Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:00
DCSBL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:19:
In een recente software-update is het standby-gedrag aangepast. De omvormer van de Plug‑in Battery schakelde zo snel mogelijk uit als er geen actie werd verwacht van de Plug‑in Battery, waardoor het eigenverbruik op dat moment nihil was. Het frequente in- en uitschakelen had negatieve gevolgen voor de levensduur van de omvormer. Met de nieuwe instelling blijft de Plug‑in Battery 30 minuten in standby, zodat de interne onderdelen veel minder last hebben van deze inschakelpieken en de verwachte levensduur ruim halen. Dit is standaard bij omvormers van zonnepanelen. Als bijkomend voordeel reageert de Plug‑in Battery daardoor ook veel sneller bij laden of ontladen, wat zorgt voor een beter resultaat met “nul op de meter”. De impact op de “round-trip efficiency” (RTE) is vrijwel verwaarloosbaar.

Naar aanleiding van meerdere meldingen hebben we extra onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat het stuuralgoritme binnen de P1 Meter niet altijd rekening hield met het eigenverbruik van de Plug‑in Battery. Hierdoor stuurde het stuuralgoritme aan op een netverbruik van 5 tot 10 Watt per batterij in plaats van exact 0 Watt, als je meerdere batterijen hebt. Dit probleem is verholpen in een nieuwe software-update (1.0216) die we in stappen beschikbaar stellen. We verwachten dat deze update binnen twee weken beschikbaar is. Tot dan vragen we om jullie geduld.
Ik heb eens de teruglevering 's nacht tussen 0 en 5 uur van mijn PiB in een grafiek gezet. Hieruit blijkt duidelijk dat na versie 1.0213 (14-7-2025 ) de teruglevering is toegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqRtY2CDz6ak0VFGYHfnHuYr3AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7JXUeifeSEixCcM3KwEVknQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:32:
[...]

Ik heb eens de teruglevering 's nacht tussen 0 en 5 uur van mijn PiB in een grafiek gezet. Hieruit blijkt duidelijk dat na versie 1.0213 (14-7-2025 ) de teruglevering is toegenomen.

[Afbeelding]
Batterij was helaas al leeg maar ik heb een stukje gefilterd uit de p1 waarden m.b.t. NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge12R4TVUOX7PmT4AjwRD3KNki0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UH5uFMKzuO7gUdpPohtbhU2Y.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de pieken (aanslaan vriezer / koelkast) eruit filter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN_ugQ5awOI56NcaXJbGcPxtBx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eR0VF0Mt6SrqBGVQg9yUzzku.jpg?f=fotoalbum_large

Stroomverbruik en teruglevering volgens energie leverancier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18ai6CtkvGjhhvFRlSgdSdUi0-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2g3puychlRC0bbu1Yvoo7Zv.jpg?f=fotoalbum_large

De komende dagen zal ik eens kijken wat NOM doet. Voor nu zie ik standaard dus teruglevering aan het net gezien de piekjes onder de 0 lijn blijven.

[ Voor 39% gewijzigd door Devke op 25-07-2025 03:16 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:59
josvl_52 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:57:
Mijn renewed had 54 cycles, dat is minder dan 1% van de 6000 die de batterij zou moeten halen.
De prijs was 50 € minder, dat is toch tegen de 3%. Garantie hetzelfde als bij een nieuwe.
Voordeel, van die wachttijd af, dus goede deal 👍🙂
Nog steeds geen goede deal, als je gaat kijken wat je per kWh betaald met de marktconforme prijzen van thuisbatterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70jEgvHt4_xoOBIkoMhTMDU0cLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RLDrUN0wla7foGdIeKkjmUP.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks weinig zon toch 3 PiB's vol met 12 panelen. Er staat nog een batterij in bestelling met levering september en toch maar voor uitbreiding van mijn panelen gegaan. In september komen er 11 440Wp bij met een nieuwe omvormer. Met de extra op week is het de bedoeling om in het voor en na jaar ook de PIB maximaal te kunnen gebruiken.

Nu nog een keuze maken of ik voor een (hybride) wamrte pomp ga met nu 550 m3 gas verbruik.

He who laughs last.. Thinks slowest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-10 21:31

BlueTooth76

Let the sun shine!

Daan® schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:51:
[Afbeelding]

Ondanks weinig zon toch 3 PiB's vol met 12 panelen. Er staat nog een batterij in bestelling met levering september en toch maar voor uitbreiding van mijn panelen gegaan. In september komen er 11 440Wp bij met een nieuwe omvormer. Met de extra op week is het de bedoeling om in het voor en na jaar ook de PIB maximaal te kunnen gebruiken.

Nu nog een keuze maken of ik voor een (hybride) wamrte pomp ga met nu 550 m3 gas verbruik.
Gasloos scheelt ook vastrecht. Keuze in 2018 al gemaakt ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@DCSBL

Ik heb gisteren op 2 van mijn 4 batterijen de 1.026 software geladen.

Het resultaat ten opzichte van de vorige versie is anders maar helaas juist fors slechter.
Was in de vorige situatie het geval dat je bij standby ca 7 watt van het net bleef gebruiken maar zodra een einde aan de standby kwam weer nul op de meter zag is de situatie nu compleet anders.

Met de nieuwe software bestaat NOM helemaal niet meer maar lever je altijd 10 tot 15 watt terug aan het net

Ik vind de benadering om NOM sturing deels via de batterij software te laten lopen ook wat merkwaardig.
Jullie lijken het Master/Slave concept uit het oog verloren te hebben waarbij de P1-meter de Master is en de batterijen de Slaves.

Doordat nu zowel de P1-meter als de batterijen proberen te sturen ontstaat er blijkbaar conflict waardoor NOM niet meer werkt

Mijn suggestie is dat je geen verdere uitrol doet van versie 1.0216 en dat je deze specifieke wijziging ongedaan maakt in een volgende versie. Daarnaast dat je voor de NOM sturing dit volledig door de P1-meter laat doen wat betekend dat daar dus ook aangepaste software voor moet komen om het standby gebruik op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-10 23:18
En zo blijf ik ook niet verschoond van een E nummerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFjXzoWs7NsKT0KsF4AnemTXmtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOOAGbF92GmfHu67Er7CvmKM.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand deze al tegengekomen?

Error code E327 op firmware 1.0216

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mikemm schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:35:
En zo blijf ik ook niet verschoond van een E nummer[Afbeelding]

Iemand deze al tegengekomen?

Error code E327 op firmware 1.0216
Is het opladen gestopt? Deze melding heeft geen hits in het topic (E nr).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemm
Devke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:00:
[...]

Is het opladen gestopt? Deze melding heeft geen hits in het topic (E nr).
Zon doet nog niets en to_full gaat meteen naar standby. Kon wel weer naar zero schakelen. Lijkt een laad issue oid.
Heb ook vriend wizzi geïnformeerd. En wacht op een tech.
Hopelijk kan iets op afstand. Ben voorlopig nog niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mikemm schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:05:
[...]

Zon doet nog niets en to_full gaat meteen naar standby. Kon wel weer naar zero schakelen. Lijkt een laad issue oid.
Heb ook vriend wizzi geïnformeerd. En wacht op een tech.
Hopelijk kan iets op afstand. Ben voorlopig nog niet thuis.
Niet thuis lees ik. Anders had je een x een harde reset kunnen doen en kijken wat er daarna gebeurd. Je eerste melding lijkt op SoC drift. Weer is gewoon slecht. Regent hier en flink ook. Lijkt wel herfst 🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:33:
@DCSBL

Het resultaat ten opzichte van de vorige versie is anders maar helaas juist fors slechter.
Was in de vorige situatie het geval dat je bij standby ca 7 watt van het net bleef gebruiken maar zodra een einde aan de standby kwam weer nul op de meter zag is de situatie nu compleet anders.

