Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:29
Wat mij vanavond opviel is dat deze dagen bij ontladen de batterijen vrij snel het te warm hebben, echter bij het opladen komt deze waarschuwing helemaal niet terwijl er qua temperatuur niets is gewijzigd in de ruimte waar de batterijen staan.

Lijkt mij dat er geen verschil tussen ontladen of opladen zou moeten zitten als de batterijen op dezelfde maximale in/output draaien?

Iemand ervaring hiermee, of bereid een testje te doen om te zien of dit terugkerend gedrag is van de accu’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald1245 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:40:
Wat mij vanavond opviel is dat deze dagen bij ontladen de batterijen vrij snel het te warm hebben, echter bij het opladen komt deze waarschuwing helemaal niet terwijl er qua temperatuur niets is gewijzigd in de ruimte waar de batterijen staan.

Lijkt mij dat er geen verschil tussen ontladen of opladen zou moeten zitten als de batterijen op dezelfde maximale in/output draaien?

Iemand ervaring hiermee, of bereid een testje te doen om te zien of dit terugkerend gedrag is van de accu’s?
Batterijen die laden of ontladen worden warm. Zelf heb ik sensoren in de ventilatie uitgang geplaatst om te meten hoe heet de luchtstroom wordt. (200W =35 graden ,400W = 39 graden en 800W = 44 graden)

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSNO0CRBSEZS2sx3lXyWjE6Pl1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wV0fdHMpeW2SHbUmWmoz3jWG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSI2dRfsusjFIEzHtM4nj8M1ZRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJmkUyud2yp7wqJhhLaIMs72.png?f=fotoalbum_large

Resultaten deze nacht. Naadloze omschakeling van batterijen. Het werkt hier allemaal prima.
Fout gevonden in temperatuur metingen. Temperatuursensor in batterij 1 zat een gleuf hoger.
Beide batterijen vertonen nu gelijke vermogen/ temperatuur gedrag.

[ Voor 26% gewijzigd door GL007 op 23-07-2025 07:06 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 18:59

ONM

Deze nacht hebben de 3 batterijen prima werk geleverd. 2 momenten die mij zijn opgevallen. Een piek van 954 watt ( ik heb de batterijen niet vrijgeschakeld) en het op sommige momenten terug leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pj-BSh5MVLzTpRBxk-DZvmkwzxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cHs9u1UAck9HPD9z9VImMCRi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97kvSvg_n-3oMuuSiqcSOZFpGms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZCHIQFq26wOAddruVf8VtoHd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:21:
Deze nacht hebben de 3 batterijen prima werk geleverd. 2 momenten die mij zijn opgevallen. Een piek van 954 watt ( ik heb de batterijen niet vrijgeschakeld) en het op sommige momenten terug leveren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]
Heb jij ‘s nachts de airco aan? Ik zie hoog energie verbruik in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

GL007 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Heb jij ‘s nachts de airco aan? Ik zie hoog energie verbruik in de nacht.
Klopt :-) In dit geval één 1 airco vanaf ca. 21:00 uur. De piek die je ziet heeft te maken met de vaatwasser. Zonder airco is het gemiddelde sluipverbruik na ca.23:00 uur 300 watt. Ben wel heel positief over het feit dat ik bij NOM met volle lading en draaiende één airco benader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Klopt :-) In dit geval één 1 airco vanaf ca. 21:00 uur. De piek die je ziet heeft te maken met de vaatwasser. Zonder airco is het gemiddelde sluipverbruik na ca.23:00 uur 300 watt. Ben wel heel positief over het feit dat ik bij NOM met volle lading en draaiende één airco benader.
Ik heb hier de batterijen vrij geschakeld en dat heeft bij ons erg veel voordeel we hebben meestal korte piekbelastingen. De batterij vangen die keurig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bWITEWqntV7W3i97Ult9i9rZuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLn2LkyzgmKRctGnABkr7uPv.png?f=fotoalbum_large

Resultaat van gisteren

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Is het een idee als mensen die problemen posten, er ook een standaard setje gegevens bij posten, zoals bv:

Aantal batterijen. If meerdere batterijen, >800w ontladen ontgrendeld?
FW versie(s) batterij(en). If beta, dat noemen.
FW versie P1 meter
P1 meter direct in slimme meter of op splitter? If splitter, then welke, HW of anders? If splitter, wel/niet eigen voeding?
Netwerk; simpel (1 AP) of ingewikkeld (extenders)?

Wellicht tekent zich dan een patroon af.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:12:
Is het een idee als mensen die problemen posten, er ook een standaard setje gegevens bij posten, zoals bv:

Aantal batterijen. If meerdere batterijen, >800w ontladen ontgrendeld?
FW versie(s) batterij(en). If beta, dat noemen.
FW versie P1 meter
P1 meter direct in slimme meter of op splitter? If splitter, then welke, HW of anders? If splitter, wel/niet eigen voeding?
Netwerk; simpel (1 AP) of ingewikkeld (extenders)?

Wellicht tekent zich dan een patroon af.
Inderdaad en je SIGNATUUR invullen helpt!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Ik kan nergens vinden hoe ik daar een update over kan krijgen.
Is dat dan ook het juiste statement (dus dagelijks handmatig checken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

BlueTooth76

Let the sun shine!

pimk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Ik kan nergens vinden hoe ik daar een update over kan krijgen.
Is dat dan ook het juiste statement (dus dagelijks handmatig checken?)
Tijdelijk instellen als "startpagina" in je browser.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
GL007 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb hier de batterijen vrij geschakeld en dat heeft bij ons erg veel voordeel we hebben meestal korte piekbelastingen. De batterij vangen die keurig op.
Wat is de betekenis van 'vrij geschakeld'?
Safety restriction OFF?
En hangt ie dan ook rechtstreeks in de meterkast aan een eigen automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
Het valt me op dat het rendement van mijn batterij (en wellicht alle) best wel laag is.
Tot nu imported 403,70 kWh en exported 302,29 kWh in 131 cycles.
Dat komt dus neer op een rendement van ~75%

Best laag, of moet ik mijn verwachting gewoon bijstellen?

(De AI chatbot van HomeWizard (die trouwens puik werkt!) vindt van wel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 12:38

fxs81

Julianadorp

pimk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:33:
Het valt me op dat het rendement van mijn batterij (en wellicht alle) best wel laag is.

