Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

Winkiller

De Mopperpot

josvl_52 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:19:
Ik was me aan het verdiepen in dynamische contracten en kwam het volgende tegen.

YouTube: Verkoopboete

Was totaal nieuw voor me
OMG het is werkelijk te gek voor woorden, doet me denken aan legale diefstal omdat hun winst terugloopt :r
De ACM en de Politiek moeten wat gaan ondernemen tegen deze vormen van diefstal.
Wanneer komt de boete voor het thuis opslaan van stroom ?

[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 15-07-2025 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Winkiller schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:54:
[...]

OMG het is werkelijk te gek voor woorden, doet me denken aan legale diefstal omdat hun winst terugloopt :r
De ACM en de Politiek moeten wat gaan ondernemen tegen deze vormen van diefstal.
Als je dat wilt dan moet je het lobbyisme straffen. Die veroorzaken de meeste ellende.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Winkiller schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Sorry voor dubbele ik zit hier op een camping met verdomd slechte wifi

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 15-07-2025 18:14 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDcv-ODGPlOgespOmUZxF8E_zOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HOMp5xAPsV7yyntlF3lscMk.jpg?f=fotoalbum_large

De batterij is bijna vol 98% en dan loopt de temperatuur toch op naar 50 graden. Het vermogen was al lager dan 600W. Ik heb het alarm trigger iets aan gepast zodat deze niet direct op 50 graden reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• counter12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:18
Ik heb een vraag aan gebruikers van HW batterij i.c.m. API en Homey. Ik wil de batterij vol, dus 100% geladen in standby hebben om uiterlijk 17.00 uur. Als ik niets doe en de batterij is vol, gaat hij automatisch in stand-by. Dus dat lijkt ok, maar de status gaat dan zelf ook weer naar ontladen en dat laatste moment wil ik nou juist zelf bepalen. Wat is voor de flow de juiste trigger? 100% is te laat. Tiid tot volledig vol is te grof en niet goed bruikbaar. Wie heeft het voor elkaar? en zo ja hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:44
rtunru schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:35:
@gielz , op 5-5-2025 schreef jij:

Zelf ben ik nu het volgende aan het testen om SOC drift te voorkomen en uitgesteld te laden om de RTE te verbeteren bij laden. Zodra de beta is afgerond zal ik het delen (is wel voor HA gebruikers)

Batterijen gaan in Standby als ze bijna leeg zijn
Als het laadpercentage van de batterijen onder de 6% zakt, worden ze in "Standby" gezet.
Dit gebeurt alleen als het nacht is (dus na zonsondergang en vóór zonsopkomst).
Daarnaast gaan ze ook in Standby 15 minuten na zonsopkomst, ongeacht hun laadpercentage.
De batterijmodus blijft alleen veranderen als het nog niet Standby is
Er wordt eerst gecontroleerd of de huidige batterijmodus niet al op "Standby" staat voordat de automatisering wordt uitgevoerd.
Batterijen worden weer actief als er genoeg stroom terugkomt
Zodra het stroomverbruik daalt onder -700 watt, schakelt de batterijmodus na maximaal 1 uur en 45 minuten terug naar "Nul op de meter." Hierdoor voorkom je dat ze bij een bewolkte dag in standby blijven staan

Ben je zover om dit met ons te delen?
Deze automatisering heb ik helaas niet meer omdat ik ook geen HW batterijen meer heb (staan in belgie te NOMen). Mijn nieuwe batterijen gebruiken andere automatiseringen om uitgesteld te laden.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
hanev001 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:02:
Ik heb me proberen in te houden maar kan het toch niet laten.

Het scenario dat wordt geschilderd over een kortsluiting die zich beperkt tot een sterkte waardoor de zekering niet springt is op het bizare af.

Want als dat het geval is dan kan het zelfde ook gebeuren als je een aparte groep hebt waar uitsluitend de batterijen op zitten. Een daarvan kan dan defect gaan en stroom gaan trekken en de andere gaan dan omdat de P1-meter het merkt leveren en ook dan kan het leveren in combinatie met de zekering doorgaan tot boven de kabel waarde.

Op die basis zou dus elke batterij op een eigen groep moeten zitten.
Ieder zijn mening. Maar als ik HW mag geloven dan zitten hun batterijen zitten vol met beveiligingen, waaronder een eigen zekering. Dus op dat vlak zitten ze praktisch allemaal op een eigen groepje. Maar dat geldt zeker niet voor de meeste andere apparatuur.

Dat jij het scenario ‘op het bizarre af’ vindt is jouw goedrecht. Ik hoop alleen dat je mening gestaafd wordt door kennis van zaken en niet door wat jouw toevallig goed uit komt.

Wat rest is dat ik hoop dat iedereen gewoon zijn eigen gezonde verstand gebruikt en geen overbodige risico’s nemen. Maar ja, dat kan ik ook tegen die mafketel roepen die hier op zijn fatbike met een bloedgang op een wiel door de straat kwam crossen. “Mij overkomt dat niet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RiDo78 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Ieder zijn mening. Maar als ik HW mag geloven dan zitten hun batterijen zitten vol met beveiligingen, waaronder een eigen zekering. Dus op dat vlak zitten ze praktisch allemaal op een eigen groepje. Maar dat geldt zeker niet voor de meeste andere apparatuur.

Dat jij het scenario ‘op het bizarre af’ vindt is jouw goedrecht. Ik hoop alleen dat je mening gestaafd wordt door kennis van zaken en niet door wat jouw toevallig goed uit komt.

Wat rest is dat ik hoop dat iedereen gewoon zijn eigen gezonde verstand gebruikt en geen overbodige risico’s nemen. Maar ja, dat kan ik ook tegen die mafketel roepen die hier op zijn fatbike met een bloedgang op een wiel door de straat kwam crossen. “Mij overkomt dat niet.”
Ook in een fatbike zit een accu maar die wordt verkeerd gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RiDo78 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Ik wilde vriendelijk zijn met de term bizar maar wilde eigenlijk zeggen stupide.

Het lijkt mensen ontgaan te zijn dat als er op het moment van de kortsluiting niet gelijk de zekering springt het niet uitmaakt of er wel of niet een of meerdere batterijen in de groep staan. Ook zonder batterij zou er dan brand ontstaan omdat er dan veel meer stroom door het defecte apparaat gaat dan waarvoor het gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:56:
[...]

Als je dat wilt dan moet je het lobbyisme straffen. Die veroorzaken de meeste ellende.
Leg dit eens uit ? ik volg dit niet erg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:23:
[...]

Leg dit eens uit ? ik volg dit niet erg :?
Het hele energie beleid waar we nu mee te maken hebben zijn grotendeels veroorzaakt door politici en de lobbyisten die de politici manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:28:
[...]

Het hele energie beleid waar we nu mee te maken hebben zijn grotendeels veroorzaakt door politici en de lobbyisten die de politici manipuleren.
Aha Ok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:55
Ben wel benieuwd wat dat doet voor de leverbaarheid als men ook in België gaat pre-orderen. Zitten inmiddels alweer op ruim 4 mnd levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:51
josvl_52 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:19:
Ik was me aan het verdiepen in dynamische contracten en kwam het volgende tegen.

YouTube: Verkoopboete

Was totaal nieuw voor me
Deze kwam toevallig ook al voorbij in het grote day ahead draadje asing in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." daar zag ik tot nu toe vooral lauwe reacties, vergeet niet er is gevestigde partijen veel aan te doen angst onzekerheid en twijfel men bij het liefst lucratieve vaste contracten te houden met ‘vaste klant’ zoethoudertjes.

Er is overigens zeker bekend dat sommige louche dynamische partijen zoals Frankenergie al erg nadelig met teruglevering omgaan. Daar tegenover staan partijen zoals Zonneplan (hier kun je ook meer over terugvinden in andere draadje) die eigenlijk geen intentie nog laten zien zoiets nadeligs te willen invoeren.

[ Voor 11% gewijzigd door olympusdenk op 15-07-2025 22:14 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:00
Het valt mij op dat er al een behoorlijke tijd geen E3xx, E4xx en verbindingsproblemen meer voorbij komen.
Eigenlijk gaat het voornamelijk over HA, Homey, contracten/prijzen/boetes en dergelijke, maar niet meer specifiek over de accu. Kunnen we dus concluderen dat de thuisaccu’s van Homewizard “ansich” inmiddels dus probleemloos hun werk doen?

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:35
nilisvw schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:51:
Ben wel benieuwd wat dat doet voor de leverbaarheid als men ook in België gaat pre-orderen. Zitten inmiddels alweer op ruim 4 mnd levertijd.
Volgens HW site is het als je nu bestelt leveren in september.

4.590 Wp PV. 1x Homewizard Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:45
Vahalis schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Vraag is hoe realistisch dat is, mijn 3e begin juni besteld (5 geloof ik) toen was het ook al september. Plus er zijn laatst batches uitgesteld.

Kan twee dingen betekenen of ze schalen de productie straks op omdat de eerste kinderziektes verholpen zijn. Of ze willen geen sales missen door een langere levertijd te plaatsen.