Met de nieuwe software bestaat NOM helemaal niet meer maar lever je altijd 10 tot 15 watt terug aan het net

Ik vind de benadering om NOM sturing deels via de batterij software te laten lopen ook wat merkwaardig.
Jullie lijken het Master/Slave concept uit het oog verloren te hebben waarbij de P1-meter de Master is en de batterijen de Slaves.

Doordat nu zowel de P1-meter als de batterijen proberen te sturen ontstaat er blijkbaar conflict waardoor NOM niet meer werkt

Mijn suggestie is dat je geen verdere uitrol doet van versie 1.0216 en dat je deze specifieke wijziging ongedaan maakt in een volgende versie. Daarnaast dat je voor de NOM sturing dit volledig door de P1-meter laat doen wat betekend dat daar dus ook aangepaste software voor moet komen om het standby gebruik op te lossen.
Beta testgroep niets voor jou? Ik had deze ook niet gespot. Kijk altijd naar wat de energieleverancier aan gegevens heeft namelijk.

Edit: Ik heb hem zelf (zie paar posts terug) ook gemeld in de betagroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:50
@DCSBL

Het is belangrijk dat alle batterijen die worden aangestuurd zijn bijgewerkt. Wil je dit eerst proberen?
@DCSBL

Deze aanname is onjuist. Ik zal om verdere verwarring te voorkomen wat inhoudelijker reageren:

Elke HomeWizard Plug-In Battery stuurt zijn 'kunnen' en metingen naar de P1-meter. Hierin staat bijvoorbeeld zijn bereik, SoC en hoeveel hij zelf denkt te gebruiken. Met deze informatie gaat de P1-meter, in combinatie met de data uit de slimme meter, aan de slag. De echte sturing gebeurt dus in de P1-meter.

De bug betrof een fout in de PiB, waardoor deze zijn eigen verbruik niet meegaf. De P1-meter nam hierdoor aan dat er per aangesloten PiB zo’n 7 à 8 watt werd gebruikt terwijl dat niet zo was, waardoor de P1-meter ging sturen op -7 tot -8 watt per aangesloten batterij.

Let erop dat hier nog wat variaties in zitten. Zo gebeurt dit alleen voor elke 'extra' batterij boven op de eerste. Dus bij 3 batterijen stuurde de P1-meter aan op 2 keer -7/-8 watt (dus -14/-16 watt). Dit is ook weer afhankelijk van of de PiB actief in gebruik is of niet.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCSBL schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Het is belangrijk dat alle batterijen die worden aangestuurd zijn bijgewerkt. Wil je dit eerst proberen?

[...]

Deze aanname is onjuist. Ik zal om verdere verwarring te voorkomen wat inhoudelijker reageren:

Elke HomeWizard Plug-In Battery stuurt zijn 'kunnen' en metingen naar de P1-meter. Hierin staat bijvoorbeeld zijn bereik, SoC en hoeveel hij zelf denkt te gebruiken. Met deze informatie gaat de P1-meter, in combinatie met de data uit de slimme meter, aan de slag. De echte sturing gebeurt dus in de P1-meter.

De bug betrof een fout in de PiB, waardoor deze zijn eigen verbruik niet meegaf. De P1-meter nam hierdoor aan dat er per aangesloten PiB zo’n 7 à 8 watt werd gebruikt terwijl dat niet zo was, waardoor de P1-meter ging sturen op -7 tot -8 watt per aangesloten batterij.

Let erop dat hier nog wat variaties in zitten. Zo gebeurt dit alleen voor elke 'extra' batterij boven op de eerste. Dus bij 3 batterijen stuurde de P1-meter aan op 2 keer -7/-8 watt (dus -14/-16 watt). Dit is ook weer afhankelijk van of de PiB actief in gebruik is of niet.
Valt het terugleveren wat ze nu nog doen (zie post vanmorgen) onder 1 van deze variaties? Hier lijkt het of er standaard teruggeleverd wordt. Kan vanavond als de batterij weer vol is een wat langere periode bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Ik kan de andere batterijen nog niet updaten omdat daarvoor de update nog niet beschikbaar is.

Wat betreft de aansturing. Alleen een van de geupdate batterijen was actief toen ik dit vaststelde terwijl de 3 anderen vol waren en in Idle stonden. Later nam de andere geupdate batterij het werk over het gaf het zelfde effect. Nog weer later was 1 van de niet geupdate batterijen aan de beurt en was het oude gedrag weer het resultaat.

Dit lijkt mij juist een indicatie dat dit dus per batterij is en afhankelijk van de sotware versie.

Maar goed ik wacht af tot dat ook de ander batterijen geupdate worden en zal dan opnieuw kijken wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Valt het terugleveren wat ze nu nog doen (zie post vanmorgen) onder 1 van deze variaties? Hier lijkt het of er standaard teruggeleverd wordt. Kan vanavond als de batterij weer vol is een wat langere periode bekijken.
Dat is nu net wat ik melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Dat is nu net wat ik melden
Dan hebben we het over hetzelfde.

Edit : Zoals ik het lees zou de nieuwe firmware dat juist moeten voorkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 25-07-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[...]

Ik ben eigenlijk wel blij met deze bug. Ik lever nu per nacht (0:00-6:00) ongeveer 40-50 Wattuur terug. En 0 Wattuur aan import. Voorheen had ik voortdurend een paar watt aan verbruik, dan een paar watt aan export. Er zijn nu eenmaal aardig wat apparaten hier die wisselend vragen waardoor de vraag heen en weer schiet. Maar het gevolg daarvan was dus dat ik elke nacht zo tussen de 20 en 30 Wattuur aan import had. Nu zit ik al een aantal dagen op echt 0 Wattuur aan import.
Ik prefereer een beetje export over een beetje import.

Het is allemaal niet significant natuurlijk. Maar gevoelsmatig ben ik blij met de huidige manier.

[ Voor 3% gewijzigd door ArthurMorgan op 25-07-2025 09:45 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:36:
[...]

Dan hebben we het over hetzelfde.

Edit : Zoals ik het lees zou de nieuwe firmware dat juist moeten voorkomen.
Met je eens maar dat lijkt dus niet het geval te zijn. Van onnodig afnemen is er nu overgeschakeld naar onnodig terugleveren.

PS Ik test dit nu omdat ik een specifiek probleem zie dat mij raakt. Maar Beta testen beschouw ik als werk en werk is iets waar ik betaald voor wil worden. Iets meer uitleg. Ik heb dit soort werk beroepsmatig gedaan maar ben nu met pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Ik ben eigenlijk wel blij met deze bug. Ik lever nu per nacht (0:00-6:00) ongeveer 40-50 Wattuur terug. En 0 Wattuur aan import. Voorheen had ik voortdurend een paar watt aan verbruik, dan een paar watt aan export. Er zijn nu eenmaal aardig wat apparaten hier die wisselend vragen waardoor de vraag heen en weer schiet. Maar het gevolg daarvan was dus dat ik elke nacht zo tussen de 20 en 30 Wattuur aan import had. Nu zit ik al een aantal dagen op echt 0 Wattuur aan import.