Hier zit ik op 74% maar dat is vrij normaal dus idd je verwachting wat bijstellen denk ik.
Voor de renewed moet je inderdaad handmatig kijken of zoals gezegd bv je startpagina instellen. Meestal word het hier ook wel door iemand vermeld maar ze zijn altijd heel sne3l weg dus als je een renewed wil kan je het beste regelmatig even kijken.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-09 18:27
pimk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:33:

Ongeveer 75% is wel een heel veel terugkerend percentage in de reacties hier, dus ik denk dat dit normaal is voor deze batterijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimk
ritsl schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Ongeveer 75% is wel een heel veel terugkerend percentage in de reacties hier, dus ik denk dat dit normaal is voor deze batterijen.
Dit is wat de bot er van vindt:

90% efficiency is at the top end of what's realistic for battery systems. Your ~75% efficiency is actually normal - the sources mention you can expect between 70% and 90% efficiency in real-world conditions.
The efficiency depends on ambient temperature and how hard the battery is charged/discharged relative to the inverter's maximum power.Every battery and inverter converts some electricity into heat during the process, which causes these losses.
The Plug-In Battery's micro-inverters actually make it more efficient than batteries with larger inverters, but 90% is still the upper limit under ideal conditions.

De opmerking over 'how hard the battery is charged/discharged' en het feit dat beiden door HomeWizard beperkt zijn tot 800W, deed mij wel hopen op een betere efficiency. Als de range tussen 70-90 ligt, is 75% toch wel een beetje aan de magere kant van het spectrum.

Enfin, ik ben er nog steeds blij mee, en dat telt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

"Sluipverbruik tracker" voor afgelopen nacht.

Het is niet meer dan het opslaan van de waarden uit de P1 in de uren dat er geen zonnestroom meer is.
Omdat er ook geen piek in de woning is die de batterijen niet aan zouden kunnen, is het dus eigenlijk een "NOM tracker".

Heb begrepen dat het vanaf de volgende update (paar tot enkele weken) beter zou moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EdzIv3Y.png

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Wat is de betekenis van 'vrij geschakeld'?
Safety restriction OFF?
En hangt ie dan ook rechtstreeks in de meterkast aan een eigen automaat?
Safety restriction OFF.
Batterijen 2 stuks gekoppeld in groep met kleine gebruikers
Batterijen en P1 alles beta versie firmware

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 23-07-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00
Freestuff schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:30:
Gisteren meerdere keren dat de pib status "Inactief" aangaf en niet laad of ontlaad. Volgens Home Wizzard heeft dit te maken met de kalibratie van de accu cellen.

[Afbeelding]

Ik heb dit al meerdere keren gezien en moest iedere keer de accu herstarten. Er branden dan ook geen lampjes op de pib. Iemand een idee of dit inderdaad kalibratie is van de accu cellen?
Dit heb ik ook zo nu en dan, meestal bij het ontladen (en 1x bij het laden maar dan 1 batterij, de andere ging naar 100%)

Maar bij het ontladen nu zeker al 3x, het stopt gewoon, alles gaat naar inactief (witte leds) en er gebeurd niks meer, ik heb het express eens een keer een nacht in de stand aan laten staan, en laden smorgens ging ie wel weer doen en daarna werkte het wel weer (dus zonder iets te resetten werkte het daarna wel weer als hij eerst weer heeft kunnen laden, maar ontladen deed ie de hele nacht niet meer)

Dit is met 2 batterijen alles laatste normale firmwares and wifi van de P1 en 1 batterij op 100% en de andere op 80%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 07:17
[...]

Ik zit maar op 71% zelfs.
Heb 1 PiB die veelal langzaam ontlaadt (sluipverbruik schommelt tussen 190 en 250 watt). Ik doe er net niet de hele nacht mee omdat we 's avonds nog wat verbruik hebben van tv en verlichting. Tijdens een vakantie houd ik zomers zo'n 15% over gedurende de nacht.

En laden, ik heb 28 zonnepanelen, oostelijk gericht op het dak van de schuur. Dat dak heeft maar een lage hellingshoek, dus 's ochtends beginnen ze toch al redelijk vroeg te laden als het zo licht er op strijkt, maar wel heel weinig. Dus 's ochtends rond half 11 zit ik doorgaans al vol en dan heeft hij alleen het laagste halfuurtje met 800W staan laden.

Liever zou ik tijdens de piek van de middag laden wanneer de zon recht op de panelen staat. Dan lever ik soms wel 8000 watt terug omgaat de batterij al vol is en er geen andere verbruikers zijn.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ONM

ONM

[...]

Tot vandaag precies 74%
3 HW batterijen, niet ontgrendeld met sw 1.0108, HW P1 meter zonder extra voeding met sw 6.0203, geen beta tester

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:16
Hier staan vanaf maart 2025 4 batterijen. Ontgrendeld tot 3200/3200. Beta-tester.
Resultaat: 76%

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 15:11
1 batterij sinds 31 maart, zit tussen de 74 en 75% in. Laadt doorgaans snel op 800w ontladen gaat vaak maar tussen de 100 en 300 w snachts.

Sochtends vaak nog tussen de 10 en 20% over als de airco niet aanstaat. Wel een tweede batterij besteld voor als het zo eerder donker wordt.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
<knip> Prima voor de kroeg, hier offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 23-07-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel Nee, Dat is op handelsnivo tussen de leveranciers en Tennet. Het kan mogelijk invloed hebben op de tarieven van de contracten maar dit wil niet zeggen dat alleen Dynamisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit artikel niet. Maar er komen wel een andere berekening van de nettarieven. Die lijken een beetje op dynamisch. Maar dan met vaste blokken elke dag.

https://solarmagazine.nl/...ijpen-is-voor-consumenten

(eerste idee was dit: https://solarmagazine.nl/...urtarief-voor-consumenten maar dat moet dus met minder blokken worden.)

Als dat echt grote verschillen oplevert wil ik ook wel echt gaan kijken naar van het net gaan laden in de winter voor de duurdere uren.

[ Voor 12% gewijzigd door ArthurMorgan op 23-07-2025 14:32 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:29:
Dit artikel niet. Maar er komen wel een andere berekening van de nettarieven. Die lijken een beetje op dynamisch. Maar dan met vaste blokken elke dag.

https://solarmagazine.nl/...ijpen-is-voor-consumenten

(eerste idee was dit: https://solarmagazine.nl/...urtarief-voor-consumenten maar dat moet dus met minder blokken worden.)

Als dat echt grote verschillen oplevert wil ik ook wel echt gaan kijken naar van het net gaan laden in de winter voor de duurdere uren.
Het kan geen grote verschillen opleveren. Het huidige tarief bij Stedin is 474 Euro p/j. Er zitten 8760 uren in een jaar dus het tarief per uur is 0,054 Euro. Dus zelfs met een prijs verschil van 20% per uur praat je over 1 cent. Daar ga je toch geen werk in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONM

ONM

hanev001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Het kan geen grote verschillen opleveren. Het huidige tarief bij Stedin is 474 Euro p/j. Er zitten 8760 uren in een jaar dus het tarief per uur is 0,054 Euro. Dus zelfs met een prijs verschil van 20% per uur praat je over 1 cent. Daar ga je toch geen werk in steken.
Een echte Tweaker toch wel >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ONM schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:01:
[...]

