel ging. Het werkt allemaal, maar het kan wel een beetje gepolijst worden, als je begrijpt wat ik bedoel. Had recents iets vergelijkbaars met tado meetstekkers: konden geen wifi vinden (AP er 40cm naast..lol) en na meerdere pogingen liep het instelproces pas door. Ook een welbekende klacht bij dat merk/met die app. Toch jammer altijd.
Nu dus een nieuwe hobby: beetje koekeloeren hoe de accu probeert de nul te houden met druk zwieberende lijnen in de grafiekenNu nog ff hopen op lekker veel nazomerzon
Is je veiligheidrestrictie er niet af?JeroenH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:51:
Ik snap dat het af en toe nodig is om de SoC te kalibreren, maar dit voelt toch vrij nutteloos, 800 w uit PiB 1 rechtstreeks in PiB 2, natuurlijk net terwijl de vaatwasser draait
[Afbeelding]
Ja. Ik bedoel, die is er af. Ik bedoel, die staat zoals ik hem wil, ontladen met max 1600w.Devke schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:47:
Is je veiligheidrestrictie er niet af?
Gast ik ben hartstikke blij voor je, niets is beter dan foutloos Wifi met die HW PiBApenkooi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:35:
[...]
Joh, sinds ik hier mijn netwerk dingetje bovenwater heb draait het tot op heden zonder problemen. Hier worden de diverse modes actief gestuurd.
Waar kan ik dit lezen ? Ik heb die E327 ook 1x gehad, wil me er niet druk over maken.Aardedraadje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:17:
[...]
E327 zie je veel de laatste tijd, daarvan heeft HW ook aangegeven dat het te maken heeft met een bug in het wisselen van omvormervermogen. Wordt/is ook opgelost.
Zeker als je dus de boel kan sturen. €0,73 verdient vandaag door de batterij op stand-by te zetten. (Deze maand €14,42) Gaat zo terug naar NOM en dus laden omdat er wel zon is maar niks waard. Als we zo het spelletje willen spelen spelen we zo het spelletje. Wat nou zonnepanelen brengen niks meer op? (€0,0025/kWh volgens een groen energieboertje)Winkiller schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Gast ik ben hartstikke blij voor je, niets is beter dan foutloos Wifi met die HW PiB
Wat gaf je p1 aan? Ondanks dat dit apart is. SoC was dus 0?JeroenH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Ja. Ik bedoel, die is er af. Ik bedoel, die staat zoals ik hem wil, ontladen met max 1600w.
Het is hier ook gedeeld maar op de HomeWizard github staat veel van dit soort infoWinkiller schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:13:
[...]
Waar kan ik dit lezen ? Ik heb die E327 ook 1x gehad, wil me er niet druk over maken.
1.0305 zit nu volgens mij nog in beta. Maar het is opgelost en niks om je zorgen om te maken.New in Plug-In Battery 1.0303
Fixed most cases of errors E326 and E327, where the battery stopped working at seemingly random moments. These codes appear when the battery cannot set the target charge or discharge level. Due to a bug, the battery was not able to set the target, which triggered E326 or E327. This bug (which was introduced in version 1.0218), has now been fixed.
[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 30-08-2025 12:36 ]
Aardedraadje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:36:
Het is hier ook gedeeld maar op de HomeWizard github staat veel van dit soort info
Many Thanks maar hier zeggen ze dat het opgelost is met de laatste firmware, ik kreeg de E327 met 1.0219.Fixed most cases of errors E326 and E327, where the battery stopped working at seemingly random moments. These codes appear when the battery cannot set the target charge or discharge level. Due to a bug, the battery was not able to set the target, which triggered E326 or E327. This bug (which was introduced in version 1.0218), has now been fixed.
De oplossing zou in 1.0219 zitten maar achteraf bleek het niet dekkend te zijn. Zoals het nu lijkt is het dus pas echt opgelost met 1.0303 of hoger.Winkiller schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
[...]
Many Thanks maar hier zeggen ze dat het opgelost is met de laatste firmware, ik kreeg de E327 met 1.0219.
Eens kijken of ik dit zo compleet en duidelijk kan maken als mogelijk aan gezien er steeds vanalles word geroepen uit verschillende hoeken.
Ik ben begonnen met een renewed accu en heb er nog 3 in bestelling staan.
Deze renewed liep Na een paar dagen vast zonder melding. Een soft reset was afdoende en hij ging vrolijk verder. 2 dagen later liep hij weer vast wederom weer zonder melding. Ik heb toen contact opgenomen met homewizard en die vertelde mij dat deze omgeruild moest worden. Dit ging twee weken duren.