Het is allemaal niet significant natuurlijk. Maar gevoelsmatig ben ik blij met de huidige manier.
Op zich kan ik er wel mee eens zijn maar alleen voor de maanden waarin er een structureel overschot is. In het voor en najaar wil je juist geen enkele watt onnodig terugleveren omdat je dat dan zelf in huis kan gebruiken. Daarom ben ik voorstander van een XOM optie zodat ik afhankelijk van het seizoen het Nul-punt wat kan verschuiven.

Maar een bug is een bug en dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Met je eens maar dat lijkt dus niet het geval te zijn. Van onnodig afnemen is er nu overgeschakeld naar onnodig terugleveren.

PS Ik test dit nu omdat ik een specifiek probleem zie dat mij raakt. Maar Beta testen beschouw ik als werk en werk is iets waar ik betaald voor wil worden. Iets meer uitleg. Ik heb dit soort werk beroepsmatig gedaan maar ben nu met pensioen.
Ah zo. Ik vind het niet erg. Zolang het geen dagtaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Zou een keus kunnen zijn. Dan moet je een soort offset kunnen instellen. XOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:50
hanev001 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Ik kan de andere batterijen nog niet updaten omdat daarvoor de update nog niet beschikbaar is.

Wat betreft de aansturing. Alleen een van de geupdate batterijen was actief toen ik dit vaststelde terwijl de 3 anderen vol waren en in Idle stonden. Later nam de andere geupdate batterij het werk over het gaf het zelfde effect. Nog weer later was 1 van de niet geupdate batterijen aan de beurt en was het oude gedrag weer het resultaat.

Dit lijkt mij juist een indicatie dat dit dus per batterij is en afhankelijk van de sotware versie.

Maar goed ik wacht af tot dat ook de ander batterijen geupdate worden en zal dan opnieuw kijken wat het effect is.
Dat je niet alle batterijen kan updaten is een terechte opmerking, helaas een bijwerking van de gedeeltelijke uitrol. Als je wilt kan je mij een DM sturen met de serienummers van al jouw PiB’s dan zal ik je andere ook toevoegen aan de eerste groep.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10 17:25
Vanmiddag wordt mijn nieuwe omvormer geplaatst. Krijg meteen gratis een upgrade. Dan kan mijn batterij ook weer aan de gang. Hopelijk gaat het koppelen allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-10 22:40

fxs81

Julianadorp

Hier ook goed te zien dat met de laatste update er standaard iets word teruggelevert. Wat mij betreft verwaarloosbaar, net als ik de afname in de nacht verwaarloosbaar vond maar het valt wel op.

Hier 2 pibs met de laatste standaard firmware, vrijgeschakeld voor ik in de betatest groep zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfhcGYM2dLQtBBrgFo5Ex2p47mo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YrZyvP5Z2e2HEO3qzbkwB2ea.png?f=user_large

En met de laatste betafirmware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjelPMJ2bxYNhcUh66tqKMGSPxc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NhIFNSv4TP5GjaUSo8BmU3ts.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabianintveld
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-10 15:16
Devke schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:02:
[...]

Ik laat een binary switch aangeven of de dure of goedkopere uren er zijn op basis van de cheapest hour integratie. Als die switch dus "aan" gaat dan zijn de goedkoopste uren daar en mag de batterij gaan laden. Nu ik de spread iets te laag vind heb ik de batterij handmatig even tegen gehouden. Dit zou je in principe kunnen automatiseren. Als spread < is dan bijvoorbeeld 10 ct dan doe niets. Dat heb ik er nog niet inzitten omdat het altijd wel lonend is/was.

[Afbeelding]
Ik heb zelf een HA sensor die voor mij berekent wat de spread moet zijn voordat het financieel uit kan om te laden op lage dynamische prijzen, inclusief laadverliezen, afschrijving etc. maar je zit dan toch echt wel vaak op minimaal 14 cent wat je nodig hebt aan spread, en op een dag zoals vandaag 17cent.

Dit combineer ik met 2 automatiseringen, eentje om op het goedkoopste moment te laden indien de spread gunstig is en eentje om te laden bij diep negatieve tarieven i.c.m. het afschakelen van mijn omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:02
En vandaag was het weer zo ver, 1 batterij komt in de "inactief" mode (laden voor inactief) en doet niks meer komt hier niet meer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1W3ZwYoqxdqxqW3mvxmyqeYp0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ItFBsHJeJKAVTGVbAQuCyN2.jpg?f=fotoalbum_large

als ik hem niet aan/uit zet dan had ie vandaag niet meer opgeladen,
en direct na het aan/uit zetten gaat ie laden
Het was eerst dus deze batterij deed 0W en mijn andere 800W direct na de reset was het 400/400

En weer is het gebeurd als de batterij echt leeg gaat in de nacht.. Ik zie dit nooit als hij niet leeg is geraakt.

[ Voor 18% gewijzigd door joco op 25-07-2025 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berteminator
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-08 16:40
TFX77 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Je hebt recht op een nieuwe. Ze kunnen dit aanbieden, duurt korter dan wachten op een nieuwe. Maar je hebt recht op een gloednieuwe.
Heb contact gehad met HW.
Naar het schijnt komt er een nieuwe batterij op dezelfde afgesproken datum...
We gaan het zien, voorlopig nog altijd E325 die af en toe verdwijnt :) en weer komt.... :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:00
[...]

[...]

Met 1 PiB zie ook verandering:

Mijn teruglevering aan het net nu opeens gestegen van -3 Wh naar -8Wh gemiddeld. Netafname is wel gedaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMFOyQIBiRUCAQ3q_inmMPO9YGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gHElDFPhhG2NMPP7q7IJYIs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:38
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:24:
Als mensen de HW batterijen willen aanmelden, laten ze dat dan doen, maar houdt op met screenshots daarvan hier op het forum te delen.
De HW batterijen levert in principe niet terug aan het net en daarom hoeft die ook niet aangemeld te worden.
Die discussie is al lang gevoerd.
Discussie kan weer worden geopend, heb na het onlangs laten vervangen van de slimme meter (DSMR 4 naar DSMR 5.5) een brief ontvangen van de netbeheerder dat de installatie mogelijk verkeerd is uitgevoerd.

Ik had al mijn vermoeden vanwege dit forum dat dit het miniscule terugleveren is in de nacht en dat blijkt dus het probleem te zijn. De controle van de monteur moest desondanks toch worden uitgevoerd. Deze onnodige procedure was niet nodig geweest als ik de HW batterij had aangemeld werd mij verteld. De netbeheerder was niet op de hoogte dat een 0.8 kWh batterij niet aangemeld kan worden.

Inmiddels hier een workaround gezien om toch aan te melden, dank voor de screenshots hiervan _/-\o_

Ik draai overigens ook de beta en het terugleveren is ook bij mij toegenomen tot 10-15 Wh.

[ Voor 4% gewijzigd door eovermeer op 25-07-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15:56
MakeItSo schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:10:
[...]

HW geeft aan dat de socket (die er tussen zat) er beter tussenuit kan. Ik heb er geen diepgaande kennis van, maar logisch gezien is het op z’n minst raar dat de socket voor die problemen zou zorgen, terwijl die er vanaf dag 1 (nu zo’n 4 maanden) tussen zat en dit probleem zich nu een week of 2 voordoet.

Maar ik heb hem er dus op advies van HW tussenuit gehaald. Benieuwd of het iets doet.
Socket er tussenuit maakte niets uit. Weer de hele avond melding dat hij te warm is en vermogen is beperkt.

