6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Hoeveel batterijen heb je? Ik heb er 2 en die zijn allebei, inclusief de P1, toe gevoegd in Homey. Ik heb nog nooit wifi verbindingsproblemen gehad. Wel alle HW devices een vast ip adres in de router gegeven. Geen aparte ssid in de wifii voor HW, maar gewoon de algemene ssid, waar alles op zit, behalve de camara’s, die hebben een eigen ssid. Nooit problemen gehad.MartindM schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:26:
Na 2.5 mnd maar 2x melding gehad dat geen verbinding met p1 gemaakt kon worden.
Wat mij betreft prima (vs 1e maand veel problemen).
Dacht ze maar weer eens toe te voegen in homey.
Dit eergisteren gedaan.
Vandaag weer melding.
Firmware is altijd zo snel mogelijk geinstaleerd na release,
Heb ze er maar weer uit Homey gehaald
We gaan het weer zien hoe t gaat lopen.
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Kan het me bijna niet voorstellen. CE gekeurd elektronica-spul moetRiddler85 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:59:
En dat is nummer 5 😢
Kan zijn dat elektra in het huis ze sloopt / storing veroorzaakt?
- Uitsturing van verstoring/vervuiling beperken tot een minimum
- Ontvangen verstoring/vervuiling tot een veel hoger niveau kunnen accepteren zonder kapot te gaan
Daarnaast lijkt het me sterk dat problemen aan de 230V-zijde zorgen voor problemen met je BMS/cellen (want dat zijn E4-codes) terwijl de omvormer en algemene elektronica blijven werken.
Nee, ik denk dat dit helaas gewoon het 'lot' van deze unit was.
P1 wel in homey toevoegen maar niet intens gebruikenMartindM schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:26:
Dit eergisteren gedaan.
Vandaag weer melding.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Ik ga er even vanuit dat deze tweaker de melding 5x heeft gehad. Tot hij anders bevestigd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je 5x een nieuwe / renewed batterij hebt / krijgt dat ze dan alle 5 hetzelfde probleem hebben. De enige constante in huis is de installatie. Al zou er dan meer moeten tegen spartelen? Ben geen electraman. Daarnaast lijkt het mij ook raar dat HW al een 5e PIB zou sturen zonder zich af te vragen of er elders niet iets mis gaat. Duidelijk moet zijn natuurlijk dat het altijd veilig voor de eindgebruiker moet zijn.Aardedraadje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:47:
[...]
Kan het me bijna niet voorstellen. CE gekeurd elektronica-spul moet
- Uitsturing van verstoring/vervuiling beperken tot een minimum
- Ontvangen verstoring/vervuiling tot een veel hoger niveau kunnen accepteren zonder kapot te gaan
Daarnaast lijkt het me sterk dat problemen aan de 230V-zijde zorgen voor problemen met je BMS/cellen (want dat zijn E4-codes) terwijl de omvormer en algemene elektronica blijven werken.
Nee, ik denk dat dit helaas gewoon het 'lot' van deze unit was.
Ik geloof in toeval maar naar 5x zeker niet meer. Benieuwd.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Deze zijn via tp link deco's verbonden en in eerste instantie kon ik wel via de tp link app in de deco's kijken maar hierbij werd geen data ontvangen of verzonden. Na enkele minuten was er ook geen toegand meer te krijgen via de app.
Iemand die weet of er via instellingen iets verandert moet worden zodat dit netwerk wel blijft werken ook als er geen internetverbinding is?
IK heb ook deco’s gehad, maar die heb ik er uit gegooid. Zover ik mij kan herrineren moeten de Deco’s verbonden zijn met de cloud. Dus moet er internet verbinding zijn. Advies: vervang de Deco’s door accespoints die niet met de cloud verbonden zijn. Ik heb Drayteks, waar ik zeer tervreden mee ben. Nooit meer wifi problemen.Marc25579 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:48:
Zojuist viel het internet uit en de app werkte ook niet. Echter gaf wel zowel de P1 meter als ook de PIB een storing (rood knipperen).
Deze zijn via tp link deco's verbonden en in eerste instantie kon ik wel via de tp link app in de deco's kijken maar hierbij werd geen data ontvangen of verzonden. Na enkele minuten was er ook geen toegand meer te krijgen via de app.
Iemand die weet of er via instellingen iets verandert moet worden zodat dit netwerk wel blijft werken ook als er geen internetverbinding is?
Daarbij, als er geen internet is, dan doet de HW app het ook niet. Echter als de wifi intern wel blijft werken blijven de PIB’s en de P1 meter met elkaar verbonden en blijven die werken. Je kan het dan alleen niet monitoren. Als je Home Assistant, of Homey hebt, dan kan je het wel blijven monitoren als het internet uitvalt. Home Assistant werkt geheel lokaal. Homey werkt ook met internetvrerbinding, maar ook lokaal, dus als de internetverbinding wegvalt, blijft Homey werken en lokaal aan te sturen en te sturen en te monitoren.
Lees de TS, geprobeerde zaken mbt verbindingsproblemen komen van mij.Olie_B_Bommel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Hoeveel batterijen heb je? Ik heb er 2 en die zijn allebei, inclusief de P1, toe gevoegd in Homey. Ik heb nog nooit wifi verbindingsproblemen gehad. Wel alle HW devices een vast ip adres in de router gegeven. Geen aparte ssid in de wifii voor HW, maar gewoon de algemene ssid, waar alles op zit, behalve de camara’s, die hebben een eigen ssid. Nooit problemen gehad.
Ik heb 4 PIB’s.
Zolang er geen duidelijke garanties komen vanuit Homewizard dat 4 PIB’s met een P1 in Homey geen P1 verbindingsproblemen geeft, laat ik ze eruit.
Wifi verbinding vd batterijen is prima.
Separaat 2,4 Ghz accespoint voor alleen de P1 en PIB’s, geen mesh daarop, vaste IP’s, laatste firmware enz enz.
Het “geen verbinding met P1” is ook een vage statement.
PIB’S en P1 hebben middels AP en modem/router verbinding met het lokale netwerk en de APP en daarmee internet.
Je meldt immers iedere individuele PIB aan bij je lokale netwerk (wifi), zelfde voor de P1.
Mijn inziens blijft de software die de “verbinding” van de PIBs met de P1 via het lokale netwerk regelt hier en daar “crappy”.
[ Voor 18% gewijzigd door MartindM op 27-07-2025 15:20 ]
Optie zou nog kunnen zijn om alleen de PIB’s in Homey toe te voegen en eventuele flows (die ik later wil maken ivm laden EV) basseren op de Homewizard Energy Dongle.GL007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:06:
[...]