Mijn ervaring met HW is erg goed ondanks een aantal swaps van mijn accu's dus mijn verwachting gaat naar het eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Harri schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:26:
Het valt mij op dat er al een behoorlijke tijd geen E3xx, E4xx en verbindingsproblemen meer voorbij komen.
Eigenlijk gaat het voornamelijk over HA, Homey, contracten/prijzen/boetes en dergelijke, maar niet meer specifiek over de accu. Kunnen we dus concluderen dat de thuisaccu’s van Homewizard “ansich” inmiddels dus probleemloos hun werk doen?
Het zal steeds stabieler worden / zijn. Voor de 1 al een feit voor de ander nog niet. Je ziet ze inderdaad nauwelijks nog. "Devke klopt af".

Op dit moment draait er een nieuwe beta versie voor de batterij. Eerder de release notes gepost. Op miraculeuze wijze schiet mijn P1 meter soms "vast". Batterij aansturing is dan pas weer mogelijk na een reset. Werkte voorheen prima. Ik probeer hem te reproduceren en heb het gemeld aan HW.

Als beta gebruiker moet je daar wel tegen kunnen anders is het niets voor je.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:24
Devke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Het zal steeds stabieler worden / zijn. Voor de 1 al een feit voor de ander nog niet. Je ziet ze inderdaad nauwelijks nog. "Devke klopt af".

Op dit moment draait er een nieuwe beta versie voor de batterij. Eerder de release notes gepost. Op miraculeuze wijze schiet mijn P1 meter soms "vast". Batterij aansturing is dan pas weer mogelijk na een reset. Werkte voorheen prima. Ik probeer hem te reproduceren en heb het gemeld aan HW.

Stabieler misschien wel voor sommigen, hier nooit echte issues mee gehad. Inmiddels is mijn Import /Inkoop wel na alle firmware/software updates op gelopen van 0,1 kWh per dag naar bijna 0,9 kWH per dag.
Het algoritme heeft steeds meer de neiging om richting de import/inkoop te hangen. Regelmatig met 200-400 watt terwijl er meer dan genoeg batterij cappaciteit is.

Ook de reactietijd bij het schakelen tussen import en export, en het schakelen tussen de verschillende batterijen onderling (Ik heb er 3 en als je minder dan 800w verbruik hebt) duurt tegenwoordig minuten, wat betekend dat je al die tijd de stroom inkoopt /importeerd. Dan zijn er 3 batterijen "inactief"

Ik geef dit al een tijd aan, dat dit alles in verhoudig flink aan het oplopen is, maar ik word netjes genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pzSMLKGOCG5zldekBKZUYnRFDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bnqcwQHKOdskpmFCzdjds63O.png?f=fotoalbum_large

Hier draait het probleemloos.
Temperatuur van batterij 1 wordt bij een laadvermogen 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(RSH) schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Stabieler misschien wel voor sommigen, hier nooit echte issues mee gehad. Inmiddels is mijn Import /Inkoop wel na alle firmware/software updates op gelopen van 0,1 kWh per dag naar bijna 0,9 kWH per dag.
Het algoritme heeft steeds meer de neiging om richting de import/inkoop te hangen. Regelmatig met 200-400 watt terwijl er meer dan genoeg batterij cappaciteit is.

Ook de reactietijd bij het schakelen tussen import en export, en het schakelen tussen de verschillende batterijen onderling (Ik heb er 3 en als je minder dan 800w verbruik hebt) duurt tegenwoordig minuten, wat betekend dat je al die tijd de stroom inkoopt /importeerd. Dan zijn er 3 batterijen "inactief"

Ik geef dit al een tijd aan, dat dit alles in verhoudig flink aan het oplopen is, maar ik word netjes genegeerd.
Contact @DCSBL hier over.
Bij mij wordt accu 1 het meest gebruikt. Er is geen optimale verdeling op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 16-07-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Vahalis schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Ik had in april besteld, en was ook levering juli, met in juni een mededeling van 4-6 weken vertraging, dus ook, effectief (begin) september.
Nu bestellen en september leveren is of een enorme opleving van de supply line, of een deuk in het aantal bestellingen. Of gewoon te optimistisch?
We gaan het zien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Harri schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:26:
Ik had zo’n 14 dagen terug eenmalig een E447 melding in een van mijn eerste twee PiB’s, direct nadat ik mijn 3de, renewed, batterij had geïnstalleerd en handmatig laden had geactiveerd.
Opnieuw de batterij gestart, en probleem was weg.
Daarna al 14 dagen geen problemen meer.
Touch wood!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

@RSH
Ik herken dat, ook 3 batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 12:49
[...]

Dat heb ik hier ook met 3 batterijen.

He who laughs last.. Thinks slowest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

[...]

Ik herken dit niet.
Geen beta en slechts 1 batterij.
Dit lijkt dan pas bij meerdere PIB te spelen?

Wel zie ik dat zoals vandaag de accu om 6:00 helemaal leeg is en pas om 7:00 weer gaat opladen.
import van het net 0,2 kWh.
Maar dit heeft meer met de stand van de zon en bewolking te maken.

Ik denk aan een 2e accu maar als dit zo is en genegeerd wordt denk ik eerder aan 1 andere grotere accu.
Ik blijf dit gedrag van de accu(s) volgen

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
GL007 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Contact @DCSBL hier over.
Bij mij wordt accu 1 het meest gebruikt. Er is geen optimale verdeling op dit moment.
Dat is helemaal vreemd, het zou verdeelt moeten worden over meerdere accu's.
Hier daaien 3 accu's, maar er word regelmatig geschakeld tussen de accu's (ook bij constante load). Echter duur het schakelen steeds langer, waardoor je dan op je HW energyDisplay vrolijk een import/inkoop ziet van bijv 400 watt minutenlang en 3 batterijen met een witte (inactief) aanduiding.
Daar kan ik niet zo goed meer tegen sinds de aankoop van de HW plug-in batterijen :X

En dat resulteerd dus van 0,1 kW inkoop per dag (februari) naar inmiddels 0,9kW inkoop per dag of hoger (huidig).

@DCSBL ik heb dit ook gemeld in het Beta programma, echter geen enkele reactie of opmerking. Zou iemand van het DEV team van HW hier inhoudelijk op willen/kunnen reageren. Zeg maar op de vraag hoe het algoritme is "veranderd" tussen de versies in en op de vraag of ik liever elke dag 0,9 kW exporteer (a 2 cent winst), of 0,9 kW importeer (a 29 cent kosten / inkoop)
@Devke nog een feauture request, keuze uit verschillende "algoritmes", ik zou bijv graag de oude firmware uit februari willen hebben, i.v.m. het strakke NOM gedrag. of misschien keuze in hoe strak het NOM gedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
RaVenXeoN schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:45:
[...]

Bedankt voor dit! Ik dacht dat ik het al snaptte, maar dat was blijkbaar totaal niet het geval.
Voorlopig ga ik voor 1 PIB die op een groep gaat samen met de diepvriezer. Stel dat ik er een 2e zou bijnemen, dan gaat de vriezer samen met het wasmachine op 1 groep en is de andere groep dedicated voor de 2 PIB's!
Het gaat nog niet helemaal goed,
Als je veilig volgens voorschriften wil aansluiten mogen er geen andere verbruikers aangesloten worden, op een groep waar de wasmachine opzit. De meeste wasmachines verbruiken meer dan 2000Watt en hebben daarom een eigen groep.

Quote AI"
Apparaten met een hoog vermogen, zoals wasmachines, drogers, vaatwassers, ovens, inductiekookplaten en boilers, hebben vaak een aparte groep in de meterkast nodig. Dit komt omdat deze apparaten meer dan 2000 Watt verbruiken en het risico op overbelasting van een groep groter is.
Einde Quote". Bron van de Quote

Volg gewoon de aansluit adviezen van HW op dan kan er weinig mis gaan. ( daar zorgt de zekering voor) mocht je zekeringen er wel regelmatig uitgaan kun je de PiB altijd nog op een ander stopcontact/groep aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ik in HA kijk naar de laatste 30 dagen (de periode dat ik twee PiB's heb) dan zie ik dat ik over die periode 24,4 kWh van het net afgenomen heb, terwijl de woning 362 kWh verbruikt heeft. Dat komt op een self sufficiency van 93%. Ik ben daar zeer tevreden mee. Doordat ik goed in HA kijk weet ik dat veel van de afname van het net komt doordat ik soms meer vermogen vraag dan de PiB's kunnen leveren. Dat gaat van vnl om koken, of om verbruik van witgoed op dagen dat er weinig zon is (zoals vandaag). Dan dekt 1600w gewoon het vermogen niet en komt het van het net. Daar kunnen de PiB's niet zo veel aan doen, dus ik maak me er niet druk over.
netjes genegeerd.
_O- Letten jullie op @HomeWizard_NL, dit soort beleefde feedback is goud waard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
(RSH) schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Dat is helemaal vreemd, het zou verdeelt moeten worden over meerdere accu's.
Hier daaien 3 accu's, maar er word regelmatig geschakeld tussen de accu's (ook bij constante load). Echter duur het schakelen steeds langer, waardoor je dan op je HW energyDisplay vrolijk een import/inkoop ziet van bijv 400 watt minutenlang en 3 batterijen met een witte (inactief) aanduiding.
Daar kan ik niet zo goed meer tegen sinds de aankoop van de HW plug-in batterijen :X

En dat resulteerd dus van 0,1 kW inkoop per dag (februari) naar inmiddels 0,9kW inkoop per dag of hoger (huidig).