Een echte Tweaker toch wel >:)
Ja dat moet ik toegeven. Ik heb wel vaker voorbij zien komen dat men 100Euro wil uitgeven om 1 Euro te besparen. Niet rationeel maar hobbys kosten nu eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

hanev001 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:04:
[...]

Ja dat moet ik toegeven. Ik heb wel vaker voorbij zien komen dat men 100Euro wil uitgeven om 1 Euro te besparen. Niet rationeel maar hobbys kosten nu eenmaal geld.
Met dat idee heb ik ook de batterijen gekocht. Als je alles gaat "stuk" analyseren of een aankoop rendabel is dan zag ons huis er erg kaal uit >:)
En wat je zegt, hobby 's kosten nu eenmaal geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
GL007 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:13:
[...]

Safety restriction OFF.
Batterijen 2 stuks gekoppeld in groep met kleine gebruikers
Batterijen en P1 alles beta versie firmware
Maar wel gewoon in het stopcontact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:27:
[...]

Maar wel gewoon in het stopcontact?
Ja gewoooon plug in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
joco schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Dit heb ik ook zo nu en dan, meestal bij het ontladen (en 1x bij het laden maar dan 1 batterij, de andere ging naar 100%)

Maar bij het ontladen nu zeker al 3x, het stopt gewoon, alles gaat naar inactief (witte leds) en er gebeurd niks meer, ik heb het express eens een keer een nacht in de stand aan laten staan, en laden smorgens ging ie wel weer doen en daarna werkte het wel weer (dus zonder iets te resetten werkte het daarna wel weer als hij eerst weer heeft kunnen laden, maar ontladen deed ie de hele nacht niet meer)

Dit is met 2 batterijen alles laatste normale firmwares and wifi van de P1 en 1 batterij op 100% en de andere op 80%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k021QYsjdZ-Srr4xUaVnPxYTkKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JV7dDmfuPw8fEioQG3Y347M8.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen weer gebeurt, aangezien ik vandaag op kantoor werk de batterij niet kunnen herstarten, maar ging dus wel later weer laden. De led's zijn bij mijn batterij dan altijd helemaal uit. Maar ik heb mail gehad dat de pib vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:00
Afgelopen zondagavond hier stevig onweer (Twente). Gevolg, het glasvezel netwerk lag eruit, ca. 1 uur.
Dus alle automatie in huis op z’n gat.
Toen het netwerk terugkwam kwam alles weer netjes terug en functioneerde weer.
Maar, alleen de 3 batterijen, die voor het incident alle 3 100% wifi sterkte aangaven, gaven daarna 60-80% aan. Geen drama, de batterijen werkten prima.
Net even alle 3 weer met de dichtstbijzijnde Fritzbox repeater verbonden en geven weer 100% aan.
Ben heel blij dat een na wifi storing dus de voel weer automatisch in de benen komt.
Enkele weken terug lag het 230V netwerk hier in de omgeving er een uur uit, nadat de spanning weer terug was hetzelfde: binnen enkele minuten werkte alles weer.
Wat dat betreft een set en forget PiB.
Overigens, ik laad vaak bij voldoende grote (dynamisch) tarief spreiding handmatig in de laag tarief periode. In feite zijn mijn batterijen elke dag in de middag 100% geladen en laat in de nacht, vroeg in de ochtend leeg, geeft aan 0%.
Of dit de reden is weet ik niet, maar sinds dit mijn werkwijze is, is de RTE 2% gestegen, van net 74% naar ruim 76%.

[ Voor 20% gewijzigd door EVfan op 23-07-2025 23:21 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 19-09 18:28
EVfan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:27:
Afgelopen zondagavond hier stevig onweer (Twente). Gevolg, het glasvezel netwerk lag eruit, ca. 1 uur.
Maar, alleen de 3 batterijen, die voor het incident alle 3 100% wifi sterkte aangaven, gaven daarna 60-80% aan. Geen drama, de batterijen werkten prima.
Net even alle 3 weer met de dichtstbijzijnde Fritzbox repeater verbonden en geven weer 100% aan.
Ben heel blij dat een na wifi storing dus de voel weer automatisch in de benen komt.
Enkele weken terug lag het 230 netwerk hier in de omgeving er een uur uit, nadat de spanning weer terug was hetzelfde: binnen enkele minuten werkte alles weer.
Overigens, ik laad vaak bij voldoende grote (dynamisch) tarief spreiding handmatig in de laag tarief periode. In feite zijn mijn batterijen elke dag in de middag 100% geladen en laat in de nacht, vroeg in de ochtend leeg, geeft aan 0%.
Of dit de reden is weet ik niet, maar sinds dit mijn werkwijze is, is de RTE 2% gestegen, van net 74% naar ruim 76%.
Ik merk dat naar mate de PIB’s ouder worden de RTE beter wordt. Ik begon met 69% :( , maar dat is nu bijna 75% werkelljk. Ook niet om naar huis te schreeuwen natuurlijk, maar we moeten het er maar mee doen :(
Ben overigens nog steeds niet te vreden over de NOM regeling. @ homewizard: Ben van mening dat dit niet NOM is.! Ook al is het niet veel., maar constant net afname tussen de 8 en 50 watt is naar mijn mening niet NOM. En dat was in het verleden beslist niet. Toen was het perfect NOM.

[ Voor 8% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 23-07-2025 18:08 ]

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freestuff schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:00:
[...]

[Afbeelding]

Vanmorgen weer gebeurt, aangezien ik vandaag op kantoor werk de batterij niet kunnen herstarten, maar ging dus wel later weer laden. De led's zijn bij mijn batterij dan altijd helemaal uit. Maar ik heb mail gehad dat de pib vervangen kan worden.
Waarom laat je de bijbehoren zonnepanelen grafiek niet zien of de P1 vermogen grafiek.
De batterij grafiek is niet voldoende om te oordelen

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 23-07-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enkele weken terug lag het 230 netwerk hier in de omgeving er een uur uit, nadat de spanning weer terug was hetzelfde: binnen enkele minuten werkte alles weer.
Bij internet storing blijven de lokale wifi verbinding intact. Een beter bewijs kun je niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
GL007 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:09:
[...]