P1 wel in homey toevoegen maar niet intens gebruiken
Bij nader inzien, dat gaat niet want middels de P1 stuur je de PIB’s naar NOM / IDLE.
In Homey lees je alleen de PIBs uit meer niet.
Eens zien of alleen alleen met de P1 in Homey, de PIB’s te sturen zijn.
Wordt vervolgt
[ Voor 23% gewijzigd door MartindM op 27-07-2025 15:27 ]
Ik heb de TS en jouw post gelezen. Tja, dan heb je er alles aan gedaan en blijkbaar zijn 4 PIB’s en P1 met de Homey dan te veel. Ik begrijp dat je dan de Homey koppeling niet gebruikt. Wel jammer voor je. Ik hoop voor je dat het nog een keer gaat verbeteren.MartindM schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:14:
[...]
Lees de TS, geprobeerde zaken mbt verbindingsproblemen komen van mij.
Ik heb 4 PIB’s.
Zolang er geen duidelijke garanties komen vanuit Homewizard dat 4 PIB’s met een P1 in Homey geen P1 verbindingsproblemen geeft, laat ik ze eruit.
Wifi verbinding vd batterijen is prima.
Separaat 2,4 Ghz accespoint voor alleen de P1 en PIB’s, geen mesh daarop, vaste IP’s, laatste firmware enz enz.
Het “geen verbinding met P1” is ook een vage statement.
PIB’S en P1 hebben middels AP en modem/router verbinding met het lokale netwerk en de APP en daarmee internet.
Je meldt immers iedere individuele PIB aan bij je lokale netwerk (wifi), zelfde voor de P1.
Mijn inziens blijft de software die de “verbinding” van de PIBs met de P1 via het lokale netwerk regelt hier en daar “crappy”.

Zou niet verstandig zijn van HW. Dan maak je makkelijk zoveel details van je product openbaar dat het eenvoudig te kopiëren wordt, lijkt mij niet slim.GL007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:56:
[...]
Die domme E codes moeten ze vertalen in de app naar duidelijk benoemingen. E code is leuk maar geeft wel een lijst weer wat het betekend. Dit is echt enige slechte van Homewizard. Jammer
HW heeft al aangegeven dat ze vinden dat de gebruikers daar niets aan hebben. Ze hebben duidelijk niet de Tweakers in gedachten met die instelling, maar ik denk niet dat dat gaat veranderen.GL007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:56:
Die domme E codes moeten ze vertalen in de app naar duidelijk benoemingen. E code is leuk maar geeft wel een lijst weer wat het betekend.
Als je dat denkt wil ik het nog wel even hebben over hun chatbotDit is echt enige slechte van Homewizard. Jammer
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat is een instelling. Een andere instelling zou kunnen zijn dat je zoveel vertrouwen hebt in je product, en je gebruiker zo hoog inschat, dat je ze die info wel geeft. Maar goed, dat gaan ze niet doen, ik kan ermee leven.Prisma16 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:26:
Zou niet verstandig zijn va HW. Dan maak je makkelijk zoveel details van je product openbaar dat het eenvoudig te kopiëren wordt, lijkt mij niet slim.
Een thuisbatterij is geen rocket science, ik geloof nooit dat er veel te kopiëren valt van een product van een concurrent. De magic sauce zal steeds vaker in de firmware zitten, en als de controller een ESP32 is kun je die code met zaken als secure boot en flash encryption goed afschermen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
Ik zou het toch bij HW melden.repmeer schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:30:
Vandaag na 2 weken zonder probleem een E445 error gehad. Accu een paar minuten uitgezet. Draai nu weer ruim 5 uur zonder problemen. Maar even afwachten voordat ik contact met HW opneem.
Gelukkig heb ik, na 102 en 73 cyles, nog geen error meldingen gehad.
Bij mij werkt alles perfect.
Touch on Wood

Bij mij stond alles op inactiefCanis Lupus schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:10:
Vanaf vakantie zie ik dat vandaag 1 van de 2 batterijen geen verbinding meer heeft met de P1 meter. Ben benieuwd of batterij 2 dan wel gewoon meedoet...
Geen slimme stekker er tussen zitten, dus ik kan niet herstarten...
Wat hebben diverse mensen toch problemen. Ik denk dat dat aan de wifi ligt. Ik heb nooit meer problemen. Rock solid wifi. Terwijl er bij mij heel veel wifi points zijn. Zelfs mijn buurvrouw haar wifi overschreeuwd mijn wifi, maar ik heb sinds ik Draytek wifi points heb geen enkel probleem meer, dat had ik voorheen wel, toen ik nog Deco had. Ik maak geen reclame voor Draytek! Ook andere wifi points kunnen prima werken! Als je maar het kanaal en de wifi sterkte kunt aanpassen. Met Draytek kan ik het wifi signaal versterken en daardoor geen enkel probleem meer.
En heel belangrijk HW op vaste ip adressen zetten en op een vast accespoint zetten. Dus als je een mesh wifi netwerk hebt. Zorgen dat de HW spullen op een vast accespoint zitten en niet kunnen `’wandelen`’ tussen de accespoints. Ik heb een mesh wifi netwerk, maar mijn HW PIB’s en P1, alsmede de sockets zitten op een vast accespoint en kunnen niet maar een ander accespoint. Daar zijn ze geblocked.
Wat zit er voor hardware in en hebben andere producten met dezelde hardware vergelijkbare problemen?
Wifi blijft altijd een probleem. Als je geen problemen wilt hebben zal HW een bedraad netwerk aansluiting moeten aanbieden. Maar ja, dat is voor vele geen optie. Niet iedereen heeft een bedraad netwerk in huis liggen. Dat heb ik wel tot aan zolder toe heb ik een bedraad netwerk aangelegd.fikkie123 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:04:
Als ik alles lees, zou beter HW het wifisysteem in de batterij software/hardware matig niet beter opnieuw kunnen engineeren?
Wat zit er voor hardware in en hebben andere producten met dezelde hardware vergelijkbare problemen?
Ik heb een booster van KPN op iedere verdieping. Inmiddels verzorgt de p1 ook de loadbalancing van de laadpaal. Die maakt wel gebruik van de lichtere V1 API. Het blijft stabiel en loadbalancing mbv de p1 werkt perfect. Batterijen verliezen hun verbinding ook niet. P1 en batterijen hebben een vast IP adres ook.Olie_B_Bommel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:14:
[...]
Wifi blijft altijd een probleem. Als je geen problemen wilt hebben zal HW een bedraad netwerk aansluiting moeten aanbieden. Maar ja, dat is voor vele geen optie. Niet iedereen heeft een bedraad netwerk in huis liggen. Dat heb ik wel tot aan zolder toe heb ik een bedraad netwerk aangelegd.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Alleen de P1 togevoegd in Homey.MartindM schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:26:
Dit eergisteren gedaan.