Ik ben in die tijd lekker blijven kloten met deze accu. En uiteindelijk kwam de melding E421. Deze is niet te vinden in dit topic, maar inderdaad een E4XX is een omruiling. Iets met de cellen?. Wat ook opviel is dat hij als hij die melding had stond hij 25 sec stil, maar ging verder. Na enige tijd had ik in de gaten dat hij dat dus wel heel vaak deed 100x per dag ofzo. Dit tijdens het laden en ontladen en één keer in de zoveel tijd had hij dus een duwtje nodig om verder te gaan doormiddel van een soft reset. En om dan maar even te verduidelijken hij heeft hier bijna een maand gestaan met alleen dit probleem.
Toen kwam de nieuwe accu. Die heb ik geïnstalleerd met meteen een software update. Ik denk dat dit 1.0218 was. Maar die zelfde dag nog kwam 219 uit. Die ging er ook op. Binnen 24 uur kwam de E327. Hey deze was al bekend en een reset was voldoende. De volgende dag kwam deze melding weer. En daarna steeds vaker om vervolgens niet meer weg te gaan. Oftewel reset en meteen E327.
Nu voor hij of zij die willen weten wat ik nu draai aan firmware p1 6.0203 en pib 1.0305 deze is vanaf homewizard gepusht. Met de melding dat ik hier mee geholpen zou zijn. Zo niet dat ik dan weer contact moest opnemen. Dit ging goed tot de volgende ochtend (gisteren) heb dit onmiddellijk gemeld en niks meer terug gehoord.
Nu blijk je ook door rommelen en ben ondertussen al heel wat hard resets verder en zelfs het verwijderen en aanmelden van de apparaten. Nu zelfs mijn netwerk overhoop gehaald.
Maar wat weer opvalt is als je hem reset als er genoeg zon is en de pib moet gaan laden krijg ik E327.maar als je dit doet terwijl er geen zon is en hij moet meteen ontladen krijg ik. E114 (opgezocht geen uitsluitsel) , E315( even geen idee) en E325 (pib koud?)
Sinds vanmorgen is de E114 ook aanwezig bij de E327.
Nou hoef ik niet te weten wat een E nummer precies is, maar het zou toch wel prettig zijn als je in de app vervolg stappen kan zien.
DIT ZIJN VOORBEELDEN!
E3XX herstart pib.
E4XX neem contact op met homewizard
E1XX netwerk problemen controleer netwerk.
Het is maar een idee.
Tot slot voordat het misschien niet is binnengekomen. De eerste pib deed het een kleine maand prima los van de interne problemen (niet goed functionerende cell?)
Nu de pib is het volgens velen mijn netwerk.
Ik geloof er geen pepernoot van. Ik wacht wel op een reactie van homewizard, en als die zeggen dat het mijn netwerk is ga ik Verdere stappen ondernemen.
Ik ben begonnen met een renewed accu en heb er nog 3 in bestelling staan.
Deze renewed liep Na een paar dagen vast zonder melding. Een soft reset was afdoende en hij ging vrolijk verder. 2 dagen later liep hij weer vast wederom weer zonder melding. Ik heb toen contact opgenomen met homewizard en die vertelde mij dat deze omgeruild moest worden. Dit ging twee weken duren.
Ik ben in die tijd lekker blijven kloten met deze accu. En uiteindelijk kwam de melding E421. Deze is niet te vinden in dit topic, maar inderdaad een E4XX is een omruiling. Iets met de cellen?. Wat ook opviel is dat hij als hij die melding had stond hij 25 sec stil, maar ging verder. Na enige tijd had ik in de gaten dat hij dat dus wel heel vaak deed 100x per dag ofzo. Dit tijdens het laden en ontladen en één keer in de zoveel tijd had hij dus een duwtje nodig om verder te gaan doormiddel van een soft reset. En om dan maar even te verduidelijken hij heeft hier bijna een maand gestaan met alleen dit probleem.
Toen kwam de nieuwe accu. Die heb ik geïnstalleerd met meteen een software update. Ik denk dat dit 1.0218 was. Maar die zelfde dag nog kwam 219 uit. Die ging er ook op. Binnen 24 uur kwam de E327. Hey deze was al bekend en een reset was voldoende. De volgende dag kwam deze melding weer. En daarna steeds vaker om vervolgens niet meer weg te gaan. Oftewel reset en meteen E327.
Nu voor hij of zij die willen weten wat ik nu draai aan firmware p1 6.0203 en pib 1.0305 deze is vanaf homewizard gepusht. Met de melding dat ik hier mee geholpen zou zijn. Zo niet dat ik dan weer contact moest opnemen. Dit ging goed tot de volgende ochtend (gisteren) heb dit onmiddellijk gemeld en niks meer terug gehoord.