Reactie van HW; ja we zien inderdaad dat hij die melding geeft en ja hij wordt wel warm maar niet te warm. Ze willen hier nu niets aan doen, maar gaan kijken of ze dit kunnen oplossen ‘voor in de toekomst’. Oftewel, ik blijf zitten met een batterij die continu warm wordt en foutmeldingen geeft, maar ik kan op geen enkele manier zelf vaststellen of er nu wel een probleem is of niet. Ik vind dat een hele rare situatie. Ik heb er net nog 2 besteld, maar als dit de handelswijze is van HW, dan denk ik dat die binnenkort weer te koop komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:22
MakeItSo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Socket er tussenuit maakte niets uit. Weer de hele avond melding dat hij te warm is en vermogen is beperkt.

Reactie van HW; ja we zien inderdaad dat hij die melding geeft en ja hij wordt wel warm maar niet te warm. Ze willen hier nu niets aan doen, maar gaan kijken of ze dit kunnen oplossen ‘voor in de toekomst’. Oftewel, ik blijf zitten met een batterij die continu warm wordt en foutmeldingen geeft, maar ik kan op geen enkele manier zelf vaststellen of er nu wel een probleem is of niet. Ik vind dat een hele rare situatie. Ik heb er net nog 2 besteld, maar als dit de handelswijze is van HW, dan denk ik dat die binnenkort weer te koop komen…
Meten is weten. De eerste vraag zou natuurlijk moeten zijn, wat is de ingangstemperatuur en wat is de uitgangstemperatuur. Kunt je dat beantwoorden?

Als je op 20 graden ingangstemperatuur zit met genoeg ruimte om de pib. Heb je helemaal gelijk. Is het echter 30 graden….zonder genoeg ruimte om de batterij.

[ Voor 8% gewijzigd door internet4me op 25-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MakeItSo
internet4me schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Meten is weten. De eerste vraag zou natuurlijk moeten zijn, wat is de ingangstemperatuur en wat is de uitgangstemperatuur. Kunt e dat beantwoorden?

Als je op 20 graden ingangstemperatuur zit. Heb je helemaal gelijk. Is het echter 30 graden….
De batterij staat (volledig vrij) in een ruimte waar het 17,5gr is. Geen idee wat de uitgangstemperatuur is. Maar in alle eerlijkheid, Als ik het apparaat plaats en gebruik conform de instructies van HW, dan zou het volgens mij niet moeten kunnen dat ik foutmeldingen krijg. En ik verwacht dan juist van HW dat ze een gebruiker niet willen vertellen; ja joh, wordt wel wat warm, maar negeer maar, gaan we in de toekomst oplossen, tot die tijd kun je niet zien of je nou wel een probleem hebt als je die melding krijgt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10

Winkiller

De Mopperpot

https://www.nu.nl/tech/63...he-energiecontracten.html

Zonnepaneelbezitters met een vast of variabel energiecontract moeten betalen voor het terugleveren van overtollige zonnestroom aan het elektriciteitsnet. Je kon tot voor kort onder zo'n terugleverboete uit komen met een dynamisch energiecontract. Maar steeds meer energieleveranciers rekenen nu ook terugleverkosten bij dynamische contracten.

In het geval van een negatieve energieprijs krijg je met een dynamisch contract geld om energie te verbruiken en kost het terugleveren van elektriciteit geld. Bij sommige energiebedrijven betaal je daar bovenop dus nog een terugleververgoeding. Dat maakt zo'n terugleverboete in sommige gevallen dubbelop.

[ Voor 24% gewijzigd door Winkiller op 25-07-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje3FR
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

Hammetje3FR

Zuidoost Friesland

Hier ook meer teruglevering in de nacht sinds de (beta) update naar 1.0216 op beide PiB's (restrictie uit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2qaKqJ5ypsPjGKSOV5mAgxPCZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgbMS4WftfgOtFovHZrpMi4K.jpg?f=fotoalbum_large

3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:52
eovermeer schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Discussie kan weer worden geopend, heb na het onlangs laten vervangen van de slimme meter (DSMR 4 naar DSMR 5.5) een brief ontvangen van de netbeheerder dat de installatie mogelijk verkeerd is uitgevoerd.

Ik had al mijn vermoeden vanwege dit forum dat dit het miniscule terugleveren is in de nacht en dat blijkt dus het probleem te zijn. De controle van de monteur moest desondanks toch worden uitgevoerd. Deze onnodige procedure was niet nodig geweest als ik de HW batterij had aangemeld werd mij verteld. De netbeheerder was niet op de hoogte dat een 0.8 kWh batterij niet aangemeld kan worden.

Inmiddels hier een workaround gezien om toch aan te melden, dank voor de screenshots hiervan _/-\o_

Ik draai overigens ook de beta en het terugleveren is ook bij mij toegenomen tot 10-15 Wh.
Hier hebben wij liander en die heb ik zojuist gebeld maar die weten niets van een batterij aanmelden.
Als de 0,8kwh , van de hw pib, er niet staat moet je maar 1.0 kwh invullen vertelde degene van liander mij.
Iemand anders dat ook ingevuld toevallig?1.0kwh
Trouwens degene van liander vertelde mij dat de site energieleveren.nl van de overheid is. Liander ziet helemaal niet dat je dan een batterij heb aangemeld.
Als je een pib aanmeld zien ze alleen dat je een opwekinstallatie heb aangemeld.
Net als je zonnepanelen.nou zijn die wel belangrijk om aan te melden anders weet je energieleverancier niet dat je terugleverd.en je wil natuurlijk wel gesaldeerd krijgen.
Dus degene van Liander liet voor mij in t midden of je nou verplicht was of niet om de pib aan te melden.

Update: 800 watt max wat de batterij laad en ontlaad bedoelde ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Diaantje71 op 25-07-2025 13:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Letten we wel even op de eenheden mensen? Danku.

Eén HW PiB is:

0,8 kW vermogen
2,7 kWh energie

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MakeItSo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:27:
[...]

De batterij staat (volledig vrij) in een ruimte waar het 17,5gr is. Geen idee wat de uitgangstemperatuur is. Maar in alle eerlijkheid, Als ik het apparaat plaats en gebruik conform de instructies van HW, dan zou het volgens mij niet moeten kunnen dat ik foutmeldingen krijg. En ik verwacht dan juist van HW dat ze een gebruiker niet willen vertellen; ja joh, wordt wel wat warm, maar negeer maar, gaan we in de toekomst oplossen, tot die tijd kun je niet zien of je nou wel een probleem hebt als je die melding krijgt of niet.
Dit is de reden dat ik sensoren in de uitlaat opening heb geplaatst zodat een beetje idee heb in hoeverre de temperatuur stijgt.
Aan Hw is de vraag gesteld om de gemeten temperatuur te vermelden in de apiAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTxkEZPAzWyy4zxIpx2uMXG10Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOsLJ3ysO2RflBWmTnD24XQX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door GL007 op 25-07-2025 13:14 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Dit is de reden dat ik sensoren in de uitlaat opening heb geplaatst zodat een beetje idee heb in hoeverre de temperatuur stijgt.
Aan Hw is de vraag gesteld om de gemeten temperatuur te vermelden in de api[Afbeelding]
Ik heb in februari een paar keer heen en weer lopen mailen met Homewizard over de foutcodes in de api en de temperatuur omdat het laatste niet echt duurzaam is als je het met een extern apparaat moet meten.