Vandaag weer melding.
Een flow gemaakt om NOM danwel IDDLE te zetten, meer niet.
Nu PIB4 geen verbinding met P1 en daarmee geen werking van het gehele systeem want de rest gaat op inactief.
Wifi signaalsterkte P1 alsook PIB4 100%
@HomeWizard_NL vertel maar waar de melding vandaag komt en hoe te voorkomen
Ik maak ook gebruik van de V1 APi. Ik heb ook KPN, maar wel glasvezel. Heb jij ook glasvezel?, want ik ken die boosters van KPN niet. Niet dat ik dan nu nodig heb, want mijn wifi is rock solid.Devke schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:19:
[...]
Ik heb een booster van KPN op iedere verdieping. Inmiddels verzorgt de p1 ook de loadbalancing van de laadpaal. Die maakt wel gebruik van de lichtere V1 API. Het blijft stabiel en loadbalancing mbv de p1 werkt perfect. Batterijen verliezen hun verbinding ook niet. P1 en batterijen hebben een vast IP adres ook.
Edit: ik heb echter de wifi van mijn KPN modem uit gezet en heb achter mijn KPN modem een eigen Sophos router en Draytek wifi points gezet. Sophos is proffesioneel spul en geen consumenten spul en duur. Dat heb ik omdat er een permanten vpn verbinding tussen mijn huis en mijn (inmiddels ex) zaak loopt voor backups naar mijn nassen. Al ben ik geen partner meer van de zaak (met pensioen), blijf nog wel betrokken.
[ Voor 25% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 27-07-2025 20:55 ]
Dat is een vrij nutteloze opmerking voor de huidige versie van de batterij. Als er misschien in de toekomst een nieuwe uitvoering komt kunnen ze daar over nadenken.fikkie123 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:04:
Als ik alles lees, zou beter HW het wifisysteem in de batterij software/hardware matig niet beter opnieuw kunnen engineeren?
Maar ga jij de batterij die je nu heb vervangen als er over een paar jaar een andere versie komt omdat er soms een netwerk probleem plaatsvind? Iets wat meestal met een simpele herstart is op te lossen.
Want laten we eerlijk zijn. Vergeleken met het begin is het aantal meldingen over netwerkverlies al flink gedaald en in veel gevallen was het probleem terug te herleiden naar lokale complexiteit in het netwerk. Daarnaast heeft HW in de tussentijd ook nog verbeteringen aan de software doorgevoerd.
Ik maak gebruik van de wifi van het KPN modem. Nee glasvezel heb ik niet. KPN biedt dat hier niet aan. Dan moet ik via Delta ofzo gaan. Gaat hier nog via de koperkabel. Ik weet het. Das zo anno 1900. Mooie is dat het gewoon werkt. Wifi heeft soms zn nukjes een x maar het gaat niet ten koste van. Hoewel pubers snel doorhebben als de Wifi een keer hikt 😜Olie_B_Bommel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:27:
[...]
Ik maak ook gebruik van de V1 APi. Ik heb ook KPN, maar wel glasvezel. Heb jij ook glasvezel?, want ik ken die boosters van KPN niet. Niet dat ik dan nu nodig heb, want mijn wifi is rock solid.
Edit: ik heb echter de wifi van mijn KPN modem uit gezet en heb achter mijn KPN modem een eigen Sophos router en Draytek wifi points gezet. Sophos is proffesioneel spul en geen consumenten spul en duur. Dat heb ik omdat er een permanten vpn verbinding tussen mijn huis en mijn (inmiddels ex) zaak loopt voor backups naar mijn nassen. Al ben ik geen partner meer van de zaak (met pensioen), blijf nog wel betrokken.
Verwijderd
Ga ik het huidige vervangen als er een versie met LAN komt? Nee, maar als je nooit verbetert had je die hele batterij ook niet nodig. Want dan woonde we nog steeds in een hol…..
Bij mij draait alles sinds februari stabiel, dit is de eerste storing, na toevoegen 2e batterij 3 weken geleden. Zal niks anders opzitten dan morgen nog eens via de app op afstand proberen, en anders vrijdag als ik weer thuis ben.Olie_B_Bommel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:56:
[...]
Wat hebben diverse mensen toch problemen. Ik denk dat dat aan de wifi ligt. Ik heb nooit meer problemen. Rock solid wifi. Terwijl er bij mij heel veel wifi points zijn. Zelfs mijn buurvrouw haar wifi overschreeuwd mijn wifi, maar ik heb sinds ik Draytek wifi points heb geen enkel probleem meer, dat had ik voorheen wel, toen ik nog Deco had. Ik maak geen reclame voor Draytek! Ook andere wifi points kunnen prima werken! Als je maar het kanaal en de wifi sterkte kunt aanpassen. Met Draytek kan ik het wifi signaal versterken en daardoor geen enkel probleem meer.
En heel belangrijk HW op vaste ip adressen zetten en op een vast accespoint zetten. Dus als je een mesh wifi netwerk hebt. Zorgen dat de HW spullen op een vast accespoint zitten en niet kunnen `’wandelen`’ tussen de accespoints. Ik heb een mesh wifi netwerk, maar mijn HW PIB’s en P1, alsmede de sockets zitten op een vast accespoint en kunnen niet maar een ander accespoint. Daar zijn ze geblocked.
Maar wel gek dat als 1 van de 2 batterijen issue met P1 heeft, de andere dan ook niets meer doet, toch? (de P1 en andere batterij geven status OK aan in de app)
Bedankt 👍 ga ik me eens in verdiepen.Olie_B_Bommel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:57:
[...]
IK heb ook deco’s gehad, maar die heb ik er uit gegooid. Zover ik mij kan herrineren moeten de Deco’s verbonden zijn met de cloud. Dus moet er internet verbinding zijn. Advies: vervang de Deco’s door accespoints die niet met de cloud verbonden zijn. Ik heb Drayteks, waar ik zeer tervreden mee ben. Nooit meer wifi problemen.
Daarbij, als er geen internet is, dan doet de HW app het ook niet. Echter als de wifi intern wel blijft werken blijven de PIB’s en de P1 meter met elkaar verbonden en blijven die werken. Je kan het dan alleen niet monitoren. Als je Home Assistant, of Homey hebt, dan kan je het wel blijven monitoren als het internet uitvalt. Home Assistant werkt geheel lokaal. Homey werkt ook met internetvrerbinding, maar ook lokaal, dus als de internetverbinding wegvalt, blijft Homey werken en lokaal aan te sturen en te sturen en te monitoren.
