De Dynamische tarieven en de PIB:
Iedere Nederlander kiest voor een energiecontract die het beste bij hun past. Dit zal voor de 1 een vast contract zijn, voor een ander variabel en voor de laatste groep dynamisch. Er is geen goed of fout aan. Als je zelf achter de keuze staat is het prima.
Hier kozen we voor dynamisch. Jaaaa, zeker met knikkende knieën even. Iets met onbekend maakt onbemind. Gezien mijn motto "Denk in kansen, niet in problemen" de stap gewoon gezet. Is het niks dan kun je per direct overstappen naar een andere vorm / leverancier.
Wat nou met die hoge prijzen? Ruim 70 ct per kWh betalen ofzo is best veel toch? Ja in het kader van de vaste tarieven zeker. Echter er zit ook een keerzijde aan. Als de tarieven laag zijn (wat ik denk 95% het geval is t.o.v. mijn oude variabele contract) heb ik dus een voordeel. Fair om die ook te benoemen.
We kennen allemaal de PIB zoals het staat inmiddels. Bedoeld om opwek op te vangen en later te verbruiken. NOM houden, zoveel mogelijk. In de TS staan een paar leuke automatiseringen die inzicht geven hoelang je eigenlijk NOM draait per dag, week en maand. Dank aan @
gielz.
Leuke inkijk wellicht hoe dat hier gaat met een dynamisch contract. Best veel uren toch nog NOM.
Maar goed, terug naar die pieken van 70 ct per kWh en meer wellicht later...... is dit nu een kans, bedreiging? Ik zie hem als kans. Om 2 redenen.
1. Voor de piek de batterij opladen als er voldoende zon is of bijladen uit het net mocht het die dag wat lastiger zijn. Er zijn altijd een stuk goedkopere prijzen te vinden die dag. Daarna lekker op de NOM stand om de piek voorbij te zien trekken. Geen centje pijn aan.
2. De onbedoelde feature m.b.t. ontladen. Ik roep al een hele tijd dat als de tarieven hoog zijn dat dit een reden heeft. Er is een tekort. Heb hier recent met Liander nog een gesprekje over gehad. Ik heb ze de vraag gesteld of het handig was als ik dan stroom zou terugleveren aan het net. Even gebruik maken van de feature. Ja was het antwoord. Ze gaven aan dat het een druppel op de gloeiende plaat is gezien het vermogen maar dat alle kleine beetjes helpen. Weer wat geleerd. Om het uit te testen op het piekmoment die actie maar eens ingezet. Nee er kwam niemand langs met een bos bloemen als bedankje maar ik zag wel een bijkomende voordeel naast het supporten van het net. Een extraatje voor het leveren van de energie in de vorm..... aantal geleverde kWh x de stroomprijs van dat moment. Ruim 70 ct. Ahhhh ga ik die PIB dan toch terug verdienen? Wellicht wel, wellicht niet.
Kijk maar eens naar de gemiddelde verkoopprijs. Wat ik afgenomen heb, terug geleverd heb die dag (panelen en stukje van de PIB inhoud) en wat dan het voordeel is van een sterke stroomprijs. Kans, geen bedreiging.
Moraal van het verhaal is dat je eigenlijk ieder nadeel wel kunt omzetten in een voordeel. Althans de meeste. Zo kun je de PIB dus nog toegankelijker maken voor een breder publiek. Iemand die alleen neerzetten, stekker erin en het is goed ambieert maar ook iemand die net iets meer wilt. HA, terugleveren, bedenk maar wat..........
Ook hier is geen goed of fout aan. Een auto gebruiken we ook als aanhangwagen als we naar de stort gaan, ook al is hij daar niet oorspronkelijk voor in de markt gezet!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.