Bij internet storing blijven de lokale wifi verbinding intact. Een beter bewijs kun je niet hebben
Maar alles stond wel rood te knipperen en er was geen activiteit. De P1 meter incluis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Ik merk dat naar mate de PIB’s ouder worden de RTE beter wordt. Ik begon met 69% :( , maar dat is nu bijna 75% werkelljk. Ook niet om naar huis te schreeuwen natuurlijk, maar we moeten het er maar mee doen :(
Ben overigens nog steeds niet te vreden over de NOM regeling. @ homewizard: Ben van mening dat dit niet NOM is.! Ook al is het niet veel., maar constant net afname tussen de 8 en 50 watt is naar mijn mening niet NOM. En dat was in het verleden beslist niet. Toen was het perfect NOM.
Uiteindelijk is de som van de schommelingen een te verwaarlozen hoeveelheid kWh.
Maar de regeling is zo ik het beleef wel een beetje “getemd” in de laatste updates.
In de screenshot het moment dat met stabiele PV opbrengst een stevige airco, die 950 W verbruikt, uitschakelt. Het duurt toch wel een seconde of 4-5 voor het nieuwe evenwicht is gevonden.
Maar netto stelt het niets voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99xYj4S5C2NgdSwuMZeXipH4coI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6mbLWVZJSRjn9UPPr9GNPRa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Maar alles stond wel rood te knipperen en er was geen activiteit. De P1 meter incluis.
Rood knipperen betekend geen internet verbinding.
De lokale verbinding tussen P1 en batterijen blijft intact. En daar gaat het om.
Dit is voor mij de reden om alles via homey te monitoren. Dat is ook lokaal.

[ Voor 10% gewijzigd door GL007 op 23-07-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
EVfan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:56:
[...]

Uiteindelijk is de som van de schommelingen een te verwaarlozen hoeveelheid kWh.
Maar de regeling is zo ik het beleef wel een beetje “getemd” in de laatste updates.
In de screenshot het moment dat met stabiele PV opbrengst een stevige airco, die 950 W verbruikt, uitschakelt. Het duurt toch wel een seconde of 4-5 voor het nieuwe evenwicht is gevonden.

[Afbeelding]
Ben het niet met je eens. Het was in het verleden perfect NOM. Ni is het nooit meer NOM, maar altdijd een net afname. Natuurlijk is her niet veel, maar NOM is het beslist niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 15:54
Is er nog iemand na 11 maart die een betaallink heeft ontvangen of nieuwe batterij levering? Lijkt erop dat ze vakantie hebben waar ze de batterijen maken of ben ik nu gewoon ongeduldig ;)?
Toch wel jammer dat de levertijden alweer op ruim 4 maanden liggen terwijl het leek alsof ze wat aan het inlopen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:10:
[...]

Ben het niet met je eens. Het was in het verleden perfect NOM. Ni is het nooit meer NOM, maar altdijd een net afname. Natuurlijk is her niet veel, maar NOM is het beslist niet!
@Olie_B_Bommel
Ik geef niet aan dat ik vind dat het perfect NOM is, dus dat is niet de discussie. En ik geef ook aan dat de updates de regeling wat getemd hebben en er aanvankelijk wat scherper tegen nul geregeld werd. Dus we verschillen toch niet van mening.
Blijft echter maar een beetje afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uitslag NOM poll gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCDZcbrA192HeKdyUaCmB5JkXEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DuloLuy0rmAng4Do7Zd5rL9l.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50DDyO9nmV9VD3hSL00zsax1KFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzHEVI9ch07x3cqFmb39Muuf.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikage
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-09 20:51
Ik ga de boel aanlaten, stiekem ook wel benieuwd of ik dan ook echt nul netafname ga kunnen realiseren
Ik ben de hele maand juni op vakantie geweest en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5OAb727W9p3EXFy34Byyo-BwRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9x7sMO8uTWwLtHu8zNYDQJP.jpg?f=fotoalbum_large

Nagenoeg NOM op de meter (3,2 kWh) met 2 vriezers en een koelkast, NAS, en de 2 PIB's zelf natuurlijk. 1x de P1 meter op rood door storing KPN, maar dat kon degene die de post deed makkelijk oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
EVfan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:19:
[...]

@Olie_B_Bommel
Ik geef niet aan dat ik vind dat het perfect NOM is, dus dat is niet de discussie. En ik geef ook aan dat de updates de regeling wat getemd heeft en het wat scherper tegen nul geregeld werd. Dus we verschillen toch niet van mening.
Blijft echter maar een beetje afname.
Het is inderdaad maar een beetje net afname, maar waar ik een probleem mee heb is dat, toen ik de PIB kocht het echt goed NOM was. Dat is het echter nu niet meer. Dan ben ik van mening dat HW niet met NOM moet adverteren, want het is niet echt NOM. Natuurlijk kunnen wij van mening verschillen, maar dit is mijn mening.

NOM betekent 0 op de meter. Nou bij mij staat er vrijwel nooit 0 op de meter, maar altijd een net afname. Al is het niet veel 0 op de meter is het niet. En dat was het toen ik de eerste PIB kocht wel. Dat is mijn probkeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 23-07-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-09 19:56
Ronald1245 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 23:40:

Hier gebeurt dat nu ook al meer dan een week, maar ook alleen bij ontladen. Bijzonder genoeg gebeurt het juist nu het weer koeler is. Toen het zo bloedheet was ging het prima. Onze PiB staat in een ruimte waar het 17,5gr is, dus waarom hij een foutmelding geeft dat de werking beperkt is vanwege de warmte is mij een raadsel.

Ik heb hier al vorige week melding over gedaan bij HW. In eerste instantie werd het afgedaan door HW dat het door het warme weer zou komen (wat al weer afgekoeld was) of dat hij niet vrij genoeg zou staan. Na sturen van foto's en doorgegeven dat we al een week lang dagelijks meldingen hebben over beperkte werking, vroegen ze nu ineens om een screenshot van de melding. Ik zou verwachten dat ze die melding wel kennen, maar ik heb hem gestuurd. Benieuwd wat de reactie vanuit HW gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij had het hier ff koud..... was binnen 30 seconde weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-opXVQJ0-39SEELfimpzqE983iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tuv416VTEYdsDBRE5DqdyVDn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 152% gewijzigd door Devke op 23-07-2025 21:29 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wait, what? Ik neem even aan dat je met "glasvezel" bedoelt "internet", en dat je LAN gewoon up bleef.

En "dus" werkte je home automation niet?

Als bovenstaande waar is, sta ik paf.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:55
Mijn RTE is 68% periode April 2025 tm nu.
4 Baterijen
Vrijgeschakeld
Eerste 1.5 mnd met oude p1 meter, daarna de nieuw(st)e geinstalleerd.
NOM regeling is beter met de nieuwe P1
In april had ik 35kwh net afname (10% van verbruik)
In juni had ik 16kwh net afname (5% van verbruik)
‘s Morgens nog ca 50+% gevuld, ik gebruik dus zeker nog niet de volledige capaciteit.
Aantal cycli 50
In afwachting van EV, dan kan ik ze af en toe eens leegtrekken, eens kijken wat dat doet met de RTE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
GL007 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:07:
[...]