Toen de melding gekregen dat je toch niets met deze gegevens kan maar dat ze het wel kunnen zien op kantoor. 8)7

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Laatst online: 15:52
JeroenH schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Letten we wel even op de eenheden mensen? Danku.

Eén HW PiB is:

0,8 kW vermogen
2,7 kWh energie
Excuus, dat bedoelde ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MakeItSo
Bijzonder, HW blijft volhouden dat ook al wordt mijn batterij warm en zit er een fout in (die zit aan hun kant, dat erkennen ze), willen ze er niets aan doen en gaan ze het in de toekomst ooit een keer oplossen.

Tot die tijd moet ik maar “ met mijn nieuwe auto naar mijn werk blijven rijden met een waarschuwingslampje dat er iets mis is”. Ik vind dat echt heel raar. Erkennen dat er een fout in zit, erkennen dat het apparaat warm wordt (warmer dan zou mogen), maar niks willen doen.

Ik krijg een beetje de indruk dat het HW allemaal boven de pet aan het groeien is. Zeker als ik hier ook lees hoeveel renewed batterijen er zijn en hoeveel foutmeldingen er naar boven komen. Tuurlijk, mensen waar niets mis is hoor je niet, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@MakeItSo

Bij ons regelmatig in een kamer waar het s'avonds +24 graden is de volgende melding;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJJA0bJDcevBRrj12M4-mULdcII=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U1WFZSqVYfFjVPCNcndto3rZ.jpg?f=user_large

Als ik later check is die melding vaak weg, gebeurd regelmatig als het warm is geweest.
Ik leg er niet wakker van, zou jij misschien ook niet moeten doen of bedoel je dit niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Hier ook vrijwel elke avond als de garage niet wordt geventileerd. Zodra het daar 25°C of warmer is, verschijnt de melding "Beperkte werking" op de HomeWizard batterij.

Die melding komt doordat deze LFP-batterijen gevoelig zijn voor temperatuur. Bij warmte verlaagt de batterij tijdelijk het vermogen om de levensduur te beschermen. Het is dus geen storing, maar een ingebouwde veiligheidsmaatregel.

Bij mij verdwijnt de melding vanzelf als het weer afkoelt. In principe geen probleem, tenzij je net op dat moment veel vermogen nodig hebt, maar dan zal je de batterijen op een andere locatie moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikemm
Vervolg op de E327 fout.
Een reset poging gewaagd dmv de grote knop.
Eerste indruk lijkt erop dat het (voor nu?) gefixed is.

Helaas nog geen info gehad van @HomeWizard_NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 22:15
carpcatcher schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:12:
Hier ook vrijwel elke avond als de garage niet wordt geventileerd. Zodra het daar 25°C of warmer is, verschijnt de melding "Beperkte werking" op de HomeWizard batterij.

Die melding komt doordat deze LFP-batterijen gevoelig zijn voor temperatuur. Bij warmte verlaagt de batterij tijdelijk het vermogen om de levensduur te beschermen. Het is dus geen storing, maar een ingebouwde veiligheidsmaatregel.

Bij mij verdwijnt de melding vanzelf als het weer afkoelt. In principe geen probleem, tenzij je net op dat moment veel vermogen nodig hebt, maar dan zal je de batterijen op een andere locatie moeten plaatsen.
Ik had ook last van 1 van de 2 PIB’s die te warm werd. Ze staan op zolder en daar kan het nogal warm worden. Ik heb het als volgt opgelost en nooit meer medling van te warme batterij gekregen:
Een grote vloer ventilator gekocht en die op ongeveer 1 meter afstand van de PIB’s geplaatst met de luchtstroon van de batterijen af. Zodat de warme lucht afgevoerd wordt en verder de zolder ingeblazen wordt. Er ontstaat daardoor een betere lucht circulatie. De ventilator via een zwave plug aangesloten en in Homey 2 flows gemaakt: bij een temperatuur van 33 graden bovenop de PIB, dan sla aan (dus ventilator gaat draaien) Bij een temperatuur van 31 graden bovenop de PIB dan zet uit. (Dus de ventilator stopt).
Wekt perfect, zelfs met de warmste dagen geen melding van te warme PIB gehad.
Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiNd4sC2eVsj0Y0umj0DZ5bRQ4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvKDx7n7HIoyrCGv1a1nv2hj.jpg?f=fotoalbum_large

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:01
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Ik had ook last van 1 van de 2 PIB’s die te warm werd. Ze staan op zolder en daar kan het nogal warm worden. Ik heb het als volgt opgelost en nooit meer medling van te warme batterij gekregen:
Een grote vloer ventilator gekocht en die op ongeveer 1 meter afstand van de PIB’s geplaatst met de luchtstroon van de batterijen af. Zodat de warme lucht afgevoerd wordt en verder de zolder ingeblazen wordt. Er ontstaat daardoor een betere lucht circulatie. De ventilator via een zwave plug aangesloten en in Homey 2 flows gemaakt: bij een temperatuur van 33 graden bovenop de PIB, dan sla aan (dus ventilator gaat draaien) Bij een temperatuur van 31 graden bovenop de PIB dan zet uit. (Dus de ventilator stopt).
Zie foto:
[Afbeelding]
Krijg je met die sockets nu andere waarden dan die van de batterij zelf? HW raadt af de sockets te gebruiken en zelf doe ik het dus ook niet. Wat is jouw overweging om het wel te doen?

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Leanderr schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:54:
[...]

Krijg je met die sockets nu andere waarden dan die van de batterij zelf? HW raadt af de sockets te gebruiken en zelf doe ik het dus ook niet. Wat is jouw overweging om het wel te doen?
Mijn overweging is om te monitoren of het stroonverbruik van de batterijen gelijk zijn aan de sockets. Die sockets zitten er nog niet zo heel lang tussen, maar ik meet wel een verschil tussen wat de batterijen aangeven en wat de sockets aangeven. Op dit moment bij vol laden van 800 w per batterij (dus 1600 w) een verschil van 7 watt totaal meer op de sockets. Ook bij ontladen zit er een verschil tussen de batterijen en de sockets. Maar dat moet ik nog in een spreadsheet uitwerken.
Tevens heb ik ook in Homey een flow heb gemaakt, dat als de baterrijen in brand zouden vliegen, de sockets uit gaan. Er ligt boven op de batterijen een Fibaro rook sensor. Al zal dat wel nooit gebeuren.
Het is onzin dat de werking van de batterijen hierdoor zouden schaden, wat HW beweerd. Ik snap wel dat HW dit beweert, omdat de batterijen uitschakelen met de sockets slecht voor de electronica in de batterij is. Ik schakel de batterij dan ook niet uit met de sockets, alleen dus in een noodgeval, zoals brand. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Mijn overweging is om te monitoren of het stroonverbruik van de batterijen gelijk zijn aan de sockets. Die sockets zitten er nog niet zo heel lang tussen, maar ik meet wel een verschil tussen wat de batterijen aangeven en wat de sockets aangeven. Op dit moment bij vol laden van 800 w per batterij (dus 1600 w) een verschil van 7 watt totaal meer op de sockets. Ook bij ontladen zit er een verschil tussen de batterijen en de sockets. Maar dat moet ik nog in een spreadsheet uitwerken.
Tevens heb ik ook in Homey een flow heb gemaakt, dat als de baterrijen in brand zouden vliegen, de sockets uit gaan. Er ligt boven op de batterijen een Fibaro rook sensor. Al zal dat wel nooit gebeuren.
Het is onzin dat de werking van de batterijen hierdoor zouden schaden, wat HW beweerd. Ik snap wel dat HW dit beweert, omdat de batterijen uitschakelen met de sockets slecht voor de electronica in de batterij is. Ik schakel de batterij dan ook niet uit met de sockets, alleen dus in een noodgeval, zoals brand. O-)
Wel de sockets in altijd aan stand zetten. Bij brand heb je tijd genoeg om het uit te zetten.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
GL007 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Wel de sockets in altijd aan stand zetten. Bij brand heb je tijd genoeg om het uit te zetten.
Als ik thuis ben staan ze op altijd aan, maar als ik met vakantie ga, dan zet ik het schakelslot op uit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eovermeer schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Kon je het niet telefonisch oplossen? Hier was het telefonisch doorgeven al voldoende. Kreeg ook een brief. Gebeld. Aangegeven dat er een thuisbatterij aanhangt. De beste mevrouw gaf aan dat dit alles al verklaarde en dat de systemen van hun hier nog niet op waren ingericht. Afspraak werd direct gecanceld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:48:
https://www.nu.nl/tech/63...he-energiecontracten.html