Nooit iets ingesteld of veranderd. Geen vaste adressen, geen versterkers, geen Homey, geen Home Assistent etc etc. (Ook geen pubers in huis).
Belangrijker: nooit een storing gehad.
Bij een 2 uur durende stroom uitval onlangs tijdens vakantie, kwam alles vanzelf terug online.
Wel een socket voor de accu gezet om zo nodig hem op afstand een keer te kunnen schakelen bij een blijvende storing.
Ook deze N=1 bewijst niets, maar ik krijg toch wel eens de indruk hier dat er teveel geknutseld wordt.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik heb als test een week voor vertrek de PiB die het meeste uit viel uitgezet. En sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Ma terugkomst maar weer eens contact opnemen met HW. Het lijkt me aannemelijk dat het probleem bij de P1 ligt?
[ Voor 10% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 28-07-2025 07:34 ]
Hier staat tekst
/f/image/KddB7hpWafPkoZgNnl60y9eX.png?f=fotoalbum_large)
Ook hier weer een bewijs dat de regeling goed werkt.
/f/image/wTLHMwC8BFbF019BSy4jULkO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door GL007 op 28-07-2025 07:44 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
NOM is wel wat rommeliger. Heb sinds kort een Peblar laadpaal. Die steekt in op API V1 dus lichte belasting. Verwacht niet dat dit het probleem is maar gemeld als beta tester.GL007 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:42:
[Afbeelding]
Ook hier weer een bewijs dat de regeling goed werkt.
[Afbeelding]
Dit is de NU weergave.
:strip_exif()/f/image/6BN0wtuAeGfAbHjyWgD4L6Ze.jpg?f=fotoalbum_large)
Die NU weergave is wellicht rommeliger maar hoeveel heb je daadwerkelijk afgenomen vannacht? Hier was dat 0.001 kwh.Devke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:07:
[...]
NOM is wel wat rommeliger. Heb sinds kort een Peblar laadpaal. Die steekt in op API V1 dus lichte belasting. Verwacht niet dat dit het probleem is maar gemeld als beta tester.
Dit is de NU weergave.
[Afbeelding]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
0.094 kWh. Bijna 100W dus.gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:17:
[...]
Die NU weergave is wellicht rommeliger maar hoeveel heb je daadwerkelijk afgenomen vannacht? Hier was dat 0.001 kwh.
Ik krijg vragen om dit als installateur te voorzien bij ouderen en niet technische mensen. Ik kan dat allemaal prima installeren; maar als ze van internetprovider veranderen (of er verandert ook maar iets aan de WiFi in de komende 10 jaar) "werkt het niet meer". Het is als installateur noch als klant prettig dat je een uur werk & voorrijkosten hebt om gewoon terug te verbinden met het juiste WiFi-netwerk.
Er zijn er al 4 retour gegaan naar HW... Dus wat ik nu terug lees echt domme pech? Dacht eerst dat de warme zolder was, dus verplaatst naar geïsoleerde garage, waar de temperatuur meer stabiel is.frankj030 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:56:
[...]
@Riddler85 heb je een DSMR5 slimme meter? Dan zou je voltage kunnen zien in de HW app, maar eens met wat Taro zegt, bij een te hoog of laag voltage zal bms de batterij uitschakelen. Lijkt dus wel echt een specifiek probleem van jouw PiB helaas, als het apparaat niet in een gemiddeld Nederlands huis kan draaien zouden meer mensen dit hebben. Maar is dit de 5e keer dat je de melding ziet of je 5e PiB?
Dit was de voltage van gisteren:
:strip_exif()/f/image/RWQvlRKWvRxsKzG8HvuE9lxY.jpg?f=fotoalbum_large)
Is aan de hoge kant, maar tegenwoordig helaas ook al redelijk normaal. Daarnaast zal de PiB tegen té hoge voltages beveiligd zijn - waar dit nog niet onder valt - dus zal de oorzaak niet zijn.Riddler85 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:45:
[...]
[Afbeelding]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik hoop dat je ongelijk hebt :-) Ik heb zaterdag 3 stuks X60 gekocht. Ik had de M4R. Bij de X60 kan ik cliënts toewijzen. Om onverklaarbare reden gingen apparaten soms "aan de wandel". Zo ook de batterijen die op zolder staan. Nu kan ik de batterijen aan de X60 ( bedraad vanuit de meterkast) op zolder koppelen en vast zetten. Wifi is 100% . Dat geldt ook voor de P1 meter die weer gekoppeld is aan de X60 in de meterkast ( Hoofd)Olie_B_Bommel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:57:
[...]
IK heb ook deco’s gehad, maar die heb ik er uit gegooid. Zover ik mij kan herrineren moeten de Deco’s verbonden zijn met de cloud. Dus moet er internet verbinding zijn. Advies: vervang de Deco’s door accespoints die niet met de cloud verbonden zijn. Ik heb Drayteks, waar ik zeer tervreden mee ben. Nooit meer wifi problemen.
2X E445
2X E446
En nu E447
Is wel extreem veel, het enigste advies wat ik nu kan geven is koop een lot. Is de foutcode wel bekend wat het inhoudelijk is of heeft Homewizard alleen op de excel gekeken wat de servicedesk moet doen "omruilen"?Riddler85 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Er zijn er al 4 retour gegaan naar HW... Dus wat ik nu terug lees echt domme pech? Dacht eerst dat de warme zolder was, dus verplaatst naar geïsoleerde garage, waar de temperatuur meer stabiel is.
[Afbeelding]
Ik heb gevraagd of ze mij willen bellen, want vertrouwen is zoek zoals jullie begrijpen..
[ Voor 37% gewijzigd door Riddler85 op 28-07-2025 10:01 ]
gielz schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:59:
[...]
Is wel extreem veel, het enigste advies wat ik nu kan geven is koop een lot. Is de foutcode wel bekend wat het inhoudelijk is of heeft Homewizard alleen op de excel gekeken wat de servicedesk moet doen "omruilen"?
Dit is op een zonnige zomerdag eerder laag dan normaal, allang blij als de 253V niet aangetikt wordt hier.Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:52:
Is aan de hoge kant, maar tegenwoordig helaas ook al redelijk normaal. Daarnaast zal de PiB tegen té hoge voltages beveiligd zijn - waar dit nog niet onder valt - dus zal de oorzaak niet zijn.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
NOM werkt niet meer zoals ik vrijdag al gemeld heb. Nadat DCSBL er voor gezorgd had dat ik ook op mijn andere 2 batterijen de nieuwste software kon laden heb ik de test nogmaals uitgevoerd en vergeleken met de gegevens van 2 dagen eerder toen ik nog de vorige versie had.Devke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:07:
[...]