@DCSBL ik heb dit ook gemeld in het Beta programma, echter geen enkele reactie of opmerking. Zou iemand van het DEV team van HW hier inhoudelijk op willen/kunnen reageren. Zeg maar op de vraag hoe het algoritme is "veranderd" tussen de versies in en op de vraag of ik liever elke dag 0,9 kW exporteer (a 2 cent winst), of 0,9 kW importeer (a 29 cent kosten / inkoop)
@Devke nog een feauture request, keuze uit verschillende "algoritmes", ik zou bijv graag de oude firmware uit februari willen hebben, i.v.m. het strakke NOM gedrag. of misschien keuze in hoe strak het NOM gedrag is.
Op sommige momenten afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen is het voor het systeem moeilijk om te bepalen wat het zou doen. Dit resulteerde in het effect wat ik hier zie. Bij goede zonneponalen opbrengst zie ik wel een strakke regeling. Maar een ding is duidelijk NOM blijft NOM en dat is voor mij het belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Volgens de nieuwsbrief van Eneco krijg je €100 cashback bij een homewizard PIB tot max. 4 PIBs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arcticbreeze schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:53:
Volgens de nieuwsbrief van Eneco krijg je €100 cashback bij een homewizard PIB tot max. 4 PIBs.
Ik kan geen nieuwsbrief vinden, heb je daar een link voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:24
hanev001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Ik kan geen nieuwsbrief vinden, heb je daar een link voor?
Meer over het aanbod voor Sessy, Enphase en Homewizard

https://www.eneco.nl/energieproducten/thuisbatterij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o65jUJ7kcrzkD7Pe56uslR7fLMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUXUryUb1wiVSAtaZhSqEBZd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Nu online
Heb geen link of weet niet hoe ik dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 11:30
daar gaat de levertijd van september :+ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bedankt.

Jammer maar is dus blijkbaar alleen voor nieuwe aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcticbreeze
  • Nu online
arcticbreeze schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:11:
Heb geen link of weet niet hoe ik dat moet doen.
Volgens homewizzard kun je geen cashback ontvangen op de reeds ontvangen en betaalde PIBs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit soort acties kun je alleen doen als je een behoorlijke grijpvoorraad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:42

fxs81

Julianadorp

[...]

Ik heb nu 2 accu's staan maar schakelen tussen batterijen ondeling is hier secondenwerk. Geen beta firmware, 1600 Watt laden/ontladen ingeschakeld. (geen idee of dat nog verschil uitmaakt in gedrag)

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRQkhBxqKfI2ggLd-RBhe5i--9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1P95KTk0gUAA7CT62dTUN283.png?f=fotoalbum_large
Het schakelen is aanwezig doch heel rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Netjes genegeerd door?

Zou ook hier een verschil zitten? Ik zie hooguit in de nachten 10 Wh import of export. Dat is altijd goed terug te kijken als ik bij mijn energieleverancier kijk. Overdag heb ik een ander patroon door dynamische tarieven. Laden gaat altijd vol gas. Ontladen is avond en nacht uren. Iets andere doelgroep reken ik mezelf maar toe dan. Dan moet ik gaan nommen overdag weer.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• (RSH)
JeroenH schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Als ik in HA kijk naar de laatste 30 dagen (de periode dat ik twee PiB's heb) dan zie ik dat ik over die periode 24,4 kWh van het net afgenomen heb, terwijl de woning 362 kWh verbruikt heeft. Dat komt op een self sufficiency van 93%. Ik ben daar zeer tevreden mee. Doordat ik goed in HA kijk weet ik dat veel van de afname van het net komt doordat ik soms meer vermogen vraag dan de PiB's kunnen leveren. Dat gaat van vnl om koken, of om verbruik van witgoed op dagen dat er weinig zon is (zoals vandaag). Dan dekt 1600w gewoon het vermogen niet en komt het van het net. Daar kunnen de PiB's niet zo veel aan doen, dus ik maak me er niet druk over.

[...]

_O- Letten jullie op @HomeWizard_NL, dit soort beleefde feedback is goud waard.
Ik heb ruim 13 kW aan zonnepanelen, dus de Pib's worden overdag nooit belast, zelfs met bewolkte dagen heb ik altijd wel gegoeg opwekt om niets uit de Pib's te hoeven halen.
Dus de 0,9 kW import is puur vanuit de nacht, en dan is het stroom verbruik hier in huis het meest stabiel. Vandaar dat het juist zo goed opvalt. eerdere maanden zat het import / afname op 3-5 kW en de laatste 30 dagen zit ik al op bijna 28. Ik zie in de nach ook bijna geen "groene" gedeeltes in de app, nagenoeg alleen maar "paars" en mijn sluipverbruik (snacht) is ongeveer 175-200 watt.

Ik monitor dit ook in HA en zie daar hetzelfde. ik blijf erbij dat sinds de laatste 2 (beta) firmwares het algoritme niet meer zo geweldig NOM werkt, dus met een veel grotere neiging tot afname dan eerst en een veel tragere schakeling tussen de verschillende PiB's dan bij de initiele firmwares of vorige versies.
Waardoor mijn afname nu richting 1kW per dag gaat, terwijl het nu zomer is, en de eerste veel betere NOM was tijdens eind winter en in de lente.
Dus de "verslechtering" is in werkelijkheid nog veel groter, eerst was het veel langer donker en nam ik maar 0,1-0,2 kW af bij de energiemaatschappij en kreeg ik de PiB's ook bijna leeg, en nu is het maar kort donker en gaan ze dus niet leeg, maar neem ik wel 1kW af van de energiemaatschappij per dag?

Ik geloof niet dat iemand dit kan uitleggen als dat dit geen forse verslechtering is van het NOM gedrag.

Leuk dat mensen een NOM product willen aanpassen zodat ze ermee kunnen handelen of voor een dynamisch contract kunnen gebruiken, maar als dit het effect is vindt ik het wel treurig.

Vandaar ook mijn feature request om het NOM gedrag te kunnen instellen, zeg maar een stand "strak op 0,redelijk op 0 en losjes op 0" or whatever de benamingen zouden kunnen zijn. Zodat mensen zich niet irriteren aan het schakel gedrag en geluid. Ik heb meer dan genoeg zonnepanelen dus de PiB's schakelen iig bijna nooit vanwege de zonopbrengst, ze laden bijna altijd volle bak, ook bij bewolkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
Ik heb dit gepost in de betagroep, daar geen enkele reactie, en hier op Tweakers zie ik reacties dat andere dit ook ervaren.

Mijn "netjes genegeerd door" opmerking is niet persoonlijk bedoeld, maar vindt het wel jammer dat in de betagroep er niemand gereageerd heeft en het daar voornamelijk over de functies voor dynamische contracten of handelen gaat , misschien dat dit daardoor onder sneeuwt?

het is iig niet persoonlijk bedoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
De Dynamische tarieven en de PIB:
Iedere Nederlander kiest voor een energiecontract die het beste bij hun past. Dit zal voor de 1 een vast contract zijn, voor een ander variabel en voor de laatste groep dynamisch. Er is geen goed of fout aan. Als je zelf achter de keuze staat is het prima.

Hier kozen we voor dynamisch. Jaaaa, zeker met knikkende knieën even. Iets met onbekend maakt onbemind. Gezien mijn motto "Denk in kansen, niet in problemen" de stap gewoon gezet. Is het niks dan kun je per direct overstappen naar een andere vorm / leverancier.

Wat nou met die hoge prijzen? Ruim 70 ct per kWh betalen ofzo is best veel toch? Ja in het kader van de vaste tarieven zeker. Echter er zit ook een keerzijde aan. Als de tarieven laag zijn (wat ik denk 95% het geval is t.o.v. mijn oude variabele contract) heb ik dus een voordeel. Fair om die ook te benoemen.

We kennen allemaal de PIB zoals het staat inmiddels. Bedoeld om opwek op te vangen en later te verbruiken. NOM houden, zoveel mogelijk. In de TS staan een paar leuke automatiseringen die inzicht geven hoelang je eigenlijk NOM draait per dag, week en maand. Dank aan @gielz.

Leuke inkijk wellicht hoe dat hier gaat met een dynamisch contract. Best veel uren toch nog NOM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n73ZSRMua6LOeu3LG4HQKJ3E69Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3b4wifbgjqEOUbBT5rNjrzX.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, terug naar die pieken van 70 ct per kWh en meer wellicht later...... is dit nu een kans, bedreiging? Ik zie hem als kans. Om 2 redenen.