Nu blijk je ook door rommelen en ben ondertussen al heel wat hard resets verder en zelfs het verwijderen en aanmelden van de apparaten. Nu zelfs mijn netwerk overhoop gehaald.
Maar wat weer opvalt is als je hem reset als er genoeg zon is en de pib moet gaan laden krijg ik E327.maar als je dit doet terwijl er geen zon is en hij moet meteen ontladen krijg ik. E114 (opgezocht geen uitsluitsel) , E315( even geen idee) en E325 (pib koud?)
Sinds vanmorgen is de E114 ook aanwezig bij de E327.
Nou hoef ik niet te weten wat een E nummer precies is, maar het zou toch wel prettig zijn als je in de app vervolg stappen kan zien.
DIT ZIJN VOORBEELDEN!
E3XX herstart pib.
E4XX neem contact op met homewizard
E1XX netwerk problemen controleer netwerk.
Het is maar een idee.
Tot slot voordat het misschien niet is binnengekomen. De eerste pib deed het een kleine maand prima los van de interne problemen (niet goed functionerende cell?)
Nu de pib is het volgens velen mijn netwerk.
Ik geloof er geen pepernoot van. Ik wacht wel op een reactie van homewizard, en als die zeggen dat het mijn netwerk is ga ik Verdere stappen ondernemen.
Ik begrijp je wel hoor alleen is dat niet waarvoor ik het HW spul heb gekocht, ik zie mijn besparingen ook als ik maanden vergelijk met vorig jaar toen ik nog geen HW spul had. Ik hoef niet elk kwartje winst te zien, ik ga voor bulk, veel grotere bedragen.Apenkooi schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:21:
[...]
Zeker als je dus de boel kan sturen. €0,73 verdient vandaag door de batterij op stand-by te zetten. (Deze maand €14,42) Gaat zo terug naar NOM en dus laden omdat er wel zon is maar niks waard. Als we zo het spelletje willen spelen spelen we zo het spelletje. Wat nou zonnepanelen brengen niks meer op? (€0,0025/kWh volgens een groen energieboertje)
Die heb ik niet, zeker Beta firmware ? handig als je dat er even bij vermeld, voorkomt misverstanden.Aardedraadje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:47:
[...]
Zoals het nu lijkt is het dus pas echt opgelost met 1.0303 of hoger.
De SoC van PiB 2 was net een paar minuten daarvoor van 22% naar 0% gedonderd. PiB 1 had nog een kleine 40% volgens mij.Devke schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:32:
[...]
Wat gaf je p1 aan? Ondanks dat dit apart is. SoC was dus 0?
En de P1 (niet de HW P1 maar de direct op HA aangesloten) gaaf het verbruik van de vaatwasser + het verbruik van het huis aan.
Op een gegeven moment werd de werking weer normaal. PiB 2 deed niets (want SoC 0%) en PiB 1 bleef 800w leveren. Het was duidelijk een SoC-correctieslag.
Ik heb in HA net "charge only" aangezet, want ik moet nog was en vaatwas doen, en anders komen de PiB's met dit grauwe weer niet vol. De stroom is toch goedkoop nu, dus prima.
Ik heb het gekocht om mijn zonne-energie op te slaan zodat ik het zelf kan gebruiken in plaats van weggeven. Wat je niet hoeft in te kopen is natuurlijk de eerste winst. Ik denk dat in de winter mijn systeem redelijk in balans is. In de zomer kan je wat “over” is mooi verkopen. Door rekening te houden met vraag en aanbod pak je toch mooi een paar grijpstuivers mee. De batterij is toch al betaald, en de Homey stond er ook al. 🤑Winkiller schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Ik begrijp je wel hoor alleen is dat niet waarvoor ik het HW spul heb gekocht, ik zie mijn besparingen ook als ik maanden vergelijk met vorig jaar toen ik nog geen HW spul had. Ik hoef niet elk kwartje winst te zien, ik ga voor bulk, veel grotere bedragen.
Iemand ervaring met een Peblar (home) laadpaal in combinatie met de PIB? De Peblar heeft een aantal modus die op basis van zonne-overschot kan gaan laden (integratie met de P1 meter van HW). Maar wat krijgt dan voorrang op dit overschot? De PIB of de lader?
[ Voor 3% gewijzigd door ytr81 op 30-08-2025 13:18 ]
@ytr81 Wie er het eerst is...
De batterij dus waarschijnlijk, want die omvormers reageren vaak een stuk sneller dan de omvormer van de auto.
Wil je coördinatie tussen beide, heb je externe software zoals evcc (dat ik gebruik). Je kan dan aangeven in de software, die de laadpaal aanstuurt, wat het 'echte' overschot is (door beide op te nemen) en op basis van wat instellingen bepalen wie er voorrang krijgt. Ook een pauze-modus van de batterij bij op volle snelheid laden is mogelijk.