NOM is wel wat rommeliger. Heb sinds kort een Peblar laadpaal. Die steekt in op API V1 dus lichte belasting. Verwacht niet dat dit het probleem is maar gemeld als beta tester.
Dit is de NU weergave.
[Afbeelding]
Voor de test periode heb ik 00:00 tot 05:00 genomen. In de oude situatie was van die 5 uur, 3 uur en 14 minuten helemaal NOM in de nieuwe situatie geen enkele minuut. Ik heb dat natuurlijk terug gemeld naar DCSBL.
Het gaat in kWh geteld niet over grote aantallen maar het basis principe van NOM is ergens de mist in gegaan.
Is hier 2x gebeurd, daarna accucapaciteit naar de fase met het hoogste voltage verplaatst en sinds die tijd gelukkig geen last meer van.hoevenpe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:10:
[...]
Dit is op een zonnige zomerdag eerder laag dan normaal, allang blij als de 253V niet aangetikt wordt hier.
Laatst bij die >253V piek bij 2 mensen in de straat wel 2 apparaten overleden, maar dan zie je dat die nog uit de 220V tijd stammen.
Vermoed dat de HW PiB ook boven de 253V kan werken, alleen dan niet zal ontladen, maar alleen kan laden en er in ieder geval niet stuk door zal gaan.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
:strip_exif()/f/image/4IXWj11H7B1csxjXWZy2JlnB.jpg?f=fotoalbum_large)
Netspanning hier in de wijk is wat aan de lage kant. De variaties zijn momenteel er weinig. In het verleden variatie gezien van 224 v tot 237 v
Gemeten met energy socket HW en zonnepanelen omvormer SolarEdge
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 28-07-2025 10:49 ]
Met HW al eens in de situatie gedoken? Het is natuurlijk zonde als het alleen bij een omruiling blijft.Riddler85 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:45:
[...]
Er zijn er al 4 retour gegaan naar HW... Dus wat ik nu terug lees echt domme pech? Dacht eerst dat de warme zolder was, dus verplaatst naar geïsoleerde garage, waar de temperatuur meer stabiel is.
[Afbeelding]
Blijkbaar in een wijk met veel zonnepanelen op het zuidenDevke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:42:
[...]
Met HW al eens in de situatie gedoken? Het is natuurlijk zonde als het alleen bij een omruiling blijft.
Heb hier eens ff door de app gelopen. 242 op een fase haal ik ook wel eens maar kortstondig. 240 soms voor wat langere tijd. De rest daar gewoon onder. Draait gewoon door.Riddler85 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:45:
[...]
[Afbeelding]
Dan gaat het noord NL toch wat beter. Afgelopen jaar nooit boven de 239 gezien.hoevenpe schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:10:
[...]
Dit is op een zonnige zomerdag eerder laag dan normaal, allang blij als de 253V niet aangetikt wordt hier.
Dit was gisteren.
:strip_exif()/f/image/yM3ZFat1PZf6L85MOKNKwWuL.jpg?f=fotoalbum_large)
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
De Deco’s die ik had waren de AX3000 en kon je alleen via de cloud instaleren en benaderen. Nou viel er nIet veel in te stellen, want zelfs een kanaal kon je niet instellen. Er werd altijd automatisch een kanaal gepakt en dat was nou juist altijd waar hier vrijwel iedereen op zit, dus hartstikke druk. Daardoor had ik constant wifi verbindingsproblemen. Sinds ik die er uit heb gegooid en gewoon wifi accespoints heb die niet via de cloud gaan, maar gewoon intern te benaderen en in te stellen zijn, nooit meer wifi problemen gehad. Ik moet wel zeggen dat dergelijke wifi accespoints vrij ingewikkeld zijn, maar daar zijn wij toch Tweakers voor ?ONM schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Ik hoop dat je ongelijk hebt :-) Ik heb zaterdag 3 stuks X60 gekocht. Ik had de M4R. Bij de X60 kan ik cliënts toewijzen. Om onverklaarbare reden gingen apparaten soms "aan de wandel". Zo ook de batterijen die op zolder staan. Nu kan ik de batterijen aan de X60 ( bedraad vanuit de meterkast) op zolder koppelen en vast zetten. Wifi is 100% . Dat geldt ook voor de P1 meter die weer gekoppeld is aan de X60 in de meterkast ( Hoofd)
Zeker normaal ondertussen, bij mj schommelt hij meestal rond de 240.Taro schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:52:
[...]
Is aan de hoge kant, maar tegenwoordig helaas ook al redelijk normaal. Daarnaast zal de PiB tegen té hoge voltages beveiligd zijn - waar dit nog niet onder valt - dus zal de oorzaak niet zijn.
:strip_exif()/f/image/YUL4QwRDOQ2KXCxZaagekt29.jpg?f=fotoalbum_large)
Navraag welk issue gedaan.
Edit : Volgens HW heeft dit geen impact op onze PIB's. Verder worden er geen mededelingen over gedaan.
[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 28-07-2025 11:26 ]
Ik vind het wat onwaarschijnlijk dat het Voltage de oorzaak is. Ik zelf heb de laatste weken ook een paar keer de situatie gehad dat de omvormer van de zonnepanelen even uitschakelden omdat deze tegen 253V aanliep. De batterijen werkten echter gewoon door.Devke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Heb hier eens ff door de app gelopen. 242 op een fase haal ik ook wel eens maar kortstondig. 240 soms voor wat langere tijd. De rest daar gewoon onder. Draait gewoon door.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit fenomeen niet breeder voorkomt. Dus als de batterij daar zo gevoelig voor is dat ze daarna vervangen moeten worden zou het aantal meldingen van defecten veel groter moeten zijn.
[ Voor 103% gewijzigd door Devke op 28-07-2025 11:07 ]
Ze zijn er weer.
Daarom ook de vraag of het met HW doorgenomen is. Kan me voorstellen dat beide partijen niet eindeloos willen ruilen.hanev001 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:02:
[...]
Ik vind het wat onwaarschijnlijk dat het Voltage de oorzaak is. Ik zelf heb de laatste weken ook een paar keer de situatie gehad dat de omvormer van de zonnepanelen even uitschakelden omdat deze tegen 253V aanliep. De batterijen werkten echter gewoon door.
Ik kan me ook niet voorstellen dat dit fenomeen niet breeder voorkomt. Dus als de batterij daar zo gevoelig voor is dat ze daarna vervangen moeten worden zou het aantal meldingen van defecten veel groter moeten zijn.
Is deze accu een manier om de teruglevering te verlagen? Of gaat het alsnog eerst naar het net en dan de accu in? Ik kon niet in dit topic vinden of dit invloed heeft op de teruglevering. Excuus als ik dat gemist heb.