Zonnepaneelbezitters met een vast of variabel energiecontract moeten betalen voor het terugleveren van overtollige zonnestroom aan het elektriciteitsnet. Je kon tot voor kort onder zo'n terugleverboete uit komen met een dynamisch energiecontract. Maar steeds meer energieleveranciers rekenen nu ook terugleverkosten bij dynamische contracten.

In het geval van een negatieve energieprijs krijg je met een dynamisch contract geld om energie te verbruiken en kost het terugleveren van elektriciteit geld. Bij sommige energiebedrijven betaal je daar bovenop dus nog een terugleververgoeding. Dat maakt zo'n terugleverboete in sommige gevallen dubbelop.
Ik zie nu nog een bonus op terugleveren bij Zonneplan. Zal een paar tientjes per jaar zijn. Blijft natuurlijk de vraag hoelang dat zal zijn allemaal. Als ze 1 maal iets gevonden hebben om je een poot uit te trekken. Welkom in Nederland!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Diaantje71 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:04:
[...]

Hier hebben wij liander en die heb ik zojuist gebeld maar die weten niets van een batterij aanmelden.
Als de 0,8kwh , van de hw pib, er niet staat moet je maar 1.0 kwh invullen vertelde degene van liander mij.
Iemand anders dat ook ingevuld toevallig?1.0kwh
Trouwens degene van liander vertelde mij dat de site energieleveren.nl van de overheid is. Liander ziet helemaal niet dat je dan een batterij heb aangemeld.
Als je een pib aanmeld zien ze alleen dat je een opwekinstallatie heb aangemeld.
Net als je zonnepanelen.nou zijn die wel belangrijk om aan te melden anders weet je energieleverancier niet dat je terugleverd.en je wil natuurlijk wel gesaldeerd krijgen.
Dus degene van Liander liet voor mij in t midden of je nou verplicht was of niet om de pib aan te melden.

Update: 800 watt max wat de batterij laad en ontlaad bedoelde ik.
Je kunt op energieleveren.nl gewoon een optie kiezen "Anders" bij omvormers. Dan kun je de HW invullen met 0.8 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:03
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Bij brand in de woning zijn de batterijen wel mijn laatste punt van zorg. Bij thermal runaway (haast onmogelijk bij LFP batterijen) ben je te laat met een socket.

Bij mij zit er alleen een socket op zodat ik kan meten en kan zien welke batterij oplaad of levert en op welk moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:18:
[...]

Als ik thuis ben staan ze op altijd aan, maar als ik met vakantie ga, dan zet ik het schakelslot op uit,
Je kunt op afstand het schakelslot uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
GL007 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:59:
[...]

Je kunt op afstand het schakelslot uitzetten.
Dat weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
Winkiller schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:03:
@MakeItSo

Bij ons regelmatig in een kamer waar het s'avonds +24 graden is de volgende melding;

[Afbeelding]

Als ik later check is die melding vaak weg, gebeurd regelmatig als het warm is geweest.
Ik leg er niet wakker van, zou jij misschien ook niet moeten doen of bedoel je dit niet ?
Bij ons doet hij het standaard iedere avond, bij een ruimtetemperatuur van 17,5gr. HW geeft ook aan dat er een fout is. Volgens hen zou hij geen beperkte werking hebben en gewoon functioneren, maar het punt van een foutmelding die er altijd is, is dat je het dan dus ook niet weet als er wél wat mis is. Én de foutmelding was er eerder niet, ook niet bij hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fikkie123 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:53:
[...]

Bij brand in de woning zijn de batterijen wel mijn laatste punt van zorg. Bij thermal runaway (haast onmogelijk bij LFP batterijen) ben je te laat met een socket.

Bij mij zit er alleen een socket op zodat ik kan meten en kan zien welke batterij oplaad of levert en op welk moment.
Dat hang af van type lithiumbatterijen bij lipo4 is dat goed te doen. Het is het meest veilige lithiumbatterij die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Sinds de updates van twee maand geleden ben ik een tevreden gebruiker van mijn 4 plug-in batterijen. Maar zelfs met vier batterijen kan ik hoog zomer niet de nacht doorkomen. Vier batterijen zijn helaas voor mij 1 à 2 twee te weinig. Maar het maximum van HW is vier.

Hoe dat kan?
Even wat context: ik woon met mijn vrouw boven een groot kantoor. Zowel de stroom van het woonhuis als van het kantoor gaat door één meter. Vooral het kantoor heeft onderhand veel constant verbruik door grote schermen, back-up systemen en noodstroom-oplossingen. Daar zijn vier PiB’s dus geen partij voor, blijkt onderhand.

Ik ga me oriënteren op batterijen met meer opslagcapaciteit en wellicht meer op- en ontlaadvermogen.

Als ik iemand zonder wachten kan helpen aan PiB’s graag een DM.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shthpnz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:11:
Sinds de updates van twee maand geleden ben ik een tevreden gebruiker van mijn 4 plug-in batterijen. Maar zelfs met vier batterijen kan ik hoog zomer niet de nacht doorkomen. Vier batterijen zijn helaas voor mij 1 à 2 twee te weinig. Maar het maximum van HW is vier.

Hoe dat kan?
Even wat context: ik woon met mijn vrouw boven een groot kantoor. Zowel de stroom van het woonhuis als van het kantoor gaat door één meter. Vooral het kantoor heeft onderhand veel constant verbruik door grote schermen, back-up systemen en noodstroom-oplossingen. Daar zijn vier PiB’s dus geen partij voor, blijkt onderhand.

Ik ga me oriënteren op batterijen met meer opslagcapaciteit en wellicht meer op- en ontlaadvermogen.

Aangezien je weer gaat oriënteren. Kijk ook goed naar de aansturing wil je bijvoorbeeld 100% lokaal via Home Assistant of juist prik en klaar. Ik zie je wel bij het verboden woord topic ;) :+

Je zou er ook voor kunnen kiezen om het kantoor gedeelte te splitsen en dat het huis via een KWH meter gaat waarmee je straks de batterij kunt aansturen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Hoe dat kan?