Loopt ook een evcc-topic hier op het forum (toevallig ook van ondergetekende). Je kunt zowel de Peblar als de PiB in evcc integreren. Voor de PiB heb ik instructies in het evcc topic opgenomen. Even zoeken
De batterij dus waarschijnlijk, want die omvormers reageren vaak een stuk sneller dan de omvormer van de auto.
Wil je coördinatie tussen beide, heb je externe software zoals evcc (dat ik gebruik). Je kan dan aangeven in de software, die de laadpaal aanstuurt, wat het 'echte' overschot is (door beide op te nemen) en op basis van wat instellingen bepalen wie er voorrang krijgt. Ook een pauze-modus van de batterij bij op volle snelheid laden is mogelijk.
Loopt ook een evcc-topic hier op het forum (toevallig ook van ondergetekende). Je kunt zowel de Peblar als de PiB in evcc integreren. Voor de PiB heb ik instructies in het evcc topic opgenomen. Even zoeken
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik ook hoor en daarvoor dus de HomeWizard producten, er gaat zelfs nog wat het net op maar erg weinig.Apenkooi schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:11:
[...]
Ik heb het gekocht om mijn zonne-energie op te slaan zodat ik het zelf kan gebruiken in plaats van weggeven. Wat je niet hoeft in te kopen is natuurlijk de eerste winst.
Zelf ben ik dan ontzettend blij als de energieboeren mij geen terugleverboete kunnen berekenen, thats it.
De Deco nodes staan zogezegd op tafel en zijn ook zo ingericht. Tja de meterkast is dan misschien een dingetje, maar daar staat het maximaal uit elkaar.Apenkooi schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Balen dat het niet het gewenste resultaat heeft. Ik verwacht geen wonderen, maar voor welke positie zijn je deco's ontworpen? Aan het plafond, aan de muur, op tafel? Sowieso wil je je AP's het liefst in de vrije ruimte. In de positie waarvoor ze ontworpen zijn. Dus bijvoorbeeld zeker niet achter de TV op de grond tussen bossen kabel.In de meterkast is al niet de meest ideale plek. Liefst er buiten, maar op zijn minst zo ver mogelijk weg van de groepenkast en ander leiding werk. Ik ken de Deco verder niet. Werken ze op verschillende kanalen en kan je het zendvermogen instellen? Het gaat waarschijnlijk niet je batterij probleem op lossen, maar wel de kwaliteid van je netwerk. De veldsterkte wil je zo hebben dat het in elkaar overloopt, niet dat ze elkaar staan weg te blazen. Het kan de moeite zijn om daar nog even mee bezig te gaan. App als WiFi man op je telefoon kan daar bij helpen.
Ik heb ook je wifiman er even op los gelaten. Thanks voor de tip
Hier het resultaat.
:strip_exif()/f/image/o80KPCgc52taXSjd1WXwawjC.jpg?f=fotoalbum_large)
Super bedankt!JanHenk schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:23:
@ytr81 Wie er het eerst is...
Heb meerdere vluchtwegen, gasloze woning helaas niet (is ook niet haalbaar). Mijn Bosch accu's hangen er ook al jaren, ben ik slecht bezig?netappie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:36:
Even checken: Meterkast brandje is niet blokkerend voor de vluchtweg en je hebt een gasloze woning.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
En zie daar het probleem. Band 5 gHz. Het HW spul werkt uitsluitend op 2,4 gHz.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
De Deco nodes staan zogezegd op tafel en zijn ook zo ingericht. Tja de meterkast is dan misschien een dingetje, maar daar staat het maximaal uit elkaar.
Hier het resultaat. [Afbeelding]
Netjes. Beter de centen bij jezelf houden. Ik ben inmiddels een stapje verder. Lang zat betaald en ja ook de boetes. Nu betalen ze mij maar. Btw ik zet wel in op net support. Energie vragen als het goedkoop is (veel aanbod minder vraag) en lever wat terug als de prijs hoog is (meer vraag dan aanbod). Resultaat deze maand..... ruim 60 kWh afgenomen. 35 euro tegoed. PIB levert hier zeer zeker een bijdrage aan. No complaints hier.Winkiller schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:31:
[...]
Ik ook hoor en daarvoor dus de HomeWizard producten, er gaat zelfs nog wat het net op maar erg weinig.
Zelf ben ik dan ontzettend blij als de energieboeren mij geen terugleverboete kunnen berekenen, thats it.
:strip_exif()/f/image/MVzXKZxfacoPnpdPSJhgspg1.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit : Terugleveren met PIB kan deels. De rest wordt door ander merk gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 30-08-2025 13:56 ]
Ik zie dat het resultaat wat je post van de 5Ghz band is, alles van HW zit op 2,4 Ghz.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
De Deco nodes staan zogezegd op tafel en zijn ook zo ingericht. Tja de meterkast is dan misschien een dingetje, maar daar staat het maximaal uit elkaar.