1. Voor de piek de batterij opladen als er voldoende zon is of bijladen uit het net mocht het die dag wat lastiger zijn. Er zijn altijd een stuk goedkopere prijzen te vinden die dag. Daarna lekker op de NOM stand om de piek voorbij te zien trekken. Geen centje pijn aan.

2. De onbedoelde feature m.b.t. ontladen. Ik roep al een hele tijd dat als de tarieven hoog zijn dat dit een reden heeft. Er is een tekort. Heb hier recent met Liander nog een gesprekje over gehad. Ik heb ze de vraag gesteld of het handig was als ik dan stroom zou terugleveren aan het net. Even gebruik maken van de feature. Ja was het antwoord. Ze gaven aan dat het een druppel op de gloeiende plaat is gezien het vermogen maar dat alle kleine beetjes helpen. Weer wat geleerd. Om het uit te testen op het piekmoment die actie maar eens ingezet. Nee er kwam niemand langs met een bos bloemen als bedankje maar ik zag wel een bijkomende voordeel naast het supporten van het net. Een extraatje voor het leveren van de energie in de vorm..... aantal geleverde kWh x de stroomprijs van dat moment. Ruim 70 ct. Ahhhh ga ik die PIB dan toch terug verdienen? Wellicht wel, wellicht niet.

Kijk maar eens naar de gemiddelde verkoopprijs. Wat ik afgenomen heb, terug geleverd heb die dag (panelen en stukje van de PIB inhoud) en wat dan het voordeel is van een sterke stroomprijs. Kans, geen bedreiging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhhCweMZOzdoqYvwtVbrpku8GFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmEZOqjKHmI9bvmDcxBN2IFu.jpg?f=fotoalbum_large

Moraal van het verhaal is dat je eigenlijk ieder nadeel wel kunt omzetten in een voordeel. Althans de meeste. Zo kun je de PIB dus nog toegankelijker maken voor een breder publiek. Iemand die alleen neerzetten, stekker erin en het is goed ambieert maar ook iemand die net iets meer wilt. HA, terugleveren, bedenk maar wat..........

Ook hier is geen goed of fout aan. Een auto gebruiken we ook als aanhangwagen als we naar de stort gaan, ook al is hij daar niet oorspronkelijk voor in de markt gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19:51
[...]

Klopt helemaal, hier precies hetzelfde.ook met 3 batterijen.
De update van februari was inderdaad strakker nom. Dit zou ik graag weer terug willen.
Ik heb de batterijen aangeschaft voor de nul op meter en als het lang duurt voordat ze gaan schakelen en ik moet dus stroom van het net afnemen daar heb ik ze eigenlijk niet voor gekocht. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 14% gewijzigd door Diaantje71 op 16-07-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(RSH) schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:43:
[...]

Ik heb dit gepost in de betagroep, daar geen enkele reactie, en hier op Tweakers zie ik reacties dat andere dit ook ervaren.

Mijn "netjes genegeerd door" opmerking is niet persoonlijk bedoeld, maar vindt het wel jammer dat in de betagroep er niemand gereageerd heeft en het daar voornamelijk over de functies voor dynamische contracten of handelen gaat , misschien dat dit daardoor onder sneeuwt?

het is iig niet persoonlijk bedoeld.
Zo had ik het ook niet opgevat. Trek het je niet persoonlijk aan. In de beta groep wordt ook vaak niet op mij gereageerd. Ik zie het meer als een plek waar we onze ervaringen delen. De 1 herkend het de ander niet. Ook vanuit HW krijg ik daar zelden een reactie. Niet erg want ik weet dat ze meelezen. Ik kan me wel voorstellen dat je je genegeerd voelt. Weliicht is dit iets waar @HomeWizard_NL dan wat meer op zou kunnen letten. Klanten die mopperen (groot woord voor nu misschien) leer je het meest van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een fors punt van kritiek op @HomeWizard_NL

- 9 juli is met mij de afspraak gemaakt om een defecte "renewed" batterij om te wisselen op 17 juli (morgen)
- vandaag 16 juli de melding van Wizzi dat er niet genoeg batterijen zijn en dat ze de datum willen verzetten naar 22 juli
- tussen 9 en 16 juli zijn er "renewed" batterijen op de site te koop aangeboden en verkocht (aangezien ik er zelf 1 van heb ontvangen in die periode, de 4e batterij dus).
- alle communicatie over deze omruiling verliep met personen, de melding dat de omruiling niet lukt is ineens ondertekend door "Wizzi", heel onpersoonlijk en dat geeft aan dat geen persoon de verantwoordelijkheid wil nemen / dragen voor een fout

Rara... hoe kunnen er voor een omruiling niet genoeg 'renewed" batterijen zijn, terwijl ze in die zelfde periode wel te koop worden aangeboden? Want ik mag aannemen dat ik voor een defect "renewed" exemplaar geen hagelnieuwe krijg.

De batterij was pas een week in mijn bezit, dus 1 op 1 omruilen met een ander "renewed" exemplaar had prima gekund... als ze die niet hadden verkocht aan iemand anders (waaronder ikzelf).

Het lijkt me logisch, dat als je een omruilafspraak maakt, ook direct een batterij reserveert voor die omruiling, zodat het geen loterij wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-07-2025 14:21 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlueTooth76 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:16:

- 9 juli is met mij de afspraak gemaakt om een defecte "renewed" batterij om te wisselen op 17 juli (morgen)
- vandaag 16 juli de melding van Wizzi dat er niet genoeg batterijen zijn en dat ze de datum willen verzetten naar 22 juli
- tussen 9 en 16 juli zijn er "renewed" batterijen op de site te koop aangeboden en verkocht (aangezien ik er zelf 1 van heb ontvangen in die periode, de 4e batterij dus).
- alle communicatie over deze omruiling verliep met personen, de melding dat de omruiling niet lukt is ineens ondertekend door "Wizzi", heel onpersoonlijk en dat geeft aan dat geen persoon de verantwoordelijkheid wil nemen / dragen voor een fout

Rara... hoe kunnen er voor een omruiling niet genoeg 'renewed" batterijen zijn, terwijl ze in die zelfde periode wel te koop worden aangeboden? Want ik mag aannemen dat ik voor een defect "renewed" exemplaar geen hagelnieuwe krijg.

De batterij was pas een week in mijn bezit, dus 1 op 1 omruilen met een ander "renewed" exemplaar had prima gekund... als ze die niet hadden verkocht aan iemand anders (waaronder ikzelf).

Het lijkt me logisch, dat als je een omruilafspraak maakt, ook direct een batterij reserveert voor die omruiling.
Vreemde koehandel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:04
BlueTooth76 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:16:

Het lijkt me logisch, dat als je een omruilafspraak maakt, ook direct een batterij reserveert voor die omruiling, zodat het geen loterij wordt.
We leveren ter vervanging enkel batterijen die nieuw zijn of een vergelijkbaar aantal cycli. Waarschijnlijk was er geen batterij beschikbaar met een lager aantal cycli dan jouw huidige batterij in de 'renewed' voorraad. Mocht je interesse hebben in een batterij met meer cycli dan je huidige batterij ter vervanging kun je contact opnemen en gaan we dat voor je regelen.

Overigens is het wel vreemd dat de mail ondertekend is met wizi, want dit is gewoon een directe mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

HomeWizard_NL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:25:
[...]

We leveren ter vervanging enkel batterijen die nieuw zijn of een vergelijkbaar aantal cycli. Waarschijnlijk was er geen batterij beschikbaar met een lager aantal cycli dan jouw huidige batterij in de 'renewed' voorraad.
Dat snijdt geen hout.

Mijn PIB (ID: 5c2faf1faa26) had 58 cycli op het moment van de E448 melding.
De "renewed" PIB die ik gisteren heb ontvangen (ID: 5c2faf338bfa) had 40 cycli.

Er was dus wel degelijk minimaal 1 batterij met een gelijk of lager aantal cycli maar die hebben jullie verkocht (toevallig aan mij).

Ofwel: verzin geen smoesjes over "voorraden", "aantallen" of "cycli" en zeg gewoon "we hebben een fout gemaakt".
Mocht je interesse hebben in een batterij met meer cycli dan je huidige batterij ter vervanging kun je contact opnemen en gaan we dat voor je regelen.
Ik heb nooit aangegeven daar een probleem mee te hebben, er is mij niet gevraagd of ik daar een probleem mee zou hebben.

Het is een "renewed" exemplaar dus ik verwacht heus geen "0" cycles en als het er écht iets meer geweest waren dan het huidige exemplaar, was dat geen probleem. Dat valt praktisch weg op 6.000 cycles levensduur.
Overigens is het wel vreemd dat de mail ondertekend is met wizi, want dit is gewoon een directe mail.
Ja.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-07-2025 14:41 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:04
BlueTooth76 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Dat snijdt geen hout.