Waarom laat je de bijbehoren zonnepanelen grafiek niet zien of de P1 vermogen grafiek.
De batterij grafiek is niet voldoende om te oordelen
Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi5Bn3ClDGlP1M3KnWkA8kdUMPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XKrVpRIMjXefQ5OL1KCk3g5l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:56:
[...]

[Afbeelding]
Een beter bewijs kun je niet krijgen als je ziet hoe goed de NOM regeling corrigeert.
Volgens mij heb je een update tijd van 1 seconden. Mooi snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
JeroenH schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Wait, what? Ik neem even aan dat je met "glasvezel" bedoelt "internet", en dat je LAN gewoon up bleef.

En "dus" werkte je home automation niet?

Als bovenstaande waar is, sta ik paf.
Blikseminslag ergens in de buurt.
Glasvezel modem in de meter kast kreeg geen signaal (in de hele wijk ook), evenals de Fritzbox, en dus ook alle apparaten die babbelen met de Fritzbox, of de daarop aangesloten switch.
Alle HW spullen knipperden rood, evenals mijn Beeclear energy meter en uiteraard geen internet, email, etc.
Of de batterijen nog wel met de P1 meter communiceerden kon ik dus ook niet vaststellen. De batterijen knipperden rood, de P1 meter afwisselend groen ( paar maal) en rood (paar maal).
Herstelde zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
GL007 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Een beter bewijs kun je niet krijgen als je ziet hoe goed de NOM regeling corrigeert.
Volgens mij heb je een update tijd van 1 seconden. Mooi snel.
@GL007
Klopt DSMR 5 slimme meter bij ombouw naar 3 fase, 2 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 12:38

fxs81

Julianadorp

Mooi dagje gisteren, voor mij NOM genoeg. 2 pibs vrijgeschakeld, alles op de laatste beta firmware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/annkUvc_4cbVo0pz3NwB3GDcp6M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0T9dDbFRw8m0jK3H962MB05I.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door fxs81 op 24-07-2025 09:16 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNKymkEuP6VTu7AZtndb3wc_PxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIAsVpfO8mnhumrF3DxKhWeB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPLql2WiGoSD2YZpfxlKOfTG22k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RT5lehiBM99egVQew2z7wzdX.png?f=fotoalbum_large

Het regelt hier perfect het vangt alle belastingen tot 1600 W goed op.
Het is een prima product en voldoet aan mijn eisen
Stelling: Je hebt altijd een kleine afwijking nodig om goed te kunnen regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 24-07-2025 09:56 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:42
In een recente software-update is het standby-gedrag aangepast. De omvormer van de Plug‑in Battery schakelde zo snel mogelijk uit als er geen actie werd verwacht van de Plug‑in Battery, waardoor het eigenverbruik op dat moment nihil was. Het frequente in- en uitschakelen had negatieve gevolgen voor de levensduur van de omvormer. Met de nieuwe instelling blijft de Plug‑in Battery 30 minuten in standby, zodat de interne onderdelen veel minder last hebben van deze inschakelpieken en de verwachte levensduur ruim halen. Dit is standaard bij omvormers van zonnepanelen. Als bijkomend voordeel reageert de Plug‑in Battery daardoor ook veel sneller bij laden of ontladen, wat zorgt voor een beter resultaat met “nul op de meter”. De impact op de “round-trip efficiency” (RTE) is vrijwel verwaarloosbaar.

Naar aanleiding van meerdere meldingen hebben we extra onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat het stuuralgoritme binnen de P1 Meter niet altijd rekening hield met het eigenverbruik van de Plug‑in Battery. Hierdoor stuurde het stuuralgoritme aan op een netverbruik van 5 tot 10 Watt per batterij in plaats van exact 0 Watt, als je meerdere batterijen hebt. Dit probleem is verholpen in een nieuwe software-update (1.0216) die we in stappen beschikbaar stellen. We verwachten dat deze update binnen twee weken beschikbaar is. Tot dan vragen we om jullie geduld.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Firmware 1.0216 Batterij wordt langzaam uitgerold.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39CLmQkLFF7E55RGA7Jip6TAogc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXhUzObftd5VOqrNEcTp5ytL.jpg?f=fotoalbum_large

Zie dat @DCSBL al e.a. gedeeld heeft. Top! Had zelf deze post in verkeerde topic geplaatst 🙈. Vakantiemodus.

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 24-07-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DCSBL schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:19:
In een recente software-update is het standby-gedrag aangepast. De omvormer van de Plug‑in Battery schakelde zo snel mogelijk uit als er geen actie werd verwacht van de Plug‑in Battery, waardoor het eigenverbruik op dat moment nihil was. Het frequente in- en uitschakelen had negatieve gevolgen voor de levensduur van de omvormer. Met de nieuwe instelling blijft de Plug‑in Battery 30 minuten in standby, zodat de interne onderdelen veel minder last hebben van deze inschakelpieken en de verwachte levensduur ruim halen. Dit is standaard bij omvormers van zonnepanelen. Als bijkomend voordeel reageert de Plug‑in Battery daardoor ook veel sneller bij laden of ontladen, wat zorgt voor een beter resultaat met “nul op de meter”. De impact op de “round-trip efficiency” (RTE) is vrijwel verwaarloosbaar.

Naar aanleiding van meerdere meldingen hebben we extra onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat het stuuralgoritme binnen de P1 Meter niet altijd rekening hield met het eigenverbruik van de Plug‑in Battery. Hierdoor stuurde het stuuralgoritme aan op een netverbruik van 5 tot 10 Watt per batterij in plaats van exact 0 Watt, als je meerdere batterijen hebt. Dit probleem is verholpen in een nieuwe software-update (1.0216) die we in stappen beschikbaar stellen. We verwachten dat deze update binnen twee weken beschikbaar is. Tot dan vragen we om jullie geduld.
@hanev001 goede observatie gedaan van de week. Nice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de geïnteresseerde Homey gebruikers. In mijn laden flow merkte ik dat Solcast bij bewolk weer iets te enthousiast met de verwachting is. Daarom nu ook de bewolking mee genomen in de flow. Ik ben er nog wat mee aan het spelen wat een goede drempel is. Maar dat lijkt goed te werken. Als je het namaakt moet je het uiteraard toch afstemmen op jouw installatie.

https://community.homey.a...ij/139216/6?u=johan_bruyn

Acties:
  • +5 Henk 'm!
RTE is een hot topic voor velen, kennelijk.