Hier het resultaat. [Afbeelding]
Potdorie, terwijl ik dit poste was @hanev001 me alweer voor
[ Voor 4% gewijzigd door fxs81 op 30-08-2025 13:57 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Hehe wij mede dankzij HW produkten 44 euri minder betaald aan stroom in juli 2025 dan in juli 2024.

:strip_exif()/f/image/5jraNmdEttyJHKHnaHcPmbmd.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze beter dan? Kon niet vinden of ik scanner kon verplaatsen naar de 2,4. Kwam wel deze tegen in een ander tabblad. Die hoefde ik niet te scannen. Die deed live updaten en werd slechter als je je door het huis beweegt en je ziet hem dan ook veranderen naar een andere node en weer beter worden.
Bij deze screenshot sta ik tussen de meterkast (hoofd deco) en de batterij in. Afstand tussen 2 is 1,5 meter.
Is dit nog niet goed hoor ik graag wat ik moet doen. Dan leer ik weer eens wat bij.
Even kijken dus waar het HW spul op zit, google AI gaf dit antwoord op de vraag over wifi sterkte.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:39:
[Afbeelding]
Deze beter dan? Kon niet vinden of ik scanner kon verplaatsen naar de 2,4. Kwam wel deze tegen in een ander tabblad. Die hoefde ik niet te scannen. Die deed live updaten en werd slechter als je je door het huis beweegt en je ziet hem dan ook veranderen naar een andere node en weer beter worden.
Bij deze screenshot sta ik tussen de meterkast (hoofd deco) en de batterij in. Afstand tussen 2 is 1,5 meter.
Is dit nog niet goed hoor ik graag wat ik moet doen. Dan leer ik weer eens wat bij.
:strip_exif()/f/image/VuAzRt8QARMCd15woDoEkQUH.png?f=user_large)
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Kanaal 8 of 9 met 20mhz kanaal breedte.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:39:
[Afbeelding]
Gebruik voor 2.4Ghz ook nooit meer dan 20Mhz. Risico van storing/noise is al groot genoeg. Zie de grafiek dat je buurtbewoners 40Mhz gebruiken op kanaal 4.
[ Voor 9% gewijzigd door Tebbie op 30-08-2025 14:50 ]
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Helaas. Tp link deco m9+ regelen dit zelf. Dus gaat zelf op (waarvan hij denkt) het juiste kanaal zitten.Tebbie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
Kanaal 8 of 9 met 20mhz kanaal breedte.
Gebruik voor 2.4Ghz ook nooit meer dan 20Mhz. Risico van storing/noise is al groot genoeg. Zie de grafiek dat je buurtbewoners 40Mhz gebruiken op kanaal 4.
Op de bewegende beelden zie je hem ook verspringen. Niet veel maar hij doet het wel.
Pfff leuk….dat automagische kanaal veranderen en dan knalt de P1 / Pib eruit…lekker dan.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
Helaas. Tp link deco m9+ regelen dit zelf. Dus gaat zelf op (waarvan hij denkt) het juiste kanaal zitten.
Op de bewegende beelden zie je hem ook verspringen. Niet veel maar hij doet het wel.
Wellicht mis ik iets, maar wat ik niet helemaal begrijp, waarom zou je de API zo vaak willen pollen als er ook een WebSocket API is, die alle wijzigingen pusht? Dat kan, theoretisch, ervoor zorgen dat er minder load op het systeem komt te staangielz schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:54:
Home Assistant zal iig niet voor verstoring zorgen. Ik poll hier letterlijk elke seconden de P1 buiten de Homewizard integratie om via de Restful API op V1 en V2. Meer druk kan je op de verbinding eigenlijk niet zetten.
[Afbeelding]
.edit: ik heb zelf geen homeassistent of homey draaien, maar simpelweg een eigen tool die via mDNS de adressen weet te achterhalen en vervolgens middels de websocket api connect (op een raspberry pi 3)
[ Voor 10% gewijzigd door Satom op 30-08-2025 15:20 ]
Kanalen verandering heeft weinig effect op functioneren hier. Na een verandering heb je even een hik en dan gaat de regeling vrolijk verder.Tebbie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Pfff leuk….dat automagische kanaal veranderen en dan knalt de P1 / Pib eruit…lekker dan.
Wifi router merk AMPLIFI
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 30-08-2025 15:23 ]
Jij leest niet al mijn berichten of maar deels?Tebbie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Pfff leuk….dat automagische kanaal veranderen en dan knalt de P1 / Pib eruit…lekker dan.