Mijn PIB (ID: 5c2faf1faa26) had 58 cycli op het moment van de E448 melding.
De "renewed" PIB die ik gisteren heb ontvangen (ID: 5c2faf338bfa) had 40 cycli.

Er was dus wel degelijk minimaal 1 batterij met een gelijk of lager aantal cycli maar die hebben jullie verkocht (toevallig aan mij).

Ofwel: verzin geen smoesjes over "voorraden", "aantallen" of "cycli" en zeg gewoon "we hebben een fout gemaakt".

[...]

Ik heb nooit aangegeven daar een probleem mee te hebben, er is mij niet gevraagd of ik daar een probleem mee zou hebben.

Het is een "renewed" exemplaar dus ik verwacht heus geen "0" cycles en als het er écht iets meer geweest waren dan het huidige exemplaar, was dat geen probleem. Dat valt praktisch weg op 6.000 cycles levensduur.

[...]

Ja.
Renewed batterijen worden in onze voorraad gecategoriseerd op laadcycli in groepen per EAN. Helaas kunnen wij jouw 58 cycli batterij op dit moment niet vervangen met een exemplaar uit onze voorraad “onder de 100 cycli”, omdat deze mogelijk een hoger aantal cycli heeft dan jouw huidige batterij. (dit kan namelijk ook 99 cycli zijn)

Er zou deze week nieuwe voorraad binnen komen, maar deze levering is helaas vertraagd. Om die reden is ook de levering van jouw vervangende batterij uitgesteld. Je stond namelijk op de lijst voor een nieuwe. Als je wel graag een batterij zou ontvangen met meer mogelijk meer cycli ter vervanging dan horen we dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 20:51
EVfan schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Ik had zo’n 14 dagen terug eenmalig een E447 melding in een van mijn eerste twee PiB’s, direct nadat ik mijn 3de, renewed, batterij had geïnstalleerd en handmatig laden had geactiveerd.
Opnieuw de batterij gestart, en probleem was weg.
Daarna al 14 dagen geen problemen meer.
Touch wood!!
Vandeweek mijn 3 PiB's geüpdatet naar 1.0213, en nu heeft nummer 2 E447
Reset gedaan maar helaas, weer E447. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Longtree schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Je zou denken dat dit dan een S/W bug is toch. Wel voor je een wat vervelend en vreemd verhaal.
Heb je de batterij voldoende lang stroomloos gemaakt (schakelaar uit en stekker eruit)?
Zou het zeker melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 18:59

ONM

Longtree schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Ik heb voor alle 3 de batterijen software 1.0108. Bij een check op software krijg ik de melding dat ik de meest recente versie heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eea wat al beter in het dynamische contracten topic besproken is, is naar de prullenbak.

Doe je medetweakers een plezier en houd het ontopic cq reageer in het juiste topic op offtopic berichten :)

[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2025 16:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ONM schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:07:
[...]

Ik heb voor alle 3 de batterijen software 1.0108. Bij een check op software krijg ik de melding dat ik de meest recente versie heb
Dan ben je waarschijnlijk geen beta tester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19-09 18:59

ONM

Devke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Dan ben je waarschijnlijk geen beta tester?
Aha, duidelijk. Voor mij ook beter. Zou er de hele dag mee bezig zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Laatst online: 19-09 23:00
De batterij die ik dus rond 25 jun (0 cycle) heb gekregen kreeg rond 1 jul dus problemen met E447

Ik had deze error code al wel even ingeschoten bij HW en die kwam dus met een omruil datum van 15 jul

Ik moest dus die batterij bijna 2x per dag even resetten, totdat ik dus ook vreemd gedrag kreeg ik mijn renewed batterij (75 cycle). Toen heb ik de batterij met de E447 probemen dus een nacht uit gehad.. Dus ik gok zeker zon 9 a 10 uur.
Daarna weer aangezet, en since die tijd geen enkel probleem meer gehad over alle batterijen heen, ongeveer een week lang 7 -> 15 hebben beide batterijen toen prima gedraaid,
Het ding is wel dat ze denk ik beide toen niet meer helemaal ontladen zijn dus ze hadden denk ik altijd nog wel 10->30% over.
Maar geen enkele fout melding meer of vreemd gedrag

Dit heb ik ook even gemeld, van mij hoeft die batterij nu niet direct terug, maar ze wouden hem toch liever even ruilen dus dat is gisteren gebeurd.
Ik kreeg er nu 1 met 3 cycle, deze aangesloten, even de P1 meter ook gereset zodat je ik niet 2400W zie maar 1600W ..

En beide batterijen zijn gisteren weer mooi op 100% gekomen maar doordat het koken direct er al wat uit trok en rond het koken en daarna niet echt de zon meer scheen (dus niet meer naar 100% toe) is het nu weer gebeurd dat beide batterijen rond 6 uur vanochtend leeg waren.

Na een tijdje toen ik even keek, zag ik dat de nieuwe batterij weer mooi aan het laden was maar de andere niet, Als ik keek in de app dan zag ik weer "aan het laden om ontlading te voorkomen" (of zoiets)

Maar deed niks zat niet meer te laden, dus ik een kleine reset gedaan (even aan en uit)
Maar toen even weer druk met het werk, kijk ik in begin van de middag nog een keer, is hij nog steeds niet aan het laden gegaan (die andere zit al op 100%), dus weer een reset en nu echt wat langer even uit (zekere 10 seconden)
Daarna ging ie het weer doen, maar ja nu is het hier een stuk grijzer geworden met regen dus ik denk niet dat ze beide vol komen nu.

Maar het lijkt er dus op dat een ontlading naar 0 dus soms bij mij er voor zorgt dat hij in een status komt waardoor hij niet meer gaat opladen, ik moet echt een reset geven

Nu is het jammer dat HW niet puur een energie socket hebben ingebouwd in de batterij.. Dus puur dezelfde hardware maar dan net in de batterij, wat dus de in en uit gaande dingen kan meten en die dus een switch heeft waar je dus de rest van de batterij dus mee kunt uitschakelen..
Nu moet ik wel bij beide batterijen ook via een HW energie schakelaar aansluiten zodat ik tenminste remote echt de stroom er af kan halen... Dit hadden ze zo makkelijk as is kunnen bouwen.... (alles hebben ze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joco schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:32:
De batterij die ik dus rond 25 jun (0 cycle) heb gekregen kreeg rond 1 jul dus problemen met E447

Ik had deze error code al wel even ingeschoten bij HW en die kwam dus met een omruil datum van 15 jul

Ik moest dus die batterij bijna 2x per dag even resetten, totdat ik dus ook vreemd gedrag kreeg ik mijn renewed batterij (75 cycle). Toen heb ik de batterij met de E447 probemen dus een nacht uit gehad.. Dus ik gok zeker zon 9 a 10 uur.
Daarna weer aangezet, en since die tijd geen enkel probleem meer gehad over alle batterijen heen, ongeveer een week lang 7 -> 15 hebben beide batterijen toen prima gedraaid,
Het ding is wel dat ze denk ik beide toen niet meer helemaal ontladen zijn dus ze hadden denk ik altijd nog wel 10->30% over.
Maar geen enkele fout melding meer of vreemd gedrag

Dit heb ik ook even gemeld, van mij hoeft die batterij nu niet direct terug, maar ze wouden hem toch liever even ruilen dus dat is gisteren gebeurd.
Ik kreeg er nu 1 met 3 cycle, deze aangesloten, even de P1 meter ook gereset zodat je ik niet 2400W zie maar 1600W ..

En beide batterijen zijn gisteren weer mooi op 100% gekomen maar doordat het koken direct er al wat uit trok en rond het koken en daarna niet echt de zon meer scheen (dus niet meer naar 100% toe) is het nu weer gebeurd dat beide batterijen rond 6 uur vanochtend leeg waren.

Na een tijdje toen ik even keek, zag ik dat de nieuwe batterij weer mooi aan het laden was maar de andere niet, Als ik keek in de app dan zag ik weer "aan het laden om ontlading te voorkomen" (of zoiets)

Maar deed niks zat niet meer te laden, dus ik een kleine reset gedaan (even aan en uit)
Maar toen even weer druk met het werk, kijk ik in begin van de middag nog een keer, is hij nog steeds niet aan het laden gegaan (die andere zit al op 100%), dus weer een reset en nu echt wat langer even uit (zekere 10 seconden)
Daarna ging ie het weer doen, maar ja nu is het hier een stuk grijzer geworden met regen dus ik denk niet dat ze beide vol komen nu.