PIB KWh meter ondersteuning loopt nog beta maar kan oplossing zijn. Die tussen woongedeelte en kantoor. Heb je meteen een mooi meetpunt voor energie gebruik woonverdieping en kantoor.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

MakeItSo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:01:
[...]
Volgens hen zou hij geen beperkte werking hebben en gewoon functioneren
Ja ik begrijp je gevoel, ikzelf weet niet of de PiB hier bij deze melding wel of niet beperkt werkt, ik ga er maar van uit dat de app de waarheid verteld in dat geval. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet zo vaak kijk naar de PiB, het apparaat moet zijn ding doen en klaar. Ik heb er geen slimme stekker tussen, misschien eens halen bij de Action of zo iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10 17:25
Nu mijn omvormer is vervangen werkt alles naar behoren. Het ging naadloos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Helaas, hier nu ook een omruil noodzakelijk. Mijn renewed batterij heeft een 443 foutmelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:39
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Zie foto:
[Afbeelding]
Leuke oplossing, mooie foto. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn van een commercieel apparaat. Hij staat hier in de kamer achter een bureau en hij doet zijn work, en meer is niet de bedoeling voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:51
carpcatcher schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:12:

Hier, met 3 op elkaar gestapelde PiB’s ook af en toe.
Als de garage boven de ca. 25-27 graden komt, en met veel PV opbrengst worden ze elk met 800W geladen dan geeft de onderste of de middelste af en toe, veelal na enkele uren laden, de melding dat de batterij te warm wordt en de werking beperkt wordt.
Wat ik dan zie is dat laden niet met 2400W, maar met 1800-2000W gebeurt.
Inmiddels negeer ik de melding.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ArthurMorgan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Renewed besteld, hopelijk gaat annuleren en terugbetalen van de aanbetaling van die eerder bestelde makkelijk :)
ArthurMorgan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:37:
Helaas, hier nu ook een omruil noodzakelijk. Mijn renewed batterij heeft een 443 foutmelding
Mmm dat is minder, nog geen 2 maanden lol van gehad. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
ManS-H schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:41:
[...]

Leuke oplossing, mooie foto. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn van een commercieel apparaat. Hij staat hier in de kamer achter een bureau en hij doet zijn work, en meer is niet de bedoeling voor mij.
Ik heb hier geen moeite mee. Bedenk ook dat het op zolder 30 graden of meer kan worden bij zeer warm weer. En ik heb er geen last van, want de zolder wordt, behalve voor opslag niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Mmm dat is minder, nog geen 2 maanden lol van gehad. :X
Maar in die tijd zelf deed hij het wel goed :)

Ik wacht de vervanging rustig af. De eerste uit februari doet het nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Ik heb hier geen moeite mee. Bedenk ook dat het op zolder 30 graden of meer kan worden bij zeer warm weer. En ik heb er geen last van, want de zolder wordt, behalve voor opslag niet gebruikt.
Gebruikt zon grote niet heel wat stroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
gielz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:42:
[...]

Gebruikt zon grote niet heel wat stroom?
Ik laat hem op de eerste stand draaien, dat is genoeg, en dan is het gebruik 86,7 watt. Maar de ventilator draait als er genoeg zonne energie is. Als het warm weer is. Bij weer, zoals vandaag draait die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Nu online
gielz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:54
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het kantoor gedeelte te splitsen en dat het huis via een KWH meter gaat waarmee je straks de batterij kunt aansturen.
Op zich slim. Ware het niet dat ik, bijna een jaar geleden, de gok heb genomen om voor alle verbruik (dus ook dat van de huurders) over te stappen op een dynamisch contract. Gedurfd natuurlijk, omdat ik het gedrag van mijn huurders in het geheel niet wil of kan beïnvloeden.

De HW accu’s hebben geholpen, nog niet genoeg. Ik wil nu exploreren of een meer agressief in- en verkoopscenario me verder gaat brengen.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +3 Henk 'm!
shthpnz schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:01:
[...]

Op zich slim. Ware het niet dat ik, bijna een jaar geleden, de gok heb genomen om voor alle verbruik (dus ook dat van de huurders) over te stappen op een dynamisch contract. Gedurfd natuurlijk, omdat ik het gedrag van mijn huurders in het geheel niet wil of kan beïnvloeden.

De HW accu’s hebben geholpen, nog niet genoeg. Ik wil nu exploreren of een meer agressief in- en verkoopscenario me verder gaat brengen.
Jammer dat het voor jou niet werkt. 1 tip hoop ik je mee te geven, kijk uit met onbalansmarkt producten. Ik zie je namelijk een agressief in en verkoop strategie roepen. Als er 1 markt wel niet transparant is, dan is het die wel. Uiteindelijk bepaal jezelf natuurlijk, maar deze moest me even van het hart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Winkiller schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Ja ik begrijp je gevoel, ikzelf weet niet of de PiB hier bij deze melding wel of niet beperkt werkt, ik ga er maar van uit dat de app de waarheid verteld in dat geval. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet zo vaak kijk naar de PiB, het apparaat moet zijn ding doen en klaar. Ik heb er geen slimme stekker tussen, misschien eens halen bij de Action of zo iets.
Neem nou de energy socket van Homewizard die werken perfect en ze geven ook de return stroom weer. De andere energy socket geven bij return stroom een nul waarde. Dit is het geval bij fibaro energy socket

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 26-07-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVi_QblYjKZOkTZ8j0Dqez4g2sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DwI8VoMi68ggpyrYdmCJFxn5.png?f=fotoalbum_large

Het regelt weer perfect hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:03
De batterijgrafiek gisteren. Welke batterij van de twee heeft wanneer wat gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hg7Ag7LxAVt4ppz81S62Dt0V1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQMApssneAyFjc2ezqGIub8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Duidelijkheid uit de sockets

De socket op batterij 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEV4QXJvSAqRdhKP9jik085lQHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROWNLTazNPuiwprZDLzkW9SX.jpg?f=fotoalbum_large

Batterij 3 (ooit vervanging voor batterij 2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo6efos4XGIL_ErmzwcZZtBjacs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhB96td5BsImAlTYvfkf8JgM.jpg?f=fotoalbum_large

Stroomverbruik over de gehele dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSWlkPvInA1zUemSAab-h2JMzFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5sC7mAhCYyTXgsHzDZXKIKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-10 13:58
@Devke , in jouw automatisering gebruikte je entity_id: input_select.batteries_mode
.
Die heb ik niet, waarschijnlijk mis ik iets.

Ik gebruik de HomeWizard integratie van @DCSBL

[ Voor 19% gewijzigd door rtunru op 26-07-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:32:
[...]

Jammer dat het voor jou niet werkt. 1 tip hoop ik je mee te geven, kijk uit met onbalansmarkt producten. Ik zie je namelijk een agressief in en verkoop strategie roepen. Als er 1 markt wel niet transparant is, dan is het die wel. Uiteindelijk bepaal jezelf natuurlijk, maar deze moest me even van het hart.
@Devke attent dat je meedenkt, wordt gewaardeerd 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rtunru schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:52:
@Devke , in jouw automatisering gebruikte je entity_id: input_select.batteries_mode
.

Setting voor P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
En voor de kWh meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
P1 is de controller die input krijgt van de kWh meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
GL007 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:21:
[...]

P1 is de controller die input krijgt van de kWh meter
De homewizard kwh meter is de controller als je geen slimme meter hebt. En dus ook geen p1 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:47
.

Zie
JanHenk schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:01:
Even het proces doorlopen en gedocumenteerd....

Voorwaarde is dus P1-meter versie 6.0203 en Home Assistant 2025.7.0. Als je beide hebt, dan zou onderstaand moeten werken.

[Afbeelding]

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 5 winddelen Windcentrale

Acties:
  • +2 Henk 'm!
.