Ik heb een maand lang een defecte pib gehad. Zonder internet problemen. Zonder!
Toen Ik mijn nieuwe kreeg was hij binnen 24 uur als zo goed als niet meer bruikbaar.
Het is mijn internet. Nee sorry niet mijn internet wat ze draaien ook lokaal op de wifi die met - 35 dBm bijzonder laag is.
O en mijn p1 meter doet het gewoon. Vanaf dag 1 geen problemen mee gehad. 0.0
Nee sorry ik kan niet alles bijhouden, ik doe ook maar mijn best om te helpen. Inmiddels 800 pagina’s hier.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:25:
[...]
Jij leest niet al mijn berichten of maar deels?
Toen Ik mijn nieuwe kreeg was hij binnen 24 uur als zo goed als niet meer bruikbaar.
Het is mijn internet. Nee sorry niet mijn internet wat ze draaien ook lokaal op de wifi die met - 35 dBm bijzonder laag is.
Krijg bijna dagelijks diagnose rapportjes met opmerkingen dat “het niet werkt” en dan mag ik raden naar de oorzaak. De app heeft inmiddels een slordige 17000 gebruikers voor Homey dus tja, zeg het maar.
[ Voor 5% gewijzigd door Tebbie op 30-08-2025 15:48 ]
Bedoel het zeker niet slecht. Integendeel. Maar ik heb al meedere keren aangeven van die eerste pib en de mensen willen dat denk ik gewoon niet zien of begrijpen. Het is maar meteen je internetTebbie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Nee sorry ik kan niet alles bijhouden, ik doe ook maar mijn best om te helpen. Inmiddels 800 pagina’s hier.
Krijg bijna dagelijks diagnose rapportjes met opmerkingen dat “het niet werkt” en dan mag ik raden naar de oorzaak. De app heeft inmiddels een slordige 17000 gebruikers voor Homey dus tja, zeg het maar.
Als dan iets laat zien dan is het wel weer dit en dan weer dat.
Ik denk denk dat ik hier ondertussen keihard mijn best gedaan heb om dingen uit te sluiten.
Alles? Misschien niet. Sta nog steeds open voor oplossingen, maar ben toch bang dat die van homewizard moeten gaan komen.
Het verspringen is dat wisseling van frequentie. Dan krijg je constant een hik in je regeling. De frequentie moet stabiel blijven.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:01:
[...]
Helaas. Tp link deco m9+ regelen dit zelf. Dus gaat zelf op (waarvan hij denkt) het juiste kanaal zitten.
Geen verstand van wat ik precies allemaal zie, maar kan wel vertellen wat ik zie op die grafiek.GL007 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:05:
[...]
Het verspringen is dat wisseling van frequentie. Dan krijg je constant een hik in je regeling. De frequentie moet stabiel blijven.
Als ik bij de pib sta is de dBm - 45. Lijkt me normaal er tenslotte nog een muur tussen binnen die anderhalve meter waar ik het over had.
Verder zie ik alleen de grafieken bewegen als ik door mijn huis loop met mijn telefoon. (op en neer, en niet van links naar rechts.) Lijkt me ook normaal aangezien je je apparaat door alle signalen heen beweegt. Echter als ik een tijdje bij de bip blijf staan gebeurt er niks. Zie alleen mijn buren verdwijnen en weer terug komen. (ook op en neer)
Dus de signalen veranderen in sterkte en dus niet in frequentie. Kwa signaalsterkte is het bij jouw weinig mis. Die is prima.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Geen verstand van wat ik precies allemaal zie, maar kan wel vertellen wat ik zie op die grafiek.
Als ik bij de pib sta is de dBm - 45. Lijkt me normaal er tenslotte nog een muur tussen binnen die anderhalve meter waar ik het over had.
Verder zie ik alleen de grafieken bewegen als ik door mijn huis loop met mijn telefoon. (op en neer, en niet van links naar rechts.) Lijkt me ook normaal aangezien je je apparaat door alle signalen heen beweegt. Echter als ik een tijdje bij de bip blijf staan gebeurt er niks. Zie alleen mijn buren verdwijnen en weer terug komen. (ook op en neer)
Rest voor mij een vraag die router heeft die ook een 5 GHz band dan kunt daarin je computers, mobiel plannen.
De computers, mobiel moet je op het apparaat op 5GHz instellen. Zodat het 2,4 GHz wordt ontlast.
[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 30-08-2025 16:39 ]
Dat is al zo. Alle mobielen apparaten zitten op 5GHz. Computers. En dat zijn er best wel wat zitten allemaal aan een draadje. (iets met ping)GL007 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:34:
[...]
Dus de signalen veranderen in sterkte en dus niet in frequentie. Kwa signaalsterkte is het bij jouw weinig mis. Die is prima.