Maar het lijkt er dus op dat een ontlading naar 0 dus soms bij mij er voor zorgt dat hij in een status komt waardoor hij niet meer gaat opladen, ik moet echt een reset geven

Nu is het jammer dat HW niet puur een energie socket hebben ingebouwd in de batterij.. Dus puur dezelfde hardware maar dan net in de batterij, wat dus de in en uit gaande dingen kan meten en die dus een switch heeft waar je dus de rest van de batterij dus mee kunt uitschakelen..
Nu moet ik wel bij beide batterijen ook via een HW energie schakelaar aansluiten zodat ik tenminste remote echt de stroom er af kan halen... Dit hadden ze zo makkelijk as is kunnen bouwen.... (alles hebben ze)
Mee eens. Maar het was beter geweest dat je via de app volledig kon herstarten met behoud van instellingen.
Dit zodat het regelproces opnieuw kan starten. De energie sockets gebruik ik hiervoor zodat ik op afstand de batterij kan herstarten. Dit heb ik gelukkig nog maar 1 keer uitgevoerd.
Wat wel belangrijk is dat de API verbinding altijd bleef werken. Hiermee heb ik nog nooit een probleem gehad.
De directe verbinding tussen P1 en de batterijen is rockstabiel. Dit geldt ook voor de verbinding met Homey.
Alles werkt in de beta software versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:26
Hallo HA guru's

Welke Entity_ID moet ik gebruiken om HW PIB te laten laden tot het vol is?
Ik heb reeds d.m.v. een template een sensor gemaakt met als unique_id cheapest_3_hours (gebaseerd op Noordpool integratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:27:
Hallo HA guru's

Welke Entity_ID moet ik gebruiken om HW PIB te laten laden tot het vol is?
Ik heb reeds d.m.v. een template een sensor gemaakt met als unique_id cheapest_3_hours (gebaseerd op Noordpool integratie).
Waar heb je het over.
Is dit een HA of homey integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:26
GL007 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:35:
[...]

Waar heb je het over.
Is dit een HA of homey integratie
Ik begon met Hallo HA guru's, Home Assitant inderdaad.

Ik heb echter van @Devke dit gekregen:

- alias: Thuisaccu's goedkoop laden
description: ""
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: "00"
seconds: "01"
condition:
- condition: state
entity_id: binary_sensor.goedkoopste_uren_vandaag
state: "on"
action:
- service: input_select.select_option
target:
entity_id: input_select.batteries_mode
data:
option: Volledig opladen
mode: single

Ik denk dat ik dit kan gebruiken na het aanpassen van entity_id: binary_sensor.goedkoopste_uren_vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na een Homewizard app update op Homey kreeg ik een foutmelding
Door de energy socket die tussen de batterij en lichtnet zit even kortstondig te schakelen werd de verbinding niet hersteld. Na een kwartier was alles hersteld

Mensen download de test versie van Homewizard app voor Homey in de huidige versie zit een klein probleempje in.

[ Voor 76% gewijzigd door GL007 op 16-07-2025 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rtunru schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Ik begon met Hallo HA guru's, Home Assitant inderdaad.

Ik heb echter van @Devke dit gekregen:

- alias: Thuisaccu's goedkoop laden
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: "00"
seconds: "01"
condition:
entity_id: binary_sensor.goedkoopste_uren_vandaag
state: "on"
action:
- service: input_select.select_option
target:
data:
option: Volledig opladen
mode: single

Ik denk dat ik dit kan gebruiken na het aanpassen van entity_id: binary_sensor.goedkoopste_uren_vandaag
Heb je in je binary deze code staan?

YAML:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', attr_today='Today', hours=3, split=false, lowest=True, mode='is_now', value_key='price', time_key='time') }}

Let op wel jouw sensor van nordpool daar invullen.

De optie Volledig opladen moet wel gedefinieerd worden. Dat heb ik gedaan in een automatisering.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- alias: Pas batteries mode aan
  triggers:
    - entity_id: input_select.batteries_mode
      trigger: state
  actions:
    - choose:
        - conditions:
              state: Nul op de meter
          sequence:
            - action: rest_command.mode_zero
              data: {}
        - conditions:
              state: Standby
          sequence:
            - action: rest_command.mode_standby
        - conditions:
              state: Volledig opladen
          sequence:
            - action: rest_command.mode_to_full

Ik ga er even vanuit dat je in je configuration.yaml e.a. hebt opgenomen met een Bearer token erin. Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rest_command:
  mode_zero:
    url: https://192.168.x.x/api/batteries
    method: PUT
    headers:
      authorization: Bearer xxxxxx
      accept: "application/json"
    payload: '{"mode": "zero"}'
    verify_ssl: false
    content_type: 'application/json'
  mode_to_full:
    url: https://192.168.x.xx/api/batteries
    headers:
      authorization: Bearer xxxxx
    payload: '{"mode": "to_full"}'
  mode_standby:
    headers:
    payload: '{"mode": "standby"}'

Jou Bearer code invullen en het IP-Adres van je p1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3OloToiDj4jSPJYQmkVrFXSnG0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pw1GpVHcGJXAtr7d1W8JmfFC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zefram66
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:07
Ik heb 1 renewed PiB staan en 2 in bestelling. Nu krijg ik een mail, dat de Teslapowerwall 3 beschikbaar is in Nederland. Hier zat ik al zo lang op te wachten en had de moed al een beetje opgegeven. Toch maar een offerte aangevraagd. Gaat een moeilijke keuze worden ben ik bang. Sta open voor adviezen en suggesties 😃

zefram66

Acties:
  • +7 Henk 'm!
zefram66 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:49:
Ik heb 1 renewed PiB staan en 2 in bestelling. Nu krijg ik een mail, dat de Teslapowerwall 3 beschikbaar is in Nederland. Hier zat ik al zo lang op te wachten en had de moed al een beetje opgegeven. Toch maar een offerte aangevraagd. Gaat een moeilijke keuze worden ben ik bang. Sta open voor adviezen en suggesties 😃
Je vergelijkt 2 verschillende soorten batterijen met elkaar. Ik zie dat Tesla 14 kWh heeft en een vermogen van 11 kW. Wereld van verschil. Ik vraag me dan ook af wat je doel is. Voor NOM is die Tesla wel aan de maat qua omvormer.

Daarnaast heb ik een offtopic mening over de CEO. Zal je die besparen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

HomeWizard_NL schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:54:
[...]

Renewed batterijen worden in onze voorraad gecategoriseerd op laadcycli in groepen per EAN. Helaas kunnen wij jouw 58 cycli batterij op dit moment niet vervangen met een exemplaar uit onze voorraad “onder de 100 cycli”, omdat deze mogelijk een hoger aantal cycli heeft dan jouw huidige batterij. (dit kan namelijk ook 99 cycli zijn)
Maar, zoals gezegd, nadat de afspraak voor omruilen is ingepland, zijn er nog renewed PIB's verkocht met minder cycli dan mijn defecte. Het feit dat ik er 1 gekocht heb met minder cycli bewijst dat.

Ik begrijp dit argument dus niet zo goed, ik weet niet of ik daar de enige in ben ;)

Verder maak ik me niet zo druk om het aantal laadcycli (zolang dat binnen het redelijke blijft).
Als het apparaat maar goed getest is dan vind ik het wel prima.
Er zou deze week nieuwe voorraad binnen komen, maar deze levering is helaas vertraagd. Om die reden is ook de levering van jouw vervangende batterij uitgesteld. Je stond namelijk op de lijst voor een nieuwe. Als je wel graag een batterij zou ontvangen met meer mogelijk meer cycli ter vervanging dan horen we dat graag.
Op zich hoeft er voor mij geen nieuwe te komen. Ik heb bewust een "renewed" exemplaar gekocht dus als dat wordt vervangen door een ander "renewed" exemplaar dan vind ik dat prima.

Die afspraak voor omruiling morgen is overigens alsnog gemaakt vanmiddag en ik krijg ook mails dat er een "retouropdracht" is aangemaakt, dus dat komt wel goed dan verwacht ik.

Bewaar die nieuwe exemplaren nu maar voor de mensen die een nieuwe besteld hebben ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-07-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Prijzig: Tesla toont op zijn Nederlandse website geen prijs bij de Powerwall 3. De batterij wordt echter ook direct via Nederlandse installateurs aangeboden, zoals ThuisbatterijNederland en Wallbox Discounter, die 8000 euro voor de Powerwall 3 vragen, exclusief installatie. Die prijs is relatief fors voor een batterij met een capaciteit van 13,5kWh, die in Nederland ook al snel voor rond de 6000 euro te vinden zijn. Wel geeft Tesla 10 jaar garantie op de Powerwall 3.

bron: https://www.bright.nl/nie...voor-een-forse-prijs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is net wat je zoekt. Ik ga voor mijn eigen woning voor een GoodWe installatie met 40kWh aan accu's. Maar dat is een heel andere situatie, ik draai bijvoorbeeld vaak distributed computing voor DutchPowerCows, heb een EV, PHEV en een 16-bay NAS met 12-bay back-up nas, dus die stroom komt wel op ;)

Voor mijn moeder zijn deze PIB's zoals het nu lijkt een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Prijzig: Tesla toont op zijn Nederlandse website geen prijs bij de Powerwall 3. De batterij wordt echter ook direct via Nederlandse installateurs aangeboden, zoals ThuisbatterijNederland en Wallbox Discounter, die 8000 euro voor de Powerwall 3 vragen, exclusief installatie. Die prijs is relatief fors voor een batterij met een capaciteit van 13,5kWh, die in Nederland ook al snel voor rond de 6000 euro te vinden zijn. Wel geeft Tesla 10 jaar garantie op de Powerwall 3.