De PiB is ontworpen om zonne-energie direct op te slaan en dus teruglevering te verlagen. Dus wat je panelen opwekken gaat - om het even simpel te houden - direct je accu's in. Wat er overblijft (als de accu vol zit) gaat wel het net op.Pakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:41:
Wij hebben (net als de meesten hier) terugleverkosten. Volgens Vattenval komen wij met terugleveren jaarlijks in schaal 18. (5.500 tm 6.000kwh). Nu halverwege zitten we hoog in schaal 14 (3.969kwh). Dit kost ons op jaarbasis 585 euro.
Is deze accu een manier om de teruglevering te verlagen? Of gaat het alsnog eerst naar het net en dan de accu in? Ik kon niet in dit topic vinden of dit invloed heeft op de teruglevering. Excuus als ik dat gemist heb.
Oke helder bedankt. Dan is het dus wel een mooie manier om er voor te zorgen dat ik de teruglevering wat verlaag, naast het overbruggen van de avonden en nachten. Ik ga eens even rekenen wat dit kan betekenen. Wat is een acceptabele terugverdien termijn voor dergelijke apparaten?Aardedraadje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:43:
[...]
De PiB is ontworpen om zonne-energie direct op te slaan en dus teruglevering te verlagen. Dus wat je panelen opwekken gaat - om het even simpel te houden - direct je accu's in. Wat er overblijft (als de accu vol zit) gaat wel het net op.
Met 5584kwh vallen wij ook net in 18. schaal 17 is alweer € 42,15 minder.
[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 28-07-2025 11:49 ]
Wel opletten dat je een overschot hebt van meer dan 5000 kWH en 1 batterij maar 2,5 kWh kan opslaan per zonnige dagPakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:47:
[...]
Oke helder bedankt. Dan is het dus wel een mooie manier om er voor te zorgen dat ik de teruglevering wat verlaag, naast het overbruggen van de avonden en nachten. Ik ga eens even rekenen wat dit kan betekenen. Wat is een acceptabele terugverdien termijn voor dergelijke apparaten?
Met 2 batterijen kun je voor ongeveer 800 kWH reducerenrtunru schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Wel opletten dat je een overschot hebt van meer dan 5000 kWH en 1 batterij maar 2,5 kWh kan opslaan per zonnige dag
Bedankt. Dat las ik ja. Ik snap het overschot ook niet zo, want wij wekken jaarlijks maar zo'n 6500kwh op en verbruiken wel 2500kwh, dus hoe ze dan bij teruglevering van € 5.584,- komen snap ik niet. Of is het eigenlijk opwek minus direct verbruik is je teruglevering? Dus 6500kwh minus 1000kwh = 5500kwh?rtunru schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:49:
[...]
Wel opletten dat je een overschot hebt van meer dan 5000 kWH en 1 batterij maar 2,5 kWh kan opslaan per zonnige dag
Maar als je avonds en nachts maar zo'n 2kwh verbruikt, dan heb je toch niets aan die 5kwh om de nacht door te komen?GL007 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:50:
[...]
Met 2 batterijen kun je voor ongeveer 800 kWH reduceren
Jouw vraag heeft namelijk 2 kanten.Pakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:53:
[...]
Maar als je avonds en nachts maar zo'n 2kwh verbruikt, dan heb je toch niets aan die 5kwh om de nacht door te komen?
Wat kan ik opslaan en wat gebruik ik van de opgeslagen kWh.
Hij springt ook bij overdag bij een wolkje (hollandse zomer). Het is dus niet alleen om de nacht door te komen maar om het allemaal mooi te balanceren naar zoveel mogelijk 0.Pakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:53:
[...]
Maar als je avonds en nachts maar zo'n 2kwh verbruikt, dan heb je toch niets aan die 5kwh om de nacht door te komen?
Stel je wekt 1000 watt op en je hebt 1 PIB en het is overdag. Je hebt nu 1800 watt nodig dan haalt hij 800 uit je PIB en 1000 watt van je panelen.
Voor en na jaar gebruik ik de airco met een COP van 4 als verwarming. Dat is de reden voor 2 batterijen.Pakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:53:
[...]
Verwijderd
Heb je al een logger zoals een Homewizard p1 meter lopen? Anders iets grover in de data bij je energieboertje kijken.Pakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:53:
[...]
De vraag is wat gebruik je (gemiddeld) in de uren zonder zon? Dat delen door 2,7 en je weet hoeveel batterijen je kan gebruiken.
Vraag twee, lever je je nu (gemiddeld) per dag meer terug dan dat je nodig hebt om het aantal batterijen te laden? Kijk daarbij naar de winterperiode tot waar het redelijk in balans is.
Meer opslag capaciteit is niet nodig, want he krijgt het niet leeg, of vol.
Ik heb twee batterijen staan. Nu tijdens de zomer is een voldoende op de mooie dagen. Maar zoals deze week zijn twee wel lekker. (Mooi nog prik van gisteren) Tijdens een groot deel van de wintermaanden verwacht ik beide volledig te gebruiken met IR verwarming.
Hoi,Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:06:
[...]
Heb je al een logger zoals een Homewizard p1 meter lopen? Anders iets grover in de data bij je energieboertje kijken.
De vraag is wat gebruik je (gemiddeld) in de uren zonder zon? Dat delen door 2,7 en je weet hoeveel batterijen je kan gebruiken.
Vraag twee, lever je je nu (gemiddeld) per dag meer terug dan dat je nodig hebt om het aantal batterijen te laden? Kijk daarbij naar de winterperiode tot waar het redelijk in balans is.
Meer opslag capaciteit is niet nodig, want he krijgt het niet leeg, of vol.
Ik heb twee batterijen staan. Nu tijdens de zomer is een voldoende op de mooie dagen. Maar zoals deze week zijn twee wel lekker. (Mooi nog prik van gisteren) Tijdens een groot deel van de wintermaanden verwacht ik beide volledig te gebruiken met IR verwarming.
Ja ik heb een logger, maar ik betaal daar niet voor per maand, dus kan ik die gegevens dan wel zien?
Ik hou al jaren mijn jaargegevens bij in Excel, kan je hier iets mee?

Ik begrijp nu dat inkoop + teruglevering bij elkaar opgeteld mijn ischaling bepaald.
[ Voor 19% gewijzigd door Pakhaas op 28-07-2025 12:25 ]
1.Nordpool integratie is geinstalleerd en geconfigureerd.
2.Binary sensor wordt nu getest.
Blijft over hoe laat ik de PIB starten met laden aan de hand van de stand van de binary sensor.