Rest voor mij een vraag die router heeft die ook een 5 GHz band dan kunt daarin je computers, mobiel plannen.
De computers, mobiel moet je op het apparaat op 5GHz instellen. Zodat het 2,4 GHz wordt ontlast.
Zelfs de tv zit aan een draadje.
De rest in huis wat op 2, 4 zit moet dat dan ook op. Camera's, deurbel. Gordijnen en vast nog wel iets waar ik even niet op kom.
Lees het onderschrift van @Tebbie, hij heeft als hobby om Homewizard te integreren in homey (zeg ik dat goed) en kan niks aan je probleem veranderen.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:25:
[...]
Jij leest niet al mijn berichten of maar deels?
Ps: ik ben het volledig met je eens dat als je vorige pib gewoon de hele tijd werkte/verbinding had en nu met de nieuwe niet meer dat dit 1. frustrerend is en 2. Je denkt/zeker weet dat dit aan de pib/p1 ligt en niet aan je netwerk want dat is niet verandert
Ik heb al je berichten teruggelezen. En heb een suggestie om wat duidelijkheid te krijgen.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:25:
[...]
Geen verstand van wat ik precies allemaal zie, maar kan wel vertellen wat ik zie op die grafiek.
Heb je iets van en laptop of ipad/tablet met een ping tooltje erop. Deze hou je dan nabij je PIB’s en dan start je een ping test naar je P1. Check ook even of je daadwerkelijk opdezelfde mesh accesspoint zit als de pib(s). Je laat deze ping even lopen (uurtje?). In ieder geval een poosje met de gedachte dat je met grote regelmaat die E3xx krijgt. Als de ping test stopt en check dan op packetdrops. Deze test kan ook andersom dus nabij je P1 naar de ip’s van je PIB’s.
Doel van deze test(s) is of het onderlinge mesh stand blijft houden en uitsluiten dat ze onderling geen verstoringen krijgen op de mesh frequentie die de pods onderling gebruiken.
Hier vandeweek de 2e in de meterkast, niks mis mee. Heb ook een rookmelder erboven, heb ook nog 2 slimme stekkers besteld en die wil ik de accu's uit laten schakelen bij rookmelding via HA.2Dutch schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:45:
[...]
Heb meerdere vluchtwegen, gasloze woning helaas niet (is ook niet haalbaar). Mijn Bosch accu's hangen er ook al jaren, ben ik slecht bezig?Rookmelder hangt direct boven de meterkast trouwens
Eerste accu al vanaf januari zonder problemen, 210 cycli inmiddels en 73% RTE
De tweede is ook nieuw met 1 cyclus bij ontvangst, alles wordt aangestuurd en geregeld via homeassistant. Ben benieuwd of het met de tweede accu ook foutloos gaat.
Heb wel de eerste versie van de p1 meter, weet niet of dat nog van invloed is op evt storingen.
Heb een aparte groep aangelegd voor de accu's, en meer dan twee heb ik niet nodig.
:strip_exif()/f/image/iEMSlniftkY9OzYCQhruEMvK.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Ik heb zijn onderschrift zeker gelezen.Marc25579 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:50:
[...]
Lees het onderschrift van @Tebbie, hij heeft als hobby om Homewizard te integreren in homey (zeg ik dat goed) en kan niks aan je probleem veranderen.
Ps: ik ben het volledig met je eens dat als je vorige pib gewoon de hele tijd werkte/verbinding had en nu met de nieuwe niet meer dat dit 1. frustrerend is en 2. Je denkt/zeker weet dat dit aan de pib/p1 ligt en niet aan je netwerk want dat is niet verandert
En er is /was niks veranderd aan mijn netwerk.
Sinds vanmorgen wel en is zelfs nog iets beter geworden. Niet veel, maar toch.
Het problem is dat je gaat zoeken, en zoeken, en proberen. Met of zonder hulp van hier.
Reactietijd bij homewizard is om te huilen. En zo lang je niet weet wat E nummers presies doen tast je in het duister.
Zoals ik eerder vermeld heb hoef ik niet te weten wat een E nummer is. Maar het zou fijn zijn als in de app word aangegeven wat je zou kunnen of moeten doen. E1xx netwerk probleem. Optimaliseer je netwerk. E2xx start pib opnieuw. E4XX neem contact op met homewizard en deze weten we zeker.
Thanks ga ik doen. Maar dit word wel pas morgen. Moet zo eerst lekker gezellig gaan doen enben vanacht pas terug.Tebbie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:52:
[...]
Ik heb al je berichten teruggelezen. En heb een suggestie om wat duidelijkheid te krijgen.