bron: https://www.bright.nl/nie...voor-een-forse-prijs.html
6450 euro toch? Ex installatie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:06
Wederom hier weer de P1 z'n connectie verloren met 1 van de 2 PiB's.
Gemiddeld 1x per week gebeurt dit (ik hou het bij in een spreadsheetje). Wel waardeloos met de zomervakantie die er aan komt binnenkort.
Vanuit vakantie adres kan ik de verbinding niet herstellen.
Sorry om te zeggen maar helaas nog steeds teleurgesteld in HW tot nu toe. Voor dit geld mag dit gewoon niet.
Nu maar hopen dat de komende update soelaas biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 21:56
Yihaaa schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:20:
Gemiddeld 1x per week gebeurt dit (ik hou het bij in een spreadsheetje). Wel waardeloos met de zomervakantie die er aan komt binnenkort.
Sorry om te zeggen maar helaas nog steeds teleurgesteld in HW tot nu toe. Voor dit geld mag dit gewoon niet.
Hetzelfde geprobeerd als de andere Tweaker, die dit ook had? Even een goedkoop of oud accesspuntje met alleen de Plug-In Batteries erop om te kijken of het ECHT niet aan het WiFi ligt? Er is namelijk naar mijn weten geen historie dat er verbindingsproblemen zijn met maar twee Plug-In Batteries, waar dat echt lag aan HomeWizard.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:39
Devke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Wat jij trouwens zei over dat de beta firmware enkele watts boven de 800w rapporteert bij voluit laden of ontladen is bij mij ook zo. Ik heb er 2 in de beta fw en die die geven ook 5-9w meer aan dan degene die niet over is. Kan een betere uitlezing van een bepaalde sensor zijn of men heeft de output/input werkelijk een heel klein beetje verhoogt.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlAntA schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Wat jij trouwens zei over dat de beta firmware enkele watts boven de 800w rapporteert bij voluit laden of ontladen is bij mij ook zo. Ik heb er 2 in de beta fw en die die geven ook 5-9w meer aan dan degene die niet over is. Kan een betere uitlezing van een bepaalde sensor zijn of men heeft de output/input werkelijk een heel klein beetje verhoogt.
Ik ben dan wel heel benieuwd wat de reden hierachter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikage
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:53
quote: Devke
op miraculeuze wijze schiet mijn P1 meter soms "vast"
Dit is bij mij sinds plaatsing PIB ook tot 3 keer gebeurd. Achteraf is mij opgevallen dat dat iedere keer was als KPN (ik heb kpn als provider) 's nachts onderhoud aan het netwerk in mijn buurt had uitgevoerd. 's Ochtends was de P1 meter dan rood en reset lost het probleem op. Tot nu toe is dit hier een maandelijks gebeuren, want dit onderhoud vindt maandelijks plaats. Wat er dan precies gebeurd weet ik niet, maar het hoeft dus niet aan de P1 meter te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zet eens een wifi netwerkje voor alleen je Homewizard spulletjes op. (Eigen hardware dus fysiek een tweede AP) Sinds ik dat gedaan heb draait het hier stabiel.

2,4GHz, N mode, WPA2, geen andere fratsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2025 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Ik denk niet dat het probleem puur HW is. Bij mij (en anderen) draait het prima. Mijn P1 meter heeft 64% bereik, de ene batterij 74 en de andere 90. Beetje gek want ze staan op elkaar. :P

Anyway, de apparatuur zit op de 2.4GHz band. Dat is een band die heel erg veel gebruikt wordt. Om je een idee te geven, alleen mijn TV, versterker, Tesla, telefoon en laptop zitten op de 5GHz band. De stofzuiger, airco's, switchbot hub, thermostaat... alles op de 2.4GHz. Als de maker enigszins wegkomt met de beperkte bandbreedte van de 2.4GHz band dan gebruiken ze het. De range is beter, iemand die wel wifi heeft, maar geen 5GHz, heeft altijd wel 2.4GHz. Wifi zit tegenwoordig in alles dus ik tel op dis moment 17 accesspoints om mij heen die op 2.4GHz staan te bleren. En wie het hardst schreeuwt wint. En dan heb je nog bedrijven als KPN die superwifi aanbieden als je bereik wat te weinig is. Dus in dat opzicht is de 2.4GHz band een wedstrijdje geworden. Een stabiele verbinding wordt steeds lastiger.

Dan zijn er nog tig instellingen die ik in mijn Unifi spul kan doen dus het is eerder een wonder dat het bijna altijd goed werkt :) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:23:
[...]

Heb je in je binary deze code staan?

YAML:
1
2
{% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %}
{{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021', attr_today='Today', hours=3, split=false, lowest=True, mode='is_now', value_key='price', time_key='time') }}

Let op wel jouw sensor van nordpool daar invullen.

De optie Volledig opladen moet wel gedefinieerd worden. Dat heb ik gedaan in een automatisering.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- alias: Pas batteries mode aan
  triggers:
    - entity_id: input_select.batteries_mode
      trigger: state
  actions:
    - choose:
        - conditions:
              state: Nul op de meter
          sequence:
            - action: rest_command.mode_zero
        - conditions:
              state: Standby
          sequence:
            - action: rest_command.mode_standby
        - conditions:
              state: Volledig opladen
          sequence:
            - action: rest_command.mode_to_full

Ik ga er even vanuit dat je in je configuration.yaml e.a. hebt opgenomen met een Bearer token erin. Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rest_command:
  mode_zero:
    url: https://192.168.x.x/api/batteries
    headers:
      authorization: Bearer xxxxxx
    payload: '{"mode": "zero"}'
  mode_to_full:
    headers:
    payload: '{"mode": "to_full"}'
  mode_standby:
    headers:
    payload: '{"mode": "standby"}'

Jou Bearer code invullen en het IP-Adres van je p1 meter.

[Afbeelding]
Dit is allemaal toch niet meer nodig nu we de V2-integratie hebben gekregen in Home Assistant 2025.7?

Alleen even entity Battery Group Mode enablen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 05:31:
[...]

Dit is allemaal toch niet meer nodig nu we de V2-integratie hebben gekregen in Home Assistant 2025.7?

Alleen even entity Battery Group Mode enablen.
Dat zou mooi zijn echter ik heb hem even geschreven op basis van mijn HA versie. Ik heb daar nooit de nieuwste. Ben daar even iets voorzichtiger mee. Al een x helemaal onderuit gegaan 🤣.

Volgens mij wilde @rtunru ook sturen op goedkoopste uren. Nu je het zegt kan ik me een post van @JanHenk herinneren waarbij hij laat zien hoe je de boel integreerd in die HA versie. Dan is het voor @rtunru ook meer de vraag welke versie hij heeft.

Edit : Link naar post toegevoegd Hoe kan de batterij besturing binnen HA integreren met de Homewizard integratie?

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 17-07-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Vanmiddag vertrekken we voor een ruim een week op vakantie. Er zullen ondertussen alleen wat lampjes aangaan, het alarmsysteem staat aan en de mechanische ventilatie staat op zijn laagste stand, verder niks.
Ik kan de zonnepanelen en/of de PiB uitzetten, of ik kan het niet doen.
Wat zouden jullie doen en waarom? :)
In het kader van veiligheid maar ook andere overwegingen.

Oh, ik heb nog een vast contract (met relatief lage teruglever boete) en het lijkt erop alsof ik meer ga opwekken dit contractjaar dan dat ik afneem. En mijn zonnepanelen kunnen alleen maar uit of aan (werkschakelaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:28
@Knurt Als je kan salderen àlles aanlaten toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Yamahaa op 17-07-2025 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:23:
Ik zou overstappen op een dynamisch contract, ik zou onderzoeken of de omvormer echt niet dimbaar is, hetzij native, hetzij via iets als Home Assistant, (en hem zelfs vervangen als hij het echt niet kan, deze functie wordt zeker weten belangrijk) en als deze twee zaken geregeld zijn zou ik de accu gewoon lekker ingeschakeld laten.

Maar daar heb je allemaal niets aan :D

Als je uitgerekend hebt dat de verwachte teruggeleverde zonnestroom je meer gaat kosten aan terugleverboetes dan wat het gedekte verbruik je bespaart op netafname, dan is er financieel bekeken maar één rationele keus: zet de omvormer uit. En als je dat doet heeft het ingeschakeld laten van de batterij ook geen zin, dus die kun je dan ook uitschakelen.

Heel jammer allemaal, maar dat is hoe ik het zie.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanmiddag vertrekken we voor een ruim een week op vakantie. Er zullen ondertussen alleen wat lampjes aangaan, het alarmsysteem staat aan en de mechanische ventilatie staat op zijn laagste stand, verder niks.

Oh, ik heb nog een vast contract (met relatief lage teruglever boete) en het lijkt erop alsof ik meer ga opwekken dit contractjaar dan dat ik afneem. En mijn zonnepanelen kunnen alleen maar uit of aan (werkschakelaar).
Als je verwacht na verrekening van salderen en terugleverheffing onder de streep een netto bedrag over te houden dan aanlaten. Zelfs als is het maar 1 cent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alles aanlaten.