Die gebruik ik (nog) niet. Die input selector is een pull down menu op het dashboard waarbij ik kies wat ik wil. Laden, Standby of NOM. Ik heb even voor je gezocht in het topic maar gebruik denk ik de juiste steekwoorden niet. @gielz heeft daar een post over geschreven. Die dacht ik in de TS te hebben opgenomen. Kan hem even niet vinden. @gielz jij weet welke post ik bedoel toch?

Jij hebt denk ik nodig wat bovenstaande tweaker aangeeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 26-07-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 06:31:
[...]

Neem nou de energy socket van Homewizard die werken perfect en ze geven ook de return stroom weer. De andere energy socket geven bij return stroom een nul waarde. Dit is het geval bij fibaro energy socket
Ik ga het zelf bekijken met een LSC Smart stekker van de Action, mijn vrouw heeft er 2 meegenomen. :)

Om je de waarheid te zeggen boeit het me weinig, ben slechts nieuwsgierig geworden. Vermoedelijk zal ik hem er niet tussen laten zitten als we gewoon dagelijks thuis zijn. Het kan natuurlijk wel handig zijn als we een paar dagen ertussen uit zijn zoals vakantie en de PiB valt in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:00

Hoe dat kan?

Ik denk niet dat de hw batterijen geschikt zijn voor jouw... je zoekt een batterij systeem geschikt voor zakelijk gebruik... hw is meer voor woonhuis verbruik bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Laatst online: 29-10 21:45
1e keer sinds ingebruikname (Mei), paar uur geen levering uit de (4 batterijen) zeg van 0200 tm 0500 ‘s nachts

Reden ??? SOC ?

Update: gezien eerdere posts, lijkt het calibratie te zijn.
@Homewizard, dan wellicht beter calibratie doen wanneer er overschot PV is -> tip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uSjEvj4NyZq5PFA4vg4-cb6J6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzMjyHsS8N9s0J6VP9utUfzw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MartindM op 26-07-2025 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
.

In de laatste versie van Home Assistant zit deze standaard verwerkt in de Homewizard integratie. Je moet hem alleen even aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:07:
[...]

In de laatste versie van Home Assistant zit deze standaard verwerkt in de Homewizard integratie. Je moet hem alleen even aanzetten.
Helder, dat dacht ik al, vandaar de verwijzing naar een eerdere post. @rtunru kun je hiermee verder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Conclusie in de P1 - batterij verbindingsproblemen. In ruim twee weken geen storing meer gehad. Dus mocht je problemen hebben, geef het een fysieke eigen WiFi access point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:59:
Conclusie in de P1 - batterij verbindingsproblemen. In ruim twee weken geen storing meer gehad. Dus mocht je problemen hebben, geef het een fysieke eigen WiFi access point.
Alle iot de devices op een aparte 2,4 GHz wifi en de computers , mobiel en iPad op 5 GHz. Alle ander apparaten zit op een aparte iprange via utp kabels

[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 26-07-2025 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GL007 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:41:
[...]

Alle iot de devices op een aparte 2,4 GHz wifi en de computers , mobiel en iPad op 5 GHz
Ik heb het dus nog verder uit elkaar getrokken. En al het Homewizard spul een eigen AP gegeven. (oude Apple AirPort expres) Geen probleem meer gezien. Ik ga geen eens meer moeite doen om het via Omada te laten draaien. Die 3 Watt voor de Airport zit mij wel snor. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-10 13:58
Devke schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Helder, dat dacht ik al, vandaar de verwijzing naar een eerdere post. @rtunru kun je hiermee verder?
Zeker, ik dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:51
En dat is nummer 5 😢

Kan zijn dat elektra in het huis ze sloopt / storing veroorzaakt?
Er is 1 fase aansluiting en ik heb zowel de zolder als garage met aparte groep / zonder andere apparaten aangesloten met dit resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lieMmDARS3KL9t3If_zaIFt0n2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHcNXGsp1sCtPG1gpBiQOy9w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Riddler85 op 27-07-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riddler85 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:59:
En dat is nummer 5 😢

Er is 1 fase aansluiting en ik heb zowel de zolder als garage met aparte groep / zonder andere apparaten aangesloten met dit resultaat.

[Afbeelding]
5e batterij of dit is de 5e x bij deze batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:21
En dat is nummer 5 😢

[Afbeelding]
Als er iets mis is met jouw elektrische installatie thuis, dan zouden er toch veel meer apparaten sneuvelen? Dit is letterijk een plug-in apparaat dus dat zou overal moeten werken.
Ontzettend balen voor je!

[ Voor 9% gewijzigd door frankj030 op 27-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als het voltage binnen de standaard range zit dan kan dat niet de oorzaak zijn. Dan zouden er ook andere apparaten in huis bovengemiddeld vaak uitvallen. Daarnaast verwacht ik dat BMS en andere checks in de PiB dan wel alarm zouden slaan ivm undervoltage, overvoltage, overcurrent, etc. Dus nee, dat zal niet door de elektra in huis komen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Als het voltage binnen de standaard range zit dan kan dat niet de oorzaak zijn. Dan zouden er ook andere apparaten in huis bovengemiddeld vaak uitvallen. Daarnaast verwacht ik dat BMS en andere checks in de PiB dan wel alarm zouden slaan ivm undervoltage, overvoltage, overcurrent, etc. Dus nee, dat zal niet door de elektra in huis komen.
@Riddler85 heb je een DSMR5 slimme meter? Dan zou je voltage kunnen zien in de HW app, maar eens met wat Taro zegt, bij een te hoog of laag voltage zal bms de batterij uitschakelen. Lijkt dus wel echt een specifiek probleem van jouw PiB helaas, als het apparaat niet in een gemiddeld Nederlands huis kan draaien zouden meer mensen dit hebben. Maar is dit de 5e keer dat je de melding ziet of je 5e PiB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Die domme E codes moeten ze vertalen in de app naar duidelijk benoemingen. E code is leuk maar geeft wel een lijst weer wat het betekend. Dit is echt enige slechte van Homewizard. Jammer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankj030
GL007 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Die domme E codes moeten ze vertalen in de app naar duidelijk benoemingen. E code is leuk maar geeft wel een lijst weer wat het betekend. Dit is echt enige slechte van Homewizard. Jammer
Helemaal eens! Je wil als klant toch weten of het kwaad kan etc, zelfs bij een wasmachine staan de fout codes in de handleiding.
Als ik in dit topic zoek op E447, zie ik berichten vanaf februari / maart waarbij de PiB wordt gewisseld. Lijkt me dat je graag wil weten waarom dat is.

[ Voor 15% gewijzigd door frankj030 op 27-07-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAed7qpMzwzyz-cgsaORU3PCRPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cul2B3jhy2tnmMiEYgNGTAfN.png?f=fotoalbum_large
De batterijen werken prima. De regeling is perfect. De verschillen die je ziet tussen de batterijen en de test sockets wordt door verschillende update momenten bepaald.

[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 27-07-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Laatst online: 29-10 21:45
Na 2.5 mnd maar 2x melding gehad dat geen verbinding met p1 gemaakt kon worden.
Wat mij betreft prima (vs 1e maand veel problemen).
Dacht ze maar weer eens toe te voegen in homey.
Dit eergisteren gedaan.
Vandaag weer melding.
Firmware is altijd zo snel mogelijk geinstaleerd na release,
Heb ze er maar weer uit Homey gehaald :-(
We gaan het weer zien hoe t gaat lopen.
Pagina: 1 ... 172 ... 226 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.