Dit is juli tot dusver bij ons:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/grWzkvpNlMbxm5bN0o3KqwNz.png

Dit komt uit op een self sufficiency van 90%. Zonder de PiB's was dat nog geen 60% geweest. Ik ben er tevreden over. De RTE zal wel te berekenen zijn uit de waarden in het onderste bolletje, maar ik neem de moeite niet.
GL007 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:18:
Stelling: Je hebt altijd een kleine afwijking nodig om goed te kunnen regelen.
Dat is iets om heel goed te begrijpen bij het doen van (stevige) uitspraken over dingen als NOM. Ik heb vorig jaar zelf een rudimentaire thuisbatterij gebouwd, en dat heeft me heel veel geleerd over hoe een thuisbatterij werkt, en de beperkingen in regeling.

De hoeveelheid schakelingen (relais) die je als ontwerper accepteert is ook nog een ding. Ik regelde het laden/ontladen met twee Shelly pluggen, en die waren dus de hele tijd aan het schakelen. En prompt ging er binnen twee maanden van eentje het relais stuk.

Door dit projectje begrijp ik beter de beperkingen waar een fabrikant, in dit geval HW maar het geldt voor alle fabrikanten van thuisbatterijen, voor staat.

En zoals altijd is er een relevante XKCD.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 24-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:33
JeroenH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:25:
De hoeveelheid schakelingen (relais) die je als ontwerper accepteert is ook nog een ding. Ik regelde het laden/ontladen met twee Shelly pluggen, en die waren dus de hele tijd aan het schakelen. En prompt ging er binnen twee maanden van eentje het relais stuk.

Door dit projectje begrijp ik beter de beperkingen waar een fabrikant, in dit geval HW maar het geldt voor alle fabrikanten van thuisbatterijen, voor staat.
Wat ik zelf geleerd heb bij het bouwen van een eigen sturing (andere pib) is dat het belangrijkste is dat je binnen de zelfde stand (laden/ontladen) blijft en zolang mogelijk. Mijn advies richting HW was ook om het uitgesteld laden mogelijk te maken in de app. Vooral in de ochtend en avond laden is toch niet optimaal en zeker niet voor de relais.

Dan ziet het er zo uit met wolkje zon wolkje en uitgesteld laden maar wel ontladen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX1qTM26RtEjbZFvnGegPqxN2NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/na695zMk9tVoPtjTIVaGsDSu.png?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gielz schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:37:
Vooral in de ochtend en avond laden is toch niet optimaal en zeker niet voor de relais.
Dat klopt, en met een dynamisch contract + salderen is het financieel ook aantrekkelijker om het op die doorgaans dure uren naar het stroomnet te sturen.

Ik heb die regeling zelf in HA gebouwd, dit is vanochtend vanaf 05:00 tot nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTdm5koKe5m5Sroda4kZLBfOt_U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/KOpsWT5A5uoQUpsKpechd1Cp.png?f=fotoalbum_medium

Vanaf 11:00 mocht de batterij gaan opladen.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 24-07-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
Devke schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Nee. Zoals eerder geschreven. Niet nodig als je niet aan het net terug leveren gaat.
De HW PIB levert gewoon terug aan het net.
Ik gebruik 800wat op fase1, en de HW PIB levert gewoon 800wat terug aan het net over fase 2. Dat is dan wel NOM, maar ik lever gewoon terug aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-09 19:56
MakeItSo schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:18:
[...]

Hier gebeurt dat nu ook al meer dan een week, maar ook alleen bij ontladen. Bijzonder genoeg gebeurt het juist nu het weer koeler is. Toen het zo bloedheet was ging het prima. Onze PiB staat in een ruimte waar het 17,5gr is, dus waarom hij een foutmelding geeft dat de werking beperkt is vanwege de warmte is mij een raadsel.

Ik heb hier al vorige week melding over gedaan bij HW. In eerste instantie werd het afgedaan door HW dat het door het warme weer zou komen (wat al weer afgekoeld was) of dat hij niet vrij genoeg zou staan. Na sturen van foto's en doorgegeven dat we al een week lang dagelijks meldingen hebben over beperkte werking, vroegen ze nu ineens om een screenshot van de melding. Ik zou verwachten dat ze die melding wel kennen, maar ik heb hem gestuurd. Benieuwd wat de reactie vanuit HW gaat zijn.
HW geeft aan dat de socket (die er tussen zat) er beter tussenuit kan. Ik heb er geen diepgaande kennis van, maar logisch gezien is het op z’n minst raar dat de socket voor die problemen zou zorgen, terwijl die er vanaf dag 1 (nu zo’n 4 maanden) tussen zat en dit probleem zich nu een week of 2 voordoet.

Maar ik heb hem er dus op advies van HW tussenuit gehaald. Benieuwd of het iets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Longtree schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:50:
[...]

De HW PIB levert gewoon terug aan het net.
Ik gebruik 800wat op fase1, en de HW PIB levert gewoon 800wat terug aan het net over fase 2. Dat is dan wel NOM, maar ik lever gewoon terug aan het net.
Je hebt een punt maar voor de netbeheerder is het 0 wat je doet. Dus geen verrekeningen. De meter lost dit al op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Dat klopt, en met een dynamisch contract + salderen is het financieel ook aantrekkelijker om het op die doorgaans dure uren naar het stroomnet te sturen.

[Afbeelding]

Nice. Vandaag en morgen is dynamisch niet echt interessant. De spread is vrij klein. Piekje vanavond opvangen is leuk. Panelen laten terugleveren is interessanter nu denk ik. Rustdag voor de PIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
Devke schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Nice. Vandaag en morgen is dynamisch niet echt interessant. De spread is vrij klein. Piekje vanavond opvangen is leuk. Panelen laten terugleveren is interessanter nu denk ik. Rustdag voor de PIB.
Doe je dit d.m.v. een automatisering of gewoon met de hand ingrijpen?
Ik ben namelijk bezig met een binary switch gebaseerd op de Nordpool integratie.
Vandaar mijn belangstelling >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rtunru schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:51:
[...]