Er zijn maar weinig vaste contracten die hogere terugleverkosten dan terugleververgoeding hebben, dus er is netto altijd winst in Euro's.
Daarnaast nog de extra groene stroom op het net, en ook daar is winst.

Ik laat hier ook alles aanstaan, incl de warmtepomp/tapwater. Kan eventuele familie die langskomt logeren ook nog douchen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:26

Gewoon lekker aanlaten.
Ik heb m'n hele vakantie NOM gedraaid (met teruglevering) door de batterij.
Al het sluipverbruik van de woning werd keurig opgevangen en de batterijen raakten ook niet leeg.
Tenzij je schrikbarend hoge terugleverboetes hebt, kan je beter de zonnepanelen op afstand (of geautomatiseerd) uitzetten dan de batterij.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zonne panelen aanlaten en de batterijen gewoon hun werk laten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Thanks voor de input allen!
Denk dat ik de boel dan toch maar aan laat staan inderdaad. Zat nog een beetje in mijn hoofd met eventueel veiligheidsaspect maar dat is vooral een worst case scenario.
Ik ga de boel aanlaten, stiekem ook wel benieuwd of ik dan ook echt nul netafname ga kunnen realiseren :)

Ik zal vanaf vakantie bestemming nog wel de boel beetje kunnen monitoren en hier op het forum ook nog wel gluren zo nu en dan.

In ieder geval alvast een fijne zomer en/of vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silenergy
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 28-08 13:28
Goedemorgen,

Ik heb de Pib van Homewizard nu ongeveer 3 maanden en sinds vorige week error E442. Voor die tijd verliep alles vlekkeloos.
Zijn er nog andere mensen met een batterij die al langere tijd draait en dan een error E442 geeft?
Ik zou vandaag een vervangende krijgen, maar dat gaat niet lukken. Wordt volgende week helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:00
Knurt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:58:
Thanks voor de input allen!
Denk dat ik de boel dan toch maar aan laat staan inderdaad. Zat nog een beetje in mijn hoofd met eventueel veiligheidsaspect maar dat is vooral een worst case scenario.
Ik ga de boel aanlaten, stiekem ook wel benieuwd of ik dan ook echt nul netafname ga kunnen realiseren :)

Ik zal vanaf vakantie bestemming nog wel de boel beetje kunnen monitoren en hier op het forum ook nog wel gluren zo nu en dan.

In ieder geval alvast een fijne zomer en/of vakantie!
Nul netafname gaat je niet lukken.
Als bv de koelkast aanspringt zal er altijd een beetje netafname zijn voordat de accu signaal kan krijgen om wat meer te gaan ontladen, en andersom zul je als de koelkast afschakelt altijd iets terugleveren voordat de accu het signaal kan krijgen om minder te gaan ontladen.
Persoonlijk vindt ik dat met een 100Wh net afname in 24 uur NOM, maar sommigen denken daar anders over.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

Het maakt in feite toch ook niet uit dat de PiB iets trager reageert? Dat zal bij inschakelen én uitschakelen van de verbruiker zo zijn. Dus de compensatie is iets verschoven tov het gebruik.

De energieboer kijkt per kwartier, dus grote kans dat die wel nagenoeg nul op de meter ziet (mits je verbruiker niet meer vermogen vraagt dan de PiB opstelling kan leveren).

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
Harri schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:22:
[...]
Als bv de koelkast aanspringt zal er altijd een beetje netafname zijn voordat de accu signaal kan krijgen om wat meer te gaan ontladen, en andersom zul je als de koelkast afschakelt altijd iets terugleveren voordat de accu het signaal kan krijgen om minder te gaan ontladen.
Persoonlijk vindt ik dat met een 100Wh net afname in 24 uur NOM, maar sommigen denken daar anders over.
ligt natuurlijk ook aan de koelkast, de vorige die ik had had een inschakel piek van 400 watt, en viel dan terug naar 70 watt
De nieuwe B label - 40 watt en valt terug naar 25 watt

in de nachten zie je piekjes van de koelkast van 2 watt - na bijna 12 uur nog 0.0 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7q_VA1a1hYX-LK7CnI-4OcwMQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JtOhxegkOrqa8LPCuc4J0oqI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpionv schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:37:
De energieboer kijkt per kwartier, dus grote kans dat die wel nagenoeg nul op de meter ziet (mits je verbruiker niet meer vermogen vraagt dan de PiB opstelling kan leveren).
De energieboer ziet zowel het verbruik als de afname na elkaar, maar zal dat tegen elkaar wegstrepen waardoor het totaal nul/nihil/minder is, zowel op het vlak van kWh's als Euro.

Als het in de tijd op een ander moment plaatsvindt worden beide genoteerd en beide zijn inzichtelijk. Alleen opwek die je direct zelf verbruikt is niet zichtbaar, omdat er immers niets wordt afgenomen of minder wordt teruggeleverd op hetzelfde moment.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scorpionv schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:37:
Het maakt in feite toch ook niet uit dat de PiB iets trager reageert? Dat zal bij inschakelen én uitschakelen van de verbruiker zo zijn. Dus de compensatie is iets verschoven tov het gebruik.

Een meter registreert het live gebruik op de teller. De rekening wordt op basis van de teller standen gemaakt.
Dus waar je dat kwartier idee vandaan haalt is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
en zo iet het erbij mij eruit tussen 02:00 en 03:00 (ijskast / vriezer / camera's bewegings lampen)
screenshot van Essent verbruik gisterochtend.

0 genoeg als je op vakantie bent verwacht ik :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BjVLfB5yzmSQ9MVFGahK7CtFVE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QuU8QP7vjQE4AjroS5RBqVuc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Zet eens een wifi netwerkje voor alleen je Homewizard spulletjes op. (Eigen hardware dus fysiek een tweede AP) Sinds ik dat gedaan heb draait het hier stabiel.

2,4GHz, N mode, WPA2, geen andere fratsen.
Ik heb het eens geprobeerd (getest) voor onze situatie maar het werkt helaas niet optimaal, bedraad accesspoint op beneden verdieping geeft connectie problemen met de PiB op 1ste verdieping. Bedraad accesspoint op de 1ste verdieping geeft connectie problemen met de P1, Watermeter & kWH meter beneden in de meterkast. Alles van HomeWizard op 1 accesspoint kan prima mits het allemaal redelijk bij elkaar staat en het WiFi signaal groter is dan 50% bij de HW apparaten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Harri schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Nul netafname gaat je niet lukken.
Ja, fair enough.
Dat hele kleine beetje tijdens schakelmomenten is natuurlijk altijd een gegeven, maar ik heb voor mijzelf besloten dat als dat echt minimaal blijft ik het gewoon ga tellen als 0 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 20:41

scorpionv

This space for rent

hanev001 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Een meter registreert het live gebruik op de teller. De rekening wordt op basis van de teller standen gemaakt.
Dus waar je dat kwartier idee vandaan haalt is mij een raadsel.
Een slimme energiemeter registreert je energieverbruik per kwartier, maar je energieleverancier krijgt deze gedetailleerde gegevens niet automatisch. Je energieleverancier krijgt normaliter de meterstanden dagelijks van de netbeheerder, die de meterstanden eenmaal per dag uitleest. Wil je meer gedetailleerd inzicht in je verbruik, zoals per kwartier, dan moet je daarvoor expliciet toestemming geven aan je energieleverancier.

Als bovenstaande klopt (dank AI), dan ziet de energieleverancier gegoochel tussen minuut 0 en minuut 15 toch niet? Als ik in minuut 1 heel de minuut 100W afneem, en in minuut 2 heel de minuut 100W teruglever, dan ziet de energieleverancier NOM.

Tenzij, en dat weet ik niet, die kwartierupdate een complete dataset van 15x60 seconden doorstuurt.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joco
  • Laatst online: 19-09 23:00
Als bovenstaande klopt (dank AI), dan ziet de energieleverancier gegoochel tussen minuut 0 en minuut 15 toch niet? Als ik in minuut 1 heel de minuut 100W afneem, en in minuut 2 heel de minuut 100W teruglever, dan ziet de energieleverancier NOM.

Tenzij, en dat weet ik niet, die kwartierupdate een complete dataset van 15x60 seconden doorstuurt.
dat lijkt me sterk
beide tellers draaien toch gewoon? die 15 minuten is toch gewoon een snapshot waar die tellers op die 15 minuten interval precies opstaan?

dus als jij 1 minuut 100W af neem telt je afname teller en als je dan 1 minuut 100W teruglevert telt je terug lever meter
Als je dat een paar keer doet in een kwartier dan zal de meter uit eindelijk een eenheid zijn opgeschoven .. Het zou natuurlijk kunnen dat de eenheid nog niet niet is "getikt" maar dat gebeurd dan wel samen met iets anders in het volgende kwartier.
Pagina: 1 ... 167 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.