Ik gebruik de integratie van @DCSBL en ik denk dat ik dat kan doen met input select integratie.
Volgens mij moet ik ook nog zorgen dat PIB op NOM gezet wordt na het laden.
:strip_exif()/f/image/xpvNUhKeUTgn7L8cDBCoKQN2.jpg?f=fotoalbum_large)
Terug van 10 dagen weggeweest op vakantie:
Totale netafname over 10 dagen genomen was slechts 0,23 kWh met 1 PiB. Dus 0,023 kWh per dag. Ik noem het "nul"
Verbruik huis (mechanische ventilatie, koelkast, vriezer, alarm, automatische verlichting etc) ongeveer 3,3 kWh per dag dus dat heeft ie allemaal prima opgevangen. Is niet lager dan 38% soc gekomen tijdens onze vakantie.
Vanochtend voor het eerst weer leeg en gelijk soc-drift laden. Die had ik al voorspeld haha.
Ik begin dat ding steeds beter te begrijpen.
Hij heeft het in ieder geval netjes gedaan de afgelopen dagen.
Ik zie ook dat er ondertussen een nieuwe firmware update mogelijk is naar 1.0216 is, maar lees ook dat sommigen hier wat problemen ermee ervaren...
Is het wijsheid om daarom nog even te wachten met updaten?
Als je beta tester ben kun je de batterijen updaten naar 1.0217Knurt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:15:
[Afbeelding]
Terug van 10 dagen weggeweest op vakantie:
Totale netafname over 10 dagen genomen was slechts 0,23 kWh met 1 PiB. Dus 0,023 kWh per dag. Ik noem het "nul"
Verbruik huis (mechanische ventilatie, koelkast, vriezer, alarm, automatische verlichting etc) ongeveer 3,3 kWh per dag dus dat heeft ie allemaal prima opgevangen. Is niet lager dan 38% soc gekomen tijdens onze vakantie.
Vanochtend voor het eerst weer leeg en gelijk soc-drift laden. Die had ik al voorspeld haha.
Ik begin dat ding steeds beter te begrijpen.
Hij heeft het in ieder geval netjes gedaan de afgelopen dagen.
Ik zie ook dat er ondertussen een nieuwe firmware update mogelijk is naar 1.0216 is, maar lees ook dat sommigen hier wat problemen ermee ervaren...
Is het wijsheid om daarom nog even te wachten met updaten?
Verwijderd
Heb je Homewizard?Pakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Hoi,
Ja ik heb een logger, maar ik betaal daar niet voor per maand, dus kan ik die gegevens dan wel zien?
Dan kan je een jaar op dag niveau terugkijken. En dat hoef je niet te komma ne*ken. Je ziet snel genoeg wat er uit en in gaat.
Verbruik je bijvoorbeeld in de avond 5kWh, en exporteer je overdag 7kWh (winter) Dan kom je prima weg met twee batterijen.
Verbruik je slechts 2,3KWh? Dan zijn twee batterijen een overkill. En dus is één voldoende.
Dat is het mooie van de Homewizard batterijen. Het is modulair, je kan bouwen naar wat het dichtste bij jouw verbruik ligt. Dynamisch contractje er bij, en je verdiend nog wat aan de teruglevering.
Ja homewizard, ook al een aantal jaar. Zal even kijken. Heb hierboven ook nog wat uit excel gepost, voor wat het waard is.Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:17:
[...]
Heb je Homewizard?
Dan kan je een jaar op dag niveau terugkijken. En dat hoef je niet te komma ne*ken. Je ziet snel genoeg wat er uit en in gaat.
Verbruik je bijvoorbeeld in de avond 5kWh, en exporteer je overdag 7kWh (winter) Dan kom je prima weg met twee batterijen.
Verbruik je slechts 2,3KWh? Dan zijn twee batterijen een overkill. En dus is één voldoende.
Dat is het mooie van de Homewizard batterijen. Het is modulair, je kan bouwen naar wat het dichtste bij jouw verbruik ligt. Dynamisch contractje er bij, en je verdiend nog wat aan de teruglevering.
Verwijderd
Op basis van hoe ik het net beschreef heb ik mijn twee batterijen besteld. Dat draait tot op heden prima. Zoals hier boven ook al beschreven werd ondersteund de batterij ook bij een wolkje voor de zon. Dus bij het draaien wasje haal je nog meer winst uit de batterij. Een aantal mensen hier zijn er lekker mee aan het spelen. Maar eigenlijk is het zet neer en vergeet het. Draait gewoon goed.Pakhaas schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:25:
[...]
Ja homewizard, ook al een aantal jaar. Zal even kijken. Heb hierboven ook nog wat uit excel gepost, voor wat het waard is.
Ben ik (nog) niet...GL007 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:17:
[...]
Als je beta tester ben kun je de batterijen updaten naar 1.0217
Is het handig om ondertussen de 1.0216 nog even over te slaan voor nu?
Die versie werkt ook goedKnurt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Ben ik (nog) niet...
Ik heb deze versie zojuist geïnstalleerd op alle 3 de PIB's. Doe je het niet handmatig, dan zal het de komende weken automatisch gaan staat in het bericht wat hier geplaatst werd, dus overslaan is niet echt een optie volgens mij.Knurt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:35:
[...]
Ben ik (nog) niet...
Je moet wel beta tester zijnGeoWilly86 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:40:
[...]
Ik heb deze versie zojuist geïnstalleerd op alle 3 de PIB's. Doe je het niet handmatig, dan zal het de komende weken automatisch gaan staat in het bericht wat hier geplaatst werd, dus overslaan is niet echt een optie volgens mij.
Versie 1.0216 is voor iedereen uitgerold vanmorgen. Versie 1.0217 voor beta testers als ik het goed heb.
[ Voor 12% gewijzigd door GeoWilly86 op 28-07-2025 12:44 ]
Ik heb over versie 1.0217GeoWilly86 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:43:
[...]
Versie 1.0216 is voor iedereen uitgerold vanmorgen
Ok, maar knurt vraag of hij versie 1.2016 moet overslaan en daar reageerde ik op
Ik zal ook veel meer gaan verbruiken in de wintermaanden, maar ik denk dat ik dan de batterijen net veel minder kan gaan gebruikenTijdens een groot deel van de wintermaanden verwacht ik beide volledig te gebruiken met IR verwarming.
Want krijg jij ze echt vol in de wintermaanden? Dat gaat mij echt niet lukken
P.S. mijn batterijen hadden nu weer zo'n avond/nacht dat ze gewoon stoppen met ontladen
1.5kWh van het net getrokken vanaf 12 uur terwijl de batterijen nog 75% zaten...