Ik ben namelijk bezig met een binary switch gebaseerd op de Noorpool integratie.
Je kunt de spread berekenen en op basis daarvan automatiseren, maar uiteindelijk kan je dit toch vaak zelf het beste bepalen over een hele dag heen. Daarom zelf gekozen voor een aantal binary switches:
  1. Onder de 20 cent laden
  2. 5 Goedkoopste uren laden
  3. 5 Duurste uren ontladen
  4. Laadpaal wel/niet compenseren vanuit de accu's
  5. NOM, met 3 varianten afhankelijk van de hoogte van het huidige tarief: Smart Charge, Smart Discharge & Smart NOM
Die zijn dus te combineren en in de automatisering zit een prioriteitenvolgorde. Waarbij de goedkoopste en duurste tarieven op basis van Cheapest Hours & Nord Pool worden bepaald. Denk dat het ook per situatie verschilt en wat je doel is.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 24-07-2025 14:04 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik ben namelijk bezig met een binary switch gebaseerd op de Noorpool integratie.
Ik laat een binary switch aangeven of de dure of goedkopere uren er zijn op basis van de cheapest hour integratie. Als die switch dus "aan" gaat dan zijn de goedkoopste uren daar en mag de batterij gaan laden. Nu ik de spread iets te laag vind heb ik de batterij handmatig even tegen gehouden. Dit zou je in principe kunnen automatiseren. Als spread < is dan bijvoorbeeld 10 ct dan doe niets. Dat heb ik er nog niet inzitten omdat het altijd wel lonend is/was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FCfesj4p3RsO_Uqsd5cv86Njfs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NAF7qfKV8JlWjBheAtr9b6D1.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik ben namelijk bezig met een binary switch gebaseerd op de Nordpool integratie.
Ik doe het op dit moment "halfautomatisch". Ik heb een automation gemaakt "alleen ontladen, niet opladen mits SoC > 35%", en ik maak de avond ervoor een overweging of ik die voor de dag er na aan zet. Ik kijk naar verwacht verbruik, verwachte PV-opbrengst en spread. Ik stel een tijdstip in waarop de automation stopt en de accu gewoon in NOM gaat. Overdag heb ik er dan geen omkijken naar.

Voor de herfst/winter ga ik nog een automation maken "alleen opladen, niet ontladen, pas 's avonds ontladen op de dure uren. Als SoC (bv.) < 60% bij de start van het laatste goedkope uur AND spread > 35% THEN een uur geforceerd opladen".

Zo blijven we lekker knutselen en hier en daar een paar cent extra binnenschrapen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:21
JeroenH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Zo blijven we lekker knutselen en hier en daar een paar cent extra binnenschrapen :P
Een tweaker knutselt het hele jaar door, ongeacht het seizoen :)

Deel je straks jouw automatiseringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynbw72Es87kel1_RjqDdYzXtac0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJEoCNg0CbxqOAUAGx9AuU0u.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebber ;)

https://www.homewizard.com/nl/renewed/

[ Voor 6% gewijzigd door Winkiller op 24-07-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buxol
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 11:45
9 april bestelling geplaatst, zit nu nog te wachten zoals velen.
Zojuist dan toch een renewed PIB gekocht.
Morgenmiddag leveren. Wat een genot. Nu al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buxol schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:12:
9 april bestelling geplaatst, zit nu nog te wachten zoals velen.
Zojuist dan toch een renewed PIB gekocht.
Morgenmiddag leveren. Wat een genot. Nu al!
Op de valreep dan zo te zien. Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:41
Voor de gene die interesse hebben in die renewed accus en met docker om kunnen gaan:

https://hub.docker.com/r/dgtlmoon/changedetection.io

Wellicht de moeite waard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
crryp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:17:
Voor de gene die interesse hebben in die renewed accus en met docker om kunnen gaan:

https://hub.docker.com/r/dgtlmoon/changedetection.io

Wellicht de moeite waard :)
ChangeDetection.io Notification - https://www.homewizard.com/nl/renewed/
https://www.homewizard.com/nl/renewed/ had a change.
---
(changed) Balen als een stekker. Er zijn nu geen herstelde batterijen beschikbaar.
(changed)
(into) Plug-In Battery tot 100 cycli
(into)
(into) HWE-BAT-11
(into) Deze batterij heeft slechts 0 tot 100 laadcycli achter de rug. Zo goed als nieuw en direct leverbaar. 2 jaar fabrieksgarantie en 7 jaar swap service.
(into)
(into) 1395,- 1345,- bespaar €50
(into)
(into) Direct leverbaar · Nog enkele beschikbaar
(into)
(into) Koop nu
---
---
(changed) Plug-In Battery tot 100 cycli
(changed)
(changed) HWE-BAT-11
(changed) Deze batterij heeft slechts 0 tot 100 laadcycli achter de rug. Zo goed als nieuw en direct leverbaar. 2 jaar fabrieksgarantie en 7 jaar swap service.
(changed)
(changed) 1395,- 1345,- bespaar €50
(changed)
(changed) Direct leverbaar · Nog enkele beschikbaar
(changed)
(changed) Koop nu
(into) Balen als een stekker. Er zijn nu geen herstelde batterijen beschikbaar.
(into)
---

Haha. Had ik al een tijdje draaien. Nu zijn ze altijd binnen een kwartier weg.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buxol
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 11:45
Yes! daarom was ik nu op tijd. Ander systeem, maar ik ontving om 15.45u een e-mail dat de webpagina was gewijzigd. 20 min later was ie weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet nog na die eerste renewed aanbieding de reacties "Niet eens goedkoper, voor een gebruikte batterij? Je bent niet goed als je dat koopt."

Maar dat heeft HW toch heel goed ingeschat denk ik zo :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• josvl_52
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22
Mijn renewed had 54 cycles, dat is minder dan 1% van de 6000 die de batterij zou moeten halen.
De prijs was 50 € minder, dat is toch tegen de 3%. Garantie hetzelfde als bij een nieuwe.
Voordeel, van die wachttijd af, dus goede deal 👍🙂

[ Voor 8% gewijzigd door josvl_52 op 24-07-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoWilly86
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-09 07:21
JeroenH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:48:
[...]

Ik weet nog na die eerste renewed aanbieding de reacties "Niet eens goedkoper, voor een gebruikte batterij? Je bent niet goed als je dat koopt."

Maar dat heeft HW toch heel goed ingeschat denk ik zo :)
De eerste renewed batterijen waren qua prijs hetzelfde als een nieuwe, € 1395 dus. Maar toen kreeg je er wel gratis sokken bij. Vanaf de 2e serie renewed was er een korting van € 50. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GeoWilly86 op 24-07-2025 17:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:41
TFX77 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:18:
[...]