Heb je iets van en laptop of ipad/tablet met een ping tooltje erop. Deze hou je dan nabij je PIB’s en dan start je een ping test naar je P1. Check ook even of je daadwerkelijk opdezelfde mesh accesspoint zit als de pib(s). Je laat deze ping even lopen (uurtje?). In ieder geval een poosje met de gedachte dat je met grote regelmaat die E3xx krijgt. Als de ping test stopt en check dan op packetdrops. Deze test kan ook andersom dus nabij je P1 naar de ip’s van je PIB’s.
Doel van deze test(s) is of het onderlinge mesh stand blijft houden en uitsluiten dat ze onderling geen verstoringen krijgen op de mesh frequentie die de pods onderling gebruiken.
Ik wil graag alles uitsluiten, en hier heb ik dan wat aan. Niet aan mensen die alleen maar roepen het is je internet en verder niks.
Internet heeft hier niets mee te maken. Het is wifi client (to) wifi client verkeer wat we hier aan het testen zijn dus los van je internet. Wat ik tot nu toe begrijp is dat je mesh (draadloos) gebruikt en dus potentieel een verstoring “kan” krijgen. Ik heb dit bij vrienden van mij fout zien gaan (zyxel mesh pods, was draadloos en uiteindelijk bekabeld daarna).Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:12:
[...]
Thanks ga ik doen. Maar dit word wel pas morgen. Moet zo eerst lekker gezellig gaan doen enben vanacht pas terug.
Ik wil graag alles uitsluiten, en hier heb ik dan wat aan. Niet aan mensen die alleen maar roepen het is je internet en verder niks.
Ik krijg regelmatig diagnose rapportjes van mijn app dat gebruikers klagen dat P1 verbinding verliest terwijl ze wel de P1 data in de Homewizard Energy app zien welke internet/ cloud is….. Homey en P1 is lokaal wifi (direct) dus niet via internet en ook nog met interval update van 10s of nog minder.
In jouw verhaal P1 en de PIBS die rechtstreeks met elkaar draadloos communiceren via accesspoints die via een mesh oplossing (ook draadloos) met elkaar verbonden zijn.
Maar goed, dit is wat ik tot nu van je lokale situatie begrijp.
40 MHz brede kanalen. En dan ook nog anders dan 1,6, of 11. Hier is winst te behalen. Iedereen terug naar 20 MHz brede kanalen. Keurig verdeeld over 1,6, en 11. Zigbee spul daar tussen of buiten zetten. En dan hebben wij nog het Bluetooth gespetter.Wesseley schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:39:
[Afbeelding]
/f/image/FJRYDqMDWoPARdlLEEVfrerj.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Apenkooi op 30-08-2025 18:09 ]
Ziet er netjes uit! Met de opbrengst van onze zonnepanelen en ons energieverbruik zou bij ons een 5kwh capaciteit geschikt zijn. Details van deze check weet ik niet meer. Maar twee exemplaren zouden voor ons ook genoeg moeten zijn. Ik heb een beetje een zwak voor HW, maar Marstek (heel gunstige capaciteit/prijs verhouding) en Zendure (meer functionaliteit dan HW) spreken me ook aan. Moeilijk, moeilijk. Kies ik obv gevoel of ratio?fredhuizinga schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:57:
[...]
Hier vandeweek de 2e in de meterkast, niks mis mee. Heb ook een rookmelder erboven, heb ook nog 2 slimme stekkers besteld en die wil ik de accu's uit laten schakelen bij rookmelding via HA.
Eerste accu al vanaf januari zonder problemen, 210 cycli inmiddels en 73% RTE
De tweede is ook nieuw met 1 cyclus bij ontvangst, alles wordt aangestuurd en geregeld via homeassistant. Ben benieuwd of het met de tweede accu ook foutloos gaat.
Heb wel de eerste versie van de p1 meter, weet niet of dat nog van invloed is op evt storingen.
Heb een aparte groep aangelegd voor de accu's, en meer dan twee heb ik niet nodig.
[Afbeelding]
Voor jezelf een prioriteitenlijstje maken. Wat vind jij dat de batterij absoluut moet kunnen, wat is nice to have, garantie voorwaarden die je belangrijk vindt, prijs etc. Dan valt er best een keuze te maken denk ik.meesje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:45:
[...]
Ziet er netjes uit! Met de opbrengst van onze zonnepanelen en ons energieverbruik zou bij ons een 5kwh capaciteit geschikt zijn. Details van deze check weet ik niet meer. Maar twee exemplaren zouden voor ons ook genoeg moeten zijn. Ik heb een beetje een zwak voor HW, maar Marstek (heel gunstige capaciteit/prijs verhouding) en Zendure (meer functionaliteit dan HW) spreken me ook aan. Moeilijk, moeilijk. Kies ik obv gevoel of ratio?
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.