(dit was al vanaf gisteravond 21:00 zie ik )
Snap ik heel goed. En ondanks dat het prima is om te blijven ruilen, sta je in je recht als je de koop wil ontbinden. Je krijgt - waar het ook aan ligt - immers geen werkend product. Of je dat wil doen is natuurlijk aan jou.Riddler85 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:01:
Melding zegt neemt contact op, vervolgens krijg je we ruilen hem op dag X om..
Ik heb gevraagd of ze mij willen bellen, want vertrouwen is zoek zoals jullie begrijpen..
Bij mij 240-244 heel normaal…Devke schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Heb hier eens ff door de app gelopen. 242 op een fase haal ik ook wel eens maar kortstondig. 240 soms voor wat langere tijd. De rest daar gewoon onder. Draait gewoon door.
Verwijderd
Afgelopen december was natuurlijk waardeloos qua zonuren. Maar wat was het half januari? Februari zeker ging hier overdag al weer meer de deur uit dan dat ik in de avond opstookte. (142 graden zuid) Over 6 maanden weet ik meer.joco schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:08:
[...]
Ik zal ook veel meer gaan verbruiken in de wintermaanden, maar ik denk dat ik dan de batterijen net veel minder kan gaan gebruiken
Want krijg jij ze echt vol in de wintermaanden? Dat gaat mij echt niet lukken
P.S. mijn batterijen hadden nu weer zo'n avond/nacht dat ze gewoon stoppen met ontladen
1.5kWh van het net getrokken vanaf 12 uur terwijl de batterijen nog 75% zaten...
(dit was al vanaf gisteravond 21:00 zie ik )
Er zijn hier al wat problemen de revue gepasseerd. Een aantal zijn WiFi gerelateerd. Dus ik zou eens een eigen AP oprichten voor de Homewizard spulletjes. Hier draait het zonder storingen (p1 verbinding) sinds ik dat gedaan heb. Daarnaast is vandaag nieuwe firmware voor de batterijen vrij gegeven. Dus die zou ik als eerste er inschieten. (zat ook iets voor de WiFi verbinding in)
Voor zover ik het vandaag een beetje bekeken heb draait de nieuwe firmware net weer even mooier.
In de toekomst zal dat gaan werken, is al weleens iets over gemeld. Op dit moment is de HW PiB naar mijn weten alleen nog compatible met de P1-meter.maniak schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:06:
Ik heb thuis een kWh Meter van Homewizard geïnstalleerd. Kan iemand mij vertellen of die ook werkt met een Homewizard batterij of heb ik dan alsnog een P1 meter nodig? Alvast bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 28-07-2025 14:09 ]
(Tot die tijd kun je je ook aanmelden als bèta-tester)
[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 28-07-2025 14:10 ]
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
[ Voor 99% gewijzigd door repmeer op 28-07-2025 14:36 ]
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
mijn teruglevering:Afgelopen december was natuurlijk waardeloos qua zonuren. Maar wat was het half januari? Februari zeker ging hier overdag al weer meer de deur uit dan dat ik in de avond opstookte. (142 graden zuid) Over 6 maanden weet ik meer.
oktober: 65kwh
november: 12kwh
december: 1kwh
januari: 5kwh
februari: 18kwh
maart: 177kwh
dus oktober -> feb, zal mijn batterij setje heel weinig voor mij doen.
Dat komt omdat ik verwarm met airco, dus nagenoeg alle zon die er is zal direct gebruikt worden.
(en mijn beste 8 panelen liggen dan redelijk in de schaduw...)
Als ze syncen werken ze wel maar op een laag nivo dat beetje bij beetje hoger wordt tot ze weer op vol vermogen zijn.Alpha89 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:55:
Hier zojuist 1.0216 geïnstalleerd op mijn beide PiB's. Ook apart. De eerste werd blauw en bleef ook blauw gedurende de update. De tweede werd even blauw. Deed toen helemaal niks meer en kwam na de langste 2 minuten van mijn leven weer tot leven. Overigens gingen ze beide weer meteen aan het werk ondanks dat ze "syncen met het net" aangaven. Of geldt dat alleen voor teruglevering?
[ Voor 100% gewijzigd door Pakhaas op 28-07-2025 15:16 . Reden: foutje ]
/f/image/uczPbHIpGOgqorPw3wXLS0Ci.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Wutangtony op 28-07-2025 15:27 ]
Nieuw tarief ingegaan in die periode door ander energiecontract?Wutangtony schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:25:
Iemand een idee waarom mijn homewizard app niet gewoon van Jan - dec loopt maar van jun - mei in de jaaroverzicht stand?
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-07-2025 15:32 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Klik eens op vorige, dan zal je 2024/2025 zien. Heeft denk ik iets te maken met het moment van het aanmaken van je account.Wutangtony schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:25:
Iemand een idee waarom mijn homewizard app niet gewoon van Jan - dec loopt maar van jun - mei in de jaaroverzicht stand?
[Afbeelding]
Gemiddeld gebruik half okt tm febr: 5,46 kwh
Gemiddeld teruglevering half okt tm febr 4,53 kwh
Gemiddeld gebruik aug tm sept en mrt tm juli 2,74 kwh
Gemiddeld teruglevering aug tm sept en mrt tm juli: 22,87 kwh
Het net verbruik is in de winter wat hoger (logisch) door meer verlichting aan en wat meer tv kijken.
Als ik zo zie wat wij terugleveren dan ben ik bang dat ik 2 accu's niet vol ga krijgen. Dat is in de zomer dan weer geen probleem, maar dan gebruik ik avond/nachts/ochtends niet meer dan 2.74kwh gemiddeld.
Moet er wel bij zeggen dat wij over een paar weken ons eerste kindje verwachten, dus de wasmachine zal wat vaker gaan draaien en de vrouw is ook 2 dagen in de week meer thuis dan nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 28-07-2025 15:45 ]
De andere PiB stopte toen spontaan werken (ik heb er twee).
Niets hielp op afstand om ze weer opgang te brengen (ik kan nu niet fysiek bij de pibs)
Nu de firmware update er is dacht ik, ik gok het er gewoon op want na update wordt de batterij herstart.
En dat werkte! Probleem op afstand dankzij de update opgelost.
Een herstart optie in PIB zou veel oplossen om op afstand een reboot te kunnen geven.
Nu ga ik er maar schakelaars tussen zetten voor dit soort situaties op afstand uit en aan te kunnen zetten ook al is het niet aangeraden.
@Devke als het er niet al opstaat dan kan wat mij betreft dit op de wensenlijst / feature request lijst.
@HomeWizard_NL Als jullie dit inbouwen voorkom je gebruik van schakelaars die hem hard uitzetten en maakt mensen zelfoplossend en minder frustratie.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.