---
(changed) Balen als een stekker. Er zijn nu geen herstelde batterijen beschikbaar.
(changed)
(into) Plug-In Battery tot 100 cycli
(into)
(into) HWE-BAT-11
(into) Deze batterij heeft slechts 0 tot 100 laadcycli achter de rug. Zo goed als nieuw en direct leverbaar. 2 jaar fabrieksgarantie en 7 jaar swap service.
(into)
(into) 1395,- 1345,- bespaar €50
(into)
(into) Direct leverbaar · Nog enkele beschikbaar
(into)
(into) Koop nu
---
---
(changed) Plug-In Battery tot 100 cycli
(changed)
(changed) HWE-BAT-11
(changed) Deze batterij heeft slechts 0 tot 100 laadcycli achter de rug. Zo goed als nieuw en direct leverbaar. 2 jaar fabrieksgarantie en 7 jaar swap service.
(changed)
(changed) 1395,- 1345,- bespaar €50
(changed)
(changed) Direct leverbaar · Nog enkele beschikbaar
(changed)
(changed) Koop nu
(into) Balen als een stekker. Er zijn nu geen herstelde batterijen beschikbaar.
(into)
---

Haha. Had ik al een tijdje draaien. Nu zijn ze altijd binnen een kwartier weg.
Heb zojuist een flow gemaakt die een pushmelding geeft op mijn telefoon hij checked elke 10 minuten :D zou moeten werken

Test melding werkt instant via ms workflow Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQfV1eeHqsRDjlRG82bGiv2-HUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQYVt637XfDyAl58Jv1uGw0V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door crryp op 24-07-2025 17:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-09 18:27
JeroenH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:47:
[...]Zo blijven we lekker knutselen en hier en daar een paar cent extra binnenschrapen :P
Als absolute beginner met HA heb ik alleen nog maar een hele basic automatisering gemaakt.

Aangezien de ene batterij die ik heb toch altijd leeg is tegen de tijd dat de zon opkomt, zet ik hem dan in de modus 'standby' (tenzij de verwachte opbrengst die dag heel laag is). Om 11 uur 's ochtends (doordeweeks) mag hij naar de NOM modus, dat is bijna altijd het moment dat de dynamische prijs gaat zakken. In het weekend kan dat om 9 uur al.

Zo verhoog ik nog steeds het eigen gebruik van mijn zonnestroom en het percentage onafhankelijke uren met de batterij, maar kost het me ook geen geld meer. Alleen niet de oven of wasmachine gebruiken voor 11 uur. Het blijft inderdaad wel centenwerk, als ik zo gemiddeld 16 ct per dag win, heb ik de HA Green er in twee jaar mee terugverdiend. Hopelijk ga ik ook nog wat anders leuks verzinnen om ermee te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berteminator
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-08 16:40
Al eerder op 22 juli een post over de E325 fout gedaan...
Accu wordt vervangen door een ander exemplaar dat uitvoerig is getest (max 20-50 cicly)
Hopelijk gaat dat dan weer als vanouds. Duurt wel een beetje lang (2 weken) en dat met het mooie weer, jammer.

Je krijgt dus geen nieuwe.... wel vreemd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:56
berteminator schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:57:
Accu wordt vervangen door een ander exemplaar dat uitvoerig is getest (max 20-50 cicly)
Hopelijk gaat dat dan weer als vanouds. Duurt wel een beetje lang (2 weken) en dat met het mooie weer, jammer.

Je hebt recht op een nieuwe. Ze kunnen dit aanbieden, duurt korter dan wachten op een nieuwe. Maar je hebt recht op een gloednieuwe.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
berteminator schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:57:

Je kunt HW contacten dat je dit niet wilt en een nieuwe wilt hebben. Dan krijg je die ook, :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

TFX77 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:01:
[...]

Je hebt recht op een nieuwe. Ze kunnen dit aanbieden, duurt korter dan wachten op een nieuwe. Maar je hebt recht op een gloednieuwe.
Je hebt recht op een reparatie van het product ;)

Vervangen door een gerepareerde is in dit geval handiger, omdat je dan je PIB niet te lang kwijt bent.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-07-2025 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:11:
[...]

Je hebt recht op een reparatie van het product ;)

Vervangen door een gerepareerde is in dit geval handiger, omdat je dan je PIB niet te lang kwijt bent.
Nee, je hebt in de eerste 2 jaar recht op een nieuwe. Zie de site van HW. Daarna swap service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Olie_B_Bommel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Nee, je hebt in de eerste 2 jaar recht op een nieuwe. Zie de site van HW. Daarna swap service.
Dat is dan "recht" van HW zelf, geen consumentrecht ;)

edit: wel netjes.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-07-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Dat is dan "recht" van HW zelf, geen consumentrecht ;)
Dat klopt maar alsHW dat op hun website zet, dan is dat ook recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Olie_B_Bommel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:21:
[...]

Dat klopt maar alsHW dat op hun website zet, dan is dat ook recht.
Ik zie het inderdaad ook staan.
(Zakelijk) vind ik het niet echt slim van ze.

Er is nu al een lange wachtrij voor nieuwe batterijen, dat wordt er niet korter op als je iedere defecte PIB door een nieuwe vervangt. Je krijgt wel een groter aanbod "renewed" dus dat is voor de F5-ers wel weer leuk ;)

Maar goed, ik ben HomeWizard niet }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Ik zie het inderdaad ook staan.
(Zakelijk) vind ik het niet echt slim van ze.

Er is nu al een lange wachtrij voor nieuwe batterijen, dat wordt er niet korter op als je iedere defecte PIB door een nieuwe vervangt. Je krijgt wel een groter aanbod "renewed" dus dat is voor de F5-ers wel weer leuk ;)

Maar goed, ik ben HomeWizard niet }:O
Ja, of het zakel9jk slim is? Ik denk het wel. Ik heb de indruk dat ze met de PIB’s behoorlijk aan de weg timmeren. Als je ziet hoe snel de renewed batterijen weg gaan. Blijkt dat er toch veel vraag naar is. Ondanks de lage RTE. Maar ja, wat zegt RTE? Belangrijk is dat je veel minder van de energieboer afneemt. En dat doe ik *O*

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Olie_B_Bommel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:35:
[...]

Ja, of het zakel9jk slim is? Ik denk het wel. Ik heb de indruk dat ze met de PIB’s behoorlijk aan de weg timmeren. Als je ziet hoe snel de renewed batterijen weg gaan. Blijkt dat er toch veel vraag naar is. Ondanks de lage RTE. Maar ja, wat zegt RTE? Belangrijk is dat je veel minder van de energieboer afneemt. En dat doe ik *O*
Zoals Ollie B Bommel altijd zegt "Geld speelt geen rol, RTE evenmin" ;)

Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-07-2025 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:40:
[...]

Zoals Ollie B Bommel altijd zegt "Geld speelt geen rol, RTE evenmin" ;)

Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Winkiller

De Mopperpot

Was te verwachten, het verbaasde mij dat er een paar te koop stonden rond 16:00 uur met die F5 mensen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLuA6x21kB561g70A8lLWff0_AY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/52qYdYuxzb6BVzyzmbmbm57b.png?f=fotoalbum_large
Ze werken nog steeds perfect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:45
Hier ook! Al een paar maanden voor meer dan 90% zelfvoorzienend :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

JeroenH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]

Niet zo bij stilgestaan maar dat is wel een goed punt.

Heb nu een detectie in de Flow of stroom 's ochtends duur genoeg is om het laden uit te stellen.
Even zien hoe dat de komende dagen functioneert.

Pagina: 1 ... 171 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.